Je granny charger limiteert sowieso op 10A.Quark2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:49:
[...]
[p2]
Ik heb mijn Polestar2 in het begin aan de granny charger geladen omdat de druppel van de thuislaadpaal nog niet was afgeleverd. Geen problemen mee gehad. Ik had de amperage voor de zekerheid teruggeschroefd naar 12A.
Zijn er andere P2-eigenaren die het instellingenmenu niet meer (consistent) tevoorschijn kunnen toveren? Bij mij blijft de auto de klimaatinstellingen laten zien ongeacht het ‘scherm’ waar ik in zit.
@ach-jee dit had ik gisteren 1x. Aan de bovenzijde een paar keer van scherm gewisseld en toen was het weer normaal.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Heb ik ook sinds die Android 10 update in de P2.ach-jee schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:53:
Zijn er andere P2-eigenaren die het instellingenmenu niet meer (consistent) tevoorschijn kunnen toveren? Bij mij blijft de auto de klimaatinstellingen laten zien ongeacht het ‘scherm’ waar ik in zit.
Wisselen tussen de home button en de 4 vierkantjes blijft klimaat instellingen, geen instellingen menu.
Na een reset gaat het (even) goed.
Workaround: Als je even wisselt tussen de vierkantjes en het autootje ernaast (auto instellingen menu) dan staat het instellingen menu er wel.
Krijg net bericht dat die update er aan komt. Hoop dat dat het oplost.
Voucher werd mij 3 weken geleden beloofd.High-Voltage2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:36:
[...]
Ik heb mijn LM verzocht ook een klacht neer te leggen bij Polestar of het achterblijven van de app.
Tot nu toe nog geen reactie gehad van LM noch van Polestar.
Hoeveel tijd zat er bij jou tussen? Ik weet dat je een paar weken geleden gepost had dat je werd gebeld door Polestar zelf naar aanleiding van je klacht.
Ik heb de P2 zakelijk gekocht en mijn bijgeschreven tegoed was ook 500 euro.petervanstuiven schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:06:
[...]
Heb je prive of zakelijk gekocht? Bij zakelijk aanschaf wordt de BTW (16% Duitsland) direct verrekent. Bij prive aankoop zou je wel € 500 moeten krijgen.
Hallo,
Ik overweeg heel sterk een P2 en volg hier al enige maanden met veel belangstelling jullie commentaren, maar nu het moment om te beslissen stilaan begint te naderen krijg ik toch weer wat EV stress en bij deze enkele vragen om zeker te zijn dat ik niks pijnlijk over het hoofd zie.
Even kaderen: ik woon in een appartement, met staanplaats in de parkeergarage. Ik heb aan die staanplaats een gewoon (monofasig) stopcontact, aangesloten op de elektriciteitskast van mijn appartement. Idee is om dat stopcontact eraf te gooien en daar dan een laadpaal op te zetten.
Mijn dagelijks woon-werk verkeer is een 120km per dag.
- Ik ga ervanuit dat volgens hierboven beschreven methode gewoon aan 3,7kW zal kunnen opladen, waarmee ik (ook in de winter) op een nacht tijd (neem 8u) netjes mijn 120km traject kan bijtanken (ik las hier net boven dat P2 slechts aan 10A kan opladen monofasig, maar ik vermoed dat dat met de gewone granny is, en niet via een laadpaal waar je volgens mij gewoon wel aan 16A monofasig kan opladen). Voor de uitzonderingen dat ik hem helemaal leegrijd en snel terug nodig heb kan ik altijd naar een openbare snellaadpaal.
- Geen netwerkverbinding in die parkeergarage. Ik ben al aan het informeren bij LM of hier een workaround voor mogelijk is? (via bluetooth gegevens uit de paal halen en op een ander moment doorsturen? ofzo)
- OTA update. Downloaden moet hij uiteraard uit de kelder zijn waar geen verbinding is, Verder geen issue veronderstel ik?
- Als ik het zowat lees de afgelopen maanden lijken me de ergste problemen stilaan wel van de baan met de P2.
Ik denk dat het in principe allemaal mogelijk is, maar om geen pijnlijke verrassingen te hebben vraag ik maar liever eens of ik nergens een bananenschil gemist heb.
Dank
Ik overweeg heel sterk een P2 en volg hier al enige maanden met veel belangstelling jullie commentaren, maar nu het moment om te beslissen stilaan begint te naderen krijg ik toch weer wat EV stress en bij deze enkele vragen om zeker te zijn dat ik niks pijnlijk over het hoofd zie.
Even kaderen: ik woon in een appartement, met staanplaats in de parkeergarage. Ik heb aan die staanplaats een gewoon (monofasig) stopcontact, aangesloten op de elektriciteitskast van mijn appartement. Idee is om dat stopcontact eraf te gooien en daar dan een laadpaal op te zetten.
- Ik ga ervanuit dat volgens hierboven beschreven methode gewoon aan 3,7kW zal kunnen opladen, waarmee ik (ook in de winter) op een nacht tijd (neem 8u) netjes mijn 120km traject kan bijtanken (ik las hier net boven dat P2 slechts aan 10A kan opladen monofasig, maar ik vermoed dat dat met de gewone granny is, en niet via een laadpaal waar je volgens mij gewoon wel aan 16A monofasig kan opladen). Voor de uitzonderingen dat ik hem helemaal leegrijd en snel terug nodig heb kan ik altijd naar een openbare snellaadpaal.
- Geen netwerkverbinding in die parkeergarage. Ik ben al aan het informeren bij LM of hier een workaround voor mogelijk is? (via bluetooth gegevens uit de paal halen en op een ander moment doorsturen? ofzo)
- OTA update. Downloaden moet hij uiteraard uit de kelder zijn waar geen verbinding is, Verder geen issue veronderstel ik?
- Als ik het zowat lees de afgelopen maanden lijken me de ergste problemen stilaan wel van de baan met de P2.
Ik denk dat het in principe allemaal mogelijk is, maar om geen pijnlijke verrassingen te hebben vraag ik maar liever eens of ik nergens een bananenschil gemist heb.
Dank
De eerste vraag zal moeten zijn: Mag je in de parkeergarage een auto opladen? Steeds meer parkeergarages van VvE's verbieden dit omdat de verzekering laden van autos'fietsen etc uitsluit.GompieP2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:16:
Hallo,
Dank
Mijn schoonouders mochten zelfs niet eens een accuboormachine oplade in de berging in de garage. Te gek voor woorden, maar helaas wel waarheid.
Als je bedrading gewoon 2,5mm2 is zoals in NL gebruikelijk zou je inderdaad op 16A moeten kunnen laden via Type 2 kabel en laadpaal. Maar hou er wel rekening mee dat er mogelijk andere verbruikers op dezelfde groep zitten. Als die aan staan kun je niet met 16A laden. Als er plaats is in de meterkast kan er een nieuwe groep gemaakt worden om dat probleem te voorkomen. Je zou dan in 10uur 36kWh kunnen bijladen dus ca 50% SoC.GompieP2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:16:
Hallo,
Dank
De meeste laadpalen kunnen naast GPRS ook met een ethernet kabel werken voor de dataverbinding. Bluetooth heb ik nog niet gehoord.
De OTA update wordt tijdens het rijden gedownload en niet in stilstand dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Die vraag is gesteld aan de syndicus ("bestuur" in NL?), en die heeft mij bevestigd dat het geen probleem was.petervanstuiven schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:21:
[...]
De eerste vraag zal moeten zijn: Mag je in de parkeergarage een auto opladen? Steeds meer parkeergarages van VvE's verbieden dit omdat de verzekering laden van autos'fietsen etc uitsluit.
De bedrading is 2,5mm², en dit stopcontact zit op een aparte groep.JTHZZ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:25:
[...]
Als je bedrading gewoon 2,5mm2 is zoals in NL gebruikelijk zou je inderdaad op 16A moeten kunnen laden. Maar hou er wel rekening mee dat er mogelijk andere verbruikers op dezelfde groep zitten. Als die aan staan kun je niet met 16A laden. Als er plaats is in de meterkast kan er een nieuwe groep gemaakt worden.
De meeste laadpalen kunnen naast GPRS ook met een ethernet kabel werken voor de dataverbinding. Bluetooth heb ik nog niet gehoord.
Een kabel bijtrekken voor dataverbinding zal geen optie zijn vrees ik.
Ik heb nog niets ontvangen. Controleren op updates lijkt ook niet te werken bij mij.BlacKstaR- schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:40:
P2
Hebben mensen die bezitten over de laatste android android 9), al een OTA update gehad naar andriod 10?
Laatste succesvolle controle staat op 9 februari. .. Ik heb geregeld refresh gedrukt
Hier ook de updatemail ontvangen. Wat mij verbaast is de melding dat de update via OTA komt terwijl mijn auto nog op de september software draait en de handmatige update om OTA mogelijk te maken nooit door de dealer is geïnstalleerd. Komt dit bekend voor of is de update administratie bij Polestar niet helemaal op orde?High-Voltage2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:49:
[...]
Om 16h24 zat ie ook in mijn mailbox![]()
![]()
Was ook verbaasd dat hij niet mag laden tijdens het installeren van de update. Tot nu toe was de communicatie altijd dat je gewoon kon updaten tijdens het laden bv.
Zal waarschijnlijk te maken hebben met het stukje dat ze aan de range sleutelen (calibratie van de energiemeter ofzo).
Helaas?!?Juancho schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:24:
[...]
Helaas voor het verhaal maar het was een vrouwelijke collega
[...]
Ik bedoel de tijd tussen van je oren maken en een telefoontje dat ze iets gaan compenseren?S2000jan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:11:
[...]
Voucher werd mij 3 weken geleden beloofd.
Afhankelijk van de kablage van dat stopcontact. Als dat gewoon 1-op-1 naar je elektriciteitskast gaat kan je dat inderdaad vervangen door een laadpaal. Als dat "doorgelust" is met andere stopcontacten is het minder evident.GompieP2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:16:
In België hoort een stopcontact aangesloten te zijn met 2.5mm² en mag je derhalve afzekeren met 20A. Je monofasige laadpaal gaat dus tot 20A in mode 3 kunnen laden. Dat komt neer op 4.6 kW oftewel 20 km/h (bij 22 kWh/100km).
Hoe de regelgeving in NL exact zit durf ik niet te zeggen. Is me ook even niet duidelijk of het BE/NL is.
Als ie steevast elke avond/nacht aan de laadpaal kan is het dus een haalbaar plaatje.
Edit:
In mode 3 kan de P2 trouwens 32A monofasig = 7.6 kW laden. Driefasig is dat "beperkt" tot 3x16A = 11 kW.
