Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 22 ... 64 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
KappuhH schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Even ter check. Je sluit het als volgt aan:

GND --> positie 4 van netwerkkabel
SCL --> positie 2 van netwerkkabel
SDA --> positie 7 van netwerkkabel
12V --> positie 3 van netwerkkabel

Maar omdat je de add-on via usb gevoed hebt, heb je de 12V --> positie 3 niet aangesloten. Dus gebruik je maar 3 draden + usb power van de add-on?

Ik heb hier een RJ45 stekker/kabel liggen met de kleuren in een andere volgorde, dus wil het even goed vergelijken voor ik hem aansluit. :)

@arjenhiemstra kun jij misschien bevestigen of dit de juiste volgorde is?
Dit is het schema voor het I2C deel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTf0LqPki-ftcgA8iedh0sIcSGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3QlwQgFab0Q4QYUxSbXXTWx.jpg?f=fotoalbum_large

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 11:58
KappuhH schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

GND --> positie 4 van netwerkkabel
SCL --> positie 2 van netwerkkabel
SDA --> positie 7 van netwerkkabel
12V --> positie 3 van netwerkkabel

Maar omdat je de add-on via usb gevoed hebt, heb je de 12V --> positie 3 niet aangesloten. Dus gebruik je maar 3 draden + usb power van de add-on?
Dat lijkt heel aardig te kloppen. 12V heb ik inderdaad nu niet aangesloten, werkt wel overigens.
Je kan het vrij goed met een multimeter controleren, dat heb ik ook gedaan.
Tussen ground en SCL/SDA moet ongeveer 5 volt zitten.

Als je de kabel niet aan de wtw hebt zitten, maar wel aan de addon, kan je met een weerstand of continuiteitstest op je multimeter controleren of de aders corresponderen met de ground en de SCL/SDA contacten op de printplaat. Ik kan me alleen herinneren dat bij mij de SCL en SDA labels op de printplaat verwisseld leken te zijn. Hecht daar dus niet teveel waarde aan. En als het niet werkt gewoon verwisselen.

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 08:09
smesjz schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:36:
Ik snap die bypass op HRU-350 niet.

Klep staat hele tijd closed.

Ik zie bij settings:
Wanted temp bypass regulation (°C): 17
Offset bypass regulation (K): 5
BypassTimer (min): 0

Bij status:
Summerday (K_min): 1
SummerCounter: 300
Room temp (°C):25.36
Outdoor temp (°C): 34.87

Bypass gaat pas open als outdoor temp onder de 17 komt?
Ik weet niet hoe het in de settings staat maar met die buitentemperatuur tov binnentemperatuur klopt het dat de bypass dicht is. De warme buitenlucht wordt dan "gekoeld" door de binnenlucht.

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 21:05
arjenhiemstra schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:57:
[...]

Probeer het even via de virtual remote, dat zou wel moeten werken. Deze zijn ook via de WebAPI en MQTT API beschikbaar. De interface op de home pagina moet nog een update krijgen zodat bij verschillende devices er een aangepaste interface zichtbaar is. *whishlist
Fijne vakantie! En thanks voor je reactie ga vanavond even sleutelen.
Ben vergeten te vermelden dat mijn 350 is aangesloten met perilex, maakt dat nog wat uit voor het bedienen met een virtual remote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 00:27
Aahhh ik heb niet gekeken en gewoon je linkje gevolgd. De hru 200 is wél cve. Nu krijg ik weer het setup wifi accesspoint, maar ook een 500 http error als ik dan naar 192.168.4.1 wil gaan.

Is dit nog remote te fixen of moet ik fysiek aan het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:01
smesjz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:19:
[...]

Je doet te moeilijk. Met HA 2022.7 (laatste) krijg je gewoon een dropdown met fans als je op Entity of Device klikt. Daar staat je ITHO gewoon bij. (net geprobeerd)
Dus ik ga naar Developer Tools en dan sevices
Als service kies ik Fan: Set speed percentage

En dan kies ik deze entity (is dat correct?) automation.fan_itho_slider_set
Deze heb ik volgens de WIKI gemaakt in de configuration.yaml (CVE versie)

Verder dan dit kom ik nog niet
Dus ik weet nog steeds niet hoe ik een slider moet maken in Home Assistant

[ Voor 8% gewijzigd door Woodski op 12-08-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Dat lijkt heel aardig te kloppen. 12V heb ik inderdaad nu niet aangesloten, werkt wel overigens.
Je kan het vrij goed met een multimeter controleren, dat heb ik ook gedaan.
Tussen ground en SCL/SDA moet ongeveer 5 volt zitten.

Als je de kabel niet aan de wtw hebt zitten, maar wel aan de addon, kan je met een weerstand of continuiteitstest op je multimeter controleren of de aders corresponderen met de ground en de SCL/SDA contacten op de printplaat. Ik kan me alleen herinneren dat bij mij de SCL en SDA labels op de printplaat verwisseld leken te zijn. Hecht daar dus niet teveel waarde aan. En als het niet werkt gewoon verwisselen.
Wat zie jij bij de I2C connection status staan? Heb de add-on inmiddels verbonden en kan hem via wifi benaderen, maar hij lijkt geen connectie met de m'n HRU Eco 300 te kunnen maken. Op de debug pagina zie ik dit staan:
Itho I2C connection status: init failed - please power cycle the itho unit -

Heb wel de laatste firmware versie er op gezet: 2.4.0-alpha8

Ook op het tab Itho Status zie ik geen waarden bij Label en Value staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
maartenv schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:10:
Aahhh ik heb niet gekeken en gewoon je linkje gevolgd. De hru 200 is wél cve. Nu krijg ik weer het setup wifi accesspoint, maar ook een 500 http error als ik dan naar 192.168.4.1 wil gaan.

Is dit nog remote te fixen of moet ik fysiek aan het werk?
Je kan dus gewoon naar http://192.168.4.1/update
Daar kan je alsnog een goede firmware uploaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
KappuhH schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

Wat zie jij bij de I2C connection status staan?

Heb wel de laatste firmware versie er op gezet: 2.4.0-alpha8

Ook op het tab Itho Status zie ik geen waarden bij Label en Value staan.
Ik heb dezelfde firmware erop. Ik zie connected staan. Probeer de knoppen op de debug pagina eens een paar keer, er staat bij mij ook wel eens failed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_PtKeGssF-rp-yOPdD_h9KsorI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9HCewCKDDhcQPAwrjhLIlip.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

@arjenhiemstra

Voor de ideeënbus: mogelijkheid om in de module zelf automatisering toe te passen -> afhankelijk van een bepaalde luchtvochtigheid een bepaalde draaisnelheid en dat dan evt ook nog icm tijdwindows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Mijn bypass (HRU200) wil graag dat het zo warm mogelijk blijft binnen. Dus als het binnen 27 graden is en buiten inmiddels 23, zet hij de bypass op waarde 100% (dus via WTW, ik weet het, verwarrend) en zorgt hij er voor dat de binnenkomende lucht opgewarmd wordt tot ook bijna 27 graden.

Is er een mogelijkheid om de bypass handmatig aan te sturen door het op het bord te solderen ofzo? Via Homeassistant (met allerlei sensors) kan ik dat sowieso veel beter afregelen dan die 2 sensors in dat apparaat.

Ik snap er niets meer van.

[ Voor 7% gewijzigd door maartenv op 15-08-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:53:
[...]

Ik heb dezelfde firmware erop. Ik zie connected staan. Probeer de knoppen op de debug pagina eens een paar keer, er staat bij mij ook wel eens failed:

[Afbeelding]
Dank. Bij mij blijven ze allemaal 'failed' geven. Ik zal vanavond de kabel nog eens controleren en ook gaan solderen. Heb hem nu nog met Wago klemmen verbonden, misschien dat dat geen goede verbinding geeft ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
maartenv schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:48:
Mijn bypass (HRU200) wil graag dat het zo warm mogelijk blijft binnen. Dus als het binnen 27 graden is en buiten inmiddels 23, zet hij de bypass op waarde 100% (dus via WTW, ik weet het, verwarrend) en zorgt hij er voor dat de binnenkomende lucht opgewarmd wordt tot ook bijna 27 graden.
Meet je HRU ook dat de buitentemperatuur 23 graden is?
Is er een mogelijkheid om de bypass handmatig aan te sturen door het op het bord te solderen ofzo? Via Homeassistant (met allerlei sensors) kan ik dat sowieso veel beter afregelen dan die 2 sensors in dat apparaat.
Mogelijk kun je de sensor signalen naar buiten voeren. Dan kun je daar Homeassistant op loslaten en de gemodificeerde signalen weer terug in de HRU voeren. Zo kun je wellicht de HRU beïnvloeden om te doen wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMwVzJwbR2yCp-TPZpnSfV-8bHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dMlieiOGdfMTpuFqQzs526B4.png?f=fotoalbum_large

In deze grafiek is rechts het meest recente. het gaat van 19:00 gisteravond tot 10:00 vanochtend.
[Outside] Buiten is het vrijwel de hele tijd koeler.
WTW Outdoor en WTW Exhaust temperaturen verschillen erg weinig met bypass op 0%.
Conclusie: 100% bypass betekent tóch dat alle lucht buiten de wisselaar om gaat?

Ik wil graag n.a.v. mijn eigen buiten temperatuur sensor beslissen dat ik de fan op 100% en alle lucht bypass.

Momenteel staat de bypass op 0, is OutdoorTemp 28,7, Exhausttemp 28,16. Ik zou verwachten dat hij dat veel verder zou afkoelen, want binnen is de temperatuur 22 graden dankzij de airco. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:32
@maartenv Ik snap niet wanneer jouw bypass open gaat? Is dit automatisch?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 08:09

In dit plaatje staat de status van de bypass in 3 situaties: winter (bypass dicht), zomer (bypass dicht) en zomernacht (bypass open).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS8wQUGmfvqyDCJ2s_QdXlZXdeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0nYM5FSRXTpH90icfmytSjR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@maartenv: De grafiek met de WTW temperaturen roepen bij mij alleen maar vragen op.
Vreemd dat de bypass in die periode 2 maal 1,5 uur dicht en dan weer open gaat.

WTW outdoor en WTW exhaust worden door de WTW gemeten? waar in de WTW?
Shower intake is ? Waar wordt outside gemeten? Is dat de plek waar de WTW zijn verse lucht vandaan haalt?

Het zou nuttig zijn om de temperatuur net voor de lucht invoer van de WTW te meten en ook die van de lucht toevoer naar je woning direct na de WTW.

Mogelijk wordt de lucht in de kanalen of in de WTW opgewarmd?

Bij mij was één van de temperatuur sensoren van de HRU350 defect. De sensor liet wel variaties zien, maar had een grote afwijking naar boven, daardoor werkte de bypass ook vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigLupu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-07-2023
Hoi

Ik heb de module geplaatst en de temp sensor ook.
Via wifi connectie gemaakt. Vervolgens naar een webinterface gestuurd waar ik handmatig de snelheid kon aanpassen etc. Super.

Alleen nu ik de webinterface gesloten heb is er geen mogelijkheid meer om daarop terug te komen.

Wilde ook kijken of ik het kon koppelen aan mijn Ewellink account maar daar vindt ik hem ook niet.

In de documentatie staat ook niet hoe ik de module weer in de koppelstand zet.

Alvast bedankt

Leon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een raar probleem met onze HRU 350 meestal werkt die geheel naar behoren maar zo nu en dan gaat die in flipflop mode met de bypass tot dat ik hem even powercycle en dan gedraagd die zich weer een tijd goed soms komt het na uren terug soms zitten er weken tussen. heeft iemand dit gedrag al eens gezien?

Door de verschoven time scale lijkt het nu alsof de bypass positie niet gelijk loopt met de verspringende tempratuur maar dat is wel het geval ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3jSA3LW_XAwGf4dBEC2UDn1XlM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bDFyoU0EjgBtD98PAHYHowml.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:21
cold schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:36:
Ik heb een raar probleem met onze HRU 350 meestal werkt die geheel naar behoren maar zo nu en dan gaat die in flipflop mode met de bypass tot dat ik hem even powercycle en dan gedraagd die zich weer een tijd goed soms komt het na uren terug soms zitten er weken tussen. heeft iemand dit gedrag al eens gezien?
Dit gedrag zie ik wel eens als de buiten- en binnentemperatuur ongeveer gelijk zijn. De bypass staat dan te pendelen met intervallen van 20 minuten. Maar hier vind ik het nogal vreemd omdat de buitentemperatuur duidelijk lager is dan de binnentemperatuur (en ook dalend) en dan zou de bypass continu open moeten blijven.
Wat zijn bij jou de waarden van de settings 10 t/m 15 en 104 tm 106?
Door de verschoven time scale lijkt het nu alsof de bypass positie niet gelijk loopt met de verspringende tempratuur maar dat is wel het geval ;)
Wel mooie grafiek overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
...... heeft iemand dit gedrag al eens gezien?
Nog nooit gezien. De signalen zien er ook vreemd uit, maar de temperatuur verschillen zijn maar klein (resolutie?).
Wellicht zitten de waardes zo dicht bij elkaar dat de bypass logica daardoor in de war raakt.

Zijn de instellingen van je HRU nog default?

Dat de bypass steeds precies 20 minuten open blijft, kan ik niet verklaren. Eigenlijk zou de bypass, wanneer hij open gaat, gelijk weer dicht moeten gaan omdat de Outdoor temp dan hoger wordt dan de Room temp.

De Bypasstimer zorgt er waarschijnlijk voor dat de bypass, nadat hij gesloten wordt, pas na 20 minuten weer open gaat. Dat heb ik wel eerder gezien. Wellicht werkt de Bypasstimer ook andersom.

Zie net het bericht van @janbrede die dat laatste lijkt te bevestigen.

[ Voor 3% gewijzigd door gns1l op 16-08-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373

Tip: maak de naam van history-graph kleiner, dan krijg je ze wel gealigned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:38

Het grootste probleem is dat de temp sensor voor de binnen temperatuur in de uitblaas naar buiten is geplaatst waardoor de stand van de bypass de meeting verkl**t.

Data uit de Itho
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzkDN3eMJoUb-FSSx2Z8f2ox3fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2BviLls59l6EaUxHwMvdcS9l.png?f=fotoalbum_large

Data van mn eigen sensoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nolNc2qh2gkpJFiYP0SstJHyfOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k0VV6b6QTfFmLbVxly10S0bY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Voogel op 16-08-2022 13:04 ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
Voogel schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:02:
[...]
Het grootste probleem is dat de temp sensor voor de binnen temperatuur in de uitblaas naar buiten is geplaatst waardoor de stand van de bypass de meeting verkl**t.
De HRU 350 heeft ook maar twee sensoren (beiden in de uitlaat).
Je hebt echter twee waarden 'Indoor temp' en 'Outdoor temp'.
Als de bypass dicht is is de Indoor temp gelijk aan de Supply temp en de Outdoor temp aan de Exhaust temp (immers dan lopen beide stromen door de warmtewisselaar).
Bij een open bypass is het precies andersom (want dan komt de Supply temp rechtstreeks van buiten en de Exhaust temp van binnen via de WTW die dan echter niet verwarmd of afgekoeld wordt door de binnenkomende lucht).
Je kunt die twee waarden dus gebruiken voor de grafieken (als de HRU 200 ze tenminste geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Heb even snel de netwerkkabel aan een stukje koper gesoldeerd en die in de pci express stekker gestoken. Nu heb krijg ik wel meer info, maar ook vaak nog 'failed'. En bij de string die hij ophaalt voor de status is de ene keer langer dan de andere keer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKxC7iZHSQ51ZRP5zt9Wj1f0ezY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aVpPyN2UvMWa49kllKTibCLr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrm_syJ2gDUjSbGmRJU3nGq3qT0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/q59erRMynnNih2brHfCWUuKT.png?f=fotoalbum_tile

@arjenhiemstra kan dit komen door een brakke stekker? Of moet ik het toch nog ergens anders in zoeken?

• cold
  • Niet online
gns1l schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Nog nooit gezien. De signalen zien er ook vreemd uit, maar de temperatuur verschillen zijn maar klein (resolutie?).
Wellicht zitten de waardes zo dicht bij elkaar dat de bypass logica daardoor in de war raakt.

Zijn de instellingen van je HRU nog default?

Dat de bypass steeds precies 20 minuten open blijft, kan ik niet verklaren. Eigenlijk zou de bypass, wanneer hij open gaat, gelijk weer dicht moeten gaan omdat de Outdoor temp dan hoger wordt dan de Room temp.

De Bypasstimer zorgt er waarschijnlijk voor dat de bypass, nadat hij gesloten wordt, pas na 20 minuten weer open gaat. Dat heb ik wel eerder gezien. Wellicht werkt de Bypasstimer ook andersom.

Zie net het bericht van @janbrede die dat laatste lijkt te bevestigen.
ik heb de huidige instellingen eens naast de default gelegd en 105 was aangepast, nu weer hersteld dus ben benieuwd of dat gaat helpen....

ben in elk geval van plan om een ESP met een viertal temperatuur sensoren toe te voegen in de luchtstromen zodat ik ze allemaal individueel kan meten.

• gns1l
  • Niet online
cold schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

ik heb de huidige instellingen eens naast de default gelegd en 105 was aangepast, nu weer hersteld dus ben benieuwd of dat gaat helpen....
Parameter 105 is de Bypasstimer. Helaas is dat een waarde die door de HRU zelf gewijzigd wordt; bij een verandering van de bypass wordt hij op 20 minuten gezet en telt dan af naar 0. Die periode is niet instelbaar in de Itho settings.

Als dit gedrag van de bypass je stoort, zou je parameter 14: Offset bypass regulation (0.1*K) van 5 naar 10 of 15 kunen vergroten.
Dat zorgt er dan wel voor dat de bypass pas open gezet wordt wanneer de buitentemperatuur 1 of 1.5 graden onder de room temp komt ipv de default 0.5 graad.

• cold
  • Niet online
gns1l schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Parameter 105 is de Bypasstimer. Helaas is dat een waarde die door de HRU zelf gewijzigd wordt; bij een verandering van de bypass wordt hij op 20 minuten gezet en telt dan af naar 0. Die periode is niet instelbaar in de Itho settings.

Als dit gedrag van de bypass je stoort, zou je parameter 14: Offset bypass regulation (0.1*K) van 5 naar 10 of 15 kunen vergroten.
Dat zorgt er dan wel voor dat de bypass pas open gezet wordt wanneer de buitentemperatuur 1 of 1.5 graden onder de room temp komt ipv de default 0.5 graad.
ah das in elk geval verhelderend!
zou je me ook kunnen vertellen wat parameter 11 Summer temp GHE (°C) en parameter 13 Wanted temp bypass regulation (°C) doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janbrede
cold schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:55:
[...]
ah das in elk geval verhelderend!
zou je me ook kunnen vertellen wat parameter 11 Summer temp GHE (°C) en parameter 13 Wanted temp bypass regulation (°C) doet?
Summer temp GHE is actief als er een aardbodem warmtewisselaar in het buitenlucht-aanzuigkanaal aanwezig is (ingesteld met de 'AWW' dipswitch op de HRU). In dat geval geldt die waarde ipv de normale Summer temp (10).
Wanted temp bypass regulation is de (binnen)temperatuur waaronder de bypass dicht gaat (anders blijft hij open zolang de Summerday nog 1 is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FromRob
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 18:01
Bestaat er een mogelijkheid tot het kalibreren van de hum/temp sensor van de add-on module?
De temp sensor wijkt zo'n 4 graden af en de humidity zo'n 14%.

Dit komt de automatiseringen die ik hier aan gekoppeld heb niet echt ten goede.
Zou dit graag willen corrigeren, maar zou niet weten waar of hoe dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skobus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:54
FromRob schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:25:
Bestaat er een mogelijkheid tot het kalibreren van de hum/temp sensor van de add-on module?

Zou dit graag willen corrigeren, maar zou niet weten waar of hoe dit mogelijk is.
Ook ik vond afwijkingen. Ik heb het gecontroleerd met een aparte sensor direct naast de itho sensor in de CVE unit. De waarden kwamen exact overeen. Mijn verklaring is dat de ventilatieleiding direct vóór de itho unit door het beton opgewarmd wordt. Daardoor geeft de itho unit een hogere temperatuur aan dan de kamertemperatuur. Ik vond afwijkingen tot 6 °C. En wanneer de temperatuur afwijkt wijkt ook de relatieve vochtigheid af (want die is temperatuurafhankelijk).

[ Voor 4% gewijzigd door skobus op 19-08-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
janbrede schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:24:
[...]

De HRU 350 heeft ook maar twee sensoren (beiden in de uitlaat).
Je hebt echter twee waarden 'Indoor temp' en 'Outdoor temp'.
Als de bypass dicht is is de Indoor temp gelijk aan de Supply temp en de Outdoor temp aan de Exhaust temp (immers dan lopen beide stromen door de warmtewisselaar).
Bij een open bypass is het precies andersom (want dan komt de Supply temp rechtstreeks van buiten en de Exhaust temp van binnen via de WTW die dan echter niet verwarmd of afgekoeld wordt door de binnenkomende lucht).
Je kunt die twee waarden dus gebruiken voor de grafieken (als de HRU 200 ze tenminste geeft).
Met een gesloten bypass is het dan onmogelijk om de binnen temperatuur te meten toch? Hoe weet de itho dan wanneer hij de bypass moet openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Voogel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:44:
[...]

Met een gesloten bypass is het dan onmogelijk om de binnen temperatuur te meten toch? Hoe weet de itho dan wanneer hij de bypass moet openen?
Bij de HRU350 worden aan de Exhaust en Supply temperatuur sensoren ook de funktie van Room en Outdoor temperatuur toegewezen. Welke wat wordt, is afhankelijk van de stand van de bypass. Dit onder de aanname dat de WTW een rendement van 100% heeft of niet gebruikt wordt.

Ik hoop het hieronder nog wat te verduidelijken.

De buitenlucht wordt met gesloten bypass via de WTW aangezogen en naar supply temperatuur gebracht en gaat dan langs de Supply temp sensor door de supply ventilator naar de huis toevoer. Deze temperatuur wordt, met gesloten bypass, dan tevens Room temp genoemd.
De af te voeren lucht wordt via de WTW aangezogen en met gesloten bypass naar uitlaat temperatuur gebracht en gaat dan langs de Exhaust temp sensor en wordt door de exhaust ventilator naar buiten afgevoerd. Deze temperatuur, wordt met gesloten bypass, dan tevens Outdoor temp genoemd.

Met open bypass gaat de buitenlucht direct langs de Supply temp sensor door de supply ventilator naar de huis toevoer. Deze temperatuur, wordt met open bypass, dan tevens Outdoor temp genoemd.
De af te voeren lucht wordt via de WTW aangezogen en blijft door de open bypass ongeveer op dezelfde temperatuur en gaat dan langs de Exhaust temp sensor en wordt door de exhaust ventilator naar buiten afgevoerd. Deze temperatuur wordt, met open bypass, dan tevens Room temp genoemd.

[ Voor 3% gewijzigd door gns1l op 20-08-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41
Ik draai nu een aantal dagen op 2.4.0-alpha8 en moet zeggen dat tot op heden de temperatuur sensor in home assistent netjes informatie blijft geven. Eerder wilde hij na een paar dagen flatlinen. De CO2 waardes en vochtigheid bleven wel netjes rapporteren.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
gns1l schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Ik hoop het hieronder nog wat te verduidelijken.

De buitenlucht wordt met gesloten bypass via de WTW aangezogen en naar supply temperatuur gebracht en gaat dan langs de Supply temp sensor door de supply ventilator naar de huis toevoer. Deze temperatuur wordt, met gesloten bypass, dan tevens Room temp genoemd.
De af te voeren lucht wordt via de WTW aangezogen en met gesloten bypass naar uitlaat temperatuur gebracht en gaat dan langs de Exhaust temp sensor en wordt door de exhaust ventilator naar buiten afgevoerd. Deze temperatuur, wordt met gesloten bypass, dan tevens Outdoor temp genoemd.

Met open bypass gaat de buitenlucht direct langs de Supply temp sensor door de supply ventilator naar de huis toevoer. Deze temperatuur, wordt met open bypass, dan tevens Outdoor temp genoemd.
De af te voeren lucht wordt via de WTW aangezogen en blijft door de open bypass ongeveer op dezelfde temperatuur en gaat dan langs de Exhaust temp sensor en wordt door de exhaust ventilator naar buiten afgevoerd. Deze temperatuur wordt, met open bypass, dan tevens Room temp genoemd.
Ik snap je uitleg maar ik zie niet in hoe dit gaat werken, zie onderstaande grafieken… het set point is 20 graden maar je ziet dat hij dus de uitblaas temperatuur gebruikt om de bypass te openen (omdat hij de room temp niet kan meten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci2qRDdfdGibngwtydfjrXU6a-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5U0I4gswwOYWiGb9KDU7qUiy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaMP25Ho4EvgH10TC0q4GuVejeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9W7q3vOdeXnUNXfvbINT2Dt8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@Voogel: ik heb geprobeerd je grafieken te begrijpen, maar het zou erg helpen wanneer je consistente kleuren en benamingen zou gebruiken en/of wat meer uitleg zou willen geven.

Itho Status laat bij mij vier temperaturen zien: Supply, Exhaust, Room en Outdoor.
Nu zie ik WTW uitblaas (= Exhaust?), WTW van buiten (= extra sensor?), WTW inblaas (= Supply?) en WTW afzuig (= extra sensor?)

Wat je in het onderste plaatje laat zien is dat de Exhaust 0.7 graad afwijkt van de, door een extra sensor?, gemeten buitentemperatuur?
In het bovenste dat de Supply een soortgelijke afwijking heeft van de, met een extra sensor?, gemeten room temperatuur?

Het is interessant wanneer je met extra sensoren de afwijkingen laat zien, daar ben ik zelf nog niet aan toe gekomen. Met actieve bypass liggen de gemeten? temperaturen dicht bij de interne HRU sensoren. Zodra de bypass gesloten is, komen er verschillen.

Ik begrijp het gedrag van de bypass in je grafieken overigens ook niet zonder de weergave van meer parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@gns1l Kleuren zijn niet ideaal dat geef ik toe, hierbij een korte uitleg.

Deze grafiek is op basis van mn eigen sensoren. Blauw is lucht naar woning, rood uit de woning, groen is van buiten, geel is naar buiten en paars is het rendement.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci2qRDdfdGibngwtydfjrXU6a-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5U0I4gswwOYWiGb9KDU7qUiy.png?f=fotoalbum_large

Deze grafiek is op basis van de sensoren in de itho. Rood is van buiten, blauw naar buiten, oranje het vermogen en groen bypass percentage (100% is open, 0% is dicht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaMP25Ho4EvgH10TC0q4GuVejeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9W7q3vOdeXnUNXfvbINT2Dt8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Voogel schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:56:
Deze grafiek is op basis van mn eigen sensoren. Blauw is lucht naar woning, rood uit de woning, groen is van buiten, geel is naar buiten en paars is het rendement.
Zijn blauw en oranje niet afkomstig van de HRU? Supply (WTW inblaas) en Exhaust (WTW uitblaas)?. Rood en groen andere sensoren?
Deze grafiek is op basis van de sensoren in de itho. Rood is van buiten, blauw naar buiten, oranje het vermogen en groen bypass percentage (100% is open, 0% is dicht.
Is hier de rode niet een extra sensor en mist de Supply (WTW inblaas) niet?

Volgens mij illustreren de grafieken juist hoe de wisseling van de benaming van Exhaust en Supply, van Room en Outdoor naar Outdoor en Room afhankelijk van bypass positie, werkt voor de HRU350.

De meet waarden zijn niet perfect, maar wel bruikbaar. Vier temperatuur sensoren had ik mooier gevonden, maar dit is wel een slimme oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
gns1l schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:59:

Zijn blauw en oranje niet afkomstig van de HRU? Supply (WTW inblaas) en Exhaust (WTW uitblaas)?. Rood en groen andere sensoren?

[...]

Is hier de rode niet een extra sensor en mist de Supply (WTW inblaas) niet?
Nee de eerste grafiek is op basis van mijn eigen DS18B20 sensoren in de buizen direct voor/na de WTW.
gns1l schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:59:

Volgens mij illustreren de grafieken juist hoe de wisseling van de benaming van Exhaust en Supply, van Room en Outdoor naar Outdoor en Room afhankelijk van bypass positie, werkt voor de HRU350.

De meet waarden zijn niet perfect, maar wel bruikbaar. Vier temperatuur sensoren had ik mooier gevonden, maar dit is wel een slimme oplossing.
De grafieken illustreren dus precies hoe het ontbreken van een room sensor (aan de afzuigkant) in de HRU ECO 200 het hele set point voor de bypass omzeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41
Toch iets te vroeg gejuicht. Sinds gister is de temperatuur toch weer vastgelopen. In de ligging die ik rond dat tijdstip geen gekke dingen voorbij komen. De co2 waardes en humidity blijven wel veranderen. Zowel in te interface van de addon en home Assistant. Maar de temp staat nu vast op 27,9 en zal pas weer veranderen na een harde reboot (power cycle). Is er nog een mogelijkheid tot troubleshooting?

Update: ik zie dat de itho module zelfs is herstart:
2022-08-22 19:17:08 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2022-08-22 19:17:08 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.0-alpha8
2022-08-22 19:17:39 I: Setup: Wifi connect STA failed
2022-08-22 19:17:41 I: wifi AP mode started

En vervolgens start hij weer regulier op. Het lijkt wel of er ergens een buffer volloopt welke bij een soft reboot vanuit de interface niet geleegd word, maar wel wanneer de module zelf herstart of wanneer de stroom reboot gebruikt wordt.

[ Voor 39% gewijzigd door muppet99 op 22-08-2022 22:33 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Inmiddels een kabeltje gesoldeerd en krijg ik de meeste waardes wel goed door. Nu valt het op dat het er op lijkt dat hij af en toe een verkeerde waarde doorkrijgt, voor vrijwel alle variabelen. Zie plaatjes hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQRjEQD9mFuOIswC3w7_2tXfWW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZWyO0wBlROvB0cM6a0OKeF1E.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE1qh20x18Cj0iHX8U-MAMy5O-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZOii8ZvQHWZzK5nxD9gBerSs.png?f=user_large

@Onl1ne1373 heb jij wel volledig stabiele waarden? Of zou het aan mijn soldeerkunsten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:41
Ik kan de itho niet meer bedienen vanuit HA.
Voorheen kon ik nog wel het één en ander testen vanuit de wegpage, maar ook daar onder Itho settings krijg ik een foutmelding o.i.d.

Warning!!
This controls low level settings of your itho unit, possibly damaging the unit.
Use with care and use only if you know what you are doing!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w623x0DIuwdcVWpUyg9nfyKxL8U=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9sybuMtK6UQ7C9gBJiRbmcJK.png?f=fotoalbum_medium

De settings voor de sensor staan als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIlLwNVk-_3gTJ-U2z1gtmTNYsg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Yn3VEvPdkQJEelUzYtuL28ZC.png?f=fotoalbum_medium

Het blijft hier maar af en aan, soms werkt het even, maar daarna ineens niet meer.
Heeft iemand enig idee wat het is, of wat ik kan doen?

Ik zou ook graag willen dat ikzelf de itho kan besturen, ook al meet hij vocht. Nee gaat hij zodra hij vocht meet boven de 60 procent, maar ik kan dan niks meer bedienen.

In de log kom ik trouwens dit tegen:

code:
1
2
2022-08-22 18:56:21 N: Warning: I2C timeout
2022-08-22 18:57:02 N: Error: Task SysControl timed out!

Ik draai op versie: 2.3.5

[ Voor 53% gewijzigd door Wachten... op 22-08-2022 21:08 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
muppet99 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:36:
Toch iets te vroeg gejuicht. Sinds gister is de temperatuur toch weer vastgelopen. In de ligging die ik rond dat tijdstip geen gekke dingen voorbij komen. De co2 waardes en humidity blijven wel veranderen. Zowel in te interface van de addon en home Assistant. Maar de temp staat nu vast op 27,9 en zal pas weer veranderen na een harde reboot (power cycle). Is er nog een mogelijkheid tot troubleshooting?

Update: ik zie dat de itho module zelfs is herstart:
2022-08-22 19:17:08 I: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2022-08-22 19:17:08 I: HW rev: 2, FW ver.: 2.4.0-alpha8
2022-08-22 19:17:39 I: Setup: Wifi connect STA failed
2022-08-22 19:17:41 I: wifi AP mode started

En vervolgens start hij weer regulier op. Het lijkt wel of er ergens een buffer volloopt welke bij een soft reboot vanuit de interface niet geleegd word, maar wel wanneer de module zelf herstart of wanneer de stroom reboot gebruikt wordt.
Dit lijkt heel erg op dit issue:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/61

Ik heb daar een testversie geupload die wat extra debug info toont maar helaas nog geen reactie meer gehad van de issuer.
Ik heb een vermoeden waar het kan zitten maar helaas nog geen hard bewijs. Het zou helpen als je mee wilt helpen testen, ik krijg het issue namelijk niet gereproduceerd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
KappuhH schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

Inmiddels een kabeltje gesoldeerd en krijg ik de meeste waardes wel goed door. Nu valt het op dat het er op lijkt dat hij af en toe een verkeerde waarde doorkrijgt, voor vrijwel alle variabelen. Zie plaatjes hieronder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Onl1ne1373 heb jij wel volledig stabiele waarden? Of zou het aan mijn soldeerkunsten liggen?
De hoge waardes duiden op een error code. Voor sommige labels zijn die als tekst zichtbaar, ik heb echter niet voor alle labels de betreffende error tekst. Het lastige is dat er hoge en lage error waardes mogelijk zijn waardoor het wat moeilijk is dit goed in code te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wachten... schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:54:
Ik kan de itho niet meer bedienen vanuit HA.
Voorheen kon ik nog wel het één en ander testen vanuit de wegpage, maar ook daar onder Itho settings krijg ik een foutmelding o.i.d.

Warning!!
This controls low level settings of your itho unit, possibly damaging the unit.
Use with care and use only if you know what you are doing!

[Afbeelding]

De settings voor de sensor staan als volgt:
[Afbeelding]

Het blijft hier maar af en aan, soms werkt het even, maar daarna ineens niet meer.
Heeft iemand enig idee wat het is, of wat ik kan doen?

Ik zou ook graag willen dat ikzelf de itho kan besturen, ook al meet hij vocht. Nee gaat hij zodra hij vocht meet boven de 60 procent, maar ik kan dan niks meer bedienen.

In de log kom ik trouwens dit tegen:

code:
1
2
2022-08-22 18:56:21 N: Warning: I2C timeout
2022-08-22 18:57:02 N: Error: Task SysControl timed out!

Ik draai op versie: 2.3.5
Dit duid erop dat de communicatie via I2C vastgelopen is. In de laatste alpha versies zitten wat aanpassingen hiervoor. Ook is het verstandig de update interval wat hoger te zetten (standaard was dit om de 5 seconden maar het lijkt erop dat de itho firmware hier in sommige gevallen niet zo goed tegen kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
FromRob schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:25:

Ik zie hetzelfde met de originele temp/hum sensor van itho, deze gebruikt dezelfde sensirion SHT30 sensor als de vervangende sensor die ik verkoop.

De datasheet zegt het volgende over de calibratie:
"The sensor signals for humidity and temperature are factory
calibrated, linearized and compensated for temperature
and supply voltage dependencies. "

Je kunt hier zelf geen veranderingen in aanbrengen lijkt het. Het lijkt er dus op dat de readouts toch redelijk correct moeten zijn (binnen specs van de sensor natuurlijk (+-2% RH en +-0,2 °C))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
arjenhiemstra schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Dit duid erop dat de communicatie via I2C vastgelopen is. In de laatste alpha versies zitten wat aanpassingen hiervoor. Ook is het verstandig de update interval wat hoger te zetten (standaard was dit om de 5 seconden maar het lijkt erop dat de itho firmware hier in sommige gevallen niet zo goed tegen kan)
Ik heb de beta 8 even geinstalleerd en de update op 10 interval op 10 seconden gezet, maar ik ontvang nog steeds de foutmeldingen.

code:
1
2
2022-08-22 21:18:24 I: Warning: I2C timeout
2022-08-22 21:18:27 I: Warning: I2C timeout

Heb je toevallig nog andere suggesties? Ik kan helemaal niks bedienen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wachten... schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:21:
[...]

Ik heb de beta 8 even geinstalleerd en de update op 10 interval op 10 seconden gezet, maar ik ontvang nog steeds de foutmeldingen.

code:
1
2
2022-08-22 21:18:24 I: Warning: I2C timeout
2022-08-22 21:18:27 I: Warning: I2C timeout

Heb je toevallig nog andere suggesties? Ik kan helemaal niks bedienen nu.
Heb je de itho box zelf een power cycle gegeven? In dit soort gevallen lijkt het erop dat de itho firmware zelf vastgelopen is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
arjenhiemstra schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:35:
[...]

Heb je de itho box zelf een power cycle gegeven? In dit soort gevallen lijkt het erop dat de itho firmware zelf vastgelopen is namelijk.
Ik heb hem vanuit de browser ge-restart, maar ik moet hem dus van het stroom afhalen bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wachten... schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:37:
[...]

Ik heb hem vanuit de browser ge-restart, maar ik moet hem dus van het stroom afhalen bedoel je?
Ja inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
KappuhH schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:14:
[...]
Ligt waarschijnlijk niet aan je soldeerkunsten, of die van mij zijn ook niet zo denderend :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8Grsd87c5RcJosQKY22zzxj9Os=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qCrS70cVwoLN9wRtgRgMKUmH.png?f=fotoalbum_large

Ik heb vooral 0 waarden erin, geen hoge. Niet zoveel als bij jou, maar dat komt denk ik omdat ik hem op 60 seconden heb staan. Op 60 seconden een stuk stabieler. Ik wil nog eens verder duiken in de templates om die waarden eruit te filteren.

Het zou kunnen komen doordat de addon en het display hetzelfde i2c adres hebben en dat er daardoor af en toe clashes zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hencou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-10 10:57
arjenhiemstra schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:53:
[...]

Dit lijkt heel erg op dit issue:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/61

Ik heb daar een testversie geupload die wat extra debug info toont maar helaas nog geen reactie meer gehad van de issuer.
Ik heb een vermoeden waar het kan zitten maar helaas nog geen hard bewijs. Het zou helpen als je mee wilt helpen testen, ik krijg het issue namelijk niet gereproduceerd helaas.
Het lijkt er op dat de Itho box tijdens het pollen van de sensoren via de I2C bus niet eerst kijkt of de bus beschikbaar is maar klakkeloos begint met de communicatie opbouw. Wanneer de addon dan ook net juist bezig is op de I2C bus dan raakt de bus corrupt, wat alleen kan worden opgelost door een power cycle van de Itho box. Door de polling tijd van de addon te vergroten verklein je de kans op een dergelijk conflict maar kan het nog steeds gebeuren.

Een oplossing zou kunnen zijn om de I2C communicatie van de Itho box af te wachten, en na 2 seconden de addon te laten communiceren. Dit is te detecteren door te meten wanneer de SCL pin weer hoog wordt. Op dat moment is de Itho box klaar, dan na 2 seconden de addon laten pollen. Een voorbeeld van een dergelijke implementatie is hier de vinden en werkt nu 2 maanden zonder power cycle van de Itho box: https://github.com/hencou.../components/itho/itho.cpp

In bovenstaand voorbeeld zie ik in de praktijk dat de addon de Itho box elke 8 seconden pollt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skobus
hencou schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Het lijkt er op dat de Itho box tijdens het pollen van de sensoren via de I2C bus niet eerst kijkt of de bus beschikbaar is maar klakkeloos begint met de communicatie opbouw. Wanneer de addon dan ook net juist bezig is op de I2C bus dan raakt de bus corrupt, wat alleen kan worden opgelost door een power cycle van de Itho box. Door de polling tijd van de addon te vergroten verklein je de kans op een dergelijk conflict maar kan het nog steeds gebeuren.

Een oplossing zou kunnen zijn om de I2C communicatie van de Itho box af te wachten, en na 2 seconden de addon te laten communiceren. Dit is te detecteren door te meten wanneer de SCL pin weer hoog wordt. Op dat moment is de Itho box klaar, dan na 2 seconden de addon laten pollen. Een voorbeeld van een dergelijke implementatie is hier de vinden en werkt nu 2 maanden zonder power cycle van de Itho box: https://github.com/hencou.../components/itho/itho.cpp

In bovenstaand voorbeeld zie ik in de praktijk dat de addon de Itho box elke 8 seconden pollt.
Wanneer de I2C bus volgens de standaard geïmplementeerd is in de ESP32 en de Itho unit, dan wordt een conflict van twee Masters op één bus vanzelf opgelost en gaan er geen data verloren, zie bijvoorbeeld https://electronics.stack...send-conflicting-messages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
Gisteren de Non-cve print ontvangen om aan te sluiten op mijn HRU-350. Mooie print en na wat pielen controle over de HRU.

In home assistant de manual configuration uitgevoerd, ik had al via zigbee honderden MQTT devices dus de config bestond al.
In principe werkend en de eerste automations draaien al.

Maar vanochtend toen ik HA een keer herstarte zag ik de volgende melding in de log:
Received message on illegal discovery topic 'homeassistant/fan/Wtw-itho /config'

Ik had gelezen dat auto discovery voor de HRU-350 niet werkte, maar ik merk een spatie tussen de Wtw-Itho en de forward slash op. Dat kan een foutmelding in HA opleveren.
Oh ja, nog de standard 2.3.5 firmware op de print.

Ik heb gezicht maar dit was nog niet gemeld, zit ik fout of is dit de reden dat autodiscovery voor de HRU-350 in HA niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:37
Thnx! Sinds gisteren middag een nieuwe Itho Daalderop (Itho Daalderop CVE-S S CO2 Optima Inside pakket HP 415m3/h) met wifi module geïnstalleerd. Daarna aan het zoeken gegaan hoe dit via homekit/homebridge te laten werken. Geweldig! jouw http switch knop werkt (tijdelijk). Is er inmiddels een Homebridge plugin? of gebruik je deze oplossing nog steeds?

N.B. Als ik in de [Itho CVE WiFi controller] kijk onder [Itho status] dan zie ik bij [speed status] = 55. is medium. dat is goed. druk ik op de remote op high (Ik had de remote ook gekoppeld aan de wifi module) dan springt ie naar high, echter na een seconde of 15-20 dan hoor ik de fan terugzakken naar medium. als ik op de wifi controller http page kijk staat er nog steeds high, op de itho status zie ik echter speed status weer teruggezakt naar 55. Hetzelfde als ik http://IPaddress/api.html?command=high doe, springt de motor omhoog om na ca 20 seconden weer terug te zakken, terwijl de http status page nog steeds high aangeeft. ook via de knop op de main http page doet dit. Wat gaat er mis? Of wat doe ik verkeerd?

Ik heb nu de remote losgekoppeld van de wifi module en weer rechtstreeks gekoppeld aan de itho en nu werkt de remote wel zoals het moet. high blijft high, alleen geeft de http status page geen verandering aan on the main screen als ik m zet naar high via de remote, echter: via het menu naar [speed status] is die wel goed en blijft goed... wie kan me helpen?
jeroen11 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:09:
Heb het al een tijdje in gebruik en wilde hem aan HomeKit koppelen. Ik had wat issues met MQTT icm HomeBridge maar heb het nu wel goed werken via de homebridge-http-switch plugin. Mocht er iemand anders zijn die deze route overweegt, hierbij de config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
            "accessory": "HTTP-SWITCH",
            "name": "Meta Itho Ventilatie",
            "switchType": "stateful",
            "pullInterval": "20000",
            "onUrl": "http://192.168.x.xxx/api.html?command=high",
            "offUrl": "http://192.168.x.xxx/api.html?command=medium",
            "statusUrl": "http://192.168.x.xxx/api.html?get=currentspeed",
            "statusPattern": "220"
        }

Het is een simpele aan/uit switch, waarbij aan 'high' triggert, en als hij weer uitgaat valt hij terug naar medium.
De waarde bij statuspattern is een regex waarde, die in dit geval dus (alleen) klopt als hij op High staat (immers 220 is de waarde die de module dan teruggeeft). Hij pollt elke 20 sec en ook als je dus op een andere manier de snelheid aanpast, geeft HomeKit deze (na uiterlijk 20 seconden) correct weer.

MQTT is mooier maar hier kan ik voor nu ook prima mee uit de voeten.

[ Voor 26% gewijzigd door ramlap op 24-08-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
JoebarRC schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:15:
Gisteren de Non-cve print ontvangen om aan te sluiten op mijn HRU-350. Mooie print en na wat pielen controle over de HRU.

In home assistant de manual configuration uitgevoerd, ik had al via zigbee honderden MQTT devices dus de config bestond al.
In principe werkend en de eerste automations draaien al.

Maar vanochtend toen ik HA een keer herstarte zag ik de volgende melding in de log:
Received message on illegal discovery topic 'homeassistant/fan/Wtw-itho /config'

Ik had gelezen dat auto discovery voor de HRU-350 niet werkte, maar ik merk een spatie tussen de Wtw-Itho en de forward slash op. Dat kan een foutmelding in HA opleveren.
Oh ja, nog de standard 2.3.5 firmware op de print.

Ik heb gezicht maar dit was nog niet gemeld, zit ik fout of is dit de reden dat autodiscovery voor de HRU-350 in HA niet werkt?
Die spatie zou er niet moeten zitten lijkt mij. Er is geen verschil in autodiscovery code voor de verschillende devices dus er zou iets zichtbaar moeten worden. Nu werkt de traploze sturing niet op de HRU350 (en andere non-cve devices). Maar er zou wel een device zichtbaar moeten worden.
Hier staat wat meer info: https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
hencou schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Slim! Nooit bedacht dat de itho misschien niet eerst kijkt of de bus beschikbaar is. Wellicht ook dat dit niet voor alle firmware versie speelt maar een beperkte set. Ik zal deze methode overnemen, thanks!
Waarom gekozen voor 2 seconden overigens? Iets als 200ms zou ook genoeg moeten zijn lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
skobus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:12:
[...]

Wanneer de I2C bus volgens de standaard geïmplementeerd is in de ESP32 en de Itho unit, dan wordt een conflict van twee Masters op één bus vanzelf opgelost en gaan er geen data verloren, zie bijvoorbeeld https://electronics.stack...send-conflicting-messages
Volgens mij beschrijft de standaard niet dat deze multi master control code aanwezig moet zijn alleen dat als er een multi master situatie is dat je arbitrage moet implementeren om issues te voorkomen.
Nu vermoed ik na het bericht van @hencou dat dit bij (iig een deel) van de firmware versies van itho niet gedaan is inderdaad. Wellicht omdat in de versies er normaal nooit een multi master situatie kan ontstaan oid.

[ Voor 5% gewijzigd door arjenhiemstra op 24-08-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Die spatie zou er niet moeten zitten lijkt mij. Er is geen verschil in autodiscovery code voor de verschillende devices dus er zou iets zichtbaar moeten worden. Nu werkt de traploze sturing niet op de HRU350 (en andere non-cve devices). Maar er zou wel een device zichtbaar moeten worden.
Hier staat wat meer info: https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant
Precies, maar daar heb ik geen controle over voor zover ik kan zien. Heb even snel door de source gebladerd en zie een discovery subroutine staan maar ik kan even niet zien waar de string gevuld wordt met deze waarde voor de /config.

Kortom als jij of iemand een idee heeft waar dit vandaag komt heel graag. Voor nu werkt de auto discovery dus niet.

Misschien is de functie normalize een oplossing. Op dit moment komt er dus geen device in HA behalve de handmatig toegevoegde HRU in mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
JoebarRC schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Precies, maar daar heb ik geen controle over voor zover ik kan zien. Heb even snel door de source gebladerd en zie een discovery subroutine staan maar ik kan even niet zien waar de string gevuld wordt met deze waarde voor de /config.

Kortom als jij of iemand een idee heeft waar dit vandaag komt heel graag. Voor nu werkt de auto discovery dus niet.

Misschien is de functie normalize een oplossing. Op dit moment komt er dus geen device in HA behalve de handmatig toegevoegde HRU in mqtt
De string wordt samengesteld als er geen hostname in wifi.json staat (dan heeft die de vorm nrg-itho-1a2b) of als er wel een hostname geconfigureerd is wordt die overgenomen. Dat gebeurt hier: https://github.com/arjenh...ric_functions.cpp#L10-L24

In het config bestand wifi.json zou je moeten kunnen controleren wat de inhoud van de string is en of daar een spatie in staat. Via debug -> Edit filesystem kun je de inhoud van het bestand downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

De string wordt samengesteld als er geen hostname in wifi.json staat (dan heeft die de vorm nrg-itho-1a2b) of als er wel een hostname geconfigureerd is wordt die overgenomen. Dat gebeurt hier: https://github.com/arjenh...ric_functions.cpp#L10-L24

In het config bestand wifi.json zou je moeten kunnen controleren wat de inhoud van de string is en of daar een spatie in staat. Via debug -> Edit filesystem kun je de inhoud van het bestand downloaden.
_/-\o_ dat was het, geweldig dank..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hencou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-10 10:57
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Slim! Nooit bedacht dat de itho misschien niet eerst kijkt of de bus beschikbaar is. Wellicht ook dat dit niet voor alle firmware versie speelt maar een beperkte set. Ik zal deze methode overnemen, thanks!
Waarom gekozen voor 2 seconden overigens? Iets als 200ms zou ook genoeg moeten zijn lijkt mij?
2 seconden is zomaar gekozen, wellicht voldoet een kortere tijd ook.

• Onl1ne1373
Kan iemand mij uitleggen hoe "Map RF remotes to virtual remote" werkt?
Ik had verwacht dat de rf remotes in de virtual remotes tevoorschijn zouden komen.

• Wes013
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-02-2023
Goedemiddag allemaal,

Ik heb geprobeerd om te zoeken in dit topic zodat ik jullie niet lastig moet vallen maar helaas niet gelukt.
Zelf heb ik een warmtepomp van Itho Daalderop WPU 5G en ben benieuwd of deze module werkt op deze pomp, daarnaast zou ik graag willen weten wat er dan allemaal mee kan (uitlezen/instellen etc)

Waar ik vooral naar opzoek ben is dat ik de pomp kan laten opwarmen op het moment dat mijn PV het meeste oplevert, ik snap dat hier meer voor nodig is dan alleen deze module maar zou het technisch mogelijk zijn als deze module is geïnstalleerd ?

alvast bedankt voor jullie hulp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Onl1ne1373 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:59:
Kan iemand mij uitleggen hoe "Map RF remotes to virtual remote" werkt?
Ik had verwacht dat de rf remotes in de virtual remotes tevoorschijn zouden komen.
Als je een remote gekoppeld hebt aan de add-on dan zal een druk op de knop normaal vertaald worden in een PWM2I2C commando (speed commando) dit werkt alleen op HRU200 en CVE devices.
Als je "Map RF remotes to virtual remote" aan zet wordt een druk op een knop op de achtergrond naar de itho weer doorgezet als normaal remote commando via de (1e) virtual remote.

• arjenhiemstra
Wes013 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:59:
Goedemiddag allemaal,

Ik heb geprobeerd om te zoeken in dit topic zodat ik jullie niet lastig moet vallen maar helaas niet gelukt.
Zelf heb ik een warmtepomp van Itho Daalderop WPU 5G en ben benieuwd of deze module werkt op deze pomp, daarnaast zou ik graag willen weten wat er dan allemaal mee kan (uitlezen/instellen etc)

Waar ik vooral naar opzoek ben is dat ik de pomp kan laten opwarmen op het moment dat mijn PV het meeste oplevert, ik snap dat hier meer voor nodig is dan alleen deze module maar zou het technisch mogelijk zijn als deze module is geïnstalleerd ?

alvast bedankt voor jullie hulp :)
Ik ken de WPU 5G niet maar hij is door iemand op de wiki als support gezet :)
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onl1ne1373
arjenhiemstra schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:12:
Als je "Map RF remotes to virtual remote" aan zet wordt een druk op een knop op de achtergrond naar de itho weer doorgezet als normaal remote commando via de (1e) virtual remote.
Dat was wat anders dan ik dacht. Ik hoopte de commandos voor low, medium and high van mijn CO2 sensor te kunnen emuleren om hem hoog te zetten als de zomer bypass van de WTW open gaat.
Ik ken hem maar al te goed. Je kan alle relevante informatie uitlezen zoals bron- en cv temperaturen.
Ook de bron flow, status en de gebruikte energie in de verschillende statussen.

De settings zijn nuttig om bijvoorbeeld de CV pomp laag te zetten zodat je energie bespaard bij het koelen.
Dit kan helaas niet aangestuurd worden (hint ;), afhankelijk van de kamertemperatuur de cv pomp regelen zou erg nuttig zijn ).
Het aansturen van de thermostaat kan helaas ook niet, nachtverlaging zou voor mij erg nuttig zijn.
Ik wil in de toekomst daarvoor gaan kijken naar de OpenTherm Gateway.

Wat ik ook erg leuk vind is dat je de bron energie en efficientie kan uitrekenen als je bijvoorbeeld Home Assistant gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5nmuD-BmvBpna0T7RpGpPvsl7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m2KUqU4I0k0JpX93RaZun1gl.png?f=fotoalbum_large

• ramlap
Ik ben een nieuwe gebruiker van dit geweldige project. Wifi module geinstalleerd en vandaag de hele dag aan de gang met de MQTT functies via homebridge met het gegeven script. De co2, temp en humidity werken en worden correct weergegeven in homekit. Echter als ik op de knop van de fan druk dan gebeurt er niets en blijft de fan gewoon draaien als daarvoor. Hoe kan dit? ventilator (Itho Daalderop CVE-S S CO2 Optima Inside ) staat in auto mode.

en in settings (ivm co2 en vocht sensor) heb ik:
Send join command every power on
aangevinkt (met en zonder geen verschil na power cycle)

????

2e constatering.
Als ik MQTT Active op on zet en Domoticz MQTT off dan werkt homebridge, maar niet domoticz (zoals verwacht)
Als ik echter MQTT Active op on zet en ook Domoticz MQTT op on, dan werkt domoticz wel, maar dan werkt Homebridge niet meer (uitlezen co2, temp en humidity, fan button werkt nooit).

Klopt het dat je niet En homebrigde en Domoticz MQTT tegelijk aan hebt kunnen staan naast elkaar??

Dit is de gebruikte code:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/HomeBridge

{
"type": "fan",
"name": "Itho fan",
"logMqtt": true,
"accessory": "mqttthing",
"topics": {
"getOn": "itho/state",
"setRotationSpeed": {
"topic": "itho/cmd",
"apply": "return (Math.round(message*2.54))"
},
"getRotationSpeed": {
"topic": "itho/state",
"apply": "return (Math.round(message/2.54))"
}
},
"onValue": "20",
"offValue": "0"
},
{
"type": "airQualitySensor",
"name": "Central Air Quality Sensor",
"getAirQuality": {
"topic": "itho/ithostatus",
"apply": "let ppm = JSON.parse(message)['CO2level (ppm)']; if(ppm < 350) return 'EXCELLENT'; if(ppm < 1000) return 'GOOD'; if(ppm < 2500) return 'FAIR'; if (ppm < 5000) return 'INFERIOR'; return 'POOR';"
},
"getCurrentRelativeHumidity": {
"apply": "return JSON.parse(message).hum"
},
"getCurrentTemperature": {
"apply": "return JSON.parse(message).temp"
},
"getCarbonDioxideLevel": {
"apply": "return JSON.parse(message)['CO2level (ppm)']"
}
}

[ Voor 14% gewijzigd door ramlap op 25-08-2022 16:19 ]

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 16:13
Onl1ne1373 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Wat ik ook erg leuk vind is dat je de bron energie en efficientie kan uitrekenen als je bijvoorbeeld Home Assistant gebruikt:

[Afbeelding]
Zou je een kleine hint kunnen geven hoe je dat doet? Ik heb de module aangesloten en op de module zelf kan ik de values denk ik vinden. Ik neem aan dat Home Assistant de MQTT consumeert? Edit: Nevermind, er is nog een hele wiki waar ik naar kan kijken... :-)

Ik zie trouwens in ITHO status aangesloten op mijn warmtepomp ook 2 dingen gerelateerd aan Tariff:
- Tariff
- Tariff low from thermostat

Zijn die te beinvloeden, en wat doen ze dan? In verband met ruime productie van zonnepanelen, zeker in de zomer klinkt dat interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door feelthepower op 25-08-2022 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
[...]

Dat was wat anders dan ik dacht. Ik hoopte de commandos voor low, medium and high van mijn CO2 sensor te kunnen emuleren om hem hoog te zetten als de zomer bypass van de WTW open gaat.

[...]
Dat kan, via de API. Sinds de laatste alpha versie heb je de mogelijkheid om het type remote van de virtual remote in te stellen. Hierbij heb ik onlangs de mogelijkheid toegevoegd om nu ook de CO2 remote te emuleren. Eventueel kun je zelfs het RF ID van je huidige remote overnemen zodat je ook geen nieuwe remote hoeft te koppelen aan de itho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

De settings zijn nuttig om bijvoorbeeld de CV pomp laag te zetten zodat je energie bespaard bij het koelen.
Dit kan helaas niet aangestuurd worden (hint ;), afhankelijk van de kamertemperatuur de cv pomp regelen zou erg nuttig zijn ).
Mijn WPU 5G koelt standaard met de CV pomp op 80% (ik zie in jouw screenshot 100%). Is dat de standaard instelling bij jou?
Ziet er tof uit! Ik bereken die dingen telkens handmatig 8)7
Zou je de YAML willen delen? Wellicht iets voor de wiki.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onl1ne1373
vliegnerd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:53:
Mijn WPU 5G koelt standaard met de CV pomp op 80% (ik zie in jouw screenshot 100%). Is dat de standaard instelling bij jou?
100% is standaard voor instelling 113 (High CH pump speed (%)), bij jou 80%?
vliegnerd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:53:
Ziet er tof uit! Ik bereken die dingen telkens handmatig 8)7
Zou je de YAML willen delen? Wellicht iets voor de wiki.
Templates.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- sensor:
    - name: "Itho WPU Source Power"
      unit_of_measurement: "W"
      state_class: "measurement"
      device_class: "power"
      state: >
        {% set tempDiff = (states('sensor.itho_wpu_temp_from_source') | float) - (states('sensor.itho_wpu_temp_to_source') | float) %}
        {% set literPerSecond = (states('sensor.itho_wpu_flow_rate_l_h') | float) / 3600 %}
        {{ (4186 * tempDiff * literPerSecond) | round() }}
- sensor:
    - name: "Itho WPU Source COP"
      unit_of_measurement: "COP"
        {% set sourcePower = states('sensor.itho_wpu_source_power') | float %}
        {% set wpuPower = states('sensor.warmtepomp_active_power') | float %}
        {% if sourcePower != 0 and wpuPower != 0 %}
        {%   set cop = (sourcePower / wpuPower) | abs | round(1) %}
        {{   cop if cop < 75 else 75 }}
        {% else %}
        {{ 0 }}
        {% endif %}

Op de source power heb ik weer een integration sensor om de Bron energie te volgen:
Sensors.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: integration
  name: "Itho WPU Source Energy"
  source: sensor.itho_wpu_source_power
  unique_id: "itho_wpu_source_energy"
  unit_prefix: "k"
  unit_time: "h"

En daarop heb ik weer utility meters om de dagelijkse en maandelijkse kWh bron verschil bij te houden >:) .

Ben heel benieuwd naar je "Itho WPU Source Power" grafieken!

• arjenhiemstra
ramlap schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:35:
Ik ben een nieuwe gebruiker van dit geweldige project. Wifi module geinstalleerd en vandaag de hele dag aan de gang met de MQTT functies via homebridge met het gegeven script. De co2, temp en humidity werken en worden correct weergegeven in homekit. Echter als ik op de knop van de fan druk dan gebeurt er niets en blijft de fan gewoon draaien als daarvoor. Hoe kan dit? ventilator (Itho Daalderop CVE-S S CO2 Optima Inside ) staat in auto mode.

en in settings (ivm co2 en vocht sensor) heb ik:
Send join command every power on
aangevinkt (met en zonder geen verschil na power cycle)

????

Dit is de gebruikte code:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/HomeBridge

{
},
}
},
},
{
"type": "airQualitySensor",
"name": "Central Air Quality Sensor",
"getAirQuality": {
"apply": "let ppm = JSON.parse(message)['CO2level (ppm)']; if(ppm < 350) return 'EXCELLENT'; if(ppm < 1000) return 'GOOD'; if(ppm < 2500) return 'FAIR'; if (ppm < 5000) return 'INFERIOR'; return 'POOR';"
},
"getCurrentRelativeHumidity": {
"apply": "return JSON.parse(message).hum"
},
"getCurrentTemperature": {
"apply": "return JSON.parse(message).temp"
},
"getCarbonDioxideLevel": {
"apply": "return JSON.parse(message)['CO2level (ppm)']"
}
}
Dat komt omdat de CO2 sensor een standaard speed commando (via het PWM to I2C protocol) overruled na een paar seconden. Je kunt het beste gebruik maken van de opties van de virutal remote. Het beste van een recente alpha versie ivm support voor remotes van dit type itho.

• ramlap
arjenhiemstra schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Dat komt omdat de CO2 sensor een standaard speed commando (via het PWM to I2C protocol) overruled na een paar seconden. Je kunt het beste gebruik maken van de opties van de virutal remote. Het beste van een recente alpha versie ivm support voor remotes van dit type itho.
Ah ok duidelijk. Bedankt voor je reactie...dan begrijp ik waarom mijn trial and error geen verschil uitmaakte :-). Ik draai nu versie 2.3.5 en kan dus beter overstappen op de Version 2.4.0-alpha8 ? of bedoel je een andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ramlap schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Ah ok duidelijk. Bedankt voor je reactie...dan begrijp ik waarom mijn trial and error geen verschil uitmaakte :-). Ik draai nu versie 2.3.5 en kan dus beter overstappen op de Version 2.4.0-alpha8 ? of bedoel je een andere?
Yes, pak de meest recente maar inderdaad. Er moeten nog wat dingen in de firmware gebouwd en opgelost worden maar maar die issues zitten ook in 2.3.5

• GladstoneW
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-09 11:03
Onl1ne1373 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:09:

Templates.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- sensor:
    - name: "Itho WPU Source Power"
      unit_of_measurement: "W"
      device_class: "power"
        {% set tempDiff = (states('sensor.itho_wpu_temp_from_source') | float) - (states('sensor.itho_wpu_temp_to_source') | float) %}
        {% set literPerSecond = (states('sensor.itho_wpu_flow_rate_l_h') | float) / 3600 %}
        {{ (4186 * tempDiff * literPerSecond) | round() }}
- sensor:
    - name: "Itho WPU Source COP"
      unit_of_measurement: "COP"
        {% set sourcePower = states('sensor.itho_wpu_source_power') | float %}
        {% set wpuPower = states('sensor.warmtepomp_active_power') | float %}
        {% if sourcePower != 0 and wpuPower != 0 %}
        {%   set cop = (sourcePower / wpuPower) | abs | round(1) %}
        {{   cop if cop < 75 else 75 }}
        {% else %}
        {{ 0 }}
        {% endif %}
Had zelf nog niet bedacht dat je het uitgaande vermogen kan uitrekenen met flow en delta T, slim!
Hoe kom je aan states('sensor.warmtepomp_active_power')?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onl1ne1373
GladstoneW schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:10:
Hoe kom je aan states('sensor.warmtepomp_active_power')?
Ik heb een 3 fase kWh meter geïnstalleerd tussen de warmtepomp en de schakelautomaat:

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

• GladstoneW
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-09 11:03
Onl1ne1373 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Ik heb een 3 fase kWh meter geïnstalleerd tussen de warmtepomp en de schakelautomaat:

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Ah, had al zo'n vermoeden, ik kon niets in de status-output van de WPU vinden dat duidt op het huidige (instantane) energieverbruik (alleen de totalen). Merci!

• vliegnerd
Onl1ne1373 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:09:
[...]

100% is standaard voor instelling 113 (High CH pump speed (%)), bij jou 80%?
Ja, idd 80% bij mij.

Ik heb een WPU 5G 4kW geinstalleerd in februari dit jaar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Itho device type: Heatpump
Itho fw version: 37

110 Low CH pump speed (%)   60  
    111 Low DHW pump speed (%)  40
    112 Low source pump speed (%)   60
    113 High CH pump speed (%)  80
    114 High DHW pump speed (%) 75
    115 High source pump speed (%)  100
Ben heel benieuwd naar je "Itho WPU Source Power" grafieken!
Ik heb het template zojuist toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSteCKj9Ru6UZJx_QaJnSn9Uni4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zfuhwbbz9x3aNj06x81IIEl2.png?f=user_large

Eerste 24u (SWW om 15u):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PGFsb_b_MFzMDRAWodruhrDvUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l8wnblXSwHLeBjnfjRz5QbhD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door vliegnerd op 27-08-2022 08:13 . Reden: 24u grafiek van bron vermogen toegevoegd ]

• ramlap
arjenhiemstra schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

Yes, pak de meest recente maar inderdaad. Er moeten nog wat dingen in de firmware gebouwd en opgelost worden maar maar die issues zitten ook in 2.3.5
Update gedaan, en de "virtual remotes" in het menu gevonden, 1 ingesteld en vervolgens via de http:
http://192.168.1.70/api.html?vremote=high

Dit werkt! en blijft de fan op high staan! :)

Via MQQT lukt het me nog niet. Wat is het mqqt script op ditzelfde te doen?
deze 2 mqqt via homebridge doen niets:
----------
{
},
}
},
},
{
"name": "Itho FanS",
"vremote": "high"
},
}
}
},

-------------

2e constatering.
Als ik MQTT Active op on zet en Domoticz MQTT off dan werkt homebridge, maar niet domoticz (zoals verwacht)
Als ik echter MQTT Active op on zet en ook Domoticz MQTT op on, dan werkt domoticz wel, maar dan werkt Homebridge niet meer (uitlezen co2, temp en humidity).

Klopt het dat je niet EN homebrigde EN Domoticz MQTT tegelijk aan hebt kunnen staan naast elkaar??

N.B. : Home assistant En Homebridge doen het wel naast elkaar. Dus de wifi module lijkt wel iets uit te zetten als de optie Domoticz MQTT wordt aangezet (?)

[ Voor 3% gewijzigd door ramlap op 26-08-2022 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-10 15:26
Ik gebruik de edomoticz homebridge plugin zodat alles via domoticz loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Dat kan, via de API. Sinds de laatste alpha versie heb je de mogelijkheid om het type remote van de virtual remote in te stellen. Hierbij heb ik onlangs de mogelijkheid toegevoegd om nu ook de CO2 remote te emuleren. Eventueel kun je zelfs het RF ID van je huidige remote overnemen zodat je ook geen nieuwe remote hoeft te koppelen aan de itho.
zou het ook mogelijk zijn om de virtuele CO2 remote een CO2 waarde door te laten geven?
Dan wordt het mogelijk om de CO2 waardes veel strakker te managen dan de unit uit zichzelf doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:08

tMb

Ik lees het topic al even mee. Wat tof Arjen dat je dit gemaakt hebt en het deelt met anderen!

Ik heb een CVE 545-5060. Even dubbelcheck voor ik bestel: past de CVE module hier op? Lijkt van wel, ik zie de pins.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTadW8mLvvZmNS7GsjTYzMOMbok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTiq2ENlQxFWb7dPyVbcckrB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5Cu3Dttq69JWSpnN4tk9D4FKAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrahDxilAnk8KJq6b91sYvxY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ramlap schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

Update gedaan, en de "virtual remotes" in het menu gevonden, 1 ingesteld en vervolgens via de http:
http://192.168.1.70/api.html?vremote=high

Dit werkt! en blijft de fan op high staan! :)

Via MQQT lukt het me nog niet. Wat is het mqqt script op ditzelfde te doen?
deze 2 mqqt via homebridge doen niets:
----------
{
},
}
},
},
{
"name": "Itho FanS",
},
}
}
},

-------------

2e constatering.
Als ik echter MQTT Active op on zet en ook Domoticz MQTT op on, dan werkt domoticz wel, maar dan werkt Homebridge niet meer (uitlezen co2, temp en humidity).

Klopt het dat je niet EN homebrigde EN Domoticz MQTT tegelijk aan hebt kunnen staan naast elkaar??

N.B. : Home assistant En Homebridge doen het wel naast elkaar. Dus de wifi module lijkt wel iets uit te zetten als de optie Domoticz MQTT wordt aangezet (?)
Er zijn twee manieren om de snelheid te beïnvloeden (richting de itho firmware!):
1- Traploos via PWM2I2C command (oa. slider op de website, speed commando's naar het itho/cmd topic)
2- Remote commando's high, med, low etc. (via virtual remote of buiten de add-on om als een RF remote gekoppeld is met de itho)

1- alleen als de itho in medium of auto mode staat en werkt ook alleen voor fan devices en de HRU200.
2- werkt alleen als het betreffende itho device remotes ondersteund en als de remote aangemeld is bij de itho

Alle besturing van de snelheid van de itho loopt uiteinde via 1 van deze twee routes. Er zijn vele combinaties mogelijk om een specifieke setup te bereiken (afhankelijk van je wensen) maar alles komt uiteindelijk in 1 of 2 terecht.

Als 1 het niet doet staat vrijwel altijd de itho niet in stand auto of medium. Je kunt dit desgewenst forceren door de "Force medium mode" optie aan te zetten en te zorgen dat virtual remote met index 0 aangemeld is bij je itho. (overigens heb ik gisteravond hier een bug ontdekt in alpha8, deze functie werkt alleen als het remote type op RFT CVE staat, dit fix ik in de volgende versie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
tMb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:05:
Ik lees het topic al even mee. Wat tof Arjen dat je dit gemaakt hebt en het deelt met anderen!

Ik heb een CVE 545-5060. Even dubbelcheck voor ik bestel: past de CVE module hier op? Lijkt van wel, ik zie de pins.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze itho is inderdaad supported.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes013
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-02-2023

[...]

Ik ken hem maar al te goed. Je kan alle relevante informatie uitlezen zoals bron- en cv temperaturen.
Ook de bron flow, status en de gebruikte energie in de verschillende statussen.

Het aansturen van de thermostaat kan helaas ook niet, nachtverlaging zou voor mij erg nuttig zijn.
Ik wil in de toekomst daarvoor gaan kijken naar de OpenTherm Gateway.

[Afbeelding]
Kan je via homeassistant bepaalde zaken instellen zodat je de boiler op kan laten warmen op de momenten dat ik dat wil, bijvoorbeeld als de pv veel terug levert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
Wes013 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:10:
[...]
Kan je via homeassistant bepaalde zaken instellen zodat je de boiler op kan laten warmen op de momenten dat ik dat wil, bijvoorbeeld als de pv veel terug levert ?
Nee, dat kan niet helaas. Je kan op de thermostaat (Spider) wel de tijd instellen dat hij tapwater doet, ik heb die op 15:00 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-10 12:40
Na enkele maanden naar tevredenheid te hebben 'gespeeld' met deze add-on op mijn Itho Daalderop CVE-S afzuigsysteem blijf ik toch zitten met de vraag of het ook mogelijk is de afzuiging compleet stop te zetten. Zoeken in dit forum leverde niets op (kan natuurlijk aan mij liggen).

Ik heb mijn afzuiging zo ingesteld dat hij in principe altijd in de laagste stand draait, en het minimum teruggebracht tot 0%. Als de warmwaterkraan wordt geopend schakelt HomeAssistant de afzuiging naar auto (het eigen algorithme van de afzuiging schakelt indien nodig naar 100%). Als de afzuiging klaar is en weer naar de normale stand schakelt, auto maar minder dan 100%, dan schakelt HomeAssistant weer naar 'laag'.

Maar ook in de lage stand, setpoint 0%, toch blijft hij zachtjes draaien, zo rond de 10%.

Vandaar de vraag: kan de afzuging ook echt uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
cold schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

zou het ook mogelijk zijn om de virtuele CO2 remote een CO2 waarde door te laten geven?
Dan wordt het mogelijk om de CO2 waardes veel strakker te managen dan de unit uit zichzelf doet
Technisch is dit zeker mogelijk, het zit alleen nog niet in de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sciurius schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:31:
Na enkele maanden naar tevredenheid te hebben 'gespeeld' met deze add-on op mijn Itho Daalderop CVE-S afzuigsysteem blijf ik toch zitten met de vraag of het ook mogelijk is de afzuiging compleet stop te zetten. Zoeken in dit forum leverde niets op (kan natuurlijk aan mij liggen).

Ik heb mijn afzuiging zo ingesteld dat hij in principe altijd in de laagste stand draait, en het minimum teruggebracht tot 0%. Als de warmwaterkraan wordt geopend schakelt HomeAssistant de afzuiging naar auto (het eigen algorithme van de afzuiging schakelt indien nodig naar 100%). Als de afzuiging klaar is en weer naar de normale stand schakelt, auto maar minder dan 100%, dan schakelt HomeAssistant weer naar 'laag'.

Maar ook in de lage stand, setpoint 0%, toch blijft hij zachtjes draaien, zo rond de 10%.

Vandaar de vraag: kan de afzuging ook echt uit?
Dat kan zeker. Je moet twee settings aanpassen:

Minimum ventilation level in Auto (%) -> van 20 of 30 naar 0
RH sensor found-available -> van 1 naar 0, deze setting valt terug naar 1 bij een power-cycle.

Door bij system settings "Additional sensor support" aan te zetten zet de add-on firmware, in geval van een CVE-S, op de achtergrond de setting "RH sensor found-available" iedere power-on naar 0.

Nadeel; itho reageert niet zelfstandig meer op toename vocht, dat zul je via domotica software moeten regelen
Voordeel; total control >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
vliegnerd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:54:
[...]

Ja, idd 80% bij mij.

Ik heb een WPU 5G 4kW geinstalleerd in februari dit jaar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Itho device type: Heatpump
Itho fw version: 37

110 Low CH pump speed (%)   60  
    111 Low DHW pump speed (%)  40
    112 Low source pump speed (%)   60
    113 High CH pump speed (%)  80
    114 High DHW pump speed (%) 75
    115 High source pump speed (%)  100

[...]

Ik heb het template zojuist toegevoegd.
[Afbeelding]

Eerste 24u (SWW om 15u):
[Afbeelding]
Ik heb ook een WPU 5G en ik log nu puur. Ik reken zelf het verbruik van de pomp uit door een sommetje van zijn totaal verbruik per 24 uur te maken. Heb jij toevallig net zoals @Onl1ne1373 ook een losse 3 fase meter erachter hangen?
@Onl1ne1373 , bedankt voor je code, voor het stukje bron berekenen ga ik zeker toevoegen :).
Hoe heb jij de rest van je schermpje gebouwd eigenlijk? Ik ben nog een beginner met HA en ik krijg niet 3 waardes zo netjes naast elkaar. Welke code heb je verder gebruikt voor de timer van hoelang de pomp aanstaat enz?

[ Voor 7% gewijzigd door MLPN op 30-08-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
Hi Arjen,
arjenhiemstra schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:47:
Dat kan zeker. Je moet twee settings aanpassen:
[...]
Nadeel; itho reageert niet zelfstandig meer op toename vocht, dat zul je via domotica software moeten regelen
Ja, deze aanpak is me bekend. Maar ik wil nu juist het interne algorithme voor de afzuiging wél zijn werk laten doen. De belangrijkste overweging hiervoor is dat in elk geval HomeAssistant in mijn beleving te onbetrouwbaar is als het gaat om langere acties.

Is het mogelijk om RH sensor found-available via MQTT aan/uit te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
MLPN schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Ik heb ook een WPU 5G en ik log nu puur. Ik reken zelf het verbruik van de pomp uit door een sommetje van zijn totaal verbruik per 24 uur te maken. Heb jij toevallig net zoals @Onl1ne1373 ook een losse 3 fase meter erachter hangen?
Nee, nog niet. Mijn WPU 5G 4kW is 1 fase met een "gewone" schuko stekker. Ik overweeg om de warmtepomp gewoon met het snoer in een slimme stekker met energiemeter te doen.
(in plaats van gelijk goed een 1 fase meter in de meterkast erbij -- dat is weer vervelend omdat de installatieautomaten niet bedraad zijn maar via een busboard)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onl1ne1373
MLPN schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:40:
@Onl1ne1373 , bedankt voor je code, voor het stukje bron berekenen ga ik zeker toevoegen :).
Hoe heb jij de rest van je schermpje gebouwd eigenlijk? Ik ben nog een beginner met HA en ik krijg niet 3 waardes zo netjes naast elkaar. Welke code heb je verder gebruikt voor de timer van hoelang de pomp aanstaat enz?
Graag gedaan, ik gebruik de custom multiple-entity-row, geïnstalleerd via HACS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
type: entities
entities:
  - entity: sensor.itho_wpu_source_power
    type: custom:multiple-entity-row
    name: Power
    show_state: false
    entities:
      - entity: sensor.warmtepomp_active_power
        name: Used
        format: precision0
      - entity: sensor.itho_wpu_source_cop
        name: COP
        unit: false
      - entity: sensor.itho_wpu_source_power
        name: Output

Timers doe ik met history_stats sensor aan de hand van de status (sensors.yaml):
code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: history_stats
  name: Itho WPU daily boiler hours
  entity_id: sensor.itho_wpu_status
  state: "tapwater"
  type: time
  start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
  end: "{{ now() }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timekeeper
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02-2024
Sinds twee maanden maakt mijn CVE module geen verbinding meer met Wi-Fi en ook de failsafe knop doet niets. Bij spanning eraf en erop brandt er even een blauwe LED maar dat is alles. Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor?

• arjenhiemstra
sciurius schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:27:
Hi Arjen,

[...]

Ja, deze aanpak is me bekend. Maar ik wil nu juist het interne algorithme voor de afzuiging wél zijn werk laten doen. De belangrijkste overweging hiervoor is dat in elk geval HomeAssistant in mijn beleving te onbetrouwbaar is als het gaat om langere acties.

Is het mogelijk om RH sensor found-available via MQTT aan/uit te zetten?
Mijn ervaring is dat zolang de RH sensor aan staat dat het niet mogelijk is de motor stil te zetten.
De itho settings zijn alleen bereikbaar via de webinterface van de add-on, het is op dit moment geen mogelijkheid om settings via MQTT te beinvloeden.

• arjenhiemstra
timekeeper schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:36:
Sinds twee maanden maakt mijn CVE module geen verbinding meer met Wi-Fi en ook de failsafe knop doet niets. Bij spanning eraf en erop brandt er even een blauwe LED maar dat is alles. Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor?
Lijkt er sterkt op dat je module kapot is. Als je de spanning er af haalt, 15 sec wacht, de spanning erop zet, binnen 2 sec de failsafe knop indrukt en er gaat na een paar seconden geen ledje knipperen dan is de module kopt. Mocht je module een reset knop hebben dan kun je ook kort de reset knop indrukken en binnen 2 sec de fail save knop, werkt vergelijkbaar.

Je kunt de module uiteraard terugsturen, dan repareer of vervang ik de module. Zou je wat details (via DM of mail) willen sturen over je bestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
arjenhiemstra schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:47:Nadeel; itho reageert niet zelfstandig meer op toename vocht, dat zul je via domotica software moeten regelen
Aangezien er dan ook geen temphum waarden meer worden gerapporteerd wordt dat lastig... Er moet dan een aparte temphum sensor in de douchecel.

Normaal rapporteery de CVE-S waarden voor temp, hum, Temperature en RelativeHumidity. temp komt iha. overeen met Temperature afgerond op 1 cijfer, en hum net zo met RelativeHumidity.

Als ik RH sensor found-available op 0 zet, worden Temperature en RelativeHumidity "not available", terwijl temp en hum hun oude waarde blijven houden. Daar valt dus niet op te sturen.

Als ik RH sensor found-available weer op 1 zet blijft dat zo. Pas na een reboot komen de sensor waarden terug.

Om dus RH sensor found-available via MQTT te gebruiken als aansturing van de ventilatie lijkt me niet zo'n goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sciurius schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:35:
[...]

Als ik RH sensor found-available op 0 zet, worden Temperature en RelativeHumidity "not available", terwijl temp en hum hun oude waarde blijven houden. Daar valt dus niet op te sturen.
Hmm, dat zat te maken hebben dat de code die de waarde van temp en hum update niet meer actief is dan |:(
Temperature en RelativeHumidity komen uit de itho firmware, die worden na het veranderen van de settings wel weer geüpdate neem ik aan?

Maar sowieso, als de motor van de itho helemaal uit staat werkt de vochtsensor natuurlijk sowieso niet (goed) meer, er komt dan geen lucht meer langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skobus
arjenhiemstra schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:04:
[...]

Hmm, dat zat te maken hebben dat de code die de waarde van temp en hum update niet meer actief is dan |:(
Temperature en RelativeHumidity komen uit de itho firmware, die worden na het veranderen van de settings wel weer geüpdate neem ik aan?

Maar sowieso, als de motor van de itho helemaal uit staat werkt de vochtsensor natuurlijk sowieso niet (goed) meer, er komt dan geen lucht meer langs.
Daarom heb ik in mij node-red script ingebouwd dat er niet op vochtigheid (ppmw) wordt gecontroleerd als de snelheid 0 is.
Pagina: 1 ... 22 ... 64 Laatste