Het kan aan mij liggen, maar de verbetenheid van bv de knvb, uefa, bonden en supporters om de competitie hoe dan ook af te ronden vind ik raar. Covid 19 gaat voorlopig niet weg en zal nog vele slachtoffers maken. In juni zal het virus nog steeds actief zijn. Maar toch roept Gudde de overheden en instanties al op om in de zomer flexibel te zijn zodat de competitie afgerond kan worden. Alsof het overheidsapparaat dan niks anders te doen heeft. Of neem nu de fifa die contracten eenzijdig wil aanpassen om de competitie af te ronden. Dat dit tegen (Europese) wetgeving ingaat boeit ze niet.ph4ge schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:15:
[...]
Dat betekent het helemaal niet. Als iedereen dit gewoon afspreekt kan het gewoon. Arbeidsrecht speelt pas een rol als een speler het er niet mee eens is, veel succes als je als enige speler hiertegen gaat procederen. De UEFA heeft bijv. heel veel mogelijkheden om te zorgen dat zo'n speler niet speelgerechtigd is, en uiteraard neem je bijv. de spelersvakbonden ook mee in een dergelijk besluit.
[...]
Waarom bekruipt mij toch sterk het vermoeden dat het vooral mensen zijn die blij zijn met die tussenstand die dit vinden? Wat mij betreft is dit de slechts mogelijke optie, volstrekte willekeur die niks met sportiviteit te maken heeft en geen recht doet aan de enorme belangen die op het spel staan. Je moet geen prijzen, tickets en geld uitdelen op basis van willekeur, het moet altijd op een of ander manier op het veld beslecht worden. Daar kan je een zekere mate van flexibel in zijn, maar dat moet. Hoe langer het duurt hoe moeilijker het is om bijv. dezelfde selecties in stand te houden, maar dat moet je wel nastreven.
Zoals ik al zei, als het moet kan je de competitie in een periode van 3 weken uitspelen, overweeg dat soort opties.
[...]
Het is een illusie te denken dat de competitie eerlijk wordt afgesloten: zelfs wanneer het wordt uitgespeeld zullen de naweeën van Corona competitievervalsend werken bv teams waarin verschillende spelers Corona hebben en niet kunnen spelen, thuiswedstrijden zonder publiek, spelers die weigeren te spelen omdat hun contract is afgelopen, etc..
Zodoende zal dit jaar het einde van de competitie hoe dan ook niet eerlijk zijn. En daarom kun je er nu beter een streep onder zetten zodat voetballers maar vooral de overheidsinstanties die nodig zijn voor de wedstrijden even kunnen bijkomen van een virus dat de hele samenleving ontwricht. Het zou de voetbalwereld sieren wanneer ze in deze tijden een stapje terug doen ipv als een klein kind alles aangrijpen om het toch door te laten gaan.