Op github staat dat de HRU300 'confirmed not to work' is, maar in dit topic lees ik dat ie wel werkt.
Dus, werkt ie wel en zoja, met de CVE of de non-CVE-variant?
Ik heb het op de verschillende plekken even aangepast. Het werkt maar je hebt een verloop kabel nodig... zie github issue https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/97 voor meer infoPino112 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:10:
Op github staat dat de HRU300 'confirmed not to work' is, maar in dit topic lees ik dat ie wel werkt.
[ Voor 18% gewijzigd door Glenfiddich op 15-12-2022 22:02 ]
Catch a smile out there!
Nee, gewoon de euro stekker versie.gns1l schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:50:
Heb je wellicht een perilex versie van de HRU350?
Catch a smile out there!
De afstandsbediening werkt alleen met RF, niet met WiFi. Je kan wel RF signalen opvangen en verwerken in Home assistant, zie bij voorbeeld hier: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter (hoewel dat topic eerder over de andere kant op gaat).Meusel schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:52:
Is de itho daalderop rft afstandbediening (zie onderstaande link) op de een of andere manier aan te passen en te verbinden met wifi en bijvoorbeeld home assistant?
Zodat de afstandbediening het signaal aan geeft als het buiten kouder is dan binnen om het huis te koelen. Of 's winters automatisch x minuten ventileren op het warmste moment van de dag.
https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a04_80_01_01
[ Voor 3% gewijzigd door pistole op 16-12-2022 08:16 ]
Ik frut, dus ik epibreer
Bediening via de wifi add on module werkt, het is juist de handmatige afstandsbediening waarvan nu de medium/auto knop niet meer werkt nu die via de wifi add on module werkt.gns1l schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:10:
@Glenfiddich : Bij een perilex uitvoeringkun je ook een drie standen schakelaar aansluiten. Bij ons bepaald de ze schakelaar de stand "Auto" van de remotes. Staat hij laag dan is "Auto" ook laag. Wij hebben deze schakelaar dus default op de midden stand staan om ervoor te zorgen dat de remote goed werkt. Maar dat is dan dus nvt voor jou.
Heb je het al via de API geprobeerd?
http://xx.xx.xx.xx/api.ht...ord=xxxxxx&vremote=medium
Eventueel ook high en low proberen om goed het verschil te horen.
Catch a smile out there!
Heb je de optie "Map RF remotes to virtual remote" aan staan? Deze zorgt ervoor dat ontvangen RF commando's niet in de PWM command worden omgezet (dat werkt niet op de HRU) maar naar een I2C Virtual Remote commando.Glenfiddich schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:22:
[...]
Bediening via de wifi add on module werkt, het is juist de handmatige afstandsbediening waarvan nu de medium/auto knop niet meer werkt nu die via de wifi add on module werkt.
1
2
3
4
5
6
7
8
| input_number: itho_fan: name: Itho Fan icon: mdi:fan initial: 1 min: 0 max: 254 step: 1 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| # # ITHO ventilatie # mqtt: sensor: - name: "ITHO Temperaturee" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ value_json.temp }}" device_class: "temperature" unique_id: "itho_temp" - name: "ITHO Humidity" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ value_json.hum }}" device_class: "humidity" unique_id: "itho_hum" |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| # # Bathroom humidity and increasing fan speed # - id: "Fan up when showering" alias: fan UP when showering description: Bathroom humidity and increasing fan speed trigger: - platform: template value_template: "{{ is_state_attr('fan.itho_fan', 'hum', '50') }}" for: "00:10:00" # only triggers if humidity is >50% for 10 minutes or more condition: [] action: - service: fan.set_percentage target: entity_id: fan.itho_fan data: percentage: 100 - wait_template: '' timeout: '00:15:00' # trigger low speed after 15 minutes continue_on_timeout: true - service: fan.set_percentage target: entity_id: fan.itho_fan data: percentage: 8 mode: single |
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
“Map RF remotes to virtual remote” staat aan ja.arjenhiemstra schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:11:
[...]
Heb je de optie "Map RF remotes to virtual remote" aan staan? Deze zorgt ervoor dat ontvangen RF commando's niet in de PWM command worden omgezet (dat werkt niet op de HRU) maar naar een I2C Virtual Remote commando.
Overigens, waarom zou je niet de remote gekoppeld laten aan de HRU en op de add-on de monitor only optie gebruiken? Het resultaat is dan hetzelfde (je hebt de info van de remote op de add-on) maar de besturing gaat rechtstreeks naar de HRU. De virtual remote kun je dan ook nog steeds gebruiken uiteraard voor bediening vanaf de add-on.
Catch a smile out there!
Dan is het wel vreemd dat het niet werkt, wellicht toch een bug dan.Glenfiddich schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:13:
[...]
“Map RF remotes to virtual remote” staat aan ja.
Ja als je de data van de remote wilt gebruiken wel (meestal is dat bij CO2 of RV RFT remotes), als dat niet zo is kun je het achterwege laten.Om monitor only te gebruiken, moet hij daarvoor nog wel aan de wifi add on gekoppeld blijven? Of enkel aan de HRU?
[ Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 16-12-2022 17:52 ]
De remote is een 536-0150: https://www.ventilatielan...diening-wit-536-0150.htmlarjenhiemstra schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:52:
[...]
Dan is het wel vreemd dat het niet werkt, wellicht toch een bug dan.
Van welk type is je originele remote, is dat hetzelfde type als je ingesteld hebt bij virtual remote?
[...]
Ja als je de data van de remote wilt gebruiken wel (meestal is dat bij CO2 of RV RFT remotes), als dat niet zo is kun je het achterwege laten.
Catch a smile out there!
Ik denk dat je even naar het HA topic moet gaan voor deze vraag. Even snel gekeken:mede schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:50:
Ik heb mijn Itho CVE in Home Assistant en de alle sensoren werken via het dashboard:
[Afbeelding]
Echter werkt de automatisering niet die ik via https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant probeer over te nemen.
Ik heb HA al een herstart gegeven na de yaml wijzigingen.
Volgens dit script zou mijn ventilatie naar 100% moeten gaan zodra de vochtigheid > 50% is? De ventilator geeft nu een vochtigheid rond de 55% aan en die update ook naar een hogere waarde zodra ik de douche aan zet.
Ik denk dat ik iets over het hoofd zie, maar wat?- Heeft iemand dit wel werkend en ziet diegene wat ik verkeerd doe?
Ik heb de volgende code zonder aanpassingen overgenomen:
Configuration.yaml
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 input_number: itho_fan: name: Itho Fan icon: mdi:fan initial: 1 min: 0 max: 254 step: 1
Sensors.yaml
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 # # ITHO ventilatie # mqtt: sensor: - name: "ITHO Temperaturee" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ value_json.temp }}" device_class: "temperature" unique_id: "itho_temp" - name: "ITHO Humidity" state_topic: "itho/ithostatus" unit_of_measurement: "%" value_template: "{{ value_json.hum }}" device_class: "humidity" unique_id: "itho_hum"
Automations.yaml
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 # # Bathroom humidity and increasing fan speed # - id: "Fan up when showering" alias: fan UP when showering description: Bathroom humidity and increasing fan speed trigger: - platform: template value_template: "{{ is_state_attr('fan.itho_fan', 'hum', '50') }}" for: "00:10:00" # only triggers if humidity is >50% for 10 minutes or more condition: [] action: - service: fan.set_percentage target: entity_id: fan.itho_fan data: percentage: 100 - wait_template: '' timeout: '00:15:00' # trigger low speed after 15 minutes continue_on_timeout: true - service: fan.set_percentage target: entity_id: fan.itho_fan data: percentage: 8 mode: single
1
2
3
| - platform: template value_template: "{{ is_state_attr('fan.itho_fan', 'hum', '50') }}" for: "00:10:00" # only triggers if humidity is >50% for 10 minutes or more |
Ik frut, dus ik epibreer
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
Ik zou dit ook graag op deze wijze willen doen maar weet niet hoe ik de automatische functionaliteit van de box uitschakel. Die staat momenteel aan (als de vochtigheid omhoog gaat, gaat ie harder draaien). Ik heb een CVE-S ECO HE weet jij hoe ik dit in kan stellen?mede schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:31:
Voor diegene die de add-on in HA wil integreren waarbij controle plaats vindt op basis van de huidige luchtvochtigheid kan ik de volgende plugin aanraden:
https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat
Werkt perfect met de Itho add-on. Ik check nu iedere 30 seconden de humidity en zodra deze 3% hoger is dan de vorige meting gaat de Itho naar 100% afzuiging. Is hij weer terug op het oude niveau dan gaat hij weer naar 8%. Als er nu iemand onder de douche staat gaat de afzuiging vrijwel direct aan.
Je kan alle parameters naar eigen behoefte instellen.
Is dit nog steeds het geval? op 3 feb 2021 leek het nog niet te werken en op 19 feb lees ik iets anders. Ben de draad even kwijt :-) Ik heb nl. een CVE ECO 2SP (artikelnr 545-5034) die wel voorzien is met een Itho draadloze ontvanger print RFT voor CVE (536-0130), een iets andere module dan @Frost_Azimov op z'n 2sp had.arjenhiemstra schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:29:
Je hebt de itho cve eco 2sp vermoed ik. Toevallig gisteren ook iemand met dezelfde print en dezelfde issues. Ik heb gisteren op tindie deze als niet supported gezet
Ik vermoed dat de firmware in deze box alleen de rf print ondersteund en niet de I2C PWM print waarop mijn add-on gebaseerd is...
2 opties:
- je mag de module natuurlijk terugsturen
- zoek een 2e hands itho op marktplaats (heb ik ook gedaan als test unit), kost ongeveer 50 euro. Alles met ingebouwde RF functie lijkt wel te werken.
[ Voor 24% gewijzigd door skipper79 op 20-12-2022 12:11 ]
flauw mode: 19feb komt na 3febskipper79 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:03:
[...]
Is dit nog steeds het geval? op 3 feb 2021 leek het nog niet te werken en op 19 feb lees ik iets anders. Ben de draad even kwijt :-) Ik heb nl. een CVE ECO 2SP (artikelnr 545-5034) die wel voorzien is met een Itho draadloze ontvanger print RFT voor CVE (536-0130), een iets andere module dan @Frost_Azimov op z'n 2sp had.
Kan ik de RFT module vervangen met een wifi-module met CC1011 en daarmee nog steeds mijn remote gebruiken?
[Afbeelding]
Zie hieronder bij setting 69. Ik heb daar een veel hogere waarde dan standaard. Nu reageert de itho firmware niet meer op vocht en is de automatische besturing zo ongevoelig gezet dat die feitelijk uit staat.hankee schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:02:
[...]
Ik zou dit ook graag op deze wijze willen doen maar weet niet hoe ik de automatische functionaliteit van de box uitschakel. Die staat momenteel aan (als de vochtigheid omhoog gaat, gaat ie harder draaien). Ik heb een CVE-S ECO HE weet jij hoe ik dit in kan stellen?
Bedankt, ik ga er mee testen. Wel een apart getal, (hij stond standaard bij mij op 700) vooral omdat de maximale waarde zo hoog is. Heb je enig idee hoe ik die 700 en nu 3000 kan interpreteren?arjenhiemstra schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:18:
[...]
Zie hieronder bij setting 69. Ik heb daar een veel hogere waarde dan standaard. Nu reageert de itho firmware niet meer op vocht en is de automatische besturing zo ongevoelig gezet dat die feitelijk uit staat.
(overigens kan het setting nummer bij jou anders zijn, kijk vooral naar de titel van de setting(
Lees dit draadje op homey forum maar eens door, er zijn velen je voorgegaan.gajansen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:49:
Heeft iemand de juiste instelling voor mij om de itho WiFi module werkend te krijgen met Homey?
Of de guide volgen op de wiki:Torch1969 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:58:
[...]
Lees dit draadje op homey forum maar eens door, er zijn velen je voorgegaan.
https://community.homey.a...sche-ventilatie/14379/138
Aansturen via mqtt of rechtstreekse api call.
Ik heb die van mij 3 dagen geleden ontvangen en heb ongeveer hetzelfde probleem als jou, echter bij mij doet de afstandsbediening het nog wel maar de bediening via de webinterface niet. Heb nu join command aangezet en zal eens herstarten kijken of het dan wel werkt.Glenfiddich schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:46:
@arjenhiemstra
Ik gebruik de Wifi add-on met CC1101 RF module op een Itho HRU 350 ECO, maar krijg dit niet volledig werkend. Ik gebruik firmware 2.4.3.
Ik ben begonnen met de RF afstandsbediening (een 536-0150) te ontleren uit de unit. Dat ging goed.
Vervolgens heb ik minstens twee minuten gewacht.
Toen heb ik op de web-interface van de wifi-module de afstandsbediening ingeleerd. Dat ging ook goed.
[Afbeelding]
Vervolgens echter kon ik de HRU niet meer bedienen. Hij reageerde niet meer op de afstandsbediening en ook niet op commando's vanaf de homepage van de webinterface (de grijze knoppen Low, Medium en High). Meerdere malen op de knoppen drukken hielp niet, de afstandsbediening meerdere malen opnieuw ingeleerd via de web interface, géén resultaat. Power cycle van de HRU, géén resultaat.
> doe ik daar iets fout? Of hadden die grijze knoppen op de homepage van de webinterface in deze situatie wél moeten werken? En de afstandsbediening zelf?
Vervolgens heb ik het op een andere manier geprobeerd, namelijk via Virtual Remote. Heb dat op de System settings page ingesteld dat hij bij de volgende power cycle zich aanmeldt als remote bij de HRU, en "Map RF remotes to virtual remote" aangezet.
HRU opnieuw opgestart.
[Afbeelding]
Nu kan ik de HRU bedienen zowel via de blauwe knoppen op de "virtual remotes pagina" als via de grijze knoppen op de homepage. Alle standen (low, medium en high en de timers) werken.
Echter: op de afstandsbediening werken maar drie knoppen, namelijk low, high en timer. De medium/auto knop doet niets.
> wat gaat hier fout? hoe krijg ik die knop werkend? want het is wel zonde dat ik nu een afstandsbediening heb waarvan een van de belangrijkste knoppen (medium) niets doet!
edit:
Overigens registreert hij wel dát er op de afstandsbediening op de medium/auto knop gedrukt wordt, want als ik bijv. op low druk dan geeft hij op de RF devices pagina aan lastcmd:4, druk ik daarna op medium dan verandert dat naar lastcmd:11. Dus hij registreert wel dat de knop wordt ingedrukt, maar herkent dat kennelijk niet als een commando om naar de medium stand te gaan?
[ Voor 6% gewijzigd door Maikie18 op 23-12-2022 21:08 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Bij de HRU moet je gebruik maken van de virtual remote. Deze moet net als een echte remote aan de HRU gekoppeld worden (volgens dezelfde regels zoals die in de handleiding staan).Maikie18 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:59:
[...]
Ik heb die van mij 3 dagen geleden ontvangen en heb ongeveer hetzelfde probleem als jou, echter bij mij doet de afstandsbediening het nog wel maar de bediening via de webinterface niet. Heb nu join command aangezet en zal eens herstarten kijken of het dan wel werkt.
Edit: zowel de virtual remote als via de webinterface kan ik hem niet bedienen. Als ik de reactie van @arjenhiemstranet lees dan kan ik ook beter de afstandsbediening rechtstreeks aan de unit gekoppeld laten en dan monitor only (ik zie namelijk op de webinterface wel de laatste status terug)
Echter kan ik hem dan ook wel via HA bedienen? want dat is waar ik hem voor heb gekocht.
Nu inmiddels 3x geprobeerd.arjenhiemstra schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:44:
[...]
Bij de HRU moet je gebruik maken van de virtual remote. Deze moet net als een echte remote aan de HRU gekoppeld worden (volgens dezelfde regels zoals die in de handleiding staan).
Als het niet werkt dan durf ik wel te zeggen dat de virtual remote niet goed gekoppeld is aan de HRU.
Soms als het niet goed lukt is het geen slecht idee eerst de remotes te ontleren en dan weer opnieuw te beginnen, niet zelden lukt het dan toch.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
[ Voor 10% gewijzigd door NEOeo op 24-12-2022 14:31 ]
Ja!szjoin schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:25:
Vraag: kan ik ook de CO2 en humidity waarden uitlezen zodat ik weet waarom de ventilator aanslaat? En ook gewoon om de waarden te loggen natuurlijk...
1
| 8115 N: Setup: Virtual remote ID: 187,75,180 |
[ Voor 28% gewijzigd door JorzoR op 28-12-2022 08:07 ]
Ik ken deze sensor niet maar de kans is groot dat die werkend te krijgen is mits die hetzelfde honeywell protocol gebruikt als de RV sensor.Silent_Bob schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:25:
Nou overweeg ik ook mijn Itho CVE ECO RFT SE te voorzien van een wifi addon met rf module om het in Home Assistant te integreren echter vraag ik mij af of mijn co2 opbouw sensor 545-7555 in de woonkamer compatible is, zal ik deze uit kunnen lezen?
Heb al gezocht in het topic en github maar tevergeefs, kan zijn dat ik ergens overheen gelezen heb.
De RV sensor 04-00046 in de badkamer is in ieder geval compatible.
Meeste itho's draaien op een minimale snelheid, zie hier voor meer info:S0epkip schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:34:
Zojuist heb ik mijn rev2 add-on module in een CVE box geprikt. Firmware 2.4.3. (hulde voor de update-utility, trouwens!)
Het geheel werk, maar niet helemaal... Als ik via HomeAssistant de Itho "off" wil zetten, dan springt de slider gewoon terug naar aan, en de box blijft aan.
Als ik in de webinterface van de add-on met de slider de box naar 0 sleep, blijft de box gewoon draaien.
De box reageert wel op de virtual remote knoppen van de webinterface (low-med-high).
Iemand een idee hoe dit kan?
Heb je dit al gelezen?JorzoR schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:58:
Volgens mij begrijp ik het hele virtual remote gebeuren niet helemaal precies. Of, althans, het resultaat wat je er mee krijgt in "auto" stand.
Ergens in dit topic las ik dat als de remote commands op de debug pagina werken dat je er dan vanuit kan gaan dat de virtual remote goed is ingesteld.
Nu werken die commands goed. Als ik op "low" klik, gaat de unit in low mode en blijft daar in. Zelfde geldt voor medium (auto) en high.
Echter, als ik daarna handmatig de "speed" instel via itho/cmd, dan springt de FanInfo op "auto", is de unit heel even bezig op mijn ingestelde snelheid en neemt de unit het na enkele seconde zelf weer over. In dit geval springt ie vaak terug naar 30% fan speed, dat is de laagste auto stand. Wat ik ook probeer, ik krijg m dan niet vast gehouden op mijn ingestelde snelheid. Hij springt _altijd_ terug naar 30%.
