De afgelopen twee jaar zijn er drie relevante wijzigingen voor het huurrecht voorgesteld, waarvan één afgerond en één bijna afgerond. Het gaat dus niet om 155 voorstellen, maar om drie vrij grote wijzigingen. Is dat alles? Nee, maar dit zijn wel de drie grootste.
Wet goed verhuurderschap (Wgv)
Wet vaste huurcontracten (Wvh)
Wet betaalbare huur (Wbh)
Als ik zoek op "Wet goed verhuurderschap" in dit topic dan krijg ik 24 comments, waarvan 17 door mij. Als ik zoek op Wgv, dan krijg ik 8 comments, waarvan 6 door mij. Er is enige overlap tussen die twee, maar ik tel de quotes dan weer niet mee. Uiteraard is dat een simplificatie, want er zijn ook vast reacties waarin de woorden "Wet goed verhuurderschap" of "Wgv" niet staan, maar er toch over gaan. Maar dat is erg lastig tellen.
Wat ik hiermee vooral wil zeggen, is dat er (op zich begrijpelijk gezien de titel van dit topic) extreem veel aandacht in dit topic uitgaat naar de Wbh, een stuk minder naar de Wvh en er nauwelijks aandacht is voor de Wgv.
Terwijl de Wgv bij een potentieel zeer hoge bestuurlijke boete van de
vierde of vijfde categorie mogelijk de grootste impact heeft op een investering. Ondertussen is dat dus maximaal € 25.750 respectievelijk € 103.000. Ongetwijfeld zal een gemeente dat niet meteen maximaal opleggen en anders zal een bestuursrechter dat nog kunnen matigen, maar desalniettemin zijn het serieuze bedragen.
Het is niet dat iemand je wijst (laat staan proactief) op
Dat is nu precies wat ik
wel doe. Zelfs inclusief een overzicht van aangenomen amendementen en moties. Maar ik kan toch niet elke week een comment plaatsen met daarin een waarschuwing dat een wijziging in werking treedt?
Los daarvan ben ik zeer terughoudend in het adviseren over de duiding van de wijzigingen. Ten eerste gaat het om nieuwe wetgeving, waarover nog helemaal geen jurisprudentie is gepubliceerd behoudens
dit civiele vonnis waarin de Wgv een bijrol speelde. Ten tweede is het min of meer onmogelijk om alle omstandigheden te overzien op een forum zoals dit en die omstandigheden wel relevant zijn.
Begrijp me niet verkeerd, het is goed dat we e.e.a. onder het vergrootglas plaatsen en zaken willen verbeteren zodat we wat minder gecowboy hebben, maar met hoe het nu gaat voelt het voor mij als de particuliere markt kapot maken op een bijzonder onrechtvaardige manier waarbij je de kleinere individu (particuliere verhuurder) écht hard raakt mét nul escape mogelijkheid.
De Wgv gaat o.a. over een belangrijk onderwerp waar de overheid tot nu toe nauwelijks iets aan gedaan heeft: woondiscriminatie. Dat leidt tot een gevoel van onrechtvaardigheid bij kandidaat-huurders die keer op keer afgewezen worden omdat ze niet Jansen of De Vries heten zonder dat ze dat goed kunnen onderbouwen met feiten.
Niet omdat alle verhuurders allemaal onrechtmatig discrimineren (uiteraard niet), maar omdat een deel dat wel doet of een deel van verhuurmakelaars
blijkbaar bereid is om actief aan woondiscriminatie mee te werken. Overigens zal het merendeel van de verhuurders die onrechtmatig discrimineren dat onbewust doen en hebben dan helemaal niet door dat hun selectiemethode onrechtmatig is.
Je kunt uiteraard het gevoel hebben dat de wijzigingen onrechtvaardig zijn, maar aan dat gevoel of aan het gevoel van wie ook maar kan ik niets doen. Waar ik wel iets aan kan doen is erop wijzen dat er een wijziging in werking is getreden en dat verhuurders daar waarschijnlijk/mogelijk wat mee moeten.
En ja, ik vind het dan opvallend dat iemand vraagt hoe de selectiemethode vormgegeven moet worden, want de bedoeling was volgens mij dat die methode al was gemaakt vóór 1 januari gezien de overgangstermijn van negen maanden. Maar misschien hoeft dat inderdaad niet als er nog geen nieuwe huurders zijn en het lijkt mij op zich ook onwaarschijnlijk dat een gemeente gaat handhaven als er geen nieuwe kandidaat-huurders worden afgewezen.
Maar sommige gemeenten hanteren een vergunningstelsel en een van de moties roept de regering op om gemeenteen aan te zetten tot willekeurige controles. Geen idee of de gemeente dan ook gaat vragen om een selectiemethode, maar wat ga je doen als dat wel gebeurt?
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.