• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-03 17:56
mannowlahn schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:38:
[...]

Correct. Appartement was te klein voor gezin en kopen in Amsterdam vond en vind ik te duur. Heb nu 5 woonlagen in totaal 180m2 voor 2250 euro in Amsterdam. Woz van dit pand is 1.4 miljoen, dus wat mij betreft een goede deal zo.
Vergeleken met andere prijzen in de regio is dat een hele mooie deal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
El Capitan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:45:
[...]

als je een kopie van je paspoort geeft moet je er altijd op zetten dat het een kopie is, zodat niemand het nog kan gebruiken. tenminste, dat doe ik bij online identificeren bijvoorbeeld bij het openen van bankrekeningen. gewoon in paint op meerdere plekken kopie zetten en de dingen als bsn (deels) zwart maken.
Het openen van een bankrekening is nu juist een van de zaken waarbij de bank wel je bsn moet kunnen controleren.

Daarnaast is simpel 'kopie' zetten niet echt afdoende. Als een instantie kopieën accepteert, dan zou iemand die kwaad zou willen immers die kopie ook op verschillende plekken kunnen gebruiken. Daarom is het altijd verstandig om erbij te zetten waarvoor de kopie is. Dus bv 'kopie tbv verhuurder xyz'.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:00
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Het openen van een bankrekening is nu juist een van de zaken waarbij de bank wel je bsn moet kunnen controleren.

Daarnaast is simpel 'kopie' zetten niet echt afdoende. Als een instantie kopieën accepteert, dan zou iemand die kwaad zou willen immers die kopie ook op verschillende plekken kunnen gebruiken. Daarom is het altijd verstandig om erbij te zetten waarvoor de kopie is. Dus bv 'kopie tbv verhuurder xyz'.
in het buitenland welke het met de bsn wegwerken. t zal verschillen.
Laatste punt, mee eens. dat hoort er bij.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:27:
[...]

[mbr]Reageer netjes, reageer niet, of dien een TR in. Wannabe-modden is ook niet de bedoeling.[/]

Imho is het volkomen normaal dat als je als particulier gaat verhuren je risico wil vermijden. In mijn drie jaar als verhuurder heb ik continue gezeik gehad. Huurder 1 liet de boel zo smerig achter dat er twee volle werkdagen nodig waren om een appartement weer verhuurbaar te krijgen.

Verhuurder twee was tien keer erger. Die heeft in een jaar tijd alleen maar binnen gerookt en was een absolute smeerlap waardoor zelf de houten vloer zwarte vet vlekken had. De laden in de keuken rottende groenten had. Compleet boxspring naar de tyfus met brandgaten. Dure vitrages die naar rook roken en niet schoon werden. 4 jaar oude bank helemaal onder de thee vlekken en asbak vlekken. Het hele appartment opnieuw gewit moest worden. Een maand huur weg en kostenpost van 3k.

Dus ja als je gaat verhuren en je kan in principe geen kut doen dan wil je zekerheid hebben. Huurders kunnen een maand van te voren niet meer de huur betalen en zeggen je hebt mijn borg. Ze kunnen je hele toko vernachelen en met de noorderzon vertrokken zijn. Ja zal je zeggen, dat is je risico, maar dat risico is nogal eenzijdig in dit land. Dan wil je nog een kleine beetje zekerheid hebben, door de huurder het gevoel te geven dat een kopie paspoort hem of haar niet anoniem maakt. Los van het feit dat men werkcontracten en what not zeer makkelijk kan overhandigen als ze niet hoeven te bewijzen wie ze zijn.

Maar goed dit is aan dovemansoren besteed.
Dan zijn er twee mogelijkheden:
1. je aan de wet houden en niet zo flauw doen dat er nog 100 anderen zijn als iemand zijn paspoort niet wil afgeven, of
2. niet gaan beginnen met verhuren.

Maar goed, aan de wet houden en niet zo flauw doen is ook aan dovemansoren besteed.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:45:
[...]
offtopic:
De werkwijze van banken en de wondere wereld van het wel of niet beschrijven van een kopie, de Wwft en andere curiosa staan mooi beschreven in deze weblog: https://ellentimmer.com/2023/02/20/wwft-779/.

