Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 38 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 17:56
arjenhiemstra schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:47:
[...]
Als je niet actief iets aan het debuggen bent zou ik de i2c debug functie gewoon uitzetten, dan lossen de vastlopers die je ervaart zich zeer waarschijnlijk gewoon vanzelf op.
Ik ben niet de originele poster, maar had wel hetzelfde gedrag. I2C debug uitzetten en het werkt al weer geruime tijd als een zonnetje.

Misschien de tekst rondom I2C debug nog iets expliciter/alarmerender maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:54

Dogooder

dus...

Ik heb al sinds eind 2021 een module aan mijn WPU 4G hangen. Eigenlijk volledig probleemloos. Maar sinds ik een update heb gedaan naar versie 2.5.6 heb ik bijna dagelijks een vastloper.
Vastlopers resulteren altijd erin dat mijn mqtt broker geen data meer ontvangt. Soms is de hele unit uit het netwerk verdwenen, maar meestal werkt de status pagina niet meer. Maar soms werkt de handmatige get status nog wel en komt daar gewoon antwoord terwijl de status pagina nog steeds niet werkt.

I2C debug aan geeft geen bijzonderheden, alleen maar get status en succesvol.
syslog, ook met debug level op laag, geeft geen bruikbare informatie.

Zijn er nog opties om te achterhalen waar het mis gaat? Gaat mijn module gewoon achteruit en zijn er memory problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
Dat de statuspagina geen updates meer geeft herken ik wel, zie het bericht boven je. Wat gebeurt er voor je als je I2C debug uitlaat?

Het is dus expected behaviour dat als je I2C debug aan hebt staan dat je "I2C bus stuck" vastlopers hebt.

Hoe lang is de kabel waarmee je de unit hebt verbonden, en is die van goede kwaliteit?

[ Voor 15% gewijzigd door feelthepower op 21-08-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

I2C debug aan of uit maakt geen verschil. De data komt niet meer op gang. Behalve dat bij I2C debug aan de status op init blijft hangen.
Soms kan ik via de webpage een reset doen, soms moet ik de unit handmatig resetten.

Voor wat betreft de kabel en opstelling, hier is niks in veranderd en het werkte al ruim een jaar relatief probleemloos.

Kan ik ook een reset sturen via de webapi? Dan zou ik home assisant kunnen automatiseren om een reset te doen als de data voor bijvoorbeeld een uur ongewijzigd is.

[ Voor 6% gewijzigd door Dogooder op 21-08-2023 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dogooder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:12:
Ik heb al sinds eind 2021 een module aan mijn WPU 4G hangen. Eigenlijk volledig probleemloos. Maar sinds ik een update heb gedaan naar versie 2.5.6 heb ik bijna dagelijks een vastloper.
Vastlopers resulteren altijd erin dat mijn mqtt broker geen data meer ontvangt. Soms is de hele unit uit het netwerk verdwenen, maar meestal werkt de status pagina niet meer. Maar soms werkt de handmatige get status nog wel en komt daar gewoon antwoord terwijl de status pagina nog steeds niet werkt.

I2C debug aan geeft geen bijzonderheden, alleen maar get status en succesvol.
syslog, ook met debug level op laag, geeft geen bruikbare informatie.

Zijn er nog opties om te achterhalen waar het mis gaat? Gaat mijn module gewoon achteruit en zijn er memory problemen?
Je kan toch downgrade doen naar een vorige versie die wel werkte? Zeker als het eerder probleemloos werkte.
Resets via API laten inbouwen oid zijn gewoon lelijke workarounds omdat de oorzaak daarmee niet wordt aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-05 18:45
Dogooder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:36:
I2C debug aan of uit maakt geen verschil. De data komt niet meer op gang. Behalve dat bij I2C debug aan de status op init blijft hangen.
Soms kan ik via de webpage een reset doen, soms moet ik de unit handmatig resetten.

Voor wat betreft de kabel en opstelling, hier is niks in veranderd en het werkte al ruim een jaar relatief probleemloos.

Kan ik ook een reset sturen via de webapi? Dan zou ik home assisant kunnen automatiseren om een reset te doen als de data voor bijvoorbeeld een uur ongewijzigd is.
Zoals @smesjz al aangeeft is dan qua test een downgrade naar de versie die wel stabiel was de meeste logische optie. Als de problemen dan blijven dan kan het aan de module zelf liggen of aan iets anders (kabel, voeding, itho, zelfs slecht geinstalleerde PV installatie zou theoretisch voor issues kunnen zorgen). Module kan ik vervangen uiteraard mocht het na een downgrade nog steeds issues geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Ik vermoed niet direct dat het de software is. De crashes lijken steeds sneller voor te komen, daar waar het eerst hoogstens 1 keer per week was, werd het elke 3 dagen en nu is het na een uur al raak.

Hij crashed halverwege het get status command. De eerste waardes zijn er dan en de rest is 0. En dan gebeurt er niks meer.

In principe is er niks veranderd aan de opstelling of omgeving, maar ik ga wel even een nieuw kabeltje proberen. Ik kan hem ook nog even wisselen met de unit die aan de demandflow hangt. Als het probleem meeverhuist dan weet ik genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Weet iemand wat ik fout doe en/of hoe ik kan debuggen wat ik fout doe.

Ik stuur via home assistant en MQTT naar itho/cmd berichtje naar de itho add-on.
code:
1
{    "vremote":"timer1" }

of
code:
1
{    "vremotecmd":"timer1" }

Ik zie de itho/lastcmd wel aangepast worden, maar de ventilatie blijft even hard gaan
code:
1
{"source":"MQTT API-vremote-0","command":"timer1","timestamp":1692692355}

Ik heb al geprobeerd Timer1 te sturen i.p.v. timer1, jammer genoeg geeft dit geen verschil, ik kan blijkbaar ook "tweakers" sturen, dan gaat dit ook naar de itho/lastcmd. Ik had eigenlijk gehoopt dat alleen correct commando's naar de itho/lastcmd omgezet werden.

[ Voor 29% gewijzigd door MetalfanBlackness op 22-08-2023 10:38 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 16:14

basdej

OutSystems Consultant

Hi, vraagje, ik gebruik sinds kort ook de withowifi met een HRU-300. Ik heb 2 CO2 sensoren, maar ik merk eigenlijk niet dat de ventilatie op een hoge ppm reageert. In de nacht is deze in de slaapkamer rond de 1000. Kan ik ergens een setting aanpassen dat hij eerder harder gaat blazen op basis van CO2 waarde?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:29
basdej schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:02:
Hi, vraagje, ik gebruik sinds kort ook de withowifi met een HRU-300. Ik heb 2 CO2 sensoren, maar ik merk eigenlijk niet dat de ventilatie op een hoge ppm reageert. In de nacht is deze in de slaapkamer rond de 1000. Kan ik ergens een setting aanpassen dat hij eerder harder gaat blazen op basis van CO2 waarde?
Zie ook Lawrentz in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
Wat voor RH geldt, dat geldt net zo goed voor de CO2 sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Lawrentz schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Kijk even op de pagina met Itho Settings vd Add On.
'Alles' met RH en Humidity bepaalt het gedrag van de RH sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItLj2nLAnXth9Vl0zs86MSGTAb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOFUldD1wdwUOa8AWrjTk2hh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvZVAZxz4PfzSEt7LvSRqKsN9QE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CXuyvsaLzU0VYfODCJUWikw8.png?f=user_large

Dit zijn de enige 3 settings die volgens mij iets met co2 te maken hebben

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
basdej schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:31:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn de enige 3 settings die volgens mij iets met co2 te maken hebben
Hmm, dat is idd niet veel.
Zelf heb ik de https://www.ithodaalderop...onsument/product/04-00045, gekoppeld aan een https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00400.

Niks spannends dus, maar wel de beschikking over 13 settings met CO2 in de naam vd setting.
Ik kan de box bedienen met de CO2-sensor en andersom worden de status-LEDs op de CO2-sensor aangepast bij gebruik van een andere RFT-bediening.
Is dat ook bij jou het geval?

Weet je echt 100% zeker dat beide CO2-sensoren zijn verbonden met je HRU-300?
Zie je ook de actuele CO2-waarde op de Itho Status-pagina en/of in de json bij een http request?
Ik vraag dit zekerheidshalve omdat het aantal van 3 settings bij jou zo laag is.

Verder kan ik je denk ik niet helpen, maar hoop je wel wat te hebben geïnspireerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

remotesinfo = {"WC":{"timestamp":0,"lastcmd":0,"lastcmdmsg":"IthoUnknown"},"Woonkamer":{"timestamp":1692737709,"lastcmd":11,"lastcmdmsg":"IthoAuto","co2":787},"Badkamer":{"timestamp":0,"lastcmd":0,"lastcmdmsg":"IthoUnknown","temp":20.4,"hum":75,"dewpoint":15.8,"battery":100},"Slaapkamer":{"timestamp":1692733101,"lastcmd":6,"lastcmdmsg":"IthoHigh","co2":383}}

Ze rapporteren allebei co2, nu redelijk laag, maar gisteren was de slaapkamer meer dan 1000ppm en ik merkte niet dat hij harder ging blazen.

Ik had de waardes al wat omlaag gezet, default stond poorquality op 1000 en good quality op 600

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-05 12:05
Bij mij lijkt hij te regelen op 1100. Zal de settings ook eens doorkijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLgf1B9-HexJIPJb_Yn7N72IIUU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KGwTXd37cfeuHUbCv38Mc0ER.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Interessant. Mijn settings (HRU-350) voor Poor co2 geeft 1501 als min en 5000 als max. Good loopt van 500 tot 1500. Voor mij zou poor co2 iets van 900 mogen zijn. Snachts geeft slaapkamer ook 1100ppm op slaapkamer met deur dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
basdej schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:49:
remotesinfo = {"WC":{"timestamp":0,"lastcmd":0,"lastcmdmsg":"IthoUnknown"},"Woonkamer":{"timestamp":1692737709,"lastcmd":11,"lastcmdmsg":"IthoAuto","co2":787},"Badkamer":{"timestamp":0,"lastcmd":0,"lastcmdmsg":"IthoUnknown","temp":20.4,"hum":75,"dewpoint":15.8,"battery":100},"Slaapkamer":{"timestamp":1692733101,"lastcmd":6,"lastcmdmsg":"IthoHigh","co2":383}}

Ze rapporteren allebei co2, nu redelijk laag, maar gisteren was de slaapkamer meer dan 1000ppm en ik merkte niet dat hij harder ging blazen.

