Om even mijn eigen vraag te beantwoorden en misschien andere te helpen. Kan zowel met al zonder CC1101:ice-T106 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:29:
Ik heb nu een HRU350 met een RFT-CO2 sensor (en verder geen extra bediening)
Heeft het voor deze setup dan nog enig nut om de "Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module" uit te rusten met een CC1101 module of kan ik alles van de sensor toch al uit lezen?
@arjenhiemstra misschien slim om je etsy shop ook te updaten, had nu al bijna daar de verkeerde module gekozen.
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/CO2-sensors
"When paired to the Itho unit, the sensor indicates ventilation speed (low, medium, high) and CO2 warnings with LED's.
When the CO2 level becomes over 1000 ppm, the fanspeed is increased, while the speed setting stays the same.
The CO2 level in ppm is available as item 'CO2level (ppm)' in the 'ithostatus' message.
This message can be retrieved via the web-api or MQTT.
To get the value from the JSON object (e.g. in Node-Red) use the format msg.payload["CO2level (ppm)"]. This is because of the embedded space.
Alternatively, the sensor can be paired to the add-on and that presents the CO2 level as item 'CO2' in the 'remotesinfo' message.
This message can be retrieved via the web-api or MQTT.
The Itho unit now does not respond to changes in CO2 level. Also the sensor's LED's do not give information from the Itho unit, since the add-on does not send information to the sensor.
The status sensor however still lights orange when the CO2 level is too high, > 2000 ppm."
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ik heb nog een uitbreiding, met presetsNomi schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:28:
Allereerst: @arjenhiemstra, enorm bedankt voor de superfijne wifi add-on!
Ik heb een CVE-S ECO en liep tegen een paar dingen aan:
- de fan speed kon niet naar 0
- daardoor kon ook de fan in HA niet 'off'
- het % van de fan in HA kwam niet overeen met het % ventilation setpoint in de add-on
- 100% fan in HA gaf 99% ventilation setpoint in de add-on
- extra sensoren stonden niet bij het device in HA
Na een hoop gepruts heb ik deze 'probleempjes' kunnen verhelpen.
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zie hiervoor allereerst de wiki: Help! Fan won't go lower than ie. 30%!. Wat daar staat hielp niet in mijn geval. Wat wel werkte: "Min setting of potentiometer low (rpm)" op 0. "Additional sensor support" heb ik op "off" laten staan, waardoor de unit nog wel zelf op de ingebouwde vochtsensor reageert.
Met het bovenstaande kon ik de fan in HA op 0% zetten; daarmee was de fan echter nog niet 'off'. Dat lukte met "Home Assistant MQTT Discovery" op "off" en de mqtt fan handmatig aan HA toe te voegen en de configuratie aan te passen. ZIe hieronder.
- het % van de fan in HA kwam niet overeen met het % ventilation setpoint in de add-on
Deze puntjes heb ik ook getackeld door de mqtt configuratie aan te passen, zie hieronder.
Zie ook mijn eerdere post over extra sensoren.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 mqtt: fan: - name: "Mechanical Ventilation" unique_id: mechanical_ventilation device: identifiers: "mv" name: "Mechanical Ventilation" manufacturer: "Itho Daalderop" model: "CVE-S ECO" # ip adres van de wifi add-on configuration_url: "http://10.1.1.48" availability_topic: itho/lwt state_topic: itho/state # is de fan speed 0 dan is de state''off', bij groter dan 0 is ie 'on' state_value_template: "{% if (value | int) > 0 %}ON{% else %}OFF{% endif %}" json_attributes_topic: itho/ithostatus command_topic: itho/cmd # de on/off knop in HA zet de fan speed op 0 (off) of op "low" (on) command_template: '{% if value == "OFF" %}{ "speed":"0" }{% else %}{ "command":"low" }{% endif %}' percentage_command_topic: itho/cmd # fan speed onder de 450 rpm (15%) blijkt niet stabiel, daarom 15% als minimum # met 'value * 255 / 100' is 100% in HA ook 100% in de add-on percentage_command_template: '{% if value > 15 %}{{ (value * 255 / 100) | int }}{% else %}{ "command":"low" }{% endif %}' # fan % in HA hetzelfde als in de add-on # let op: er zit enige vertraging in HA, als gevolg van de "Update frequency" van de add-on (standaard 60 seconden) percentage_state_topic: itho/ithostatus percentage_value_template: "{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] | int }}" sensor: - name: "Temperature" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ value_json.temp }}" device_class: "temperature" unique_id: "mechanical_ventilation_temperature" device: identifiers: "mv" - name: "Relative Humidity" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ value_json.hum }}" device_class: "humidity" unique_id: "mechanical_ventilation_relative_humidity" device: identifiers: "mv" - name: "Specific Humidity" icon: mdi:water-outline state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "mg/kg" value_template: "{{ value_json.ppmw }}" unique_id: "mechanical_ventilation_specific_humidity" device: identifiers: "mv" - name: "Fan Speed" icon: mdi:fan state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" value_template: "{{ value_json['Fan speed (rpm)'] }}" unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed" device: identifiers: "mv" - name: "Fan Speed Setpoint" icon: mdi:fan state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" value_template: "{{ value_json['Fan setpoint (rpm)'] }}" unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed_setpoint" device: identifiers: "mv" - name: "Ventilation Setpoint" icon: mdi:fan state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "%" # rechtzetten dat fan speed=0 zorgt voor setpoint=-1 value_template: "{% if (value_json['Ventilation setpoint (%)']) < 0 %}0{% else %}{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] }}{% endif %}" unique_id: "mechanical_ventilation_ventilation_setpoint" device: identifiers: "mv"
Misschien dat iemand anders hier ook weer wat aan heeft. Let wel: dit werkt in mijn situatie. Bij jou kan het net even anders zitten.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| preset_mode_state_topic: itho/state preset_mode_value_template: > {% set valuepct = 100*(value | int)/255|round(0) %} {%- if valuepct >= 20 and valuepct <= 27 %}Low {%- elif valuepct >= 46 and valuepct <= 53 %}Medium {%- elif valuepct >= 77 and valuepct <= 83 %}High {%- elif valuepct >= 97 %}Max {%- endif -%} preset_mode_command_topic: itho/cmd preset_mode_command_template: > {%- if value == "Low" %}{{(25*255/100)|round(0)}} {%- elif value == "Medium" %}{{(50*255/100)|round(0)}} {%- elif value == "High" %}{{(80*255/100)|round(0)}} {%- elif value == "Max" %}{{(100*255/100)|round(0)}} {%- endif -%} preset_modes: - "Low" - "Medium" - "High" - "Max" |
Ook gebruik ik zelf dit, omdat het itho/state topic veel sneller reageert dan het ithostatus topic. En omdat dan de percentages ook gelijk zijn
1
2
| percentage_state_topic: itho/state percentage_value_template: "{{ ((value | int)*100/255) | round(0) }}" |
En dus ook de bijbehorende sensor:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - name: "Ventilation Setpoint" icon: mdi:fan state_topic: "itho/state" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ ((value | int)*100/255) | round(0) }}" unique_id: "mechanical_ventilation_ventilation_setpoint" device: identifiers: "mv" |
Ja, nice, zo kan het ook!balk schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:57:
[...]
Ook gebruik ik zelf dit, omdat het itho/state topic veel sneller reageert dan het ithostatus topic. En omdat dan de percentages ook gelijk zijn
code:
1 2 percentage_state_topic: itho/state percentage_value_template: "{{ ((value | int)*100/255) | round(0) }}"
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 - name: "Ventilation Setpoint" icon: mdi:fan state_topic: "itho/state" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ ((value | int)*100/255) | round(0) }}" unique_id: "mechanical_ventilation_ventilation_setpoint" device: identifiers: "mv"
:strip_exif()/f/image/V1eJouvTzAyAJT6riW3Fpgo1.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan is daar sneller dan verwacht het Tweakers artikel online
De eerste grote pluk is eruit, ik probeer zsm de rest te doen en alle berichtjes en vragen persoonlijk te beantwoorden. Nogmaals dank!! Super leuk!
Wifi opzetten en toegang via IP adres was zo gedaan. Moet nu nog even gaan stoeien om het in Home Assistant te krijgen want dat is allemaal nieuw voor me, maar ga ik de komende tijd mee bezig.
Via de I2C bus is er meer systeeminfo uit de HRU te halen en kun je instellingen van je HRU wijziggen. Qua besturing ben je bij de HRU300 (tot nu toe) altijd aangewezen op RF.JimSR schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:26:
Ik heb een HRU300 en een WPU 5G. Ik was eigenlijk van plan om te proberen een applicatie voor Homey te schrijven die m.b.v. de geïntegreerde C1101 de HRU300 via RF aanstuurt. Hier zitten wat uitdagingen in.
@arjenhiemstra
Nu zie ik jouw comments vaker in de Itho C1101 discussies voorbij komen en deze prints. Wat bied dit (https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/) printje aansluiten op de HRU300 t.o.v bijvoorbeeld een losse ESP oid met enkel RF connectie?
Bedankt voor de HA YAML toevoeging! Kan deze ook in die vorm via Auto Discovery verstuurd worden? Dan pas ik hiermee de code hiervoor aan, dan werkt het direct voor iederen goed.Nomi schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:28:
[Afbeelding]
Zie hiervoor allereerst de wiki: Help! Fan won't go lower than ie. 30%!. Wat daar staat hielp niet in mijn geval. Wat wel werkte: "Min setting of potentiometer low (rpm)" op 0. "Additional sensor support" heb ik op "off" laten staan, waardoor de unit nog wel zelf op de ingebouwde vochtsensor reageert.
Met het bovenstaande kon ik de fan in HA op 0% zetten; daarmee was de fan echter nog niet 'off'. Dat lukte met "Home Assistant MQTT Discovery" op "off" en de mqtt fan handmatig aan HA toe te voegen en de configuratie aan te passen. ZIe hieronder.