Ik heb een CVE-S Optima In, met ingebouwde vocht en co2 sensor. Met een 3 standenschakelaar in de keuken, waar de unit eigenlijk altijd in de "auto" stand staat.
Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn zelf ingestelde "speed" vastgehouden blijft worden? In essentie is het dus het compleet negeren van de vocht (en co2) sensor. Na het hele topic doorgelezen te hebben kreeg ik het idee dat dit mogelijk zou moeten zijn. De andere optie was de vochtsensor uitschakelen, maar die hou ik liever aan als dat zou kunnen.
Dit zijn trouwens de settings die ik aan heb gezet. De unit al een paar keer compleet uit en aan gezet. Ik heb geen rf remotes.
[Afbeelding]
In de debug log zie ik:
code:
1 8115 N: Setup: Virtual remote ID: 187,75,180
Dus qua instellingen lijkt het goed?
Hmm, het kan zijn dat ik hier tegenaan loop ja:arjenhiemstra schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:36:
[...]
Meeste itho's draaien op een minimale snelheid, zie hier voor meer info:
https://github.com/arjenh...olling-the-speed-of-a-fan
[ Voor 4% gewijzigd door S0epkip op 28-12-2022 14:45 ]
Hey Arjen, allereerst, thanks voor de addon en de support die je geeft hier op Tweakers en GitHub. Hulde!arjenhiemstra schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:37:
[...]
Heb je dit al gelezen?
https://github.com/arjenh...ensor-cve-s-optima-inside
[ Voor 41% gewijzigd door JorzoR op 28-12-2022 17:08 ]
We gaan het meemaken, zojuist bestelling geplaatst!arjenhiemstra schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:35:
[...]
Ik ken deze sensor niet maar de kans is groot dat die werkend te krijgen is mits die hetzelfde honeywell protocol gebruikt als de RV sensor.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Zeker niet automatisch, op 1 of andere manier is het downgraden naar 2.3.5 dan niet goed gegaan.mastair schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:22:
Ik had last van het probleem dat de Itho wifi niet meer reageert. Daarom gedowngrade naar 2.3.5. Dat ging een paar weken goed tot ik toch weer moest power cyclen.
Maar nu zit ik door de web interface te kijken en zie ik dat er toch weer 2.4.3 op staat. Hoe kan dat? Gaat dat automatisch?
Dank voor je reactie. Ik ga het in de gaten houden. Downgrade was zeker gelukt. Update pagina gaf aan dat ik 2.3.5 had en op de hoofdpagina ontbraken de timers. En het ging een paar weken goed. Heb opnieuw gedowngrade. Even in de gaten houden.arjenhiemstra schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:50:
[...]
Zeker niet automatisch, op 1 of andere manier is het downgraden naar 2.3.5 dan niet goed gegaan.
Als het downgraden een issue blijft zou je het ook via de fail save procedure kunnen doen (zie handleiding)
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Dan is mijn beschrijving dus nog niet goed genoeg. Bedankt voor de feedback!JorzoR schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:01:
[...]
Hey Arjen, allereerst, thanks voor de addon en de support die je geeft hier op Tweakers en GitHub. Hulde!![]()
Ik heb dat zeker doorgelezen. De wifi module met langere headers heb ik ontvangen (vorige week) en de CO2 sensor is daar op geprikt. Laatst heeft de CO2 sensor nog goed z'n werk gedaan met bezoek tijdens kerst, heb m harder zien werken toen de CO2 waardes omhoog gingen. De Wifi module zat er toen al op. Ook de vochtsensor doet z'n werk nog.
Maar ik krijg het dus niet voor elkaar om langer dan een paar seconde de speed te overrulen. Heb van alles geprobeerd, ook met jouw wiki pagina's. Maar kom er niet uit. Dus kwam hier even om te checken of ik iets over het hoofd zie.
Wat ik dus heb gedaan:
1. Deze settings (screenshot) aangepast
2. Inmiddels al een paar keer de stekker eruit en erin gedaan bij de itho box
3. Ik stuur "{"speed": "123"}" naar itho/cmd via mqtt of via /api.html?speed=123 .
Waar speed dus eigenlijk altijd een waarde is die groter is dan de 30% fallback waarde. Beide hebben hetzelfde effect: na X seconde valt de speed terug naar 30%. De "speed" waarde blijft wel zoals ik m heb ingesteld, maar de box negeert m dus. Ik test dit o.a. op momenten dat de box niets hoeft te doen voor vocht of CO2.
Het lijkt er dus op alsof die virtual remote niet werkt oid, ieder bericht hierover op Github of Tweakers suggereert namelijk dat het zou moeten werken via die virtual remote. Hoe kan ik verder verifiëren of dat goed staat ingesteld? Of moet ik nog iets extra's meesturen met die speed aanpassing?
Ik zit trouwens op firmware 2.3.5, nog niet geupdate vanwege de known issue bij je release notes dat er lockups zijn voor CVE devices met vochtsensor.
is dus een I2C to PWM commando."{"speed": "123"}"
Enige wat ik dan kan verzinnen is dat er iets raar met de bootloader aan de hand is. De over the air update werkt door de nieuwe firmware op het niet gebruikte deel van de flash te zetten en bij succesvolle update de bootvolume aan te passen naar de nieuwe firmware. De oude blijft dus wel op flash staan tot de volgende firmware flash. Wellicht dat er bij booten een foutsituatie gedetecteerd is en dat de module is teruggevallen op de "oude" firmware.mastair schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:55:
[...]
Dank voor je reactie. Ik ga het in de gaten houden. Downgrade was zeker gelukt. Update pagina gaf aan dat ik 2.3.5 had en op de hoofdpagina ontbraken de timers. En het ging een paar weken goed. Heb opnieuw gedowngrade. Even in de gaten houden.
Als je met dit type itho de setting "Addition sensor support" (onder system settings) op "on" zet (icm met Minimum ventilation level in Auto (%) naar 0) dan zal de itho niet meer reageren op vocht (de sensor data is nog wel beschikbaar via de add-on).S0epkip schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:41:
[...]
Hmm, het kan zijn dat ik hier tegenaan loop ja:
https://github.com/arjenh...-wont-go-lower-than-ie-30
Het gaat om een:
Itho device type: CVE-Silent
Itho fw version: 27
Maar ik zou dus wel de "Minimum ventilation level in Auto (%)" op 0 kunnen zetten om een zo laag mogelijke fan-speed te hebben en alsnog gebruik maken van de ingebouwde humidity sensor via de Itho firmware.
Ik kan alleen niet - bijvoorbeeld - de Itho box 's nachts uitzetten.
Zou dit nog kunnen komen door de virtual remote? Kan ik de virtual remote functie uitzetten op de add-on?
Ja ok, dit is een optie. Dan moet ik alleen dus wel een high humidity automation (in Home Assistant) maken om de box weer te laten reageren op vocht.arjenhiemstra schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:06:
[...]
Als je met dit type itho de setting "Addition sensor support" (onder system settings) op "on" zet (icm met Minimum ventilation level in Auto (%) naar 0) dan zal de itho niet meer reageren op vocht (de sensor data is nog wel beschikbaar via de add-on).
In dat geval kun je de box helemaal terug naar 0 sturen, de motor gaat dan ook echt uit.
Je had helemaal gelijk! Ik heb de temp sensors vervangen en het werkt weer! Vreemde is dat ik helemaal geen last had van een bevroren warmtewisselaar in de winter.gns1l schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:21:
@wouter.N : HRU350? Waarschijnlijk kapotte temperatuur sensor.
Is er een knippercode? Komt vaker voor, ook zonder foutmelding.
Meer berichten hierover te vinden door zoeken in dit topic op "HRU350 + temperatuur"
[ Voor 19% gewijzigd door wouter.N op 29-12-2022 12:24 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Tip, met even zoeken heb je vaak voor een paar tientjes een (soms zelfs helemaal nieuwe) CVE op marktplaats. Scheelt ook nog eens fors op je energieverbruik (de nieuwe modellen met DC motor zijn een stuk zuiniger)Cyberpope schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:28:
Gadver.. heb ik net weer de ecobox 2 die niet ondersteund wordt volgens de wiki. Bah.
Toch maar bij Shelly blijven dan.
Die van mij heeft in elk geval al een DC motor.. maar de verkeerde print blijkbaar.arjenhiemstra schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:21:
[...]
Tip, met even zoeken heb je vaak voor een paar tientjes een (soms zelfs helemaal nieuwe) CVE op marktplaats. Scheelt ook nog eens fors op je energieverbruik (de nieuwe modellen met DC motor zijn een stuk zuiniger)
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ah ok! En er zit geen 2x4 pins header in??Cyberpope schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:25:
[...]
Die van mij heeft in elk geval al een DC motor.. maar de verkeerde print blijkbaar.
En voor een paar tientjes heb ik ze nog niet gevonden. Meeste zijn 100+
Nee, exact degene die op je wikipagina staat bij non-supported.arjenhiemstra schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:29:
[...]
Ah ok! En er zit geen 2x4 pins header in??
Hoogste bedrag wat ik voor een gloednieuwe CVE-S (lichtgrijze deksel) heb betaald was 75 euro. Komt er vanzelf 1 voorbij, beetje geduld hebben
[ Voor 22% gewijzigd door Cyberpope op 29-12-2022 17:33 ]
JorzoR schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:17:
Hi allen. Ik heb voor het gemak een volwaardige Homebridge plugin gemaakt. De plugin support by default de HTTP API. Dat maakt de plugin dus min of meer “plug and play” omdat je geen MQTT broker hoeft op te zetten in je netwerk als je dat nog niet hebt. Als je MQTT wilt gebruiken kan dat ook, dat is een optie in de config.
https://github.com/jvandenaardweg/homebridge-itho-daalderop
De plugin draait hier inmiddels al een paar dagen mee.
De plugin is zo gemaakt dat het rekening kan houden met de ingebouwde CO2 sensor icm de snelheid die je kan instellen in de Home App. In andere woorden: 3 stappen (low, medium, high) of 100 stappen (percentage).
Verbeteringen en bug reports zijn welkom op GitHub. Ik heb dit thuis alleen kunnen testen met mijn CVE-S Optima Inside, maar het zou dus voor alle types moeten werken die gesupport worden door de Wifi module.
Thanks @arjenhiemstra voor de Wifi module!
Je GitHub vermeldt wel dit: “ However, using MQTT is recommended as it is more reliable and faster than the HTTP API.”JorzoR schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:17:
De plugin support by default de HTTP API. Dat maakt de plugin dus min of meer “plug and play” omdat je geen MQTT broker hoeft op te zetten in je netwerk als je dat nog niet hebt. Als je MQTT wilt gebruiken kan dat ook, dat is een optie in de config.
Ik zal dat even aanpassen. Het is niet persé niet betrouwbaar en langzaam. Heb dat niet heel handig daar neergezet zie ik nu.smesjz schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:05:
[...]
Je GitHub vermeldt wel dit: “ However, using MQTT is recommended as it is more reliable and faster than the HTTP API.”
Dus plug and play klinkt leuk maar als het vervolgens langzaam en niet betrouwbaar is…
Als de Wifi module werkt, en je kan via de Itho Wifi interface je snelheid wijzigen, dan zal ie dus ook werken met deze plugin.smesjz schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:05:
[...]
Werkt die plug-in met zowel CVE als non-CVE?
[ Voor 24% gewijzigd door JorzoR op 30-12-2022 14:16 ]
In de basis is de module gebouwd om traploze commando's (PWM2I2C protocol) te versturen en alle input (bijv. remotes gekoppeld aan de add-on) te vertalen naar dat protocol. De stand / het resultaat daarvan vind je terug op itho/state en dat is ook de situatie waar de meeste CVE voorbeelden vanuit gaan.TweakM schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:49:
Even een vraagje van een nieuwe gebruiker. Ik heb een CVE add-on (hw versie 2, firmware 2.4.3). Het is de versie met CC1101 RF module. De originele remote heb ik gekoppeld aan de module (zodat home automation de juiste stand kan weergeven).
De add-on is gekoppeld aan Homebridge (v1.6.0 met MQTT-Thing v1.1.43). Op de wiki staat dat de stand van de ventilatie in het topic itho/state komt.
Nu blijkt in de praktijk (zichtbaar via MQTT Explorer) dat de itho/state niet wordt bijgewerkt naar de juiste waarde als de remote wordt gebruikt. De juiste waarden zitten wel in itho/ithostatus (o.a. Ventilation level (%)). Door de huidige setup wordt in HomeKit niet de juiste waarde van de ventilatie stand weergegeven.
Ook het web interface van de add-on geeft niet de juiste waarde aan, maar de waarde die is gepubliceerd in itho/state (op de pagina "WiFi controller for Itho").
Mijn vraag is of dit een bug is of het juiste gedrag. Hebben anderen hier ook last van? (misschien doe ik iets verkeerd).
Als dit het juiste gedrag is zou de documentatie op de genoemde wiki misschien moeten worden aangepast om het itho/ithostatus topic te gebruiken (een van de velden in die JSON). In het eerste geval hoop ik dat de bug gefixt kan worden.
[ Voor 64% gewijzigd door TweakM op 02-01-2023 18:37 ]
Heb je bij system settings de settings "Map RF remotes to virtual remote" op on gezet?TweakM schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:28:
Hoi Arjen, ik heb een CVE ECO RFT SP. Zou het daar wel mee moeten werken?
Ik gebruik de fysieke (originele) remote, die gepaired is aan de add-on.
De remote is uiterlijk gelijk aan het plaatje op de wiki met de tekst: RFT Remote W (RFT bediening stand 1,2,3,T) (536-0124). Ik heb eventueel ook een foto van het binnenwerk als dat helpt.
Dan klopt het wat je ziet. Alle ontvangen RF commando's worden dan niet meer naar PWM2I2C commando's omgezet maar naar Virtual remote commando's. Wellicht heb je hier een speciale reden voor maar ik zou dat alleen gebruiken als je itho geen PWM2I2C ondersteund of een specifieke use case hebt hiervoor.TweakM schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:57:
Ja, die setting staat netjes op On. Als het handig is kan ik eventueel de debug stand aanzetten om dieper te graven.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Volgens de datasheet tussen de -40°C en +85°C maar wel derating vanaf 71°C en hoger.... van 100% (=500mA) bij 71°C tot 60% (=300mA) bij 85°C. Daarna 0% zo te zien, mogelijk dus een over temp protectie. Absolute max. = 100°C.To_Tall schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:58:
@arjenhiemstra hoe warm mag de RECOM chip worden?
Momenteel meer deze bij mij in de warmtepomp 83 graden.
Momenteel lijkt hij niet onstabiel, ik heb wel het gevoel gezien ik nog de beta draai met de i2c sniffer. Deze warmer is dan de weken ervoor??arjenhiemstra schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:01:
[...]
Volgens de datasheet tussen de -40°C en +85°C maar wel derating vanaf 71°C en hoger.... van 100% (=500mA) bij 71°C tot 60% (=300mA) bij 85°C. Daarna 0% zo te zien, mogelijk dus een over temp protectie. Absolute max. = 100°C.
300mA moet ruim voldoende zijn voor de normale load (rond de 165mA), eventuele pieken kunnen door de elco worden opgevangen die ik wat extra ruim bemeten heb (ruim 20x meer dan de datasheet voorschrijft).
Er zit dus ruimte, maar als de module onstabiel wordt kan het zeker door de temp komen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
handige toevoeging, snap alleen niet dat je een virtuele zomer/winter stand inbouwd in HA ..mede schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:31:
Voor diegene die de add-on in HA wil integreren waarbij controle plaats vindt op basis van de huidige luchtvochtigheid kan ik de volgende plugin aanraden:
https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat
Werkt perfect met de Itho add-on. Ik check nu iedere 30 seconden de humidity en zodra deze 3% hoger is dan de vorige meting gaat de Itho naar 100% afzuiging. Is hij weer terug op het oude niveau dan gaat hij weer naar 8%. Als er nu iemand onder de douche staat gaat de afzuiging vrijwel direct aan.
Je kan alle parameters naar eigen behoefte instellen.
Tja vanalles
Snap ik heel goed: de basis luchtvochtigheid in huis is bij mij (en vast in veel andere huizen ook) in de winter veel hoger. Hierdoor kan in instelling uit de zomer dus resulteren in een continue te hoge stand in de winter.vso schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:12:
[...]
handige toevoeging, snap alleen niet dat je een virtuele zomer/winter stand inbouwd in HA ..
[ Voor 20% gewijzigd door Tharide op 03-01-2023 16:12 . Reden: In topic gedeeltelijk antwoord gevonden ]
Was voor mij een redelijke opendeur schot ofzo .. ergens een switch waar je het gedrag aan de hand van het jaargetijde oid wijzigt. inbouwen is relatief simpel.pj schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:24:
[...]
Snap ik heel goed: de basis luchtvochtigheid in huis is bij mij (en vast in veel andere huizen ook) in de winter veel hoger. Hierdoor kan in instelling uit de zomer dus resulteren in een continue te hoge stand in de winter.
Tja vanalles
Heel raar 2x via failsafe gedaan dan zegt hij dat i op 2.3.5. draait maar zodra ik verbinding maak met mijn eigen wifi staat hij weer op 2.4.3arjenhiemstra schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:50:
[...]
Zeker niet automatisch, op 1 of andere manier is het downgraden naar 2.3.5 dan niet goed gegaan.
Als het downgraden een issue blijft zou je het ook via de fail save procedure kunnen doen (zie handleiding)
Ik heb precies hetzelfde, al ben jij inmiddels wel een stapje verder want bij mij werkt de virtual remote niet. Alhoewel bij mij werkt de fysieke afstandsbediening dan weer wel. HahaTharide schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:08:
@arjenhiemstra , ik heb net 2 NON-CVE 1 add ons binnengekregen. Aansluiten en koppelen was erg eenvoudig allemaal. Ook koppelen met mqtt broker en bestaande afstandsbedieningen is gelukt. Enige en belangrijkste punt is dat de itho er niet op reageert....
Als ik op de webinterface op low medium of high druk gebeurd er nikt, ook niet via de api (ik krijg wel OK terug). Via home assistant nog maar niet geprobeerd want dat zal ook wel niet werken dan.
Ik heb een HRU 350 , zie ik iets over het hoofd?
----
Edit:
Excuses, na wat verder in dit topic te zoeken, krijg ik hem in ieder geval met een virtual remote aangestuurd :)!
Wat wordt er aangeraden om met de physieke remotes te doen? Aan add-on koppelen dan werkt hij niet, dus toch direct aan de itho?
Qua virtual remote niet heel veel bijzonders gedaan eigenlijk.Maikie18 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:13:
[...]
Ik heb precies hetzelfde, al ben jij inmiddels wel een stapje verder want bij mij werkt de virtual remote niet. Alhoewel bij mij werkt de fysieke afstandsbediening dan weer wel. Haha
Kun je de stappen beschrijven hoe je de virtual remote aan de praat hebt gekregen
[ Voor 11% gewijzigd door Tharide op 04-01-2023 22:47 ]
1
2
3
4
| <7>1 - nrg-itho-c2a8 nrgitho - - - {"ithogetsetting":true,"index":1,"update":false} <7>1 - nrg-itho-c2a8 nrgitho - - - {"ithogetsetting":true,"index":1,"update":false} <7>1 - nrg-itho-c2a8 nrgitho - - - {"ithogetsetting":true,"index":2,"update":false} <7>1 - nrg-itho-c2a8 nrgitho - - - {"ithogetsetting":true,"index":2,"update":false} |
1
| Warning: Task ConfigAndLog timed out! |
[ Voor 11% gewijzigd door vliegnerd op 06-01-2023 09:09 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
langere kabel kan wel het i2c signaal makkelijk verstoren, dus als de module niet meer goed communiceert met de WTW zou dat daar aan kunnen liggen.Tharide schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:44:
[...]
Qua virtual remote niet heel veel bijzonders gedaan eigenlijk.
Gewoon aangezet in default settings dus met remote type RFT CVE en het werkte.
Wel uiteraard hetzelfde gedaan als bij echte remote, dus itho stekker eruit, erin en op de virtual remote op join knop gedrukt binnen 2 min.
--- Edit
Het werkt echter niet altijd, vrij willekeurig wanneer het wel en niet werkt, begrijp er niet veel van...
Maar ik heb het idee dat de problemen zitten in de wifi verbinding, want soms is het webportal van de module helemaal niet te bereiken. Misschien bij jou ook het probleem?
Ik ga de modules eens verbinden met een lange ethernet kabel zodat ze vlakbij mijn wifi punt zijn om te kijken of daar het probleem zit. De WTW staan nl. helemaal op zolder en dichtstbijzijnde wifi router staat op de 2e met nog een betonnen vloer ertussen.
npTharide schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:08:
@arjenhiemstra , ik heb net 2 NON-CVE 1 add ons binnengekregen. Aansluiten en koppelen was erg eenvoudig allemaal. Ook koppelen met mqtt broker en bestaande afstandsbedieningen is gelukt. Enige en belangrijkste punt is dat de itho er niet op reageert....
Als ik op de webinterface op low medium of high druk gebeurd er nikt, ook niet via de api (ik krijg wel OK terug). Via home assistant nog maar niet geprobeerd want dat zal ook wel niet werken dan.
Ik heb een HRU 350 , zie ik iets over het hoofd?
----
Edit:
Excuses, na wat verder in dit topic te zoeken, krijg ik hem in ieder geval met een virtual remote aangestuurd :)!
Wat wordt er aangeraden om met de physieke remotes te doen? Aan add-on koppelen dan werkt hij niet, dus toch direct aan de itho?
Heel apart! Zou je een een update willen doen naar de laatste 2.4.4-beta4? Kijken of dat wel lukt? En daarna eventueel een downgrade?Aengineering schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:40:
[...]
Heel raar 2x via failsafe gedaan dan zegt hij dat i op 2.3.5. draait maar zodra ik verbinding maak met mijn eigen wifi staat hij weer op 2.4.3
Dank voor je reactie Arjen, ik deel even mijn ervaringen en fouten die ik heb gemaakt zodat anderen er ook wat aan hebben.arjenhiemstra schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:25:
[...]
langere kabel kan wel het i2c signaal makkelijk verstoren, dus als de module niet meer goed communiceert met de WTW zou dat daar aan kunnen liggen.
Als je ene recente versie van de firmware hebt zie je in de log de signaalsterkte van je wifi verbinding, wellicht geeft dat een aanwijzing
Dit is een bug geweest als je meerdere tabbladen open had die er precies zo uitzag maar die is met versie 2.4.0 gefixed (maar wellicht is er ergens toch nog een issue) Je add-on is in ieder geval niet kapot verwacht ikvliegnerd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:55:
@arjenhiemstra
Een bugreport hier, omdat ik mij afvraag of mijn module niet kapot is gegaan...
Ik ben bezig met de Fix settings PR: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/pull/133
Vanmorgen zag ik het volgende gebeuren in de webinterface van de module die aan de WPU hangt:
Allemaal dubbele settings regels:
[Afbeelding]
In de syslog zie ik ook dubbele "calls":
code:
1 2 3 4 <7>1 - nrg-itho-c2a8 nrgitho - - - {"ithogetsetting":true,"index":1,"update":false} <7>1 - nrg-itho-c2a8 nrgitho - - - {"ithogetsetting":true,"index":1,"update":false} <7>1 - nrg-itho-c2a8 nrgitho - - - {"ithogetsetting":true,"index":2,"update":false} <7>1 - nrg-itho-c2a8 nrgitho - - - {"ithogetsetting":true,"index":2,"update":false}
Met 2.3.5 geprobeerd... Het zelfde probleem. (EDIT: Hier twijfel ik nu... is dat wel echt zo? Soms werkt updaten niet). Ik ben nu echt terug naar 2.3.5. En daar lijkt het te werken)
Reset helpt niet.
Harde powercycle van de module.
Werkt totdat ik in de logs zie:
code:
1 Warning: Task ConfigAndLog timed out!
Daarna lijkt het mis te gaan. Ook de status pagina hangt nu. (Maar geen i2c informatie) In de i2c debug geen problemen.
In de i2c sniffer zie ik niets raars. Ik heb die uitgezet. Zelfde probleem.
Ik heb wel een andere module. Ik zal die proberen.
EDIT: Als ik in de code lees, wordt de volgende index van de settings in de loop om alle settings te bepalen uit het HTML document gehaald. Wellicht "gewoon"?! een Chrome probleem. Ik zal eerst maar eens Chrome herstarten.
Wat heb je zelf al geprobeerd en gelezen hierover?Goodbye4Life schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:19:
Goedemiddag,
Nu voel ik mezelf niet heel slim want ik krijg het niet voor elkaar om de unit te bedienen qua fan stand (low, medium, high, auto). In mijn woonkamer heb ik een RFT-C02 unit hangen waarmee ik de snelheid kan aanpassen en als ik dit doe leest hij dat ook netjes uit in de module (Actual_Mode).
Kan iemand mij misschien helpen met het stukje virtual remotes om dit werkend te krijgen?
Carpe Diem
Waarom wil je dit? Die RFT CO2 kan toch gekoppeld blijven aan je WTW?szjoin schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:51:
Beste allemaal. Weet iemand hoe ik de RFT CO2 remote van Itho kan ontleren?
Dit is nodig om de Itho CVE RFT WiFi add-on de CO2 sensor te laten uitlezen.
-edit: typo
@KappuhH heb je dit uiteindelijk nog stabiel gekregen? Ik loop tegen precies hetzelfde probleem aan als jij in het begin, de addon krijg geen verbinding met the itho. Ik heb de kabels met WAGO verbonden, maar ik heb geen soldeerapparaat. Ik heb wel de verbindingen gecontroleerd met een multimeter.KappuhH schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:14:
[...]
Inmiddels een kabeltje gesoldeerd en krijg ik de meeste waardes wel goed door. Nu valt het op dat het er op lijkt dat hij af en toe een verkeerde waarde doorkrijgt, voor vrijwel alle variabelen. Zie plaatjes hieronder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Onl1ne1373 heb jij wel volledig stabiele waarden? Of zou het aan mijn soldeerkunsten liggen?
Ik doe dit voor het eerst en volg de handleiding. die spreekt van 'ontleren'.smesjz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:12:
[...]
Waarom wil je dit? Die RFT CO2 kan toch gekoppeld blijven aan je WTW?
Ik heb de CC1101 op add-on en gebruik dat om co2 waardes van meerdere RTF co2 modules uit te lezen.
Je kan het dus prima gekoppeld houden aan WTW en add-on
Als de waarden goed worden weergegeven in de web interface is de volgende configuratie voor Home Assistant, waarbij je 'CO2-Beneden' moet veranderen naar de naam van jouw sensor:szjoin schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:01:
Echter zou ik nu de CO2 sensor moeten kunnen uitlezen, want de data van de remote loopt nu via de add-on.
Dus als iemand mij kan wijzen op hoe dit te doen met Home Assistant - graag!
1
2
3
4
5
6
7
| - name: Itho Remote Beneden CO2 state_topic: "itho/remotesinfo" value_template: "{{ value_json['CO2-Beneden']['co2'] }}" unique_id: "itho_remote_beneden_co2" state_class: "measurement" device_class: "carbon_dioxide" unit_of_measurement: "ppm" |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| # Loads default set of integrations. Do not remove. default_config: # Load frontend themes from the themes folder frontend: themes: !include_dir_merge_named themes # Text to speech tts: - platform: google_translate automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml mqtt: sensor: - name: Itho Remote Woonkamer CO2 state_topic: "itho/remotesinfo" value_template: "{{ value_json['Woonkamer']['co2'] }}" unique_id: "itho_remote_woonkamer-co2" state_class: "measurement" device_class: "carbon_dioxide" unit_of_measurement: "ppm" |
[ Voor 57% gewijzigd door szjoin op 09-01-2023 16:21 ]
1
2
| mqtt: sensor: !include mqtt.yaml |
OK 2.4.4 beta 4 geïnstalleerd en terug naar 2.3.5 wil i dan nog steeds niet laat hem maar even op deze beta danarjenhiemstra schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:30:
[...]
Heel apart! Zou je een een update willen doen naar de laatste 2.4.4-beta4? Kijken of dat wel lukt? En daarna eventueel een downgrade?
Nee, maar ook niet meer naar gekeken eigenlijk. Uitlezen van de CO2 RFT sensoren gaat wel stabiel dus komt echt door de kabel tussen de WTW en de add-on. @arjenhiemstra weet jij toevallig of iemand anders hier al ingedoken is en het stabiel gekregen heeft?jugger naut schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:37:
[...]
@KappuhH heb je dit uiteindelijk nog stabiel gekregen? Ik loop tegen precies hetzelfde probleem aan als jij in het begin, de addon krijg geen verbinding met the itho. Ik heb de kabels met WAGO verbonden, maar ik heb geen soldeerapparaat. Ik heb wel de verbindingen gecontroleerd met een multimeter.
Kijk eens onder de MQTT INFO knop wat de laatste berichten waren.
Het i2c protocol dat via de kabel gaat is eigenlijk ontworpen om over beperkte afstand (centimeters, geen meters) via een PCB te gaan. Alles wat hiervan afwijkt is potentieel een issue.KappuhH schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:33:
[...]
Nee, maar ook niet meer naar gekeken eigenlijk. Uitlezen van de CO2 RFT sensoren gaat wel stabiel dus komt echt door de kabel tussen de WTW en de add-on. @arjenhiemstra weet jij toevallig of iemand anders hier al ingedoken is en het stabiel gekregen heeft?
Het is inmiddels gelukt. Ik heb een stugge shielded ethernet kabel gekocht (had eerst een soepelen waar er veel kleine koperen draadjes in zitten) met een shielded connector. en deze dicht bij de PCIe connector vast gemaakt. De addon werkt in ieder geval. Ik zie wel nog wat afwijkende waarden ten opzichte van de servicetool. Maar de meeste waarden kloppen.arjenhiemstra schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:18:
[...
Het i2c protocol dat via de kabel gaat is eigenlijk ontworpen om over beperkte afstand (centimeters, geen meters) via een PCB te gaan. Alles wat hiervan afwijkt is potentieel een issue.
Je zult de kabel lengte dus zo kort als mogelijk moeten houden, zorgen voor goede verbindingen en proberen iedere vorm van ruis/interferentie buiten de kabels te houden (bijv. door afschermen van de kabels).
[ Voor 4% gewijzigd door jugger naut op 10-01-2023 17:49 ]
Dat klinkt goed! Je hebt dus helemaal geen hoge pieken meer in de waardes? En hoe heb je hem zo dicht bij de PCIe connector vast gemaakt? Gewoon met een lasklem?jugger naut schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:22:
[...]
Het is inmiddels gelukt. Ik heb een stugge shielded ethernet kabel gekocht (had eerst een soepelen waar er veel kleine koperen draadjes in zitten) met een shielded connector. en deze dicht bij de PCIe connector vast gemaakt. De addon werkt in ieder geval. Ik zie wel nog wat afwijkende waarden ten opzichte van de servicetool. Maar de meeste waarden kloppen.
Edit: Na updaten naar de laatste beta (2.4.4-beta5) ziet alles er goed uit
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq