Ik zie veel berichten over het verbruik van zowel de P2 en P8. Ik lees dit topic uit interesse en omdat m'n vader binnenkort z'n P8 krijgt. Ik rijd echter zelf ook al enkele jaren elektrisch (E-Golf) en zat destijds met dezelfde vragen als de meesten hier die voor het eerst elektrisch rijden. Ook al rijd ik dus geen P2 of P8, ik denk dat de principes redelijk overeenkomen:
- Mijn auto is eind november geleverd, de range kwam bij lange na niet in de buurt van WLTP (WLTP: 230km, praktijk max 160/170). Ik heb een warmtepomp, collega's zonder warmtepomp halen amper de 150. Naarmate het voorjaar werd, zag ik de range langzaam omhoog kruipen. Op een gemiddelde dag zonder extreme weersomstandigheden en temperaturen rond de 20 graden haal ik zonder al te veel moeite 200km. Temperatuur maakt dus een groot verschil!
- Wind en regen: wat voor de Golf geldt, zou nog meer moeten gelden voor de P8 en P2, wind is killing. Ik heb een keer van Groningen naar Den Haag moeten rijden en ben bijna gestrand met een lege accu. Met 100% weg gereden, windkracht 7 tegen in de polder, na 120km was de accu leeg met CC op 105 km/u. De andere kant van de medaille: rit in de zomer van Den Haag naar Enschede (~210km), nog 40km range over bij aankomst (Windkracht 4 in de rug, CC op 105 km/u.
- Voorverwarmen: Groot verschil, vooral op korte ritten. Het kost meer energie om een rijdende auto op temperatuur te krijgen dan een auto die stil staat, daarnaast is de accu al op temperatuur als je wegrijdt. Scheelt zeker enkele procenten. De verwarming een paar graden lager en de stoelverwarming aan scheelt ook in de marge.
- Snelheid: Het verbruik stijgt exponentieel naarmate je harder rijdt dan ~110 km/u. Met 130 op de CC, heb ik 130km range, met 100 op de CC is de range ~200km. Afhankelijk van de weersomstandigheden. Daarbij komt ook soepel rijden, probeer zo min mogelijk stil te staan en op tijd de auto af te laten rollen (laten rollen is efficienter dan regenereren)
- Banden: elektrische auto's zijn zwaar, kan best wat meer lucht in de band. Ik pomp ze standaard op tot 3.0 bar (E-Golf = 1.700kg). Scheelt enkele procenten in verbruik. Daarnaast zit er ook enkele procenten verschil tussen winter- en zomerbanden.
Kortom, het najaar is wat dat betreft de perfecte tijd om te beginnen met elektrisch rijden, het wordt alleen maar beter

Niet verbaasd zijn dat de range langzaam richting WLTP kruipt in het voorjaar!