Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 13 ... 63 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:38
Animal schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:16:
Geweldig! Werkt deze ook met de itho hru eco 300? Dan bestel ik er graag eentje
De hru eco 300 is geen door itho ontwikkeld apparaat denk ik (is van binnen een totaal ander ding dan alle andere itho apparaten)
Ik geloof dat deze ook geen RJ45 service interface heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:42
arjenhiemstra schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:22:
[...]

De hru eco 300 is geen door itho ontwikkeld apparaat denk ik (is van binnen een totaal ander ding dan alle andere itho apparaten)
Ik geloof dat deze ook geen RJ45 service interface heeft.
Hij heeft wel een RJ45 poort
Regelaar:
https://www.ithodaalderop...essional/product/536-0407

Plenum:
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00051

En dit is de ventilatieunit:
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00500

[ Voor 25% gewijzigd door Animal op 09-11-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ah, maar dat is niet de HRU maar de DemandFlow, die werkt wel inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Deze heeft printplaat met nr. 05-00234 in zich, als je naar een plaatje van de printplaat kijkt:
https://ithodaalderop.com...%20en%20HMI_1200x1200.jpg

Dan zie ik dat het ontwerp totaal anders is dan alle andere itho devices. Er is op die printplaat geen RJ45 beschikbaar zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
Hier vandaag ook de module voor de qualityflow ontvangen. Kwestie van microusb (power) en rj45 kabel inprikken, verbinden met wifi netwerk van de module, eigen wifi settings inkloppen en gaan! Ik heb puur besteld om de status van alle ruimtes inzichtelijk te kunnen maken en dat gaat perfect! Is er ergens een lijst met de fault-codes van de qualityflow? Staat nu fault13, benieuwd wat dat betekent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 22:31
falconz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:12:
Hier vandaag ook de module voor de qualityflow ontvangen. Kwestie van microusb (power) en rj45 kabel inprikken, verbinden met wifi netwerk van de module, eigen wifi settings inkloppen en gaan! Ik heb puur besteld om de status van alle ruimtes inzichtelijk te kunnen maken en dat gaat perfect! Is er ergens een lijst met de fault-codes van de qualityflow? Staat nu fault13, benieuwd wat dat betekent...
Mooi! Is de microusb (power) nodig? die van mij haalt zijn voeding uit de rj45 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
konehead schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:17:
[...]

Mooi! Is de microusb (power) nodig? die van mij haalt zijn voeding uit de rj45 kabel.
Nope, de usb is alleen voor flashen firmware of debuggen. Voor normaal gebruik is alleen de rj45 voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:15
@arjenhiemstra
Na de update naar beta 4 (beta 3 werkte niet meer) heb ik nu het vreemde verschijnsel dat alle invul vakken leeg zijn, zoals wifi pagina, alle vakken leeg ondanks dat ik verbinding heb.

mqtt ook leeg, als ik daar iets invul en save, is even later het vak weer leeg. er werkt dus ook niets meer.
al gereset, spanningsloos gemaakt etc. niets hielp

Nog ideeën om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:42
arjenhiemstra schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:28:
[...]

Ah, maar dat is niet de HRU maar de DemandFlow, die werkt wel inderdaad :)
Welke mogelijkheden heb ik dan? Kan ik via de RJ45 poort niet alle waardes uitlezen en loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
arjenhiemstra schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:23:
[...]
Nope, de usb is alleen voor flashen firmware of debuggen. Voor normaal gebruik is alleen de rj45 voldoende.
Ik had getest met RJ45 vanaf print in laptop, dat gaf geen power. Nu de micro USB verwijderd en dan blijkt het printje keurig voeding te krijgen via RJ45 vanaf de Qflow. Fout 13 was overigens vuile filter melding van de HRU350. Inmiddels gereset via de AB van de HRU. Kan geen temperatuur binnen in de HRU uitlezen via de Qflow, dan zal ik een 2e print aan de HRU moeten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
falconz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:33:
[...]

Ik had getest met RJ45 vanaf print in laptop, dat gaf geen power.
Oei! Het feit dat het een RJ45 connector is betekent niet dat het een Ethernet interface is.
Nooit (!!!) de RJ45 interface van de HRU of DemandFlow of wat dan ook aan je laptop oid hangen. Kan is groot dat er dan iets kapot gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Animal schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:36:
[...]

Welke mogelijkheden heb ik dan? Kan ik via de RJ45 poort niet alle waardes uitlezen en loggen?
Je kunt alles uit de DemandFlow halen, daar zal hooguit een subset van de data in staat die de HRU zelf heeft. Welke precies dat weet ik niet, ik ken geen andere gebruikers met die combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

akatar schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:34:
@arjenhiemstra
Na de update naar beta 4 (beta 3 werkte niet meer) heb ik nu het vreemde verschijnsel dat alle invul vakken leeg zijn, zoals wifi pagina, alle vakken leeg ondanks dat ik verbinding heb.

mqtt ook leeg, als ik daar iets invul en save, is even later het vak weer leeg. er werkt dus ook niets meer.
al gereset, spanningsloos gemaakt etc. niets hielp

Nog ideeën om dit op te lossen?
Ik heb dit ook gezien, en komt vermoedelijk als je meerdere browser schermen open hebt naar de management interface. En: ein reboot macht gut ;-) .

Met de nieuwe firmware krijg ik veel meer informatie mee, dus dat is wel gaaf! Ik heb wel het gevoel dat de extra decimalen in (met name) de temperatuur meer ruis dan nuttige informatie opleveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxdjShlId-UlKAZDzX5hdK-dmvw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OFRTdE5wrG0n7xbhqSjIHvuY.png?f=user_large
Dit is denk ik met wat gestoei in yaml wel te fixen, maar misschien dat het ook aan de bron weggepolijst kan worden?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:50
Heb van een toffe tweaker een weekje een officiele Itho service module geleend en daarmee mijn HRU 350 en Qualityflow kunnen monitoren en instellen via de Itho software. Ook heb ik de add-on in huis dus kon ik het mooi vergelijken.
Voor zover ik zie is er geen enkele reden meer om nu nog de service module (545-62900) aan te schaffen. Zowel het monitoren van de Itho apparatuur als het veranderen van de instellingen gaat net zo goed (of beter) via de Wifi add-on van @arjenhiemstra. Voor bovenstaande apparaten bevat de Itho software eigenlijk niet meer functionaliteit. Voor een paar specifieke appraten lijkt er nog wel iets van een firmware updater in te zitten, maar voor zover ik zag is dat alleen voor een paar boilers.
Kortom; de add-on is een top product en de service module bij deze overbodig :)

[ Voor 4% gewijzigd door itsjohan op 09-11-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
itsjohan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:57:
Heb van een toffe tweaker een weekje een officiele Itho service module geleend en daarmee mijn HRU 350 en Qualityflow kunnen monitoren en instellen via de Itho software. Ook heb ik de add-on in huis dus kon ik het mooi vergelijken.
Voor zover ik zie is er geen enkele reden meer om nu nog de service module (545-62900) aan te schaffen. Zowel het monitoren van de Itho apparatuur als het veranderen van de instellingen gaat net zo goed (of beter) via de Wifi add-on van @arjenhiemstra. Voor bovenstaande apparaten bevat de Itho software eigenlijk niet meer functionaliteit. Voor een paar specifieke appraten lijkt er nog wel iets van een firmware updater in te zitten, maar voor zover ik zag is dat alleen voor een paar boilers.
Thanks! Graag uitgeleend! :) Ten slotte heb ik de service module ook van een toffe mede tweaker gekregen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:15
pistole schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:59:
[...]

Ik heb dit ook gezien, en komt vermoedelijk als je meerdere browser schermen open hebt naar de management interface. En: ein reboot macht gut ;-) .
Dat was het niet, corrupte files (oid)
Dankzij de goede service van @arjenhiemstra werkt alles weer
nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
itsjohan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:57:
Wat goed om te lezen! Heb jij na de IBS nog zaken verbeterd in het systeem van de Qflow dmv de service module en zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:50
nee mijn systeem is nog niet operationeel (moet nog 1 dakdoorvoer maken :-). De DF/QF was een marktplaats aanschaf dus ik heb met de service module alle instellingen opgehaald en opgeslagen, daarna een 'total reset' gedaan en toen de IBS. Zodra het systeem af is moet ik de IBS natuurlijk nog een keer echt doen, heb nu nog geen flows gemeten of aangepast. Ik heb met de service tool en me de add-on een paar settings aangepast,maar alleen om te testen of die updates goed gaan.
We zouden de Wiki uit kunnen breiden met een pagina met alle DF/QF settings; dat is zo uit de software te trekken. Dan zou iedereen die wat van de settings weet per setting kunnen toevoegen wat de betekenis is en/of het effect als je het aanpast.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Het valt mij op dat ik vaak na een dag werken of na het slapen ik de fan niet meer kan bedienen. Zowel via MQTT als via de webinterface.

