Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 18 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Erik804 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:44:
Hallo allemaal,

Recentelijk de Itho add-on geïnstalleerd, werkt prima, maar wil hem graag integreren/koppelen in de Google home routines. (Heb nu alles gekoppeld met Home en kaku)

Heeft iemand ervaringen hiermee of ideeën hoe dit aan te pakken?
Zou hem graag schakelen als de lamp aangaat de itho bv op een hogere stand schakeld

Alvast bedankt
Erik
Volgens mij gaat dit niet werken zonder een "bridge" zoals Home Assistant aangezien Google Home niet direct MQTT of web api kan babbelen tegen een willekeurig apparaat. In Google home moet het eerst herkend worden als een Fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik804
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2022
smesjz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Volgens mij gaat dit niet werken zonder een "bridge" zoals Home Assistant aangezien Google Home niet direct MQTT of web api kan babbelen tegen een willekeurig apparaat. In Google home moet het eerst herkend worden als een Fan.
Ik gebruik nu de Kaku ics2000 bridge maar die is heel beperkt, welke bridge is hiervoor te gebruiken? Zoek iets simpels en niet te duur;) zou simpele versie van een raspberry pi al voldoen?

Mvg Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skobus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 20:50
Erik804 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:01:
[...]

Ik gebruik nu de Kaku ics2000 bridge maar die is heel beperkt, welke bridge is hiervoor te gebruiken? Zoek iets simpels en niet te duur;) zou simpele versie van een raspberry pi al voldoen?

Mvg Erik
Wat hardware betreft, ik kan alles doen met een Raspberry Pi Zero 2W:
Mosquitto mqtt broker, Node-RED, Domoticz, Pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
skobus schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Wat hardware betreft, ik kan alles doen met een Raspberry Pi Zero 2W:
Mosquitto mqtt broker, Node-RED, Domoticz, Pvoutput.org
Behalve wat hij zoekt: integratie met Google home..

Raspberry's PI waren / zijn redelijk slecht verkrijgbaar, maar een 4B model met 2GB RAM zorgt er voor dat je er ook nog iets anders mee kan doen. Een Pi zero zou ik niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:07
smesjz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:39:
[...]

Behalve wat hij zoekt: integratie met Google home..

Raspberry's PI waren / zijn redelijk slecht verkrijgbaar, maar een 4B model met 2GB RAM zorgt er voor dat je er ook nog iets anders mee kan doen. Een Pi zero zou ik niet aan beginnen.
Google home <> node-red moet zeker mogelijk zijn. Google home <> home automation ook verwacht ik.
Met een Raspberry Pi (of goede kloon) zit je voorlopig wel goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FromRob
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 18:01
Weet iemand toevallig wat de status is mbt tot een samengestelde Hum/Temp/CO2 sensor?
Maak op dit moment nog gebruikt van een externe sensor maar heb deze liever geïntegreerd in mijn Itho box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skobus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 20:50
FromRob schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:28:
Weet iemand toevallig wat de status is mbt tot een samengestelde Hum/Temp/CO2 sensor?
Maak op dit moment nog gebruikt van een externe sensor maar heb deze liever geïntegreerd in mijn Itho box.
Er is een CVE-S Optima Inside, met ingebouwde CO₂ sensor, zie
arjenhiemstra schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:21:
[...]

Dat is inderdaad je CO2 sensor. @halloallemaal had het idee hier (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69183262) om de beide bordjes te stapelen, technisch moet dat kunnen maar ik heb het nog niet getest, wellicht @halloallemaal wel?
Ik kan wat langere pinnen solderen zodat je het makkelijk uit kunt proberen, ik heb nog wel van die lange arduino headers liggen die ik op maat kan maken.
arjenhiemstra schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:27:
[...]

Thanks! :)
Het werkt, er zijn een aantal gebruikers hier op het forum. De CO2 sensor heeft hoge (de hoogste?) prio binnen het systeem dus het beperkt je besturingsmogelijkheden wat. Ik weet niet helemaal de laatste stand van zaken maar volgens mij wordt de traploze snelheid overruled maar remote commando's (low, high) niet.

Qua headers; vermelden in het opmerkingen veld is helemaal prima.
Waarschijnlijk is dit de sensor:
https://www.ithodaalderop...essional/product/04-00048

[ Voor 59% gewijzigd door skobus op 02-03-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Google home <> node-red moet zeker mogelijk zijn. Google home <> home automation ook verwacht ik.
Met een Raspberry Pi (of goede kloon) zit je voorlopig wel goed denk ik.
Fair point, domoticz heeft geen fan integratie met Google home volgens documentatie maar met NR zou het wel moeten kunnen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Fair point, domoticz heeft geen fan integratie met Google home volgens documentatie maar met NR zou het wel moeten kunnen…
Dit lijkt wel een mooie oplossing te zijn:
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-smartnora

Maar ik vraag mij dan af wat je nog via google home wilt doen behalve de google home vragen de ventilatie aan te passen. De meeste automations zijn dan makkelijker in node-red te bouwen vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Weer een update, ik hoor graag wat de ervaringen zijn!

Version 2.4.0-alpha4

For testing purposes only!

fix: HTML API not working correctly for some commandos
fix: Update itho setting on debug page does not give back result of change
fix: Update itho setting on debug page does not handle floats correctly

Changes from version 2.4.0-alpha3

feat: add virtual remotes changes to API, update API documentation
feat: add support for away command of 536-0020 and 536-0024 remotes
fix: remove unused code
fix: restore send join command on power-on function

Changes from version 2.4.0-alpha2

feat: add option to only monitor remote (ie. remote commands and values like CO2 will be present on the API but will not be send to the itho)
feat: make NTP server configurable (#79)
feat: add RF debug button to the debug page for easier access to the debug function
feat: add timer1-timer3 buttons to web interface
feat: tie web interface buttons to backend commands
fix: level commands not parsed correctly, mainly for the RFT-AUTO 536-0150 remote (issue #81)
fix: prevent nullptr exception when no itho is present and a setting is updated through the debug page
fix: rounding issue with remote hum/temp values

CVE add-on HW rev 2 firmware binary:
https://github.com/arjenh...tho-hw2-v2.4.0-alpha4.bin

non-CVE add-on firmware binary:
https://github.com/arjenh...-noncve-v2.4.0-alpha4.bin

[ Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 05-03-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmoos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-06 13:43
arjenhiemstra schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:06:

Version 2.4.0-alpha4

feat: add option to only monitor remote (ie. remote commands and values like CO2 will be present on the API but will not be send to the itho)
feat: add RF debug button to the debug page for easier access to the debug function
fix: level commands not parsed correctly, mainly for the RFT-AUTO 536-0150 remote (issue #81)
fix: prevent nullptr exception when no itho is present and a setting is updated through the debug page

Ik heb nog paar verzoekjes voor de waardes in de json van het itho/ithostatus mqtt topic voor de non CVE (ik heb een HRU 350). De waardes van de volgende keys lijken allemaal een probleem te hebben met de plaatsing van de decimalen:
"Requested fanspeed (%)": 6552.600098
"Exhaust temp (°C)": 335.3599854
"Outdoor temp (°C)": 335.3599854
Daarnaast vroeg ik me ook af of het mogelijk is dat waardes zoals "Requested fanspeed (%)" de daadwerkelijke fanspeed weergeeft, ipv alleen de fanspeed van het laatste commando (?). Bijvoorbeeld na een afgelopen timer waarbij de fanspeed op 100% stond, gaat de fanspeed naar '6552.600098' (medium), ook al is de daadwerklelijke fanspeed terug naar nul.

Deze problemen had ik al met versie 2.3.5, zitten nog steeds in deze alpha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
mrmoos schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:17:
[...]

Ik heb nog paar verzoekjes voor de waardes in de json van het itho/ithostatus mqtt topic voor de non CVE (ik heb een HRU 350). De waardes van de volgende keys lijken allemaal een probleem te hebben met de plaatsing van de decimalen:

[...]

Daarnaast vroeg ik me ook af of het mogelijk is dat waardes zoals "Requested fanspeed (%)" de daadwerkelijke fanspeed weergeeft, ipv alleen de fanspeed van het laatste commando (?). Bijvoorbeeld na een afgelopen timer waarbij de fanspeed op 100% stond, gaat de fanspeed naar '6552.600098' (medium), ook al is de daadwerklelijke fanspeed terug naar nul.

Ik zou gewoon kijken naar de Actual RPM waardes en die omrekenen naar percentage of kijken naar Actual mode waarbij 1 = low, 2 = medium etc. Die fanspeed % is toch niet betrouwbaar heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
Ik heb de CVE wifi add-on module gekocht. Het werkt prima, alleen ik kan nergens vinden wat precies alle velden betekenen die ik kan uitlezen. Ben ik nou zo gek, of staat dit werkelijk nergens gedocumenteerd? Dit is zo ongeveer het enige dat voor mij echt belangrijk is qua documentatie, naast de instructies voor installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 08-03-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
MarcoC schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:04:
Ik heb de CVE wifi add-on module gekocht. Het werkt prima, alleen ik kan nergens vinden wat precies alle velden betekenen die ik kan uitlezen. Ben ik nou zo gek, of staat dit werkelijk nergens gedocumenteerd? Dit is zo ongeveer het enige dat voor mij echt belangrijk is qua documentatie, naast de instructies voor installatie.
De status labels zijn afgeleid van wat er in de service tool te zien is. Dit is info die verder door itho ook niet gedocumenteerd is helaas (je kunt een opleiding bij ze afnemen, daar leggen ze het vast uit)
Ik weet de namen dus wel maar de betekenis moeten we helaas met elkaar uitvinden.

Wat het ook nog lastig maakt is dat per itho apparaat en firmware versie de lijst anders is.... maar wat we weten of kunnen verklaren kunnen we natuurlijk prima op de wiki vastleggen als documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
mrmoos schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:17:
[...]

[...]

Ik zal eens naar die afronding kijken, ik zag dat ergens anders de afronding ineens ook al niet meer goed ging.
Wat het label als waarde geeft komt rechtstreeks uit de itho firmware, daar kan ik helaas niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 23:06
arjenhiemstra schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:26:
[...]

De status labels zijn afgeleid van wat er in de service tool te zien is. Dit is info die verder door itho ook niet gedocumenteerd is helaas (je kunt een opleiding bij ze afnemen, daar leggen ze het vast uit)
Ik weet de namen dus wel maar de betekenis moeten we helaas met elkaar uitvinden.

Wat het ook nog lastig maakt is dat per itho apparaat en firmware versie de lijst anders is.... maar wat we weten of kunnen verklaren kunnen we natuurlijk prima op de wiki vastleggen als documentatie.
Dat is wel erg onhandig. Gelukkig zijn de meeste velden wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
MarcoC schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:45:
[...]

Dat is wel erg onhandig. Gelukkig zijn de meeste velden wel logisch.
De enige andere manier om toegang te hebben tot deze data is via een hele dure servicetool van itho zelf. Misschien is dit nog niet de perfecte oplossing maar we zijn de afgelopen maanden wel veel verder gekomen met het toegankelijk maken van data in tho devices die anders niet toegankelijk Is.
Als je suggesties hebt hoe het minder erg onhandig kan dan zijn die natuurlijk meer dan welkom! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:59
Mijn unit lijkt geen verbinding meer te kunnen maken met de wifi.

Als ik via de AP mode beschikbare netwerken scan die zie ik mn eigen netwerk met minimale signaalsterkte (en soms helemaal niet) terwijl al mn andere devices wel een goed signaal ontvangen. wifi ap staat praktisch naast de Itho box. Het lijkt wel of dat hij alleen het signaal van mn wifi ap in de meterkast ziet en niet die op zolder aanwezig is. Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen. Heb al een powercycle gedaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
868291 N: Reboot requested
2198 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2326 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3.5
33046 N: Setup: Wifi connect STA failed
34741 N: wifi AP mode started
34903 N: Setup: AP mode active
35077 N: Setup: Virtual remote ID: 107,62,20
35267 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
36355 N: I2C init: QueryDevicetype - fw:1 hw:4
36607 N: I2C init: QueryStatusFormat - items:0
37037 N: I2C init: QueryStatus
53530 N: MQTT: connection failed, System config: 1
53682 N: Webserver: started
53818 N: mDNS: started
53967 N: Hostname: nrg-itho-3e14
54123 N: Setup: done
88700 N: Error: Task MQTT timed out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayLikeMark
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 11:20
<knip> beginners foutje </knip>

[ Voor 96% gewijzigd door WayLikeMark op 09-03-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
HF5236 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:46:
Mijn unit lijkt geen verbinding meer te kunnen maken met de wifi.

Als ik via de AP mode beschikbare netwerken scan die zie ik mn eigen netwerk met minimale signaalsterkte (en soms helemaal niet) terwijl al mn andere devices wel een goed signaal ontvangen. wifi ap staat praktisch naast de Itho box. Het lijkt wel of dat hij alleen het signaal van mn wifi ap in de meterkast ziet en niet die op zolder aanwezig is. Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen. Heb al een powercycle gedaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
868291 N: Reboot requested
2198 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2326 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3.5
33046 N: Setup: Wifi connect STA failed
34741 N: wifi AP mode started
34903 N: Setup: AP mode active
35077 N: Setup: Virtual remote ID: 107,62,20
35267 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
37037 N: I2C init: QueryStatus
53530 N: MQTT: connection failed, System config: 1
53682 N: Webserver: started
53818 N: mDNS: started
53967 N: Hostname: nrg-itho-3e14
54123 N: Setup: done
88700 N: Error: Task MQTT timed out!
Vreemd!
Er zit een stukje geheugen in de ESP32 die iets doet met wifi netwerken en deze opslaat voor toekomstig gebruik. Wellicht in bepaalde gevallen ook negeren? Als ik het goed gedaan heb zou die niet gebruikt mogen worden maar helemaal doorgronden doe ik het niet.
Je zou even een update van de firmware naar de laatste 2.4.0 versie kunnen proberen, kijken of dat verschil maakt.

Wat voor itho heb je btw?
Dit ziet er een beetje vreemd uit namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:41

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Mijn unit doet niets meer, lijkt vast weer out of the blue opeens vast te lopen. Ook niet te benaderen.

Wat is de betekenis van de LEDjes op de UTP poort? Knipperen is data, wat ie even doet, maar vervolgens gaat hij continue branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
deWit schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:29:
Mijn unit doet niets meer, lijkt vast weer out of the blue opeens vast te lopen. Ook niet te benaderen.

Wat is de betekenis van de LEDjes op de UTP poort? Knipperen is data, wat ie even doet, maar vervolgens gaat hij continue branden.
Ik dacht dat ik iets over de ledjes in de handleiding had gezet maar blijkbaar niet 8)7

De amber kleurige led = power en op latere revisies gaat de led na een seconde of 15 uit als de communicatie met de itho goed verlopen is.
De groene led is een status led:
0-2 sec na het opstarten knippert de led snel, tijdens deze periode kun je een failsafe uitvoeren.
2-max 30 sec. is de periode dat de led iets langzamer knippert en connectie probeert te maken met een access point (indien geconfigureerd)

Daarna zijn er twee mogelijkheden:
1- de led blijft knipperen, geen connectie met het wifi netwerk, er is een access point actief.
2- de led brand continu, er is succesvol een connectie met een wifi netwerk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:59
arjenhiemstra schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:46:
[...]

Vreemd!
Er zit een stukje geheugen in de ESP32 die iets doet met wifi netwerken en deze opslaat voor toekomstig gebruik. Wellicht in bepaalde gevallen ook negeren? Als ik het goed gedaan heb zou die niet gebruikt mogen worden maar helemaal doorgronden doe ik het niet.
Je zou even een update van de firmware naar de laatste 2.4.0 versie kunnen proberen, kijken of dat verschil maakt.

Wat voor itho heb je btw?

[...]

Dit ziet er een beetje vreemd uit namelijk
Heb een Ecofan, wel een ouder model geloof ik (van voor 2012) maar met de 2x4 aansluiting

Nachtje slapen was blijkbaar ook voldoende want hij doet het weer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
@arjenhiemstra : met 2.4.0-beta4 de debug met level3 op een HRU350 loopt nu ook niet meer vast door overflows. Ik wil wel weer een nieuwe poging waren om WPU temperatuur in te stellen aangezien CC1101 capture nu betrouwbaarder is.

Wat misschien nog wel een kleine feature is om units toe te voegen aan DHCP renew. Ik neem aan dat dit 60 minuten is, maar de DHCP renewal is in de regel 24h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:15
Verkeerd geplaatst, beginnersfout

[ Voor 157% gewijzigd door Mole op 10-03-2022 13:36 . Reden: Beginnersfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
Gisteren de addon ontvangen. Ik vind het een indrukwekkend project. Helaas mis ik bepaalde basiskennis waardoor ik de addon niet in Home Assistant krijg. Ik kom van de ene wiki in de andere handleiding terecht en voor mijn gevoel ga ik echt down the rabbithole en word ik niets wijzer.

Wat ik draaiend heb:
- De addon (inclusief toegang tot de web interface)
- Home Assistant op een Pi 3B
- MQTT broker

Ik loop vast op waar ik welke gegevens in moet vullen. Ik weet dat MQTT werkt, want ik kan lampen via Zigbee2MQTT bedienen, maar ik weet dus niet waar ik de MQTT gegevens kan vinden die ik in de webinterface van de Itho module moet invullen. Iemand die mij op weg kan helpen?

Edit: Opgelost. Ik heb geen username en password, dus die velden kon ik leeg laten in de webinterface. Alleen het IP adres van mn Pi in hoeven vullen en voila.

[ Voor 11% gewijzigd door Mole op 10-03-2022 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Mole schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:34:
Gisteren de addon ontvangen. Ik vind het een indrukwekkend project. Helaas mis ik bepaalde basiskennis waardoor ik de addon niet in Home Assistant krijg. Ik kom van de ene wiki in de andere handleiding terecht en voor mijn gevoel ga ik echt down the rabbithole en word ik niets wijzer.

Wat ik draaiend heb:
- MQTT broker

Ik loop vast op waar ik welke gegevens in moet vullen. Ik weet dat MQTT werkt, want ik kan lampen via Zigbee2MQTT bedienen, maar ik weet dus niet waar ik de MQTT gegevens kan vinden die ik in de webinterface van de Itho module moet invullen. Iemand die mij op weg kan helpen?
Je moet zorgen dat MQTT broker (Mosquitto?) extern te benaderen is. Hoe is je broker geïnstalleerd?

Met Mosquitto /etc/mosquitto/mosquitto.conf kan je bijv. dit doen:

listener 1883 0.0.0.0
password_file /etc/mosquitto/passwd

En vervolgens:

mosquitto_passwd -b /etc/mosquitto/passwd jouwnaam jouwpassword

In add-on vul je dan IP-address van je HA box in en jouwnaam als username & jouwpassword als password.

Ongetwijfeld kan het misschien ook zonder credentials maar dit is gewoon best practice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:33
Mole schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:34:

Wat ik draaiend heb:
- MQTT broker

In je HomeAssistant webinterface ga je naar Configuration - 'Add-ons, Backups & Supervisor' - 'Mosquitto broker - en dan het 'Configuration' tab. Daar staan alle instellingen die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
fishman schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:21:
[...]

In je HomeAssistant webinterface ga je naar Configuration - 'Add-ons, Backups & Supervisor' - 'Mosquitto broker - en dan het 'Configuration' tab. Daar staan alle instellingen die je nodig hebt.
Man man man... Heel veel dank. Zo makkelijk kan het dus zijn. Met al het gepriegel helemaal ovet het volgende heen gelezen. Er staat namelijk:

1:| logins: []

Oftewel, laat de velden Username en Password in de MQTT setup pagina van de Itho module leeg...

Aangepast en de webinterface geeft direct aan dat hij connected is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 14:01
Zou chill zijn als ze hem kant en klaar verkopen.
Ik zou er gelijk 1 aanschaffen.
ppeterr schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:56:
[...]

Dat is top, maar ik denk dat ik er niet handig genoeg voor ben om in elkaar te knutselen...

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-04 13:24
arjenhiemstra schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:06:

Version 2.4.0-alpha4

Ik heb de update uitgevoerd maar kan hem helaas niet meer benaderen? Kan verbinding maken via WiFi maar de webpagina blijft wit. Enig idee hoe ik dit weer werkend kan maken.
Heb al een power cycle gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Laatst online: 05-06 20:51
Probeer ook een andere browser. Of refresh de pagina met ctrl-f5. Of gooi je cache leeg. Wil nog wel eens een oplossing zijn

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
muppet99 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:36:
Probeer ook een andere browser. Of refresh de pagina met ctrl-f5. Of gooi je cache leeg. Wil nog wel eens een oplossing zijn
Geprobeerd. Andere browser laptop. Andere telefoon. Niets werkt helaas. Kan ik hem op 1 of andere manier resetten zonder erbij te komen. De ventilatie box zit verstopt achter diverse dozen en wil liever niet alles verplaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pascall_1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:09:
[...]

Geprobeerd. Andere browser laptop. Andere telefoon. Niets werkt helaas. Kan ik hem op 1 of andere manier resetten zonder erbij te komen. De ventilatie box zit verstopt achter diverse dozen en wil liever niet alles verplaatsen
Ik weet niet vanaf welke versie je komt maar het zou kunnen dat er een config reset heeft plaatsgevonden als je vanaf een wat oudere versie bent gekomen. In dat geval draait er als het goed is een access point (net zoals toen je de module kreeg). Sowieso even goed op te checken of dat het geval is, scheelt mogelijk een hoop werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
Ik ging er voor het gemak even van uit (kan verbinding maken via WiFi) dat hij iig wel netjes op het netwerk aanwezig is. Dus idd geen eigen access point aan het spelen is.

Je kan er ook een Ping op af vuren.

[ Voor 10% gewijzigd door muppet99 op 14-03-2022 00:58 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
muppet99 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 00:57:
Ik ging er voor het gemak even van uit (kan verbinding maken via WiFi) dat hij iig wel netjes op het netwerk aanwezig is. Dus idd geen eigen access point aan het spelen is.
Tot nu lukte lukte dat met alle updates behalve tussen 2.2 en 2.3, daar is het filesystem vervangen en daarmee dus helaas ook het config bestand voor wifi.
Je kan er ook een Ping op af vuren.
Wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Je kan hem ook pingen om te kijken of hij nog op het netwerk zit.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
muppet99 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:55:
Je kan hem ook pingen om te kijken of hij nog op het netwerk zit.
Vanuit de add-on is dat wat lastig denk ik, als die in access point mode staat kan er geen ping verstuurd worden naar een andere machine. maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Overigens was de upgrade van 2.2 naar 2.3 tot nu toe de enige keer dat dit nodig was, ik probeer de wifi config zoveel als mogelijk met rust te laten precies vanwege deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
Hij maakt een accespoint. Hij is uit het netwerk. Ik kan verbinding maken met het accespoint maar daar blijft het bij. 192.168.4.1 geeft geen reactie. Meerdere computers geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
Ondertussen is het gelukt.. helaas toch bij de box de failsafe knop ingedrukt en opnieuw geflasht. Nu start die wel op en kon ik hem instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pascall_1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:14:
Ondertussen is het gelukt.. helaas toch bij de box de failsafe knop ingedrukt en opnieuw geflasht. Nu start die wel op en kon ik hem instellen
Fijn dat het gelukt is, heel jammer dat de fail safe knop ervoor nodig was :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Ik ging blijkbaar al manco bij de zin “in het netwerk”. Dacht dat het ding nog wel een connectie legde. Maar blijkbaar niet. En van daar werden de oplossingen vanuit mijn kant niet beter ;) Ik hou voortaan mijn mond wel :x

Carpe Diem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
muppet99 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 01:30:
Ik ging blijkbaar al manco bij de zin “in het netwerk”. Dacht dat het ding nog wel een connectie legde. Maar blijkbaar niet. En van daar werden de oplossingen vanuit mijn kant niet beter ;) Ik hou voortaan mijn mond wel :x
haha, please don't! Ik was oprecht benieuwd of ik misschien een idee gemist had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
excuses, verkeerde topic.

[ Voor 97% gewijzigd door LJ80 op 19-03-2022 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
LJ80 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:20:
Ik probeer de RFX com in HA te integreren.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Ja, in het HA topic, dit heeft niks met Itho module te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:49
Harstikke fijn, ik gebruik sinds kort ook de presets Low, Medium en High in Home assistant. Werkt perfect voor het aansturen van de fan.
Ik heb nog geen manier gevonden om de preset waarin de fan verkeert uit te vragen. als de speed op normal is ingesteld zou ik de waarde normal willen kunnen uitlezen in Home assistant.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
fan:
  - platform: mqtt
    name: "Badkamer Fan"
    device:
      identifiers: nrg-itho-2120
      manufacturer: Arjen Hiemstra
      model: ITHO Wifi Add-on
      name: ITHO-WIFI(nrg-itho-2120)
      sw_version: 'HW: v2, FW: 2.3-alpha5'
    availability_topic: itho/lwt
    unique_id: f4cc86b7-18ce-4424-9c87-0a6010293555
    command_topic: "itho/cmd"
    state_topic: "itho/lwt"
    state_value_template: '{% if value == ''online'' %}ON{% else %}OFF{% endif %}'
    json_attributes_topic: itho/sensor
    percentage_command_topic: "itho/cmd"
    percentage_command_template: '{{ value * 2.54 }}'
    percentage_state_topic: "itho/state"
    percentage_value_template: '{{ ((value | int) / 2.54) | round}}'
    preset_mode_state_topic: itho/sensor
    preset_mode_command_topic: "itho/cmd"
    preset_modes:
       -  "low"
       -  "medium"
       -  "high"    

Ik heb nu staan preset_mode_state_topic: itho/sensor. Dat is sowieso fout, maar itho/state kan ook niet. Home assistant geeft warnings wanneer een state topic door elkaar getallen en letters teruggeeft (dus 20, 120 en 255 en low, medium, high door elkaar).
Kan de status low, medium of high geretourneerd worden op een apart topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
badkuip schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:00:
Harstikke fijn, ik gebruik sinds kort ook de presets Low, Medium en High in Home assistant. Werkt perfect voor het aansturen van de fan.
Ik heb nog geen manier gevonden om de preset waarin de fan verkeert uit te vragen. als de speed op normal is ingesteld zou ik de waarde normal willen kunnen uitlezen in Home assistant.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
fan:
    name: "Badkamer Fan"
    device:
      identifiers: nrg-itho-2120
      manufacturer: Arjen Hiemstra
      model: ITHO Wifi Add-on
      name: ITHO-WIFI(nrg-itho-2120)
      sw_version: 'HW: v2, FW: 2.3-alpha5'
    availability_topic: itho/lwt
    unique_id: f4cc86b7-18ce-4424-9c87-0a6010293555
    state_value_template: '{% if value == ''online'' %}ON{% else %}OFF{% endif %}'
    json_attributes_topic: itho/sensor
    percentage_command_topic: "itho/cmd"
    percentage_command_template: '{{ value * 2.54 }}'
    percentage_state_topic: "itho/state"
    percentage_value_template: '{{ ((value | int) / 2.54) | round}}'
    preset_mode_state_topic: itho/sensor
    preset_modes:
       -  "low"
       -  "medium"
       -  "high"    

Ik heb nu staan preset_mode_state_topic: itho/sensor. Dat is sowieso fout, maar itho/state kan ook niet. Home assistant geeft warnings wanneer een state topic door elkaar getallen en letters teruggeeft (dus 20, 120 en 255 en low, medium, high door elkaar).
Kan de status low, medium of high geretourneerd worden op een apart topic?
Ik heb een HRU wtw maar je kan iets doen als dit met itho/ithostatus

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    preset_mode_value_template: >
        {% set am = value_json.Requested_speed_(%) | int %}
          {% if am == 0 %}
            low
          {% elif am == 30 %}
            medium 
          {% elif am == 100 %}
            high

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
smesjz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:45:
[...]

Ik heb een HRU wtw maar je kan iets doen als dit met itho/ithostatus

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        {% set am = value_json.Requested_speed_(%) | int %}
          {% if am == 0 %}
            low
          {% elif am == 30 %}
            medium 
          {% elif am == 100 %}
            high
Ja dat klopt, dat kan. Maar hoe roep je dit aan dan om de preset mode uit lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
badkuip schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:44:
[...]

Ja dat klopt, dat kan. Maar hoe roep je dit aan dan om de preset mode uit lezen?
Je kan dit toch gewoon gebruiken om numerieke waardes te mappen naar een preset?
Bijv. 30 = low, 60 = med, 100 = high?

Wat krijg je nu binnen van de add-on qua MQTT response?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
smesjz schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Je kan dit toch gewoon gebruiken om numerieke waardes te mappen naar een preset?
Bijv. 30 = low, 60 = med, 100 = high?

Wat krijg je nu binnen van de add-on qua MQTT response?
Ja natuurlijk kan ik terugmappen van een numerieke waarde naar een preset. Maar dat is toch niet handig? Ik kan dus wel een preset versturen naar de Itho (low, medium, high), maar om erachter te komen of ie op low, medium of high staat moet ik het zelf terugmappen op basis van een nummer.
Natuurlijk kan alles en zal het allemaal niet moeilijk zijn, maar het zou toch verdraaid mooi zijn als een je een preset kan opsturen naar de Itho dat je deze dan ook op dezelfde manier kan terugontvangen van de Itho box...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik heb vandaag de non-CVE add-on aangesloten op een ITHO-Daalderop WPU 45KC- 5G.
Het is de variant met de CC1101 RF module er op.

Heb de laatste firmware er op gezet (2.4.0-alpha4).

Alles lijkt naar behoren te werken. Ik krijg waarden terug van de pomp, so far so good.

Nu is er naast de warmtepomp ook nog een ITHO-Daalderop WTW HRU ECO 350 HR.
Hierop zit een Spider thermostaat, een extra remote, een CO en een RV melder op aangemeld.

Nu had ik (misschien verkeerd) begrepen dat je met de CC1101 module het printje kon aanmelden als afstandsbediening op de HRU zodat ik deze ook kan bedienen.
Het voornaamste is het uitlezen van de warmtepomp, maar het zou leuk zijn als de HRU ook bedient kan worden.

Ik heb al een virtueele afstandsbediening aangezet en aangegeven dat bij de volgende power-on de print zich moet aanmelden bij de HRU (deze even van de stroom gehad en 2 minuten in de aanmeld stand gezet).
Echter zie ik niets veranderen en kan ook de HRU niet bedienen. In de settings blijft de CC1101 wel netjes aan staan.

Doe ik iets verkeerd, of is het niet mogelijk om de HRU te bedienen als de stuurprint aan de WPU hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
mjvdzwet schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:54:
Ik heb vandaag de non-CVE add-on aangesloten op een ITHO-Daalderop WPU 45KC- 5G.
Het is de variant met de CC1101 RF module er op.

Heb de laatste firmware er op gezet (2.4.0-alpha4).

Alles lijkt naar behoren te werken. Ik krijg waarden terug van de pomp, so far so good.

Nu is er naast de warmtepomp ook nog een ITHO-Daalderop WTW HRU ECO 350 HR.
Hierop zit een Spider thermostaat, een extra remote, een CO en een RV melder op aangemeld.

Nu had ik (misschien verkeerd) begrepen dat je met de CC1101 module het printje kon aanmelden als afstandsbediening op de HRU zodat ik deze ook kan bedienen.
Het voornaamste is het uitlezen van de warmtepomp, maar het zou leuk zijn als de HRU ook bedient kan worden.

Ik heb al een virtueele afstandsbediening aangezet en aangegeven dat bij de volgende power-on de print zich moet aanmelden bij de HRU (deze even van de stroom gehad en 2 minuten in de aanmeld stand gezet).
Echter zie ik niets veranderen en kan ook de HRU niet bedienen. In de settings blijft de CC1101 wel netjes aan staan.

Doe ik iets verkeerd, of is het niet mogelijk om de HRU te bedienen als de stuurprint aan de WPU hangt?
Technisch is deze use case te implementeren maar het zit niet in de firmware. De CC1101 module is vooral aanwezig om remote signalen te ontvangen en te vertalen naar commando's voor het aangesloten itho apparaat. Het versturen heb ik (nog) niet geimplementeerd.
Als je de itho CVE wilt besturen heb je vooralsnog de andere add-on nodig die ingebouwd kan worden in de CVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Technisch is deze use case te implementeren maar het zit niet in de firmware. De CC1101 module is vooral aanwezig om remote signalen te ontvangen en te vertalen naar commando's voor het aangesloten itho apparaat. Het versturen heb ik (nog) niet geimplementeerd.
Als je de itho CVE wilt besturen heb je vooralsnog de andere add-on nodig die ingebouwd kan worden in de CVE.
Dank voor de snelle reactie.

Het is meer een nice to have.
Het zou leuk zijn om de warmtepomp en de WTW met 1 print uit te kunnen lezen en bedienen.

Op dit moment werkt de ventilatie autonoom op basis van de CO2 en vochtigheid in de badkamer. Ansich prima... maar als Tweaker wil je natuurlijk volledige controle ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 11:12
Ik draai de itho nu met MQTT en home assistant al enkele maanden zonder problemen. Echt top.

Ik heb een itho met ingebouwde vochtsensor die nog steeds automatisch aanslaat bij bijv. douchen. Daarnaast zet ik hem handmatig lager afhankelijk van wie thuis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 09:36

pistole

Frutter

banaliteit schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:08:
Ik draai de itho nu met MQTT en home assistant al enkele maanden zonder problemen. Echt top.

Ik heb een itho met ingebouwde vochtsensor die nog steeds automatisch aanslaat bij bijv. douchen. Daarnaast zet ik hem handmatig lager afhankelijk van wie thuis is.
Mijn ervaring is minstens zo positief! Ik heb er wat automation taakjes aangehangen:
- in de late avond gaat de snelheid naar laag (20/255)
- overdag gaat de snelheid naar midden (60/255)
- als iemand voor hoog kiest (via afstandbediening of anderszins) dan gaat er een timer lopen die na 15 minuten weer terugschakelt naar midden (ook 's nachts, dus dat is nog een dingetje)

Grote blij!

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
pistole schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:47:
[...]

Mijn ervaring is minstens zo positief! Ik heb er wat automation taakjes aangehangen:
- in de late avond gaat de snelheid naar laag (20/255)
- overdag gaat de snelheid naar midden (60/255)
- als iemand voor hoog kiest (via afstandbediening of anderszins) dan gaat er een timer lopen die na 15 minuten weer terugschakelt naar midden (ook 's nachts, dus dat is nog een dingetje)

Grote blij!
Thx voor de feedback! Leuk om te lezen!! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
De omgevingstemperatuur sensor van onze HRU350 geeft nog steeds een veel te hoge waarde.
Daarom heb ik vanmiddag maar weer eens verder naar de temperatuur sensoren gekeken.

Daarvoor moest ik de motorunit uitbouwen. Vervolgens heb ik de connector van de temperatuur sensoren losgenomen van de besturingsprint. Nu kon ik de weerstand van de sensoren meten. Bij circa 22C was de weerstand van de bovenste sensor 11k6 en van de onderste sensor 7k4 Ohm.

De weerstand van beide sensoren verminderde zodra ik ze met mijn vinger verwarmde. Zoals bij een eerdere test al bleek, lijken ze het dus wel te doen. Maar ik begrijp niet waarom ze verschillende waardes zouden moeten hebben bij 22C.

Heeft iemand de weerstand van deze NTC's ook gemeten? Horen ze verschillende waardes te hebben bij dezelfde temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 23:47
Puur uit interesse heb ik vandaag eens de Co2 module uit mijn ventilatie unit gehaald om te zien wat er voor componenten in zit. Zie hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHP83fslpUhbvmcUdWh8ig2_RIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qvFJEhdT8eUBPFGiuQzVrGtM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_ZXUKEfZKKYHryUHbpPLnY6js4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WaV44DcFeFR3vOlMHgrUwjPJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3gf3KFPWUcalukm-yDesxH5CUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XhMvOh1R7bWppi10YxAvvW0o.png?f=fotoalbum_large

Aan de onderkant van de sensormodule zelf zit een sticker, daar lijkt S8 op te staan (wat weer overeenkomt met het type plaatje). De kans is dan erg groot dat deze module gebruikt wordt: https://senseair.com/products/size-counts/s8-residential/ Deze module moet dan ook te gebruiken zijn met bijvoorbeeld ESP Home: https://esphome.io/components/sensor/senseair.html

Op de printplaat zit verder niet veel bijzonders. Aan de andere kant van de kabel op de print die direct op de hoofdprint van de unit zit zit nog een Atmel M168P U-CN controller, deze lijkt dit type te zijn: https://www.microchip.com/en-us/product/ATMEGA168P. Deze is zo te zien verantwoordelijk voor de UART naar i2c communicatie.

Ik zit erover te denken om de co2 sensor eens via een losse esp te verbinden met Home Assistant. Zo is het wellicht mogelijk om op basis van de co2 waarden de box zelf aan te sturen, nu zit de co2 (en de native temp-/vochtsensor) dat steeds in de weg. Ik ben benieuwd of iemand dat al eens heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
halloallemaal schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:57:
Puur uit interesse heb ik vandaag eens de Co2 module uit mijn ventilatie unit gehaald om te zien wat er voor componenten in zit. Zie hier het resultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan de onderkant van de sensormodule zelf zit een sticker, daar lijkt S8 op te staan (wat weer overeenkomt met het type plaatje). De kans is dan erg groot dat deze module gebruikt wordt: https://senseair.com/products/size-counts/s8-residential/ Deze module moet dan ook te gebruiken zijn met bijvoorbeeld ESP Home: https://esphome.io/components/sensor/senseair.html

Op de printplaat zit verder niet veel bijzonders. Aan de andere kant van de kabel op de print die direct op de hoofdprint van de unit zit zit nog een Atmel M168P U-CN controller, deze lijkt dit type te zijn: https://www.microchip.com/en-us/product/ATMEGA168P. Deze is zo te zien verantwoordelijk voor de UART naar i2c communicatie.

Ik zit erover te denken om de co2 sensor eens via een losse esp te verbinden met Home Assistant. Zo is het wellicht mogelijk om op basis van de co2 waarden de box zelf aan te sturen, nu zit de co2 (en de native temp-/vochtsensor) dat steeds in de weg. Ik ben benieuwd of iemand dat al eens heeft gedaan.
Als het serial is zou je de sensor ook op serial pinnen van de ftdi header van de add-on kunnen aansluiten... interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 14:45
Phyth0n schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:14:
Ik heb 2 addon modules, waarvan 1 defect en 1 werkend welke ik niet meer gebruik.
Een v2.1 en de ander v2.3, ik weet niet welke werkt en welke defect is.

Wie wil deze overnemen tegen verzendkosten?
Iemand interesse? anders gaan ze naar t milieupark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Phyth0n schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:59:
[...]

Iemand interesse? anders gaan ze naar t milieupark
Wat voor add-ons zijn het? CVE of non-CVE ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 14:45
gns1l schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:18:
[...]

Wat voor add-ons zijn het? CVE of non-CVE ?
Lang niet in dit topic geweest, ik had geen idee dat er meerdere versies zijn. Het gaat om CVE modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
arjenhiemstra schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Als het serial is zou je de sensor ook op serial pinnen van de ftdi header van de add-on kunnen aansluiten... interessant!
Inderdaad, ik zal eens kijken of dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@Phyt0n: PB verstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
Het valt me op dat mijn box vrij vaak op een hoog toerental draait ( 1250-1400 rpm). Er zit een co2 en temp/humidity sensor op. Als is de co2 waarde rond 825 en humidity rond 43% zit draait deze nog op 1250 rpm. De co2 waarde daalt gedurende nacht van +/- 1000ppm naar 800ppm en het vocht niveau fluctueert tussen 42% en 52% als er iemand onder de douche staat. De box reageert wel op deze waarden, maar het toerental is bij lage niveaus te hoog. Is er een manier om dit gedrag te beïnvloeden dmv de settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 20:43
Omdat ik als de dood ben dat ik net niet de juiste box heb voor deze add-on module, even hier de extra check. Afgelopen week is bij mij de CVE - S ECO SE geplaatst, artikelnr 03-00398.

Nu staan in dit draadje op de eerste pagina o.a. deze genoemd:
- CVE-S eco fan RFT
- CVE-S ECO (CO2) (CO2 sensor bruikbaar als de bordjes gestapeld worden)

en op de github wiki wordt deze genoemd:
- CVE-S ECO (SE/SP, HE/HP)

Bang dat SE/SP niet betekent de SE of de SP versie, dacht ik ik check hier toch nog even :-) Maar mijn box zou moeten werken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TheGabeMan schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:44:
Omdat ik als de dood ben dat ik net niet de juiste box heb voor deze add-on module, even hier de extra check. Afgelopen week is bij mij de CVE - S ECO SE geplaatst, artikelnr 03-00398.

Nu staan in dit draadje op de eerste pagina o.a. deze genoemd:
- CVE-S eco fan RFT
- CVE-S ECO (CO2) (CO2 sensor bruikbaar als de bordjes gestapeld worden)

en op de github wiki wordt deze genoemd:
- CVE-S ECO (SE/SP, HE/HP)

Bang dat SE/SP niet betekent de SE of de SP versie, dacht ik ik check hier toch nog even :-) Maar mijn box zou moeten werken toch?
No worries, dat gaat werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
halloallemaal schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:39:
Het valt me op dat mijn box vrij vaak op een hoog toerental draait ( 1250-1400 rpm). Er zit een co2 en temp/humidity sensor op. Als is de co2 waarde rond 825 en humidity rond 43% zit draait deze nog op 1250 rpm. De co2 waarde daalt gedurende nacht van +/- 1000ppm naar 800ppm en het vocht niveau fluctueert tussen 42% en 52% als er iemand onder de douche staat. De box reageert wel op deze waarden, maar het toerental is bij lage niveaus te hoog. Is er een manier om dit gedrag te beïnvloeden dmv de settings?
Je kunt de niveaus waarop de unit reageert wel aanpassen geloof ik. In ieder geval het vochtniveau. Kijk even onder itho settings, de beschrijvingen helpen iets hoop ik, vanaf daar is het wat uitproberen en kijken wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
arjenhiemstra schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:04:
[...]

No worries, dat gaat werken :)
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
Ik heb vandaag wat zitten testen met de itho settings, maar ik merk niet veel verschil (of ik heb de juiste setting nog niet te pakken).

Een setting die absoluut iets doet is 65-Manual operation, dan blijft hij draaien op de huidige stand, maar dan werkt de automatische modus uiteraard niet meer.

Verder valt me op als ik de waarden van 30 CO2 value air quality moderate (ppm) en 31 CO2 value air quality good (ppm) omlaag zet van resp. 1600, 1400 naar 1500,500 dat de AirQuality (%) sensor van 200% naar 107% gaat. Het toerental lijkt dan iets te dalen, maar veel doet het niet. AirQuality based on blijft op 64 staan, ik heb echter geen idee wat daarmee bedoeld wordt. Is hier documentatie van toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 19:24
Op de site lees ik: Integreer deze wifi controller eenvoudig in elk domotica systeem betekent dit dat hij zonder andere hardware met HomeKit werkt of wordt HomeKit niet als domotica systeem gezien 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
swarthoofd schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:17:
Op de site lees ik: Integreer deze wifi controller eenvoudig in elk domotica systeem betekent dit dat hij zonder andere hardware met HomeKit werkt of wordt HomeKit niet als domotica systeem gezien 😂
Of je leest verder en ziet dat je hiervoor Homebridge nodig hebt: https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/HomeBridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Vandaag zijn de temperatuursensoren van de HRU 350 vervangen.

Een van de sensoren blijkt inderdaad defect. De add-on heeft steeds de gemeten waarden goed laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 21-11-2023
gns1l schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:07:
Vandaag zijn de temperatuursensoren van de HRU 350 vervangen.

Een van de sensoren blijkt inderdaad defect. De add-on heeft steeds de gemeten waarden goed laten zien.
Bij mij is deze al 2 keer stuk gegaan helaas (1e x na 14 maand, toen 13 maanden daarna opnieuw). Kreeg je geen storings melding op de unit zelf (2x rood, 2x geel)? Sensor afvoer temp beide keren stuk, maar zit aan dezelfde stekker als sensor toevoer, dus in z'n geheel vervangen. Is goed zelf te doen overigens maar raadselachtig wat oorzaak is. Hoop dat het nu goed gaat voor komende jaren maar heb al wel weer nieuwe sensor op voorraad liggen... Door de Itho wifi controller van Arjen in de hru350 te prikken zie je ook direct de foute temp meting, gaf bij mij 335,36 graden aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Er was geen storingsmelding, maar de add-on heeft wel altijd een veel te hoge buitentemperatuur laten zien.

Die 335 graden heb ik ook een keer gezien toen ik de sensor met een föhn opwarmde (waarbij de sensor verder keurig op de warmte reageerde).

Destijds was het nog niet zeker wat de oorzaak was. Kapotte sensor? fout in de besturingsprint/firmware? of mist de add-on een vertaling van het sensorsignaal?
Nu is het gelukkig duidelijk. De sensor is kapot en de add--on is een zeer nuttige aanwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Laatst online: 23:39
Vandaag de module ontvangen. Hartelijk dank @arjenhiemstra voor de zeer snelle levering.
ik probeer m te integreren in Homeassistant.
dit lukt maar ten dele.
uitlezen van alle waardeslukt prima via template sensoren.
met MQTT ben ik niet zo bekend.
waar ik nu tegenaanloop is hoe ik mijn Itho HRU 350 moet aansturen.
de slider vanuit de card werkt niet
ook niet als een een script aan roep met de service fan.set_speed of Set preset mode.
hoe kan ik dan wel de fan regelen vanaf een automatisering of slider?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
gazzzman61 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:32:
Vandaag de module ontvangen. Hartelijk dank @arjenhiemstra voor de zeer snelle levering.
ik probeer m te integreren in Homeassistant.
dit lukt maar ten dele.
uitlezen van alle waardeslukt prima via template sensoren.
met MQTT ben ik niet zo bekend.
ook niet als een een script aan roep met de service fan.set_speed of Set preset mode.
hoe kan ik dan wel de fan regelen vanaf een automatisering of slider?
Als iets niet werkt zie je foutmelding in de logs. En aangezien niemand helderziend is: hoe ziet je home assistant config er uit en is je remote / vremote geconfigureerd in de module?

https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant Option 3 is een goede om mee te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Ik gebruik de auto discovery optie om dat ik met mqtt niet echt vertrouwd ben.
Is het beter om de fan rechtstreeks er in te zetten?
En die vremote hoe werkt dat? Ik denk dat dat de oplossing in zit maar vind nergens hoe dit wordt geïmplementeerd

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
gazzzman61 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:13:
Ik gebruik de auto discovery optie om dat ik met mqtt niet echt vertrouwd ben.
Is het beter om de fan rechtstreeks er in te zetten?
En die vremote hoe werkt dat? Ik denk dat dat de oplossing in zit maar vind nergens hoe dit wordt geïmplementeerd
Ik geef die Option 3 hint met een reden, doe er iets mee. Auto discovery is niet genoeg voor HRU350 bediening zoals daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
smesjz schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:38:
[...]

Ik geef die Option 3 hint met een reden, doe er iets mee. Auto discovery is niet genoeg voor HRU350 bediening zoals daar staat.
Ik ga het morgen uit proberen. Bedankt voor je tips. Ik begrijp dat jij er meer verstand van hebt dan ik. Kun je ook iets meer delen?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
gazzzman61 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:09:
[...]

Ik ga het morgen uit proberen. Bedankt voor je tips. Ik begrijp dat jij er meer verstand van hebt dan ik. Kun je ook iets meer delen?
Vandaag heb ik werkend gekregen. Ik heb jouw input gebruikt waarvoor dank @smesjz
Ik kan nu met de drie scripts schakelen tussen de drie modi.
Ik wilde in het begin teveel en zag via de autodiscovery zoveel opties dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik ben mijn eigen valkuil weer tegen gekomen. 8)7
Ik hoop wel dat @arjenhiemstra nog meer mogelijkheden ziet om de HRU implementatie verder uit te breiden. Bijvoorbeeld om met een slider te werken zoals bij de CVE fans.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
gazzzman61 schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:34:
[...]

Vandaag heb ik werkend gekregen. Ik heb jouw input gebruikt waarvoor dank @smesjz
Ik kan nu met de drie scripts schakelen tussen de drie modi.
Ik wilde in het begin teveel en zag via de autodiscovery zoveel opties dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik ben mijn eigen valkuil weer tegen gekomen. 8)7
Ik hoop wel dat @arjenhiemstra nog meer mogelijkheden ziet om de HRU implementatie verder uit te breiden. Bijvoorbeeld om met een slider te werken zoals bij de CVE fans.
Mooi dat het werkt. Maar HRU heeft volgens mij geen optie om snelheid te wijzigen: op de remotes heb je beperkte opties: hier kan ik kiezen uit low, medium en high en auto mode voor nacht en 3 timers die op high werken. Ik vind een systeem dat werkt op basis van CO2 of humidity veel handiger.

Je kan wel iets maken dat gewoon 3 knopjes toont in het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
smesjz schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:56:
[...]

Mooi dat het werkt. Maar HRU heeft volgens mij geen optie om snelheid te wijzigen: op de remotes heb je beperkte opties: hier kan ik kiezen uit low, medium en high en auto mode voor nacht en 3 timers die op high werken. Ik vind een systeem dat werkt op basis van CO2 of humidity veel handiger.

Je kan wel iets maken dat gewoon 3 knopjes toont in het dashboard.
Ik heb zelfs 6 knopjes gemaakt fan 1 t/m 3 en timer 1 t/m 3. en ook dat werkt!

Wat er wel gebeurt is dat er elke 5 sec een fout en een error in mijn log komen:
ik heb alle config bestanden doorzocht naar 'Actual Mode' maar er is niets te vinden.
komt dit nog omdat ik eerder MQTT autodiscovery had aanstaan. maar na reset zou dit toch niet meer uitmaken?
wat kan ik nog meer doen?

Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:575
First occurred: 17:32:44 (38 occurrences)
Last logged: 17:35:49

Error parsing value: 'dict object' has no attribute 'Actual_Mode' (value: {"Requested fanspeed (%)":0,"Balance (%)":100.9,"Supply fan (RPM)":756,"Supply fan actual (RPM)":754,"Exhaust fan (RPM)":750,"Exhaust fan actual (RPM)":751,"Supply temp (°C)":18.42,"Exhaust temp (°C)":10.7,"Status":0,"Room temp (°C)":18.42,"Outdoor temp (°C)":10.7,"Valve position":0,"Bypass position":0,"Summercounter":0,"Summerday (K_min)":0,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":0,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":30,"Global fault code":0,"Actual Mode":1,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":32767,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":119.5,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}, template: {% set am = value_json.Actual_Mode | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 24 %} auto {% else %} {{ am }} {% endif %})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute 'Actual_Mode' (value: {"Requested fanspeed (%)":0,"Balance (%)":100.9,"Supply fan (RPM)":756,"Supply fan actual (RPM)":751,"Exhaust fan (RPM)":750,"Exhaust fan actual (RPM)":752,"Supply temp (°C)":18.45,"Exhaust temp (°C)":10.68,"Status":0,"Room temp (°C)":18.45,"Outdoor temp (°C)":10.68,"Valve position":0,"Bypass position":0,"Summercounter":0,"Summerday (K_min)":0,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":0,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":30,"Global fault code":0,"Actual Mode":1,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":32767,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":119.5,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}, template: {% set am = value_json.Actual_Mode | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 24 %} auto {% else %} {{ am }} {% endif %})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute 'Actual_Mode' (value: {"Requested fanspeed (%)":0,"Balance (%)":100.9,"Supply fan (RPM)":756,"Supply fan actual (RPM)":751,"Exhaust fan (RPM)":750,"Exhaust fan actual (RPM)":752,"Supply temp (°C)":18.5,"Exhaust temp (°C)":10.7,"Status":0,"Room temp (°C)":18.5,"Outdoor temp (°C)":10.7,"Valve position":0,"Bypass position":0,"Summercounter":0,"Summerday (K_min)":0,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":0,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":30,"Global fault code":0,"Actual Mode":1,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":32767,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":119.5,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}, template: {% set am = value_json.Actual_Mode | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 24 %} auto {% else %} {{ am }} {% endif %})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute 'Actual_Mode' (value: {"Requested fanspeed (%)":0,"Balance (%)":100.9,"Supply fan (RPM)":756,"Supply fan actual (RPM)":752,"Exhaust fan (RPM)":750,"Exhaust fan actual (RPM)":753,"Supply temp (°C)":18.5,"Exhaust temp (°C)":10.7,"Status":0,"Room temp (°C)":18.5,"Outdoor temp (°C)":10.7,"Valve position":0,"Bypass position":0,"Summercounter":0,"Summerday (K_min)":0,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":0,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":30,"Global fault code":0,"Actual Mode":1,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":32767,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":119.5,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}, template: {% set am = value_json.Actual_Mode | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 24 %} auto {% else %} {{ am }} {% endif %})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute 'Actual_Mode' (value: {"Requested fanspeed (%)":0,"Balance (%)":100.9,"Supply fan (RPM)":756,"Supply fan actual (RPM)":755,"Exhaust fan (RPM)":750,"Exhaust fan actual (RPM)":752,"Supply temp (°C)":18.42,"Exhaust temp (°C)":10.66,"Status":0,"Room temp (°C)":18.42,"Outdoor temp (°C)":10.66,"Valve position":0,"Bypass position":0,"Summercounter":0,"Summerday (K_min)":0,"Frost timer":0,"Boiler timer":177,"Frost block":120,"Current position":0,"VKKswitch":0,"GHEswitch":0,"Airfilter counter":30,"Global fault code":0,"Actual Mode":1,"Pir fan speed level":-1,"Highest received CO2 value (Ppm)":32767,"Highest received RH value (%RH)":239,"Air Quality (%)":119.5,"Remaining override timer (Sec)":0,"Fallback speed timer (Sec)":0,"Label out of bound error":0}, template: {% set am = value_json.Actual_Mode | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 24 %} auto {% else %} {{ am }} {% endif %})

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
value_json.Actual_Mode Veranderen naar value_json[“Actual Mode“]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
smesjz schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:06:
value_json.Actual_Mode Veranderen naar value_json[“Actual Mode“]
ik heb het aangepast in configuration.yaml:
maar geen resultaat, krijg nog steeds dezelfde error.

dit is de code

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
fan:
    name: "HRU 350"
    unique_id: "Itho_Fan"
    state_value_template: "{% if value == 'online' %}ON{% else %}OFF{% endif %}"
    preset_mode_state_topic: "itho/ithostatus"
    #    preset_mode_command_template: "{ vremote: '{{ value }}'}"
      {% set am = value_json["Actual Mode"] | int %}
        {% if am == 1 %}
          low
        {% elif am == 2 %}
          medium 
        {% elif am == 3 %}
          high
        {% elif am == 24 %}
          auto
        {% else %}
          {{ am }}
        {% endif %}
    preset_modes:
      - "low"
      - "medium"
      - "high"
      - "auto"
      - "timer1"
      - "timer2"
      - "timer3"

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
gazzzman61 schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:32:
[...]

ik heb het aangepast in configuration.yaml:
maar geen resultaat, krijg nog steeds dezelfde error.

dit is de code

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
fan:
    name: "HRU 350"
    unique_id: "Itho_Fan"
    state_value_template: "{% if value == 'online' %}ON{% else %}OFF{% endif %}"
    preset_mode_state_topic: "itho/ithostatus"
    #    preset_mode_command_template: "{ vremote: '{{ value }}'}"
      {% set am = value_json["Actual Mode"] | int %}
        {% if am == 1 %}
          low
        {% elif am == 2 %}
          medium 
        {% elif am == 3 %}
          high
        {% elif am == 24 %}
          auto
        {% else %}
          {{ am }}
        {% endif %}
    preset_modes:
      - "low"
      - "medium"
      - "high"
      - "auto"
      - "timer1"
      - "timer2"
      - "timer3"
Als jouw foutmelding Actual_Mode bevat en jouw config bovenstaande is met Actual Mode is er geen herstart gedaan van HA lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
smesjz schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:14:
[...]

Als jouw foutmelding Actual_Mode bevat en jouw config bovenstaande is met Actual Mode is er geen herstart gedaan van HA lijkt me.
Zeker wel. Al drie keer.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Laat dan de foutmelding zien zoals die nu in HA staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
smesjz schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:20:
[...]

Laat dan de foutmelding zien zoals die nu in HA staat.
hierkomt ie, het is wel een enorme lap text. 2 meldingen die elke 5 seconde voorbij komen:
ik hoop dat je er wat mee kunt, anders ben ik gedwongen de fan integratie uit te zetten, HA is al een keer vastgelopen hierdoor.
je hulp wordt zeer gewaardeerd!

Logger: homeassistant.components.mqtt.fan
Source: components/mqtt/fan.py:446
Integration: MQTT (documentation, issues)
First occurred: 20:47:36 (474 occurrences)
Last logged: 21:27:11

code:
1
2
3
4
5
'{"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":756,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":750,"supply-temp_c":20.03,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":20.03,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}' received on topic itho/ithostatus. '{"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":756,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":750,"supply-temp_c":20.03,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":20.03,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}' is not a valid preset mode
'{"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":755,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":751,"supply-temp_c":19.96,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":19.96,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}' received on topic itho/ithostatus. '{"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":755,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":751,"supply-temp_c":19.96,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":19.96,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}' is not a valid preset mode
'{"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":755,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":750,"supply-temp_c":20.05,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":20.05,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}' received on topic itho/ithostatus. '{"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":755,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":750,"supply-temp_c":20.05,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":20.05,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}' is not a valid preset mode
'{"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":756,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":749,"supply-temp_c":20.05,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":20.05,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}' received on topic itho/ithostatus. '{"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":756,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":749,"supply-temp_c":20.05,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":20.05,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}' is not a valid preset mode
'{"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":756,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":750,"supply-temp_c":19.96,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":19.96,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}' received on topic itho/ithostatus. '{"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":756,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":750,"supply-temp_c":19.96,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":19.96,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}' is not a valid preset mode

en:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:575 
First occurred: 20:47:36 (474 occurrences) 
Last logged: 21:27:11

Error parsing value: 'dict object' has no attribute 'Actual Mode' (value: {"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":756,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":750,"supply-temp_c":20.03,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":20.03,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}, template: {% set am = value_json["Actual Mode"] | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 24 %} auto {% else %} {{ am }} {% endif %})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute 'Actual Mode' (value: {"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":755,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":751,"supply-temp_c":19.96,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":19.96,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}, template: {% set am = value_json["Actual Mode"] | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 24 %} auto {% else %} {{ am }} {% endif %})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute 'Actual Mode' (value: {"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":755,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":750,"supply-temp_c":20.05,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":20.05,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}, template: {% set am = value_json["Actual Mode"] | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 24 %} auto {% else %} {{ am }} {% endif %})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute 'Actual Mode' (value: {"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":756,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":749,"supply-temp_c":20.05,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":20.05,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}, template: {% set am = value_json["Actual Mode"] | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 24 %} auto {% else %} {{ am }} {% endif %})
Error parsing value: 'dict object' has no attribute 'Actual Mode' (value: {"requested-fanspeed_perc":0,"balance_perc":100.9,"supply-fan_rpm":756,"supply-fan-actual_rpm":756,"exhaust-fan_rpm":750,"exhaust-fan-actual_rpm":750,"supply-temp_c":19.96,"exhaust-temp_c":8.39,"status":0,"room-temp_c":19.96,"outdoor-temp_c":8.39,"valve-position":0,"bypass-position":0,"summercounter":0,"summerday_kmin":0,"frost-timer":0,"boiler-timer":177,"frost-block":120,"current-position":0,"vkkswitch":0,"gheswitch":0,"airfilter-counter":32,"global-fault-code":0,"actual-mode":1,"pir-fan-speed-level":-1,"highest-received-co2-value_ppm":32767,"highest-received-rh-value_rh":239,"air-quality_perc":119.5,"remaining-override-timer_sec":0,"fallback-speed-timer_sec":0,"label-out-of-bound-error":0}, template: {% set am = value_json["Actual Mode"] | int %} {% if am == 1 %} low {% elif am == 2 %} medium {% elif am == 3 %} high {% elif am == 24 %} auto {% else %} {{ am }} {% endif %})

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
gazzzman61 schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:31:
[...]

hierkomt ie, het is wel een enorme lap text. 2 meldingen die elke 5 seconde voorbij komen:
ik hoop dat je er wat mee kunt, anders ben ik gedwongen de fan integratie uit te zetten, HA is al een keer vastgelopen hierdoor.
je hulp wordt zeer gewaardeerd!
Dit wordt wel vermoeiend zo. Het gaat fout omdat je opeens Normalize keys aan hebt gezet bij System settings. Dus zet die terug op Off.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
smesjz schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:54:
[...]

Dit wordt wel vermoeiend zo. Het gaat fout omdat je opeens Normalize keys aan hebt gezet bij System settings. Dus zet die terug op Off.
Dat was 'm. Hartelijk dank! _/-\o_
ik had dat ergens aangezet omdat in dit forum iemand zei dat dit handig was ivm terugvinden van entities.
wat een hoop zoekwerk kon schelen.
nu weer uit en geen errors meer.
dagje prutsen is klaar.
dank voor je geduld en hulp.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGabeMan
Vorige week nieuwe ventilator laten plaatsen. Daarna de module van Arjen besteld. Plaatsen duurde 5min en nog eens 10min later verscheen ie in HA. Perfect en bedankt @arjenhiemstra !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Nog vraagje, installateur heeft de installatie zo achtergelaten. Moet er geen deksel nog op die open uitgang? Ligt nog een losse deksel boven op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_9dtViOIABn7Gd5gZWFC4rEod0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuq8qWbSxDs7fHONMXYUCUJo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 14:51
Deksel kan er sowieso op. Als je de ruimte waar de mechanische ventilatie is ook wilt ventileren kan je een ventiel plaatsen. (als dan niet met een bochtje naar beneden toe)

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
TOMMY1985 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:28:
Deksel kan er sowieso op. Als je de ruimte waar de mechanische ventilatie is ook wilt ventileren kan je een ventiel plaatsen. (als dan niet met een bochtje naar beneden toe)
Eeuh niet over nagedacht of ik die ruimte wil ventileren. Is kleine zolderruimte waar CV ketel staat en ventilator hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
TheGabeMan schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:59:
[...]

Eeuh niet over nagedacht of ik die ruimte wil ventileren. Is kleine zolderruimte waar CV ketel staat en ventilator hangt.
Ik heb er een ventiel op gezet die bijna helemaal dicht staat. Open laten = zo ongeveer alleen je CV ruimte ventileren dus dat zou ik sowieso niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
gazzzman61 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:32:

Zoals @smesjz al aan gaf is dit een beperking van de HRU350, staat ook in de handleiding.
Ik geef direct toe dat het in de firmware verwarrend is; je ziet wel een slider maar deze doet het niet.
Dat is iets wat ik in een volgende firmware versie recht wil trekken. Waarschijnlijk krijgt ieder apparaat (type) een eigenlijk interface die past bij de besturingsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 06:08
arjenhiemstra schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:05:
[...]

Zoals @smesjz al aan gaf is dit een beperking van de HRU350, staat ook in de handleiding.
Ik geeft direct toe dat het in de firmware verwarrend is; je ziet wel een slider maar deze doet het niet.
Dat is iets wat ik in een volgende firmware versie recht wil trekken. Waarschijnlijk krijgt ieder apparaat (type) een eigenlijk interface die past bij de besturingsmogelijkheden.
Klopt dat je in de HRU350 met de afstandsbediening niet het vermogen kan aanpassen anders dan stand 1,2 of 3. Wat wel via de ITHO settings kan, is het percentage (van de afzuig stand) van stand 2 aanpassen. Zou het mogelijk zijn dat je die aanpasbaar maakt via een API? Dan kan je nog wel iets meer variëren dan alleen de standen 1,2 en 3 :).

Hier draait de add-on in ieder geval al een poosje zonder problemen om de Itho HRU350 te monitoren in home assisant (y) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
marcel h schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:40:
[...]

Klopt dat je in de HRU350 met de afstandsbediening niet het vermogen kan aanpassen anders dan stand 1,2 of 3. Wat wel via de ITHO settings kan, is het percentage (van de afzuig stand) van stand 2 aanpassen. Zou het mogelijk zijn dat je die aanpasbaar maakt via een API? Dan kan je nog wel iets meer variëren dan alleen de standen 1,2 en 3 :).

Hier draait de add-on in ieder geval al een poosje zonder problemen om de Itho HRU350 te monitoren in home assisant (y) .
Daar lijkt het op, al zag ik een foto voorbij komen van iemand met een PWM module in zijn HRU350, ik krijg niet helemaal duidelijk of dat goed functioneerde. Ik ga binnenkort even proberen of ik die module icm de HRU350 aan de praat kan krijgen. Als dat lukt is er een traploze regelijk voor de HRU350 mogelijk.
Zo niet, dan ben je inderdaad toegewezen op de standen die een normale remote ook heeft.

De firmware settings via de API beschikbaar maken ben ik wat terughoudend mee, te makkelijk om iets verkeerd te doen, zeker omdat settings per itho device/firmware combinatie op verschillende posities kunnen zitten. De kans op fouten maken is daarmee gewoon heel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Ik regel mijn HRU 350 via de 3 scripts in HA die de wtw op low, medium, of high zet.
Ik kijk nu in de webpagina van de firmware of de actual mode verandert als ik een script kies.
Is er een manier om dat ook in HA te laten zien net zoals bij een entity?

Canon 5dMkIV

Pagina: 1 ... 18 ... 62 Laatste