Vastgoed als investering Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 50 Laatste
Acties:
  • 446.824 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Raja_Ashwin schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:43:
[...]

Jazeker, maar naar mijn mening te weinig rendement en als alle.prijzen zakken, dan zal de maandhuur van garageboxen als eerste kelderen.
Klopt, het rendement is een beetje lager maar je hebt er ook veel minder werk aan. Praktisch geen onderhoud op eens in de tig jaar nieuwe dakbedekking en voor de rest heb je er zo goed als geen omkijken naar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:07:
[...]

Klopt, het rendement is een beetje lager maar je hebt er ook veel minder werk aan. Praktisch geen onderhoud op eens in de tig jaar nieuwe dakbedekking en voor de rest heb je er zo goed als geen omkijken naar.
Is dat wel rendabel te krijgen, een garagebox van 30k aankoop die je vervolgens nog met BTW moet verhuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wolly schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Is dat wel rendabel te krijgen, een garagebox van 30k aankoop die je vervolgens nog met BTW moet verhuren?
Ja hoor. Huur en koop prijzen zijn erg locatieafhankelijk maar tussen de 5-10% moet te halen zijn. Wat voor een beginner fijn is, je kunt er met wat doorsparen eentje kopen zonder financiering en je hoeft vrijwel niks uit te geven aan onderhoud.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raja_Ashwin
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-01-2024
Ok volgende casus.
Hypotheekrentes zijn deze week voor het eerst met grote stappen verhoogd.

ERVAN UITGAANDE dat deze stijgende lijn blijft en dat we naar de 6+% gaan, rijst de volgende casus.

Huis waar je nu overwaarde op hebt ALS BELEGGER.
Verkopen of houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Als de rente naar 6+% gaat worden de hypotheken honderden euro’s per maand duurder. Dat zal de vraag ongetwijfeld doen afnemen. Of daarmee de gekte op de huizenmarkt gestopt kan worden zodat de prijzen ook gaan dalen weet niemand.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Raja_Ashwin schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:26:
Ok volgende casus.
Hypotheekrentes zijn deze week voor het eerst met grote stappen verhoogd.

ERVAN UITGAANDE dat deze stijgende lijn blijft en dat we naar de 6+% gaan, rijst de volgende casus.

Huis waar je nu overwaarde op hebt ALS BELEGGER.
Verkopen of houden?
Met rentes van 6%+ kan niemand meer een huis financieren en zal de vraag naar huurwoningen toenemen. Snel aflossen en lekker doorverhuren dus.

Verder is er totaal geen reden aan te nemen dat de rentes nu idd drastisch omhoog gaan, enkel omdat de rentes een keertje ietsje de andere kant op bewegen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:38
What_if....

Op welke termijn zou de rente naar 6% gaan? Wart doen de inflatiecijfers en de loonontwikkeling over diezelfde tijd? Hoe lang staat je huidige rente nog vast?

Wat zou je met de overwaarde doen als je nu zou verkopen? Bedenk dat andere assets ook niet imuun zijn voor eventuele dalingen.

Kortom, je eenvoudige vraag @Raja_Ashwin is te simplistisch en elk antwoord is meer speculeren en waarschijnlijk gericht op persoonlijke situaties en aannames.

Persoonlijk denk ik dat wat meer "normale" renteniveaus met een normale inflatie op de lange termijn wel goed zou zijn.
Daarmee kunnen de enorme schulden (van landen, bedrijven en particulieren) en de enorm gestegen prijzen van assets (o.a. vastgoed) weer een beetje normaliseren. Uiteraard moet het wel rustig gaan zodat de markt de tijd heeft om zich aan te passen zonder grote schokgolven.

Goed, dan toch een antwoord, voor ons persoonlijk: wij hebben een hele lage ltv en de rente staat lang vast. Dus als de rente langzaam naar 6% gaat met bij behorende inflatie en loonontwikkeling en huurstijgingen is dat geen enkel probleem. Sterker nog, voor ons persoonlijk zou dat netto wel eens gunstig kunnen zijn. Ga ik er wel vanuit dat de waarde van vastgoed niet extreem in waarde daalt en "nooit" meer stijgt (Japan scenario). Hooguit iets daalt, stabiliseert en pas later weer (iets) stijgt als gevolg van de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Laatst online: 02-09 23:06
Weet iemand wat de regels zijn qua studio's met gedeelde badkamer en wc? Is dat per definitie sociale huur? Of kan het ook vrije sector zijn? En als het vrije sector kan zijn, wat is daarvoor bepalend? Het feit dat de huurprijs hoger is dan de liberalisatie grens? Of is het puntensysteem leidend voor de huurprijs en daarmee dus ook of het onder of boven de liberalisatie grens komt te liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Vzv ik het altijd begrepen heb: Je mag alles verhuren in de vrije sector als de huur maar hoger is dan de grens. Maar als een huurder via het puntensysteem kan aantonen dat de huur lager hoort te zijn zit je daar als verhuurder aan vast. De huurder moet dat dan wel in de eerste X maanden aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:54
RichieB schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:07:
Vzv ik het altijd begrepen heb: Je mag alles verhuren in de vrije sector als de huur maar hoger is dan de grens. Maar als een huurder via het puntensysteem kan aantonen dat de huur lager hoort te zijn zit je daar als verhuurder aan vast. De huurder moet dat dan wel in de eerste X maanden aankaarten.
Dat laatste is dat nieuw? Volgens mij als je later aankaart kom je nog steeds in aanmerking voor huurverlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
In de eerste 6 maanden kan je de huurprijs van een vrije sector woning voorleggen aan de Huurcommissie. Daarna wordt het een stuk lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
Een beslisboom op Rijksoverheid leidt bij de eerste vraag over het wel of niet zelfstandig zijn direct tot de conclusie dat het sociale huur is. Best krom dat als gevolg van een gedeelde toilet je uitkomt op sociale huur, dat vervolgens WOZ waarde niet meetelt in de puntentelling (want niet zelfstandig) en je dus risico loopt dat huurders naar de huurcommissie stappen en je huurprijs verder onder het courante prijspeil komt te liggen. Studentenkamer verhuur lijkt me daarmee niet heel aantrekkelijk meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Welke student kan een vrije sector huur betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
RichieB schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 22:58:
Een deeltijdstudent.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
RichieB schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 22:58:
Klopt, dat is ook wel zo. De situatie waar ik naar kijk zijn echt starter studio's die een courante huurprijs van zo'n 750-800 euro hebben, maar volgens de puntentelling op 400 uitkomen. En omdat ze niet volledig zelfstandig zijn (gedeelte sanitair, wel eigen keuken) kan de lagere huur volgens mij afgedwongen worden door de huurcomissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:57
De regels voor kamerhuur zijn sowieso sterk afwijkend van de regels van zelfstandige woonruimte het is daarom een vrij belangrijke afweging wat je wilt verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-09 15:10
Aurelium schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 07:03:
[...]

Klopt, dat is ook wel zo. De situatie waar ik naar kijk zijn echt starter studio's die een courante huurprijs van zo'n 750-800 euro hebben, maar volgens de puntentelling op 400 uitkomen. En omdat ze niet volledig zelfstandig zijn (gedeelte sanitair, wel eigen keuken) kan de lagere huur volgens mij afgedwongen worden door de huurcomissie.
Toevallig in een woonvereniging? Klinkt als ex-Koopstudio panden. Ik zou er mee oppassen. Je kan ze prima verhuren, maar als de markt enigszins weer normaliseert raak je iets met gedeelde voorzieningen aan de straatstenen niet meer kwijt (tenzij je het hele pand kan kopen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
donleone83 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Toevallig in een woonvereniging? Klinkt als ex-Koopstudio panden. Ik zou er mee oppassen. Je kan ze prima verhuren, maar als de markt enigszins weer normaliseert raak je iets met gedeelde voorzieningen aan de straatstenen niet meer kwijt (tenzij je het hele pand kan kopen natuurlijk).
Klopt ja, oud koopstudio. Zou wel gaan om het gehele pand, het is kadastraal sowieso niet gesplitst. Maar goed, kopen voor verhuur durf ik niet aan dan, straks heb je het hele pand in de verhuur, stapt er één slimmert naar de huurcommissie en gaan de huurinkomsten gedeeld door 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 12:41

NeoflexNL

Forever young

Aurelium schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:44:
Weet iemand wat de regels zijn qua studio's met gedeelde badkamer en wc? Is dat per definitie sociale huur? Of kan het ook vrije sector zijn? En als het vrije sector kan zijn, wat is daarvoor bepalend? Het feit dat de huurprijs hoger is dan de liberalisatie grens? Of is het puntensysteem leidend voor de huurprijs en daarmee dus ook of het onder of boven de liberalisatie grens komt te liggen?
Gedeelde badkamer en wc --> onzelfstandige woonruimte --.> per definitie niet geliberaliseerd en puntenhuur onzelfstandige woonruimte leidend

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Laatst online: 19-09 14:01
Beslissing genomen om mijn gehele / deels portefeuille te koop te zetten en kom ik er achter dat mijn bank wel boete rente rekent bij verkoop.

Bij de NIBC was dit niet, dus ff een dompertje. Bij de bank vraag neergelegd wat het kost en of er alternatieven zijn.

Hoe berekenen ze normaal boete rente / contant maken?

En ook maar eens een fiscalist inschakelen om over box 3 na te denken. Dit gaat zo enorm omhoog tov Woz / huur vermindering.

