Is er niemand die hier een antwoord op heeft? Zelfs @arjenhiemstra niet? Het lijkt me dat anderen hier ook tegenaan (kunnen) lopen, ik heb niets unieks draaien of ingesteld.Bochum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:01:
Ok, ik kom even niet verder. Heb het hele topic doorgespit. Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb de add-on al een tijdje in gebruik. Voorheen draaide ik Domoticz, waar ik hem had gekoppeld aan mijn Xiaomi luchtvochtigheidsmeter in de badkamer. Recent ben ik overgestapt op Home Assistant. Ik heb alle apparaten en bestaande automations weten in te richten in Home Assistant, alleen de werking van de add-on nog niet. Ik draai Home Assistant in Docker op Synology.
Wat is me gelukt:
- Integreren van MQTT in Home Assistant via Mosquitto op Synology
- Settings in de add-on aangepast naar Home Assistant met MQTT Discovery aan
- Er wordt 1 apparaat en 1 entiteit herkend in Home Assistant
Maar vervolgens lukt het me niet om het verder aan de praat te krijgen. Ik vind op allerlei plekken informatie:
In basis:
https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant
Daar lees ik:
[...]
Onder Apparaten (Devices) vraag ik me al af of ik hem goed zie. Ik zie namelijk een MQTT logo met wel de Wifi Add-on, maar niet perse een Fan als apparaat:
[Afbeelding]
Verder is er dus een Entiteit aangemaakt die alleen Aan en Uit kan:
[Afbeelding]
Klopt dit überhaupt al, dat het op deze manier is ingeladen?
Nou vind ik op allerlei plekken aanvullende informatie. In de eerder genoemde Github Wiki, maar ook in dit op deze plaatsen:
arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
Uit al die informatie heb ik vanalles geprobeerd, maar ik krijg het niet aan de praat. Ik ben niet perse heel erg thuis in bepaalde coderingen, en ben zeker nog aan het leren binnen Home Assistant, maar ik zou me hier normaal toch echt in moeten kunnen redden. Maar helaas.
Dus, zou iemand mij eenvoudig en stap voor stap uit kunnen leggen wat ik moet doen om de add-on op de juiste manier in te laden / weer te geven zodat ik hem in 3 stappen of als slider kan bedienen? Lijkt me dat als dat is gelukt, ik hem ook in een Automation kan gebruiken.
Alvast enorm bedankt!
Ik heb de addon al een tijdje draaien en met de 2.4.4-beta6 firmware lijkt mijn probleem met de vastlopers ook opgelost te zijn (dank u @arjenhiemstra)
Ik heb alle knoppen in Lovelace toegevoegd met de verschillende standen, een slider, etc, het enige wat me niet lukt is dmv knoppen de 3 timers triggeren. Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe ik dit het beste kan doen?
Ik had gehoopt dat het zo lukte maar dat is dus niet het geval
Ik krijg dan de melding: Failed to call service fan/set_preset_mode. The preset_mode timer3 is not a valid preset_mode: []
Ik heb alle knoppen in Lovelace toegevoegd met de verschillende standen, een slider, etc, het enige wat me niet lukt is dmv knoppen de 3 timers triggeren. Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe ik dit het beste kan doen?
Ik had gehoopt dat het zo lukte maar dat is dus niet het geval
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| type: button tap_action: action: call-service service: fan.set_preset_mode target: entity_id: fan.nrg_itho data: preset_mode: timer3 |
Ik krijg dan de melding: Failed to call service fan/set_preset_mode. The preset_mode timer3 is not a valid preset_mode: []
Je hebt iets nodig dat preset modes definieert, bijv. dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| - name: "Itho HRU 350 " unique_id: "Itho_hru_Fan" state_topic: "itho/lwt" state_value_template: "{% if value == 'online' %}ON{% else %}OFF{% endif %}" command_topic: "itho/cmd" preset_mode_state_topic: "itho/ithostatus" preset_mode_command_template: "{ vremote: '{{ value }}'}" preset_mode_value_template: > {% set am = value_json['Actual Mode'] | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 13 %} timer {% elif am == 24 %} auto {% elif am == 25 %} autonight {% else %} {{ am }} {% endif %} preset_mode_command_topic: "itho/cmd" preset_modes: - "low" - "medium" - "high" - "auto" - "autonight" - "timer1" - "timer2" - "timer3" - "timer" |
Ik kwam deze ook tegen hier maar snap niet zo goed wat ik er mee moet doen. Vooral ook omdat het onder Manual configuration staat en ik mijn box al automatisch verbonden heb.smesjz schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:01:
Je hebt iets nodig dat preset modes definieert, bijv. dit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 - name: "Itho HRU 350 " unique_id: "Itho_hru_Fan" state_topic: "itho/lwt" state_value_template: "{% if value == 'online' %}ON{% else %}OFF{% endif %}" command_topic: "itho/cmd" preset_mode_state_topic: "itho/ithostatus" preset_mode_command_template: "{ vremote: '{{ value }}'}" preset_mode_value_template: > {% set am = value_json['Actual Mode'] | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 13 %} timer {% elif am == 24 %} auto {% elif am == 25 %} autonight {% else %} {{ am }} {% endif %} preset_mode_command_topic: "itho/cmd" preset_modes: - "low" - "medium" - "high" - "auto" - "autonight" - "timer1" - "timer2" - "timer3" - "timer"
Home assistant werkt met auto discovery. Dat registreert alle elementen die je nodig hebt om de fan te kunnen besturen.Bochum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:01:
Ok, ik kom even niet verder. Heb het hele topic doorgespit. Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb de add-on al een tijdje in gebruik. Voorheen draaide ik Domoticz, waar ik hem had gekoppeld aan mijn Xiaomi luchtvochtigheidsmeter in de badkamer. Recent ben ik overgestapt op Home Assistant. Ik heb alle apparaten en bestaande automations weten in te richten in Home Assistant, alleen de werking van de add-on nog niet. Ik draai Home Assistant in Docker op Synology.
Wat is me gelukt:
- Integreren van MQTT in Home Assistant via Mosquitto op Synology
- Settings in de add-on aangepast naar Home Assistant met MQTT Discovery aan
- Er wordt 1 apparaat en 1 entiteit herkend in Home Assistant
Maar vervolgens lukt het me niet om het verder aan de praat te krijgen. Ik vind op allerlei plekken informatie:
In basis:
https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant
Daar lees ik:
[...]
Onder Apparaten (Devices) vraag ik me al af of ik hem goed zie. Ik zie namelijk een MQTT logo met wel de Wifi Add-on, maar niet perse een Fan als apparaat:
[Afbeelding]
Verder is er dus een Entiteit aangemaakt die alleen Aan en Uit kan:
[Afbeelding]
Klopt dit überhaupt al, dat het op deze manier is ingeladen?
Nou vind ik op allerlei plekken aanvullende informatie. In de eerder genoemde Github Wiki, maar ook in dit op deze plaatsen:
Uit al die informatie heb ik vanalles geprobeerd, maar ik krijg het niet aan de praat. Ik ben niet perse heel erg thuis in bepaalde coderingen, en ben zeker nog aan het leren binnen Home Assistant, maar ik zou me hier normaal toch echt in moeten kunnen redden. Maar helaas.
Dus, zou iemand mij eenvoudig en stap voor stap uit kunnen leggen wat ik moet doen om de add-on op de juiste manier in te laden / weer te geven zodat ik hem in 3 stappen of als slider kan bedienen? Lijkt me dat als dat is gelukt, ik hem ook in een Automation kan gebruiken.
Alvast enorm bedankt!
Als ik op het apparaat klik op mijn home dashboard dan krijg een een scherm zoals deze:
Als je iets anders ziet dan dat dan vermoed ik dat auto discovery niet helemaal goed zijn werk heeft gedaan. Apparaat verwijderen en opnieuw laten ontdekken misschien?
De andere configuraties die je linked zijn handmatige alternatieven, soms ter vervanging en soms als aanvulling. Wat wil je precies bereiken?
Ook de topic structuur van domoticz is anders dan standaard, heb je met wisselen naar HA alle topics weer op standaard gezet?
Ben al een tijdje bezig om de waarden van de co2 en h20 sensor in domoticz uit te lezen, maar dit wil nog niet lukken.
Is dit ook mogelijk als ik de plug-in van Domoticz MQTT-autodiscovery installeer en dan in de Itho add-on de Home Assistant MQTT Discovery aan te zetten?
Of moet ik dit doen via node-red?
Is dit ook mogelijk als ik de plug-in van Domoticz MQTT-autodiscovery installeer en dan in de Itho add-on de Home Assistant MQTT Discovery aan te zetten?
Of moet ik dit doen via node-red?
Dank voor je reactie. Dat wat jij ziet, zie ik inderdaad niet. Verwijderen en opnieuw toevoegen geeft volgens mij hetzelfde effect. Dit zie ik als ik de entiteit in Home Assistant open na nieuwe discovery:arjenhiemstra schreef op zondag 29 januari 2023 @ 23:18:
[...]
Home assistant werkt met auto discovery. Dat registreert alle elementen die je nodig hebt om de fan te kunnen besturen.
Als ik op het apparaat klik op mijn home dashboard dan krijg een een scherm zoals deze:
[Afbeelding]
Als je iets anders ziet dan dat dan vermoed ik dat auto discovery niet helemaal goed zijn werk heeft gedaan. Apparaat verwijderen en opnieuw laten ontdekken misschien?
De andere configuraties die je linked zijn handmatige alternatieven, soms ter vervanging en soms als aanvulling. Wat wil je precies bereiken?
Ook de topic structuur van domoticz is anders dan standaard, heb je met wisselen naar HA alle topics weer op standaard gezet?
Daaronder staat niets verder. Die info die jij te zien krijgt, komt bij mij niet naar voren.
Ik heb de topic-structuur volgens mij ook gewoon goed staan:
Wat ik wil bereiken is volgens mij ook gewoon de basis:
1) Ik zou de ventilatie via een 3-standenknop of slider vanuit het dashboard van Home Assistant willen kunnen bedienen
2) Ik zou de ventilatie op willen nemen in een automation, zodat die op basis van de luchtvochtigheid automatisch aan en uit gaat
Beide zaken had ik in Domoticz ook geconfigureerd, mede op basis van input uit dit topic (waarvoor dank!).
