ColeJ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:09:
Ik ben wel oprecht geïnteresseerd - wat voor huurprijs zou ik dan mogen vragen volgens jou? Ik wil de casus nog wel aanvullen met wat details mocht het nodig zijn (verzekeringen, VVE lasten etc).
Ik ben niet de persoon waarop je reageert. En wil hier ook niet zozeer een ethiek draai aangeven.
Maar meer gewoon pragmatisch gezien, een bedrag dat redelijk uitlegbaar is. Zonder zicht op de staat van het object, zonder kennis van de omvang van het object of diens locatie is dat lastig te duiden.
Echter, vind ik het persoonlijk slecht uitlegbaar dat je aan de andere kant van het contract, als verhuurder, enerzijds een particuliere verhuurder kunt hebben die een 160 m2 appartement in een woon woontoren in hartje Rotterdam, kan verhuren voor circa 1700 euro in de maand met een energielabel B (mijn huidige situatie).
En dat er verhuurders zijn die op een B-locatie, een appartement in een galerijflat uit de jaren 70 met nog geen 100m2, en energielabel E voor 1850 in de maand verhuren, zoals e.g.,
https://www.funda.nl/huur...1-cordell-hullplaats-333/
Of bijvoorbeeld dit 1-kamer, 63 m2 appartement met energielabel D voor 1500 euro in de maand,
https://www.funda.nl/huur...aen-van-der-doeslaan-177/
Het zijn met name dit soort discrepanties die mijn inziens weinig uitlegbaar zijn uit maatschappelijk oogpunt. De huurprijs is een beetje wat de gek er voor betaald. Maar een huurder wordt in zekere zin vaak ook gewoon een beetje gedwongen. Je moet tenslotte ergens wonen.
En daarmee zit er wat dat betreft dus ook gewoon een breed spectrum in het aanbod van verhuurders. Een deel bied huurwoningen aan tegen een mijn inziens redelijk faire prijs. Waarin het ter overbrugging prima is. Maar er is ook gewoon een selectie aan verhuurders die mijn inziens te veel inzitten voor hetgeen lijkt te veel eigen gewin.
Waarbij het nota bene ook deze club is die het voor de rest van beide partijen eigenlijk verpest. Want dit is de groep die ervoor zorgt dat reguleringen voor verhuurders stricter gemaakt wordt en allerlei wijzigingen geforceerd opgelegd worden. Was de verhuurders markt over de gehele linie fair geweest, was dit niet nodig.