Het joinen gaat niet via het aan/uit principe.
Je moet het menu ingaan op de kleine HMI op de voorkant. Daar de LEARN command geven en dan start er een 2minuten timer. In die tijd kan je dus joinen, als dit succesvol is, gaan de toeren van de motor iets omhoog en terug.
Zie deze post met plaatjes van handleiding: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74535480
Voor de juiste remote, moet je naar Debug gaan, File Editor, en dan kiezen voor remotes.json. Daar de eerste remote die je tegenkomt in de regel aanpassen.
Zie hier uitleg van Arjen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74672706
Je kan hierbij gewoon een nieuwe remote mee toevoegen, of een bestaande remote gebruiken. Als je een bestaande remote gebruikt (die dus al gekoppeld is), dan hoef je geen JOIN te doen. Dan moet je alleen die regel in de file editor aanpassen naar de correcte remote (die 4 cijfers), als deze remote op de eerste positie staat in de Remotes sectie.
Heb het ook geprobeerd en het werkt hier ook, nice! Zijn er nog meer commando's naast [low,medium,high,timer1,timer2,timer3,join,leave] die je via RF naar de HRU300 kunt sturen? (ik kwam ergens iets tegen over het resetten van de filters bv)
Heb het ook geprobeerd en het werkt hier ook, nice! Zijn er nog meer commando's naast [low,medium,high,timer1,timer2,timer3,join,leave] die je via RF naar de HRU300 kunt sturen? (ik kwam ergens iets tegen over het resetten van de filters bv)
Niet dat ik weet.
Bij mij werkt de timer1 (2 en 3) niet. Tenminste, ze werken wel, maar doen alle 3 maar 10minuten.
Is dit bij jou/jullie ook zo?
Niet dat ik deze functie echt gebruik, omdat ik een automation heb die gewoon naar high gaat en terug naar auto wanneer nodig.
Niet dat ik weet.
Bij mij werkt de timer1 (2 en 3) niet. Tenminste, ze werken wel, maar doen alle 3 maar 10minuten.
Is dit bij jou/jullie ook zo?
Niet dat ik deze functie echt gebruik, omdat ik een automation heb die gewoon naar high gaat en terug naar auto wanneer nodig.
Gelijk even getest en timer3 resulteert bij mij wel in 30 minuten hoogste stand.
Wat betreft automations zou ik dat ook wel willen, alleen 1 van mijn 2 afstandsbediening met CO2 sensor (type RFT CO2) geeft maar een paar keer per dag een nieuwe CO2 waarde door aan de add-on+CC1101 module waar ze aan gekoppeld zijn. Weet iemand toevallig waar dit door kan komen?
Gelijk even getest en timer3 resulteert bij mij wel in 30 minuten hoogste stand.
Wat betreft automations zou ik dat ook wel willen, alleen 1 van mijn 2 afstandsbediening met CO2 sensor (type RFT CO2) geeft maar een paar keer per dag een nieuwe CO2 waarde door aan de add-on+CC1101 module waar ze aan gekoppeld zijn. Weet iemand toevallig waar dit door kan komen?
Vreemd. Heb jij de addon gekoppeld met een bestaande remote of gejoined als nieuwe remote? Misschien dat het daar aan ligt.
Bij mij gebruikt hij dezelfde ID als van mijn CO2 sensor, zodat ik hem niet hoefde te joinen.
Ik zou trouwens niet iets met je bestaande CO2 sensoren van itho automations maken, en deze lekker hun gang laten doen. Enige wat ik gedaan heb is een humidity sensor (van aqara) in de badkamer geplaatst om zo de afzuiging hoger te zetten bij het douchen.
Dit had ik als test, en nu ga ik waarschijnlijk in de keuken en washok er ook 1 hangen.
Vreemd. Heb jij de addon gekoppeld met een bestaande remote of gejoined als nieuwe remote? Misschien dat het daar aan ligt.
Bij mij gebruikt hij dezelfde ID als van mijn CO2 sensor, zodat ik hem niet hoefde te joinen.