Alle input waar ik naar link heb ik doorgenomen en zaken van geprobeerd, maar ik krijg het dus niet werkend op een of andere manier.
Ik probeer in de huidige situatie een automation te gebruiken, waarbij ik deze actie instel:
Als ik binnen de automation kies voor 'Uitvoeren' van deze actie, dan krijg ik de melding 'Actie succesvol uitgevoerd'. Maar de Fan blijft vervolgens gewoon op de stand staan waar hij stond:
Ook als ik dat met deze automation probeer:
Wat zie ik over het hoofd?
[Voor 21% gewijzigd door Bochum op 30-01-2023 20:38]
Na wat verder onderzoek concludeerde ik dat er een firmware update beschikbaar was via het menu van de add-on. Na die te hebben geinstalleerd (2.4.3) kan ik geen verbinding meer krijgen met de add-on. Via http://nrg-itho-xxxx.local/ krijg ik een 'DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN', ook is er geen wifi-netwerk van de add-on beschikbaar (ik dacht wellicht gaat ie terug naar basisinstellingen). Stroom eraf en weer erop heeft het ook niet verholpen.Bochum schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:27:
[...]
Dank voor je reactie. Dat wat jij ziet, zie ik inderdaad niet. Verwijderen en opnieuw toevoegen geeft volgens mij hetzelfde effect. Dit zie ik als ik de entiteit in Home Assistant open na nieuwe discovery:
[Afbeelding]
Daaronder staat niets verder. Die info die jij te zien krijgt, komt bij mij niet naar voren.
Ik heb de topic-structuur volgens mij ook gewoon goed staan:
[Afbeelding]
Wat ik wil bereiken is volgens mij ook gewoon de basis:
1) Ik zou de ventilatie via een 3-standenknop of slider vanuit het dashboard van Home Assistant willen kunnen bedienen
2) Ik zou de ventilatie op willen nemen in een automation, zodat die op basis van de luchtvochtigheid automatisch aan en uit gaat
Beide zaken had ik in Domoticz ook geconfigureerd, mede op basis van input uit dit topic (waarvoor dank!).
Alle input waar ik naar link heb ik doorgenomen en zaken van geprobeerd, maar ik krijg het dus niet werkend op een of andere manier.
Ik probeer in de huidige situatie een automation te gebruiken, waarbij ik deze actie instel:
[Afbeelding]
Als ik binnen de automation kies voor 'Uitvoeren' van deze actie, dan krijg ik de melding 'Actie succesvol uitgevoerd'. Maar de Fan blijft vervolgens gewoon op de stand staan waar hij stond:
[Afbeelding]
Ook als ik dat met deze automation probeer:
[Afbeelding]
Wat zie ik over het hoofd?
Wat nu?
Kun je controleren of de add-on een verbinding heeft gemaakt met je wifi netwerk?Bochum schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:51:
[...]
Na wat verder onderzoek concludeerde ik dat er een firmware update beschikbaar was via het menu van de add-on. Na die te hebben geinstalleerd (2.4.3) kan ik geen verbinding meer krijgen met de add-on. Via http://nrg-itho-xxxx.local/ krijg ik een 'DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN', ook is er geen wifi-netwerk van de add-on beschikbaar (ik dacht wellicht gaat ie terug naar basisinstellingen). Stroom eraf en weer erop heeft het ook niet verholpen.
Wat nu?
Zo te zien niet neearjenhiemstra schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:42:
[...]
Kun je controleren of de add-on een verbinding heeft gemaakt met je wifi netwerk?
Wat geeft het wifi ledje aan op de add-on?
Die knippert blauw. Even een foto ter bevestiging, al weet ik wel zeker dat daar boven de wifi led zit.arjenhiemstra schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:55:
[...]
Wat geeft het wifi ledje aan op de add-on?
Na nog eens 2x de stroom eraf en erop geeft ie nu ineens een teken van leven. Er verschijnt een wifi accesspoint. Ik kan hem nu dus weer bereiken. Zal moeten testen of ik hem nu wel goed an de praat krijg in Home Assistant.Bochum schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:51:
[...]
Na wat verder onderzoek concludeerde ik dat er een firmware update beschikbaar was via het menu van de add-on. Na die te hebben geinstalleerd (2.4.3) kan ik geen verbinding meer krijgen met de add-on. Via http://nrg-itho-xxxx.local/ krijg ik een 'DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN', ook is er geen wifi-netwerk van de add-on beschikbaar (ik dacht wellicht gaat ie terug naar basisinstellingen). Stroom eraf en weer erop heeft het ook niet verholpen.
Wat nu?
Is het normaal dat hij terug gaat naar 'fabieksinstellingen' na een firmware upgrade?
EDIT:
Voor degene die toevallig tegen hetzelfde probleem aan zouden lopen: Het issue lijkt vooralsnog de firmware versie van de Itho addon te zijn geweest. Daardoor werd de addon niet goed ingeladen in Home Assistant waardoor deze niet volledig bruikbaar was. Nu met een upgrade van firmware 2.4.3 heeft de entiteit automatisch een slider en is de ventilatie via de MQTT integratie ook gewoon te bedienen in Home Assistant.
Dank nog voor het meedenken @arjenhiemstra
[Voor 21% gewijzigd door Bochum op 01-02-2023 19:21]
Als er 30 seconden na het opstarten nog een blauw ledje knippert is dat een indicatie dat het access point actief is. Waarom je die dan niet zag weet ik zo even niet.Bochum schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:11:
[...]
Na nog eens 2x de stroom eraf en erop geeft ie nu ineens een teken van leven. Er verschijnt een wifi accesspoint. Ik kan hem nu dus weer bereiken. Zal moeten testen of ik hem nu wel goed an de praat krijg in Home Assistant.
Is het normaal dat hij terug gaat naar 'fabieksinstellingen' na een firmware upgrade?
EDIT:
Voor degene die toevallig tegen hetzelfde probleem aan zouden lopen: Het issue lijkt vooralsnog de firmware versie van de Itho addon te zijn geweest. Daardoor werd de addon niet goed ingeladen in Home Assistant waardoor deze niet volledig bruikbaar was. Nu met een upgrade van firmware 2.4.3 heeft de entiteit automatisch een slider en is de ventilatie via de MQTT integratie ook gewoon te bedienen in Home Assistant.
Dank nog voor het meedenken @arjenhiemstra
Vrijwel nooit maar soms is het helaas nodig. Met de remote instellingen was dit voor het laatst het geval tussen versie 2.3.5 en 2.4.x. Van iedere versie naar versie 2.3.5 de hele config omdat ik toen overgestapt ben op een ander file systeem. Ik vermeld het altijd in de release notes als dit het geval is.Is het normaal dat hij terug gaat naar 'fabieksinstellingen' na een firmware upgrade?
Van welke firmware versie kwam je?Het issue lijkt vooralsnog de firmware versie van de Itho addon te zijn geweest.
Ik herken dit. Ik benader mijn controller via http://nrg-itho-xxxx/ maar wordt na een reboot of update omgeleid naar http://nrg-itho-xxxx.local/. Dit werkt niet, omdat ik een andere domain suffix gebruik. Het verwijderen van de .local in de URL lost dit op. Ik zal eens op github kijken of ik de relevant code kan vinden en indien nodig hier een wijziging op voorstellen. Eerst issue melden, vermoedelijk, nog te weinig ervaring met githubBochum schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:51:
[...]
Wat nu?

Ik frut, dus ik epibreer
Als je eigen domain suffix anders is dan ".local" dan is dat niet het issue. De add-on zal een verzoek naar .local dan namelijk zelf afhandelen, onafhankelijk van je DNS. Dat is het hele idee van mDNS.pistole schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:25:
[...]
Ik herken dit. Ik benader mijn controller via http://nrg-itho-xxxx/ maar wordt na een reboot of update omgeleid naar http://nrg-itho-xxxx.local/. Dit werkt niet, omdat ik een andere domain suffix gebruik. Het verwijderen van de .local in de URL lost dit op. Ik zal eens op github kijken of ik de relevant code kan vinden en indien nodig hier een wijziging op voorstellen. Eerst issue melden, vermoedelijk, nog te weinig ervaring met github.
Heb je IP multicast support misschien geblokkeerd in je netwerk?
Aha, zo ver had ik niet gekeken. Heb gewoon de update gedaan maar niet in de release notes gekeken. Sowieso was ik niet heel actief met de addon bezig, want hij kon dus al ff geüpdatet worden. Volgens mij zat ik op firmware 2.2.x maar precies heb ik het niet meer scherp. 2.3.5. had ik in ieder geval nog niet.arjenhiemstra schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:13:
Vrijwel nooit maar soms is het helaas nodig. Met de remote instellingen was dit voor het laatst het geval tussen versie 2.3.5 en 2.4.x. Van iedere versie naar versie 2.3.5 de hele config omdat ik toen overgestapt ben op een ander file systeem. Ik vermeld het altijd in de release notes als dit het geval is.
[...]
Van welke firmware versie kwam je?
@arjenhiemstra Hi Arjen,
Ik heb wifi module voor Itho WPU ontvangen en aangesloten op mijn warmtepomp. Het werkt prima. MQTT broker op mijn HA is actieve en Json berichten komen ook binnen.
{
"outside-temp_c": -30,
"boilertemp-down_c": 48.75,
"boilertemp-up_c": 55.32,
"evaporator-temp_c": 20.58,
"suction-gas-temp_c": 21.44,
"compressed-gas-temp_c": 26.24,
"liquid-temp_c": 17.7,
"temp-to-source_c": 16.88,
"temp-from-source_c": 17.92,
"cv-supply-temp_c": 24.63,
"cv-return-temp_c": 25.15
}
Maar ik wil graag deze Value afzonderlijk in HA binnen halen maar ik loop vast. Heb je voor mij een Yaml file die ik kan gebruiken?
Alvast bedankt.
Ferry
Ik heb wifi module voor Itho WPU ontvangen en aangesloten op mijn warmtepomp. Het werkt prima. MQTT broker op mijn HA is actieve en Json berichten komen ook binnen.
{
}
Maar ik wil graag deze Value afzonderlijk in HA binnen halen maar ik loop vast. Heb je voor mij een Yaml file die ik kan gebruiken?
Alvast bedankt.
Ferry
Voorbeelde voor de eerste drie;Ferry_nl schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:39:
@arjenhiemstra Hi Arjen,
{
}
Alvast bedankt.
Ferry
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| sensor: - name: WPU Outside temp unique_id: "WPU Outside temp" state_topic: "wpu/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{value_json['Outside temp (°C)']}}" - name: WPU Boiler temp down unique_id: "WPU Boiler temp down" state_topic: "wpu/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{value_json['Boiler temp down (°C)']}}" - name: WPU Boiler temp up unique_id: "WPU Boiler temp up" state_topic: "wpu/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{value_json['Boiler temp up (°C)']}}" |
Thanks!! 1 toevoeging, aangezien @Ferry_nl het normaliseren aan heeft staan zal hij "Outside temp (°C)" moeten vervangen door "outside-temp_c" enz.wouter.N schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:42:
[...]
Voorbeelde voor de eerste drie;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 sensor: - name: WPU Outside temp unique_id: "WPU Outside temp" state_topic: "wpu/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{value_json['Outside temp (°C)']}}" - name: WPU Boiler temp down unique_id: "WPU Boiler temp down" state_topic: "wpu/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{value_json['Boiler temp down (°C)']}}" - name: WPU Boiler temp up unique_id: "WPU Boiler temp up" state_topic: "wpu/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{value_json['Boiler temp up (°C)']}}"
Nog een andere tip;
Omdat het gigantisch veel parameters zijn kan ChatGPT helpen alles te converteren. Ik had hem twee voorbeelden gegeven en de rest heeft ChatGPT gedaan.
Omdat het gigantisch veel parameters zijn kan ChatGPT helpen alles te converteren. Ik had hem twee voorbeelden gegeven en de rest heeft ChatGPT gedaan.
Normaliseren uitzetten is nog makkelijker, zeker als je het gebruikt met home assistant.wouter.N schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:11:
Nog een andere tip;
Bedankt @arjenhiemstra @wouter.N ,
Als ik deze toevoed aan config.yaml , krijg het onderstaande error met het opnieuw statren van HA.
In tweede poging , heb ik sensors.yaml aangemaakt en de code daar toegevoegd. Maar nog steedd geen data in HA. Wat doe ik niet goed?
Als ik deze toevoed aan config.yaml , krijg het onderstaande error met het opnieuw statren van HA.
In tweede poging , heb ik sensors.yaml aangemaakt en de code daar toegevoegd. Maar nog steedd geen data in HA. Wat doe ik niet goed?
Zit ergens een fout in je YAML...begin eens met delen van relevante configuration.yaml en sensors.yamlFerry_nl schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:08:
Bedankt @arjenhiemstra @wouter.N ,
[Afbeelding]
Configuration.yaml
---------------------------------->
# MQTT
device_tracker:
- platform: mqtt_json
devices:
Itho_WPU: itho/ithostatus
sensors.yaml
-------------------------------------->
sensor:
- platform: mqtt
- name: WPU Outside temp
unique_id: "WPU Outside temp"
state_topic: "wpu/ithostatus"
unit_of_measurement: "°C"
value_template: "{{value_json['Outside temp (°C)']}}"
- name: WPU Boiler temp down
unique_id: "WPU Boiler temp down"
value_template: "{{value_json['Boiler temp down (°C)']}}"
- name: WPU Boiler temp up
unique_id: "WPU Boiler temp up"
value_template: "{{value_json['Boiler temp up (°C)']}}"
# MQTT
device_tracker:
devices:
sensors.yaml
sensor:
Zou je de code formatter functie willen gebruiken bij je posts zodat het er uit ziet zoals het in de YAML staat?Indentation matters a lot here....Ferry_nl schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:53:
Configuration.yaml
# MQTT
device_tracker:
devices:
sensors.yaml
sensor:
Verder, ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is bovenstaand structuur verouderd.Ferry_nl schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:53:
Configuration.yaml
# MQTT
device_tracker:
devices:
sensors.yaml
[...]
Wil je iets proberen te bouwen met onderstaand voorbeeld? Dit trek ik net uit mijn HA config en werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| mqtt: sensor: - name: "ITHO rpm sensor" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "rpm" value_template: "{{ value_json['Fan speed (rpm)'] }}" unique_id: "itho_rpm" |
Hier ook nog wat daarover op de wiki:
https://github.com/arjenh...s-with-special-characters
Sorry, Ik ben nieuw op dit forum.
voor Config.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| sensor: - platform: mqtt_json - name: WPU Outside temp unique_id: "WPU Outside temp" state_topic: "wpu/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{value_json['Outside temp (°C)']}}" - name: WPU Boiler temp down unique_id: "WPU Boiler temp down" state_topic: "wpu/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{value_json['Boiler temp down (°C)']}}" - name: WPU Boiler temp up unique_id: "WPU Boiler temp up" state_topic: "wpu/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{value_json['Boiler temp up (°C)']}}" |
voor Config.yaml
code:
1
2
3
4
| device_tracker: - platform: mqtt_json devices: Itho_WPU: itho/ithostatus |
Sensors moet twee spaties dieper. Daarvoor moet nog "mqtt:".Ferry_nl schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:53:
Configuration.yaml
# MQTT
device_tracker:
devices:
sensors.yaml
sensor:
Edit: Zie dat Arjen er ook al het zelfde zei.
Top Heren,Het werkt. Iederen bedankt voor de tip en uileg.
Kun je hier nog wat over zeggen? Ik heb dus het volgende draaien:CodeCaster schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:43:
[...]
Ik heb dit weekend nog wat getest, maar na élke reset (vanuit de UI of door de pushbutton op het bord) start de add-on altijd in AP-modus. Na een kwartier verbindt hij dan gewoon met m'n WiFi en ontvangt Home Assistant z'n gegevens.
Is dat hoe het zou moeten werken?
Ik zou verwachten: je configureert het WiFi-netwerk, je herstart, hij probeert te verbinden.
Nu is het: je configureert het WiFi-netwerk, je herstart, je wacht een kwartier, je hoopt dat hij verbindt.
• Itho device type: CVE-Silent
• Itho fw version: 27
• Add-on firmware: 2.4.3
• Hardware version: 2
• Batch: 20-4822
• UI/Ubiquiti/UniFi AC Pro
In tegenstelling tot wat ik hiervoor beweerde, is mijn probleem dat hij elke tweede restart pas verbinding maakt met WiFi.
Dus bij reset #1 komt hij in AP-modus, als ik dan met het AP verbind en de ingebouwde webserver bezoek op 192.168.4.1, heeft 'ie keurig m'n WiFi onthouden (maar niet verbonden). Als ik dan reset #2 geef, verbindt 'ie vanzelf met het geconfigureerde netwerk.
Alternatief scenario: hij herstart, kan geen verbinding maken, reset zichzelf na 15 minuten, verbindt dan wel.
Relevante logs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| 31843 I: Reboot requested 2353 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET 2689 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3 35302 I: Setup: wifi not connected - WL_NO_SSID_AVAIL 35460 I: Setup: Wifi connect STA failed 37123 I: wifi AP mode started 37290 I: Setup: AP mode active 37462 I: Setup: Virtual remotes, start ID: 63,6E,C0 - No.: 1 37718 I: Setup: remotes configfile loaded 37929 I: Setup: init of CC1101 RF module successful 38230 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:27 hw:27 38574 I: Setup: remotes configfile loaded 38758 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 39088 I: I2C init: QueryStatus 40903 I: MQTT: connection failed, System config: 1 41104 I: Webserver: started 41317 I: mDNS: started 41528 I: Hostname: nrg-itho-6ec0 41753 I: Setup: done 73437 I: Reboot requested 2242 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET 2392 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.3 9434 I: WiFi: connection successful |
Na de laatste log, dus als de verbinding goed is, blijft de WiFi-statusled constant rood branden.
https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence
@arjenhiemstra niet zeker of de vraag wel eens gesteld is, maar is het ook mogelijk om een signaal te krijgen als iemand via een remote de status van de itho aanpast om dat ook als statusbericht te krijgen? Ik heb een remote in de badkamer hangen en die praat direct met de itho. Ook zou het interessant zijn als je weet waarom de fan naar 100% gaat (bij voorbeeld door vochtsensor). Wordt die info door de itho op de i2c bus geplaatst?
Ik frut, dus ik epibreer
Dat zou via bv hass geregeld kunnen worden. Met een als functie. Als switch niet op in staat maar ventilator status is x% stuur een bericht.pistole schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:02:
@arjenhiemstra niet zeker of de vraag wel eens gesteld is, maar is het ook mogelijk om een signaal te krijgen als iemand via een remote de status van de itho aanpast om dat ook als statusbericht te krijgen? Ik heb een remote in de badkamer hangen en die praat direct met de itho. Ook zou het interessant zijn als je weet waarom de fan naar 100% gaat (bij voorbeeld door vochtsensor). Wordt die info door de itho op de i2c bus geplaatst?
A Soldiers manual and a pair of boots.
Dat is een goeie. Weet niet of ik direct die switch kan zien, maar ik zie wel deze in hetTo_Tall schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:15:
[...]
Dat zou via bv hass geregeld kunnen worden. Met een als functie. Als switch niet op in staat maar ventilator status is x% stuur een bericht.
FanInfo: auto
RemainingTime (min): 0
Selection: 7
Dus ik ga eens kijken wat deze attributen doen. Thanks!
Ik frut, dus ik epibreer
FanInfo geeft het laatst gegeven remote commando weer (dan kan een fysieke remote zijn of een virtual remote van de add-on)pistole schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:25:
[...]
Dat is een goeie. Weet niet of ik direct die switch kan zien, maar ik zie wel deze in het
De status van de dan wordt doorgegeven. Als je daar een switch bv aan hangt of een template maak. Die aan de hand van de fan speed die wel wordt doorgegeven aan hass. Uitleest. Kan je daar weer alerts op hangen.pistole schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:25:
[...]
Dat is een goeie. Weet niet of ik direct die switch kan zien, maar ik zie wel deze in het
A Soldiers manual and a pair of boots.
Thanks, de gevonden attributen geven voldoende informatie.To_Tall schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:49:
[...]
De status van de dan wordt doorgegeven. Als je daar een switch bv aan hangt of een template maak. Die aan de hand van de fan speed die wel wordt doorgegeven aan hass. Uitleest. Kan je daar weer alerts op hangen.
Ik frut, dus ik epibreer
Ik heb de laatste firmware 2.4.4 beta 6 op mijn cve-s eco met rev board 2 en ervaar nu dagelijks een crash/hang. Kan ik hier iets aan doen?
Verder mooi product!
Groet
17016 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12
16778 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:27 hw:27
16497 I: Hostname: nrg-itho-3124
15886 I: mDNS: started
15509 I: Webserver: started
15207 I: MQTT: connected, System config: 1
15011 I: Setup: init of CC1101 RF module successful
14287 I: WiFi: connection successful
2774 E: Unable to set wifi disconnect
1653 I: I2C sniffer capable hardware: yes
1478 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.4-beta6
1244 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET
2023-02-05 08:23:30 W: Warning: I2C timeout, trying I2C bus reset...
2023-02-05 08:23:27 E: Error: I2C bus could not be cleared!
Verder mooi product!
Groet
[Voor 81% gewijzigd door Walter Bressers op 05-02-2023 09:36]
Precies daarvoor zit de i2c safeguard functie in de laatste beta6 die je hebt. Wil je die eens aanzetten?Walter Bressers schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:33:
Ik heb de laatste firmware 2.4.4 beta 6 op mijn cve-s eco met rev board 2 en ervaar nu dagelijks een crash/hang. Kan ik hier iets aan doen?
Verder mooi product!
Groet
[Afbeelding]
Ik heb vergelijkbare problemen met mijn WPU65i. Nu ik eindelijk syslog aan de gang heb (don't askarjenhiemstra schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:14:
[...]
Precies daarvoor zit de i2c safeguard functie in d slaafste beta6 die je hebt. Wil je die eens aanzetten?

EDIT:
N.a.v. een post van @arjenhiemstra in het andere topic en de ervaring dat de ithofiwif helemaal stopte met communiceren met de WPU; de i2c safeguard functie weer uitgezet.
[Voor 13% gewijzigd door nl0pvm op 05-02-2023 17:51]
Ik heb het aangezet!arjenhiemstra schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:14:
[...]
Precies daarvoor zit de i2c safeguard functie in de laatste beta6 die je hebt. Wil je die eens aanzetten?
Dit weekend kwam hij binnen dus meteen gemonteerd. Inderdaad een simpel klusje, ook het plaatsen van de vocht sensor (heb variant met plek bij de blauwe sticker gekozen). Eigenlijk was het meeste werk het schoonmaken van het ding, mocht na zeven jaar ook wel eens.
Tip voor de afstandhouder, dat kreeg ik alleen voor elkaar door ook even de originele itho print los te maken.
Vraagje, ik wou hem via de web api en een http thing op mijn openhab aansluiten. Ik ben vast niet de eerste, iemand die de yaml kan posten?
Tip voor de afstandhouder, dat kreeg ik alleen voor elkaar door ook even de originele itho print los te maken.
Vraagje, ik wou hem via de web api en een http thing op mijn openhab aansluiten. Ik ben vast niet de eerste, iemand die de yaml kan posten?
Wel, openHAB is niet zo populair of ik heb geen geduld
Voor toekomstige liefhebbers de YAML voor een thing via de web-API. Kan je knippen-plakken en dan met de wizard de bijbehorende equipment genereren. Als je op de current_speed en command ook via de meta informatie een bereik/waardenlijst en default widget toevoegt kan je hem al vanaf de items bedienen. Uiteraard ga ik ook nog even een mooie widget maken, daarvan zal ik t.z.t. ook nog wel de YAML posten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
| UID: http:url:ventilator label: ventilator thingTypeUID: http:url configuration: authMode: BASIC ignoreSSLErrors: false baseURL: http://ventilator/api.html delay: 0 stateMethod: GET refresh: 60 commandMethod: GET contentType: application/json timeout: 3000 bufferSize: 2048 channels: - id: temperature channelTypeUID: http:number label: temperature description: "" configuration: mode: READONLY unit: °C stateExtension: ?get=ithostatus stateTransformation: JSONPATH:$.temp - id: humidity channelTypeUID: http:number label: humidity description: null configuration: mode: READONLY stateExtension: ?get=ithostatus stateTransformation: JSONPATH:$.hum - id: ppmw channelTypeUID: http:number label: ppmw description: null configuration: mode: READONLY stateExtension: ?get=ithostatus stateTransformation: JSONPATH:$.ppmw - id: speed_status channelTypeUID: http:number label: speed status description: null configuration: mode: READONLY stateExtension: ?get=ithostatus stateTransformation: JSONPATH:$['Speed status'] - id: fan_speed channelTypeUID: http:number label: fan speed description: null configuration: mode: READONLY stateExtension: ?get=ithostatus stateTransformation: JSONPATH:$["Fan speed (rpm)"] - id: current_speed channelTypeUID: http:number label: current speed description: null configuration: mode: READWRITE stateExtension: ?get=currentspeed commandExtension: ?speed=%2$s - id: command channelTypeUID: http:string label: command description: null configuration: mode: WRITEONLY commandExtension: ?command=%2$s |
Het lijkt te werken, al 3 dagen geen reboot meer nodig gehad.
wat doet die safeguard functie. Zorgt die dat de itho box niet crashed? of herstart deze de itho box als hij crasht?arjenhiemstra schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:14:
[...]
Precies daarvoor zit de i2c safeguard functie in de laatste beta6 die je hebt. Wil je die eens aanzetten?
Ik had ook crashes en heb gedowngrade naar 2.3.5. en sindsdien geen crashes meer.
De add-on en de vochtsensor van de itho zitten elkaar in de weg. De safeguard functie zorgt ervoor dat er geen communicatie vanuit de add-on is iets voor en iets na de communicatie vanuit de itho richting de vochtsensor.wlmpie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:29:
[...]
wat doet die safeguard functie. Zorgt die dat de itho box niet crashed? of herstart deze de itho box als hij crasht?
Ik had ook crashes en heb gedowngrade naar 2.3.5. en sindsdien geen crashes meer.
Dat zorgt ervoor dat de i2c bus van de itho niet meer onderuit gaat.
Ik ben aan de slag met een widget voor op mijn (wall mounted) dashboard. Zie ik het goed dat bij gebruik.van een timer (hetzij via api, hetzij via remote connected met addon) je niet kan zien dat (en hoe lang nog) de timer loopt. Of is er een truc?
Doel is een knopje met een zandloper die oplicht als de ventilator tijdelijk harder staat.
Doel is een knopje met een zandloper die oplicht als de ventilator tijdelijk harder staat.
Nice en bedankt voor het delen!! Heb je een github account en zou je deze op de wiki willen zetten?Supersjellie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:29:
Wel, openHAB is niet zo populair of ik heb geen geduldVoor toekomstige liefhebbers de YAML voor een thing via de web-API. Kan je knippen-plakken en dan met de wizard de bijbehorende equipment genereren. Als je op de current_speed en command ook via de meta informatie een bereik/waardenlijst en default widget toevoegt kan je hem al vanaf de items bedienen. Uiteraard ga ik ook nog even een mooie widget maken, daarvan zal ik t.z.t. ook nog wel de YAML posten.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 UID: http:url:ventilator label: ventilator thingTypeUID: http:url configuration: authMode: BASIC ignoreSSLErrors: false baseURL: http://ventilator/api.html delay: 0 stateMethod: GET refresh: 60 commandMethod: GET contentType: application/json timeout: 3000 bufferSize: 2048 channels: - id: temperature channelTypeUID: http:number label: temperature description: "" configuration: mode: READONLY unit: °C stateExtension: ?get=ithostatus stateTransformation: JSONPATH:$.temp - id: humidity channelTypeUID: http:number label: humidity description: null configuration: mode: READONLY stateExtension: ?get=ithostatus stateTransformation: JSONPATH:$.hum - id: ppmw channelTypeUID: http:number label: ppmw description: null configuration: mode: READONLY stateExtension: ?get=ithostatus stateTransformation: JSONPATH:$.ppmw - id: speed_status channelTypeUID: http:number label: speed status description: null configuration: mode: READONLY stateExtension: ?get=ithostatus stateTransformation: JSONPATH:$['Speed status'] - id: fan_speed channelTypeUID: http:number label: fan speed description: null configuration: mode: READONLY stateExtension: ?get=ithostatus stateTransformation: JSONPATH:$["Fan speed (rpm)"] - id: current_speed channelTypeUID: http:number label: current speed description: null configuration: mode: READWRITE stateExtension: ?get=currentspeed commandExtension: ?speed=%2$s - id: command channelTypeUID: http:string label: command description: null configuration: mode: WRITEONLY commandExtension: ?command=%2$s
Anders doe ik het graag maar ik weet niet of dit voldoende info is of dat er nog iets van beschrijving bij moet om het te kunnen gerbuiken
Ik had recentelijk een vergelijkbare vraag, en je kan deze attributen gebruiken:Supersjellie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:21:
Ik ben aan de slag met een widget voor op mijn (wall mounted) dashboard. Zie ik het goed dat bij gebruik.van een timer (hetzij via api, hetzij via remote connected met addon) je niet kan zien dat (en hoe lang nog) de timer loopt. Of is er een truc?
FanInfo past zich aan naar een 'timer x' waarde en de RemainingTime laat zich raden:
FanInfo: timer 3
RemainingTime (min): 10
[Voor 3% gewijzigd door pistole op 09-02-2023 12:41]
Ik frut, dus ik epibreer
Is er ook een optie om via de API of MQTT een CO2 waarde door te geven aan de virtual remote?
Er is wel ondersteuning voor deze remote types als virtual remote maar heb nog geen optie gevonden om de CO2 of RV waarden door te sturen.
Via de API of MQTT CO2 waarden doorgeven maakt het mogelijk om eigen sensoren te koppelen en de HRU 350 te laten aansturen.
Er is wel ondersteuning voor deze remote types als virtual remote maar heb nog geen optie gevonden om de CO2 of RV waarden door te sturen.
Via de API of MQTT CO2 waarden doorgeven maakt het mogelijk om eigen sensoren te koppelen en de HRU 350 te laten aansturen.
Dat hoeft toch niet? Als je de sensor gekoppeld hebt aan HA (of andere domotica) dan kan je daar een actie of script starten die een opdracht stuurt naar de add-on. Of begrijp ik je verkeerd?
Ik frut, dus ik epibreer
Dat kan zeker maar dan kun je de HRU 350 enkel in stand Laag, Middel of Hoog zetten.pistole schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:28:
Dat hoeft toch niet? Als je de sensor gekoppeld hebt aan HA (of andere domotica) dan kan je daar een actie of script starten die een opdracht stuurt naar de add-on. Of begrijp ik je verkeerd?
Indien de HRU 350 van een van zijn sensoren (en dit zou ik dus graag met de virtual remote doen) een CO2 waarde van 1050ppm of hoger doorsturen dan wordt met kleine stapjes de snelheid waarop de ventilatie opgevoerd. dit gaat veel mooier dan in een klap naar een hogere setting.
Ik zal vanavond eens kijken, het leek alsof die (via de api.html en statusscherm) leeg bleven. Heb.je je remote aan de Itho of aan de addon gekoppeld, zou een verschil kunnen opleverenpistole schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:39:
[...]
Ik had recentelijk een vergelijkbare vraag, en je kan deze attributen gebruiken:
FanInfo past zich aan naar een 'timer x' waarde en de RemainingTime laat zich raden:
En mocht je de timer willen opvragen die niet via remote commando's gaat maar via de add-on zelf (pwm2i2c commando's) dan is er een hidden WepAPI functie waarmee je de queue kunt opvragen, daar staat ook huidige snelheid en remaining timer. Opvragen kan via:pistole schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:39:
[...]
Ik had recentelijk een vergelijkbare vraag, en je kan deze attributen gebruiken:
http://[itho-add-on]/api.html?get=queue
Dat zijn status waarden uit de itho firmware, geven dus inderdaad de remote status weer van (virtual) remotes gekoppeld aan de itho zelf. De timer van remotes gekoppeld aan de add-on staat beschreven in bovenstaande post.Supersjellie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:47:
[...]
Ik zal vanavond eens kijken, het leek alsof die (via de api.html en statusscherm) leeg bleven. Heb.je je remote aan de Itho of aan de addon gekoppeld, zou een verschil kunnen opleveren
Hmm, interessant! Dus een CO2 remote gekoppeld aan een HRU350 kan de HRU op basis van CO2 info 'traploos' regelen?cold schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:58:
[...]
Dat kan zeker maar dan kun je de HRU 350 enkel in stand Laag, Middel of Hoog zetten.
Indien de HRU 350 van een van zijn sensoren (en dit zou ik dus graag met de virtual remote doen) een CO2 waarde van 1050ppm of hoger doorsturen dan wordt met kleine stapjes de snelheid waarop de ventilatie opgevoerd. dit gaat veel mooier dan in een klap naar een hogere setting.
Dan is het zeker interessant op eens te kijken welke commando's er dan op de i2c bus voorbij komen, dat zou inderdaad een interessante toevoeging kunnen zijn.
Super, klopt precies. De 'normale' api.htmp toont ook bij dubbelcheck inderdaad niks maar dat klopt dus omdat ik de remote aan de add-on heb verbonden. Deze hidden api (zijn er meer?!?) toont het inderdaad wel met resterende tijd. Ik ga mijn setup hierop aanpassen.arjenhiemstra schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:07:
[...]
En mocht je de timer willen opvragen die niet via remote commando's gaat maar via de add-on zelf (pwm2i2c commando's) dan is er een hidden WepAPI functie waarmee je de queue kunt opvragen, daar staat ook huidige snelheid en remaining timer. Opvragen kan via:
code:
1
| {"queue":[{"index":0,"speed":160,"valid":14100},{"index":1,"speed":-1,"valid":0}, ....} |
Op je andere vraag, zal eens een github account aanmaken. Heb inmiddels een flinke 'custom' openHAB voorraad programmatuur/things/rules/widgets. Steel genoeg, dus hoog tijd to return the favor. Was het al een tijd van plan, maar ja. Knutselaars zijn niet altijd de perfecte documentatie schrijvers

Widget krijgt al wat vorm, heb een dashboard met tiles dus dit is de tussenstand. Icoon met fan (low, medium, high ander plaatje), in centrum speed/10, vocht met kleurtje of het hoog/laag is. Knoppen met low, medium, high en timer. Kan die laatste nu ook zo maken dat hij ook op remote reageert. En dan nog even een pop-over als je zelf een 20-250 stand wilt kiezen. Misschien ook een pop-over op het vocht-icoon voor een grafiek met de dagstand. Het wordt wel wat.
Helemaal traploos is het niet maar wel veel kleinere stapjes dan laag, middel, hoog (zie plaatje van afgelopen nacht)arjenhiemstra schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:07:
[...]
En mocht je de timer willen opvragen die niet via remote commando's gaat maar via de add-on zelf (pwm2i2c commando's) dan is er een hidden WepAPI functie waarmee je de queue kunt opvragen, daar staat ook huidige snelheid en remaining timer. Opvragen kan via:
naast zelf sensors maken is er nog een reden waarom ik graag via de API/MQTT & de virtual remote een CO2 waarde aan de HRU 350 wil doorgeven. De HRU 350 gaat pas bij ongeveer 1050ppm CO2 de snelheid van de fans opvoeren, als ik via de virtual remote een waarde kan doorgeven dan kan ik die gewoon 12% verhogen en daarmee al rond de 900ppm de fan snelheid laten opvoeren.
De vraag zal ongetwijfeld al ergens beantwoord zijn maar ik kreeg het niet gevonden: is het mogelijk om zowel een rf remote (in de badkamer) als home assistant via mqtt te gebruiken? En dan via mqtt ook de medium stand forceren?
Het probleem is nu dat als ik hem via de rf remote op high zet, ik hem niet via home assistant op low kan zetten.
Wanneer ik dit probeer via de service fan.set_preset_mode --> auto, krijgt ik een error: Kan service fan/set_preset_mode niet aanroepen. required key not provided @ data['preset_mode']. Het zal dus anders moeten.
Wellicht is het mogelijk om de virtual remote te gebruiken in HA.
Ik hoor het graag
Het probleem is nu dat als ik hem via de rf remote op high zet, ik hem niet via home assistant op low kan zetten.
Wanneer ik dit probeer via de service fan.set_preset_mode --> auto, krijgt ik een error: Kan service fan/set_preset_mode niet aanroepen. required key not provided @ data['preset_mode']. Het zal dus anders moeten.
Ik hoor het graag

[Voor 9% gewijzigd door ICEIII op 11-02-2023 01:42]
Vandaag overgegaan van 2.3.5 naar 2.4.4-beta6. Op de een of andere manier krijgt de module geen i2c verbinding meer met de CVE. HW2, Itho CVE met grijze deksel. Zie bijgaande log
Power cycle lost dit niet op.
Met eerdere versies had ik wel gewoon i2c communicatie, de add-on is er niet uit geweest.
Iemand een suggestie?
EDIT: I2C safeguard zowel aan als uit geprobeerd. Zelfde effect.
EDIT2:
Ik ben teruggegaan naar 2.3.5. Dan werkt de I2C weer (zonder power cycle)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 2023-02-11 09:53:46 E: I2C init: QueryDevicetype - failed 2023-02-11 09:53:36 I: Hostname: nrg-itho-4a88 2023-02-11 09:53:36 I: mDNS: started 2023-02-11 09:53:36 I: Webserver: started 2023-02-11 09:53:36 I: MQTT: connected, System config: 1 2023-02-11 09:53:35 I: WiFi: connection successful 2023-02-11 09:53:30 E: Unable to set wifi disconnect 2023-02-11 09:53:29 I: I2C sniffer capable hardware: no 2023-02-11 09:53:29 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.4-beta6 |
Met eerdere versies had ik wel gewoon i2c communicatie, de add-on is er niet uit geweest.
Iemand een suggestie?
EDIT2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| 2023-02-11 09:53:29 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.4-beta6 2023-02-11 09:53:29 I: I2C sniffer capable hardware: no 2023-02-11 09:53:30 E: Unable to set wifi disconnect 2023-02-11 09:53:35 I: WiFi: connection successful 2023-02-11 09:53:36 I: MQTT: connected, System config: 1 2023-02-11 09:53:36 I: Webserver: started 2023-02-11 09:53:36 I: mDNS: started 2023-02-11 09:53:36 I: Hostname: nrg-itho-4a88 2023-02-11 09:53:46 E: I2C init: QueryDevicetype - failed 1390 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 1743 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.4-beta6 2042 I: I2C sniffer capable hardware: no 2791 E: Unable to set wifi disconnect 8210 I: WiFi: connection successful 9086 I: MQTT: connected, System config: 1 9241 I: Webserver: started 9407 I: mDNS: started 9567 I: Hostname: nrg-itho-4a88 15241 E: I2C init: QueryDevicetype - failed 1264 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 1501 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.4-beta6 1675 I: I2C sniffer capable hardware: no 2710 E: Unable to set wifi disconnect 8007 I: WiFi: connection successful 8733 I: MQTT: connected, System config: 1 8925 I: Webserver: started 9126 I: mDNS: started 9336 I: Hostname: nrg-itho-4a88 15217 E: I2C init: QueryDevicetype - failed 2023-02-11 10:17:36 I: Firmware update: nrgitho-hw2-v2.3.5(1).bin 2023-02-11 10:17:48 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET 2023-02-11 10:17:48 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3.5 2023-02-11 10:17:49 N: Static IP config OK 2023-02-11 10:17:54 N: WiFi: connection successful 2023-02-11 10:17:55 N: WiFi info: 2023-02-11 10:17:55 N: Mode:STA 2023-02-11 10:17:55 N: Status:3 2023-02-11 10:17:55 N: IP:192.168.2.80 2023-02-11 10:17:55 N: Setup: Virtual remote ID: 44,74,136 2023-02-11 10:17:56 N: MQTT: connected, System config: 1 2023-02-11 10:17:56 N: Webserver: started 2023-02-11 10:17:56 N: mDNS: started 2023-02-11 10:17:56 N: Hostname: nrg-itho-4a88 2023-02-11 10:17:57 N: Setup: done 2023-02-11 10:18:03 N: I2C init: QueryDevicetype - fw:25 hw:27 2023-02-11 10:18:04 N: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 2023-02-11 10:18:04 N: I2C init: QueryStatus 2023-02-11 10:18:04 N: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery... |
[Voor 60% gewijzigd door kvandt op 11-02-2023 11:19]
@arjenhiemstra hey foutje gevonden op https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant
regel 11 moet "state_topic: itho/state"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| # Itho daalderop MV www.nrgwatch.nl fan: - platform: mqtt device: identifiers: nrg-itho-1 model: ITHO Wifi Add-on name: ITHO-WIFI availability_topic: itho/lwt unique_id: nrg-itho-1 name: nrg-itho-1_fan state_topic: itho/lwt state_value_template: '{% if value == ''online'' %}ON{% else %}OFF{% endif %}' json_attributes_topic: itho/ithostatus command_topic: itho/cmd/not_used/but_needed_for_HA percentage_command_topic: itho/cmd percentage_command_template: '{{ value * 2.54 }}' percentage_state_topic: itho/state percentage_value_template: '{{ ((value | int) / 2.54) | round}}' |
[Voor 11% gewijzigd door vso op 11-02-2023 14:15]
Tja vanalles
ik wil best een HA intergratie maken althans een "Start" op basis van je API voor die dingen of direct 1:1 ipv mqtt communicatie teminste ik neem aan dat de data die MQTT krijgt ook via de API uit te lezen is.
Anyways hoeveel pinnen heb je nog over op die boardjes ? zou een CO2 sensor een optie zijn ???
Daarnaast speel ik nog steeds met het idee om "ventilatie kleppen" in mijn lucht ventilatie te bouwen, + de duco roosters in home te automagiseren.
Anyways hoeveel pinnen heb je nog over op die boardjes ? zou een CO2 sensor een optie zijn ???
Daarnaast speel ik nog steeds met het idee om "ventilatie kleppen" in mijn lucht ventilatie te bouwen, + de duco roosters in home te automagiseren.
Tja vanalles
Ik neem aan dat je dit hebt geprobeerd?vso schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:15:
@arjenhiemstra hey foutje gevonden op https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 # Itho daalderop MV www.nrgwatch.nl fan: - platform: mqtt device: identifiers: nrg-itho-1 model: ITHO Wifi Add-on name: ITHO-WIFI availability_topic: itho/lwt unique_id: nrg-itho-1 name: nrg-itho-1_fan state_topic: itho/lwt state_value_template: '{% if value == ''online'' %}ON{% else %}OFF{% endif %}' json_attributes_topic: itho/ithostatus command_topic: itho/cmd/not_used/but_needed_for_HA percentage_command_topic: itho/cmd percentage_command_template: '{{ value * 2.54 }}' percentage_state_topic: itho/state percentage_value_template: '{{ ((value | int) / 2.54) | round}}'
Huidige code met lwt is prima want het gaat om de state van de fan (on/off) en daar is LWT waarde prima voor te gebruiken.
plaatje op die pagina is van mijn (dubbele) itho modulesmesjz schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:33:
[...]
Ik neem aan dat je dit hebt geprobeerd?
Huidige code met lwt is prima want het gaat om de state van de fan (on/off) en daar is LWT waarde prima voor te gebruiken.

Tja vanalles
@arjenhiemstra Zoo, dat was even een "blast from the past" om één en ander voor github in te richten. Maar blijkbaar is het allemaal niet compleet weggezakt, ik denk dat het geslaagd is
Hiermee staat de hele boel (deze is voor openHAB) dus op github: thing, widget, images en een korte handleiding hoe het aan de praat te krijgen en te gebruiken. De basics werken nu allemaal, inclusief het netjes tonen van de timer (dankzij de queue secret api). Ik ben wel een beetje uitgetikt, dus voor hier slechts nieuwe screenshots.
Code (incl.images) is op github te vinden: https://github.com/Supersjellie/openhab-itho-fan
Suggesties welkom, qua plannen ga ik door met een rule om de gebruikelijke dingen te automatiseren en een 24 huur grafiek als popup.

Hiermee staat de hele boel (deze is voor openHAB) dus op github: thing, widget, images en een korte handleiding hoe het aan de praat te krijgen en te gebruiken. De basics werken nu allemaal, inclusief het netjes tonen van de timer (dankzij de queue secret api). Ik ben wel een beetje uitgetikt, dus voor hier slechts nieuwe screenshots.
Code (incl.images) is op github te vinden: https://github.com/Supersjellie/openhab-itho-fan
Suggesties welkom, qua plannen ga ik door met een rule om de gebruikelijke dingen te automatiseren en een 24 huur grafiek als popup.
In principe moet dit gewoon kunnen. Heb je de module ook als 'virtual remote' aangemeld op de ITHO?ICEIII schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 01:38:
De vraag zal ongetwijfeld al ergens beantwoord zijn maar ik kreeg het niet gevonden: is het mogelijk om zowel een rf remote (in de badkamer) als home assistant via mqtt te gebruiken? En dan via mqtt ook de medium stand forceren?
Ik hoor het graag
Ik frut, dus ik epibreer
Ja dat heb ik gedaan. Het gekke is dat je in de log hier ook de aanmelding van ziet:pistole schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:12:
[...]
In principe moet dit gewoon kunnen. Heb je de module ook als 'virtual remote' aangemeld op de ITHO?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Virtual remotes, start ID: 15,03,18 - No.: 0 2023-02-11 19:34:21 I: Setup: remotes configfile loaded 2023-02-11 19:34:21 I: Setup: Original SHT30 sensor found 2023-02-11 19:34:21 I: Setup: init of CC1101 RF module successful 2023-02-11 19:34:21 I: Setup: remotes configfile loaded 2023-02-11 19:36:23 I: MQTT: connected, System config: 1 2023-02-11 19:36:23 I: Webserver: started 2023-02-11 19:36:24 I: mDNS: started 2023-02-11 19:36:24 I: Hostname: Itho_addon 2023-02-11 19:36:24 I: Setup: done 2023-02-11 19:36:26 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:25 hw:27 2023-02-11 19:36:26 I: I2C init: set hum sensor in itho firmware to: off 2023-02-11 19:36:27 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 2023-02-11 19:36:27 I: I2C init: QueryStatus 2023-02-11 19:36:27 I: I2C init: Virtual remote join command send 2023-02-11 19:36:27 I: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery... |
Maar de virtual remote sectie van de web interface blijft leeg:
Nu heb ik de firmware al gedowngrade naar 2.4.2 maar dit scherm blijft leeg.
Wat betreft home assistant; werkt mqtt dan als een virtual remote? Wordt hier ook eer een force naar medium uitgevoerd of moet ik hier nog iets voor doen behalve de fan naar een bepaald percentage zetten?
Dit heb ik ook gehad. Gewoon je scherm draaien of op een groter scherm de pagina openen.ICEIII schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:47:
[...]
Maar de virtual remote sectie van de web interface blijft leeg: [Afbeelding]
Bij mij werkt het prima. Check even je settings, en misschien heeft je ITHO een power cycle nodig om hem in te leren?
[Voor 17% gewijzigd door pistole op 12-02-2023 08:35]
Ik frut, dus ik epibreer
Supersjellie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:47:
@arjenhiemstra Zoo, dat was even een "blast from the past" om één en ander voor github in te richten. Maar blijkbaar is het allemaal niet compleet weggezakt, ik denk dat het geslaagd is![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik zal er naar verwijzen vanaf de wiki van het ithowifi project: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki
want dit is wel een heel mooi stukje documentatie!
Zou je een kunnen kijken of je een melding ziet in de console van je browser? Het lijkt erop dat de json met vremote content niet door komt via de websocket. Misschien staat er iets in de log dat kan helpen.ICEIII schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:47:
[...]
Ja dat heb ik gedaan. Het gekke is dat je in de log hier ook de aanmelding van ziet:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Virtual remotes, start ID: 15,03,18 - No.: 0 2023-02-11 19:34:21 I: Setup: remotes configfile loaded 2023-02-11 19:34:21 I: Setup: Original SHT30 sensor found 2023-02-11 19:34:21 I: Setup: init of CC1101 RF module successful 2023-02-11 19:34:21 I: Setup: remotes configfile loaded 2023-02-11 19:36:23 I: MQTT: connected, System config: 1 2023-02-11 19:36:23 I: Webserver: started 2023-02-11 19:36:24 I: mDNS: started 2023-02-11 19:36:24 I: Hostname: Itho_addon 2023-02-11 19:36:24 I: Setup: done 2023-02-11 19:36:26 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:25 hw:27 2023-02-11 19:36:26 I: I2C init: set hum sensor in itho firmware to: off 2023-02-11 19:36:27 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 2023-02-11 19:36:27 I: I2C init: QueryStatus 2023-02-11 19:36:27 I: I2C init: Virtual remote join command send 2023-02-11 19:36:27 I: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...
Maar de virtual remote sectie van de web interface blijft leeg: [Afbeelding]
Nu heb ik de firmware al gedowngrade naar 2.4.2 maar dit scherm blijft leeg.
Wat betreft home assistant; werkt mqtt dan als een virtual remote? Wordt hier ook eer een force naar medium uitgevoerd of moet ik hier nog iets voor doen behalve de fan naar een bepaald percentage zetten?
kvandt schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:02:
Vandaag overgegaan van 2.3.5 naar 2.4.4-beta6. Op de een of andere manier krijgt de module geen i2c verbinding meer met de CVE. HW2, Itho CVE met grijze deksel. Zie bijgaande log
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 2023-02-11 09:53:46 E: I2C init: QueryDevicetype - failed 2023-02-11 09:53:36 I: Hostname: nrg-itho-4a88 2023-02-11 09:53:36 I: mDNS: started 2023-02-11 09:53:36 I: Webserver: started 2023-02-11 09:53:36 I: MQTT: connected, System config: 1 2023-02-11 09:53:35 I: WiFi: connection successful 2023-02-11 09:53:30 E: Unable to set wifi disconnect 2023-02-11 09:53:29 I: I2C sniffer capable hardware: no 2023-02-11 09:53:29 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.4-beta6
Iemand een suggestie?
EDIT2:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 2023-02-11 09:53:29 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.4-beta6 2023-02-11 09:53:29 I: I2C sniffer capable hardware: no 2023-02-11 09:53:30 E: Unable to set wifi disconnect 2023-02-11 09:53:35 I: WiFi: connection successful 2023-02-11 09:53:36 I: MQTT: connected, System config: 1 2023-02-11 09:53:36 I: Webserver: started 2023-02-11 09:53:36 I: mDNS: started 2023-02-11 09:53:36 I: Hostname: nrg-itho-4a88 2023-02-11 09:53:46 E: I2C init: QueryDevicetype - failed 1390 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 1743 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.4-beta6 2042 I: I2C sniffer capable hardware: no 2791 E: Unable to set wifi disconnect 8210 I: WiFi: connection successful 9086 I: MQTT: connected, System config: 1 9241 I: Webserver: started 9407 I: mDNS: started 9567 I: Hostname: nrg-itho-4a88 15241 E: I2C init: QueryDevicetype - failed 1264 I: System boot, last reset reason: POWERON_RESET 1501 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.4-beta6 1675 I: I2C sniffer capable hardware: no 2710 E: Unable to set wifi disconnect 8007 I: WiFi: connection successful 8733 I: MQTT: connected, System config: 1 8925 I: Webserver: started 9126 I: mDNS: started 9336 I: Hostname: nrg-itho-4a88 15217 E: I2C init: QueryDevicetype - failed 2023-02-11 10:17:36 I: Firmware update: nrgitho-hw2-v2.3.5(1).bin 2023-02-11 10:17:48 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET 2023-02-11 10:17:48 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3.5 2023-02-11 10:17:49 N: Static IP config OK 2023-02-11 10:17:54 N: WiFi: connection successful 2023-02-11 10:17:55 N: WiFi info: 2023-02-11 10:17:55 N: Mode:STA 2023-02-11 10:17:55 N: Status:3 2023-02-11 10:17:55 N: IP:192.168.2.80 2023-02-11 10:17:55 N: Setup: Virtual remote ID: 44,74,136 2023-02-11 10:17:56 N: MQTT: connected, System config: 1 2023-02-11 10:17:56 N: Webserver: started 2023-02-11 10:17:56 N: mDNS: started 2023-02-11 10:17:56 N: Hostname: nrg-itho-4a88 2023-02-11 10:17:57 N: Setup: done 2023-02-11 10:18:03 N: I2C init: QueryDevicetype - fw:25 hw:27 2023-02-11 10:18:04 N: I2C init: QueryStatusFormat - items:12 2023-02-11 10:18:04 N: I2C init: QueryStatus 2023-02-11 10:18:04 N: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...
Dit is het issue, de "i2c safe guard" functie heeft de i2c sniffer nodig en die werkt alleen op hardware revisies 2.5 of hoger. Ik zal dat wat duidelijker vermelden.I2C sniffer capable hardware: no
Ik hoop nog een andere manier te vinden om de i2c issues te tackelen die ook werkt op oudere hardware revisies. Had je ook issues op 2.3.5?
Hi Arjen, dat verklaart een hoop. Ik heb op 2.3.5 heel af en toe issues met I2C. Hoopte deze voorgoed met 2.4.4-beta6 op te lossen. Wat is het hardware verschil dat 2.5 of hoger onderscheid? Is dat de ATTiny, die niet meer nodig was? Kan ik mijn versie "modden" naar de nieuwste HW?arjenhiemstra schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:58:
[...]
[...]
Dit is het issue, de "i2c safe guard" functie heeft de i2c sniffer nodig en die werkt alleen op hardware revisies 2.5 of hoger. Ik zal dat wat duidelijker vermelden.
Ik hoop nog een andere manier te vinden om de i2c issues te tackelen die ook werkt op oudere hardware revisies. Had je ook issues op 2.3.5?
Ik heb vanaf rev. 2.5 4 extra pinnen van de esp32 aangesloten op de i2c bus, voor toekomstig gebruik. Dat is dus de i2c sniffer geworden.kvandt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:03:
[...]
Hi Arjen, dat verklaart een hoop. Ik heb op 2.3.5 heel af en toe issues met I2C. Hoopte deze voorgoed met 2.4.4-beta6 op te lossen. Wat is het hardware verschil dat 2.5 of hoger onderscheid? Is dat de ATTiny, die niet meer nodig was? Kan ik mijn versie "modden" naar de nieuwste HW?
Je zou die moet de hand kunnen solderen maar dat is wel een hoop gepriegel vrees ik....
Dank voor je info. Ik puzzel nog even verder, nu draait alles weer. Misschien probeer ik de pinnen wel te solderen. Zou me moeten lukken.arjenhiemstra schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:25:
[...]
Ik heb vanaf rev. 2.5 4 extra pinnen van de esp32 aangesloten op de i2c bus, voor toekomstig gebruik. Dat is dus de i2c sniffer geworden.
Je zou die moet de hand kunnen solderen maar dat is wel een hoop gepriegel vrees ik....
Nog iets waar ik in de log specifiek op moet letten? in de data Json zie ik het volgende:arjenhiemstra schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:17:
[...]
Zou je een kunnen kijken of je een melding ziet in de console van je browser? Het lijkt erop dat de json met vremote content niet door komt via de websocket. Misschien staat er iets in de log dat kan helpen.
code:
1
| "{\"systemstat\":{\"freemem\":87232,\"memlow\":48440,\"mqqtstatus\":0,\"itho\":241,\"itho_low\":0,\"itho_medium\":0,\"itho_high\":0,\"sensor_temp\":21.56862831,\"sensor_hum\":56.68421555,\"sensor\":1,\"itho_llm\":0,\"copy_id\":0,\"ithoinit\":1}}" |
Maar weet niet zeker of je dit bedoelt. Hier zie ik inderdaad niks van remote tussen staan. En ook als ik zoek in de log vind ik niet met 'remote'.
Is er iets wat ik hier aan kan doen? Mijn veronderstelling is dat ik HA ook een "force medium" mee moet kunnen geven zodat ik de afzuiging zowel via de fysieke remote in de badkamer als HA kan bedienen (en niet dat ik naar boven moeten lopen als ik hem zelf niet op auto heb gezet. Ik weet het first world problems...

Edit:
Na verder zoeken zie ik inderdaad dit:
code:
1
| {isTrusted: true, data: '{"vremotes":[], |
Dus een lege array om een of andere reden. Weet niet of ik een reset moet doen of iets dergelijks?
edit2:
Deze hele interface lijkt momenteel weinig te doen:
Iets met regen en drup
[Voor 21% gewijzigd door ICEIII op 14-02-2023 14:32]
Vreemd en ik heb een hoop vragen om even goed de analyse te kunnen doen, misschien handig om even een github issue aan te maken of anders een mail te sturen? Anders wordt het een soort DM gesprek op het forumICEIII schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:08:
[...]
Nog iets waar ik in de log specifiek op moet letten? in de data Json zie ik het volgende:
code:
1 "{\"systemstat\":{\"freemem\":87232,\"memlow\":48440,\"mqqtstatus\":0,\"itho\":241,\"itho_low\":0,\"itho_medium\":0,\"itho_high\":0,\"sensor_temp\":21.56862831,\"sensor_hum\":56.68421555,\"sensor\":1,\"itho_llm\":0,\"copy_id\":0,\"ithoinit\":1}}"
Maar weet niet zeker of je dit bedoelt. Hier zie ik inderdaad niks van remote tussen staan. En ook als ik zoek in de log vind ik niet met 'remote'.
Is er iets wat ik hier aan kan doen? Mijn veronderstelling is dat ik HA ook een "force medium" mee moet kunnen geven zodat ik de afzuiging zowel via de fysieke remote in de badkamer als HA kan bedienen (en niet dat ik naar boven moeten lopen als ik hem zelf niet op auto heb gezet. Ik weet het first world problems...)
Edit:
Na verder zoeken zie ik inderdaad dit:
code:
1 {isTrusted: true, data: '{"vremotes":[],
Dus een lege array om een of andere reden. Weet niet of ik een reset moet doen of iets dergelijks?
edit2:
Deze hele interface lijkt momenteel weinig te doen:
[Afbeelding]
Iets met regen en drup

Ik hoop dat mijn 29" scherm groot genoeg is. Haha helaas dus.maxxie85 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 07:58:
[...]
Dit heb ik ook gehad. Gewoon je scherm draaien of op een groter scherm de pagina openen.
Ja hoed punt, ik maak wel even een issue aan op github. Thanks!arjenhiemstra schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:41:
[...]
Vreemd en ik heb een hoop vragen om even goed de analyse te kunnen doen, misschien handig om even een github issue aan te maken of anders een mail te sturen? Anders wordt het een soort DM gesprek op het forum
Ik heb sinds gisteren een noncve boardje met cc1101 geïnstalleerd op mijn HRU300.
Het lijkt in principe allemaal te werken, op de aansturing na.
Ik krijg het niet voor elkaar om de virtual remote iets te laten doen.
In huis heb ik 2 remotes, een CO2 en een "1,2,3,timer" remote.
Ik heb de CO2 in de RF devices pagina gekoppeld en zie daar een ID.
Deze krijg ik ook in de virtual remotes pagina, echter gebeurd er niets als ik dan op een knop druk (low/med/high).
Zie ik iets over het hoofd? Zijn mijn instellingen niet correct?
Deze krijg ik ook in de virtual remotes pagina, echter gebeurd er niets als ik dan op een knop druk (low/med/high).
Voor de openHAB gebruikers, ik heb een rule toegevoegd aan de widget. Hiermee zal de ventilator automatisch schakelen tussen een dag en nachtstand en bij een verhoogde vochtigheid tijdelijk naar een hogere stand schakelen. Uiteraard zichtbaar op de widget. Ik heb afgelopen week getest en het lijkt zijn werk te doen maar heb hem voorlopig maar even als beta gemarkeerd. Daarnaast is nu ook de 24 uurs grafiek van de vochtigheid via een popup op te vragen. Suggesties en bugs zijn welkom.
Code te vinden op : https://github.com/Supersjellie/openhab-itho-fan
En ik heb hem gezien de doelgroep ook binnen openHAB gepubliceerd, https://community.openhab...ilation-wifi-addon/144470
Code te vinden op : https://github.com/Supersjellie/openhab-itho-fan
En ik heb hem gezien de doelgroep ook binnen openHAB gepubliceerd, https://community.openhab...ilation-wifi-addon/144470
Dit ziet er gaaf uit, maar openhab is voor mij nog iets te hoog gegrepen denk ik. Ik heb nu thuis een mengeling van domoticz, home assistant en node red draaien, maar begrijp van allemaal maar de helft.
Zou gaaf zijn om bovenstaande voorbeelden toe te voegen aan mijn node-red dashboardje.
Zou gaaf zijn om bovenstaande voorbeelden toe te voegen aan mijn node-red dashboardje.
Geen idee, ik ken de opzet van jou weer niet. Ooit openHAB gekozen omdat het vrij flexibel is, maar misschien is de andere kant van die medaille wat meer programmeren. Misschien kan iemand je helpen, uiteindelijk is de kern van mijn ding javascript, plaatjes en wat css. Misschien is daar wel een deel van herbruikbaar.wlmpie schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:23:
Dit ziet er gaaf uit, maar openhab is voor mij nog iets te hoog gegrepen denk ik....
Volgens mij 'moet' je box op 'auto' staan. Welke status krijg je terug in HA?Bokkoman schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:53:
Ik heb sinds gisteren een noncve boardje met cc1101 geïnstalleerd op mijn HRU300.
Ik frut, dus ik epibreer
@arjenhiemstra Goedenavond,
Goedenavond,
Hoe kunnen we de warmtepomp aansturen via de WIFI interface n MQTT broker? via Webpagina kan ik de instellingen opvragen en eventueel aanpassen maar ik wil het via HA doen op basis van een trigger zoals dynamische prijs of hoge productie van zonnepanelen.
Bedankt.
Goedenavond,
Hoe kunnen we de warmtepomp aansturen via de WIFI interface n MQTT broker? via Webpagina kan ik de instellingen opvragen en eventueel aanpassen maar ik wil het via HA doen op basis van een trigger zoals dynamische prijs of hoge productie van zonnepanelen.
Bedankt.
Ik vind het een vrij eng idee maar er zijn meer met die wens.Ferry_nl schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:26:
@arjenhiemstra Goedenavond,
Goedenavond,
Bedankt.
Hier is een PR bijna klaar met die functionaliteit:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/pull/144
Als ik het goed heb, werkt aansturing nog niet van de HRU300.pistole schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:19:
[...]
Volgens mij 'moet' je box op 'auto' staan. Welke status krijg je terug in HA?
[Afbeelding]
Enkel uitlezen.
Dus ben nieuwsgierig of ik kan helpen om dit werkende te krijgen. @arjenhiemstra weet vast of ik iets kan doen of niet...
Hulpvraag van een leek op het gebied van Home Assistant.
Ik heb een ITHO CVE-S ECO SP 03-00400, voorzien van een vochtsensor en de standaard versie van de cve add-on zonder RF module. De ITHO wordt op dit moment bedient met een handmatige 3-standen schakelaar in badkamer en keuken. In de woonkamer heb ik een co2 sensor van Airthings Wave Plus.
Het is me zowaar gelukt om de luchtvochtigheid van de Itho sensor en de CO2 waarde van de Airthings Wave Plus in Home Assistant uitlezen.
Gewenst
Ik zou de ITHO via Home Assistant als volgt willen aansturen:
Zodra er gedoucht wordt of als de CO2 waarde in de woonkamer boven een bepaalde waarde is naar 100%. Als de vochtigheid weer onder een bepaald percentage is en de CO2 waarde ook onder de minimale waarde is, mag de ITHO weer terugschakelen naar de minimale snelheid.
Voor het het aansturen op basis van de luchtvochtigheid bij het douchen heb ik onderstaande gevonden.
https://github.com/basschipper/homeassistant-generic-hygrostat
Heb echter nog niks gevonden om dit ook in combinatie met de CO2 waarde van een externe CO2 sensor te laten werken.
Is er iemand die mij kan helpen om de gewenste situatie in Home Assistant voor elkaar te krijgen?
Ik heb een ITHO CVE-S ECO SP 03-00400, voorzien van een vochtsensor en de standaard versie van de cve add-on zonder RF module. De ITHO wordt op dit moment bedient met een handmatige 3-standen schakelaar in badkamer en keuken. In de woonkamer heb ik een co2 sensor van Airthings Wave Plus.
Het is me zowaar gelukt om de luchtvochtigheid van de Itho sensor en de CO2 waarde van de Airthings Wave Plus in Home Assistant uitlezen.
Gewenst
Ik zou de ITHO via Home Assistant als volgt willen aansturen:
Zodra er gedoucht wordt of als de CO2 waarde in de woonkamer boven een bepaalde waarde is naar 100%. Als de vochtigheid weer onder een bepaald percentage is en de CO2 waarde ook onder de minimale waarde is, mag de ITHO weer terugschakelen naar de minimale snelheid.
Voor het het aansturen op basis van de luchtvochtigheid bij het douchen heb ik onderstaande gevonden.
https://github.com/basschipper/homeassistant-generic-hygrostat
Heb echter nog niks gevonden om dit ook in combinatie met de CO2 waarde van een externe CO2 sensor te laten werken.
Is er iemand die mij kan helpen om de gewenste situatie in Home Assistant voor elkaar te krijgen?
Is er ook iemand die een Dzvents script in Domoticz heeft draaien die de ithostatus waarden kan binnenhalen middels de HTTP Web API?
Is het mogelijk om een wtw unit (hru eco 350 )
Te koppelen zodat je dit op afstand kan aanpassen snelheid enz
En wat is daar voor benodigd?
B v.d
B v.d
Zolang je iets van een vpn naar huis hebt gaat dat heel makkelijk met de non cve module. Als je homeassistant met remote access hebt kan het ook zonder vpnMarcoschilder schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:50:
Is het mogelijk om een wtw unit (hru eco 350 )
B v.d

Ik heb een vpn verbinding
Maar dan is het alleen een questie van een patchsnoer in de com van de wtw unit en het werkt of komt er wat meer als dat bij kijken?
Maar dan is het alleen een questie van een patchsnoer in de com van de wtw unit en het werkt of komt er wat meer als dat bij kijken?
https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant Is een goed begin.Marcoschilder schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:35:
Idd gewoon een netwerk kabel (bij voorkeur een korte) naar de NON CVE module, die krijgt stroom van de HRU 350 en verbind met WiFi. Heeft gewoon een web interface waarmee je een virtual remote kunt bedienen alsof je de hardware remote bediend. Je kan dat ook via mqtt met of zonder homeassistant en een api bedienen.Marcoschilder schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:35:
Okeey top duidelijk maar heb ik dit ook nodig ervoor ?
CC1101 RF Module wat geeft dit anders voor extra mogelijkheden?
Ben al erg blij met jullie info !
Openingspost bevat een hoop info en een verwijzing naar de wiki.
https://github.com/arjenh...-or-without-cc1101-moduleMarcoschilder schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:20:
Okeey top duidelijk maar heb ik dit ook nodig ervoor ?
Voor diegene die geïnteresseerd zijn, heb voor Domoticz een DzVents script gemaakt om de IthoStatus waarden in Domoticz te kunnen inlezen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
| local scriptVar = 'getIthoStatus' return { on = { devices = {'Test' , -- just for test }, timer = { 'every minute', }, httpResponses = { scriptVar, }, }, logging = { level = domoticz.LOG_ERROR, marker = scriptVar, }, execute = function(dz, item) if item.isTimer or item.isDevice then dz.openURL( { url = "http://192.168.1.65/api.html?get=ithostatus", method = 'GET', callback = scriptVar, }) elseif (item.isHTTPResponse) and item.ok then -- statusCode == 2xx local ithostatus = dz.utils.fromJSON(item.data) local co2 = (ithostatus["highest-received-co2-value_ppm"]) local humidity = (ithostatus["highest-received-rh-value_rh"]) local rpm = (ithostatus["supply-fan-actual_rpm"]) function humidityStatus (humidity) local humidity = tonumber(humidity) local dz = dz or domoticz if humidity <= 30 then return dz.HUM_DRY elseif humidity >= 70 then return dz.HUM_WET elseif humidity >= 35 and humidity <= 65 then return dz.HUM_COMFORTABLE else return dz.HUM_NORMAL end end dz.devices('CO2-Itho').updateAirQuality(co2) dz.devices('Vochtigheid-badkamer').updateHumidity(humidity, humidityStatus(humidity)) dz.devices('Itho-speed').updateCustomSensor(rpm) -- dz.log('Actuele Co2 waarde: ' .. co2,dz.LOG_DEBUG) -- dz.log('Actuele Vochtigheid badkamer: ' .. humidity,dz.LOG_DEBUG) -- dz.utils.dumpTable(ithostatus) else dz.log('problem retrieving data from modem',dz.LOG_ERROR) dz.log(item.data,dz.LOG_ERROR) -- end end } |
[Voor 17% gewijzigd door Piacco78 op 20-02-2023 19:54]
Even een lekker oude post quotenOnl1ne1373 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:33:
[...]
Misschien is het niet gerelateerd, maar mij is het nog niet gelukt om met virtual remotes commando's te sturen naar m'n WTW. Ik heb de id's van de remotes naar de virtual remotes gekopieerd.
Ook alpha 8.
[Afbeelding] [Afbeelding]

Is het jou inmiddels gelukt om uberhaupt via de module de HRU300 te besturen? Hetzij via virtual remotes in de plugin, of via de cc1101 module die je er wellicht aan hebt zitten.
Ik hoor het graag!
Ik heb ook de HRU300 maar mij is het ook nog niet gelukt. En heb de tijd niet gehad om met de i2c sniffer te kijken of de commando’s anders zijn dan bij andere itho’s 

Enige wat we nu dus kunnen is waardes uitlezen, correct?EanskeNL schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:39:
Ik heb ook de HRU300 maar mij is het ook nog niet gelukt. En heb de tijd niet gehad om met de i2c sniffer te kijken of de commando’s anders zijn dan bij andere itho’s