Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hoewel het een mooi medium blijft, sta ik op het punt het op te geven. Na mijn JA30ES, geeft nu ook de 920qs de geest. Ik ga nog kijken of ik de laser kan schoonmaken... maar heel veel fiducie heb ik er niet....rcor schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:08:
Wat versta je onder traag? Speelt de muziek zelf te langzaam af of duurt het inlezen van een minidisc schijf lang?
Ik vraag dit omdat dit model md-deck uit 1995 stamt (https://www.minidisc.wiki/equipment/sony/deck/mds-mx1) en dat (ondanks de vele beschikbare onderdelen die nog leverbaar zijn) de laserlens lastig aan te komen is nieuw als deze versleten is...
Dat laatste is een probleem die steeds vaker gaat voorkomen en die lastig is te repareren omdat de voorraad laserlensen alleen maar afneemt...
Ja, ik zie de laserlenzen voorbij komen bij Alibaba / Ali express, maar ik vraag me af of dit originele zijn en of deze kwalitatief wel in orde zullen zijn...
Je zou de site Lasertrader.de in de gaten kunnen houden, die verkopen gebruikte, maar wel werkende laser lenzen naast nieuwe / New Old Stock lenzen... Echter zie ik dat de lens in jou speler momenteel niet voorradig is op dit moment...
Succes!
Maar vaak gebeurde dat niet meer... Daardoor zijn decks als de MDS-JE520/MDS-JE530/MDS-JE480 van Sony vaak nog in werkende staat... Zelf heb ik drie decks:
- Denon DMD-1300: werkt nog goed
- Sony MDS-JE520: werkt nog goed
- Yamaha MD-X9: werkt niet 100% goed meer en heeft moeite met discs die opgenomen zijn met een ander deck dan hem zelf. TOC error komt vaak voorbij op het display...
Als het werkt is het leuk spul, maar het blijft een gevoelig medium, net zoals de CD en de CD-spelers... Maar ook de oudere cassettedecks met zachte koppen die snel slijten is en blijft vaak een probleem...
Alleen voor Revox bandrecorders heb je geluk: AM Belgium maakt ze nog nieuw als de oude niet meer op te lappen is...
Wat dat betreft is de LP en de platen speler nog altijd het beste op dit vlak: naalden en elementen in overvloed waardoor de meeste spelers (zelfs die van de jaren '70) nog goed spelend te krijgen zijn...
Dat is een "gewone" ps/2. Er bestaan wel verloopjes van ps/2 naar usb, maar je zou ook een willekeurige kringloop in kunnen lopen en kijken of er daar niet toevallig een keyboard ligt met een dergelijke stekker.Zappamusic schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:21:
Beste lezers,
weet iemand waar ik een keyboard kan vinden voor mijn Sony MDSJB930?
invoeren van titels via de afstandsbediening gaat niet echt makkelijk (en snel)
gekeken op MP maar helaas.....
blijft echt waanzinnig hoor mini disc.
dank voor de reactie,
Eric[Afbeelding]
Als je een beetje kunt solderen, kun je ook een IR device knutselen die je vanuit je computer aanstuurt met een arduino. Grote wens is nog wel omdat een keer webbased device te kunnen maken mbv een nodemcu/wemos. Maar tijd...tijd...
@Lennie schild beetje late reactie (was op vakantie), maar heb je niet gewoon per ongeluk (of expres) bij het vervangen van de snaar een kabeltje los getrokken die je er weer in moet steken?
Het kan werken, maar dan moet het een toetsenbord zijn die beiden protocollen (ps2 en usb protocol) ondersteund. In de begin jaren van USB-toetsenborden had je nog modellen waar zo'n omvormer bij zat fabriek af... Daar is de kans het grootst dat het gaat werken...kozue schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:56:
Naar eigen ervaring met de JE730 werkt een USB keyboard met verloopje niet. Je hebt echt een origineel ps/2 toetsenbord nodig.
@Lennie schild beetje late reactie (was op vakantie), maar heb je niet gewoon per ongeluk (of expres) bij het vervangen van de snaar een kabeltje los getrokken die je er weer in moet steken?
Hedendaagse USB-toetsenborden ondersteunen het PS2 protocol niet meer en dus zal zo'n verloop plug in die situatie niet werken...
Dat dacht ik ook. Maar volgens een sony techneut kan hij zijn 0 punt niet vinden en blijft daardoor in stanby staan.@Lennie schild beetje late reactie (was op vakantie), maar heb je niet gewoon per ongeluk (of expres) bij het vervangen van de snaar een kabeltje los getrokken die je er weer in moet steken?
Nog nooit gezien, maar wel mooi gedaan door de kerel die deze unit gehackt heeft!Lennie schild schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:23:
Gaaf. Een md speler met blauwetoet.
https://youtu.be/8FgJR9dTMIs
https://hackaday.com/2023...man-has-bluetooth-inside/
:strip_exif()/f/image/E4R5DUCObPpwEo2u9kgEzRsr.jpg?f=fotoalbum_large)
Eens thuis had ik ze eens snel doorlopen en kan alleen maar zeggen dat ik er behoorlijk blij mee ben want het zijn enkel merken als TDK en Sony, gaande van de colored serie van TDK tot de RXG en van Sony van Neige tot de Premium series. Helaas nog steeds bezig met me door de 121 schijfjes te worstelen en te zien welke muziek erop staat en welke ik allemaal ga wissen.
Ik heb een klein vermoeden dat ik hier toch wel even mee toe ga komen voor persoonlijk gebruik!
I wish I had such friends... mazzelaar... Toen ik met minidisc bezig was, deden mijn vrienden nog in bandjes en CD's.... sloegen de minidisc over en gingen over op mp3 spelers en andere ipod achtigen...Runaque schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:56:
Een week geleden kreeg ik van een vriendin van vroeger op school (ruim 20 jaar geleden) bericht dat ze haar oude minidiscs teruggevonden heeft omdat ze midden in een verhuis zat en dat ik ze mocht komen ophalen als ik ze wou hebben. Dus diezelfde dag nog afgesproken om ze op te gaan halen, want aan schijfjes geraken wordt alsmaar lastiger en vooral ook een pak duurder!
[Afbeelding]
Eens thuis had ik ze eens snel doorlopen en kan alleen maar zeggen dat ik er behoorlijk blij mee ben want het zijn enkel merken als TDK en Sony, gaande van de colored serie van TDK tot de RXG en van Sony van Neige tot de Premium series. Helaas nog steeds bezig met me door de 121 schijfjes te worstelen en te zien welke muziek erop staat en welke ik allemaal ga wissen.