Ik zou trouwens niet iets met je bestaande CO2 sensoren van itho automations maken, en deze lekker hun gang laten doen. Enige wat ik gedaan heb is een humidity sensor (van aqara) in de badkamer geplaatst om zo de afzuiging hoger te zetten bij het douchen.
Dit had ik als test, en nu ga ik waarschijnlijk in de keuken en washok er ook 1 hangen.
Heb je naast het overnemen van het ID de remote ook ingesteld als CO2 remote?
Dit is niet firmware gerelateerd. De readout (-327.68) is in HEX 0x8000, volgens mij is dit een foutcode vanuit de itho firmware. Mogelijk is je temp sensor kapot.
Ik heb dit ook gehad, je zal dan de temperatuur sensoren moeten laten vervangen door itho. Het kan ook zijn door slecht contact. Probeer eens hard op de kast te drukken, dan maakt ie beter contact
jugger naut schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:47:
[...]
Ik heb dit ook gehad, je zal dan de temperatuur sensoren moeten laten vervangen door itho. Het kan ook zijn door slecht contact. Probeer eens hard op de kast te drukken, dan maakt ie beter contact
Ga ik proberen.
Hoe heb je verteld dat je erachter was gekomen?
Ga ik proberen.
Hoe heb je verteld dat je erachter was gekomen?
Bij mij waren er meerdere sensoren defect, maar ik zei dat ik de servicetool heb gebruikt, daar kan je het namelijk gewoon uitlezen. Itho is bij mij een aantal keer langs geweest om zaken te vervangen, ik haal wel elke keer de wifi-addon eruit om mogelijke discussie te voorkomen.
Ik heb overigens wel een nieuwbouw woning waar alles nog onder garantie door de installateur wordt doorgestuurd naar itho. YMMV
[Voor 12% gewijzigd door jugger naut op 25-05-2023 11:59]
Bypass instelling vraag:
Ik heb recentelijk de module voor de HRU350 in ontvangst genomen. Het in gebruik nemen ervan was eenvoudig en efficiënt. Mijn dank aan Arjen voor zijn uitstekende werk.
Ik gebruik HA om de luchtkanaal zonekleppen naar de WK en SK te besturen en ik activeer en deactiveer de HRU350 op basis van automatisering via Mcohome CO2-sensoren in de WK en SK. Met 2 Shelly 1 sensoren meet ik de temperatuur in de 6 luchtkanalen. Ik heb de non-CVE module onder meer gekocht met de intentie om de bypass klep te kunnen reguleren.
Ons huis heeft een uitstekende isolatie, wat aangenaam is in de winter. Echter, in de zomer wil ik gedurende de nacht de buitenlucht benutten om het huis af te koelen. Het probleem is dat de bypass klep pas opent tijdens een hittegolf. Ik ben aan het experimenteren met de bypass-instellingen van de HRU350, maar ik krijg het niet voor elkaar om de bypass klep continu open te zetten.
Ondanks uitgebreide zoektochten en het lezen van talrijke bronnen, heb ik nog niets gevonden over de optimale instellingen voor de bypass in de zomer. Zou iemand me hierbij kunnen helpen?
Bedankt voor je hulp, @gns1l . Ik heb op allerlei manieren geprobeerd informatie op het internet te vinden, maar niet op de wijze die je hier hebt voorgesteld. Deze informatie is van grote waarde. Ik ga verder met het uitzoeken.
Ik heb echter nog een vraag. Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat firmware versie 10 nu beschikbaar is voor de HRU350. Mijn huidige versie is 3. Ik heb begrepen dat de ITHO servicetool kan worden gebruikt om de firmware te updaten. Is het raadzaam om te beginnen met het updaten van de ITHO-firmware zelf?
Ik ben eigenlijk niet zo enthousiast om dit te doen, aangezien we in een gehuurd huis wonen en het onderhoudsbedrijf niet echt open staat voor domotica add-ons aan de WTW en warmtepomp.