Ik had de waardes al wat omlaag gezet, default stond poorquality op 1000 en good quality op 600
Je "fan-info" zal sowieso op "auto" moeten staan:
code:
1
http://192.168.x.y/api.html?get=ithostatus
Ik ga er gemakshalve van uit dat dit idd het geval is.

Wat me wel is opgevallen is dat mij mij bij een extreem hoge CO2-waarde >2000 ppm niet van Low/Medium in één keer naar High gaat, maar in stapjes van 4% per minuut, eea afhankelijk van de Itho Settings van mijn box.
Deze situatie heb ik geforceerd door de externe CO2-sensor in een stevige plastic zak te stoppen, in de plastic zak een paar keer diep in en uit te ademen, en uiteraard luchtdicht af te sluiten.

Ook het afschalen van High naar Low/Medium gaat in dezelfde stapjes van 4% per minuut.

Nog sterker, eigenlijk maakt de box bij een extreme CO2-waarde geen gebruik van de High maar van de maximale speed van 100%.

Dit itt de RH-sensor die in één keer van Low/Medium naar High gaat en ook na gedane werkzaamheden in één keer terugvalt van High naar Low/Medium.

De volgende API's hebben bij mij in deze context geen toegevoegde waarde en geven een andere Speed aan dan de werkelijke speed:
code:
1
2
http://192.168.x.y/api.html?get=queue
http://192.168.x.y/api.html?get=currentspeed

Door het bovenstaande schat ik zo in dat het opschalen van het toerental vd box bij een CO2-waarde van 1100 ppm wsch niet of nauwelijks merk is, maar is uiteraard wel meetbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Lawrentz op 23-08-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:00
Ik kon het in de OpeningsPost niet zo 1-2-3 vinden, maar is dit ook beschikbaar voor de HRU400?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feelthepower
Die heeft geen ethernet achtige poort, dus daar kun je dit apparaatje niet op aansluiten. Als je daar iets mee wil moet je met modbus werken voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
basdej schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:49:

Misschien een domme vraag maar heb je de CO2 sensor, naast dat die gekoppeld is met de add-on waardoor je bovenstaand info ontvangt, nog wel rechtstreeks gekoppeld met je itho?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:20:
Weet iemand wat ik fout doe en/of hoe ik kan debuggen wat ik fout doe.

Ik stuur via home assistant en MQTT naar itho/cmd berichtje naar de itho add-on.
code:
1
{    "vremote":"timer1" }

of
code:
1
{    "vremotecmd":"timer1" }

Ik zie de itho/lastcmd wel aangepast worden, maar de ventilatie blijft even hard gaan
code:
1
{"source":"MQTT API-vremote-0","command":"timer1","timestamp":1692692355}
Is de virtual remote wel goed gejoined met je itho? (ie. werkt het vanuit de webinterface van de add-on wel goed?)
Ik heb al geprobeerd Timer1 te sturen i.p.v. timer1, jammer genoeg geeft dit geen verschil, ik kan blijkbaar ook "tweakers" sturen, dan gaat dit ook naar de itho/lastcmd. Ik had eigenlijk gehoopt dat alleen correct commando's naar de itho/lastcmd omgezet werden.
API kan zeker beter, staat op mijn wensenlijstje

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

arjenhiemstra schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:52:
[...]

Is de virtual remote wel goed gejoined met je itho? (ie. werkt het vanuit de webinterface van de add-on wel goed?)

[...]

API kan zeker beter, staat op mijn wensenlijstje
Zowel via de http API http://hostname/api.html?command=timer1 als op de timer1 knop op de http://hostname pagina druk werken wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
MetalfanBlackness schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Zowel via de http API http://hostname/api.html?command=timer1 als op de timer1 knop op de http://hostname pagina druk werken wel.
command=timer1 != vremote=timer1

Op de API documentatie pagina van de add-on staat het verschil uitgelegd.
Het eerste is een pwm naar i2c commando, het tweede is een remote commando.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

arjenhiemstra schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:56:
[...]

command=timer1 != vremote=timer1

Op de API documentatie pagina van de add-on staat het verschil uitgelegd.
Het eerste is een pwm naar i2c commando, het tweede is een remote commando.
Bedankt, blijkbaar had ik toch de virtual remote niet goed gejoined. Nu werkt alles wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Lawrentz schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Je "fan-info" zal sowieso op "auto" moeten staan:
code:
1
Ik ga er gemakshalve van uit dat dit idd het geval is.
ik heb geen fan-info bij mijn ithostatus. Ik heb een HRU 300 ECO met DUOZONE
arjenhiemstra schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:50:
[...]

Misschien een domme vraag maar heb je de CO2 sensor, naast dat die gekoppeld is met de add-on waardoor je bovenstaand info ontvangt, nog wel rechtstreeks gekoppeld met je itho?
Hoe controleer ik dit?

ik heb via de duozone settings alle remotes alleen met de unit zelf gekoppeld. De status van de remotes lees ik uit via de RF-devices setup met het vinkje monitor only, zodat ze naar MQTT gestuurd worden.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
basdej schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:02:
[...]
ik heb geen fan-info bij mijn ithostatus. Ik heb een HRU 300 ECO met DUOZONE
[...]
Hoe controleer ik dit?

ik heb via de duozone settings alle remotes alleen met de unit zelf gekoppeld. De status van de remotes lees ik uit via de RF-devices setup met het vinkje monitor only, zodat ze naar MQTT gestuurd worden.
Ah, Ok.
Heet dat dan bij jouw HRU 300 de preset_mode?

Zie https://github.com/arjenh...ed-command-does-not-work:
Help! A speed command does not work!
If a type 1 command does not work, the itho is almost always not in the auto or medium mode setting. To check this:
  • go to the webpage of the add-on
  • go to "itho status"
  • look for the label "FanInfo" (or "Selection" on older blue lid itho models). The value should be "auto",
"medium" or "3". (if "FanInfo" is not available, activating the I2C function 31DA or 31D9 might solve this)
The correct mode setting can be forced by sending a type 2 auto or medium command before a type 1 command. The origin of this command can be either a physical remote or a virtual remote.
This medium/auto/3 mode setting can be automated by switching on the "Force medium mode" option. For this to work, make sure the virtual remote with index 0 is registered with your itho.

Note:
Ik wil dit bewust even aangeven omdat mijn CVE geen externe sturing accepteert (RH-sensor, CO2-sensor, Itho wifi Add On commands) wanneer de box niet in mode “faninfo = Auto” staat, ook al staat de CO2-sensor alweer >2000 ppm. Alleen de RFT’s werken dan nog.
(Wanneer de box na een uur weer in mode “faninfo = Auto” staat dan schiet de Speed meteen naar 100%.)

Op pag 6 van de FAN-tastic Manual (https://github.com/arjenh.../master/handleiding.pdf):
Belangrijk: Itho fans (CVE/HRU200) accepteren alleen commando’s vanaf de add-on als de Itho box in de stand medium/ 2/ standaard staat (via remote of 3 standen schakelaar), dit is door Itho zo ontworpen. Het is vanaf firmware 2.2 beta-9 mogelijk om het medium commando te versturen vanaf de add-on, voordat een ander commando wordt verstuurd. De instellingen hiervoor vind je onder het menu ‘Itho settings’ en dan ‘virtual remote’.

Wellicht dat al het bovenstaande ook voor jouw HRU 300 icm je CO2-sensor geldt?

Verder, is het een idee dat je de resultaten van de ithostatus publiceert?
Wellicht dat we dan je vraag die je hierboven stelt aan Arjen Hiemstra ook kunnen beantwoorden?

Die van mij, met geforceerde CO2-waarde:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42

{
    "temp": 26,
    "hum": 50.7,
    "ppmw": 10806,
        "speed-status": 100,
    "internal-fault": 0,
    "frost-cycle": 0,
    "filter-dirty": 0,
    "airquality_perc": 30,
    "airq-based-on": 64,
        "co2level_ppm": 2000,
    "indoor-humidity_perc": 50,
    "outdoor-humidity_perc": "not available",
    "exhausttemp_c": "not available",
    "supply-temp_c": "not available",
    "indoor-temp_c": "not available",
    "outdoor-temp_c": "not available",
    "speed-cap": 63496,
    "bypass-pos_perc": "not available",
        "fan-info": "auto",
    "exh-fan-speed_perc": 100,
    "in-fan-speed_perc": 0,
    "remaining-time_min": 0,
    "post-heat_perc": "not available",
    "pre-heat_perc": "not available",
    "in-flow-l_sec": "not available",
    "exh-flow-l_sec": "not available",
    "ventilation-setpoint_perc": 100,
    "fan-setpoint_rpm": 2239,
    "fan-speed_rpm": 2239,
    "error": 0,
    "selection": 7,
    "startup-counter": 408,
    "total-operation_hours": 40322,
    "absence_min": 0,
    "highest-co2-concentration_ppm": "not available",
    "highest-rh-concentration_perc": 50,
    "relativehumidity": 50.72,
    "temperature": 25.98
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Lawrentz schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:52:
[...]

Ah, Ok.
Heet dat dan bij jouw HRU 300 de preset_mode?

Zie https://github.com/arjenh...ed-command-does-not-work:
Help! A speed command does not work!
If a type 1 command does not work, the itho is almost always not in the auto or medium mode setting. To check this:
  • go to the webpage of the add-on
  • go to "itho status"
  • look for the label "FanInfo" (or "Selection" on older blue lid itho models). The value should be "auto",
"medium" or "3". (if "FanInfo" is not available, activating the I2C function 31DA or 31D9 might solve this)
The correct mode setting can be forced by sending a type 2 auto or medium command before a type 1 command. The origin of this command can be either a physical remote or a virtual remote.
This medium/auto/3 mode setting can be automated by switching on the "Force medium mode" option. For this to work, make sure the virtual remote with index 0 is registered with your itho.

Note:
Ik wil dit bewust even aangeven omdat mijn CVE geen externe sturing accepteert (RH-sensor, CO2-sensor, Itho wifi Add On commands) wanneer de box niet in mode “faninfo = Auto” staat, ook al staat de CO2-sensor alweer >2000 ppm. Alleen de RFT’s werken dan nog.
(Wanneer de box na een uur weer in mode “faninfo = Auto” staat dan schiet de Speed meteen naar 100%.)

Op pag 6 van de FAN-tastic Manual (https://github.com/arjenh.../master/handleiding.pdf):
Belangrijk: Itho fans (CVE/HRU200) accepteren alleen commando’s vanaf de add-on als de Itho box in de stand medium/ 2/ standaard staat (via remote of 3 standen schakelaar), dit is door Itho zo ontworpen. Het is vanaf firmware 2.2 beta-9 mogelijk om het medium commando te versturen vanaf de add-on, voordat een ander commando wordt verstuurd. De instellingen hiervoor vind je onder het menu ‘Itho settings’ en dan ‘virtual remote’.