Uiteindelijk doet iedereen maar wat een bank wil, want niemand wil zonder bankrekening zitten. Maar zoals ik het begrijp doen de banken veel meer dan nodig is en als dat inderdaad zonder rechtsgrond gebeurt, dan is dat onrechtmatig.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-03 16:41
Henkdezoveelste schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Ik werk met een gerenommeerd verhuurmakelaar, zij vragen ook een kopie paspoort aan de potentiële huurders en delen dat met mij.

Misschien mag het niet, maar de markt is zo dat huurders niks te kiezen hebben…. Ik gebruik de data die ik krijg om te beoordelen of een huurder te vertrouwen is, maak er uiteraard geen misbruik van
Ik neem aan dat jij niet 1 van de reageerders bent die er schande van spreekt als een bedrijf weer eens slordig met persoonsgegevens omgaat.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:25
Een van mijn vroegere beheerders maakt(e) gebruik van huurcheck.nl om huurders te screenen. Een van van de onderdelen was het checken van de identiteitsbewijs, dit staat op hun website:
ID-check, toets wereldwijde reisdocumenten op echtheid, geldigheid en in de vermist / gestolen database.
Zelf claimen ze te voldoen aan de AVG.

En even afgezien van deze partij, aan een kant zijn huurders het misschien niet verplicht om te geven (mogen verhuurders het niet vragen?), maar aan de andere kant ben je als verhuurder wel verplicht om je huurders goed na te trekken, regelmatig controles te houden gedurende de verhuur e.d. m.b.t. illegale onderhuur, hennep kwekerij etc. en o wee als je ook maar iets hebt na gelaten en er blijkt iets aan de hand zijn, dan zijn sommige gemeentes heel snel om jou ook als mede schuldige aan te wijzen.

Overigens heb ik situaties gehad waarbij ik huurders niet kon ontmoeten (door covid, verblijf in het buitenland) en ja, dan zegt een kopie van een id-bewijs in combinatie met aanvullende documenten toch meer dan b.v. alleen een salarisstrook, bank inschrijving en is het niet altijd mogelijk/praktisch om te wachten tot je die persoon fysiek kan ontmoeten.

Maar goed, meer over investeren in vastgoed: gaan de verkiezingsuitslag nog enig invloed hebben op de plannen? Denk het niet echt, maaar ben wel benieuwd. Het bouwen van nieuwe huizen zal denk ik in ieder geval niet versnellen....

• Rubbergrover1
  • Nu online
rube schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:10:

Overigens heb ik situaties gehad waarbij ik huurders niet kon ontmoeten (door covid, verblijf in het buitenland) en ja, dan zegt een kopie van een id-bewijs in combinatie met aanvullende documenten toch meer dan b.v. alleen een salarisstrook, bank inschrijving en is het niet altijd mogelijk/praktisch om te wachten tot je die persoon fysiek kan ontmoeten.
Maar wat zie je dan specifiek aan dat id-bewijs? Dat gaat dan toch snel richting discriminerende vooroordelen. Over afkomst en uiterlijk. Veel andere extra informatie naast de gewone formulieren geeft sec een id-bewijs m.i. niet.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
rube schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:10:
Een van mijn vroegere beheerders maakt(e) gebruik van huurcheck.nl om huurders te screenen. Een van van de onderdelen was het checken van de identiteitsbewijs, dit staat op hun website:
ID-check, toets wereldwijde reisdocumenten op echtheid, geldigheid en in de vermist / gestolen database.
Zelf claimen ze te voldoen aan de AVG.

En even afgezien van deze partij, aan een kant zijn huurders het misschien niet verplicht om te geven (mogen verhuurders het niet vragen?), maar aan de andere kant ben je als verhuurder wel verplicht om je huurders goed na te trekken, regelmatig controles te houden gedurende de verhuur e.d. m.b.t. illegale onderhuur, hennep kwekerij etc. en o wee als je ook maar iets hebt na gelaten en er blijkt iets aan de hand zijn, dan zijn sommige gemeentes heel snel om jou ook als mede schuldige aan te wijzen.

