Vastgoed als investering Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste
Acties:
  • 446.634 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:12
Wispe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:55:
[...]

Of ze gaat de stad uit. Het is überhaupt geen recht om in Amsterdam te wonen. Maar dat heeft ze niet door geloof ik.
Exact dat dus. Iedereen denkt maar het recht te hebben op dezelfde vierkante meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:32
Voor sommige beroepen is het wel zo handig om wel in de stad te wonen, houdt een stad ook leefbaar.

Gisteren toevallig nog een gesprek over het al dan niet verkopen gehad. Deze persoon had al zijn vastgoed al lang afbetaald. En in een bv zitten. Hij kan er prima van blijven leven en is geenszins van plan te verkopen. Waarom niet geen schulden druk. Hij kon zich wel voorstellen dat als er mensen zijn die na aftrek van schulden last per maand bij moeten gaan passen dat ze wel verkopen.

Maar dan weer aan wie? Ze kunnen er dan niet altijd break even uit. Deze persoon verwacht ook niet zo’n grote verkoop rush. Verlies nemen doet simpelweg teveel pijn.

En het aantal echte nieuwkomers met te hoge schulden valt misschien ook wel mee. Eenmaal eruit is het moeilijker om weer te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:17
CornermanNL schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:18:
Deze persoon verwacht ook niet zo’n grote verkoop rush. Verlies nemen doet simpelweg teveel pijn.
Voor de meesten zal verlies nu niet van toepassing zijn. Dat zal pas bij het opnieuw lager moeten verhuren het geval zijn en dan gaat er dus verkocht worden..
En het aantal echte nieuwkomers met te hoge schulden valt misschien ook wel mee. Eenmaal eruit is het moeilijker om weer te beginnen.
Voorlopig (en dat is vele jaren) willen beleggers niet eens terug met een overheid die binnen 8 jaar 180 graden draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
rube schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:31:
[...]

Voor de meesten zal verlies nu niet van toepassing zijn. Dat zal pas bij het opnieuw lager moeten verhuren het geval zijn en dan gaat er dus verkocht worden..

[...]

Voorlopig (en dat is vele jaren) willen beleggers niet eens terug met een overheid die binnen 8 jaar 180 graden draait.
Zou goed kunnen alleen operationeel verlies is ook niet zo leuk. Kan ik mij zo voorstellen. Bovendien heb je maar dat was al zo ook nog de kosten van verduurzaming van je woningen.

Ik weet niet hoe makkelijk dat nog is met de huidige rentes. En of dat ook in 15 jaar moet worden afgelost. Althans toen ik bezig was liepen de meeste vastgoed hypotheken zo lang.

Ik ben toch benieuwd of en hoeveel mensen die nu huren wel uit hun huurwoning gaan of kunnen. In theorie blijf je zitten met de huurders en is verkopen nog niet zo simpel?

Iemand hier dat scenario al aan de hand gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
CornermanNL schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:18:
Voor sommige beroepen is het wel zo handig om wel in de stad te wonen, houdt een stad ook leefbaar.
Even heel simpel, daarvoor zou je dan ook voldoende sociale woningbouw moeten hebben. Vroeger was het zo dat het niet ongebruikelijk was dat je als leraar, politieagent of verpleger in een sociale huurwoning woonde. Tegenwoordig is sociale woningbouw afgegleden tot het 'afvalputje' van de woningmarkt. Vooral doordat er zo weinig aanbod is dat alleen de grootste probleemgevallen nog in aanmerking komen
Gisteren toevallig nog een gesprek over het al dan niet verkopen gehad. Deze persoon had al zijn vastgoed al lang afbetaald. En in een bv zitten. Hij kan er prima van blijven leven en is geenszins van plan te verkopen. Waarom niet geen schulden druk. Hij kon zich wel voorstellen dat als er mensen zijn die na aftrek van schulden last per maand bij moeten gaan passen dat ze wel verkopen.
Behoorlijk niet-zakelijke redenering. Normaliter kijken mensen ook naar het rendement dat het oplevert. Even simpel gezegd, als hij voor 10 miljoen aan woningen heeft een daar een modaal inkomen uit haalt, dan kan hij daar misschien prima van leven, maar is het toch een rendement van niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:39:
[...]

Even heel simpel, daarvoor zou je dan ook voldoende sociale woningbouw moeten hebben. Vroeger was het zo dat het niet ongebruikelijk was dat je als leraar, politieagent of verpleger in een sociale huurwoning woonde. Tegenwoordig is sociale woningbouw afgegleden tot het 'afvalputje' van de woningmarkt. Vooral doordat er zo weinig aanbod is dat alleen de grootste probleemgevallen nog in aanmerking komen

[...]

Behoorlijk niet-zakelijke redenering. Normaliter kijken mensen ook naar het rendement dat het oplevert. Even simpel gezegd, als hij voor 10 miljoen aan woningen heeft een daar een modaal inkomen uit haalt, dan kan hij daar misschien prima van leven, maar is het toch een rendement van niks.
Klopt ook, maar zijn redenatie is ook eenvoudig dit ken ik, ik kan er van leven en als het echt nodig is verkoop ik wat. Het duurt zijn tijd wel. Ook niet mijn benadering. Maar ik snap het wel. Ik ben er nooit aan begonnen maar het is wel interessant. Het vastgoed als investeringsactiviteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:30
Livestream debat:

https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2024A03440

Paternotte denkt echt dat 100.000 mensen gemiddeld 190 euro per maand minder gaan betalen 8)7 8)7

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
CornermanNL schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:54:
[...]

Klopt ook, maar zijn redenatie is ook eenvoudig dit ken ik, ik kan er van leven en als het echt nodig is verkoop ik wat. Het duurt zijn tijd wel. Ook niet mijn benadering. Maar ik snap het wel. Ik ben er nooit aan begonnen maar het is wel interessant. Het vastgoed als investeringsactiviteit.
Dat is wel vaker met vastgoed portefeuilles. Het heeft jaren of zelfs generaties geduurd om op te bouwen. Dan is het gevoelsmatig heel lastig om dat te verkopen. Het zijn toch de panden die ouders of grootouders bij elkaar hebben gesprokkeld. En vergeet niet dat die ook mindere tijden hebben meegemaakt met vastgoed. Diegene die juist de stenen door dik en dun hebben gehouden zijn schatrijk geworden.

Je weet ook niet of je er goed aan doet. Ga je nu verkopen omdat het “even” wat minder gaat worden? Het zou toch zonde zijn om nu te verkopen en blijkt dat het over 3 jaar weer gouden business is. Bij vastgoed geldt momenteel: weg = weg. Zie de panden maar eens terug te kopen met overdrachtsbelasting en zelfbewoningsverplichtingen.

[ Voor 7% gewijzigd door ColeJ op 24-04-2024 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:08
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:39:
[...]

Even heel simpel, daarvoor zou je dan ook voldoende sociale woningbouw moeten hebben. Vroeger was het zo dat het niet ongebruikelijk was dat je als leraar, politieagent of verpleger in een sociale huurwoning woonde. Tegenwoordig is sociale woningbouw afgegleden tot het 'afvalputje' van de woningmarkt. Vooral doordat er zo weinig aanbod is dat alleen de grootste probleemgevallen nog in aanmerking komen.
In Amsterdam is 37%(!) van de woningvoorraad sociaal, dus voorraad genoeg (in ieder geval in de duurste woonstad van Nederland). Alleen nul doorstroming want waarom zou je ooit nog je sociale huurwoning opgeven als je er een hebt. Je kan wel 60 procent van de stad sociaal maken maar dat gaat nog niet helpen.

https://onderzoek.amsterd...poolregio-amsterdam-2021#

https://www.parool.nl/nie...ng-in-amsterdam~b60c69f7/

[ Voor 4% gewijzigd door creator1988 op 24-04-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
En om 00:34 is de vergadering gesloten.... Later vandaag (donderdag) de stemming over het wetsvoorstel, de amendementen en de moties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
creator1988 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:20:
[...]

In Amsterdam is 37%(!) van de woningvoorraad sociaal, dus voorraad genoeg (in ieder geval in de duurste woonstad van Nederland). Alleen nul doorstroming want waarom zou je ooit nog je sociale huurwoning opgeven als je er een hebt. Je kan wel 60 procent van de stad sociaal maken maar dat gaat nog niet helpen.

https://onderzoek.amsterd...poolregio-amsterdam-2021#

https://www.parool.nl/nie...ng-in-amsterdam~b60c69f7/
Daarom zou de sociale huur(-verhoging) ook best wat meer mogen afhangen van zaken zoals het inkomen, vind ik.

Overigens vind ik 37% geen extreem hoog percentage. Aangezien sociale woningbouw van oudsher ook juist bedoeld is voor 'normale' mensen. En de helft van de mensen nou eenmaal minder dan modaal verdient. Juist in een stad waar de prijzen op de vrije markt voor veel mensen onbetaalbaar zijn, moet je een grote hoeveelheid sociale woningbouw hebben om de stad ook voor 'normale' mensen bewoonbaar te houden.

Maar belangrijker is waar die 37% vandaan komt. Grootste probleem is niet het lage percentage, maar vooral het verminderen van het aandeel sociale woningen. Omdat er dan én minder beschikbare woningen zijn, én meer mensen die een sociale woning nodig hebben. Als je ziet dat rond de eeuwwisseling ongeveer 55% van de woningen van woningcorporaties was en dat nu minder dan 40% is, dan hoef je geen glazen bol te hebben om te bedenken dat er maar heel weinig betaalbaar huuraanbod is en er dus weinig kansen waren voor mensen zonder 'voorrang'.
https://www.nul20.nl/amst...rs-steeds-onbetaalbaarder
Overigens zie ik in de grafiek in dat artikel wel dat de dalende trend na 2019 veel minder sterk is dan daarvoor. Er lijkt dan toch 'iets' van bijsturing te zijn geweest. Wellicht dat de gemeente vanaf ongeveer 2018 toch een ander beleid voert? (Ik ken de collegesamenstellingen niet.)

Dat probleem van het lage aanbod aan sociale huurwoningen is overigens een probleem dat ook al veel langer speelt. Hier een stukje van tien jaar geleden. Ook toen was het beeld al dat het aantal nieuwe verhuringen in 10 jaar met meer dan de helft was afgenomen, terwijl de vraag niet lager is geworden.
https://www.nul20.nl/verdere-stagnatie-sociale-huursector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
"Hoewel al verschillende keren is aangekondigd dat de regels alleen voor nieuwe huurcontracten zouden gelden en er niet zou worden ingegrepen in lopende huurcontracten, gebeurt dit nu toch. Huurcontracten van woningen die op grond van de puntentelling eigenlijk in het sociale stelsel vallen maar nu worden verhuurd in de vrije sector, kunnen na een overgangstermijn van één jaar terugvallen in het laagsegment als de huurder de huurprijs laat corrigeren. Deze huurders kunnen de huurprijs dan bij uitzondering, ook als de eerste 6 maanden van de huurovereenkomst zijn verstreken, laten toetsen op basis van het aantal punten die de woning op dat moment heeft. Het gaat dus niet om de aanvangshuurprijs. Als de huurprijs vervolgens wordt bijgesteld, gebeurt dat niet met terugwerkende kracht."

https://www.kadv.nl/parti...orstel-middenhuur-bekend/

Dit komt voor mij een beetje als een verrassing. Was dit bekend bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:25:
"Hoewel al verschillende keren is aangekondigd dat de regels alleen voor nieuwe huurcontracten zouden gelden en er niet zou worden ingegrepen in lopende huurcontracten, gebeurt dit nu toch. Huurcontracten van woningen die op grond van de puntentelling eigenlijk in het sociale stelsel vallen maar nu worden verhuurd in de vrije sector, kunnen na een overgangstermijn van één jaar terugvallen in het laagsegment als de huurder de huurprijs laat corrigeren. Deze huurders kunnen de huurprijs dan bij uitzondering, ook als de eerste 6 maanden van de huurovereenkomst zijn verstreken, laten toetsen op basis van het aantal punten die de woning op dat moment heeft. Het gaat dus niet om de aanvangshuurprijs. Als de huurprijs vervolgens wordt bijgesteld, gebeurt dat niet met terugwerkende kracht."

Verrassing? Met deze overheid? Wat ben je heerlijk naïef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 16:08

Ja dit was bij mij bekend, ik heb dit ook al eerder gepost in dit topic. De verhuurders met woningen <148pt die permanent verhuurd zijn moeten zich echt zorgen maken(!), de verhuurders met woningen tussen de 148 en 187pt kunnen immers nog verkopen bij een mutatie.

Overigens vraag ik me af of dat juridisch houdbaar is, dat levert natuurlijk schrijnende situaties op. Je zult een woning verhuren van 400k+ midden in Amsterdam voor 1500/mnd en je moet terug naar 600 euro per maand, je huurder blijft lekker 30 jaar zitten en je woning is onverkoopbaar.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
Henkdezoveelste schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:31:
[...]

Overigens vraag ik me af of dat juridisch houdbaar is, dat levert natuurlijk schrijnende situaties op. Je zult een woning verhuren van 400k+ midden in Amsterdam voor 1500/mnd en je moet terug naar 600 euro per maand, je huurder blijft lekker 30 jaar zitten en je woning is onverkoopbaar.....
Als verhuurder wist je ergens echt wel dat je woning <148 punten was en je dus voor een veel te hoge prijs verhuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
ColeJ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:35:
[...]

Als verhuurder wist je ergens echt wel dat je woning <148 punten was en je dus voor een veel te hoge prijs verhuurd.
Dat is waar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Wispe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:30:
[...]

Verrassing? Met deze overheid? Wat ben je heerlijk naïef.
Heeft niets met naïviteit te maken, gewoon iets waarvan ik niet op de hoogte was. Gelukkig zit ik wel boven de 148pt en kan ik nog verkopen als dat moet bij een mutatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:39

Ja heeft al een paar keer hier in dit topic gestaan. M.a.w. je kan als verhuurder nu wel snel een nieuw contract aangaan maar je kan er de donder op zeggen dat je huurprijs straks als nog verlaagd wordt. Daar zit je dan met je permanente huur contract :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het wetsvoorstel en het betreffende artikel is ook reeds een jaar oud, dus op zich is dit al een tijdje bekend. Ik weet eigenlijk niet of het hier besproken is, of niet.

Een geliberaliseerde huur vragen terwijl je woning qua punten in het sociale segment zit (volgens huidige wetgeving), dat vind ik ook niet echt oké. Dat valt voor mij in de categorie 'melkers'.

De woningen die nu in het geliberaliseerde segment vallen qua punten en in de nieuwe wet in het middensegment, daar wordt (zo begrijp ik het) geen inbreuk op huidig contract gepleegd?

Met mijn woning haal ik ook in het nieuwe WWS het hoge segment, dus ik moet eerlijk zeggen dat ik het wetsvoorstel hieromtrent ook niet heel diepgaand volg.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
JanHenk schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:01:
[...]

Het wetsvoorstel en het betreffende artikel is ook reeds een jaar oud, dus op zich is dit al een tijdje bekend. Ik weet eigenlijk niet of het hier besproken is, of niet.

Een geliberaliseerde huur vragen terwijl je woning qua punten in het sociale segment zit (volgens huidige wetgeving), dat vind ik ook niet echt oké. Dat valt voor mij in de categorie 'melkers'.

De woningen die nu in het geliberaliseerde segment vallen qua punten en in de nieuwe wet in het middensegment, daar wordt (zo begrijp ik het) geen inbreuk op huidig contract gepleegd?

Met mijn woning haal ik ook in het nieuwe WWS het hoge segment, dus ik moet eerlijk zeggen dat ik het wetsvoorstel hieromtrent ook niet heel diepgaand volg.
Tsja, het zijn niet allemaal melkers. Genoeg woningen in de randstad waarvoor ze in rij staan met een hoge WOZ waarde... en dan maar 900 huur mogen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:10:
[...]

Tsja, het zijn niet allemaal melkers. Genoeg woningen in de randstad waarvoor ze in rij staan met een hoge WOZ waarde... en dan maar 900 huur mogen vragen.
Wellicht wat te kort door de bocht gesteld en zo'n term roept ook veel emotie op, dus heel handig is die verwoording van mij natuurlijk niet...

Desalniettemin is en was die genoemde situatie altijd al een business model met een behoorlijk risico op ingrijpen. Dat het nu daadwerkelijk eraan komt, zou toch geen grote verrassing moeten zijn voor die investeerders.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
JanHenk schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:01:
[...]
Als ik het goed heb onthouden, zijn er wel opmerkingen over gemaakt en/of wellicht zelfs amendementen voor opgesteld, maar we kunnen er op dit moment vanuit gaan dat daar niets mee gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Henkdezoveelste schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:31:
[...]
Je zult een woning verhuren van 400k+ midden in Amsterdam voor 1500/mnd en je moet terug naar 600 euro per maand, je huurder blijft lekker 30 jaar zitten en je woning is onverkoopbaar.....
Je hebt dan een jaar de tijd om het aantal punten omhoog te krijgen. En dat is dan vnml aanpassingen om een beter energielabel te krijgen en hier en daar wat sprokkel puntjes (keuken, badkamer), want woz en oppervlakte liggen over het algemeen vast.
Maar ja, als het oppervlakte te klein is gaat het je nooit lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
rube schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:53:
[...]