Deze puntjes heb ik ook getackeld door de mqtt configuratie aan te passen, zie hieronder.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 mqtt: fan: - name: "Mechanical Ventilation" unique_id: mechanical_ventilation device: identifiers: "mv" name: "Mechanical Ventilation" manufacturer: "Itho Daalderop" model: "CVE-S ECO" # ip adres van de wifi add-on configuration_url: "http://10.1.1.48" availability_topic: itho/lwt state_topic: itho/state # is de fan speed 0 dan is de state''off', bij groter dan 0 is ie 'on' state_value_template: "{% if (value | int) > 0 %}ON{% else %}OFF{% endif %}" json_attributes_topic: itho/ithostatus command_topic: itho/cmd # de on/off knop in HA zet de fan speed op 0 (off) of op "low" (on) command_template: '{% if value == "OFF" %}{ "speed":"0" }{% else %}{ "command":"low" }{% endif %}' percentage_command_topic: itho/cmd # fan speed onder de 450 rpm (15%) blijkt niet stabiel, daarom 15% als minimum # met 'value * 255 / 100' is 100% in HA ook 100% in de add-on percentage_command_template: '{% if value > 15 %}{{ (value * 255 / 100) | int }}{% else %}{ "command":"low" }{% endif %}' # fan % in HA hetzelfde als in de add-on # let op: er zit enige vertraging in HA, als gevolg van de "Update frequency" van de add-on (standaard 60 seconden) percentage_state_topic: itho/ithostatus percentage_value_template: "{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] | int }}" sensor: - name: "Temperature" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ value_json.temp }}" device_class: "temperature" unique_id: "mechanical_ventilation_temperature" device: identifiers: "mv" - name: "Relative Humidity" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ value_json.hum }}" device_class: "humidity" unique_id: "mechanical_ventilation_relative_humidity" device: identifiers: "mv" - name: "Specific Humidity" icon: mdi:water-outline state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "mg/kg" value_template: "{{ value_json.ppmw }}" unique_id: "mechanical_ventilation_specific_humidity" device: identifiers: "mv" - name: "Fan Speed" icon: mdi:fan state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" value_template: "{{ value_json['Fan speed (rpm)'] }}" unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed" device: identifiers: "mv" - name: "Fan Speed Setpoint" icon: mdi:fan state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" value_template: "{{ value_json['Fan setpoint (rpm)'] }}" unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed_setpoint" device: identifiers: "mv" - name: "Ventilation Setpoint" icon: mdi:fan state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "%" # rechtzetten dat fan speed=0 zorgt voor setpoint=-1 value_template: "{% if (value_json['Ventilation setpoint (%)']) < 0 %}0{% else %}{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] }}{% endif %}" unique_id: "mechanical_ventilation_ventilation_setpoint" device: identifiers: "mv"
Misschien dat iemand anders hier ook weer wat aan heeft. Let wel: dit werkt in mijn situatie. Bij jou kan het net even anders zitten.
Toevoeging: Zie voor een mooie aanvulling de post van balk hieronder.
Het A4,01 bericht is een reactie van de HRU op het 24,01 request. Dit is het status bericht waarmee de itho status pagina wordt gevuld. Helaas is dat dus niet het remote commando op de i2c bus.Tele schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:08:
[...]
Het was alweer een tijdje geleden, maar ik heb nog eens een nieuwe poging gedaan om het i2c verkeer van mijn HRU ECOfan bij bediening met een RF remote te sniffen. Ditmaal is het wel gelukt. Aangezien mijn unit van 2006 nog een oud RF protocol gebruikt kan ik de virtual remote helaas niet gebruiken. Kunnen we nog wat met deze i2c pakketten om de snelheid eventueel toch via de non-cve module te regelen?
low: [80,82,A4,01,01,21,03,E8,09,03,07,A6,03,E8,09,C7,08,54,07,5D,07,C3,00,07,C3,07,5D,00,01,05,75,01,00-]
medium: [80,82,A4,01,01,21,00,00,04,3C,04,47,00,00,05,0F,05,14,07,66,07,BB,00,07,BB,07,66,00,01,05,74,01,00-]
high: [80,82,A4,01,01,21,01,2C,05,92,05,91,01,2C,06,79,06,76,07,61,07,C1,00,07,C1,07,61,00,01,05,73,01,00-]
[Afbeelding]
Je hebt in die situatie in principe de CC1101 module niet nodig.ice-T106 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:29:
Ik heb nu een HRU350 met een RFT-CO2 sensor (en verder geen extra bediening)
Heeft het voor deze setup dan nog enig nut om de "Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module" uit te rusten met een CC1101 module of kan ik alles van de sensor toch al uit lezen?
@arjenhiemstra misschien slim om je etsy shop ook te updaten, had nu al bijna daar de verkeerde module gekozen.
Bedoel je ipv etsy misschien tindie? Daar staat inderdaad namelijk alleen de CVE versie van de add-on.
Etsy ken ik niet, dan is het iemand anders
Welke remote heb je in de woonkamer?DennisV1984 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:53:
Vandaag binnen gekregen, supersnel verzonden, waarvoor grote dank!
Prik op de printplaat, wifi aan en klaar. 1 minuut werk…
Alleen de remote in de woonkamer wordt niet herkend door de rf module. Die in de badkamer wel.
Dit kan zeker ook via mqtt auto discovery! Als ik van de week even tijd heb kan ik dat wel voor je uitwerken.arjenhiemstra schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:04:
[...]
Bedankt voor de HA YAML toevoeging! Kan deze ook in die vorm via Auto Discovery verstuurd worden? Dan pas ik hiermee de code hiervoor aan, dan werkt het direct voor iederen goed.
Koel!arjenhiemstra schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:50:
[Afbeelding]
En dan is daar sneller dan verwacht het Tweakers artikel onlineIk heb mij er twee dagen op kunnen voorbereiden maar dat was duidelijk niet genoeg
Wat normaal ongeveer in 2 a 3 maanden voorbij komt kwam nu in 1 dag! Wauw, wat super veel leuke reacties, support en bestellingen!
![]()
De eerste grote pluk is eruit, ik probeer zsm de rest te doen en alle berichtjes en vragen persoonlijk te beantwoorden. Nogmaals dank!! Super leuk!
Plaatsen was makkelijk maar loop tegen een vreemd probleem aan. Ik heb een cve eco-s met optima co2 build in sensor. Soms na het opstarten wordt de co2 waarde weer gegeven. Maar kort en vervalt vervolgens in ‘not available’.
Een reset helpt niet. Soms werkt het om de stroom er volledig af te halen en dan weer aan te zetten. Maar werkt dan maar kort en vervalt snel in ‘not available’.
Iemand een suggestie?
Edit: probleem gevonden. Blijkbaar zat de kabel naar de co2 sensor niet goed vast. Los geklikt vermoedt ik bij het installeren. En als ik de stekker er in en uit deed (230v) dan maakte het net een connectie.
Probleem verholpen.
[ Voor 19% gewijzigd door Dr_Love op 24-09-2023 10:53 ]
http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle
Denk dat de API die bij dit PR toegevoegd word hierbij wel kan helpen: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/pull/144
Mess with the best, die like the rest
[b]arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"arjenhiemstra
Welke remote heb je in de woonkamer?
:fill(white):strip_exif()/f/image/NIapY5r4Ec5iYEa0fJ7vmAHy.png?f=user_large)
Nou werkt de Plugwise hub inderdaad voor het thermostaat gedeelte, maar niet voor de aansturing van de ID ventilatie, en daar ben ik juist erg blij mee; al 6 jaar lang gaat onze ventilatie ‘s ochtends op standje 3 (=hard), om half 9 weer op 1, ‘s avonds als we weer thuis zijn op 2, enzovoorts.
Ik had al eerder hier op GoT gelezen over de reverse engineering van de software van de ID ventilatie, maar had het toen nog niet echt nodig. Nu wel…
Als ik het wil aansturen zoals het nu werkt, met timers en later met vochtmeting en/of CO2-meting, dan zou ik deze module moeten koppelen aan bijvoorbeeld Home Assistant. Ik probeer in te schatten of ik dit zelf kan. Ik heb geen ervaring met zaken als MQTT en programmeertalen, maar ik heb het idee dat er al heel veel is uitgezocht.
De plugin wordt bijna als vanzelf geïntegreerd in HA op het moment dat je het koppelt via MQTT. En met de ondersteuning in dit forum gaat jou dat vast wel lukkenHkuit schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:58:
Ik kom hier omdat Itho Daalderop stopt met de ondersteuning van hun Spider systeem. Zij waren daarvoor in zee gegaan met Fifthplay en die stoppen, dus ID ook, begrijp ik. Alle klanten met de Spider thermostaat hebben een aanbod gekregen: een financiële tegemoetkoming van ca. 250 euro, of een hub van Plugwise die de rol van de Spider hub overneemt.
Nou werkt de Plugwise hub inderdaad voor het thermostaat gedeelte, maar niet voor de aansturing van de ID ventilatie, en daar ben ik juist erg blij mee; al 6 jaar lang gaat onze ventilatie ‘s ochtends op standje 3 (=hard), om half 9 weer op 1, ‘s avonds als we weer thuis zijn op 2, enzovoorts.
Ik had al eerder hier op GoT gelezen over de reverse engineering van de software van de ID ventilatie, maar had het toen nog niet echt nodig. Nu wel…
Als ik het wil aansturen zoals het nu werkt, met timers en later met vochtmeting en/of CO2-meting, dan zou ik deze module moeten koppelen aan bijvoorbeeld Home Assistant. Ik probeer in te schatten of ik dit zelf kan. Ik heb geen ervaring met zaken als MQTT en programmeertalen, maar ik heb het idee dat er al heel veel is uitgezocht.
Ik frut, dus ik epibreer
Van deze remote zit het join commando nog niet in de firmware. Van mede tweaker @Walter Bressers heb ik de codes gekregen. Ik verwacht dat het met de volgende firmware update wel werkt.
In de tussentijd zou je via de RF debug het ID van de remote kunnen achterhalen en dan dit ID handmatig toevoegen en type remote waarschijnlijk RFT AUTO selecteren. Als het goed is werkt het dan wel.
Mogelijk zeker verwacht ik maar op dit moment nog niet supported door de firmware.ThaStealth schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:34:
Is er ook een andere (directe) integratie met Home Assistant mogelijk? Ik heb MQTT eigenlijk kunnen uitfaseren omdat ik overal overgestapt ben naar ESPHome of Shelly. Voor 1 device een MQTT server starten voelt als "zonde".
Denk dat de API die bij dit PR toegevoegd word hierbij wel kan helpen: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/pull/144
De PR gaat hier ook niets aan veranderen, dat is een uitbreiding van de API waardoor deze ook het aanpassen van itho systeem settings via de API mogelijk maakt.
Is hier misschien iets waar wij HRU300 eigenaren mee kunnen helpen om dit wellicht via i2c te kunnen uitvoeren?arjenhiemstra schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:02:
[...]
Via de I2C bus is er meer systeeminfo uit de HRU te halen en kun je instellingen van je HRU wijziggen. Qua besturing ben je bij de HRU300 (tot nu toe) altijd aangewezen op RF.
Niet dat ik nu te klagen heb, want het werkt via RF. Zou misschien wel tof zijn om het via i2c werkend te krijgen.
Vroeg mij nog wel af in wat voor stadia je bent met het besturen van de HRU300 via mqtt en of wij ook daarbij kunnen helpen?
Thx haalde die altijd wel door elkaar. Vond overigens het frontpage artikel wel erg nuttig. Want had toevallig een week daarvoor dit topic al snel gescand en toen was het voor mij erg onduidelijk welke oplossing nu meeste tractie en "maturity" had. Betaal graag een paar tientjes voor iets wat iedereen gebruikt en support.arjenhiemstra schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:11:
[...]
Je hebt in die situatie in principe de CC1101 module niet nodig.
Bedoel je ipv etsy misschien tindie? Daar staat inderdaad namelijk alleen de CVE versie van de add-on.
Etsy ken ik niet, dan is het iemand anders
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Deksel van de fan afgewipt (eco fan 2)
KAK.. past niet

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZRPJ9FRmkOSNAVEhjDfd6dcj.jpg?f=user_large)
Toch niet goed gelezen bij bestellen.. was (denk ik) te lui om het deksel er toen af te wippen om de print te bekijken, en ging enkel op de naam van de unit af.
Iemand interesse in een Itho CVE RFT WiFi add-on zonder CC1101 RF module voor wènag?
[ Voor 6% gewijzigd door breew op 25-09-2023 13:46 ]
Ik begreep wel dat het momenteel enkel werkte via RF commando's. Maar ik was nog niet op de hoogte dat die blauwe knoppen niet werken in dat geval 😅 Dat had ik pas heel laat door. Ik probeerde het altijd te testen via die blauwe knoppen (nadat ik mijn fysieke remote had 'gecopied' in de virtual remotes. Ook na het aanpassen van de remotes.json, dacht ik dat de blauwe knoppen misschien gingen werken.
De manier waarmee je het wél kan testen is via de API: api.html?rfcommand=[low,medium,high,timer1,timer2,timer3,join,leave]
Ik ben heel blij dat ik het werkende gekregen heb! Nu nog verder implementeren in Home Assistant.
In mijn 'Itho status' zie ik wel Error number '1'. Iemand die weet of dat een groot probleem is?
Dank je! De HRU300 itho ondersteuning is een relatief recente toevoeging, de support moet nog verder geintegreerd worden met bestaande functionaliteit.hostis schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:55:
Kleine tip voor de 'noobs' onder ons (waaronder mezelf) die de add-on proberen werkende te krijgen met een HRU300.
Ik begreep wel dat het momenteel enkel werkte via RF commando's. Maar ik was nog niet op de hoogte dat die blauwe knoppen niet werken in dat geval 😅 Dat had ik pas heel laat door. Ik probeerde het altijd te testen via die blauwe knoppen (nadat ik mijn fysieke remote had 'gecopied' in de virtual remotes. Ook na het aanpassen van de remotes.json, dacht ik dat de blauwe knoppen misschien gingen werken.
De manier waarmee je het wél kan testen is via de API: api.html?rfcommand=[low,medium,high,timer1,timer2,timer3,join,leave]
Ik ben heel blij dat ik het werkende gekregen heb! Nu nog verder implementeren in Home Assistant.
In mijn 'Itho status' zie ik wel Error number '1'. Iemand die weet of dat een groot probleem is?
Ik zie bijv. minimum en maximum waarden waarvan bijv. RPM welke bij mij default op 2700 staat maar max. 3600 is.
Wordt dit uitgelezen uit de box of is het een algemene maximum?
Zou leuk zijn om de box zelf een beetje te tweaken en er iets meer prestaties uit te persen.
De min en Max waarden worden uit de firmware van itho gehaaldsanscorp schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:33:
Iemand al eens bezig geweest met de Itho box instellingen?
Ik zie bijv. minimum en maximum waarden waarvan bijv. RPM welke bij mij default op 2700 staat maar max. 3600 is.
Zou leuk zijn om de box zelf een beetje te tweaken en er iets meer prestaties uit te persen.
Ik gebruik het om de interne CO2 meter grenswaarde bij te stellen. Parameter 31, standaard 1200ppm, maar de grenswaarde is nu 800. Zodra het daar in de buurt komt gaat de ventilatie vanzelf wat meer ventileren, niet maximaal maar geleidelijk blijbaar.sanscorp schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:33:
Iemand al eens bezig geweest met de Itho box instellingen?
400-800 gezond, 800-1200 medium, alles boven de 1200 ventileren noodzakelijk. Snap niet helemaal waarom itho de 1200 grens als default heeft.
Maar handig dat je het zelf kan bijstellen met de module, want zo regelt het zichzelf "on demand".
http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle
Toevoegen is gelukt na reset system config.
Ik krijg nu netjes de luchtvochtigheid en temperatuur te zien. Allen de fan control update niet. Hij luistert ook niet naar commando's.
We puzzelen vrolijk verder.
Maar dank voor het printplaatje! Supergaaf dat dit zo gemaakt is!
[ Voor 18% gewijzigd door Gotez op 26-09-2023 12:10 ]
Ik ben er uiteindelijk achter gekomen wat het probleem was; gevalletje probleem tussen stoel en toetsenbord. Wat bleek uiteindelijk: ik had in Homey de MQTT client nog niet geconfigureerd met de MQTT broker. Na dat te hebben ingevuld werkte het feilloos!hawkeyenl9393 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:57:
Ik heb de litho uitgerust met deze prachtige add-on, en heb de wiki gevolgd om deze aan mijn homey te koppelen. Ik heb de MQTT broker op de homey werkend, en ik heb de fan ook in de homey app beschikbaar. Als ik er een commando heen reageert de box ook, maar ik krijg de temperatuur en luchtvochtigheid niet te zien, heeft iemand een idee waar dit door zou kunnen komen/hoe ik hier achter kom? Ik heb met MQTTExplorer al wel gekeken, de data komt netjes door op MQTT.
- HRU300, aangestuurd door 3 CO2 en 1 RFT-RV: 1x non-CVE, met CC1101
- WPU 5G + AutoTemp: aangestuurd door 3 Spiders: 1x non-CVE, zonder CC1101
Heb je hier meer info over? Ik heb zelf Spiders en heb hier (nog) niks over gehoord.Hkuit schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:58:
Ik kom hier omdat Itho Daalderop stopt met de ondersteuning van hun Spider systeem. Zij waren daarvoor in zee gegaan met Fifthplay en die stoppen, dus ID ook, begrijp ik. Alle klanten met de Spider thermostaat hebben een aanbod gekregen: een financiële tegemoetkoming van ca. 250 euro, of een hub van Plugwise die de rol van de Spider hub overneemt.
Voor de HRU300 heb je eventueel nog het verloopprintje nodig als je zelf niet wil solderen. Voor de WPU 5G en autotemp heb je er wel twee nodig als je alles wil kunnen zien/kunnen instellen.Inviscid schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:08:
Ik wil binnenkort ook mijn Itho apparatuur slimmer gaan maken. Voordat ik een bestelling plaats wil ik even dubbel checken dat ik de goede dingen ga bestellen:Weet niet helemaal of ik voor de WPU + AutoTemp 1 of 2 modules nodig heb. Aangezien die met elkaar praten(?) lijkt me dat ik aan 1 module genoeg heb? Zou een module op allebei iets toevoegen?
- HRU300, aangestuurd door 3 CO2 en 1 RFT-RV: 1x non-CVE, met CC1101
- WPU 5G + AutoTemp: aangestuurd door 3 Spiders: 1x non-CVE, zonder CC1101
[...]
Heb je hier meer info over? Ik heb zelf Spiders en heb hier (nog) niks over gehoord.
Je tweede vraag: de ondersteuning voor de Itho gateway stopt.
Doormiddel van onderstaande info alles mooi in HA gekregen.
Nomi schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:28:
[Afbeelding]
YAML:
Toevoeging: Zie voor een mooie aanvulling de post van balk hieronder.
Ik ben er ook achter hoe je de presets als commando kan sturen: low/medium/high/timer1/timer2/timer3balk schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:57:
[...]
Ik heb nog een uitbreiding, met presets
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 preset_mode_state_topic: itho/state preset_mode_value_template: > {% set valuepct = 100*(value | int)/255|round(0) %} {%- if valuepct >= 20 and valuepct <= 27 %}Low {%- elif valuepct >= 46 and valuepct <= 53 %}Medium {%- elif valuepct >= 77 and valuepct <= 83 %}High {%- elif valuepct >= 97 %}Max {%- endif -%} preset_mode_command_topic: itho/cmd preset_mode_command_template: > {%- if value == "Low" %}{{(25*255/100)|round(0)}} {%- elif value == "Medium" %}{{(50*255/100)|round(0)}} {%- elif value == "High" %}{{(80*255/100)|round(0)}} {%- elif value == "Max" %}{{(100*255/100)|round(0)}} {%- endif -%} preset_modes: - "Low" - "Medium" - "High" - "Max"
code:
1 2 percentage_state_topic: itho/state percentage_value_template: "{{ ((value | int)*100/255) | round(0) }}"
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 - name: "Ventilation Setpoint" icon: mdi:fan state_topic: "itho/state" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ ((value | int)*100/255) | round(0) }}" unique_id: "mechanical_ventilation_ventilation_setpoint" device: identifiers: "mv"
Voor de liefhebber de aanpassing/aanvulling:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| preset_mode_command_topic: itho/cmd preset_mode_command_template: > {%- if value == "Low" %}{{"low"}} {%- elif value == "Medium" %}{{"medium"}} {%- elif value == "High" %}{{"high"}} {%- elif value == "Timer 10min" %}{{"timer1"}} {%- elif value == "Timer 20min" %}{{"timer2"}} {%- elif value == "Timer 30min" %}{{"timer3"}} {%- elif value == "Max" %}{{(100*255/100)|round(0)}} {%- endif -%} preset_modes: - "Low" - "Medium" - "High" - "Timer 10min" - "Timer 20min" - "Timer 30min" - "Max" |
En een uitbreiding om ook de status en berichten van je remotes weer te geven in HA (hier zit wel wat vertraging op):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| - name: "Remote0 lastcmd" icon: mdi:fan state_topic: "itho/remotesinfo" value_template: "{{ value_json.remote0.lastcmd}}" unique_id: "mechanical_ventilation_remote0_lastcmd" device: identifiers: "mv" - name: "Remote0 timestamp" icon: mdi:fan state_topic: "itho/remotesinfo" value_template: "{{ value_json.remote0.timestamp}}" unique_id: "mechanical_ventilation_remote0_timestamp" device: identifiers: "mv" - name: "Remote0 lastcmdmsg" icon: mdi:fan state_topic: "itho/remotesinfo" value_template: "{{ value_json.remote0.lastcmdmsg}}" unique_id: "mechanical_ventilation_remote0_lastcmdmsg" device: identifiers: "mv" |
De naam 'remote0' moet je aanpassen als je deze een andere naam hebt gegeven.
O, dat verbaast me. Itho claimt in hun communicatie dat ze alle klanten die het Spider-systeem met de hub (dat ding in de meterkast wat begint te praten als je er met je hand in de buurt komt[b]Inviscid schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:08:
Heb je hier meer info over? Ik heb zelf Spiders en heb hier (nog) niks over gehoord.
Hier kun je er meer over lezen:
https://www.ithodaalderop.nl/additionelespiderproducten
[ik denk dat ik het antwoord al weet: als je bovenstaande link volgt dan staat daar ook "Belangrijk: De Spider Klimaatthermostaat blijft gewoon leverbaar en staat los van de betreffende additionele Spider producten. Doordat de Gateway op termijn op zal houden te functioneren, betekent dit dat Spider Klimaatthermostaat niet meer via de Spider App te bedienen of uit te lezen zal zijn. Alle producten met alleen een Spider Klimaatthermostaat zullen gewoon blijven werken".]
[ Voor 24% gewijzigd door Hkuit op 27-09-2023 09:46 ]
Kastje besteld zonder CC1101.
Ingeprikt-> nette Wifi onboarding en webserver werkt gelijkt.
MQTT setup heel makkelijk
FW werkt ook netjes met goede timeouts release notes etc.
Alles waarde zo werkend in HomeAssistant inclusief de CO2 als "maxCO2" van mijn enige sensor.
Onder de indruk van andere zichtbare uitleesbare parameters en settings.
Klein puntje van verbetering (maak misschien zelf wel een pull request) zijn de HomeAssistent voorbeelden misschien beter splitsen tussen CVE en Non-CVE
Maar alles bij elkaar duidelijk boven het niveau van standaard hobby projectje.
Heb op dit moment een "E.CVERF-B-S_U3" hangen die de boel regelt.
Huidige situatie:
Met een simpele powerplug, zet ik em aan of uit (middels wat automations in Home Assistant en een Aqara vochtmeter in de badkamer), i.c.m. een CO2 meter (Welke ik overigens van de muur gesloopt, want die LED die erin zit, die piept als een malle in mijn oor), zou ik met deze add-on module er meer uit kunnen halen
Gewoon een nieuwe Virtual remote maken maken zonder een ID te sniffen en dan werkt dan goed samen met de bestaande remote?
Of via de Ic2 sniffer de ID proberen te acherhalen?
(Of directer naar een andere veld schrijven?)
In MQTT zie ik wel de fan staan en deze kan ik ook bedienen maar overige parameters zie ik niet.
Verwacht ik te veel van de "auto discovery" en moet ik die handmatig toevoegen?
Als ik ze bijv. aan de conf...yaml toevoeg, komen ze dan als entity onder de fan te hangen of worden het losse devices?
Ik worstel hier nog een beetje mee en moet er behoorlijk beter in thuis worden.
EDIT: Ik zie de losse configuraties in de Wiki staan.
Ik ben er alleen nog niet achter of de AB in de huiskamer (met CO2 sensor) nu ook gekoppeld is aan de C1101.
Ik zie bij de Itho status wel een CO2 waarde terugkomen.
[ Voor 24% gewijzigd door sanscorp op 27-09-2023 21:21 ]
Ik kan me dit helemaal voorstellen, want (kan aan mij liggen wellicht) heb die modules al 9x in het "mandje" gepropt op de site, maar niet besteld omdat 'ik het nergens zeker wist of het de juiste is'.breew schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:44:
Jaar geleden printje besteld.. Is in de la beland vanwege "nu geen tijd". Nav het frontpage artikel bedacht: "Verrek, dat ding heb ik ook nog"....
Deksel van de fan afgewipt (eco fan 2)
KAK.. past niet![]()
[Afbeelding]
Toch niet goed gelezen bij bestellen.. was (denk ik) te lui om het deksel er toen af te wippen om de print te bekijken, en ging enkel op de naam van de unit af.
Iemand interesse in een Itho CVE RFT WiFi add-on zonder CC1101 RF module voor wènag?
Ja, de Wiki en de GitHub pages zijn erop nageslagen. Maar ook ik krijg het niet helder uitgezocht.
Dus sluit me hierbij aan.
Hoe zouden we die bestel-info helderder kunnen krijgen, zodat er geen verkeerde bestellingen (Lees: Energie verspilling) gedaan worden?
D.m.v. wat meer plaatjes i.c.m. de diverse systemen die er zijn? Een soort keuze menu structuur, die begint met:
- Vraag 1:
"Welke van deze 2 heb je hangen: Plaatje 1 of plaatje 2?"
- Vraag 2:
"Heb je er ook nog (in de woonkamer / %INSTERTSPACE%) een CO2 Meter erbij?"
- Conclusie:
"Waarschijnlijk heb je dan dit en dit nodig" --> Linkje naar juiste product.
Want nu kom ik steeds uit op de "Itho CVE WiFi add-on" (En super chill als de CC1101 module alvast gesoldeerd geleverd wordt).
Maar vervolgens moet ik dan weer voor een "Itho model" kiezen: "Standaard" of 1 die zegt: "CVE Optima met ingebouwde CO2 sensor".
Dan denk ik: "Ik heb een CO2 sensor 'erbij'. Maar die is niet ingebouwd maar hangt in de woonkamer... Is dat dan ingebouwd of niet? En wat ga ik missen als ik..."
Nah, punt is vast duidelijk.
Ben ik de enige die daarop "vastloopt"?
En zo niet: Kan ik helpen met 'verduidelijken' van het proces ook voor anderen hierachter?
Je hebt of een CVE afzuiger of 1 van die andere (HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow).Dwazer schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:43:
[...]
En zo niet: Kan ik helpen met 'verduidelijken' van het proces ook voor anderen hierachter?
Bij de CVE is het dan nog de vraag of je een Optima Inside afzuiger hebt, of een standaard CVE.
Of je de enige bent die vastloopt? Vast niet.Dwazer schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:43:
[...]
...
Maar de meerderheid is er gelukkig wel in geslaagd. Ik wil hier overigens zeker geen waardeoordeel uitspreken.
Hier kan je kijken of jouw device ertussen zit:
https://github.com/arjenh...fi/wiki#supported-devices
Je kan ook hier aangeven welk type device je hebt, het liefst met het Itho artikelnummer en incl Itho RFT, gewoonweg om misverstanden te voorkomen.
In een flink aantal gevallen is het type Wifi Add On niet afhankelijk van de RFT en/of een al dan niet interne/externe CO2-sensor.
In een beperkter aantal gevallen gaat de aansturing wel via de zgn vremotes zo heb ik begrepen, en dan is het type RFT wel van belang ivm het kunnen inlezen van die RFT's.
Vandaar toch het advies om hier even aan te geven welk type device je hebt, het liefst met het Itho artikelnummer en incl Itho RFT, dan zal er altijd wel iemand zijn die je kan helpen. Dit draadje is immers actief genoeg.
Zoiets misschien:Dwazer schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:43:
[...]
Ik kan me dit helemaal voorstellen, want (kan aan mij liggen wellicht) heb die modules al 9x in het "mandje" gepropt op de site, maar niet besteld omdat 'ik het nergens zeker wist of het de juiste is'.
Ja, de Wiki en de GitHub pages zijn erop nageslagen. Maar ook ik krijg het niet helder uitgezocht.
Dus sluit me hierbij aan.
Hoe zouden we die bestel-info helderder kunnen krijgen, zodat er geen verkeerde bestellingen (Lees: Energie verspilling) gedaan worden?![]()
D.m.v. wat meer plaatjes i.c.m. de diverse systemen die er zijn? Een soort keuze menu structuur, die begint met:
- Vraag 1:
"Welke van deze 2 heb je hangen: Plaatje 1 of plaatje 2?"
- Vraag 2:
"Heb je er ook nog (in de woonkamer / %INSTERTSPACE%) een CO2 Meter erbij?"
- Conclusie:
"Waarschijnlijk heb je dan dit en dit nodig" --> Linkje naar juiste product.
Want nu kom ik steeds uit op de "Itho CVE WiFi add-on" (En super chill als de CC1101 module alvast gesoldeerd geleverd wordt).
Maar vervolgens moet ik dan weer voor een "Itho model" kiezen: "Standaard" of 1 die zegt: "CVE Optima met ingebouwde CO2 sensor".