Is dat niet voor een HRU300? Mij is niets bekend van de mogelijkheid van FW updates voor de HRU350.
Als je de benodigde servicetool en de software hebt, heb je de add-on mogelijk helemaal niet nodig.
Maar ik zou die firmware met rust laten.
Veranderen van de instellingen van de HRU350 met de add-on is tot nu toe altijd goed gegaan. Ik heb wel eerst een screendump gemaakt van alle settings voordat ik veranderingen aanbracht.
De add-on kun je zonder zichtbare sporen aansluiten en voordat dat bedrijf onderhoud gaat uitvoeren er weer afhalen.
Komt het volgende probleem iemand bekend voor met de HRU350?
- Elke 20 minuten, wanneer BypassTimer=0, gaat de bypass klep open danwel dicht:
- Het maakt daarbij niet uit dat de buitentemperatuur continue 4 graden lager ligt dan de binnentemperatuur, de bypass blijft elke 20 minuten open- dan wel dicht gaan:
Bypass is hierboven open, twintig minuten later weer dicht:
- Mijn verwachting zou zijn dat de bypass continue open moet blijven staan.
- De andere besproken settings in dit topic staan op standaardwaarden of nog iets meer gericht op openen (10:15, 13: 17, 14: 0.1).
- Heeft iemand wellicht een idee wat ik over het hoofd zie? Ik zou graag de bypass zoveel mogelijk open hebben als het buiten kouder is dan binnen
Ik heb bij de settings bij nr 10 en 13 de waarde van 19 graden veranderd naar 21.
Vandaag heeft de summercounter niet de waarde bereikt waarbij de ByPass opengaat en dat is maar goed ook. In de woonkamer is het nu 20,5. Morgenvroeg waarschijnlijk 20.
Omdat de luchtkanalen grotendeels over de zolder lopen is de binnentemperatuur gemeten door de WTW in de zomer altijd wat hoger, zeker bij de laagste snelheid.
De opmerking dat de Summercounter pas zou gaan oplopen bij een hittegolf kan ik in ieder geval niet beamen.
Bij ons werd de binnentemperatuur soms onnodig laag door het starten van de summercounter vanaf 19 graden en het terugkoelen tot 19 graden, zoals standaard is ingesteld.
Ik denk dat het loggen van de parameters van de HRU en vervolgens een plaatje van het verloop van de signalen maken, je verder zal helpen om te begrijpen wat er gaande is.
- Elke 20 minuten, wanneer BypassTimer=0, gaat de bypass klep open danwel dicht:
[Afbeelding]
- Het maakt daarbij niet uit dat de buitentemperatuur continue 4 graden lager ligt dan de binnentemperatuur, de bypass blijft elke 20 minuten open- dan wel dicht gaan: [Afbeelding]
Bypass is hierboven open, twintig minuten later weer dicht: [Afbeelding]
- De andere besproken settings in dit topic staan op standaardwaarden of nog iets meer gericht op openen (10:15, 13: 17, 14: 0.1).
- Heeft iemand wellicht een idee wat ik over het hoofd zie? Ik zou graag de bypass zoveel mogelijk open hebben als het buiten kouder is dan binnen
Wat me opvalt is dat in de twee plaatjes de temperaturen binnen en buiten lijken om te draaien.
Binnentemperatuur in het eerste plaatje wordt nagenoeg gelijk aan de buitentemperatuur in het tweede plaatje en omgekeerd. Dat vind ik heel vreemd.
Ik denk dat het loggen van de parameters van de HRU en vervolgens een plaatje van het verloop van de signalen maken, je verder zal helpen om te begrijpen wat er gaande is.
Ik zal proberen een plaatje te maken, wellicht dat ik in het gebrek aan overzicht iets over het hoofd zie inderdaad.
Wat me opvalt is dat in de twee plaatjes de temperaturen binnen en buiten lijken om te draaien.