[ Voor 3% gewijzigd door High-Voltage2 op 25-02-2021 20:12 ]
Vandaag is bij mijn P2 de ‘grote’ 2021 update geïnstalleerd hoor Volvo dealer Scholten in Arnhem. Had hier een afspraak omdat ik eerder deze week stil kwam te staan (tijdens rijden kwam de melding laad kabel verwijderen).
Het is BE. Dat ene stopcontact is inderdaad 1 op 1 verbonden met mijn elektriciteitskast. Er zit niks anders op die kring. 2,5mm² met 20A automaat beschermd. In theorie inderdaad 4,6 kW maximaal mogelijk dus.High-Voltage2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:11:
[...]
Afhankelijk van de kablage van dat stopcontact. Als dat gewoon 1-op-1 naar je elektriciteitskast gaat kan je dat inderdaad vervangen door een laadpaal. Als dat "doorgelust" is met andere stopcontacten is het minder evident.
In België hoort een stopcontact aangesloten te zijn met 2.5mm² en mag je derhalve afzekeren met 20A. Je monofasige laadpaal gaat dus tot 20A in mode 3 kunnen laden. Dat komt neer op 4.6 kW oftewel 20 km/h (bij 22 kWh/100km).
Hoe de regelgeving in NL exact zit durf ik niet te zeggen. Is me ook even niet duidelijk of het BE/NL is.
Als ie steevast elke avond/nacht aan de laadpaal kan is het dus een haalbaar plaatje.
Edit:
In mode 3 kan de P2 trouwens 32A monofasig = 7.6 kW laden. Driefasig is dat "beperkt" tot 3x16A = 11 kW.
Zoals ik vermoedde is de mogelijke hinderpaal dus eerder het afwezig zijn van GDPR connectie (of toch uiterst slecht in elk geval).
Toen ik voor het eerst in de XC40 stapte vond ik het scherm wat klein, ik had een grotere/modernere variant verwacht na de V40. Maar eenmaal rijdend met de P8 vind ik het prima zo. Niet overdreven groot en nadrukkelijk in beeld, maar mooi netjes, duidelijk en overzichtelijk en vooral goed weg gewerkt in het dashboard. Als ik dan zo die video hierboven zie vind ik dat enorme grote scherm in de Ford echt spuug lelijk. Overigens in Tesla net zo. Tis zo lomp, zo nadrukkelijk in beeld. Kan misschien best zijn dat je na wat gebruik het heerlijk vind, maar voor het oog... nee toch maar de P8. Al vind ik het scherm van de P2 eigenlijk de perfecte tussenweg. Als die nou in de P8 zat
Verder wint de Ford dus, tja, die komt idd verder maar vind de auto's eigenlijk niet vergelijkbaar. Dan zou een P2 en de Ford eerder een goede duo test zijn aangezien ze beide niet zo duidelijk een SUV karakter hebben zoals de P8.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
[P2]Ronndr83 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:35:
[...]
Ik heb nog niets ontvangen. Controleren op updates lijkt ook niet te werken bij mij.
Laatste succesvolle controle staat op 9 februari. .. Ik heb geregeld refresh gedrukt
Ik heb nog een oude versie dan, ik heb niet de mogelijkheid om te zoeken naar updates.
GDPR is wat anders dan wat je laadpaal nodig heeft volgens mij ;-)GompieP2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:24:
[...]
Het is BE. Dat ene stopcontact is inderdaad 1 op 1 verbonden met mijn elektriciteitskast. Er zit niks anders op die kring. 2,5mm² met 20A automaat beschermd. In theorie inderdaad 4,6 kW maximaal mogelijk dus.
Zoals ik vermoedde is de mogelijke hinderpaal dus eerder het afwezig zijn van GDPR connectie (of toch uiterst slecht in elk geval).
Zou je laadpaal ook mee in je lease contract zitten? Anders hoeft je laadpaal niet per se een dataconnectie te hebben. Dat is alleen noodzakelijk voor verrekening van je laadsessies met je werkgever.
Wil dat zeggen dat er totaal geen 4G ontvangst is in de (ondergrondse?) garage? De laadpalen hebben immers een eigen 4G modem ingebouwd en hoeven niet per se via wifi/kabel te verbinden.
Er zijn ook oplossingen met externe antennes enz. Maar de vraag is of je LM daar in mee wil gaan. Meestal zijn die jongens nogal geneigd om vast te houden aan hun standaard oplossingen.
Zeker de moeite waard om je LM te contacteren en het "probleem" uit te leggen.
Als het haalbaar is om de kabel te vervangen tussen dat stopcontact en de meterkast dan zou ik opteren om een 3G6 te laten trekken zodat je met 32A kan laden. Dan is er zeker geen issue meer. Al is 20A ook doenbaar in jouw geval. Dat is even kosten/baten (wensen) afwegen.
Nee dat was in mn v60. Die kon nog wel eens 'enthousiast' reageren als een auto voor hem van baan wisselde. Dan stopte hij ook met Pure rijden en gooide hij de diesel aan.High-Voltage2 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:42:
[...]
Ik heb in de P2 nog nooit het gevoel gehad van "hold your horses" als ie op ACC versnelt. Aangesproken vermogen wordt volgens mij ook getopt op 25% (= 100 pk?) ofzo.
De P2 doet dat inderdaad heeeel veeel soepeler
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Ik heb bij mijn P2 (Athlon lease) wel een plugsurf pas maar geen tegoed volgens mij. Moet je daar iets specifieks voor doen?FirstEV schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:14:
[...]
Ik heb de P2 zakelijk gekocht en mijn bijgeschreven tegoed was ook 500 euro.
Operationele lease kan er geen aanspraak op maken. Al de rest wel als ik mij niet vergis.qrpasschier schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:01:
[...]
Ik heb bij mijn P2 (Athlon lease) wel een plugsurf pas maar geen tegoed volgens mij. Moet je daar iets specifieks voor doen?
Vind ik persoonlijk maar een beetje belachelijk. In dat opzicht was Volvo "redelijker" in de zin dat de gratis stroom die ze in 2019-2020 hebben gegeven voor iedereen was en rechtstreeks naar de rijder ging.
Oei idd, GPRS dusHigh-Voltage2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:30:
[...]
GDPR is wat anders dan wat je laadpaal nodig heeft volgens mij ;-)
Zou je laadpaal ook mee in je lease contract zitten? Anders hoeft je laadpaal niet per se een dataconnectie te hebben. Dat is alleen noodzakelijk voor verrekening van je laadsessies met je werkgever.
Wil dat zeggen dat er totaal geen 4G ontvangst is in de (ondergrondse?) garage? De laadpalen hebben immers een eigen 4G modem ingebouwd en hoeven niet per se via wifi/kabel te verbinden.
Er zijn ook oplossingen met externe antennes enz. Maar de vraag is of je LM daar in mee wil gaan. Meestal zijn die jongens nogal geneigd om vast te houden aan hun standaard oplossingen.
Als het haalbaar is om de kabel te vervangen tussen dat stopcontact en de meterkast dan zou ik opteren om een 3G6 te laten trekken zodat je met 32A kan laden. Dan is er zeker geen issue meer. Al is 20A ook doenbaar in jouw geval. Dat is even kosten/baten (wensen) afwegen.

Heb nog maar eens even met m'n smartphone rondgelopen in de ondergrondse parkeergarage. Ik heb de indruk dat dicht bij de buitenmuur het net lukt, daar kan ik wel surfen en geeft ie 4G/Edge aan met weliswaar slechts 1 "streepje", maar als je meer naar "binnen" toe stapt valt de verbinding weg. De vraag is inderdaad gesteld aan de LM, echter nog geen antwoord. Maar misschien is het dus toch nog net geen probleem als ik de laadpaal dan ergens dicht bij de buitenmuur positioneer. Wat wel weer aan de verkeerde kant is tov P2 laadpunt, tenzij ik me onhandig omgekeerd parkeer.
Die 3G2,5 kabel zit ik niet zo mee. >95% van de dagen zal dat zeker voldoende zijn met mijn gebruiksprofiel van de wagen. En voor die <5% gevallen zijn er snellaadpalen.
Ik was ook weer even verward doordat er "zakelijk gekocht" stond. Maar zakelijk gekocht is natuurlijk wat anders dan operational lease. Zit in hetzelfde schuitje
Ik meen dat er eerder in het topic is genoemd dat voor de Operational Lease rijders het connected abonnement blijft doorlopen tot einde contract (of dat er 2 jaar bij kwam bovenop de gratis 3 jaar).
Is natuurlijk een beetje een wassen neus. Zeker als je ziet dat Volvo On Call iets van 30eu/jaar is
Ik meen dat er eerder in het topic is genoemd dat voor de Operational Lease rijders het connected abonnement blijft doorlopen tot einde contract (of dat er 2 jaar bij kwam bovenop de gratis 3 jaar).
Is natuurlijk een beetje een wassen neus. Zeker als je ziet dat Volvo On Call iets van 30eu/jaar is
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Hebben we het hier over België? In Nederland is het niet gebruikelijk een 32A groep te maken omdat dat niet selectief is aan de hoofzekering (aannemend dat die 35A is). En wij gebruiken veelal installatiedraad ipv kabel.High-Voltage2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:30:
[...]
GDPR is wat anders dan wat je laadpaal nodig heeft volgens mij ;-)
Nog los van het feit dat je met 32A maar 690W voor de rest van je huis over hebt als je aan het laden bent.
Maar OK, dit heeft weinig meer met P2/P8 te maken..
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 25-02-2021 21:12 ]
Over laden in een vve parkeergarage hier twee handige linkspetervanstuiven schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:21:
[...]
De eerste vraag zal moeten zijn: Mag je in de parkeergarage een auto opladen? Steeds meer parkeergarages van VvE's verbieden dit omdat de verzekering laden van autos'fietsen etc uitsluit.
Mijn schoonouders mochten zelfs niet eens een accuboormachine oplade in de berging in de garage. Te gek voor woorden, maar helaas wel waarheid.
https://www.mra-e.nl/wp-c...Elektrische-Auto-2018.pdf
https://www.amsterdam.nl/...isch/laadoplossingen-vve/
Ik ben hier ook mee bezig. Gemeente Amsterdam steunt dit verhaal.
GompieP2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:24:
[...]
Je kan via de 230V kabel ook een netwerk maken zodat je internet bij je laadpaal hebt...
Het is BE. Dat ene stopcontact is inderdaad 1 op 1 verbonden met mijn elektriciteitskast. Er zit niks anders op die kring. 2,5mm² met 20A automaat beschermd. In theorie inderdaad 4,6 kW maximaal mogelijk dus.
P2 Lauch Edition LRDM VIN 8XXX november 2020
Iemand tips voor een goede, betrouwbare en kundige Volvo dealer regio Amsterdam. Benieuwd naar ervaringen hier. Mijne zijn met verschillende merken, ook Volvo, wisselend...
Yes! En ook de P8 rijders kunnen snel een grote update verwachten! Wat een feestje 😎😁
https://www.automotivewor...-update-on-xc40-recharge/
Automotive World
Home/News Releases/Connected News Releases
Volvo Cars initiates first ever over-the-air software update on XC40 Recharge
Volvo Cars is rolling out its first ever over-the-air (OTA) software update on the XC40 Recharge, the company’s first fully electric car
February 25, 2021
FacebookTwitterLinkedInShare via EmailPrint
Volvo Cars is rolling out its first ever over-the-air (OTA) software update on the XC40 Recharge, the company’s first fully electric car.
Starting soon, XC40 Recharge drivers in Europe will receive a range of updates, including new features, bug fixes and stability improvements to the car’s infotainment and propulsion systems.
The introduction of OTA updates means that customers no longer have to visit a workshop in order to enjoy the latest software and new, updated features on their electric Volvo.
It also means that a new Volvo is no longer at its finest when it leaves the factory, but keeps improving over time as additional OTA updates are launched.
“The benefits of over-the-air updates are obvious,” said Henrik Green, chief technology officer. “Yesterday you still had to drive to the workshop in order to get the latest updates to your car. Today you simply click OK and your electric Volvo takes care of the rest. It couldn’t be easier.”
Features included in this latest software update are a new base software for the car’s main electronic systems, an increase in charging speed and an improved driving range.
There are also updates to the Android Automotive operating system that powers the car’s infotainment system, as well as an important safety-related propulsion bug fix.
Finally, the software package also includes updates to a variety of items such as Bluetooth connectivity, climate timers, the car’s digital owner’s manual and the 360-degree camera.
The update is available automatically and XC40 Recharge drivers only have to accept the download and installation.
[ Voor 82% gewijzigd door Juancho op 25-02-2021 21:20 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
[P2]
Vandaag 2x bij de Volvo dealer geweest om te klagen over de orange peel in de lak van mijn Void. Vanochtend eindelijk de Polestar sticker resten op de deuren weggepolijst en ik schrok toch wel echt van hoe erg de onregelmatigheden in de lak zijn. Eigenlijk verschrikkelijk erg.. :-)
Waarom dan 2 keer bij de dealer? Eerste keer werd aangegeven dat Polsestar dit zelf zou doen en ik dus support moest bellen. Support stuurde me weer naar de dealer die toen wel meewerkte en een rapport naar Polestsr zou sturen.
Ze geloofden alleen niet dat het zo zou werken. We gaan het zien.
Wel opvallend dat de heer die naar de lak keek ongeveer 3 seconden nodig had om het probleem te zien en zei: ‘Das duidelijk’.. Haha
Iemand anders die dit succesvol als klacht heeft neergelegd en opgelost gekregen?
Vandaag 2x bij de Volvo dealer geweest om te klagen over de orange peel in de lak van mijn Void. Vanochtend eindelijk de Polestar sticker resten op de deuren weggepolijst en ik schrok toch wel echt van hoe erg de onregelmatigheden in de lak zijn. Eigenlijk verschrikkelijk erg.. :-)
Waarom dan 2 keer bij de dealer? Eerste keer werd aangegeven dat Polsestar dit zelf zou doen en ik dus support moest bellen. Support stuurde me weer naar de dealer die toen wel meewerkte en een rapport naar Polestsr zou sturen.
Wel opvallend dat de heer die naar de lak keek ongeveer 3 seconden nodig had om het probleem te zien en zei: ‘Das duidelijk’.. Haha
Iemand anders die dit succesvol als klacht heeft neergelegd en opgelost gekregen?
Zal me benieuwen wat we allemaal krijgen! Op zich natuurlijk blij mee, maar ik vind dit wel weer een voorbeeld van verkeerde communicatie: eerst de autopers informeren en niet als eerste de naar informatie snakkende berijders...... Dat hebben ze bij Polestar toch beter begrepen.....Juancho schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:19:
Yes! En ook de P8 rijders kunnen snel een grote update verwachten! Wat een feestje 😎😁
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 26-02-2021 07:40 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Eerder het tegenovergestelde. Een mede tweaker heeft er wel actie op ondernomen en uiteindelijk te horen gekregen dat sinaasappelhuid valt onder producteigenschap, een negatieve in dit geval. Er is ook genoeg jurisprudentie over, maar natuurlijk kan je altijd een poging wagen. In de meeste gevallen zit het probleem in de onderste laklaag waardoor polijsten ook geen oplossing is. Dan heb je 3 optiespertinent schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:38:
[P2]
- het er bij laten en genieten van de auto.
- overspuiten voor 18k€
- https://www.polestar.com/nl/return-your-car/.

P2 Launch Edition Void 20”
Die update (inplannen voorverwarmen) heb ik OTA gekregen dus dat zal wel goed komen...PvS_68 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:37:
[...]
[P2]
Ik houdt mijn console in de gaten.... Mijn dealer vertelde me nl. begin december dat de software update die hij tijdens de recall heeft gedaan (en het inplannen van voorverwarmen bevat) nog geen OTA deed. Ben dus benieuwd ergens volgende week.....
Dit bied ook voor de P8 rijders wel wat perspectief en of verwachting.
Dus ik hoop dat ons geduld wordt beloond en dan niet met een ervaring rijker en een illusie armer.. 😉
https://evglobe.com/2021/...ster-charging-ota-update/
It’s a happy day if you’re an XC40 Recharge owner as Volvo has made it better by rolling out an over-the-air update
Dus ik hoop dat ons geduld wordt beloond en dan niet met een ervaring rijker en een illusie armer.. 😉
It’s a happy day if you’re an XC40 Recharge owner as Volvo has made it better by rolling out an over-the-air update
[ Voor 21% gewijzigd door EHAS op 25-02-2021 23:44 ]
Dat sinaasappeleffect zit niet in de onderste laag, maar in de blanke lak, de toplaag dus. En is prima te optimaliseren.Cello66 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:06:
[...]
Eerder het tegenovergestelde. Een mede tweaker heeft er wel actie op ondernomen en uiteindelijk te horen gekregen dat sinaasappelhuid valt onder producteigenschap, een negatieve in dit geval. Er is ook genoeg jurisprudentie over, maar natuurlijk kan je altijd een poging wagen. In de meeste gevallen zit het probleem in de onderste laklaag waardoor polijsten ook geen oplossing is. Dan heb je 3 opties
- het er bij laten en genieten van de auto.![]()
- overspuiten voor 18k€![]()
- https://www.polestar.com/nl/return-your-car/.
Kan op meerdere manieren, kosten ongeveer € 2500 per auto. Met behoud van originele lak.
In deze zou ik je graag willen geloven, alleen het zijn niet mijn woorden, maar die van een lakspecialist.GuiltyNL schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:57:
[...]
Dat sinaasappeleffect zit niet in de onderste laag, maar in de blanke lak, de toplaag dus. En is prima te optimaliseren.
Kan op meerdere manieren, kosten ongeveer € 2500 per auto. Met behoud van originele lak.
Wie ben ik om de specialist te betwisten, maar het wordt wel lastig wanneer verschillende specialisten tegenstrijdige waarheden verkondigen.
P2 Launch Edition Void 20”
Ik reed overigens laatst in een nieuwe XC60 en die had het ook, net als de V60 van een bekende. Het lijkt wel alsof dit de ‘standaard’ is tegenwoordig. Alle Volvo’s hebben het in meer of mindere mate.Cello66 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:44:
[...]
In deze zou ik je graag willen geloven, alleen het zijn niet mijn woorden, maar die van een lakspecialist.
Wie ben ik om de specialist te betwisten, maar het wordt wel lastig wanneer verschillende specialisten tegenstrijdige waarheden verkondigen.
Daarnaast: er werd een opmerking gemaakt over de dikte van de lak. Zonder de precieze samenstelling van de lak te kennen is het lastig om te zeggen dat een bepaalde dikte ‘te dun’ zou zijn. Dus ik vind dat jouw specialist wel erg snel een conclusie trekt.
[P2]
Reset geprobeerd met de playknop en het scherm maar beide geen effect. PoleStar gebeld --> oplossing 10 minuten op voldoende afstand dat de sleutel niet meer connect en dan nog eens proberen. Dat had ook geen effect. Polestar heeft de wegenwacht gebeld. Ik zat in de auto te wachten. Podcastje luisteren. Hoorde wel een vreemd mechanisch geluid op een gegeven moment. Zat wat met de P en D en R te spelen en opeens zat er weer beweging in, in de achteruit. De service urgent melding werd getoond maar ik kon wel rijden.
Voorzichtig gedraaid (was een klein weggetje), dat ging prima, merkte geen verschil met normaal. Terwijl ik Polestar nog een keer belde verdween ook de service urgent melding. Volgens Polestar had de auto het 'zelf' opgelost
(soort van reset van de system). En kon ik gewoon naar huis en hoef ook niet langs de dealer als melding niet weer terug komt.
Zonder problemen naar huis gereden en auto aan de sapmachine gehangen. Straks maar even een klein rondje rijden om te kijken of alles goed gaat.
(Vorige week vrijdag laatste update ontvangen bij de dealer (geen idee of dit relatie heeft met dit issue maar goed om even te vermelden)).
Misschien een relatie met de koude periode, erg weinig gereden en altijd korte ritjes. Weinig juice gebruik dus ook niet veel aan de lader gehangen. Maar blijft raar dat hij het dan opeens 'vanzelf' weer doet.
Hopelijk is dit een eenmalig incident en krijgen andere P2 rijders hier niet ook last van.
:strip_exif()/f/image/zdC4O6gsbCCqRKUdbG0IP2Jp.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren een soort gelijk issue gehad. In de buurt wat opgehaald, toen ik weer wilde weg rijden, ging dat niet smooth maar hokkerig, in display was even een turtle te zien, maar die was te snel weg om er een foto van te maken daarna kwam de Service urgent melding, kon de auto nog net aan de kant zetten. Gelukkig op rustige plek. En daarna kwam de kritische laadfout melding en wilde de P2 niet meer voor of achteruitPolemaster schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:12:
Hallo, ik ben nieuw hier en heb nu al 3 x met verschillende problemen stil gestaan . Ook sinds ik de nieuwste software (na 12 V probleem ) heb nu al 2x stil gestaan. 1 keer met zgn lege accu maar ná opnieuw in /uitstappen weer opgelost. en gisteren weer een nieuw vaag probleem gehad en vraag mij af of meerdere mensen dit ook hebben gehad.