[ Voor 16% gewijzigd door trekker22 op 30-10-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
trekker22 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:28:
Beslissing genomen om mijn gehele / deels portefeuille te koop te zetten en kom ik er achter dat mijn bank wel boete rente rekent bij verkoop.
Welke bank doet dat dan? En is dat per definitie voor de gehele looptijd, of alleen de eerste X jaar?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Freeaqingme schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:18:
[...]

Welke bank doet dat dan? En is dat per definitie voor de gehele looptijd, of alleen de eerste X jaar?
Bij verhuurhypotheken is het geen uitzonderlijke voorwaarde dat de boete bij voortijdige aflossing niet komt te vervallen bij verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
Nee daar kwam ik dus ook achter.
Is de Handelsbanken. Verder top partij. Maar voor de rente periode (5jaar) zit je dus vast.

Wel onhandig om zo je verkoop te plannen.
Maarja na verkoop geld maar goed vastzetten en daar rendement op maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Sorry hoor, maar had je de voorwaarden niet doorgelezen dan? Regels mbt aflossing zijn (naast de hoogte van de rente) een van de belangrijkste dingen om na te gaan voor je een lening afsluit.

Ik lees altijd alles door voordat ik een contract teken, maar heb eerder gemerkt dat niet iedereen dat doet. |:(

[ Voor 22% gewijzigd door RichieB op 31-10-2021 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
Wel gelezen maar toen altijd gedacht vastgoed langer vast te houden.
Nu ga ik denk ik deel behouden, meer appartementen dan studentenkamers. En panden die minder onderhoud vergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RichieB schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:58:
Sorry hoor, maar had je de voorwaarden niet doorgelezen dan? Regels mbt aflossing zijn (naast de hoogte van de rente) een van de belangrijkste dingen om na te gaan voor je een lening afsluit.

Ik lees altijd alles door voordat ik een contract teken, maar heb eerder gemerkt dat niet iedereen dat doet. |:(
Dat zelfde heb je toch ook bij 'gewone' hypotheken. Daar had je een tijdje ook 'budget'-varianten, waarbij een van de belangrijke verschillen was dat je ook bij verkoop niet boetevrij mocht aflossen. Ondanks dat dit heel duidelijk als onderscheidend aspect werd aangegeven, zijn er nog mensen die achteraf bij verkoop klagen dat die boete zo onterecht is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
RichieB schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:58:
...
Zoals @trekker22 al aangaf, plannen veranderen nogal eens.

@trekker22 hoe veel is er nog over van de 5 jaar? En als het alleen gaat om de standaard boeterente zoals bij een normale hypotheek is, dan zal het wel meevallen denk ik?

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Met de vraag wat als de rente naar 6% gaat (of nog hoger) dit hebben we toch al eerder gehad in de jaren 80/90. Rente steeg naar +10%, huur zat vast voor vele panden, toendertijd heeft menig verhuurder zichzelf opgehangen (letterlijk). Bij ons hebben we nog steeds de traditie op zaterdag een taartje als alles verhuurt is omdat toen tegelijkertijd de boel opeens leeg ging en we geen nieuwe huurders wisten aan te trekken.

Nu zijn dit uitzonderlijke situaties maar een grote wijziging qua rente is niet ongehoord en kan dus heel veel impact hebben op je portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
n4m3l355 schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:10:
Met de vraag wat als de rente naar 6% gaat (of nog hoger) dit hebben we toch al eerder gehad in de jaren 80/90. Rente steeg naar +10%, huur zat vast voor vele panden, toendertijd heeft menig verhuurder zichzelf opgehangen (letterlijk). Bij ons hebben we nog steeds de traditie op zaterdag een taartje als alles verhuurt is omdat toen tegelijkertijd de boel opeens leeg ging en we geen nieuwe huurders wisten aan te trekken.

Nu zijn dit uitzonderlijke situaties maar een grote wijziging qua rente is niet ongehoord en kan dus heel veel impact hebben op je portfolio.
De vraag is hoe 'dat', een sterk stijgende hypotheekrente dus, (macro-economisch) tot stand moet gaan komen. Wat voor omstandigheden zijn er dan? Die zijn m.i. in ieder geval ook heel anders dan nu.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
JanHenk schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:20:
De vraag is hoe 'dat', een sterk stijgende hypotheekrente dus, (macro-economisch) tot stand moet gaan komen. Wat voor omstandigheden zijn er dan? Die zijn m.i. in ieder geval ook heel anders dan nu.
Nogal een brede vraag en hoewel ik een master in finance heb, kan ik daar geen direct antwoord op geven in een enkele alinea. Neemt niet weg dat het voorkomt en de combinatie van beleggen in vastgoed wat long-term is in combinatie met ongewone situaties, is de norm. Er gebeuren altijd situaties die je niet verwacht en die grote impact op je portfolio kunnen hebben. Het is zeker van belang dat je ongewone situaties kunt uitzingen, een jaar of 2 a 3 90% reductie in huurinkomsten komt gewoon voor. Een periode waarbij de rente van 3-4% naar 10% gaat voor een x aantal jaar, komt gewoon voor. Een situatie in een complex waar de balkons naar beneden vallen en iedereen maar even 10k moet ophoesten ter reparatie, komt gewoon voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

n4m3l355 schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:10:

Ik heb de luxe gehad om inmiddels mijn 5 stuks vastgoed volledig hypotheek vrij te hebben. Dat kan niet iedereen, maar het is wel altijd mijn maximale motivatie geweest.

Zo snel mogelijk aflossen en geen leningen. Nu heb ik geen risico's met hypotheekrente en kan ik eventueel nog een hefboom overwegen.

Die hefboom onderzoek ik wel eens, maar ik vind hem risico-vol en durf het nog niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Snow_King schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:54:
Ik heb de luxe gehad om inmiddels mijn 5 stuks vastgoed volledig hypotheek vrij te hebben. Dat kan niet iedereen, maar het is wel altijd mijn maximale motivatie geweest.
Echter kun je het je nog veroorloven waneer 4 van de 5 leeg staan voor een aantal jaar terwijl de WOZ / Box3 / etc. doortikt?

Persoonlijk vond ik het mooiste nog wel in jaren na 2008 wanneer de vastgoed prijzen omlaag gingen, samen met de WOZ dat de lokale gemeentes de multiplier aanpaste en je alsnog meer vaste lasten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

n4m3l355 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:20:
[...]

Echter kun je het je nog veroorloven waneer 4 van de 5 leeg staan voor een aantal jaar terwijl de WOZ / Box3 / etc. doortikt?

Persoonlijk vond ik het mooiste nog wel in jaren na 2008 wanneer de vastgoed prijzen omlaag gingen, samen met de WOZ dat de lokale gemeentes de multiplier aanpaste en je alsnog meer vaste lasten had.
Dat wordt natuurlijk wel lastig, want je hebt dan geen inkomen meer op die onderdelen. Dat is altijd een risico.

Vastgoed maakt maar een deel uit van mijn investeringen, qua totale waarde ongeveer 1/3 tot 1/2.

Altijd gespreid investeren. Zo zit mijn vastgoed ook in verschillende steden in het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
n4m3l355 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:20:
[...]

Als het moet kan je dan natuurlijk alsnog besluiten een hyptoheek op het ene verhuurde pand te nemen, of 1 van de niet-verhuurde panden te verkopen. Dan heb je weer een sloot geld waarmee je die magere jaren weer kan overbruggen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Een persoonlijke risicoanalyse is altijd een goed idee.

Wat als er sprake is van;
- sterk stijgende hypotheekrente over de hypothecaire leningen;
- extreme leegstand;
- dalende waarde van het vastgoed;
- veranderende wet- en regelgeving;
- toenemende belastingdruk over de opbrengsten;
- etc.

Je kunt daarin best ver gaan.. :)

De 'achterdeurtjes' zoals @Freeaqingme noemt zijn goed om mee te nemen, als je de posities niet wilt liquideren kun je daar ook wel terecht. Al kun je je afvragen of die achterdeur niet gesloten is op moment dat alle spreekwoordelijke uitwerpselen de ventilator raken.

We kwamen erop in verband met het eerst genoemde risico, sterk stijgende hypotheekrente. Dat is iets wat je in het bredere geheel gewoon mee moet nemen. Persoonlijk acht ik het niet onaannemelijk, maar de impact is (denk ik) laag, omdat het ook gepaard gaat met andere effecten (toenemende inflatie bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Freeaqingme schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:31:
[...]
Als het moet kan je dan natuurlijk alsnog besluiten een hyptoheek op het ene verhuurde pand te nemen, of 1 van de niet-verhuurde panden te verkopen. Dan heb je weer een sloot geld waarmee je die magere jaren weer kan overbruggen.
Dat klinkt nu heel logisch, maar in 2010-2016 (ofzo) waren er maar weinig banken die krediet verstrekte.
En verkopen....tegen welke prijs? Ik heb in 2015/2016 zelf e.e.a. gekocht (en heel veel bekeken) en die panden stonden eigenlijk allemaal 2+ jaar te koop. Bijna niemand wilde het hebben, Nu is datzelfde pand voor 2 x zoveel binnen 7 dagen verkocht.

Soms is het beter om een (lage) hypotheek te houden en daarmee ook voldoende liquiditeiten te behouden om situaties zoals @n4m3l355 aangaf op te kunnen vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

rube schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:19:
[...]

