@sharkzor Dit was op pagina 6 al langs gekomen, met ook een paar suggesties er onder.
Zie het. mij zoek opdracht matchte niet.kozue schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:20:
@sharkzor Dit was op pagina 6 al langs gekomen, met ook een paar suggesties er onder.
Btw, ik weet niet of het zuiver is om dit hier te melden (gezien het nu achter een paywall zit), maar als je googled op "minidisccover" staat er in de resultaten ook " frontside cover". Zo kwam ik toch nog bij de webapp.
Overigens kon ik deze ook als complete webpagina opslaan, dus voorlopig heb ik daar genoeg aan.
Mijn vermoeden is dat die gasten dit topic ook wel lezen, dus dit zal ongetwijfeld asap verdwijnen.
In het verleden heb ik nooit een Minidisc speler gehad. Ik was niet zo van de draagbare muziek. En als ik onderweg toch muziek wilde luisteren, gebruikte ik mijn Discman. Toch heb ik draagbare Minidisc spelers altijd erg interessant gevonden als kleine brokjes retro futuristische techniek. Onlangs heeft er een plaatsvervangende nostalgie de kop opgestoken en moest ik gewoon hetgeen hebben waarvan ik nooit heb kunnen genieten.
Bij deze mijn huidige verzameling.

MZ-E910 & MZ-R700

MZ-E910 & MZ-R700
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Mooie collectie! Die MZ-R700 heb ik ook nog steeds in bezit, ondanks dat ik ook nog een MZ-RH1 van Sony heb... Beiden zeer goede portable MD-recorders!PjotrStroganov schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:32:
In het verleden heb ik nooit een Minidisc speler gehad. Ik was niet zo van de draagbare muziek. En als ik onderweg toch muziek wilde luisteren, gebruikte ik mijn Discman. Toch heb ik draagbare Minidisc spelers altijd erg interessant gevonden als kleine brokjes retro futuristische techniek. Onlangs heeft er een plaatsvervangende nostalgie de kop opgestoken en moest ik gewoon hetgeen hebben waarvan ik nooit heb kunnen genieten.
[Afbeelding][Afbeelding]
MZ-E910 & MZ-R700
Leuk topic dit!
Ook ik heb mijn minidisc recorders afgestoft. Twee apparaten heb ik; een Sony MZ-N510 en een Sony MDS-JE530 deck. Het draagbare dingetje staat in mijn studio, m’n deck in de huiskamer.
Toch gek, destijds heb ik CD’s middels Sonicstage, digitaal dus, gekopieerd. Dat deed ik met mijn MZ-N510 recorder. Dat betekend wel dat er een prachtige (???) DRM beveiliging op zit. Maar die schijfjes kan ik dan weer niet afdraaien op mijn MDS-JE530. Waarom eigenlijk niet? Heeft dit van doen met die beveiliging? Dat zou eigenlijk raar zijn, immers ik kopieer niet nogmaals, ik wil gewoon afspelen op een ander apparaat. Is er iemand die weet hoe dit zo kan zijn?
Ook ik heb mijn minidisc recorders afgestoft. Twee apparaten heb ik; een Sony MZ-N510 en een Sony MDS-JE530 deck. Het draagbare dingetje staat in mijn studio, m’n deck in de huiskamer.
Toch gek, destijds heb ik CD’s middels Sonicstage, digitaal dus, gekopieerd. Dat deed ik met mijn MZ-N510 recorder. Dat betekend wel dat er een prachtige (???) DRM beveiliging op zit. Maar die schijfjes kan ik dan weer niet afdraaien op mijn MDS-JE530. Waarom eigenlijk niet? Heeft dit van doen met die beveiliging? Dat zou eigenlijk raar zijn, immers ik kopieer niet nogmaals, ik wil gewoon afspelen op een ander apparaat. Is er iemand die weet hoe dit zo kan zijn?
Waarschijnlijk heb je die opgenomen in mdlp.
Wat je woonkamer model niet ondersteund.
De 530 Atrac R
De nz510 atrac S
Nu kan je met de n510 ook openen in atrac r of nog erger je hebt werkelijk een mp3 erop gezet want dat kon met bijna alle usb modellen.
De 530 Atrac R
De nz510 atrac S
Nu kan je met de n510 ook openen in atrac r of nog erger je hebt werkelijk een mp3 erop gezet want dat kon met bijna alle usb modellen.
[ Voor 53% gewijzigd door leonbong op 19-01-2021 13:26 ]
Dat klopt helemaal heb ik zelf ook inmiddels ontdekt. Op de MZ-N510 had ik het apparaat wel ingesteld op stereo, overeenkomend dus met de machine in de huiskamer. Maar in SonicStage moest er, dat had ik natuurlijk ook kunnen bedenken, een instelling die enig zins verdekt stond ook wijzigen van LP2 naar stereo.leonbong schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:21:
Waarschijnlijk heb je die opgenomen in mdlp.
De 530 Atrac R
De nz510 atrac S
Hartelijk dank voor je reactie!
Kijk even naar mijn tweetal berichten op pagina 9 en de reactie daarop.RalfGTI schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:21:
Hallo mensen,
Ben sinds kort weer met MD bezig. Muziekopnames naar PC aan het overbrengen.
Heb daarvoor een driver gevonden via google omdat het officiëel niet meer zou werken met Sonic stage.
Met die driver (iets van .... 707) werkt Sonic stage weer prima en is de portable MD player MZ-RH1 weer zichtbaar en kan muziek worden geImporteerd.
Exporteren (van PC naar MD) kan ook maar lijkt een grote beperking te hebben. Als de muziek weer naar MD is gekopieerd , komt er een melding dat de muziek alleen maar met koptelefoon kan worden beluisterd.
De MD geeft geen muziek weer in de standalone Sony MD speler die ik ook heb en is aangesloten op een reciever.
Iemand een oplossing?
Dit heb ik niet werkend kunnen krijgen. Mijn Sony MZ-N510 wordt gezien in het opvolgende scherm als NETMD maar wanneer ik er op klik dan is er geen koppeling mogelijk. Niet onoverkomelijk omdat ik wel kan werken met SonicStage in de nieuwste 20H2 versie van windows 10. Maar ik was wel nieuwsgierig naar de werking van deze web minidisc oplossingen. Zoals ik ook wel zou willen weten hoe dat Platinum MD systeem werkt maar ik lees dat er daar weer wijzigingen in mijn Windows versie moeten plaatsvinden. Wat me dan weer geen goed idee lijkt gezien de moeite die ik heb moeten doen om mijn minidisc op SonicStage werkend te krijgen.sharkzor schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:29:
Jaren geleden al mijn minidisc spul verkocht. Eigenlijk wel spijt van gehad.
Daarom laatst een mz-n505 en Je480 van marktplaats gehaald en later nog een jb930(die was voor een prikkie).
Opnemen doe ik op de netmd via deze app (werkt in chrome) en vind ik fijner dan platinum md.
https://stefano.brilli.me/webminidisc/
https://www.reddit.com/r/...web_minidisc_application/
Je kan tegenwoordig zelfs custom jewel cases krijgen:
http://minidisccover.com/cases.html
Dit moet echt werken.benvo1 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:17:
[...]
Dit heb ik niet werkend kunnen krijgen. Mijn Sony MZ-N510 wordt gezien in het opvolgende scherm als NETMD maar wanneer ik er op klik dan is er geen koppeling mogelijk. Niet onoverkomelijk omdat ik wel kan werken met SonicStage in de nieuwste 20H2 versie van windows 10. Maar ik was wel nieuwsgierig naar de werking van deze web minidisc oplossingen. Zoals ik ook wel zou willen weten hoe dat Platinum MD systeem werkt maar ik lees dat er daar weer wijzigingen in mijn Windows versie moeten plaatsvinden. Wat me dan weer geen goed idee lijkt gezien de moeite die ik heb moeten doen om mijn minidisc op SonicStage werkend te krijgen.
Ik denk dat je zadig bent vergeten.
Kijk ook hier
https://github.com/cybercase/webminidisc
Sonicstage doet alles in lp2 ook al selecteer je sp.
[ Voor 7% gewijzigd door sharkzor op 12-02-2021 18:37 ]
Dank voor je reactie.sharkzor schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:48:
[...]
Dit moet echt werken.
Ik denk dat je zadig bent vergeten.
Kijk ook hier
https://github.com/cybercase/webminidisc
Sonicstage doet alles in lp2 ook al selecteer je sp.
Zadig ben ik niet vergeten, ik krijg voortdurend "access denied" wanneer ik mijn NetMD die wel gezien wordt probeer te koppelen.
SonicStage staat default in LP2 mode. Maar kan wel degelijk in alle gewenst modes overzetten. Wanneer je een NetMD aansluit kan je op de middenbalk "Transfer Mode Settings" aanklikken. (Ziet eruit als een zwart slotje) Je hebt dan de keuze uit: Standard dus geen conversie, Specified dus LP 2/LP4 of SP transfer mode geschikt voor alle non LP 2-4 devices.
Ja sonicstage kan in lp, maar op de achtergrond doet hij stiekem naar lp2 transcoderen en dan in sp uploaden. Smerig.benvo1 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:15:
[...]
Dank voor je reactie.
Zadig ben ik niet vergeten, ik krijg voortdurend "access denied" wanneer ik mijn NetMD die wel gezien wordt probeer te koppelen.