Nu kijk ik vanmorgen en draait de fan wel, echter staat in de webinterface dat de fan op 0 toeren draait.
In de logging zie ik
code:
1
2021-11-11 07:40:12 N: Warning: I2C timeout
terugkomen wat in mijn ogen een connectieloss is met de hardware van de Itho.

Op de debug page staat ook:

code:
1
2
3
Config version: 005

Itho I2C connection status: unknown status

Current firmware version: 2.3-beta4

Logfile: https://pastebin.com/S8HGKuRg

[ Voor 3% gewijzigd door mr.DJ95 op 11-11-2021 08:52 ]

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 19:45
Gisteren mijn printplaat gecontroleerd en het viel me op dat ik al een soort van addon module erop heb zitten. Iemand een idee wat het is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rKb6iyGO3MQblM1jTlRw6IDi3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUY4xY7ssqavQgiXzAh7hzxU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit ding

https://www.ventilatielan...diening-euro-stekker.html

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
Ja dat is je print van de CO2 sensor. Die zit nu op de plaats waar het printje zou moeten komen. Dus als je de CO2 sensor voor nu niet belangrijk vind, kan je dat plaatje eraf halen en de print van Arjen daar voor in de plaats zetten.

Zie net ook dat het er letterlijk op staat :P I2C CO2

[ Voor 12% gewijzigd door muppet99 op 11-11-2021 10:10 ]

Carpe Diem

• arjenhiemstra
Rainesh schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:02:
Gisteren mijn printplaat gecontroleerd en het viel me op dat ik al een soort van addon module erop heb zitten. Iemand een idee wat het is?

[Afbeelding]

Ik heb dit ding

https://www.ventilatielan...diening-euro-stekker.html
Dat is inderdaad je CO2 sensor. @halloallemaal had het idee hier (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69183262) om de beide bordjes te stapelen, technisch moet dat kunnen maar ik heb het nog niet getest, wellicht @halloallemaal wel?
Ik kan wat langere pinnen solderen zodat je het makkelijk uit kunt proberen, ik heb nog wel van die lange arduino headers liggen die ik op maat kan maken.

• arjenhiemstra
mr.DJ95 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:50:
Het valt mij op dat ik vaak na een dag werken of na het slapen ik de fan niet meer kan bedienen. Zowel via MQTT als via de webinterface.

Nu kijk ik vanmorgen en draait de fan wel, echter staat in de webinterface dat de fan op 0 toeren draait.
In de logging zie ik
code:
1
2021-11-11 07:40:12 N: Warning: I2C timeout
terugkomen wat in mijn ogen een connectieloss is met de hardware van de Itho.

Op de debug page staat ook:

code:
1
2
3
Config version: 005

Itho I2C connection status: unknown status

Logfile: https://pastebin.com/S8HGKuRg
Aan de log te zien is de I2C bus van de itho gecrashed. Geen idee waarom. Had je hum sensor support op de add-on aan gezet en heb je een originele sensor?

• mr.DJ95
arjenhiemstra schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:22:
[...]

Aan de log te zien is de I2C bus van de itho gecrashed. Geen idee waarom. Had je hum sensor support op de add-on aan gezet en heb je een originele sensor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfVHsr8aBBAw6Nn4JTgz-k6NS3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lsINioD8jZ87LrvwoqNOwfdv.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de Itho daalderop CVE-S ECO met originele vochtsensor. met de settings zoals te zien in het screendumpje.

• arjenhiemstra
mr.DJ95 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:30:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb de Itho daalderop CVE-S ECO met originele vochtsensor. met de settings zoals te zien in het screendumpje.
Heb er zo niet een verklaring voor
Ik zou de itho even een power cycle geven, ik verwacht dat het daarna wel weer werkt.

• Rainesh
muppet99 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:07:
Ja dat is je print van de CO2 sensor. Die zit nu op de plaats waar het printje zou moeten komen. Dus als je de CO2 sensor voor nu niet belangrijk vind, kan je dat plaatje eraf halen en de print van Arjen daar voor in de plaats zetten.

Zie net ook dat het er letterlijk op staat :P I2C CO2
thnx, had de kleine letters nog niet gelezen :) Maar ik kan dan nu mooi de blauwe pcb versie bestellen. CO2 sensor kan me voor nu een worst schelen, gaat meer om afzuiging van de badkamer :>

• arjenhiemstra
Rainesh schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:47:
[...]

thnx, had de kleine letters nog niet gelezen :) Maar ik kan dan nu mooi de blauwe pcb versie bestellen. CO2 sensor kan me voor nu een worst schelen, gaat meer om afzuiging van de badkamer :>
Mocht je de CO2 sensor niet meer willen gebruiken, ik wil em wel van je overnemen. Dan kan ik zelf ook eens testen of het werkt.

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 12:19
.

[ Voor 101% gewijzigd door Wimbo op 14-02-2023 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wimbo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:33:
Komen er ook nieuwere 2.3 betas voor de V1 print waar in de orignele Temp/Hum sensor goed werkt?
Zo te lezen is de werking hiervan in de V2 firmware gefixt, of zie ik dat verkeerd?
Of is handiger om een V2 print aan te schaffen?
Ik weet niet of dat gaat lukken, de code die nodig is om het goed te laten werken krijg ik nu oa. wegens beschikbaar geheugen en wat andere technische beperkingen niet werkend op de V1 versie. Voorlopig ben je met de V1 hardware dus toegewezen op een alternatieve sensor.

• zwoellie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01-2023
Beste @arjenhiemstra,

Het valt mij op dat ik elke keer (eigenlijk voor elk douche-moment) de stroom er af moet halen omdat de itho niet meer reageert op mijn commando's.

Maar als ik iets wil aanpassen in de system settings, dan krijg ik de melding:
Message: Failed saving System settings: Unable to write config file

En als ik restore system config doe dan zegt ie:

Verder valt mij op dat er niets meer geschreven wordt in de system log file...

Ik heb een hardware revision 2 en sinds eerder vanmiddag 2.3 beta 4 draaien omdat ik hoopte dat het hiermee beter zou gaan, maar helaas.

Edit: ik draai nog steeds: Current firmware version: 2.3-beta1. De update heeft niet gepakt zie ik nu...

Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door zwoellie op 11-11-2021 15:23 ]

• arjenhiemstra
zwoellie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:21:
Beste @arjenhiemstra,

Het valt mij op dat ik elke keer (eigenlijk voor elk douche-moment) de stroom er af moet halen omdat de itho niet meer reageert op mijn commando's.

Maar als ik iets wil aanpassen in de system settings, dan krijg ik de melding:
Message: Failed saving System settings: Unable to write config file

En als ik restore system config doe dan zegt ie:

Verder valt mij op dat er niets meer geschreven wordt in de system log file...

Ik heb een hardware revision 2 en sinds eerder vanmiddag 2.3 beta 4 draaien omdat ik hoopte dat het hiermee beter zou gaan, maar helaas.

Edit: ik draai nog steeds: Current firmware version: 2.3-beta1. De update heeft niet gepakt zie ik nu...

Enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Klinkt als een corrupte flash partitie. Je zou een format van het filesystem kunnen doen en daarna een power cycle. De add-on komt dan weer op als accesspoint.
Commando: http://[IP]/api.html?debug=format

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-01 17:27
arjenhiemstra schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:28:
Gisteravond mocht ik bij @AUijtdehaag een HRU350 set ophalen die hij aan mij gedoneerd (!!) heeft! Bizar bedankt _/-\o_

[Afbeelding]

Naast de HRU zelf compleet met:
- Demandflow module
- Kleppen
- Remote
- CO2 sensor
- Service module

Kortom, de natte droom van mij als itho knutselaar :9 ! Nu zsm de module voor deze HRU gaan testen en de firmware ervoor gaan ontwikkelen. Wellicht dat ik er een eigen topic van maak.

In de tussentijd, welke feature is het meest gewenst voor de HRU?
Heb 2 dagen geleden ook je module binnen gekregen voor mijn 350 - ik zou en aparte topic wel waarderen!
Trouwens super makkelijke installatie en access via de webinterface is top! Nu alleen nog meer informatie hoe ik dit in Domoticz en/of Homebridge kan krijgen - dan bin ik helemaal blij!

