Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 12 ... 62 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ik heb een module bij Arjen besteld en als het goed is komt deze straks binnen.

Ik ben heel benieuwd. Ik heb nog nooit iets met MQTT gedaan binnen HA, dus hopelijk verloopt alles vloeiend.

Kan niet wachten om de eerste automations erin te zetten. Een van de automations die ik aan wil maken binnen Nodered, is om de fan op een bepaalde percentages te laten lopen bij het aantal personen dat binnen is. Nu staat deze simpelweg enkel op low als we thuis zijn en gaat enkel op high zodra we douchen of aan het koken zijn.

Van de week ontvang ik een Netatmo om CO2 te meten in huis en daar ook automations mee te maken.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:49:
[...]

De wiki staat voor iedereen nu open om te bewerken als het goed is, geen idee hoe dat gaat werken maar wat ik tot nu toe zie vind ik super gaaf!
Volgens mij heb je nog steeds een Github account nodig. Anoniem kan niet en volgens mij stond ie al open aangezien ik al kon editen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 23:44

JoeBlack2k

I Love Hilary

Het is mij eindelijk gelukt om de mechanische fan toe te voegen aan Homey doormiddel van MQTT Hub zodat de sensors en de fan van 0 tot 256 te bedienen is:

Homey apps:
MQTT Client
MQTT Hub

Voeg nieuw device toe met MQTT Hub Type FAN Capabilities maken niet uit
klik op het device en ga naar settings

copy paste het volgende in het tekstvak:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
  "dim": {
    "capability": "dim",
    "stateTopic": "itho/state",
    "setTopic": "itho/cmd",
    "valueTemplate": "round((value / 255) * 100)",
    "outputTemplate": "round((value / 100) * 255)",
    "displayName": "Dim level" 
  },
  "measure_temperature": {
    "capability": "measure_temperature",
    "stateTopic": "itho/ithostatus",
    "setTopic": "",
    "valueTemplate": "$.temp",
    "outputTemplate": "",
    "displayName": "Temperature"
  },
  "measure_humidity": {
    "capability": "measure_humidity",
    "valueTemplate": "$.hum",
    "displayName": "Humidity"
  }
}

Nu heb je een device met sensors en een dimmer :)

Hilary Duff 4-Life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
JoeBlack2k schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:56:
Het is mij eindelijk gelukt om de mechanische fan toe te voegen aan Homey doormiddel van MQTT Hub zodat de sensors en de fan van 0 tot 256 te bedienen is:

Homey apps:
MQTT Client
MQTT Hub

Voeg nieuw device toe met MQTT Hub Type FAN Capabilities maken niet uit
klik op het device en ga naar settings

copy paste het volgende in het tekstvak:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
  "dim": {
    "capability": "dim",
    "stateTopic": "itho/state",
    "setTopic": "itho/cmd",
    "valueTemplate": "round((value / 255) * 100)",
    "outputTemplate": "round((value / 100) * 255)",
    "displayName": "Dim level" 
  },
  "measure_temperature": {
    "capability": "measure_temperature",
    "valueTemplate": "$.temp",
    "displayName": "Temperature"
  },
  "measure_humidity": {
    "capability": "measure_humidity",
    "valueTemplate": "$.hum",
    "displayName": "Humidity"
  }
}

Nu heb je een device met sensors en een dimmer :)
Nu ook in wiki https://github.com/arjenh...fi/wiki/Homey-integration , klopt dat een beetje?

Ik heb geen Homey maar het valt me op dat eerste post over Homey MQTT broker als app gebruikt en jij Hub. Geen idee wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 13:32
@arjenhiemstra
Ik zie in de debug log dat mijn module regelmatig herstart:
2021-11-02 19:19:24 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET

Wat is die OWDT_RESET melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:54
arjenhiemstra schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:49:
[...]

Heb je de virtual remote gejoined aan de unit?
Het zal ongetwijfeld zijn: read the f*cking manual, maar ik kom geen meter verder. Wat heb ik gedaan:

A) Send join command op every power ongezet
B) Force medium mode op "on' gezet
C) Map RF remotes to virtual remot op "on' gezet
+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hTYrl5-0CePTBQdmM7p6ChaWf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rq4fYBw10kZvr39xk2onlOaL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByWcHNSUuYB6m_llBgpTN-L6V9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rk1RvZoMJLoCVHsfV0hckZQZ.png?f=fotoalbum_large

Resultaat: nul reactie, ook niet via de web API. ook de knoppen I2C virtual remote commands werken niet. Doe ik iets fout?

[ Voor 20% gewijzigd door konehead op 02-11-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

smesjz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:49:
[...]

Nu ook in wiki https://github.com/arjenh...fi/wiki/Homey-integration , klopt dat een beetje?

Ik heb geen Homey maar het valt me op dat eerste post over Homey MQTT broker als app gebruikt en jij Hub. Geen idee wat het verschil is.
Yes klopt

je hebt bij homey kleine dockers. Homey client connect met je mqtt broker en mqtt hub maakt virtuele apparaten via de client met je broker (addon voor client dus)

8)

Hilary Duff 4-Life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Oke, ik ben er een beetje te nonchalant ingegaan denk ik ;)

Ik heb de module op de PCB geprikt, Mosquitto server geinstalleerd op Home Assistant, en het stuk code toegevoegd in de configuration.yaml, maar nu?

Ik moet ook even zeggen dat ik voor het eerst MQTT gebruik, en heb er wel wat filmpjes van gekeken, maar snap nog niet echt goed hoe het werkt met de payloads e.d. en hoe ik de sliders in Lovelace krijg, en hoe ik de boel kan integreren in NodeRED.

Is er iemand die mij wellicht een klein beetje op weg kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• konehead
Wachten... schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:20:

Ik heb de module op de PCB geprikt, Mosquitto server geinstalleerd op Home Assistant, en het stuk code toegevoegd in de configuration.yaml, maar nu?

Ik moet ook even zeggen dat ik voor het eerst MQTT gebruik, en heb er wel wat filmpjes van gekeken, maar snap nog niet echt goed hoe het werkt met de payloads e.d. en hoe ik de sliders in Lovelace krijg, en hoe ik de boel kan integreren in NodeRED.

Ik zou ook MQTT explorer installeren. Dan kan je volgen wat er over je netwerk gaat.. zie ook mijn printscreens van gisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
konehead schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:24:
[...]

Ik zou ook MQTT explorer installeren. Dan kan je volgen wat er over je netwerk gaat.. zie ook mijn printscreens van gisteren
Ga ik gelijk even doen.... maar dan?
Hoe krijg ik de sliders e.d. in Lovelace en hoe start je met NodeRED met MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
JoeBlack2k schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:09:
[...]

Yes klopt

je hebt bij homey kleine dockers. Homey client connect met je mqtt broker en mqtt hub maakt virtuele apparaten via de client met je broker (addon voor client dus)

8)
maar je hebt dus ook (nog steeds) een broker nodig zoals Mosquitto? Dus client + broker + hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

smesjz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:30:
[...]

maar je hebt dus ook (nog steeds) een broker nodig zoals Mosquitto? Dus client + broker + hub?
Ja, je hebt een eigen of homey broker nodig

Hilary Duff 4-Life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:20:

Dit gevolgd? https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant

Ik zou NodeRED pas gebruiken als de basics werken. Geen foutmeldingen in Home Assistant logs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
JoeBlack2k schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:34:
[...]

Ja, je hebt een eigen of homey broker nodig
Ok, e.e.a. is nu wat aangepast in wiki. We komen er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
smesjz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:34:
[...]

Dit gevolgd? https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant

Ik zou NodeRED pas gebruiken als de basics werken. Geen foutmeldingen in Home Assistant logs?
Nee alles werkt in principe, er staat ook connected in NodeRED als ik een MQTT node toevoeg en de server heb toegevoegd.

Ik kan de MQTT ook vinden met de MQTT explorer zoals @konehead al aangaf.

Maar wat je al zegt, ik moet beginnen bij de basis, ik heb nu nog geen idee hoe ik info in de lovelace krijgt, en hoe ik bijvoorbeeld in Lovelace de snelheid aan kan passen o.i.d.

Ik ga het stuk even lezen.

PS: Ik wist niet eens dat je naar de Wiki sectie kon, en dat je daar per OS informatie kon bekijken. Ik had enkel de homepage ervan gelezen 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 02-11-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:47
fishman schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:21:
@arjenhiemstra
Ik zie in de debug log dat mijn module regelmatig herstart:
2021-11-02 19:19:24 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET

Wat is die OWDT_RESET melding?
OWDT is een niet door de firmware (lees mijn code) geinitieerde reset omdat er een foutsituatie is gedetecteerd. Kan nog steeds mijn mijn code te maken hebben overigens.
Kan van alles zijn, helaas wordt de fout data alleen via serial eruit gespuugd en is die niet op de flash partitie te loggen.

Twee tips:
1. Flash de laatste firmware (met name in de webserver lib heb ik een aantal fixes rondom websocket stabiliteit en memory corruption verwerkt).
2. Probeer eens een format van de flash partitie en opnieuw de setup te doen. Ik heb het vermoeden dat als de add-on vastloopt tijdens het schrijven van de flash dat de flash partitie misschien wel corrupt raakt -> gevolg is meer corrupte flash enz. Een format wil dan wel eens helpen.

Als dat niet werkt dan moeten we even verder zoeken. Zit er regelmaat in? Gebeurt het op bepaalde tijdstippen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wachten... schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:40:
[...]

Nee alles werkt in principe, er staat ook connected in NodeRED als ik een MQTT node toevoeg en de server heb toegevoegd.

Ik kan de MQTT ook vinden met de MQTT explorer zoals @konehead al aangaf.

Maar wat je al zegt, ik moet beginnen bij de basis, ik heb nu nog geen idee hoe ik info in de lovelace krijgt, en hoe ik bijvoorbeeld in Lovelace de snelheid aan kan passen o.i.d.

