Natuurlijk betaal je die zelf, 99% van de kosten van de VVE gaan over (groot) onderhoud van het gebouw... dit is voor kosten van de verhuurder
Tijd , en liquide middelen, die aandelen komen over lange termijn wel weer boven water, tijd in de markt verslaat timing van de markt. En met aandelen is het ook zo dat consistent inleggen over tijd of lump sum allebei wel uitkan over langere periodes. Als het een beter gevoel geeft kan je iedere maand een vast bedrag inleggen en gewoon stug volhouden.Wispe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:43:
[...]
Heb je absoluut gelijk in hoor.
Ik ben vorig jaar zomer begonnen met aandelen en heb 200 euro erin gestopt. Tot nu toe is het rendement alleen maar negatief geweest. Nooit boven de 200 euro uitgekomen. Kan je nagaan hoe het zal gaan als ik 300K in aandelen stop.
Andere optie is alles verkopen en een groter/duurder huis voor mezelf kopen. Kun je je afvragen of je daar rendement uithaalt, ook gezien onbetrouwbare overheid met hun kreten om eigen woning van box 1 naar box 3 te verplaatsen.
Wat blijft er dan nog over...
Het risico van laag rendement (buiten dat grote bedragen vastzitten in stenen) is dat je langzaam armer wordt. En dan heeft het geld geen functie meer. Je kan dat gat namelijk niet meer dichten door ieder jaar meer te sparen om de toekomstige uitgaven te kunnen doen. Je hebt immers maar zoveel uur in de week die je kan werken.
In een eigen woning stoppen is voor mij persoonlijk een no go (tenzij het je woongenot enorm verhoogt en dat je doel is). Dan is het per definitie vastzittend geld en levert het behalve bij verkoop niets op in de tussentijd.
En verhoogt je risico in geval van een calamiteit. Je kan het er niet uitkrijgen op korte termijn.
252 000 * 2% = 5.040 vermogens belasting per jaarhenny3 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:13:
ik heb een appartement, = 2e woning in Amsterdam, in de verhuur, 60m2
WOZ=252.000
leegwaardratio 100%
hypotheek 78.000, rente 1,46%
verhuur; 720/mnd (met 139 punten kom ik uit op 752 maar ik vraag 720)
VVE bijdrage 130/mnd
gemeentelijke belastingen 500/jr
Ik heb het nog niet goed berekend, maar denk dat het niet echt meer uitkan met de nieuwe regels, zeker niet vanaf 2025.
78.000 * 1,46% = 1.138 rente lasten, even aangenomen dat je hierop niet aflost.
78.000 * 0.82% = - 641 euro
500 euro per jaar belastingen
==== Totaal 6.037 euro / 12 = 503 euro per maand kosten
+ VVE 130 euro = 633 euro per maand
Blijft dus een netto positief cashflow over van 217 euro = 2604 euro per jaar. (ongeveer 1%)
Maar je mist nog diverse kosten, o.a. reservering leegstand en vervanging van CV/Keuken/Badkamer
In je uiteindelijke rendement moet je inderdaad wel je waardestijging meenemen, maar dat komt pas (definitief) bij verkoop.
Stel 5000 euro per jaar aan meerwaarde van de woning dan komt er dus nog 2% bij.
Maar stel dat je moet herfinancieren naar (nu) 5% dan komen er 2761 euro kosten bij, blijft er bar weinig over van je cashflow.
Hoe kijk jij er tegenaan om mijn huidige woning in Amsterdam als pied-à-terre aan te houden en met de verkoop van mijn huurwoning een grotere woning voor mezelf te kopen buiten de stad?CornermanNL schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:56:
[...]
Tijd , en liquide middelen, die aandelen komen over lange termijn wel weer boven water, tijd in de markt verslaat timing van de markt. En met aandelen is het ook zo dat consistent inleggen over tijd of lump sum allebei wel uitkan over langere periodes. Als het een beter gevoel geeft kan je iedere maand een vast bedrag inleggen en gewoon stug volhouden.
Het risico van laag rendement (buiten dat grote bedragen vastzitten in stenen) is dat je langzaam armer wordt. En dan heeft het geld geen functie meer. Je kan dat gat namelijk niet meer dichten door ieder jaar meer te sparen om de toekomstige uitgaven te kunnen doen. Je hebt immers maar zoveel uur in de week die je kan werken.
In een eigen woning stoppen is voor mij persoonlijk een no go (tenzij het je woongenot enorm verhoogt en dat je doel is). Dan is het per definitie vastzittend geld en levert het behalve bij verkoop niets op in de tussentijd.
En verhoogt je risico in geval van een calamiteit. Je kan het er niet uitkrijgen op korte termijn.
Kan ik Amsterdam verkopen wanneer ik het geld nodig heb en ga ik er op vooruit qua woongenot.
Dat is persoonlijke voorkeur, vanuit investerings oogpunt zou ik het niet zo snel doen. Of ik moet echt een significant groter vermogen hebben buiten de 2 huizen voor eigen bewoning. Dan is het prettig als je in Amsterdam werkt en je woont relatief ver buiten Amsterdam dat je het woon werk verkeer niet hebt.Wispe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:27:
[...]
Hoe kijk jij er tegenaan om mijn huidige woning in Amsterdam als pied-à-terre aan te houden en met de verkoop van mijn huurwoning een grotere woning voor mezelf te kopen buiten de stad?
Kan ik Amsterdam verkopen wanneer ik het geld nodig heb en ga ik er op vooruit qua woongenot.
Mocht er geld nodig zijn kan je altijd dan je pied a Terre verkopen. Maar het is en blijft eigen bewoning, dat is mijns inziens altijd gewoon een kostenpost tijdens de bewoning. En met wat geluk (meestal gaat dat goed) een verkoopwaarde die hoger is dan de aankoopwaarde.
Kan je die kosten dragen en heeft het nut waarom niet. Maar dat is puur om het leven comfortabel te maken.
Mijns inziens niets van doen met investeren.
Is jouw username @henny3?
Nee natuurlijk niet, maar daarmee valt de vraag wel te beantwoorden.
VVE kosten komen ter lasten van de verhuurder.... een heel klein deel zou je wellicht als service kosten kunnen/mogen doorrekenen naar de huurder, zoals kosten van electriciteit van de gang, eventueel glazenwasser als de VVE dat regelt, schoonmaak van rookkanalen, meer van dat soort zaken.
Overgrote deel is (groot) onderhoud en dus kosten verhuurder. Daar heb je als verhuurder geen keuze in, dat is wettelijk en via de rechter zo geregeld.
Zoals @namliam_eht hierboven al uitlegt. En dat heeft niets met usernames te maken....
Je beantwoordt de vraag die ik stelde niet. Je geeft namelijk antwoord op een vraag die ik helemaal niet stelde en waar je ook geen antwoord op kan geven, simpelweg omdat jij niet die specifieke verhuurder bent.namliam_eht schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:44:
[...]
Nee natuurlijk niet, maar daarmee valt de vraag wel te beantwoorden.
In plaats daarvan lezen jij en @rube in de vraag: kunnen VvE kosten worden doorgerekend en waar bestaan VvE kosten meestal uit? Maar dat schreef ik dus niet.
Door te reageren met 'natuurlijk betaal je die zelf' ga je ervan uit dat iedere verhuurder dat doet, dat iedereen een VvE heeft die de kosten berekent die jij opsomt en dat het nooit anders zit. Maar dan was er natuurlijk ook geen jurisprudentie over te vinden, of wel?
Ik ga nog even niet knippen, laten we constructief blijven communiceren mensen. Daar lijken we nu wat vanaf te gaan stappen en dat zou zonde zijn.
Zit daar nu net niet de crux? Je hebt ruim 3.000 euro aan netto (liquide) rendement uit de huur, maar ook nog eens 14.000 euro niet gerealiseerd rendement uit de waardestijging. Die laatste weegt ontzettend zwaar in het totale rendement.Wispe schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:44:
[...]
Dan heb ik de waardestijgingen over een lange periode niet meegerekend.
Is het niet gerealiseerde rendement juist niet waarom veel particuliere beleggers (en misschien ook wel professionele) zijn gaan verhuren?
Als de waarde van een vastgoedobject in 10 jaar tijd verdubbelt, betekent nog niet dat de huur ook verdubbelt. Gevolg is wel dat je brutoaanvangsrendement daalt. Daar bovenop zijn een aantal kosten wel afhankelijk van de waarde van vastgoed, waardoor je netto aanvangsrendement dus nog harder daalt dan je BAR.
Je zou de BAR kunnen berekenen aan de hand van de aankoopprijs, i.p.v. de huidige marktwaarde, maar ook dat klopt niet, omdat in de huur nog altijd een component vastgoedprijs zit (zie o.a. het puntensysteem, en laten we inflatie ook niet vergeten).
Samenvattend betekent dat je mijn inziens het gerealiseerde rendement (netto huurinkomsten) en niet gerealiseerd rendement (waardestijging woning) niet los van elkaar kunt bezien, ze zijn beiden onderdeel van de business case.
[Voor 3% gewijzigd door Skyaero op 10-03-2023 11:42]
https://www.deondernemer....%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Helft minder aanvragen voor hypotheek in februari
Gaat de goede kant op. Laten we eindelijk weer eens een wat normalere tijd krijgen.
Helft minder aanvragen voor hypotheek in februari
Gaat de goede kant op. Laten we eindelijk weer eens een wat normalere tijd krijgen.
[Voor 10% gewijzigd door martijn22222 op 10-03-2023 12:13]
In mijn inziens is dat semantisch geneuzel, want of je ze nu wel (onterecht) doorberekent onder de noemer van "servicekosten", je betaald het altijd zelf aan de VVE. Een huurder zal dat niet doen.Real schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Je beantwoordt de vraag die ik stelde niet. Je geeft namelijk antwoord op een vraag die ik helemaal niet stelde en waar je ook geen antwoord op kan geven, simpelweg omdat jij niet die specifieke verhuurder bent.
In plaats daarvan lezen jij en @rube in de vraag: kunnen VvE kosten worden doorgerekend en waar bestaan VvE kosten meestal uit? Maar dat schreef ik dus niet.
Door te reageren met 'natuurlijk betaal je die zelf' ga je ervan uit dat iedere verhuurder dat doet, dat iedereen een VvE heeft die de kosten berekent die jij opsomt en dat het nooit anders zit. Maar dan was er natuurlijk ook geen jurisprudentie over te vinden, of wel?
Een aangezien het huurbedrag verder niet was uitgesplitst en er geen aparte servicekosten waren genoemd (en verder wel alles gedetailleerd) denk ik dat het redelijk is om aan te nemen dat de genoemde huur alles is wat per maand ontvangen zal worden van de huurder.
Het is inderdaad semantiek.rube schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:14:
[...]
In mijn inziens is dat semantisch geneuzel, want of je ze nu wel (onterecht) doorberekent onder de noemer van "servicekosten", je betaald het altijd zelf aan de VVE. Een huurder zal dat niet doen.
Een aangezien het huurbedrag verder niet was uitgesplitst en er geen aparte servicekosten waren genoemd (en verder wel alles gedetailleerd) denk ik dat het redelijk is om aan te nemen dat de genoemde huur alles is wat per maand ontvangen zal worden van de huurder.
Er werd al aangegeven onder de maximale kale huur te verhuren. Dus 720 euro ipv 750 euro.
Stel hij zou 30 euro van die VvE kosten 'mogen' doorbelasten, dan is het eenvoudiger om voor 750 euro kaal te verhuren met 0 euro servicekosten. Heb je ook nooit controle (aanleveren van alle kostenspecificaties bij de huurcommissie) of gezeur erover.
En dat is vaak ook in het voordeel van de huurder vanwege huurtoeslag.
[Voor 3% gewijzigd door radeoxx op 10-03-2023 12:20]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D - PM voor Tibber Refferal
Maar waarom willen jullie dat zo graag aannemen? Jullie zijn toch niet die verhuurder? Wat heeft het nou voor zin om te gaan raden of er wel of niet wordt doorberekend? Nu begint @radeoxx zich er ook nog mee te bemoeien.rube schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:14:
[...]
denk ik dat het redelijk is om aan te nemen dat de genoemde huur alles is wat per maand ontvangen zal worden van de huurder.
De hele strekking van de discussie was: is het rendabel om te blijven verhuren? Als er onterecht servicekosten worden doorberekend, dan is de uitkomst waarschijnlijk: nog onrendabeler, want de huurder kan in dat geval naar de huurcommissie. Daarom stelde ik die vraag, maar ondertussen zijn we ik weet niet hoeveel reacties van derden verder die om compleet duistere redenen willen raden hoe het zit bij een ander.
@Real Omdat hij schreef dat hij op basis van het puntenaantal voor 752 euro mocht verhuren.....
Het is gewoon heel simpelReal schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:22:
[...]
Maar waarom willen jullie dat zo graag aannemen? Jullie zijn toch niet die verhuurder? Wat heeft het nou voor zin om te gaan raden of er wel of niet wordt doorberekend? Nu begint @radeoxx zich er ook nog mee te bemoeien.
De hele strekking van de discussie was: is het rendabel om te blijven verhuren? Als er onterecht servicekosten worden doorberekend, dan is de uitkomst waarschijnlijk: nog onrendabeler, want de huurder kan in dat geval naar de huurcommissie. Daarom stelde ik die vraag, maar ondertussen zijn we ik weet niet hoeveel reacties van derden verder die om compleet duistere redenen willen raden hoe het zit bij een ander.
- Verhuur op de huidige manier, waarschijnlijk zonder doorberekening servicekosten, is onrendabel.
- Verhuur met het illegaal doorberekenen van VvE kosten is riskant, en maakt de casus waarschijnlijk alsnog onrendabel.
- Hij kan ook voor 750 euro verhuren ipv 720. Dan heb je heel het geneuzel niet. Maakt het alsnog niet rendabel.
[Voor 5% gewijzigd door radeoxx op 10-03-2023 12:31]
Wat mij bij deze casus vooral opvalt is de basissituatie. Dat er begonnen is een woning die 215k kostte te verhuren tegen 720 per maand (vermoedelijk in 2019 nog wat lager). Dan begin je met bruto huuropbrengsten (nog zonder aftrek van de servicekosten) van 4% van de investering. Wat m.i. sowieso een te laag uitgangspunt is.radeoxx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:30:
[...]
- Verhuur op de huidige manier, waarschijnlijk zonder doorberekening servicekosten, is onrendabel.
- Verhuur met het illegaal doorberekenen van VvE kosten is riskant, en maakt de casus waarschijnlijk alsnog onrendabel.
- Hij kan ook voor 750 euro verhuren ipv 720. Dan heb je heel het geneuzel niet. Maakt het alsnog niet rendabel.
Tenzij het gaat om een bijzondere situatie, zoals bijvoorbeeld ouders die het aan de kinderen verhuren. En die daarvoor bewust de huur onder de toeslaggrens houden, zodat je als familie ook van de huurtoeslag kunt profiteren. Maar dan moet je het verhaal ook in die bredere context zien.
Werkt dat wel zo, met de aankoopprijs berekenen? Heb het in 2014 gekocht, toen lag de markt op z'n gat.Skyaero schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:41:
[...]
Zit daar nu net niet de crux? Je hebt ruim 3.000 euro aan netto (liquide) rendement uit de huur, maar ook nog eens 14.000 euro niet gerealiseerd rendement uit de waardestijging. Die laatste weegt ontzettend zwaar in het totale rendement.
Is het niet gerealiseerde rendement juist niet waarom veel particuliere beleggers (en misschien ook wel professionele) zijn gaan verhuren?
Als de waarde van een vastgoedobject in 10 jaar tijd verdubbelt, betekent nog niet dat de huur ook verdubbelt. Gevolg is wel dat je brutoaanvangsrendement daalt. Daar bovenop zijn een aantal kosten wel afhankelijk van de waarde van vastgoed, waardoor je netto aanvangsrendement dus nog harder daalt dan je BAR.
Je zou de BAR kunnen berekenen aan de hand van de aankoopprijs, i.p.v. de huidige marktwaarde, maar ook dat klopt niet, omdat in de huur nog altijd een component vastgoedprijs zit (zie o.a. het puntensysteem, en laten we inflatie ook niet vergeten).
Samenvattend betekent dat je mijn inziens het gerealiseerde rendement (netto huurinkomsten) en niet gerealiseerd rendement (waardestijging woning) niet los van elkaar kunt bezien, ze zijn beiden onderdeel van de business case.
Wat zou jij doen in mijn geval?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[Voor 3% gewijzigd door Wispe op 10-03-2023 18:05]
Ja ik draag dit zelf. en dat ik nu quitte speel vind ik prima. Zelfs wat verlies zou ik accepteren. Ik doe het niet om een pensioen mee te verdienen. Mijn doel was toch wel om een sociaal verhuurder te zijn ivm de idiote oververhitte huren in A'dam. Het idee om het aan de huurder tzt te verkopen spreekt me ook wel aan. zou een win/win kunnen worden als hij klaar is met studie en een baan in de buurt krijgt. Geen makelaars ertussen :-)namliam_eht schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:51:
[...]
Natuurlijk betaal je die zelf, 99% van de kosten van de VVE gaan over (groot) onderhoud van het gebouw... dit is voor kosten van de verhuurder
Of ik ga er zelf nog es wonen, is ook een optie.
De 720 is kale huur en ik vraag geen servicekosten. De huur is sinds 2019 al hetzelfde. Als ik ophoog tot 750 vang ik meer huur, hij meer toeslag maar dan betaalt hij toch nog wel relatief meer huur. Die 30 extra vind ik nu niet interessant. Hij is geen familie ofzo, maar inmiddels iemand die ik heb leren waarderen ik doe het simpel omdat ik het leuk vind. Deze huurder heeft na zijn 2e studie (is nu werkstudent) wel heel goede baankansen. Als zijn inkomen een stuk hoger wordt en hij wil er blijven wonen ga ik wel wat meer huur vragen.
zo niet, aan een soortgelijke andere verhuren of verkopen of dus zelf bewonen. Veel opties

[Voor 29% gewijzigd door henny3 op 12-03-2023 00:48]
Dan is het dus ook niet echt een probleem als het in de nieuwe rekenmethode geen onderneming is die veel winst geeft. Dat scheelt.henny3 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:39:
[...]
Ja ik draag dit zelf. en dat ik nu quitte speel vind ik prima. Zelfs wat verlies zou ik accepteren. Ik doe het niet om een pensioen mee te verdienen. Mijn doel was toch wel om een sociaal verhuurder te zijn ivm de idiote oververhitte huren in A'dam.
Samenvattend was het dus je eigen bewuste keus om een appartement voor de verhuur te kopen waarbij de verhouding tussen bruto huur en investering op een magere 4% lag. En om het deel van de VvE lasten die je aan de huurder zou mogen doorberekenen niet door te belasten. En om de huur vervolgens ook niet jaarlijks te verhogen. Dat je vervolgens een businesscase krijgt die niet goed uit kan vind ik dan niet zo vreemd.
Ik zelf ook niet hoor. Wat dat betreft hoor ik hier niet thuis geloof ik. Maar ik vind het niet kunnen dat ik straks belasting betaal alsof ik WEL > 6% rendement haal.Rubbergrover1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 06:46:
[...]
Dan is het dus ook niet echt een probleem als het in de nieuwe rekenmethode geen onderneming is die veel winst geeft. Dat scheelt.
Samenvattend was het dus je eigen bewuste keus om een appartement voor de verhuur te kopen waarbij de verhouding tussen bruto huur en investering op een magere 4% lag. En om het deel van de VvE lasten die je aan de huurder zou mogen doorberekenen niet door te belasten. En om de huur vervolgens ook niet jaarlijks te verhogen. Dat je vervolgens een businesscase krijgt die niet goed uit kan vind ik dan niet zo vreemd.
en daar zal ik bezwaar tegen aantekenen. Ik heb een paar jaar geleden ook bezwaar gemaakt tegen belasting op fictief rendement op (alleen) spaargeld, dat is gelukt.
@WiLLoW_TieN Je zou bijna denken dat er geld wegvloeit uit de woningmarkt, maar waarheen?
BitcoinBaytep schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:17:
@WiLLoW_TieN Je zou bijna denken dat er geld wegvloeit uit de woningmarkt, maar waarheen?
Mijn huurder vertrekt op 1 mei en heb alvast via Huizenbalie een Funda advertentie geplaatst. Binnen een uur al 14 reacties. Locatie van appartement is Amsterdam oost.
Eind 2020 (toen ik ook een Funda advertentie heb laten plaatsen) kreeg ik lang niet zoveel reacties...
Eind 2020 (toen ik ook een Funda advertentie heb laten plaatsen) kreeg ik lang niet zoveel reacties...
Zelfde huurprijs als eind 2020?vortexnl1982 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:43:
Mijn huurder vertrekt op 1 mei en heb alvast via Huizenbalie een Funda advertentie geplaatst. Binnen een uur al 14 reacties. Locatie van appartement is Amsterdam oost.
Nee, een mooie bump omhoog. Ik heb eerst onderzoek gedaan door op Funda te kijken wat er nu allemaal in de buurt te huur staat.
Van wat ik lees in Amsterdam is er nagenoeg niks beschikbaar onder de 2000 euro.
[Voor 13% gewijzigd door mannowlahn op 14-03-2023 11:27]
Ik hoorde dat mensen al binnen een dag de verhuur Funda advertentie offline halen omdat er teveel reacties komen.mannowlahn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:23:
Van wat ik lees in Amsterdam is er nagenoeg niks beschikbaar.
De toko die de advertentie voor me zet zorgt er ook voor dat er fatsoenlijke leads komen. De mensen die reageren moeten een vragenlijst invullen en een motivatie. Daardoor krijg je al een goed beeld van de mensen die geïnteresseerd zijn en schrikt ook mensen af die even snel willen reageren (en niet serieus zijn).
Wat kost een advertentie daar?vortexnl1982 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:28:
[...]
Ik hoorde dat mensen al binnen een dag de verhuur Funda advertentie offline halen omdat er teveel reacties komen.
De toko die de advertentie voor me zet zorgt er ook voor dat er fatsoenlijke leads komen. De mensen die reageren moeten een vragenlijst invullen en een motivatie. Daardoor krijg je al een goed beeld van de mensen die geïnteresseerd zijn en schrikt ook mensen af die even snel willen reageren (en niet serieus zijn).
Ik deed voorheen Facebook en kamernet. Maar ondanks dat ik een inkomenseis aangaf, reageerden mensen toch met de helft aan inkomen. Of logen ze en tijdens bezichtiging was het dan, ja maar samen verdienen we het wel. Ik vroeg dan, ja maar wat als de relatie over is? Waarop die pientere meid zei, ja maar wat als we bv de huur niet betalen. Haha ik zei, thanks maar dit gaat hem niet worden.
Anyway, ik heb bemiddelingspoging bureaus gebruikt maar die zijn te duur en kwaliteit was ook beroerd.
Onze huurder zit er nu alweer 2 jaar in en we lopen eigenlijk alweer "hopeloos" achter op de markthuur. Vorig jaar heb ik amper een indexering gedaan maar vanwege de Hugo plannen ga ik nu wel maximaal indexeren.mannowlahn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:23:
Van wat ik lees in Amsterdam is er nagenoeg niks beschikbaar onder de 2000 euro.
Als je boven de 187 punten zit zou ik dat ook doen. Anders maakt het geen klap uit aangezien ze straks met terugwerkende kracht op bestaande contracten ook verlagingen kunnen aanvragen.ColeJ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:41:
[...]
Onze huurder zit er nu alweer 2 jaar in en we lopen eigenlijk alweer "hopeloos" achter op de markthuur. Vorig jaar heb ik amper een indexering gedaan maar vanwege de Hugo plannen ga ik nu wel maximaal indexeren.
Ik haal geen 187 punten maar die puntengrens is nog geen zekerheid. Laat staan het inbreken op bestaande huurcontracten (zeker langer dan 6 maanden). Om in dit stadium te zeggen dat indexeren geen klap uit maakt is wel heel erg vooruit lopen op de zaken.mannowlahn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:24:
[...]
Als je boven de 187 punten zit zou ik dat ook doen. Anders maakt het geen klap uit aangezien ze straks met terugwerkende kracht op bestaande contracten ook verlagingen kunnen aanvragen.
Ga jij er vanuit dat die 187 punten niet door gevoerd worden? Van wat we nu gezien hebben is het slechts een akkoord vanuit 1e kamer verwijderd.ColeJ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:28:
[...]
Ik haal geen 187 punten maar die puntengrens is nog geen zekerheid. Laat staan het inbreken op bestaande huurcontracten (zeker langer dan 6 maanden). Om in dit stadium te zeggen dat indexeren geen klap uit maakt is wel heel erg vooruit lopen op de zaken.
In welke categorie valt de woning? Is het een woning die boven de puntengrens zit en dat ook in het nieuwe systeem blijft? Of zit de huur in lijn met de puntensystematiek? Of is het een woning die straks in de 'gevarenzone' zit, dat de nieuwe puntenhuur een stuk lager kan zijn dan je huidige huur?vortexnl1982 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:43:
Belangrijk om te weten natuurlijk voordat je er een nieuwe huurder in hebt zitten. Verkoop met huurder is veel minder gunstig.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:11:
[...]
In welke categorie valt de woning? Is het een woning die boven de puntengrens zit en dat ook in het nieuwe systeem blijft? Of zit de huur in lijn met de puntensystematiek? Of is het een woning die straks in de 'gevarenzone' zit, dat de nieuwe puntenhuur een stuk lager kan zijn dan je huidige huur?
Ik probeer te ontdekken wat de uitleg is voor het verschil in punten tussen de volgende ruimtes:
-Woonkamer met open keuken
-Woonkamer
-Keuken
Volgens de tool van de huurcommissie zit hier puntenverschil in. Ik kan niet vinden waarom dat zo is, weet iemand het antwoord?
-Woonkamer
-Keuken
Volgens de tool van de huurcommissie zit hier puntenverschil in. Ik kan niet vinden waarom dat zo is, weet iemand het antwoord?
Ik ga er wel vanuit dat het door wordt gevoerd. Echter, dat het ook direct invloed heeft op bestaande contracten betwijfel ik. Het ging mij meer om de reden om niet te indexeren vanwege de mogelijke hervormingen - dat geeft misschien wel meer redenen om te indexerenmannowlahn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:58:
[...]
Ga jij er vanuit dat die 187 punten niet door gevoerd worden? Van wat we nu gezien hebben is het slechts een akkoord vanuit 1e kamer verwijderd.

Er zit geen verschil in punten voor de oppervlakte, maar wel in de punten voor de [het aantal] verwarmde vertrekkenFijneKnul schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:35:
Ik probeer te ontdekken wat de uitleg is voor het verschil in punten tussen de volgende ruimtes:
-Woonkamer
-Keuken
Een open keuken wordt (meestal*) geteld als twee afzonderlijke vertrekken.
In het geval van;
- CV verwarming 2 punten per vertrek
- Stadsverwarming 1,5 punten per vertrek
* = zie beleidsboek huurcommissie voor de precieze uitleg
Dank voor je info en link naar het beleidsboek. Het is mij nu duidelijk.radeoxx schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Er zit geen verschil in punten voor de oppervlakte, maar wel in de punten voor de [het aantal] verwarmde vertrekken
Een open keuken wordt (meestal*) geteld als twee afzonderlijke vertrekken.
In het geval van;
- CV verwarming 2 punten per vertrek
- Stadsverwarming 1,5 punten per vertrek
* = zie beleidsboek huurcommissie voor de precieze uitleg
Dat handboek kende ik nog niet en gaat mij verder helpen.
Ik heb in 2020 de puntentelling ingevoerd en kwam op 222 punten uit.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:11:
[...]
In welke categorie valt de woning? Is het een woning die boven de puntengrens zit en dat ook in het nieuwe systeem blijft? Of zit de huur in lijn met de puntensystematiek? Of is het een woning die straks in de 'gevarenzone' zit, dat de nieuwe puntenhuur een stuk lager kan zijn dan je huidige huur?
Dan ben je zo te zien wel redelijk 'veilig' voor de komende wijzigingen. Dat is wel een prettige situatie.vortexnl1982 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:02:
[...]
Ik heb in 2020 de puntentelling ingevoerd en kwam op 222 punten uit.
Ja anders had ik het niet gedaan of de woning ge-upgrade naar boven de puntengrens.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:12:
[...]
Dan ben je zo te zien wel redelijk 'veilig' voor de komende wijzigingen. Dat is wel een prettige situatie.
We hebben toch ook nog een Raad van State? Of is die er al geweest?mannowlahn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:58:
[...]
Ga jij er vanuit dat die 187 punten niet door gevoerd worden? Van wat we nu gezien hebben is het slechts een akkoord vanuit 1e kamer verwijderd.
Edit: zie het al, is al geweest. Wat heeft de Raad van State dan gezegd over het wetsvoorstel?
[Voor 12% gewijzigd door Wispe op 14-03-2023 17:19]
Je haalt volgens mij wat wetten door elkaar. Er staan er overigens zo'n vier op de planning:mannowlahn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:58:
[...]
- Wet goed verhuurderschap (handhaving gemeente, waarborgsom in BW, akkoord TK, nu bij EK)
- Wet vaste huurcontracten (afschaffen tijdelijke contracten 2 jaar of korter, wordt behandeld in TK)
- Wet eerlijke huur (afschaffen geliberaliseerde huurovereenkomsten, consultatie afgerond, nog niet in behandeling door TK)
- Wet betaalbare huur (invoeren middenhuur, puntengrens WWS omhoog, nu in consultatie)
Tnx voor een helder overzicht.Real schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:46:
[...]
Je haalt volgens mij wat wetten door elkaar. Er staan er overigens zo'n vier op de planning:
- Wet goed verhuurderschap (handhaving gemeente, waarborgsom in BW, akkoord TK, nu bij EK)
- Wet vaste huurcontracten (afschaffen tijdelijke contracten 2 jaar of korter, wordt behandeld in TK)
- Wet eerlijke huur (afschaffen geliberaliseerde huurovereenkomsten, consultatie afgerond, nog niet in behandeling door TK)
- Wet betaalbare huur (invoeren middenhuur, puntengrens WWS omhoog, nu in consultatie)
Net met de belastingdienst gebeld over de leegwaarderatio. Daarbij is het van belang dat je het huis verhuurd hebt op 1 januari en die situatie geldt dan voor het rest van het jaar. In ons geval hadden we het huis verhuurd vanaf 1 februari (voor onbepaalde tijd) en dan mag je de leegwaarderatio niet toepassen. In ons geval scheelt dat 2K aan belastingteruggave.
De belastingdienst....leuker kunnen we het niet maken maar wel gemakkelijker....right.
De belastingdienst....leuker kunnen we het niet maken maar wel gemakkelijker....right.
In dit artikel van FD zegt Van Rij dat het de burger altijd vrij staat om bezwaar aan te tekenen tegen het fictieve rendement (waarbij ook ongerealiseerde winst/verlies moet worden meegenomen).
Heeft iemand een idee hoe dit voor de ongerealiseerde box 3 belasting op vastgoed zal werken? Immers, over bijvoorbeeld belastingjaar 2023 moet je zowel de waarde op 1 januari 2023 als op 1 januari 2024 weten voor de aangifte in maart/april 2024.
De WOZ waarde van 1 januari 2024 wordt echter pas in ~februari 2025 bekend...
Zelf een taxatie laten doen op 1 januari 2024 om dit te ondervangen?
Heeft iemand een idee hoe dit voor de ongerealiseerde box 3 belasting op vastgoed zal werken? Immers, over bijvoorbeeld belastingjaar 2023 moet je zowel de waarde op 1 januari 2023 als op 1 januari 2024 weten voor de aangifte in maart/april 2024.
De WOZ waarde van 1 januari 2024 wordt echter pas in ~februari 2025 bekend...
Zelf een taxatie laten doen op 1 januari 2024 om dit te ondervangen?
[Voor 9% gewijzigd door freakaleek op 15-03-2023 14:48]
Als ik toevallig in januari een huurderwissel heb zou ik de leegwaarderatio niet kunnen toepassen? Zoek het lekker uit fiscusVeenbrandt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:17:
Net met de belastingdienst gebeld over de leegwaarderatio. Daarbij is het van belang dat je het huis verhuurd hebt op 1 januari en die situatie geldt dan voor het rest van het jaar. In ons geval hadden we het huis verhuurd vanaf 1 februari (voor onbepaalde tijd) en dan mag je de leegwaarderatio niet toepassen. In ons geval scheelt dat 2K aan belastingteruggave.