Ik denk dat er verschillende features mogelijk zijn - er zijn al genoeg sensoren in huis bij de meeste mensen dus je kan bijvoorbeeld bij afwezigheid of in de nacht de ventilatie na beneden bijstellen en andersom. Sommige functies krijg je al met bijvoorbeeld de CO2 meter maar die is dan ook weer redelijk duur en verschijnt niet in HomeKit/Bridge. Verder misschien de status van de bypass - die lijkt bij mij thuis niet altijd goed te werken Temperatuur van de binnenkomende lucht etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwoellie
arjenhiemstra schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:25:
[...]

Klinkt als een corrupte flash partitie. Je zou een format van het filesystem kunnen doen en daarna een power cycle. De add-on komt dan weer op als accesspoint.
Commando: http://[IP]/api.html?debug=format
Top, bedankt. Hij werkt weer! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijndoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 15:12
Maandagavond besteld, Dinsdag verzonden, Gister ontvangen en binnen 15 min geinstalleerd. Echt super simpel. Goed voor elkaar @arjenhiemstra

Ben nog even aan het kloten geweest met home assistant en mqtt omdat ik daar nog nooit wat mee gedaan had. Maar inmiddels ook dat voor elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgXlSWGbyPOQKsSlkZcruFnG1BM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mDE7nagXDnTKUrH1UHZBP3Ou.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Dave7 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:44:
[...]

Heb 2 dagen geleden ook je module binnen gekregen voor mijn 350 - ik zou en aparte topic wel waarderen!
Trouwens super makkelijke installatie en access via de webinterface is top! Nu alleen nog meer informatie hoe ik dit in Domoticz en/of Homebridge kan krijgen - dan bin ik helemaal blij!
Hier al gekeken? https://github.com/arjenh...omotica---home-automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave7
  • Laatst online: 19-01 17:27
Deze had ik al gezien maar moet daar nog even verder lezen - het leek mij alleen alsof het meeste op dit moment alleen maar voor de CVE versie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Dave7 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:23:
[...]

Deze had ik al gezien maar moet daar nog even verder lezen - het leek mij alleen alsof het meeste op dit moment alleen maar voor de CVE versie werkt.
Ik heb ook de HRU-350, dat gaat prima met home assistant. En je kan daar misschien wat sensors handmatig aanmaken omdat er geen humidity / CO2 in de HRU zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• halloallemaal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:27
arjenhiemstra schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:21:
[...]

Dat is inderdaad je CO2 sensor. @halloallemaal had het idee hier (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69183262) om de beide bordjes te stapelen, technisch moet dat kunnen maar ik heb het nog niet getest, wellicht @halloallemaal wel?
Ik kan wat langere pinnen solderen zodat je het makkelijk uit kunt proberen, ik heb nog wel van die lange arduino headers liggen die ik op maat kan maken.
Ik was nog op zoek naar een stackable pin header van dit formaat, maar die kon ik niet zo snel vinden. Ik heb toevallig gisteren maar een set enkele stackable 4 pin headers besteld. Als je die naast elkaar zet zijn het er ook twee 😁. Hopelijk weet ik binnenkort of het echt werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Work in progress teaser: de non-CVE add-on kan nu ook data verwerken uit de Itho warmtepomp (bijv. WPU55).

E.e.a. staat in Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy1GvaDxfccTCZHC_GBIu3ePWIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HhO2pm56XTGWpfM3TGk2LPZi.png?f=fotoalbum_large

Grote vraag is natuurlijk wat al die waardes betekenen (123+ waardes) die beschikbaar zijn.
Uiteraard dankzij het mooie werk van @arjenhiemstra . Uiteraard nog in beta / alpha maar het begint al ergens op te lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• halloallemaal
De CO2 sensor zit er op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp8SU4YgGupwnQ9FVfHWvl-2_Xs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DveoRzmtUQWpfVmDWG6qR6FP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0sU_MdtAjJME53UXbbVySnGPiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lDjXVItkR3QDjNiXAi3YAz7B.png?f=user_large

De lampjes branden en de box start op:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ0IbGtoIdKhOkc9Nwo0PtHx1d0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Y1V3V0GeJ5qW99AhLNlPFTNb.gif?f=user_large

CO2 level is ook zichtbaar in het status scherm, ik ga er vanuit dat deze informatie dan uit de CO2 sensor komt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGu9_yN8I_6R2FxV-redZwky4lE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hp494CeRquJBbM6TVY35hmHd.png?f=user_large

In MQTT wordt nu een ppm waarde doorgegeven, maar CO2level (ppm) is not available. CO2 geeft een ander getal dan de ppm waarde.

Het lijkt erop dat de CO2 module de box ook bestuurt. Na een paar minuten ging het toerental langzaam omhoog.

Edit:
System log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2021-11-11 18:21:04 N: Mem free: 167228, Mem low: 132820, Mem block: 97392
2021-11-12 00:21:05 N: Mem free: 167104, Mem low: 132816, Mem block: 97392
2021-11-12 06:21:05 N: Mem free: 167104, Mem low: 132816, Mem block: 97392
      2160 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
      2230 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta4
      6099 N: WiFi: connection successful
      6118 N: WiFi info:
2021-11-12 10:50:43 N: Mode:STA
2021-11-12 10:50:43 N: Status:3
2021-11-12 10:50:43 N: IP:172.16.8.42
2021-11-12 10:50:43 N: Setup: Virtual remote ID: 26,104,4
2021-11-12 10:50:43 N: Setup: Alternative SHT30 sensor found
2021-11-12 10:50:43 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-12 10:50:43 N: Webserver: started
2021-11-12 10:50:43 N: mDNS: started
2021-11-12 10:50:43 N: Hostname: nrg-itho-6804
2021-11-12 10:50:43 N: Setup: done
2021-11-12 10:50:54 N: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...

Edit2:
Misschien toch iets te vroeg gejuicht. Bij een herstart van de box start de module vaak niet op (blauwe lamp knippert even en blijft daarna uit). Enig idee wat dat kan zijn?

Edit3:
Het effect is zonder CO2 module hetzelfde helaas. Het lijkt iets anders te zijn.

Edit4:
De tip van Arjen (diode weghalen, GND doorverbinden met DTR) werkte. De box met CO2 sensor werkt nu prima en start iedere keer op na een herstart.

[ Voor 36% gewijzigd door halloallemaal op 15-11-2021 09:04 . Reden: Status update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudley_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-01-2022
Hai,
Trotse bezitter van de nrgwatch module hier...

Ik heb een Demandflow met HRU en WPU. Nou lijken die volgens de handleiding van Itho met elkaar draadloos te praten. Kan de nrgwatch module (omdat aangesloten op de i2c bus) als deze op de demandflow aangesloten is ook de HRU en WPU data ontvangen? Of dienen hiervoor aparte nrgwatch modules aangeschaft te worden?

Wat ik als noob denk te snappen is dat de demandflow periodiek (elke 2 min) een kanaal openzet om af te zuigen en co2 te testen. Kan ik met de nrgwatch hum/temp sensor periodiek de hum/temp in de plenum testen (dus kamer hum/temp)?

Oh en de demandflow geeft een temp van 0, klopt het dat de demandflow geen temp sensor heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door mudley_ op 12-11-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
mudley_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:26:
Hai,

Ik heb een Demandflow met HRU en WPU. Nou lijken die volgens de handleiding van Itho met elkaar draadloos te praten. Kan de nrgwatch module (omdat aangesloten op de i2c bus) als deze op de demandflow aangesloten is ook de HRU en WPU data ontvangen? Of dienen hiervoor aparte nrgwatch modules aangeschaft te worden?
Data uit HRU & WPU is compleet anders qua uitvoer op I2C bus. Ik heb geen demand flow maar het lijkt me niet dat WPU CV druk etc. gaat sturen naar demand flow en vice versa.
Maar met laatste versie van de firmware (zie Feature request WPU in GitHub) kan je wel WPU data uitlezen (beta).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Hai,

Wat ik als noob denk te snappen is dat de demandflow periodiek (elke 2 min) een kanaal openzet om af te zuigen en co2 te testen. Kan ik met de nrgwatch hum/temp sensor periodiek de hum/temp in de plenum testen (dus kamer hum/temp)?

Oh en de demandflow geeft een temp van 0, klopt het dat de demandflow geen temp sensor heeft?
De module leest enkel de snelheid van de HRU uit via de demandflow. Dat de demandflow periodiek een kanaal openzet om zuigen en co2 te testen lijkt een goede aanname, dat lijkt die van mij ook te doen.
Humidity sensor lijkt alleen te werken/ geactiveerd bij de badkamers en er zit voor zover ik weet geen temp sensor in. Ik heb de module nog niet op de HRU aangesloten, enkel de demandflow. Zie screenshot in een eerdere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudley_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-01-2022
Dogooder schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:25:
[...]