Binnentemperatuur in het eerste plaatje wordt nagenoeg gelijk aan de buitentemperatuur in het tweede plaatje en omgekeerd. Dat vind ik heel vreemd.
Uit onderstaande beschrijving, meen ik juist te begrijpen dat dit normaal gedrag is bij het openen/sluiten van de bypass:
De HRU 350 heeft ook maar twee sensoren (beiden in de uitlaat).
Je hebt echter twee waarden 'Indoor temp' en 'Outdoor temp'.
Als de bypass dicht is is de Indoor temp gelijk aan de Supply temp en de Outdoor temp aan de Exhaust temp (immers dan lopen beide stromen door de warmtewisselaar).
Bij een open bypass is het precies andersom (want dan komt de Supply temp rechtstreeks van buiten en de Exhaust temp van binnen via de WTW die dan echter niet verwarmd of afgekoeld wordt door de binnenkomende lucht).
Je kunt die twee waarden dus gebruiken voor de grafieken (als de HRU 200 ze tenminste geeft).
gns1l schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:08:
Is dat niet voor een HRU300? Mij is niets bekend van de mogelijkheid van FW updates voor de HRU350.
Als je de benodigde servicetool en de software hebt, heb je de add-on mogelijk helemaal niet nodig.
Maar ik zou die firmware met rust laten.
Veranderen van de instellingen van de HRU350 met de add-on is tot nu toe altijd goed gegaan. Ik heb wel eerst een screendump gemaakt van alle settings voordat ik veranderingen aanbracht.
De add-on kun je zonder zichtbare sporen aansluiten en voordat dat bedrijf onderhoud gaat uitvoeren er weer afhalen.
Bedankt voor je reactie. Het kan zeker dat ik de informatie over de firmware update voor de HRU300 en HRU350 door elkaar heb gehaald. Momenteel bezit ik geen servicetool. Ik ga verder onderzoeken welke instellingen ik via de add-on moet aanpassen om de bypass te laten doen wat ik wil. In ons huis is het vaak te warm, terwijl de verwarming door een warmtepomp alleen in de 4 wintermaanden aan staat. Meest vervelende is dat de slaapkamer temperatuur altijd boven de 20 graden blijft.
Alle wijzigingen van instellingen noteer ik in een versienummer spreadsheet.
Ik overweeg het creëren van een interactieve stroomdiagram om beter inzicht te krijgen in de gevolgen van de verschillende HRU350-instellingen in zowel de zomer als de winter, met name op de bypass. Als basis daarvoor wil ik de hier genoemde uitleg gebruiken op basis van welke combinatie van parameters de bijpass open en dicht gaat. I
Ik vermoed dat factoren zoals de isolatiegraad, zoninval en de grootte van het huis en de zone kleppen naar WK en SK een aanzienlijke impact hebben op hoe de HRU350 functioneert.
Heeft iemand toevallig al eens een interactieve stroomdiagram voor dit doel gecreëerd wat ik misschien kan hergebruiken?
[Voor 5% gewijzigd door Eubsa op 30-05-2023 13:09]
[Afbeelding]
- Het maakt daarbij niet uit dat de buitentemperatuur continue 4 graden lager ligt dan de binnentemperatuur, de bypass blijft elke 20 minuten open- dan wel dicht gaan: [Afbeelding]
De bypass gaat pas open als de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur. Bovendien moet de Summercounter de waarde 300 hebben bereikt (Summerday = 1). Aan die voorwaarden is bij jou voldaan bij gesloten bypass, dus de bypass gaat open. Echter wanneer de bypass open is veranderen de Supply en Exhaust temperaturen vrijwel niet (ze zouden moeten omdraaien omdat door de geopende bypass de warmtewisselaar wordt kortgesloten, bij een lagere buitentemperatuur zou dan de Supply ook lager moeten zijn dan de Exhaust). Omdat de HRU bij geopende bypass de Supply temp als buitentemperatuur beschouwt (zie eerdere posts daarover) denkt hij dat de buitentemperatuur weer hoger is dan de binnentemperatuur en sluit dus de bypass weer (na een vertraging van 20 minuten).