Typ in word even een huurovereenkomst voor jouw neef/oom/tante/buurman/wild vreemde. en het is geregeld tochVeenbrandt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:17:

Vanuit de overheid leveren ze ook aan wanneer het pand leeg staat. Ze kijken per adres of er iemand ingeschreven staat en in de maand januari stond er inderdaad niemand ingeschreven.BekSide schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:08:
[...]
Typ in word even een huurovereenkomst voor jouw neef/oom/tante/buurman/wild vreemde. en het is geregeld toch
Dus ze weten het.....wat er op een huurovereenkomst staat boeit dus niet

Een huurderswissel maakt niet uit aangezien er dan iemand ingeschreven staat.ColeJ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:55:
[...]
Als ik toevallig in januari een huurderwissel heb zou ik de leegwaarderatio niet kunnen toepassen? Zoek het lekker uit fiscus
In mijn situatie ging ik mijn oude huis voor het eerst verhuren voor langere tijd (aan iemand die ik kende). Als hij zich had ingeschreven had in januari, dan was het geen probleem geweest. Dan nemen ze ook 1 januari.
Het is hier toch geen Viva-forum mensen...
@Veenbrandt De Belastingdienst bedenkt geen wetgeving, zij zijn de uitvoerende instantie. Je zal in Den Haag moeten zijn. Box 3 belasting gaat uit van de waarde op peildatum 1 januari. Dat is zo voor alle vermogensbestanddelen. Het is per definitie dus een momentopname. Ook wanneer je bijvoorbeeld op 2 januari een grote camper hebt gekocht met geld wat op 1-1 nog in de heffing is betrokken. Ook dat is een kwestie van "helaas pindakaas". Diezelfde vlieger gaat dus ook op voor de leegwaarderatio.
@freakaleek Ik denk dat je beter naar de werkelijke waarde volgens taxaties (1-1 en 31-12) kunt kijken in plaats van enkel naar de WOZ-waarde, die laatste wijkt nog wel eens af van de werkelijke waarde en loopt inderdaad achter. Voor vastgoed is de bezwaarprocedure daarom een stuk moeilijker qua bewijslast ten opzichte van van bijv. beursgenoteerde aandelen (waar altijd dagkoersen van beschikbaar zijn en je qua baten en lasten een veel eenvoudiger beeld hebt).
Ik zou aansluiten bij een massaal bezwaar (wanneer die aangewezen wordt) en er verder persoonlijk niet al te veel moeite voor doen.
@Veenbrandt De Belastingdienst bedenkt geen wetgeving, zij zijn de uitvoerende instantie. Je zal in Den Haag moeten zijn. Box 3 belasting gaat uit van de waarde op peildatum 1 januari. Dat is zo voor alle vermogensbestanddelen. Het is per definitie dus een momentopname. Ook wanneer je bijvoorbeeld op 2 januari een grote camper hebt gekocht met geld wat op 1-1 nog in de heffing is betrokken. Ook dat is een kwestie van "helaas pindakaas". Diezelfde vlieger gaat dus ook op voor de leegwaarderatio.
@freakaleek Ik denk dat je beter naar de werkelijke waarde volgens taxaties (1-1 en 31-12) kunt kijken in plaats van enkel naar de WOZ-waarde, die laatste wijkt nog wel eens af van de werkelijke waarde en loopt inderdaad achter. Voor vastgoed is de bezwaarprocedure daarom een stuk moeilijker qua bewijslast ten opzichte van van bijv. beursgenoteerde aandelen (waar altijd dagkoersen van beschikbaar zijn en je qua baten en lasten een veel eenvoudiger beeld hebt).
Ik zou aansluiten bij een massaal bezwaar (wanneer die aangewezen wordt) en er verder persoonlijk niet al te veel moeite voor doen.
Dan nog, jij denkt dat ze dit zienVeenbrandt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:41:
[...]
Vanuit de overheid leveren ze ook aan wanneer het pand leeg staat. Ze kijken per adres of er iemand ingeschreven staat en in de maand januari stond er inderdaad niemand ingeschreven.
Dus ze weten het.....wat er op een huurovereenkomst staat boeit dus niet. Anders kunnen mensen gaan frauderen met leegstaande panden.

Maar huurcontract en ingeschreven staan zijn twee verschillende dingen. Bij bv overlijden loopt het huurcontract door tot de erven dit opzeggen. Tenminste, zo heb ik het begrepen.Veenbrandt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:41:
[...]
Vanuit de overheid leveren ze ook aan wanneer het pand leeg staat. Ze kijken per adres of er iemand ingeschreven staat en in de maand januari stond er inderdaad niemand ingeschreven.
Dus ze weten het.....wat er op een huurovereenkomst staat boeit dus niet. Anders kunnen mensen gaan frauderen met leegstaande panden.
In die tijd kun je een woning ook niet opnieuw verhuren of op de markt zetten.
Doordat de buitenruimtes tot 5 m2 2 punten oplevert en daarna 4 punten, en ik 5,13 m2 heb, kan ik 2 punten optellen bij de 180
Heb nu opdracht gegeven aan mijn verhuurmakelaar om puntentelling te doen zodat ik weet waar ik exact op uitkom. En ook meteen een energieadviseur om te kijken wat ik moet doen en welk energielabel het oplevert.
Zal me benieuwen.

Heb nu opdracht gegeven aan mijn verhuurmakelaar om puntentelling te doen zodat ik weet waar ik exact op uitkom. En ook meteen een energieadviseur om te kijken wat ik moet doen en welk energielabel het oplevert.
Zal me benieuwen.
Als je een huurderswissel hebt rond 1 januari had je ook kunnen kiezen om géén nieuwe huurder te nemen en is er dus ook geen lagere waarde vanwege verhuur.ColeJ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:55:
Als ik toevallig in januari een huurderwissel heb zou ik de leegwaarderatio niet kunnen toepassen? Zoek het lekker uit fiscus
Volkomen logisch dus.
He zo'n 40 reacties gehad op m'n funda advertentie. Ik heb de woningdelers, mensen die te weinig verdienen of mensen waarvan de ouders garant staan buitengesloten.
De 25 reacties die wel aan mijn voorwaarden voldoen heb ik een uitnodiging gestuurd dat ze a.s. zaterdag en zondag een uurtje kunnen kijken in het appartement. Ik zal dan zelf aanwezig zijn om wat vragen te beantwoorden en een beetje kijken wat voor'n mensen er allemaal op af komen...
De 25 reacties die wel aan mijn voorwaarden voldoen heb ik een uitnodiging gestuurd dat ze a.s. zaterdag en zondag een uurtje kunnen kijken in het appartement. Ik zal dan zelf aanwezig zijn om wat vragen te beantwoorden en een beetje kijken wat voor'n mensen er allemaal op af komen...
Succes, je zal zien dat de helft nog gelogen heeft over hun inkomen, althans dat was mijn ervaring wel met degene die dan langskomen. Dan komt de app in eens uit de mouwvortexnl1982 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:15:
He zo'n 40 reacties gehad op m'n funda advertentie. Ik heb de woningdelers, mensen die te weinig verdienen of mensen waarvan de ouders garant staan buitengesloten.

Mag ik vragen hoe je uiteindelijk de keuze maakt? Eerste inschrijving, loting, hoogste inkomen?vortexnl1982 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:15:
Alleen je had ook kunnen kiezen om per 2 januari wel weer een nieuwe huurder te nemen. Zo logisch vind ik het dus nieteamelink schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:12:
[...]
Als je een huurderswissel hebt rond 1 januari had je ook kunnen kiezen om géén nieuwe huurder te nemen en is er dus ook geen lagere waarde vanwege verhuur.
Volkomen logisch dus.

[Voor 14% gewijzigd door ColeJ op 15-03-2023 20:54]
Nou ik kan uit ervaring melden dat dit echt niet het geval is.Veenbrandt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:41:
[...]
Heb vorig jaar moeten strijden om ervoor te zorgen dat mijn nieuwe huurder zich kon inschrijven in de woning. Reden: er stonden al 5 mensen ingeschreven op het adres, gewoon nooit uitgeschreven, en dan kun je dus niks. Buitenlandse studenten/expats dus de overheid heeft er echt geen benul van.
Dan kun je zelfs direct de conclusie trekken dat er ook 0 handhaving mogelijk is op kamerverhuur zonder vergunning.
Zou dus niet zo bang zijn, en foutjes maakt ieder mens toch……
Dat is toch niet relevant? Het gaat erom wat die hut zou opbrengen als de verhuurder hem op 1 januari verkoopt. Als de huurder omstreeks die tijd vertrekt, is het logisch dat de verhuurder er dan de leegwaarde voor zou krijgen.ColeJ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:27:
Alleen je had ook kunnen kiezen om per 2 januari wel weer een nieuwe huurder te nemen. Zo logisch vind ik het dus niet
I rest my case.eamelink schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:36:
[...]
Dat is toch niet relevant? Het gaat erom wat die hut zou opbrengen als de verhuurder hem op 1 januari verkoopt. Als de huurder omstreeks die tijd vertrekt, is het logisch dat de verhuurder er dan de leegwaarde voor zou krijgen.
Als dit kabinet op korte termijn de stekker eruit trekt. Zou dit consequenties hebben voor de beruchte Hugo plannen? Puntensysteem etc etc.?
Ik heb bij de uitnodiging voor bezichtiging nog mijn voorwaarden bij gezet waarbij een inzicht in inkomensgegevens verplicht is. En ik heb op LinkedIn een beetje gekeken naar mensen. Ik wil sowieso loonstroken zien en twee maanden huur aan borg. Mensen die net van de studie komen en dan op papier 8k verdienen heb ik ook niet uitgenodigd.mannowlahn schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:47:
[...]
Succes, je zal zien dat de helft nog gelogen heeft over hun inkomen, althans dat was mijn ervaring wel met degene die dan langskomen. Dan komt de app in eens uit de mouw
Ik zal ook duidelijk aangeven dat huurders voldoende inkomen moeten hebben. Dat is voor mijn en ook voor hun bescherming.
De keuze is vooral het gevoel wat ik bij een huurder heb. Het liefst heb ik iemand uit de buurt en Nederlands sprekend. Naast het gevoel controleer ik de achtergrond. Dus via LinkedIn / Facebook. En ook wil ik een loonstrook zien en bankafschrift met het bankrekeningnummer van waar de huur wordt betaald en kopie paspoorten. En zekerheid heb je sowieso nooit. Iemand kan prima in orde zijn in het begin maar door omstandigheden aan lager wal geraken. Daar heb ik dan die twee maanden borg voor..Zwartoog schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:40:
[...]
Mag ik vragen hoe je uiteindelijk de keuze maakt? Eerste inschrijving, loting, hoogste inkomen?
Is je buitenruimte meer dan 1,5 diep? Anders geen punten.Wispe schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:01:
Doordat de buitenruimtes tot 5 m2 2 punten oplevert en daarna 4 punten, en ik 5,13 m2 heb, kan ik 2 punten optellen bij de 180![]()
(Ik dacht ook extra punten te krijgen tot bleek dat er een minimale diepte eis was. Mijn balkon is 1,1 diep dus geen punten..)
Uiteindelijk zal dit kabinet gewoon ofwel linksom met GL/PvdA ofwel rechtsom met BBB moeten samenwerken om de befaamde Hugo plannen door te zetten. GL/PvdA zal hooguit de plannen niet ver genoeg vinden gaan. BBB wil misschien wat minder nieuwbouw, maar zou niet weten wat zij tegen het puntensysteem zouden hebben.BekSide schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:41:
Als dit kabinet op korte termijn de stekker eruit trekt. Zou dit consequenties hebben voor de beruchte Hugo plannen? Puntensysteem etc etc.?
[Voor 4% gewijzigd door Richh op 15-03-2023 23:46]
Dat lijkt mij niet toegestaan en ook tamelijk riskant. Wat moet je in vredesnaam met een kopie paspoort?
Yes, 250x215.JoopXXX schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:34:
[...]
Is je buitenruimte meer dan 1,5 diep? Anders geen punten.
(Ik dacht ook extra punten te krijgen tot bleek dat er een minimale diepte eis was. Mijn balkon is 1,1 diep dus geen punten..)

Ik hoop dat Van der Plas doorheeft hoeveel schade het puntensysteem met zich mee zal brengen.Richh schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:43:
[...]
Uiteindelijk zal dit kabinet gewoon ofwel linksom met GL/PvdA ofwel rechtsom met BBB moeten samenwerken om de befaamde Hugo plannen door te zetten. GL/PvdA zal hooguit de plannen niet ver genoeg vinden gaan. BBB wil misschien wat minder nieuwbouw, maar zou niet weten wat zij tegen het puntensysteem zouden hebben.
[Voor 44% gewijzigd door Wispe op 16-03-2023 06:52]
Commissie BiZa/AZ van de Eerste Kamer heeft Wet goed verhuurderschap beoordeeld.Real schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:46:
[...]
Het voorstel wordt door de Eerste Kamer op 21 maart 2023 als hamerstuk afgedaan. Er komt dus een regeling voor de waarborgsom en gemeentelijke handhaving van de normen voor goed verhuurderschap.
https://www.eerstekamer.n..._wet_goed_verhuurderschap
Lijkt mij en tamelijk riskant ?Real schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:46:
[...]
Dat lijkt mij niet toegestaan en ook tamelijk riskant. Wat moet je in vredesnaam met een kopie paspoort?
Wat is er tamelijk riskant aan? En waar staat dat het niet mag? Heb je wel eens een hotelkamer geboekt?
Ik wil verifiëren of de persoon die het contract tekent ook de persoon is die huurt en elke maand het geld overmaakt. Ik hoef geen kopie van bsn.
[quote]anon054630 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:33:
[...]
Als een probleem zou ik het niet omschrijven, maar je moet er rekening mee houden inderdaad.
Het gaat zelfs om 5 jaar, en de belasting is 16,5% op de winst (plus gemeentebelasting)(voor gronden is het meer). Belasting op arbeid blijft toch een stuk hoger ;-)
[...]
Ik ken deze regel niet. Is dit een regel voor België of voor Nederland?
[...]
Als een probleem zou ik het niet omschrijven, maar je moet er rekening mee houden inderdaad.
Het gaat zelfs om 5 jaar, en de belasting is 16,5% op de winst (plus gemeentebelasting)(voor gronden is het meer). Belasting op arbeid blijft toch een stuk hoger ;-)
[...]
Ik ken deze regel niet. Is dit een regel voor België of voor Nederland?
Hier staat dat het niet magvortexnl1982 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:13:
[...]
Lijkt mij en tamelijk riskant ?
Wat is er tamelijk riskant aan? En waar staat dat het niet mag? Heb je wel eens een hotelkamer geboekt?
Ik wil verifiëren of de persoon die het contract tekent ook de persoon is die huurt en elke maand het geld overmaakt. Ik hoef geen kopie van bsn.

https://www.rijksoverheid...%20aan%20hen%20te%20geven.
Vragen mag toch wel, verplichten niet. Als ze het niet geven ook prima. Dan zoek ik nog wel even verder.Wolly schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:16:
[...]
Hier staat dat het niet mag![]()
https://www.rijksoverheid...%20aan%20hen%20te%20geven.
Bij ALLE hotels waar ik incheck wordt er altijd een kopie gemaakt van mijn paspoort.
Want stel je voor dat je opkomt voor je privacyrechten.Dunedin schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:32:
Als een kandidaat-huurder daar al bezwaar tegen maakt, ben je als verhuurder gewaarschuwd..
Ik heb op mijn laatste vakantie in 6 hotels geslapen en nergens mijn paspoort laten kopiëren. Ze mogen hem even inzien, maar dan gaat 'ie gewoon weer met mij mee.vortexnl1982 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:30:
[...]
Vragen mag toch wel, verplichten niet. Als ze het niet geven ook prima. Dan zoek ik nog wel even verder.
Bij ALLE hotels waar ik incheck wordt er altijd een kopie gemaakt van mijn paspoort.
Prima, ik heb weer wat geleerd. Ik bekijk het paspoort en schrijf het paspoort nummer op :
Sommige bedrijven en organisaties zijn wettelijk verplicht een aantal gegevens van uw identiteitsbewijs over te nemen. De school of uw zorgverlener bijvoorbeeld. En het hotel en de camping waar u wilt overnachten. Uw ID-bewijs of een kopie afgeven, is dan niet nodig. Het soort legitimatiebewijs en het nummer ervan laten opschrijven is voldoende. Bijvoorbeeld: ‘Paspoort, NWLFR3706.’
Wat doe je als je het kopie paspoort kwijtraakt? En wat doe je als iemand met die kopie allerlei rare acties uithaalt uit naam van je huurder? Zou je dan ook aansprakelijk kunnen zijn voor de schade die daaruit voortvloeit?
Misschien moet je eerst eens contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).En waar staat dat het niet mag?
Als jij denkt dat je een kopie paspoort mag bewaren en daar dus een goede reden voor hebt hou ik je niet tegen (en dat kan ik ook uiteraard niet). Laat ik zeggen dat ik een huurder die bij jou huurt en mij vertelt dat jij een kopie paspoort hebt gemaakt ook zou adviseren om contact op te nemen met de AP. Op z'n minst als die huurder de woning weer verlaat of een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd heeft. Die huurder kan ook een verzoek tot handhaving indienen bij de AP overigens.
Daarbij komt nog dat je toestemming moet hebben om een kopie paspoort te maken als die rechtsgrond bestaat en je kunt je afvragen of huurders die toestemming wel daadwerkelijk vrijwillig geven gezien het woningtekort.
Overigens zullen veel verhuurders van woonruimte worden aangemerkt als beroepsmatige verhuurder en in dat geval zijn de boetes van de AP niet laag als achteraf bleek dat je onrechtmatig kopieën paspoort hebt gemaakt.
Ja en ik zou niet weten op grond waarvan een hotel een kopie paspoort mag bewaren. Ze moeten de identiteit van de hotelgast vaststellen, maar het vaststellen van een identiteit is iets anders dan een kopie van een paspoort bewaren.Heb je wel eens een hotelkamer geboekt?
En wat heb je dan aan een kopie paspoort? Een identificatie doe je namelijk in persoon met de ander voor je.Ik wil verifiëren of de persoon die het contract tekent ook de persoon is die huurt en elke maand het geld overmaakt. Ik hoef geen kopie van bsn.
Er staat vrij letterlijk in die link dat je niet een kopie mag vragen.vortexnl1982 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:30:
[...]
Vragen mag toch wel, verplichten niet. Als ze het niet geven ook prima. Dan zoek ik nog wel even verder.
En bij hotels waar ik incheck accepteer ik niet dat ze een kopie maken, nooit een probleem.
Wat een <knip> Netjes blijven. verhuurder ben je toch ook.vortexnl1982 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:30:
[...]

Wat moet je in vredesnaam met een paspoortnummer?
[Voor 2% gewijzigd door Ardana op 17-03-2023 12:10]
Ik werk met een gerenommeerd verhuurmakelaar, zij vragen ook een kopie paspoort aan de potentiële huurders en delen dat met mij.Wolly schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:15:
[...]
Er staat vrij letterlijk in die link dat je niet een kopie mag vragen.
En bij hotels waar ik incheck accepteer ik niet dat ze geen kopie maken, nooit een probleem.
Misschien mag het niet, maar de markt is zo dat huurders niks te kiezen hebben…. Ik gebruik de data die ik krijg om te beoordelen of een huurder te vertrouwen is, maak er uiteraard geen misbruik van
Volgens mij is er geen enkel gegeven van een legitimatiebewijs relevant voor de vraag of een huurder te vertrouwen is.Henkdezoveelste schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:15:
[...]
Ik gebruik de data die ik krijg om te beoordelen of een huurder te vertrouwen is, maak er uiteraard geen misbruik van
Echt hè.Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:27:
[...]
Volgens mij is er geen enkel gegeven van een legitimatiebewijs relevant voor de vraag of een huurder te vertrouwen is.

En dat zijn makelaar ook nog doorstuurt aan hem. Hartstikke in strijd met de AVG. Ik heb ze in ieder geval niet gekregen van mijn makelaar en ik zou ook niet weten wat ik ermee moet.
Blijkbaar is er nog wel wat regelgeving nodig om de huurmarkt beter te maken
Wellicht is het een idee als men anoniem op een huurwoning kan reageren net als de proeven met anoniem solliciteren.

Beter gezegd: er is nog wel wat kennis over en handhaving van de bestaande regelgeving nodig...Wolly schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:47:
Blijkbaar is er nog wel wat regelgeving nodig om de huurmarkt beter te maken
Reken maar dat die kennis aanwezig is bij verhuurmakelaars. Handhaving (op meer vlakken overigens) kan inderdaad geen kwaad, geef er maar een paar een flinke boete.Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:55:
[...]
Beter gezegd: er is nog wel wat kennis over en handhaving van de bestaande regelgeving nodig...
Hoe wil je iemand natrekken als deze anoniem kan reageren? Tijdens het gesprek kan je hem trouwens alsnog afwijzen. Anoniem solliciteren is echt dikke onzin. Je kan iemand als nog afwijzen tijdens een gesprek met een kut smoesje. Het is alleen maar zonde van de tijd aan beide kanten.Wolly schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:47:
Blijkbaar is er nog wel wat regelgeving nodig om de huurmarkt beter te makenWellicht is het een idee als men anoniem op een huurwoning kan reageren net als de proeven met anoniem solliciteren.
Er zijn nu huurcontracten die qua kwaliteit en dus puntentelling in het gereguleerde segment van het WWS vallen, maar die feitelijk zijn geliberaliseerd door het contractueel vastleggen van een hoger huurbedrag.
Ik lees in dit topic ook verschillende antwoorden qua ingrijpen in lopende huurcontracten.
In het MVT staat: Bestaande huurcontracten die qua punten gereguleerd zijn in het sociale segment, maar qua prijs zijn geliberaliseerd, vallen na een jaar onder het dwingend maken.
Ik heb vorig jaar een huurcontract afgesloten en kwam toen op 144 punten dus nog net geliberaliseerd. Ik zou nu precies op 149 punten uitkomen.
Als Hugo de Jonge zijn zin krijgt kan er dan ook in mijn huurcontract worden ingegrepen ondanks dat ik nog aan de wet voldoe?
Ik lees in dit topic ook verschillende antwoorden qua ingrijpen in lopende huurcontracten.
In het MVT staat: Bestaande huurcontracten die qua punten gereguleerd zijn in het sociale segment, maar qua prijs zijn geliberaliseerd, vallen na een jaar onder het dwingend maken.
Ik heb vorig jaar een huurcontract afgesloten en kwam toen op 144 punten dus nog net geliberaliseerd. Ik zou nu precies op 149 punten uitkomen.
Als Hugo de Jonge zijn zin krijgt kan er dan ook in mijn huurcontract worden ingegrepen ondanks dat ik nog aan de wet voldoe?
[Voor 20% gewijzigd door mikedejong25 op 17-03-2023 00:28]
Weten met wie je maken hebt? Verhuur je zelf, is jouw toko al eens van binnen compleet naar de tering gebracht?Wispe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:24:
[...]
Wat een <knip> verhuurder ben je toch ook.![]()
Wat moet je in vredesnaam met een paspoortnummer?
<knip> Reageer netjes en inhoudelijk of reageer niet. Dien een TR in als je vind dat iets niet door de beugel kan maar ga niet zelf ook de regels overtreden qua reacties.
[Voor 38% gewijzigd door Ardana op 17-03-2023 12:11]
Dus heb je een kopie van een paspoort nodig of een paspoortnummer nodig? Wat wil je ermee doen?mannowlahn schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:57:
[...]
Weten met wie je maken hebt? Verhuur je zelf, is jouw toko al eens van binnen compleet naar de tering gebracht?
<knip>
Als de paspoort moet worden vervangen, ga je dan ook een nieuwe kopie eisen?
<knip> Reageer netjes, reageer niet of dien 'n TR in. Meer opties heb je niet.
[Voor 32% gewijzigd door Ardana op 17-03-2023 12:12]
Reageer netjes, reageer niet, of dien een TR in. Wannabe-modden is ook niet de bedoeling.Wispe schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:42:
[...]
Dus heb je een kopie van een paspoort nodig of een paspoortnummer nodig? Wat wil je ermee doen?
Als de paspoort moet worden vervangen, ga je dan ook een nieuwe kopie eisen?
<knip>
Imho is het volkomen normaal dat als je als particulier gaat verhuren je risico wil vermijden. In mijn drie jaar als verhuurder heb ik continue gezeik gehad. Huurder 1 liet de boel zo smerig achter dat er twee volle werkdagen nodig waren om een appartement weer verhuurbaar te krijgen.
Verhuurder twee was tien keer erger. Die heeft in een jaar tijd alleen maar binnen gerookt en was een absolute smeerlap waardoor zelf de houten vloer zwarte vet vlekken had. De laden in de keuken rottende groenten had. Compleet boxspring naar de tyfus met brandgaten. Dure vitrages die naar rook roken en niet schoon werden. 4 jaar oude bank helemaal onder de thee vlekken en asbak vlekken. Het hele appartment opnieuw gewit moest worden. Een maand huur weg en kostenpost van 3k.
Dus ja als je gaat verhuren en je kan in principe geen kut doen dan wil je zekerheid hebben. Huurders kunnen een maand van te voren niet meer de huur betalen en zeggen je hebt mijn borg. Ze kunnen je hele toko vernachelen en met de noorderzon vertrokken zijn. Ja zal je zeggen, dat is je risico, maar dat risico is nogal eenzijdig in dit land. Dan wil je nog een kleine beetje zekerheid hebben, door de huurder het gevoel te geven dat een kopie paspoort hem of haar niet anoniem maakt. Los van het feit dat men werkcontracten en what not zeer makkelijk kan overhandigen als ze niet hoeven te bewijzen wie ze zijn.
Maar goed dit is aan dovemansoren besteed.
[Voor 15% gewijzigd door Ardana op 17-03-2023 12:14]
Volgens mij mis je het punt dat je ook zonder kopie kan vaststellen wie iemand is. Daarnaast is het niet toegestaan om een kopie te vragen, het is voor iedereen prettig als beide partijen de wet volgen.mannowlahn schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:27:
[...]
Dan wil je nog een kleine beetje zekerheid hebben, door de huurder het gevoel te geven dat een kopie paspoort hem of haar niet anoniem maakt. Los van het feit dat men werkcontracten en what not zeer makkelijk kan overhandigen als ze niet hoeven te bewijzen wie ze zijn.
erg vervelend als alles zo wordt achter gelaten. Sommige mensen zijn zwijnen, zeker als het niet van hun is verbranden ze soms alle schepen achter zich. Zal bij short stay misschien wel meer aan de orde zijn?mannowlahn schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:27:
[...]
<knip>
Imho is het volkomen normaal dat als je als particulier gaat verhuren je risico wil vermijden. In mijn drie jaar als verhuurder heb ik continue gezeik gehad. Huurder 1 liet de boel zo smerig achter dat er twee volle werkdagen nodig waren om een appartement weer verhuurbaar te krijgen.
Verhuurder twee was tien keer erger. Die heeft in een jaar tijd alleen maar binnen gerookt en was een absolute smeerlap waardoor zelf de houten vloer zwarte vet vlekken had. De laden in de keuken rottende groenten had. Compleet boxspring naar de tyfus met brandgaten. Dure vitrages die naar rook roken en niet schoon werden. 4 jaar oude bank helemaal onder de thee vlekken en asbak vlekken. Het hele appartment opnieuw gewit moest worden. Een maand huur weg en kostenpost van 3k.
Dus ja als je gaat verhuren en je kan in principe geen kut doen dan wil je zekerheid hebben. Huurders kunnen een maand van te voren niet meer de huur betalen en zeggen je hebt mijn borg. Ze kunnen je hele toko vernachelen en met de noorderzon vertrokken zijn. Ja zal je zeggen, dat is je risico, maar dat risico is nogal eenzijdig in dit land. Dan wil je nog een kleine beetje zekerheid hebben, door de huurder het gevoel te geven dat een kopie paspoort hem of haar niet anoniem maakt. Los van het feit dat men werkcontracten en what not zeer makkelijk kan overhandigen als ze niet hoeven te bewijzen wie ze zijn.
Ik mag toch wel hopen dat als je gestoffeerd en gemeubileerd verhuurd je dit binnen de huur hebt opgenomen (idd risico dekken) en afschrijft? Dan is het ingecalculeerd en kan je een rekening mee houden bij een wissel.
toen ik lang geleden hoorde moest ik gewoon alles zelf regelen. vloeren, gordijnen etc. juist om dit soort dingen te voorkomen. Volgens mij heel gangbaar, maar ander segment vrije huur misschien.
[Voor 11% gewijzigd door Ardana op 17-03-2023 12:14]
Het mag dus niet, simpel. je hoeft geen kopie te maken maar mag wel vragen aan iemand om zich te legitimeren. dat is toch voldoende? heb je het ook gezien maar niet in je bezit.Wolly schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:36:
[...]
Volgens mij mis je het punt dat je ook zonder kopie kan vaststellen wie iemand is. Daarnaast is het niet toegestaan om een kopie te vragen, het is voor iedereen prettig als beide partijen de wet volgen.
als je een kopie van je paspoort geeft moet je er altijd op zetten dat het een kopie is, zodat niemand het nog kan gebruiken. tenminste, dat doe ik bij online identificeren bijvoorbeeld bij het openen van bankrekeningen. gewoon in paint op meerdere plekken kopie zetten en de dingen als bsn (deels) zwart maken.
El Capitan schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:45:
[...]gewoon in paint op meerdere plekken kopie zetten en de dingen als bsn (deels) zwart maken.
offtopic:
Daar heeft de overheid een app voor ontwikkeld.
Daar heeft de overheid een app voor ontwikkeld.
Ik was niet op de hoogte dat als verhuurder je geen kopie mag vragen, ik huur nu bij Mvgm en daar moest ik kopie meesturen. In principe is tonen paspooort bij sleutel overdracht voldoende. Zolang je maar zeker weet dat die persoon daadwerkelijk is wat beweerd wordt.Wolly schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:36:
[...]
Volgens mij mis je het punt dat je ook zonder kopie kan vaststellen wie iemand is. Daarnaast is het niet toegestaan om een kopie te vragen, het is voor iedereen prettig als beide partijen de wet volgen.
Het ging mij om het feit dat men totaal ongepast reageert op dit stuk. Als of we de eerst geborene opeisen.
Ben je verhuurder maar zelf ook huurder?mannowlahn schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:05:
[...]
Ik was niet op de hoogte dat als verhuurder je geen kopie mag vragen, ik huur nu bij Mvgm en daar moest ik kopie meesturen. In principe is tonen paspooort bij sleutel overdracht voldoende. Zolang je maar zeker weet dat die persoon daadwerkelijk is wat beweerd wordt.
Het ging mij om het feit dat men totaal ongepast reageert op dit stuk. Als of we de eerst geborene opeisen.
Correct. Appartement was te klein voor gezin en kopen in Amsterdam vond en vind ik te duur. Heb nu 5 woonlagen in totaal 180m2 voor 2250 euro in Amsterdam. Woz van dit pand is 1.4 miljoen, dus wat mij betreft een goede deal zo.Henkdezoveelste schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:07:
[...]
Ben je verhuurder maar zelf ook huurder?
Let op:
Dit topic is WEL voor:
* Discussies over aankopen van vastgoed als investering
* Discussies over verhuur van vastgoed aan particulieren / zakelijk
* Discussies over maatschappelijke ontwikkelingen rondom vastgoed als investering (aankoop dan wel aankoop & verhuur).
Dit topic is NIET voor:
* Discussies over de ethiek van het verhuren.
Dit topic is WEL voor:
* Discussies over aankopen van vastgoed als investering
* Discussies over verhuur van vastgoed aan particulieren / zakelijk
* Discussies over maatschappelijke ontwikkelingen rondom vastgoed als investering (aankoop dan wel aankoop & verhuur).
Dit topic is NIET voor:
* Discussies over de ethiek van het verhuren.