Dat klinkt nu heel logisch, maar in 2010-2016 (ofzo) waren er maar weinig banken die krediet verstrekte.
En verkopen....tegen welke prijs? Ik heb in 2015/2016 zelf e.e.a. gekocht (en heel veel bekeken) en die panden stonden eigenlijk allemaal 2+ jaar te koop. Bijna niemand wilde het hebben, Nu is datzelfde pand voor 2 x zoveel binnen 7 dagen verkocht.

Soms is het beter om een (lage) hypotheek te houden en daarmee ook voldoende liquiditeiten te behouden om situaties zoals @n4m3l355 aangaf op te kunnen vangen.
Nu betaal je echter negatieve rente over alles boven de 100k op een rekening. Ik heb het nu bij twee banken staan, maar ik was niet van plan heel veel contant te gaan houden. Dat geld staat stil en dood te zijn.

Rentenieren ziet er allang niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Ik begrijp echt totaal niet waarom beleggers nou weer verder het leven zuur gemaakt wordt met dat verhuur verbod in de grote steden. Als een koopwoning een huurwoning wordt gaat die ook naar een starter alleen dan in de verhuur. Het grote probleem is alleen dat kopen en huren fiscaal niet neutraal zijn. En dat het daarom nadelig is om te huren voor diezelfde starter. Volgens mij is dat het probleem wat aangepakt moet worden...

Eigen woningbezit is leuk, maar maakt bv de verduurzaming van het woningbestand veel lastiger omdat je met allerlei soorten woningeigenaren te maken hebt.

Ik zou het ook prima vinden om te huren, ware het niet dat ik nu 50k per jaar netto verdien aan waardestijging van m'n eigen woning (letterlijk meer dan ik netto verdien met werk) En dat klopt gewoon niet.. (hoe leuk het ook voor mij als individu is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Aurelium schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:51:
Ik begrijp echt totaal niet waarom beleggers nou weer verder het leven zuur gemaakt wordt met dat verhuur verbod in de grote steden. Als een koopwoning een huurwoning wordt gaat die ook naar een starter alleen dan in de verhuur. Het grote probleem is alleen dat kopen en huren fiscaal niet neutraal zijn. En dat het daarom nadelig is om te huren voor diezelfde starter. Volgens mij is dat het probleem wat aangepakt moet worden...
Het probleem is niet zozeer dat die woning een huurwoning wordt. Het probleem is dat de gevraagde huur te vaak extreem hoog wordt, waardoor een woning die eerst voor een modaal gezin nog enigszins betaalbaar was nu ineens onbetaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 17:31
Aurelium schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:51:

Eigen woningbezit is leuk, maar maakt bv de verduurzaming van het woningbestand veel lastiger omdat je met allerlei soorten woningeigenaren te maken hebt.

Ik zou het ook prima vinden om te huren, ware het niet dat ik nu 50k per jaar netto verdien aan waardestijging van m'n eigen woning (letterlijk meer dan ik netto verdien met werk) En dat klopt gewoon niet.. (hoe leuk het ook voor mij als individu is)
Wat is voordeliger voor een starter?
A: De starter koopt een huis en betaald hypotheek
B: De belegger koopt een huis en de starter betaald huur die bestaat uit de vastgoed hypotheek van de belegger + rendement

Waarbij bij A de starter uiteindelijk eigenaar zal worden van de woning en bij B jaarlijks een indexatie voor zijn kiezen krijgt.
Dan is het begrijpelijk dat gemeentes optie A mogelijk willen houden voor starters. Ook omdat kopers meer binding hebben met een gemeente/buurt dan een huurder die over een paar jaar mogelijk weer weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
Klopt, maar wat je beschrijft is natuurlijk hoe het nu geregeld is in Nederland, maar wat je fiscaal meer gelijk zou kunnen trekken.

De regeling als middel om huur en koop beter te balanceren in een buurt is overigens wel een redelijke toepassing vind ik. Maar het lijkt nu als een soort bazooka gebruikt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:58
Ik type mijn aanpak van het verhuren van ons oude appartement uit 1997 waar we 12 jaar gewoond hebben. Misschien hebben jullie nog tips voor mij of misschien hebben andere mensen er iets aan die hun woning willen verhuren :

Ik ga ons eerste koop appartement binnenkort verhuren, we zijn nu verhuisd naar een nieuwbouw woning een paar straten verderop.

Ik heb ons oude appartement netjes opgeknapt. Al het oude spul eruit en vervangen voor nieuw (keuken / badkamer / mechanische ventilatie / vloer / muren stucen). Waar ik in onze nieuwe woning het meeste heb uitbesteed heb ik bij het appartement het meeste zelf gedaan.

De verbouwing is nu wel klaar en we gaan op zoek naar huurders maar ook het papierwerk (contract). Nu gaan we proberen via-via aan huurders te komen maar ook via expat facebook groepen (tip van kennissen die al verhuren). Het liefst verhuur ik (nog) niet via een verhuur makelaar want dat kost me weer een maandje huur. Maar mocht ik tegen teveel gedoe aanlopen (bv vage huurders) dan besteed ik het wel uit (voor de eerste keer verhuren).

Ik ben nu aan het kijken naar contracten en heb een mooi model contract gevonden : https://roz.nl/de-roz-modellen/model-woonruimte/.

Ik wil dit contract gaan gebruiken alsook de algemene voorwaarden die ze hebben opgesteld. Ik ga voor de optie om 2 jaar te verhuren, dus niet voor onbepaalde tijd. Daarnaast ga ik een proces verbaal opstellen (met veel foto's) om de huidige staat van de woning vast te leggen. Ook ga ik het VvE regelement toevoegen aan de huurovereenkomst. En nog een prijslijstje toevoegen voor prijzen voor het vervangen of repareren van zaken die huurders slopen in de woning :)

Het appartementencomplex heeft al een opstalverzekering, ik heb nagevraagd bij de VvE of ik nog een extra opstalverzekering (als verhuurder) moet afsluiten. Als het goed is hoef ik als verhuurder geen andere verzekeringen af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@vortexnl1982 Ik heb (nog) geen ervaring met het verhuren van vastgoed, maar wil wel even hier op inhaken:
vortexnl1982 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:22:
Het liefst verhuur ik (nog) niet via een verhuur makelaar want dat kost me weer een maandje huur. Maar mocht ik tegen teveel gedoe aanlopen (bv vage huurders) dan besteed ik het wel uit (voor de eerste keer verhuren).
Als ondernemer zie ik soms ook wel andere (veelal beginnende) ondernemers die alles zelf willen doen. Knippen/plakken de algemene voorwaarden bij elkaar, skippen allerlei verzekeringen die een paar tientjes kosten en richten soms een hele kerstboom op zonder enig fiscaal of juridisch advies.

Na verloop van tijd ontdekken die mensen dan dat ze het wellicht toch niet zo handig gedaan hebben en zitten dan met de gebakken peren. Daarom zou mijn suggestie zijn om niet te schromen met het inschakelen van professionele hulp. Dat reken je dan niet als aanloopkosten, maar als investering in je eigen kennis zodat je zeker weet dat je bij de volgende huurder alles pico bello in orde hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59
vortexnl1982 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:22:
Het appartementencomplex heeft al een opstalverzekering, ik heb nagevraagd bij de VvE of ik nog een extra opstalverzekering (als verhuurder) moet afsluiten. Als het goed is hoef ik als verhuurder geen andere verzekeringen af te sluiten.
Het is niet verplicht, maar wel aan te raden om als eigenaar-verhuurder van het appartement een WA-verzekering af te sluiten. Zoals ik het begrijp valt de verhuursituatie onder bedrijfsaansprakelijkheid, en die valt doorgaans niet onder de dekking van je eigen particuliere WA-verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Idd, ik heb daarvoor ook een wa verzekering afgesloten. Kans op problem. is niet zo heel groot, maar kan wel vervelende gevolgen hebben. Premie is erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
En dan hebben we het over het risico dat er iets gebeurt in je appartement waardoor er schade ontstaat aan derden waarvoor jij als verhuurder aansprakelijk wordt gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Inderdaad. Of buiten het appartment/huis. Een tegel die van het balkon valt of een dakpan van het dak op een auto of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:43
In een geval van een appartement is de buitenschil 99% van de tijd voor de vve en deze is dus verantwoordelijk voor onderhoud en verzekering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
smok84 schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:46:
In een geval van een appartement is de buitenschil 99% van de tijd voor de vve en deze is dus verantwoordelijk voor onderhoud en verzekering
Dat klopt, maar niet voor de tegels die de vorige eigenaar op het balkon (niet goed) had gelijmd.

Ik heb een aantal jaren zonder verzekering verhuurt, maar nu met meerdere appartementen vind ik het toch wel fijn.

Kans is klein, impact kan groot zijn, daardoor redelijk hoog risico (voor mij als individu)
Omdat kans echter heel klein is, is de premie ook laag. Beetje vergelijkbaar met het principe van een opstalverzekering

[ Voor 4% gewijzigd door rube op 05-12-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door rube op 05-12-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
smok84 schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:46:
Maar ik vermoed dat de problemen in de meeste gevallen niet door het appartement zelf komen, maar door wat de bewoner in of aan het appartement heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rube schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:12:
Idd, ik heb daarvoor ook een wa verzekering afgesloten. Kans op problem. is niet zo heel groot, maar kan wel vervelende gevolgen hebben. Premie is erg laag.
Ik neem aan dat je een AVP bedoelt, WA is voor auto's.

Welke verzekering heb je? Dekt deze bijvoorbeeld schade als de CV ketel koolmonoxide lekt en de bewoners daar schade van oplopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@Wolly Een AVP is voor particulieren, dit valt onder een bedrijfsverzekering (ook al is het box 3).
Als ik naar de polis kijk staat daar simpelweg "Verzekering: aansprakelijkheid" op.

En ik verwacht dat het voorbeeld dat je noemt daar onder valt (tenzij grove nalatigheid etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Wat een innovatieve (en goedkope) manier om van je huurders af te komen.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
Bedankt voor alle reacties / tips !
Freeaqingme schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:08:
@vortexnl1982 Ik heb (nog) geen ervaring met het verhuren van vastgoed, maar wil wel even hier op inhaken:

[...]

Als ondernemer zie ik soms ook wel andere (veelal beginnende) ondernemers die alles zelf willen doen. Knippen/plakken de algemene voorwaarden bij elkaar, skippen allerlei verzekeringen die een paar tientjes kosten en richten soms een hele kerstboom op zonder enig fiscaal of juridisch advies.

Na verloop van tijd ontdekken die mensen dan dat ze het wellicht toch niet zo handig gedaan hebben en zitten dan met de gebakken peren. Daarom zou mijn suggestie zijn om niet te schromen met het inschakelen van professionele hulp. Dat reken je dan niet als aanloopkosten, maar als investering in je eigen kennis zodat je zeker weet dat je bij de volgende huurder alles pico bello in orde hebt.
Ja ik zit zelf ook een beetje te twijfelen. Ik heb ook geen zin in gezeik, zeker niet voor de eerste keer verhuren. Maar er zijn ook veel cowboy makelaars die als het moeilijk wordt niks meer van zich laten horen..
Als iemand nog een goede makelaar heeft in Amsterdam, stuur me een DM.

Aan de ervaren verhuurders : voegt zo'n makelaar echt iets toe ? En hoe mitigeren jullie risico's ? Hoe doe je onderzoek naar een potentiele huurder ? Is er een bureau die zo'n onderzoekje voor je kan doen ?

Ik heb al een BVA (ben IT zzp-er) maar dat is alleen voor IT gerelateerde zaken. Ik zal die uitbreiden voor verhuur van woning. Kost inderdaad niks en kan me voor grote schade verhoeden !

[ Voor 7% gewijzigd door vortexnl1982 op 06-12-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 13:34

ScreamGT

joejoe

Ik en mijn partner zijn ons aan het oriënteren om vastgoed in b.v. Spanje te kopen puur voor verhuur. Na de verkoop van een appartement hebben wij redelijk wat achter de rug om te gebruiken voor deze investering. Ons doel is om uiteindelijk één of wellicht twee objecten te kopen welke onze vaste lasten dekken. Nu zijn wij hier vrij nieuw in, en jong :') Ik 32 en mijn vriendin 29. Wij willen ons dan ook zo goed mogelijk voorbereiden voor wij überhaupt deze stap gaan zetten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
vortexnl1982 schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:25:
Bedankt voor alle reacties / tips !

[...]

Ja ik zit zelf ook een beetje te twijfelen. Ik heb ook geen zin in gezeik, zeker niet voor de eerste keer verhuren. Maar er zijn ook veel cowboy makelaars die als het moeilijk wordt niks meer van zich laten horen..
Als iemand nog een goede makelaar heeft in Amsterdam, stuur me een DM.

Aan de ervaren verhuurders : voegt zo'n makelaar echt iets toe ? En hoe mitigeren jullie risico's ? Hoe doe je onderzoek naar een potentiele huurder ? Is er een bureau die zo'n onderzoekje voor je kan doen ?

Ik heb al een BVA (ben IT zzp-er) maar dat is alleen voor IT gerelateerde zaken. Ik zal die uitbreiden voor verhuur van woning. Kost inderdaad niks en kan me voor grote schade verhoeden !
Ik heb inmiddels ervaring via zo’n makelaar. Die komen dan in ieder geval met goed betaalde expats maar je hebt er geen kloot aan. Mijn eerste huurder was meteen raak. Die heeft mij flink verneukt, na 9 maanden zou hij terug gaan naar usa om zieke familielid te verzorgen. Ik vond het enorm triest, midden in corona, etc. Ik bood aan dat als het nodig was kon hij wat maanden halve huur kon betalen als dat wat uitmaakte. Nee hij ging echt terug. Ik vertrouwde het niet toen ik om uitschrijf bewijs vroeg. Hij had zich ingeschreven op adres 100 meter verderop. Hij bleek dus gewoon iets gekocht te hebben. Ik had nog respect gehad als hij gewoon eerlijk was geweest en op fatsoenlijke wijze het opgeleverd had. Die makelaars kosten je een maand huur excl btw. Dus kon weer gaan dokken, vroegtijdig want contract was 2 jaar. Nu leverde hij het huis echt heel smerig op, twee dagen geboend. Tevens op sleutel overdracht moment helemaal niet leeg, sterker nog hij was gewoon nog bezig met inpakken. Ook toen hij aangaf weg te gaan heb ik nieuwe huurders laten komen via die makelaar. Allemaal zeiden ze dat het er ranzig was. Ik snapt bij oplevering waarom, aangekoekte urine in wc-pot, alles smerig. Echt nog nooit zo’n smerig huis mee gemaakt. Maar goed borg ingehouden en dreigde ook nog resterende drie maanden te eisen. Echter is rechtsbijstand echt een smeerlapperij. Ja u heeft het afgesloten op adres X wat u verhuurd en daar woont u niet. Fucking hell, krijg de tering zeg. Tien jaar lang betaald voor die eikels en dan zo afgewimpeld worden. Had gelukkig wel snel nieuwe huurders maar was dus wederom 1800 euro verder. Part of the game moet ik wel zeggen, you win some you lose some.

Mijn tips:
Huur evengoed die gasten in want ik wil alleen goed betaalde expats.
Verhuur bij voorkeur gemeubileerd, weet je dat ze weg gaan.
Elke 6 maanden onderhouds check. Zie je of de boel niet naar de tering gaat.
Maand voor exit lang gaan om te laten weten hoe jij verwacht dat het opgeleverd wordt. Zeer duidelijk zijn hoe schoon, anders schoonmakers achter de hand hebben
Neem afstand, het is een object, niet meer je eigen huis. Ik voelde mij echt persoonlijk flink belazerd door die gast, maar hou het zakelijk.
Electra en internet ze zelf laten regelen.
Contracten can max 2 jaar.

Je weet gewoon niet of de huurder netjes is. Deze had een top positie bij groot navigatie bedrijf in amsterdam, maar je hebt geen flauw idee. Bleek gewoon echt een vies ventje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
mannowlahn schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:54:
[...]

Ik heb inmiddels ervaring via zo’n makelaar. Die komen dan in ieder geval met goed betaalde expats maar je hebt er geen kloot aan. Mijn eerste huurder was meteen raak. Die heeft mij flink verneukt, na 9 maanden zou hij terug gaan naar usa om zieke familielid te verzorgen. Ik vond het enorm triest, midden in corona, etc. Ik bood aan dat als het nodig was kon hij wat maanden halve huur kon betalen als dat wat uitmaakte. Nee hij ging echt terug. Ik vertrouwde het niet toen ik om uitschrijf bewijs vroeg. Hij had zich ingeschreven op adres 100 meter verderop. Hij bleek dus gewoon iets gekocht te hebben. Ik had nog respect gehad als hij gewoon eerlijk was geweest en op fatsoenlijke wijze het opgeleverd had. Die makelaars kosten je een maand huur excl btw. Dus kon weer gaan dokken, vroegtijdig want contract was 2 jaar. Nu leverde hij het huis echt heel smerig op, twee dagen geboend. Tevens op sleutel overdracht moment helemaal niet leeg, sterker nog hij was gewoon nog bezig met inpakken. Ook toen hij aangaf weg te gaan heb ik nieuwe huurders laten komen via die makelaar. Allemaal zeiden ze dat het er ranzig was. Ik snapt bij oplevering waarom, aangekoekte urine in wc-pot, alles smerig. Echt nog nooit zo’n smerig huis mee gemaakt. Maar goed borg ingehouden en dreigde ook nog resterende drie maanden te eisen. Echter is rechtsbijstand echt een smeerlapperij. Ja u heeft het afgesloten op adres X wat u verhuurd en daar woont u niet. Fucking hell, krijg de tering zeg. Tien jaar lang betaald voor die eikels en dan zo afgewimpeld worden. Had gelukkig wel snel nieuwe huurders maar was dus wederom 1800 euro verder. Part of the game moet ik wel zeggen, you win some you lose some.

Mijn tips:
Huur evengoed die gasten in want ik wil alleen goed betaalde expats.
Verhuur bij voorkeur gemeubileerd, weet je dat ze weg gaan.
Elke 6 maanden onderhouds check. Zie je of de boel niet naar de tering gaat.
Maand voor exit lang gaan om te laten weten hoe jij verwacht dat het opgeleverd wordt. Zeer duidelijk zijn hoe schoon, anders schoonmakers achter de hand hebben
Neem afstand, het is een object, niet meer je eigen huis. Ik voelde mij echt persoonlijk flink belazerd door die gast, maar hou het zakelijk.
Electra en internet ze zelf laten regelen.
Contracten can max 2 jaar.

Je weet gewoon niet of de huurder netjes is. Deze had een top positie bij groot navigatie bedrijf in amsterdam, maar je hebt geen flauw idee. Bleek gewoon echt een vies ventje te zijn.
Top, bedankt voor je reactie !