Je hebt dan een jaar de tijd om het aantal punten omhoog te krijgen. En dat is dan vnml aanpassingen om een beter energielabel te krijgen en hier en daar wat sprokkel puntjes (keuken, badkamer), want woz en oppervlakte liggen over het algemeen vast.
Maar ja, als het oppervlakte te klein is gaat het je nooit lukken.
Nee, gaat om puntenaantal bij ingangsdatum huurcontract. Als die <148 is dan is die dus onterecht geliberaliseerd en ga je na 1 jaar ha ingang van de wet omlaag in huur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedledeedle
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-09 16:13
Nog een laatste noodkreet vanuit de markt, maar ik vrees ervoor dat het aan dovemansoren gericht is

https://www.ad.nl/den-haa...-af-op-een-ramp~a8b76581/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
radeoxx schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:58:
[...]
Nee, gaat om puntenaantal bij ingangsdatum huurcontract. Als die <148 is dan is die dus onterecht geliberaliseerd en ga je na 1 jaar ha ingang van de wet omlaag in huur.
Ik had dit antwoord gelezen van de minister:
Het jaar overgangsrecht biedt de verhuurder, mocht hij door de gecorrigeerde huursom niet wensen tot continueren met de verhuurde situatie, handelingsperspectief waarin de verhuurder 1) met de huurder in gesprek kan over bouwkundige ingrepen om het puntenaantal van de woning te verhogen (verduurzamen, betere voorzieningen), 2) met de huurder in gesprek kan over het uitkopen van de huurder ter ontbinding van de huurovereenkomst, of 3) trachten de woning in verhuurde staat te verkopen.
Bron: pagina 153 van 2024D04205 MEMORIE VAN TOELICHTING https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D04205 van deze pagina https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2024A02908

Ik had dit geïnterpreteerd als dat het mogelijk zou zijn om in het overgangsjaar alsnog boven de circa 145 punten uit te komen, zodat het op basis van het bestaande contract niet onder deze nieuwe wet zou vallen.
Maar je kan het antwoord ook lezen als, ja, het bestaande contract valt terug onder het WWS en eventueel kun je nog een paar puntjes erbij krijgen om een iets hogere huur, maar wel onder het WWS te laten vallen.
Iemand die hier meer in zit die dit nader kan uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
rube schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:05:
[...]

[...]

Bron: pagina 153 van 2024D04205 MEMORIE VAN TOELICHTING https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D04205 van deze pagina https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2024A02908

Ik had dit geïnterpreteerd als dat het mogelijk zou zijn om in het overgangsjaar alsnog boven de circa 145 punten uit te komen, zodat het op basis van het bestaande contract niet onder deze nieuwe wet zou vallen.
Maar je kan het antwoord ook lezen als, ja, het bestaande contract valt terug onder het WWS en eventueel kun je nog een paar puntjes erbij krijgen om een iets hogere huur, maar wel onder het WWS te laten vallen.
Ik denk dat het als volgt is

De punten / huurwaarde in dit voorbeeld zijn grove indicatieve schattingen en slechts ter onderbouwing van het verhaal, niet om de exacte berekening te maken.

Verhuurde situatie sinds 1-1-2020 bijvoorbeeld
Huur: € 1.500
Punten: 140
Liberalisatiegrens: 1-1-2020: 146

Te weinig punten conform WWS; 'onterecht' geliberaliseerd 6 maanden na ingangsdatum als de huurder geen toets aanvanghuurprijs heeft laten doen bij de huurcommissie.

1 jaar na invoering wet
Punten van de ingangsdatum: 140
Punten op het moment van toetsing: 155
(Vanwege gewijzigde labels, punten voor buiten, WOZ, etc).

Dan wordt er gekeken:
- Is deze woning ten onrechte geliberaliseerd? JA
- Wat is het huidig aantal punten: 155
- Welke huurprijs hoort daarbij? € 970

Huurprijs gaat naar € 970

Wat zegt de minister? Je kunt dat jaar gebruiken om de punten op te hogen. Oke prima.

Je gebruikt dat jaar om de punten op te hogen naar 175 punten

Welke huurprijs hoort daarbij? € 1.050

Nieuwe situatie:
Huurprijs verandert van € 1.500 naar € 1.050. Maar waarschijnlijk was die punteningreep erg kostbaar, te kostbaar voor die € 80 huurverhoging. Al met al zeer ingrijpend op bestaande huurcontracten. Je loopt dus een enorm risico met onterecht geliberaliseerde huurovereenkomsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:20
ColeJ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:35:
[...]

Dat het een te hoge prijs is, dat heeft Hugo nu verzonnen.

Op dit moment is de prijs gewoon gebaseerd op simpele economische regels: vraag & aanbod.
De prijs is dus niet te hoog volgens de markt, maar enkel door wat regels.

Het is prima als prijzen zakken. Maar dat moet dan komen door het vergroten van het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@radeoxx inderdaad, 1 jaar NA de invoering wel. Maar ook als het binnen de 12 maanden overgangstermijn is? Want het was een (onterechte) geliberaliseerde woning maar na de aanpassingen TIJDENS de overgangstermijn is het (op basis van de datum van het ingangscontract met het aantal punten binnen de overgangsfase) wel een terecht geliberaliseerde woning? Nou ja, voor mij is het nog niet een eenduidig antwoord van de minister. Gaat nog interessant worden als het straks door beide kamers gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
rube schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:02:
@radeoxx inderdaad, 1 jaar NA de invoering wel. Maar ook als het binnen de 12 maanden overgangstermijn is? Want het was een (onterechte) geliberaliseerde woning maar na de aanpassingen TIJDENS de overgangstermijn is het (op basis van de datum van het ingangscontract met het aantal punten binnen de overgangsfase) wel een terecht geliberaliseerde woning? Nou ja, voor mij is het nog niet een eenduidig antwoord van de minister. Gaat nog interessant worden als het straks door beide kamers gaat.
Interessante discussie!

Mijn inziens is er geen overgangstermijn. Dus onterecht geliberaliseerd = gereguleerde huur.

En of je nu 140 punten of 160 punten hebt waarmee wordt gerekend tijdens die toetsing volgens de nieuwe WWS methodiek op 1-7-2025, het is allebei waardeloos. Dus dat maakt minder uit.

En zijn de opties die de minister biedt (verhogen punten, uitkopen) geen realistische opties.

[ Voor 12% gewijzigd door radeoxx op 25-04-2024 13:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
SquareOne schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:45:
[...]
Op dit moment is de prijs gewoon gebaseerd op simpele economische regels: vraag & aanbod.
De prijs is dus niet te hoog volgens de markt, maar enkel door wat regels.
Uiteraard, dat is al decennia de basis van het woningwaarderingsstelsel...

Maar als je een woning gaat verhuren, dan weet je dat er regels zijn. Zoals het puntenstelsel en daaraan gekoppeld de grens voor de huurprijs van woningen met weinig punten. Als je dan een woning hebt waarvan je weet dat die binnen die grenzen valt, dan kun je wel tegen een hogere marktprijs gaan verhuren, maar moet je je er ook van bewust zijn dat dit niet conform de regels is. En er maatregelen kunnen komen om daar wat aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Ik zou het niet erg vinden als er maatregelen komen zodat de banken direct kunnen achterkomen of het onderpand wordt verhuurd tegen de hypotheekregels in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:20
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:24:
[...]

Uiteraard, dat is al decennia de basis van het woningwaarderingsstelsel...

Maar als je een woning gaat verhuren, dan weet je dat er regels zijn. Zoals het puntenstelsel en daaraan gekoppeld de grens voor de huurprijs van woningen met weinig punten. Als je dan een woning hebt waarvan je weet dat die binnen die grenzen valt, dan kun je wel tegen een hogere marktprijs gaan verhuren, maar moet je je er ook van bewust zijn dat dit niet conform de regels is. En er maatregelen kunnen komen om daar wat aan te doen.
Excuus, ik zie dat de discussie gaat over woningen die al binnen huidige puntenstelsel vallen.

Mijn bezwaren zitten vooral in het wijzigen van spelregels gedurende het spel.

Prima om een nieuwe set regels toe te passen op nieuw aangekochte woningen voor de verhuur. Dan kan de eigenaar / investeerder op dat moment de business case bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Wispe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:28:
Ik zou het niet erg vinden als er maatregelen komen zodat de banken direct kunnen achterkomen of het onderpand wordt verhuurd tegen de hypotheekregels in.
En dan nog zullen ze er niet actief op acteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:31:
[...]

En dan nog zullen ze er niet actief op acteren.
Jawel hoor, doen ze al als ze erachter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Wispe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:37:
[...]

Jawel hoor, doen ze al als ze erachter komen.
Ik ken een aantal voorbeelden waar dit helemaal niet zo is. Er wordt altijd voor gewaarschuwd maar de soep wordt niet zo heet gegeten. Wellicht ken jij voorbeelden waar het wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:50:
[...]