Ik vraag me af of de bypassklep bij jou wel functioneert, dit gedrag lijkt me te worden veroorzaakt door een bypassklep die niet opent terwijl de firmware denkt van wel.
Bovendien draait de exhaust fan veel harder dan de supply fan. Dit kan natuurlijk zo ingesteld zijn door de installateur, of is hij dit misschien gewoon 'vergeten'?
Wat ik nog niet werkend heb gekregen is het wisselen van de mode, deze kan ik allemaal kiezen maar geen enkele die iets doet
en ik krijg nog geen co2 waarde door van de afstandsbediening, wellicht kan dat nog even duren want ik heb de afstandsbediening pas 15 minuten geleden gekoppeld aan de add on
Iemand nog tips?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L
@arjenhiemstra Ik heb ook met firmware 2.5.6 nog steeds af en toe dat de i2c vast loopt. Een harde reset is het enige dat alles weer aan de gang helpt.
en ik krijg nog geen co2 waarde door van de afstandsbediening, wellicht kan dat nog even duren want ik heb de afstandsbediening pas 15 minuten geleden gekoppeld aan de add on
Iemand nog tips?
Kan even duren inderdaad voorday de eerste waarde komt maar 15 minuten klinkt wel aan de lange kant. Via de add-on moet de CO2 waarde ook te zien zijn via menu Itho status. Mogelijk moet je daarvoor nog een paar i2c functies aanzetten onder menu System settings -> Enable/Disable I2C commands
Kan even duren inderdaad voorday de eerste waarde komt maar 15 minuten klinkt wel aan de lange kant. Via de add-on moet de CO2 waarde ook te zien zijn via menu Itho status. Mogelijk moet je daarvoor nog een paar i2c functies aanzetten onder menu System settings -> Enable/Disable I2C commands
@arjenhiemstra
Nee, ik heb wel een RF remote toegevoegd en die dezelfde naam gegeven zoals in de voorbeeld files staat.
Settings staan op dit moment zo
[Voor 43% gewijzigd door Maikie18 op 01-06-2023 22:15]
Volgens mij is de bypass klep van HRU-350 stuk.
De bypass Position staat op 1 en HRU knippert 2x oranje en is voor de rest groen.
Maar de klep is fysiek dicht. Ik kan hem handmatig induwen zodat ie open gaat maar hij blijft niet openstaan en schiet meteen dicht. Ik voel verder geen weerstand.
Rubber zit verder los maar geen idee of dat gerelateerd is.
Googlen op plaatjes van bypass klep levert niet zo veel op dus 2 vragen:
1) Kan iemand een foto uploaden hoe hun klep van een HRU-350 er uit ziet?
2) Kan iemand beschrijven hoe dit bij anderen werkt als klep open gaat? Ik neem aan dat klep echt open staat bij Bypass Position = 1
Op de foto zie je de vorstklep. De bypass zit lager in de unit onder het aanzuig kanaal voor de aanvoer van de verse buitenlucht. Zie eventueel de exploded view in de installatiehandlieding.
De vorstklep en de bypass klep worden door dezelfde stappenmotor bewogen.
Als je met je vingers de vorstklep voorzichtig open drukt, kun je naar binnenkijken en zie je de bypass verticaal openstaan.
Als de bypass actief is zou de klep het kanaal moeten afsluiten. Ik denk dat je dat via de vorstklep zou moeten kunnen zien.
Heb het net gecontroleerd en de bypass klep ligt inderdaad bijna horizontaal wanneer hij geloten is. Je ziet het stangetje voor de bediening er over heen lopen.
Met par. 44: Manual Control op 1 kun je met par. 47: Manual valve position, van 0 naar 720, de bypass dicht doen. Voordat je naar Manual Control gaat, zou ik pars 45 en 46 op 700 rpm zetten tegen de herrie.