Ik ga het stuk even lezen.

PS: Ik wist niet eens dat je naar de Wiki sectie kon, en dat je daar per OS informatie kon bekijken. Ik had enkel de homepage ervan gelezen 8)7
Als je home assistant gebruikt en MQTT broker draaiende hebt zou de auto discovery genoeg moeten zijn. Ik heb met mijn home assistant geen regel YAML aan hoeven passen om de add-on werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
konehead schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:57:
[...]

Het zal ongetwijfeld zijn: read the f*cking manual, maar ik kom geen meter verder. Wat heb ik gedaan:

A) Send join command op every power ongezet
B) Force medium mode op "on' gezet
C) Map RF remotes to virtual remot op "on' gezet
+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Resultaat: nul reactie, ook niet via de web API. ook de knoppen I2C virtual remote commands werken niet. Doe ik iets fout?
Klinkt OK. Wat is de procedure om een nieuwe fysieke remote te koppelen aan de demandflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:44:
[...]

Als je home assistant gebruikt en MQTT broker draaiende hebt zou de auto discovery genoeg moeten zijn. Ik heb met mijn home assistant geen regel YAML aan hoeven passen om de add-on werkend te krijgen.
Misschien meer voor GitHub als feature request: voor non-CVE met auto-discovery komt ie als fan met aan/uit terecht met een slider (wat dus niet werkt). Maar weet niet precies hoe je zonder code daar een vremote van maakt voor de beschikbare opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
smesjz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:48:
[...]

Misschien meer voor GitHub als feature request: voor non-CVE met auto-discovery komt ie als fan met aan/uit terecht met een slider (wat dus niet werkt). Maar weet niet precies hoe je zonder code daar een vremote van maakt voor de beschikbare opties.
Ik heb ook niks aangepast en kan de fan wel gewoon zien, maar ik zie enkel een aan en uit knop (die niks doet).

Maar ik ga sowieso eerst even de wiki lezen. Wellicht dat ik er dan al uit kom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:48:
[...]

Helemaal mee eens, daar moet nog iets mee gebeuren inderdaad! (zowel in de webinterface als in de integratie met oa. HA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wachten... schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:51:
[...]

Ik heb ook niks aangepast en kan de fan wel gewoon zien, maar ik zie enkel een aan en uit knop (die niks doet).

Maar ik ga sowieso eerst even de wiki lezen. Wellicht dat ik er dan al uit kom ;)
Jij hebt toch 'gewoon' een CVE, geen WTW of DemandFlow dingen?
In dat geval zou het wel moeten werken en zou je geen aan/uit maar een slider moeten zien zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1JIuCFRKW6Gv9aZjbyrXWPstRU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4tn7BWqTILjA6MEhKFwCRXce.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:55:
[...]

Helemaal mee eens, daar moet nog iets mee gebeuren inderdaad! (zowel in de webinterface als in de integratie met oa. HA).
Makkelijkst lijkt me via MQTT autodiscovery iets te gebruiken als preset_mode_command_topic en preset_modes. En preset mode is dan iets als low,medium,high,timer1,timer2 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:58:
[...]

Jij hebt toch 'gewoon' een CVE, geen WTW of DemandFlow dingen?
In dat geval zou het wel moeten werken en zou je geen aan/uit maar een slider moeten zien zoals dit:
[Afbeelding]
Nee sorry, ik voel me echt een kneus, ik had heel het stuk "installation" niet gezien, en moet blijkbaar eerst nog met een telefoon met dat dingen connecten etc.

Ik heb die module er gewoon in gedaan, en kwam ook nergens iets tegen over die installatie op de links of in de topic start o.i.d. Ik ben ook niet echt bekend met hoe Github werkt enz.

Er staat alleen op de pagina dat ik "gewoon" moet connecten met de wifi, maar hij vraagt om een wachtwoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wachten... schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:20:
[...]

Nee sorry, ik voel me echt een kneus, ik had heel het stuk "installation" niet gezien, en moet blijkbaar eerst nog met een telefoon met dat dingen connecten etc.

Ik heb die module er gewoon in gedaan, en kwam ook nergens iets tegen over die installatie op de links of in de topic start o.i.d. Ik ben ook niet echt bekend met hoe Github werkt enz.

Er staat alleen op de pagina dat ik "gewoon" moet connecten met de wifi, maar hij vraagt om een wachtwoord?
De QR code (en link) op het zakje ook niet gezien? Scan de link even of download de handleiding hier:
https://github.com/arjenh...aw/master/handleiding.pdf
of wiki:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki

Er hebben een hoop mensen een hoop moeite hierin gestoken, het is op zn minst netjes om even de moeite te nemen om de handleiding te lezen vind ik....
Daarna helpt iedereen je met liefde weer verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:24:
[...]

De QR code (en link) op het zakje ook niet gezien? Scan de link even of download de handleiding hier:
https://github.com/arjenh...aw/master/handleiding.pdf
of wiki:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki

Er hebben een hoop mensen een hoop moeite hierin gestoken, het is op zn minst netjes om even de moeite te nemen om de handleiding te lezen vind ik....
Daarna helpt iedereen je met liefde weer verder :)
Het is ook totaal geen desinteresse! Ik had alleen heel de TS gelezen, en zag daar enkel een klein stukje YAML voor Home Assistant, en een link naar de Github (waar ik niet bekend mee ben, maar wel die pagina heb gelezen). Daarom begon ik er net ook mee dat ik er wellicht te nonchalant in was gegaan en snapte niet zo goed hoe of wat.

Voor jullie is het misschien allemaal vanzelfsprekend waar alles te vinden is. Je hebt het ook allemaal netjes geregeld Ik had de link op de verpakking gezien en daar stond ook een Github link op, en ik dacht "die staat ook op Tweakers, dus ik kijk daar wel op" Niet gezien dat het een totaal andere link was naar een handleiding"

Wellicht een link naar de handleiding in de TS voor mensen zoals ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
smesjz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:11:
[...]

Makkelijkst lijkt me via MQTT autodiscovery iets te gebruiken als preset_mode_command_topic en preset_modes. En preset mode is dan iets als low,medium,high,timer1,timer2 etc.
@arjenhiemstra : zie https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:15

Dogooder

dus...

Hier inmiddels ook al een kleine week de module gekoppeld aan een qualtiyflow module. Installatie ging zeer soepel en ik kijk nu vol interesse via home assistant hoe het systeem eigenlijk werkt.
Ik heb nog geen succes met het systeem ook daadwerkelijk te bedienen. Ook niet echt mijn best gedaan.
Als ik de installatie handleiding bekijk dan lijkt het erop dat een afstandbediening enkel tijdens IBS fase 1 kan worden gepaired.

Verder zou ik ook graag per kamer willen bepalen voor extra afzuiging, Als ik de installaite handleiding er weer bij pak dan denk ik dat dat het beste gaat door een PIR sensor te simuleren. @arjenhiemstra denk jij dat dit een mogelijkheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:17
Ook lekker bezig maar wat me nog even niet lukt is om de Itho echt wat langzamer te laten draaien. Ik heb nu de range gezet op 2 (low). maar dan blijft de Itho op ongeveer 1200 rpm draaien. Als ik de Itho via de originele ab op laag zet dan draait hij op ongeveer 480 rpm. Hoe krijg ik dit nu via de addon voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Dogooder schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:36:
Hier inmiddels ook al een kleine week de module gekoppeld aan een qualtiyflow module. Installatie ging zeer soepel en ik kijk nu vol interesse via home assistant hoe het systeem eigenlijk werkt.
Hoe ziet je MQTT uitvoer van litho/ithostatus er uit? Ik heb een HRU-350 en kan status uitlezen en mode (low, medium,high) doorsturen. Maar heb (helaas) geen qualityflow maar ik verwacht dat je remote ook een identifier mee stuurt van kamer waar ie geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Ik heb inmiddels de fan in Home Assistant staan, en kan deze ook bedienen.

Ik probeer nu de wiki pagina te volgen van Home Assistant op Github, maar snap nog niet zo goed hoe ik alle sensoren werkend krijg. Er staat iets vermeld over de placeholders, maar ik begrijp het niet zo heel goed.

Zodra ik de codes plak in de configuration.yaml en iets invul op de placeholders, dan houd de bestaande fan ermee op. Ik krijg dan wel de entities te zien, maar ik kan heel de fan niet besturen of iets uitlezen.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen?

Zonder iets toe te voegen in de cofiguration.yaml, dan zie ik deze device, die ik ook met de slider kan bedienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hb0jcINZmqUZbEoou4r3QBsT5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MCskmmtiNKcs3nhxZrqvikpU.png?f=user_large

Zodra ik de codes plak uit de configuration.yaml, en naar deze verwijs in de Lovelace, dan zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnAp5Te_PmdVs-PiNeGPoiF7gRE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NRT8piw82iNwAPeeah8OR4G8.png?f=user_large

Ik ontvang overigens ook een foutmelding zodra ik het stuk van de alias toevoeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqkIu0Q41VusXrXRZOq1yTrz2gE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4fMLmpUOocHyDh1Pp2kUGHRF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

smesjz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:36:
[...]

Hoe ziet je MQTT uitvoer van litho/ithostatus er uit? Ik heb een HRU-350 en kan status uitlezen en mode (low, medium,high) doorsturen. Maar heb (helaas) geen qualityflow maar ik verwacht dat je remote ook een identifier mee stuurt van kamer waar ie geplaatst.
Ik heb helaas geen remote per kamer. Slechts een algemene afstandsbediening waarbij ik kan kiezen tussen eco, comfort, kookstand of timer.
Ik heb enkel een ithostatus beschikbaar vanuit ha. Maar ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5i6jnKb8ANgk2KxMfnjENxFxXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/89RucAOdKaY6w3IKe92MeAAg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 14:52
Hi Arjan,

Vandaag m'n exemplaar in de brievenbus mogen vinden. Moet er nog mee aan de slag, maar nu alvast lof voor het feit dat je ze in 'massa' verkoopt en er zo veel andere Tweakers blij kunt maken, tegen een prijs die op mij in ieder geval overkomt alsof je er weinig aan over houdt. En in deze tijd van chiptekorten zelfs op voorraad en snel geleverd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 14:52
Wachten... schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:34:

Ik probeer nu de wiki pagina te volgen van Home Assistant op Github, maar snap nog niet zo goed hoe ik alle sensoren werkend krijg. Er staat iets vermeld over de placeholders, maar ik begrijp het niet zo heel goed.

Zodra ik de codes plak in de configuration.yaml en iets invul op de placeholders, dan houd de bestaande fan ermee op. Ik krijg dan wel de entities te zien, maar ik kan heel de fan niet besturen of iets uitlezen.

Zonder iets toe te voegen in de cofiguration.yaml, dan zie ik deze device, die ik ook met de slider kan bedienen.
[Afbeelding]

Zodra ik de codes plak uit de configuration.yaml, en naar deze verwijs in de Lovelace, dan zie ik dit:
[Afbeelding]

Ik ontvang overigens ook een foutmelding zodra ik het stuk van de alias toevoeg:
[Afbeelding]
Nog niet zelf gebruikt, maar als ik er zo snel naar kijk dan is het stuk code met de 'alias-en' bedoelt voor in je automations.yaml, niet voor in je configuration.yaml. Post anders even hoe je het er nu in hebt staan. Heb je <unit> vervangen door 0b08?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Torrentus schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:28:
[...]

Nog niet zelf gebruikt, maar als ik er zo snel naar kijk dan is het stuk code met de 'alias-en' bedoelt voor in je automations.yaml, niet voor in je configuration.yaml. Post anders even hoe je het er nu in hebt staan. Heb je <unit> vervangen door 0b08?
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet duidelijk door het gebruik van unit en unit2 en het mis wat uitleg wat het functioneel doet. Code kopiëren zonder uitleg er bij wat het doet is natuurlijk ook niet echt handig.

En denk dat niet iedere Itho unit temp / humidity sensors heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-07 15:59
Wachten... schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:34:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga je even volgen.
Ik zit met hetzelfde, alles werkt en is zichtbaar.
Ben alleen opzoek naar een goede automation in HA, liefst gebaseerd op YAML.
Node red snap ik (nog) niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
LJ80 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:11:
[...]

Ik ga je even volgen.
Ik zit met hetzelfde, alles werkt en is zichtbaar.
Ben alleen opzoek naar een goede automation in HA, liefst gebaseerd op YAML.
Node red snap ik (nog) niet.
Maar ligt ook beetje aan je use-case? Wil je bijv. ventilatie harder zetten op basis van humidity sensor?
Dat kan je ook makkelijk(er) in elkaar klikken via UI. Je hebt daar bijv. een fan.set_preset_mode voor low,medium,high of fan.set_speed , fan.increase_speed.

Bijv. deze leest waarde uit van humidity sensor op badkamer en zet mode op high zo lang humidity boven 70 zit. Als ie onder 60 komt gaat ie naar low.
sensor.badkamer_humidity is een simpele sensor van Xiaomi die humidity meet en dit werkt o.a. met een HRU-350.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Itho - Badkamer
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.badkamer_humidity
    above: '70'
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
      milliseconds: 0
condition: []
action:
  - service: fan.set_preset_mode
    data:
      preset_mode: high
    target:
      entity_id: fan.itho_hru_350
  - wait_for_trigger:
        below: '60'
    target:
    data:
      preset_mode: low
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
smesjz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:26:
[...]

Maar ligt ook beetje aan je use-case? Wil je bijv. ventilatie harder zetten op basis van humidity sensor?
Dat kan je ook makkelijk(er) in elkaar klikken via UI. Je hebt daar bijv. een fan.set_preset_mode voor low,medium,high of fan.set_speed , fan.increase_speed.

Bijv. deze leest waarde uit van humidity sensor op badkamer en zet mode op high zo lang humidity boven 70 zit. Als ie onder 60 komt gaat ie naar low.
sensor.badkamer_humidity is een simpele sensor van Xiaomi die humidity meet en dit werkt o.a. met een HRU-350.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
trigger:
    for:
action:
    data:
    target:
  - wait_for_trigger:
    target:
    data:
Dank je, ik ga er morgen even mee rommelen. Ik wil zelf hoofdzakelijk dingen instellen aan de hand van het aantal personen dat thuis is (in Nodered).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dogooder schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:36:
Ik heb nog geen succes met het systeem ook daadwerkelijk te bedienen. Ook niet echt mijn best gedaan.
Als ik de installatie handleiding bekijk dan lijkt het erop dat een afstandbediening enkel tijdens IBS fase 1 kan worden gepaired.

Verder zou ik ook graag per kamer willen bepalen voor extra afzuiging, Als ik de installaite handleiding er weer bij pak dan denk ik dat dat het beste gaat door een PIR sensor te simuleren. @arjenhiemstra denk jij dat dit een mogelijkheid is?
Ik heb geen PIR sensor maar ik denk dat het in de basis vrij makkelijk is zoiets te emuleren. Het basis RF protocol heb ik nu wel helemaal in de code zitten en wat ontbreekt is makkelijk toe te voegen. Het gaat hier dan om de PIR commando's direct op de I2C bus duwen, dat zou het mooiste zijn.

Ik heb de handleiding van de demandflow even doorgenomen. Blijkbaar is er een centrale remote (met het pannetje) en zijn er extra remotes per ruimte (de normale itho remotes). Ik moet nog even de hele setup opzetten en aan de praat krijgen (vooral even tijd ervoor vinden) om te testen hoe het eea in die situatie werkt. Ik kan mij voorstellen dat een virtuele remote per kamer dan handig zou zijn. Daar moet wel het eea in code voor aangepast worden wil dat mogelijk worden. Technisch kan het wel verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
VFRRijder schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:59:
Ook lekker bezig maar wat me nog even niet lukt is om de Itho echt wat langzamer te laten draaien. Ik heb nu de range gezet op 2 (low). maar dan blijft de Itho op ongeveer 1200 rpm draaien. Als ik de Itho via de originele ab op laag zet dan draait hij op ongeveer 480 rpm. Hoe krijg ik dit nu via de addon voor elkaar?
De laatste versie van de itho units hebben een minimum van 30% in auto mode. Check ff itho setting: "Minimum ventilation level in Auto without CO2 sensor", die staat dan waarschijnlijk op 20 of 30. Ik heb die op 0 gezet. Dan kan de box in principe zelfs helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Torrentus schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:26:
Hi Arjan,

Vandaag m'n exemplaar in de brievenbus mogen vinden. Moet er nog mee aan de slag, maar nu alvast lof voor het feit dat je ze in 'massa' verkoopt en er zo veel andere Tweakers blij kunt maken, tegen een prijs die op mij in ieder geval overkomt alsof je er weinig aan over houdt. En in deze tijd van chiptekorten zelfs op voorraad en snel geleverd! _/-\o_
Thanks! :)
Die chiptekorten worden idd erg lastig, ik heb nu al 3 keer het ontwerp moeten aanpassen vanwege onderdelen issues. De volgende revisie zelfs grotendeels opnieuw moeten ontwerpen.
Prijzen schieten ook belachelijk omhoog :( Hoop dat dit snel weer voorbij is maar voorlopig zie ik het helaas alleen maar erger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:26:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
trigger:
    for:
action:
    data:
    target:
  - wait_for_trigger:
    target:
    data:
ff check check dubbel check, de virtual remote werkt goed icm met HRU350?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
arjenhiemstra schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:11:
[...]

Ik heb geen PIR sensor maar ik denk dat het in de basis vrij makkelijk is zoiets te emuleren. Het basis RF protocol heb ik nu wel helemaal in de code zitten en wat ontbreekt is makkelijk toe te voegen. Het gaat hier dan om de PIR commando's direct op de I2C bus duwen, dat zou het mooiste zijn.

Ik heb de handleiding van de demandflow even doorgenomen. Blijkbaar is er een centrale remote (met het pannetje) en zijn er extra remotes per ruimte (de normale itho remotes). Ik moet nog even de hele setup opzetten en aan de praat krijgen (vooral even tijd ervoor vinden) om te testen hoe het eea in die situatie werkt. Ik kan mij voorstellen dat een virtuele remote per kamer dan handig zou zijn. Daar moet wel het eea in code voor aangepast worden wil dat mogelijk worden. Technisch kan het wel verwacht ik.
@arjenhiemstra dit zou echt de bom zijn! Per kamer dan kan de WC use case ook! Als ik iets kan testen/uitvogelen: let me know!

Als ik het goed begrijp heeft @Dogooder dezelfde uitdaging als ik met aansturen. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:17:
[...]

ff check check dubbel check, de virtual remote werkt goed icm met HRU350?
Dat is dus wel raar, via api.html?command=low en api.html?vremote=low geeft OK maar doet vervolgens niks als ie in auto mode staat (actual_mode = 24) en force medium staat aan.

Handmatig via fysieke remote op medium zetten en dan bovenstaande doen gaat wel goed: unit gaat naar low.

Rare is alleen op iPad (geen PC / Mac in de buurt) dat daarna add-on website vast loopt:
Debug laat niks zien dat duidt op fout en ik zie Itho I2C connection status: unknown

Itho status, system settings, MQTT laten lege settings zien. Debuggen met iPad is beetje lastig dus zal kijken of ik het morgen op Mac met Chrome of Safari kan reproduceren. Misschien heeft te maken met de websocket bug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Torrentus schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:28:
[...]

Ik heb inmiddels de <UNIT> veranderd naar de 0b08 (naam van mijn Module).
Echter krijg ik nog steeds geen status, en werkt de slider niet.

Onderstaand heb ik toegevoegd aan de configuration.yaml
Ik snap overigens het verschil ook niet zo goed tussen den <UNIT> en <UNIT2>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
input_number: 
  itho0b08_fan:
    name: ITHO 0b08 Fan
    icon: mdi:fan
    initial: 1
    min: 0
    max: 254
    step: 1

sensor:
  - platform: mqtt
    name: "ITHO status 0b08 Fan"
    state_topic: "itho0b08/state"
    name: "ITHO 0b08 Temperature "
    state_topic: "itho0b08/sensor"
    unit_of_measurement: "°C"
    value_template: "{{ value_json.temp }}"
    name: "ITHO 0b08 Humidity"
    state_topic: "itho0b08/sensor"
    unit_of_measurement: "%"
    value_template: "{{ value_json.hum }}"

@smesjz @LJ80 Ik neem jullie even mee in het proces (zoals gevraagd).

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 06-11-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Wachten... schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:31:

@smesjz @LJ80 Ik neem jullie even mee in het proces (zoals gevraagd).
Dit begint meer iets te worden voor Home assistant topic. Wat staat er in de logs? (Configuration / Logs).

Je state topic klopt volgens mij niet. Komt dit wel overeen met wat je hebt staan bij MQTT config van de add-on?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

konehead schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:26:[...]

Als ik het goed begrijp heeft @Dogooder dezelfde uitdaging als ik met aansturen. Klopt dat?
Klopt, ik krijg ook geen virtual remote paired/joined met de demand/ quality flow.

Maar ik heb niet veel behoefte om de fan hoger of lager te zetten als ik geen invloed op heb in welke ruimte dat is.

Wel zou ik al heel blij zijn als ik het pannetje/ kook commando kan simuleren. Dan kan ik de itho automatisch in kookstand zetten als bijvoorbeeld stroom meet bij de inductie of afzuigkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
Dogooder schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:21:
[...]

Klopt, ik krijg ook geen virtual remote paired/joined met de demand/ quality flow.

Maar ik heb niet veel behoefte om de fan hoger of lager te zetten als ik geen invloed op heb in welke ruimte dat is.

Wel zou ik al heel blij zijn als ik het pannetje/ kook commando kan simuleren. Dan kan ik de itho automatisch in kookstand zetten als bijvoorbeeld stroom meet bij de inductie of afzuigkap.
Eens, maar stiekem hoop ik dat we per ruimte kunnen gaan schakelen. Stapje voor stapje, ik hoop dat we @arjenhiemstra ergens mee kunnen helpen. Het meten is al grappig. ook de C02 per slaapkamer. Maar automatiseren is het einddoel. Qua jouw use-case (dan weet je gelijk hoe laat ik ging koken), ik heb een afzuigkap (met losse motor) en twee ITHO ventielen in de keuken (ventiel 1 = afzuigkap, ventiel 2 = keuken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwQ4ktj8tqaAaCLri4w7E2aKFXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sqNpBAdWB2TnbRUICoE2e2mI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door konehead op 06-11-2021 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
smesjz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:53:
[...]

Dit begint meer iets te worden voor Home assistant topic. Wat staat er in de logs? (Configuration / Logs).

Je state topic klopt volgens mij niet. Komt dit wel overeen met wat je hebt staan bij MQTT config van de add-on?
Ja ik heb geen idee waar ik het beste om hulp kan vragen. Ik dacht het gaat specifiek over deze module, anders wordt het voor anderen ook lastig zoeken als ze tegen hetzelfde aan lopen

Ik heb ondertussen de state voor elkaar, en de slider werkt. (de state wordt dus geupdate).
Dat alias stuk in de wiki moest dus nog in de automations.yaml. Dit stond nergens vermeld, en ben niet zo heel bekend met Home Assistant yaml files e.d., maar het is dus gelukt. Wellicht kan dat nog bij de wiki vermeld worden? Voor velen zal dit echt gesneden koek zijn, maar voor mij was het niet duidelijk.

Ik heb wel zelf even de range van 5 tot 250 veranderd, en de stappen veranderd naar stappen van 5, kan dit problemen geven of niet? Dit luistert toch niet zo nauw, en heb dan liever simpel 5 stappen verschil iedere keer.

Daarnaast krijg ik geen temperature of humidity door. Kan dit alleen uitgelezen worden met de extra sensor van @arjenhiemstra? of kan de itho CVE-S PAK dit ook al doorgeven?

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
# Itho daalderop MV www.nrgwatch.nl
fan:
      name: Fan
      command_topic: "itho/cmd"
      speed_command_topic: "itho/cmd"
      state_topic: "itho/state"
      speed_state_topic: "itho/state"
      state_value_template: >
        {% if value_json == 0 -%}0{%- elif value_json > 0 -%}254{%- endif %}
      speed_value_template: "{{value.json}}"
      payload_off: "0"
      payload_on: "254"
      payload_low_speed: "65"
      payload_medium_speed: "127"
      payload_high_speed: "254"

input_number: 
  itho_0b08_fan:
    name: ITHO 0b08 Fan
    icon: mdi:fan
    initial: 5
    min: 5
    max: 250
    step: 5

sensor:
    name: "ITHO status 0b08 Fan"
    name: "ITHO 0b08 Temperature"
    state_topic: "itho/sensor"
    name: "ITHO 0b08 Humidity"

automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- alias: "Set fan slider itho<description>"
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: 'itho/state'
  action:
    service: input_number.set_value
    data:
      entity_id: input_number.itho_0b08_fan
      value: "{{ trigger.payload }}"
- alias: "Fan slider itho<description> moved"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_number.itho_0b08_fan
  condition:
    condition: template
    value_template: "{{ states('sensor.itho_status_<unit2>_fan') | int != states('input_number.itho_0b08_fan') | int }}"
  action:
    service: mqtt.publish
    data:
      topic: 'itho/cmd'
      retain: true
      payload: "{{ states('input_number.itho_0b08_fan') | int }}"

Ik heb Hum/Temp sensor support op off staan in de moduel settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5I6Af0QQBVOuD1ZQDpjNVvt5wU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z9A66gj29QdPC4yiQw9Sar7T.png?f=user_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Zo, pfff, ik heb het zat :) weer ff een zaterdagje solderen en testen geweest :S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS9PPjvEZLBA2vRGyZKhQNm-jXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjhJVVyjc5Cq7iaCDc0z84wF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
[b]Wachten... schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:11:Daarnaast krijg ik geen temperature of humidity door. Kan dit alleen uitgelezen worden met de extra sensor van @arjenhiemstra? of kan de itho CVE-S PAK dit ook al doorgeven?
Zou eigenlijk out of the box moeten werken, het itho/sensor topic bestaat niet meer. De info is nu te vinden op itho/ithostatus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:53:
[...]

Dat is dus wel raar, via api.html?command=low en api.html?vremote=low geeft OK maar doet vervolgens niks als ie in auto mode staat (actual_mode = 24) en force medium staat aan.

Handmatig via fysieke remote op medium zetten en dan bovenstaande doen gaat wel goed: unit gaat naar low.

Rare is alleen op iPad (geen PC / Mac in de buurt) dat daarna add-on website vast loopt:
Debug laat niks zien dat duidt op fout en ik zie Itho I2C connection status: unknown

Itho status, system settings, MQTT laten lege settings zien. Debuggen met iPad is beetje lastig dus zal kijken of ik het morgen op Mac met Chrome of Safari kan reproduceren. Misschien heeft te maken met de websocket bug?
OK = alleen API call OK. Niet of de itho het commando ook verwerkt heeft.
Sowieso voor demandflow en hru heeft force medium geen zin, dat is alleen voor 0-254 based control

>Misschien heeft te maken met de websocket bug?

Dat lijkt met de laatste beta4 opgelost te zijn dus verwacht (hoop) het niet. Laat maar weten of je iets vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dogooder schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:21:
[...]

Nog niet aan toe gekomen om de setup hier te bouwen helaas om het joinen te testen. Pannetje/kook commando moet vrij makkelijk zijn verwacht ik, ik geloof dat het gewoon een standaard timer commando is maar dan 30 en 60 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
arjenhiemstra schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:01:
Zo, pfff, ik heb het zat :) weer ff een zaterdagje solderen en testen geweest :S

[Afbeelding]
Goed bezig @arjenhiemstra! 💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:01:

[Afbeelding]
Dus als ik Itho/sensor in de configuration.yaml verander naar Itho/ithostatus, dan zou het moeten werken?

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 07-11-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Wachten... schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:09:
[...]

Dus als ik Itho/sensor in de configuration.yaml verander naar Itho/ithostatus, dan zou het moeten werken?
Je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen ipv te vragen.

https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant is nu wat aangepast en hopelijk wat duidelijker.

Ik heb geen CVE unit maar de non-CVE versie, weet iemand waarom die "input_number.itho_fan_nr" nodig is in huidige wiki?

Het lijkt me dat je fan moet kunnen bedienen zonder zo'n extra input number...maar kan het zelf niet testen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
smesjz schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:45:
[...]

Je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen ipv te vragen.

https://github.com/arjenh...owifi/wiki/Home-Assistant is nu wat aangepast en hopelijk wat duidelijker.

Ik heb geen CVE unit maar de non-CVE versie, weet iemand waarom die "input_number.itho_fan_nr" nodig is in huidige wiki?

Het lijkt me dat je fan moet kunnen bedienen zonder zo'n extra input number...maar kan het zelf niet testen
Ik was nog niet thuis, dus kon het nog niet proberen. Ik dacht ik vraag het dan gelijk even voordat ik weer een halve dag verder ben ;)

Maar het is toch niet zo heel gek dat ik het allemaal vraag, anders was de Wiki ook niet aangepast toch?
Echt ik probeer dingen te leren en te proberen. Een pagina terug gaf ik ook al aan dat ik er te makkelijk in was gegaan en weinig kennis heb van al deze zaken, En ja dat is mijn eigen schuld, maar ik doe als huisvader en iemand die in de zorg werkt ook maar mijn best om het allemaal te leren en te begrijpen.

Sorry als ik eventueel mensen tot last ben, maar ik lees niet zo makkelijk door alles heen als jullie dat doen, en kijk dan even naar mijn specifieke situatie waar ik niet uit kom/kwam.

In ieder geval bedankt voor het aanpassen voor de Wiki, het is oprecht een heel stuk duidelijker zo. Ik ga er denk ik op deze manier wel uit komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wachten... schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:57:
[...]

Ik was nog niet thuis, dus kon het nog niet proberen. Ik dacht ik vraag het dan gelijk even voordat ik weer een halve dag verder ben ;)

Maar het is toch niet zo heel gek dat ik het allemaal vraag, anders was de Wiki ook niet aangepast toch?
Echt ik probeer dingen te leren en te proberen. Een pagina terug gaf ik ook al aan dat ik er te makkelijk in was gegaan en weinig kennis heb van al deze zaken, En ja dat is mijn eigen schuld, maar ik doe als huisvader en iemand die in de zorg werkt ook maar mijn best om het allemaal te leren en te begrijpen.

Sorry als ik eventueel mensen tot last ben, maar ik lees niet zo makkelijk door alles heen als jullie dat doen, en kijk dan even naar mijn specifieke situatie waar ik niet uit kom/kwam.

In ieder geval bedankt voor het aanpassen voor de Wiki, het is oprecht een heel stuk duidelijker zo. Ik ga er denk ik op deze manier wel uit komen :)
Geen probleem! Mijn reis door dit woud van mogelijkheden en vage begrippen is ook begonnen met vele vragen en langzaam maar zeker begrijp je steeds meer. Zeker blijven doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:04:
[...]

Geen probleem! Mijn reis door dit woud van mogelijkheden en vage begrippen is ook begonnen met vele vragen en langzaam maar zeker begrijp je steeds meer. Zeker blijven doen!
Dank voor je begrip. Het is soms ook moeilijk te peilen hoeveel kennis iemand heeft en je wilt ook niet iedere keer lappen tekst schrijven over ieder dingetje die je gedaan hebt. Ik probeer altijd al zoveel mogelijk met screenshots te werken etc., in de hoop dat ik daarmee anderen ook weer kan helpen die dit tegen komen.

Nu nog even voortbordurend op het eerdere 'probleem'
@smesjz Er zit volgens mij een fout in het stuk wat je gepost hebt op de wiki.

Ik had jouw stuk uit de wiki dus gekopieerd en geplakt, maar het werkte niet. Daardoor ben ik verder gaan zoeken waarom het niet werkte, en zag een configuratie fout over uniq_id. Deze heb ik dus aangepast naar unique_id. Ik kreeg toen geen fout meer tijden de configuratie check, maar de sensoren werkte nog steeds niet.

Ik ben toen weer verder gaan kijken en ondanks ik eerder erop werd geattendeerd door @arjenhiemstra dat de sensoren niet meer onder itho/sensor stonden, maar onder itho/ithostatus, ben ik even in de settings gaan zoeken van de module zelf (onder het kopje MQTT). Ik zag daar dat mijn sensor nog gewoon onder itho/sensor stond. Ik heb dus ook dit even aangepast, en na het rebooten van HA werkt het nu.

Moet ik nu de itho/sensor nog veranderen naar itho/ithostatus in het MQTT stuk, of kan ik deze zo laten?

Voor diegene die tegen hetzelfde aan lopen. Onderstaand mijn configuratie om gebruik te maken van de ingebouwde humidity en temperature (luchtvochtigheid en temperatuur) sensoren

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
    name: "ITHO status Fan"
    name: "ITHO Temperature"
    device_class: "temperature"
    unique_id: "itho_temp"
    name: "ITHO Humidity"
    device_class: "humidity"
    unique_id: "itho_hum"

Onder system settings heb ik de Hum/Temp sensor support op ON gezet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJdXCzs129t9n2Cv8PZ1I3KtqYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DvnacJjaGnaJ78PyziGODWyw.png?f=user_large

Dit krijg ik nu te zien in de lovelace (bijgevoegd de lovelace code)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rWBqgOVqwh0vnLGRK2mOdodoys=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7j5TFrPX19FX1Xk5WrKrZtn8.png?f=user_large

Let op: De <jouw itho code> even veranderen naar je eigen module code. (zie ook de wiki voor het input_number gedeelte).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: entities
entities:
  - entity: input_number.itho_<jouw itho code>_fan
    name: Fanspeed regelen
  - entity: sensor.itho_status_fan
    name: Huidige fanspeed
  - entity: sensor.itho_humidity
    name: Luchtvochtigheid
  - entity: sensor.itho_temperature
    name: temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
@arjenhiemstra : ik ben benieuwd of jouw add-on (met wat wijzigigen) voor non-CVE ook kan werken voor een WPU 55 waterpomp van Itho.
Er zit een zelfde RJ45 connector op als op de HRU en bediening lijkt me ook via I2C te gaan. Er zijn al wat hobby projectjes op basis van een RPI met wat zelf gesoldeer voor 5v/3.3v maar dat is wat minder fraai en meer gedoe (geen stroom punt voor RPI) en zoek een MQTT gebaseerde oplossing zoals je nu hebt.

Kan het kwaad om jouw add-on aan te sluiten op de waterpomp en te kijken wat er gebeurt qua I2C? Het gaat mij vooral om uitlezen waardes qua temperatuur van de bron, flow etc, settings of temperatuur wijzigen zou niet nodig moeten zijn voor mijn use-case.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Wachten... schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:08:
[...]

Dank voor je begrip. Het is soms ook moeilijk te peilen hoeveel kennis iemand heeft en je wilt ook niet iedere keer lappen tekst schrijven over ieder dingetje die je gedaan hebt. Ik probeer altijd al zoveel mogelijk met screenshots te werken etc., in de hoop dat ik daarmee anderen ook weer kan helpen die dit tegen komen.

Ik had jouw stuk uit de wiki dus gekopieerd en geplakt, maar het werkte niet. Daardoor ben ik verder gaan zoeken waarom het niet werkte, en zag een configuratie fout over uniq_id. Deze heb ik dus aangepast naar unique_id. Ik kreeg toen geen fout meer tijden de configuratie check, maar de sensoren werkte nog steeds niet.
thnx! het is nu aangepast. Ik had die uniq_id toegevoegd zonder goed te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:23:
@arjenhiemstra : ik ben benieuwd of jouw add-on (met wat wijzigigen) voor non-CVE ook kan werken voor een WPU 55 waterpomp van Itho.
Er zit een zelfde RJ45 connector op als op de HRU en bediening lijkt me ook via I2C te gaan. Er zijn al wat hobby projectjes op basis van een RPI met wat zelf gesoldeer voor 5v/3.3v maar dat is wat minder fraai en meer gedoe (geen stroom punt voor RPI) en zoek een MQTT gebaseerde oplossing zoals je nu hebt.

Kan het kwaad om jouw add-on aan te sluiten op de waterpomp en te kijken wat er gebeurt qua I2C? Het gaat mij vooral om uitlezen waardes qua temperatuur van de bron, flow etc, settings of temperatuur wijzigen zou niet nodig moeten zijn voor mijn use-case.
Technisch zou het moeten werken. Ik heb nog geen mapping van status labels en settings labels in de firmware zitten dus die pagina's blijven leeg. De commando's op de debug pagina werken wel verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wachten... schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:08:
[...]

Ik ben toen weer verder gaan kijken en ondanks ik eerder erop werd geattendeerd door @arjenhiemstra dat de sensoren niet meer onder itho/sensor stonden, maar onder itho/ithostatus, ben ik even in de settings gaan zoeken van de module zelf (onder het kopje MQTT). Ik zag daar dat mijn sensor nog gewoon onder itho/sensor stond. Ik heb dus ook dit even aangepast, en na het rebooten van HA werkt het nu.

Moet ik nu de itho/sensor nog veranderen naar itho/ithostatus in het MQTT stuk, of kan ik deze zo laten?

Voor diegene die tegen hetzelfde aan lopen. Onderstaand mijn configuratie om gebruik te maken van de ingebouwde humidity en temperature (luchtvochtigheid en temperatuur) sensoren

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:

Onder system settings heb ik de Hum/Temp sensor support op ON gezet
[Afbeelding]

Dit krijg ik nu te zien in de lovelace (bijgevoegd de lovelace code)
[Afbeelding]

Let op: De <jouw itho code> even veranderen naar je eigen module code. (zie ook de wiki voor het input_number gedeelte).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: entities
entities:
  - entity: input_number.itho_<jouw itho code>_fan
    name: Fanspeed regelen
  - entity: sensor.itho_status_fan
    name: Huidige fanspeed
  - entity: sensor.itho_humidity
    name: Luchtvochtigheid
  - entity: sensor.itho_temperature
    name: temperatuur
Ik realiseer mij nu dat je waarschijnlijk niet de laatste beta4 firmware versie hebt waardoor je nog temp/hum support moest aanzetten. In de laatste firmware versie is dat niet meer nodig als je een originele sensor van itho hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:32:
[...]

Ik realiseer mij nu dat je waarschijnlijk niet de laatste beta4 firmware versie hebt waardoor je nog temp/hum support moest aanzetten. In de laatste firmware versie is dat niet meer nodig als je een originele sensor van itho hebt.
Aha oke, er stond alleen de bij de "update" sectie, dat mijn versie up to date was, dus ik heb daar verder niet naar gekeken. Maar goed om te weten voor als ik straks wel een keer ga updaten.

Even een heel ander verhaal. Is jouw iets bekend over de lengte van het wachtwoord om in de webinterface te komen? Alles werkte nu namelijk, dus heb er nu een wachtwoord op gezet, echter kom ik nu niet meer in de webinterface. (krijg wel een login scherm te zien).

Ik maak gebruik van een wachtwoord manager, en genereer daar automatisch wachtwoord van 64 characters. Ik krijg nu alleen het vermoeden dat dit niet ondersteund wordt, of dat bepaalde tekens niet ondersteund worden en dat ik er daardoor niet meer in kom. Kan jij hier iets zinnigs over zeggen, en heb je enig idee hoe ik er weer in kan komen?

@smesjz Fijn om te horen. Met z`n allen komen we steeds een stapje verder. Wellicht nog ergens een vermelding maken over de itho/sensor en/of itho/ithostatus en dat je deze gegevens onder het MQTT stukje kunt vinden?

[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 08-11-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

smesjz schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:23:

Ik had hierover dezelfde gedachte, ik heb ook een WPU 55 warmtepomp staan. Ik weet wel dat de installateur zonder probleem de service kabel van de warmtepomp in de demand flow stopt. Ik vermoed daarom dat het gewoon gaat werken, maar dat inderdaad de mapping niet lekker gaat.
Ik heb dezelfde use-case, hoogstens wat monitoren van waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:31:
[...]

Technisch zou het moeten werken. Ik heb nog geen mapping van status labels en settings labels in de firmware zitten dus die pagina's blijven leeg. De commando's op de debug pagina werken wel verwacht ik.
Ok top! Toch de moeite waard om eens te proberen.

Die mapping waar je het over hebt zit in https://github.com/arjenh...o_wifi/IthoSystemConsts.h ?

Edit: Hij start wel op maar lijkt vervolgens te hangen bij debug en zal wel komen door "Itho I2C connection status: unknown"
. Grote vraag is natuurlijk of iemand z'n WPU wil doneren aan Arjen zoals al eerder gedaan is met een HRU-350 unit :)

[ Voor 18% gewijzigd door smesjz op 08-11-2021 11:38 . Reden: Test ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Wachten... schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:03:
@smesjz Fijn om te horen. Met z`n allen komen we steeds een stapje verder. Wellicht nog ergens een vermelding maken over de itho/sensor en/of itho/ithostatus en dat je deze gegevens onder het MQTT stukje kunt vinden?
Dat zou kunnen. Maar itho/sensor wordt toch niet meer gebruikt? Waar zie jij het?

Ik heb een non-CVE ding, dus misschien is daar e.e.a. anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
smesjz schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:25:
[...]

Dat zou kunnen. Maar itho/sensor wordt toch niet meer gebruikt? Waar zie jij het?

Ik heb een non-CVE ding, dus misschien is daar e.e.a. anders
Als ik op de webinterface kijk van de module zelf, en dan naar het kopje MQTT ga, dan zie ik daar de (topics heet het volgens mij) en daar staat bij mij bij sensor nog gewoon itho/sensor Ik kan dit wel handmatig wijzigen, maar laat het voor nu nog maar staan.

Blijkbaar gaat dit wel een keer veranderen na een update, dus is het wel goed om te weten dat dit straks in de configuration.yaml bij iedereen aangepast moet gaan worden. (als ik het tenminste allemaal goed begrijp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wachten... schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:32:
[...]

Als ik op de webinterface kijk van de module zelf, en dan naar het kopje MQTT ga, dan zie ik daar de (topics heet het volgens mij) en daar staat bij mij bij sensor nog gewoon itho/sensor Ik kan dit wel handmatig wijzigen, maar laat het voor nu nog maar staan.

Blijkbaar gaat dit wel een keer veranderen na een update, dus is het wel goed om te weten dat dit straks in de configuration.yaml bij iedereen aangepast moet gaan worden. (als ik het tenminste allemaal goed begrijp)
Klopt, vanaf 2.3-beta3 is dit veranderd. Als je nog een oudere versie draait moet je ook een aantal instellingen opnieuw doen na updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Wachten... schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:03:
[...]

Even een heel ander verhaal. Is jouw iets bekend over de lengte van het wachtwoord om in de webinterface te komen? Alles werkte nu namelijk, dus heb er nu een wachtwoord op gezet, echter kom ik nu niet meer in de webinterface. (krijg wel een login scherm te zien).

Ik maak gebruik van een wachtwoord manager, en genereer daar automatisch wachtwoord van 64 characters. Ik krijg nu alleen het vermoeden dat dit niet ondersteund wordt, of dat bepaalde tekens niet ondersteund worden en dat ik er daardoor niet meer in kom. Kan jij hier iets zinnigs over zeggen, en heb je enig idee hoe ik er weer in kan komen?
Het wachtwoord veld accepteert een lengte tot 20 karakters, alle ascii tekens zou moeten werken verwacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Wachten... schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:32:
[...]

Ik zou bij dit soort dingen gewoon laatste versie draaien, anders wordt wiki ook wel rommelig als er een mix is van pre-2.3 itho/sensor en post-2.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:18:
[...]

Ok top! Toch de moeite waard om eens te proberen.

Die mapping waar je het over hebt zit in https://github.com/arjenh...o_wifi/IthoSystemConsts.h ?

Edit: Hij start wel op maar lijkt vervolgens te hangen bij debug en zal wel komen door "Itho I2C connection status: unknown"
. Grote vraag is natuurlijk of iemand z'n WPU wil doneren aan Arjen zoals al eerder gedaan is met een HRU-350 unit :)
Dat is de basis info inderdaad. De mapping zelf wordt in een struct gedaan hier:
https://github.com/arjenh...fi/IthoSystem.cpp#L71-L92

Komt er iets terug op debug commando's? Query Devicetype zou minimaal moeten werken.
edit: Op positie 10 (beginnend bij 1) staat het device ID. Dat is de eerste 'kolom' in de struct. Als die niet er tussen staat mist er nog een device type in die lijst. 1B is bijvoorbeeld de itho CVE, 0B is de demandflow

Eneh, aub geen WPU, mijn vrouw schopt mij het huis uit denk ik... de vond de HRU in de woonkamer na twee weken ook niet zo leuk meer ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door arjenhiemstra op 08-11-2021 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:15:
[...]

Het wachtwoord veld accepteert een lengte tot 20 karakters, alle ascii tekens zou moeten werken verwacht ik
Dank je, ik heb nu de eerste 20 tekens van mijn wachtwoord gekopieerd en kon daarmee gelukkig weer inloggen. Het stond nergens vermeld hoe lang het wachtwoord mocht zijn.
Ik zou bij dit soort dingen gewoon laatste versie draaien, anders wordt wiki ook wel rommelig als er een mix is van pre-2.3 itho/sensor en post-2.3
helemaal duidelijk, wellicht dat anderen anders deze post wel vinden en er zelf achter komen ;)
Ik ga de module even updaten!

Net geupdate naar de de 2.3 versie en in de configuration.yaml de itho/sensor weer veranderd naar itho/ithostatus. Alles werkt naar behoren.

Overigens heb ik nog wel even | round(1) achter de hum. en temp. gezet, zodat hij de boel netjes afrond op 1 cijfer achter de komma in lovelace.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
    state_topic: "itho/ithostatus"
    value_template: "{{ value_json.temp | round(1) }}"
    state_topic: "itho/ithostatus"
    value_template: "{{ value_json.hum | round(1) }}"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6aQNMpAPYNQ0om-Dm0tb1Ma6jU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N34ofszOT8gIkUTi56uSyebe.png?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door Wachten... op 08-11-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:29:

Komt er iets terug op debug commando's? Query Devicetype zou minimaal moeten werken.
edit: Op positie 10 (beginnend bij 1) staat het device ID. Dat is de eerste 'kolom' in de struct. Als die niet er tussen staat mist er nog een device type in die lijst. 1B is bijvoorbeeld de itho CVE, 0B is de demandflow
Niet echt. Ik zie wel {ithobutton: "type"} over web socket gaan, maar komt niks terug. En hij blijft dan hangen op "Connecting". En vervolgens lijk ie een reset te doen.

System log blijft verder leeg (helemaal zwart dus) dus dat helpt ook niet echt met troubleshooten. Nog andere suggestie?

Edit: Met wat hulp van @Dogooder : PI slave (https://github.com/ootjer.../datalogparser.h#L9)heeft dit:
#define DEVICE_ID_WARMTEPOMP 13
#define DEVICE_ID_AUTOTEMP 15

Dus 0x0D voor WPU en 0x0F voor auto-temp units device IDs.

Edit 2: Of het staat gewoon al in IthoSystem.h ....lekker wakker

[ Voor 19% gewijzigd door smesjz op 08-11-2021 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

@arjenhiemstra kan jij vertellen wat lange reeksen in ithoSystemConsts.h zijn. Ik probeer de dit te mappen bij andere repos ivm met de WPU. Maar ik heb net iets meer context nodig hoe het in elkaar zit.

Dit heeft wel beetje de neiging tot topic vervuiling, want nog wel itho, maar geen ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dogooder schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:43:
@arjenhiemstra kan jij vertellen wat lange reeksen in ithoSystemConsts.h zijn. Ik probeer de dit te mappen bij andere repos ivm met de WPU. Maar ik heb net iets meer context nodig hoe het in elkaar zit.

Dit heeft wel beetje de neiging tot topic vervuiling, want nog wel itho, maar geen ventilatie.
Dat zijn de indexen van de arrays met labels en settings descriptions zoals bijvoobeeld:
const __FlashStringHelper *ihtoCVESettingsDescriptions[]
en
const __FlashStringHelper *ihtoDemandFlowSettingsDescriptions[]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:15:
[...]

Niet echt. Ik zie wel {ithobutton: "type"} over web socket gaan, maar komt niks terug. En hij blijft dan hangen op "Connecting". En vervolgens lijk ie een reset te doen.
Lijkt er dus op dattie vastloopt, ik zal ff checken of dat komt door de nullptr die ergens niet lekker gaat in code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:56:
[...]

Dat zijn de indexen van de arrays met labels en settings descriptions zoals bijvoobeeld:
const __FlashStringHelper *ihtoCVESettingsDescriptions[]
en
const __FlashStringHelper *ihtoDemandFlowSettingsDescriptions[]
Van ander project zie ik bijv. dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sqlite> select * from datalabel_v37;
0.0|T_out|buitentemp|gemeten of opgehaalde buitentemp|°C
1.0|T_BoilDwn|boilertemp onder|temp aan onderzijde boiler|°C
2.0|T_BoilTop|boilertemp boven|temp aan bovenzijde boiler|°C
3.0|T_Evap|verdamper temp|verdamper temp|°C
4.0|T_Suct|zuiggas temp|zuiggas temperatuur|°C
5.0|T_Disc|persgas temp|persgas temperatuur|°C
6.0|T_Cond|vloeistof temp|vloeistof temperatuur|°C
7.0|T_Source_R|temp naar bron|temperatuur naar bron|°C
8.0|T_Source_S|temp uit bron|temperatuur vanuit bron|°C
9.0|T_CH_Supp|CV aanvoertemp|temperatuur naar cv|°C

En
code:
1
2
3
4
5
6
7
sqlite> select * from parameterlijst_v37;
0.0|Warmtepomp type|heatPumpType|2.12199579096527e-314|2.71466245766422e-314|2.12199579096527e-314|niet gebruikt|niet meer gebruikt|
5.26354424712089e-315|Hardware versie|hw config|2.12199579096527e-314|2.78097495261269e-314|2.12199579096527e-314|hardware configuratie||
5.30498947741318e-315|Jaar van installatie|yearOfInstallation|2.69378212095382e-314|2.69404317733603e-314|2.12199579096527e-314|jaar inbedrijfstelling|Het jaar dat de WPU inbedrijf is gesteld|
5.35679601527854e-315|P_Vorst|frostTemp|3.71867328797576e-314|2.66181991552236e-314|2.65249473870659e-314|vorsttemp|minimale bronwatertemperatuur waarbij de compressor nog mag werken|°C
5.37751863042469e-315|W_Delta_Frost_Diff|diffFrostTemp|2.12199579096527e-314|2.66181991552236e-314|2.65042247719198e-314|differentie van vorst om elektrisch element te starten|differentie op vorsttemperatuur om elektrisch element te starten|K
5.3930605917843e-315|Reserved|Reserved|2.12199579096527e-314|2.12199579096527e-314|2.12199579096527e-314|reserve||

Zoiets vertaal je dan naar bijv. WPUSettingsDescriptions ?

Die numerieke waardes zijn wat raar maar kan ook komen door omzetten Access naar Sqlite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:09:
[...]

Van ander project zie ik bijv. dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sqlite> select * from datalabel_v37;
0.0|T_out|buitentemp|gemeten of opgehaalde buitentemp|°C
1.0|T_BoilDwn|boilertemp onder|temp aan onderzijde boiler|°C
2.0|T_BoilTop|boilertemp boven|temp aan bovenzijde boiler|°C
3.0|T_Evap|verdamper temp|verdamper temp|°C
4.0|T_Suct|zuiggas temp|zuiggas temperatuur|°C
5.0|T_Disc|persgas temp|persgas temperatuur|°C
6.0|T_Cond|vloeistof temp|vloeistof temperatuur|°C
7.0|T_Source_R|temp naar bron|temperatuur naar bron|°C
8.0|T_Source_S|temp uit bron|temperatuur vanuit bron|°C
9.0|T_CH_Supp|CV aanvoertemp|temperatuur naar cv|°C

En
code:
1
2
3
4
5
6
7
sqlite> select * from parameterlijst_v37;
0.0|Warmtepomp type|heatPumpType|2.12199579096527e-314|2.71466245766422e-314|2.12199579096527e-314|niet gebruikt|niet meer gebruikt|
5.26354424712089e-315|Hardware versie|hw config|2.12199579096527e-314|2.78097495261269e-314|2.12199579096527e-314|hardware configuratie||
5.30498947741318e-315|Jaar van installatie|yearOfInstallation|2.69378212095382e-314|2.69404317733603e-314|2.12199579096527e-314|jaar inbedrijfstelling|Het jaar dat de WPU inbedrijf is gesteld|
5.35679601527854e-315|P_Vorst|frostTemp|3.71867328797576e-314|2.66181991552236e-314|2.65249473870659e-314|vorsttemp|minimale bronwatertemperatuur waarbij de compressor nog mag werken|°C
5.37751863042469e-315|W_Delta_Frost_Diff|diffFrostTemp|2.12199579096527e-314|2.66181991552236e-314|2.65042247719198e-314|differentie van vorst om elektrisch element te starten|differentie op vorsttemperatuur om elektrisch element te starten|K
5.3930605917843e-315|Reserved|Reserved|2.12199579096527e-314|2.12199579096527e-314|2.12199579096527e-314|reserve||

Zoiets vertaal je dan naar bijv. WPUSettingsDescriptions ?

Die numerieke waardes zijn wat raar maar kan ook komen door omzetten Access naar Sqlite.
Alle unieke labels van alle verschillende versies staan in 1 array (bijv. WPUSettingsDescriptions)
per versie is er een array met indexen, die de betreffende unieke labels die van toepassing zijn op die versie mapped zoals hier:

code:
1
2
3
const uint8_t itho_1Bv6[]     {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 26, 48, 49, 50, 51, 96, 52, 53, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 255};
const uint8_t itho_1Bv7[]     {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 26, 48, 49, 50, 51, 96, 52, 53, 97, 98, 99, 55, 56, 57, 58, 59, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 255};
const uint8_t itho_1Bv8[]     {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 104, 17, 18, 19, 26, 48, 49, 50, 51, 96, 52, 53, 97, 98, 99, 55, 56, 57, 58, 59, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 255};

je ziet aan v6, v7 in de naam welke versie het betreft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
Zaterdag de module in de post gekregen (dat was snel, @arjenhiemstra , dank je wel!).
Helaas wat problemen waarbij het uitlezen van de humidity sensor de Itho firmware liet vastlopen en na alles een nachtje met rust gelaten te hebben lukte het niet meer om de CVE Eco box aan te sturen. De slider in de interface veranderde wel en bleef ook op de juiste waarde staan, maar de box ging niet harder of zachter draaien.

Ik zag dat er een bètaversie van nieuwe firmware is, dus heb nu versie 2.3-beta4 op de addon gezet... ga dat eens een dagje monitoren en kijken of het stabieler is. Anders moet misschien de meegeleverde RV sensor eruit, maar ik laat hem liever lekker zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:24

pistole

Frutter

Compuchip87 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:14:
Zaterdag de module in de post gekregen (dat was snel, @arjenhiemstra , dank je wel!).
Helaas wat problemen waarbij het uitlezen van de humidity sensor de Itho firmware liet vastlopen en na alles een nachtje met rust gelaten te hebben lukte het niet meer om de CVE Eco box aan te sturen. De slider in de interface veranderde wel en bleef ook op de juiste waarde staan, maar de box ging niet harder of zachter draaien.

Ik zag dat er een bètaversie van nieuwe firmware is, dus heb nu versie 2.3-beta4 op de addon gezet... ga dat eens een dagje monitoren en kijken of het stabieler is. Anders moet misschien de meegeleverde RV sensor eruit, maar ik laat hem liever lekker zitten.
Ik ook sinds zaterdag de gelukkige bezitter. Supersnelle levering! Plug & play, nu nog wat aan het vechten met (en veel leren over) MQTT. Maar aansturing vanuit HASS lukt al wel.
Heb ook al eens een reboot moeten geven, vermoedelijk vanwege de temperatuur en luchtvochtigheid. Maar ja: die wil ik natuurlijk wel zien :> .

Weer fijn prutsen. En mijn betere helft maar afvragen waar ik toch allemaal mee bezig ben :+ .

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Compuchip87 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:14:

Met de laatste stable versie waren er inderdaad nog issues met het uitlezen van een originele sensor. Met de laatste beta4 firmware hoef je hier eigenlijk niets meer voor te doen. Ik heb een andere manier gevonden om de data op te halen die de itho unit niet laat vastlopen.
beta4 is, als ik het zo bekijk, vrij stabiel geloof ik en ik heb nog wat kleinere issues maar wat mij betreft gaat 2.3 stable snel uitkomen. Ik zou dus zeker adviseren om beta4 te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Heb je ook nog een tip om wél de originele sensordata te blijven uitlezen, maar te zorgen dat de box níét zelf harder gaat? Ik wil dat graag zelf klussen in Home Assistant maar het lijkt erop dat zodra hij zelf op High gaat vanwege de gemeten vochtigheid, de externe controls een tijd niet reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Compuchip87 schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:07:
Heb je ook nog een tip om wél de originele sensordata te blijven uitlezen, maar te zorgen dat de box níét zelf harder gaat? Ik wil dat graag zelf klussen in Home Assistant maar het lijkt erop dat zodra hij zelf op High gaat vanwege de gemeten vochtigheid, de externe controls een tijd niet reageren.
Zeker :)
Ik heb onderstaand setting van ik geloof iets van 400 naar 3000 gezet. Sindsdien reageert de itho firmware zelf niet meer op vocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUYASu8i_Tb18TJH3pxvRup6Jpo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/adhoa1x9bBcRmOHkiPYVJUgw.jpg?f=user_large

Kijk vooral even naar de beschrijving niet naar het nummertje, dat kan per itho fw versie verschillen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
arjenhiemstra schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:21:
[...]

Zeker :)
Ik heb onderstaand setting van ik geloof iets van 400 naar 3000 gezet. Sindsdien reageert de itho firmware zelf niet meer op vocht.
[Afbeelding]

Kijk vooral even naar de beschrijving niet naar het nummertje, dat kan per itho fw versie verschillen
Perfect, dat lijkt te werken. Ook de Minimum ventilation level in Auto without CO2 sensor van 30 naar 0 gezet. Neem aan dat dit geen probleem oplevert, toch?

Ik kan hem alleen niet helemaal uit zetten nu, de laagste stand die hij lijkt te accepteren is 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Compuchip87 schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:53:
[...]

Perfect, dat lijkt te werken. Ook de Minimum ventilation level in Auto without CO2 sensor van 30 naar 0 gezet. Neem aan dat dit geen probleem oplevert, toch?

Ik kan hem alleen niet helemaal uit zetten nu, de laagste stand die hij lijkt te accepteren is 1.
Heb ik hier ook gedaan, als je hum sensor support aan zet (waardoor die in de itho firmware uit gaat) kan de box helemaal uit. Anders blijft ie inderdaad op laag niveau draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
arjenhiemstra schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:55:
[...]

Heb ik hier ook gedaan, als je hum sensor support aan zet (waardoor die in de itho firmware uit gaat) kan de box helemaal uit. Anders blijft ie inderdaad op laag niveau draaien.
Maar dan kan je hem ook niet meer uitlezen neem ik aan.

Verder nog settings die je getweakt hebt? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Compuchip87 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 07:52:
[...]

Maar dan kan je hem ook niet meer uitlezen neem ik aan.

Verder nog settings die je getweakt hebt? :*)
Ja hoor, uitlezen gaat prima. Eerder was dat de enige manier om het te doen.

Verder nog CO2 stijging aangepast maar dat was meer om te testen en de min max waardes van de potmeters zodat de itho harder kan draaien mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyzz
  • Laatst online: 04-07 13:05

Thyzz

-=leeg=-

Klopt het dat als je een HRU Eco fan + demandflow hebt, dat je dan 2 modules moet aansluiten om alle waardes te kunnen uitlezen?
Dus als je zowel de fanspeedsettings als de gemeten Co2/humidity waarden wilt kunnen uitlezen.

En als ik dan de box wil aansturen met RF welk van de 2 moet dan de RF module hebben?

Ik heb nu 1 module (thnx Arjen) en heb die op de DemandFlow aangesloten, maar ik kan dan volgens mij niet de instellingen van de HRU Eco fan zien (of ik zie informatie over het hoofd).

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Thyzz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:43:
Klopt het dat als je een HRU Eco fan + demandflow hebt, dat je dan 2 modules moet aansluiten om alle waardes te kunnen uitlezen?
Dus als je zowel de fanspeedsettings als de gemeten Co2/humidity waarden wilt kunnen uitlezen.

En als ik dan de box wil aansturen met RF welk van de 2 moet dan de RF module hebben?

Ik heb nu 1 module (thnx Arjen) en heb die op de DemandFlow aangesloten, maar ik kan dan volgens mij niet de instellingen van de HRU Eco fan zien (of ik zie informatie over het hoofd).
Ik moet zelf nog wat testen met de setup om te kijken welke info terug komt van de HRU richting de demandflow, ik verwacht minimaal fanspeed. co2/hum zitten al in de demandflow als het goed is.
Settings aanpassen kan inderdaad alleen als de module aangesloten is op het device maar dat zal zo weinig gebeuren dat ik daarvoor de module even zou aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:24

pistole

Frutter

arjenhiemstra schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:52:
[...]

Met de laatste stable versie waren er inderdaad nog issues met het uitlezen van een originele sensor. Met de laatste beta4 firmware hoef je hier eigenlijk niets meer voor te doen. Ik heb een andere manier gevonden om de data op te halen die de itho unit niet laat vastlopen.
beta4 is, als ik het zo bekijk, vrij stabiel geloof ik en ik heb nog wat kleinere issues maar wat mij betreft gaat 2.3 stable snel uitkomen. Ik zou dus zeker adviseren om beta4 te flashen.
Heb je al een binary hiervoor klaarstaan? Het kan best dat ik eroverheen kijk op github :> .

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
pistole schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:12:
[...]

Heb je al een binary hiervoor klaarstaan? Het kan best dat ik eroverheen kijk op github :> .
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
arjenhiemstra schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:00:
[...]

Ja hoor, uitlezen gaat prima. Eerder was dat de enige manier om het te doen.

Verder nog CO2 stijging aangepast maar dat was meer om te testen en de min max waardes van de potmeters zodat de itho harder kan draaien mocht het nodig zijn.
Misschien had ik het verkeerde vinkje hoor, maar ik heb in "System Settings" de waarde van "Additional sensor support" op On gezet, en toen kwam er geen humidity data meer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Compuchip87 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:44:
[...]

Misschien had ik het verkeerde vinkje hoor, maar ik heb in "System Settings" de waarde van "Additional sensor support" op On gezet, en toen kwam er geen humidity data meer binnen.
Reboot gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:06
@arjenhiemstra Zaterdag besteld en zojuist mogen ontvangen, klasse verpakt en binnen 5 minuten geïnstalleerd. Wi-Fi verbinding was zo gemaakt en de settings waren zo gezet op de webpagina.

Echter loop ik nu tegen het volgende aan in Home assistant.

De fan maakt zicht netjes kenbaar in MQTT. Kan de netjes de temp/hum zien en ook de snelheid waar hij mee draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_NYdw2bdH6JdcBCTqll4mAuffQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7iMs28MiV8uIt9gpv8IPJZAx.png?%0D%0Af=user_large

Echter als ik dan het device opzoek in HA kan ik hem alleen maar aan/uitzetten en mis ik de overige informatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-M5KCmNZiM1ub0OH51I27LugiOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C44ePrmPjxUoeNmu1agxxQnX.png?f=fotoalbum_large

Mijn configuration.yaml heb ik aangevult met de informatie die ik vond.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
fan:

sensor:

Ik doe waarschijnlijk wat fout maar ik zie het niet.

Edit1: Ik zie wel dat dat ik sensoren heb alleen lijkt het alsof deze niet bij dezelfde entiteit horen. Ik kan hem met een slider ook aansturen zie ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRL-FlaibVtBcpdWwf6pa2ER-V4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X6dDh5S9xrS1gPhaLrHovLpF.png?f=user_large

Edit 2: als ik de fan instel op een vaste waarde gaat deze na enkele seconden weer naar een andere status. Dit heb ik ook via de webinterface van de fan. Home assistant, MQTT staan uit en dit gebeurt nogsteeds.

Dit zie ik terug in de LOGS.

code:
1
2
2021-11-09 12:51:30 N: Warning: I2C timeout
2021-11-09 12:51:30 N: Error: Task SysControl timed out!

Iemand een idee? Fixed door stroom los te halen van de Itho.

[ Voor 13% gewijzigd door mr.DJ95 op 09-11-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
mr.DJ95 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:11:
@arjenhiemstra Zaterdag besteld en zojuist mogen ontvangen, klasse verpakt en binnen 5 minuten geïnstalleerd. Wi-Fi verbinding was zo gemaakt en de settings waren zo gezet op de webpagina.

Echter loop ik nu tegen het volgende aan in Home assistant.

De fan maakt zicht netjes kenbaar in MQTT. Kan de netjes de temp/hum zien en ook de snelheid waar hij mee draait.

[Afbeelding]

Echter als ik dan het device opzoek in HA kan ik hem alleen maar aan/uitzetten en mis ik de overige informatie.

[Afbeelding]

Mijn configuration.yaml heb ik aangevult met de informatie die ik vond.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
fan:

sensor:

Ik doe waarschijnlijk wat fout maar ik zie het niet.

Edit1: Ik zie wel dat dat ik sensoren heb alleen lijkt het alsof deze niet bij dezelfde entiteit horen. Ik kan hem met een slider ook aansturen zie ik.

[Afbeelding]

Edit 2: als ik de fan instel op een vaste waarde gaat deze na enkele seconden weer naar een andere status. Dit heb ik ook via de webinterface van de fan. Home assistant, MQTT staan uit en dit gebeurt nogsteeds.

code:
1
2

Iemand een idee?
Gebruik je autodiscovery in home assistant?
Ik heb helemaal niets met YAML gedaan, alleen MQTT en HA auto discovery aangezet, dit zie ik dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9a91wwfWUlaPvz1E1afAUaVKiZk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FUdGGh6IN3JgAj7JlvHBJjkC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
mr.DJ95 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:11:

code:
1
2

Iemand een idee?
Hoe zijn je temp sensor instellingen? Als je een originele sensor hebt en je wilt deze met firmware versie 2.2.1 uitlezen krijg je issues als je de sensor niet deactiveert in de itho firmware. De log melding lijkt daar op te wijzen.
Je kunt ook even upgraden naar versie 2.3-beta4 (https://github.com/arjenh...rgitho-hw2-v2.3-beta4.bin), daarin is het eea rondom dit onderwerp wat makkelijker geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:06
arjenhiemstra schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:44:
[...]

Hoe zijn je temp sensor instellingen? Als je een originele sensor hebt en je wilt deze met firmware versie 2.2.1 uitlezen krijg je issues als je de sensor niet deactiveert in de itho firmware. De log melding lijkt daar op te wijzen.
Je kunt ook even upgraden naar versie 2.3-beta4 (https://github.com/arjenh...rgitho-hw2-v2.3-beta4.bin), daarin is het eea rondom dit onderwerp wat makkelijker geregeld.
Dit was de fix! Updaten ging soepel en hierna is de device netjes gekoppeld aan de sensoren. Nice!

Maak je meer van zulke dingen waarvan je nooit wist dat je het nodig had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:12
Geweldig! Werkt deze ook met de itho hru eco 300? Dan bestel ik er graag eentje
Pagina: 1 ... 12 ... 62 Laatste