Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Dit is toch de Precept? Een conceptauto. Of nemen ze die nu ook echt in productie?Pure8 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:50:
Voor al diegene die t.g.v. het leasecontract nog geen P2 kunnen rijden en nog ‘een jaartje’ moeten wachten:
Hier is de P3:
[Afbeelding]
Dacht dat de Polestar 3 een SUV zou worden!Afrokwijt schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:16:
Holy crap ik zie inderdaad de post op Instagram, de Precept wordt een productieauto.
Ik ben van mijn Volvo’s al een aantal jaren ACC gewend en dan leer je vanzelf wel af om je voet ‘gespannen’ bij de pedalen in de buurt te houden. Uiteraard wel alert zijn, maar toch ook relaxed zitten. De grap van ACC is juist dat het heel ontspannend moet zijn, je moet er alleen even geloof in krijgen er aan wennen, en je binnen het redelijke aan over durven te geven.Afrokwijt schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:53:
Ik vond de ACC trouwens fijn werken in de files die ik gister gelijk had, en dan creep off.
De auto komt volledig tot stilstand en als de voorganger binnen 3 sec weer beweegt, beweeg je weer mee. Als de ACC actief is, dan is de set speed geel van kleur. Het getal wordt dan na 3 sec grijs. Rijdt je voorganger dan weg, dan blijf je stilstaan. Enige wat je hoeft te doen als je voorganger gaat rijden, is de reset speed knop indrukken (pijltje naar boven links op het stuur).
Ik vind dit echt een stuk fijner dan mijn oude automaat. Ongeveer zelfde idee, alleen als de ACC wordt geannuleerd, dan begint de auto vanzelf weer te rollen because automaat. Dat annuleren voorkwam je door de rem in te trappen tot je voorganger gaat rijden. Dat is toch voetenwerk. In de Polestar hoef ik alleen op het knopje te drukken. Toch een stuk relaxter weer.
Echter ook daarbij wel echt een minpunt gevonden. Ik gebruik mijn voet al minder op de snelweg sinds mijn vorige auto met ACC. Ik vind het comfortabel om mijn voet als op de buitenkant wreef dichtbij de rem te houden als er geen hond op de weg is. Dat kan echter niet bij de P2. De pedaalruimte zit iets lager dan de vloer. Gaat vanuit voor in een helling omhoog, omdat onder je reet de accu zit. Hierdoor zat ik dus constant met mijn been in 1 houding, voet net boven het stroompedaal, omdat de ACC al het werk doet. Ik ga vandaag kijken of ik iets kan aanpassen aan de zithouding om dat op te lossen, maar ik kreeg daardoor wel een beetje last van mijn onderrug.
Ik zette mijn voet losjes voor de pedalen tegen de tunnel, een beetje gedraaid, maar wel zonder spieren aan te spannen. Als er voor je iets gebeurd houdt de auto immers al vanzelf wel in, dat voel je gebeuren en dan heb je millisecondes genoeg om je voet alsnog ‘paraat’ te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 26-09-2020 10:42 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Klopt helemaal! Stond deze morgen op de frontpagina van een Zweedse krant: “Nya Polestarmodellen, konceptet massproducerars” (het nieuwe Polestarmodel, het koncept wordt in massa geproduceerd)Afrokwijt schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:16:
Holy crap ik zie inderdaad de post op Instagram, de Precept wordt een productieauto.
Maar echt topic is dit bericht niet, natuurlijk.
Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Is dat recentelijk onthuld? Prachtig ding.Pure8 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:50:
Voor al diegene die t.g.v. het leasecontract nog geen P2 kunnen rijden en nog ‘een jaartje’ moeten wachten:
Hier is de P3:
[Afbeelding]
Ik hoop eigenlijk wel dat het moederbedrijf gaandeweg meer productie overhevelt naar Zweden.
Precept is overduidelijk een studiemodel/concept en kan niet zo op de markt worden gebracht. Zal nog wel een jaar of 2-3 duren. Kan korter zijn, maar ik zou geen rekening houden met zomer 2021.Conijntje schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:57:
[...]
Wanneer komt hij uit enig idee? Wil rond juni/juli overstappen naar een EV.
Waarom?naii11 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:40:
[...]
Ik hoop eigenlijk wel dat het moederbedrijf gaandeweg meer productie overhevelt naar Zweden.
De S90 wordt bijvoorbeeld ook in China gemaakt en die is minstens zo mooi als de eerder in Zweden gemaakte exemplaren. En de S60 die in de US gemaakt wordt ook toch?
Kan ik die p8 nog afbestellen? Kolere wat een mooie auto. Beetje wat tesla heeft laten liggen wat mij betreft met hun model s (gebrek aan nieuw design).Pure8 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:50:
Hier is de P3:
[Afbeelding]
Maar is het ook dezelfde prijsklasse? Lijkt me een auto die met de model s moet concurreren? (En dan past hij bij velen niet meer in het leasebudget, ikzelf zou nog een stapje moeten maken tot in de boardroom om zoiets te kunnen rijden - leasepolicies zijn op veel plekken uitgekleed)
Hmmm.....leuk om te zien, maar ik word eerlijk gezegd niet heel blij van deze kleuren. Misschien leuk in het straatbeeld, maar ik zou er nooit een van kiezen denk ik.Jazzjunkie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:27:
Vanochtend aan het spelen geweest in photoshop
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
vind zelf groen, bruin, chrome en mat zilver wel gaaf!
Chinees vakmanschap heb ik veel hoger zitten dan Westerse arbeiders. Dat is het punt niet.Mga1600 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:44:
[...]
Waarom?
De S90 wordt bijvoorbeeld ook in China gemaakt en die is minstens zo mooi als de eerder in Zweden gemaakte exemplaren. En de S60 die in de US gemaakt wordt ook toch?
Het gaat mij meer erom dat Europa ook een centrum van productie van toekomstbestendige mobiliteit moet worden. Vergis je niet, dergelijke auto's vallen onder high tech. Dat is zo'n beetje het laatste waarin Europa nog de neus voor heeft. En het is goed voor de handelsbalans.
Velen hebben het niet door, maar als dit allemaal zo doorgaat, is Europa over 20-30 jaar niet meer dan een blank Afrika. Landbouw, grondstoffen en toerisme en verder niets te vertellen. Zoals de VS op dit moment bijna is.
Ik denk dat de auto’s waar het om gaat wel ‘designed in Sweden’ zullen zijn.naii11 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:47:
[...]
Chinees vakmanschap heb ik veel hoger zitten dan Westerse arbeiders. Dat is het punt niet.
Het gaat mij meer erom dat Europa ook een centrum van productie van toekomstbestendige mobiliteit moet worden. Vergis je niet, dergelijke auto's vallen onder high tech. Dat is zo'n beetje het laatste waarin Europa nog de neus voor heeft. En het is goed voor de handelsbalans.
Velen hebben het niet door, maar als dit allemaal zo doorgaat, is Europa over 20-30 jaar niet meer dan een blank Afrika. Landbouw, grondstoffen en toerisme en verder niets te vertellen. Zoals de VS op dit moment bijna is.
Ook ik geloof trouwens dat we ons in Europa veel sterker onderling moeten verbinden om een macht te vormen, we liggen nu op een koers om over een paar decennia ‘de derde wereld’ te gaan zijn.maar dat heeft niets met Polestar te maken.