Ja ik weet dat je gezeik kan hebben ;( Je weet nooit van tevoren wie je in je woning krijgt. Ik hoorde van een collega die zijn appartement verhuurd had dat die huurder ook een smeerkees was. Hele woning goor en die eikel betaalde ook te laat. Moest mijn collega er weer achteraan, gezeik, deurwaarder en dan op het allerlaatste moment toch betalen en dan de maand erop weer te laat.

Ik zit er ook aan te denken om onze huidige schoonmaker 1x per maand het appartement te laten schoonmaken. Dan kan hij de boel ook een beetje in de gaten houden en schoon houden.

Dat van rechtsbijstand ga ik even navragen bij DAS. Ik heb een ZZP rechtsbijstand, misschien dat daar iets mogelijk is. Wel handig in ieder geval als je op juridisch vlak geholpen kan worden..

1800 euro excl btw vind ik wel erg veel btw voor een makelaar. Ik zou het doen als ze ook het betalingsrisico en alle communicatie met de klant verzorgen. Dan heb ik er geen omkijken naar en geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Hier in de buurt ken ik een aantal verhuurmakelaars die 6% van de bruto huur per maand rekenen voor bemiddeling.

Voor nog een paar procent meer innen ze ook de huur en hebben ze een “handyman-service”.

Ik heb er geen gebruik van gemaakt. Zelf heb ik momenteel een gezin er in dat goed over kwam, via een bevriende persoon die meerdere woningen in de verhuur heeft. Direct dezelfde dag een referentie gevraagd van vorige verhuurder, nette recensie gekregen…

Inkomen maakt mij niet zo heel veel uit. Het was toereikend op dat moment, maar dat is een momentopname. Tot op heden ontvang ik stipt op de afgesproken dag netjes de huur. Heb ze overigens meteen een contract voor onbepaalde tijd gegeven. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt op termijn. Voor mijzelf is het fijn dat er weinig mutaties zijn.

Mijn eerste ervaringen zijn in ieder geval positief. Van m’n vader weet ik dat er ongetwijfeld ook mindere tijden gaan komen. We gaan het zien.

De tip van de “herstellijst “ qua kosten vind ik interessant, die ga ik toepassen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
JanHenk schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:32:
Hier in de buurt ken ik een aantal verhuurmakelaars die 6% van de bruto huur per maand rekenen voor bemiddeling.

Voor nog een paar procent meer innen ze ook de huur en hebben ze een “handyman-service”.

Ik heb er geen gebruik van gemaakt. Zelf heb ik momenteel een gezin er in dat goed over kwam, via een bevriende persoon die meerdere woningen in de verhuur heeft. Direct dezelfde dag een referentie gevraagd van vorige verhuurder, nette recensie gekregen…

Inkomen maakt mij niet zo heel veel uit. Het was toereikend op dat moment, maar dat is een momentopname. Tot op heden ontvang ik stipt op de afgesproken dag netjes de huur. Heb ze overigens meteen een contract voor onbepaalde tijd gegeven. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt op termijn. Voor mijzelf is het fijn dat er weinig mutaties zijn.

Mijn eerste ervaringen zijn in ieder geval positief. Van m’n vader weet ik dat er ongetwijfeld ook mindere tijden gaan komen. We gaan het zien.

De tip van de “herstellijst “ qua kosten vind ik interessant, die ga ik toepassen :).
Ja, je moet maar net geluk hebben met het vinden van huurders. Wij hebben wat aan kennissen gevraagd en er kwamen ook wat mensen kijken. Maar die konden de huur niet betalen. Ik wil de woning ook niet te lang leeg laten staan. Ik kan altijd een makelaar proberen, als het niks wordt dan ben ik ook niks verplicht.

Als iemand een goede betaalbare makelaar kent in Mokum, let me know _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Ik heb tot nu toe aantal keer via makelaar gedaan en een aantal keer zelf. Vooral omdat dat bij de aankoop er bij zat. Tot nu toe hebben de makelaar niet heel veel toegevoegde waarde gehad (zelfs wat vertragend in 1 geval). Maar ligt natuurlijk aan je eigen voorbereidingen/kennis etc. en beetje geluk (of geen ongeluk) en of je de tijd ervoor hebt.

Als ik het aantal appartementen x lengte per appartement doe, heb ik tot nu toe ongeveer 27 jaar verhuurd. Afgezien van 1 situatie door COVID waar buitenlandse studenten zich niet aan de termijn (konden) houden en we er uiteindelijk in overleg redelijk zijn uitgekomen, nooit problemen gehad met betalingen.
Ook nog nooit problemen gehad met echt enorm vieze oplevering of veel beschadigingen. Soms is er wel eens wat maar als een huurder er langere tijd in heeft gezeten en netjes betaald heeft, ga ik over iets kleins niet moeilijk doen.

Vroeg of laat ga je een huurder tegenkomen die wel problemen oplevert. Tja, vervelend. Proberen zsm op te lossen en vooruit te kijken. Vooral niet te persoonlijk maken en zakelijk proberen te blijven bekijken. Althans, dat neem ik me voor :+ .

En een normale rechtsbijstandverzekering dekt dergelijke verhuur inderdaad niet, staat ook in de voorwaarden. Dus begrijp niet zo goed waarom @mannowlahn dat zo vreemd, smeerlapperij vind... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
vortexnl1982 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:18:
[...]

Top, bedankt voor je reactie !

Ja ik weet dat je gezeik kan hebben ;( Je weet nooit van tevoren wie je in je woning krijgt. Ik hoorde van een collega die zijn appartement verhuurd had dat die huurder ook een smeerkees was. Hele woning goor en die eikel betaalde ook te laat. Moest mijn collega er weer achteraan, gezeik, deurwaarder en dan op het allerlaatste moment toch betalen en dan de maand erop weer te laat.

Ik zit er ook aan te denken om onze huidige schoonmaker 1x per maand het appartement te laten schoonmaken. Dan kan hij de boel ook een beetje in de gaten houden en schoon houden.

Dat van rechtsbijstand ga ik even navragen bij DAS. Ik heb een ZZP rechtsbijstand, misschien dat daar iets mogelijk is. Wel handig in ieder geval als je op juridisch vlak geholpen kan worden..

1800 euro excl btw vind ik wel erg veel btw voor een makelaar. Ik zou het doen als ze ook het betalingsrisico en alle communicatie met de klant verzorgen. Dan heb ik er geen omkijken naar en geen zorgen.
Ja 1800 is mij inmiddels ook te gortig, dat was invl overigens, mijn huur is 1550 per maand. Ik heb daarvoor een keer via Facebook gedaan. Had toen perfect huurder gevonden maar op het laatst ging mijn samenwonen niet door moest het cancellen.

Ik weet ook niet wat ik straks doet met mij huidige huurder. Misschien wel via Facebook group weer een advertentie doen. Maar dan komen de stelletjes weer, terwijl je zegt minimaal X inkomen op een salaris. En pas als ze langs komen zeggen ze, dat verdienen we gezamenlijk. Je bent dan wat keer tijd kwijt aan bezichtigen maar is wel te overzien.

Die partijen zullen niet je betalingsrisico etc regelen. Vandaar dat ik enorm streng ben met inkomenseisen en waar mijn huurders werken. Grof gezegd mijn huurders verdiend minimaal 4650 bruto. Een persoon op contract en geen onderhuur of andere fratsen.

Rechtsbijstand kan ik wel aanraden, maar regel dat wel goed, vraag na of ze huurders bescherming geven.

Dat can die schoonmaker is geen slecht idee, dan blijft de boel netjes. Maar niet elke huurder zal dat accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
rube schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:01:
En een normale rechtsbijstandverzekering dekt dergelijke verhuur inderdaad niet, staat ook in de voorwaarden. Dus begrijp niet zo goed waarom @mannowlahn dat zo vreemd, smeerlapperij vind... :?
Omdat het argument van de rechtsbijstand puur was, u woont niet meer op het adres wat bij ons bekend staat als adres ten tijde can afsluiten can uw verzekering. Ik voelde mij daardoor een beetje in de zeik genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
mannowlahn schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:39:
[...]
Omdat het argument van de rechtsbijstand puur was, u woont niet meer op het adres wat bij ons bekend staat als adres ten tijde can afsluiten can uw verzekering. Ik voelde mij daardoor een beetje in de zeik genomen.
Hmm, dat klinkt inderdaad vreemd. Maar normaal gesproken dekken prive rechtsbijstandverzekeringen geen verhuur, omdat ze dat als zakelijk zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
rube schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:01:
Ik heb tot nu toe aantal keer via makelaar gedaan en een aantal keer zelf. Vooral omdat dat bij de aankoop er bij zat. Tot nu toe hebben de makelaar niet heel veel toegevoegde waarde gehad (zelfs wat vertragend in 1 geval). Maar ligt natuurlijk aan je eigen voorbereidingen/kennis etc. en beetje geluk (of geen ongeluk) en of je de tijd ervoor hebt.

Als ik het aantal appartementen x lengte per appartement doe, heb ik tot nu toe ongeveer 27 jaar verhuurd. Afgezien van 1 situatie door COVID waar buitenlandse studenten zich niet aan de termijn (konden) houden en we er uiteindelijk in overleg redelijk zijn uitgekomen, nooit problemen gehad met betalingen.
Ook nog nooit problemen gehad met echt enorm vieze oplevering of veel beschadigingen. Soms is er wel eens wat maar als een huurder er langere tijd in heeft gezeten en netjes betaald heeft, ga ik over iets kleins niet moeilijk doen.

Vroeg of laat ga je een huurder tegenkomen die wel problemen oplevert. Tja, vervelend. Proberen zsm op te lossen en vooruit te kijken. Vooral niet te persoonlijk maken en zakelijk proberen te blijven bekijken. Althans, dat neem ik me voor :+ .

Hoe heb je dan je huurders gevonden ? Via facebook groepen of via-via ? Ik zit zelf even te kijken of wat ik bij facebook groepen kan posten. Of desnoods via https://www.huiszelfverhuren.nl/Werkwijze

DAS heeft een aanvullende verzekering voor verhuur. Ik heb even gevraagd wat het kost en wat er precies gedekt wordt (bv ook incasso van niet betaalde huur).
mannowlahn schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:35:
[...]

Ja 1800 is mij inmiddels ook te gortig, dat was invl overigens, mijn huur is 1550 per maand. Ik heb daarvoor een keer via Facebook gedaan. Had toen perfect huurder gevonden maar op het laatst ging mijn samenwonen niet door moest het cancellen.

Ik weet ook niet wat ik straks doet met mij huidige huurder. Misschien wel via Facebook group weer een advertentie doen. Maar dan komen de stelletjes weer, terwijl je zegt minimaal X inkomen op een salaris. En pas als ze langs komen zeggen ze, dat verdienen we gezamenlijk. Je bent dan wat keer tijd kwijt aan bezichtigen maar is wel te overzien.

Die partijen zullen niet je betalingsrisico etc regelen. Vandaar dat ik enorm streng ben met inkomenseisen en waar mijn huurders werken. Grof gezegd mijn huurders verdiend minimaal 4650 bruto. Een persoon op contract en geen onderhuur of andere fratsen.

Rechtsbijstand kan ik wel aanraden, maar regel dat wel goed, vraag na of ze huurders bescherming geven.

Dat can die schoonmaker is geen slecht idee, dan blijft de boel netjes. Maar niet elke huurder zal dat accepteren.
Inkomen kan altijd wegvallen natuurlijk. Vraag je geen 2 maanden huur als borg ?

[ Voor 26% gewijzigd door vortexnl1982 op 10-12-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
vortexnl1982 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:16:
[...]

Hoe heb je dan je huurders gevonden ? Via facebook groepen of via-via ? Ik zit zelf even te kijken of wat ik bij facebook groepen kan posten. Of desnoods via https://www.huiszelfverhuren.nl/Werkwijze

DAS heeft een aanvullende verzekering voor verhuur. Ik heb even gevraagd wat het kost en wat er precies gedekt wordt (bv ook incasso van niet betaalde huur).

[...]

Inkomen kan altijd wegvallen natuurlijk. Vraag je geen 2 maanden huur als borg ?
ik heb https://www.facebook.com/groups/amsterdam.apartments/ gebruikt. Ik stel meteen duidelijke eisen erbij. Huur is x, minimale inkomen op 1 slaris is dit, geen huisdieren. Het filtert meteen 90% weg wat voor mij geen match zal zijn. Ik heb ook van top tot teen gemeubileerd appartement, alle apparatuur is top, oled tv etc. Maw het is echt bedoelt voor mensen die hier net heen komen en nog niet weten of ze wel in amsterdam zullen blijven. Ik vind deze huurders fijner, verdienen genoeg en ik heb geen gedonder met lange contracten want daar ben ik enorm huiverig voor.

Inkomen kan idd wegvallen. Maar er is een reden waarom ik kijk naar goed betaalde expats, die worden niet voor een paar maanden hierheen gehaald door de bedrijven. Ik vraag zelf 1 maand huur aan borg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@mannowlahn heb je dan niet het 'probleem' dat veel huurders er betrekkelijk kort zitten en het daardoor relatief vaak leeg staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
vortexnl1982 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:16:
[...]
of b.v. advertentie plaatsen via vhttps://www.viadaan.nl/verhuren-via-daan#Pakketten
Kun je dat hier laten weten, ik ben ook wel benieuwd.
Vraag was niet aan mij gesteld, maar ik vraag bij "normale" huur inderdaad 2 maanden borg, bij studenten 1 maand (2 maanden is vaak erg lastig voor ze, huur is bij studenten al hoger, staat ook bijna altijd iemand borg dus risico is lager)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
rube schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:25:
[...]

of b.v. advertentie plaatsen via vhttps://www.viadaan.nl/verhuren-via-daan#Pakketten

[...]

Kun je dat hier laten weten, ik ben ook wel benieuwd.

[...]

Vraag was niet aan mij gesteld, maar ik vraag bij "normale" huur inderdaad 2 maanden borg, bij studenten 1 maand (2 maanden is vaak erg lastig voor ze, huur is bij studenten al hoger, staat ook bijna altijd iemand borg dus risico is lager)
Ik had zelf ook al https://www.huiszelfverhuren.nl/Werkwijze gevonden. Daar adverteren ze op funda / jaap etc. Ze doen ook een screening en leveren een contract.

Zodra ik antwoord heb van DAS laat ik het hier weten.

Ik heb me ook ingeschreven op die facebook groepen. Ik moet nog even kijken of ik gemeubileerd wil verhuren. Anders moet ik weer een complete inboedel gaan aanschaffen (daar heb ik niet zoveel zin in)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Mijn ervaring op basis van 1 appartement wat ik met meubels had gekocht en zo verhuurd: ik vind gemeubileerd verhuren teveel gedoe. Je moet het regelen bij aanvang en als er iets is moet je het repareren, vervangen. Veel huurders hebben al meubels en willen dat niet of maar gedeeltelijk etc.
Dus ik verhuur zonder.

Maar ligt natuurlijk aan je doelgroep, strategie. Kan ook heel handig/rendabel zijn. Aan expats voor 1-2 jaar in Amsterdam zal dat beter zijn dan aan lokale mensen ergens in in een minder grote stad die hun leven aan het opbouwen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Freeaqingme schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:09:
@mannowlahn heb je dan niet het 'probleem' dat veel huurders er betrekkelijk kort zitten en het daardoor relatief vaak leeg staat?
Mijn appartement staat in Amsterdam, zelfs in ten tijde van corona geen leegstand gehad. Ik verhuur het ook nog maar sinds maart 2019, inmiddels tweede huurder sinds vorig jaar er in. Enige wat ik vorig jaar wel even merkte, was dat de huren 10% omlaag gingen tov het jaar er voor. Ik ging dus van een huur van 1550 naar 1400. Door mijn korte contracten, huidige zal volgend jaar aflopen, kan ik mijn huur weer gaan aanpassen. Inmiddels zijn de huren weer terug op niveau pre corona. Gemeubileerd in Amsterdam kan je zon 30 euro per m2 rekening, afhankelijk hoe je huis er uit zit en locatie zelfs meer. mede doordat de huizen dermate duur zijn, blijven de huur prijzen ook overeid.

[ Voor 36% gewijzigd door mannowlahn op 10-12-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
rube schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:55:
Mijn ervaring op basis van 1 appartement wat ik met meubels had gekocht en zo verhuurd: ik vind gemeubileerd verhuren teveel gedoe. Je moet het regelen bij aanvang en als er iets is moet je het repareren, vervangen. Veel huurders hebben al meubels en willen dat niet of maar gedeeltelijk etc.
Dus ik verhuur zonder.

Maar ligt natuurlijk aan je doelgroep, strategie. Kan ook heel handig/rendabel zijn. Aan expats voor 1-2 jaar in Amsterdam zal dat beter zijn dan aan lokale mensen ergens in in een minder grote stad die hun leven aan het opbouwen zijn.
Ja als er iets is moet je repareren, Doe het dan ook niet met wasmachines van 7 jaar oud, koelkasten die oud zijn etc. Mijn witgoed is 3 jaar oud, tv 4 jaar oud, smeg gas oven was 6 maanden oud. Enige wat ik straks wel even moet doen is het bed gaan vernieuwen want de boxspring matrassen zijn inmiddels 10 jaar oud. In principe heb ik eigenlijk een sort van langdurige airbnb en mij bevalt dit het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
mannowlahn schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:25:
[...]

Mijn appartement staat in Amsterdam, zelfs in ten tijde van corona geen leegstand gehad. Ik verhuur het ook nog maar sinds maart 2019, inmiddels tweede huurder sinds vorig jaar er in. Enige wat ik vorig jaar wel even merkte, was dat de huren 10% omlaag gingen tov het jaar er voor. Ik ging dus van een huur van 1550 naar 1400. Door mijn korte contracten, huidige zal volgend jaar aflopen, kan ik mijn huur weer gaan aanpassen. Inmiddels zijn de huren weer terug op niveau pre corona. Gemeubileerd in Amsterdam kan je zon 30 euro per m2 rekening, afhankelijk hoe je huis er uit zit en locatie zelfs meer. mede doordat de huizen dermate duur zijn, blijven de huur prijzen ook overeid.
Helemaal goed toch ! Ik ga eens kijken of ik het kaal kan verhuren. Als dat moeilijk is dan kan ik altijd nog een inboedel aanschaffen.

Mijn woning is in Amsterdam oost (indische buurt) op de begane grond met tuin. Wel dicht bij het spoor. Ik weet niet of expats daar op zitten te wachten. Als ik een beetje het aanbod bekijk op funda in de buurt dan is er bijna geen aanbod en zeker niet met een tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
vortexnl1982 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:45:
[...]

Helemaal goed toch ! Ik ga eens kijken of ik het kaal kan verhuren. Als dat moeilijk is dan kan ik altijd nog een inboedel aanschaffen.

Mijn woning is in Amsterdam oost (indische buurt) op de begane grond met tuin. Wel dicht bij het spoor. Ik weet niet of expats daar op zitten te wachten. Als ik een beetje het aanbod bekijk op funda in de buurt dan is er bijna geen aanbod en zeker niet met een tuin.
Oost is helemaal relaxed voor expats. Heb zelf ook nog tijdje op tweede atjeh gezeten, leuke buurt.

Check anders even https://www.housingexpert..._price=100&max_price=2900 om indicatie te krijgen mbt wat het aanbod is. Realiseer je, dat er gewoon echt weinig aanbod is. Je kan vrij selectief zijn. Wat betreft dicht bij spoort, dan zijn ze snel op hun werk op de zuidas dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
mannowlahn schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:55:
[...]

Oost is helemaal relaxed voor expats. Heb zelf ook nog tijdje op tweede atjeh gezeten, leuke buurt.

Check anders even https://www.housingexpert..._price=100&max_price=2900 om indicatie te krijgen mbt wat het aanbod is. Realiseer je, dat er gewoon echt weinig aanbod is. Je kan vrij selectief zijn. Wat betreft dicht bij spoort, dan zijn ze snel op hun werk op de zuidas dus :)
Thanks ! Heb jij ook verhuurd via housingexperts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Laatst online: 21:16
Hoe kijken jullie naar de plannen van het nieuwe kabinet inzake het belasten van huurinkomsten?

Zelf heb ik een nieuw huis gekocht en mijn huidige appartement wil ik gaan verhuren. Financieel allemaal makkelijk mogelijk door m'n crypto winsten. Maar als ik hoor dat ze het willen gaan belasten in box 1 (dus gemiddeld 45% inleveren) dan weet ik niet zo goed of het nog wel voldoende loont om te gaan verhuren.

[ Voor 4% gewijzigd door outlandos op 10-12-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@outlandos : Bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Dat was toch al redelijk oud nieuws, onduidelijk/onzeker of dat nu weer op tafel ligt.

En zo ja, zal wel ff duren voor het ingevoerd is. Lijkt me dan ook dat je geen rendementsheffing meer hoeft te betalen, wel onderhoud e.d. kan aftrekken. Als je geen hypotheek hebt of lage ltv is dat wellicht helemaal niet zo erg? Of je verplaatst naar een bv, if je verkoopt.
Kan eindelios speculeren, ik wacht het wel af als er werkelijk iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:50
rube schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:37:
Dat was toch al redelijk oud nieuws, onduidelijk/onzeker of dat nu weer op tafel ligt.

En zo ja, zal wel ff duren voor het ingevoerd is. Lijkt me dan ook dat je geen rendementsheffing meer hoeft te betalen, wel onderhoud e.d. kan aftrekken. Als je geen hypotheek hebt of lage ltv is dat wellicht helemaal niet zo erg? Of je verplaatst naar een bv, if je verkoopt.
Kan eindelios speculeren, ik wacht het wel af als er werkelijk iets veranderd.
En na een paar jaar gaat de regering dan weer huilen dat er zo weinig huurwoningen beschikbaar zijn.
Wellicht kan je hypotheek dan wel aftrekken van de winst. Naar een BV verplaatsen gaat je wel 8% overdrachtsbelasting kosten.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Morpheusk schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:19:
[...]

En na een paar jaar gaat de regering dan weer huilen dat er zo weinig huurwoningen beschikbaar zijn.
Wellicht kan je hypotheek dan wel aftrekken van de winst. Naar een BV verplaatsen gaat je wel 8% overdrachtsbelasting kosten.
Dat zou ik niet als feit poneren. Als je het vastgoed in box 1 plaatst als inkomen uit werkzaamheden, dan kan je dat ongetwijfeld ook in een eenmanszaak stoppen. Die eenmanszaak kan je dan weer omzetten naar een BV. Sowieso voer voor een fiscalist, maar ik zie daar wel ruimte.

(Als je die BV verkoopt moet er _wel_ overdrachtsbelasting betaald worden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Eens met @Freeaqingme. Redenatie niet helemaal, maar eindstand zou natuurlijk prima kunnen zijn dat er sprake is van inbreng van ondernemingsvermogen en dus vrijstelling (art. 15, weet het lid niet uit m’n hoofd) van BRV. Maar het is erg suggestief en “wat als”.

Ik sluit me daarom aan bij @rube. Er is nog niets bekend over de kabinetsplannen. We gaan het zien. Arbitragemogelijkheden kunnen we alsdan wel bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
vortexnl1982 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:10:
[...]

Thanks ! Heb jij ook verhuurd via housingexperts ?
Ja, goede service, beide keren de eerste huurder meteen een goede match. Dat ik met mijn eerste een slechte ervaring had, lag niet aan hun. Maar doordat ik om de twee jaar van huurder switch wordt het wel kostbaar om ze steeds in te schakelen, dus ik denk dat ik de volgende keer de Facebook kant op zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
outlandos schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:14:
Hoe kijken jullie naar de plannen van het nieuwe kabinet inzake het belasten van huurinkomsten?

Zelf heb ik een nieuw huis gekocht en mijn huidige appartement wil ik gaan verhuren. Financieel allemaal makkelijk mogelijk door m'n crypto winsten. Maar als ik hoor dat ze het willen gaan belasten in box 1 (dus gemiddeld 45% inleveren) dan weet ik niet zo goed of het nog wel voldoende loont om te gaan verhuren.
Dat zou ik vervelend vinden maar in dat geval wordt het verkopen en het geld ergens wegzetten waar ik wel minder inkomsten zal behalen maar veel zal het niet gaan schelen.

Maar dit gaat over beleggers, ik weet niet in hoeverre mijn huidige appartement daar onder valt?

Ben wel benieuwd wat dit op de woningmarkt gaat doen. Op korte termijn veel woningen te koop, particulier huur prijs zal nog meer stijgen. Hoop huurders die nog steeds niet een hypotheek kunnen krijgen die toereikend is. Mijn appertent heeft nog een zeer lage hypotheek, dus ik kan op zich wel wat extra belasting incasseren als het moet. Maar als het echt te veel wordt dan zal ik het geld anders gaan investeren. Helft in crypto, rest in etf ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
Wie kent Imed Baatout (hoeinvestereninvastgoed.com - zie ook op YT) en denkt dat deze man iets waardevol te vertellen heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trekker22
anon054630 schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:44:
Wie kent Imed Baatout (hoeinvestereninvastgoed.com - zie ook op YT) en denkt dat deze man iets waardevol te vertellen heeft?
Ik schat dat je uit die website net zoveel info haalt als die MasterClass die ze aanbieden. Is gewoon cursussen verkopen…

Je zou dan bijna denken dat de vastgoed markt over de kop gaat en dus gaan we maar cursussen verkopen.

[ Voor 12% gewijzigd door trekker22 op 12-12-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ik ken hem niet persoonlijk, maar heb wel betere verhalen over hem gehoord als een hoop van de rcentere aanbieders (zoals GPE).

Imed is in ieder geval zelf ook al lang bezig, veel van de andere zijn in m.i. nogal opportunistisch bezig en inderdaad vooral bezig om zelf zoveel mogelijk te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
mannowlahn schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:23:
[...]

Ja, goede service, beide keren de eerste huurder meteen een goede match. Dat ik met mijn eerste een slechte ervaring had, lag niet aan hun. Maar doordat ik om de twee jaar van huurder switch wordt het wel kostbaar om ze steeds in te schakelen, dus ik denk dat ik de volgende keer de Facebook kant op zal gaan.
Ik heb morgen kijkers voor m'n appartementje. Ze hebben gereageerd op mijn facebook advertentie voor Amsterdamse huur woning. Het zijn twee vrouwen en zullen dan samen gaan huren. Als ze akkoord gaan dan laat ik ze screen via https://www.huiszelfverhuren.nl/Werkwijze. Ik laat die partij dan ook een contract opstellen, weet ik zeker dat dat goed geregeld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
@outlandos
Het nieuwe kabinet gaat de overdrachtsbelasting voor beleggers in woningen verder verhogen. 'Rechtspersonen en particulieren' die niet 'langdurig in een huis gaan wonen', betalen straks 9% over de koopsom. Ook komt er een verandering voor het heffen van belasting over verhuurde huizen.
.....
Verder wil de nieuwe coalitie inkomsten uit vermogen verder belasten op basis van het 'werkelijk rendement'. Dat doen de partijen door vanaf 2023 de zogeheten leegwaarderatio af te schaffen. Op basis van die ratio wordt bepaald voor welk bedrag de woning wordt belast in box 3. Door het af te schaffen, moet de belastingheffing over verhuurd vastgoed meer 'aansluiten bij de praktijk'.
Uit het FD: https://outline.com/57fSmj 15:40

Er staan ook nog een aantal zaken in het coalitieakkord over isoleren, puntenstelsel e.d. maar dat moet denk ik eerst uitgewerkt worden voor we daar meer over kunnen zeggen.

Aanvulling:
Ook komt er voor middenhuur een huurprijsbescherming.
https://www.nu.nl/geldzak...-op-jouw-portemonnee.html
Maar verder geen details nog hierover, dus moeilik om in te schatten wat dit in gaat houden.

[ Voor 13% gewijzigd door rube op 15-12-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:22:
@outlandos

[...]

Er staan ook nog een aantal zaken in het coalitieakkord over isoleren, puntenstelsel e.d. maar dat moet denk ik eerst uitgewerkt worden voor we daar meer over kunnen zeggen.