Maar goed, meer over investeren in vastgoed: gaan de verkiezingsuitslag nog enig invloed hebben op de plannen? Denk het niet echt, maaar ben wel benieuwd. Het bouwen van nieuwe huizen zal denk ik in ieder geval niet versnellen....
Het schijnt dat sommige users hier dat documentnummer heel erg belangrijk vinden en het zouden opschrijven, als ze geen een kopie mogen/krijgen.
Wat wil/kun je daarmee doen, vraag ik me af? Doet dat ertoe?

• rube
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:20:
[...]
Maar wat zie je dan specifiek aan dat id-bewijs? Dat gaat dan toch snel richting discriminerende vooroordelen. Over afkomst en uiterlijk.
Nou nou, ik denk weet zeker dat je zelf iets te snel generaliseert hier....
Veel andere extra informatie naast de gewone formulieren geeft sec een id-bewijs m.i. niet.
In "gewone" situaties inderdaad niet. Maar er zijn dus ook "niet gewone" situaties. Maar ik laat het hierbij want dit gaat een discussie worden die verder meer zo relevant is voor dit topic.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:27
Ik had ongeveer 50 reacties op mijn Funda advertentie van maandag. Ik heb 25 mensen terug gemaild voor een bezichtiging vandaag en morgen.

Vandaag zijn er zo'n 6 geïnteresseerden die kwamen kijken in de woning. Zaten denk ik 2 of 3 kandidaten tussen waar ik wel een klik mee had.

Morgen nog een uurtje bezichtiging en dan iemand uitkiezen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:34

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

[mbr]Reageer netjes, reageer niet, of dien een TR in. Wannabe-modden is ook niet de bedoeling.[/]

Imho is het volkomen normaal dat als je als particulier gaat verhuren je risico wil vermijden. In mijn drie jaar als verhuurder heb ik continue gezeik gehad. Huurder 1 liet de boel zo smerig achter dat er twee volle werkdagen nodig waren om een appartement weer verhuurbaar te krijgen.

Verhuurder twee was tien keer erger. Die heeft in een jaar tijd alleen maar binnen gerookt en was een absolute smeerlap waardoor zelf de houten vloer zwarte vet vlekken had. De laden in de keuken rottende groenten had. Compleet boxspring naar de tyfus met brandgaten. Dure vitrages die naar rook roken en niet schoon werden. 4 jaar oude bank helemaal onder de thee vlekken en asbak vlekken. Het hele appartment opnieuw gewit moest worden. Een maand huur weg en kostenpost van 3k.

Dus ja als je gaat verhuren en je kan in principe geen kut doen dan wil je zekerheid hebben. Huurders kunnen een maand van te voren niet meer de huur betalen en zeggen je hebt mijn borg. Ze kunnen je hele toko vernachelen en met de noorderzon vertrokken zijn. Ja zal je zeggen, dat is je risico, maar dat risico is nogal eenzijdig in dit land. Dan wil je nog een kleine beetje zekerheid hebben, door de huurder het gevoel te geven dat een kopie paspoort hem of haar niet anoniem maakt. Los van het feit dat men werkcontracten en what not zeer makkelijk kan overhandigen als ze niet hoeven te bewijzen wie ze zijn.

Vervelend. Maar wat helpt een kopie paspoort daaraan?

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:32
FreakNL schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:37:
[...]

Vervelend. Maar wat helpt een kopie paspoort daaraan?
Een kopie paspoort verteld mij in ieder geval wie het is mocht ik de juridische weg moeten bewandelen. Kopie is idd niet nodig maar moet in ieder geval verifiëren dat de persoon is wij het zegt wie het is, dat kan dus dmv identificatie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:42

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Graag de discussie over wel of niet kopie van 'n paspoort maken verder laten. Die is hier ondertussen echt heel ver OT.

No good deed goes unpunished.

• vortexnl1982
[...]

Ik vraag me af heb je die huurders zelf uitgekozen of kwam een makelaar ermee aan zetten?

