Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Pagina: 1 ... 11 ... 63 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:15
eymey schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:35:
[...]

[...]

Ha, ik had de laatste dagen dus precies hetzelfde. Alhoewel hier de WIFI verbinding prima stabiel is, stond toch zo nu en dan de box ineens op 254.

Bij mij gebeurde het steeds als ik Home Assistant herstartte voor config wijzigingen (systeem in opbouw, dus dat doe ik nogal vaak), en naar blijkt ook als ik de MQTT daemon herstartte.

Met de nieuwe beta firmware van @arjenhiemstra kon ik ook heel mooi zien dat het steeds door MQTT gedaan werd. Ook ik had een 'retained' "CMD=254" topic staan, volgens MQTT explorer. Nadat ik deze had verwijderd is het daarna ook niet meer voorgekomen. Maar nog wel de vraag hoe dit is gekomen.....

Overigens weer prachtige wijzigingen in de nieuwe beta firmware, Arjen! Vooral dat je nu kan zien wie er als laatste de stand heeft veranderd is erg fijn.

Toch ook nog wel wat vragen.

* Gerelateerd aan de nieuwe firmware: Toen ik de "Learn mode" voor de RF Remotes had aangezet verscheen er al vrij snel (nog voor ik m'n eerste eigen remote er weer in had gezet) een voor mij onbekende remote (het lijkt me sterk als toevallig net 1 van de buren ook een remote aan het inleren was :P ).

* Niet gerelateerd, want gebeurde ook al bij de stable firmware: Als ik via MQTT een commando stuur om de box op "medium" te laten gaan, dan pakt hij een vrij hoge waarde (160 ofzo), of in ieder geval niet de waarde die ik voor "medium" heb ingesteld. Via de web interface of remotes gaat hij wel gewoon op de ingestelde waarde.
Thanks! :)

wb de join, de filtering is vrij strikt, ten eerste moet het een itho bericht zijn (juist headers moeten aanwezig zijn) en de command bytes van een join commando moeten kloppen met wat ontvangen is. Kan bijna niet anders dan een buurman zijn maar dat is inderdaad wel heeel toevallig!

wb MQTT command medium, stuur je dan {"command":"medium"} ?

Hier wordt die opgepikt in de MQTT callback:

code:
1
2
3
4
5
if (!(const char*)root["command"].isNull()) {
          jsonCmd = true;
          const char* value = root["command"] | "";
          ithoExecCommand(value, MQTTAPI);
        }

[...]
}

en ithoExecCommand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
bool ithoExecCommand(const char* command, cmdOrigin origin)
{
  D_LOG("EXEC COMMAND\n");
  if (strcmp(command, "low") == 0) {
    ithoSetSpeed(systemConfig.itho_low, origin);
  }
  else if (strcmp(command, "medium") == 0) {
    ithoSetSpeed(systemConfig.itho_medium, origin);
  }
[...]
}

vertaald deze naar systemConfig.itho_medium wat de ingestelde waarde zou moeten zijn. Zou je eens via de debug pagina, naar file editor kunnen gaan en kijken welke waarde er in het system.json bestand staat achter "itho_medium"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyx
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-09 16:43
arjenhiemstra schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Hmm, dat zou moeten werken... als je beide op off zet (en even reboot doet) ervaar je dan nog steeds hetzelfde?
we hebben een aantal dagen weer probleemloos gedraaid en dan begint het weer. (beide op on)
ik heb alleen de orginele vocht sensor waarmee ik vocht kan meten in de badkamer.

zag dat er op Git een 2.3beta1 staat met oa: feat: Improve I2C reliability (please test)
ik zet deze er wel op en kijken of we stabieler kunnnen draaien.

voordat ik de API van mn verwarmingssysteem koppel moet de box bijna 100% betrouwbaar zijn natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dannyx schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:10:
[...]

we hebben een aantal dagen weer probleemloos gedraaid en dan begint het weer. (beide op on)
ik heb alleen de orginele vocht sensor waarmee ik vocht kan meten in de badkamer.

zag dat er op Git een 2.3beta1 staat met oa: feat: Improve I2C reliability (please test)
ik zet deze er wel op en kijken of we stabieler kunnnen draaien.

voordat ik de API van mn verwarmingssysteem koppel moet de box bijna 100% betrouwbaar zijn natuurlijk
Wat je met deze versie van de firmware nog kan doen is beide settings op off zetten en onder itho settings de setting met naam: "Rise in absolute humidity (X mg_kg) at which it goes high" naar een hele hoge waarde zetten (ik heb die op 3000 staan). Dan reageert die box nooit zelf op vocht en lees je de hum/temp waarden uit de itho firmware uit en laat de sensor handling helemaal bij de itho firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 16:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Goed nieuws, ik bestel graag ook een printje met rj45 connector om de HRU350 uit te lezen, zal dan uiteraard ook de bevindingen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
De ithostatus werkt perfect via de HTTP API. :)
Wanneer ik een command zoals: /api.html?speed=200&timer=15 gebruik dan wil hij alleen maar gaan draaien op de High setting, zoals ingesteld op de 'Itho settings' pagina. De 200 negeert hij.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Skipper-93 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:07:
De ithostatus werkt perfect via de HTTP API. :)
Wanneer ik een command zoals: /api.html?speed=200&timer=15 gebruik dan wil hij alleen maar gaan draaien op de High setting, zoals ingesteld op de 'Itho settings' pagina. De 200 negeert hij.
Hmm, dat is inderdaad een gevolg van code die ik aangepast heb... ik moet even kijken hoe ik dat slim kan oplossen. Thanks voor deze notice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-10-2023
Hallo vrienden,

U bent zeer bekwaam in domotica, daar twijfel ik niet aan.

DemandFlow met een CVE unit: er is slechts één ventilator, het is eenvoudig ... u kunt domotica doen op temperaturen en vochtigheid om de ventilatorsnelheid (luchtvolume) aan te passen.

HRU-350: dit is een WTW met 2 ventilatoren.
De gouden regel van een WTW met 2 ventilatoren is: totaal gepulst volume = totaal onttrokken volume te hebben.
Een WTW met ventilatoren met constante snelheid zoals de HRU-350 met zijn 3 potentiometers (balans tussen afzuiging en toevoer, Volume Hoog (hoge stand) en Volume Laag (lage stand)) werkt heel goed zonder QualityFlow.

QualityFlow met een HRU-350: het systeem kan niet goed werken ... dit is een ontwerpfout. Voor een correcte werking met QualityFlow zou een WTW met ventilatoren met constante druk nodig zijn, en niet met ventilatoren met constante snelheid!

Conclusie: verspil uw tijd niet met domotica op HRU350 + QualityFlow. De reden is eenvoudig te begrijpen: het is onmogelijk (domotica of niet) om totaal gepulst volume = totaal onttrokken volume te hebben. Domotica zal het probleem alleen maar erger maken!

PS) HRU 200 en 300, het is hetzelfde. Maar ik weet nog steeds niet of de WTW HRU 200 en 300 een enkele motor hebben voor het aandrijven van 2 ventilatoren of 2 aparte motoren in hetzelfde blok voor ventilatoren!

Hoogachtend, Emile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
emile73 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:58:

De reden is eenvoudig te begrijpen: het is onmogelijk (domotica of niet) om totaal gepulst volume = totaal onttrokken volume te hebben.
Dan ben ik niet zo slim of het is toch iets lastiger te begrijpen want ik begrijp het niet 8)7 ;)

Zou je kunnen uitleggen waarom het onmogelijk is om totaal gepulst volume = totaal onttrokken volume te hebben?? Alles gaat toch nog steeds via 1 ventilatiebox, QualityFlow of niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
Hallo arjenhiemstra,

Ik heb niet gezegd dat u niet intelligent bent, interpreteer mijn tekst alstublieft niet.

Je beheerst het niet WTW met een warmtewisselaar en 2 ventilatoren (aanvoer en afvoer).

Een "normale" WTW (zonder QualityFlow) perst lucht in de woonkamers (slaapkamers, eetkamer, kantoor) en zuigt lucht af uit de natte ruimten (WC, badkamer, keuken).

HRU-350 + QualityFlow duwt lucht in de gang en zuigt lucht uit alle kamers in het huis. Deze regeling vereist dus een volume x2 om echt te werken ... maar Itho vermeldt dit niet!

HRU-350 heeft ventilatoren met constante snelheid ... het kan niet werken met QualityFlow. Want onverbiddelijk zal er een verschil zijn tussen: het totale geblazen volume en het totale onttrokken volume.

Dit is onaanvaardbaar bij een WTW met een warmtewisselaar. Ik herhaal: HRU-350 + QualityFlow is een ontwerpfout om de regels van de kunst van een goede WTW installatie met een warmtewisselaar te respecteren (totaal geblazen volume = totaal onttrokken volume).

PS) HRU-350 + QualityFlow zouden "constante druk" ventilatoren vereisen en geen "constante snelheid". Als u dit niet begrijpt, bewijst dit dat u WTW met een warmtewisselaar niet beheerst.

Hoogachtend, Emile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenhiemstra
emile73 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:26:
Hallo arjenhiemstra,

Ik heb niet gezegd dat u niet intelligent bent, interpreteer mijn tekst alstublieft niet.
Vergeet de knipoog achter mijn opmerking niet, dit is een tweakers forum met de nodige 'luchtigheid' als het goed is, phun intended :)
Je beheerst het niet WTW met een warmtewisselaar en 2 ventilatoren (aanvoer en afvoer).

Een "normale" WTW (zonder QualityFlow) perst lucht in de woonkamers (slaapkamers, eetkamer, kantoor) en zuigt lucht af uit de natte ruimten (WC, badkamer, keuken).

HRU-350 + QualityFlow duwt lucht in de gang en zuigt lucht uit alle kamers in het huis. Deze regeling vereist dus een volume x2 om echt te werken ... maar Itho vermeldt dit niet!

HRU-350 heeft ventilatoren met constante snelheid ... het kan niet werken met QualityFlow. Want onverbiddelijk zal er een verschil zijn tussen: het totale geblazen volume en het totale onttrokken volume.

Dit is onaanvaardbaar bij een WTW met een warmtewisselaar. Ik herhaal: HRU-350 + QualityFlow is een ontwerpfout om de regels van de kunst van een goede WTW installatie met een warmtewisselaar te respecteren (totaal geblazen volume = totaal onttrokken volume).

PS) HRU-350 + QualityFlow zouden "constante druk" ventilatoren vereisen en geen "constante snelheid". Als u dit niet begrijpt, bewijst dit dat u WTW met een warmtewisselaar niet beheerst.

Hoogachtend, Emile
Het enige dat ik 100% zeker weet is dat de HRU350 geen ventilatoren heeft met constante snelheid, ik kan dat ding van fluisterstil tot orkaankracht regelen zo ongeveer.

De QualityFlow doet vooral meten (humidity / co2) en op basis daarvan de snelheid van de HRU aanpassen en kleppen regelen zodat verschillende ruimtes verschillend geventileerd kunnen worden (of dat goed werkt is een tweede uiteraard, ik heb hele slechte implementaties van het systeem voorbij zien komen waarbij aanvoer en afzuiging direct naast elkaar zaten)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
emile73 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:26:

HRU-350 heeft ventilatoren met constante snelheid ... het kan niet werken met QualityFlow.
Je herhaalt nu exact hetzelfde als wat er een ander topic (Itho wtw HRU ecofan 3 of Itho QualityFlow (co2 gestuurd)) door jou gezegd is, dit topic kapen om dezelfde discussie te houden lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb een HRU-350 en ben er blij mee. En ik ben vooral benieuwd naar het werk van Arjen en wil dit graag gebruiken i.c.m. Home Assistant, met mij nog meerdere mensen in dit topic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:01:
[...]

Je herhaalt nu exact hetzelfde als wat er een ander topic (Itho wtw HRU ecofan 3 of Itho QualityFlow (co2 gestuurd)) door jou gezegd is, dit topic kapen om dezelfde discussie te houden lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb een HRU-350 en ben er blij mee. En ik ben vooral benieuwd naar het werk van Arjen en wil dit graag gebruiken i.c.m. Home Assistant, met mij nog meerdere mensen in dit topic.
Goed punt, ik zag het net ook al. Lijkt een erg hoge drang tot overtuigen te zijn. mag natuurlijk, maar liever niet hier.

Laten we het in dit topic houden op het reverse engineren van de itho apparaten en zoveel als mogelijk die dingen naar onze hand te zetten in een domotica omgeving >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:15
arjenhiemstra schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:21:
[...]

Thanks! :)

wb de join, de filtering is vrij strikt, ten eerste moet het een itho bericht zijn (juist headers moeten aanwezig zijn) en de command bytes van een join commando moeten kloppen met wat ontvangen is. Kan bijna niet anders dan een buurman zijn maar dat is inderdaad wel heeel toevallig!
OK.... thanks :). En de eventuele "virtual remote", als je die aanzet, komt hier ook niet te staan? Het gekke is, ik kan hem niet verwijderen. Als ik de radiobutton selecteer en dan Remove doe, dan gebeurt er niets. Hij zit op IDX 0 in de lijst.
wb MQTT command medium, stuur je dan {"command":"medium"} ?

Hier wordt die opgepikt in de MQTT callback:

code:
1
2
3
4
5
if (!(const char*)root["command"].isNull()) {
          jsonCmd = true;
          const char* value = root["command"] | "";
          ithoExecCommand(value, MQTTAPI);
        }

[...]
}

en ithoExecCommand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
bool ithoExecCommand(const char* command, cmdOrigin origin)
{
  D_LOG("EXEC COMMAND\n");
  if (strcmp(command, "low") == 0) {
    ithoSetSpeed(systemConfig.itho_low, origin);
  }
  else if (strcmp(command, "medium") == 0) {
    ithoSetSpeed(systemConfig.itho_medium, origin);
  }
[...]
}

vertaald deze naar systemConfig.itho_medium wat de ingestelde waarde zou moeten zijn. Zou je eens via de debug pagina, naar file editor kunnen gaan en kijken welke waarde er in het system.json bestand staat achter "itho_medium"?
OK... ik denk dat ik zelf hier gewoon verkeerd zat }:O Ik had in dit topic een voorbeeld van @sOid (sOid in "Itho daalderop CVE wifi control add-on module") gevonden, met 3 FAN icons die de low, medium en high presets moeten geven Deze knoppen zijn gedefinieerd met scripts. In het script wordt vervolgens de "fan.set_speed" service aangeroepen met "command: medium" als service data. Ik weet niet of dit ooit wel heeft kunnen werken en misschien ergens in de evolutie van jouw firmware gewijzigd is, of dat ik ergens nog iets mis, maar het gaf in ieder geval vreemde waarden.

Als ik een mqtt.publish doe op het "Itho/cmd" topic en als payload gewoon "low", "medium" of "high" geef, dan gaat het wel goed. :)

Oh ja, wat betreft het 'hangende' cmd topic:
Ik had jouw voorbeeld voor een 'slider' gebruikt: arjenhiemstra in "Itho daalderop CVE wifi control add-on module"

Na het veranderen van de slider wordt de waarde doorgegeven aan Itho/cmd met de "retained" vlag aan. Dat is waarschijnlijk ook wel mooi om te zorgen dat de fan altijd op deze stand wordt gehouden. Maar bij 'interactie' met andere bronnen, zoals de web interface of een RF remote, lijkt de retain vlag dus iets te 'opdringerig' .

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile73
arjenhiemstra schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:54:
[...]
Vergeet de knipoog achter mijn opmerking niet, dit is een tweakers forum met de nodige 'luchtigheid' als het goed is, phun intended :)

Het enige dat ik 100% zeker weet is dat de HRU350 geen ventilatoren heeft met constante snelheid, ik kan dat ding van fluisterstil tot orkaankracht regelen zo ongeveer.

De QualityFlow doet vooral meten (humidity / co2) en op basis daarvan de snelheid van de HRU aanpassen en kleppen regelen zodat verschillende ruimtes verschillend geventileerd kunnen worden (of dat goed werkt is een tweede uiteraard, ik heb hele slechte implementaties van het systeem voorbij zien komen waarbij aanvoer en afzuiging direct naast elkaar zaten)
Hallo arjenhiemstra,

Sorry, ik zag de knipoog niet in je opmerking.

Ik vermeld alleen problemen met HRU-350 + QualityFlow (niet met HRU-350 gebruikt als een standaard WTW). Ik raad HRU-350 aan als standaard WTW, de prijs is zeer goed.

HRU-350 heeft ventilatoren met constante snelheid, dat is zeker (3 mogelijke snelheden LAAG, HOOG en nominaal, + een onevenwicht tussen toevoerlucht en afvoerlucht om te bekomen: Totale toevoerlucht = Totale afvoerlucht.

De verschillende ventilatoren in WTW zijn :
  • Constante snelheid (voorbeeld HRU-350).
  • Constant volume (voorbeeld Maico WS320).
  • Constante stroomsnelheid via manometers (voorbeeld Zehnder Q).
  • Constante stroming via anemometers (voorbeeld Brink Flair).
  • Constante druk zou de juiste oplossing zijn met HRU-350 + QualityFlow.
Constante snelheid betekent dat de ventilatoren niet in staat zijn automatisch drukverschillen op te vangen (b.v. tussen schone en vuile filters). De andere ventilatorcategorieën kunnen het drukverschil wel aan.

Het domoticasysteem moet in staat zijn het vermogen van de WTW HRU-350 ventilatoren elektronisch te wijzigen. Maar volgens mij weet en kan de domotica met QualityFlow niet beheren: Totale toevoerlucht = Totale afvoerlucht. Anders zou er een zeer geavanceerd algoritme voor nodig zijn.

Het probleem dat ik zie met HRU-350 + QualityFlow: hoe kan ik het vermogen van de toevoerluchtventilator beheren in verhouding tot de opening van de luchtafvoerkleppen van de verschillende kamers?

Als Itho HRU-350 + QualityFlow automatisch "Totale toevoerlucht = Totale afvoerlucht" beheert, dan ben ik slecht en ik geef het toe. Maar ik heb een ernstige twijfel, dus ik deel mijn angsten, niets anders.

PS) controleer de volumes gewoon met een anemometer + meetkegel.

Nb) om de nieuwe lucht binnen te laten via de onderkant van de deuren in de kamers van het leven (woonkamer, eetkamer, kamers, kantoor) het is niet in de regel van de kunst van een WTW-systeem met een warmtewisselaar! Deze oplossing is in sommige landen verboden.

Ik zal mij niet meer met dit onderwerp bemoeien, tenzij mij vragen worden gesteld _/-\o_

Hoogachtend, Emile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
@emile73 Vanaf hier graag weer on-topic, de discussie over het wel of niet functioneren van een WTW systeem is hier niet op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpelgrom
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Is er een manier om te voorkomen dat de software na het aanzetten de snelheid instelt?

Ik heb een ingebouwde vochtsensor en de 'lage' snelheid in de automatische stand vind ik eerlijk gezegd stiller klinken dan de laagste snelheid die ik met de software kan instellen, dus ben benieuwd wat de box er normaal gesproken zelf van maakt. Vrij zeker dat het door de module komt aangezien zonder module hij na aanzetten eerst een minuut wat luider is totdat de snelheid omlaag gaat, terwijl met module binnen enkele seconden na het aanzetten de snelheid al omlaag gaat.

Edit: dit kwam doordat ik bij het toevoegen van het bordje aan de potmeters had gedraaid en dacht dat rechts voor de hoogstand was, maar rechts is voor de laagstand.

[ Voor 12% gewijzigd door jpelgrom op 26-10-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jpelgrom schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:42:
Is er een manier om te voorkomen dat de software na het aanzetten de snelheid instelt?

Ik heb een ingebouwde vochtsensor en de 'lage' snelheid in de automatische stand vind ik eerlijk gezegd stiller klinken dan de laagste snelheid die ik met de software kan instellen, dus ben benieuwd wat de box er normaal gesproken zelf van maakt. Vrij zeker dat het door de module komt aangezien zonder module hij na aanzetten eerst een minuut wat luider is totdat de snelheid omlaag gaat, terwijl met module binnen enkele seconden na het aanzetten de snelheid al omlaag gaat.
Nee dat gaat niet (iig niet zonder de firmware code aan te passen), je kunt wel de snelheid waar de itho naar toe gaat instellen, dat is de "start/fallback" speed setting. Als je die op 1 zet oid dan weet je zeker dat box het laagste niveau instelbaar pakt.
Dat is bij de laatste itho modellen trouwens 30%! Een setting die met de laatste beta1 firmware prima aan te passen is, zoek op de itho settings pagina even naar de setting: "Minimum ventilation level in Auto without CO2 sensor" en stel die in op bijvoorbeeld 0 ipv 30. Je kunt de itho motorsnelheid als je wilt dan zelfs helemaal naar 0 regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
eymey schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:04:
[...]

OK.... thanks :). En de eventuele "virtual remote", als je die aanzet, komt hier ook niet te staan? Het gekke is, ik kan hem niet verwijderen. Als ik de radiobutton selecteer en dan Remove doe, dan gebeurt er niets. Hij zit op IDX 0 in de lijst.
Ik was hier gisteren met de HRU add-on aan het testen en daar zag ik hetzelfde, kon ook ineens de remote op idx 0 niet verwijderen. Ben er nog niet achter waarom.

Overigens zou het, bedacht ik mij later, best zo kunnen zijn dat je eigen remote 2x ingeleerd is (mocht het precies op hetzelfde moment zijn geweest). Ik heb wel eens meegemaakt dat bij wat minder lekker ontvangst een join command wel goed over kwam maar het deviceID niet waardoor er ineens twee remotes met 1 join actie geregistreerd werden (de remote verstuurd ieder commando 3x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
arjenhiemstra schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:27:
[...]

Ik was hier gisteren met de HRU add-on aan het testen en daar zag ik hetzelfde, kon ook ineens de remote op idx 0 niet verwijderen. Ben er nog niet achter waarom.

Overigens zou het, bedacht ik mij later, best zo kunnen zijn dat je eigen remote 2x ingeleerd is (mocht het precies op hetzelfde moment zijn geweest). Ik heb wel eens meegemaakt dat bij wat minder lekker ontvangst een join command wel goed over kwam maar het deviceID niet waardoor er ineens twee remotes met 1 join actie geregistreerd werden (de remote verstuurd ieder commando 3x)
Ah... gelukkig is het dan in ieder geval een bekend probleem met het verwijderen van IDX0. Dubbel inleren zou misschien kunnen... maar het is wel een aanzienlijk ander remote ID :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
@eymey de fix is er ook :)

beta2 staat hier online met de volgende fixes:

fix: bogus temperature/humidity value visible even if no sensor present
fix: remote on index 0 could not be removed
fix: remove remote wasn't handled correctly in the CC1101 library
fix: CC1101 support was not working for the NON-CVE wifi module
fix: removed some unused settings
fix: simplify hum/temp sensor support setting
fix: HA autodiscovery not working for hum/temp sensor data
fix: last command string incorrectly referenced as const char * instead of copy
fix: failed i2c request' CRC incorrectly resulted in checked OK
fix: wifi reconnect could result in timeout on task SysControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
arjenhiemstra schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:43:

Thanks! Ik ga er eerdaags eens mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:27
arjenhiemstra schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:43:

Hij staat er weer op. Enige bevinding zo snel is dat de settings "Auto disable Hum/Temp sensor support in itho firmware at boot" en "Swap high/low" leeg zijn. Nadat ik de settings opnieuw had opgeslagen waren deze opties helemaal niet meer zichtbaar. Hoort dat bij "fix simplify hum/temp sensor support setting" en is het gevalletje browser cache?

Andere vraag, ik lees in dit topic regelmatig over de externe CO2 sensor. Zelf heb ik een CVE-S CO2 met dus een ingebouwde CO2 sensor, daar van zeg je dat die niet ondersteund wordt. Het is me niet helemaal duidelijk of dat helemaal niet mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
halloallemaal schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Hij staat er weer op. Enige bevinding zo snel is dat de settings "Auto disable Hum/Temp sensor support in itho firmware at boot" en "Swap high/low" leeg zijn. Nadat ik de settings opnieuw had opgeslagen waren deze opties helemaal niet meer zichtbaar. Hoort dat bij "fix simplify hum/temp sensor support setting" en is het gevalletje browser cache?
Klinkt als een gevalletje browser cache, de twee eerdere settings zijn nu inderdaad gecombineerd.
Andere vraag, ik lees in dit topic regelmatig over de externe CO2 sensor. Zelf heb ik een CVE-S CO2 met dus een ingebouwde CO2 sensor, daar van zeg je dat die niet ondersteund wordt. Het is me niet helemaal duidelijk of dat helemaal niet mogelijkheid.
Itho maakt een externe CO2 sensor, de RFT-CO2. Een veel te dure maar soms op markplaats goedkoop te krijgen optie.
Die externe sensor is nu te gebruiken icm met de CC1101 module.

De interne CO2 sensor die in sommige itho cve's zit is wat lastiger omdat het bordje dat die CO2 sensor gebruikt op dezelfde plaats zit als mijn add-on. Je zou het eea door kunnen lussen maar of dat dan nog past in de behuizing weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
arjenhiemstra schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Klinkt als een gevalletje browser cache, de twee eerdere settings zijn nu inderdaad gecombineerd.

[...]

Itho maakt een externe CO2 sensor, de RFT-CO2. Een veel te dure maar soms op markplaats goedkoop te krijgen optie.
Die externe sensor is nu te gebruiken icm met de CC1101 module.

De interne CO2 sensor die in sommige itho cve's zit is wat lastiger omdat het bordje dat die CO2 sensor gebruikt op dezelfde plaats zit als mijn add-on. Je zou het eea door kunnen lussen maar of dat dan nog past in de behuizing weet ik niet.
Volgens mij heb ik nog ergens een i2c splitter liggen, misschien kan ik daar wat mee. Mocht het passen, denk je dat de CO2 sensor dan zou kunnen werken? Zo ja, welke pins moeten dan aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
halloallemaal schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:54:
[...]

Volgens mij heb ik nog ergens een i2c splitter liggen, misschien kan ik daar wat mee. Mocht het passen, denk je dat de CO2 sensor dan zou kunnen werken? Zo ja, welke pins moeten dan aangesloten worden?
Je hebt alleen maar kabeltjes nodig, de interface en pinout is exact gelijk namelijk, je zou in theorie de twee bordjes op elkaar kunnen stapelen, dan moet je even een pinheader solderen op de add-on..
De pinnen die je nodig hebt staan op de add-on PCB aangegeven (SLC, SDA, GND, 5V en Vin). De 3 overige pinnen zijn niet in gebruik. Pas op dat je Vin niet per ongeluk verkeerd aansluit, er staat een goede 15 Volt op, uit ervaring weet ik helaas dat de itho main print dat niet overleeft ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ik heb de wifi module voor de itho devices met RJ45 aansluiting (op dit moment supported: HRU eco fan, HRU350, DemandFlow, QualityFlow) in de webshop gezet. Er zijn nog wat zaken glad te strijken maar zeker voor monitoring en als virtual remote heel bruikbaar verwacht ik.
Ik heb er helaas maar 5 beschikbaar (die dingen zijn echt een ramp om te solderen :X ).
Ik hoop snel meer voorraad te hebben.

https://www.nrgwatch.nl/

[ Voor 15% gewijzigd door arjenhiemstra op 25-10-2021 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:08:
Ik heb de wifi module voor de itho devices met RJ45 aansluiting (op dit moment supported: HRU eco fan, HRU350, DemandFlow, QualityFlow) in de webshop gezet. Er zijn nog wat zaken glad te strijken maar zeker voor monitoring en als virtual remote heel bruikbaar verwacht ik.
Ik heb er helaas maar 5 4 beschikbaar (die dingen zijn echt een ramp om te solderen :X ).

besteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:31
arjenhiemstra schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:08:
Ik heb er helaas maar 5 beschikbaar (die dingen zijn echt een ramp om te solderen :X ).

Besteld! Ik ga hem met MQTT aan openhab knopen en daarmee ook aan homekit. Dan kan ik straks zowel automatisch als handmatig per ruimte de mechanische ventilatie regelen. Enkele beoogde usecases:
1) Lamp aan op WC = 15 minuten ventilatie aan
2) Koken (afzuigkap aan) = 30 minuten ventilatie aan in de keuken en woonkamer
3) Badkamer gaat al automatisch aan, wil alleen de snelheid kunnen reguleren adhv hoeveelheid vocht.
4) Als douchen voor 07h;00 => zet ventielen dicht van alle kamers (als ze nu half open staan, dan kunnen de kids wakker worden).
5) Control freak, ben benieuwd wat er allemaal te zien is uit de control unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
konehead schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Besteld! Ik ga hem met MQTT aan openhab knopen en daarmee ook aan homekit. Dan kan ik straks zowel automatisch als handmatig per ruimte de mechanische ventilatie regelen. Enkele beoogde usecases:
3) Badkamer gaat al automatisch aan, wil alleen de snelheid kunnen reguleren adhv hoeveelheid vocht.
4) Als douchen voor 07h;00 => zet ventielen dicht van alle kamers (als ze nu half open staan, dan kunnen de kids wakker worden).
4 zal nu nog lastig gaan, dat is echt een use case die verder onderzocht moet worden. Het lijkt erop dat de kleppen alleen handmatig te controleren zijn als de unit in "manual control" mode staat. Ik weet niet wat de verdere gevolgen daarvan zijn (bij de CVE's worden alle systemen feitelijk uitgeschakeld en is de fan echt alleen nog een domme fan die van 0 - 3600 rpm te regelen is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:16
Ondertussen is de module binnen en geïnstalleerd, waarvoor dank @arjenhiemstra !

Ik ben al onwijs blij dat ik de unit nu vanaf afstand kan beheren, maar nu is de uitdaging om hem in mijn Home Center 3 zichtbaar te krijgen. Heeft er toevallig iemand ervaring met een dergelijke constructie?

Zover ik heb kunnen uitvinden kunnen zowel de Fibaro als de module optreden als MQTT client. Maar daar heb je natuurlijk niets aan, dan moet er nog een server bij blijkbaar. Mooier is natuurlijk als het direct met elkaar praat.

Ofwel, wie helpt me op weg? :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
konehead schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Nog een toevoeging voor wat betreft de klepstanden:
Klepstanden zijn aan te passen via de "itho settings" pagina, daar zijn alle (warning!!) settings te veranderen, ook die normaal alleen een getrainde itho engineer aan kan passen en ik vermoed zelfs meer dan dat.
Ik heb omdat hiermee ook een hoop schade kan worden aangericht dit (nog) niet via de API beschikbaar gemaakt. Eenmaal een setting aangepast en je weet niet meer wat de originele waarde was? There is no way back behalve een goede gok... dat wil je niet 'per ongeluk' via een API kunnen doen.
Wellicht dat als de use case meer duidelijk is een deel van deze settings via een API of stukje logica beschikbaar gemaakt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Drardollan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:43:
Ondertussen is de module binnen en geïnstalleerd, waarvoor dank @arjenhiemstra !

Ik ben al onwijs blij dat ik de unit nu vanaf afstand kan beheren, maar nu is de uitdaging om hem in mijn Home Center 3 zichtbaar te krijgen. Heeft er toevallig iemand ervaring met een dergelijke constructie?

Zover ik heb kunnen uitvinden kunnen zowel de Fibaro als de module optreden als MQTT client. Maar daar heb je natuurlijk niets aan, dan moet er nog een server bij blijkbaar. Mooier is natuurlijk als het direct met elkaar praat.

Ofwel, wie helpt me op weg? :)
Ah jah, je hebt wel een MQTT server nodig idd. Je kunt een cloud based oplossing gebruiken als je niet iets van een raspberry Pi oid hebt. Laatst zag ik cloudmqtt.com voorbij komen in een PB. Ik ken het verder niet, als ik even snel kijk is het een betaalde service. Wellicht dat er ook zoiets is maar dan gratis.

edit: https://www.hivemq.com/mqtt-cloud-broker/ wellicht, lijkt gratis te zijn tot 100 devices

[ Voor 4% gewijzigd door arjenhiemstra op 25-10-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
arjenhiemstra schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:48:
[...]

Ah jah, je hebt wel een MQTT server nodig idd. Je kunt een cloud based oplossing gebruiken als je niet iets van een raspberry Pi oid hebt. Laatst zag ik cloudmqtt.com voorbij komen in een PB. Ik ken het verder niet, als ik even snel kijk is het een betaalde service. Wellicht dat er ook zoiets is maar dan gratis.
Er zijn er ook gratis, en ik kan het altijd op een Pi/Synology gooien. Maar dan moet ik eerst weten of HC3 hier iets mee kan vervolgens haha. Moet denk ik een App schrijven, dus dat wordt nog wat.

Maar los daarvan, de webinterface van de module is voor mij al een verademing. Kan nu vanaf afstand in ieder geval bij de unit. Voorheen kon ik hem enkel uit/aan zetten en dan kwam hij op Medium terug. Dat is nu verleden tijd.

Daarover gesproken, heb ik de Virtual remote settings nodig als ik geen verdere bediening of sensoren heb? Nee toch?

En 2 de potmeters die op de unit zitten, die hebben nu neem ik aan geen nut meer? Waarmee je de low en high normaal kan instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 25-10-2021 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• konehead
arjenhiemstra schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Nog een toevoeging voor wat betreft de klepstanden:
Klepstanden zijn aan te passen via de "itho settings" pagina, daar zijn alle (warning!!) settings te veranderen, ook die normaal alleen een getrainde itho engineer aan kan passen en ik vermoed zelfs meer dan dat.
Ik heb omdat hiermee ook een hoop schade kan worden aangericht dit (nog) niet via de API beschikbaar gemaakt. Eenmaal een setting aangepast en je weet niet meer wat de originele waarde was? There is no way back behalve een goede gok... dat wil je niet 'per ongeluk' via een API kunnen doen.
Wellicht dat als de use case meer duidelijk is een deel van deze settings via een API of stukje logica beschikbaar gemaakt kunnen worden.
Oei, ja. Daar moeten we voorzichtig mee om moeten gaan. Stapje voor stapje, Rome is ook niet in één dag gebouwd!
arjenhiemstra schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:24:
[...]

4 zal nu nog lastig gaan, dat is echt een use case die verder onderzocht moet worden. Het lijkt erop dat de kleppen alleen handmatig te controleren zijn als de unit in "manual control" mode staat. Ik weet niet wat de verdere gevolgen daarvan zijn (bij de CVE's worden alle systemen feitelijk uitgeschakeld en is de fan echt alleen nog een domme fan die van 0 - 3600 rpm te regelen is)
Yes, gaan we onderzoeken. Als ik op mijn afstandbediening de 'kook' knop indruk gaan alle kleppen dicht (WC,slaapkamers, CVruimte) behalve: de badkamer, keuken en de woonkamer. De installatie gaat dan op X tijd volledig draaien. De ventielen van de badkamer, keuken en de woonkamer zuigen aan... Tuurlijk wil je dat los aan kunnen sturen. Alleen dit zou al een goede quick fix zijn. De kookknop zuigt veel meer aan dan het programma als er vocht wordt gemeten in de badkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:02
Ok, goede keus om dit forum te blijven volgen. Ik heb de wifi module (rev 2) weer geinstalleerd in de QualityFlow en net geupdate naar de 2.3 beta 2 firmware.
Ik krijg nu deze status te zien in de webinterface:
-
Itho device type: DemandFlow
Itho fw version: 21
-
En bij de ITHO status krijg ik de humidity, klepstanden, CO2, etc. te zien.
Tof!

Op de debug pagina zie ik de volgende info
-
Config version: 005
Itho I2C connection status: connected
File system: 12048 bytes used / 173441 bytes total
-
En deze regels in de logfile:
2021-10-25 19:55:04 N: Firmware update: nrgitho-hw2-v2.3-beta2.bin
2021-10-25 19:55:19 N: Reboot requested
2021-10-25 19:55:21 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2021-10-25 19:55:21 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta2
2021-10-25 19:55:21 N: Config version mismatch, resetting config...
2021-10-25 19:55:25 N: System boot, last reset reason: SW_RESET
2021-10-25 19:55:25 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta2
2021-10-25 19:55:30 N: WiFi: connection successful
2021-10-25 19:55:30 N: WiFi info:
2021-10-25 19:55:30 N: Mode:STA
2021-10-25 19:55:30 N: Status:3
2021-10-25 19:55:30 N: IP:192.168.178.228
2021-10-25 19:55:30 N: Setup: Virtual remote ID: 88,133,212
2021-10-25 19:55:30 N: Webserver: started
2021-10-25 19:55:34 N: mDNS: started
2021-10-25 19:55:34 N: Hostname: nrg-itho-85d4
2021-10-25 19:55:34 N: Setup: done
Ik ben wel mijn MQTT configuratie kwijt, die moet ik er straks even opnieuw in gaan zetten, maar moet even de gegevens opzoeken van mijn HA MQTT.

@arjenhiemstra zijn er speciale zaken die je graag geverifieerd wilt zien op mijn systeem? Kan ik iets specifieks voor je testen?

update: MQTT is weer connected.
Is er een handleiding voor de integratie met HomeAssistent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Oh en @arjenhiemstra , had je ooit nog iets gevonden met de interface en de iPad? Op mijn laptop werkt het fantastisch, op de iPad met geen enkele browser (getest met Firefox, Safari, Chrome en Edge). Als ik de interface open zet hij gelijk de afzuiging op High en kan ik verder niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Drardollan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:51:
[...]

Daarover gesproken, heb ik de Virtual remote settings nodig als ik geen verdere bediening of sensoren heb? Nee toch?

En 2 de potmeters die op de unit zitten, die hebben nu neem ik aan geen nut meer? Waarmee je de low en high normaal kan instellen.
De virtual remote kun je gebruiken om 'echte' remote commando's te sturen, in principe niet nodig als je een CVE hebt (die ondersteund namelijk ook traploos)

vwb de potmeters, die doen zeker nog wel iets, afhankelijk van je itho model kun je dit verder beinvloeden met de settings. Ik heb het minimum verlaagd en het maximum maximaal ingesteld, het bereik is daardoor nu van 0 tot de volle 3600 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
fishman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:06:
Ok, goede keus om dit forum te blijven volgen. Ik heb de wifi module (rev 2) weer geinstalleerd in de QualityFlow en net geupdate naar de 2.3 beta 2 firmware.
Ik krijg nu deze status te zien in de webinterface:
-
-
En bij de ITHO status krijg ik de humidity, klepstanden, CO2, etc. te zien.
Tof!

Op de debug pagina zie ik de volgende info
-
Config version: 005
Itho I2C connection status: connected
File system: 12048 bytes used / 173441 bytes total
-
En deze regels in de logfile:

[...]

Ik ben wel mijn MQTT configuratie kwijt, die moet ik er straks even opnieuw in gaan zetten, maar moet even de gegevens opzoeken van mijn HA MQTT.

@arjenhiemstra zijn er speciale zaken die je graag geverifieerd wilt zien op mijn systeem? Kan ik iets specifieks voor je testen?

update: MQTT is weer connected.
Is er een handleiding voor de integratie met HomeAssistent?
Goed dat je het getest hebt! Alle HW rev. 2 versies van de add-on met de laatste beta firmware werken inderdaad ook op de QualityFlow en DemandFlow (die zijn daar ook vrij makkelijk in te bouwen). Ik heb de firmware nu zo gemaakt dat deze in de basis gelijk is voor beide modules.
In principe kan dit bij de HRU ook maar daar schijnt de interface erg lastig te bereiken te zijn.

De system config file (waarmee ook MQTT) is inderdaad gereset door deze update, komt omdat de structuur van het bestand is veranderd (stond wel hier op tweakers maar ben het vergeten te vermelden in de release notes 8)7 )

Wat betreft homeassistant, de autodiscovery werkt eigenlijk vanzelf het het meest makkelijk.

En testen, ik ben heel benieuwd welke data je eruit krijgt (wellicht kun je die delen, eventueel in een PM), ik heb namelijk wel de devices hier liggen maar niet in een active setup. Daarnaast trap ik de WebSocket lib behoorlijk op z'n staart door de hoeveelheid data die er nu doorheen gaat. Er was behoorlijk wat onstabiliteit maar dat lijkt nu opgelost, ik vermeen graag of dat in praktijk ook zo is. Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Drardollan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:53:
Oh en @arjenhiemstra , had je ooit nog iets gevonden met de interface en de iPad? Op mijn laptop werkt het fantastisch, op de iPad met geen enkele browser (getest met Firefox, Safari, Chrome en Edge). Als ik de interface open zet hij gelijk de afzuiging op High en kan ik verder niks meer.
iOS 15.1 is net uit lees ik net, wellicht dat dit verschil maakt. Ik heb een issue op github aangemaakt en eventuele updates zal ik daar ook vermelden.
Ik heb inmiddels ook iOS 15 geinstalleerd en wel een workaround gevonden voor safari, helaas neemt chrome die settings niet over.
Hier meer info:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ander vraagje:

Weet iemand hoe JSONPath te gebruiken om bijvoorbeeld de temp en hum waardes uit de JSON string van het MQTT topic "itho/ithostatus" te plukken? Dit omdat de MQTT plugin van Homey daar gebruik van maakt als template optie als ik het goed lees, ik heb er alleen 0 ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
arjenhiemstra schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:43:
[...]

De virtual remote kun je gebruiken om 'echte' remote commando's te sturen, in principe niet nodig als je een CVE hebt (die ondersteund namelijk ook traploos)
Duidelijk, thanks!
vwb de potmeters, die doen zeker nog wel iets, afhankelijk van je itho model kun je dit verder beinvloeden met de settings. Ik heb het minimum verlaagd en het maximum maximaal ingesteld, het bereik is daardoor nu van 0 tot de volle 3600 rpm.
Met de potmeters stel je dus nog steeds de boven en ondergrens is zoals voorheen, dan weet ik dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• halloallemaal
arjenhiemstra schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

Je hebt alleen maar kabeltjes nodig, de interface en pinout is exact gelijk namelijk, je zou in theorie de twee bordjes op elkaar kunnen stapelen, dan moet je even een pinheader solderen op de add-on..
De pinnen die je nodig hebt staan op de add-on PCB aangegeven (SLC, SDA, GND, 5V en Vin). De 3 overige pinnen zijn niet in gebruik. Pas op dat je Vin niet per ongeluk verkeerd aansluit, er staat een goede 15 Volt op, uit ervaring weet ik helaas dat de itho main print dat niet overleeft ;-)
Zou het zo 'simpel' kunnen als onderstaand voorbeeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stQz3l2RqvIAFoca3baob4JMdfw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s1tWhymwUdpiEf7blrCl2fep.png?f=fotoalbum_large

Als dat zo is, dan moet ik even op zoek naar een stackable header waarvan de pins lang genoeg zijn. Ik heb ook even geprobeerd of de zwarte plastic kap er dan nog overheen kan. Zelfs dat past, dus het is het proberen waard denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
arjenhiemstra schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:51:
[...]

iOS 15.1 is net uit lees ik net, wellicht dat dit verschil maakt. Ik heb een issue op github aangemaakt en eventuele updates zal ik daar ook vermelden.
Ik heb inmiddels ook iOS 15 geinstalleerd en wel een workaround gevonden voor safari, helaas neemt chrome die settings niet over.
Hier meer info:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/34
Net getest met iOS en iPadOS 15.1. Helaas beiden hetzelfde gedrag, tenzij ik de workaround toepas. Dan werkt het naar verwachting.

Andere browsers (Firefox, Chrome & Edge getest) nemen dit inderdaad niet over en hebben zelf die instelling niet.

Voor mij werkbaar deze workaround. Kan je helaas niet helpen qua programmeren, maar als je wat getest wil zien dan kan je mij mentionen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
halloallemaal schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:26:
[...]

Zou het zo 'simpel' kunnen als onderstaand voorbeeld?
[Afbeelding]

Als dat zo is, dan moet ik even op zoek naar een stackable header waarvan de pins lang genoeg zijn. Ik heb ook even geprobeerd of de zwarte plastic kap er dan nog overheen kan. Zelfs dat past, dus het is het proberen waard denk ik.
Yep, zo simpel zou het moeten zijn inderdaad, de interface is precies gelijk en het is een I2C bus dus ik verwacht dat die twee gewoon naast elkaar kunnen werken. Een issue zou kunnen zijn dat het qua stroomverbruik een stap te ver gaat maar dat merk je snel genoeg (de itho start dan niet goed op of de add-on gaat raar doen)

Mocht het qua stroomverbruik niet lukken dan heb ik binnenkort misschien nog een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door arjenhiemstra op 26-10-2021 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:11
Drardollan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:53:
"Op mijn iPad werkt het alleen goed in Safari. Maar je moest wel een instelling aanpassen... Ik ben alleen vergeten welke het ook alweer was. "

Edit: Laat maar, Arjen heeft de oplossing al gepost: NSURLSession WebSocket uitzetten.

System setting=>safari =>Advanced=>Experimental Features=>"NSURLSession WebSocket" is default On.

[ Voor 15% gewijzigd door haaibaa2 op 26-10-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Ik heb de MQTT autodiscovery voor HomeAssistent aangezet. Er wordt 1 device en 1 entity toegevoegd:
fan.nrg_itho_85d4_fan
Klopt dit?

In de webconsole krijg ik onder 'Itho settings' deze waardes te zien, als ik op 'retrieve settings' klik:
Configuration of the Itho unit

Warning!!
This controls low level settings of your itho unit, possibly damaging the unit.
Use with care and use only if you know what you are doing!

Select Index Description Current Minimum Maximum
0 min flow eco hood
5
0 20
1 min flow eco kitchen
5
0 20
2 min flow eco toilet
5
0 20
3 min flow eco living room 1
0
0 20
4 min flow eco living room 2
0
0 20
5 min flow eco laundry room
5
0 20
6 min flow eco bathroom
7
0 20
7 min flow eco bathroom toilet
7
0 20
8 Min flow eco storage bedroom
0
0 20
9 Min flow eco bedroom 1
0
0 20
10 Min flow eco bedroom 2
0
0 20
11 min flow eco bedroom 3
0
0 20
12 min flow comfort extractor hood
10
0 20
13 min flow comfort kitchen
10
0 20
14 min flow comfort toilet
10
0 20
15 min flow comfort living room 1
0
0 20
16 min flow comfort living room 2
0
0 20
17 min flow comfort laundry room
10
0 20
18 min flow comfort bathroom
10
0 20
19 min flow comfort bathroom toilet
10
0 20
20 min flow comfort storage bedroom
0
0 20
21 min flow comfort bedroom 1
0
0 20
22 Min flow comfort bedroom 2
0
0 20
23 Min flow comfort bedroom 3
0
0 20
24 maxFlow_hood_eco
75
0 250
25 maxFlow_Kitchen_eco
75
0 250
26 maxFlow_Wetting room_co
25
0 250
27 maxFlow_Rooms1_eco
75
0 250
28 maxFlow_Room2_eco
75
0 250
29 maxFlow_laundry_room_eco
50
0 250
30 MaxFlow_Bathroom_eco
50
0 250
31 MaxFlow_Bathroom_toilet_eco
50
0 250
32 maxFlow_bedroom_storage_eco
50
0 250
33 maxFlow_bedroom1_eco
50
0 250
34 maxFlow_bedroom2_eco
50
0 250
35 maxFlow_bedroom3_eco
50
0 250
36 maxflow_Hood_Comfort
75
0 250
37 maxflow_Kitchen_Comfort
75
0 250
38 maxflow_Toilet_Comfort
25
0 250
39 maxflow_Living room1_comfort
75
0 250
40 maxflow_Living room2_comfort
75
0 250
41 maxflow_Washing room_comfort
50
0 250
42 Maxflow_Bathroom_comfort
50
0 250
43 Maxflow_Bathroom_toilet_comfort
50
0 250
44 maxflow_Bedroom_Storage_comfort
50
0 250
45 maxflow_bedroom1_comfort
50
0 250
46 maxflow_bedroom2_comfort
50
0 250
47 maxflow_bedroom3_comfort
50
0 250
48 maxFlow_PID
75
0 250
49 measuring interval
120
1 600
50 measurementIntervalSample
600
1 1200
51 rlv start rise
40
1 500
52 rlv start period
40
10 120
53 rlv stop offset
5
1 50
54 rlv stop period
15
1 60
55 rlv stop differential
3
1 50
56 rvLevelStart
95
0 100
57 rvLevelStop
90
0 100
58 min time increment
30
1 60
59 differential flow measurement
25
0 100
60 fixed flow kitchen
125
0 125
61 fixed flow bathroom
75
0 125
62 Zeta value hose Extractor hood
50
5 250
63 Zeta value hose kitchen
90
5 250
64 Zeta value hose toilet
105
5 250
65 Zeta value hose living room 1
125
5 250
66 Zeta value hose living room 2
90
5 250
67 Zeta value hose laundry room
105
5 250
68 Zeta value hose bathroom
145
5 250
69 Zeta value hose bathroom toilet
50
5 250
70 Zeta value hose bedroom storage room
100
5 250
71 Zeta value bedroom 1
110
5 250
72 Zeta value bedroom 2
105
5 250
73 Zeta value bedroom 3
50
5 250
74 Zeta value other
55
1 250
75 Zeta value plenum
1
1 250
76 Valve Constant 1
65
1 20000
77 Valve constant 2
22
10 100
78 pFactorFlowmin
7
0 30
79 pFactorFlowmax
20
0 30
80 I factor flow
30
0 1000
81 d_factor flow
56836
-15000 15000
82 pidDamping
5
0 100
83 Runtime of Valve
4000
0 5000
84 max flow during timer
175
0 250
85 Co2 setpoint eco extractor hood
1150
300 2000
86 Co2 setpoint eco kitchen
1150
300 2000
87 Co2 setpoint eco toilet
1150
300 2000
88 Co2 setpoint eco living room 1
1150
300 2000
89 Co2 setpoint eco living room 2
1150
300 2000
90 Co2 setpoint eco laundry room
1150
300 2000
91 Co2 setpoint eco bathroom
1150
300 2000
92 Co2 setpoint eco bathroom toilet
1150
300 2000
93 Co2 setpoint eco bedroom storage
1150
300 2000
94 Co2 setpoint eco bedroom 1
1150
300 2000
95 Co2 setpoint eco bedroom 2
1150
300 2000
96 Co2 setpoint eco bedroom 3
1150
300 2000
97 Co2 setpoint comfort Extractor hood
1000
300 2000
98 Co2 setpoint comfort kitchen
1000
300 2000
99 Co2 setpoint comfort toilet
1000
300 2000
100 Co2 setpoint comfort living room 1
1000
300 2000
101 Co2 setpoint comfort living room 2
1000
300 2000
102 Co2 setpoint comfort laundry room
1000
300 2000
103 Co2 setpoint comfort bathroom
1000
300 2000
104 Co2 setpoint comfort bathroom toilet
1000
300 2000
105 Co2 setpoint comfort bedroom storage room
1000
300 2000
106 Co2 setpoint comfort bedroom 1
1000
300 2000
107 Co2 setpoint comfort bedroom 2
1000
300 2000
108 Co2 setpoint comfort bedroom 3
1000
300 2000
109 OEM number
0
0 100
110 offsetValve
280
0 500
111 valve on manual control
0
0 1
112 manual control valve 1
0
0 5000
113 manual control valve 2
0
0 5000
114 manual control valve 3
0
0 5000
115 manual control valve 4
0
0 5000
116 manual control valve 5
0
0 5000
117 manual control valve 6
0
0 5000
118 manual control valve 7
0
0 5000
119 manual control valve 8
0
0 5000
120 manual control valve 9
0
0 5000
121 manual control valve 10
0
0 5000
122 manual control valve 11
0
0 5000
123 manual control valve 12
0
0 5000
124 SpeedOutletFanManual
0
0 100
125 SpeedInletFanManual
0
0 100
126 Exhaust hood flow control
181
-75 75
127 Correction flow control kitchen
210
-75 75
128 Correction Flow Control Toilet
235
-25 25
129 Correction Flow Control Living Room1
214
-75 75
130 Correction Flow Control Living Room2
216
-75 75
131 Correction Flow Control Living Room2
206
-50 50
132 Correction Flow Control Bathroom
10
-50 50
133 Correction Flow Control Bath_WC
0
-50 50
134 Correction Flow Control Bedroom Storage
181
-75 75
135 Correction Flow Control Bedroom2
181
-75 75
136 Correction Flow Control Bedroom3
181
-75 75
137 Correction Flow Control Bedroom4
181
-75 75
138 ExtraStep valve
500
0 5000
139 FlowCalibration
0
0 75
140 TimeCalibration
30
1 125
141 t_period_comfort
0
0 120
142 tBinding
5
1 60
143 flow_RFT_Low
25
10 75
144 flow_RFT_High
60
10 75
145 PIR_waiting time short
310
1 600
146 flow_PIR_Toilet
25
10 75
147 Post run time_PIR_toilet
30
1 60
148 flow_PIR_other_short
25
10 75
149 flow_PIR_other_long
50
10 75
150 time_PIR_other_low
620
1 3600
151 Time_PIR_Other_High
620
1 3600
152 StartCO2Conc
750
600 1200
153 StopCO2Conc
850
600 1200
154 Level_RV_Middle
70
20 90
155 Level_RV_High
80
20 90
156 Flow_RV_middle
25
0 75
157 Flow_RV_High
50
0 75
158 Level_RV_middle_laundry room
70
20 90
159 Level_RV_high_laundry room
80
20 90
160 flow_RV_middle_washing room
25
0 75
161 flow_RV_high_washing room
50
0 75
162 RV_Switchediff
2
1 10
163 MinFlow_RV_Eco
7
0 20
164 MinFlow_RV_Comfort
10
0 20
165 StepMotorPulseLengthFactor
2
1 3
166 StepsLowFrequency
500
0 5000
167 maxDifferenceCO2Samples
150
0 1000
168 maxDifferenceCO2SamplesRefMode
500
100 1000
169 minFlowFixedTimer
20
0 50
170 filterFactorRV
5
1 10
171 minTimeSetpoint
10
1 30
172 Constant CA2 Exhaust2)
0
0 0
173 Constant CA1 Exhaust2)
13
0 0
174 Constant CA0 Exhaust2)
-210000
0 0
175 Constant CB2 Exhaust2)
0
0 0
176 Constant CB1 Exhaust2)
-22596
0 0
177 Constant CB0 Exhaust2)
-4170883
0 0
178 Constant CC2 Exhaust2)
4825
0 0
179 Constant CC1 Exhaust2)
722391
0 0
180 Constant CC0 Exhaust2)
-898486627
0 0
181 Constant CA2 Inlet2)
0
0 0
182 Constant CA1 Inlet2)
18
0 0
183 Constant CA0 Inlet2)
-26000
0 0
184 Constant CB2 Inlet2)
0
0 0
185 Constant CB1 Inlet2)
-17442
0 0
186 Constant CB0 Inlet2)
-9795983
0 0
187 Constant CC2 Inlet2)
6021
0 0
188 Constant CC1 Inlet2)
-949992
0 0
189 Constant CC0 Inlet2)
108668677
0 0
190 relativeMinSpeed Exhaust
600
0 0
191 minRelativeMinSpeed Exhaust
600
0 0
192 absoluteMinSpeed Exhaust
600
0 0
193 relativeMaxSpeed Exhaust
3100
0 0
194 maxRelativeMaxSpeed Exhaust
3100
0 0
195 absoluteMaxSpeed Exhaust
3100
0 0
196 relativeMinSpeed Inlet
600
0 0
197 minRelativeMinSpeed Inlet
600
0 0
198 absoluteMinSpeed Inlet
600
0 0
199 relativeMaxSpeed Inlet
3100
0 0
200 maxRelativeMaxSpeed Inlet
3100
0 0
201 absoluteMaxSpeed Inlet
3100
0 0
202 Zeta Inlet
1760
0 0
En onder 'Itho status' zie ik dit:
Itho status
System values of the itho unit

Also available on MQTT topics where the label is the last part of the topic name: itho/ithostatus/[label] .
The list of available labels depends on the itho model/version and is generated automatically.

Label Value
temp 0
hum 0
ppmw 0
speed status 0
internal fault 0
frost cycle 0
filter dirty 0
AirQuality (%) 2
AirQbased on 0
CO2level (ppm) 0
Indoorhumidity (%) 0
Outdoorhumidity (%) 0
Exhausttemp (°C) 0
SupplyTemp (°C) 0
IndoorTemp (°C) 0
OutdoorTemp (°C) 0
SpeedCap 0
BypassPos (%) 1
FanInfo unknown
ExhFanSpeed (%) 0
InFanSpeed (%) 0
RemainingTime (min) 0
PostHeat (%) 0
PreHeat (%) 0
InFlow (l sec) 0
ExhFlow (l sec) 0
OperatingMode 2
Operating phase IBS 0
Status 0
Setpoint 0
Humidity 1 0
Humidity 2 0
Humidity 3 0
Humidity 4 0
Humidity 5 0
Humidity 6 0
Humidity 7 75.6
Humidity 8 0
Humidity 9 0
Humidity 10 0
Humidity 11 0
Humidity 12 0
Exhaust Fan speed 21
Supply fan speed 0
CO2 in plenum 788
Calculated CO2 value 796
Calculated Co2 valve 1 0
Calculated Co2 valve 2 664
Calculated Co2 valve 3 690
Calculated Co2 valve 4 690
Calculated Co2 valve 5 758
Calculated Co2 valve 6 707
Calculated Co2 valve 7 661
Calculated Co2 valve 8 0
Calculated Co2 valve 9 796
Calculated Co2 valve 10 733
Calculated Co2 valve 11 902
Calculated Co2 valve 12 0
Calculated position valve 1 0
Calculated position valve 2 6
Calculated position valve 3 6
Calculated position valve 4 0
Calculated position valve 5 0
Calculated position valve 6 6
Calculated position valve 7 8
Calculated position valve 8 0
Calculated position valve 9 0
Calculated position valve 10 100
Calculated position valve 11 16
Calculated position valve 12 0
1: Calculated flow afzuigkap 0
2: Calculated flow keuken 5
3: Calculated flow toilet 5
4: Calculated flow woonkamer 0
5: Calculated flow woonkamer 0
6: Calculated flow wasruimte 5
7: Calculated flow badkamer 7
8: Calculated flow bad_toilet 0
9: Calculated flow slaap_berging 0
10: Calculated flow slaapkamer 1 25
11: Calculated flow slaapkamer 2 13
12: Calculated flow slaapkamer 3 0
Fault 0
Measure interval 72
Cooker hood 0
High bathroom 1 0
High bathroom 2 0
3_6_9 hour timer 0
CO2 measure 10
Measurement method 1
Flow adjusted 0
onStatusNormal 1
onStatusHighKitchen 0
onStatusHighBathroom 0
onStatusHighKitchenBathroom 0
onStatusTimer 0
onStatusManualControl 0
onStatusMeasureMode 0
onStatusEcoComfort 0
onStatusLimited-Ventilation 0
onStatusNotHome 0

[ Voor 100% gewijzigd door fishman op 26-10-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
fishman schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:24:
Ik heb de MQTT autodiscovery voor HomeAssistent aangezet. Er wordt 1 device en 1 entity toegevoegd:
fan.nrg_itho_85d4_fan
Klopt dit?