Ik ken een aantal voorbeelden waar dit helemaal niet zo is. Er wordt altijd voor gewaarschuwd maar de soep wordt niet zo heet gegeten. Wellicht ken jij voorbeelden waar het wel zo is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szjDkT4e9l2H2gj-gEnp20h7SLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzKy7HWj2hh7Eqe3fvvcv8Od.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
[...]

Ik werk in het notariaat en in veel situaties is er toestemming nodig van de bank. Bij het vragen van die toestemming moet de conceptakte ter beoordeling worden voorgelegd. In die conceptakte staat het woonadres van de comparanten en in sommige gevallen is dat niet het onderpand-adres. Ivm geheimhoudingsplicht moeten wij de cliënten daarop wijzen/vragen. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de client het risico nam. In al die gevallen heeft de bank de lening opgeëist. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Wispe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:01:
[...]

Ik werk in het notariaat en in veel situaties is er toestemming nodig van de bank. Bij het vragen van die toestemming moet de conceptakte ter beoordeling worden voorgelegd. In die conceptakte staat het woonadres van de comparanten en in sommige gevallen is dat niet het onderpand-adres. Ivm geheimhoudingsplicht moeten wij de cliënten daarop wijzen/vragen. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de client het risico nam. In al die gevallen heeft de bank de lening opgeëist. :)
Hmm dat is wel interessant. In de situaties die ik ken is er op voorhand geen toestemming gevraagd. Zij vonden dat slapende honden wakker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Een aantal is 2?

Jij wint.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
jeroenkb schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:07:
[...]

Een aantal is 2?

Jij wint.... 8)7
Nee maar een enkele quote uit De Telegraaf heb ik weinig mee. Sterker nog, in dat artikel staat zelfs dat Obvion de bewoners tijdig heeft gewaarschuwd maar dat daar geen gehoor aan is gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:06:
[...]

Hmm dat is wel interessant. In de situaties die ik ken is er op voorhand geen toestemming gevraagd. Zij vonden dat slapende honden wakker maken.
Je leest mijn bericht verkeerd.
De notaris is verplicht om bij notariële werkzaamheden toestemming te vragen aan de hypotheekhouder. Als ze zo achterkomen dat de cliënt er niet zelf woont, dus ongeoorloofd verhuurt, ben je de pineut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:08:
[...]

Nee maar een enkele quote uit De Telegraaf heb ik weinig mee. Sterker nog, in dat artikel staat zelfs dat Obvion de bewoners tijdig heeft gewaarschuwd maar dat daar geen gehoor aan is gegeven.
Feit blijft dat je dus uit je woning gezet kan worden als je verhuurd zonder toestemming.

Leuk dat het bij 9 op de 10 mensen niet gebeurd. je zult maar nummer 10 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

https://www.funda.nl/koop...79-henri-hermanslaan-137/
Uit de brochure:
"GEBRUIK – HUURBEDING INGEROEPEN
Volgens de Basisregistratie Personen staat op het adres van het Registergoed alleen een
derde ingeschreven. Om die reden wenst Verkoper het huurbeding in te roepen"

etcetera.

Er zal vast lang niet altijd meteen tot verkoop of opeisen van de hypotheek worden overgegaan. Maar het is wel een reëel risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-09 20:23
Birgit (67) en haar man zijn huis kwijt na stiekeme kamerverhuur en zijn nu dakloos
Birgit Nieuwenhuis (67) en Walter Gaikhorst (57) raakten dakloos nadat ze hun jarendertigwoning in Arnhem stiekem verhuurden aan studenten. Dat deden ze om hun hypotheek te kunnen betalen. Nu zitten ze in een vakantiehuisje in Otterlo. Voor drie weken. ,,De gemeente verwijst ons naar de daklozenopvang.”

Verhuur aan studenten
Omdat ze er niet aan moest denken hun woning aan de Laan van Klarenbeek te moeten verkopen, verhuurde het stel kamers. Aan studenten. Nooit langer dan een half jaar. Later kozen ze voor Airbnb. ,,Mensen bleven dan hooguit een maand. Als we wilden, waren we ook zo van ze af.”

Ze hadden geen toestemming gevraagd aan de bank. En zomaar een deel van je huis verhuren, mag niet. ,,Naïef? Misschien wel”, zegt Gaikhorst. Maar ze zagen er beiden geen kwaad in. ,,Er is toch woningnood? Wij wilden alleen maar mensen helpen”, vult zijn vrouw aan. ,,We hebben te lang geloofd dat het wel goed kwam.”

Huis geveild, meubels opgeslagen
Maar de bank was onverbiddelijk. Hun huis werd geveild. Hun meubels zijn opgeslagen. En het echtpaar is dakloos. ,,Nu zijn wij diegenen die hulp nodig hebben, want een betaalbare huurwoning vinden, valt niet mee. We zijn er hele dagen mee bezig. Gaan overal langs, schrijven ons overal in. Sommige verhuurders vragen hele dossiers met financiële gegevens. Dat leveren we aan en dan horen we niets.”
https://www.gelderlander....zijn-nu-dakloos~a30910c6/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Waarom zijn Nederlandse hypotheekverstrekkers daar trouwens zo streng op? Zo een niet-verhuurclausule schittert door afwezigheid in Belgische hypotheekaktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Tweedledeedle schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:25:
Waarom zijn Nederlandse hypotheekverstrekkers daar trouwens zo streng op? Zo een niet-verhuurclausule schittert door afwezigheid in Belgische hypotheekaktes.
Omdat ze niet willen dat hun onderpand wordt gesloopt of in brand staat door een wietkwekerij. Huurders zijn nou eenmaal minder zorgvuldig met andermans eigendommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Wispe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:31:
[...]

Omdat ze niet willen dat hun onderpand wordt gesloopt of in brand staat door een wietkwekerij. Huurders zijn nou eenmaal minder zorgvuldig met andermans eigendommen.
Maar die risico's bestaan ook in België of de VS. Het kan van huurbescherming afhangen natuurlijk, maar die bestaat in België ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Tweedledeedle schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:37:
[...]

Maar die risico's bestaan ook in België of de VS. Het kan van huurbescherming afhangen natuurlijk, maar die bestaat in België ook.
Tja, waarom is wiet roken legaal in Nederland en in de VS niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Wispe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:41:
[...]

Tja, waarom is wiet roken legaal in Nederland en in de VS niet?
Inmiddels veelal wel legaal in de VS 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Tweedledeedle schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:37:
[...]

Omdat ze je graag een verhuurhypotheek willen aanbieden. Wel met een procentpunt meer rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Wet is door de Tweede Kamer.

Blij dat ik vorig jaar op tijd verkocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 21:41
ColeJ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:57:
[...]

Omdat ze je graag een verhuurhypotheek willen aanbieden. Wel met een procentpunt meer rente.
Is dat eigenlijk een procentpunt hoger dan je hypotheekrente die je hebt vastgezet of een procentpunt hoger dan de huidige rentestanden? :) Iemand hier ervaring mee?
Mijn rente staat namelijk vast op < 1%. Als ik nu zou willen verhuren en naar 3.5% + 1% ga, dan ga ik nogal veel meer rente betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Laatst online: 27-07 04:18
Vermoedelijk worden wij nog steeds niet echt geraakt gelukkig omdat de meeste van onze woningen gewoon sociaal zijn en vrij ruim met een lage aankoopprijs. Maar ik zie het wel gebeuren dat vroeg of laat vastgoed nergens meer rendabel is in Nederland.
Ook box 3 dwingt je om vastgoed creatief te gaan behandelen. Panden met weinig overwaarde in box 3 en met veel overwaarde zoveel als mogelijk doorschuiven naar box 1 dan maar en hier de administratie en onderhoud zelf doen, dat laatste kost vooral erg veel tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:10

Perkouw

Moderator General Chat
Wel heeft de Kamer de minister opgeroepen om het uitponden strak te monitoren, zodat kan worden ingegrepen als het de verkeerde kant op gaat.
Good luck with that. Eenmaal verkocht is verkocht.

En met al die andere regelingen (overdrachtsbelasting verhoogd, leegwaarderatio, box3 etc...) en wispelturigheid van de overheid gaan particulieren écht niet zomaar meer instappen.

Ben oprecht wel benieuwd wat er gaat gebeuren, en welke andere neveneffecten mogelijk tevoorschijn komen. Ik denk dan aan het verhuur aan een zakelijke entiteit door een particulier die het dan weer exploiteert voor 'flexwerkers'.

Enfin met alle regels ten faveure van de huurder wil ik haast zeggen dat dit wel het einde is. Al is het maar dat je als verhuurder niet zómaar uit kan stappen. Zelfs al zag je dit al een paar jaar aankomen. Vast contract is uitzitten of éxtreem bloeden (uitkopen als het al lukt en whatnot) al lijkt dat laatste het gros van de mensen normaal en terecht te vinden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Perkouw schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:14:
[...]
Good luck with that. Eenmaal verkocht is verkocht.

En met al die andere regelingen (overdrachtsbelasting verhoogd, leegwaarderatio, box3 etc...) en wispelturigheid van de overheid gaan particulieren écht niet zomaar meer instappen.

Ben oprecht wel benieuwd wat er gaat gebeuren, en welke andere neveneffecten mogelijk tevoorschijn komen. Ik denk dan aan het verhuur aan een zakelijke entiteit door een particulier die het dan weer exploiteert voor 'flexwerkers'.

Enfin met alle regels ten faveure van de huurder wil ik haast zeggen dat dit wel het einde is. Al is het maar dat je als verhuurder niet zómaar uit kan stappen. Zelfs al zag je dit al een paar jaar aankomen. Vast contract is uitzitten of éxtreem bloeden (uitkopen als het al lukt en whatnot) al lijkt dat laatste het gros van de mensen normaal en terecht te vinden. :/
Jep, de sociale huur achterna met wachtlijsten voor de middenhuur straks. Benieuwd wie ze straks weer de schuld geven van het falen van de huurmarkt.

Ik wilde volgend jaar nog wat extra investeren in de duurzaamheid van mijn huurwoning (ten faveure van mijn huurder zijn comfort), maar dat schuif ik maar even op de lange baan nu want over twee jaar loopt de huurovereenkomst af en ben er nog niet van overtuigd dat de situatie dan alweer terug gedraaid is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-09 21:38
Het is absurd , mocht de eerste kamer voor stemmen dan gaan er bij mij 2 appartementen uit voor de hoofdprijs en koop ik van dat geld een mooie woning in Spanje. Kost de overheid 12k vermogensbelasting per jaar… maar ik ga niet voor 1.6 procent rendement verhuren. Even los van de waardestijging maar die is verre van gegarandeerd, wie weet wat de volgende goocheltruc wordt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedledeedle
Alicanto schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:05:
[...]

Is dat eigenlijk een procentpunt hoger dan je hypotheekrente die je hebt vastgezet of een procentpunt hoger dan de huidige rentestanden? :) Iemand hier ervaring mee?
Mijn rente staat namelijk vast op < 1%. Als ik nu zou willen verhuren en naar 3.5% + 1% ga, dan ga ik nogal veel meer rente betalen :+
Hangt er van af wanneer je hem afsloot en wat de LTV was. Ik heb 2,3% vast voor m'n verhuurhypotheek. Scheelde op dat moment circa +0,75% met niet-NHG om zelf te bewonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Wat ik me daarbij ook nog net bedacht; in hoeverre gaat dit conflicten opleveren met het reeds, in mijn ogen, conflicterende veronderstelde rendement van 6.17% (Box3 belasting) wat iemand geacht wordt te maken op vastgoed? (Ok ok, volgend jaar is dat 6.04%).

Snap wel dat je dan de WOZ stijging mee moet nemen om dat veronderstelde rendement maar op te krikken. Even los van de discussie over WOZ zelf en de stijging die pas 'winst' oplevert bij verkoop. Gedurende looptijd van het vastgoed wel direct extra kosten in de vorm van OZB a.d.h.v. WOZ en zo. . .

Zelfs met het netto bekostigen en dus geen kosten hebben van een lening (rente en afsluitkosten e.d.) lijkt me dit best een uitdaging eerlijk gezegd. Reken maar uit van overdrachtsbelasting, kosten koper tot alle andere kosten (verzekering(en), gemeentelijke lasten etc.) en belastingen ala Box3. En dan vergeet ik voor het gemak even expliciet zaken als reservering voor onderhoud en de kans op leegstand of erger een slechte huurder. . .

En eenmaal verhuurd is er no-way back (zie ook hier regels op regels zoals o.a. tijdelijke contracten die aan banden gaan) en ben je verplicht te blijven investeren in vastgoed. Uiteindelijk moet je ook mee met nieuwe regels bij bijv. defecte CV en een hybride warmtepomp plaatsen en dat soort zaken.

Kleine kans dat de huurder eruit gaat. Dus dan is het, als je het al voor elkaar krijgt uitkopen en flink betalen. En let op; dan beredeneer ik dus vanuit het 'ideale' voorbeeld dat iemand er niet in zit voor maximaal rendement door hefbomen (lening bijv) in te zetten en whatnot. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-09 11:59
Dat betekent hier zodra er een huurder opzegt de verkoop in en de hoofdprijs cashen.
Enkel regio Eindhoven hier.

Vraag blijft dus nog wel of dit ook consequenties gaat hebben voor bestaande contracten?
Ik schat in dat de meeste van de objecten in de verhuur bij mij een 165 punten zullen hebben. Prijs: €1.250,- kale huur.
realistische marktwaarde van €325k, 75m2.

Komt toch niet uit anders qua rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
BekSide schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:50:
Dat betekent hier zodra er een huurder opzegt de verkoop in en de hoofdprijs cashen.
Enkel regio Eindhoven hier.

Vraag blijft dus nog wel of dit ook consequenties gaat hebben voor bestaande contracten?
Ik schat in dat de meeste van de objecten in de verhuur bij mij een 165 punten zullen hebben. Prijs: €1.250,- kale huur.
realistische marktwaarde van €325k, 75m2.

Komt toch niet uit anders qua rendement.
Zie hierboven: ColeJ in "Vastgoed als investering"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tweedledeedle schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:36:
[...]

Jep, de sociale huur achterna met wachtlijsten voor de middenhuur straks. Benieuwd wie ze straks weer de schuld geven van het falen van de huurmarkt.

Ik wilde volgend jaar nog wat extra investeren in de duurzaamheid van mijn huurwoning (ten faveure van mijn huurder zijn comfort), maar dat schuif ik maar even op de lange baan nu want over twee jaar loopt de huurovereenkomst af en ben er nog niet van overtuigd dat de situatie dan alweer terug gedraaid is.
De huur'markt' is al gefaald (*kuch, volkshuisvesting), daar is decennia keihard aan gewerkt. De vraag is alleen waar de rekening op korte termijn ligt, nu zie je iets meer een verschuiving.

Is dit natuurlijk het verkeerde topic voor de boodschap maar dat het geldschip niet meer binnenvaart mag toch niet als verrassing komen? En van een pandjesverhuurder is er zo ongeveer geen woning extra gebouwd in Nederland.

Langzaam vinden we hier uit dat vastgoed klassiek helemaal niet z'n fijne investering is, en al helemaal niet als je een kleine 'investeerder' bent. No shit? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:49
Tweedledeedle schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:25:
1. De waarde van een pand in verhuurde staat is van compleet andere orde dan een pand op de vrije markt.
2. Als een bank over gaat tot executie van de woning (vanwege het niet nakomen van betalingsverplichtingen bijvoorbeeld) heeft de bank een groot probleem als de toko ineens verhuurd blijkt te zijn, de huurders rechten zijn groot in NL en procederen duur en tijdrovend.
3. Verhuurde panden worden, nav EBA wetgeving, als veel risicovoller gezien (o.a. vanwege 1. En 2.). Hierdoor is het kapitaal dat banken moeten aanhouden voor deze panden veel groter.
4. De markt voor verhuur hypotheken is klein, bovenstaande nadelen wegen niet op tegen de baten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedledeedle
GoldenSample schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:51:
[...]

Langzaam vinden we hier uit dat vastgoed klassiek helemaal niet z'n fijne investering is, en al helemaal niet als je een kleine 'investeerder' bent. No shit? 8)7
Al je centen in index-fondsen stoppen levert meer op nu. Vastgoed vind ik alleen 'leuker'; lekker bezig zijn, verbeteren en klussen en je ziet resultaat van je werk.

Plus, je kunt wat fysieks nalaten aan je kind(eren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
GoldenSample schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:51:
[...]

De huur'markt' is al gefaald (*kuch, volkshuisvesting), daar is decennia keihard aan gewerkt. De vraag is alleen waar de rekening op korte termijn ligt, nu zie je iets meer een verschuiving.

Is dit natuurlijk het verkeerde topic voor de boodschap maar dat het geldschip niet meer binnenvaart mag toch niet als verrassing komen? En van een pandjesverhuurder is er zo ongeveer geen woning extra gebouwd in Nederland.

Ik hap toch even een keer, kan het niet laten. Ben erg benieuwd waarom je een term als 'geldschip' gebruikt. Natuurlijk her en der eerder ook al posts van je gelezen, maar ben even benieuwd waarom je tot zo'n term komt en het jou in dit geval niet verbaasd dat er steeds minder aan de spreekwoordelijke strijkstok blijft hangen.

Zelfs al had je een glazen bol. Een huurder met vast contract kon je al even niet zomaar op straat zetten, en als het je al lukt gaat dit vrijwel altijd gepaard met een serieus geld bedrag. Persoonlijk vind ik het oprecht fascinerend dat er aan zoveel knoppen tegelijk gedraaid wordt ten faveure van de huurder en dat hier totaal niet op te anticiperen is.

Leegwaarde ratio aanpassing, overdrachtsbelasting aanpassing, maximale huur verhoging, geen tijdelijke contracten, punten stelsel, box3 aanpassing . . . Nee, dit verrast mij en vele anderen denk ik oprecht.

Ik lees je bericht alsof je uitgaat van een verhuurder (en daar alle verhuurders dan bij onder schaard) die maximale hefboom inzetten en maximaal knijpen met maximaal rendement. Die ik voor het gemak even 'huisjesmelker' bestempel. Nogmaals, oprecht benieuwd en niet als aanval. Vind het fascinerend dat er zo'n haat tegenover verhuur lijkt te staan en dat er dan termen gebruikt worden als 'geldschip'. Wil dat graag begrijpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-09 11:59
In het artikel op Nu.nl staat nu letterlijk dat dit niet geldt voor huidige huurders.

“ Deze regels gaan overigens pas in op het moment dat er een nieuwe huurder is. Mensen die nu in een te dure huurwoning wonen, krijgen dus niet plots een lagere huur.”

Huurmarkt aan banden gelegd: Kamer stemt in met veelbesproken wet https://www.nu.nl/politie...et-veelbesproken-wet.html

[ Voor 15% gewijzigd door BekSide op 25-04-2024 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-09 18:54
Mooie timing dat mijn huurster per 1 mei vertrekt. Makelaars al ingepland. Appartement gaat in de verkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Perkouw schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:04:
[...]

Ik hap toch even een keer, kan het niet laten. Ben erg benieuwd waarom je een term als 'geldschip' gebruikt. Natuurlijk her en der eerder ook al posts van je gelezen, maar ben even benieuwd waarom je tot zo'n term komt en het jou in dit geval niet verbaasd dat er steeds minder aan de spreekwoordelijke strijkstok blijft hangen.

Zelfs al had je een glazen bol. Een huurder met vast contract kon je al even niet zomaar op straat zetten, en als het je al lukt gaat dit vrijwel altijd gepaard met een serieus geld bedrag. Persoonlijk vind ik het oprecht fascinerend dat er aan zoveel knoppen tegelijk gedraaid wordt ten faveure van de huurder en dat hier totaal niet op te anticiperen is.

Leegwaarde ratio aanpassing, overdrachtsbelasting aanpassing, maximale huur verhoging, geen tijdelijke contracten, punten stelsel, box3 aanpassing . . . Nee, dit verrast mij en vele anderen denk ik oprecht.

Ik lees je bericht alsof je uitgaat van een verhuurder (en daar alle verhuurders dan bij onder schaard) die maximale hefboom inzetten en maximaal knijpen met maximaal rendement. Die ik voor het gemak even 'huisjesmelker' bestempel. Nogmaals, oprecht benieuwd en niet als aanval. Vind het fascinerend dat er zo'n haat tegenover verhuur lijkt te staan en dat er dan termen gebruikt worden als 'geldschip'. Wil dat graag begrijpen. :)
Dat we op een totale clusterfuck qua wonen (maar breder überhaupt qua grond gebruik/politiek) afsteven is geen nieuws. Dit is een probleem dat al decennia in de maak is en waar, vanuit de politiek, keihard op het gaspedaal getrapt is. Aan alle kanten zijn verkeerde incentives gecreëerd (en dat gaat heel breed, tot aan het bewust ver onderfinancieren van gemeentes aan toe, waardoor deze verslaafd zijn gemaakt aan het verkopen van dure woningbouwgrond) of bestaande scheefgroei niet of maar matig aangepakt.

Gezien wonen een mensenrecht is en mensen daar niet zonder kunnen is het een gegeven dat op een dag de wal het schip keert. Dat kan door een andere wind in de politiek al dan niet na 'geen woning geen kroning' achtige praktijken of een Guillotine. De vraag is wanneer exact (persoonlijk had ik de omslag al jaren eerder verwacht), de timing, dat is het grootste 'verassings' element. Combineer dat met een totaal woekerend korte termijn belang, enige visie 'meer economie, meer markt alles laissez faire' en fascinatie voor 'quick fix' en totale afkeer van visie buiten meer economische groei is de politieke onvoorspelbaarheid op vele fronten al decennia een gegeven. Inmiddels is de druk zo hoog dat zelfs de klassieke VVD heilige huisjes allerlei 'quick-fixes' over zich heen gestort gaan krijgen.

Hoe gierend hard de afgelopen jaren wonen uit de klauwen gelopen is met een prijs explosie voor het object zelf als de huur kan het toch niet als een verrassing komen dat er drastisch zaken gaan veranderen? Of dachten we echt dat er geen correctie kwam op de bizarre vermogens transfer naar woningbezitters? Dat die bizarre prijs explosie echt 'gewoon' in de zak gestoken kon worden en we verder gingen alsof er niets gebeurd was?

Wat en hoe het exact veranderd, sure dat is een verrassing maar dat er een rem komt op de 'investeerder' en zijn rendement en een (helaas hondsberoerde) poging gedaan de 'vraag kant' niet verder te laten verarmen, dat is toch geen verrassing? Net als dat dit 2 vaten zijn die niet 1 op 1 maar wel voor een aanzienlijk deel communicerend zijn? Na jaren waar de bomen tot aan de zon groeide komt de slinger nu keihard terug. Helaas wel met grotendeels ineffectief 'beleid' maar dat is een ander verhaal.

Juist (woon) vastgoed heeft door de natuur er van (slecht deelbaar, 1e levensbehoefte/mensenrecht & gerelateerde regelgeving, concentratie risico, niet verplaatsbaar, drempels mbt koop & verkoop) is niet echt geschikt voor de kleine investeerder. Het is een risico dat veel eigenlijk zich niet kunnen of willen veroorloven echter is het een combinatie van vele 'beperkte kans grote impact' risicos, het type risicos dat de mens slecht in kan schatten.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 26-04-2024 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-08 13:51
Al deze geluiden wat ik dit topic staat, dat weet de politiek toch ook. Vanwaar dan de meerderheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-09 23:37
winiustyco schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:08:
Maar ik zie het wel gebeuren dat vroeg of laat vastgoed nergens meer rendabel is in Nederland.
Misschien niet heel slecht. Gesubsideerd bouwen zonder winstoogmerk. O-) Een ieder een woning zonder winstoogmerk gebouwd door de staat en toegewezen door de staat. Als de sovjets het kunnen, kunnen wij dat ook met ons poen.

[ Voor 26% gewijzigd door Stronk op 26-04-2024 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
BekSide schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:13:
[...]

In het artikel op Nu.nl staat nu letterlijk dat dit niet geldt voor huidige huurders.

“ Deze regels gaan overigens pas in op het moment dat er een nieuwe huurder is. Mensen die nu in een te dure huurwoning wonen, krijgen dus niet plots een lagere huur.”

Huurmarkt aan banden gelegd: Kamer stemt in met veelbesproken wet https://www.nu.nl/politie...et-veelbesproken-wet.html
Ja las het ook maar geldt dat ook als de huidige huurder verlengd? Ik heb er nu iemand in zitten met een 2 jarig contract, als dat afloopt zou ik het graag in de verkoop zetten.
Maar wat als de huidige huurder wil verlengen, mag dat nog wel met de huidige huurprijs (en eventueel een huurindexatie) of moet het dan volgens de nieuwe regels?
Al deze geluiden wat ik dit topic staat, dat weet de politiek toch ook. Vanwaar dan de meerderheid?
Zijn natuurlijk wel meer populistische keuzes die gemaakt worden vanuit de politiek. De groep die direct geraakt wordt is uiteraard heel klein en dan nog, wie heeft er nou medelijden met pandjesbazen...

Zoals het nu.nl artikel ook aan geeft, gemiddeld gaan huurders er 190 euro per maand op vooruit en daar scoor je wel punten mee. Wat men niet mee neemt is dat dit alleen in de vrije sector geldt en dat de kans dat je daar straks met de nieuwe regels uberhaupt een woning vindt nihil is, iig niet in de randstad lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
StephaN900 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 04:18:
[...]

Maar wat als de huidige huurder wil verlengen, mag dat nog wel met de huidige huurprijs (en eventueel een huurindexatie) of moet het dan volgens de nieuwe regels?
De huurder kan hoog en laag springen wat hij wil, maar het gaat erom wat jij wil.
Nieuwe regels uiteraard, want nieuw contract. Houd er rekening mee dat hij dan onbepaalde tijd krijgt, want een huurder wederom bepaalde tijd geven (als het nu nog zou kunnen) betekent onbepaalde tijd.

Zie ook art. 7:271 lid 1 sub b laatste volzin BW:
"Indien na afloop van een voor bepaalde tijd van twee onderscheidenlijk vijf jaar of korter aangegane huur met dezelfde huurder aansluitend opnieuw een huurovereenkomst wordt aangegaan, wordt deze laatste overeenkomst opgevat als een verlenging voor onbepaalde tijd van eerstgenoemde huurovereenkomst."