Wat zou jullie voorkeur hebben als huurder? Een gepensioneerde man of twee vrouwen van in de dertig (vriendinnen van elkaar dus woning delers of een stel)? Voor zover ik kan beoordelen allemaal prima aardige relaxte mensen.

Ik denk dat de gepensioneerde man het meest stabiele is. Want gegarandeerd inkomen.

De woning delers misschien risicovoller want wat als er eentje weg wilt? Ik hoorde dat je het beste het contract op 1 naam kan zetten en die verantwoordelijk houden..

Maar goed ik zie huren als flexibel dus als verhuurder moet je ook voorbereid zijn dat huurders niet al te lang blijven zitten. Maar minimaal 1 jaar is toch wel fijn..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Ik denk dat de gepensioneerde man het meest stabiele is. Want gegarandeerd inkomen.
Maar tegelijk ook een inkomen dat in de loop van de jaren niet veel zal stijgen. Zodat je wellicht je huur niet goed met de inflatie kunt laten meestijgen.
De woning delers misschien risicovoller want wat als er eentje weg wilt? Ik hoorde dat je het beste het contract op 1 naam kan zetten en die verantwoordelijk houden..
Ik zou daar ook naar streven als ik voor de dames zou kiezen.

• vortexnl1982
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Maar tegelijk ook een inkomen dat in de loop van de jaren niet veel zal stijgen. Zodat je wellicht je huur niet goed met de inflatie kunt laten meestijgen.

[...]

Ik zou daar ook naar streven als ik voor de dames zou kiezen.
Ik heb het gevoel dat de meeste huurders toch niet langer blijven hangen dan twee jaar. Dus dan twee verhogingen.

De beste verhoging is een nieuwe huurder want dan kun je weer een nieuwe huurprijs bepalen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mannowlahn
vortexnl1982 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Ik vraag me af heb je die huurders zelf uitgekozen of kwam een makelaar ermee aan zetten?

Wat zou jullie voorkeur hebben als huurder? Een gepensioneerde man of twee vrouwen van in de dertig (vriendinnen van elkaar dus woning delers of een stel)? Voor zover ik kan beoordelen allemaal prima aardige relaxte mensen.

Maar goed ik zie huren als flexibel dus als verhuurder moet je ook voorbereid zijn dat huurders niet al te lang blijven zitten. Maar minimaal 1 jaar is toch wel fijn..
Waren makelaar huurders, die gebruik ik na de laatste ervaring dus ook niet meer. Kost een maand huur plus btw en dat werd te gortig. Mijn laatste huurder via kamernet en dat gaat perfect :)

Wat betreft je keuze. De gepensioneerde zal er nooit meer uit gaan denk ik. Als je dat niet erg vind moet je voor hem gaan. ik weet niet dat als die minder goed kan lopen of je dan verplicht aanpassingen in huis moet gaan doen.

Ze gaan toch die korte contracten straks verbieden dus dan zit je er al nog aan vast.

De woning delers zonder romantische relatie is een risico. Contract altijd op een naam houden anders ben jij verplicht een huisgenoot te zoeken. Maar hoe doe je dan je inkomenseis? Op een gegeven moment gaan ze waarschijnlijk uit je huis. Tenzij een een partner vond en daar blijft wonen.

Anyway, als je bv geen expat als huurder neemt moet je er vanuit gaan dat je huurders er jaren in kunnen blijven, als dat voor jou geen issue is dan prima toch. Persoonlijk zou ik dat enorm spannend vinden met oog op hoe de regering nu regels steeds wijzigd. Je weet niet hoe groot je risico is.

• Rubbergrover1
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:49:
[...]

Ik heb het gevoel dat de meeste huurders toch niet langer blijven hangen dan twee jaar. Dus dan twee verhogingen.