SonicStage staat default in LP2 mode. Maar kan wel degelijk in alle gewenst modes overzetten. Wanneer je een NetMD aansluit kan je op de middenbalk "Transfer Mode Settings" aanklikken. (Ziet eruit als een zwart slotje) Je hebt dan de keuze uit: Standard dus geen conversie, Specified dus LP 2/LP4 of SP transfer mode geschikt voor alle non LP 2-4 devices.
Iemand had ooit de temp files uitgeplozen en kwam er zo achter.
Ben je wel admin op je eigen systeem? Misschien moet je ook eerst de oude drivers eraf halen.
Dag Joe,
Is het inmiddels gelukt om je Minidisc recorder aan te sluiten?
Het lukt mij niet om mijn MZ-RH1 aan te sluiten, ik hoor zelfs geen bliebje!
Groet,
Frits
Groet,
Frits
@reyna000 Bij mij werkt de MZ-RH1 wel op de computer als je dat bedoelt, puur om muziek op minidisc te krijgen in minidisc formaat... Gewoon via Sonicstage onder Windows 10... Ik zal eens testen of ik ook bestanden op een schijfje kan plaatsen, want dat heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd...
Bestanden overzetten van de pc naar de minidisc schijven die ik heb liggen is niet gelukt (denk hierbij aan Word bestanden, foto's, videos enz.) met mijn MZ-RH1 van Sony... Geen idee of je daarvoor specifiek HI-MD schijven voor nodig hebt, maar met standaard 80 minuten MD schijven van Sony lukt het onder Windows 10 in ieder geval niet, ongeacht of ik Sonic Stage of de Windows verkenner gebruik (er is geen drive letter zichtbaar voor mijn minidisc recorder)...reyna000 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:05:
Dag Joe,
Groet,
Frits
Hartelijk dank voor je adviezen!
Het lukt mij niet om Sonic Stage op mijn Windows 10 computer te installeren.
Als ik Sonicstage wil installeren, krijg een melding dat ik niet op internet zou kunnen.....
terwijl mijn computer met andere programma's gewoon op internet werkt....
Ik heb ongeveer 75 mini-disc schijfjes die ik graag wil digitaliseren dus van PC naar computer met behoud van alle tracks...
Het lukt mij niet om Sonic Stage op mijn Windows 10 computer te installeren.
Als ik Sonicstage wil installeren, krijg een melding dat ik niet op internet zou kunnen.....
terwijl mijn computer met andere programma's gewoon op internet werkt....
Ik heb ongeveer 75 mini-disc schijfjes die ik graag wil digitaliseren dus van PC naar computer met behoud van alle tracks...
Ik heb een aantal minidisc Jewelcases gekocht waar ik alvast bezig ben gegaan met labels. Hoewel ik nog twijfel aan de exacte maten van die cases die nergens bekend schijnen te zijn. Ik ben maar uitgegaan van een oud labeltje dat ik vond tussen mijn schijfjes. T.z.t. wanneer ze klaar zijn én hopelijk ook passen zal ik ze laten zien. Wellicht brengt het je nog op ideeën.Lennie schild schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:35:
Ben gister even bezig geweest. Een paar mooie hoesjes gemaakt!!
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Wbe5yYDYWU2GNCCTS6KW7dXR.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn MZ-N510 wordt ook nooit als "drive" gezien in mijn computer en krijgt ook geen letter toegewezen of iets dergelijks. Toch weet de computer wel dat er een NetMD is aangesloten. De computer geeft het geluidje behorende bij een nieuwe USB apparaat aansluiting. En ook in SonicStage wordt de NetMD gewoon gezien. Ik werkt overigens met SonicStage in Windows 10.rcor schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:38:
[...]
Bestanden overzetten van de pc naar de minidisc schijven die ik heb liggen is niet gelukt (denk hierbij aan Word bestanden, foto's, videos enz.) met mijn MZ-RH1 van Sony... Geen idee of je daarvoor specifiek HI-MD schijven voor nodig hebt, maar met standaard 80 minuten MD schijven van Sony lukt het onder Windows 10 in ieder geval niet, ongeacht of ik Sonic Stage of de Windows verkenner gebruik (er is geen drive letter zichtbaar voor mijn minidisc recorder)...
Gek he? Geen site updates.tim_md schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:53:
..Happy Minidisc Day vandaag ?
https://minidiscday.com/
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Dit probleem had ik aanvankelijk ook. Je portable speler heeft een MDLP (LP - 2 4) mogelijkheid? SonicStage staat standaard in LP-2 instelling. Je standalone heeft misschien geen MDLP en speelt alleen op de normale snelheid af. Je kan dit in SonicStage wijzigen door op het zwarte "slotje" op de midden kolom te klikken en deze instelling te wijzigen naar stereo.RalfGTI schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:21:
Hallo mensen,
Ben sinds kort weer met MD bezig. Muziekopnames naar PC aan het overbrengen.
Heb daarvoor een driver gevonden via google omdat het officiëel niet meer zou werken met Sonic stage.
Met die driver (iets van .... 707) werkt Sonic stage weer prima en is de portable MD player MZ-RH1 weer zichtbaar en kan muziek worden geImporteerd.
Exporteren (van PC naar MD) kan ook maar lijkt een grote beperking te hebben. Als de muziek weer naar MD is gekopieerd , komt er een melding dat de muziek alleen maar met koptelefoon kan worden beluisterd.
De MD geeft geen muziek weer in de standalone Sony MD speler die ik ook heb en is aangesloten op een reciever.
Iemand een oplossing?
Even een crosspost van mij vanuit het vintage audio topic:
Onlangs overgenomen via Marktplaats, een Kenwood DM-1001 minidisc recorder uit 1994 / 1995. Vandaag door PostNL bezorgd en even buiten mijn Kenwood audioset om op mijn Marantz PM7000N aangesloten om uit te testen:

Hij speelde de eerste minidisc nog goed af en klonk fantastisch... Maar toen kwam de tweede schijf en die gaf een disc error en ook het eerste schijfje deed het vervolgens niet meer... Geen idee wat hier aan de hand kan zijn... Iemand ideeën?
Ik ga geen andere zoeken: deze wordt werkend gemaakt wat mij betreft, daar hij nogal lastig te vinden is tweedehands (dit model wordt niet vaak aangeboden (zoals een Sony MDS-JE520 die wel vaak voorbij komt) en hij past perfect bij de Kenwood HD-600 audioset elders in huis)...
Onlangs overgenomen via Marktplaats, een Kenwood DM-1001 minidisc recorder uit 1994 / 1995. Vandaag door PostNL bezorgd en even buiten mijn Kenwood audioset om op mijn Marantz PM7000N aangesloten om uit te testen:
Hij speelde de eerste minidisc nog goed af en klonk fantastisch... Maar toen kwam de tweede schijf en die gaf een disc error en ook het eerste schijfje deed het vervolgens niet meer... Geen idee wat hier aan de hand kan zijn... Iemand ideeën?
Ik ga geen andere zoeken: deze wordt werkend gemaakt wat mij betreft, daar hij nogal lastig te vinden is tweedehands (dit model wordt niet vaak aangeboden (zoals een Sony MDS-JE520 die wel vaak voorbij komt) en hij past perfect bij de Kenwood HD-600 audioset elders in huis)...
[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 19-03-2021 23:22 ]
leuk leuk leuk dit topic.
Ik ben sinds een tijdje ook weer ermee aan de slag, maar wel met sonicstage. Heel veel MD's gedownload naar WAV. En ook een aantal eigen opnamen weer terug gezet naar Hi-SP HiMD.
Ook intussen een Onkyo HiMD MD-105fx gekocht in Japan. Dus eigenlijk een Hi-MD deck. Geweldig. 240v-100v converter erbij en het werkt perfect.
Ik ben sinds een tijdje ook weer ermee aan de slag, maar wel met sonicstage. Heel veel MD's gedownload naar WAV. En ook een aantal eigen opnamen weer terug gezet naar Hi-SP HiMD.
Ook intussen een Onkyo HiMD MD-105fx gekocht in Japan. Dus eigenlijk een Hi-MD deck. Geweldig. 240v-100v converter erbij en het werkt perfect.
Jawel, dat moet, nou moet je... dat kan je doen met Inkscape. Daarmee kan je alles en meer met wat je zou willen maken. Het is een gratis programma overigens.Lennie schild schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:59:
Gisteren wilde ik weer wat hoesjes maken op de MiniDisc cover site.
Blijkt dat je nu moet betalen. Voor 1 jaar vragen ze 100,- euro. COMPLEET KOEKKOEK!!!
Ik wil best betalen voor gebruik maar 100,- per jaar slaat compleet nergens op!!!
Heeft iemand een ander idee om hoesjes te maken??
https://inkscape.org/
:strip_exif()/f/image/pua2bVbRccUFjcx5GEVsp1XJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Kenwood DM-VH7 en 39 minidisc schijfjes. Iemand had dit over en ik kon het gratis afhalen. Een buitenkansje dus. De afstandbediening bleek niet te werken maar na wat knutselwerk functioneert dat ding ook weer. Die "poten" bedoelt om het apparaat te stapelen met andere Kenwood delen heb ik eraf gehaald. Dat staat wat beter.
[ Voor 8% gewijzigd door benvo1 op 24-03-2021 19:29 ]
idd, link is weg gehaald.sharkzor schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:03:
[...]
Zie het. mij zoek opdracht matchte niet.
Btw, ik weet niet of het zuiver is om dit hier te melden (gezien het nu achter een paywall zit), maar als je googled op "minidisccover" staat er in de resultaten ook " frontside cover". Zo kwam ik toch nog bij de webapp.
Overigens kon ik deze ook als complete webpagina opslaan, dus voorlopig heb ik daar genoeg aan.
Mijn vermoeden is dat die gasten dit topic ook wel lezen, dus dit zal ongetwijfeld asap verdwijnen.
Ook de gemaakte covers werken niet meer.
Wel vaag dat op de site staat:
Annual subscription for unlimited use is € 100,-
Maar dat is dus per jaar.
Toch nog maar eens aangeven:
Die minidisc cover site kan niet alles doen wat je hier wel mee kan doen én wat bovendien wel gratis is; Inkscape!
Foto's inladen, zelf afbeeldingen maken, bestaande dingetjes van je computer gebruiken, het kan allemaal. Al of niet voorzien van teksten met verschillende lettertypes en/of kleuren. Letterlijk alles is mogelijk!
Op de foto vind je de juiste maten geschikt voor de Minidisc Jewel cases.
/f/image/H1hdDze3IjvEzATlMUxbtlC5.png?f=fotoalbum_large)
Veel succes!
Die minidisc cover site kan niet alles doen wat je hier wel mee kan doen én wat bovendien wel gratis is; Inkscape!
Foto's inladen, zelf afbeeldingen maken, bestaande dingetjes van je computer gebruiken, het kan allemaal. Al of niet voorzien van teksten met verschillende lettertypes en/of kleuren. Letterlijk alles is mogelijk!
Op de foto vind je de juiste maten geschikt voor de Minidisc Jewel cases.
/f/image/H1hdDze3IjvEzATlMUxbtlC5.png?f=fotoalbum_large)
Veel succes!
Ik gebruik altijd Gimp voor cassette j-cards, met een template als basis. Voor MD’s heb ik nog nooit inlays gemaakt, maar dat zou ik op dezelfde manier doen. Zoveel gratis tools, ik heb geen behoefte aan een betaalde site met beperkte functies. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om te leren werken met grafische programma’s.
Voor minidisc gebruik ik ook helemaal niets, voor cassettes wel en gebruik deze gratis online tool:
https://unixispower.gitlab.io/jcard-template/
https://unixispower.gitlab.io/jcard-template/
Ik heb die wel eens gezien. Maar ik vind m nogal beperkt. Het dwingt je heel erg tot 1 design. En dan nog eentje die me niet zo aanspreekt ook. Ze zet ik bv nooit titels op de voorkant, die gaan binnenin.
Er zijn gelukkig genoeg gratis alternatieven.
Waarom is deze in vredesnaam zo ongelofelijk afgrijselijk bijzonder en vooral achterlijk duur?
https://www.ebay.nl/itm/2...35171791_293&toolid=11000
https://www.ebay.nl/itm/2...35171791_293&toolid=11000
Geen idee. Gevalletje wat de gek er voor geeft?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Misschien is ie zeldzaam en geven MD verzamelaars er een hoop geld voor? Misschien iets vergelijkbaars als met metal cassettes die tegenwoordig meer moeten kosten dan de content die je er mee opneemt. Alhoewel je met cassettes nog een (klein) kwaliteitsverschil hebt en MD’s allemaal hetzelfde klinken…
Ik denk het wel. Deze Denon MD is geen special en zeker niet "verzamel-waardig". Ik had vorige week 2x een TDK MD-RXG Pro 74 ( metalen behuizing ) gesealed kunnen bemachtigen. 40 euro per stuk.The Eagle schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:52:
Geen idee. Gevalletje wat de gek er voor geeft?
Zeldzaam model.. Voor de Sony MD-2000 worden hoge prijzen gevraagd...
:strip_exif()/f/image/hk3q1meJ6e7nNK98pUXuz5Tx.jpg?f=fotoalbum_large)
Grt
Kan jij mij uitleggen wat de TDK MD-RXG Pro 74 zo bijzonder en/of zeldzaam maakt dan? Klinkt het beter? Of is het puur het labeltje?
Nou stel je twee keer de zelfde vraag over een ander product. Waarom wil je dit weten?martijn946 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:47:
Kan jij mij uitleggen wat de TDK MD-RXG Pro 74 zo bijzonder en/of zeldzaam maakt dan? Klinkt het beter? Of is het puur het labeltje?
Als je op zoek bent naar kwalitatief goede MD's kun je natuurlijk ook die vraag stellen...
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hoi Martijn,martijn946 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:47:
Deze TDK's zijn zeldzaam en ze hebben een beetje de design queues van een TDK MA-R casettebandje. Het exterieur is van plastic en het frame is van metaal. De MD heeft een hoge bouw kwaliteit. Dat maakt hem bijzonder en vooral ietwat prijzig in de aanschaf.
Zeldzame Minidisc schijfjes zijn oa:
HHB (Koreaans)
Axia ( Fujifilm ) Hello Kitty
Maxell Hello Kitty md
Technics Minidisc schijfjes .. ja die bestaan
Minidiscs van de Lidl
Sony MD2000
Sony NetMD branded MD's
Maxell "Miffy-collection" = Nijntje
Maxell Monotone label MD's
Kenwood KS
en last but not least deze TDK's
Ik heb zelf veel JDM MD schijven (japan domectic model)
Het geluid wordt naar een externe DAC gestuurd en je hoort absoluut geen verschil hierin, of je nu een Sony Bianca MD gebruikt , of een Denon of deze TDK.
Minidisc gebruik ik dit moment niet zo vaak meer. Veel audio neem ik nu op een andere disc formaat, namelijk Professional Disc ( XDCAM ) voor archivering met een sample freq van 48khz. Of via Audacity om meteen de bron op te nemen en om te zetten naar flac.
:strip_exif()/f/image/UIodQEhoOuhf7E4nvc1xheLi.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony PD recorders en de uitzonderlijk goede CD/DAC combo van Accuphase (DP-430)
:strip_exif()/f/image/2kmdFohOlfVEmUoAowZnVETZ.jpg?f=fotoalbum_large)
en hier de huis-tuin-en-keuken minidisc player recorder
:strip_exif()/f/image/5snVs5iZS2aMRA5fi92xz7jv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door tim_md op 03-05-2021 17:35 ]
Beste minidisc liefhebbers
Kan iemand mij misschien advies geven welke software ik het beste kan gebruiken ?of competitable maken voor windows 7 32bit met een net md deck je780 ?
Met vriendelijke groet Ralf
Kan iemand mij misschien advies geven welke software ik het beste kan gebruiken ?of competitable maken voor windows 7 32bit met een net md deck je780 ?
HAH! Ik beland per ongeluk in dit topic en ik ben nu zo ontzettend nostalgisch!
MiniDisc was populair tijdens de hoogtijdagen van mijn puberteit. Menig mix cd en ook live DJ set heb ik opgenomen. Ik moet nu terugdenken aan vakanties, feestjes, de fietstochten naar school, puberliefde...
Man, wat doen jullie me aan! Krijg spontaan zin er weer een op de kop te tikken!
MiniDisc was populair tijdens de hoogtijdagen van mijn puberteit. Menig mix cd en ook live DJ set heb ik opgenomen. Ik moet nu terugdenken aan vakanties, feestjes, de fietstochten naar school, puberliefde...
Man, wat doen jullie me aan! Krijg spontaan zin er weer een op de kop te tikken!
Hier had uw reclame kunnen staan.
Oi, dat er bij jou weer een vlammetje gaat branden kunnen wij ook niks aan doen heEiríkr schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:23:
Lees ook vooral even Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 door, daar komt ook vaak genoeg jaren 90 spul voorbij.
En dat het geld gaat kosten staat als een paal boven water. Having said that: een MD deck hoeft niet veel te kosten, check MP. Voor 50-75 euro heb je vaak al een prima deck.
Dank voor de tip!The Eagle schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:41:
[...]
Oi, dat er bij jou weer een vlammetje gaat branden kunnen wij ook niks aan doen he
Lees ook vooral even Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 door, daar komt ook vaak genoeg jaren 90 spul voorbij.
En dat het geld gaat kosten staat als een paal boven water. Having said that: een MD deck hoeft niet veel te kosten, check MP. Voor 50-75 euro heb je vaak al een prima deck.
Ik ben even gaan zoeken en had de Sony MZ-R909. Jammer dat ik 'm niet meer heb.

Hier had uw reclame kunnen staan.
Voordeel van volwassen zijn is dat je een inkomen hebt en je nu dus gewoon voro een toenmalig topmodel kunt gaan. Toen niet te betalen, nu big boys toys.
Kijk wel uit, een dergelijke hobby kan uit de hand lopen. Ik bedacht me een jaar of 8 terug dat ik bij mijn jaren 90 Pioneer CD speler wel de rest van de set wilde - omdat het kon. Inmiddels zijn we verder in de tijd, heb ik hier bijna 3 complete jaren 90 Pioneer torens staan aan componenten en is mijn hobbysetje er een van 8 componenten met toendertijd onbetaalbaar spul
Kijk wel uit, een dergelijke hobby kan uit de hand lopen. Ik bedacht me een jaar of 8 terug dat ik bij mijn jaren 90 Pioneer CD speler wel de rest van de set wilde - omdat het kon. Inmiddels zijn we verder in de tijd, heb ik hier bijna 3 complete jaren 90 Pioneer torens staan aan componenten en is mijn hobbysetje er een van 8 componenten met toendertijd onbetaalbaar spul
Check de topicstart voor een aantal suggesties.Malph46 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:15:
Beste minidisc liefhebbers
Succes!
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Ha! Herkenbaar. Ik had op school als één van de eerste een MiniDisc walkman, de MZ-R30.[b]tAnk in "Het Grote Minidisc Topic"
:strip_exif()/f/image/LwEYX00bygC2rYzhXcBak89R.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit kostte me toen behoorlijk wat florijnen en duiten (550 gulden geloof ik, voor een 13 jarig pikkie veel geld). Ik wilde natuurlijk de blits maken op school, maar ik had geen geld meer over voor een degelijke microfoon.
Dus, goedkope speakertjes mee en die in de microfooningang gedaan en lekker alles opnemen wat er zoal in de kantine gebeurde. Ook liet ik de klasgenoten dingetjes inspreken en vervolgens weer terughoren. Als je het zo leest megasaai, maar we hebben er de grootse lol om gehad.
Ik heb de walkman nog steeds maar eet de laatste jaren alleen maar stof in plaats van schijfjes.
Tja. Dat waren tijden. Nu vraagt mijn dochter van 9 (al wijzend naar een cassettebandje) : "Papa, wat is dat in godsnaam"......tijd gaat hard jongens.....en de grijze haren ook
Misschien helpt dit je wel .... ;-)Eiríkr schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:23:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157617593680912
https://www.flickr.com/groups/minidisc/pool/
https://www.just-md.com/
Have Fun !
Omdat hier een aantal fanaten zitten en ik hem toevallig tegenkwam op Mp:
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet
MDS-NT1 spelert. De kenner weet denk ik wel wat dit is. Lijkt me hier alleen voor een paar hardcore hobbyisten weggelegd. Als ik zie wat ze tweedehands doen en hoe ie op MP aangeboden wordt denk ik een buitenkansje.
MDS-NT1 spelert. De kenner weet denk ik wel wat dit is. Lijkt me hier alleen voor een paar hardcore hobbyisten weggelegd. Als ik zie wat ze tweedehands doen en hoe ie op MP aangeboden wordt denk ik een buitenkansje.
Ik schat zo tussen de 50 a 120 euro. Mocht de installatie cd er niet bij zitten dan kun je hier nog even kijken voor de software.The Eagle schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:59:
Omdat hier een aantal fanaten zitten en ik hem toevallig tegenkwam op Mp:
https://archive.org/details/jp.sony.omgjbox
:fill(white):strip_exif()/f/image/99IZcbCSDOGFBr1iykRX0JMd.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door tim_md op 06-05-2021 19:19 ]
Hifishark zegt toch ietsje meer (tegen de 300): https://www.hifishark.com/search?q=sony+mds-nt1
Dat lijkt meer op eBay prijzen , net zoals die Denon MD schijf wat eerder in dit forum werd benoemd. Je moet het ervoor over hebben EN werkend zien te krijgen.The Eagle schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:08:
Hifishark zegt toch ietsje meer (tegen de 300): https://www.hifishark.com/search?q=sony+mds-nt1
De unit op MP gaat zeker niet voor die prijs de deur uit, daar kun je op MP een mooier deck voor kopen van Sony.
Ik heb zelf nog de Sony MDS-PC2 en de Sony MDS-PC3 , dezelfde kwaliteit als de MDS-NT1. Alleen de MDS-NT1 heeft GEEN line input of optical in/out, de I/O is alleen de USB. En dan maar hopen dat de installatie cd erbij zit, pas dan heb je hem compleet...
De pc2/pc3 zijn decks met ab en full optical i/o.
Hier zijn wat japanse prijs indicaties van MD players/recoders op de japanse "markplaats"
selecteer "english" en links staat de rubriek MD
https://www.hifido.co.jp/?G=0404
[ Voor 16% gewijzigd door tim_md op 06-05-2021 21:04 ]
Wat is nou het voordeel van die pc-georienteerde units tov een normale Net MD portable of deck? Ik zie alleen maar een gestript apparaat met beperkte mogelijkheden. Ik had m’n JE780 voor €50 en dat vind ik een veel leuker ding dan de NT1…
De pc-georienteerde units hebben als extra voordeel dat je muziek via de "sleur-en-pleur"-methode van de pc naar je minidisc kan verplaatsen met song/album titels via de software tool van Sony.kozue schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:44:
Wat is nou het voordeel van die pc-georienteerde units tov een normale Net MD portable of deck? Ik zie alleen maar een gestript apparaat met beperkte mogelijkheden. Ik had m’n JE780 voor €50 en dat vind ik een veel leuker ding dan de NT1…
De MDS-NT is een gestript model qua playability. De MDS-PC2 en PC3 zijn volwaardige (niet gestript qua functionaliteit) players/recorders.
De NT1 zal primair worden gebruikt om MD's te voorzien van music en titel gegevens en de beschreven MD schijf wordt dan op een "normaal" deck afgespeelt.
Je mp3's worden in de Sony software gerangschikt zoals je maar wilt en vervolgens wordt via USB de koppeling gemaakt naar de NT1 om de MD te beschrijven.
grt
Maar dat is alleen software. Waarom zou die software niet met normale NetMD units kunnen werken?
Of was deze PC unit een stuk goedkoper zodat je er een kon kopen naast je normale non-Net unit om muziek op disks te zetten via de computer zonder meteen je hele speler te moeten vervangen?
Of was deze PC unit een stuk goedkoper zodat je er een kon kopen naast je normale non-Net unit om muziek op disks te zetten via de computer zonder meteen je hele speler te moeten vervangen?
Ik heb de PC2/PC3 units gekocht puur om mijn md verzameling aan te vullen. Als ik een md-schijf beluister of ermee ga opnemen , doe ik dan via de Denon DN-M991R of de Sony MDS-J3000es.
De md spelers/recorders die ik nu heb zijn de ;
Consumenten lijn :
Sony MDS-PC2 & PC3
Sony MDS-J3000es
Pro - series
Sony MDS-B5 Professional rec/player
Sony MDS-B4P Professional - player
Denon DN-M991R Professional - rec/player
Denon DN-980F Professional - alleen player
Ik heb ook een paar decks verkocht uit de Sony ES-lijn ( JA20es en de JA30es ). Verder is mijn verzameling niet zo bijzonder. Ik wil het formaat gewoon kunnen blijven gebruiken vandaar dat ik niet afhankelijk wil zijn van 1 recorder/player.
De pro series van Sony en Denon zijn gewoon degelijker en geen geneuzel met snaartjes die kunnen slijten. Gewoon heavy duty spul. Het geluid wordt door een externe DAC omgezet naar een analoog signaal.
Maar nu ben ik even gestopt met het kopen van md recorders. Muziek luister ik via de pc ( via Foobar ) met een USB aansluiting naar mijn dac.
MD is voor mij een geluidsdrager , ik kijk meer naar speciale md schijfjes om te verzamelen. Ik heb zelfs nog een DAT recorder met een hoop dat-tapes. De muziek op de tapes worden nu gearchiveerd via Audacity naar een flac formaat
Het MD formaat is leuk om te verzamelen , meer is het niet voor mij persoonlijk. Het formaat is gewoon dood.
Grt
Tim
De md spelers/recorders die ik nu heb zijn de ;
Consumenten lijn :
Sony MDS-PC2 & PC3
Sony MDS-J3000es
Pro - series
Sony MDS-B5 Professional rec/player
Sony MDS-B4P Professional - player
Denon DN-M991R Professional - rec/player
Denon DN-980F Professional - alleen player
Ik heb ook een paar decks verkocht uit de Sony ES-lijn ( JA20es en de JA30es ). Verder is mijn verzameling niet zo bijzonder. Ik wil het formaat gewoon kunnen blijven gebruiken vandaar dat ik niet afhankelijk wil zijn van 1 recorder/player.
De pro series van Sony en Denon zijn gewoon degelijker en geen geneuzel met snaartjes die kunnen slijten. Gewoon heavy duty spul. Het geluid wordt door een externe DAC omgezet naar een analoog signaal.
Maar nu ben ik even gestopt met het kopen van md recorders. Muziek luister ik via de pc ( via Foobar ) met een USB aansluiting naar mijn dac.
MD is voor mij een geluidsdrager , ik kijk meer naar speciale md schijfjes om te verzamelen. Ik heb zelfs nog een DAT recorder met een hoop dat-tapes. De muziek op de tapes worden nu gearchiveerd via Audacity naar een flac formaat
Het MD formaat is leuk om te verzamelen , meer is het niet voor mij persoonlijk. Het formaat is gewoon dood.
Grt
Tim
Oh, de “je” in mijn reactie was niet specifiek tegen jou gericht maar een algemene “je” (als in “men”). Ik ben nog steeds benieuwd naar de reden waarom iemand zo’n ding zou hebben gekocht (in de hoogtijdagen). M’n punt was, dat drag en drop is gewoon een stukje PC-software, wat waarschijnlijk een losse download was, en ik zie geen technische reden waarom dat niet met decks of portables zou kunnen werken. Je kunt het nu ook bouwen op basis van bestaande open source MD tools. Tenzij Sony z’n software kunstmatig beperkt had tot PC units of de prijs aantrekkelijk was om het er extra bij te kopen.
@kozue De PC2/3 kit is niet meer dan een 'seriële interface' voor de A1 Control met wat fancy software er omheen. In het verleden heb ik ook eens met een arduino een soort gelijk systeem gebouwd, 't S-Link protocol zoals dat heet is hier heel goed gedocumenteerd.
De drag'n'drop feature is meer het maken van een opneem lijst, vervolgens moeten alle bronnen via SPDIF of analoog zijn verbonden (vanaf pc of ander cd deck met s-link) om de boel in 1x speed naar de MD te 'sturen' (lees: gewoon opnemen).
NetMD is met LP2/4 de enige optie kwa versturen (drag-drop) van bestanden (en, tsja, de Hi-MDs).
tijdens het zoeken naar m'n s-link+arduino creatie jaren terug zie ik dat ik er een video van op youtube had gezet
De drag'n'drop feature is meer het maken van een opneem lijst, vervolgens moeten alle bronnen via SPDIF of analoog zijn verbonden (vanaf pc of ander cd deck met s-link) om de boel in 1x speed naar de MD te 'sturen' (lees: gewoon opnemen).
NetMD is met LP2/4 de enige optie kwa versturen (drag-drop) van bestanden (en, tsja, de Hi-MDs).
tijdens het zoeken naar m'n s-link+arduino creatie jaren terug zie ik dat ik er een video van op youtube had gezet
Precies wat ik al vermoedde, een fancy restricted software interface om een gewone NetMD poort heen. Een manier om lucht te verkopen aan niets vermoeden klanten terwijl je met een NetMD portable al alles had wat je qua hardware nodig had. Echt jaren 90 dus. Als NetMD nog bestaan had in 2021, had niemand de troep van Sony gebruikt maar waarschijnlijk een open source tool die meer deed. Vanaf het begin gedoemt om te mislukken, gemaakt met het idee dat ze controle op software zouden kunnen hebben…
:strip_exif()/f/image/2aGfqUqAdbbBzPHJaLGHMwyV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben altijd fan geweest van minidisc en heb mijn portable R35 nog steeds die ik in ‘98 voor 600 gulden van m’n krantenwijk heb gekocht. Later heb ik nog een NetMD erbij gekocht en sinds vrijdag deze Sony MDS-JE640. Ik zocht specifiek een md-lp deck en de meeste die te koop staan zijn 480 decks. Dit deck zag er toch wat beter uit. Eénmaal aangesloten klinkt hij super.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ja en deze heeft een ps/2 toetsenbord aansluiting. Als je dus een toetsenbord met zo'n aansluiting hebt liggen kun je eenvoudig na het opnemen van de minidisc de artiesten en titels goed zetten...rimave schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:02:
[Afbeelding]
Ik ben altijd fan geweest van minidisc en heb mijn portable R35 nog steeds die ik in ‘98 voor 600 gulden van m’n krantenwijk heb gekocht. Later heb ik nog een NetMD erbij gekocht en sinds vrijdag deze Sony MDS-JE640. Ik zocht specifiek een md-lp deck en de meeste die te koop staan zijn 480 decks. Dit deck zag er toch wat beter uit. Eénmaal aangesloten klinkt hij super.
Als je geen oud toetsenbord meer hebt is het zeker een aanrader om een nieuwe of tweedehands toetsenbord met ps/2 aansluiting te zoeken...
USB A female naar PS/2 male adapter.. ;-)rcor schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:45:
[...]
Ja en deze heeft een ps/2 toetsenbord aansluiting. Als je dus een toetsenbord met zo'n aansluiting hebt liggen kun je eenvoudig na het opnemen van de minidisc de artiesten en titels goed zetten...
Als je geen oud toetsenbord meer hebt is het zeker een aanrader om een nieuwe of tweedehands toetsenbord met ps/2 aansluiting te zoeken...
Tot nog toe hadden bijna al m'n cd's text, die werd gewoon automatisch gekopieerd van m'n Sony cd speler naar de Sony md met behulp van de control A1 kabel.rcor schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:45:
[...]
Ja en deze heeft een ps/2 toetsenbord aansluiting. Als je dus een toetsenbord met zo'n aansluiting hebt liggen kun je eenvoudig na het opnemen van de minidisc de artiesten en titels goed zetten...
Al werkt text invoeren met die grote afstandsbediening ook prima.
Trouwens, toevallig ook weer een leuk filmpje op Techmoan over goedkope stereo installaties met CD en MD (en ook cassette in dit geval), ook een mogelijkheid om gemakkelijk cd's op md's over te zetten inclusief text.
[ Voor 18% gewijzigd door D_V op 10-05-2021 15:07 ]
Helaas werkt die niet altijd... Toetsenborden die beide protocollen ondersteunen hebben een omvormer van usb-a naar ps/2 erbij zitten fabriek af... Anders zijn ze native ps/2 voorzien en ondersteunen ze geen usb en vaak andersom ook niet...
Mooi voorbeelden van een nieuwe toetsenborden van gedogen kwaliteit die uitstekend geschikt is voor de job zonder dat het je een rib uit je lijf kost:
https://www.bol.com/nl/p/...F4VxXkyI90RIaAguAEALw_wcB
https://www.correct.nl/ar...VtAUzoKoj7owaAl6vEALw_wcB
[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 10-05-2021 19:46 ]
Ik heb het op m’n 780 ook wel eens met zo’n usb naar ps/2 converter geprobeerd maar dat werkte niet. Dus nu ben ik heel zuinig op m’n enigste ps/2 toetsenbord die ik nog heb liggen. Die heb ik gereserveerd voor MD’s titelen. Werkt echt zo veel sneller dan de afstandsbediening of alles met de jog dial doen
Hallo allen. Vond vroeger het medium te duur en hield ik het op tape. Maar tegenwoordig heb Ik heb zelf de Sony MDS-303 voor weinig met reparatie er na in gebruik. Alleen nadeel dat je inderdaad de titels met de hand of met de afstandbediening moet invoeren. Nog een portables erbij gekocht alleen speel ik daar nooit mee af. De MZ-E33 ook voor weinig. Leuk om te hebben als complete set. Voor de rest een leuk medium waar je snel muziek op kan zetten. Gr E
Ben nu een tijdje in 't NetMD protocol gedoken en heb 't meeste wel aan de praat gekregen (incl. het 'begrijpen' van hoe en wat) door naar oa. linux-minidisc en netmd-js te kijken in de source code, ook contact gehad met paar developers met aantal inhoudelijke vragen.
Nu heb ik m'n eigen her-implementatie in golang gemaakt en daar dan ook een command-line interface app op gebouwd. 't Is alleen getest met m'n MZ-NH600, later deze week krijg ik wel nog een Sharp NetMD binnen.
Je kan de window, linux en macos builds hier downloaden. Ook staat er een link naar de library (code).
De focus ligt wel op simpele MD's (SP/Stereo) zonder Groups en al 't hippe dat later met Atrac3 kwam. Maar met tijd zal ik ook ondersteuning voor LP2 upload en groups e.d. toevoegenen.
Nu heb ik m'n eigen her-implementatie in golang gemaakt en daar dan ook een command-line interface app op gebouwd. 't Is alleen getest met m'n MZ-NH600, later deze week krijg ik wel nog een Sharp NetMD binnen.
Je kan de window, linux en macos builds hier downloaden. Ook staat er een link naar de library (code).
De focus ligt wel op simpele MD's (SP/Stereo) zonder Groups en al 't hippe dat later met Atrac3 kwam. Maar met tijd zal ik ook ondersteuning voor LP2 upload en groups e.d. toevoegenen.
[ Voor 0% gewijzigd door CT op 26-05-2021 09:59 . Reden: lp2 toegevoegd ]
Vraagje: werkt deze hetzelfde als de Stefano Brilli app?CT schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:03:
Ben nu een tijdje in 't NetMD protocol gedoken en heb 't meeste wel aan de praat gekregen (incl. het 'begrijpen' van hoe en wat) door naar oa. linux-minidisc en netmd-js te kijken in de source code, ook contact gehad met paar developers met aantal inhoudelijke vragen.
Je hebt in principe nu 2 protocol (netmd en himd) implementaties (naja, 3 incl die van mij).Lennie schild schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:34:
[...]
Vraagje: werkt deze hetzelfde als de Stefano Brilli app?
1 in C (linux-minidisc) en 1 in Typescript (netmd-js)
Maar de C en JS versie zijn eigenlijk identiek, 't is kwa code echt een 1 op 1 kopie.
Daarbij heb je een zekere Daniil Cherednik en hij heeft atracdenc gemaakt, een ATRAC (SP) encoder maar ook een soort ATRAC3 encoder, welke volgens mij niet helemaal af is, maar acceptabel presteert.
Wat Stefano Brilli heeft gedaan is linux-minidisc en atracdenc (voor LP2 ondersteuning, SP gaat via pcm-wav) hercompileren met webassembly vervolgens een mooie UI bouwen en op deze manier een 'pakket' aanbieden dat werkt via "het web"
Wat Gavin Benda heeft gedaan is wat meer dan alleen een UI bouwen, namelijk linux-minidisc geheel converteren naar typescript en zo in electron een UI bouwen die netmd-js gebruikt als library aka platinum-md.
Ook hij gebruikt atracdenc om LP2 files te maken.
Wat ik heb gedaan is naar beide libraries kijken en van 'scratch' 't geheel opbouwen in m'n eigen her-implementatie. Maar een protocol dat niet gedocumenteerd is blijft een black-box, dus in de basis is 't aardig hetzelfde als beide libraries, maar met name in de encryptie implementatie e.d. heb ik wel wat wijzigingen die alles wat makkelijker maken (makkelijker te begrijpen mocht iemand anders 't geheel ook willen her implementeren, en 't werkt nog steeds prima)
vervolgens heb ik voor m'n eigen library een command-line interface gemaakt waarmee je de basis taken als tracks bekijken of een pcm-wav file opnemen kunt uitvoeren, er is geen UI voor alsnog.
Hopelijk is 't zo wat duidelijker wat er allemaal op 't moment beschikbaar is op 'opensource' gebied voor netmd
Echt een leuk kanaal. Er kom regelmatig interessante filmpjes voorbij over allerlei audio apparatuur uit het recente en verdere verleden. Ook regelmatig MD gerelateerd.
@CT Interessant. Ik zal het eens proberen met m’n JE780 wanneer ik tijd heb (niet komende week). Ben benieuwd of deze beter werkt met decks dan de 2 bestaande implementaties. Die lijken vooral portables te ondersteunen en ik heb alleen een deck
Tijdens mijn NetMD implementatie (zie posts hier boven) kwam ik er achter dat je zowel de 'wire' formaat zet (PCM data of LP2 data) maar ook 't opslag 'disc' type (SP Stereo, LP2 etc.) instelt tijdens de protocol onderhandelingen maw. kan je dan niet naast PCM->SP ook PCM->LP2 doen??
Dus raw pcm data recording via NetMD maar dan in LP2.
Dit heb ik dus geprobeerd en dan heb je compleet silent-tracks op m'n Sony NetMD recorder.. het werkt dus wel, maar er is geen geluid?
Dat is wel raar.. misschien is dit opzettelijk door sony zo geimplementeerd omdat ze weten dat ze toch sonicstage gebruiken waarmee ze LP2 al op voorhand encoderen en je dus LP2->LP2 modes gebruikt.
Overigens is dit ook wat alle opensource apps nu gebruiken door lp2 eerst met een experimentele 'inferieure' encoder klaar te zetten, en dat hoor je ook aan de kwaliteit.
Toen bedacht ik dat Sharp en Panasonic etc. hun eigen implementatie van ATRAC en NetMD hebben, dus zij krijgen wellicht gewoon de specs van Sony en maken het compatible, maar waarom zou je dan niet PCM->LP2 implementeren?
Enfin, vandaag de Sharp NetMD binnen, helaas werkte m'n NetMD implementatie niet volledig, dus snel wat patches door gevoerd, en de PCM->LP2 getest.. tot mijn verbazing, 't werkt gewoon!
Hoop code-cleanup maar dan hoop ik dit meer publiekelijk te maken, want dit is wel echt fijn, gewoon echt goed ge-encodeerde LP2 zonder die 'slechte' encoder die nu voor hand is en het kopieren gaat nog best snel, denk wel x6 snelheid met opnemen.
Dus alvast wat voorkennis voor de tweakers, Zal dan straks wel een run komen op Sharp recorder
ps. LP4 werkt dus ook prima, en dat werd tot nu toe nog helemaal niet goed ondersteund via de opensource netmd oplossingen, heb naar snel ook nog een beetje mint-uitziende sharp dr410 aangekocht want dit is wel heel handig voor de toekomst
Nieuwe versie staat online je kunt ook testen of jou device wellicht LP2/LP4 schrijven ondersteund via NetMD, op reddit zijn al een paar sony's getest, voor alsnog werken deze niet, en is de Sharp de enige...
Dus raw pcm data recording via NetMD maar dan in LP2.
Dit heb ik dus geprobeerd en dan heb je compleet silent-tracks op m'n Sony NetMD recorder.. het werkt dus wel, maar er is geen geluid?
Dat is wel raar.. misschien is dit opzettelijk door sony zo geimplementeerd omdat ze weten dat ze toch sonicstage gebruiken waarmee ze LP2 al op voorhand encoderen en je dus LP2->LP2 modes gebruikt.
Overigens is dit ook wat alle opensource apps nu gebruiken door lp2 eerst met een experimentele 'inferieure' encoder klaar te zetten, en dat hoor je ook aan de kwaliteit.
Toen bedacht ik dat Sharp en Panasonic etc. hun eigen implementatie van ATRAC en NetMD hebben, dus zij krijgen wellicht gewoon de specs van Sony en maken het compatible, maar waarom zou je dan niet PCM->LP2 implementeren?
Enfin, vandaag de Sharp NetMD binnen, helaas werkte m'n NetMD implementatie niet volledig, dus snel wat patches door gevoerd, en de PCM->LP2 getest.. tot mijn verbazing, 't werkt gewoon!

Hoop code-cleanup maar dan hoop ik dit meer publiekelijk te maken, want dit is wel echt fijn, gewoon echt goed ge-encodeerde LP2 zonder die 'slechte' encoder die nu voor hand is en het kopieren gaat nog best snel, denk wel x6 snelheid met opnemen.
Dus alvast wat voorkennis voor de tweakers, Zal dan straks wel een run komen op Sharp recorder
ps. LP4 werkt dus ook prima, en dat werd tot nu toe nog helemaal niet goed ondersteund via de opensource netmd oplossingen, heb naar snel ook nog een beetje mint-uitziende sharp dr410 aangekocht want dit is wel heel handig voor de toekomst
Nieuwe versie staat online je kunt ook testen of jou device wellicht LP2/LP4 schrijven ondersteund via NetMD, op reddit zijn al een paar sony's getest, voor alsnog werken deze niet, en is de Sharp de enige...
[ Voor 13% gewijzigd door CT op 27-05-2021 21:19 . Reden: versie update ]
Wie heeft heeft hier de gouden tip hoe ik welke net md software dan ook geinstalleerd of werkend krijg op windows 7 33bit met mijn mds je780 ?
Mvg Ralf
Mvg Ralf
@Malph46 is er een reden om win7 32bit te blijven gebruiken? want ansich is dat best een gepasseerd station in 2021 en zou het verstandig zijn de pc te updaten naar wat moderns. oa. vanwege security e.d.
Maar als er een bepaalde noodzaak is zou ik is kunne proberen m'n eigen netmd tool op 32bit windows te compileren.
Maar als er een bepaalde noodzaak is zou ik is kunne proberen m'n eigen netmd tool op 32bit windows te compileren.
Volgens mij zou SonicStage toch moeten werken? Dat is een 32bit applicatie. 64bit was nog nauwelijks ingeburgerd toen dat nog onderhouden werd. Ik heb gehoord dat het ook onder win10 werkt, met het handmatig installeren van een unsigned driver. Dat zou onder win7 nog veel makkelijker moeten zijn, of op z’n minst gelijk. Ik kan je er verder geen details over geven want ik gebruik geen windows, maar duckduckgo is your friend
@CT Net even geprobeerd of jouw tool iets wil doen op m'n MDS-JE780.
De andere netmdcli tool die ik had (vergeten welk project die van is, misschien van platinumMD?) doet wel iets, maar erg onbetrouwbaar. Na het aanzetten van de NetMD functie op het deck doet ie iets:
Track 1 staat er niet tussen. Maar bij een tweede keer wordt het al instabiel. De output is iedere keer anders. Soms staat de tracktitel er tussen, soms de remaining recording time, en dit is 1 voorbeeld:
En na een paar keer doet ie het helemaal niet meer (totdat ik NetMD uit en aan zet op het deck):
Maar jouw tool doet nog minder dan deze nauwelijks werkende implementatie:
Ik ken verder geen Go en heb ook geen zin om het te leren, maar als je het toch wilt fixen en hulp nodig hebt kun je me altijd een PM sturen.
De andere netmdcli tool die ik had (vergeten welk project die van is, misschien van platinumMD?) doet wel iets, maar erg onbetrouwbaar. Na het aanzetten van de NetMD functie op het deck doet ie iets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| $ netmdcli Net MD Raw title: Test Disc Title: Test --Empty Groups-- |
Track 1 staat er niet tussen. Maar bij een tweede keer wordt het al instabiel. De output is iedere keer anders. Soms staat de tracktitel er tussen, soms de remaining recording time, en dit is 1 voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| $ netmdcli Net MD netmd_exch_message: netmd_poll failed Raw title: Test Disc Title: <Untitled> netmd_exch_message: libusb_control_transfer failed netmd_poll: libusb_control_transfer failed netmd_exch_message: netmd_poll failed netmd_poll: libusb_control_transfer failed netmd_exch_message: netmd_poll failed netmd_poll: libusb_control_transfer failed netmd_exch_message: netmd_poll failed Track 0: UnPROT UNKNOWN - 00:00:00 - netmd_poll: libusb_control_transfer failed netmd_exch_message: netmd_poll failed netmd_poll: libusb_control_transfer failed netmd_exch_message: netmd_poll failed bad ret code, returning early --Empty Groups-- |
En na een paar keer doet ie het helemaal niet meer (totdat ik NetMD uit en aan zet op het deck):
code:
1
2
3
4
| $ netmdcli libusb_get_string_descriptor_asci failed, Resource temporarily unavailable (11) Could not get device name Generic USB error |
Maar jouw tool doet nog minder dan deze nauwelijks werkende implementatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| $ netmd-cli list panic: runtime error: index out of range [29] with length 17 goroutine 1 [running]: github.com/enimatek-nl/go-netmd-lib.(*NetMD).RequestDiscCapacity(0xc0000d6000, 0xc0000b6008, 0xc0000dfd98, 0x1, 0x1, 0x1) /home/runner/go/pkg/mod/github.com/enimatek-nl/go-netmd-lib@v0.0.0-20210527141908-ded0fbb44761/netmd.go:123 +0x41c main.list(0xc0000d6000) /home/runner/work/go-netmd-cli/go-netmd-cli/main.go:233 +0xa7 main.main() /home/runner/work/go-netmd-cli/go-netmd-cli/main.go:146 +0xb78 |
Ik ken verder geen Go en heb ook geen zin om het te leren, maar als je het toch wilt fixen en hulp nodig hebt kun je me altijd een PM sturen.
@kozue wilde al vragen werkt de netmdcli dan wel, maar zo te zien heeft die ook grote moeite.
Maar sinds ik die Sharp NetMD heb merkte ik al dat niet alle NetMD's hetzelfde zijn, en er heel veel uitzonderingen tussen moeten om het lekker te laten werken. Als ik de errors zo zie is dat voor de 780 niet anders.
Wat je op zich kan doen is hetzelfde commando met de verbose flag runnen (netmd-cli -v list) en de hele output via DM sturen. Dan kan ik er tzt is een vergelijking mee maken wat bijv netmd-js beter doet (platinum-md) en deze wijzigingen toevoegen aan de code.
Maar sinds ik die Sharp NetMD heb merkte ik al dat niet alle NetMD's hetzelfde zijn, en er heel veel uitzonderingen tussen moeten om het lekker te laten werken. Als ik de errors zo zie is dat voor de 780 niet anders.
Wat je op zich kan doen is hetzelfde commando met de verbose flag runnen (netmd-cli -v list) en de hele output via DM sturen. Dan kan ik er tzt is een vergelijking mee maken wat bijv netmd-js beter doet (platinum-md) en deze wijzigingen toevoegen aan de code.
Ik heb de debug output in PM gestuurd. Het was niet heel erg veel langer dan bovenstaande foutmelding (een paar extra regels maar), maar wel grappig dat het deck geïdentificeerd wordt als een MDS-JB980.
Ja die lijst van identificaties heb ik al aangevuld met m'n eigen devices, en ook deze staat er dus nog niet compleet in.. de lijst komt direct van linux-minidisc. In de gelinkte fork die meer compleet is zie ik dat de naam al is toegevoegd naast de JB980. Maar ze zijn dus letterlijk dezelfde usb-id
Thanks voor de link naar die fork trouwens. Zo kwam ik er gelijk achter dat er ondertussen nieuwere (betere) versies van netmdcli zijn, ipv de nauwelijks werkende versie die ik had. De originele repo lijkt een beetje dood. Ik heb nu die van gavinbenda gecompileerd en die werkt een stuk beter. Geeft de volgende output:
De commando's voor play, stop, next, etc werken nu stabiel, en veel sneller. Zelfs tracks renamen werkte nu goed, en het is me zelfs gelukt een bestand te uploaden, die nog correct afspeelde ook. Dat leek ongeveer met 2x de snelheid te gaan.
Het enige waar ik nog niet zo over te spreken was, was dat het formaat van het te uploaden bestand exact moet voldoen aan PCM 44.1khz. Ik kwam er na een tijdje rommelen achter dat de reden dat m'n bestand niet wilde uploaden was, omdat het 48khz was. En dat was al nadat ik een mp3 naar wav had moeten converteren. Veel te omslachtig, dat converteren zou zo'n tool zelf moeten kunnen. Misschien bouw ik wel een scriptje dat dit voor me doet...
De GUI doet het overigens nog steeds niet. Die meldt bij een bestand wat wel werkt in de cli gewoon 'Downloading of files failed".
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| { "device":"Sony MDS-JE780\/JB980", "title":"Test", "recordedTime":"00:00:23.22", "totalTime":"01:14:59.42", "availableTime":"01:14:34.83", "tracks":[ { "no":0, "protect":"UnPROT", "bitrate":"SP", "time":"00:18:13", "name":"Test Track" }, { "no":1, "protect":"UnPROT", "bitrate":"SP", "time":"00:05:10", "name":"Test 2" } ] } |
De commando's voor play, stop, next, etc werken nu stabiel, en veel sneller. Zelfs tracks renamen werkte nu goed, en het is me zelfs gelukt een bestand te uploaden, die nog correct afspeelde ook. Dat leek ongeveer met 2x de snelheid te gaan.
Het enige waar ik nog niet zo over te spreken was, was dat het formaat van het te uploaden bestand exact moet voldoen aan PCM 44.1khz. Ik kwam er na een tijdje rommelen achter dat de reden dat m'n bestand niet wilde uploaden was, omdat het 48khz was. En dat was al nadat ik een mp3 naar wav had moeten converteren. Veel te omslachtig, dat converteren zou zo'n tool zelf moeten kunnen. Misschien bouw ik wel een scriptje dat dit voor me doet...
De GUI doet het overigens nog steeds niet. Die meldt bij een bestand wat wel werkt in de cli gewoon 'Downloading of files failed".
Net even LP2 en LP4 geprobeerd, met de atracdenc die bij de laatste versie van platinum-md geleverd wordt (die nog geen Linux build heeft en nergens instructies heeft hoe je zoiets maakt). De encoder geeft aan dat het resultaat niet zo goed zal zijn omdat het nog experimenteel is, maar het viel me alles mee. Ik heb wel eerder LP opnames gehoord en die klonken veel slechter (of misschien kwam dat omdat dat op een 480 was, en die heeft geen Type-S decoder?). Je hoort wel duidelijk compressie artefacten, maar wat verwacht je van zo'n lage bitrate. Ik schat de kwaliteit van de huidige atracdenc in LP2 als vergelijkbaar met 128kbit mp3 en in LP4 met 80kbit mp3. Uploaden in LP2 ging met 4x de snelheid en LP4 met 8x, dus lekker rap.
Oh, en uploaden in mono werkt niet. Het deck geeft netjes 'mono' aan tijdens de upload, maar het proces stopt op precies de helft met wat foutmeldingen. Niet dat ik dat veel (ooit?) zal gebruiken, maar als tech nerd moest het even getest worden
Oh, en uploaden in mono werkt niet. Het deck geeft netjes 'mono' aan tijdens de upload, maar het proces stopt op precies de helft met wat foutmeldingen. Niet dat ik dat veel (ooit?) zal gebruiken, maar als tech nerd moest het even getest worden
Heb wel paar tracks met atracdenc in LP2 naast elkaar gezet met dus atracdenc versie en de normale opname van de minidisc zelf, dan hoor je toch wel het verschil. Waar ik (chip)LP2 en (chip)SP zo goed als niet uit elkaar kan halen klinkt de atracdenc-versie inderdaad als de oude 128kbps mp3, wat ook niet zo verwonderlijk is, want ook de nieuwere mp3 encoders hebben veel uitgebreidere psychoacoustics dan de eerste mp3 encoder. Maar je kan van deze jongen niet verwachten dat hij nu ook jaren nonstop aan deze encoder gaat werken om al deze modellen toe te voegen, iets dat vermoedelijk wel langzaam toe is gevoegd aan LP2 op de chips (denk aan dsp/type-s en dat soort kreten zullen daar wel mee te maken hebben)
Maar idd, ik was verbaasd hoe goed het eigenlijk klinkt als je de site leest waar hij zegt dat het 'net acceptabel' is, ik dacht echt aan heel dof mono geluid toen
Maar idd, ik was verbaasd hoe goed het eigenlijk klinkt als je de site leest waar hij zegt dat het 'net acceptabel' is, ik dacht echt aan heel dof mono geluid toen
Ik vind het sowieso bijzonder hoeveel tijd er nog gestoken wordt in het ontwikkelen van NetMD tools, gezien het eigenlijk een dood formaat is. Een fanatieke gebruiker is niet per se een programmeur, dus je hebt een bepaalde overlap tussen interesses nodig om hier aan te werken. Een tijdje geleden had die ik netmdcli geprobeerd en die werkte niet, en nu, een halfjaar ofzo later, werkt het ineens wel 
Ik ben benieuwd of in de Sony decks ook de ingebouwde LP encoder te gebruiken is, zoals in die Sharp van laatst. Mocht je jouw code werkend kunnen krijgen voor een 780 (ik begreep uit je PM dat je wel een idee hebt wat er moet gebeuren), test ik het graag uit.
Ik ben benieuwd of in de Sony decks ook de ingebouwde LP encoder te gebruiken is, zoals in die Sharp van laatst. Mocht je jouw code werkend kunnen krijgen voor een 780 (ik begreep uit je PM dat je wel een idee hebt wat er moet gebeuren), test ik het graag uit.
Hier wat recente MD artikelen
Sydney Morning Herald - "Bringing MiniDisc back from the dead"
https://www.smh.com.au/te...dead-20210215-p572ii.html
Sydney Morning Herald - "Bringing MiniDisc back from the dead"
https://www.smh.com.au/te...dead-20210215-p572ii.html
[ Voor 21% gewijzigd door tim_md op 04-06-2021 23:26 ]
Zeer uitgebreid relaas over (de geschiedenis van) Minidisc: YouTube: Sony MiniDisc: The (Not) Forgotten Audio Format That (Never) Failed
Edit: zie in 2e instantie pas dat dezelfde video al gelinkt is in de post hierboven
Edit: zie in 2e instantie pas dat dezelfde video al gelinkt is in de post hierboven
[ Voor 19% gewijzigd door Goofman op 05-06-2021 12:18 ]
Samen met @kozue hebben we ontdekt dat de Sony JE780 (en vermoedelijk dus ook de JB980) opnemen van LP2 & LP4 over NetMD ondersteunen
, net als de Sharp MZ-DR410 die ik heb.
Nu heb ik de bevindingen van de al geteste apparaten in de README van de github page opgenomen.
Mochten er nog meer NetMD gebruikers zijn hier op het forum, en wil je ook testen of jouw nog niet geteste apparaat wel werkt, meld dan je bevindingen dan zal ik deze ook toevoegen aan het overzicht.
Want het is blijkbaar niet voorbehouden aan alleen de Sharp MD's
Nu heb ik de bevindingen van de al geteste apparaten in de README van de github page opgenomen.
Mochten er nog meer NetMD gebruikers zijn hier op het forum, en wil je ook testen of jouw nog niet geteste apparaat wel werkt, meld dan je bevindingen dan zal ik deze ook toevoegen aan het overzicht.
Want het is blijkbaar niet voorbehouden aan alleen de Sharp MD's
Gisteren mijn MDS-JE700 deck tevoorschijn gehaald en ja hoor, de aandrijfsnaar is gebroken. Het is een onderdeel van een paar centen, maar het is lastig te verkrijgen, buiten de exorbitante prijzen van €5 of meer per stuk!
Die simpele o-ringen moeten toch goedkoper te krijgen zijn, bijv via aliexpress? Er zijn daar veel aanbieders, maar ik word er geen wijs uit, ook al omdat de Chinese maten afwijken (binnen VS buiten diameter).
Heeft iemand hier een goed alternatief gevonden?
Die simpele o-ringen moeten toch goedkoper te krijgen zijn, bijv via aliexpress? Er zijn daar veel aanbieders, maar ik word er geen wijs uit, ook al omdat de Chinese maten afwijken (binnen VS buiten diameter).
Ik zou je willen aanraden om het te bestellen bij Electro-andijk.nl. Altijd goede maat en je hoeft hem niet 2x open te maken als het met de goedkope oplossing niet lukt. Ik bestel die rommel niet meer bij Ali. Te vaak dat het het net niet is.Friemel schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:30:
Gisteren mijn MDS-JE700 deck tevoorschijn gehaald en ja hoor, de aandrijfsnaar is gebroken. Het is een onderdeel van een paar centen, maar het is lastig te verkrijgen, buiten de exorbitante prijzen van €5 of meer per stuk!
Ik weet wat de kwaliteit is van Chinese onderdelen. Ik heb een zakje “assorted belts” en die zijn allemaal erg inconsistent, vooral qua dikte (de ene kant is dikker dan de ander). Niet geschikt voor de meeste capstan aansturingen. Hooguit als hulpriem voor bv een takeup reel of tape counter. Dus ze zijn wel handig, voor bepaalde functies. In een MD deck worden riemen niet gebruikt voor de weergave maar andere randzaken, dus zou zo’n Chinese riem wel kunnen werken (ik gebruik een elastiekje in een CD speler voor het openen van de tray ;p), maar dan moet je wel een geschikte kunnen vinden.
Ik vind €5 reuze meevallen. De meeste échte riemen die ik had waren duurder. Hoeveel verwacht je kwijt te zijn voor een onderdeel dat niet meer gemaakt wordt en door iemand zelf herontworpen en geproduceerd is? Meestal zijn de verzendkosten een groter probleem, als het uit het buitenland moet komen…
Waar woon je precies? Als je met het ding langs kunt komen in Heerhugowaard mag je gratis zo’n Chinese riem hebben (mits er een passende tussen zit).
Ik vind €5 reuze meevallen. De meeste échte riemen die ik had waren duurder. Hoeveel verwacht je kwijt te zijn voor een onderdeel dat niet meer gemaakt wordt en door iemand zelf herontworpen en geproduceerd is? Meestal zijn de verzendkosten een groter probleem, als het uit het buitenland moet komen…
Waar woon je precies? Als je met het ding langs kunt komen in Heerhugowaard mag je gratis zo’n Chinese riem hebben (mits er een passende tussen zit).
Aangezien van de riem vrijwel niets meer over is, kan ik deze niet even opmeten of vergelijken.kozue schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:08:
Het is niet dat €5 + €3 vzk veel geld is, maar zo voelt het wel voor zo'n ielig elastiekje.

Bedankt voor het aanbod, maar Heerhugowaard is wel erg ver weg voor mij.Waar woon je precies? Als je met het ding langs kunt komen in Heerhugowaard mag je gratis zo’n Chinese riem hebben (mits er een passende tussen zit).

Andijk dan ook, da's op de A7 rechtsaf ipv linksaf maar de afstand het zelfde 
Anyways, elektro andijk verstuurd ook gewoon. Elastieken gaan gewoon in een envelop, kost je misschien een euro of twee. Goede ervaringen mee
Anyways, elektro andijk verstuurd ook gewoon. Elastieken gaan gewoon in een envelop, kost je misschien een euro of twee. Goede ervaringen mee
Ja, als je te ver weg woont ben je meer kwijt aan vervoerskosten dan het bestellen van een riem online
De exacte maten van de snaar zijn:
Snaarprofiel: vierkant, Lengte: 59,5mm, Breedte: 0,8mm, Dikte/-hoogte: 0,8mm, Ø binnen : 19mm
Als iemand die toevallig heeft liggen en binnen 50km van breda woont
Snaarprofiel: vierkant, Lengte: 59,5mm, Breedte: 0,8mm, Dikte/-hoogte: 0,8mm, Ø binnen : 19mm
Als iemand die toevallig heeft liggen en binnen 50km van breda woont
Mijn JVC triple MD en CD system. Met timer programmeerbaar om nachtelijke radio opnames eenvoudig te maken.
Heb geweldige opnames van Switch met Jan Van Biesen: lots of Lady Vortex, Felix Da Housecat, Dave Clarke, DJ Thomaz, en 3 edities live from I Love Techno. De gouden tijd van StuBru.
Werkt nog steeds geweldig. Dateert van '98. Enkel display is wat in helderheid gedaald.
Heb geweldige opnames van Switch met Jan Van Biesen: lots of Lady Vortex, Felix Da Housecat, Dave Clarke, DJ Thomaz, en 3 edities live from I Love Techno. De gouden tijd van StuBru.
Werkt nog steeds geweldig. Dateert van '98. Enkel display is wat in helderheid gedaald.
![]() | ![]() | ![]() |
De snaar was helemaal vergaan en zat als zwarte kleefpasta op de wieltjes vast. Met veel geduld de smurrie zo goed mogelijk verwijderd en de nieuwe snaar geplaatst.
Apparaat aan, schijfje erin, zeer langzaam wordt het schijfje geladen om vervolgens halverwege te stoppen en een TOC error verschijnt.
Apparaat uit, schijfje verwijderd, nogmaals proberen. . .
Apparaat aan, niets meer, geen beeld, nada.
Hmm, ik had op een beter resultaat gehoopt.
Apparaat aan, schijfje erin, zeer langzaam wordt het schijfje geladen om vervolgens halverwege te stoppen en een TOC error verschijnt.
Apparaat uit, schijfje verwijderd, nogmaals proberen. . .
Apparaat aan, niets meer, geen beeld, nada.
Hmm, ik had op een beter resultaat gehoopt.
Je kunt proberen om de lens schoon te maken met een wattenstaafje met wat alcohol. Hier heb ik al eerder een MD recorder en een CD speler mee terug uit het graf gehaald. Soms is het echter nog wel een puzzeltje om er bij te komen...
[edit:] Oh, ik had over het 'geen beeld' heen gelezen
Gaat ie helemaal niet meer aan? Misschien heb je een kabel er niet helemaal goed terug ingedrukt (of per ongeluk los getrokken) bij het vervangen van de snaar. Ik zou m nog eens open maken en kijken of er niks los zit.
[edit:] Oh, ik had over het 'geen beeld' heen gelezen
[ Voor 37% gewijzigd door kozue op 21-06-2021 08:24 ]
Ik heb alle kabeltjes en connectoren goed nagelopen en alles is goed verbonden.
Zodra ik het apparaat aan zet, hoor ik wel de voeding aan slaan, maar that's it.
Zodra ik het apparaat aan zet, hoor ik wel de voeding aan slaan, maar that's it.
Had je al geprobeerd om er toch een MDtje in te steken? Misschien is er alleen iets mis met het display en werkt de rest nog wel. Of ie het schijfje wel of niet inslikt is nuttige diagnostische informatie