Mwah. Designed in. Dat heeft voor mij vrij weini betekenis.Vast dat de reguliere Volvo's in Zweden zullen zijn ontworpen, maar ik denk dat weinig aan de aandrijflijn van de Polestar uit Zweden komt. China heeft mer kennis en know how van EV's dan Zweden. Daarbij is heel belangrijk dat, in de industriële productie, de locatie waar daadwerkelijk wordt geproduceerd langzamerhand ook de kennis van ontwikkeling in handen krijgt. China maakte decennialang enkel de elektronica, terwijl het elders werd ontwikkeld. Na een tijd leerden ze het zelf, en maakten ze het zelfs beter. Denk aan telecommunicatie, mobiele telefoons etc.Mga1600 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:09:
[...]
Ik denk dat de auto’s waar het om gaat wel ‘designed in Sweden’ zullen zijn.
Ook ik geloof trouwens dat we ons in Europa veel sterker onderling moeten verbinden om een macht te vormen, we liggen nu op een koers om over een paar decennia ‘de derde wereld’ te gaan zijn.maar dat heeft niets met Polestar te maken.
Nee ik bedoel niet dat de Polestar van Europa een primaire samenleving zal maken, maar vandaar mijn wens dat dergelijke auto's in Europa worden ontwikkeld en geproduceerd.
Kijk naar BYD, grootste elektrische bussenbouwer ter wereld.. Al 10 jaar.
[ Voor 16% gewijzigd door naii11 op 26-09-2020 11:18 ]
De motoren van de Polestar 2 zijn door Siemens-Valeo geproduceerd.naii11 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:17:
[...]
Mwah. Designed in. Dat heeft voor mij vrij weini betekenis.Vast dat de reguliere Volvo's in Zweden zullen zijn ontworpen, maar ik denk dat weinig aan de aandrijflijn van de Polestar uit Zweden komt. China heeft mer kennis en know how van EV's dan Zweden. Daarbij is heel belangrijk dat, in de industriële productie, de locatie waar daadwerkelijk wordt geproduceerd langzamerhand ook de kennis van ontwikkeling in handen krijgt. China maakte decennialang enkel de elektronica, terwijl het elders werd ontwikkeld. Na een tijd leerden ze het zelf, en maakten ze het zelfs beter. Denk aan telecommunicatie, mobiele telefoons etc.
Nee ik bedoel niet dat de Polestar van Europa een primaire samenleving zal maken, maar vandaar mijn wens dat dergelijke auto's in Europa worden ontwikkeld en geproduceerd.
Kijk naar BYD, grootste elektrische bussenbouwer ter wereld.. Al 10 jaar.
Batterij ontwikkelt door LG Chem en Volvo.
De productie vindt inderdaad plaats in China, maar zonder ontwerp kun je niks produceren. China loopt juist achter op het gebied van ontwerpen. Met ontwerp wordt niet alleen de buitenkant bedoeld, maar ontwerpen als engineering. Daar zit ook het grote verschil tussen de Europese automerken en de Chinese merken. Dat is veel belangrijker, productie centra worden over en nergens geplaatst. Maar dat zie je niet bij R&D centers die staan dikwijls allemaal in Europa en dat heeft een reden.
Het ook met cultuur te maken. Een meer Aziatische cultuur heeft als probleem dat vrij denken niet echt geaccepteerd wordt. Daarom zijn we goed in r&d. Om dat goed te doen moet je onafhankelijk kunnen denken. In China het vooralsnog te afhankelijk van de groep. Dat is waarom ze goed zijn in verbeteren en kopiëren. Maar helemaal zelf bedenken? Dat is er door ‘de partij’ grondig uitgeramd. Ze doen wel pogingen, de enige reden dat China het beter doet is omdat ze vrijer geworden zijn. Misschien dat ze de beland weten te vinden, maar voorlopig zijn ze vooral goeden hetzelfde als anderen te doen en dat te verbeteren.BlacKstaR- schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:28:
[...]
De motoren van de Polestar 2 zijn door Siemens-Valeo geproduceerd.
De productie vindt inderdaad plaats in China, maar zonder ontwerp kun je niks produceren. China loopt juist achter op het gebied van ontwerpen. Met ontwerp wordt niet alleen de buitenkant bedoeld, maar ontwerpen als engineering. Daar zit ook het grote verschil tussen de Europese automerken en de Chinese merken. Dat is veel belangrijker, productie centra worden over en nergens geplaatst. Maar dat zie je niet bij R&D centers die staan dikwijls allemaal in Europa en dat heeft een reden.
Daarnaast is het ook we tijd om te stoppen met de naïviteit. In China mag je alleen een bedrijf hebben samen met een Chinees bedrijf. Tijd om die regel omgekeerd ook toe te passen. Geen volledig Chinese eigenaren meer dus.
Om maar met deur in huis te vallen: het rijdt fantastisch.
Maar over de afwerking heb ik wel mijn bemerking. Er zijn onderdelen in het interieur die echt wel een stukje beter hadden gemogen. Hard plastic vind ik niet meer kunnen in een auto van minimaal 60k. Het grootste “probleem” had ik met de stoffen bekleding. Ik stapte na ruim een uur uit met een klamme, vochtige rug. Dacht even dat het van de “spanning” was gekomen, maar hier al lezende hebben meer mensen deze ervaring. Zal dus leer moeten worden, al vind ik af fabriek (4,5k) fors aan de prijs. Leaseplan kan ook na fabriek de stoffen voor leer vervangen, en dan kost dit ca. 2k (wat in de leaseprijs) verdisconteerd wordt. Ik weet alleen niet welke delen wel en welke niet gedaan worden. Moet ik nog uitzoeken tenzij van jullie iemand dit weet.
Verder echt heel ontspannen kunnen rijden met de P2. De ACC was een feestje.
Ik heb een auto nodig met een trekvermogen van 1.500kg. De P2 komt als één van de weinigen hiervoor in aanmerking. Concreet is mijn vraagbaak of iemand van jullie inmiddels ervaring heeft met de actieradius van de P2 inclusief zware aanhangwagen. Mijn huidige Mercedes C klasse diesel verbruikt tussen de 1:18 en 1:20 normaal en bij gebruik van de aanhangwagen ca. 1:9 tot 1:10.
Hoe zit dat bij de elektrische P2. Waar kan ik vanuit gaan? Ook het verminderen van de actieradius met ongeveer de helft of nog erger.
Bij Polestar Spaces Eindhoven heb ik deze vraag gesteld en niemand kon mij een antwoord geven.
Ik hoop dat iemand van jullie inmiddels ervaring heeft.
Maar dan moet je dat wel als een verenigd Europa doen. Daar staan we nog erg ver vanaf omdat we 28 koninkrijkjes lijken te hebben die het over weinig serieuze zaken eens kunnen worden en elkaar vliegen af lopen te vangen. Dus als wij ‘streng’ zouden gaan doen richting China, is er altijd wel een ander land wat in het gat springt. Daarmee gaan we het zeker niet redden!Spanky79 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:36:
[...]
Daarnaast is het ook we tijd om te stoppen met de naïviteit. In China mag je alleen een bedrijf hebben samen met een Chinees bedrijf. Tijd om die regel omgekeerd ook toe te passen. Geen volledig Chinese eigenaren meer dus.
We hanteren in West-Europa nog steeds het idee dat alles om ons draait en dat onze norm de wereld-norm zou moeten zijn. Dat konden we misschien vinden in 1900 zo toen een groot deel van de economische stromen via West-Europese hoofdsteden liepen, UK en in zekere zin ook NL nog wereldmachten waren met al die koloniën maar vandaag stellen we qua wereldmacht niet veel meer voor.
Dus inderdaad moeten we enorm op onze tellen passen en gas gaan geven. Dat kan m.i. alleen als tot tot een soort verenigd (west-) Europa komen met centraal beleid en centrale verantwoordelijkheden en centrale macht. Dit is geen stemadvies (haha) , want geen een van de partijen heeft dit in het programma staan ....
Ik weet wat ontwerpen betekent, inderdaad de ontwikkeling en het ingenieurswerk.BlacKstaR- schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:28:
[...]
De motoren van de Polestar 2 zijn door Siemens-Valeo geproduceerd.
Ik zou willen tegenwerpen: kijk naar BYD, XPENG, NIO en andere fabrikanten. Kijk naar CATL (grootste batterijfabrikant en onterwerper ter wereld). China loopt zelfs voor of staat gelijk aan de beste EV fabrikanten, van top tot teen.
Dus je argument snijdt geen hout vrees ik. Dat wij hier die merken/voertuigen (nog) niet zien rijden, wil niet zeggen dat China niet voorloopt of heel erg geavanceerd is. Qua software zijn ze ook top inmiddels.
Ik denk dat het tijd is voor velen om de verwachtingen een beetje bij te stellen. We zitten inmiddels al in het 'nieuwe normaal' wat Chinese high tech betreeft. Hun Huawei loopt zelfs jaren voor op 5g..
Ik denk dat dit een verouderde gedachtegang is en een van de punten die in het Westen vaak wordt genoemd van 'wij kunnen dat beter'. Ik denk dat het onwaar is. Laten we wel zijn. Wat heeft 'vrij denken' te maken met r&d als de opdracht luidt: maak een zuiniger/krachtiger/betrouwbaarder batterij? Dat is gewoon pure beta iq van de ingenieurs, heeft niets met 'out of the box' denken te maken.Spanky79 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:36:
[...]
Het ook met cultuur te maken. Een meer Aziatische cultuur heeft als probleem dat vrij denken niet echt geaccepteerd wordt. Daarom zijn we goed in r&d. Om dat goed te doen moet je onafhankelijk kunnen denken. In China het vooralsnog te afhankelijk van de groep. Dat is waarom ze goed zijn in verbeteren en kopiëren. Maar helemaal zelf bedenken? Dat is er door ‘de partij’ grondig uitgeramd. Ze doen wel pogingen, de enige reden dat China het beter doet is omdat ze vrijer geworden zijn. Misschien dat ze de beland weten te vinden, maar voorlopig zijn ze vooral goeden hetzelfde als anderen te doen en dat te verbeteren.
Kijk naar apps als Wechat, waarmee Chinezen Whatsapp-Facebook-internetbankieren-thuisbezorgd etc hebben gecombineerd in één handige app. Is dat niet out of the box? Of hun voorsprongen op drones (ook gewoon wat je in de mediamarkt kunt kopen. Ik noem dat geen high tech, maar toch is het iets wat in de hele wereld gretig aftrek vindt. Om te zwijgen van hun mobiele telefoons, die inmiddels het grootste marktaandeel ter wereld hebben. Dit is niet 'kopiëren'. Je kunt niet iets kopiëren waar je zelf in voor loopt, zoals 5g etc.
Ik denk dat men echt wat moet leren van hun cultuur, hun wijze van bestuur. Niet 1 op 1 kopiëren, maar wat van leren en her en der iets toepassen in het Westen. Best practices zou je het mee kunnen vergelijken.
Hulde. Jij hebt het door. Ik ben echt bang voor onze toekomst..Mga1600 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:54:
[...]
Maar dan moet je dat wel als een verenigd Europa doen. Daar staan we nog erg ver vanaf omdat we 28 koninkrijkjes lijken te hebben die het over weinig serieuze zaken eens kunnen worden en elkaar vliegen af lopen te vangen. Dus als wij ‘streng’ zouden gaan doen richting China, is er altijd wel een ander land wat in het gat springt. Daarmee gaan we het zeker niet redden!
We hanteren in West-Europa nog steeds het idee dat alles om ons draait en dat onze norm de wereld-norm zou moeten zijn. Dat konden we misschien vinden in 1900 zo toen een groot deel van de economische stromen via West-Europese hoofdsteden liepen, UK en in zekere zin ook NL nog wereldmachten waren met al die koloniën maar vandaag stellen we qua wereldmacht niet veel meer voor.
Dus inderdaad moeten we enorm op onze tellen passen en gas gaan geven. Dat kan m.i. alleen als tot tot een soort verenigd (west-) Europa komen met centraal beleid en centrale verantwoordelijkheden en centrale macht. Dit is geen stemadvies (haha) , want geen een van de partijen heeft dit in het programma staan ....
Weet je wat grappig is. Ik heb zoveel documentaires gezien en literatuur gelezen over Europa. De gemiddelde Han-Chinees, waarvan zij zeggen dat het één volk is en zich ook zo zien, had enkele eeuwen geleden veel meer onderlinge taalkundige verschillen dan een Duitser en een Nederlander. Zij hebben de boel gewoon samengevoegd onder één dak en klaar. Hier zijn juist de verschillen uitvergroot, waardoor je een stuk glas aan diggelen hebt gegooid. Ik hoop dat de Eurosceptici de mond gesnoerd kunnen worden (want veelal op basis van onzin en nepfeiten) en dat de vereniging doorgang kan vinden. Niet met één taal o.i.d. (hoeweel iedereen Engels als tweede taal beheerst en zou kunnen beheersen), maar wel één vuist kunnen maken in de wereld. Moet echt.
Er wordt hier vaker gesproken over ‘afwerking die hoort bij een auto van 60k’ , maar ter nuancering: het is een auto die als V40 bedacht was en die dan in de orde van grootte van 38000-42000 zou hebben gekost. Elektrificatie maakt een auto duur en dat geldt voor alle merken. En daarmee komt hij prijstechnisch een klasse hoger uit dan hij in werkelijkheid ‘verdiend’. Dus ik meen dat je afwerking moet beoordelen tegen auto’s uit de 40k-klasse en niet in de 60-klasse.Jope3 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:52:
Ook ik heb recent een proefrit mogen maken in een P2.
Om maar met deur in huis te vallen: het rijdt fantastisch.
Maar over de afwerking heb ik wel mijn bemerking. Er zijn onderdelen in het interieur die echt wel een stukje beter hadden gemogen. Hard plastic vind ik niet meer kunnen in een auto van minimaal 60k. Het grootste “probleem” had ik met de stoffen bekleding. Ik stapte na ruim een uur uit met een klamme, vochtige rug. Dacht even dat het van de “spanning” was gekomen, maar hier al lezende hebben meer mensen deze ervaring. Zal dus leer moeten worden, al vind ik af fabriek (4,5k) fors aan de prijs. Leaseplan kan ook na fabriek de stoffen voor leer vervangen, en dan kost dit ca. 2k (wat in de leaseprijs) verdisconteerd wordt. Ik weet alleen niet welke delen wel en welke niet gedaan worden. Moet ik nog uitzoeken tenzij van jullie iemand dit weet.
Verder echt heel ontspannen kunnen rijden met de P2. De ACC was een feestje.
Ik heb een auto nodig met een trekvermogen van 1.500kg. De P2 komt als één van de weinigen hiervoor in aanmerking. Concreet is mijn vraagbaak of iemand van jullie inmiddels ervaring heeft met de actieradius van de P2 inclusief zware aanhangwagen. Mijn huidige Mercedes C klasse diesel verbruikt tussen de 1:18 en 1:20 normaal en bij gebruik van de aanhangwagen ca. 1:9 tot 1:10.
Hoe zit dat bij de elektrische P2. Waar kan ik vanuit gaan? Ook het verminderen van de actieradius met ongeveer de helft of nog erger.
Bij Polestar Spaces Eindhoven heb ik deze vraag gesteld en niemand kon mij een antwoord geven.
Ik hoop dat iemand van jullie inmiddels ervaring heeft.
Over zweterigheid van de bekleding in de P2 kan ik niet oordelen, ik heb er nooit in gezeten, maar ik zou denk ik ook de voorkeur geven aan traditionele stof of echt leer. Het prijsverschil voor leren bekleding bij de P2 vind ik ook absurd, zeker als je het vergelijkt met de meerkosten bij een P8 voor leer want daar is het iets van 800 euro.
Ben het grotendeels eens. We moeten oppassen dat we niet toe gaan naar een post democratische wereld. Ofwel geregeerd door China, ofwel door grote techbedrijven. Postrealistiach zijn we al met intersectioneel gedachtengoed.Mga1600 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:54:
[...]
Maar dan moet je dat wel als een verenigd Europa doen. Daar staan we nog erg ver vanaf omdat we 28 koninkrijkjes lijken te hebben die het over weinig serieuze zaken eens kunnen worden en elkaar vliegen af lopen te vangen. Dus als wij ‘streng’ zouden gaan doen richting China, is er altijd wel een ander land wat in het gat springt. Daarmee gaan we het zeker niet redden!
Uiteindelijk is dit natuurlijk ook het idee van ‘Europa’. Alleen is dat in handen gevallen van bureaucraten. En bevolkingen die niet begrijpen dat ons provinciale gevecht met elkaar niets voorstelt in het grotere spel. Bijvoorbeeld: wie heeft straks de meeste invloed in Afrika? Want zodra Azië te duur wordt, gaat alles in Afrika geproduceerd worden ....
Eerlijkheid daar, in een proefrit is de stevige vering vooral leuk. Snel de bocht uit en met heel veel vertrouwen rijden. Dat geeft met 400+pk een grote glimlach. Besef mij wel dat na een half jaar dat wel anders zal zijn.
De vegan stoelen zien er heel gaaf uit en zijn een mooie bewuste keuze. Echter, zou ik toch voor het nappa leer gaan gezien dat ‘polyester’-achtige spul amper ventileert. Dat gaat mij iets te klam worden.
Ik heb overigens mijn zinnen vooral gezet op de P8 en heb goede hoop dag deze comfortabeler zal zijn. Echter merkte ik daar in de T5 Recharge dat het gewicht de demping minder al prettig maakt dan in een T4 R-Design, na vergelijking. Eind november hoop ik de P8 te kunnen proefrijden en pas daarna durf ik te beslissen, de twijfel of dit platform echt 2000+kg BEV aan kan is er toch ingeslopen.
Alternatief zal de Audi Q4 zijn, al vindt ik die wat te schreeuwerig en potsierlijk eigenlijk (en de ID.4 een beetje een dinkytoy). De XC40 vind ik zowel van binnen en buiten mooi en uniek. Daarbij ook praktisch en ruim ingedeeld, zonder lomp te zijn. Dat kunnen Zweden veel beter.
De software in de P2 reageerde en werkte prima, mooi spul allemaal. Al neem ik maar voor lief dat zowel een P8 of Q4 wel wat kinderziekten zal kennen. VAG is daar heel open over en de verhalen over de P2 hier doen mijn vermoeden dat dit ook daar in enige mate speelt. Kan ik mee leven, zeker met het one-pedal driving en lane keeping zaken - heel ontspannen en toch belachelijk snel als je wilt.
Wanneer je kunt leven met wat minder veercomfort is de P2 heel gaaf. Design is uniek van binnen en buiten, en alles zit erop en eraan. Hele bijzondere auto, maar voor mij net te vermoeiend helaas. Ik heb goede hoop op de P8 en kan niet wachten deze proef te rijden.
Punt 1: LG Chem is laatst CATL voorbij gestreefd.naii11 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:00:
[...]
Ik weet wat ontwerpen betekent, inderdaad de ontwikkeling en het ingenieurswerk.
Ik zou willen tegenwerpen: kijk naar BYD, XPENG, NIO en andere fabrikanten. Kijk naar CATL (grootste batterijfabrikant en onterwerper ter wereld). China loopt zelfs voor of staat gelijk aan de beste EV fabrikanten, van top tot teen.
Dus je argument snijdt geen hout vrees ik. Dat wij hier die merken/voertuigen (nog) niet zien rijden, wil niet zeggen dat China niet voorloopt of heel erg geavanceerd is. Qua software zijn ze ook top inmiddels.
Ik denk dat het tijd is voor velen om de verwachtingen een beetje bij te stellen. We zitten inmiddels al in het 'nieuwe normaal' wat Chinese high tech betreeft. Hun Huawei loopt zelfs jaren voor op 5g..
Punt 2: Wat doet BYD, Xpeng of Nio beter dan Tesla, Polestar of Audi op EV gebied dan? Waar lopen zijn in voor volgens jou?
Punt 3: Xpeng software in bijna een copy van Tesla, dus waarom je Xpeng en innovatie in een zin noemt....
Sorry, China heeft het gat significant verkleind maar voorlopen dat betwijfel ik ten zeerste. Automotive industrie lopen ze zeker niet voor, 5G is een totaal andere discussie volgens mij ging het over auto's. Op gebied van auto's hebben ze nog jaren nodig om het gat te verkleinen. Maar die kennis maken ze zich steeds sneller eigen, doordat ze overal in keuken kunnen kijken door al die verplichte joint-ventures.
[ Voor 7% gewijzigd door BlacKstaR- op 26-09-2020 12:16 ]
5g is geen echte innovatie. Meer een range extension op het oude 4gen 3G.BlacKstaR- schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:12:
[...]
Punt 1: LG Chem is laatst CATL voorbij gestreefd.
Punt 2: Wat doet BYD, Xpeng of Nio beter dan Tesla, Polestar of Audi op EV gebied dan? Waar lopen zijn in voor volgens jou?
Punt 3: Xpeng software in bijna een copy van Tesla, dus waarom je Xpeng en innovatie in een zin noemt....
Sorry, China heeft het gat significant verkleind maar voorlopen dat betwijfel ik ten zeerste. Automotive industrie lopen ze zeker niet voor, 5G is een totaal andere discussie volgens mij ging het over auto's..
Is er sprake van Phantom drain bij de Polestar 2?
Wouw; jouw fotoshop skills...Jazzjunkie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:27:
Vanochtend aan het spelen geweest in photoshop
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
vind zelf groen, bruin, chrome en mat zilver wel gaaf!
Ik ga voor 3/6/7
Oké dus zowel op maximaal als op de middenstand kun je met één pedaal rijden?P2Hattem schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:45:
[...]
Na 3200 km op Standaard kan ik wel aangeven dat ik dit zo laat staan. Je pedaal iets minder snel op laten komen en je remt minder hard. Het doseren gaat perfect en je hoeft je voet niet van het pedaal te halen.
Dit vind ik by far één van de gaafste EVs die er nu aankomen/zijn! Hij oogt futuristisch en super snel/stoer. Ben benieuwd wat hij moet gaan kosten, maar neem aan richting de prijs van de Model S/X?Pure8 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:50:
Hier is de P3:
[Afbeelding]
Hier meer informatie;naii11 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:40:
[...]
Is dat recentelijk onthuld? Prachtig ding.
https://www.autoblog.nl/n...recept-goed-nieuws-178304
Ik bedoel in ieder geval geavanceerd, niet per se 'mijlenver' voorlopen. Velen hebben het idee, over China en Chinese producten, dat het allemaal Kruidvat-niveau is. Dat bedoel ik met name. Maar nee, ze hebben meerdere fabrikanten, die in ieder geval prima meekunnen met het beste wat wij hier te bieden hebben in het Westen.BlacKstaR- schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:12:
[...]
Punt 1: LG Chem is laatst CATL voorbij gestreefd.
Sorry, China heeft het gat significant verkleind maar voorlopen dat betwijfel ik ten zeerste. Automotive industrie lopen ze zeker niet voor, 5G is een totaal andere discussie volgens mij ging het over auto's. Op gebied van auto's hebben ze nog jaren nodig om het gat te verkleinen. Maar die kennis maken ze zich steeds sneller eigen, doordat ze overal in keuken kunnen kijken door al die verplichte joint-ventures.
En Polestar is in elk opzicht ook een Chinees merk en fabrikant. Niet om er iets mee te bedoelen, maar het is zo. Geely is namelijk de fabrikant, die tevens eigenaar is van Volvo Cars, en de voertuigen worden in China gebouwd.
Wat ik gewoon wil benadrukken is dat Chinese producten inmiddels op vele vlakken Westerse producten zijn voorbijgestreefd, en op de vlakken waar ze dat nog niet hebben gedaan, zeer snel opkomen. De rest is semantiek.
Hoe je het ook noemt, het is een zeer sterke en stevige verbetering op wat er vooraf bestond, en waar de enige concurrenten uit het westen (Ericsson en Nokia) enkele jaren op achterlopen, en waarop de VS helemaal geen antwoord heeft.Spanky79 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:15:
[...]
5g is geen echte innovatie. Meer een range extension op het oude 4gen 3G.
Geloof het of niet, slechts een 'verlenging' van 4G is het dus niet.
Ik stop maar even met de offtopic.
Goeie, mooie wagen de Polestart 2, die ik gauw in het echt wil bewonderen!
[ Voor 10% gewijzigd door naii11 op 26-09-2020 12:57 ]
Dat is precies hoe ik er naar kijk. De dagen dat alles uit China troep liggen al tijden achter ons. Die fabriek van Geely in China is hypermodern, dus wat dat betreft maak ik mij totaal geen zorgen over de bouwkwaliteit.naii11 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:53:
[...]
Ik bedoel in ieder geval geavanceerd, niet per se 'mijlenver' voorlopen. Velen hebben het idee, over China en Chinese producten, dat het allemaal Kruidvat-niveau is. Dat bedoel ik met name. Maar nee, ze hebben meerdere fabrikanten, die in ieder geval prima meekunnen met het beste wat wij hier te bieden hebben in het Westen.
En Polestar is in elk opzicht ook een Chinees merk en fabrikant. Niet om er iets mee te bedoelen, maar het is zo. Geely is namelijk de fabrikant, die tevens eigenaar is van Volvo Cars, en de voertuigen worden in China gebouwd.
Wat ik gewoon wil benadrukken is dat Chinese producten inmiddels op vele vlakken Westerse producten zijn voorbijgestreefd, en op de vlakken waar ze dat nog niet hebben gedaan, zeer snel opkomen. De rest is semantiek.
Op Autoweek etc. zijn er als het over Volvo of Polestar gaat altijd reageerders die het over ‘Chinese troep’ hebben ( ook als de betreffende auto in Zweden, België of de US is gebouwd) maar als het over BMW gaat hoor je dat nooit terwijl die ook een grote plant hebben in China. En dat Geely ook de grootste aandeelhouder van Daimler is wordt gemakshalve maar vergeten.BlacKstaR- schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:58:
[...]
Dat is precies hoe ik er naar kijk. De dagen dat alles uit China troep liggen al tijden achter ons. Die fabriek van Geely in China is hypermodern, dus wat dat betreft maak ik mij totaal geen zorgen over de bouwkwaliteit.
Kortom ik denk dat Geely best eens wat aan imago-poetsen zou mogen doen!
[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 26-09-2020 13:15 ]
Dat ligt meer aan het niveau op Autoweek, die moeten meestal niks hebben van EV's. Verder zijn het meestal niet de meest geïnformeerde personen die daar een reactie achterlaten (ik druk me maar politiek correct uitMga1600 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:14:
[...]
Op Autoweek etc. zijn er als het over Volvo of Polestar gaat altijd reageerders die het over ‘Chinese troep’ hebben ( ook als de betreffende auto in Zweden, België of de US is gebouwd) maar als het over BMW gaat hoor je dat nooit terwijl die ook een grote plant hebben in China.
Kortom ik denk dat Geely best eens wat aan imago-poetsen zou mogen doen!
P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen
Heb je al proberen te restarten? Home knop (witte streep onderaan het scherm) 20 sec inhouden?Afrokwijt schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:36:
Ik krijg de auto niet meer gestart![]()
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door BlacKstaR- op 26-09-2020 13:42 ]
:strip_exif()/f/image/TqJnR5DvVEAvSKactjB2r1Au.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je het al in het Mandarijn geprobeerd😉😁
[ Voor 6% gewijzigd door Conijntje op 26-09-2020 13:50 ]
De Tesla M3 die we inhaalden zal wel gedacht hebben ‘hûh, 2 tegelijkertijd?’

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Stond een tijdje in de wacht bij support tot ik de technische dienst kreeg. En die vraagt me om de rem in te trappen en ‘m in de D te zetten.
En ja hoor. Hij start.
Volgende keer probeer ik inderdaad ook de reset optie maar dan wil ik het wel verder laten uitzoeken. Moet niet hebben als mn vriendin gaat bevallen dat ik eerst een kwartier rustig moet wachten om het normaals te proberen.
En? Zonder problemen ?BartWNL schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:12:
Moet de middag toch een beetje nuttig besteden![]()
Maar eens uitproberen !
[Afbeelding]
Gestart op welk percentage en was je accu al goed warm na een rit ? Dat zal waarschijnlijk uitmaken..BartWNL schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:34:
Yes, snelheid bungelt rond de 70 kW/h. Maar best prima
Inmiddels staat de teller van mensen die er omheen gelopen hebben al op 4
[Afbeelding]
En de vrouw in de Febo heeft ook interesse in je auto. Of jouw partner?BartWNL schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:34:
Yes, snelheid bungelt rond de 70 kW/h. Maar best prima
Inmiddels staat de teller van mensen die er omheen gelopen hebben al op 4
[Afbeelding]
XC40 EV Pro
Haha nee, niet de partner. Zij was me niet opgevallen, maar lijkt idd wel zo.Petzun schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:31:
[...]