Aanvulling:

[...]

Maar verder geen details nog hierover, dus moeilik om in te schatten wat dit in gaat houden.
Lijkt me dat de intentie is om de systematiek van sociale huur (bv puntenstelsel) door te trekken naar duurdere woningen. Als je een 'normale' huur rekent, dan hoef je je weinig zorgen te maken. Als je als ware huisjesmelker flink de grens opzoekt van wat nog kan, dan zul je er wel last van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:34:
[...]
Lijkt me dat de intentie is om de systematiek van sociale huur (bv puntenstelsel) door te trekken naar duurdere woningen. Als je een 'normale' huur rekent, dan hoef je je weinig zorgen te maken. Als je als ware huisjesmelker flink de grens opzoekt van wat nog kan, dan zul je er wel last van krijgen.
Tja, wat is normaal. Daar zullen de meningen flink over verschillen denk ik :) .

Eigenlijk verwacht ik zelf niet zoveel problemen want ik denk dat ik best netjes verhuur. Hooguit bij 1 appartement dat het wat hoog is door verhuur aan 5 studenten.

Nou ja, zoals al eerder gezegd, we zullen wel zien hoe het uitpakt en dan reageren (indien nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
rube schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:22:
@outlandos

[...]

Aanvulling:

[...]

Dat stuk over leegwaarderatio. Kan je daar ongeveer van zeggen hoeveel procent belasting dat op de huur opbrengsten gaat opleveren :? (grofweg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
ybos schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:17:
[...]

Dat stuk over leegwaarderatio. Kan je daar ongeveer van zeggen hoeveel procent belasting dat op de huur opbrengsten gaat opleveren :? (grofweg)
https://www.belastingdien...uurde-of-verpachte-woning
Kijk daar en reken uit zou ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
Thanks, kende ik niet. Geldt alleen voor woningen zo te zien. Ik verhuur een pand dat geen woning is. Maar ff afwachten.

• JanHenk
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:22:
[...]

Thanks, kende ik niet. Geldt alleen voor woningen zo te zien. Ik verhuur een pand dat geen woning is. Maar ff afwachten.
Commercieel vastgoed (dus geen woning, maar winkels, bedrijfspanden, etc.) wordt nu ook al op WOZ-waarde meegenomen in box 3.

Dat gaat dus ook gelden voor woningen.

(Op dit moment geldt de leegwaarderatio nog voor woningen, zijnde een afslag op de WOZ-waarde, maar die wordt dus geschrapt. Hoofdregel gaat dan weer gelden, dus de WOZ-waarde).

Edit: de leegwaarderatio wordt geschrapt per belastingjaar 2023. Zo is het opgenomen in de budgettaire bijlage bij het coalitieakkoord.

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 16-12-2021 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
De passage inzake "de overstap naar een belasting op reëel rendement in box 3" levert mij veel meer vragen op dan het beantwoord.
Invoeren werkelijk rendement box 3 en belasten verhuurd vastgoed:
Per 2025 zal er een nieuw box 3 stelsel op basis van reëel rendement worden ingevoerd, waarbij inkomsten uit vermogen worden belast op basis van werkelijk rendement. Vooruitlopend daarop zal per 2023 de leegwaarderatio worden afgeschaft, waardoor de belasting van het rendement op verhuurd vastgoed in box 3 meer zal gaan aansluiten bij de praktijk. Dit draagt bij aan meer balans in het huidige fiscale regime voor particulieren en beleggers die woningen voor de verhuur financieren in box 3. De opbrengst hiervan, samen met een extra budget van 200 miljoen euro, wordt gebruikt om de vrijstelling in box 3 te verhogen naar ca. 80.000 euro. In het nieuwe box 3 stelsel zal sparen en beleggen direct op reëel rendement worden belast; de waardeontwikkeling van vastgoed zal aanvankelijk echter nog forfaitair worden belast, waarbij zo snel als mogelijk de overstap wordt gemaakt naar werkelijk rendement.
Ontzettend veel vragen hierbij. Dit is ook nog niet echt eerder voorbij gekomen in de plannen of beleidsrapporten.

Renteaftrek op schulden? Welke schulden dan? Kostenaftrek van onderhoud en belastingen?
En dan, een belasting op gerealiseerde waardestijging bij verkoop? Is er dan ook sprake van een step-up in verband met de overgang op nieuw stelsel?
Of ook belasting op ongerealiseerde waardestijging?

(En hoe zit het met het reële rendement op aandelenbezit, of kunst, of...)

De aspiraties zijn helder, maar de uitwerking kan nog alle kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masermex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 12:58
JanHenk schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:24:

Ontzettend veel vragen hierbij. Dit is ook nog niet echt eerder voorbij gekomen in de plannen of beleidsrapporten.

Renteaftrek op schulden? Welke schulden dan? Kostenaftrek van onderhoud en belastingen?
En dan, een belasting op gerealiseerde waardestijging bij verkoop? Is er dan ook sprake van een step-up in verband met de overgang op nieuw stelsel?
Of ook belasting op ongerealiseerde waardestijging?

(En hoe zit het met het reële rendement op aandelenbezit, of kunst, of...)
De aspiraties zijn helder, maar de uitwerking kan nog alle kanten op.
Het is per 2025, dan zijn er alweer nieuwe verkiezingen. Dit is gewoon een grote vooruitschuif-actie. Ze willen hier voorlopig niks aan doen. En misschien is dat maar beter ook. Koester de huidige Box-3 opzet vwb OG. Het kan alleen maar veel slechter worden, zeker als waardestijging onderdeel gaat uitmaken vh rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
vortexnl1982 schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:30:
[...]

Ik heb morgen kijkers voor m'n appartementje. Ze hebben gereageerd op mijn facebook advertentie voor Amsterdamse huur woning. Het zijn twee vrouwen en zullen dan samen gaan huren. Als ze akkoord gaan dan laat ik ze screen via https://www.huiszelfverhuren.nl/Werkwijze. Ik laat die partij dan ook een contract opstellen, weet ik zeker dat dat goed geregeld is.
Nou ik heb dus geadverteerd via een facebook groep voor expats die woningen zoeken in Amsterdam. Daarnaast heb ik een kamernet advertentie geplaatst.

Ik heb enkele (stuk of 10) reacties ontvangen waarvan 9 expats en 1 reactie van Nederlanders. Daarnaast een reactie van een bedrijf dat voor bedrijven-die-expats-inhuren huurwoningen zoeken.

Van de 9 expats is er eentje komen kijken. Dat waren 2 Italiaanse bouwvakkers met een kind (de vrouw van één van de mannen was aan het werk in de Primark). De andere expats bleef het een beetje bij berichtjes sturen. Veel willen met drie volwassen de woning huren maar daar heb ik geen zin in.

De nederlanders zijn ook komen kijken en daar kreeg ik wel een goed gevoel bij. Echter krijgen ze hun huidige huurbaas niet te pakken :?. En ze willen eerst met hun huidige huurbaas de huur opzeggen.

Dat bedrijfje had wel wat expats zei hij. Echter verhuur ik nu het appartement kaal en daar was minder vraag naar.

Al met al vind ik de vraag wat magertjes. Volgens mij is de huurprijs best ok als ik dat vergelijk met andere woningen in de buurt.

Ik heb besloten dat ik het appartement gemeubileerd ga verhuren. Ik ga dus de komende twee weken gebruiken om in ieder geval gordijnen, wasmachine, droger, een hoekbank, eettafel, stoelen te scoren. Dan is de woning in ieder geval een stuk aantrekkelijker voor expats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
vortexnl1982 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:51:
[...]

Dat bedrijfje had wel wat expats zei hij. Echter verhuur ik nu het appartement kaal en daar was minder vraag naar.

Al met al vind ik de vraag wat magertjes. Volgens mij is de huurprijs best ok als ik dat vergelijk met andere woningen in de buurt.

Ik heb besloten dat ik het appartement gemeubileerd ga verhuren. Ik ga dus de komende twee weken gebruiken om in ieder geval gordijnen, wasmachine, droger, een hoekbank, eettafel, stoelen te scoren. Dan is de woning in ieder geval een stuk aantrekkelijker voor expats.
Dat lijkt mij niet zo vreemd. Als expat heb je in de regel niet je hele inboedel mee. Je wilt dan een kant en klare woning zonder gedoe. Zeker de beter betaalde expats willen dat en zijn ook bereid daarvoor te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:02:
[...]

Dat lijkt mij niet zo vreemd. Als expat heb je in de regel niet je hele inboedel mee. Je wilt dan een kant en klare woning zonder gedoe. Zeker de beter betaalde expats willen dat en zijn ook bereid daarvoor te betalen.
Ja daar ben ik me van bewust. Ik heb alleen al 10k in dat appartement geïnvesteerd. Ik wilde het eerst proberen kaal te verhuren. Dat heb ik nu 2 weken geprobeerd en ik merk dat dat niet zo hard loopt. Dus ga ik het nu meubileren.

Dat bedrijfje gaf ook aan dat als je gemeubileerd verhuurt je ook vaker de wat betere huurders krijgt (garantie tot aan de poort). Ik ga marktplaats eens afstruinen :)
Pagina: 1 ... 7 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is WEL voor:
* Discussies over aankopen van vastgoed als investering
* Discussies over verhuur van vastgoed aan particulieren / zakelijk
* Discussies over maatschappelijke ontwikkelingen rondom vastgoed als investering (aankoop dan wel aankoop & verhuur).

Dit topic is NIET voor:
* Discussies over de ethiek van het verhuren.