De module leest enkel de snelheid van de HRU uit via de demandflow. Dat de demandflow periodiek een kanaal openzet om zuigen en co2 te testen lijkt een goede aanname, dat lijkt die van mij ook te doen.
Humidity sensor lijkt alleen te werken/ geactiveerd bij de badkamers en er zit voor zover ik weet geen temp sensor in. Ik heb de module nog niet op de HRU aangesloten, enkel de demandflow. Zie screenshot in een eerdere post.
Klopt, hier ook alleen een humidity sensor voor de badkamer. Vandaar dat ik dacht/hoop met de addon sensor van nrgwatch periodiek de hum/temp uit te lezen op het moment dat de demandflow een kamer uitleest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent_89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 16:37
mudley_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:36:
[...]

Klopt, hier ook alleen een humidity sensor voor de badkamer. Vandaar dat ik dacht/hoop met de addon sensor van nrgwatch periodiek de hum/temp uit te lezen op het moment dat de demandflow een kamer uitleest...
De humidity sensor in een demandflow systeem zit in het plenum geklikt. In dit geval in het plenum van de badkamer (gele pijl op de foto). Hierdoor is alleen voor deze ruimte de humidty te meten. De CO2 sensor zit gemonteerd in het centrale aanzuig kanaal (blauwe pijl op de foto) en kan hierdoor wel per ruimte/plenum de CO2 meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMEVyL_VDugsIHsxq9QIp7P_85g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AczIP9dIdY4Ko44XHljBVrgh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
halloallemaal schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:18:
De CO2 sensor zit er op:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De lampjes branden en de box start op:[Afbeelding]

CO2 level is ook zichtbaar in het status scherm, ik ga er vanuit dat deze informatie dan uit de CO2 sensor komt?
[Afbeelding]

In MQTT wordt nu een ppm waarde doorgegeven, maar CO2level (ppm) is not available. CO2 geeft een ander getal dan de ppm waarde.

Het lijkt erop dat de CO2 module de box ook bestuurt. Na een paar minuten ging het toerental langzaam omhoog.

Edit:
System log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2021-11-11 18:21:04 N: Mem free: 167228, Mem low: 132820, Mem block: 97392
2021-11-12 00:21:05 N: Mem free: 167104, Mem low: 132816, Mem block: 97392
2021-11-12 06:21:05 N: Mem free: 167104, Mem low: 132816, Mem block: 97392
      2160 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
      2230 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta4
      6099 N: WiFi: connection successful
      6118 N: WiFi info:
2021-11-12 10:50:43 N: Mode:STA
2021-11-12 10:50:43 N: Status:3
2021-11-12 10:50:43 N: IP:172.16.8.42
2021-11-12 10:50:43 N: Setup: Virtual remote ID: 26,104,4
2021-11-12 10:50:43 N: Setup: Alternative SHT30 sensor found
2021-11-12 10:50:43 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-12 10:50:43 N: Webserver: started
2021-11-12 10:50:43 N: mDNS: started
2021-11-12 10:50:43 N: Hostname: nrg-itho-6804
2021-11-12 10:50:43 N: Setup: done
2021-11-12 10:50:54 N: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...

Edit2:
Misschien toch iets te vroeg gejuicht. Bij een herstart van de box start de module vaak niet op (blauwe lamp knippert even en blijft daarna uit). Enig idee wat dat kan zijn?

Edit3:
Het effect is zonder CO2 module hetzelfde helaas. Het lijkt iets anders te zijn.
Super gaaf dit!!!! Zijn de issues al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Hai,

De HRU en DemandFlow communiceren zeker draadloos met elkaar. Wat er precies uitgewisseld wordt is mij niet duidelijk maar ik vermoed een aantal status berichten. Ik heb al eens gekeken naar de 31D9 en 31DA die nu voor I2C wel in de firmware zitten maar (jnog) niet in de CC1101 lib.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:38:
[...]

Super gaaf dit!!!! Zijn de issues al opgelost?
Hij doet het nu. Wat ik vreemd vind is dat bij een stroomonderbrekingen er iets van 5 pogingen nodig zijn om de wifi module aan de gang te krijgen. Is er een manier om daar logging over uit te halen? Het lijkt geen relatie te hebben met te weinig vermogen oid, want het gebeurt ook zonder de CO2 module. Ik heb het ook niet eerder ondervonden. Kan het firmware zijn of wellicht mijn soldeer kwaliteiten? Dat laatste heb ik nog een keer nagelopen en dat ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unverter
  • Laatst online: 19-08 22:42

Unverter

Rediscover the web!

Afgelopen week heb ik de non-CVE module ook ontvangen voor mijn HRU 350. Mooi spul!

Met de config eerder in dit topic ook mooi in HA werkend gekregen, met alle standen die ik nu ook al via de afstandsbediening kan beheren. De snelheid van de fan in de module werkt niet, maar denk dat de HRU 350 die traploze setting niet ondersteunt?

Ik probeer nu via https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/CO2-sensors ook de CO2-meter in de keuken toe te voegen. Het pairen van de afstandsbediening in de keuken lukt alleen nog niet. Ik probeer de instructies onder '5.2. Configuratie-instellingen' uit de handleiding die ook op de wiki genoemd wordt. Met de Learn/Leave mode aan wordt de afstandsbediening beneden nog niet herkend. Is anderen dit wel goed gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
halloallemaal schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:25:
[...]

Hij doet het nu. Wat ik vreemd vind is dat bij een stroomonderbrekingen er iets van 5 pogingen nodig zijn om de wifi module aan de gang te krijgen. Is er een manier om daar logging over uit te halen? Het lijkt geen relatie te hebben met te weinig vermogen oid, want het gebeurt ook zonder de CO2 module. Ik heb het ook niet eerder ondervonden. Kan het firmware zijn of wellicht mijn soldeer kwaliteiten? Dat laatste heb ik nog een keer nagelopen en dat ziet er goed uit.
Heeft met de power supply te maken vrees ik, ergens een stuk terug al eens besproken maar ik kan het niet eens terugvinden (tijd voor een aangepaste startpost met wat links naar nuttige info in het forum denk ik.
De fix is om een diode er af te halen en een brigde te maken zoals op onderstaand plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QHk1jFA-zPgOWawTSDDTj6m8AE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TZqpghjaOfwsMJboqdSanzFU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Unverter schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:19:
Afgelopen week heb ik de non-CVE module ook ontvangen voor mijn HRU 350. Mooi spul!

Met de config eerder in dit topic ook mooi in HA werkend gekregen, met alle standen die ik nu ook al via de afstandsbediening kan beheren. De snelheid van de fan in de module werkt niet, maar denk dat de HRU 350 die traploze setting niet ondersteunt?

Ik probeer nu via https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/CO2-sensors ook de CO2-meter in de keuken toe te voegen. Het pairen van de afstandsbediening in de keuken lukt alleen nog niet. Ik probeer de instructies onder '5.2. Configuratie-instellingen' uit de handleiding die ook op de wiki genoemd wordt. Met de Learn/Leave mode aan wordt de afstandsbediening beneden nog niet herkend. Is anderen dit wel goed gelukt?
Welke CO2 sensor heb je?

>De snelheid van de fan in de module werkt niet, maar denk dat de HRU 350 die traploze setting niet ondersteunt?

Dat klopt, de traploze setting lijkt alleen te werken op CVE modellen. Wellicht dat er nog andere opties zijn maar die heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unverter

Unverter

Rediscover the web!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• halloallemaal
arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:36:
[...]

Heeft met de power supply te maken vrees ik, ergens een stuk terug al eens besproken maar ik kan het niet eens terugvinden (tijd voor een aangepaste startpost met wat links naar nuttige info in het forum denk ik.
De fix is om een diode er af te halen en een brigde te maken zoals op onderstaand plaatje.
[Afbeelding]
Check, die post had ik voorbij zien komen inderdaad nu je het zegt. Omdat hij destijds stabiel was heb ik daar verder geen aandacht aan besteed. In die post geef je aan dat FTDI niet meer mogelijk is. Komt dat doordat deze diode er vanaf is of alleen omdat dit draadje dan in de weg zit? Niet dat ik het nodig heb inderdaad, maar just in case.

Edit: Nevermind, ik zie nu je reactie op dezelfde vraag: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68800226

[ Voor 5% gewijzigd door halloallemaal op 13-11-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Stekker eruit, erin en dan de knop 7 seconden ingedrukt houden toch? Dan zou de join moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:26:
[...]