Kortom, je bent gek als je weer met jouw huurder zee in gaat.

[ Voor 41% gewijzigd door Wispe op 26-04-2024 06:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:01
Hoe doen jullie de verhuur in combinatie met een hypotheek? Ik ben de afgelopen jaren extra aan het aflossen geweest op de hypotheek. Ik sta nu op een punt waarvan ik denk moet ik nog doorgaan met aflossen of kan ik het beter ergens anders gebruiken. De hypotheekschuld die er nu nog openstaat is ongeveer 50k, tegen 1,87%, ongeveer 250 euro bruto per maand.

Tot hoever lossen jullie de hypotheek af op een verhuur object?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Flans schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:31:
Hoe doen jullie de verhuur in combinatie met een hypotheek? Ik ben de afgelopen jaren extra aan het aflossen geweest op de hypotheek. Ik sta nu op een punt waarvan ik denk moet ik nog doorgaan met aflossen of kan ik het beter ergens anders gebruiken. De hypotheekschuld die er nu nog openstaat is ongeveer 50k, tegen 1,87%, ongeveer 250 euro bruto per maand.

Weet je zeker dat het een verhuurhypotheek is? Volgens mij zijn de rentes voor verhuurhypotheken nooit zo laag geweest en verhuur je dus illegaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00

Qwerty-273

Meukposter

Persoonlijk vind ik het oprecht fascinerend dat er aan zoveel knoppen tegelijk gedraaid wordt ten faveure van de huurder kiezer en dat hier totaal niet op te anticiperen is.
Er gebeurt weinig met de huurder als hoofdreden. De reden in politiek Nederland is al heel lang de kiezer. Er wordt veel te weinig meer gekeken naar de lange termijn en goede maatregelen. Maar dat is een rant die veel te lang door kan pruttelen :).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wispe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:33:
[...]

Weet je zeker dat het een verhuurhypotheek is? Volgens mij zijn de rentes voor verhuurhypotheken nooit zo laag geweest en verhuur je dus illegaal.
Kan ook zijn dat er op de eigen woning een hypotheek genomen is en dat extra geld gebruikt is voor aanschaf van een verhuurwoning.

Ik zou bij dit rentepercentage absoluut niet extra aflossen. Zelfs met een risicoloze spaarrekening of
deposito kun je tegenwoordig al een beter rendement halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Met een verondersteld rendement van >6% in box 3 zie ik de rechtszaken alweer komen. Dat ze dit hebben door kunnen drukken is echt een lachertje. En het nieuwe kabinet krijgt deze ellende straks zo van De Jonge in de schoenen geschoven, schandalig. Meneer is dan alweer gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ

Een rente van 1,87% aflossen? Dat zou ik zowel in box 1 als in box 3 niet doen... Wat is de reden dat je aflost? Bij iedere aflossing die jij maakt gaat bij de bank de vlag uit.

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 26-04-2024 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:47:
[...]

Kan ook zijn dat er op de eigen woning een hypotheek genomen is en dat extra geld gebruikt is voor aanschaf van een verhuurwoning.

Ik zou bij dit rentepercentage absoluut niet extra aflossen. Zelfs met een risicoloze spaarrekening of
deposito kun je tegenwoordig al een beter rendement halen
Er staat ‘hypotheek op een verhuurobject’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:39
Wackmack schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:15:
Omdat zij afgaan op informatie die hun gepresenteerd wordt. Zij hebben zelf geen vastgoed en staan vaak best ver buiten de maatschappij. Er is wel door de raad van state gezegd dat dit nadelige gevolgen heeft maar dat wuift men weg.

Ze willen gewoon iets doen, maar zijn niet bij machte om daadwerkelijk een lange termijn visie uit te rollen. De overheid is meer van proefballonnetjes en hopen dat het goed uitpakt. Het staat nu goed op papier dat ze een poging gedaan hebben. Bij de volgende verkiezing zal dit topic een heet hangijzer worden want de groep die dan geen woning heeft zal dan weer groter zijn.

Ergens kan je ze het niet kwalijk nemen. Net zoals een kleuter nog niet mes en vork kan eten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Omdat de bubbel van kleine particuliere verhuurders van dit topic niet het hele land representeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Perkouw schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:41:
Wat ik me daarbij ook nog net bedacht; in hoeverre gaat dit conflicten opleveren met het reeds, in mijn ogen, conflicterende veronderstelde rendement van 6.17% (Box3 belasting) wat iemand geacht wordt te maken op vastgoed? (Ok ok, volgend jaar is dat 6.04%).

Snap wel dat je dan de WOZ stijging mee moet nemen om dat veronderstelde rendement maar op te krikken. Even los van de discussie over WOZ zelf en de stijging die pas 'winst' oplevert bij verkoop. Gedurende looptijd van het vastgoed wel direct extra kosten in de vorm van OZB a.d.h.v. WOZ en zo. . .
Het veronderstelde rendement op onroerend goed staat sowieso los van de huuropbrengsten. En is alleen gebaseerd op de waardestijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste

Voor elke euro die je aflost betaal je straks 2% vermogensbelasting, dus lekker laten staan die hypotheek. Ga lekker op vakantie, koop een mooie auto 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-09 23:37
Qwerty-273 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:11:
[...]

Er gebeurt weinig met de huurder als hoofdreden.
Dit lijkt me niet helemaal waar. Of er veel of weinig gebeurt met de huurder als hoofdreden is afhankelijk van het stemgedrag.

De huurder heeft sinds 2015 te maken met absurd hoge prijzen door onder anderen rechtsliberaal beleid vanuit de tweede kamer (weinig regulering op de woningmarkt). Nu, na 9 jaar, heeft de huurder toevallig profijt ten kosten van de verhuurder omdat velen massaal populistisch hebben gestemd in verband met de asielcrisis. Dat bekent nu economisch links beleid nadat ondernemers jaren hebben kunnen profiteren, en economisch links beleid geeft de faveur aan de "kleine man" (lees lageinkomensgroepen).

[ Voor 11% gewijzigd door Stronk op 26-04-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
rube schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:05:
[...]

[...]

Rube nog even hierop verder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOT_KjGYRHm3F3_91sbJbIFZDpQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nSLmCqac3xKHX3VK5JIn2rO4.png?f=user_large

Pagina 165 van de memorie van toelichting
https://www.tweedekamer.n...%3A36496#wetgevingsproces

Hier is het met name het sterretje (*) van belang.

1 De kwaliteit van de woning bij toetsing van de huurprijs is leidend.

Wat betekent dit nou? Dus dan gaat het om een toetsing laten we zeggen 1-7-2025, precies één jaar na invoering wet. Gelden de punten zoals de telling plaatsvindt op 1-7-2025? En dan valt hij sowieso in het puntenregime lijkt me toch? Dus niet-geliberaliseerde huur meer. Dus woning valt voortaan onder gereguleerde huur. Tenzij deze woning dan 188 punten heeft, dan valt deze voortaan in de vrije sector. Maar lijkt me niet realistisch als een woning een paar jaar geleden <~145 punten had.

Zo is het denk ik, niet? Hoe denken jullie erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00

Qwerty-273

Meukposter

Stronk schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:06:
....economisch links beleid....
Met Rutte en de VVD sinds 2010 aan de macht, kan ik echt nergens ook maar iets van een economisch links beleid terug zien. Wellicht hier en daar een stukje van de linksere kant dan de VVD (maar dat is ook al heel snel centrum ipv links) dat er door druppelt, maar dat is echt nog geen volledig beleid met een toekomstvisie.

De "particuliere verhuurder" die als zondebok is aangewezen door de politiek, is slechts een druppel die een badkuip doet overlopen. Dit gaan proberen te reguleren via allerlei draconische oplossingen om daar maar een halve druppel van te maken, heeft nog steeds een overlopend bad als resultaat. Er zal echt veel op de schop moeten om meer woningen beschikbaar te krijgen in NL (en dan kijkend naar de lange termijn ook op hoger gelegen gebied). De lange visie die NL vroeger kende met bijvoorbeeld de Deltawerken is al heel lang verdwenen uit het politieke landschap.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Ik weet niet of er veel haat is tegen verhuur an sich. Ik vermoed meer wat aversie tegen de krokodillentranen van verhuurders (hier in dit topic en landelijk).

Het echte rendement gaat natuurlijk nooit komen uit de huurpenningen, maar uit de uiteindelijke gestegen woningwaarde.

De laatste jaren is volgens mij geen enkele particulier ingestapt om te kunnen leven van de opbrengst van de huur. Het model is toch vaak geweest: zolang de huur maar de jaarlijkse kosten kan dekken dan komt het rendement als ik met pensioen ga en de boel verkoop.

En gezien de stijging van huizenprijzen over de afgelopen jaren (tientallen tot honderden procenten) kan het bij mensen wat krom overkomen om nu hel en verdoemenis te roepen als huurprijzen beperkt worden.

(full disclosure: ik verhuur ook en ben voorstander van de aankomende maatregelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
radeoxx schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:08:
[...]

Rube nog even hierop verder

[Afbeelding]

Pagina 165 van de memorie van toelichting
https://www.tweedekamer.n...%3A36496#wetgevingsproces

Hier is het met name het sterretje (*) van belang.

1 De kwaliteit van de woning bij toetsing van de huurprijs is leidend.

Wat betekent dit nou? Dus dan gaat het om een toetsing laten we zeggen 1-7-2025, precies één jaar na invoering wet. Gelden de punten zoals de telling plaatsvindt op 1-7-2025? En dan valt hij sowieso in het puntenregime lijkt me toch? Dus niet-geliberaliseerde huur meer. Dus woning valt voortaan onder gereguleerde huur. Tenzij deze woning dan 188 punten heeft, dan valt deze voortaan in de vrije sector. Maar lijkt me niet realistisch als een woning een paar jaar geleden <~145 punten had.

Zo is het denk ik, niet? Hoe denken jullie erover?
Je hebt dus een jaar om paar punten te sprokkelen om een paar tientjes meer huur te krijgen 8)7. Klopt denk ik hoe je het voorspiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Dus de woningen die nu onder de 147 punten zitten en op een vrije sector huur zitten worden dwingend verlaagd. Hoe gaat dit in zijn werk, krijg je dan een brief met de verplichting ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door ColeJ op 26-04-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
ColeJ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:40:
Dus de woningen die nu onder de 147 punten zitten en op een vrije sector huur zitten worden dwingend verlaagd. Hoe gaat dit in zijn werk, krijg je dan een brief met de verplichting ofzo?
Er zijn denk ik meerdere opties

Optie A
- Verhuurder verlaagt uit zichzelf de huur

Optie B
- Huurder doet handhavingsverzoek bij de Gemeente. De Gemeente is verplicht hierop te acteren. Doet de gemeente dat niet, (ik zou overigens niet weten waarom niet), dan kan de huurder tegen dat besluit in actie komen bij de rechter.
- Gemeente zal handhaven
- De huurprijs wordt aangepast
- Je riskeert als verhuurder een zeer forse boete (tienduizenden euro's).

Optie C:
- Huurder stapt naar huurcommissie
- Huurcommissie doet uitspraak, en de huur wordt verlaagd.
- Je betaalt leges
- Je riskeert als verhuurder een zeer forse boete (nog steeds tienduizenden euro's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
radeoxx schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:49:
[...]

Er zijn denk ik meerdere opties

Optie A
- Verhuurder verlaagt uit zichzelf de huur

Optie B
- Huurder doet handhavingsverzoek bij de Gemeente. De Gemeente is verplicht hierop te acteren. Doet de gemeente dat niet, (ik zou overigens niet weten waarom niet), dan kan de huurder tegen dat besluit in actie komen bij de rechter.
- Gemeente zal handhaven
- De huurprijs wordt aangepast
- Je riskeert als verhuurder een zeer forse boete (tienduizenden euro's).

Optie C:
- Huurder stapt naar huurcommissie
- Huurcommissie doet uitspraak, en de huur wordt verlaagd.
- Je betaalt leges
- Je riskeert als verhuurder een zeer forse boete (nog steeds tienduizenden euro's).
En de optie:

1000 euro kale huur (conform punten)
800 euro huur inboedel
Totaal huur: 1800

Bovenstaande legaal? Je gaat nu natuurlijk allerlei trucs tegenkomen. Zeker in de randstad is de vraag gewoon zo hoog dat huurders aan het overbieden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 26-04-2024 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:51:
[...]

En de optie:

800 euro huur inboedel

Bovenstaande legaal? Je gaat nu natuurlijk allerlei trucs tegenkomen. Zeker in de randstad is de vraag gewoon zo hoog dat huurders aan het overbieden zijn.
Nee, de rechter gaat daar absoluut niet in mee. Je hebt te maken met afschrijfwaarde e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 26-04-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:48

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Veel mensen in dit topic zijn vastgoedspeculanten, die laten een eenzijdige kant van het verhaal horen.
Geloof me maar dat er genoeg woningzoekenden en maatschappelijke belangenorganisaties zijn voor wie dit enorm goed nieuws is. De woningvoorraad word er niet minder op, de huurwoningen wel goedkoper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ocn schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:55:
[...]

Veel mensen in dit topic zijn vastgoedspeculanten, die laten een eenzijdige kant van het verhaal horen.
Geloof me maar dat er genoeg woningzoekenden en maatschappelijke belangenorganisaties zijn voor wie dit enorm goed nieuws is. De woningvoorraad word er niet minder op, de huurwoningen wel goedkoper.
Welke huurwoningen? Die verdwijnen juist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Volgens mij wordt die term juist gebruikt om het onderscheid te maken tussen aan de ene kant realistische lange termijn verhuurders en aan de andere kant opportunistische "huisjesmelkers" die vooral ingestapt zijn met het idee (gechargeerd) om voor een prikkie (lage rente en belastingen) een woning te kopen die ze vervolgens probleemloos tegen overdadig hoge huren met een tijdelijk contract konden verhuren. Die laatste categorie is meer de schip-met-geld categorie. Het lijkt er op dat die speedboten nu toch stilvallen. Terwijl sommige rustige vrachtschepen gewoon kunnen blijven doorvaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wispe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:55:
[...]

De woningen zelf verdwijnen niet. Dus de woningvoorraad word er niet minder op.

Maar het is uiteraard de aloude afweging tussen veel huurwoningen die voor een grote groep onbetaalbaar zijn of weinig huurwoningen die voor een grote groep wel betaalbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:48

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wispe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:55:
[...]

Zijn genoeg verhuurders die geen of een minimale hypotheek hebben op hun verhuurwoning. Die verhuurwoning is vaak tegen minder dan de helft van de huidige woningwaarde aangeschaft. Dan is iedere euro huuropbrengst gewoon pure winst. Los van de overwaarde die ook blijft toenemen zolang de inflatie aanhoudt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• radeoxx
ColeJ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:51:
[...]

En de optie:

800 euro huur inboedel

De huurwetgeving bestaat al tientallen jaren op deze manier. Vroeger was álles gereguleerd. Letterlijk álles (om onder deze wetgeving uit te komen) is al geprobeerd en uitgekristalliseerd in rechtspraak.

Specifiek voor inboedel geldt bijvoorbeeld dat je alle bonnetjes moet bewaren en je 20% per jaar afschrijving in rekening mag brengen.
ocn schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:03:
[...]

Zijn genoeg verhuurders die geen of een minimale hypotheek hebben op hun verhuurwoning. Die verhuurwoning is vaak tegen minder dan de helft van de huidige woningwaarde aangeschaft. Dan is iedere euro huuropbrengst gewoon pure winst. Los van de overwaarde die ook blijft toenemen zolang de inflatie aanhoudt.
Is dat zo?

Stel je hebt een niet te duur pand al enige tijd geleden gekocht voor 200.000 euro. Dus dat is wel even geleden;

Aankoop: 200.000
Huidige waarde (en WOZ) 350.000

Thans verhuurd voor EUR 1.250
Straks mag je het verhuren voor EUR 900

De hypotheek laten we even buiten beschouwing om het voorbeeld eenvoudig te houden. De hypotheek is overigens maar voor circa 50% aftrekbaar van je box 3.

Inkomsten huur nieuwe situatie: € 10.800
Box 3 350.000 * 0,95 (leegwaarderatio) * 6,2% * 34% = € 7.000 (afgerond)
VvE bijdragen en/of onderhoud (1%?) = € 3.500

Inkomsten: 10.800
Uitgaven in ieder geval 10.500
Resultaat: € 300 (<0,1%)

TERWIJL

Je ook kunt denken; ik verpats de boel en stop het in een ETF

350.000 * 6% = 21.000
Belasting circa € 7.400
Resultaat: circa € 13.600 (3,9%)

[ Voor 46% gewijzigd door radeoxx op 26-04-2024 11:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
ocn schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:03:
[...]

Hoe kom je daarbij? Ik heb amper financiering maar ga geen woning met een WOZ van bijna 350k verhuren voor 1000 euro, dat slaat gewoon nergens op. Risicoloos op een spaarrekening levert nog meer op...
Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is WEL voor:
* Discussies over aankopen van vastgoed als investering
* Discussies over verhuur van vastgoed aan particulieren / zakelijk
* Discussies over maatschappelijke ontwikkelingen rondom vastgoed als investering (aankoop dan wel aankoop & verhuur).

Dit topic is NIET voor:
* Discussies over de ethiek van het verhuren.