Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 28 ... 63 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
arjenhiemstra schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:32:
[...]

Wat lukt niet? Welk OS en welke tools gebruik je?
Idd te weinig info.

Ik zit op een M1 iMac. Mogenlijk zit hier het probleem in.
Bij openen van ESPRESSIF blijf ik de melding houden dat de ESP-IDF Prereq gemist wordt.
Deze is wel geinstalleerd.

Anyway, zie niet dat er een nieuwe versie is van Visual Studio Code die nu wel de prereq herkend.

Zal vanavond of morgen eens verder spitten of ik het board geflashed krijg :)

[ Voor 7% gewijzigd door To_Tall op 15-11-2022 12:55 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gajescheren
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:52
Ik heb een Itho Optima Inside unit met ingebouwde vocht/temp en CO2 sensor. Ik gebruik geen externe afstandsbediening en heb de ventilatie op stand 2 (medium) staan.
Nu is de snelheid waarmee de ventilator draait gemiddeld 1050 RPM, maar hij sprong rond 12:00 automatisch naar ruim 2300 RPM. Ik neem an dat dit te maken heeft met een meting van een van de sensoren, maar ik zie niets afwijkends. Ik probeer te begrijpen wat deze snelheidsverhoging veroorzaakte? Is het de piek in vochtigheid en de instelling van parameter 77?

Hier een stel grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOTzzZ4H7N2-KKkS7nUX2UCe734=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EuXoWE8ZUVUF8znATII3cH8O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Gajescheren op 15-11-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47
To_Tall schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:54:
[...]

Idd te weinig info.

Bij openen van ESPRESSIF blijf ik de melding houden dat de ESP-IDF Prereq gemist wordt.

Anyway, zie niet dat er een nieuwe versie is van Visual Studio Code die nu wel de prereq herkend.

Ik ontwikkel zelf ook op de mac, ik heb de rustyx repo nog niet gebuild op een M1 maar de ithowifi repo deed het zonder enig aanpassing. Ik verwacht dus eigenlijk dat dit niet het issue zal zijn.
Ik ga ook proberen het stukje sniffer code in de ithowifi code te porten. Het is voor de analyse van de i2c problemen misschien ook wel een hele handige tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Onl1ne1373 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:53:
Hallo Arjen, ik wil graag nog even aangeven dat er in de instellingen van de WPU een verschuiving zit.

Vanaf firmware v16 is bijvoorbeeld setting 152 al de blokkade van verwarmen naar koelen, daarvoor bestond hij niet. In de addon wordt deze echter weergegeven als 151. Het rare is dat de min max waarden wel kloppen.

Ik heb de setting lijsten even naast elkaar gelegd en het lijkt fout te gaan bij setting 133 Reserved. Deze wordt als label overgeslagen, maar als min max waarde niet.
Thanks voor het melden! Ben je misschien in de mogelijkheid om hiervan kort een github issue te maken? Dan verdwijnt het niet en kan het eventueel ook door iemand anders opgepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-09 13:01
Krijgt de vochtsensor altijd prioriteit?
Als ik met een RFT remote stand 1 kies, werkt dat dan, of blijft hij dan op de max afzuigen?

[ Voor 3% gewijzigd door NEOeo op 16-11-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Gajescheren schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:30:
Nu is de snelheid waarmee de ventilator draait gemiddeld 1050 RPM, maar hij sprong rond 12:00 automatisch naar ruim 2300 RPM. Ik neem an dat dit te maken heeft met een meting van een van de sensoren, maar ik zie niets afwijkends. Ik probeer te begrijpen wat deze snelheidsverhoging veroorzaakte? Is het de piek in vochtigheid en
Bij mij reageert hij ook wel eens zo hard op een plotseling hogere luchtvochtigheid. Hier zit een van de openingen recht boven de vaatwasser in de keuken; als die zich opent, jaagt de afzuiging ook in de toeren, en dat blijft ook gerust 20 minuten aan, terwijl de vochtigheid dan allang weg is. Hij gaat niet naar 2.300 rpm hier, maar ik denk dat dat komt door de draaiknopjes in de Itho zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
willemd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:32:
[...]
Bij mij reageert hij ook wel eens zo hard op een plotseling hogere luchtvochtigheid. Hier zit een van de openingen recht boven de vaatwasser in de keuken; als die zich opent, jaagt de afzuiging ook in de toeren, en dat blijft ook gerust 20 minuten aan, terwijl de vochtigheid dan allang weg is. Hij gaat niet naar 2.300 rpm hier, maar ik denk dat dat komt door de draaiknopjes in de Itho zelf.
Dit kun je configureren bij de Itho settings pagina van de add-on, hoe deze omgaat met de RH metingen. En dan specifiek parameters 71 t/m 79.

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:26
prekz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:52:
Misschien lees ik ergens overheen.
Maar mijn koppeling met home-assistant (mqtt) heeft enkel een aan/uit knop, ik moet echt door klikken om een schuifbalk te zien waar ik de snelheid van de ventilator kan aanpassen:

[Afbeelding]

Als ik in de wiki kijk in het eerste screenshot, dan zie je daar al direct een schuifbalk. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant
Heeft hier iemand een idee van O-)
Heb al vanalles geprobeert met custim slider cards en dergelijke maar niets lijkt te werken.

• arjenhiemstra
prekz schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:44:
[...]

Heeft hier iemand een idee van O-)
Heb al vanalles geprobeert met custim slider cards en dergelijke maar niets lijkt te werken.
Het voorbeeld uit deze post werkt bij mij nog prima:
arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Maar mijn koppeling met home-assistant (mqtt) heeft enkel een aan/uit knop, ik moet echt door klikken om een schuifbalk te zien waar ik de snelheid van de ventilator kan aanpassen:
[Afbeelding]
Dat is normaal; de fan entity state is aan/uit. De fansnelheid zit onder het attribuut 'percentage' (of iets dergelijks, ik weet het niet meer uit m'n hoofd). Je moet bij de slider dus ook aangeven dat het om dat attribuut gaat.

• prekz
Ik snap heel eerlijk gezegd niet hoe/waar ik dit moet verwerken in home-assistant. Dient dit allemaal in de configuration.yaml te staan?

In dat geval krijg ik een error dat de "sensor:" entity binnenkort niet (vanaf versie 2022.12) niet meer gaat werken. En dat hij onder een eigen "mqtt:" moet komen zie link:
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/

Ben er een beetje mee aan het spelen, maar ik krijg hem niet werkend (continue errors op deze regels code in mijn configuration.yaml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
dit staat in automations.yaml (exact zoals het hier staat)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
# This automation script runs when a value is received via MQTT on retained topic: itho/cmd
# It sets the value slider on the GUI. This slides also had its own automation when the value is changed.
  - alias: Set fan slider
    trigger:
      platform: mqtt
      topic: 'itho/state'
    action:
      service: input_number.set_value
      data:
        entity_id: input_number.itho_fan
        value: "{{ trigger.payload }}"

# This second automation script runs when the target fan slider is moved.
# It publishes its value to the same MQTT topic it is also subscribed to.
  - alias: Fan slider moved
    trigger:
      platform: state
      entity_id: input_number.itho_fan
    condition:
      condition: template
      value_template: "{{ states('sensor.itho_fan_state') | int != states('input_number.itho_fan') | int }}"
    action:
      service: mqtt.publish
      data:
        topic: 'itho/cmd'
        retain: true
        payload: "{{ states('input_number.itho_fan') | int }}"

Dit in configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
input_number: 
  itho_fan:
    name: Itho Fan
    icon: mdi:fan
    initial: 1
    min: 0
    max: 254
    step: 1

sensor:
  - platform: mqtt
    name: "itho Fan state"
    state_topic: "itho/state"

edit:
Dit werkt ook ipv sensor: deel van hierboven
code:
1
2
3
4
mqtt:
  sensor:
    - name: "itho Fan state"
      state_topic: "itho/state"

[ Voor 5% gewijzigd door arjenhiemstra op 17-11-2022 14:46 ]

• prekz
@arjenhiemstra Inmiddels gelukt, dank!

Wel even een opmerking, als je op dit moment het code block wat in configuration.yaml staat gebruikt dan krijg ik op dit moment een notificatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aDjOGXM.png

Bijbehorende link/documentatie: https://www.home-assistan...s/sensor.mqtt/#new_format

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
prekz schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:43:
@arjenhiemstra Inmiddels gelukt, dank!

Wel even een opmerking, als je op dit moment het code block wat in configuration.yaml staat gebruikt dan krijg ik op dit moment een notificatie:

[Afbeelding]

Bijbehorende link/documentatie: https://www.home-assistan...s/sensor.mqtt/#new_format
Zie mij edit hierboven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
To_Tall schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:54:
[...]

Idd te weinig info.

Mocht het builden niet lukken, ik heb de i2c sniffer zo goed als functioneel in een test firmware. Nu nog een manier bouwen om het een beetje handig te loggen richting de webinterface of bestand oid.
Maar de berichten komen iig al binnen, de rest is relatief makkelijk :)
Komt ook direct goed van pas om het i2c verkeer vanuit de itho firmware te gaan loggen voor de i2c issues die er zijn met CVE devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
@arjenhiemstra is het misschien handig om dit weg te schrijven naar een smb/nfs share?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:44
Of rsyslog, kan ook. Ik wil die i2c feature dan ook gebruiken om te helpen de HRU 300 goed te integreren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ik denk dat smb/nfs wat lastig is op een esp32.
Syslog is eigenlijk wel een goed idee! Lichtgewicht en vrij eenvoudig te implementeren, ga ik ff naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-09 14:46
Vannacht is het rendement van mn HRU 200 in eens flink onderuit gegaan… iemand enig idee waarom? (Paarse lijn, bij <75% zet ik m op 0)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/671Gznw9A-l4OFnH6EOg8NYBv_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8XxvpOGvX4h9odJdcx8wGn2U.png?f=fotoalbum_large

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Het vriest stevig nu dus kan zijn dat de anti-vries mode wat lucht van binnen pakt en het rendement instort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Groene lijn is temp van buiten, die zit nog boven het vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:56

pistole

Frutter

Het was wel flink* koud dus het lijkt mij redelijk aannemelijk dat het aan de temperatuur ligt.

offtopic:
*relatief

[ Voor 12% gewijzigd door pistole op 20-11-2022 11:58 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Laatst online: 31-08 18:36
Ik heb een tweede Itho via mp gekocht (CVE-S eco se 03-00398).

Ook een tweede addon besteld, de eerste zit op een oud type itho zonder vocht sensor welke feilloos werkt.

Ik heb de volgende vragen die ik na het scannen van dit draadje niet heb kunnen vinden:

- Kan ik de interne vocht sensor helemaal uitschakelen dmv de "Additional sensor support" aan te zetten? Ik gebruik namelijk externe sensoren.
- Kan ik de interne sensor alleen gebruiken voor uitlezen en niet voor de aansturing?
- Deze unit heeft een witte deksel, lees over instabiliteit met de grijze deksel: is bovenstaand type stabiel met de wifi addon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:43
arjenhiemstra schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:21:
[...]

Thanks voor het melden! Ben je misschien in de mogelijkheid om hiervan kort een github issue te maken? Dan verdwijnt het niet en kan het eventueel ook door iemand anders opgepakt worden.
@arjenhiemstra waar heb haal jij de parameters vandaan? Vanuit de Microsoft Access database in de Itho Service Tool? Lees je eerst de juiste hardware revision uit en zoek je er vervolgens de juiste parameters bij?

Edit: heb je code al even bekeken (ithowifi/software/NRG_itho_wifi/src/devices/wpu.h), zo te zien doe je doe je dat al wel. Ik zal nog eens kijken of ik er een bug in zie.

[ Voor 14% gewijzigd door wouter.N op 20-11-2022 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Flash3d schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:25:
Ik heb een tweede Itho via mp gekocht (CVE-S eco se 03-00398).

Ook een tweede addon besteld, de eerste zit op een oud type itho zonder vocht sensor welke feilloos werkt.

Ik heb de volgende vragen die ik na het scannen van dit draadje niet heb kunnen vinden:

- Kan ik de interne vocht sensor helemaal uitschakelen dmv de "Additional sensor support" aan te zetten? Ik gebruik namelijk externe sensoren.
Ja dat kan.
- Kan ik de interne sensor alleen gebruiken voor uitlezen en niet voor de aansturing?
Dat is precies wat bovenstaande setting op de nieuwe itho doet, de sensor gaat uit in de itho firmware maar de add-on leest de sensor nog wel uit.
- Deze unit heeft een witte deksel, lees over instabiliteit met de grijze deksel: is bovenstaand type stabiel met de wifi addon?
Ik zou voor nu firmware versie 2.3.5 even blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:40
We hebben de eerste vorst gehad, was een mooie test voor de buiten sensoren (WPU en HRU).
Helaas gaat het converteren van negatieve temperaturen fout. Waarschijnlijk een signed/unsigned probleem.
Ik heb een issue aangemaakt: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordswires
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 16:42
Kan iemand me verder helpen met het gebruik van deze controller met MQTT?

Ik heb de controller via Homebridge WebAPI netjes aan de slag, maar uiteraard is MQTT een stuk krachtiger. In Homebridge heb ik de mqttthings package geïnstalleerd, en op dezelfde server ook Mosquitto. Deze wilde niet opstarten omdat port 1883 bezet is, dus ik heb de port gewijzigd naar 1885.

In de Homebridge config heb ik expliciet deze URL opgenomen bij beide accessories:
code:
1
2
3
4
5
            "type": "fan",
            "name": "Itho fan",
            "logMqtt": true,
            "accessory": "mqttthing",
            "url": "http://0.0.0.0:1885",

(en idem voor de airQualitySensor).

In de Homebridge log zie ik:
code:
1
2
3
4
[11/22/2022, 12:13:56 PM] [Itho fan] Initializing mqttthing accessory...
[11/22/2022, 12:13:56 PM] [Itho fan] MQTT URL: http://0.0.0.0:1885
[11/22/2022, 12:13:56 PM] [Itho fan] MQTT options: {"keepalive":10,"clientId":"mqttthing_Itho fan_d606cbab","protocolId":"MQTT","protocolVersion":4,"clean":true,"reconnectPeriod":1000,"connectTimeout":30000,"will":{"topic":"WillMsg","payload":"mqtt-thing [Itho fan] has stopped","qos":0,"retain":false},"rejectUnauthorized":false}
[11/22/2022, 12:13:56 PM] [Central Air Quality Sensor] Initializing mqttthing accessory...

...en de Mosquitto log-file:
code:
1
2
3
4
1669115636: New connection from 127.0.0.1:33778 on port 1885.
1669115636: New connection from 127.0.0.1:33780 on port 1885.
1669115636: New client connected from 127.0.0.1:33778 as mqttthing_Itho fan_d606cbab (p2, c1, k10).
1669115636: New client connected from 127.0.0.1:33780 as mqttthing_Central Air Quality Sensor_cf29853e (p2, c1, k10).

Maar als ik nu via de Eve app of Homebridge zelf kijk, dan krijg ik altijd dezelfde waarden:
  • Itho fan: Off
  • Central Air Quality Sensor: Unknown
  • Central Air Quality Sensor Temperature: 0°
  • Central Air Quality Sensor Humidity: 0%
Via de Webapi / web-interface krijg ik wel de juiste status terug.

Iemand enig idee wat ik hier mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 17:26
Inmiddels draai ik al weer een ruime week stabiel op HW rev: 2, FW ver.: 2.4.4-beta1

QueryDevicetype - fw:27 hw:27

Buiten een WiFi hikje geen gekke dingen gezien

Carpe Diem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dielessen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik heb nog steeds dat de i2c eruit klapt en de power moet recyclen. Ik draai de laatste beta.

Als ik ergens mee kan helpen om logs aan te leveren of iets dan hoor ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemd
  • Niet online
muppet99 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:48:
Inmiddels draai ik al weer een ruime week stabiel op HW rev: 2, FW ver.: 2.4.4-beta1

QueryDevicetype - fw:27 hw:27
Bij mij met dezelfde Itho-versies heb ik precies hetzelfde. Met 2.4.3 had ik een aantal crashes per week, maar nu met 2.4.4 beta al een paar dagen geen enkel probleem.

Kan best toeval zijn. Ik hou het in de gaten.

[ Voor 5% gewijzigd door willemd op 22-11-2022 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

oZy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:54:
[...]

Tnx! gelijk geinstalleerd. De unit was op dat moment al unresponsive en zie nu na de update ook netjes deze error:

Itho I2C connection status: i2c bus stuck - please power cycle the itho unit -

Dus zal het in de gaten houden.
Bij mij dezelfde ervaring. Al sinds 11 november stabiel zonder i2c errors. Enige manco aan deze beta is dat de knoppen op de startpagina niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 06:28
oZy schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:22:
[...]

Bij mij dezelfde ervaring. Al sinds 11 november stabiel zonder i2c errors. Enige manco aan deze beta is dat de knoppen op de startpagina niet werken.
Bij mij een i2c crash na een paar dagen (WPU 5G, non-CVE unit) met 2.4.4-beta1. Ik heb de crash aan de github issue toegevoegd, maar daar staat: Ga terug naar 2.3.5. Dus dat gedaan.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Voogel
Voogel schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:41:
Vannacht is het rendement van mn HRU 200 in eens flink onderuit gegaan… iemand enig idee waarom? (Paarse lijn, bij <75% zet ik m op 0)

[Afbeelding]
Kleine update: mocht je dit zelf ooit ervaren controleer dan zsm je condens afvoer! Ik koos voor een horizontale montage en daardoor kan het soms gebeuren dat het condenswater niet goed wegloopt en de warmtewisselaar verstopt raakt. Even verticaal houden en alles werkt weer als een zonnetje!

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 07:57
@arjenhiemstra Had je nog gekeken naar de 254/255 instelling voor de speed?
Ik zie nu ook dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii_8uXTdH7aFjHgP51Qd5jsV9EA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PvtBuW7qpTyJ6mCvzXJ6jA6a.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sciurius schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:16:
@arjenhiemstra Had je nog gekeken naar de 254/255 instelling voor de speed?
Ik zie nu ook dit:
[Afbeelding]
Ja, 255 werkt inderdaad als 100% setting. Ik zal het in de volgende release verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
Ik heb inmiddels ook een vastloper:

Vanuit i2c debug:
QUERY_31D9 1154652203 5764 I2C_ERROR_SCL_LOW I2C_NOK
QUERY_31DA 1154651202 1001 I2C_ERROR_CLEARED_OK I2C_NOK

En vanuit de debug logging:

2022-11-26 07:57:04 I: Error: I2C bus could not be cleared!

[ Voor 27% gewijzigd door muppet99 op 26-11-2022 23:12 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank4president
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-08 14:24
Zijn er al mensen die dit geprobeerd hebben met een APure Vent D350? Kan hem al aansturen via een 868Mhz transmitter maar zou wel cool zijn mocht ik meer stats kunnen uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
frank4president schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:31:
Zijn er al mensen die dit geprobeerd hebben met een APure Vent D350? Kan hem al aansturen via een 868Mhz transmitter maar zou wel cool zijn mocht ik meer stats kunnen uitlezen
Hoe ziet de printplaat er uit? Als daar een zelfde aansluiting opzit als de cve module. Zou je hem kunnen aansluiten.

Arjen is volgens mij ook bezig met een capture plug-in in de firmware. Waarmee je de i2c bus kan uitlezen en de resultaten kan delen. Mocht deze ventilator dus nog niet werken op de module. Zou dat wel kunnen als de data verzameld is en verwerkt in de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank4president
To_Tall schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:38:
[...]

Hoe ziet de printplaat er uit? Als daar een zelfde aansluiting opzit als de cve module. Zou je hem kunnen aansluiten.

Arjen is volgens mij ook bezig met een capture plug-in in de firmware. Waarmee je de i2c bus kan uitlezen en de resultaten kan delen. Mocht deze ventilator dus nog niet werken op de module. Zou dat wel kunnen als de data verzameld is en verwerkt in de firmware.
Heb hem nog nooit open gedaan, kan er ook niet zo goed bij om eerlijk te zijn. Zal eens zoeken naar een onderhoudsboekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank4president
frank4president schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:31:
[...]

Heb hem nog nooit open gedaan, kan er ook niet zo goed bij om eerlijk te zijn. Zal eens zoeken naar een onderhoudsboekje.
Dit is de printplaat: 05-00486 Printplaatset BV (F)T vv I2C (APure Vent D350)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDOYmIpkssvYcwgSyaPWeu9cgUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mGXS9PFS5tLvTyg7VhEgkdNu.webp?f=user_large

Het het in deze manual gevonden op pagina 45.

Het lijkt mij dat de Itho HRU/DemandFlow/QualityFlow wifi module gaat werken voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Jups. In de comport steken met een korte ethernet kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank4president
To_Tall schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:09:
Jups. In de comport steken met een korte ethernet kabel.
Is de CC1101 RF Module makkelijk zelf te solderen? Kan hier geen plaatjes van vinden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
frank4president schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:53:
[...]

Is de CC1101 RF Module makkelijk zelf te solderen? Kan hier geen plaatjes van vinden :|
Het is klein, maar niet dramatisch klein: https://www.bitsandparts....1101-met-antenne-p1105676

De (mijn) module is 17x18mm dus iets groter dan een forse duimnagel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theswitch
  • Laatst online: 18:53
Zo ook maar even 1 besteld voor mijn CVE ECO RTF. Eens kijken hoe dat gaat met HA. Hier vaak mensen in de buurt die hout stoken dus makkelijker om hem dan op 0 te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Theswitch op 27-11-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
[...]

Als je een nieuwe module bestel, dan gelijk mee laten solderen.
Heb je de module al dan zal je zelf aan de slag moeten. Ik ben geen kei in electronica solderen.

Nu is het ook zo dat het boardje honderde euro's is. Gaat het mis, tja dan nieuwe bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@arjenhiemstra Helaas heb ik sinds de vervanging van mijn router een probleem bij een van mijn non-cve add-ons.

Na de nieuwe wifi router te hebben geselecteerd heeft de addon volgens mij nog een paar uur gefunctioneerd.
Maar vanmorgen zag ik dat hij niet bij het netwerk was aangemeld en ook niet via het netwerk benaderbaar was. Groene LED kippers met 1 Hz.
Wel zag ik een AP, waar ik wel op kan inloggen, maar niet de webpagina http:192.168.4.1 kan benaderen.

Vervolgens heb de stroom eraf en opnieuw opgestart. Geen verschil.
Reset knop: geen verschil
Dan maar de failsafe knop: gingen wel wat meer lampjes branden dan normaal bij het opstarten, maar ook daarna is de AP bereikbaar, maar de webpagina van 192.168.4.1/update niet.

Wat kan dit zijn?

12:55: Nou ja zeg: nu lukt het ineens wel om de AP pagina op te vragen. Wachtwoord stond nog fout. Dat zal de oorzaak van de problemen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Kets_One op 28-11-2022 12:59 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44

[Afbeelding]

Als ik in de wiki kijk in het eerste screenshot, dan zie je daar al direct een schuifbalk. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant
Heb jij dit nog opgelost gekregen? Ik heb hetzelfde

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Heb de tweede Itho (eerste unit was zonder sensoren) eveneens toegevoegd via auto-discovery aan HA en krijg om de paar seconden de volgende melding in het HA log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:583
First occurred: 13:00:45 (1642 occurrences)
Last logged: 17:30:25

Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'hum' when rendering '{{ value_json.hum }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'temp' when rendering '{{ value_json.temp }}'

Hoe kom ik hiervan af? Lees in dit topic e.e.a. over handmatige Yaml toevoeging maar is mij niet helemaal duidelijk omdat ik auto-discovery gebruik.

Met MQTT explorer zie ik de volgende gegevens uit de HA MQTT addon.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
  "dev": {
    "identifiers": "itho_ventilatie_2",
    "manufacturer": "Arjen Hiemstra",
    "model": "ITHO Wifi Add-on",
    "name": "ITHO-WIFI(itho_ventilatie_2)",
    "sw_version": "HW: v2, FW: 2.4.3"
  },
  "avty_t": "itho/lwt",
  "dev_cla": "humidity",
  "uniq_id": "itho_ventilatie_2_humidity",
  "name": "itho_ventilatie_2_humidity",
  "stat_t": "itho/ithostatus",
  "stat_cla": "measurement",
  "val_tpl": "{{ value_json.hum }}",
  "unit_of_meas": "%"
}

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
  },
  "dev_cla": "temperature",
  "uniq_id": "itho_ventilatie_2_temperature",
  "name": "itho_ventilatie_2_temperature",
  "val_tpl": "{{ value_json.temp }}",
  "unit_of_meas": "°C"
}

[ Voor 49% gewijzigd door Flash3d op 28-11-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vliegnerd schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:42:
[...]

Bij mij een i2c crash na een paar dagen (WPU 5G, non-CVE unit) met 2.4.4-beta1. Ik heb de crash aan de github issue toegevoegd, maar daar staat: Ga terug naar 2.3.5. Dus dat gedaan.
Dat is de eerste die ik hoor op een non-cve device. Dat zou een toevalstreffer kunnen zijn (die beta1 firmware staat wat streng afgesteld als het om i2c errors gaat). Had je met 2.4.3 (of andere versies) ook issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
frank4president schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:31:
Dat ziet eruit als een redelijk normale itho hru 350, incl. de service interface (COM) poort waarop je de add-on aan kunt sluiten. Ik verwacht dat het werkt of vrij eenvoudig werkend te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
[...]

Ik gebruik altijd de CC1101 modules met zogenaade "half holes" en flux. Als je 1 van beide niet hebt is het vrij lastiger te solderen is mijn ervaring.
Overigens mag je een module ook altijd terugsturen om alsnog een CC1101 module te laten solderen. Daar regelen we wel iets voor dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Kets_One schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:37:
@arjenhiemstra Helaas heb ik sinds de vervanging van mijn router een probleem bij een van mijn non-cve add-ons.

Na de nieuwe wifi router te hebben geselecteerd heeft de addon volgens mij nog een paar uur gefunctioneerd.
Maar vanmorgen zag ik dat hij niet bij het netwerk was aangemeld en ook niet via het netwerk benaderbaar was. Groene LED kippers met 1 Hz.
Wel zag ik een AP, waar ik wel op kan inloggen, maar niet de webpagina http:192.168.4.1 kan benaderen.

Vervolgens heb de stroom eraf en opnieuw opgestart. Geen verschil.
Reset knop: geen verschil
Dan maar de failsafe knop: gingen wel wat meer lampjes branden dan normaal bij het opstarten, maar ook daarna is de AP bereikbaar, maar de webpagina van 192.168.4.1/update niet.

Wat kan dit zijn?

12:55: Nou ja zeg: nu lukt het ineens wel om de AP pagina op te vragen. Wachtwoord stond nog fout. Dat zal de oorzaak van de problemen zijn.
Welk wachtwoord denk je dat nog fout stond? Op de add-on?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sgsdebruijn schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:00:
[...]

Heb jij dit nog opgelost gekregen? Ik heb hetzelfde
Je kunt een automation aanmaken met input slider.
Zie deze post:
arjenhiemstra in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Flash3d schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:35:
Heb de tweede Itho (eerste unit was zonder sensoren) eveneens toegevoegd via auto-discovery aan HA en krijg om de paar seconden de volgende melding in het HA log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:583
First occurred: 13:00:45 (1642 occurrences)
Last logged: 17:30:25

Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'hum' when rendering '{{ value_json.hum }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'temp' when rendering '{{ value_json.temp }}'

Hoe kom ik hiervan af? Lees in dit topic e.e.a. over handmatige Yaml toevoeging maar is mij niet helemaal duidelijk omdat ik auto-discovery gebruik.

Met MQTT explorer zie ik de volgende gegevens uit de HA MQTT addon.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
  },
  "dev_cla": "humidity",
  "uniq_id": "itho_ventilatie_2_humidity",
  "name": "itho_ventilatie_2_humidity",
  "val_tpl": "{{ value_json.hum }}",
  "unit_of_meas": "%"
}

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
  },
  "dev_cla": "temperature",
  "uniq_id": "itho_ventilatie_2_temperature",
  "name": "itho_ventilatie_2_temperature",
  "val_tpl": "{{ value_json.temp }}",
  "unit_of_meas": "°C"
}
Wat zie je op het itho/ithostatus topic staat met MQTT explorer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
arjenhiemstra schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:06:
[...]

Dat is de eerste die ik hoor op een non-cve device. Dat zou een toevalstreffer kunnen zijn (die beta1 firmware staat wat streng afgesteld als het om i2c errors gaat). Had je met 2.4.3 (of andere versies) ook issues?
Ik ben van 2.3.5 naar 2.4.4-beta1 gegaan. Ik had juist die andere versies overgeslagen omdat alles goed werkt. If it ain't broken, don't fix it.

Maar omdat ik benieuwd was/ben naar wat er op de i2c bus allemaal langskomt, had ik die beta1 geïnstalleerd.

Als het helpt, dan kan ik best wat testen. Als het niet uitmaakt, dan blijf ik nog wel even op 2.3.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
arjenhiemstra schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:19:
[...]

Wat zie je op het itho/ithostatus topic staat met MQTT explorer?
Bij deze:

{"temp":18.9,"hum":64,"ppmw":8762,"Speed status":2,"Internal fault":0,"Frost cycle":0,"Filter dirty":0,"AirQuality (%)":"not available","AirQbased on":0,"CO2level (ppm)":"not available","Indoorhumidity (%)":"not available","Outdoorhumidity (%)":"not available","Exhausttemp (°C)":"not available","SupplyTemp (°C)":"not available","IndoorTemp (°C)":"not available","OutdoorTemp (°C)":"not available","SpeedCap":63488,"BypassPos (%)":"not available","FanInfo":"auto","ExhFanSpeed (%)":2,"InFanSpeed (%)":0,"RemainingTime (min)":0,"PostHeat (%)":"not available","PreHeat (%)":"not available","InFlow (l sec)":"not available","ExhFlow (l sec)":"not available","Ventilation setpoint (%)":2,"Fan setpoint (rpm)":517,"Fan speed (rpm)":517,"Error":0,"Selection":7,"Startup counter":202,"Total operation (hours)":32942,"Absence (min)":0,"Highest CO2 concentration (ppm)":"not available","Highest RH concentration (%)":"not available","RelativeHumidity":"not available","Temperature":"not available"}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemd
  • Niet online
willemd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:26:
[...]

Bij mij met dezelfde Itho-versies heb ik precies hetzelfde. Met 2.4.3 had ik een aantal crashes per week, maar nu met 2.4.4 beta al een paar dagen geen enkel probleem.

Kan best toeval zijn. Ik hou het in de gaten.
Helaas toch te vroeg gejuicht.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
QUERY_31D9  371817382   4757    I2C_ERROR_SDA_LOW   I2C_NOK
QUERY_31DA  371817381   1       I2C_NOK
QUERY_STATUS    371817200   2       I2C_OK
QUERY_31D9  371807546   2       I2C_OK
QUERY_31DA  371807359   2       I2C_OK
QUERY_STATUS    371807177   2       I2C_OK
QUERY_31D9  371797548   2       I2C_OK
QUERY_31DA  371797361   2       I2C_OK
QUERY_STATUS    371797177   2       I2C_OK
QUERY_31D9  371787527   2       I2C_OK
QUERY_31DA  371787340   2       I2C_OK
QUERY_STATUS    371787160   2       I2C_OK
QUERY_31D9  371777529   2       I2C_OK
QUERY_31DA  371777342   2       I2C_OK
QUERY_STATUS    371777160   2       I2C_OK

Nadat ik op de reset-button onderin heb geklikt, doet hij het weer en komen de waarden in HA weer door!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
QUERY_31DA  402677739   2       I2C_OK
QUERY_STATUS    402677555   3       I2C_OK
QUERY_31D9  402667906   2       I2C_OK
QUERY_31DA  402667719   2       I2C_OK
QUERY_STATUS    402667535   2       I2C_OK
QUERY_31D9  402657885   2       I2C_OK
QUERY_31DA  402657698   2       I2C_OK
QUERY_STATUS    402657515   3       I2C_OK
QUERY_STATUS    402649755   2       I2C_OK
QUERY_STATUS_FORMAT 402649394   2       I2C_OK
QUERY_DEVICE_TYPE   402649049   3       I2C_OK
QUERY_31D9  371817382   4757    I2C_ERROR_SDA_LOW   I2C_NOK
QUERY_31DA  371817381   1       I2C_NOK
QUERY_STATUS    371817200   2       I2C_OK
QUERY_31D9  371807546   2       I2C_OK

[ Voor 26% gewijzigd door willemd op 29-11-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:17:
[...]

Welk wachtwoord denk je dat nog fout stond? Op de add-on?
Ja het wifi wachtwoord stond fout op de addon.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
Is het eventueel een optie om de i2c status ook mee te geven in het itho status topic?
Dus I2C status OK/NOK

Dan zouden we daaraan ook weer makkelijk een geautomatiseerde actie kunnen hangen.

Als deze naar de github moet let me know, was meer sanity check, voordat ik de github ga bevuilen.

[ Voor 20% gewijzigd door muppet99 op 29-11-2022 14:08 ]

Carpe Diem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 16:56

pistole

Frutter

muppet99 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:07:
Is het eventueel een optie om de i2c status ook mee te geven in het itho status topic?
Dus I2C status OK/NOK

Dan zouden we daaraan ook weer makkelijk een geautomatiseerde actie kunnen hangen.

Als deze naar de github moet let me know, was meer sanity check, voordat ik de github ga bevuilen.
Wel goed idee. Kunnen we een IOT device gebruiken om een device te resetten dat via IOT niet meer goed werkt :P .

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Alleen de bus loopt vast, maar mqtt blijft gewoon performen. Dus waarom zou ik de harde reset van de box niet laten doen door een slimme stekker die de box stroomloos zet als de i2c bus vastloopt.

Ik snap dat het een lompe uitwerking is, maar ik monitor mijn ha niet dagelijks maar merkte het pas dat de itho was vastgelopen doordat tijdens het douchen de box niet harder ging lopen. En ik wil wel de bèta’s blijven draaien zodat de ontwikkeling door kan gaan.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Niet online
Je zou als workaround al een automation kunnen maken, waardoor de slimme stekker schakelt als de waarden van de Ihto-box (temperatuur, co2, luchtvochtigheid) bijvoorbeeld 5 minuten niet meer veranderen. Ik denk dat je daarmee geen false positives krijgt en alle crashes wel afvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
To_Tall schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:47:
opgelost,

Ik heb ook de CVE module
Deze gooien dezelfde MQTT topics er uit.

Boilertemp wordt niet gepubliseerd in de CVE. dat is dan geen waarde ofwel 0.
Ik heb ook in HA dat mijn temp en humidity iedere keer naar 0 springen. Ik gebruik 2 CVE addon modules.

1 module op een oude Ito zonder sensoren (heeft er denk ik niet mee te maken maar noem het maar).
1 module op een nieuwere Itho met een vocht/temp sensor.

Gebruik MQTT via de addon/integration in HA, en gebruik auto discovery.

Ben even benieuwd hoe ik het verspringen naar 0 en weer terug naar de juiste waarde oplos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flash3d
Flash3d schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:33:
[...]

Ik heb ook in HA dat mijn temp en humidity iedere keer naar 0 springen. Ik gebruik 2 CVE addon modules.

1 module op een oude Ito zonder sensoren (heeft er denk ik niet mee te maken maar noem het maar).
1 module op een nieuwere Itho met een vocht/temp sensor.

Gebruik MQTT via de addon/integration in HA, en gebruik auto discovery.

Ben even benieuwd hoe ik het verspringen naar 0 en weer terug naar de juiste waarde oplos.
Volgens mij heb ik het gevonden (al mijn rare problemen) , mea culpa. Kom erop terug.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Even een update rondom de komende update :P, de i2c issues en meer:

Er is een hoop werk verricht aan de firmware, ik moet nog wat zaken testen voor stabiliteit en de implementatie kan/moet zeker nog verbeterd worden maar hier komt het ongeveer op neer voor de volgende versie:

Queuing
Alle i2c commando's lopen nu via een queue, voordeel hiervan is dat alles op volgorde gaat en de queue makkelijk te 'pauzeren' is
Als we toch bezig zijn, alle log entries lopen nu ook via een queue, handig voor log level configuratie en centrale afhandeling van logging

Syslog
Syslog is als optie toegevoegd, het log level is hiermee ook configurable gemaakt. Alles boven level Notice gaat alleen via syslog (of in sommige gevallen dynamisch naar de website), daaronder ook op de flashdisk.

i2c sniffer
Er zit een i2c sniffer in, werkt heel aardig maar nog niet 100% stabiel, loggen kan naar de webinterface en syslog.
Niet alle hardware is in staat een i2c sniffer te activeren helaas. Er zit nu een check in de firmware of de hardware geschikt is. Alle non-cve add-on revisies kunnen sniffen, de cve add-on alleen vanaf revisie 2.5.

unified firmware
Met deze check was het ook mogelijk over te stappen op een 'unified firmware', geen verschil meer tussen non-cve en cve versies qua firmware vanaf nu (als dit voor iedereen goed werkt).

i2c safe guard
Last maar zeker niet least, met de i2c sniffer functie is er ook een i2c safe guard optie beschikbaar in de volgende firmware versie.
Deze detecteert de readouts vanuit de itho, synced het tijdmoment en pauzeert de i2c queue van de add-on 500ms voor het verwachte readout moment en 500ms erna.
Hiermee zouden collisions met de temp sensor eigenlijk niet meer voor kunnen komen.
Hopelijk lost dat de i2c issues op.

Kleine wijzigingen
- PWM2I2C command kan nu t/m 255 ipv 254
- Debug pagina is nu dynamisch, de (grote) 'statische' pagina zorgde soms voor crashes.

Ik focus nog even op het stabiel krijgen van de i2c sniffer, daarna gaat de firmware online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
muppet99 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:07:
Alleen de bus loopt vast, maar mqtt blijft gewoon performen. Dus waarom zou ik de harde reset van de box niet laten doen door een slimme stekker die de box stroomloos zet als de i2c bus vastloopt.

Ik snap dat het een lompe uitwerking is, maar ik monitor mijn ha niet dagelijks maar merkte het pas dat de itho was vastgelopen doordat tijdens het douchen de box niet harder ging lopen. En ik wil wel de bèta’s blijven draaien zodat de ontwikkeling door kan gaan.
I like the idea! Zeker in de test fase. Moet nog even iets verzinnen dat de log dan ook naar flash weggeschreven kan worden voordat de power cycle triggered, anders is alle info weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Kets_One schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:50:
[...]

Ja het wifi wachtwoord stond fout op de addon.
Dat is bijzonder! Dat was dus na fail save uitgevoerd te hebben? Als het goed is voert die een format uit en zouden alle settings (dus ook wachtwoorden) gerest moeten zijn. Mogelijk een bug dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
willemd schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:48:
[...]

Nadat ik op de reset-button onderin heb geklikt, doet hij het weer en komen de waarden in HA weer door!
Hey! Dat is interessant, bij jou werkte die dus wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
oZy schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:22:
[...]

Enige manco aan deze beta is dat de knoppen op de startpagina niet werken.
Zou je kunnen beschrijven wat het niet doet qua knoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flash3d
@arjenhiemstra stomme vraag 🙈, heb 2x de addon op twee verschillende itho's. Ze staan beiden op de zelfde mqtt settings. Dit is volgens mij mijn probleem. Hoe gebruik ik 2 addons in HA met Mqtt?

Als ik nu 1 slider wijzig gaan ze alle 2 mee met die setting 🙈.

Laat maar, haha: gewoon overal van 'itho' ——> 'itho2' gemaakt in de mqtt settings.

[ Voor 28% gewijzigd door Flash3d op 02-12-2022 01:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Flash3d schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 01:01:
@arjenhiemstra stomme vraag 🙈, heb 2x de addon op twee verschillende itho's. Ze staan beiden op de zelfde mqtt settings. Dit is volgens mij mijn probleem. Hoe gebruik ik 2 addons in HA met Mqtt?

Als ik nu 1 slider wijzig gaan ze alle 2 mee met die setting 🙈.

Laat maar, haha: gewoon overal van 'itho' ——> 'itho2' gemaakt in de mqtt settings.
En je had mijn post nog aan gehaald :+. Sorry ik dacht. dat je post snapte want ik heb het zelfde gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

arjenhiemstra schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:29:
Zou je kunnen beschrijven wat het niet doet qua knoppen?
Ik wilde het nog even naspelen maar zag dat hij nu dus was gecrasht. Reset co2 sensor hielp niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MKrr871EeLCJgDe_sV41ZF21dU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YpzQzEVIPR62cjxXrR2dnivY.png?f=fotoalbum_large

Na de powercycle werkt alles weer, ook de knoppen op de homepage maar volgens mij gaat daar wat tijd over. Ik houd het ff in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ok, ik heb 2.4.4-beta2 online gezet.
Deze versie is zeker nog niet stabiel maar echt even om te testen of er nog hele gekke dingen naar boven komen en om alvast even te spelen met de i2c sniffer voor die dat willen en de i2c safe guard functionaliteit.
Ik vermoed wat memory issues nog en dat de add-on nog wel eens een WDT-Reset zal laten zien maar dat is verder harmless.

https://github.com/arjenh...s/tag/Version-2.4.4-beta2

Changelog:
Feat: Implemented I2C safe guard option (use sniffer to prevent i2c collisions)
Feat: Implemented I2C sniffer option (only for sniffer capable devices, autodetected and logged at boot)
Feat: Unified firmware, firmware now autodetects device type
Feat: syslog option
Feat: Make log level configurable
Feat: i2c commands queued
Feat: log now queue based
Feat: Error checking on received JSON to prevent websocket crashes
Feat: I2C2PWM command can now correctly handle 255 as max setting
Bugfix: Made debug page dynamic to prevent big load and issues with memory allocation leading to crashes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Krijg met deze beta een error op de statuspagina:

Label Value
No label for device error 1580

Dit met de HRU300 :)

Blokkeert ie hierom ook de i2c sniffer functie? Die kan ik gebruiken om te kijken of die virtual remote werkend te maken is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
LosserNL schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 07:18:
Krijg met deze beta een error op de statuspagina:

Label Value
No label for device error 1580

Dit met de HRU300 :)

Blokkeert ie hierom ook de i2c sniffer functie? Die kan ik gebruiken om te kijken of die virtual remote werkend te maken is :)
Is er wel een device gedetecteerd? Daarover zou iets in de system log moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
2022-12-03 10:04:42 I: I2C init: QueryStatus
2022-12-03 10:04:42 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
2022-12-03 10:04:42 I: I2C init: QueryDevicetype - fw:9 hw:1

Soms bij handmatig status op halen krijg je een failed terug, terwijl ik dit met 2.4.3 niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
arjenhiemstra schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 00:55:
Ok, ik heb 2.4.4-beta2 online gezet.
Deze versie is zeker nog niet stabiel maar echt even om te testen of er nog hele gekke dingen naar boven komen en om alvast even te spelen met de i2c sniffer voor die dat willen
Geinstalleerd op WPU 5G fw 37 hw 13

Ik zie alleen maar een zwart scherm in de i2c sniffer en niks in de syslog. Klopt dat? Of is dat een bug die het waard is om te rapporteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vliegnerd schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:20:
[...]

Geinstalleerd op WPU 5G fw 37 hw 13

Ik zie alleen maar een zwart scherm in de i2c sniffer en niks in de syslog. Klopt dat? Of is dat een bug die het waard is om te rapporteren?
Negeer even de webinterface, die doet het inderdaad nog niet

1. Zet bij system settings de i2c sniffer aan (maar laat i2c safe guard uit)
2. Zet syslog aan op debug level (anders komen de i2c sniffer berichten niet door)
3. Reboot

Als het goed is moeten de berichten nu op je syslog server binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
LosserNL schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:11:

2022-12-03 10:04:42 I: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
Daar gaat het mis.
Je zou even handmatig QueryStatusFormat via de debug pagina kunnen triggeren. Ik ben wat met de I2C clock settings aan het tunen geweest, misschien dat de HRU300 hier last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
arjenhiemstra schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:51:
[...]

Negeer even de webinterface, die doet het inderdaad nog niet

1. Zet bij system settings de i2c sniffer aan (maar laat i2c safe guard uit)
2. Zet syslog aan op debug level (anders komen de i2c sniffer berichten niet door)
3. Reboot

Als het goed is moeten de berichten nu op je syslog server binnen komen.
Geprobeerd, maar helaas niet.

i2c sniffer aan. Maar dit reset elke keer als ik opnieuw naar de pagina "I2C debug" ga. Altijd lijkt het uit te staan. i2c safe guard staat daar niet.

Syslog op debug gezet en opgeslagen.

reboot.

Geen verschil.

(2x geprobeerd). Ik probeer telkens een reset van de SHT sensor en "query devicetype" oid in debug menu om iets op de i2c bus te krijgen.

Syslog: https://pastebin.com/nLQhHafi

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 03-12-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vliegnerd schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:20:
[...]

Geprobeerd, maar helaas niet.

i2c sniffer aan. Maar dit reset elke keer als ik opnieuw naar de pagina "I2C debug" ga. Altijd lijkt het uit te staan. i2c safe guard staat daar niet.

Syslog op debug gezet en opgeslagen.

reboot.

Geen verschil.

(2x geprobeerd). Ik probeer telkens een reset van de SHT sensor en "query devicetype" oid in debug menu om iets op de i2c bus te krijgen.

Syslog: https://pastebin.com/nLQhHafi
De "I2C debug" pagina kun je voor dit stuk even links laten. Die doet niets met de sniffer op dit moment.

Voor de duidelijkheid:
Syslog => is het loggen naar een syslog server in dit geval. Ik zie volgens mij een paste van de log op de add-on zelf.

Voorbeeldje van hoe het er uit kan zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEn9TpJBaiyLov2l96mDgzlMO_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1dqbZ6PFytVfB1HCce1sJXm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
arjenhiemstra schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:37:
[...]

De "I2C debug" pagina kun je voor dit stuk even links laten. Die doet niets met de sniffer op dit moment.
Ok!!!

Gevonden.

Op de I2C Debug pagina staat OOK een knop "i2c sniffer" on/off maar die moet je negeren: Aanzetten in "System settings" pagina.

Oeps |:(

EDIT: In de syslog op de module zie ik nu wel "i2c sniffer enabled"
Maar nog steeds 0 i2c berichten langskomen. (DEBUG loglevel)
Ik zal de syslogservice van mijn servertje configureren en kijken of ik het daar wel zie.

[ Voor 21% gewijzigd door vliegnerd op 03-12-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
EDIT: Syslog menu crash: Opgelost door "harde" reset. (Kabel erin/eruit: dwz power on/off)

Maar ik zie dus geen i2c berichten in het syslog menu in de webinterface en via rsyslog ontvang ik helemaal niks.

[ Voor 135% gewijzigd door vliegnerd op 03-12-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vliegnerd schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:44:
EDIT: Syslog menu crash: Opgelost door "harde" reset. (Kabel erin/eruit: dwz power on/off)

Maar ik zie dus geen i2c berichten in het syslog menu in de webinterface en via rsyslog ontvang ik helemaal niks.
Via syslog menu zul je niets zien van de sniffer, daar komen de berichten niet. Zoals hierboven vermeld, op dit moment kun je de i2c sniffer berichten alleen naar een syslog server sturen en moet je het syslog level op debug zetten.

Het reloaden is niet goed btw, ik vermoed dat de data te snel binnen komt en dat daardoor de websocket reload. Je zou even de logbestanden via de file editor kunnen verwijderen.
Ik zal even een delay inbouwen tussen de log regels die gepushed worden bij het opvragen van de syslog pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
arjenhiemstra schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:26:
[...]

Het reloaden is niet goed btw, ik vermoed dat de data te snel binnen komt en dat daardoor de websocket reload. Je zou even de logbestanden via de file editor kunnen verwijderen.
Ik zal even een delay inbouwen tussen de log regels die gepushed worden bij het opvragen van de syslog pagina.
De hele webinterface lijkt onstabiel te worden als ik rsyslog aanzet. Ondertussen werkt MQTT gewoon en wordt alle data netjes naar HA gepushed.
Ik heb in de file-editor syslog op 0 gezet en dan werkt het weer stabiel.

Ik ontvang helaas helemaal niks op mijn server. Ik heb de firewall regels gecontrolleerd. Met netcat (nc) een TCP en een UDP verbinding naar server:514 gemaakt. Dat komt netjes in /var/log/messages.
Ik zie ook "ESTABLISHED" verbindingen in netstat naar rsyslog. Maar niet van de ithowifi module. (Ik zie wel "ESTABLISHED" verbindingen van de module naar de MQTT poort.)
Ik weet niet meer wat ik moet testen/fixen aan mijn kant. Ik vraag mij af of er wel syslog berichten gestuurd worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
@arjenhiemstra Het ligt blijkbaar aan de config van mijn rsyslog op CentOS servertje, want als ik een syslog server op mijn windows 11 laptop installeer dan werkt het wel...

Zal later nog wel eens wat extra debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 23:36
@arjenhiemstra Ik heb een non-cve module (zonder extra CC1101 chip) gekocht voor mijn HRU 350 Eco. Lijkt allemaal prima echter volgens mij mis ik nog wat info, welke ik wellicht wel had verwacht. Ik heb een standaard RFT AUTO en een Itho CO2 meter als fysieke remotes.

Drietal vragen:

- Ik kan de Itho alleen aansturen via een vremote, klopt dat? Is dat een beperking op mijn non-CVE?
- Ik zie een aantal temperaturen uit mijn JSON, waar worden deze gemeten? Ik probeer vooral te achterhalen waarom de lucht uit de unit zo verrekte koud is voor een WTW.
- Ik wil graag de actuele CO2 uitlezen. In mijn JSON kon ik wel de hoogste waarde vinden maar hoe actueel is die waarde? (Ik heb maar een CO2 lezer in mijn huis).

Mijn rauwe JSON uit MQTT:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{
    "Requested fanspeed (%)": 6552.6,
    "Balance (%)": 99.6,
    "Supply fan (RPM)": 1510,
    "Supply fan actual (RPM)": 1500,
    "Exhaust fan (RPM)": 1517,
    "Exhaust fan actual (RPM)": 1513,
    "Supply temp (°C)": 13.88,
    "Exhaust temp (°C)": 4.79,
    "Status": 5,
    "Room temp (°C)": 13.88,
    "Outdoor temp (°C)": 4.79,
    "Valve position": 0,
    "Bypass position": 0,
    "Summercounter": 0.000489738,
    "Summerday (K_min)": 0,
    "Frost timer": 0,
    "Boiler timer": 177,
    "Frost block": 55,
    "Current position": 0,
    "VKKswitch": 0,
    "GHEswitch": 0,
    "Airfilter counter": 2947,
    "Global fault code": 0,
    "Actual Mode": 24,
    "Pir fan speed level": -1,
    "Highest received CO2 value (Ppm)": 480,
    "Highest received RH value (%RH)": 239,
    "Air Quality (%)": 100,
    "Remaining override timer (Sec)": 0,
    "Fallback speed timer (Sec)": 0,
    "Label out of bound error": 0
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25
MMaster23 schreef op zondag 4 december 2022 @ 01:41:

(…)

Ik probeer vooral te achterhalen waarom de lucht uit de unit zo verrekte koud is voor een WTW.

code:
1
2
3
4
5
{

"Supply temp (°C)": 13.88,

}
Zuig je af in een koude ruimte? Dan is er natuurlijk weinig warmte om terug te winnen en blaas je lucht in die flink kouder is dan de temperatuur in je woonruimte.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 23:36
Glenfiddich schreef op zondag 4 december 2022 @ 07:55:
[...]

Zuig je af in een koude ruimte? Dan is er natuurlijk weinig warmte om terug te winnen en blaas je lucht in die flink kouder is dan de temperatuur in je woonruimte.
Ik zuig af in keuken, bijkeuken, toilet en badkamer. Deze kamers zij allemaal 18ish graden. Soms 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 13:35
- Ik zie een aantal temperaturen uit mijn JSON, waar worden deze gemeten? Ik probeer vooral te achterhalen waarom de lucht uit de unit zo verrekte koud is voor een WTW.
De temperaturen worden gemeten bij de uitblaasopeningen. Dus je meet de supply temperatuur en de exhaust temperatuur, en die zijn bij gesloten bypass ongeveer gelijk aan de binnen resp. buitentemperatuur (afgezien van die paar % rendementsverlies van de warmtewisselaar). Bij open bypass zijn ze overigens omgewisseld.
13.88 graden vind ik wel erg laag als je afzuigt van ruimtes met 18 graden, maar gezien het verschil met de buitentemperatuur en het vrij hoge toerental zou ik het me voor kunnen stellen (snelle luchtstroom betekent minder rendement van de warmtewisselaar). Ik meet deze dagen ook onverklaarbaar idiote buitentemperaturen van 17 of 18 graden terwijl het buiten rond het vriespunt is, maar ik zit wel in een appartementencomplex met meer wtw's op gedeelde aanvoer- en afvoerleidingen.
- Ik wil graag de actuele CO2 uitlezen. In mijn JSON kon ik wel de hoogste waarde vinden maar hoe actueel is die waarde? (Ik heb maar een CO2 lezer in mijn huis).
Die is actueel, de hoogste waarde is alleen van belang als je meer CO2 sensors aangesloten hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door janbrede op 04-12-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Als ik het bovenstaande lees dan is m’n HRU-350 beetje van slag:
exhaust temp: 27.9 (fan speed 1142)
Supply temp: 12.4 (fan speed 762)

Temp binnen is 20 en HRU draait op auto, dus exhaust temp lijkt me (te) hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
smesjz schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:05:
Als ik het bovenstaande lees dan is m’n HRU-350 beetje van slag:
exhaust temp: 27.9 (fan speed 1142)
Supply temp: 12.4 (fan speed 762)
Temp binnen is 20 en HRU draait op auto, dus exhaust temp lijkt me (te) hoog
Er is ook wel onbalans in de fan speeds (tenzij dat expres zo ingeregeld is).

Een exhaust temperatuur van 27.9 vind ik wel vreemd met deze buitentemperaturen. Zit de afvoer- of toevoerpijp toevallig naast de rookafvoer van de CV-ketel? Misschien dat de wind toevallig de warme lucht van de CV-afvoer richting de luchtinlaat blaast? En wat is de status van de bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
janbrede schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:21:
[...]

Er is ook wel onbalans in de fan speeds (tenzij dat expres zo ingeregeld is).

Een exhaust temperatuur van 27.9 vind ik wel vreemd met deze buitentemperaturen. Zit de afvoer- of toevoerpijp toevallig naast de rookafvoer van de CV-ketel? Misschien dat de wind toevallig de warme lucht van de CV-afvoer richting de luchtinlaat blaast? En wat is de status van de bypass?
De WTW staat op zolder en beneden staat itho WPU 5g met boiler, dus geen CV ketel. En buiten is er ook niks anders dat warme lucht verplaatst. Bypass staat op 0.
Balance percentage staat op 149%, misschien dat het verschil in snelheid verklaart.

Huis is vorig jaar opgeleverd maar twijfel of alles goed is afgesteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@smesjz : Die 27,9 exhaust temp werd bij mij veroorzaakt door een defecte temperatuur sensor.
https://gathering.tweaker...message/70327192#70327192
Dit probleem lijkt vaker voor te komen bij de HRU350.

Die balans staat wel erg scheef. Bij mij staat die vrijwel op 100%.

[ Voor 13% gewijzigd door gns1l op 04-12-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
gns1l schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:37:
@smesjz : Die 27,9 exhaust temp werd bij mij veroorzaakt door een defecte temperatuur sensor.
https://gathering.tweaker...message/70327192#70327192
Dit probleem lijkt vaker voor te komen bij de HRU350.

Die balans staat wel erg scheef. Bij mij staat die vrijwel op 100%.
Thanks! HRU-350 zelf knippert ook 3x rood en 1x orange dus dat hoort bij sensor storing. Handleiding is wel onduidelijk want het maakt geen onderscheid tussen sensor data die zo'n CO2 RTF aanlevert of iets interns in WTW zelf.

Heb nu 3 extra Home assistant sensors aangemaakt voor balance + supply / exhaust temp om te zien of percentage daalt, maar lijkt op 149% te zitten door waarschijnlijk die sensor. Kan me ook niet herinneren wat ie eerder was.

Morgen maar eens Itho mailen want dit zou onder garantie moeten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
De temperatuur sensoren hebben geen invloed op de balans.

De balans is een instelling door middel van een potentiometer. Zie "5.4. Balans toevoer/afvoer instellen" van de itho-daalderop-wtw-hru-350-Installatiehandleiding.

Van Itho zul je niet veel hulp krijgen. Ik denk dat je bij de installateur moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
@arjenhiemstra 2.4.4-beta2 is ook met syslog uitgeschakeld niet heel stabiel: Geen i2c crashes, maar de MQTT verbinding hapert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JClzo_49_dTJu9f-crOnuyeyWto=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WAi4oEqup5DzUcSE4nzLBTWL.png?f=user_large

Bovenste twee rijen: non-CVE aan autotemp met 2.3.5.
Onderste twee rijen: non-CVE aan WPU met 2.4.4-beta2.
Die strepen zijn verbindingsverlies.

EDIT: Bij nader inzien geen MQTT verbindingsverlies maar "rare" waarden. Ik zie heel veel parameters met gekke waarden op zo'n moment met een streepje. i2c snooping stond aan, dat zal het misschien veroorzaken? (Ik heb niet getest zonder, ik ben teruggegaan naar 2.3.5)

[ Voor 22% gewijzigd door vliegnerd op 05-12-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
gns1l schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:48:
De temperatuur sensoren hebben geen invloed op de balans.

De balans is een instelling door middel van een potentiometer. Zie "5.4. Balans toevoer/afvoer instellen" van de itho-daalderop-wtw-hru-350-Installatiehandleiding.

Van Itho zul je niet veel hulp krijgen. Ik denk dat je bij de installateur moet zijn.
Ah, je hebt gelijk. Ik zie dat die 149 waarde er al zit sinds november 2021 dus zal wel bewust zijn. Bij more high lopen ze gelijk en bij auto/auto night zie ik wel verschil tussen de fan speeds, zo te zien dus die 50% verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Niet online
Mijn ventilatie springt af en toe uit zichzelf (ogenschijnlijk) op Auto. Bijvoorbeeld vanavond, ik heb de driestandenschakelaar op Low staan, niks aan veranderd, en plots valt me op dat de box harder gaat afzuigen. In HA zie ik hem op Auto gaan.

Kan ik via de add-on ergens terugzien waardoor hij van stand verwisselt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janbrede
willemd schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:50:
Mijn ventilatie springt af en toe uit zichzelf (ogenschijnlijk) op Auto. Bijvoorbeeld vanavond, ik heb de driestandenschakelaar op Low staan, niks aan veranderd, en plots valt me op dat de box harder gaat afzuigen. In HA zie ik hem op Auto gaan.

Kan ik via de add-on ergens terugzien waardoor hij van stand verwisselt?
De HRU springt na 24 uur automatisch terug op de Auto stand, dit is niet uit te schakelen.
Dit kun je wel zien via de add-on, de 'Actual Mode' parameter springt dan naar 24 of 25.
Pagina: 1 ... 28 ... 63 Laatste