Ik heb een klein vermoeden dat ik hier toch wel even mee toe ga komen voor persoonlijk gebruik!
Ik heb nog een bijna volle doos aan nieuwe 74 minuten md schijven van Sony... door een goede vriend nieuw gekocht en uit de verpakking gehaald, maar nooit gebruikt...htca schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:02:
[...]
I wish I had such friends... mazzelaar... Toen ik met minidisc bezig was, deden mijn vrienden nog in bandjes en CD's.... sloegen de minidisc over en gingen over op mp3 spelers en andere ipod achtigen...
Uit eindelijk heeft hij zijn yamaha md-x9 en denon dmd-1300 en deze schijfjes aan mij verkocht... ben er nog steeds heel blij mee! ☺️
In mijn tijd was het niet anders en de voornaamste reden was vast omdat Minidisc al (omgerekend) ruim 200 euro koste aan het toestel alleen en dan kon het nog niet eens opnemen, dan mocht je al naar 300 euro gaan wilde je een recorder unit hebben, of een standalone was ook enorm prijzig! En dan hebben we het nog niet over schijfjes gehad, die waren gemiddeld rond de 5 euro het stuk terwijl een CD-R maar één vijfde koste van dat!htca schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:02:
[...]
I wish I had such friends... mazzelaar... Toen ik met minidisc bezig was, deden mijn vrienden nog in bandjes en CD's.... sloegen de minidisc over en gingen over op mp3 spelers en andere ipod achtigen...
Dus ik denk dat het vooral de kostprijs was die velen tegenhield!
Mijn plan is om van Youtube (met lidmaatschap) flink wat geluidfragmenten op te nemen en de eventuele reclame er uit te edit-ten.
Ik brand trouwens ook nog DVD 's met mijn Panasonic DMR EH 63, afgelopen kerstvakantie nog zo'n 100 uur aan beeldmateriaal op weg-gebrand
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
De mensen, in mijn omgeving, die bewust de omschakeling hebben meegemaakt van de LP naar de CD in de jaren 80, hadden er helemaal geen behoefte om hun muziek collectie nogmaals een digitale revolutie door te laten maken.Runaque schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:25:
[...]
In mijn tijd was het niet anders en de voornaamste reden was vast omdat Minidisc al (omgerekend) ruim 200 euro koste aan het toestel alleen en dan kon het nog niet eens opnemen, dan mocht je al naar 300 euro gaan wilde je een recorder unit hebben, of een standalone was ook enorm prijzig! En dan hebben we het nog niet over schijfjes gehad, die waren gemiddeld rond de 5 euro het stuk terwijl een CD-R maar één vijfde koste van dat!
Dus ik denk dat het vooral de kostprijs was die velen tegenhield!
Cassette decks, de betere, deden ook al prima werk om een LP of CD op te nemen en af te spelen.
Daarnaast had je naast de minidisc ook het DCC formaat en werden we ons er bewust van dat het wedden op 1 paard, wat voorheen nooit nodig was, ons duur kwam te staan. De videorecorder had ons namelijk meerdere dragers van media bezorgt, en als je verkeerd 'gegokt' had was die nieuwe film niet beschikbaar op jouw videorecorder.
Dus het was niet de kostprijs, maar de snelle opeenvolging van formaten, die mensen tegenhield om hun muziek collectie te moeten vernieuwen.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Uiteraard spreek je van een geheel andere tijd dan waar ik met het formaat in contact kwam, ik was vijftien als ik het me goed herinner toen ik mijn Aiwa XR-H33MD en Sony MZ-E25 kocht na er hard voor gewerkt te hebben op een vakantiejob. Ik had toen de afweging gemaakt of ik deze digitale "revolutie" zou overslaan en gelijk voor een van de eerste MP3 spelers zou gaan, maar dan zat je met een speler die bijna de helft duurder was en enorm beperkt in het dragen van muziek! De MPman kon gemiddeld maar 8 songs dragen met zijn 32Mb opslag en wou je die met 64Mb opslag, dan mocht je dat bedrag voor de Minidisc speler (draagbare) bijna verdubbelen en dat maakte het voor mij gewoon een simpele keuze en heb er nooit spijt van gehad! Dan twee of drie jaar later kwam de eerste iPod uit en dat betekende ook voor alle andere draagbare formaten het begin van hun einde.j-phone schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:28:
[...]
De mensen, in mijn omgeving, die bewust de omschakeling hebben meegemaakt van de LP naar de CD in de jaren 80, hadden er helemaal geen behoefte om hun muziek collectie nogmaals een digitale revolutie door te laten maken.
Cassette decks, de betere, deden ook al prima werk om een LP of CD op te nemen en af te spelen.
Daarnaast had je naast de minidisc ook het DCC formaat en werden we ons er bewust van dat het wedden op 1 paard, wat voorheen nooit nodig was, ons duur kwam te staan. De videorecorder had ons namelijk meerdere dragers van media bezorgt, en als je verkeerd 'gegokt' had was die nieuwe film niet beschikbaar op jouw videorecorder.
Dus het was niet de kostprijs, maar de snelle opeenvolging van formaten, die mensen tegenhield om hun muziek collectie te moeten vernieuwen.
Maar een ander deel van je stelling begrijp ik ook best, met name die van de videorecorder! Ik heb de introductie van Blu-ray en zijn concurent HD-DVD gekent en waar men het tussen 2006 en 2008 zou beslechten welke richting we uit zouden gaan. Opnieuw een verhaal waar ook weer Sony betrokken bij was en dat zij besloten hebben om voor Blu-ray te gaan in hun Playstation 3 (released in 2006) en hun concurrent Microsoft ging voor HD-DVD (als add-on), maar gezien de markt voor Playstation vele malen groter was en de Playstation 3 ook weer bij introductie tot de goedkoopste Blu-ray spelers behoorde op de markt, heeft uiteindelijk Blu-ray het gehaald tegenover HD-DVD! Ook als je de specificaties van de formaten naast elkaar zou leggen was het op papier ook overduidelijk welke de betere was.
Dus momenteel is het voor streaming fanaten hip om hun oude media weg te doen, maar ik heb mijn lesje wel geleerd toen ik ergens in de jaren ‘00 m’n cassettes weg had gegooid omdat ik toch geen werkend deck meer had en toentertijd geen behoefte om toen een nieuwe te kopen. Nu vind ik ze weer leuk en wou dat ik m’n beslissing terug kon draaien. Dus media weggooien doe ik vast nooit meer.
Iedereen die z’n media nu wel weg doet (om plaats te maken in hun huis voor extra lucht en lege kasten?), en volledig gaat streamen, zet zichzelf daarin vast. Ze zitten vast aan de grillen van de content industrie en móeten mee als er weer iets nieuws komt, want ze hebben hun oude collectie niet meer om op terug te vallen. Een prijsverhoging van 100%? Tough luck. Jouw apparaat niet meer ondersteund? Koop maar een nieuwe. Nee, zo’n systeem trekt me helemaal niet. Geef mij maar m’n cassettes, minidiscs, CD’s, LP’s en andere fysieke media. Zolang ik apparatuur heb die werkt, kan ik ze blijven afspelen. Zonder maandelijkse betaling, online tracking account en afhankelijkheid van een internetverbinding.
Nou ja, tis achteraf een beetje een rant geworden, maarja, als we het hebben over snelle opeenvolging van formaten kom je onvermijdelijk bij de huidige status terecht. En dat moderne geforceerde gedoe roept bij mij gevoelens van afkeer op
In mijn geval gebruik ik een Sony MZ-RH1 Hi-MD portable recorder en een standaard 80min minidisc schijf.
Ga via het menu naar >>
recording mode : PCM
disc mode : Hi-MD
edit : format
voorbeeld
opname duur van 80 min op een standaard MD schijf , wordt na een format naar Hi-MD een 28min Hi-MD schijf. Voila...
Dat scheelt je absurde prijzen die je moet betalen voor een native 1gb schijf.
Voorwaarde : gebruik een Hi-MD recorder
Have Fun !!
Ik was vandaag bij de elektronica zaak De Regenboog in Sittard geweest samen met een goede vriend, naast de diskettes van 1,44MB (wie kent ze nog?) lagen ook nog nieuwe minidisc schijfjes in de folie... Tjah, wie nog NOS schijven zoekt in de regio Sittard, neem er eens een kijkje...Lennie schild schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:50:
Sommige mensen hebben wel hele hoge verwachtingen :-)
[Afbeelding]
Erg leuke winkel met veel elektro kennis... Aanrader voor wie nog gericht wil shoppen zonder een schermpje met Reichelt of Conrad voor zijn snufferd!

de iMac blokkeert het programma Platinum-MD omdat ze niet kunnen garanderen dat er spyware op zit .
de windows 10 blokkeert ook en de melding is uw pc wordt beschermd met microsoft defender smartscreen.
kan iemand helpen? thanks
christine
Ga in je Chrome browser naar https://web.minidisc.wiki/ en probeer het daar. Works like a charm
Ik ben net weer begonnen en heb twee decks gekocht op MP: een mds-je480 voor mijn zoon en een mds-je640 voor in de woonkamer.
Ook 2 portable gekocht waaronder een MZ-NH600.
En nu maar MD's vullen 😀.
Ik hoop nog eens tegen een NetMD deck aan te lopen maar voor nu ben ik lekker vertrokken (en mij zoon ook).
Hopelijk komt dit forum nog weer tot leven.
Het zijn de oudere loopwerkjes waar vaak veel speeluren mee gemaakt zijn waarvan de laserlens versleten is en niet meer aan te komen is... Dat is dus het probleem wat je langzaam aan ook steeds meer ziet bij minidisc decks en portables: je komt geen nieuwe lens meer aan die past in je speler als deze op is (het is helaas geen platen speler waar je vaak nog wel een vervangend passend ander element kunt vinden en kopen, ook als de bewuste platen speler intussen al 40 - 45 jaar oud)...
Wellicht dat daardoor steeds meer mensen juist afhaken ipv inhaken, wat de stilte hier op dit stukje van het Tweakers.net forum zou kunnen verklaren...
Wat ansich best jammer is: minidisc is een leuk medium als je een goed werkend deck hebt...
[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 05-06-2023 23:42 ]
Mijne werken allemaal prima. Laatst wel een loading snaar moeten vervangen toen m'n 780 een disc had ingeslikt, maar dat is te verwachten en nu draait ie weer prima.
Ik kan ze nergens vinden.
leuk als het forum weer tot leven komt.
ben zelf nog steeds heel blij en tevreden met mijn mini disc spelers, heb er een aantal.
vlaggenschip is de Sony MDS JA20ES, geeft een prima geluid.
blijf het zeggen, mini disc klinkt beter dan cd.
alleen wat voor prijzen worden er gevraagd op MP voor de schijfjes, echt te gek.
en helemaal voor voorbespeelde,.
ben in het bezit van 2 van deze te weten Frank Zappa en David Sylvian.
we struinen ook regelmatig kringlopers af, maar helaas nog niet schijfjes of spelers tegen gekomen.
:strip_exif()/f/image/swmt1bD6TZBq1Th0EQpaStO3.jpg?f=fotoalbum_large)
Beter dan de cd zal het geluid van MD nooit zijn, maar is in de jaren dat MD bestond wel steeds beter geworden. Over geluidskwaliteit gesproken, voorbespeelde MD's klinken eigenlijk helemaal niet zo goed als bijvoorbeeld cd's. Ik wil er geen technisch verhaal van maken, maar voorbespeelde schijfjes zou ik alleen kopen om te verzamelen en uit nostalgie. Slecht klinken doen ze nou ook weer niet, maar als je dezelfde albums met je mooie ES-cd-speler en de MDS-JA20ES zelf opneemt op MD, dan heb je kopieën die subliem klinken.Zappamusic schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:58:
hoi allemaal,
leuk als het forum weer tot leven komt.
ben zelf nog steeds heel blij en tevreden met mijn mini disc spelers, heb er een aantal.
vlaggenschip is de Sony MDS JA20ES, geeft een prima geluid.
blijf het zeggen, mini disc klinkt beter dan cd.
alleen wat voor prijzen worden er gevraagd op MP voor de schijfjes, echt te gek.
en helemaal voor voorbespeelde,.
ben in het bezit van 2 van deze te weten Frank Zappa en David Sylvian.
we struinen ook regelmatig kringlopers af, maar helaas nog niet schijfjes of spelers tegen gekomen.
De MDS-JA20ES heeft trouwens een hele goede DAC. Heb je de verschillende digitale filters van de DAC al eens uitgeprobeerd? Ik vind het filter 'Spline' bijzonder goed klinken. Ik zag op jouw foto -DA in het display, dus ik ben even op zoek gegaan naar wat dat is. Je kunt het deck dus inderdaad ook gebruiken als DAC als je een digitale bron via toslink of coax aansluit. Zonder MD in het deck. Daar kom ik dus na bijna 25 jaar achter...

Update: M'n Chromecast Audio hangt nu met een optische kabel aan het MD-deck. Weer een mooie update voor streaming, ook van mijn eigen muziekserver. Met dank aan de betere DAC.
:strip_exif()/f/image/609nVgn1NbfbI0VfOL9Bk9iJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door FreshM op 30-06-2023 11:39 ]
van Frank Zappa heb ik Apostrophe/Overnite Sensation.en deze heb ik ook op lp, cd (diverse labels) en cassette, de mini disc blijft hier een beetje achteraan bungelen, klinkt wat dof.
zelf gebruik ik filter plain, zit niet heel veel verschil in, maar is toch hoorbaar en deze vind ik persoonlijk heel fraai klinken.
ik gebruik de speler JA 20Es ook als dac, de cd staat via de optical out aangesloten via de optical in op de JA 20ES, ik gebruik hiervoor een optische kabel van RU connected, goed spul.
dit klinkt echt geweldig zo.
en opnames op de mini disc schijfjes doe ik via een MDS JB930.
(nu op MP 21 gesealde schijfjes te koop voor 75 euro!)
.
Daar zullen we eens verandering in brengen!dagobert1966 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:16:
Helaas is het hier al geruime tijd stil.
Tegenwoordig gebruik ik mijn Mac Pro 5,1 niet meer om schijfjes op te nemen (loopt continu vast), maar is dat mijn Microsoft Surface Laptop Go waar ik een USB DAC voor gekocht heb op AliExpress (iets van 18€) om het audiosignaal naar optisch te krijgen en dan zoals altijd met de Pioneer MJ-D707 met mijn oude vertrouwde Sony MDR-V700 koptelefoon in de recorder geplugged zodat ik kan horen wat er gebeurt (ligt meestal gewoon naast of voor me terwijl ik dan even op de PS5 een game speel tijd terwijl).
:strip_exif()/f/image/x5urpgUwlrwdWjsdxvPfanco.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KZdrXC6BkflLi36oJjBEyn5X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GpOVFFeB5H6IocGkLXbx19An.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Audi A3 8L (bouwjaar 1999, model 2000) waar na wat research te doen blijkt dat de CD-wisselaar in de koffer eentje van Panasonic blijkt te zijn, namelijk een CX-CV1820LHC en ergens heb ik ooit eens toen ik nog met "tuning" en dergelijke bezig was, gezien dat er MD-wisselaars bestaan. Na lang zoeken en door de extreme zeldzaamheid van Panasonic MD-wisselaars, welke in Europa onbestaande zijn. Na wat onderzoek bleek dat de connector van de CD-wisselaar en die van de MD-wisselaar waar ik naar op zoek was dezelfde connector hebben en na veel vijven en zessen heb ik een unit in Japan gevonden, namelijk de CX-MD6D.
Ondertussen zijn we iets van 70€ verder en ligt de MD-wisselaar nu bij mij thuis te wachten tot ik eens tijd en zin heb om aan de wagen te gaan prutsen.
:strip_exif()/f/image/PZBE3AIiPiIQ6bOyIXzl2l8S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dIzXy7WMWrqpDFzmYrIjxb4F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BS4DAV5rNNhFFudtWiJvPmgi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PbKtbN5CSxiPNMTfCrv19JDD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s3iE04WXdov9BhNFDYw8djpr.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.minidisc.wiki/equipment/panasonic/auto/cx-md6d
Welke “problemen” ervaar je dan precies?
Je vind hier gemakkelijker een MD-changer voor de wagen van Sony, maar die werken enkel met bijhorende head-units en helaas dat op dat vlak niet die universele aanpak terug te vinden is/was zoals bij geluidsystemen die je thuis terug vind, anders was het simpel geweest.kozue schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:54:
@Runaque Cool, ik wist niet dat er ook MD wisselaars waren voor auto’s. Ik kende wel de autoradio’s met MD, maar die zijn ook al redelijk zeldzaam. En de stereosets met MD wisselaar, maar dat lijkt ook voornamelijk iets Japans te zijn. Die oude tech wordt al jaren niet meer doorontwikkeld en toch ontdek je zo iedere keer weer iets nieuws
Minidisc was in Japan enorm populair, tot zo ver toe dat je met een blanco schijfje naar bepaalde winkels heen kon gaan en deze kon volzetten met zelf geselecteerde muziek, CD bibliotheken waren daar ook heel gegeerd door gebruikers met Minidiscs en nu ook nog is Japan "the place to be" om portables te kopen. Ik zie in facebook groepen soms mensen die die dingen in bulk kopen en importeren wetende dat ze allemaal defect kunnen zijn, maar vaak geluk hebben en soms zelfs schijfjes die er al twintig jaar of zo in zitten, soms ook met veel schade van batterijen die zijn gaan lekken, ... In Japan kan je vaak nog nieuwe schijfjes vinden die nog in kartonnen dozen verzegeld zitten.
Japan is gewoon op vlak van technologische evoluties vaak enthousiaster dan elders in de wereld, hier koste een schijfje gemiddeld 200Bef (Belgische Frank), wat nu 5€ is en dat was op zich al pittig wetende dat een full CD album gemiddeld voor 800Bef (20€) en de enige officiële Minidisc di.e ik heb was iets van 1200BEF (30€), dus op zich kon het een pittige investing gaan worden als je weer mee ging op "the next best thing" en nu is alles gewoon cloud based.
Tegenwoordig met die cloud troep zit je vast aan de grillen van bedrijven. Je bent volledig afhankelijk van andere partijen. Je kan maandelijks blijven betalen tot je dood, anders heb je niks meer. En als je nu een abo hebt bij streaming dienst X en die stopt er mee, ben je al je playlists kwijt. Als je de dienst gebruikt op een bepaald apparaat en ze stoppen daar de ondersteuning, moet je iets nieuws kopen, anders kun je geen muziek meer spelen. Smart TV’s zijn daar heel berucht in, maar in principe geldt het voor alle apparaten. En daar komen dan nog die ecosystemen bij, en de algemene focus op die vervelende smartphones. Brrr.
