Jeroenneman schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:20:
[...]
Dat is geheel jouw invulling, projecteer jouw gedrag niet op anderen, je zou nog eens voor verassingen kunnen komen te staan.
Ik heb niet gehamsterd, want dat is gewoon onfatsoenlijk. Net zoals ik ook geen geld wil verdienen aan andermans dak boven zijn/haar hoofd. Legaal is het zeker, "eerlijk" betwijfel ik.
Beleggen is wel degelijk iets anders, en helemaal niet de zero-sum game die jij voorstelt (mijn winst is een anders verlies).
Investeer dan in duurzame energie, groene fondsen of bedrijven die jij simpelweg een warm hart toedraagt. Maar simpelweg stenen opkopen en dan beweren dat je "eerlijk" geld verdient, nah, daar geloof ik geen snars van.
Daarom zeg ik ook 'grotendeels' (kortom een groot deel van de bevolking).
Er zijn altijd de moraalridders zoals jij die alleen maar 100% alles goed doen voor anderen en nooit iemand zullen benadelen.
De koersen stijgen niet uit zichzelf, de aandeelhouder bepaald wat een bedrijf waard is.
Als jij bij een bepaalde koers aandelen koopt, verkoopt een ander het bij die koers.
Dus als het daarna stijgt, dan heeft de ander verlies.
Als het daarna daalt, heb jij verlies.
Vastgoed is wel degelijk 'eerlijk' geld verdienen en niet 'simpelweg' stenen opkopen, maar volgens jouw moraal is het niet eerlijk.
Zoals ook al vaak aangegeven draag jij het kapitaal wat een ander vaak niet heeft, daarbij heb je ook alle lasten en risico's ( schade, natuurrampen, ramphuurders etc) en daarvoor in de plaats kan je geld verdienen.
Precies wat een bedrijf en ondernemer ook doet.
Net zoals de directeur van een bedrijf veel meer verdient dan zijn werknemers ondanks dat hij zonder zijn werknemers niks verdient.
Maar hij draagt wel alle risico terwijl de werknemer allerlei sociale vangnetten heeft.
Zo werkt het nou eenmaal in deze kapitalistische wereld.
Maar goed, dat is een hele andere discussie.
Het gaat in dit topic over de ontwikkelingen, kansen en problemen van investeren in vastgoed.
Het gaat hier niet over het afzeiken van mensen die het doen.