Wellicht dat al het bovenstaande ook voor jouw HRU 300 icm je CO2-sensor geldt?

Verder, is het een idee dat je de resultaten van de ithostatus publiceert?
Wellicht dat we dan je vraag die je hierboven stelt aan Arjen Hiemstra ook kunnen beantwoorden?

Die van mij, met geforceerde CO2-waarde:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42

{
    "temp": 26,
    "hum": 50.7,
    "ppmw": 10806,
        "speed-status": 100,
    "internal-fault": 0,
    "frost-cycle": 0,
    "filter-dirty": 0,
    "airquality_perc": 30,
    "airq-based-on": 64,
        "co2level_ppm": 2000,
    "indoor-humidity_perc": 50,
    "outdoor-humidity_perc": "not available",
    "exhausttemp_c": "not available",
    "supply-temp_c": "not available",
    "indoor-temp_c": "not available",
    "outdoor-temp_c": "not available",
    "speed-cap": 63496,
    "bypass-pos_perc": "not available",
        "fan-info": "auto",
    "exh-fan-speed_perc": 100,
    "in-fan-speed_perc": 0,
    "remaining-time_min": 0,
    "post-heat_perc": "not available",
    "pre-heat_perc": "not available",
    "in-flow-l_sec": "not available",
    "exh-flow-l_sec": "not available",
    "ventilation-setpoint_perc": 100,
    "fan-setpoint_rpm": 2239,
    "fan-speed_rpm": 2239,
    "error": 0,
    "selection": 7,
    "startup-counter": 408,
    "total-operation_hours": 40322,
    "absence_min": 0,
    "highest-co2-concentration_ppm": "not available",
    "highest-rh-concentration_perc": 50,
    "relativehumidity": 50.72,
    "temperature": 25.98
}
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
{
  "Error number": 0,
  "Status": 9,
  "Measured outside temperature (°C)": 10,
  "Measured temperature of mixed outside air (°C)": 18.37,
  "The flow of the inflated air (M3/h)": 399,
  "Inlet temperature (°C)": 22,
  "Temperature of the extracted air (°C)": 21.38,
  "Temperature of the blown out air of the house (°C)": 10,
  "The flow of the blown air (m3/h)": 307.6,
  "Relative fanspeed (%)": 0,
  "Absolute speed of the fan (%)": 36.5,
  "Hysteresis use in control mode (K)": 0,
  "Timer for how long the house is cooled (hour)": 1,
  "Timer for how long the house is heated (hour)": 0,
  "The mass flow of the air entering the house (kg/h)": 482.09,
  "The mass flow of the air leaving the house (kg/h)": 382.03,
  "Percentage that the bypass valve is open (%)": 0,
  "The desired inlet temperature (°C)": 19,
  "Hysteresis of the frost (K)": 0,
  "Number of steps the frost valve is open (steps)": 1400,
  "Number of hours of too cold air (hour)": 0,
  "Temporary speed reduction (rpm)": 0,
  "Sample timer in frost mode (min)": 0,
  "RPM of the motor (rpm)": 1011,
  "Measured waste temperature heated NTC (°C)": 10,
  "Measured blend temperature heated NTC (°C)": 10,
  "Desired capacity (m3/h)": 0,
  "Busy doing adjustments (-)": 0,
  "Current consumption of fan (mA)": 2755,
  "Desired current consumption of fan (mA)": 0,
  "Highest measured RH (%)": 77,
  "Highest measured CO2 (ppm)": 879,
  "CH pump on (h)": 122,
  "Source pump on (h)": 18,
  "DHW pump on (h)": 1,
  "Compressor on (h)": 1,
  "Electrical element on (h)": 2946
}

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Dogooder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:32:
Ik vermoed niet direct dat het de software is. De crashes lijken steeds sneller voor te komen, daar waar het eerst hoogstens 1 keer per week was, werd het elke 3 dagen en nu is het na een uur al raak.

Hij crashed halverwege het get status command. De eerste waardes zijn er dan en de rest is 0. En dan gebeurt er niks meer.

In principe is er niks veranderd aan de opstelling of omgeving, maar ik ga wel even een nieuw kabeltje proberen. Ik kan hem ook nog even wisselen met de unit die aan de demandflow hangt. Als het probleem meeverhuist dan weet ik genoeg.
Ik heb inmiddels wat meer testen kunnen doen. Ik had nog een andere unit, die heb ik aandezelfde kabel gehangen. Hiermee in 24 uur geen fouten gehad. Software check, deze draaide software versie 2.5.2.
Vervolgens de oude unit gedowngrade naar versie 2.5.2 en weer aan de warmtepomp gehangen. Binnen een uur een crash.
Inmiddels heb ik de ander unit al weer dagen foutloos draaien. Ik vermoed dat er dus wat mis gaat in de esp, bijzonder, maar hij heeft 1.5 jaar eigenlijk foutloos gedraaid. Misschien ESD issues. Als ik ooit tijd heb, kan ik misschien nog een walking 1's test er op draaien.
Voor nu bestel ik een nieuwe unit en dan kan ik vast weer een ruim jaar vooruit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 22:31

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Gisteren de add-on aangesloten op mijn ITHO HRU ECO-fan (NON-CVE versie) en het meeste lijkt wel te werken maar ik heb toch een aantal vragen:

1) in Home assistant werd de fan automatisch via MQTT gedetecteerd. Ook zie je dat deze entiteit een heleboel attributen heeft die ook via MQTT worden aangeboden. Maar waarom moeten deze vervolgens handmatig toegevoegd worden aan configuration.yaml voordat je ze kan uitlezen? Is het niet mogelijk om deze ook automatisch te laten detecteren? Of is het een bewuste keuze? Of snap ik het niet? :P

2) Mijn wtw kan volgens mij lucht van binnen en buiten aanzuigen en ook afvoeren. Ik zie ook 4 temperatuur aanduidingen waarvan er 2x2 precies dezelfde waarde hebben:
temp-of-supply-air = outdoor-temp = 20
temp-of-exhaust-air = room-temp = 15
Waarom zijn deze temperaturen precies hetzelfde? Heeft mijn wtw maar 2 sensors die op deze 4 attributen gemapd worden?
En is dan room-temp en outdoor-temp de juiste omschrijving? Of zijn het juist die andere 2...

Verder oogt het allemaal erg degelijk en ben ik er blij mee! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8BuxOq7PmLCC9Lz4opf9-sOyBs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZJTvckyY0ttfWdKAr3TlINd0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToMnHcz2gUReJdVaLhhzvkDbtRk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oHnm2gHQpztIsuuboNRtXV4N.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dogooder schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

Ik heb inmiddels wat meer testen kunnen doen. Ik had nog een andere unit, die heb ik aandezelfde kabel gehangen. Hiermee in 24 uur geen fouten gehad. Software check, deze draaide software versie 2.5.2.
Vervolgens de oude unit gedowngrade naar versie 2.5.2 en weer aan de warmtepomp gehangen. Binnen een uur een crash.
Inmiddels heb ik de ander unit al weer dagen foutloos draaien. Ik vermoed dat er dus wat mis gaat in de esp, bijzonder, maar hij heeft 1.5 jaar eigenlijk foutloos gedraaid. Misschien ESD issues. Als ik ooit tijd heb, kan ik misschien nog een walking 1's test er op draaien.
Voor nu bestel ik een nieuwe unit en dan kan ik vast weer een ruim jaar vooruit. :)
Als ie 1,5 jaar oud is heb je nog garantie... laat maar even weten dan stuur ik een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sandermvdb schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:27:
Maar waarom moeten deze vervolgens handmatig toegevoegd worden aan configuration.yaml voordat je ze kan uitlezen?
Verschillende firmare versies van itho hebben andere atributen. Dat maakt het was lastig.
Verder is (was?) auto discovery wat beperkt tot vrij basic spul maar wellicht dat er meer mogelijk is.
Ik weet ook niet of iedereen het prettig zal vinden om in 1 klap 20 tot 180 devices erbij te krijgen in HA :)
2) Mijn wtw kan volgens mij lucht van binnen en buiten aanzuigen en ook afvoeren. Ik zie ook 4 temperatuur aanduidingen waarvan er 2x2 precies dezelfde waarde hebben:
temp-of-supply-air = outdoor-temp = 20
temp-of-exhaust-air = room-temp = 15
Waarom zijn deze temperaturen precies hetzelfde? Heeft mijn wtw maar 2 sensors die op deze 4 attributen gemapd worden?
En is dan room-temp en outdoor-temp de juiste omschrijving? Of zijn het juist die andere 2...
Er zitten maar 2 sensoren in. De benaming is gelijk gebaseerd op wat er in de itho service tool beschikbaar is.
Verder oogt het allemaal erg degelijk en ben ik er blij mee! :)
Nice, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermvdb

Sandermvdb

Is het normaal gedrag dat als 's nachts de bypass open staat dat hij dan elke 20 minuten fluctueert tussen open/dicht? Lijkt mij dat als je wilt dat het huis 's nachts afkoelt dat hij dan continu open moet staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pueUsI7LNNQPsf4JJXXk_W8XYlw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FyVwZ4i9AxzlRooHSUDOsuMg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Sandermvdb schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:37:
Is het normaal gedrag dat als 's nachts de bypass open staat dat hij dan elke 20 minuten fluctueert tussen open/dicht? Lijkt mij dat als je wilt dat het huis 's nachts afkoelt dat hij dan continu open moet staan.

[Afbeelding]
Dit is wel heeeeeel erg weinig informatie.
  • Wat voor systeem cq configuratie betreft het?
  • Hoe stuur je het systeem cq configuratie aan?
  • Heb je logging die je wilt delen?
  • Wat heb je zelf al geprobeerd?
  • Waar loop je zoal tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermvdb

Sandermvdb

Lawrentz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:10:
[...]

Dit is wel heeeeeel erg weinig informatie.
  • Wat voor systeem cq configuratie betreft het?
  • Hoe stuur je het systeem cq configuratie aan?
  • Heb je logging die je wilt delen?
  • Wat heb je zelf al geprobeerd?
  • Waar loop je zoal tegenaan?
Het betreft een ITHO HRU ECO-fan (NON-CVE versie) die ik alleen maar aanstuur via de standaard bijgeleverde RF-modules. Alle configureerbare parameters hebben nog de default waarden.

Verdere vragen lijken mij niet relevant. Of vind jij van wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00
Supermooi project dit. Blij dat ik dit forumdraadje gevonden heb, want het gedrag van mijn CVE-S was de laatste tijd nogal raar (zomaar ineens op de hoge stand springen omdat hij denkt dat het vochtig is, of andersom soms niet doorhebben dat het wel vochtig is, de 30 minuten timer liep altijd al na ~5 minuten af, etc.). Nu met de CVE add-on in controle gedraagt hij zich een stuk beter :D

Nu alleen nog in Home Assistant een betere regeling gaan inbouwen (nu meet ik alleen nog maar). O.a lage toeren 's nachts en betrouwbaardere vochtregeling wil ik zo gaan maken. Nu alleen nog even uitzoeken hoe ik om ga met timer opdrachten van de afstandsbediening, want volgens mij wordt de staat van het add-on zelf (nog) niet naar buiten gebracht via MQTT.

In ieder geval ook al interessante dingen gezien. Zo zag ik soms een hele rare sprong omhoog van het luchtvochtigheidsgehalte, dus was al bang dat de sensor kapot was. Maar toen ik verder keer bleken dat de moment te zijn dat de vaatwasser klaar was en z'n deur openzette om de vaat te laten drogen. Echt grappig om zelf dat terug te zien in de data :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Sandermvdb schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:32:
[...]

Het betreft een ITHO HRU ECO-fan (NON-CVE versie) die ik alleen maar aanstuur via de standaard bijgeleverde RF-modules. Alle configureerbare parameters hebben nog de default waarden.

Verdere vragen lijken mij niet relevant. Of vind jij van wel?
Voor een analyse is dit niet veel.
Maar goed, toch maar wat ideeën en wat gokjes:
  • Hoe gedragen de toevoerventilator en de afvoerventilator zich?
  • Hoe gedragen de toevoerlucht en de afvoerlucht zich?
  • Hoor je nog andere geluiden dan normaal?
  • Heb je de filters nagekeken en zijn ze schoon?
  • Heb je status-LEDs? Wat zie je daar?
Anders het afwachten of iemand eenzelfde euvel heeft meegemaakt en dan een oplossing voor je heeft denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
In aug 2022 en mei en juni 2023 is dit zelfde verschijnsel ook al eens besproken.

Na zoeken in dit topic naar "HRU + bypass" (zonder de quotes) zal je waarschijnlijk wel meer duidelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02

TF

bla bla

Ik kan het zo snel niet vinden maar hoe hardware reset ik de module? Er zit een fysieke reset knop op. Ik heb deze eens 10 sec ingedrukte gehouden maar geen default settings daarna

Edit: Gelukt. Reset-knop indrukken en daarna meteen de failsafe knop. Firmware geupdate en daarna stond hij weer op default settings.

[ Voor 27% gewijzigd door TF op 03-09-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermvdb

Sandermvdb

Ik heb het idee dat mijn bypass-klep niet meer goed werkt. Het signaal wordt wel gegeven maar als ik via de frostklep naar binnen kijk zie ik zie de bypassklep eigenlijk niet bewegen. De frostklep, die blijkbaar via dezelfde stappenmotor wordt aangestuurd, zie ik wel bewegen.

Zijn er tips hoe ik de bypassklep weer werkend krijg? Via de bovenkant kom je er sowieso slecht bij en via de voorkant schiet ook niet op. Ik moet zeker bij de achterkant zijn? Maar dat wordt een beetje lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@Sandermvdb: Wat voor HRU heb je? ECO-fan zegt me niet zo veel.

Als je een HRU 350 hebt, en de vorstklep wel werkt, denk ik overigens dat de bypass ook werkt,

Het kan zijn dat er iets met de temperatuursensoren of de aanvoer van de buitenlucht is. Je kunt dan met de instellingen experimenteren of met de add-on de bediening overrulen.

[ Voor 29% gewijzigd door gns1l op 17-09-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:32
Hebben jullie eigenlijk de afvoer aangesloten? Ik heb er een bakje onder staan naar heeft nog nooit water in gestaan

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:41
Maikie18 schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:33:
Hebben jullie eigenlijk de afvoer aangesloten? Ik heb er een bakje onder staan naar heeft nog nooit water in gestaan
Hoe lang heb je de wtw al, heb je al een koudere periode meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Maikie18 schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:33:
Dan zou ik daar maar snel werk van maken, wordt anders veel dweilen deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
gns1l schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:04:
@Sandermvdb: Wat voor HRU heb je? ECO-fan zegt me niet zo veel.

Als je een HRU 350 hebt, kun je de bypasklep zien, als je de vorstklep opendrukt en dan met een lampje naar binnen kijkt. Onder het aanvoerkanaal van buiten kun je de klep verticaal open zien staan en als hij gesloten is, ligt hij vrijwel horizontaal. Je ziet ook het stangetje naar de stappenmotor.

Als de vorstklep wel werkt, denk ik overigens dat de bypass ook werkt.

Het kan zijn dat er iets met de temperatuursensoren of de aanvoer van de buitenlucht is. Je kunt dan met de instellingen experimenteren of met de add-on de bediening overrulen.
Er is weldegelijk een HRU ECO-fan heb ik ontdekt, net als een HRU ECO 2 en 3.
Voor zover ik weet waren deze 3 artikelen onderdeel van de eerste generatie HRU's.

Maar je hebt zeker gelijk dat dit wat explicieter kan.
Een artikelcode zoals bijvoorbeeld 03-00630 maakt het voor iedereen wat duidelijk om welk artikel het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
basdej schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:38:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
{
  "Error number": 0,
  "Status": 9,
  "Measured outside temperature (°C)": 10,
  "Measured temperature of mixed outside air (°C)": 18.37,
  "The flow of the inflated air (M3/h)": 399,
  "Inlet temperature (°C)": 22,
  "Temperature of the extracted air (°C)": 21.38,
  "Temperature of the blown out air of the house (°C)": 10,
  "The flow of the blown air (m3/h)": 307.6,
  "Relative fanspeed (%)": 0,
  "Absolute speed of the fan (%)": 36.5,
  "Hysteresis use in control mode (K)": 0,
  "Timer for how long the house is cooled (hour)": 1,
  "Timer for how long the house is heated (hour)": 0,
  "The mass flow of the air entering the house (kg/h)": 482.09,
  "The mass flow of the air leaving the house (kg/h)": 382.03,
  "Percentage that the bypass valve is open (%)": 0,
  "The desired inlet temperature (°C)": 19,
  "Hysteresis of the frost (K)": 0,
  "Number of steps the frost valve is open (steps)": 1400,
  "Number of hours of too cold air (hour)": 0,
  "Temporary speed reduction (rpm)": 0,
  "Sample timer in frost mode (min)": 0,
  "RPM of the motor (rpm)": 1011,
  "Measured waste temperature heated NTC (°C)": 10,
  "Measured blend temperature heated NTC (°C)": 10,
  "Desired capacity (m3/h)": 0,
  "Busy doing adjustments (-)": 0,
  "Current consumption of fan (mA)": 2755,
  "Desired current consumption of fan (mA)": 0,
  "Highest measured RH (%)": 77,
  "Highest measured CO2 (ppm)": 879,
  "CH pump on (h)": 122,
  "Source pump on (h)": 18,
  "DHW pump on (h)": 1,
  "Compressor on (h)": 1,
  "Electrical element on (h)": 2946
}
Ik was je nog vraag niet vergeten maar had nog geen idee voor een oplossing.
Wellicht nu wel:

Gisteren was ik ook alles kwijt (incl de sensoren) agv een hickup in de Itho Wifi Add-on.
De CO2-sensor en de RFT's waren nog wel 'gewoon' actief in de Itho ventilatiebox, maar niet meer zichtbaar in de Itho Wifi Add-on.

Hierdoor moest ik de Itho Wifi Add-on opnieuw instellen:
  • Wifi
  • MQTT
  • Itho Sesstings
Gevolg: Na de aanpassingen van Wifi en MQTT had ik nog maar 15 logregels in de Itho Status (Tabblad en API, maar die hebben eigenlijk dezefde bron).
Mijn oplossing: Activate the CC1101 RF module = On in de Itho Settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSJRnmJ0FhKp3S4nLUXNMQbayVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/adcUSLGXmiepVHk8qZmwK4kE.png?f=user_large

Hierna had ik de sensors en daarmee ook mijn 38 logregels weer terug in de Itho Status.
Ik hoor dit dit bij jou ook helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:19
Ik heb regelmatig (soms meerdere malen per week, soms 1 keer per week) dat de Add-on Module niet meer communiceert met mijn Home Assistant. De web-interface van de Add-on blijft gewoon beschikbaar,

Iedere keer als dat gebeurd dan staan de onderste twee waarden RelativeHumidity en Temperature op "not available". Een restart lost vervolgens het probleem op, maar het probleem doet zich vervolgens na een paar dagen weer voor. Er zit geen vast patroon in.

Ik heb een Itho Daalderop CVE-S CO2 Optima Inside, die zich in de add-on identificeert als CVE-Silent fw-version 2.7

De update frequency staat op 60 seconden en ik heb 1 virtual remote geconfigureerd.

Iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ur6PuwT0_b8WdQRBwFTxQr6n5Mw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SxtrY9yXCmOmqDZF90QOZg4w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Digimusic schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:55:
Ik heb regelmatig (soms meerdere malen per week, soms 1 keer per week) dat de Add-on Module niet meer communiceerd met mijn Home Assistant. De web-interface van de Add-on blijft gewoon beschikbaar,

Iedere keer als dat gebeurd dan staan de onderste twee waarden RelativeHumidity en Temperature op "not available". Een restart lost vervolgens het probleem op, maar het probleem doet zich vervolgens na een paar dagen weer voor. Er zit geen vast patroon in.

Ik heb een Itho Daalderop CVE-S CO2 Optima Inside, die zich in de add-on identificeert als CVE-Silent fw-version 2.7

De update frequency staat op 60 seconden en ik heb 1 virtual remote geconfigureerd.

Iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken?

[Afbeelding]
Welke firmware versie heb je op de add-on?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:19
arjenhiemstra schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:59:
[...]

Welke firmware versie heb je op de add-on?
Current firmware version: 2.5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:32
rube schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:44:
[...]

Hoe lang heb je de wtw al, heb je al een koudere periode meegemaakt?
Slonzo schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:31:
[...]

Dan zou ik daar maar snel werk van maken, wordt anders veel dweilen deze winter.
Al meer dan 2 jaar in gebruik

[ Voor 11% gewijzigd door Maikie18 op 04-09-2023 22:20 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dat verbaast me, want ik heb het nooit gemeten maar volgens mij komt er behoorlijk wat uit als het koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mcdrone666
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-02 23:30
Wat een fantastische oplossing.

Bedankt @arjenhiemstra .

Ik heb de Itho wifi module eenvoudig in mijn Homey Pro 2019 gebracht met een virtueel apparaat.

Een paar flows aan het virtuele apparaat met api calls en het werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:51
Sinds enkele dagen stuurt de module mijn Itho niet meer aan na bijna een jaar probleemloos te hebben gedraaid.

De web interface is normaal bereikbaar en wanneer ik de fysieke afstandsbediening in de badkamer gebruik zie je ook dat de fan speed instelling juist aangepast wordt (Low, Medium, High). Ook de MQTT interface met HomeAssistant reageert wanneer ik de fan speed via de web interface aanpas (of andersom).

Ik gebruik firmware 2.5.6 (geen updates beschikbaar). Wanneer ik de 3-standen schakelaar in de keuken gebruik dan schakelt de ventilatie wel goed.

Is de module stuk of kan ik nog iets proberen?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 09:25
Het is me gelukt om in Home Assistant extra sensoren netjes bij het device zichtbaar te maken (in plaats van alleen als attributes of aparte devices):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTjR267HIzsX5XTxMGJLoqfuZss=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lCkjwBHzP7xaLzzokPlbbISP.png?f=user_large

Dat doe je door in configuration.yaml dit toe te voegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
mqtt:
  sensor:
    - name: "Specific Humidity"
      state_topic: "itho/ithostatus"
      unit_of_measurement: "ppmw"
      value_template: "{{ value_json.ppmw }}"
      unique_id: "mv_ppmw"
      device: { identifiers: ["mqtt", "nrg-itho-dc28"] }

- name: "Fan Speed"
      unit_of_measurement: "rpm"
      value_template: "{{ value_json['Fan speed (rpm)'] }}"
      unique_id: "mv_speed"

- name: "Fan Speed Setpoint"
      value_template: "{{ value_json['Fan setpoint (rpm)'] }}"
      unique_id: "mv_setpoint"

Het gaat met name om de regels: device: {identifiers: ["mqtt", "nrg-itho-dc28"]}.

Misschien dat iemand anders hier ook nog wat aan heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:34
LosserNL schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:09:
Ik heb zelf mijn itho hru300 middels HomeAssistant laten aansturen voor de badkamer humidity.
2 xiaomi Bluetooth sensoren, 1 bij de douche in de buurt en 1 ergens anders op de verdieping.
Zodra het verschil tussen die 2 sensoren (template sensor) 30 seconden boven de 8 procent komt ga ik er vanuit dat er iemand staat te douchen :) . Dit triggert de itho om op high te gaan. Vervolgens moet ie 5 minuten onder een delta van 7 komen dan is de meeste vocht wel weer weg en kan de itho weer op auto :)

1 sensor gebruiken is niet handig als het domweg vochtig weer is?
Mag ik vragen hoe je de virtual remote aan de Itho HRU300 gekoppeld hebt? Het is me inmiddels gelukt om de diverse (CO2/RFT) bedieningen aan de RFT module te koppelen. De virtual remote krijg ik echter met geen mogelijkheid aan de Itho zelf gekoppeld. Ik heb een HRU300 met duo zone.

Ik ga dan in het menu van de Itho naar setup (tandwieltje) en kies 2zone learn. Vervolgens staat de unit in pairing mode. Ik kan echter drukken op de 'join' knop in de webinterface wat ik wil maar er gebeurt helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 22:59
De virtual remote doet het niet bij de HRU300. Heb daar van niemand een werkend voorbeeld van gezien. Gevalletje keer debuggen op i2c en kijken of dat werkend gemaakt kan worden :)

Ik was klaar met knutselen toen de module ook als RF zender kon werken op basis van de eerste RF device in de lijst. Die functionaliteit zit in de web API, komt tzt ook nog als MQTT. Nu heb ik en werkende bestaande remotes en kan ik via HA alles met automations bijsturen voor toilet/badkamer/koken :)

[ Voor 72% gewijzigd door LosserNL op 10-09-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 20:17
Ik heb een oude Itho (blauw deksel) CVE HW rev.2 waar ik een paar jaar terug een ithowifi (met CC1101) op heb gezet met de alternatieve temp/hum sensor. Draai al jaren zonder problemen op firmware 2.2.1, maar het begint te kriebelen om toch eens te updaten, o.a. omdat ik m'n huis te koop heb gezet en nog niet weet of ik de ithowifi er in laat zitten of niet.

Kan ik zonder problemen updaten van 2.2.1 naar 2.5.6? Ik heb gezien dat ik dan de config opnieuw moet doen, dat is geen probleem. Of kan ik beter een andere versie kiezen (2.5.3 is beter voor de CC1101?)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Overspark schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:43:
Ik heb een oude Itho (blauw deksel) CVE HW rev.2 waar ik een paar jaar terug een ithowifi (met CC1101) op heb gezet met de alternatieve temp/hum sensor. Draai al jaren zonder problemen op firmware 2.2.1, maar het begint te kriebelen om toch eens te updaten, o.a. omdat ik m'n huis te koop heb gezet en nog niet weet of ik de ithowifi er in laat zitten of niet.

Kan ik zonder problemen updaten van 2.2.1 naar 2.5.6? Ik heb gezien dat ik dan de config opnieuw moet doen, dat is geen probleem. Of kan ik beter een andere versie kiezen (2.5.3 is beter voor de CC1101?)?
Gewoon proberen.

Wat ik heb gedaan is een update in stapjes.
Ik kom alleen niet verder dan v2.5.2.
De 4 versies hoger dan v2.5.2 leveren bij mij vastlopers op.
Zorg hierbij dat je de huidige en werkende firmware beschikbaar hebt mocht het met een hogere firmware fout gaan. Zo kan je altijd terug.

Ik ben in bezit van een nieuwere versie ventilatiebox dan dat jij hebt als ik het zo in schat.
- Itho CVE-S ECO SP (03-00400)
- CVE add-on revisie 2.x met CC1101 RF Module (batch 17-2622)
- HW rev: 2, FW ver.: 2.5.2
- fw:25
- hw:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 20:24
Fireburn schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:55:
[...]

Als je deze nog hebt liggen graag! Ik kan je een bericht sturen zodat we het kunnen combineren met de bestelling van een module, dat lijkt me het makkelijkst?
Zijn deze nog te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Overspark schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:43:

Ja hoor en je kunt ook altijd weer terug naar eerdere versies. Lees even de release notes wat de wijzigingen zijn. Er zijn wat recente versies die niet lekker met de CC1101 samenwerken omdat ik aan het prutsen was met de CC1101 lib....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ja, ik probeer ze zsm in de webshop te zetten. Wilde het eigenlijk afgelopen woensdag regelen maar toch niet aan toe gekomen helaas... ergens deze week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Lawrentz schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:32:
[...]

Gewoon proberen.

Wat ik heb gedaan is een update in stapjes.
Ik kom alleen niet verder dan v2.5.2.
De 4 versies hoger dan v2.5.2 leveren bij mij vastlopers op.
Zorg hierbij dat je de huidige en werkende firmware beschikbaar hebt mocht het met een hogere firmware fout gaan. Zo kan je altijd terug.

Ik ben in bezit van een nieuwere versie ventilatiebox dan dat jij hebt als ik het zo in schat.
- Itho CVE-S ECO SP (03-00400)
- CVE add-on revisie 2.x met CC1101 RF Module (batch 17-2622)
- fw:25
- hw:27
Wat voor vastlopers ervaar je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Ik dacht van: Gelijk maar weer even updaten naar v2.5.6.
Mijn eerste indruk is dat v2.5.6 dit keer wel werkt.
Wanneer ik iets merk dat niet Ok is dan meld ik me wel weer.

Hartelijk dank voor de inspiratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:25
Hallo allen,

Ik ben van plan de wifi module aan te schaffen voor een Itho HRU ECO 300 maar ik heb begrepen daar daar een modificatie voor nodig is. Is de wifi module inmiddels aangepast op dit type of moet ik zelf gaan klussen? Zelf ben ik niet een held in solderen oid dus een ready to use oplossing zou wel fijn zijn.
Mocht de modificatie wel nodig zijn, welke extra producten heb ik nog nodig?
Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

symen89 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:28:
Hallo allen,

Ik ben van plan de wifi module aan te schaffen voor een Itho HRU ECO 300 maar ik heb begrepen daar daar een modificatie voor nodig is. Is de wifi module inmiddels aangepast op dit type of moet ik zelf gaan klussen? Zelf ben ik niet een held in solderen oid dus een ready to use oplossing zou wel fijn zijn.
Mocht de modificatie wel nodig zijn, welke extra producten heb ik nog nodig?
Alvast dank.
Het enige wat je nodig hebt is een speciaal kabeltje. Kan je eenvoudig maken van een lan kabel en een PCIe splitter. Op GitHub staat het aansluit schema

Hoi.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arjenhiemstra
basdej schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:15:
[...]

Het enige wat je nodig hebt is een speciaal kabeltje. Kan je eenvoudig maken van een lan kabel en een PCIe splitter. Op GitHub staat het aansluit schema
Zoals ik hierboven ook aangaf; later deze week staat er dus een adapter bordje in de webshop zodat je niet hoeft te solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:51
mede schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:20:
Sinds enkele dagen stuurt de module mijn Itho niet meer aan na bijna een jaar probleemloos te hebben gedraaid.

De web interface is normaal bereikbaar en wanneer ik de fysieke afstandsbediening in de badkamer gebruik zie je ook dat de fan speed instelling juist aangepast wordt (Low, Medium, High). Ook de MQTT interface met HomeAssistant reageert wanneer ik de fan speed via de web interface aanpas (of andersom).

Ik gebruik firmware 2.5.6 (geen updates beschikbaar). Wanneer ik de 3-standen schakelaar in de keuken gebruik dan schakelt de ventilatie wel goed.

Is de module stuk of kan ik nog iets proberen?
Ik heb de Wifi module eraf gehaald en opnieuw in de connector geplaatst en nu werkt alles weer. Misschien door trilling o.i.d. een contactje los geraakt?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
mede schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:06:
[...]

Ik heb de Wifi module eraf gehaald en opnieuw in de connector geplaatst en nu werkt alles weer. Misschien door trilling o.i.d. een contactje los geraakt?
Zou kunnen. Ik heb van de test itho die ik hier heb staan wel eens de connector opnieuw moeten solderen omdat die van het mainboard was losgekomen. Kan het waard zijn om even aan de onderkant van de print te kijken of alle soldeerverbindingen nog OK zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulUitWijchen
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik heb een Itho CVE met een Wifi module, gelinkt met HA. Op zich werkt dat. Maar ik heb 2 vragen:
1) Ik kan via de web server de afzuiging forceren op 'Low' te klikken in de web interface. Ik Kan ik dat commando ook via HA sturen (via MQTT bijvoorbeeld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgXZ-gnd0IwOf2EXuAuRdP3YVOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cfZMPShkWNDfW9gztUixX02f.png?f=fotoalbum_large

2) Op zich is het prima als de afzuiging autonoom werkt, zonder tussenkomst van HA. Als dan HA uit staat of problemen heeft, blijft alles nog werken.
Maar ik zou de min en max toerentallen willen programmeren, en ook een toerental afhankelijk maken van van de RH%, bijvoorbeeld, als 5% verhoogd, RPM = 1000 en als 10% verhoogd, RPM = 1500 etc. Heeft iemand hier ervaring mee?

-- Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Nomi schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:50:
Het is me gelukt om in Home Assistant extra sensoren netjes bij het device zichtbaar te maken (in plaats van alleen als attributes of aparte devices):

[Afbeelding]

Dat doe je door in configuration.yaml dit toe te voegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
mqtt:
  sensor:
      unit_of_measurement: "ppmw"
      unique_id: "mv_ppmw"

unique_id: "mv_speed"

unique_id: "mv_setpoint"

Het gaat met name om de regels: device: {identifiers: ["mqtt", "nrg-itho-dc28"]}.

Misschien dat iemand anders hier ook nog wat aan heeft :)
Dit is echt super handig!
Ik heb het gelijk in mijn config geplakt. Ik krijg er dan een nieuw mqtt device bij, in plaats van een toevoeging aan mijn bestaande device.
Kan het liggen aan het feit dat ik al een config heb voor de fan speed (zie hieronder)?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      badkamer_fan_sensor_fan_speed:
        friendly_name: "Badkamer Fan Sensor Fan Speed"
        unique_id: badkamer_fan_sensor_fan_speed
        value_template: "{{ state_attr('fan.itho_fan', 'Fan speed (rpm)') }}"

Ik snap niet zo goed hoe Home Assistant de devices detecteert. Ook kan ik in de MQTT berichten nergens "nrg-itho-dc28" vinden, terwijl dat toch belangrijk lijkt. Wie begrijpt dit wel en kan wat tips geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
PaulUitWijchen schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:59:
Ik heb een Itho CVE met een Wifi module, gelinkt met HA. Op zich werkt dat. Maar ik heb 2 vragen:
1) Ik kan via de web server de afzuiging forceren op 'Low' te klikken in de web interface. Ik Kan ik dat commando ook via HA sturen (via MQTT bijvoorbeeld)

[Afbeelding]

2) Op zich is het prima als de afzuiging autonoom werkt, zonder tussenkomst van HA. Als dan HA uit staat of problemen heeft, blijft alles nog werken.
Maar ik zou de min en max toerentallen willen programmeren, en ook een toerental afhankelijk maken van van de RH%, bijvoorbeeld, als 5% verhoogd, RPM = 1000 en als 10% verhoogd, RPM = 1500 etc. Heeft iemand hier ervaring mee?

-- Paul
Misschien heb je hier wat aan voor je eerste vraag (helemaal onderaan):
https://github.com/arjenh...2-todo-why-is-this-needed

Op dezelfde pagina staat ook meer info over je tweede vraag:
https://github.com/arjenh...ty-increases-eg-showering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
LosserNL schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:12:
De virtual remote doet het niet bij de HRU300. Heb daar van niemand een werkend voorbeeld van gezien. Gevalletje keer debuggen op i2c en kijken of dat werkend gemaakt kan worden :)

Ik was klaar met knutselen toen de module ook als RF zender kon werken op basis van de eerste RF device in de lijst. Die functionaliteit zit in de web API, komt tzt ook nog als MQTT. Nu heb ik en werkende bestaande remotes en kan ik via HA alles met automations bijsturen voor toilet/badkamer/koken :)
Het was even weggezakt maar ik weet het alweer, de HRU300 is een rebranded OEM device waarbij niet alle opties in de firmware van het apparaat zitten. Remote commando's gaan niet via de I2C bus. Je hebt dus de CC1101 module nodig om remote commando's te kunnen versturen.

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:15:
[...]

Het was even weggezakt maar ik weet het alweer, de HRU300 is een rebranded OEM device waarbij niet alle opties in de firmware van het apparaat zitten. Remote commando's gaan niet via de I2C bus. Je hebt dus de CC1101 module nodig om remote commando's te kunnen versturen.
Misschien goede om dan https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki aan te passen en te verwijzen naar CC1101? Voor HRU300 is wel een link naar een GitHub discussie maar die is niet heel duidelijk over CC1101 om dit te laten werken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• arjenhiemstra
De adapter voor HRU300 devices staat (eindelijk) in de webshop:
https://www.nrgwatch.nl/product/hru300-adapter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:22:
[...]

Misschien goede om dan https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki aan te passen en te verwijzen naar CC1101? Voor HRU300 is wel een link naar een GitHub discussie maar die is niet heel duidelijk over CC1101 om dit te laten werken
Jazeker, ik ben op verschillende plekken de info aan het aanpassen

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:34
LosserNL schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:12:

arjenhiemstra schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:15:
[...]

Bedankt voor die toelichting, dat is duidelijk. Dat verklaart waarom ik de virtual remote niet gekoppeld kreeg. Maar hoe kan ik dan vanuit Home Assistant commando's naar de HRU300 sturen (dmv de RF module) om deze bijvoorbeeld op te laten toeren? Ik heb de (drie) verschillende RF remotes dus inmiddels op de 'RF Remotes setup' pagina zichtbaar. Ze zijn daarnaast ook nog aan de Itho zelf gekoppeld. Hoe nu verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Thanks! Meteen twee besteld, voor mijzelf en de buurman!

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomi
TweakM schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:05:
[...]
Ik snap niet zo goed hoe Home Assistant de devices detecteert. Ook kan ik in de MQTT berichten nergens "nrg-itho-dc28" vinden, terwijl dat toch belangrijk lijkt. Wie begrijpt dit wel en kan wat tips geven?
Dat ["mqtt", "nrg-itho-dc28"] heb ik gevonden in het bestand core.device_registry in het mapje .storage

Daarin vond ik dit:

code: ~/.homeassistant/.storage/core.device_registry
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
      {
        "area_id": "storage",
        "config_entries": [
          "3a446609eed8be49b4c5480cacc1c6fc"
        ],
        "configuration_url": null,
        "connections": [],
        "disabled_by": null,
        "entry_type": null,
        "hw_version": "2",
        "id": "bbb6692441a10423c9ef330dc9ff88a6",
        "identifiers": [
          [
            "mqtt",
            "mqtt"
          ],
          [
            "mqtt",
            "nrg-itho-dc28"
          ]
        ],
        "manufacturer": "Arjen Hiemstra",
        "model": "ITHO Wifi Add-on",
        "name_by_user": "Mechanical Ventilation",
        "name": "ITHO-WIFI(nrg-itho-dc28)",
        "sw_version": "2.5.6",
        "via_device_id": null
      }

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat daar bij jou iets anders staat dan 'nrg-itho-dc28'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Laatst online: 30-05 14:52
top! meteen besteld.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:21
Heb 'm al binnen, dank! Vanavond mee aan de slag. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TweakM schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:05:
[...]

Dit is echt super handig!
Ik heb het gelijk in mijn config geplakt. Ik krijg er dan een nieuw mqtt device bij, in plaats van een toevoeging aan mijn bestaande device.
Kan het liggen aan het feit dat ik al een config heb voor de fan speed (zie hieronder)?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      badkamer_fan_sensor_fan_speed:
        friendly_name: "Badkamer Fan Sensor Fan Speed"
        unique_id: badkamer_fan_sensor_fan_speed
        value_template: "{{ state_attr('fan.itho_fan', 'Fan speed (rpm)') }}"

MQTT Explorer is een gratis app die heel handig is om te kijken wat er op je MQTT server aan berichten beschikaar is. De add-on stuurt een config bericht naar het home assistant topic. HA pakt dit op en configureert daarmee het device.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NBr56Gj5OmW6GFTaHC7H0u3zNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sBeWRV55q5mXGoxGoS4iKF0r.png?f=fotoalbum_large

• TweakM
  • Niet online
Nomi schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:52:
[...]

Dat ["mqtt", "nrg-itho-dc28"] heb ik gevonden in het bestand core.device_registry in het mapje .storage

Daarin vond ik dit:

code: ~/.homeassistant/.storage/core.device_registry
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
      {
        "area_id": "storage",
        "config_entries": [
          "3a446609eed8be49b4c5480cacc1c6fc"
        ],
        "configuration_url": null,
        "connections": [],
        "disabled_by": null,
        "entry_type": null,
        "hw_version": "2",
        "id": "bbb6692441a10423c9ef330dc9ff88a6",
        "identifiers": [
          [
            "mqtt",
            "mqtt"
          ],
          [
            "mqtt",
            "nrg-itho-dc28"
          ]
        ],
        "manufacturer": "Arjen Hiemstra",
        "model": "ITHO Wifi Add-on",
        "name_by_user": "Mechanical Ventilation",
        "name": "ITHO-WIFI(nrg-itho-dc28)",
        "sw_version": "2.5.6",
        "via_device_id": null
      }

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat daar bij jou iets anders staat dan 'nrg-itho-dc28'.
Heel veel dank, gevonden! Hij heet bij mij inderdaad anders ('itho'). Moet nog wel even knutselen met het andere device, door de dubbele config zijn er nu twee fan devices. Maar dat krijg ik denk ik wel werkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:25:
[...]

MQTT Explorer is een gratis app die heel handig is om te kijken wat er op je MQTT server aan berichten beschikaar is. De add-on stuurt een config bericht naar het home assistant topic. HA pakt dit op en configureert daarmee het device.
[Afbeelding]
Dank Arjen! Ik keek steeds in het topic "itho", en daar staat deze info niet. Niet aan gedacht om het Home Assistant topic te openen 8)7
Goed om te weten dat de add-on ook in dat topic iets verstuurt. Ik vroeg me al af hoe HA aan die firmware info etc. kwam.

p.s. Ik gebruik inderdaad MQTT Explorer, zeker heel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
arjenhiemstra schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:25:
[...]

[Afbeelding]
Aanvullend, vanaf de CLI:
code:
1
mosquitto_sub -h localhost -u <uid> -P <pwd> -t '#' | grep -i itho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 15:32
titan1901 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:40:
[...]

[...]

Bedankt voor die toelichting, dat is duidelijk. Dat verklaart waarom ik de virtual remote niet gekoppeld kreeg. Maar hoe kan ik dan vanuit Home Assistant commando's naar de HRU300 sturen (dmv de RF module) om deze bijvoorbeeld op te laten toeren? Ik heb de (drie) verschillende RF remotes dus inmiddels op de 'RF Remotes setup' pagina zichtbaar. Ze zijn daarnaast ook nog aan de Itho zelf gekoppeld. Hoe nu verder?
arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandermvdb

Sandermvdb

De afgelopen dagen heb ik mij verdiept in de bypass van mijn ITHO HRU Ecofan. Mijn bypass blijkt stuk te zijn maar deze kan ik met de hand open zetten door een spatel via de vorstklep tegen de bypassklep aan te duwen. Als de bypass open is moet hij horizontaal staan. Je ziet duidelijk verschil in de sensoren tussen een kapotte en een goed werkende bypass, zie screenshots.

Stuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKTOURzaFZzFHF7tHnJifgvfrQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BltscGAHkZKC4CwGiaJaqXmQ.png?f=fotoalbum_large

OK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RE91uUMpZirbGUQBVG0QSHMPdfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ELTEAS2O9389lHSXCKhVKjN1.png?f=fotoalbum_large

Als de bypass stuk is schakelt hij 's nachts om de 20 minuten tussen open en dicht. Ook is dan de exhaust temp lager dan de supply temp wat je natuurlijk niet wilt want je wilt de koude lucht je huis in blazen.

Ik verwacht geen wonderen van een goed werkende bypass maar ik denk wel dat het op de langere termijn een redelijk verschil kan maken. Elke nacht bijvoorbeeld -0,25 graden tikt toch aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@Sandermvdb : Hoe komt het dat de Itho exhaust temp 40C wordt? Klopt dat?

Gebruik je een externe buitentemperatuur sensor?

Waar komt de status Itho Bypass vandaan? Je schrijft dat je de bypass met een spatel hebt opengezet. Hoe kan de add-on dat dan weten?

Je schrijft dat de bypass stuk is. Heb je geprobeerd om de bypass mbv de add-on open en dicht te zetten en toen via de vorstklep gezien dat er niets gebeurt?

Als je een HRU350 hebt, is demontage van de bovenkant waarschijnlijk de enige manier om de bypassklep te repareren. Je moet daarvoor de HRU van de muur halen.

[ Voor 6% gewijzigd door gns1l op 17-09-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermvdb

Sandermvdb

gns1l schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:21:
Hoe komt het dat de Itho exhaust temp 40C wordt? Klopt dat?
De wtw in- en uitgangen zitten op het dak. Die dag was het 30 graden. Misschien doordat de zon op de dakpannen staat wordt lucht ingezogen die daadwerkelijk 40 graden is?
Gebruik je een externe buitentemperatuur sensor?
Die 'Sensor buiten Temperature' is inderdaad een losse sensor.
Waar komt de status Itho Bypass vandaan? Je schrijft dat je de bypass met een spatel hebt opengezet. Hoe kan de add-on dat dan weten?
Die status komt uit de add-on. De add-on weet inderdaad niet wat de daadwerkelijke stand van de bypass-klep is. Zodra de wtw de bypass open probeerde te zetten deed ik hem fysiek open (en 's ochtends deed ik hem fysiek weer dicht).
Je schrijft dat de bypass stuk is. Heb je geprobeerd om de bypass mbv de add-on open en dicht te zetten en toen via de vorstklep gezien dat er niets gebeurt?
Ik weet niet hoe je de bypass met de add-on open of dicht kan zetten. Maar toen hij stuk was wist ik wel precies wanneer hij elke 20 minuten open of dicht probeerde te gaan. Op dat moment hoorde ik ook wel wat geluiden maar zag ik inderdaad via de vorstklep dat er niks met de bypassklep gebeurde (ik had gezien de temperaturen ook al dat vermoeden).
Als je een HRU350 hebt, is demontage van de bovenkant waarschijnlijk de enige manier om de bypassklep te repareren. Je moet daarvoor de HRU van de muur halen.
Ik heb een Ecofan maar twijfel erover om misschien begin volgende zomer de HRU350 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Hoe je de bypass open en dicht kunt zetten dmv de add-on met "Manual control" en "Manual valve position" in "Itho settings" staat hier al eens kort beschreven https://gathering.tweaker...message/75509656#75509656:
Met par. 44: "Manual Control" op 1 kun je met par. 47: "Manual valve position", van 0 naar 720, de bypass dicht doen. Voordat je naar Manual Control gaat, zou ik pars 45 en 46 op 700 rpm zetten tegen de herrie.
Positie alle kleppen dicht: 0
Vorstklep open: -720
Bypass open: 720

Het is verstandig om eerst een screendump te maken van alle settings voor de veiligheid. Je moet ook de add-on de tijd geven om de lijst te voltooien.

De stappenmotor bedient via een mechaniek zowel de bypassklep als de vorstklep. Wellicht is dat kapot gegaan of is er iets losgeschoten. Kan wellicht eenvoudig gerepareerd worden. Het is wel veel werk om erbij te komen, omdat het bovendeel van de HRU gehaald moet worden om de bypass-unit eruit te halen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nomi
Allereerst: @arjenhiemstra, enorm bedankt voor de superfijne wifi add-on!

Ik heb een CVE-S ECO en liep tegen een paar dingen aan:
- de fan speed kon niet naar 0
- daardoor kon ook de fan in HA niet 'off'
- het % van de fan in HA kwam niet overeen met het % ventilation setpoint in de add-on
- 100% fan in HA gaf 99% ventilation setpoint in de add-on
- extra sensoren stonden niet bij het device in HA

Na een hoop gepruts heb ik deze 'probleempjes' kunnen verhelpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nanam2v0hEt4np2c-9ndsyWtZdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZN6ft44xWU0S6zyQmtedZPTF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omVuTYozYf63FB52ctk8GeWyMFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1IIlxUMpq18TuX6lBmJmZYkw.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O75o2Lzv7QcDuWnuuWPx2Ldi7rE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7DBCMCUfw5QjrsDq2wOxuBBB.png?f=user_large

Zie hiervoor allereerst de wiki: Help! Fan won't go lower than ie. 30%!. Wat daar staat hielp niet in mijn geval. Wat wel werkte: "Min setting of potentiometer low (rpm)" op 0. "Additional sensor support" heb ik op "off" laten staan, waardoor de unit nog wel zelf op de ingebouwde vochtsensor reageert.

Met het bovenstaande kon ik de fan in HA op 0% zetten; daarmee was de fan echter nog niet 'off'. Dat lukte met "Home Assistant MQTT Discovery" op "off" en de mqtt fan handmatig aan HA toe te voegen en de configuratie aan te passen. ZIe hieronder.

- het % van de fan in HA kwam niet overeen met het % ventilation setpoint in de add-on
Deze puntjes heb ik ook getackeld door de mqtt configuratie aan te passen, zie hieronder.
Zie ook mijn eerdere post over extra sensoren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
mqtt:
  fan:
    - name: "Mechanical Ventilation"
      unique_id: mechanical_ventilation
      device:
        identifiers: "mv"
        name: "Mechanical Ventilation"
        manufacturer: "Itho Daalderop"
        model: "CVE-S ECO"
        # ip adres van de wifi add-on
        configuration_url: "http://10.1.1.48"
      availability_topic: itho/lwt
      state_topic: itho/state
      # is de fan speed 0 dan is de state''off', bij groter dan 0 is ie 'on'
      state_value_template: "{% if (value | int) > 0 %}ON{% else %}OFF{% endif %}"
      json_attributes_topic: itho/ithostatus
      command_topic: itho/cmd
      # de on/off knop in HA zet de fan speed op 0 (off) of op "low" (on)
      command_template: '{% if value == "OFF" %}{ "speed":"0" }{% else %}{ "command":"low" }{% endif %}'
      percentage_command_topic: itho/cmd
      # fan speed onder de 450 rpm (15%) blijkt niet stabiel, daarom 15% als minimum
      # met 'value * 255 / 100' is 100% in HA ook 100% in de add-on
      percentage_command_template: '{% if value > 15 %}{{ (value * 255 / 100) | int }}{% else %}{ "command":"low" }{% endif %}'
      # fan % in HA hetzelfde als in de add-on
      # let op: er zit enige vertraging in HA, als gevolg van de "Update frequency" van de add-on (standaard 60 seconden)
      percentage_state_topic: itho/ithostatus
      percentage_value_template: "{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] | int }}"

sensor:
    - name: "Temperature"
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value_json.temp }}"
      device_class: "temperature"
      unique_id: "mechanical_ventilation_temperature"
      device:

- name: "Relative Humidity"
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: "{{ value_json.hum }}"
      device_class: "humidity"
      unique_id: "mechanical_ventilation_relative_humidity"
      device:

icon: mdi:water-outline
      unit_of_measurement: "mg/kg"
      unique_id: "mechanical_ventilation_specific_humidity"
      device:

icon: mdi:fan
      unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed"
      device:

unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed_setpoint"
      device:

- name: "Ventilation Setpoint"
      # rechtzetten dat fan speed=0 zorgt voor setpoint=-1
      value_template: "{% if (value_json['Ventilation setpoint (%)']) < 0 %}0{% else %}{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] }}{% endif %}"
      unique_id: "mechanical_ventilation_ventilation_setpoint"
      device:

Misschien dat iemand anders hier ook weer wat aan heeft :) . Let wel: dit werkt in mijn situatie. Bij jou kan het net even anders zitten.

Toevoeging: Zie voor een mooie aanvulling de post van balk hieronder.

• Thier
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09-2024
Kan iemand helpen met mijn domoticz koppeling, de webinterface werkt goed, maar koppelen met domoticz lukt niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Epvi6_-q45i2U8jFdGnEYePkyVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYtqxiSgrHh6G3y6AYeyc0de.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIHzIbPkDBsojqCOBu9uYdKMZ0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eFpDfTsKq62UHksd8kUdvFym.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhAp_qOWDCmSlTfegD32Y5MvHPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JwafF2lvwC4c1eMFivQiG2qd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzN1H51buMdwAZNvws82pjOJJlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zzmYIeuRKaEsbRsRAhFe7gIh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door Thier op 21-09-2023 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:25
Nomi schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:28:
Allereerst: @arjenhiemstra, enorm bedankt voor de superfijne wifi add-on!

Ik heb een CVE-S ECO en liep tegen een paar dingen aan:

Na een hoop gepruts heb ik deze 'probleempjes' kunnen verhelpen.

[Afbeelding]

[Afbeelding] [Afbeelding]

Zie hiervoor allereerst de wiki: Help! Fan won't go lower than ie. 30%!. Wat daar staat hielp niet in mijn geval. Wat wel werkte: "Min setting of potentiometer low (rpm)" op 0. "Additional sensor support" heb ik op "off" laten staan, waardoor de unit nog wel zelf op de ingebouwde vochtsensor reageert.

Met het bovenstaande kon ik de fan in HA op 0% zetten; daarmee was de fan echter nog niet 'off'. Dat lukte met "Home Assistant MQTT Discovery" op "off" en de mqtt fan handmatig aan HA toe te voegen en de configuratie aan te passen. ZIe hieronder.

Deze puntjes heb ik ook getackeld door de mqtt configuratie aan te passen, zie hieronder.
Zie ook mijn eerdere post over extra sensoren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
mqtt:
  fan:
    - name: "Mechanical Ventilation"
      unique_id: mechanical_ventilation
      device:
        name: "Mechanical Ventilation"
        manufacturer: "Itho Daalderop"
        model: "CVE-S ECO"
        # ip adres van de wifi add-on
        configuration_url: "http://10.1.1.48"
      availability_topic: itho/lwt
      state_topic: itho/state
      # is de fan speed 0 dan is de state''off', bij groter dan 0 is ie 'on'
      state_value_template: "{% if (value | int) > 0 %}ON{% else %}OFF{% endif %}"
      json_attributes_topic: itho/ithostatus
      command_topic: itho/cmd
      # de on/off knop in HA zet de fan speed op 0 (off) of op "low" (on)
      command_template: '{% if value == "OFF" %}{ "speed":"0" }{% else %}{ "command":"low" }{% endif %}'
      percentage_command_topic: itho/cmd
      # fan speed onder de 450 rpm (15%) blijkt niet stabiel, daarom 15% als minimum
      # met 'value * 255 / 100' is 100% in HA ook 100% in de add-on
      percentage_command_template: '{% if value > 15 %}{{ (value * 255 / 100) | int }}{% else %}{ "command":"low" }{% endif %}'
      # fan % in HA hetzelfde als in de add-on
      # let op: er zit enige vertraging in HA, als gevolg van de "Update frequency" van de add-on (standaard 60 seconden)
      percentage_state_topic: itho/ithostatus
      percentage_value_template: "{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] | int }}"

sensor:
    - name: "Temperature"
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value_json.temp }}"
      device_class: "temperature"
      unique_id: "mechanical_ventilation_temperature"
      device:

- name: "Relative Humidity"
      value_template: "{{ value_json.hum }}"
      device_class: "humidity"
      unique_id: "mechanical_ventilation_relative_humidity"
      device:

icon: mdi:water-outline
      unit_of_measurement: "mg/kg"
      unique_id: "mechanical_ventilation_specific_humidity"
      device:

unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed"
      device:

unique_id: "mechanical_ventilation_fan_speed_setpoint"
      device:

- name: "Ventilation Setpoint"
      # rechtzetten dat fan speed=0 zorgt voor setpoint=-1
      value_template: "{% if (value_json['Ventilation setpoint (%)']) < 0 %}0{% else %}{{ value_json['Ventilation setpoint (%)'] }}{% endif %}"
      unique_id: "mechanical_ventilation_ventilation_setpoint"
      device:

Misschien dat iemand anders hier ook weer wat aan heeft :) . Let wel: dit werkt in mijn situatie. Bij jou kan het net even anders zitten.
Goede post, thanks!

De fans hebben met een reden een potmeter om de minimum snelheid te regelen: de ventilator moet eigenlijk altijd draaien om enige verversing . Geen idee hoe jij hem gebruikt, maar als er iemand thuis is ±12uur zou ik de ventilatie niet helemaal uit zetten.

Ik overweeg ook deze module te kopen heb er net 1 besteld :), naar aanleiding van het artikel op de fp. Vervangt de esp met c1101 die er aan bungelt

• Lawrentz
Thier schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:21:
Kan iemand helpen met mijn domoticz koppeling, de webinterface werkt goed, maar koppelen met domoticz lukt niet.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daarnaast:
  • Twee stuks dummy Hardware is niet nodig maar zal je werking niet positief of negatief beïnvloeden. Eentje is voldoende.
  • Zelf maak ik in de Itho Wifi module gebruik van de Home Assistant MQTT Discovery en in Domoticz is dat MQTT Auto Discovery Cliennt Gateway With LAN Interface.

[ Voor 7% gewijzigd door Lawrentz op 21-09-2023 09:22 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:38

pistole

Frutter

balk schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:03:
[...]
Ik overweeg ook deze module te kopen heb er net 1 besteld :), naar aanleiding van het artikel op de fp. Vervangt de esp met c1101 die er aan bungelt
Bij mij is het ook zo gegaan, twee jaar geleden. Heb nog een tijdje schaduw gedraaid met mijn eigen esp+c1101 maar die ligt nu al een hele tijd ergen in een la. Leuk artikel op de FP @arjenhiemstra !

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Ik had ook al tijdje in gedachten om deze add-on te bestellen als ik ook klaar was met de installatie boven (beneden draait al een tijdje). Maar nu toch maar direct gedaan en dus gelijk maar 2 besteld voor beneden en boven.
Nog nooit gewerkt met MTTQ, Home Assistant e.d. dus ik ben benieuwd hoe steil de leercurve is!

Mooi werk en stuk op de frontpage @arjenhiemstra!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 16:11

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik kom hier via de frontpage inderdaad. Ik zie dat er ook een print voor de WPU is van Itho. Wij hebben een WPU-5G met grondboring en ik was benieuwd of mensen deze ook al uitlezen met deze prints.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 15:46
TiMMieJ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:28:
Ik kom hier via de frontpage inderdaad. Ik zie dat er ook een print voor de WPU is van Itho. Wij hebben een WPU-5G met grondboring en ik was benieuwd of mensen deze ook al uitlezen met deze prints.
Is een apart draadje van: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2154474
Gaat aardig, ik lees deze uit, laat de boiler opwarmen op laagste uurprijs energie en blokkeer koelen/verwarmen naar wens.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:13:
[...]
Ik heb vooralsnog geen idee hoe het RF commando eruit ziet maar als het op de i2c bus komt kunnen we het sniffen en recreeren. Geen idee of deze HRU een RF I2C module heeft, ik hoop het. Anders heb ik echt een remote nodig om te kunnen reverse engineeren.

Wat je zou kunnen doen met de laatste beta is de i2c sniffer functie aanzetten. Je hebt dan op dit moment nog wel even een syslog server ergens nodig om de commando's te kunnen ontvangen.
Als je de remote knoppen indrukt zal er hopeloijk een bericht op de i2c bus voorbij komen, met die info kan het waarschijnlijk wel weer in de firmware worden ingebouwd
Het was alweer een tijdje geleden, maar ik heb nog eens een nieuwe poging gedaan om het i2c verkeer van mijn HRU ECOfan bij bediening met een RF remote te sniffen. Ditmaal is het wel gelukt. Aangezien mijn unit van 2006 nog een oud RF protocol gebruikt kan ik de virtual remote helaas niet gebruiken. Kunnen we nog wat met deze i2c pakketten om de snelheid eventueel toch via de non-cve module te regelen?

low: [80,82,A4,01,01,21,03,E8,09,03,07,A6,03,E8,09,C7,08,54,07,5D,07,C3,00,07,C3,07,5D,00,01,05,75,01,00-]

medium: [80,82,A4,01,01,21,00,00,04,3C,04,47,00,00,05,0F,05,14,07,66,07,BB,00,07,BB,07,66,00,01,05,74,01,00-]

high: [80,82,A4,01,01,21,01,2C,05,92,05,91,01,2C,06,79,06,76,07,61,07,C1,00,07,C1,07,61,00,01,05,73,01,00-]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmw1xkX-ZZpbtdjoPq6aDp1y7lE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GEdwmLN2KxImZUh4lPmVIX9x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Tele op 21-09-2023 14:10 ]

• ice-T106
  • Laatst online: 30-05 18:35
Ik heb nu een HRU350 met een RFT-CO2 sensor (en verder geen extra bediening)
Heeft het voor deze setup dan nog enig nut om de "Itho HRU/WPU/DemandFlow/QualityFlow wifi module" uit te rusten met een CC1101 module of kan ik alles van de sensor toch al uit lezen?

@arjenhiemstra misschien slim om je etsy shop ook te updaten, had nu al bijna daar de verkeerde module gekozen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Nomi
balk schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:03:
[...]

Goede post, thanks!

De fans hebben met een reden een potmeter om de minimum snelheid te regelen: de ventilator moet eigenlijk altijd draaien om enige verversing . Geen idee hoe jij hem gebruikt, maar als er iemand thuis is ±12uur zou ik de ventilatie niet helemaal uit zetten.
[...]
Dank je :)

Bij mij draait ie continue op een lage stand, inderdaad voor verse lucht. Het was vooral dat het me stoorde dat ik dat ding uberhaupt niet uit kon zetten - bijvoorbeeld wanneer ik langere tijd weg ben. Nu kan ik de unit dus wel stil zetten in zo'n geval. (Overigens reageert ie dan nog steeds zelf op de luchtvochtigheid, misschien dat ik om die reden daar toch een HA automation voor ga maken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 17:00
Ik heb een HRU300 en een WPU 5G. Ik was eigenlijk van plan om te proberen een applicatie voor Homey te schrijven die m.b.v. de geïntegreerde C1101 de HRU300 via RF aanstuurt. Hier zitten wat uitdagingen in.

@arjenhiemstra
Nu zie ik jouw comments vaker in de Itho C1101 discussies voorbij komen en deze prints. Wat bied dit (https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/) printje aansluiten op de HRU300 t.o.v bijvoorbeeld een losse ESP oid met enkel RF connectie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennisV1984
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05 15:05
Vandaag binnen gekregen, supersnel verzonden, waarvoor grote dank!

Prik op de printplaat, wifi aan en klaar. 1 minuut werk…

Alleen de remote in de woonkamer wordt niet herkend door de rf module. Die in de badkamer wel.
Pagina: 1 ... 38 ... 62 Laatste