En de vrouw in de Febo heeft ook interesse in je auto. Of jouw partner?
Maar het is net alsof er een lekker wijf naast je loopt, alle gasten staren je na.
Accu was ok op temperatuur, 20 min gereden ervoor. Heb 29 kw/u geladen in 29 min tot 80%JFDv schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:38:
[...]
Gestart op welk percentage en was je accu al goed warm na een rit ? Dat zal waarschijnlijk uitmaken..
Poeh, dat is best langzaam. Zelfs als je 29 kWh in 29 min bedoelt.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ja ik moet nog even opgevoed worden met de correcte terminologie.RichieB schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:09:
[...]
Poeh, dat is best langzaam. Zelfs als je 29 kWh in 29 min bedoelt.
Maar ja, 28,987 kWh in 29 min
Al was die wel al ff klaar voor ik de sessie stopte, wellicht telt hij die minuten ook mee in de totale laadtijd
[ Voor 16% gewijzigd door BartWNL op 26-09-2020 18:23 ]
Ging hier vanzelf. Had de hele stoel ingesteld terwijl m’n vriendin haar profiel aan het instellen was. Switchte naar mijn profiel en de stoel schoof alle kanten op.BartWNL schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:27:
Weet iemand hoe je een stoelinstelling aan een gebruikersprofiel kan koppelen? Of is het alleen mogelijk om op te slaan onder de 2 memory plekken
Ja dacht eerst eigen settings te overschrijven, maar hij slaat ze idd apart op. SupereLScha schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:34:
[...]
Ging hier vanzelf. Had de hele stoel ingesteld terwijl m’n vriendin haar profiel aan het instellen was. Switchte naar mijn profiel en de stoel schoof alle kanten op.
Thanks!
Ik had mijn auto opgeladen tot 100%, 6km gereden naar 98%, parkeren en slapen, wakker worden en rijden en hoepla 95%.BlacKstaR- schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:18:
Maar weer ontopic:

Ben benieuwd wat de verschillen zijn met de P2 qua bugs enzo. Ook de rij ervaring zal anders zijn omdat dit toch echt meer een SUV is. Ik verwacht van Volvo wel een mooi lak werkje. En van het interieur weten we al dat dit dik in orde is qua materialen!
[ Voor 32% gewijzigd door JohnDoe77 op 26-09-2020 21:56 ]
Ik had afgelopen maandag mijn P2 opgeladen naar 80%. Rond de middag klaar.BlacKstaR- schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:18:
Maar weer ontopic:
Vrijdag rond de middag pas weer gebruikt en stond nog steeds op 80%.
Je bedoelt nieuws over je eigen bestelde P8 of meer algemeen P8 nieuws?JohnDoe77 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:55:
Als het goed is over een week meer info vanuit Volvo over de P8!![]()
Ben benieuwd wat de verschillen zijn met de P2 qua bugs enzo. Ook de rij ervaring zal anders zijn omdat dit toch echt meer een SUV is. Ik verwacht van Volvo wel een mooi lak werkje. En van het interieur weten we al dat dit dik in orde is qua materialen!
Bugs ben ik niet zo bang voor. Die zullen er echt nog niet allemaal uit zijn, maar dat wordt allemaal wel opgelost. Ik ben vooral benieuwd naar de rijeigenschappen met het extra gewicht.
Was vorige week bij Volvo dealer en heb gelet op de lak van de Volvo’s. Heb zelf namelijk een P2 void met behoorlijk sinaasappelhuidje. Stonden er allemaal prima bij, behalve 2.... zwarte Volvo’s. Een was een XC90 van 90 mille en die had dezelfde sinaasappelhuid als de mijne. Lijkt wel een algemeen zwarte lak issue. Qua interieur ben ik het met je verwachting eens, deze is al zwaar ok. Wat bugs betreft: ze draaien toch Op dezelfde software?JohnDoe77 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:55:
Als het goed is over een week meer info vanuit Volvo over de P8!![]()
P2 Launch Edition Void 20”
Ik zag het ook bij een BMW en een Mercedes. Zwarte uni lak is blijkbaar niet vergevingsgezind. Het spuit proces zal niet moeilijker moeten zijn dan andere uni, metallic of parelmoerlakken. Maar de zwarte tint maakt de imperfecties wel een stuk zichtbaarder, Overigens is de metallic lak op mijn Skoda superb ook niet super glad, maar door de metaal flakes, valt het een stuk minder op.Cello66 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:27:
[...]
Was vorige week bij Volvo dealer en heb gelet op de lak van de Volvo’s. Heb zelf namelijk een P2 void met behoorlijk sinaasappelhuidje. Stonden er allemaal prima bij, behalve 2.... zwarte Volvo’s. Een was een XC90 van 90 mille en die had dezelfde sinaasappelhuid als de mijne. Lijkt wel een algemeen zwarte lak issue. Qua interieur ben ik het met je verwachting eens, deze is al zwaar ok. Wat bugs betreft: ze draaien toch Op dezelfde software?
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Algemeen; ik begrijp dat Volvo dan met de media campagne gaat starten! Gewicht is gelijk aan de Polestar, die rijdt prima en de Volvo kent natuurlijk zijn suv opbouw, dus dat zal anders zijn.Mga1600 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:22:
[...]
Je bedoelt nieuws over je eigen bestelde P8 of meer algemeen P8 nieuws?
Bugs ben ik niet zo bang voor. Die zullen er echt nog niet allemaal uit zijn, maar dat wordt allemaal wel opgelost. Ik ben vooral benieuwd naar de rijeigenschappen met het extra gewicht.
Ja, qua software wel, maar wellicht is zoiets als de 12v accueen deels hardware ding? En de spiegels kan ik mij ook voorstellen dat Volvo daar gewoon ervaring mee heeft.Cello66 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:27:
[...]
Was vorige week bij Volvo dealer en heb gelet op de lak van de Volvo’s. Heb zelf namelijk een P2 void met behoorlijk sinaasappelhuidje. Stonden er allemaal prima bij, behalve 2.... zwarte Volvo’s. Een was een XC90 van 90 mille en die had dezelfde sinaasappelhuid als de mijne. Lijkt wel een algemeen zwarte lak issue. Qua interieur ben ik het met je verwachting eens, deze is al zwaar ok. Wat bugs betreft: ze draaien toch Op dezelfde software?
Dit zag ik bij terugkomst.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o192w2ruxDs89AQtSrQTrjB3.jpg?f=user_large)
Had niet gedacht dat ik zo snel een andere zou tegenkomen.

Was je daarom bij de baby winkel? Heeft broertje/zusje gekregenAfrokwijt schreef op zondag 27 september 2020 @ 00:36:
Vandaag was het eerste ritje naar een winkel, de Babypark in Veldhoven.
Dit zag ik bij terugkomst.
[Afbeelding]
Had niet gedacht dat ik zo snel een andere zou tegenkomen.
Oei, ben benieuwd. Zin inJohnDoe77 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:02:
[...]
Algemeen; ik begrijp dat Volvo dan met de media campagne gaat starten! Gewicht is gelijk aan de Polestar, die rijdt prima en de Volvo kent natuurlijk zijn suv opbouw, dus dat zal anders zijn.

Ik zie dat je zelf al een foto van de versnapering had gepost, maar ik wilde nog vragen: lekkere Febo gehaald daar op de Fustweg?BartWNL schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:12:
Moet de middag toch een beetje nuttig besteden![]()
Maar eens uitproberen !
[Afbeelding]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Auto reageert normaal bij plaatsnemen in het voertuig. Pook in reverse of drive levert alleen geen beweging op.
Dan de melding “ vermogen verlaagd maximale rijsnelheid berijkt en een schildpad in beeld.
Vrijwel gelijk aan de eerdere melding van 14 september. Toen zijn resteer en updates uitgevoerd volgens dealer maar geen directe oorzaak gevonden.
Wederom op de trailer naar de Volvo dealer.
Zijn er meer auto’s waarbij dit een “standaard “ probleem is?
Vertel haar even wat daar de bijtelling van isFolkery schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:14:
Heb nu een xc90 als leen auto.... met stoel massage....mijn vrouw vraagt al of we deze gaan houden...
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 27-09-2020 09:18 ]
Kom hier ook niet boven de 78 kW bij een SoC van 10% terwijl de laadpalen 175 kW moeten kunnen leveren 😒
![]() | ![]() | ![]() |
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Verwijderd
Truckje geprobeerd met tijdens het starten van het laad proces de kabel aangedrukt houden op de charge port? Las ergens dat de "onderhandeling" anders of kan mislukken of omdat er net niet helemaal lekker contact is tussen laadkabel en charging poort de snelheid lager uitkomt.P2Hattem schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:25:
Mmmm, sta nu bij een Shell Recharge station in Zwolle en zegt de Smoov app dat de QR code niet bij een geldig station hoort?! Dus toch de sleutelhanger maar even gebruikt.
Kom hier ook niet boven de 78 kW bij een SoC van 10% terwijl de laadpalen 175 kW moeten kunnen leveren 😒
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door ach-jee op 27-09-2020 10:33 ]
De auto werd wel herkend door de laadpaal, dat ging echt zonder problemen. Was het starten van de sessie met de QR code wat niet lukte. Het is een NewMotion station, mogelijk dat Smoov (is Allego?) daar niet zo makkelijk mee communiceert?Verwijderd schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:30:
[...]
Truckje geprobeerd met tijdens het starten van het laad proces de kabel aangedrukt houden op de charge port? Las ergens dat de "onderhandeling" anders of kan mislukken of omdat er net niet helemaal lekker contact is tussen laadkabel en charging poort de snelheid lager uitkomt.
Blijkbaar wordt de batterij flink beschermd als ‘ie nog niet opgewarmd is. Uiteindelijk even kort 104 kW gehaald en 2 seconden na de foto (48% SoC) stortte de snelheid weer in naar rond de 70 kW, maar dat is een bekende stap natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/O2Ts0gnHraV7AV7NzLCL4KvK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tO8d7wbkhqCe0ypWYQ9LPZQW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1LbUYDqwxVaoZSqk6Gl8i1eO.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij kwam dit samen met de melding dat er iets met het aandrijfsysteem aan de hand was. Heb verder nergens iets gelezen over alleen deze melding, dus niet een algemeen probleem. Tip: laat ze bij de dealer contact opnemen met Polestar, mijn logs zijn uiteindelijk geanalyseerd door Polestar R&D in Zweden.Folkery schreef op zondag 27 september 2020 @ 07:58:
Afgelopen vrijdag .
Auto reageert normaal bij plaatsnemen in het voertuig. Pook in reverse of drive levert alleen geen beweging op.
Dan de melding “ vermogen verlaagd maximale rijsnelheid berijkt en een schildpad in beeld.
Vrijwel gelijk aan de eerdere melding van 14 september. Toen zijn resteer en updates uitgevoerd volgens dealer maar geen directe oorzaak gevonden.
Wederom op de trailer naar de Volvo dealer.
Zijn er meer auto’s waarbij dit een “standaard “ probleem is?
Nou nou, mijn Model 3 LR AWD gaat gemakkelijk naar 150KW als ie goed leeg is hoor !naii11 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:03:
Zelfs met 75Kw haal je gauw de 80%. Maakt niet zoveel uit denk ik. De Model 3 zou sneller moeten laden, maar daar zie je in het echt ook niet veel van.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dat bedoel ik
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Volgens mij gaat een M3 zichzelf voorbereiden op het laden als je een laadstation in de navigatie zet. De batterij wordt dan al op de heenweg op temperatuur gebracht waardoor je meteen ‘los’ kunt. Dat zou ook een mooi feature zijn voor de PS2 & P8!naii11 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:03:
Zelfs met 75Kw haal je gauw de 80%. Maakt niet zoveel uit denk ik. De Model 3 zou sneller moeten laden, maar daar zie je in het echt ook niet veel van.
Ik had nu nog geen 10 km gereden, dus dan is de batterij nog wel koud vermoed ik?!
Stapte vanochtend in met eigen sleutel en toen waren de settings toch overschreven. Toch maar even puzzelen hoe dit precies werktBartWNL schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:39:
[...]
Ja dacht eerst eigen settings te overschrijven, maar hij slaat ze idd apart op. Super
Thanks!
Klopt. Nou moet ik eerlijk zeggen dat de snelheden van laden bij fastchargers mij in het algemeen in NL tegenvallen. Met name niet superchargers.P2Hattem schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:28:
[...]
Volgens mij gaat een M3 zichzelf voorbereiden op het laden als je een laadstation in de navigatie zet. De batterij wordt dan al op de heenweg op temperatuur gebracht waardoor je meteen ‘los’ kunt. Dat zou ook een mooi feature zijn voor de PS2 & P8!
Ik had nu nog geen 10 km gereden, dus dan is de batterij nog wel koud vermoed ik?!
Als ik dat vergelijk met de filmpjes van Tesla Bjorn in Noorwegen. Strak altijd tegen de max aan van wat d fastchargers kan leveren of de auto op dat moment kan hebben.
Inmiddels wel een hele poos geleden dat ik moest fastchargen. In het begin let je er trouwens op. Ik moest ook een tijd fastchargen omdat ik geen paal heb in de buurt en geen oprit had. Dan ben je er dus automatisch meer mee bezig en mis je ook een stukje gewenning. Nadat je meer gewend bent aan elektrisch rijden is het vaak auto aan de lader gooien en je kijkt er niet meer naar. Gaat zo snel dat je vaak al klaar bent als je terugkomt.
Vrij onzinnige optie met beperkte tijdswinst en behoorlijk extra verbruik.P2Hattem schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:28:
[...]
Volgens mij gaat een M3 zichzelf voorbereiden op het laden als je een laadstation in de navigatie zet. De batterij wordt dan al op de heenweg op temperatuur gebracht waardoor je meteen ‘los’ kunt. Dat zou ook een mooi feature zijn voor de PS2 & P8!
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Na 10km gaan snelladen zal niet de beste waardes opleveren inderdaad.P2Hattem schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:28:
[...]
De accu dient goed voorverwarmd te zijn. Een minuut of 30 rijden met snelheden boven de 80km/h zal een stuk betere resultaten geven.
/f/image/t9l8CpI0YSLzzZmVdEaQZG9f.png?f=fotoalbum_large)
Update: na een reset van het middenscherm (20 seconden home knop) is de synchronisatie weer ok. Alleen geen internet nu ? (Wolkje met een streep erdoor?)
[ Voor 13% gewijzigd door JFDv op 27-09-2020 16:02 ]
Ben ik niet met je eens. In de winter met een koude batterij aankomen bij een snellader is echt funest voor de snelheid. Het extra verbruik heb je tijdens het laden echt zo eruit door de hogere snelheid.kdeboois schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:08:
[...]
Vrij onzinnige optie met beperkte tijdswinst en behoorlijk extra verbruik.
Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR
Hoe heb je dat er ‘zo uit dan’ ? Het zijn volgens mij gewoon onnodige verliezen zeker omdat het snelladen zelf de batterij al opwarmt.rmathijssen schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:42:
[...]
Ben ik niet met je eens. In de winter met een koude batterij aankomen bij een snellader is echt funest voor de snelheid. Het extra verbruik heb je tijdens het laden echt zo eruit door de hogere snelheid.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Heel simpel: je gaat geen hoge snelheden halen bij een koude batterij, en het opwarmen tijdens/door het laden gaat niet snel waardoor je er eigenlijk de hele laadsessie daar last van hebt, vooral omdat je de hogere snelheden aan het begin zal halen. Bij preheat begin je gelijk volle bak doordat de batterij gelijk op temperatuur is. Als je de eerste 10 minuten gemiddeld 60 kW meer vermogen hebt kom je al snel uit op zo'n 10 kWh extra laden bij een verwarmde batterij in de eerste 10 minuten. Dat wordt bij lange na niet verbruikt bij de preheat, dus dat is gewoon winst op je laadtijd.kdeboois schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:48:
[...]
Hoe heb je dat er ‘zo uit dan’ ? Het zijn volgens mij gewoon onnodige verliezen zeker omdat het snelladen zelf de batterij al opwarmt.
Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR
Was al voor de reset zo, staat een x door het 4G signaal. Heb ik sinds van de week ook, ook indien ik een wifi verbinding maak met iets anders heeft die geen internet verbinding. Contact opgenomen met Polestar support, kunnen niets doen, mag nu naar een Volvo dealer voor een update welke dit zou oplossen. Fijn probleem zeg maarJFDv schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:51:
Vreemde bug. De accu staat op 70% en ik moet nog 20 meter. En dan voorspelt Google dat ik op 47% sta. Dus dat synchronisatie tussen de auto en Google lijkt even in de war. [Afbeelding]
Update: na een reset van het middenscherm (20 seconden home knop) is de synchronisatie weer ok. Alleen geen internet nu ? (Wolkje met een streep erdoor?)
[Video: https://i.imgur.com/HXeymXq.mp4]
Wellicht heeft iemand er wat aan
Kan zomaar aan de laadpaal liggen... Hoeft niet de auto te zijn.P2Hattem schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:25:
Mmmm, sta nu bij een Shell Recharge station in Zwolle en zegt de Smoov app dat de QR code niet bij een geldig station hoort?! Dus toch de sleutelhanger maar even gebruikt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik stond met de Model 3 in Duitsland bij een 175kW Allego snellader. Ik was de enige en de Model 3 haalt 250kW bij V3 SuC’s.naii11 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:03:
Maximale snelheid: 43kW met een kleine piek naar 70kW.
Niet altijd dus...DennusB schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:04:
[...]
Nou nou, mijn Model 3 LR AWD gaat gemakkelijk naar 150KW als ie goed leeg is hoor !
zoals ik hierboven aangeef.
Zelfs bij de SuC Rijswijk wat V3 is haalde ik laatst belachelijk lage snelheden...
Ik kwam daar met 28% aan en kwam niet boven de 70kW.
Dat ik 250kW met 28% soc niet zou halen snap ik, maar boven de 150kW zou hij zeker moeten zitten.
Ik ben het wel met @kdeboois eens, die optie zat er namelijk niet altijd in en de tijdswinst valt reuze mee.rmathijssen schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:42:
[...]
Ben ik niet met je eens. In de winter met een koude batterij aankomen bij een snellader is echt funest voor de snelheid. Het extra verbruik heb je tijdens het laden echt zo eruit door de hogere snelheid.
Vroeger begon je iets lager en binnen een paar minuten was hij opgewarmd door het snelladen.
Ik zou het graag uitzetten in mijn Tesl, maar dat ja niet.
Ah ok. Verklaart waarom ik gisteren Spotify niet aan de praat kreeg (niet lang geprobeerd en gewoon de radio aan gedaan). Losstaand van de onjuiste synchronisatie dus. Nou ook maar naar de garage voor een update. Denk dat ik maar even voortmodder tot mijn winterbanden er zijn en gemonteerd worden. Dat duurt nog even dus misschien zijn er dan gelijk weer wat meer updates uitgevoerd. Hopelijk leest Polestar mee 😉arwindezeeuw schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:58:
[...]
Was al voor de reset zo, staat een x door het 4G signaal. Heb ik sinds van de week ook, ook indien ik een wifi verbinding maak met iets anders heeft die geen internet verbinding. Contact opgenomen met Polestar support, kunnen niets doen, mag nu naar een Volvo dealer voor een update welke dit zou oplossen. Fijn probleem zeg maar
Zou niet weten waarom je dit uit zou willen zetten. De Tesla doet het alleen als het nodig is. Optimaal DC laden gaat bij iets van 25/30 graden van het accu pack. Waarom niet even helpen als het koud is. Kan me voorstellen dat Volvo dit ook in de software gaat bouwen op termijn. Je wilt auto’s zo snel mogelijk weer bij een DC lader weg hebben. Die 2/3kWh die je gebruikt heb je binnen een minuut weer geladen bij een DC lader, kost niet veel, en het kan je een flinke tijdwinst opleveren. Met name bij lage temps en koude accu natuurlijk.BlakHawk schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:33:
[...]
Ik ben het wel met @kdeboois eens, die optie zat er namelijk niet altijd in en de tijdswinst valt reuze mee.
Vroeger begon je iets lager en binnen een paar minuten was hij opgewarmd door het snelladen.
Ik zou het graag uitzetten in mijn Tesl, maar dat ja niet.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
60 graden...Inspired schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:18:
[...]
Zou niet weten waarom je dit uit zou willen zetten. De Tesla doet het alleen als het nodig is. Optimaal DC laden gaat bij iets van 25/30 graden van het accu pack. Waarom niet even helpen als het koud is. Kan me voorstellen dat Volvo dit ook in de software gaat bouwen op termijn. Je wilt auto’s zo snel mogelijk weer bij een DC lader weg hebben. Die 2/3kWh die je gebruikt heb je binnen een minuut weer geladen bij een DC lader, kost niet veel, en het kan je een flinke tijdwinst opleveren. Met name bij lage temps en koude accu natuurlijk.
Omdat het (voor mij) vaak onzin is. Zonde van die weggegooide energie.
Deze optie zat er afgelopen winter nog niet in en ik heb daar nooit echt last van ondervonden.
Leuk dat het kan, maar ik had liever de optie gehad om dit in of uit te schakelen.
Nee, 60 graden is veel te warm. Je auto gaat flink koelen vanaf 45 graden bij DC laden. Als je het niet wil stel je gewoon de route niet in naar de SuC.BlakHawk schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:54:
[...]
60 graden...
Omdat het (voor mij) vaak onzin is. Zonde van die weggegooide energie.
Deze optie zat er afgelopen winter nog niet in en ik heb daar nooit echt last van ondervonden.
Leuk dat het kan, maar ik had liever de optie gehad om dit in of uit te schakelen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dit topic is gesloten.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.