Dan denk ik: "Ik heb een CO2 sensor 'erbij'. Maar die is niet ingebouwd maar hangt in de woonkamer... Is dat dan ingebouwd of niet? En wat ga ik missen als ik..."
Nah, punt is vast duidelijk.
Check 1: Als je itho een connector heeft zoals bij rood omcirkeld, goed nieuws, dan past de CVE add-on.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VN9cfqVHiWeBthdFmP9GoHUx.png?f=user_large)
Check 2: Zit er al een printplaatje gemonteerd op de connector? (wellicht plaatjes toevoegen ter verduidelijking)
Zo ja:
Heeft je itho een lichtgrijze deksel? Dan heb je een CO2 sensor ingebouwd (optima inside). Bestel dan de add-on met extra lange headers.
Heeft je itho een blauwe deksel? Dat is zeer waarschijnlijk de RF print. Bestel dan je CVE add-on met CC1101 om eventuele afstandsbedieningen te kunnen blijven gebruiken.
Zo nee:
Je kunt de CVE add-on voor een standaard itho bestellen
Meer opties zijn er niet volgens mij
Elke itho de met fysieke remotes werkt werk in principe ook met virtual remotes (geemuleerde remote via de I2C bus), enige uitzondering is de HRU300, die heeft echt een RF signaal nodig.Lawrentz schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:02:
[...]
In een beperkter aantal gevallen gaat de aansturing wel via de zgn vremotes zo heb ik begrepen, en dan is het type RFT wel van belang ivm het kunnen inlezen van die RFT's.
Psies wat ik bedoelde.arjenhiemstra schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:10:
[...]
Elke itho de met fysieke remotes werkt werk in principe ook met virtual remotes (geemuleerde remote via de I2C bus), enige uitzondering is de HRU300, die heeft echt een RF signaal nodig.
De master (jij dus) weet de details.
<Bericht verwijderd>arjenhiemstra schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:06:
[...]
Zo ja:
Heeft je itho een lichtgrijze deksel? Dan heb je een CO2 sensor ingebouwd (optima inside). Bestel dan de add-on met extra lange headers.
[ Voor 44% gewijzigd door Lawrentz op 28-09-2023 13:20 ]
Dat staat er toch ook niet of schrijf ik zo onduidelijk?Lawrentz schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:53:
[...]
Bijna goed:
Niet alle Itho's met een grijze deksel hebben een CO2-sensor ingebouwd.
Thuis heb ik zo'n voorbeeld op zolder hangen.
Nog sterker, ik heb een additionele externe CO2-sensor voor inbouw besteld maar die bleek niet te werken en heb ik laten vervangen door een externe CO2-sensor en jouw Itho Wifi Add-on.
In het algemeen:
Het voordeel van een ingebouwde CO2-sensor is de centrale werking.
Helaas werkt een additionele externe CO2-sensor decentraal.
“ Zit er al een printplaatje gemonteerd op de connector? ”
Ik ken alleen itho fan’s met grijze deksel die, als er al een print is geïnstalleerd op de connector, van het type ‘optima inside’ zijn.
Heb je andere voorbeelden?
[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 28-09-2023 12:58 ]
Mijn welgemeende excuses.arjenhiemstra schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:56:
[...]
Dat staat er toch ook niet of schrijf ik zo onduidelijk?Het gaat om de vraag ervoor;
“ Zit er al een printplaatje gemonteerd op de connector? ”
Ik ken alleen itho fan’s met grijze deksel die, als er al een print is geïnstalleerd op de connector, van het type ‘optima inside’ zijn.
Heb je andere voorbeelden?
De AC ventilatie hing al in Home Assistant en die ging aan als de lichtsensor boven de afzuigkap merkte dat we kookten.
Ik ben dus erg blij dat @arjenhiemstra die onwijs toffe product verkoopt. Directs besteld en ik hoop hem zsm in gebruik te kunnen nemen.
Ik heb een lichtgrijze deksel en onderstaand is de print (wel RF, maar niks op de connector toch?). Standaard bordje dan toch?arjenhiemstra schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:06:
[...]
Zoiets misschien:
Check 1: Als je itho een connector heeft zoals bij rood omcirkeld, goed nieuws, dan past de CVE add-on.
[Afbeelding]
Check 2: Zit er al een printplaatje gemonteerd op de connector? (wellicht plaatjes toevoegen ter verduidelijking)
Zo ja:
Heeft je itho een blauwe deksel? Dat is zeer waarschijnlijk de RF print. Bestel dan je CVE add-on met CC1101 om eventuele afstandsbedieningen te kunnen blijven gebruiken.
Zo nee:
Je kunt de CVE add-on voor een standaard itho bestellen
Meer opties zijn er niet volgens mij
:strip_exif()/f/image/Quh1fYgSaxPPrREc1OSE1WTw.jpg?f=fotoalbum_large)
---edit---
Laat maar, ik snap de verwarring. Als bij check 2 het antwoord nee is, maakt de kleur van het deksel niet uit.
Misschien de RF module in de afbeelding helemaal niet aangeven, want die is irrelevant in dit verhaal, toch?
[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 28-09-2023 13:50 ]
Ja goeie, zal ik aanpassen als ik het op de site zet, ik heb ff snel een afbeelding gepakt die nog in mijn tweakers account stond. Ff snel in de rij voor de achtbaan gepost ;-)barrymossel schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:42:
Misschien de RF module in de afbeelding helemaal niet aangeven, want die is irrelevant in dit verhaal, toch?
Maar aangezien ik sinds enkele maanden ook met HA aan de gang ben gegaan, was dit een mooie aanleiding om dit ook aan te pakken, dus een Itho CVE-S eco SE besteld, en de Add-on module met temperatuur sensor. Deze sensor was achteraf niet nodig, blijkt de CVE al te hebben (stond niet op de webpagina vermeld). Installatie en configuratie is prima verlopen. Nu met auto discovery ingesteld, maar ga nog aan de gang met de handmatige instelling. Ik wil de CVE namelijk ook uit kunnen schakelen. Hij zou redelijk stil moeten zijn, maar wij hebben een open zolder met open trap, en dan hoor je hem wel draaien. Ik heb het idee dat ik nu het toerental niet verder naar beneden kan instellen om de fan stiller te krijgen. De vochtmeter werkt echter prima, dus voor de badkamer werkt ie prima.
Alleen jammer dat je in HA niet ziet dat het toerental niet omhoog gaat, wanneer de vochtsensor het toerental omhoog schroeft.
Volgende projectje wordt het vervangen van de oude 3 standen schakelaar in de WC beneden door een puls schakelaar en een Shelly switch oid, om eventueel vandaar uit de ventilator tijdelijk omhoog te zetten.
Maar @arjenhiemstra bedankt voor deze oplossing, werkt prima, en de installatie is ook zo geïnstalleerd.
Aan de muur heb ik deze echte remote hangen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/05VZE9GA58jkza4dO3XspNYs.jpg?f=user_large)
Echter als ik in de wifi controller de "RFT CO2" kies dan werkt geen van de acties.
Van alle remotes die er als staan lijkt alleen de "RFT Auto" te werken. Als ik switch van remote werkt er van alle andere types helemaal niks.
Het vervelende van de "RFT Auto" virtual remote is dat die geen "medium" stand heeft.
Of heb ik doms gedaan door te pairen als "RFT Auto" en daardoor alleen dit type werkt?
Zit even te kijken, maar klopt het dat je geen CO2 metingen kunt invoeden via de API, en daarvoor eigenlijk de (vrij dure) Itho sensoren moet kopen?
De rft cve zou sowieso ook moeten werken en heeft een medium stand. Als je van remote type wisselt met een gelijk remote ID, dan moet je de remote opnieuw inlezen bij de itho. Anders werkt het sowieso niet.ice-T106 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:27:
Welk type virtual remote gebruiken jullie voor de HRU350?
Aan de muur heb ik deze echte remote hangen:
[Afbeelding]
Echter als ik in de wifi controller de "RFT CO2" kies dan werkt geen van de acties.
Van alle remotes die er als staan lijkt alleen de "RFT Auto" te werken. Als ik switch van remote werkt er van alle andere types helemaal niks.
Het vervelende van de "RFT Auto" virtual remote is dat die geen "medium" stand heeft.
Of heb ik doms gedaan door te pairen als "RFT Auto" en daardoor alleen dit type werkt?
Misschien zelfs eerst ontleren maar ik zou beginnen met opnieuw inleren.
Ik kan eens kijken of het mogelijk is de handshake met een externe co2 sensor of interne co2 te reverse engineeren, dan zou het mogelijk moeten zijn een co2 waarde naar de itho te sturen.THM0 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:37:
Hier is de CVE module ook binnen. Werkte direct als een zonnetje!
Zit even te kijken, maar klopt het dat je geen CO2 metingen kunt invoeden via de API, en daarvoor eigenlijk de (vrij dure) Itho sensoren moet kopen?
Ik heb gisteren net een rft auto n binnen gekregen. De legacy mode van deze remotes lijkt sowieso te werken, de volle handshake nog niet maar gaat vast ook lukken.HuibGroenewegen schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:43:
Ik ben van plan om een ITHO box aan te schaffen en ook met een RFT-N (04-00161) RF remote en was benieuwd of deze al ondersteund wordt of gaat worden?
[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 28-09-2023 16:53 ]
Nu even er overheen gejoined met de "RFT CVE". Die werkt dan wel inderdaad. Als ik hier nu het commando "medium" stuur dan gaat die naar "actual mode : 24" dus meer auto als gedrag. (En hier mis je natuurlijk anders weer het knopje autoarjenhiemstra schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:47:
[...]
De rft cve zou sowieso ook moeten werken en heeft een medium stand. Als je van remote type wisselt met een gelijk remote ID, dan moet je de remote opnieuw inlezen bij de itho. Anders werkt het sowieso niet.
Misschien zelfs eerst ontleren maar ik zou beginnen met opnieuw inleren.
Ik denk ik het niet, ik vermoed dat alle apparaten die nog dit oude itho logo hebben een ouder type besturingsbordje erin hebben zitten waarbij de add-on niet werkt.harmageddon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:34:
Is mijn wat oudere WTW (2006) ook ondersteund? Ik kwam het niet tegen in het overzicht geloof ik...
HRU-3 BVL-001
[Afbeelding]
low (virtual) remote commando overruled de vochtsensorBlackEyedDragon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:00:
Klein vraagje nog wel. Ik heb zelf de CVE-S ECO SP met een vochtsensor en als hij dan begint de ventileren, omdat de badkamer te vochtig is. Dan kan ik hem niet m.b.v. MQTT langzamer zetten, wat kan ik hier aan doen?
Dat model heb ik ook en die wordt ook wel de HRU ECO-fan genoemd, staat ook op het boekje dat erbij zat.harmageddon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:34:
Is mijn wat oudere WTW (2006) ook ondersteund? Ik kwam het niet tegen in het overzicht geloof ik...
HRU-3 BVL-001
[Afbeelding]
Ik heb de NON-CVE add-on versie aangesloten via de COM-poort en dat werkt prima!
Ik heb dezelfde uit 2006, uitlezen met de NON-CVE gaat prima, maar doordat mijn afstandsbediening een ouder protocol gebruikt is deze nog niet in te leren voor de virtual remote functie.Sandermvdb schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:39:
[...]
Dat model heb ik ook en die wordt ook wel de HRU ECO-fan genoemd, staat ook op het boekje dat erbij zat.
Ik heb de NON-CVE add-on versie aangesloten via de COM-poort en dat werkt prima!
Onze keuken is een aantal jaar geleden verplaatst en de draaiknop is hierbij afgebroken, ik kan de stand van de WTW nog wel veranderen maar dat is een beetje een gedoe omdat we die hebben weggewerkt in een keukenla
Dus ik zit te kijken om dit via deze geweldige manier te doen van @arjenhiemstra
Thx!
Aap!
Thanks! Ik heb type HRU-3 BVL-001 direct maar even in de startpost gezetSandermvdb schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:39:
[...]
Dat model heb ik ook en die wordt ook wel de HRU ECO-fan genoemd, staat ook op het boekje dat erbij zat.
Sinds gisteren heb ik de addon op mijn HRU 200 geplaatst.
Nu zit ik de waarden wat te bekijken en zie ik de Bypass Mode verschillende cijfers geven.
Heeft iemand een overzicht wat deze verschillende modussen inhouden?
Ik heb Bypass mode 0,1, en 2 tot zover gezien.
Zou mooi zijn als ik deze waarde in HA kan omzetten naar een leesbare betekenis.
Hoor graag of iemand dit al in beeld heeft.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Dat kan, mocht je een remote willen blijven gebruiken dan heb je wel de CC1101 module nodig op de add-on.MarvinS schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:04:
Even een dubbel check of dit goed gaat. Ik heb een CVE ECO Fan 2, maar als ik de kap er af haal heb ik al een plaatje op de main print zitten. Lijkt gewoon vast te zitten met een 2x4 pin. Kan ik dit plaatje gewoon vervangen met de wifi module?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks voor de reactie, ik ga er 1 bestellen!arjenhiemstra schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:10:
[...]
Dat kan, mocht je een remote willen blijven gebruiken dan heb je wel de CC1101 module nodig op de add-on.
HA gaf mij nog een foutmelding ivm met de implementatie van deze breaking change. Ik heb de code van Nomi, mijzelf en Cashman samengevoegd, en ook in de Wiki gezet. Verandering is device->name: "Itho Box"
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| mqtt: fan: - name: nrg-itho-1_fan availability_topic: itho/lwt unique_id: nrg-itho-1 json_attributes_topic: itho/ithostatus device: identifiers: "mv" name: "Itho Box" manufacturer: "Itho Daalderop" model: "CVE-S ECO" # ip adres of the wifi add-on configuration_url: "http://192.168.4.37" availability_topic: itho/lwt state_topic: itho/state # is de fan speed 0 dan is de state''off', bij groter dan 0 is ie 'on' state_value_template: "{% if (value | int) > 0 %}ON{% else %}OFF{% endif %}" command_topic: itho/cmd # de on/off knop in HA zet de fan speed op 0 (off) of op "low" (on) command_template: '{% if value == "OFF" %}{ "speed":"0" }{% else %}{ "command":"low" }{% endif %}' speed_range_max: 4 speed_range_min: 2 percentage_command_topic: itho/cmd percentage_state_topic: itho/state percentage_value_template: "{{ ((value | int)*100/255) | round(0) }}" percentage_command_template: '{{ value * 2.54 }}' preset_mode_command_template: > {%- if value == "Low" %}{{"low"}} {%- elif value == "Medium" %}{{"medium"}} {%- elif value == "High" %}{{"high"}} {%- elif value == "Timer 10min" %}{{"timer1"}} {%- elif value == "Timer 20min" %}{{"timer2"}} {%- elif value == "Timer 30min" %}{{"timer3"}} {%- elif value == "Max" %}{{(100*255/100)|round(0)}} {%- endif -%} preset_modes: - "Low" - "Medium" - "High" - "Timer 10min" - "Timer 20min" - "Timer 30min" - "Max" preset_mode_state_topic: itho/state preset_mode_value_template: > {% set valuepct = 100*(value | int)/255|round(0) %} {%- if valuepct >= 20 and valuepct <= 27 %}Low {%- elif valuepct >= 46 and valuepct <= 53 %}Medium {%- elif valuepct >= 77 and valuepct <= 83 %}High {%- elif valuepct >= 97 %}Max {%- endif -%} |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
| sensor: - name: "Temperature" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ value_json.temp }}" device_class: "temperature" unique_id: "mechanical_ventilation_temperature" device: identifiers: "mv" - name: "Relative Humidity" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ value_json.hum }}" device_class: "humidity" unique_id: "mechanical_ventilation_relative_humidity" device: identifiers: "mv" - name: "Specific Humidity" icon: mdi:water-outline state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "mg/kg" value_template: "{{ value_json.ppmw }}" unique_id: "mechanical_ventilation_specific_humidity" device: identifiers: "mv" - name: "Fan Speed" icon: mdi:fan state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" value_template: "{{ value_json['Fan speed (rpm)'] }}" unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed" device: identifiers: "mv" - name: "Fan Speed Setpoint" icon: mdi:fan state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" value_template: "{{ value_json['Fan setpoint (rpm)'] }}" unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed_setpoint" device: identifiers: "mv" - name: "Ventilation Setpoint" icon: mdi:fan state_topic: "itho/state" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ ((value | int)*100/255) | round(0) }}" unique_id: "mechanical_ventilation_ventilation_setpoint" device: identifiers: "mv" - name: "Remote0 lastcmd" icon: mdi:fan state_topic: "itho/remotesinfo" value_template: "{{ value_json.remote0.lastcmd}}" unique_id: "mechanical_ventilation_remote0_lastcmd" device: identifiers: "mv" - name: "Remote0 timestamp" icon: mdi:fan state_topic: "itho/remotesinfo" value_template: "{{ value_json.remote0.timestamp}}" unique_id: "mechanical_ventilation_remote0_timestamp" device: identifiers: "mv" - name: "Remote0 lastcmdmsg" icon: mdi:fan state_topic: "itho/remotesinfo" value_template: "{{ value_json.remote0.lastcmdmsg}}" unique_id: "mechanical_ventilation_remote0_lastcmdmsg" device: identifiers: "mv" |
De integratie met Home assistant is echt als HA beginner een fluitje van een cent.
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Maar voor nu ben ik benieuwd of er een lijstje is wat elk label precies betekent, sommige zaken zijn voor mij direct duidelijk maar andere niet helemaal of helemaal niet. Is er ergens een link of handleiding? Ik heb gezocht maar kon het (nog) niet vinden.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| Label Requested fanspeed (%) = ? staat op -1 bij mij? Balance (%) = verhouding tussen toerental supply en exhaust (of het systeem in balans is) Supply fan (RPM) = gevraagd toerental aansturing toevoer lucht Supply fan actual (RPM) = actueel toerental aansturing toevoer lucht Exhaust fan (RPM) = gevraagd toerental aansturing afvoer lucht Exhaust fan actual (RPM) = actueel toerental aansturing afvoer lucht Supply temp (°C) = gelijk aan kamer temperatuur? Waarom dan 2 x weergeven? Exhaust temp (°C) = gelijk aan buiten temperatuur? Waarom dan 2 x weergeven? Status = ? staat op 5 bij mij Room temp (°C) = temperatuur afgezogen lucht Outdoor temp (°C) = temperatuur lucht van buiten Valve position = ? welke klep is dit, staat op 0 bij mij Bypass position = bypass klep positie 0 = niet actief, 1 = actief ? Summercounter = meet op een bepaalde manier of de bypass klep wel/of niet gebruikt moet worden? Summerday (K_min) = ook verband met bypassklep meting en aansturing? Frost timer = meet of/wanneer de vorstklep gebruikt moet worden? Boiler timer = ? Frost block = ? Current position = ? VKKswitch = alleen van toepassing met gebruik ketel? GHEswitch = ? Airfilter counter = hoe lang de huidige filters al gebruikt zijn, hoe waarden te lezen? Global fault code = fout codes (lijst?) Actual Mode = 24 is auto modus Pir fan speed level = ? Highest received CO2 value (Ppm) = hoogste Co2 waarde ontvangen van remote, binnen welke tijd? Highest received RH value (%RH) = hoogste luchtvochtigheid waarde ontvangen van remote, binnen welke tijd? Air Quality (%) = ? staat bij op 119.5 en 100%, maar ik heb alleen een RV en Co2 meter? Remaining override timer (Sec) = ? Fallback speed timer (Sec) = ? Label out of bound error = ? |
Edit-Aanvulling: okay, hier staat wel het e.e.a. maar nog steeds niet alles? https://github.com/arjenh...-support#itho-status-data
[ Voor 5% gewijzigd door rube op 01-10-2023 12:17 ]
Voor mensen die zich nog afvroegen of je via de "Highest received CO2 value (Ppm)" ook een beetje CO2 kan tracken, deze sensor staan paar meter van elkaar in dezelfde ruimte:
/f/image/p1J2JNwh1oq0huRLQTggQGol.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb twee gekoppelde fysieke RTF CO2 bij RF Device en 1 RTF CO2 virtual remote. Gaat prima. Op de wiki staat hoop info hierover.ice-T106 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:13:
Maar even serieus: Is er voor de Non-CVE geen virtual remote type op dit moment die werkt en zowel medium als auto ondersteund? Zo ja, moet ik iets sniffer met mijn RFT CO2 sensor om dit mogelijk te maken?
Voor mensen die zich nog afvroegen of je via de "Highest received CO2 value (Ppm)" ook een beetje CO2 kan tracken, deze sensor staan paar meter van elkaar in dezelfde ruimte:
[Afbeelding]
Dank je. Dat was het eerste wat ik getest had maar ging toen niet goed. Zal het nog wel een keer proberen.smesjz schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:29:
[...]
Ik heb twee gekoppelde fysieke RTF CO2 bij RF Device en 1 RTF CO2 virtual remote. Gaat prima. Op de wiki staat hoop info hierover.
Hoe weet ik of ik een ingebouwde CO2 sensor heb? Of kan ik het beste de extra lange header versie bestellen voor de zekerheid?
EDIT: ik denk dat het een versie zonder ingebouwde CO2 sensor is. Zie niks als ik de behuizing open maak.
[ Voor 22% gewijzigd door FastForwardNL op 01-10-2023 18:57 ]

Maar ik moet ergens beginnen
De eerste stappen zijn volgens mij gelukt (MQTT set up: Itho aangepast naar Ithohru en de wifi add-on zelf zegt "connected" en MQTT Explorer in Home Assistant ontvangt gegevens en geeft deze weer, Configure the virtual remote is volgens mij ook gelukt, ik kan op de lokale website van de wifi add-on de WTW bedienen, Home Assistant Configuration.yaml: met studio code server heb ik de 4 regels van de how-to gekopieerd en geplakt onder de al aanwezige code. Volgens mij is dat okay.)
Maar dan twijfel ik of ik het volgende goed doe:
"Create the following directories from the directory where configuration.yaml sits, this is typically /usr/share/hassio/homeassistant:"
1
2
3
4
5
| includes . includes/mqtt . includes/mqtt/sensors . includes/mqtt/fan . includes/mqtt/binary_sensors . |
Is dit correct, juiste benaming en locatie?
Dus dan kom ik op dit uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SuxBf9ETzB1kyDCvMo1RXHI6.jpg?f=user_large)
Daarna heb ik de YAML codes van de website gekopieerd en geplakt in de directories, als die directories goed zijn, klopt dat verder volgens mij wel.
Maar dan is de volgende "You can add the following to the dashboard in Home Assistant:"
1
2
3
4
5
6
7
| sensor.itho_hru_actual_exhaust_fan sensor.itho_hru_actual_supply_fan fan.itho_hru_350 sensor.sensor.itho_hru_actual_mode binary_sensor.itho_bypass sensor.itho_hru_exhaust_temp sensor.itho_hru_supply_temp |
Waar en hoe moet ik dat plaatsen? Ik heb het geprobeerd bij överview" en dan via de "raw configuration editor" en dan geheel onderaan te plaatsen maar dat werkt niet.
Kan iemand advies geven? Of waar ik moet zoeken voor een andere tutorial/how to?
Alle virtual remotes werken (zolang je itho hezelfde type ook in fysieke variant ondersteund). Sommige remotes hebben een medium functie, sommige een auto. Kwestie van selecteren wat in je situatie van toepassing is of twee virtual remotes joinen. Enig uitzondering is de HRU300, die heeft de CC1101 nodig om remote commando's te sturen.ice-T106 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:13:
Maar even serieus: Is er voor de Non-CVE geen virtual remote type op dit moment die werkt en zowel medium als auto ondersteund? Zo ja, moet ik iets sniffer met mijn RFT CO2 sensor om dit mogelijk te maken?
[Afbeelding]
Werkt perfect nu met de RFT CO2. Deze hebben echt bijna alle signalen die je kan wensen (tip voor iedereen gok ik). Zal wel fout gegaan zijn met joinen of te ongeduldig met testen.arjenhiemstra schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:36:
[...]
Alle virtual remotes werken (zolang je itho hezelfde type ook in fysieke variant ondersteund). Sommige remotes hebben een medium functie, sommige een auto. Kwestie van selecteren wat in je situatie van toepassing is of twee virtual remotes joinen. Enig uitzondering is de HRU300, die heeft de CC1101 nodig om remote commando's te sturen.
Het gaat om: https://link.marktplaats.nl/m2024133294 en https://link.marktplaats.nl/m1538858482
Echter... Het krijgt geen stroom vanaf de compoort op mijn HRU-3 BVL-001.
Is er een manier om te controleren of de Compoort in orde is?
Of moet ik de micro-usb aansluiting gebruiken voor externe stroom? Ik lees in de handleiding dat dit alleen voor firmware update/aanpassingen nodig is.
Lijkt me frappant dat zo'n oude wtw unit PoE kan leveren..?
Hoe was dit bij jullie @Sandermvdb en @Tele
Aap!
Heb je toevalig een aansluitschema hiervan? Alsin waar soldeer ik de sensoren aan, en moeten er bijvoorbeeld nog weerstanden oid tussen?SKVT schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:43:
Cool dat er positieve reacties zijn. Het is beetje zelf beunen maar echt goed te doen (als je er zin in hebt). Vooral met esp8266 (of esp32) spelen moet je beetje handigheid krijgen. Daarna kun je daar écht veel en leuke dingen mee doen (temp sensoren, co2, servo / motoren, relays voor bewatering en noem maar op). M'n huidig projectje is handbediende regelkleppen in de ventilatie kanalen zetten zodat er per ruimte geregeld kan worden hoeveel lucht daarheen vloeit. (servo gaat klep bedienen, slaapkamer 's nachts alle verse lucht, overdag woonkamer / of op basis van co2 levels verspreid over de ruimten). Fingers crossed....![]()
Voor dit plaatje stappenplan (en roep maar als je ergens meer details wilt).
1. Heb home assistant draaien (HA).
2. Gebruik add-on picture elements om je waarden op een plaatje te plotten. https://www.home-assistant.io/dashboards/picture-elements/
Dit is voor plattegronden, maar hiervoor natuurlijk perfect bruikbaar.
3. Regel een ESP8266 (<5 euro) met daarbij een handje vol DS18B20 sensoren (nog geen tientje).
4. Installeer ESPhome op je HA als je die nog niet hebt.
5. Installeer een ESP'tje de benodigde code voor deze sensoren, dat is echt niet lastig te vinden. Maar roep als je details nodig hebt. Puzzel er zelf even mee, je bent dankbaar voor de ervaring die je opdoet met deze spielerei en gaat talloze nieuwe projecten zien![]()
Tip; hang er gewoon alle 5(of wat je wilt) sensoren aan, voeg ze toe aan tijdelijk dashboard, maak er 1 koud / warm in glas water en markeer die sensor. Zo bepaal je welke sensor je in welk kanaal gaat plaatsen.
6. Omdat ook ik schuw ben voor boren in m'n WTW heb ik de sensoren gewoon onder de klemmen, bovenop de wtw de 4 buizen in geduwd. Klemmen strak, niets aan de hand...
7. Actegrond plaatje die ik gebruikt heb zal ik onderaan nog toevoegen. Heb iets gevonden via google en wat leeg gemaakt / bij gezet. Ik vond deze persoonlijk een erg duidelijke weergave geven.
8. Op je HA dashboard voeg je een Picture elements card toe met het plaatje, de sensoren die je er allemaal op wilt plotten, de grootte van de tekst, de positie van weergave (moet je even mee spelen, is niet lastig).
En daar heb je het! Ik ben er blij mee
[Afbeelding]
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Bedankt @arjenhiemstra voor de alsnog sneller dan verwachtte levering inclusief cc1101 module!
Mijn setup:
Itho CVE-Silent, fw versie 21, laatste revisie add-on met cc1101 + humidity sensor.
3-standen schakelaar in de keuken ivm afzuigkap, CVE RFT schakelaar in de badkamer.
Ik heb de CVE RFT ontleerd van de itho box, en als RF remote ingeleerd op de add-on.
Synology NAS + docker
Mosquitto container
Home assistant container met MQTT integratie.
Normaal gesproken is laag de waarde van de L instelpotmeter op de itho box, hoog de instelwaarde van de H potmeter en medium het gemiddelde van die 2. Dit heeft jaren lang goed gewerkt met zowel de RFT als de 3-standen schakelaar. De itho box gaat altijd naar de instelwaarde van de laatst geactueerde schakelaar. De box kan dus op low draaien als die door de RFT daar naartoe is gezet terwijl de 3-standen schakelaar op High staat.
Zodra de add-on erbij komt dan werkt het allemaal niet lekker m.b.t. de middenstand.
Ik heb veel situaties geprobeerd en ben tot de volgende conclusies gekomen vanuit een schone toestand na een power cycle van de gehele itho box:
* De Initiele toestand van de 3-standen schakelaar is irrelevant
* De Initiele toestand van de CVE RFT is irrelevant
* Initieel aansturen via de web interface werkt hierbij zoals verwacht (low 20, medium 120, high 220).
* Initieel aansturen met home asssistant werkt (enkel nog percentage setpoint).
* De CVE RFT EN de 3-standen schakelaars werken beide ook (initieel) zoals het hoort. Echter, zodra de 3-standen schakelaar is gebruikt en die eindigt niet in een positie die 1/medium is, dan werkt er verder niks meer. Om uit deze deadlock te ontsnappen, moet de 3-standen schakelaar naar 1/medium.
De 3-standen schakelaar lijkt dus een "master" te zijn geworden door toevoeging van de add-on.
Nadat de 3-standen schakelaar op 1/medium staat, werken zowel de web interface, RFT en home-assistant weer.
Ik zie in dit topic meerdere vermeldingen staan naar dat enkel de middenstand het mogelijk maakt de add-on te gebruiken. Echter heb ik pas heel laat de conclusie getrokken dat dus de 3-standen schakelaar in middenstand moet worden gebracht.
Toen ik zag dat de add-on als virtuele remote kan werken ontdekte ik dat middels de setting "Force medium/auto mode" de add-on (voor zowel commando's vanaf web ui + RFT) de 3-standen schakelaar over-rulen. Echter werkt daarna de 3-standen schakelaar niet meer naar behoren. De laag stand werkt dan nog steeds, en zet het ventilatie setpoint op 0. De hoog stand werkt ook nog steeds en zet het setpoint naar 100. De medium stand werkt echt niet meer, deze zet het ventilatie setpoint naar de actieve modus van de add-on. Als dat dus laag is (20/255), dan is medium nu ook die "laag". Zet ik de add-on naar medium, en daarna de 3-standen schakelaar naar laag en terug naar medium, dan volgt deze wederom de instelling van de add-on. Zet ik de add-on dus hoog, en zet ik de 3-standen schakelaar van laag naar medium, dan gaat de itho box naar hoog!
Ik zou graag hebben dat als de standen schakelaar schakelaar wisselt naar medium, deze altijd naar de oude ~44% gaat.
Wat gaat hier mis?
Is er een combinatie die wel volledig werkt?
Ik zie het niet meer na een uurtje of 6 alle combinaties van settings en standen te hebben geprobeerd.
Home-assistant:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Lw5exaMczx3mRkMahQ2jOyeL.png?f=user_large)
edit: toegevoegde info;
Als ik de CVE RFT instel als "Monitor Only" op de add-on, en opnieuw inleer op de itho box, is het gedrag van de middel stand op de RFT gelijk aan dat van de 3-standen schakelaar als er een virtual remote aan gekoppeld is i.e. deze volgen nu beide de instelwaarde van de add-on in medium.
De RFT wederom ontleren op de itho en de Monitor only mode uitschakelen laat daarna weer de RFT werken zoals vanouds, maar het probleem met de 3-standen schakelaar blijft.
De situatie met de 3-standen schakelaar als master is onacceptabel omdat je dan niet vanuit de badkamer de itho kan sturen als de 3-standen schakelaar niet op medium staat.
De 2 keuzes nu zijn dus:
RFT inleren op itho + monitor only op add-on voor RFT, virtual remote uitschakelen en vooral van de itho speed/settings in web interface en home assistant afblijven > daarbij werken de 3-standen schakelaar en RFT als normaal en is de add-on + home assistant enkel ter inzage als sensor.
RFT inleren op add-on, ontleren op itho, virtual remote inschakelen met force medium enabled. Hierbij werkt wel de RFT volledig als low/medium/high en is er inzicht vanuit home assistant + kan home assistant als additionele schakelaar gebruikt worden. Maar dan wel accepteren dat de 3-standen schakelaar in medium altijd de add-on instelling volgt (irritant!).
[ Voor 15% gewijzigd door teunos93 op 04-10-2023 12:10 . Reden: toegevoegde info. ]
Ook is het leuk dat JIJ mijn berichten leest.
Als je de driestandenschakelaar wel graag gebruikt dan is het onhandig als medium niet altijd medium is. Ik dacht overigens dat dit standaard itho gedrag was, maar lees nu dat dat niet zo is.
Ik vind de afstandsbedieningen van itho veel te duur, dus die heb ik niet. De vochtsensor in de ithobox zorgt dat hij in standje hoog gaat bij het douchen en verder doe ik bediening via een node red dashboard, zie hieronder
:strip_exif()/f/image/ZO6Dyjy0kJJ9mbdumjYAfekI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik volg met veel interesse dit topic en het lijkt me tof om mijn WTW unit uit te kunnen lezen. Zelf heb ik een HRU Eco 350 maar heb een probleem. Bij mij knippert de led status 2x rood en 2x oranje. Volgens de handleiding zou dat moeten betekenen dat de sensor van de afvoertemperatuur in de war is. Echter is dat probleem soms "opeens" weg, om vervolgens weer terug te komen. Resultaat: zodra de foutmelding aanwezig is wordt er geen frisse lucht in de woning geblazen.
Kan iemand mij vertellen waar deze sensor precies zit? Ik kan dat echt nergens terug vinden.
Ter info: Naast de HRU 350 heb ik ook plenum met 12 aansluitingen en een quality flow controller (blauw kastje met stekkers naar de sensoren). Als de foutmelding verschijnt, dan gaat op de quality flow controller het lampje van de "RF" oranje branden en "Alarm" rood.
Weet iemand waar deze sensor zit? Ik ben best handig maar online heb ik nergens kunnen vinden waar ik exact moet zoeken.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Paulus de Ddoskabouter vs. de boze h4x
De CVE-S heeft een luchtvochtigheidssensor.
Alles kan ik aansturen via Home Assistant. So far so good. Maar op sommige momenten overruled iets alles. Dan kan ik via de add-on de snelheid niet meer bedienen. De RV is dan niet echt hoog en de CO2 is niet boven de 1000 bij beide remotes. Hoe kan dit dan? Iemand een idee?
schijnt vaker voor te komen, is al eens eerder besproken zie ook hier:Xixmeister schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:08:
Hi mensen,
Ik volg met veel interesse dit topic en het lijkt me tof om mijn WTW unit uit te kunnen lezen. Zelf heb ik een HRU Eco 350 maar heb een probleem. Bij mij knippert de led status 2x rood en 2x oranje. Volgens de handleiding zou dat moeten betekenen dat de sensor van de afvoertemperatuur in de war is. Echter is dat probleem soms "opeens" weg, om vervolgens weer terug te komen. Resultaat: zodra de foutmelding aanwezig is wordt er geen frisse lucht in de woning geblazen.
Kan iemand mij vertellen waar deze sensor precies zit? Ik kan dat echt nergens terug vinden.
Ter info: Naast de HRU 350 heb ik ook plenum met 12 aansluitingen en een quality flow controller (blauw kastje met stekkers naar de sensoren). Als de foutmelding verschijnt, dan gaat op de quality flow controller het lampje van de "RF" oranje branden en "Alarm" rood.
Weet iemand waar deze sensor zit? Ik ben best handig maar online heb ik nergens kunnen vinden waar ik exact moet zoeken.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
To_Tall in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
geen idee waar die precies zit helaas
kan verschillende oorzaken hebben. FanInfo op de itho status pagina van de add-on kan je info geven als het de CVE zelf is.barrymossel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:31:
Deze mooie add-on geïnstalleerd op een CVE-S eco. Er zitten twee van deze op aangesloten: https://www.ventilatielan...ng-230-volt-04-00045.html Die laatste heb ik ook gepaired met de add-on (ik zie ze ook onder RF remotes).
De CVE-S heeft een luchtvochtigheidssensor.
Alles kan ik aansturen via Home Assistant. So far so good. Maar op sommige momenten overruled iets alles. Dan kan ik via de add-on de snelheid niet meer bedienen. De RV is dan niet echt hoog en de CO2 is niet boven de 1000 bij beide remotes. Hoe kan dit dan? Iemand een idee?
http://[add-on ip]/api.html?get=lastcmd laat je zien wat het laatste commando was wat de add-on heeft ontvangen.
Vervelend dat het niet werkt, bij mij zit de module met een kort rj45 kabeltje op de poort aangesloten, dit werkte direct. Het is geen PoE, maar gewoon spanning op een paar bepaalde pennen van de poort.harmageddon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:15:
Vandaag de non-cve module gekregen. Waarvoor dank!
Echter... Het krijgt geen stroom vanaf de compoort op mijn HRU-3 BVL-001.
Is er een manier om te controleren of de Compoort in orde is?
Of moet ik de micro-usb aansluiting gebruiken voor externe stroom? Ik lees in de handleiding dat dit alleen voor firmware update/aanpassingen nodig is.
Lijkt me frappant dat zo'n oude wtw unit PoE kan leveren..?
Hoe was dit bij jullie @Sandermvdb en @Tele
Wanneer je de warmtewisselaar uit de HRU haalt, kun je de temperatuursensoren midden voor de ventilatoren zien zitten.Xixmeister schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:08:
[....]
[....]
Om ze te vervangen moet je de motormodule uitbouwen. Vergeet de connector van de bypassklep niet los te halen !! Zie ook het stuk "Inspecteren en reinigen ventilatoren" in de itho-daalderop-wtw-hru-350-Installatiehandleiding.
Bij @Sandermvdb lijkt dit model wel te werken. @Sandermvdb komt de spanning voor de add-on bij jouw van de HRU of vanaf de USB aansluiting?Tele schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:11:
[...]
Vervelend dat het niet werkt, bij mij zit de module met een kort rj45 kabeltje op de poort aangesloten, dit werkte direct. Het is geen PoE, maar gewoon spanning op een paar bepaalde pennen van de poort.
Sandermvdb in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
@harmageddon , heb je al met een usb adapter geprobeerd?
[ Voor 4% gewijzigd door arjenhiemstra op 05-10-2023 21:08 ]
Heb ik ook gehad en is onder garantie verholpen. Itho heeft 5jaar garantie op onderdelen als je WTW is geregistreerd dus weet niet of dat bij jou ook nog is?Xixmeister schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:08:
Hi mensen,
Ik volg met veel interesse dit topic en het lijkt me tof om mijn WTW unit uit te kunnen lezen. Zelf heb ik een HRU Eco 350 maar heb een probleem. Bij mij knippert de led status 2x rood en 2x oranje.
Itho monteur heeft het binnen 5 minuten opgelost.
Ik heb de module idd even aan de laptop gehangen eergisteren en hij gaat aan en ik krijg ook het acces point te zien. Ik heb alleen nog geen tijd genoeg gehad om het daarna aan de WTW unit te hangen, dus dat ik ga ik idd nog proberen (waarschijnlijk zondag).arjenhiemstra schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:07:
[...]
Bij @Sandermvdb lijkt dit model wel te werken. @Sandermvdb komt de spanning voor de add-on bij jouw van de HRU of vanaf de USB aansluiting?
Sandermvdb in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
@harmageddon , heb je al met een usb adapter geprobeerd?
Aap!