[Voor 26% gewijzigd door gns1l op 01-06-2023 20:38]
gns1l schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:17:
Op de foto zie je de vorstklep. De bypass zit lager in de unit onder het aanzuig kanaal voor de aanvoer van de verse buitenlucht. Zie eventueel de exploded view in de installatiehandlieding.
De vorstklep en de bypass klep worden door dezelfde stappenmotor bewogen.
Als je met je vingers de vorstklep voorzichtig open drukt, kun je naar binnenkijken en zie je de bypass verticaal openstaan.
Als de bypass actief is zou de klep het kanaal moeten afsluiten. Ik denk dat je dat via de vorstklep zou moeten kunnen zien.
Heb het net gecontroleerd en de bypass klep ligt inderdaad bijna horizontaal wanneer hij geloten is. Je ziet het stangetje voor de bediening er over heen lopen.
Met par. 44: Manual Control op 1 kun je met par. 47: Manual valve position, van 0 naar 720, de bypass dicht doen. Voordat je naar Manual Control gaat, zou ik pars 45 en 46 op 700 rpm zetten tegen de herrie.
Bij mij gaat de vorstklep volgens mij ook open als ik hem op max ventileren zet
Dit zou niet moeten gebeuren zonder dat de vorstklep actief is. Misschien is de veer die de klep dicht moet houden te slap geworden?
Een andere mogelijkheid is dat het kanaal voor de aanvoer van de verse buitenlucht te veel weerstand (te weinig doortocht) heeft voor het debiet dat je erdoor wil laten stromen.
@arjenhiemstra Hoe zie ik of deze I2C extra debug functionality aan of uit staat? Op de debug pagina zie ik beide knoppen (aan en uit) blauw.
[Afbeelding]
Verder geen bijzondere setup. Gewoon enkele CVE met humidity/temperature sensor, geen remotes, geen andere sensoren.
Kunnen deze settings nog invloed hebben?
[Afbeelding]
Als de debug functie aan staat heb je (na reload van de webpagina) een menu met de naam "I2C debug". Heb je die niet dan staat de debug functie uit.
Als de debug functie aan staat heb je (na reload van de webpagina) een menu met de naam "I2C debug". Heb je die niet dan staat de debug functie uit.
Ok, helder. Dan stond deze extra debug functie dus uit (extra menu was niet zichtbaar). Ondertussen weer een vastloper van de I2C gehad, ondanks de safe guard. Ik heb nu voor de zekerheid de I2C extra debug funtie een keer aan en weer uit gezet (om uit te sluiten dat er ergens iets undefined is). Ik meld me weer als hij weer vast loopt.
[Afbeelding]
Hier helaas precies het zelfde probleem, mijn bijpass lijkt (op basis van de temperaturen) wel gewoon goed te werken.
[Voor 20% gewijzigd door wouter.N op 04-06-2023 20:01]
Ik begrijp uit dit topic dat een reset van de sensoren lang niet altijd helpt - maar als ik zoek op 'I2C_ERROR_SDA_LOW' (de laatste melding uit de I2C-log voor de crash), kom ik een bericht van mijzelf tegen van een paar maanden geleden - en daarbij werkte de reset ook!
Ik weet niet wat de foutmelding betekent en of het een bug is, of dat het in de Itho zit - maar misschien is een 'automatische reset' hierbij een mogelijkheid?
Ik begrijp uit dit topic dat een reset van de sensoren lang niet altijd helpt - maar als ik zoek op 'I2C_ERROR_SDA_LOW' (de laatste melding uit de I2C-log voor de crash), kom ik een bericht van mijzelf tegen van een paar maanden geleden - en daarbij werkte de reset ook!
Ik weet niet wat de foutmelding betekent en of het een bug is, of dat het in de Itho zit - maar misschien is een 'automatische reset' hierbij een mogelijkheid?
Zo te zien staat de I2C debug functie aan. Als je die aan hebt en er komt iets van een i2c bus error voorbij (en dat zal altijd wel eens gebeuren) dan zal de i2c bus stoppen om loggen van de laatste commandos mogelijk te maken (de output die je ook in je bericht gekopieerd heb). Normaal lost het zich vanzelf bijna altijd op.
Als je verder geen issues hebt kun je het beste de debug functie uitzetten en de safe guard aan laten staan. Ik verwacht dat je dan geen issues meer zal hebben.
Ik heb na veel meelezen deze module ook gekocht om te installeren op mijn itho Daalderop. Omdat ik een HRU 350 heb was de aansluiting eenvoudig te doen. Ook heb ik met deze handleiding (het is wel ff wat meer werk wat hier staat overigens): https://github.com/arjenh...fi/wiki/Homey-integration
MQTT ingesteld met de meest basic setup zodat ik niet veel fout kan doen. In de module krijg ik netjes succes te zien:
Maar zodra ik de module dan toevoeg op de voorgestelde manier (beide opties) krijg ik geen resultaten te zien. De slider (dimmer) doet niks en de temperatuur blijft op nul. Gebruik ik de slider dan krijg ik: Missing Capability Listener: dim
Na een restart (zoals aangegeven in de stappen) verdwijnt de Dim error, maar er gebeurd nog steeds niks. De 2e gegeven optie bij Dim errors ook geprobeerd, maar geen resultaat.
Ook de values van de temperatuur etc. blijven leeg. Ik heb ondertussen echt al dagen lang geprobeerd het op andere manieren uit te lezen, maar helaas niet gelukt. Heeft iemand een idee hoe ik deze werkende ga krijgen op mijn Homey?
Wat ik wel al werkende heb gekregen is de automation via de API. Met een advanced flow gaat nu de afzuiging op basis het vocht gemeten door de losse vochtmeter van Aqara automatisch op de stand: Low / Medium of High. Maar dit moet natuurlijk veel makkelijker kunnen!
NoWorldOrder! schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:28:
Wat ik wel al werkende heb gekregen is de automation via de API. Met een advanced flow gaat nu de afzuiging op basis het vocht gemeten door de losse vochtmeter van Aqara automatisch op de stand: Low / Medium of High. Maar dit moet natuurlijk veel makkelijker kunnen!
Ik raad je aan om niet met vaste percentages te werken om de afzuiging te verhogen. Maar in plaatst daarvan de gemiddelde afwijking over X aantal uur. Dus bijvoorbeeld bij een stijging van 10% ga op high.
Omdat het hele jaar door de RV best kan verschillen. En als je schommelt rond zo'n percentage gaat je afzuiging heel de tijd hoog en omlaag.
Ik raad je aan om niet met vaste percentages te werken om de afzuiging te verhogen. Maar in plaatst daarvan de gemiddelde afwijking over X aantal uur. Dus bijvoorbeeld bij een stijging van 10% ga op high.
Omdat het hele jaar door de RV best kan verschillen. En als je schommelt rond zo'n percentage gaat je afzuiging heel de tijd hoog en omlaag.
Goed punt, dit was vooral om even te testen, maar kon deze optie niet zo eenvoudig vinden... Tip hoe dit te doen met een flow?
Goed punt, dit was vooral om even te testen, maar kon deze optie niet zo eenvoudig vinden... Tip hoe dit te doen met een flow?
Ik gebruik zelf geen homey maar Home Assistant. En daar is mijn kennis ook vrij beperkt. Een hoop google zoek opdrachten verder had ik wel wat gevonden.
In HA maak je gebruik van een statistieken template, die kijkt dus naar het gemiddelde.
En vervolgens weer een andere sensor die het één van het ander aftrekt.
Dan heb ik nog een boolean input waar ik een getal kan invullen die het verschil bepaald, daar kan ik dan mee spelen om het goed af te stellen.
FYI voor de HRU300 (toekomstige) gebruikers, ik heb een klein printje ontworpen met een RJ45 receptacle en een PCI-e 6 pin connector zodat zonder solderen de HRU300 op de non-cve add-on aangesloten kan worden.
Hopelijk over een week of 2 beschikbaar.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details