@
Citroentjuh ik heb het niet over "een pandjesbaas" en "wegkapen van woningen voor starters".
Ik heb het simpelweg over het feit dat als er een max. huur gevraagd mag worden van 3.5% van de WOZ waarde, dit betekend dat er geen nieuwe huurhuizen meer bij zullen komen omdat elke investering hierin een negatief rendement gaat opleveren. Dat is dus ook geen nieuwbouw huur meer.
Het is net zoiets als tegen de auto industrie zeggen, allemaal mooi en aardig, maar vanaf 2023 mogen nieuwe auto's nog maar maximaal 2500 euro kosten. Oh ja, de regels waar ze aan moeten voldoen blijven hetzelfde (of worden zelf strenger). Wat denk jij dat een Volkswagen gaat doen, auto's voor 2500 euro verkopen en per auto 10K+ verlies maken?
En ja, ik ben een particuliere verhuurder. Een best wel nette als zeg ik hetzelf, fatsoenlijke huren, goed onderhoud etc. Ook denk ik niet dat ik iets heb "weggekaapt" voor kopers als panden al meerdere jaren te koop stonden etc. Maar zeker, ik wil er graag wel iets aan verdienen, tegen een negatief rendement ga ik dan ook niet verhuren.
De overheid moet de juiste regels vaststellen zodat dat voor de maatschappij goed kan werken. Maar alleen kijken naar uitwassen en dat als standaard en de/alle particuliere verhuurders daarvan de schuld geven is natuurlijk onzin.
Kom ik dus terug bij mijn punt richting @
President een maximale huur van 3.5% tov de WOZ is simpelweg te laag om, terugkomend op dit topic, nog iets te doen met betrekking tot vastgoed als investering.