De beste verhoging is een nieuwe huurder want dan kun je weer een nieuwe huurprijs bepalen.
Bij een gepensioneerde zal de behoefte aan verhuizen waarschijnlijk niet zo sterk zijn.
Als je een geen-gedoe huurder wij die langer blijft zitten, dan zou je dus voor de gepensioneerde kunnen kiezen. Maar als je liever wat doorstroming hebt om zo ook de huurprijs te kunnen opkrikken, en niet opziet tegen vaker zoeken naar nieuwe huurders, dan zijn de dames handiger.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:33
Ik kijk altijd naar iemand zijn LinkedIn en dan kan ik al wel een redelijke inschatting maken. Ook wil ik een kopie paspoort, zo niet - voor jou 10 anderen. Mag je wat van vinden, prima. Soms huur ik een partij in om een huurder te zoeken en dan ontvang ik van die partij ook altijd paspoorten en arbeidscontracten.

Ik hanteer 2 maanden borg en de borg mag absoluut niet verrekend worden met de laatste 2 maanden huur. Waarschijnlijk heb ik geluk maar ik heb nog nooit gezeur gehad :)

Overigens verhuur ik eigenlijk alleen maar aan expats, die gaan op een gegeven moment weer weg. Dat geeft als voordeel dat ik dan weer een marktconforme huur kan vragen. Ter voorbeeld: Twee jaar geleden verhuurd voor 1.350 (dat was toen marktconform) terwijl als die nu vertrekt kan ik 2.000 huur vragen. Met indexaties kom ik nooit zo snel aan de marktconforme huur. Het nadeel van expats is (ik ga geen landen/afkomsten noemen, die mag je zelf bedenken) is dat ze vaak toch niet zo hygiënisch zijn als wijzelf, laat staan het kookgedrag. Ik zou nooit een gepensioneerde erin willen want die vertrekt waarschijnlijk nooit meer.

[Voor 44% gewijzigd door ColeJ op 20-03-2023 08:47]

• Real
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:43:
Ik hanteer 2 maanden borg en de borg mag absoluut niet verrekend worden met de laatste 2 maanden huur.
Ik denk dat een huurder inderdaad niet de bevoegdheid heeft om de huurprijs van de laatste twee maanden te verrekenen met de waarborgsom dus is een verrekeningsbeding wat betreft die specifieke verrekening waarschijnlijk niet onredelijk bezwarend, maar wat ga je als verhuurder doen als een huurder toch verrekend?

• ColeJ
Real schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Ik denk dat een huurder inderdaad niet de bevoegdheid heeft om de huurprijs van de laatste twee maanden te verrekenen met de waarborgsom dus is een verrekeningsbeding wat betreft die specifieke verrekening waarschijnlijk niet onredelijk bezwarend, maar wat ga je als verhuurder doen als een huurder toch verrekend?
Tsja, dan heb ik waarschijnlijk een probleem - is gelukkig nog nooit gebeurd. Ik denk dat ik in ieder geval elke dag even aanbel om de huur op te vragen. Als de huurder echt besluit om te verrekenen dan heb ik inderdaad nergens recht op. Echter, dan kan hij waarschijnlijk ook nooit meer huren van mijn verhuurmakelaar.

Het is een beetje lastig, net als bij krakers. Wat doe je dan? Politie bellen - de legale weg? Dan trek je als verhuurder in ieder geval aan het kortste eind.

• Rubbergrover1
  • Nu online
ColeJ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:43:
Overigens verhuur ik eigenlijk alleen maar aan expats, die gaan op een gegeven moment weer weg. Dat geeft als voordeel dat ik dan weer een marktconforme huur kan vragen. Ter voorbeeld: Twee jaar geleden verhuurd voor 1.350 (dat was toen marktconform) terwijl als die nu vertrekt kan ik 2.000 huur vragen. Met indexaties kom ik nooit zo snel aan de marktconforme huur. Het nadeel van expats is (ik ga geen landen/afkomsten noemen, die mag je zelf bedenken) is dat ze vaak toch niet zo hygiënisch zijn als wijzelf, laat staan het kookgedrag. Ik zou nooit een gepensioneerde erin willen want die vertrekt waarschijnlijk nooit meer.
Bij de huurstijgingen van de laatste jaren is dat wel een goede tactiek. Maar ik kan me voorstellen dat je bij een huurderswissel dan toch elke keer wat dingetjes wilt/moet aanpakken en dan niet alleen kosten maakt voor het zoeken van een nieuwe huurder, maar dat je ook extra kosten maakt aan het opknappen en ook aan b.v. een maand geen huur tijdens het opknappen. Als de huren wat stabieler zouden zijn, dan kan het zijn dat je beter een huurder hebt waar je 20 jaar geen omkijken naar hebt dan dat je elk jaar of elke paar jaar een nieuwe huurder moet zoeken.

Maar voorlopig denk ik dat je de huren nog wel een tijdje steeds naar boven kunt bijstellen.

• ColeJ
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Bij de huurstijgingen van de laatste jaren is dat wel een goede tactiek. Maar ik kan me voorstellen dat je bij een huurderswissel dan toch elke keer wat dingetjes wilt/moet aanpakken en dan niet alleen kosten maakt voor het zoeken van een nieuwe huurder, maar dat je ook extra kosten maakt aan het opknappen en ook aan b.v. een maand geen huur tijdens het opknappen. Als de huren wat stabieler zouden zijn, dan kan het zijn dat je beter een huurder hebt waar je 20 jaar geen omkijken naar hebt dan dat je elk jaar of elke paar jaar een nieuwe huurder moet zoeken.

Maar voorlopig denk ik dat je de huren nog wel een tijdje steeds naar boven kunt bijstellen.
De afgelopen jaren heeft er bij de huurderwisseling maximaal 2-3 dagen tussen gezeten. In die 2-3 dagen saus ik het (deels) en check alles even. Ik verhuur gemeubileerd dus als er iets stuk is of er moet iets komen dan trek ik dan snel van Marktplaats. De kosten die ik dan heb zijn echt minimaal.

• Rubbergrover1
  • Nu online
ColeJ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:03:
[...]

De afgelopen jaren heeft er bij de huurderwisseling maximaal 2-3 dagen tussen gezeten. In die 2-3 dagen saus ik het (deels) en check alles even. Ik verhuur gemeubileerd dus als er iets stuk is of er moet iets komen dan trek ik dan snel van Marktplaats. De kosten die ik dan heb zijn echt minimaal.
offtopic:
Het verbaast mij wel eens dat je zulke goede spullen via Marktplaats op de kop kunt tikken. Voor een appartement met 2000 huur verwacht ik geen standaard kringloop spul. Maar je kunt inderdaad soms heel mooie dingen voor weinig geld op Marktplaats vinden. Zeker als het niet bij je eigen smaak hoeft te passen, maar meer een algemene huurderssmaak, is dat een goede mogelijkheid om toch goed spul voor weinig geld te vinden.

• ColeJ
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:14:
[...]

offtopic:
Het verbaast mij wel eens dat je zulke goede spullen via Marktplaats op de kop kunt tikken. Voor een appartement met 2000 huur verwacht ik geen standaard kringloop spul. Maar je kunt inderdaad soms heel mooie dingen voor weinig geld op Marktplaats vinden. Zeker als het niet bij je eigen smaak hoeft te passen, maar meer een algemene huurderssmaak, is dat een goede mogelijkheid om toch goed spul voor weinig geld te vinden.
Hoezo verbaas je je daarover dan? De huurprijs wordt bijna alleen maar bepaald aan de hand van de 3 L's: locatie, locatie en nog eens locatie. Omdat het 2.000 euro per maand huur kost betekent niet automatisch dat er allerlei designer spul staat. Als de wasmachine bijvoorbeeld stuk is dan trek ik gewoon een goede refurbished wasmachine ergens vandaan etc. Inrichting is vaak zo smaak gevoelig dat het zinloos is om er dure spullen in te zetten. Beter (goedkope) degelijke spullen die een beetje op elkaar afgestemd zijn.

• Rubbergrover1
  • Nu online
ColeJ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Hoezo verbaas je je daarover dan? De huurprijs wordt bijna alleen maar bepaald aan de hand van de 3 L's: locatie, locatie en nog eens locatie. Omdat het 2.000 euro per maand huur kost betekent niet automatisch dat er allerlei designer spul staat. Als de wasmachine bijvoorbeeld stuk is dan trek ik gewoon een goede refurbished wasmachine ergens vandaan etc. Inrichting is vaak zo smaak gevoelig dat het zinloos is om er dure spullen in te zetten. Beter (goedkope) degelijke spullen die een beetje op elkaar afgestemd zijn.
Het hoeven uiteraard geen design spullen te zijn. Maar spul dat al dertig jaar in een studentenkamer heeft gestaan (wat ik soms bij de kringloop zie) is weer het andere uiterste. Dat zou ik niet in een verhuur appartement van 2000 durven zetten.

• ColeJ
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:25:
[...]

Het hoeven uiteraard geen design spullen te zijn. Maar spul dat al dertig jaar in een studentenkamer heeft gestaan (wat ik soms bij de kringloop zie) is weer het andere uiterste. Dat zou ik niet in een verhuur appartement van 2000 durven zetten.
Het moet natuurlijk wel een beetje fatsoenlijk en netjes zijn :) Maar er zijn prima 2e hands spullen te vinden waar een huurder ook tevreden mee is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
ColeJ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:28:
[...]

Het moet natuurlijk wel een beetje fatsoenlijk en netjes zijn :) Maar er zijn prima 2e hands spullen te vinden waar een huurder ook tevreden mee is.
Ja, dat is dus precies wat ik zeg. Dat het mij verbaast hoeveel mooi spul er op Marktplaats te vinden is voor weinig geld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ColeJ
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Ja, dat is dus precies wat ik zeg. Dat het mij verbaast hoeveel mooi spul er op Marktplaats te vinden is voor weinig geld.
Excuus, ik las het verkeerd :)

• mannowlahn
Real schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Mogen niet maar wat doen je er aan als verhuurder? Je hebt weinig tijd om u erhaupt nog iets er aan te doen.

Probleem is ook dat sommige huisbazen soms die borg niet terug storten of bullshit dingen verzinnen om de borg teruggave te verlagen.

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:57
mannowlahn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Mogen niet maar wat doen je er aan als verhuurder? Je hebt weinig tijd om u erhaupt nog iets er aan te doen.
Ik zou tegenwoordig denk ik het volgende doen:
-huurder informeren dat er sprake is van een betalingsachterstand en dat borg niet gebruikt kan worden om laatste maanden huur te betalen.
-als huurder eruit is en er mankeert verder niks aan de woning: dan het erbij laten.
-als huurder eruit is en er mankeert wel wat aan de woning: een incassojurist inschakelen om no cure no pay de 2 openstaande huurbedragen toch nog te innen. Ik zou dit laatste alleen doen als het om een financieel gezonde huurder gaat. De schade zou ik dan verrekenen met de borg nadat de 2 maanden huur alsnog geïncasseerd zijn

• Real
  • Niet online
mannowlahn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:07:
[...]
Probleem is ook dat sommige huisbazen soms die borg niet terug storten of bullshit dingen verzinnen om de borg teruggave te verlagen.
En dit is waarom de Wet goed verhuurderschap denk ik voor zowel huurders als verhuurders een goede zaak is, want de verhuurders die onrechtmatig de waarborgsom achterhouden zorgen er vermoedelijk voor dat verhuurders van woonruimte als groep ten onrechte een slechte naam krijgen. De nieuwe waarborgregeling in art. 7:261b BW helpt er in ieder geval bij om dat soort onrechtmatige handelingen door verhuurders tegen te gaan zodra de wet van kracht is.

Je ziet overigens in allerlei sectoren dat er keurmerken zijn of tuchtrecht, puur omdat de legitieme leden van een groep geen zin hebben in een slecht imago waar ze zelf niks aan kunnen doen en een paar cowboys de boel voor de rest verpesten. Dat zouden de verhuurders wellicht ook kunnen doen, voorzover er nog geen keurmerk bestaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:05
Van een klant van mij die in de (bemiddeling) in financiering zit, krijg ik signalen dat de complete financieringsmarkt van verhuurwoningen is stilgevallen.

In deze sector wordt er veel kapitaal vanuit private equity of institutionele beleggers beschikbaar gesteld. De bemiddelaar haalt er dan een bepaald percentage uit voor de bemiddeling. Van dit soort partijen zijn er een aantal in Nederland.

Ze hebben vaak een bepaalde financieringsopdracht (het uitzetten van x aantal miljoen euro aan leningen), maar deze wordt op dit moment bij lange na niet gehaald omdat de vraag vanuit de markt totaal is stilgevallen.

Niets spannends overigens, zoals verwacht. Een zoveelste signaal dat de huurmarkt totaal is omgeslagen in een zeer korte tijd.

En dat terwijl de nieuwe wetgeving nog niet eens is ingevoerd... Iets wat ik eerder al zei; financieringsrente in combinatie met huizenprijzen heeft sowieso de markt al doen stilvallen. Het kabinet doet er zoals gewoonlijk weer een schepje bovenop met wat pro-cyclisch beleid...

• rube
Real schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:46:
[...]
En dit is waarom de Wet goed verhuurderschap denk ik voor zowel huurders als verhuurders een goede zaak is,....
Ben ik (als verhuurder) mee eens hoor. Maar het is wel jammer dat de verhuurders (altijd) als de bad guys worden weggezet terwijl de verhuurders er soms een puinhoop van maken (zie ervaring @mannowlahn ) en daar bij dit soort zaken nooit over gesproken wordt. En voor de bühne klinkt "bedrijfsrisico" e.d. natuurlijk wel goed, maar voor de particuliere verhuurder zijn dat soort situaties toch wel zuur.
Maar goed, ik het het dus eens dat de redelijke regels omtrent de borg straks wettelijke geregeld zijn.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:19
rube schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:27:
[...]

Maar goed, ik het het dus eens dat de redelijke regels omtrent de borg straks wettelijke geregeld zijn.
Die zijn nu al wettelijk geregeld, het enige dat ik weet dat er een max komt van 2 maanden huur als borg.
Wat bizar is, aangezien de huurder zo ongeveer het hele appartement/woning kan slopen en slechts de borg achter laat wat bij een kleine schade al snel meer is dan die 2 maanden borg.

• Real
  • Niet online
namliam_eht schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:03:
[...]
Die zijn nu al wettelijk geregeld
Nee, dat is nu juist nog niet geregeld. Maar de Wet goed verhuurderschap brengt eindelijk een privaatrechtelijke regeling voor de waarborgsom met art. 7:261b BW als de wet in werking treedt.
het enige dat ik weet dat er een max komt van 2 maanden huur als borg.
Samengevat (maar lees het bij inwerkingtreding vooral zelf goed na):
- Waarborgsom is maximaal twee maanden aanvangshuurprijs
- Verhuurder moet terugbetalen binnen 14 dagen na einde huurovereenkomst, tenzij verrekening
- Verrekening alleen op grond van aantoonbare schade art. 7:218 BW of openstaande posten die samenhangen met definities in art. 7:237 BW en binnen 30 dagen
- Verhuurder stelt huurder schriftelijk in kennis over verrekening en verstrekt kostenspecificatie

De bedoeling is dus onder andere dat verhuurders niet meer wat uit de losse pols aan schade schatten, maar de schade moet aantoonbaar zijn en er komt dus een tijdsbeperking.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:19
tijdsklemmen waren er al op basis van jurisprudentie, al was dat iets langer.
En als goed verhuurder breng je alleen "echte" schade in rekening, niet uit de losse pols.

Cowboys be Cowboys

(en boeven be boeven, zowel huurders als verhuurders)
Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

Let op:
Dit topic is WEL voor:
* Discussies over aankopen van vastgoed als investering
* Discussies over verhuur van vastgoed aan particulieren / zakelijk
* Discussies over maatschappelijke ontwikkelingen rondom vastgoed als investering (aankoop dan wel aankoop & verhuur).

Dit topic is NIET voor:
* Discussies over de ethiek van het verhuren.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee