mentalmadnizz schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:38:
[...]
Nooit, maar dan ook nooit aan een instelpotmeter draaien als je niet heel goed weet wat je doet en op de juiste testpunten meetapparatuur hebt staan! Je hebt geen referentie wat je aan het doen bent, geen goede feedback en teveel = onherstelbaar kapot.
Met een beetje gezond verstand hoeft het niet zo'n probleem te zijn, eerst de stand aftekenen met een stift zodat je 'm altijd terug kan zetten, en vooral niet overdrijven, persoonlijk zou ik maximaal ongeveer 1/5 slag draaien, als dat zelfs niet een klein beetje helpt heeft het meestal geen nut om verder te draaien.
Er is altijd tolerantie en als het om een zeer kritische afstelling gaat dan word er vaak een meerslagenpotmeter gebruikt, of het circuit is zo opgebouwd dat draaien aan de potmeter geen groot verschil maakt.
Uiteraard moet je je wel beseffen dat je de boel kunt slopen, maar mensen die dat niet begrijpen zouden sowieso geen (elektrische) apparaten open moeten maken.
Overigens is het ook fijn, mocht je er aan prutsen zonder echt te weten wat je doet, dat je dat opschrijft voor een eventuele toekomstige reparatie.
Iemand toevallig ervaring met zowel de Denon DMD-1000 als de DMD-1300?
Alhoewel ik beide bezit heb ik ze weinig tot niet gebruikt en twijfel ik of ik een van beide weg moet doen, persoonlijk vind ik de DMD-1000 er zowel van buiten als binnen beter (degelijker) uitzien, maar uiterlijk zegt niet alles.