Theo schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:00:
Ik volg dit topic al een tijdje, en ben zelf ook aan het rekenen gegaan, en vraag mij oprecht af hoe het kan dat verhuren van vastgoed lucratief kan zijn. Volgens vele is het winstgevend, maar wanneer ik ga rekenen is het verre van winstgevend. Ik heb zelf maar één woning (hypotheekvrij, en ik woon daar zelf in), dus geen praktijkervaring die het tegendeel bewijst.
Maar stel, ik heb 300.000 euro op de rekening staan, en ik koop voor dat geld een appartement van 270.000 euro. Dan betaal je uiteindelijk zo'n 300.000 euro gezien de belasting en notariskosten. Stel ik verhuur de woning gelijk voor 833 euro per maand (exact 10.000 euro per jaar), en deze is altijd verhuurd (geen leegstand), en de huur stijgt jaarlijks 3%
In dit geval zorgt kopen dus voor een drukking op mijn vermogen van 30.000 euro.
Doordat de woning van 'vrije woning' naar 'verhuurd object' gaat devalueert de woning gelijk met zo'n 30% Ofwel. Die 270K is plots nog maar 180K waard waarmee er een afschrijving is van 90.000 euro. Wel kan worden aangenomen dat de woning jaarlijks met 3% in waarde stijgt.
Per maand zal ik 200 euro aan kosten hebben. Hiervan is een deel de VRH, plus de eigenaarskosten, onderhoud en belastingen van de woning. Effectief levert de woning dan 600 euro per maand op, ofwel 7.200 euro per jaar aan passief inkomsten.
Mijn totale vermogen is echter geen 3 ton meer, maar 180K. Over deze 180K komt jaarlijks 3% bij door de waardevermeerdering van de asset, plus 7k2 aan huur(die jaarlijks met 3% stijgt). Het duurt dus 8 jaar voordat de som van de woningwaarde plus huurinkomsten samen weer 3 ton zijn. Na totaal 15 jaren is de som 4.5 ton, en is de 3 ton startkapitaal dus naar 4.5 ton gegroeid.
Stel, ik zou die 3 ton op de spaarrekening hebben gezet, en dat tegen 3.5% hebben weggezet, dan zal in 15 jaren tijd die 3 ton ook (na belasting) 4.5 ton waard zijn. Met defensief beleggen kan 4% rendement worden behaald en is het rendement dus nog hoger.
Ik weet dat ik ergens een rekenfout moet maken. Maar wat maakt het verhuren van vastgoed zo winstgevend? In dit voorbeeld heb ik bewust niet gekeken naar onderhoud van de woning, lastige huurders, leegstand en andere kosten/risico die het rendement kunnen drukken. Of zit de catch er vooral in dat de woning ooit weer 'vrij' wordt verkocht waardoor die 30% waardevermindering niet relevant is?