In de webconsole krijg ik onder 'Itho settings' deze waardes te zien, als ik op 'retrieve settings' klik:

[...]

En onder 'Itho status' zie ik dit:

[...]
In dit geval klopt het lijkt het, als er een temp / hum sensor gevonden is worden er nog twee entities toegevoegd. Zit er een humidity sensor op positie 7 of is dat iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Hij meet sowieso de Co2, daar stuurt het systeem de kleppen op. Er zit dus een CO2 sensor in.
En er zit een vocht sensor bij positie 7 (badkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
@arjenhiemstra
Is er toevallig ergens een overzicht van welke commando's ik via MQTT naar de module kan sturen? Ik ben druk bezig met het bouwen van een oplossing binnen mijn HC3L (wat voor mij als niet programmeur best lastig is). Ik kan wel een bericht publiceren naar /itho/cmd met bijvoorbeeld "23", dan gaat de Itho logischerwijs naar 23.

De reden dat ik het vraag is of het mogelijk is om de 4e knop van mijn RFT, de timer, te simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@arjenhiemstra lekker bezig geweest met de updates (y)

voordat ik een github dingetje aanmaak een vraagje kan je iets zinnings zeggen over het volume lucht dat je per x tijd afzuigt ? met de MV (eco?) dozen ..

ik denk bv aan een \sensor\experimental\
- luchtverplaatsing sinds (start meting) bv vandaag
- luchtverplaatsing per etmaal / per uur oid
- op stand min = <value x m3 per seconde ?>
- op stand med = <value x m3 per seconde ?>
- op stand high = <value x m3 per seconde ?>

misschien dat je een correctie factor erbij wilt hebben aan de hand van de metingen die men kan doen met een ano-meter doet ? iets wat je in een rom op kan slaan met een correctie formulie oid ?
(er zijn meer tweakers dan alleen ik die een anometer hebben en zelf de boel willen afstellen)

De gedachte erachter is dat je naast het besturen ook wat kan roepen over de "snelheid" waarmee het lucht in je huis ververst word

Dat gezegd ik weet ook wel dat dit exact meten/weten een vak apart is dus starten met "bij benadering" en indien gewenst "wat exacter" door een diy ano-meter setup ding .. (apart topic Inregelen wtw met anemometer is ervoor maar kan ook voor MV natuurlijk)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 26-10-2021 16:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Drardollan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:06:
@arjenhiemstra
Is er toevallig ergens een overzicht van welke commando's ik via MQTT naar de module kan sturen? Ik ben druk bezig met het bouwen van een oplossing binnen mijn HC3L (wat voor mij als niet programmeur best lastig is). Ik kan wel een bericht publiceren naar /itho/cmd met bijvoorbeeld "23", dan gaat de Itho logischerwijs naar 23.

De reden dat ik het vraag is of het mogelijk is om de 4e knop van mijn RFT, de timer, te simuleren.
Via menu "API" op de webpagine van de add-on, daar staan (bijna) alle commando's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vso schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:34:
@arjenhiemstra lekker bezig geweest met de updates (y)

voordat ik een github dingetje aanmaak een vraagje kan je iets zinnings zeggen over het volume lucht dat je per x tijd afzuigt ? met de MV (eco?) dozen ..
Ik zou het niet weten iig, wellicht iemand anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpelgrom
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:34:
Ik weet niet hoe accuraat het is, maar in de 'installatie en gebruik' handleiding van Itho (hier CVE-S ECO S gelinkt) staan op pagina 32 een aantal waardes voor de potmeters min/max...

Je zou dat kunnen omzetten naar de snelheid en dan een formule kunnen maken, met de laatste software kan je uitlezen hoe veel de min/max van de potmeters zou zijn (in rpm gok ik? geen idee wat de eenheid is) in Itho settings. Helaas lijkt het niet echt een lineair verband te zijn, en verschilt ook per model neem ik aan.
potmetersnelheid in softwareafzuiging m3/h
laag min45025
laag max1110125
hoog min1800175
hoog max2700375

[ Voor 3% gewijzigd door jpelgrom op 26-10-2021 18:26 . Reden: Tabel verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jpelgrom schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:24:
[...]

Ik weet niet hoe accuraat het is, maar in de 'installatie en gebruik' handleiding van Itho (hier CVE-S ECO S gelinkt) staan op pagina 32 een aantal waardes voor de potmeters min/max...

Je zou dat kunnen omzetten naar de snelheid en dan een formule kunnen maken, met de laatste software kan je uitlezen hoe veel de min/max van de potmeters zou zijn (in rpm gok ik? geen idee wat de eenheid is) in Itho settings. Helaas lijkt het niet echt een lineair verband te zijn, en verschilt ook per model neem ik aan.
potmetersnelheid in softwareafzuiging m3/h
laag min45025
laag max1110125
hoog min1800175
hoog max2700375
denk dat je ook nog te maken hebt met lucht weerstand in je buis oid. verbruik 1:1 met lucht verplaatsing zou mooi zijn maar goed .. dat is een formule die vast wel ergens gepost is. Die wil ik best opzoeken indien nodig.
correctie factor/berekingen (lees de waardes) zijn niet direct super relevant ..

De reden dat je zoiets niet in HA(of ander domotica server) wilt is dat als de verbinding weg is .. dat je tijdelijk geen meting hebt .. en een counter of een ander slimme oplossing voor je lucht verplaatsing is wel nuttig voor je gehele overzicht van "gezond" huis, lijkt mij

Mijn vraag is meer @arjenhiemstra of hij zoiets in zijn webinterface (als pagina) erbij wilt zetten --> mqtt / http api output ...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
@arjenhiemstra

Wellicht een aardige uitbreiding voor de interface. Gisteren bleef mijn box op medium stand hangen. Volgens mijn partner was er wel op de juiste knop gedrukt.

Nu zie ik in de log op mijn Fibaro (het enige stukje wat nog werkt van de integratie) het volgende:
code:
1
2
3
4
[27.10.2021] [19:06:22] [DEBUG] [QUICKAPP180]: onMessage: {"payload":"120","retain":false,"qos":0,"dup":false,"topic":"itho\/state"}
[27.10.2021] [19:51:01] [DEBUG] [QUICKAPP180]: onMessage: {"payload":"220","retain":false,"qos":0,"dup":false,"topic":"itho\/state"}
[27.10.2021] [20:06:01] [DEBUG] [QUICKAPP180]: onMessage: {"payload":"120","retain":false,"qos":0,"dup":false,"topic":"itho\/state"}
[27.10.2021] [20:46:29] [DEBUG] [QUICKAPP180]: onMessage: {"payload":"20","retain":false,"qos":0,"dup":false,"topic":"itho\/state"}

Ofwel, allereerst is de medium knop ingedrukt en toen de timer. Logischerwijs is de box teruggekeerd naar de medium stand.

Zou het mogelijk zijn om een optie te krijgen dat de box na een timer commando altijd terugkeert naar de laagste stand? Ik snap dat niet iedereen dit wenst, sommige mensen zullen de box altijd op medium hebben staan. Maar als het een optie zou zijn, dan kan men het zelf kiezen.

Zomaar een ideetje hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Version 2.3-beta3

fix: timer would always go to high speed, restored API functionality to set speed & timer values at the same time
fix: add-on settings sometimes not loaded correctly due to websocket connection not active yet
fix: add units to HA auto discovery sensors

known issue: some itho settings should not be 32bit wide values. This results in some negative numbers not being parsed correctly in the itho firmware.
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/40

https://github.com/arjenh...ses/tag/Version-2.3-beta3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vso schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:21:
[...]

Mijn vraag is meer @arjenhiemstra of hij zoiets in zijn webinterface (als pagina) erbij wilt zetten --> mqtt / http api output ...
Als een beetje duidelijk is wat de berekening zou moeten zijn en het is handig om op te nemen, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Drardollan schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:46:
@arjenhiemstra

Wellicht een aardige uitbreiding voor de interface. Gisteren bleef mijn box op medium stand hangen. Volgens mijn partner was er wel op de juiste knop gedrukt.

Nu zie ik in de log op mijn Fibaro (het enige stukje wat nog werkt van de integratie) het volgende:
code:
1
2
3
4
[27.10.2021] [19:06:22] [DEBUG] [QUICKAPP180]: onMessage: {"payload":"120","retain":false,"qos":0,"dup":false,"topic":"itho\/state"}
[27.10.2021] [19:51:01] [DEBUG] [QUICKAPP180]: onMessage: {"payload":"220","retain":false,"qos":0,"dup":false,"topic":"itho\/state"}
[27.10.2021] [20:06:01] [DEBUG] [QUICKAPP180]: onMessage: {"payload":"120","retain":false,"qos":0,"dup":false,"topic":"itho\/state"}
[27.10.2021] [20:46:29] [DEBUG] [QUICKAPP180]: onMessage: {"payload":"20","retain":false,"qos":0,"dup":false,"topic":"itho\/state"}

Ofwel, allereerst is de medium knop ingedrukt en toen de timer. Logischerwijs is de box teruggekeerd naar de medium stand.

Zou het mogelijk zijn om een optie te krijgen dat de box na een timer commando altijd terugkeert naar de laagste stand? Ik snap dat niet iedereen dit wenst, sommige mensen zullen de box altijd op medium hebben staan. Maar als het een optie zou zijn, dan kan men het zelf kiezen.

Zomaar een ideetje hoor :)
Ah! Je hebt setting "force medium" aan staan?
Als ik iets beter lees dan zie ik nu dat er bijna een minuut tussen zit, dan is er dus inderdaad eerst het commando medium gegeven en daarna de timer. Ik zal even kijken hoe dat anders kan (dat je de optie hebt om de fallback snelheid te gebruiken bijvoorbeeld)

[ Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 28-10-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
arjenhiemstra schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Ah! Je hebt setting "force medium" aan staan?
Als ik iets beter lees dan zie ik nu dat er bijna een minuut tussen zit, dan is er dus inderdaad eerst het commando medium gegeven en daarna de timer. Ik zal even kijken hoe dat anders kan (dat je de optie hebt om de fallback snelheid te gebruiken bijvoorbeeld)
Idd staat Force Medium uit ;)

Het zou mooi zijn om in dat scherm een vinkje te kunnen zetten dat hij altijd na een timer op de fallback terugvalt. Die snelheid is tenslotte ook al gespecificeerd (staat bij mij gelijk aan low, maar dat is een keuze ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

arjenhiemstra schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:23:
Version 2.3-beta3

fix: timer would always go to high speed, restored API functionality to set speed & timer values at the same time
fix: add-on settings sometimes not loaded correctly due to websocket connection not active yet
fix: add units to HA auto discovery sensors

known issue: some itho settings should not be 32bit wide values. This results in some negative numbers not being parsed correctly in the itho firmware.
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/40

https://github.com/arjenh...ses/tag/Version-2.3-beta3
Settings zijn pissen na update van 2.1 en 2.0 oid dus moest alles opnieuw instellen

na fw update browser laat niet direct de wifi (bv) settings zien pagina verversen verhelpt dit.. .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:19:
[...]

Via menu "API" op de webpagine van de add-on, daar staan (bijna) alle commando's.
En inmiddels ook hier https://github.com/arjenh...ifi/wiki/MQTT-integration met wat voorbeelden en specifiek voor MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:20
Ik heb een issue waarbij de ventilatie niet meer is te bedienen via de webinterface of MQTT (ik heb geen fysieke schakelaar, dus ben afhankelijk van 1 van deze 2).

Zojuist ter test maar even naar de laatste firmware 2.2.3. beta 3 geupdate.
In de settings staat het gebruik van de ingebouwde temp/hum sensor uitgeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTHhz3ZT_-4tHZKvZep5JFXIdI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5qyhbKdOTJU5Kube0qeZlLbL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhz9gjsw-RVQZg2EqjXY2sJQU2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AES6KYlhljj2a8y7rS9D5C0w.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQdK41DBF6ZtB5bJ_uSZVIjXxjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zeOWkzSytyVFCjlqEKMgnkXR.png?f=fotoalbum_large

waar zou dit aan kunnen liggen? Overigens ik had dit issue dus al met de oude 2.2.1 firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
prekz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:25:
Ik heb een issue waarbij de ventilatie niet meer is te bedienen via de webinterface of MQTT (ik heb geen fysieke schakelaar, dus ben afhankelijk van 1 van deze 2).

Zojuist ter test maar even naar de laatste firmware 2.2.3. beta 3 geupdate.
In de settings staat het gebruik van de ingebouwde temp/hum sensor uitgeschakeld.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

waar zou dit aan kunnen liggen? Overigens ik had dit issue dus al met de oude 2.2.1 firmware.
Wellicht dat je box niet in medium mode staat? Dan werken de 0 - 254 commando's niet. Je kunt even force medium en send join command aanzetten en na save de itho een power cycle geven (spanning er af, 15 sec. wachten spanning er weer op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
arjenhiemstra schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

Wellicht dat je box niet in medium mode staat? Dan werken de 0 - 254 commando's niet. Je kunt even force medium en send join command aanzetten en na save de itho een power cycle geven (spanning er af, 15 sec. wachten spanning er weer op).
Ik heb geen fysieke remote, dus dan heeft die force join toch geen effect? Die is toch alleen voor een fysieke remote?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Zie beschrijving erboven, de add-on kan zich voordoen als remote. Geen echte remote maar 1 die via software van de add-on precies dezelfde commando's kan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
Ah had hem even verkeerd gelezen.
Dan zet ik de addon op altijd join, want ik wil hem ten alle tijden vanuit mijn home-assistant kunnen bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
1x is overigens genoeg in principe, de itho onthoud de join

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Is er beperking in aantal joins dat een remote ondersteunt? Bijv. Werkt joinen van een echte
Remote met zo wel Itho box als add-on en bijv. Itho Spider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:50:
Is er beperking in aantal joins dat een remote ondersteunt? Bijv. Werkt joinen van een echte
Remote met zo wel Itho box als add-on en bijv. Itho Spider?
De remote stuurt alleen commandos, die "ziet" niet waar het de signalen heen stuurt.
Dit werkt iets anders voor de Spider, de RFT-CO2 en RFT-RV, naast versturen van commandos zoals een normale remote ontvangen die ook RF status berichten van het device waaraan ze gejoined zijn (vandaar dat je bijvoorbeeld de filter status op deze devices kan aflezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Kan zijn dat ik de verkeerde zoektermen gebruik en het toch al eerder in het topic staat, maar ik heb nog een rev1 in gebruik (of weer in gebruik, de stabiliteit liet nog wel eens te wensen over), maar ik probeer nu we een kind hebben gekregen die voorlopig op de kamer slaapt en we dus minder mogen ventileren de afzuiging te manipuleren zodat de Co2 sensoren hem minder op full speed gooien - echter zou ik graag in de ochtend wel weer naar "auto" gaan, maar ik kan zover ik zie enkel een snelheid opgeven. Is er een command waarmee ik de unit weer terug op de default "auto" kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Kippenijzer Waarom zou je nu minder mogen ventileren?.....

Juist met een kleintje erbij is gezonde lucht in je huis nog belangrijker! Natuurlijk, moet het kleintje niet op de tocht liggen, maar het lijkt me niet dat een adequate ventilatie zou betekenen dat er tocht is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
sinds Version 2.3-beta3 heb ik al 2x gehad dat de webinterface niet meer bereikbaar is.
Hiervoor met beta 2 had ik dit probleem niet.
Kan ik ergens logging vandaan halen en hier delen?

hmmm, hij doet het wel weer, maar de logging laat zien dat de interface in een reboot loop zit.
Wat zijn die SDIO_RESET en OWDT_RESET ?
2021-11-01 15:06:59 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2021-11-01 15:06:59 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta3
2021-11-01 15:07:03 N: WiFi: connection successful
2021-11-01 15:07:03 N: WiFi info:
2021-11-01 15:07:04 N: Mode:STA
2021-11-01 15:07:04 N: Status:3
2021-11-01 15:07:04 N: IP:192.168.178.228
2021-11-01 15:07:04 N: Setup: Virtual remote ID: 88,133,212
2021-11-01 15:07:04 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-01 15:07:04 N: Webserver: started
2021-11-01 15:07:04 N: mDNS: started
2021-11-01 15:07:04 N: Hostname: nrg-itho-85d4
2021-11-01 15:07:04 N: Setup: done
2021-11-01 15:07:13 N: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...
2021-11-01 15:12:00 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2021-11-01 15:12:00 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta3
2021-11-01 15:12:04 N: WiFi: connection successful
2021-11-01 15:12:04 N: WiFi info:
2021-11-01 15:12:04 N: Mode:STA
2021-11-01 15:12:04 N: Status:3
2021-11-01 15:12:04 N: IP:192.168.178.228
2021-11-01 15:12:04 N: Setup: Virtual remote ID: 88,133,212
2021-11-01 15:12:04 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-01 15:12:04 N: Webserver: started
2021-11-01 15:12:04 N: mDNS: started
2021-11-01 15:12:04 N: Hostname: nrg-itho-85d4
2021-11-01 15:12:04 N: Setup: done
2021-11-01 15:12:13 N: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...
2021-11-01 15:15:59 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2021-11-01 15:15:59 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta3
2021-11-01 15:16:03 N: WiFi: connection successful
2021-11-01 15:16:04 N: WiFi info:
2021-11-01 15:16:04 N: Mode:STA
2021-11-01 15:16:04 N: Status:3
2021-11-01 15:16:04 N: IP:192.168.178.228
2021-11-01 15:16:04 N: Setup: Virtual remote ID: 88,133,212
2021-11-01 15:16:04 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-01 15:16:04 N: Webserver: started
2021-11-01 15:16:04 N: mDNS: started
2021-11-01 15:16:04 N: Hostname: nrg-itho-85d4
2021-11-01 15:16:04 N: Setup: done
2021-11-01 15:16:13 N: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...
2021-11-01 15:20:59 N: System boot, last reset reason: OWDT_RESET
2021-11-01 15:20:59 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta3
2021-11-01 15:21:03 N: WiFi: connection successful
2021-11-01 15:21:03 N: WiFi info:
2021-11-01 15:21:03 N: Mode:STA
2021-11-01 15:21:03 N: Status:3
2021-11-01 15:21:04 N: IP:192.168.178.228
2021-11-01 15:21:04 N: Setup: Virtual remote ID: 88,133,212
2021-11-01 15:21:04 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-01 15:21:04 N: Webserver: started
2021-11-01 15:21:04 N: mDNS: started
2021-11-01 15:21:04 N: Hostname: nrg-itho-85d4
2021-11-01 15:21:04 N: Setup: done
2021-11-01 15:21:13 N: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...
2021-11-01 15:40:12 N: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...
2021-11-01 15:43:58 N: Error: Task MQTT timed out!
2021-11-01 15:44:01 N: System boot, last reset reason: SDIO_RESET
2021-11-01 15:44:01 N: HW rev: 2, FW ver.: 2.3-beta3
2021-11-01 15:44:05 N: WiFi: connection successful
2021-11-01 15:44:05 N: WiFi info:
2021-11-01 15:44:08 N: Mode:STA
2021-11-01 15:44:08 N: Status:3
2021-11-01 15:44:08 N: IP:192.168.178.228
2021-11-01 15:44:08 N: Setup: Virtual remote ID: 88,133,212
2021-11-01 15:44:08 N: MQTT: connected, System config: 1
2021-11-01 15:44:08 N: Webserver: started
2021-11-01 15:44:08 N: mDNS: started
2021-11-01 15:44:08 N: Hostname: nrg-itho-85d4
2021-11-01 15:44:08 N: Setup: done
2021-11-01 15:44:17 N: HA DISCOVERY: Start publishing MQTT Home Assistant Discovery...

[ Voor 90% gewijzigd door fishman op 01-11-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

eymey schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:43:
@Kippenijzer Waarom zou je nu minder mogen ventileren?.....

Juist met een kleintje erbij is gezonde lucht in je huis nog belangrijker! Natuurlijk, moet het kleintje niet op de tocht liggen, maar het lijkt me niet dat een adequate ventilatie zou betekenen dat er tocht is......
Helaas gezien de ruimte in de slaapkamer van zijn ouders kan het niet anders - enkel het raam waar de wieg voor kan staan heeft een ingebouwd ventilatie rooster - we hebben het 's nachts nu dus van de open kamerdeur en open ramen in de andere kamers op de verdieping. Dat red het icm. het vaste standje medium vrij redelijk qua luchtkwaliteit gelukkig, enkel vergeet ik de Itho dus wel eens op medium te forceren, wat ik dus graag zou automagiseren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Kippenijzer schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:43:
[...]

Helaas gezien de ruimte in de slaapkamer van zijn ouders kan het niet anders - enkel het raam waar de wieg voor kan staan heeft een ingebouwd ventilatie rooster - we hebben het 's nachts nu dus van de open kamerdeur en open ramen in de andere kamers op de verdieping. Dat red het icm. het vaste standje medium vrij redelijk qua luchtkwaliteit gelukkig, enkel vergeet ik de Itho dus wel eens op medium te forceren, wat ik dus graag zou automagiseren :+
Ik heb het (weer) compatible maken van de huidige code met rev1 nog op mijn lijst staan. Twee issues die het moeilijk, misschien (deels) onmogelijk maken:
1- de i2c code (met name multi master mode) werkt niet op de ESP8266 gebruikt in rev.1
2- het aantal functies en daarbijbehorende geheugengebruik is nu zo groot dat ik twijfel of het uberhaupt kan op de ESP8266. Wellicht is een tuned down versie nog wel mogelijk. maar daarvoor moet eerst punt 1. opgelost zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
Hi,

Ik heb sinds vorige week de demand flow module. Inmiddels via MQTT gekoppeld aan mijn OpenHab systeem, ik kan netjes alles loggen (alles is: CO2 per ruimte, fanspeed et cetera). Nu wilde ik vanavond per ruimte (slaapkamer/badkamer et cetera) via MQTT de afzuiging hoger/lager zetten. Maar hoe doe ik dat?
Ik zie de mogelijkheid voor virtual remotes, maak ik dan per ruimte een virtual remote? Of kan ik gewoon per ruimte een MQTT commando geven? Wie kan mij een zetje de goede richting ophelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
konehead schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:34:
Hi,

Ik heb sinds vorige week de demand flow module. Inmiddels via MQTT gekoppeld aan mijn OpenHab systeem, ik kan netjes alles loggen (alles is: CO2 per ruimte, fanspeed et cetera). Nu wilde ik vanavond per ruimte (slaapkamer/badkamer et cetera) via MQTT de afzuiging hoger/lager zetten. Maar hoe doe ik dat?
Ik zie de mogelijkheid voor virtual remotes, maak ik dan per ruimte een virtual remote? Of kan ik gewoon per ruimte een MQTT commando geven? Wie kan mij een zetje de goede richting ophelpen?
per ruimte een MQTT commando geven richting de virtual remote zou ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
arjenhiemstra schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:54:
[...]

per ruimte een MQTT commando geven richting de virtual remote zou ik doen
Ik weet dat het heel erg is: maar heb jij een voorbeeld MQTT opdracht? Ik geef in MQTT explorer in itho/cmd allerlei commando's, nul reactie => voorbeeld: speed;254 of get;remotesinfo. Heb jij een MQTT voorbeeld hoe ik een ruimte kan bedienen? Ik besef dat dit onwijs newbee is, maar ik zie het ff niet. Alvast bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
konehead schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:10:
[...]

Ik weet dat het heel erg is: maar heb jij een voorbeeld MQTT opdracht? Ik geef in MQTT explorer in itho/cmd allerlei commando's, nul reactie => voorbeeld: speed;254 of get;remotesinfo. Heb jij een MQTT voorbeeld hoe ik een ruimte kan bedienen? Ik besef dat dit onwijs newbee is, maar ik zie het ff niet. Alvast bedankt!!!
Als ik onderstaande invoer, dan zie ik dat de ik wel reactie krijg via MQTT, echter de Itho installatie geeft nul reactie. Voorbeeld de onderste printscreen => command medium, dan krijg ik via MQTT 120 terug als snelheid. (en zonder reactie op de ITHO. wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNa2Od1gMBlw0EDEX-EI2_jlrR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YCkKz5YtzzciVBxMfb26H6B7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDajjHgROzuO2QGoYLrxozRJ7-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uMQBkfXruSk8vQrzCNuSd29D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door konehead op 01-11-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
konehead schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:10:
[...]

Nee hoor, geen probleem. Allereerst, speed commando's van 0 - 254 werken niet met de demandflow, worden zover ik nu weet niet ondersteund.

Je kunt ook het eea. proberen de HTML API, dan zie je wat sneller een OK of NOK als het niet een goed commando is.

In jou geval moet je dus vremote commando;s gebruiken.
web API: http://[]/api.html?vremote=low
MQTT bijv.: {"vremote":"low"}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
arjenhiemstra schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:54:
[...]

Nee hoor, geen probleem. Allereerst, speed commando's van 0 - 254 werken niet met de demandflow, worden zover ik nu weet niet ondersteund.

Je kunt ook het eea. proberen de HTML API, dan zie je wat sneller een OK of NOK als het niet een goed commando is.

Check, ga ik proberen. En hoe kan ik dan, bijvoorbeeld de badkamer low zetten en de slaapkamer high? Maw: hoe geef ik ruimtes op? Ga eerst met de api aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
konehead schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:02:
[...]

Check, ga ik proberen. En hoe kan ik dan, bijvoorbeeld de badkamer low zetten en de slaapkamer high? Maw: hoe geef ik ruimtes op? Ga eerst met de api aan de slag!
Dat is een goede vraag, dat weet ik zelf ook nog niet. Zoals vermeld is het vooral mogelijk data eruit te krijgen, settings aan te passen, als remote te gebruiken etc. Besturing per ruimte is weer wat anders, dat zijn use cases die verder onderzoek moeten worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Version 2.3-beta4 staat online. Ik hoop dat we zo langzamerhand een beetje richting stable kunnen.

Changelog:
fix: itho status signed value not correctly handled
fix: itho settings, fixed support for signed values, < 32 bit wide values and added support for float values
fix: allocate large MQTT buffer to prevent constant buffer resizing
fix: reboot after file system format
fix: format button not reachable in case of file system issues / debug page not loading. Moved to reset page.
fix: small textual changes on the webinterface
fix: upgrade to ArduinoJSON 6.18.5
fix: switch to ESPAsyncWebServer branch with several fixes.
edit: dit lijkt ook een oplossing te zijn voor het issue op iOS 15 / MacOS Monterey, als iemand dat kan testen, graag!

Hardware rev.2.x:
https://github.com/arjenh...rgitho-hw2-v2.3-beta4.bin

Non-cve hardware module rev.1.x:
https://github.com/arjenh...tho-noncve-v2.3-beta4.bin

[ Voor 6% gewijzigd door arjenhiemstra op 02-11-2021 00:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arjenhiemstra
En ook gaaf, met heel veel hulp van vso en Japser is er ook heel veel info te vinden op de github wiki!
Erg handig en overzichtelijk!

Bijvoobeeld

MQTT:
https://github.com/arjenh...ifi/wiki/MQTT-integration

Web API:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/Web-API

[ Voor 5% gewijzigd door arjenhiemstra op 01-11-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
arjenhiemstra schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:54:
[...]

Dankjewel Arjen! Mijn installatie geeft 0 reactie op dit soort commando's. Je suggestie om het eerst via web api te proberen was handig... zie printscreen hieronder... doe ik iets fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iseQ1OdkkX67XK991cuFHvA_5_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YZjVG2qkBjEs5IBfPaDvkofH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
konehead schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 06:57:
[...]

Dankjewel Arjen! Mijn installatie geeft 0 reactie op dit soort commando's. Je suggestie om het eerst via web api te proberen was handig... zie printscreen hieronder... doe ik iets fout?

[Afbeelding]
Heb je de virtual remote gejoined aan de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
@arjenhiemstra: Misschien wil je ook je topic titel aanpassen omdat non-CVE nu ook werkt?
En topic zelf misschien ook met wat nieuwe screenshots?

En misschien iets voor @vso om wiki aan te passen voor Domoticz integratie met screenshots uit topic start?

Ik gebruik zelf alleen Home Assistant dus geen idee of screenshots uit topic start voor Domoticz nog steeds actueel zijn.

Ik zal wel een poging wagen om ook Homey info op de wiki te zetten zodat iedere gangbaar home automation systeem iets heeft. OpenHAB kent niet iets als device discovery neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Kippenijzer schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:43:
[...]

Ah ja... als het bedje vlak voor een raam met rooster staat, dan licht tocht inderdaad wel op de loer (hoewel het nog kan meevallen afhankelijk van wat voor gordijnen je hebt en hoe hoog het bedje.... het zou er dan ook netjes onderdoor kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
arjenhiemstra schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:06:
Version 2.3-beta4 staat online. Ik hoop dat we zo langzamerhand een beetje richting stable kunnen.

Changelog:
fix: itho status signed value not correctly handled
fix: itho settings, fixed support for signed values, < 32 bit wide values and added support for float values
fix: allocate large MQTT buffer to prevent constant buffer resizing
fix: reboot after file system format
fix: format button not reachable in case of file system issues / debug page not loading. Moved to reset page.
fix: small textual changes on the webinterface
fix: upgrade to ArduinoJSON 6.18.5
fix: switch to ESPAsyncWebServer branch with several fixes.
edit: dit lijkt ook een oplossing te zijn voor het issue op iOS 15 / MacOS Monterey, als iemand dat kan testen, graag!

Hardware rev.2.x:
https://github.com/arjenh...rgitho-hw2-v2.3-beta4.bin

Non-cve hardware module rev.1.x:
https://github.com/arjenh...tho-noncve-v2.3-beta4.bin
Mooie wijzigingen weer!!! Trouwens, de eerdere beta met o.a. fix voor verwijderen van remote op IDX0 positie doet het hier prima, inclusief het verwijderen van die remote :)
arjenhiemstra schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:16:
En ook gaaf, met heel veel hulp van vso en Japser is er ook heel veel info te vinden op de github wiki!
Erg handig en overzichtelijk!

Bijvoobeeld

MQTT:
https://github.com/arjenh...ifi/wiki/MQTT-integration

Web API:
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/wiki/Web-API
Erg mooie en duidelijke documentatie! MQTT heb ik uiteindelijk zelf wel aardig door gekregen aan de hand van de voorbeeld automations voor HA die in dit topic voorbij zijn gekomen. Maar het is als je er net mee begint toch ook best wat ongrijpbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
2.3-beta4 geïnstalleerd @arjenhiemstra. Hoop meer features zie ik, maar jammer genoeg wel vergeten de config te backuppen dus ben alle instellingen kwijt. Onthouden voor de volgende keer :)

Wat betreft iOS, zowel in Safari met standaard instellingen als Firefox werkt het naar behoren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:32:
Erg mooie en duidelijke documentatie! MQTT heb ik uiteindelijk zelf wel aardig door gekregen aan de hand van de voorbeeld automations voor HA die in dit topic voorbij zijn gekomen. Maar het is als je er net mee begint toch ook best wat ongrijpbaar :)
Dat is het mooie van zo'n Wiki, het kan zorgen voor een gestructureerde verzameling van voorbeelden en set up. Ik merkte ook dat er veel goede info in dit topic staat, maar af en toe wat gepuzzel omdat functionaliteit inmiddels is veranderd / toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Mijn MQTT commando's die ik nu gebruik zijn:
cmd=low (of medium of high)
cmd=timer1 (of timer2 of timer3)

Maar er is nog veel meer mogelijk zie ik, eens kijken wat ik daarmee kan in mijn Fibaro Home Center project :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

smesjz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:13:
[...]

@arjenhiemstra: Misschien wil je ook je topic titel aanpassen omdat non-CVE nu ook werkt?

En misschien iets voor @vso om wiki aan te passen voor Domoticz integratie met screenshots uit topic start?

Ik gebruik zelf alleen Home Assistant dus geen idee of screenshots uit topic start voor Domoticz nog steeds actueel zijn.

Ik zal wel een poging wagen om ook Homey info op de wiki te zetten zodat iedere gangbaar home automation systeem iets heeft. OpenHAB kent niet iets als device discovery neem ik aan?
Met Arjen's goedkeuring wil ik best de wiki bijhouden/vullen maar doe mij aub een lol zet hier bv iets wat ik min of meer 1:1 met tekst en beeld indien nodig kan copieren .. iets uit lucht fabrieken is veel lastiger dan een tekst hier copy & paste daar zo heb ik ook zo veel mogelijk gevuld met jullie input.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
smesjz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:13:
[...]

Ik geloof dat het niet mogelijk is om de titel van het topic aan te passen helaas… misschien dat @ThinkPad dit weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Drardollan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:42:
2.3-beta4 geïnstalleerd @arjenhiemstra. Hoop meer features zie ik, maar jammer genoeg wel vergeten de config te backuppen dus ben alle instellingen kwijt. Onthouden voor de volgende keer :)

Wat betreft iOS, zowel in Safari met standaard instellingen als Firefox werkt het naar behoren!
Settings reset stond ergens in de release notes, maar dat is een paar versies terug. Meestal blijven de settings gewoon behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
arjenhiemstra schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:47:
[...]

Settings reset stond ergens in de release notes, maar dat is een paar versies terug. Meestal blijven de settings gewoon behouden.
Had ik net pech ;)

Ach, niet zo erg. Die 2 remotes inleren, MQTT configuratie en timer aanpassingen overleef ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
vso schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:22:
[...]

Met Arjen's goedkeuring wil ik best de wiki bijhouden/vullen maar doe mij aub een lol zet hier bv iets wat ik min of meer 1:1 met tekst en beeld indien nodig kan copieren .. iets uit lucht fabrieken is veel lastiger dan een tekst hier copy & paste daar zo heb ik ook zo veel mogelijk gevuld met jullie input.
De wiki staat voor iedereen nu open om te bewerken als het goed is, geen idee hoe dat gaat werken maar wat ik tot nu toe zie vind ik super gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:22:
[...]

Uhm, je was toch al begonnen met aanmaken van pagina's op de wiki als ik kijk naar edit historie?

Maar ik was in de veronderstelling dat je ook Domoticz gebruikte..maar dit kwam uit deze thread?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
arjenhiemstra schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:46:
[...]

Ik geloof dat het niet mogelijk is om de titel van het topic aan te passen helaas… misschien dat @ThinkPad dit weet?
Heb de titel aangepast. Je kunt ook een topicreport (handje bovenaan het topic) indienen voor dit soort dingen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
ThinkPadd schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:26:
[...]

Heb de titel aangepast. Je kunt ook een topicreport (handje bovenaan het topic) indienen voor dit soort dingen trouwens.
Thanks! Weer wat geleerd :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

smesjz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:25:
[...]
Uhm, je was toch al begonnen met aanmaken van pagina's op de wiki als ik kijk naar edit historie?

Maar ik was in de veronderstelling dat je ook Domoticz gebruikte..maar dit kwam uit deze thread?
Je veronderstelling was niet geheel onjuist maar ter info ben wel overgestapt naar HA ;)

Zoals gezegd: ik heb in overleg met Arjen een start gemaakt met de wiki, de doelstelling was hem wat werk te ontnemen en veel informatie te centraliseren & combineren gezien de GIT (repo) en tindie en website bijhouden + aangezien de code en HW ontwikkelen best veel werk is .. om alles bij te houden in je eentje

Als ik moet kiezen tussen mooie pagina's met goeie beschrijvingen/handleidingen of een werkend product .. dan ligt de laatste keuze mij beter :)

maar gezien hij het nu open gezet heeft is dat ook goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 02-11-2021 15:01 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 11 ... 63 Laatste