Dus zijn we er nou echt iets op vooruit gegaan? Naar mijn mening niet. We maken ons massaal afhankelijk van bedrijven en die hebben maar 1 doel: zoveel mogelijk geld uit je trekken. En door die hele streaming hype is muziek ook niet meer wat het geweest is. Ruimte voor creativiteit is ingeruild voor zoveel mogelijk plays genereren. Gisteren kwam ik een extended versie tegen van een nummer wat in de gewone uitvoering 2 minuten en een paar seconden duurt. De “extended” versie was 3:08. Uhm, wat? Eerder dit jaar had ik een CD gemaakt voor m’n vrouw, voor in haar nieuwe tweedehands auto met een radio die alleen audio CD’s kan spelen. Daar pastten 28 complete nummers op, ipv de ~20 van vroeger…
Daar ben ik het wel mee eens @kozue... Zelf gebruik office 365 en heb ik een OneDrive, maar steeds meer loop ik er over na te denken om die eens helemaal op te schonen en dan de overgebleven inhoud te kopiëren van de OneDrive naar een persoonlijke externe HDD waar ik de eigenaar van ben...kozue schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:12:
Het verschil met toen en nu is dat je toen niet perse mee hoefde met het nieuwste van het nieuwste. Als je het geluid van LP’s goed genoeg vond, kon je je oude LP’s gewoon blijven draaien vanaf dat je ze kocht tot nu. Zelfde met alles wat er na kwam: cassettes, CD’s en MD’s zijn nog steeds af te spelen (alhoewel het aantal goede werkende units steeds kleiner wordt, maar dat is nog steeds geen probleem).
Tegenwoordig met die cloud troep zit je vast aan de grillen van bedrijven. Je bent volledig afhankelijk van andere partijen. Je kan maandelijks blijven betalen tot je dood, anders heb je niks meer. En als je nu een abo hebt bij streaming dienst X en die stopt er mee, ben je al je playlists kwijt. Als je de dienst gebruikt op een bepaald apparaat en ze stoppen daar de ondersteuning, moet je iets nieuws kopen, anders kun je geen muziek meer spelen. Smart TV’s zijn daar heel berucht in, maar in principe geldt het voor alle apparaten. En daar komen dan nog die ecosystemen bij, en de algemene focus op die vervelende smartphones. Brrr.
Dus zijn we er nou echt iets op vooruit gegaan? Naar mijn mening niet. We maken ons massaal afhankelijk van bedrijven en die hebben maar 1 doel: zoveel mogelijk geld uit je trekken. En door die hele streaming hype is muziek ook niet meer wat het geweest is. Ruimte voor creativiteit is ingeruild voor zoveel mogelijk plays genereren. Gisteren kwam ik een extended versie tegen van een nummer wat in de gewone uitvoering 2 minuten en een paar seconden duurt. De “extended” versie was 3:08. Uhm, wat? Eerder dit jaar had ik een CD gemaakt voor m’n vrouw, voor in haar nieuwe tweedehands auto met een radio die alleen audio CD’s kan spelen. Daar pastten 28 complete nummers op, ipv de ~20 van vroeger…
In principe ben je eigenaar bij Microsoft van je bestanden en zolang je keurig je aan hun regels houd is er niets aan de hand, maar anders kun je zomaar je toegang kwijt raken... Alles gebeurt automatisch met slimme algoritmes die er soms ook naast zitten met alle gevolgen van dien (zoals in dit nieuws bericht: https://www.rtlnieuws.nl/...ij%20tegen%20RTL%20Nieuws).
Dan ben je gewoon de sjaak, ook als je voor langere tijd even geen office 365 kunt betalen en je dus je abonnement niet verlengt kun je bestanden kwijt raken als je deze niet tijdig backupt... Vergeet niet: bedrijven mogen je bestanden niet zomaar meteen weggooien, maar na verloop van tijd uiteraard wel... Daarnaast zijn de bestanden op een niet betaalde OneDrive alleen lezen zodra je over een bepaalde opslag grootte heen gaat...
Idem voor je pc: wil je Linux naast Windows op je pc? Dan moet je geen Windows 11 hebben: door de hoge beveiligings-eisen is het zo goed als onmogelijk om te doen, terwijl jij dat wellicht wel wilde... Wie is de baas over jouw pc? Microsoft of jij?
Just think about it... Je hebt de keus: of Windows 11 of Linux, maar niet beiden tegelijk zonder dat je Linux vanaf een USB-stick moet starten (die dan door bit-locker geen toegang tot de bestanden heeft die op de interne schijven van de computer staan, ja fijn he)...
Ik weet, lang verhaal en zeker off-topic, maar wilde het toch mee geven: met fysieke media zoals Minidisc, LP, Cassettes, 8-tracks, bandrecorder banden en CD's ben jij de eigenaar en ook jij de baas over wat er mee gebeurt...
Ik draai windows 11 en ubuntu dual boot, wel op 2 verschillende drives en een derde schijf als data drive (vanuit beiden benaderbaar). Maar goed 11 is over 10 heen gegaan, geen idee of het zou werken als ik nu opnieuw zou beginnen.rcor schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:09:
[...]
Idem voor je pc: wil je Linux naast Windows op je pc? Dan moet je geen Windows 11 hebben: door de hoge beveiligings-eisen is het zo goed als onmogelijk om te doen, terwijl jij dat wellicht wel wilde... Wie is de baas over jouw pc? Microsoft of jij?
Just think about it... Je hebt de keus: of Windows 11 of Linux, maar niet beiden tegelijk zonder dat je Linux vanaf een USB-stick moet starten (die dan door bit-locker geen toegang tot de bestanden heeft die op de interne schijven van de computer staan, ja fijn he)...
Altijd met kopersbescherming kopen of ophalen.
Wel een goed idee om dit soort oplichting hier te melden
[ Voor 4% gewijzigd door dagobert1966 op 02-07-2023 17:02 ]
Hoeveel md's kunnen erin?
ik een heb aantal md spelers en allemaal Sony.
met een aantal TDK en Maxell wat probleempjes.
ze gaan er af en toe moeilijk uit en ze haperen soms, waardoor dat komt, geen idee.
vandaar, dat ik nog maar alleen Sony schijfjes gebruik.
Weet niet welke auto je hebt, maar hou er rekening mee dat je een headunit niet zomaar kunnen vervangen. Zit tegenwoordig allemaal aan canbus enzo geknoopt. Zou me goed inlezen als ik jou was en zeker niet zomaar kabels doorknippenFreshM schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:06:
Vanmiddag deze MDX-C7970R voor 5 euro gescoord bij de kringloop in Nieuw-Vennep. Ik hoop dat hij het nog doet, want ik overweeg retro te gaan in mijn auto.
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik hoop dat je een passende auto hebt voor deze radio, want daar had @The Eagle wel een goed punt... Bij moderne auto's zitten vaak vaste radio's in die nogal lastig te vervangen kunnen zijn... Hoe simpeler de ingebouwde fabrieks radio in je auto is, hoe makkelijker het kan zijn om 'm te vervangen.. Zelf heb ik jaren lang Peugeot 206+ gereden met een modernere Kenwood radio die DAB+ had... Moest wel een speciale stroomkabel getrokken worden om 'm te kunnen aansluiten, zo bleek (dat was immers ook gedaan voor een carkit van Parrot die er eerst nog in combinatie in zat met een Pioneer auto radio / cd speler, toen de Parrot defect was gegaan heb ik beiden vervangen door die Kenwood)...FreshM schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:06:
Vanmiddag deze MDX-C7970R voor 5 euro gescoord bij de kringloop in Nieuw-Vennep. Ik hoop dat hij het nog doet, want ik overweeg retro te gaan in mijn auto.
[Afbeelding]
Maar even ter info, ik mis nog enkele dingen bij deze radio die nodig zijn om 'm te kunnen inbouwen:
- afwerkingsframe voor rondom de afneembare frontje (geen musthave, maar dat maakt het net even wat netter)...
- Het inbouw frame die in het gat bij de auto gemonteerd moet worden zodat je de radio erin vast kunt zetten zie ik niet op de foto... Is dezer er nog wel bij? Dat is namelijk een musthave! En letop: er zijn universele inbouw frames te koop, maar die werken vaak alleen bij oudere radio's zonder diefstal preventie...
- Sony autoradio's staan bij mij net zoals Pioneer of Kenwood erom bekend vaak een eigen stekker aan de achterzijde van de radio te hebben die verloopt naar de iso standaard stekkers voor stroom en speakers. Hopelijk zit die erbij, anders wordt aansluiten nogal lastig... Met wat zoeken zijn er wel aftermarket kabels te vinden, maar deze kosten enkele tientjes, net zoals het inbouwframe... En dan nog blijft het een gok of de radio cq minidisc speler werkt...
Tip: als de radio alsnog eigen iso stekker ingangen heeft of dat de verloop kabel erbij zit kun je de auto radio middels universele iso-stekkers aansluiten op een lab voeding van 10A (als je de speaker aansluitingen ook wilt testen heb je wel flink wat vermogen nodig) en de radio testen voordat je er veel geld instopt...
[ Voor 38% gewijzigd door rcor op 13-07-2023 00:03 ]
Mijn auto is uit 2004, dus zelf bijna vintage. Ik was van plan om hem in te laten bouwen.The Eagle schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:42:
[...]
Weet niet welke auto je hebt, maar hou er rekening mee dat je een headunit niet zomaar kunnen vervangen. Zit tegenwoordig allemaal aan canbus enzo geknoopt. Zou me goed inlezen als ik jou was en zeker niet zomaar kabels doorknippen
Ik heb o.a. bij Winparts een sierpaneel en een kabelboom gevonden voor mijn auto en de Sony. Dat inbouwframe is een goeie van je. Sony heeft in die tijd veel autoradio's gemaakt op dezelfde inbouwbasis, dus ik heb goede hoop dat zo'n bracket te vinden moet zijn.rcor schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:07:
[...]
Maar even ter info, ik mis nog enkele dingen bij deze radio die nodig zijn om 'm te kunnen inbouwen:
- afwerkingsframe voor rondom de afneembare frontje (geen musthave, maar dat maakt het net even wat netter)...
- Het inbouw frame die in het gat bij de auto gemonteerd moet worden zodat je de radio erin vast kunt zetten zie ik niet op de foto... Is dezer er nog wel bij? Dat is namelijk een musthave! En letop: er zijn universele inbouw frames te koop, maar die werken vaak alleen bij oudere radio's zonder diefstal preventie...
- Sony autoradio's staan bij mij net zoals Pioneer of Kenwood erom bekend vaak een eigen stekker aan de achterzijde van de radio te hebben die verloopt naar de iso standaard stekkers voor stroom en speakers. Hopelijk zit die erbij, anders wordt aansluiten nogal lastig... Met wat zoeken zijn er wel aftermarket kabels te vinden, maar deze kosten enkele tientjes, net zoals het inbouwframe... En dan nog blijft het een gok of de radio cq minidisc speler werkt...
Tip: als de radio alsnog eigen iso stekker ingangen heeft of dat de verloop kabel erbij zit kun je de auto radio middels universele iso-stekkers aansluiten op een lab voeding van 10A (als je de speaker aansluitingen ook wilt testen heb je wel flink wat vermogen nodig) en de radio testen voordat je er veel geld instopt...
Inderdaad, da's nu de hamvraag. Bedankt voor je tips!rcor schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:07:
[...]
... En dan nog blijft het een gok of de radio cq minidisc speler werkt...
Inmiddels herlkkend Windows10 de PCLK-MN10 (nadat ik de Zadiq driver heb geinstalleerd) en ook de M Vrew software (v2.01) geinstalleerd.... maar daar loop ik vast de M-Crew software ziet de apparatuur niet.
Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend zou kunnen krijgen?
Jaartal zegt ook niet zo heel veel. Ik heb er een uit 2006 en daar zit alles geïntegreerd in de software. Er is geen ondersteuning voor aftermarket radio’s. Jammer, anders had ik er waarschijnlijk al een cassettedeck in gezet. Gewoon “omdat het kan”FreshM schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:30:
Mijn auto is uit 2004, dus zelf bijna vintage. Ik was van plan om hem in te laten bouwen.
Windows 95 in een sandbox gaan draaien (virtualbox etc)?peeceel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:41:
Heeft iemand ervaring met het volgende: ik heb een oude MDS-PC3 met een PCLK-MN10, deze probeer ik werkend te krijgen onder Windwos10 (20+ jaar geleden werkte het onder W95:)
Inmiddels herlkkend Windows10 de PCLK-MN10 (nadat ik de Zadiq driver heb geinstalleerd) en ook de M Vrew software (v2.01) geinstalleerd.... maar daar loop ik vast de M-Crew software ziet de apparatuur niet.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Die PCLK werkt toch met een seriële aansluiting? Heeft jouw pc nog een seriële poort?peeceel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:41:
Heeft iemand ervaring met het volgende: ik heb een oude MDS-PC3 met een PCLK-MN10, deze probeer ik werkend te krijgen onder Windwos10 (20+ jaar geleden werkte het onder W95:)
Ik heb hier een PCLK-MD1 liggen. De unit is de CAV-50C. Het werkt met ieder Sony-minidiscdeck met Control A1 volgens mij. Misschien ga ik met je mee experimenteren.
[ Voor 17% gewijzigd door FreshM op 14-07-2023 21:36 ]
Ik zou er niet van uit gaan dat dat "gewoon" werkt. Serieel is een standaard waar vaak handmatig aan getweakt moet/moest worden met COM-poorten en communicatieprotocollen. Je USB-adapter moet dat maar net ondersteunen. Tenminste, dat kan ik me herinneren.kozue schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:03:
Een seriële poort heb je niet perse in je PC nodig. Daarvoor kun je gewoon een USB adapter krijgen
Mooi ding! Ik zou ook wel een portable recorder willen kopen in de toekomst en vind de MZ-R37 in het paars wel best mooi.Zappamusic schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:56:
Goedemorgen allemaal,
hier mijn laatste aanschaf op mini disc gebied.
Sony portable MZ-R30 in tip top conditie.
Mijn Sony MZ-R700 had het na al die jaren helaas begeven.
Toch wel makkelijk op vakantie om mee te nemen.
[Afbeelding]
Ik had deze in de CD versie... tot hij uit mijn auto werd gestolen in Utrecht.... was een super radioFreshM schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:06:
[Afbeelding]
Je kunt wel zeggen dat ik iets heb met minidiscs 😀
2 Tascam decks
5 Sony decks, waarvan 2 in Lissa systemen.
10 portables
Ruim voldoende MD’s waarvan een flink deel met oude Jazz muziek overgenomen van de vrouw van een overleden liefhebber. Komt ook mijn eerste deck vandaan de JB730.
:strip_exif()/f/image/YscLNxWnRF7sJX0oBddc1CtN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/REIfwJ6M12a6nvuuzsosVAWf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hq2hPtbroJGsO8YQP5lrNIbo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bnw7ji6JFYYcgcsNqG4Hn6eA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m7J78eKmRgjeJns39iag4NQO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dI0wgzyoNtnjQQlFZqj7rBKf.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: mocht je meer vintage audio spullen hebben --> Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2
[ Voor 48% gewijzigd door j-phone op 17-07-2023 23:51 ]
Nou…Lennie schild schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:09:
Zo te zien heb je genoeg md spelers :-)
Zoek nog een betaalbare Tascam MD801, maar die zijn erg prijzig (en degelijk).
leuke set hierboven!
ben zelf erg tevreden met mijn JE500, JE530, JB930 en natuurlijk de JA20ES.
blijft mooi spul allemaal.
vraagje aan de mede forum leden, ben heel benieuwd hoe iedereen de minidiscs opbergt?
zelf gebruik ik 2 van deze opbergdozen:
:strip_exif()/f/image/Vfi81cTUVcqHqGkyQ1215XTn.jpg?f=fotoalbum_large)
en deze van de Ikea:
:strip_exif()/f/image/cdoicrHavT1bDpQuPriKdU8M.jpg?f=fotoalbum_large)
laat het maar horen.
Fnac is een Franse warenhuisketen voor boeken, cd's, dvd's, software en consumentenelektronica.Zappamusic schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:05:
Goedemiddag allen,
mijn nieuwe aanschaf, kent iemand dit merk?
[Afbeelding]
Dit is dus waarschijnlijk hun huismerk.
Wat grappig is dat in diverse discussies aanhangers van MD het format 'verdedigen' alsof ze aandeelhouders zijn. Betere ambassadeurs kun je niet hebben, zeker niet zoveel jaar nog na de 'ondergang'.
Zelf was ik in de jaren '90 fanatiek CD's aan het kopiëren (lenen bij vrienden, van de bieb etc). Dat heeft tot een zeer grote CDR collectie geleid. CDs ging voor mij om perfecte geluidskwaliteit. En dat was een zeer zwak punt bij het kopiëren op pc's. De buffer-underrun die wereldwijd tot honderden miljoenen weggegooide cd'rs leidde. Jitter, ongewenste tikjes of andere geluidjes die in de opname terechtkwamen. CDR's waren lang niet altijd perfect en of een CDR perfect was, wist je pas na meerdere keren heel goed luisteren.
Recent trok ik een doos oude CDRs open. Nadat ik er een paar had afgespeeld bleken diverse aan CDR rot te lijden! Met name vaak aan de randen, wat je dus pas merkt bij het afspelen van het laatste nummer.
Ook de doos met MD's ging open. Die bleken allemaal nog perfect! Ik had MD's ontdekt in 1999, na jaren CDR's en gebruikte beide formats daarna jarenlang.
Wat spreekt mij aan in fysieke audio en MD in het bijzonder?
1) Sinds de MP3 speler en helemaal sinds Spotify is muziek luisteren voor velen een onrustig, hak op de tak fenomeen geworden. Gericht een album of verzamelalbum luisteren vind ik leuker. Minder is meer.
2) Net als met films mis ik bij streaming de band met de artiest. Een album hebben, inclusief hoes, betekende de muziek kennen, inclusief de titels, de albumtitel. De cover van het album geeft het een plek in je hoofd.
3) In de doos met MD's trof ik zeker 60 MD's aan van artiesten die ik nu hondsgaar vind. Die gaan het veld ruimen. Een CDR of CD gaat dan naar de vuilstort of kringloop. De MD wordt gewoon hergebruikt. "Sustainable" avant la lettre. Alle groene normies in polonaise!
4) Van LP naar CD (en CDR ) was een revolutie die ging over de kwaliteit van de audio. Dat was essentieel. Op MD fora tref je nog weleens discussies aan over de vraag of een digitaal opgenomen MD wel goed genoeg is (ivm compressie). De MD is feitelijk het laatste stuk fysieke geluidsdrager geproduceerd in de tijd dat de kwaliteit van de audio doorslaggevend was voor het bestaansrecht van de geluidsdrager. Japan, het land waar kwaliteit nog steeds essentieel is om met een fysiek product door te breken, omarmde de MD in 1998 toen de kwaliteit daar was. Met een lage kwaliteit was dat nooit gelukt. Door een aantal marketing blunders en het Amerikaanse congres (SCMS wetgeving) brak MD niet tijdig door buiten Japan (men gaf zich gewonnen toen mp3s massaal via internet gedeeld werden).
Anno 2023 is voor de grote massa kwaliteit van geluid ondergeschikt aan beschikbaarheid. Men luistert massaal naar streamingdiensten in mp3 kwaliteit, via matige audio hardware. Breedbeeld tv's met "fantastische" specs produceren zulk matig geluid dat surround setjes en audiobars nodig zijn om zonder ondertiteling een film te volgen. De MD komt uit het laatste decennium waarin je product echt op de geluidskwaliteit werd afgerekend. Er is bij mij dan ook geen huisgenoot, vriend of familielid die ooit een Atrac 4.5 opname van een CD heeft weten te onderscheiden.
5) Ik mag graag 's avonds de schermpjes uitzetten. Geen TV, Geen Tablet. Geen mobiel. Dus ook geen muziek via de mobiel. Geeft rust. Je gaat namelijk toch andere dingen doen op die phone als je hem in je handen hebt.
6) De meeste bootlegs en speciale uitgaves van artiesten die ik op cd heb, kun je niet vinden op streamingdiensten. Laat staan de mixes die ik ervan maakte op MD. MD is echt 'music you control'.
Next on the list: via Tidal e.a. en DAC high quality audio op MD zetten. Looking forward.
Hardware: Sony MZR 55 (1999). Sony MDS-JE520 (1999).Pioneer MJ-D508 (2023, vintage) en MJ-D707 (in bestelling). Sony MDS-JE530 (in bestelling). (ik heb wat kamers te vullen).
Een beetje degelijke MD recorder kan ook direct digitaal opnemen, zonder DAC en weer terug via de ADC van de MD zelf. Ik ben geen expert in alle verschillende modellen, maar de 520 heb ik toevallig wel (eigenlijk de 530, maar dat is dezelfde maar dan met pitch control), en die heeft zowel optische als tulp ("coax") digitale inputs. Op de meeste portables doet de minijack input dubbel dienst als optische input. Je krijgt dan een 1-op-1 kopie, afgezien van de atrac compressie.Harm von Atrak schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:20:
Next on the list: via Tidal e.a. en DAC high quality audio op MD zetten. Looking forward.
Hardware: Sony MZR 55 (1999). Sony MDS-JE520 (1999).Pioneer MJ-D508 (2023, vintage) en MJ-D707 (in bestelling). Sony MDS-JE530 (in bestelling). (ik heb wat kamers te vullen).
Dat gaat er uiteraard wel vanuit dat je een apparaat hebt met digitale output
De 520 van sony heeft atrac 4.5, de 530 heeft de finale atrac r versie die nog iets beter zou moeten zijn (atrac r is de beste versie voor reguliere md).
Fnac is een winkel die nog steeds bestaat en de schijfjes zijn rebranded Maxell's en vervaardigd in UK.Zappamusic schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:05:
Goedemiddag allen,
mijn nieuwe aanschaf, kent iemand dit merk?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/WP0txXJWiIf8nUbe9Bzt2OBz.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je het via je smartphone doet kan je best goed zien dat je notificaties uit staan, anders ga je mogelijk een en ander in de opgenomen muziek horen nadien.Harm von Atrak schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:09:
Ooit 22 jaar geleden in een desktop pc een geluidskaart geplaatst met optische uitgang, dat lukte uiteindelijk niet. De DAC die ik nu ga gebruiken sluit ik via usb op laptop aan (wellicht dat ook de smartphone of tablet kan via usb-c) om zo streaming naar md mogelijk te maken.
De 520 van sony heeft atrac 4.5, de 530 heeft de finale atrac r versie die nog iets beter zou moeten zijn (atrac r is de beste versie voor reguliere md).
Ik heb ooit dit topic op Reddit tegen gekomen en diegene die het gemaakt heeft heeft veschillende ATRAC versies getest en concludeert dat er niet bijzonder veel verschil tussen verschillende versies lijkt te zijn.
https://www.reddit.com/r/...fferent_atrac_recordings/
:strip_exif()/f/image/eAxxPxBW50fpdyFudR457uTz.jpg?f=fotoalbum_large)
Runaque schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:11:
Heb onlangs dit album van Michael Bolton voor een best goede prijs weten te kopen, niet dat ik het ga gebruiken om af te spelen, maar eerder als een soort van investering omdat die dingen steeds zeldzamer worden. Ik heb me al wel een kopie gemaakt via Deezer op een herschrijfbare MD zodat deze mooi bewaard kan blijven.
[Afbeelding]
Sorry kon het niet laten
Had hem al gezien, blijft een goede!tMb schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:01:
[...]
[YouTube: Office Space- Micheal Bolton.wmv]
Sorry kon het niet laten
Sony heeft enorm veel aan marketing gedaan, het is vast ook niet voor niets dat je (bijvoorbeeld) in een muziekvideo van de Bomfunk MC's dat jongentje met een Sony MZ-R55 in combinatie met een Sony MDR-V700 ziet. Het album met het song Freestylers was destijds ook door Sony Music uitgebracht.Harm von Atrak schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:38:
Uit de oude doos. Toen Minidisc met Zidane in de gelederen Ajax helemaal zoek speelde. Halve finale CL 1997. Aan marketing deed Sony toen wel.[Afbeelding]
Heb je een screenshot dan? Iets zegt me namelijk dat dat een gewone MO disk was - Minidisc is niets anders dan dat, maar MO drives werden voor wel meer dingen gebruikt dan alleen muziekkozue schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:41:
Een van de meest iconische minidisc momenten op video vind ik nog steeds The Matrix, waar Neo door een bakje MD's gruist en er eentje uitpakt om aan iemand anders te geven (blijkbaar met een of ander soort illegale software er op). Zal ook wel een deal met Sony zijn geweest
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ik zie nu net ook https://www.minidisc.org/md_data_table.html
Er blijken twee MD data drives van Sony te zijn geweest. En verder een zit spul dat met image en video te maken had en MD gebruikte. Al is dat dus niet exact dezelfde indeling / formatting als een audio md gebruikt
Is deze nog van enige waarde van iemand alhier? Dan mag die gratis worden overgenomen, anders gaat 'ie naar de stort.
Edit enkele dagen later: de speler is inmiddels opgehaald.
[ Voor 5% gewijzigd door Gitarist op 29-08-2023 09:00 ]
Deze heb ik ook staan.
Die kan je hier zeker kwijt.
Waar kan deze opgehaald worden?
Mocht je te ver weg wonen voor Lennie zijn er wellicht anderen geïnteresseerd.