De auto bleef in de “P” staan. Ook als ik de handel naar beneden duwde kwam hij niet meer in de “D”. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Van Polestar moet ik 10 minuten buiten bereik met de sleutel van de auto blijven. Maar dit hielp niet. Uiteindelijk met zo’ n draadje diverse malen 2 pinnen verbonden bij de elektrische ingang en uiteindelijk lukte het. Wel vreemd en hoop echt dat Polestar de problemen onder controle gaat krijgen.

Reset geprobeerd met de playknop en het scherm maar beide geen effect. PoleStar gebeld --> oplossing 10 minuten op voldoende afstand dat de sleutel niet meer connect en dan nog eens proberen. Dat had ook geen effect. Polestar heeft de wegenwacht gebeld. Ik zat in de auto te wachten. Podcastje luisteren. Hoorde wel een vreemd mechanisch geluid op een gegeven moment. Zat wat met de P en D en R te spelen en opeens zat er weer beweging in, in de achteruit. De service urgent melding werd getoond maar ik kon wel rijden.
Voorzichtig gedraaid (was een klein weggetje), dat ging prima, merkte geen verschil met normaal. Terwijl ik Polestar nog een keer belde verdween ook de service urgent melding. Volgens Polestar had de auto het 'zelf' opgelost

Zonder problemen naar huis gereden en auto aan de sapmachine gehangen. Straks maar even een klein rondje rijden om te kijken of alles goed gaat.
(Vorige week vrijdag laatste update ontvangen bij de dealer (geen idee of dit relatie heeft met dit issue maar goed om even te vermelden)).
Misschien een relatie met de koude periode, erg weinig gereden en altijd korte ritjes. Weinig juice gebruik dus ook niet veel aan de lader gehangen. Maar blijft raar dat hij het dan opeens 'vanzelf' weer doet.
Hopelijk is dit een eenmalig incident en krijgen andere P2 rijders hier niet ook last van.
:strip_exif()/f/image/zdC4O6gsbCCqRKUdbG0IP2Jp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dceYPczZcMiGYjeVFM4881to.jpg?f=fotoalbum_large)
[P2]
Om deze nog even af te ronden. GPS issue was na het weekend ook vanzelf opgelost en heeft zich daarna niet meer voorgedaan (houden zo)ach-jee schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:44:
[...]
Ik heb het twee keer een weekend gehad, maar allebei de keren ging het vanzelf over dus daar heb je niet zoveel aan vrees ik. In instellingen vind je wat opties voor privacy en locatievoorzieningen. Daar heb ik toen ook wat mee geëxperimenteerd, maar ik heb niet het idee dat dat geholpen heeft helaas. Misschien toch even de garage bellen?

@JTHZZ @GuiltyNL @pertinentJTHZZ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:20:
[...]
Ik reed overigens laatst in een nieuwe XC60 en die had het ook, net als de V60 van een bekende. Het lijkt wel alsof dit de ‘standaard’ is tegenwoordig. Alle Volvo’s hebben het in meer of mindere mate.
Daarnaast: er werd een opmerking gemaakt over de dikte van de lak. Zonder de precieze samenstelling van de lak te kennen is het lastig om te zeggen dat een bepaalde dikte ‘te dun’ zou zijn. Dus ik vind dat jouw specialist wel erg snel een conclusie trekt.
Ik ben de medetweaker die Cello66 aangeeft. Ik heb ook een Void P2 Ik ben het hele traject met Polestar doorlopen. Echter met hele aparte uitkomsten. Eerst werd inderdaad gemeld wat GuiltyNL aangaf door Polestar zelf, echter dat werd snel ontkracht door de Volvo garage. Toen gaf Polestar aan om het alsnog te proberen en de kosten werden vergoed, maar liet niets meer van hun horen. Na 3 maanden gaf Polestar aan dat dit geen lakprobleem is en de kosten niet meer gaan vergoeden waarop de lakspecialist van Dekra is ingeschakeld; Hieronder de korte samenvatting:
Wij constateerden de volgende beschadigingen c.q. mankementen: Met behulp van een lakdikte meter hebben wij de gehele carrosserie nagemeten inzake de lakdikte. De lakdikte bevindt zich tussen de 110 – 140 micron. Hetgeen een normale waarde is. Er is sprake van een egale bovengemiddelde lakdikte.Wel laat de lak op alle delen van de carrosserie, de beide bumpers en alle losse kunststof delen (op de beide buitenspiegels na) een sinaasappelschil effect (sinaasappelhuid) zien. Dit betreft een bobbelige, onregelmatige oppervlakte structuur van de lak.
Na controle met een felle LED lamp lijkt deze onregelmatige structuur zich te bevinden onder de buitenste (blanke)lak laag. Er wordt in deze ook wel gesproken over een mager spuitbeeld, welke voort kan komen uit meerdere en of verschillende oorzaken, te weten:
Afstand tot het object tijdens het spuiten is te groot
Te lage spuitstuk / slechte lak verneveling
De dunne laklaag
Te hoge viscositeit
Niet op de spuittemperatuur afgestemde verharder en of verdunner
Te kleine spuitopening
Uitdamp tijd niet aangehouden (te kort)
Eigenschappen van de gekozen lak en of de laksamenstelling
Bij moderne milieu verantwoorde automotive lakken (veelal op waterbasis) zien wij in de praktijk veelvuldig dergelijke lakpatronen. De oplossing voor een dergelijke lakstructuur, betreft het volledig opschuren en overspuiten van het voertuig. Hetgeen een zeer kostbare operatie c.q. herstel betreft.
Om te bepalen of er sprake is van een exemplarische afwijking dan wel een product eigenschap, zullen wij diverse Polestar en Volvo voertuigen visueel dienen te beoordelen en te vergelijken.
Conclusie:
Naar aanleiding van onze expertise en het hierbij behorende vergelijkend waren onderzoek, concluderen wij dat de door ons aangetroffen sinaasappelschil-effect in de lak van het betreffende voertuig niet afwijkt van de diverse door ons geziene referentie voertuigen. Er is dan ook geen sprake van een zogenaamde exemplarische afwijking.
De betreffende lak structuur kan door een voertuig eigenaar/berijder worden gezien als zijnde gebrekkig of afwijkend. echter is er in deze situatie sprake van een cosmetische onregelmatigheid, welke moet worden betiteld als zijnde (negatieve) producteigenschap. Onze controle van diverse voertuigen leert ons, dat een dergelijke lakstructuur bij Volvo & Polestar de huidige stand der techniek is
Deze afwijking is ook te zien op andere kleuren van de Polestar 2, waaronder thunder.
Mocht er actie ondernomen worden en de lakspecialisten die jullie spreken tot een andere conclusie komen zou ik er graag over willen horen, het liefst in de vorm van een rapport.
[P2]
Vanmorgen iets 'grappig', de normale melding 'Rem en schakel in R/D om te starten' verscheen een halve seconde eerst in 't Duits en nadien in 't Nederlands
Iemand al opgemerkt ?
Vanmorgen iets 'grappig', de normale melding 'Rem en schakel in R/D om te starten' verscheen een halve seconde eerst in 't Duits en nadien in 't Nederlands
Iemand al opgemerkt ?
enkele maandenHigh-Voltage2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:05:
[...]
Ik bedoel de tijd tussen van je oren maken en een telefoontje dat ze iets gaan compenseren?
Ik blijf het opmerkelijk en jammer vinden dat Volvo niet gewoon een lijst met releasenotes geeft zodat je als berijder ook weet wat er nieuw en verbetert is zodat je dat ook kan bekijken. Ik begrijp dat echt niet. En ook deze 2 punten:EHAS schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:41:
Dit bied ook voor de P8 rijders wel wat perspectief en of verwachting.
- Sadly, Volvo doesn’t go into any details about what sort of range increase owners should be expecting post the update. [/li]
•
• The Geely-owned marque also doesn’t talk about how much quicker charging is now with the OTA update applied.
De reden voor Volvo is heel simpel; de uiteindelijke winst in range en oplaadsnelheid is afhankelijk van zoveel factoren, die ook nog eens buiten Volvo zelf kunnen liggen (rijgedrag, weer, techniek van oplaadpunten, etc) dat ze wel uitkijken met het vermelden van hele concrete cijfers, omdat men daar anders op 'gepakt' / aangesproken kan worden.Juancho schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:28:
[...]
Ik blijf het opmerkelijk en jammer vinden dat Volvo niet gewoon een lijst met releasenotes geeft zodat je als bereider ook weet wat er nieuw en verbetert is zodat je dat ook kan bekijken. Ik begrijp dat echt niet. En ook deze 2 punten:Als beide belangrijke punten significant verbetert zijn... dan wil je dat toch bij wijze vanaf het dak schreeuwen? Goed, ik ga maar van het positieve uit dus hopelijk gaat het idd echt een hele gave grote update worden met allemaal dingen waar we wat aan hebben en graag zouden willen hebben. Maar dat er geen overzicht bij zit blijf ik opmerkelijk vinden.
- Sadly, Volvo doesn’t go into any details about what sort of range increase owners should be expecting post the update. [/li]
•
• The Geely-owned marque also doesn’t talk about how much quicker charging is now with the OTA update applied.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Ook dat zou een antwoord kunnen zijnRianata schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:32:
[...]
De reden voor Volvo is heel simpel; de uiteindelijke winst in range en oplaadsnelheid is afhankelijk van zoveel factoren, die ook nog eens buiten Volvo zelf kunnen liggen (rijgedrag, weer, techniek van oplaadpunten, etc) dat ze wel uitkijken met het vermelden van hele concrete cijfers, omdat men daar anders op 'gepakt' / aangesproken kan worden.
Die twee loze kreten (cursief in jouw bericht) zijn door een journalist vanachter zijn bureau toegevoegd aan het standaard persbericht wat hij ontvangen heeft (en zoals dat op de Volvo site staat als je dat linkje onder het bericht volgt). https://www.media.volvoca...e-update-on-xc40-rechargeJuancho schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:28:
[...]
Ik blijf het opmerkelijk en jammer vinden dat Volvo niet gewoon een lijst met releasenotes geeft zodat je als berijder ook weet wat er nieuw en verbetert is zodat je dat ook kan bekijken. Ik begrijp dat echt niet. En ook deze 2 punten:Als beide belangrijke punten significant verbetert zijn... dan wil je dat toch bij wijze vanaf het dak schreeuwen? Goed, ik ga maar van het positieve uit dus hopelijk gaat het idd echt een hele gave grote update worden met allemaal dingen waar we wat aan hebben en graag zouden willen hebben. Maar dat er geen overzicht bij zit blijf ik opmerkelijk vinden.
•
Dat overzicht komt echt nog wel, in feite staat het in de tekst en is het hetzelfde lijstje als de Polestar OTA update. Voor de andere Volvo’s is er ook altijd een change note gepubliceerd.
Alleen.....( zie mijn eerder bericht).......waarom nou weer eerst de buitenbocht en daarna pas de berijders informeren..... en dat nadat we met zijn allen op dat platform hebben lopen roepen dat de communicatie beter moet......
[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 26-02-2021 10:48 ]
Tja misschien gaat Robert Timmers (manager revenu management & offer van Volvo Cars) ons in de week van 8 maart alles vertellen over de update en ook direct welke punten van de lijst die we hebben opgesteld zijn aangepakt. Ben benieuwd!
[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 26-02-2021 10:53 ]
Het begint er al mee dat een "manager revenu management & offer" ons iets uit moet gaan leggen natuurlijk. De titel doet vermoeden dat die persoon zich bezig houdt met optimaliseren van winst, niet met de technische kant van een product en ook niet met service.Juancho schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:52:
Tja misschien gaat Robert Timmers (manager revenu management & offer van Volvo Cars) ons in de week van 8 maart alles vertellen over de update en ook direct welke punten van de lijst die we hebben opgesteld zijn aangepakt. Ben benieuwd!
Maar goed, laten we het zien inderdaad. Ik heb er alleen iets minder vertrouwen in dan jij denk ik
Footnote voor het geval ik als zuurpruim overkom: ik heb in vergelijking met anderen zeer weinig issues en geniet dagelijks van mijn auto. Ik erger me alleen aan de waardeloze communicatie vanuit Volvo.
P8
Ik heb er ook nog niet al te veel vertrouwen in (wat je zegt, alleen die titel al) maar ik word hier al gezien als zuurpruim dus ik liet dat bewust even achterwege
. Maar alsnog laat ik me verrassen! Als dat 1 grote lachwekkende video wordt van de meneer dan schiet Volvo zichzelf ook gewoon in de voet en ben ik iig direct van dat platform weg. En met mij denk ik heel veel posters want dan word je gewoon "misbruikt" voor commerciële doeleinden.
Kortom, is Volvo zo dom of gaan ze echt met een goed verhaal komen... Ik ga maar even uit van het laatste, gewoon omdat het zo fijn weer is en Volvo net een grote update heeft aangekondigd
. Owja en omdat mijn alarm nu al 2x NIET is afgegaan na het laden! Het kan niet anders of het is is TE afhankelijk van het weer.
Kortom, is Volvo zo dom of gaan ze echt met een goed verhaal komen... Ik ga maar even uit van het laatste, gewoon omdat het zo fijn weer is en Volvo net een grote update heeft aangekondigd
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 26-02-2021 11:04 ]
Komt de auto niet uit China ;-)High-Voltage2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:42:
Iemand ervaring met zo een exemplaar van Aliexpress? 250$ ofzo voor een 3x16A exemplaar met een metertje of 7 kabel. Of vertrouwen jullie die chinezen daar niet in?
Gek he, ik zat hiernaar ook te kijken maar op één of andere manier durf ik het niet aan. Geen idee hoe de kwaliteit is en een auto van 60k op het spel zetten.
Hallo,
Ik kwam via via op dit forum terecht en heb er al aardig wat goede tips opgedaan. Ik heb sinds december een P2 en kom uit een Tesla model 3. Ik weet dat er een nieuwe update aan zit te komen en ik zie ook in de historie van dit topic dat er al het een en ander gezegd is over 3 fase laden van de P2.
Ik zie dat sommige mensen in oktober wel gewoon 3 fase konden laden (11kw) met ongeveer 53 km/u, maar ik heb dat nog nooit gezien. In de auto onder laden staat alleen 32A, daar staat ie ook max op. Maar ik krijg nooit meer dan 16A. Welke laadpaal ik ook probeer (diverse openbare palen en ook op de zaak). Ik heb de waarde op het dashboard nog niet hoger gezien dan 31km/u.
Met mijn vorige auto haalde ik met gemak 55 km/u, ik heb zelfde 71 km/u gezien.
Tevens vind ik de snelheid met snelladen enorm tegenvallen. Ik heb 1x 85 KW gezien (ca 10 graden en accu op 15% na een rit van 1,5 uur). Dat was ik wel anders gewend.
Kan iemand zijn ervaringen delen? Of doe ik iets niet goed, ik hoor het graag.
Ik kwam via via op dit forum terecht en heb er al aardig wat goede tips opgedaan. Ik heb sinds december een P2 en kom uit een Tesla model 3. Ik weet dat er een nieuwe update aan zit te komen en ik zie ook in de historie van dit topic dat er al het een en ander gezegd is over 3 fase laden van de P2.
Ik zie dat sommige mensen in oktober wel gewoon 3 fase konden laden (11kw) met ongeveer 53 km/u, maar ik heb dat nog nooit gezien. In de auto onder laden staat alleen 32A, daar staat ie ook max op. Maar ik krijg nooit meer dan 16A. Welke laadpaal ik ook probeer (diverse openbare palen en ook op de zaak). Ik heb de waarde op het dashboard nog niet hoger gezien dan 31km/u.
Met mijn vorige auto haalde ik met gemak 55 km/u, ik heb zelfde 71 km/u gezien.
Tevens vind ik de snelheid met snelladen enorm tegenvallen. Ik heb 1x 85 KW gezien (ca 10 graden en accu op 15% na een rit van 1,5 uur). Dat was ik wel anders gewend.
Kan iemand zijn ervaringen delen? Of doe ik iets niet goed, ik hoor het graag.
Jullie doen Rob Timmers echt tekort! ......hij is zeer deskundig en was tot voor kort een soort baas van de product managers. Hij weet alles van Volvo, van de ontwikkelingen en van de auto’s.Montalbano schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:59:
[...]
Het begint er al mee dat een "manager revenu management & offer" ons iets uit moet gaan leggen natuurlijk. De titel doet vermoeden dat die persoon zich bezig houdt met optimaliseren van winst, niet met de technische kant van een product en ook niet met service.
Maar goed, laten we het zien inderdaad. Ik heb er alleen iets minder vertrouwen in dan jij denk ik![]()
Footnote voor het geval ik als zuurpruim overkom: ik heb in vergelijking met anderen zeer weinig issues en geniet dagelijks van mijn auto. Ik erger me alleen aan de waardeloze communicatie vanuit Volvo.
Kennelijk heeft hij promotie gemaakt als je naar zijn titels nu kijkt. Hij was Manager van de afdeling Product Management.
Ik heb ‘m (ruim een jaar geleden denk ik) per ongeluk een keer ontmoet toen hij bij de dealer was om die in het een of ander te trainen en nog even stond na te praten in het koffiehoekje met “mijn” verkoper (waar ik een afspraak mee had).
In de 5 minuten dat ik naast Rob Timmers stond heb ik meer details en overwegingen gehoord over de P8-familie dan ooit daarvoor of daarna.
Hij is ook kind aan huis bij Volvo in Zweden en was ook degene die ooit een lezing gaf over de P8 aan leden van het Volvoforum lang voordat de auto geïntroduceerd werd (ik was daar niet bij, maar heb wel de PPT presentatie op het Volvo forum gevonden).
Ik denk dat er binnen de Volvo Nederland organisatie niemand is die beter op onze issues in kan gaan dan hij......
Op de meegeleverde Volvo kabel staat ook made in China.......rikoos schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:20:
[...]
Komt de auto niet uit China ;-)
Gek he, ik zat hiernaar ook te kijken maar op één of andere manier durf ik het niet aan. Geen idee hoe de kwaliteit is en een auto van 60k op het spel zetten.
@Mga1600 thanks voor de inside info! Ik word nu super nieuwsgierig naar zijn video en wat hij allemaal gaat behandelen uit onze (was)lijst met punten van dat platform!
Sinds vorige week zaterdag ook tgelukkig bezitter van een Polestar 2! Mijn uitvoering is zonder PP, 19inch LM velgen, hij staat op zomerslofjes. Wat een genot om in te rijden en wat een leuke positieve reacties om mij heen. Op de A58 tussen Arnemuiden en Middelburg afgelopen woensdag nog een Polestar 2 gespot, er rijden er in Zeeland ook al aardig wat. In Bergen op Zoom heb ik er ook een zien staan aan de boulevard.
Ik heb gisteren mijn twee screenprotectors binnen gekregen. Zien er professioneel uit! Deze moeten ook de weerspiegeling voorkomen (en natuurlijk krasjes).
Vanmiddag ga ik ze aanbrengen, zal het eindresultaat delen!
Mijn Polestar 2 heeft de kleur Thunder, ik heb ook wel een beetje sinaasappel effect in de lak maar stoor mij er niet echt aan. Ik las hier boven al dat veel Volvo's dit ook hebben en het eigenlijk een eigenschap is of te maken heeft met de manier van spuiten. Die discussie gaan we toch nooit winnen van Polestar / Volvo vrees ik. Misschien een Chinees spuitmondje op de robot? ;-) Hè wat flauw :-P
Ik heb gisteren mijn twee screenprotectors binnen gekregen. Zien er professioneel uit! Deze moeten ook de weerspiegeling voorkomen (en natuurlijk krasjes).
Mijn Polestar 2 heeft de kleur Thunder, ik heb ook wel een beetje sinaasappel effect in de lak maar stoor mij er niet echt aan. Ik las hier boven al dat veel Volvo's dit ook hebben en het eigenlijk een eigenschap is of te maken heeft met de manier van spuiten. Die discussie gaan we toch nooit winnen van Polestar / Volvo vrees ik. Misschien een Chinees spuitmondje op de robot? ;-) Hè wat flauw :-P
Geen “inside” info, ik ben maar gewoon klant van TVK in Alkmaar maar wel al heel lang........en dan ontwikkelt zich een zekere band en hoor je wel eens wat.......Juancho schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:47:
@Mga1600 thanks voor de inside info! Ik word nu super nieuwsgierig naar zijn video en wat hij allemaal gaat behandelen uit onze (was)lijst met punten van dat platform!
@onderwaterfoto weet je zeker dat hij niet gewoon op 3 fase aan het laden is? 31km/h zal niet 1x16 zijn aangezien de laadsnelheid obv recent verbruik gaat. Als je verbruik bv de laatste tijd rond de 30kWh/100 zit dan is 31 km/h ongeveer 11kW. En dus netjes 3 fase.
Qua snelladen zitten ze nog niet op het niveau van Tesla. Met name bij koudere temperaturen missen ze nog een actieve accu verwarming volgens mij.
Qua snelladen zitten ze nog niet op het niveau van Tesla. Met name bij koudere temperaturen missen ze nog een actieve accu verwarming volgens mij.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Wat vervelend en ik hoop dat dit echt hele hoge uitzonderingen zijn maar als je in dit forum , op het Duitse en op het UK forum kijkt, blijft het niet bij een enkeling die dit overkomt.Kallie123 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:56:
[P2]
[...]
Gisteren een soort gelijk issue gehad. In de buurt wat opgehaald, toen ik weer wilde weg rijden, ging dat niet smooth maar hokkerig, in display was even een turtle te zien, maar die was te snel weg om er een foto van te maken daarna kwam de Service urgent melding, kon de auto nog net aan de kant zetten. Gelukkig op rustige plek. En daarna kwam de kritische laadfout melding en wilde de P2 niet meer voor of achteruit![]()
Voorzichtig gedraaid (was een klein weggetje), dat ging prima, merkte geen verschil met normaal. Terwijl ik Polestar nog een keer belde verdween ook de service urgent melding. Volgens Polestar had de auto het 'zelf' opgelost(soort van reset van de system). En kon ik gewoon naar huis en hoef ook niet langs de dealer als melding niet weer terug komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit draagt niet bij aan een gevoel van betrouwbaarheid. Ik word hierdoor wat terughoudend om de P2 voor langere ritten aan m'n vrouw of dochter mee te geven. En dan aankomen met "loop maar even weg misschien doet hij het over 10 min van zelf weer" . Kan objectief gesproken toch eigenlijk niet met een auto van 60k, hoe fijn hij ook rijdt als hij het wel doet.
Ongeacht of het uit china komt. Ik zou alleen gecertificeerde en door Volvo “goedgekeurde” spullen gebruiken. Bij eventuele schade wil je niet persoonlijk aansprakelijk zijn omdat je slechte spullen hebt gebruikt.rikoos schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:20:
[...]
Komt de auto niet uit China ;-)
Op zich zelf klopt dat maar Polestar zou kunnen aangeven dat de WLTP range, dus onder de geconditioneerde omstandigheden, met XXX is toegenomen door de update. Nu blijft het niet transparant, maar misschien gebeurt dat nog.Rianata schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:32:
[...]
De reden voor Volvo is heel simpel; de uiteindelijke winst in range en oplaadsnelheid is afhankelijk van zoveel factoren, die ook nog eens buiten Volvo zelf kunnen liggen (rijgedrag, weer, techniek van oplaadpunten, etc) dat ze wel uitkijken met het vermelden van hele concrete cijfers, omdat men daar anders op 'gepakt' / aangesproken kan worden.
Zou kunnen, ik weet het echt niet. Maar wat krijgen andere P2 gebruikers dan? Ik heb met de Tesla wel eens 71 km/u gezien op een openbare laadpaal.@onderwaterfoto weet je zeker dat hij niet gewoon op 3 fase aan het laden is? 31km/h zal niet 1x16 zijn aangezien de laadsnelheid obv recent verbruik gaat. Als je verbruik bv de laatste tijd rond de 30kWh/100 zit dan is 31 km/h ongeveer 11kW. En dus netjes 3 fase.
En ca 30 km/u is toch veel te langzaam? Accu is 78KW, stel er zit nog 15% in. Afgerond zeg maar 12KW. Als ik zou laden met 11 kw per uur, dan zou hij toch met ca 5,5 uur op 90% moeten zijn?
90% is ca 400 km range. Met 30 km/u duurt dat 2x zolang....met dezelfde bovenstaande cijfers....
Dus dat klopt dan toch niet? 30 km/u is echt veel te langzaam voor ev's met een accu van 78 kw....
De auto geeft bij AC laden niet aan of hij 1- of 3-fase laadt maar alleen de stroom. Dus de 16A betekent bij een publieke (3fase) paal dat je 3x16 aan het laden bent en daarmee op 11kW. Hij laadt er dus 11kWh per uur bij. Afhankelijk van je recente verbruik is dat 30 (verbruik 36kWh per 100) tot 50km per uur (verbruik 22kWh per 100). Ligt je recente verbruik nog lager dan kun je ook 70 km per uur zien. De laadsnelheid is altijd 11kW maar de berekening is afhankelijk van je verbruik. Tot 90% laden duurt altijd even lang maar door verschil in verbruik is 90% dus geen 400 km maar misschien wel 300. Zelfs als de auto bij 90% 400km aangeeft. Dat is dan weer niet op je recente verbruik gebaseerd. Dat maakt het verwarrend.onderwaterfoto schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:50:
[...]
Zou kunnen, ik weet het echt niet. Maar wat krijgen andere P2 gebruikers dan? Ik heb met de Tesla wel eens 71 km/u gezien op een openbare laadpaal.
En ca 30 km/u is toch veel te langzaam? Accu is 78KW, stel er zit nog 15% in. Afgerond zeg maar 12KW. Als ik zou laden met 11 kw per uur, dan zou hij toch met ca 5,5 uur op 90% moeten zijn?
90% is ca 400 km range. Met 30 km/u duurt dat 2x zolang....met dezelfde bovenstaande cijfers....
Dus dat klopt dan toch niet? 30 km/u is echt veel te langzaam voor ev's met een accu van 78 kw....
Volgens mij rekent Tesla puur met rijverbruik en rekent opwarmen van accu’s en interieur niet mee dus krijg je een lager verbruik en dus meer km/uur. De laadsnelheid is op AC hetzelfde.
[ Voor 19% gewijzigd door JTHZZ op 26-02-2021 13:03 ]
Hangt heel erg van het recente verbruik van de auto af. Als je gemiddeld 30 km/h laadt zal de auto je bereik met 90% ook niet op 400km range schatten, maar waarschijnlijk ergens in de hoge 200’s. De hoeveelheid stroom die je erin pompt is gewoon hetzelfde als de P2 eigenaar die 50 km/h laadt. Daarom valt er w.m.b. wel wat aan te merken op het alleen kunnen weergeven van laadsnelheid in kilometers...onderwaterfoto schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:50:
[...]
Zou kunnen, ik weet het echt niet. Maar wat krijgen andere P2 gebruikers dan? Ik heb met de Tesla wel eens 71 km/u gezien op een openbare laadpaal.
Klopt die altijd 11kW wel? Ik heb toevallig mijn P8 nu aan de Allego paal staan (als enige). Ik heb juist het idee dat het laatse deel laden toch wordt teruggeschroefd. Ik wil even voor het weekend van 75% doorlaten naar 90%. In de Smoov app stond eerste uur 9kW en nu al een tijdje 8kW met totaal nu:JTHZZ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:56:
[...]
De laadsnelheid is altijd 11kW maar de berekening is afhankelijk van je verbruik.
:strip_exif()/f/image/GzHSrPVGpiPjxqD54LJ7FXEx.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: op moment van posten krijg ik via de app bericht dat het laden klaar is en dat ik de auto moet weghalen
[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 26-02-2021 13:19 ]
@Juancho slim charging die wellicht het aantal kWs terug schroeft? Tot de tijd dat er een app is, en fatsoenlijke weergave van de laadsnelheid blijft het lastig. Kan ook zijn dat de P8 het laden terug schroeft tegen de 90%.
@onderwaterfoto Een Tesla gaat altijd uit van de EPA rating bij weergave van laadsnelheid. 71km/h bij de Model 3 SR+ is 11kW, 31km/h kan bij de P2 ook 11kW zijn als je recente gemiddelde verbruik relatief hoog is.
@onderwaterfoto Een Tesla gaat altijd uit van de EPA rating bij weergave van laadsnelheid. 71km/h bij de Model 3 SR+ is 11kW, 31km/h kan bij de P2 ook 11kW zijn als je recente gemiddelde verbruik relatief hoog is.
[ Voor 47% gewijzigd door Inspired op 26-02-2021 13:23 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb een 3-fase aansluiting met loadbalancerJTHZZ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:56:
[...]
De auto geeft bij AC laden niet aan of hij 1- of 3-fase laadt maar alleen de stroom. Dus de 16A betekent bij een publieke (3fase) paal dat je 3x16 aan het laden bent en daarmee op 11kW. Hij laadt er dus 11kWh per uur bij. Afhankelijk van je recente verbruik is dat 30 (verbruik 36kWh per 100) tot 50km per uur (verbruik 22kWh per 100). Ligt je recente verbruik nog lager dan kun je ook 70 km per uur zien. De laadsnelheid is altijd 11kW maar de berekening is afhankelijk van je verbruik. Tot 90% laden duurt altijd even lang maar door verschil in verbruik is 90% dus geen 400 km maar misschien wel 300. Zelfs als de auto bij 90% 400km aangeeft. Dat is dan weer niet op je recente verbruik gebaseerd. Dat maakt het verwarrend.
Volgens mij rekent Tesla puur met rijverbruik en rekent opwarmen van accu’s en interieur niet mee dus krijg je een lager verbruik en dus meer km/uur. De laadsnelheid is op AC hetzelfde.
Ik laad standaard op 11kw het dashboard geeft tussen de 32-41km/h aan. Uit diverse laadsessies kom ik qua mijn ervaring uit dat volledig opladen tussen de 7 en 8 uur zou duren. (Onderstaande grafiek als voorbeeld toen ik ging laden tot 100%)
Wel is mijn ervaring dat wanneer ik de laadinstelling ik de auto aanpas van 25A naar 32A de laadsnelheid juist afneemt.
Dit werk voor mij prima en ben content met mijn installatie en NM laadpaal.
:strip_exif()/f/image/aD2zdJ5pq5Ldce6IjvVkzedO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KV2F7rZY279OJ09GauUYXQAj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QiCxIq7xMBUabEYkGkyckJ2q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ff9BrLkqU4ilWkRkQ47gtvOd.jpg?f=fotoalbum_large)
Je laadt geen kilometers per uur. De auto laadt een aantal kW's per uur en is zo 'vriendelijk' om dat voor je om te rekenen in een aantal km's per uur. Die omrekening gebeurd op verbruikscijfers van de afgelopen x periode/km's.onderwaterfoto schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:50:
[...]
Daarmee zegt het aantal km's per uur dus eigenlijk heel weinig. Noem het 'misplaatst ontzorgen' waardoor de gebruiker er eigenlijk niets meer aan heeft... Dit is hier al vaker ter sprake gekomen. Voor nu heb je eigenlijk alleen inzicht in de werkelijke laadsnelheid (kW;s /uur) als je die info uit je laadvoorziening kunt halen, helaas.....
P8 als ik het persbericht lees staat er dat de update OTA geleverd wordt. Ik was in de veronderstelling dat deze update juist OTA mogelijk zou maken. Hoe weet ik of ik de OTA kan ontvangen of is iedereen dat?
Ik houd het verbruik via mijn slimme meter in de gaten en mijn P2 laadt thuis gewoon continu 11kW, ook tot 90%. Tenzij de load balancer de stroom beperkt ivm overig verbruik in huis. Dus ofwel de P8 is hierin anders dan de P2, maar dat klinkt niet zo waarschijnlijk, ofwel Allego beperkte op dat moment net het vermogen. Maar dat heeft niks met de SoC te maken, want die kent de AC paal niet voor zover ik weet. Dat weet alleen de DC paal.Juancho schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:12:
[...]
Klopt die altijd 11kW wel? Ik heb toevallig mijn P8 nu aan de Allego paal staan (als enige). Ik heb juist het idee dat het laatse deel laden toch wordt teruggeschroefd. Ik wil even voor het weekend van 75% doorlaten naar 90%. In de Smoov app stond eerste uur 9kW en nu al een tijdje 8kW met totaal nu:
Wat is dat voor prutswerk daar bij die loadbalancer? Daar zijn nette stekkertjes voor!EHAS schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:43:
[...]
Ik heb een 3-fase aansluiting met loadbalancer
Ik laad standaard op 11kw het dashboard geeft tussen de 32-41km/h aan. Uit diverse laadsessies kom ik qua mijn ervaring uit dat volledig opladen tussen de 7 en 8 uur zou duren. (Onderstaande grafiek als voorbeeld toen ik ging laden tot 100%)
Wel is mijn ervaring dat wanneer ik de laadinstelling ik de auto aanpas van 25A naar 32A de laadsnelheid juist afneemt.
Dit werk voor mij prima en ben content met mijn installatie en NM laadpaal.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog afgezien van het feit dat jij een nieuwe meter met dsmr 5.0 hebt dus die kabel kan gewoon in je meter en die DLB is overbodig. Maar goed, lekker cashen voor NM
Volgens mij heb je met de 8 januari update een button in je settings waar je automatische updates activeert of uitzet. Ik heb die optie wel en meerderen hier. Dus ik ga er maar vanuit dat OTA met die button mogelijk is en dat ik binnenkort wel de update in de auto zie verschijnen.Tweaqer schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:52:
P8 als ik het persbericht lees staat er dat de update OTA geleverd wordt. Ik was in de veronderstelling dat deze update juist OTA mogelijk zou maken. Hoe weet ik of ik de OTA kan ontvangen of is iedereen dat?
@JTHZZ excuses, ik wist niet dat het om thuisladen ging. Publiek laden kan natuurlijk anders zijn. Daar heb je sowieso nooit constant 11kW. Bij mij schommelt het meestal tussen 9 en 11kW. Soms afhankelijk van als er een auto naast je aan de paal hangt, maar zoals vandaag stond ik alleen te laden, auto stond al uren fijn in het zonnetje. Dus je zou denken, ram die 11kW er maar constant in tot 90%. Maar blijkbaar werkt het zo niet. Ik starte dus met 75% accu en tot 90% constant 8kW geladen. Geen ramp hoor, het is meer dat ik het probeer te begrijpen als nieuwe elektrische rijder
Dank voor het delen, we gaan het zien. Ik vind het eerlijk gezegd allemaal doelredenering. De lak ziet er simpelweg niet uit, wat de oorzaak is vind ik als consument die een auto van 66k heeft gekocht totaal niet interessant.DGh0st schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:16:
[...]
@JTHZZ @GuiltyNL @pertinent
Ik ben de medetweaker die Cello66 aangeeft. Ik heb ook een Void P2 Ik ben het hele traject met Polestar doorlopen. Echter met hele aparte uitkomsten. Eerst werd inderdaad gemeld wat GuiltyNL aangaf door Polestar zelf, echter dat werd snel ontkracht door de Volvo garage. Toen gaf Polestar aan om het alsnog te proberen en de kosten werden vergoed, maar liet niets meer van hun horen. Na 3 maanden gaf Polestar aan dat dit geen lakprobleem is en de kosten niet meer gaan vergoeden waarop de lakspecialist van Dekra is ingeschakeld; Hieronder de korte samenvatting:
Wij constateerden de volgende beschadigingen c.q. mankementen: Met behulp van een lakdikte meter hebben wij de gehele carrosserie nagemeten inzake de lakdikte. De lakdikte bevindt zich tussen de 110 – 140 micron. Hetgeen een normale waarde is. Er is sprake van een egale bovengemiddelde lakdikte.Wel laat de lak op alle delen van de carrosserie, de beide bumpers en alle losse kunststof delen (op de beide buitenspiegels na) een sinaasappelschil effect (sinaasappelhuid) zien. Dit betreft een bobbelige, onregelmatige oppervlakte structuur van de lak.
Na controle met een felle LED lamp lijkt deze onregelmatige structuur zich te bevinden onder de buitenste (blanke)lak laag. Er wordt in deze ook wel gesproken over een mager spuitbeeld, welke voort kan komen uit meerdere en of verschillende oorzaken, te weten:
Afstand tot het object tijdens het spuiten is te groot
Te lage spuitstuk / slechte lak verneveling
De dunne laklaag
Te hoge viscositeit
Niet op de spuittemperatuur afgestemde verharder en of verdunner
Te kleine spuitopening
Uitdamp tijd niet aangehouden (te kort)
Eigenschappen van de gekozen lak en of de laksamenstelling
Bij moderne milieu verantwoorde automotive lakken (veelal op waterbasis) zien wij in de praktijk veelvuldig dergelijke lakpatronen. De oplossing voor een dergelijke lakstructuur, betreft het volledig opschuren en overspuiten van het voertuig. Hetgeen een zeer kostbare operatie c.q. herstel betreft.
Om te bepalen of er sprake is van een exemplarische afwijking dan wel een product eigenschap, zullen wij diverse Polestar en Volvo voertuigen visueel dienen te beoordelen en te vergelijken.
Conclusie:
Naar aanleiding van onze expertise en het hierbij behorende vergelijkend waren onderzoek, concluderen wij dat de door ons aangetroffen sinaasappelschil-effect in de lak van het betreffende voertuig niet afwijkt van de diverse door ons geziene referentie voertuigen. Er is dan ook geen sprake van een zogenaamde exemplarische afwijking.
De betreffende lak structuur kan door een voertuig eigenaar/berijder worden gezien als zijnde gebrekkig of afwijkend. echter is er in deze situatie sprake van een cosmetische onregelmatigheid, welke moet worden betiteld als zijnde (negatieve) producteigenschap. Onze controle van diverse voertuigen leert ons, dat een dergelijke lakstructuur bij Volvo & Polestar de huidige stand der techniek is
Deze afwijking is ook te zien op andere kleuren van de Polestar 2, waaronder thunder.
Mocht er actie ondernomen worden en de lakspecialisten die jullie spreken tot een andere conclusie komen zou ik er graag over willen horen, het liefst in de vorm van een rapport.
Vooral de conclusie dat dit blijkbaar de huidige lakkwaliteit is die Polestar levert is natuurlijk een drogreden..
Even een vraagje.
Ik lees hier dat P2 rijders een "plaatsvervangende" auto meekrijgen, maar is het niet zo dat Polestar een haal/breng service bij de prijs er in heeft?? of heb ik dat voud??
Ik lees hier dat P2 rijders een "plaatsvervangende" auto meekrijgen, maar is het niet zo dat Polestar een haal/breng service bij de prijs er in heeft?? of heb ik dat voud??
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat is eerst (bij presenteren van de auto) wel gecommuniceerd idd. Maar ik ben voor de re-call naar de Volvo dealer gegaan en kreeg een V90 als vervangend vervoer mee. Dat is natuurlijk iets dat via Volvo al 'in place' was en dus waarschijnlijk goedkoper.Hansieo schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:40:
Even een vraagje.
Vandaag nog bij de dealer geweest voor een software update (na de geen GPS/4g van vorige week). Merk niet veel verschil. De kernel is nog steeds van 8 jan. Morgen een lange rit voor de boeg. Eens zien wat het verbruik doet.
Ik kreeg even een XC90 T8 mee als vervanging... Alsof je in een auto uit de jaren 80 stapt met een 4 versnellingsbak. De vertraging alleen al bij het gasgeven (en daarna weer snel bijremmen omdat zoveel gas nou ook weer niet de bedoeling was), de herrie (terwijl de XC90 toch best stil is...).
Voor mij geen ICE meer hoor.
Ik kreeg even een XC90 T8 mee als vervanging... Alsof je in een auto uit de jaren 80 stapt met een 4 versnellingsbak. De vertraging alleen al bij het gasgeven (en daarna weer snel bijremmen omdat zoveel gas nou ook weer niet de bedoeling was), de herrie (terwijl de XC90 toch best stil is...).
Voor mij geen ICE meer hoor.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Ik denk dat de kans groot is dat je geen software update hebt gehad maar dat ze bepaalde zaken gewoon gereset hebben en/of er opnieuw opgezet hebben. Maar dat is een gok van mijn kantLancer schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:16:
Vandaag nog bij de dealer geweest voor een software update (na de geen GPS/4g van vorige week). Merk niet veel verschil. De kernel is nog steeds van 8 jan. Morgen een lange rit voor de boeg. Eens zien wat het verbruik doet.
Ik ben ook erg snel gewend geraakt aan het gemakt en comfort van een elektrische auto maar ik vind het af en toe nog wel leuk om lekker los te gaan in onze 2de auto, een mooie Fiat PandaVoor mij geen ICE meer hoor.
Dank voor alle reacties. Maakt een hoop meer duidelijk. En uiteraard snap ik dat het KW's laden is en op basis daarvan een aantal km/u wordt berekend. Jammer dat de P2 niet aangeeft hoeveel KW het is. Dat deed de M3 wel.
Voor mn gevoel gaat het gewoon minder snel met de P2, alles mbt laden.
Voor mn gevoel gaat het gewoon minder snel met de P2, alles mbt laden.
Het aanbrengen ging best makkelijk eigenlijk! Eerst het scherm goed schoongemaakt en ontvet. Daarna met brede tape het stof eraf gehaald en direct screenprotector er op. Geen bubbels of stofjes, yey!Android16 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:55:
...
...
Ik ben zeer content met het eindresultaat! Er zijn ook veel minder reflecties gezien het een matte screenprotector is, ook top! Ik kan het eigenlijk iedereen aanbevelen! Ik zag wel al een micro krasje op m'n scherm bij het aanbrengen, het scherm is best krasgevoelig vrees ik.
