Hier nog een minidisc fan

Halverwege de jaren 90 kocht ik een minidisc deck van Sony bij Smits in Arnhem. Ik was er superblij mee. Even later gevolgd door een portable, ook van Sony. Die was erg mooi, geheel van staal met schuin frontje.
Alle muziek had ik op minidisc. Vanaf de jaren 2000 brandde ik ook CD's, maar die bleken na enige tijd CD-rot te vertonen. Al na een paar jaar werden ze onafspeelbaar. Ik bleef bij minidisc. Een jaar of 7 geleden gingen het deck en de portable naar God. Eerst wilde ik de hele zwik discs weggooien, maar kon het niet over mijn hart verkrijgen. Op Markplaats vond ik een JE480. Deze was lager gespecificeerd dan mijn eerste maar klonk toch heel goed.
Inmiddels luisterde ik alweer jaren naar muziek met een audiostreamer, de Raspberry Pi met Hifiberry module. De Hifiberry heb ik inmiddels weer vervangen door een digitale JustBoom i.c.m. een Schitt DAC. Op de Raspberry draait het Rune Audio OS.
Daarnaast luister ik naar minidisk voor niet gangbare CD's die ik geleend heb bij muziekweb.nl Meestal is dat klassiek, oude countryalbums of ambient.
Onlangs heb ik alle condensators van de JE480 vervangen. Hij klink weer onwijs gaaf! Ruimtelijk, sprankelend, fel en met zeer diepe bassen. Een grote tegenvaller was dat na de upgrade het display het niet meer deed. - Balen! Ik zocht naar onderdelen en kwam dit topic tegen

- Dus ik heb voor een redelijk prijsje een Sharp portable minidisc erbij gekocht, voor als ik moet editen enzo. De Sharp klinkt ook waanzinnig goed, met 3 traps verzwaarde bassen, dus die pak ik nu als ik ga hardlopen i.p.v. de smartphone. Gisteren heb ik de benodigde inwendige oplaadbare batterij besteld voor de Sharp. Je kunt ook een AA houdertje koppelen aan de speler maar dat ziet er niet uit.
Het fijne van een tastbare muziekdrager is dat je van muziek geniet binnen een afgebakende context. Bij Spotify rol je van het ene album in het andere, dat haat ik.
Ik zou zo graag willen dat Sony de minidisk weer in productie nam, al zouden het maar enkele modellen zijn. Op Ebay wordt grof geld betaald voor minidisc apparatuur. Zelfs defecte portables leveren nog best wat op.
[
Voor 4% gewijzigd door
Bert_K op 04-02-2022 03:02
]