Stekker eruit, erin en dan de knop 7 seconden ingedrukt houden toch? Dan zou de join moeten werken
Die van mij heeft ook batterijen en 230v, dus beide moesten er uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Ik kan nu ook blij melden dat ook mijn WPU nu online is. Nu nog even netjes in home assistant verwerken. En uitzoeken waarom Boiler Temp below op 0 staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iE8cBP7JaFtNkehJfRa0iCsQRUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GYyMzaJbUvlrM56PtpLmJ6HU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 11:10
Hi allemaal,

Ik heb al veel gezocht in dit topic maar kan het bij anderen nog niet terugvinden;
Ik heb de CVE-S Eco en het bordje van Arjen; aangesloten en verbonden met HomeAssistant.

Ik loop tegen het probleem aan dat de ventilator niet lager wil dan speedstatus/ExhFanSpeed van 30%. Als ik in de aansturing naar een percentage ga dat lager ligt, wordt dat wel bevestigd lijkt het (zowel in webinterface module als via MQTT in HomeAssistant blijft de status ogenschijnlijk op het gewenste percentage staan), maar volgt de ventilator het commando niet op. Tussen 30 en 100% werkt het wel zoals verwacht.

Bijkomend, mogelijk gerelateerd verschijnsel; ik kan de ventilator niet 'uit'-zetten via HomeAssistant met de toggle.

Ik draai inmiddels 2.3beta4 en heb in m'n pogingen dit op te lossen ook de virtuele remote ingeschakeld, maar dat maakt geen verschil lijkt het. Moet ik misschien de ingebouwde vochtsensor uitschakelen om totale controle te krijgen? Verlies ik dan ook de meetwaarde?

Toevoeging: Als ik via de I2C-commando's van de virtuele remote 'Low' stuur zakt hij wel, maar zodra ik dan weer een 0..255 waarde stuur via de slider op de homepage schiet hij weer naar 30% (omdat ik force medium aan heb staan verwacht ik?), ook al koos ik maar voor bijv. 5%.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rg16AHu.png

Edit: Ook met 'Additional Sensor Support' op 'on' hetzelfde gedrag (na reboot); ik kan de meetwaarde van de sensor overigens nog wel zien in de Itho status dan.

[ Voor 20% gewijzigd door Torrentus op 14-11-2021 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 23:07
Torrentus schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:40:
Hi allemaal,

Ik heb al veel gezocht in dit topic maar kan het bij anderen nog niet terugvinden;
Ik heb de CVE-S Eco en het bordje van Arjen; aangesloten en verbonden met HomeAssistant.

Ik loop tegen het probleem aan dat de ventilator niet lager wil dan speedstatus/ExhFanSpeed van 30%.
Ik heb hier ook mee gezeten en Arjan heeft het me toen uitgelegd maar ik denk dat dit in een DM is geweest
je kan in de webinterface onder "Itho settings" de setting aanpassen die verantwoordelijk is voor dit minimum, bij mij en ik denk bij iedereen is dit setting 26: "Minimum ventilation level in Auto without CO2 sensor" deze heb ik nu op 1 staan maar mogelijk kan die ook naar 0, daarna kan je dus wel lager.
verder kan je met de potmeters op je device ook nog iets instellen maar dat gaat niet zo ver als deze, zoals al eerder in dit topic uitgelegd kunnen de nieuwere devices standaard inderdaad niet lager dan 30%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 11:10
jasring schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:48:
[...]
Zoals al eerder in dit topic uitgelegd kunnen de nieuwere devices standaard inderdaad niet lager dan 30%
Ah, dat kon ik niet vinden dan; dankjewel voor het nemen van de moeite om het voor me te herhalen dan _/-\o_. Ik ga even op zoek naar die setting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:17
Compuchip87 schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:53:
[...]

Perfect, dat lijkt te werken. Ook de Minimum ventilation level in Auto without CO2 sensor van 30 naar 0 gezet. Neem aan dat dit geen probleem oplevert, toch?

Ik kan hem alleen niet helemaal uit zetten nu, de laagste stand die hij lijkt te accepteren is 1.
Dat vroeg ik laatst ook, misschien heb je ook nog iets aan de omringende posts (zie quote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:43:
[...]

OWDT is een niet door de firmware (lees mijn code) geinitieerde reset omdat er een foutsituatie is gedetecteerd. Kan nog steeds mijn mijn code te maken hebben overigens.
Kan van alles zijn, helaas wordt de fout data alleen via serial eruit gespuugd en is die niet op de flash partitie te loggen.

Als dat niet werkt dan moeten we even verder zoeken. Zit er regelmaat in? Gebeurt het op bepaalde tijdstippen enz.
Ik draai (uiteraard) laatste firmware icm add-on aangesloten op WPU en heb ook al keer format gedaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
ik@XXX-MacBook-Pro Downloads % grep "reset" *.log
Binary file logfile0.current.log matches
logfile0.log:2021-11-12 13:07:38 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
logfile0.log:2021-11-12 21:00:17 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile0.log:2021-11-12 22:44:48 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile0.log:2021-11-13 03:54:36 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile0.log:2021-11-14 08:02:16 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile0.log:2021-11-14 08:07:03 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile0.log:2021-11-14 08:23:36 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile0.log:2021-11-14 08:28:37 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile0.log:2021-11-14 08:29:52 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile0.log:2021-11-14 08:31:45 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile0.log:2021-11-14 08:32:50 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile0.log:2021-11-14 08:48:22 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
logfile0.log:2021-11-14 11:40:26 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile0.log:2021-11-14 11:43:12 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
logfile1.current.log:2021-11-14 11:45:15 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET

Ik zie geen andere relevante info in de log (maar dat is te verwachten?) maar zie ook geen patroon. Iedere keer als dit gebeurde ging reset automatisch.

SDIO_RESET is gerelateerd aan wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unverter

Unverter

Rediscover the web!

arjenhiemstra schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:26:
[...]

Helaas, nog niets te zien. Ik wacht 7 seconden tot een blauw lampje, even los dan nog eens 7 seconden. Nul vermelding in de logging in de tussentijd.

De andere afstandsbediening heb ik al wel geconfigureerd. Maar ik dacht dat zowel de vierkante afstandsbediening als de CO2-bedienining in de keuken allebei zouden werken?

Ook geen batterijen oid, met loshalen van de bediening gaat de stroom er ook af. Heb het ook nog met de stroom van de hele wtw-unit geprobeerd met hetzelfde resultaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Unverter op 14-11-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-09 16:00
Dogooder schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:27:
Ik kan nu ook blij melden dat ook mijn WPU nu online is. Nu nog even netjes in home assistant verwerken. En uitzoeken waarom Boiler Temp below op 0 staat.
[Afbeelding]
Hoe heb je het nu aangesloten dan?
1x NRG Watch op de HRU ? en dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
vishal_d schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:47:
[...]

Hoe heb je het nu aangesloten dan?
1x NRG Watch op de HRU ? en dan ?
Zie https://github.com/arjenh...tho-WPU-Heat-pump-support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-09 16:00
Aha, gewoon rechtstreeks erop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
JoeBlack2k schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:56:
Het is mij eindelijk gelukt om de mechanische fan toe te voegen aan Homey doormiddel van MQTT Hub zodat de sensors en de fan van 0 tot 256 te bedienen is:

Homey apps:
MQTT Client
MQTT Hub

Voeg nieuw device toe met MQTT Hub Type FAN Capabilities maken niet uit
klik op het device en ga naar settings

copy paste het volgende in het tekstvak:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
  "dim": {
    "capability": "dim",
    "stateTopic": "itho/state",
    "setTopic": "itho/cmd",
    "valueTemplate": "round((value / 255) * 100)",
    "outputTemplate": "round((value / 100) * 255)",
    "displayName": "Dim level" 
  },
  "measure_temperature": {
    "capability": "measure_temperature",
    "stateTopic": "itho/ithostatus",
    "setTopic": "",
    "valueTemplate": "$.temp",
    "outputTemplate": "",
    "displayName": "Temperature"
  },
  "measure_humidity": {
    "capability": "measure_humidity",
    "stateTopic": "itho/ithostatus",
    "setTopic": "",
    "valueTemplate": "$.hum",
    "outputTemplate": "",
    "displayName": "Humidity"
  }
}

Nu heb je een device met sensors en een dimmer :)
als ik dit doe, dan krijg ik error "missing capabilities Dim" :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 03:13

JoeBlack2k

I Love Hilary

Rainesh schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:29:
[...]

als ik dit doe, dan krijg ik error "missing capabilities Dim" :/
Ja.. rare bug je moet alle Homey apps verwijderen en opnieuw installeren (Mqtt apps)

Hilary Duff 4-Life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:21
Vandaag ook de CVE RFT wifi addon met de CC1101 RF Addon besteld. Ik was er al een tijdje naar opzoek, maar nog niet goed op GoT gekeken heb ik wel weer gemerkt.
Straks eindelijk iets meer controle over het ventilatiesysteem in ons huis. En hopelijk zelfs helemaal uit, we gaan het meemaken. @arjenhiemstra ik ben heel benieuwd hoe goed het werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
  • Laatst online: 10-09 17:23
Inmiddels de V2 print ook maar besteld. De v1 zal gestript worden en in nieuwe experimentjes gebruikt worden. Het gebruik van de ingebouwde co2 sensor vind ik toch wel handig. En dat hoort ook wel een beetje bij het experimenteren:)

Carpe Diem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbo
  • Laatst online: 11-09 12:19
.

[ Voor 100% gewijzigd door Wimbo op 14-02-2023 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Even een losse post tussendoor. Ik heb in mei een V2 print besteld en werkend gekregen op mijn ITHO CVE Eco. Dat wordt bij mij aangestuurd via Domoticz. Na aanvankelijk heel wat geklooi om MQTT op mijn RaspberryPi draaiend te krijgen, is dat toen gelukt. Uiteindelijk vond ik echter voor mijn toepassing de HTTP interface praktischer en zo wordt nu mijn fan via dzVents scripts in Domoticz aangestuurd.
Na eerst een behoorlijke tijd aan het pionieren te zijn geweest met de oplossing uit DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter, die voor mij gewoon te onstabiel bleek te zijn (ook na alles opnieuw te hebben geïnstalleerd met een compleet nieuw setje hardware), is de add-on module van @arjenhiemstra echt een super oplossing gebleken voor mijn setup. Ik ben er dan inmiddels ook al een half jaar super tevreden mee! Bedankt (nogmaals) voor alle moeite dus!

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wimbo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:36:
Ik heb ook een V2 print besteld (en super snel ontvangen) om de V1 te vervangen.
Zoals verwacht werkt deze ook als een zonnetje.

De extra opties en info in de 2.3 beta firmware zijn erg fijn.

Echter heb ik wel een vraagje: Via Home Assistant kan ik 0 of OFF sturen via MQTT en dan gaat de fan uit.
Is er een optie om dit te blokkeren en LOW als laagste waarde aan te houden?
Thanks!

Denk dat het wel kan, waarschijnlijk wat knutselen met de config van HA, ik ben echter niet zo'n YAML koning.... iemand een idee?
Anders kan het mogelijk via de itho firmware, daar is ook een minimum in te stellen, nadeel is dat de status in HA en de daadwerkelijke snelheid dan afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Superdeboer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:47:
Even een losse post tussendoor. Ik heb in mei een V2 print besteld en werkend gekregen op mijn ITHO CVE Eco. Dat wordt bij mij aangestuurd via Domoticz. Na aanvankelijk heel wat geklooi om MQTT op mijn RaspberryPi draaiend te krijgen, is dat toen gelukt. Uiteindelijk vond ik echter voor mijn toepassing de HTTP interface praktischer en zo wordt nu mijn fan via dzVents scripts in Domoticz aangestuurd.
Na eerst een behoorlijke tijd aan het pionieren te zijn geweest met de oplossing uit DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter, die voor mij gewoon te onstabiel bleek te zijn (ook na alles opnieuw te hebben geïnstalleerd met een compleet nieuw setje hardware), is de add-on module van @arjenhiemstra echt een super oplossing gebleken voor mijn setup. Ik ben er dan inmiddels ook al een half jaar super tevreden mee! Bedankt (nogmaals) voor alle moeite dus!
:*) Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Ik ben toch bang dat mijn Itho module het niet zo best heeft. Hij disconnect zichzelf constant van de Wi-Fi om vervolgens weer te verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHO_xFmKp8AmpehZFKralf4l_G0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s7wu9WcEge3F7harmwXKaFDx.png?f=fotoalbum_large

Ook moet ik nu elke dag minimaal 1 keer de fysieke stekker uit het stopcontact halen omdat de module geen verbinding meer heeft met de I2C bus.

Hardware revision: 2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
2021-11-16 20:32:29 N: Setup: SHT30 sensor not present
2021-11-16 20:32:29 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
2021-11-16 20:32:30 N: Warning: I2C timeout
2021-11-16 20:32:31 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-16 20:32:31 N: Webserver: started
2021-11-16 20:32:31 N: mDNS: started
2021-11-16 20:32:31 N: Hostname: nrg-itho-0e58
2021-11-16 20:32:31 N: Setup: done
2021-11-16 20:33:09 N: Error: Task SysControl timed out!
2021-11-16 20:33:17 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2021-11-16 20:33:17 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta4
2021-11-16 20:33:20 N: WiFi: connection successful
2021-11-16 20:33:20 N: WiFi info:
2021-11-16 20:33:21 N: Mode:STA
2021-11-16 20:33:21 N: Status:3
2021-11-16 20:33:21 N: IP:192.168.2.65
2021-11-16 20:33:21 N: Setup: Virtual remote ID: 155,14,88
2021-11-16 20:33:25 N: Setup: SHT30 sensor not present
2021-11-16 20:33:25 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
2021-11-16 20:33:26 N: Warning: I2C timeout
2021-11-16 20:33:26 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-16 20:33:26 N: Webserver: started
2021-11-16 20:33:27 N: mDNS: started
2021-11-16 20:33:27 N: Hostname: nrg-itho-0e58
2021-11-16 20:33:27 N: Setup: done

Ben er nog niet helemaal uit wat ik hier nou mee moet en waar de oorzaak van dit probleem kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:17
Wimbo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:36:
Ik heb ook een V2 print besteld (en super snel ontvangen) om de V1 te vervangen.
Zoals verwacht werkt deze ook als een zonnetje.

De extra opties en info in de 2.3 beta firmware zijn erg fijn.

Echter heb ik wel een vraagje: Via Home Assistant kan ik 0 of OFF sturen via MQTT en dan gaat de fan uit.
Is er een optie om dit te blokkeren en LOW als laagste waarde aan te houden?
Ik had juist het omgekeerde: als ik 0 stuurde, of een waarde lager dan low, ging hij op low draaien. Werkte pas naar wens toen ik in de itho configuratie low op 0 zette. Wel benieuwd waarom dat bij jou andersom is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerby5
  • Laatst online: 15-01 17:42
Great project 8) . Build hardware with ESP8266 and Attiny85 and after some struggle it worked ! Now waiting for version 2.3 for hardware_rev_1 to be able to read the humidity sensor of the Itho :) . Bedankt Arjan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorn
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vandaag de module binnengekregen en ingeprikt op mijn Itho Daalderop OptimaFlow CVE CO2. Arjen heeft langere headers erop gesoldeerd zodat ik de co2 module erop kon stapelen. Werkt geweldig! Ook de co2 waarde is uit te lezen.
Hij is geïntegreerd in HomeAssistant. Komende tijd eens stoeien met automations.

Fantastisch project met een top service.

Bedankt Arjen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerby5
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de temp/hum/speed waarden van de Itho naar Domoticz kan sturen? Heb inmiddels Node RED geinstalleerd op de Pi maar heb geen ervaring met Node RED :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerby5
Ik heb inmiddels de code van Arjan in een flow gezet maar zie helaas geen output in de Domoticz log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Jerby5 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:25:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de temp/hum/speed waarden van de Itho naar Domoticz kan sturen? Heb inmiddels Node RED geinstalleerd op de Pi maar heb geen ervaring met Node RED :(
welke firmware versie gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
mr.DJ95 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:35:
Ik ben toch bang dat mijn Itho module het niet zo best heeft. Hij disconnect zichzelf constant van de Wi-Fi om vervolgens weer te verbinden.

[Afbeelding]

Ook moet ik nu elke dag minimaal 1 keer de fysieke stekker uit het stopcontact halen omdat de module geen verbinding meer heeft met de I2C bus.

Hardware revision: 2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
2021-11-16 20:32:29 N: Setup: SHT30 sensor not present
2021-11-16 20:32:29 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
2021-11-16 20:32:30 N: Warning: I2C timeout
2021-11-16 20:32:31 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-16 20:32:31 N: Webserver: started
2021-11-16 20:32:31 N: mDNS: started
2021-11-16 20:32:31 N: Hostname: nrg-itho-0e58
2021-11-16 20:32:31 N: Setup: done
2021-11-16 20:33:09 N: Error: Task SysControl timed out!
2021-11-16 20:33:17 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2021-11-16 20:33:17 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta4
2021-11-16 20:33:20 N: WiFi: connection successful
2021-11-16 20:33:20 N: WiFi info:
2021-11-16 20:33:21 N: Mode:STA
2021-11-16 20:33:21 N: Status:3
2021-11-16 20:33:21 N: IP:192.168.2.65
2021-11-16 20:33:21 N: Setup: Virtual remote ID: 155,14,88
2021-11-16 20:33:25 N: Setup: SHT30 sensor not present
2021-11-16 20:33:25 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
2021-11-16 20:33:26 N: Warning: I2C timeout
2021-11-16 20:33:26 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-16 20:33:26 N: Webserver: started
2021-11-16 20:33:27 N: mDNS: started
2021-11-16 20:33:27 N: Hostname: nrg-itho-0e58
2021-11-16 20:33:27 N: Setup: done

Ben er nog niet helemaal uit wat ik hier nou mee moet en waar de oorzaak van dit probleem kan liggen.
Ziet er uit als een crashende itho firmware oid, heb wat meer info nodig om er wat zinnigs over te kunnen zeggen. Zou je een github issue aan kunnen maken? Mocht je geen github account hebben stuur dan maar een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:38:
[...]

Ziet er uit als een crashende itho firmware oid, heb wat meer info nodig om er wat zinnigs over te kunnen zeggen. Zou je een github issue aan kunnen maken? Mocht je geen github account hebben stuur dan maar een PM.
Uiteraard, Webinterface gedraagd zich ook vreemd.

https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerby5
Ik gebruik versie 2.2.1, volgens mij de laatste voorgecompileerde versie voor hardware 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Jerby5 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:56:
Ik gebruik versie 2.2.1, volgens mij de laatste voorgecompileerde versie voor hardware 1.
Als je bij MQTT Domoticz instelt zou de data bij Domoticz aan moeten komen (zou je in de log moeten kunnen zien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
Vandaag alles binnen gekregen en aangesloten. Dat was ongeveer 2 minuten werk.
Webinterface draaide ook zo, maar toen kwam de communicatie met Domiticz.
Kreeg maar geen verbinding, gelukkig bracht een zoektocht in dit topic uitkomst.
@arjenhiemstra prima product en duidelijke informatie. Zeker in combinatie met dit forum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerby5
Bedankt de snelle reactie. Mijn probleem is dat ik niet weet wat er in de flow moet gezet moet worden. Ik heb nu dit gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GSXj3a-YwmgIMvjNk9gKs-KH6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8bhkpK1UbpUnvb7ijB5xH2JQ.jpg?f=user_large
en krijg debug error "TypeError: Cannot read property 'value' of undefined"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
MadMax12 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:27:

Kreeg maar geen verbinding, gelukkig bracht een zoektocht in dit topic uitkomst.
@arjenhiemstra prima product en duidelijke informatie. Zeker in combinatie met dit forum!
Zou je kunnen laten weten welk stuk informatie je de goede kant op hielp? Dan zorg ik dat dit prominenter naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Jerby5 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:36:
Bedankt de snelle reactie. Mijn probleem is dat ik niet weet wat er in de flow moet gezet moet worden. Ik heb nu dit gemaakt:
[Afbeelding]
en krijg debug error "TypeError: Cannot read property 'value' of undefined"
Dit is node-red, geen domoticz. Er gaat duidelijk iets mis in de function node maar dat gaat voor hier in het forum wat te ver denk ik om te troubleshooten. Zou je een github issue aan willen maken? dan kunnen we daar rustig onderzoeken wat het is zonder het topic hier over te nemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:13
Afgelopen week ook deze module ontvangen en vandaag maar eens aangesloten op een HRU350.

Ik zie denk echter iets simpels over het hoofd, want zodra ik de nrg-itho-**** in de lijst van beschikbare wifi netwerken selecteer, wordt er om een password gevraagd. Ik kan echter nergens terugvinden wat dit zou moeten zijn.. Kan iemand me een duwtje in de juiste richting geven?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• arjenhiemstra
Memphisto schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:05:
Afgelopen week ook deze module ontvangen en vandaag maar eens aangesloten op een HRU350.

Ik zie denk echter iets simpels over het hoofd, want zodra ik de nrg-itho-**** in de lijst van beschikbare wifi netwerken selecteer, wordt er om een password gevraagd. Ik kan echter nergens terugvinden wat dit zou moeten zijn.. Kan iemand me een duwtje in de juiste richting geven?
Handleiding ;-)
Hoofdstuk "add-on instellen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:13
arjenhiemstra schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:14:
[...]

Handleiding ;-)
Hoofdstuk "add-on instellen"
Ah... ;) Mannen en handleidingen....

Ik gebruikte de wiki. Dus via Non CVE units support en dan bij "How to configure" naar de Setup pagina.

Wellicht handig hier nog even aan te vullen waar het password te vinden ;)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:33:
[...]

Zou je kunnen laten weten welk stuk informatie je de goede kant op hielp? Dan zorg ik dat dit prominenter naar voren komt.
Ik liep wat vast in het MQTT 2.0 verhaal.
Na het toevoegen van de 2 regels (regels 7,8 in de code hieronder) onderin het "/etc/mosquitto/mosquitto.conf" bestand werkte het niet.
Na het verplaatsen van de regels meer bovenin het bestand werd alles wel geaccepteerd.

Zoals jij beschreef in dit bericht lijkt de volgorde mogelijk van belang. Dit was voor mij in elk geval de oplossing.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Place your local configuration in /etc/mosquitto/conf.d/
#
# A full description of the configuration file is at
# /usr/share/doc/mosquitto/examples/mosquitto.conf.gz

pid_file /run/mosquitto/mosquitto.pid
listener 1883
allow_anonymous true

persistence true
persistence_location /var/lib/mosquitto/

log_dest file /var/log/mosquitto/mosquitto.log

include_dir /etc/mosquitto/conf.d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwoellie
Ik heb geen Github, maar sluit mij hier graag bij aan. Ik heb last van vergelijkbare issues. Soms reageert de unit ook niet meer op de afstandsbediening en een powercycle helpt ook niet altijd. Tot nu toe komt ie wel altijd vanzelf weer terug...

In de log zie ik verder niets geks, afgezien van de MEM meldingen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2021-11-17 07:40:47 N: Reboot requested
2021-11-17 07:40:51 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2021-11-17 07:40:51 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta4
2021-11-17 07:40:54 N: WiFi: connection successful
2021-11-17 07:40:54 N: WiFi info:
2021-11-17 07:40:54 N: Mode:STA
2021-11-17 07:40:54 N: Status:3
2021-11-17 07:40:54 N: IP:192.168.1.198
2021-11-17 07:40:54 N: Setup: Virtual remote ID: 110,194,56
2021-11-17 07:40:55 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-17 07:40:55 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
2021-11-17 07:40:55 N: Webserver: started
2021-11-17 07:40:55 N: mDNS: started
2021-11-17 07:40:55 N: Hostname: nrg-itho-c238
2021-11-17 07:40:55 N: Setup: done
2021-11-17 07:41:04 N: Virtual remote join command send
2021-11-17 13:40:49 N: Mem free: 142340, Mem low: 108292, Mem block: 85628
2021-11-17 19:40:49 N: Mem free: 153308, Mem low: 96152, Mem block: 80812
2021-11-18 01:40:49 N: Mem free: 143912, Mem low: 96152, Mem block: 82364
2021-11-18 07:40:49 N: Mem free: 141244, Mem low: 95128, Mem block: 73476

[ Voor 54% gewijzigd door zwoellie op 18-11-2021 10:59 . Reden: Log toegevoegd ]

• arjenhiemstra
Memphisto schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:26:
[...]

Ah... ;) Mannen en handleidingen....

Ik gebruikte de wiki. Dus via Non CVE units support en dan bij "How to configure" naar de Setup pagina.

Wellicht handig hier nog even aan te vullen waar het password te vinden ;)
Ik zie dat de wiki op het punt van de setup sowieso wat warrig en inconsistent is (NL en EN door elkaar oa.). Ik zal eens kijken of ik daar 1 goede setup pagina van kan maken voor beide add-ons

• mr.DJ95
zwoellie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:55:
[...]

Ik heb geen Github, maar sluit mij hier graag bij aan. Ik heb last van vergelijkbare issues. Soms reageert de unit ook niet meer op de afstandsbediening en een powercycle helpt ook niet altijd. Tot nu toe komt ie wel altijd vanzelf weer terug...

In de log zie ik verder niets geks, afgezien van de MEM meldingen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2021-11-17 07:40:47 N: Reboot requested
2021-11-17 07:40:51 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2021-11-17 07:40:51 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta4
2021-11-17 07:40:54 N: WiFi: connection successful
2021-11-17 07:40:54 N: WiFi info:
2021-11-17 07:40:54 N: Mode:STA
2021-11-17 07:40:54 N: Status:3
2021-11-17 07:40:54 N: IP:192.168.1.198
2021-11-17 07:40:54 N: Setup: Virtual remote ID: 110,194,56
2021-11-17 07:40:55 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-17 07:40:55 N: Setup: init of CC1101 RF module successful
2021-11-17 07:40:55 N: Webserver: started
2021-11-17 07:40:55 N: mDNS: started
2021-11-17 07:40:55 N: Hostname: nrg-itho-c238
2021-11-17 07:40:55 N: Setup: done
2021-11-17 07:41:04 N: Virtual remote join command send
2021-11-17 13:40:49 N: Mem free: 142340, Mem low: 108292, Mem block: 85628
2021-11-17 19:40:49 N: Mem free: 153308, Mem low: 96152, Mem block: 80812
2021-11-18 01:40:49 N: Mem free: 143912, Mem low: 96152, Mem block: 82364
2021-11-18 07:40:49 N: Mem free: 141244, Mem low: 95128, Mem block: 73476
Ik heb zojuist op advies van @arjenhiemstra een reset uitgevoerd. Webinterface lijkt nu stabieler en ga het in de gaten houden of hij de I2C connectie nu wel vasthoudt. Kan ik mooi weer dingen gaan automatiseren via Homeassistant.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

arjenhiemstra schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:18:
[...]

Thanks!

Denk dat het wel kan, waarschijnlijk wat knutselen met de config van HA, ik ben echter niet zo'n YAML koning.... iemand een idee?
Anders kan het mogelijk via de itho firmware, daar is ook een minimum in te stellen, nadeel is dat de status in HA en de daadwerkelijke snelheid dan afwijken.
& @Wimbo https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant

bij examples vind je een paar voorbeelden, ik zou niet " harde" waardes gebruiken zoals 30 in het script (kan wel) maar bv de waarde die de unit zelf heeft als Low .. dat maakt later aanpassen makkelijker enzo

Maar vraag dit anders in het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 topic :) dan kan je de link naar de wiki refereren

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Version 2.3-beta5

Waarschijnlijk de laatste beta voor 2.3 final.

- fix: voorkom crashen van niet-ondersteunde of gedeeltelijk ondersteunde itho apparaten
- breaking:
Aan de positieve kant; alle instellingen en labels zijn opnieuw gegenereerd en gecontroleerd (en sommige vertaald) met een script en daarmee consistenter geworden, eenheden zijn toegevoegd waar beschikbaar en labels zijn meer beschrijvend (dank aan @smesjz voor alle hulp met het script!).
Aan de andere kant; automatiseringen gebaseerd op de API, specifiek de itho status label gebaseerde automatiseringen moeten wellicht worden bijgewerkt.
- added: ondersteuning voor itho HeatPump (WPU) apparaten en AutoTemp apparaten.

Graag de labels voor status en instellingen controleren / testen, als je iets verkeerds ziet, laat het me weten.

flash de juiste firmware bestanden! cve hardware revisie 1 werkt niet met deze firmware versie.
Firmware binary for cve hardware revision 2:
https://github.com/arjenh...rgitho-hw2-v2.3-beta5.bin

Firmware binary for non-cve hardware revision 1:
https://github.com/arjenh...tho-noncve-v2.3-beta5.bin

Hold your horses, er is mogelijk een bootloop issue, moet er even verder in duiken

[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 19-11-2021 08:38 ]

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Wachten... schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:11:
[...]

Ja ik heb geen idee waar ik het beste om hulp kan vragen. Ik dacht het gaat specifiek over deze module, anders wordt het voor anderen ook lastig zoeken als ze tegen hetzelfde aan lopen

Ik heb ondertussen de state voor elkaar, en de slider werkt. (de state wordt dus geupdate).
Dat alias stuk in de wiki moest dus nog in de automations.yaml. Dit stond nergens vermeld, en ben niet zo heel bekend met Home Assistant yaml files e.d., maar het is dus gelukt. Wellicht kan dat nog bij de wiki vermeld worden? Voor velen zal dit echt gesneden koek zijn, maar voor mij was het niet duidelijk.

Ik heb wel zelf even de range van 5 tot 250 veranderd, en de stappen veranderd naar stappen van 5, kan dit problemen geven of niet? Dit luistert toch niet zo nauw, en heb dan liever simpel 5 stappen verschil iedere keer.

Daarnaast krijg ik geen temperature of humidity door. Kan dit alleen uitgelezen worden met de extra sensor van @arjenhiemstra? of kan de itho CVE-S PAK dit ook al doorgeven?

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
# Itho daalderop MV www.nrgwatch.nl
fan:
    - platform: mqtt
      name: Fan
      command_topic: "itho/cmd"
      speed_command_topic: "itho/cmd"
      state_topic: "itho/state"
      speed_state_topic: "itho/state"
      state_value_template: >
        {% if value_json == 0 -%}0{%- elif value_json > 0 -%}254{%- endif %}
      speed_value_template: "{{value.json}}"
      payload_off: "0"
      payload_on: "254"
      payload_low_speed: "65"
      payload_medium_speed: "127"
      payload_high_speed: "254"

input_number: 
  itho_0b08_fan:
    name: ITHO 0b08 Fan
    icon: mdi:fan
    initial: 5
    min: 5
    max: 250
    step: 5

sensor:
    name: "ITHO status 0b08 Fan"
    name: "ITHO 0b08 Temperature"
    state_topic: "itho/sensor"
    unit_of_measurement: "°C"
    value_template: "{{ value_json.temp }}"
    name: "ITHO 0b08 Humidity"
    unit_of_measurement: "%"
    value_template: "{{ value_json.hum }}"

automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- alias: "Set fan slider itho<description>"
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: 'itho/state'
  action:
    service: input_number.set_value
    data:
      entity_id: input_number.itho_0b08_fan
      value: "{{ trigger.payload }}"
- alias: "Fan slider itho<description> moved"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_number.itho_0b08_fan
  condition:
    condition: template
    value_template: "{{ states('sensor.itho_status_<unit2>_fan') | int != states('input_number.itho_0b08_fan') | int }}"
  action:
    service: mqtt.publish
    data:
      topic: 'itho/cmd'
      retain: true
      payload: "{{ states('input_number.itho_0b08_fan') | int }}"

Ik heb Hum/Temp sensor support op off staan in de moduel settings.

[Afbeelding]
Hoe heb jij die slider voor elkaar gekregen.
Dit is mijn YAML code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:

Maar het ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64PgnLvocXmueyX_-1-JD3PKDgo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F9nmxT7S2xaorK3bP4NDYvx0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
arjenhiemstra schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:09:
Version 2.3-beta5

Waarschijnlijk de laatste beta voor 2.3 final.

- fix: voorkom crashen van niet-ondersteunde of gedeeltelijk ondersteunde itho apparaten
- breaking:
Aan de positieve kant; alle instellingen en labels zijn opnieuw gegenereerd en gecontroleerd (en sommige vertaald) met een script en daarmee consistenter geworden, eenheden zijn toegevoegd waar beschikbaar en labels zijn meer beschrijvend (dank aan @smesjz voor alle hulp met het script!).
Aan de andere kant; automatiseringen gebaseerd op de API, specifiek de itho status label gebaseerde automatiseringen moeten wellicht worden bijgewerkt.
- added: ondersteuning voor itho HeatPump (WPU) apparaten en AutoTemp apparaten.

Graag de labels voor status en instellingen controleren / testen, als je iets verkeerds ziet, laat het me weten.

flash de juiste firmware bestanden! cve hardware revisie 1 werkt niet met deze firmware versie.
Firmware binary for cve hardware revision 2:
https://github.com/arjenh...rgitho-hw2-v2.3-beta5.bin

Firmware binary for non-cve hardware revision 1:
https://github.com/arjenh...tho-noncve-v2.3-beta5.bin
Zojuist de nieuwe beta5 versie geinstalleerd, maar dit keer lijkt er in mijn geval iets mis te gaan. Zowel de module als de box zelf zit in een soort boot loop. De verbinding met de module daarbij steeds onderbroken en de box spint dan steeds opnieuw op. Voor nu heb ik de print er even uitgehaald, want op deze manier werkt hij niet goed meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LJ80 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:47:
[...]

Hoe heb jij die slider voor elkaar gekregen.
Dit is mijn YAML code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:

Maar het ziet er zo uit:
[Afbeelding]
luie donder :) klik hier eens https://github.com/arjenh...omotica---home-automation

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 13 ... 63 Laatste