![]() | ![]() |
Één foto is bewust met flits zodat het matte effect goed zichtbaar is. De zon stond ook redelijk fel op het scherm.
Ziet er goed uit! Waar heb je deze besteld?Android16 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:46:
[...]
Het aanbrengen ging best makkelijk eigenlijk! Eerst het scherm goed schoongemaakt en ontvet. Daarna met brede tape het stof eraf gehaald en direct screenprotector er op. Geen bubbels of stofjes, yey!
Ik ben zeer content met het eindresultaat! Er zijn ook veel minder reflecties gezien het een matte screenprotector is, ook top! Ik kan het eigenlijk iedereen aanbevelen! Ik zag wel al een micro krasje op m'n scherm bij het aanbrengen, het scherm is best krasgevoelig vrees ik.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Één foto is bewust met flits zodat het matte effect goed zichtbaar is. De zon stond ook redelijk fel op het scherm.
Dit is het lijstje van dingen die in de a.s. P8 update zitten. Note: een deel zat dus al in de januari 8 update.
Update naar Android 10
Beheerderprivileges: stellen de berijder in staat om de fabrieksinstellingen te herstellen.
Harman Kardon premium audio: surround sound geoptimaliseerd.
Radio: FM/DAB gelinkt, voor naadloos luisteren (Belangrijk: radiozender favorieten worden gewist en moeten opnieuw worden ingesteld).
360-camera: verbetering van de kwaliteit en stabiliteit.
Bluetooth: favoriete contacten in de telefoon worden gesynchroniseerd met de auto; verbeteringen van de kwaliteit en stabiliteit.
Handleiding: verbeteringen van de kwaliteit.
Connected Safety: veiligheidsinformatie die in de cloud wordt gedeeld tussen Polestar en Volvo voertuigen, waarbij andere bestuurders worden gewaarschuwd voor mogelijke gevaren.
Actieradius: verbetering van het bereik en exactere weergave
DC opladen: verbeteringen in de laadsnelheid.
AC opladen: verbetering van de stabiliteit.
Rijervaring: verbeteringen in het starten vanuit stilstand, inclusief vloeiender vrijgave van de rem.
Verbinding: verbeteringen van de stabiliteit.
Ik had het gewoon maar even gevraagd wat er wel/niet in zou zitten en dit kreeg ik als antwoord. Best gek eigenlijk want alle P8-en waren toch al Android 10?
Update naar Android 10
Beheerderprivileges: stellen de berijder in staat om de fabrieksinstellingen te herstellen.
Radio: FM/DAB gelinkt, voor naadloos luisteren (Belangrijk: radiozender favorieten worden gewist en moeten opnieuw worden ingesteld).
Bluetooth: favoriete contacten in de telefoon worden gesynchroniseerd met de auto; verbeteringen van de kwaliteit en stabiliteit.
Connected Safety: veiligheidsinformatie die in de cloud wordt gedeeld tussen Polestar en Volvo voertuigen, waarbij andere bestuurders worden gewaarschuwd voor mogelijke gevaren.
Rijervaring: verbeteringen in het starten vanuit stilstand, inclusief vloeiender vrijgave van de rem.
Ik had het gewoon maar even gevraagd wat er wel/niet in zou zitten en dit kreeg ik als antwoord. Best gek eigenlijk want alle P8-en waren toch al Android 10?
[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 26-02-2021 17:12 ]
Dit lijkt meer op de update van de P2? Android 10 heeft de P8 al sinds dag 1 dat hij uit is namelijk en het zijn exact dezelfde release notes als de P2Mga1600 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:04:
Dit is het lijstje van dingen die in de a.s. P8 update zitten. Note: een deel zat dus al in de januari 8 update.
Update naar Android 10
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Zie mijn opmerking onderaan, dat vond ik ook al vreemd. Bron = Beesd.mvrooij schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:06:
[...]
Dit lijkt meer op de update van de P2? Android 10 heeft de P8 al sinds dag 1 dat hij uit is namelijk en het zijn exact dezelfde release notes als de P2
Maar het kan misschien zijn dat de Noorse en Zweedse P8-en die al wat eerder waren versie 9 waren?
En dat het verder dezelfde verbeteringen zijn als de P2 snap ik ook wel.
Connected Safety is nieuw, verbetering HK sound is nieuw, laden en range verbetering. Dar zijn wel de kernpunten denk ik voor het moment. Maar er gaat nog het een en ander volgen in de toekomst.
[ Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 26-02-2021 17:13 ]
In China gebouwd, onder streng toezicht en met voldoende kwaliteitscontroles, maar wel Zweedse engineering.
Ze maken grote inhaalbewegingen ginder, maar van Chinese engineering heb ik tot op heden nog geen grote pet op. Zal deels ook met de cultuur te maken hebben.
Ik denk dat je auto het laatste probleem is. Tenzij die mee in flames opgaat met de rest van je huis ;-)Gek he, ik zat hiernaar ook te kijken maar op één of andere manier durf ik het niet aan. Geen idee hoe de kwaliteit is en een auto van 60k op het spel zetten.
Nee nee, alle gekheid op een stokje. Zo erg zal het wel niet zijn, maar zou het doodzonde vinden als zo een ding van 250$ echt maar brak of zelfs helemaal niet werkt. Het merendeel van de kost van die 250$ gaat naar het koper in de kabel. De elektronica erin kost echt geen drol, maar maakt wel het verschil tussen werken en niet werken.
Zo een laadpaal (en dus ook een granny charger) is echt geen rocket science. Dat is niet meer dan een relais met een paar metingen. Als de metingen buiten spec gaan is het teken dat er iets verkeerd gaat met het laadproces en schakelt het relais af. That's all. Zie het grote zelfbouwlaadpaal topic
Als je auto 3f laadt, dan zal je ook nooit meer dan 16A zien. Helaas laat de P2 niet zien dat je eigenlijk met 3x16A laadt. De meeste publieke palen zijn 3f.onderwaterfoto schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:37:
Als je dus meer dan 16A wil zien moet je zeker zijn dat het een monofasige laadpaal is die bovendien ook nog eens die 32A kan leveren.
De omrekening naar snelheid wordt door de auto gedaan op basis van je verbruik. Als je met 11 kW laadt en je komt op 31 km/h uit dan heb je een verbruik van 11*100/31 = 35 kWh/100km. Doe daar nog een beetje vanaf voor de laadefficiëntie kom je op een verbruik van een kleine 30 kWh/100km. Afhankelijk van je rijstijl, je traject, je comfortinstellingen etc zou dat kunnen in deze periode van het jaar.
Wacht eens tot het buiten 20-25°C is dan zou de laadsnelheid in km/h wel omhoog moeten gaan.
Accuverwarming zit er wel degelijk op. Of die zo snel/efficiënt is als bij Tesla dat laat ik in het midden.Inspired schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:01:
Beste voorbeeld is dat het laadproces na een paar minuten wél op snelheid komt, net omdat dan de accu op temperatuur komt. En dat is niet van het laden zelf, want lithium genereert nauwelijks warmte bij het laden.
In mijn P2 werkt het niet goed maar in de meeste gevallen gaat hij na een minuutje laden als ik hem helemaal links in het vakje leg. En dan blijft hij doorladen.P8 D schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:35:
P8
Vandaag laatste jan update gehad en een bevestiging vanuit de dealer dat de telefoonoplader niet gaat werken i.c.m. Iphone 12 door magneet in tel. Dealer gaat over compensatie nadenken.[Afbeelding]
Bij mij is de NM laadpaal idd rechtstreeks op de P1 poort van de slimme meter aangesloten. Net zo makkelijk en hoe minder kastjes, des te minder kans op storingen.JTHZZ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:08:
[...]
Wat is dat voor prutswerk daar bij die loadbalancer? Daar zijn nette stekkertjes voor!
Nog afgezien van het feit dat jij een nieuwe meter met dsmr 5.0 hebt dus die kabel kan gewoon in je meter en die DLB is overbodig. Maar goed, lekker cashen voor NM
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Ziet er mooi uit! Waar heb je dat besteld? Ik heb alleen geen P2 maar een P8 maar lijkt mij ook wel wat! Mat is toch stukken mooier en fijner dan dat glansende.Android16 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:46:
[...]
Het aanbrengen ging best makkelijk eigenlijk! Eerst het scherm goed schoongemaakt en ontvet. Daarna met brede tape het stof eraf gehaald en direct screenprotector er op. Geen bubbels of stofjes, yey!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dat bedoelde ik inderdaad. Dat kan alleen als je een nieuwer model slimme meter hebt met DSMR 5.0 protocol. Die meter op de foto kan dat (heb ik ook) en dan is dat kastje overbodig. Maar newmotion cq de installateur plaatst met alle liefde zo’n kastje ook als het overbodig is 😀P2Hattem schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:45:
[...]
Bij mij is de NM laadpaal idd rechtstreeks op de P1 poort van de slimme meter aangesloten. Net zo makkelijk en hoe minder kastjes, des te minder kans op storingen.
Bedankt voor de info!P8 D schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:35:
P8
Vandaag laatste jan update gehad en een bevestiging vanuit de dealer dat de telefoonoplader niet gaat werken i.c.m. Iphone 12 door magneet in tel. Dealer gaat over compensatie nadenken.[Afbeelding]
Niet leuk voor jullie. Maar het voelt ineens al beter dat ik die optie toch maar niet gekozen heb bij de recent bestelde P8.
Het ligt aan de iPhone 12. Andere telefoons doen het wel. En bij werkt het dus meestal wel en dan vind ik het erg handig! Maar P2 heeft het standaard.C.QL schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:09:
[...]
Bedankt voor de info!
Niet leuk voor jullie. Maar het voelt ineens al beter dat ik die optie toch maar niet gekozen heb bij de recent bestelde P8.
Ja wat een raar gedoe.High-Voltage2 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:18:
Lol, zelfs geen toegang meer tot de auto!!!![]()
Downloaden en installeren is juist een mooi klusje om s-nachts te plannen.
De mijne deed dat liever niet 😊JTHZZ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:02:
[...]
Dat bedoelde ik inderdaad. Dat kan alleen als je een nieuwer model slimme meter hebt met DSMR 5.0 protocol. Die meter op de foto kan dat (heb ik ook) en dan is dat kastje overbodig. Maar newmotion cq de installateur plaatst met alle liefde zo’n kastje ook als het overbodig is 😀
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
:strip_exif()/f/image/VeIiYoeVK12rvP5O8DzTBaDm.jpg?f=fotoalbum_large)
Me and you buddy 😁, update zojuist gestart morgen kijken wat de verschillen zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door BlacKstaR- op 26-02-2021 20:00 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Een Tesla versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic.