Ik neem aan dat je dit dus zelf bij de dealer hebt gemeld, en daardoor een afspraak hebt voor update van onderliggende component/software?Ronald_Kou schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
Vandaag door Ford gebeld: eind augustus krijg ik een software update voor het matige B&O systeem. Dan zou dit verholpen moeten zijn. Als het goed is is dan ook de software update voor de herrie tijdens het laden beschikbaar en wordt dat ook opgelost.
Paar tips om te weten of je een B&O systeem hebt dat niet goed functioneert. Zet muziek aan, volume op 25, open de achterklep en bekijk of je de subwoofer voelt trillen. Bij een goed werkend systeem zou je op 25 dit flink moeten voelen, bij mijzelf voel je bijna niets. Je weet ook dat je systeem niet goed functioneert als je bij bellen het volume op 30 moet zetten om de ander te verstaan.
Proefrit heb ik in de MME gemaakt, rijdt fijn. In de EV6 heb ik alleen gezeten, niet gereden (gaat nog niet). Proefrit in EV6 kan pas vanaf september en dat is te laat om nog hopen dat je in 2021 nog een auto krijgt (ivm bijtelling). Wat rijervaring betreft ben ik niet super kritisch, want rij momenteel in een astrafletnix schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:06:
[...]
Maak een proefritje, dat maakt het doorhakken van de knoop makkelijker! Laat eventueel je familie leden meebeslissen?
Ik weet niet of het van toepassing is, maar als lease rijder kan ik mijn lease auto na 3 jaar overnemen. Je zou dan de restwaarde van je lease auto mee kunnen laten wegen in je beslissing.
Familie en vrienden zeggen overigens voor een groot deel MME, puur op uiterlijk gebaseerd.
15-20 minuten aan de kabel voor 80%? Ik weet vrij zeker dat die dat niet haalt. 300kW laders zijn idd momenteel beperkt in NL.vema schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:37:
[...]
Rij zelf een MME SR, vind zelf het wachten bij snel laden geen probleem. In de range van 20-80% sta je misschien ergens tussen de 15 en 20 min aan de kabel.
Ik heb me er niet in verdiept maar is dat snel laden bij 800V overal mogelijk? Of ben je daar ook (nog) afhankelijk van een beperkt aantal laders?
Ik zal jullie verder niet lastig vallen met deze keuze. Zal toch een persoonlijk zijn. Style van de MME vs de Substance van de EV6.
Ik heb afgelopen vrijdag 2x aan Fastned geladen:HollovVpo1nt schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:45:
[...]
Proefrit heb ik in de MME gemaakt, rijdt fijn. In de EV6 heb ik alleen gezeten, niet gereden (gaat nog niet). Proefrit in EV6 kan pas vanaf september en dat is te laat om nog hopen dat je in 2021 nog een auto krijgt (ivm bijtelling). Wat rijervaring betreft ben ik niet super kritisch, want rij momenteel in een astra.
Familie en vrienden zeggen overigens voor een groot deel MME, puur op uiterlijk gebaseerd.
[...]
15-20 minuten aan de kabel voor 80%? Ik weet vrij zeker dat die dat niet haalt. 300kW laders zijn idd momenteel beperkt in NL.
Ik zal jullie verder niet lastig vallen met deze keuze. Zal toch een persoonlijk zijn. Style van de MME vs de Substance van de EV6.
32:51 minuten = 44,78 kw = 1,36kw/min
17:10 minuten = 20,80 kw = 1,21kw/min
Beide waren 350kw laders, wel was ik bij de eerste op 15-20% van accu. bij lage accu laadt de auto sneller op.
[ Voor 6% gewijzigd door makooy op 09-08-2021 14:53 ]
Ik wil dit ook wel even weten, ben erg teleurgesteld door het zo geprezen B&O systeem.martijnvds schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:21:
[...]
Ik neem aan dat je dit dus zelf bij de dealer hebt gemeld, en daardoor een afspraak hebt voor update van onderliggende component/software?
ook kan ik de Hoge, Midden en Bastonen niet vastzetten, elke keer als ik de auto weer start staan de schuifjes in het midden...echt waardeloos.
Hoi ik kom net terug uit Spanje. Zowel in Frankrijk als Spanje heb je een Ionity snellaadpalen, alleen die werken niet allemaal hetzelfde. Aan de buitenkant kun je niet zien wat het vermogen is, maar zodra je de MME hebt aangesloten zie je in je Fordpass de verwachte eindtijd van 80% dan schrik je wel eens, want dan staat er opeens 2 uur. Dan is het verstandig even een andere paal aan te sluiten, dan bljkt deze wel een laadcapaciteit te geven van 175kw ipv 50..In NL staat op de laadpaal het vermogen echter in Frankrijk en Spanje niet. Als ik bovenstaande lees kan het dus ook zo zijn dat Fastned ook dit probleem heeft ?makooy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
Ik heb afgelopen vrijdag 2x aan Fastned geladen:
Beide waren 350kw laders, wel was ik bij de eerste op 15-20% van accu. bij lage accu laadt de auto sneller op.
FastNed heeft de kw's met een grote sticker op de laadpaal staan hoor, althans wel de palen die ik gezien heb.amsaerk schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:59:
[...]
Hoi ik kom net terug uit Spanje. Zowel in Frankrijk als Spanje heb je een Ionity snellaadpalen, alleen die werken niet allemaal hetzelfde. Aan de buitenkant kun je niet zien wat het vermogen is, maar zodra je de MME hebt aangesloten zie je in je Fordpass de verwachte eindtijd van 80% dan schrik je wel eens, want dan staat er opeens 2 uur. Dan is het verstandig even een andere paal aan te sluiten, dan bljkt deze wel een laadcapaciteit te geven van 175kw ipv 50..In NL staat op de laadpaal het vermogen echter in Frankrijk en Spanje niet. Als ik bovenstaande lees kan het dus ook zo zijn dat Fastned ook dit probleem heeft ?
Toen ik onderweg was naar Spanje heb ik ook even in Hazeldonk volgeladen en toen nog ergens nabij Lille, maar toen gaf Fordnetwerk aan om te laden in St Denis, dit was geen goede optie moet ik zeggen. Kwam met mijn spiksplinternieuwe bolide in een achterstandswijk aan waarbij elke auto wel een raampje was ingetikt, na lang zoeken vonden we de laadpaal bij een Lidl.....hier 50 minuten redelijk onzeker gestaan om snel weer naar een Ionity laadpaal te zoeken langs de snelweg, die zijn zeg maar 70km rondom Parijs niet te vinden.....op de terugweg heb ik dit iets beter ingepland, en de Fordnavigatie zelf bijgesteld om die te routen via Ionity laadpalen, om iig voldoende vermogen te hebben om Parijs door te komen...ook is het raadzaam om niet op 10% uit te komen, ik had de ervaring dat de aangeboden laadpaal niet werkte, dus krijg je vanzelf laadstress en dat is niet handig op vakantie.makooy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:27:
[...]
Ik ben dan nog niet met mijn auto op vakantie geweest maar ik zat dus ook precies aan die "rij wijze" te denken. Wij gingen pre-corona regelmatig naar Parijs met de brandstofauto van de zaak
huis > hazeldonk = circa 40min - laatste tankstop in NL op kosten van de baas
hazeldonk - lille = circa 2uur - even de beentjes strekken
lille - parijs = circa 2uur
We zullen nu met de Mach-E waarschijnlijk ergens tussen 02:15 en 02:30 na vertrek thuis aan de snellader gaan, zo hebben we 1 stop met dezelfde tijd als dat we vroeger 2 stops hadden. Veranderd qua tijd niet veel, alleen 1 stop plek ipv 2.
Elke 2uur even beentjes strekken wordt och ook aangeraden qua veiligheid? ik zie een ideale combinatie mbt snelladen
Ja dat weet ik, ik vroeg me af of die ook verschillen gaf tijdens het laden ondanks dat er 350kw op staatmakooy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:07:
[...]
FastNed heeft de kw's met een grote sticker op de laadpaal staan hoor, althans wel de palen die ik gezien heb.
Audio is helemaal inderdaadRonald_Kou schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
Vandaag door Ford gebeld: eind augustus krijg ik een software update voor het matige B&O systeem. Dan zou dit verholpen moeten zijn. Als het goed is is dan ook de software update voor de herrie tijdens het laden beschikbaar en wordt dat ook opgelost.
Paar tips om te weten of je een B&O systeem hebt dat niet goed functioneert. Zet muziek aan, volume op 25, open de achterklep en bekijk of je de subwoofer voelt trillen. Bij een goed werkend systeem zou je op 25 dit flink moeten voelen, bij mijzelf voel je bijna niets. Je weet ook dat je systeem niet goed functioneert als je bij bellen het volume op 30 moet zetten om de ander te verstaan.
Moet deze reset van het B&O systeem door de dealer gedaan worden of komt er een update via wifi ?
Daarnaast wil ik weten of de lage, midden, en bastonen vast gezet kunnen worden in het profiel, nu moet ik die steeds opnieuw instellen als ik wegrij....of wordt dit ook door die update verholpen ?
:strip_exif()/f/image/Sl51dOBe9A0uQjlfYAeUK9o5.jpg?f=fotoalbum_large)
Werk aan de winkel ....
Overigens klopt het totaal aantal kilometers niet, ik zit op ongeveer 2500km per 6 weken
[ Voor 10% gewijzigd door Brotuck op 09-08-2021 16:39 ]
Just here for the fun
Dit werkt bij mij voor geen meter (android). Ik krijg wel de individuele ritten te zien maar zodra ik naar het maandoverzicht ga geeft hij telkens aan dat ik de ritten eerst moet aanzetten. Briljant stukje software...Brotuck schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:38:
[Afbeelding]
Werk aan de winkel ....
Overigens klopt het totaal aantal kilometers niet, ik zit op ongeveer 2500km per 6 weken
kon hem zo bestellen en geprogrammeerd bij de dealer was dat "Maar" €325 euro....Falch schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:52:
Is het iemand trouwens al gelukt om een tweede fysieke sleutel te verkrijgen?
gok maar wat ik gedaan heb....
Dit raadt ik ZEER af. Prima voor degene waar het systeem het niet doet maar waar het systeem wel werkt zoals het zou moeten blaas je echt iets op op dat volume!!Ronald_Kou schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
Makkelijkere variant, kun je op DAB+ slam FM level 10 nog een fatsoenlijk gesprek voeren dan is er iets mis met je systeem.
zag laatst iemand dat fixen door:amsaerk schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:55:
[...]
Ik wil dit ook wel even weten, ben erg teleurgesteld door het zo geprezen B&O systeem.
ook kan ik de Hoge, Midden en Bastonen niet vastzetten, elke keer als ik de auto weer start staan de schuifjes in het midden...echt waardeloos.
eerst userprofielen helemaal uitzetten,
instellingen aanpassen naar wat je wil.
menu uitgaan.
profielen aanzetten.
blijven de instellingen wel behouden..
Misschien helpt het bij jou?
De tonen blijven bij mij wel staan. Wordt netjes onthouden door het systeem. Heb alles flink geplust om nog een beetje geluid uit het systeem te halen.amsaerk schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:22:
[...]
Audio is helemaal inderdaad
Moet deze reset van het B&O systeem door de dealer gedaan worden of komt er een update via wifi ?
Daarnaast wil ik weten of de lage, midden, en bastonen vast gezet kunnen worden in het profiel, nu moet ik die steeds opnieuw instellen als ik wegrij....of wordt dit ook door die update verholpen ?
Update bij de de dealer op mijn eigen initiatief. Vond het systeem tegenvallen en na onderzoek op het internet las ik over een update die het bij andere op had gelost.
Het heeft bij mij ook nog nooit gewerkt. Maar kennelijk was nu zover met de laatste fordpass update.FreeMen schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:16:
[...]
Dit werkt bij mij voor geen meter (android). Ik krijg wel de individuele ritten te zien maar zodra ik naar het maandoverzicht ga geeft hij telkens aan dat ik de ritten eerst moet aanzetten. Briljant stukje software...
Nog steeds mis ik minimaal de helft van de ritten in juli...
Ik zie nu wel een derde optie staan, die eigenlijk veel interessanter is, maar nu nog niks laat zien..
[ Voor 32% gewijzigd door Brotuck op 09-08-2021 18:57 ]
Just here for the fun
Zo waar heb ik het nu ook inderdaad. Kennelijk sinds update 3.27.1 van eergisteren. Helaas heeft die update de PAAK cancel weer verkloot. PAAK wordt nu regelmatig spontaan weer geactiveerd zonder dat ik überhaupt in passapp komBrotuck schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:54:
[...]
Het heeft bij mij ook nog nooit gewerkt. Maar kennelijk was nu zover met de laatste fordpass update.
Nog steeds mis ik minimaal de helft van de ritten in juli...
Ik zie nu wel een derde optie staan, die eigenlijk veel interessanter is, maar nu nog niks laat zien
Excuseer mijn leekheid, maar wat betekent dit?makooy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
Ik heb afgelopen vrijdag 2x aan Fastned geladen:
Dat een 74 kWh MME ongeveer 50 minuten doet om vol te laden via een snellader?
Zoals dit bericht wellicht door laat schemeren heb ik de knoop niet door kunnen hakken.
Tot frustrerends van mijn partner aan toe want die moet mijn getob nog een avond langer aanhoren.
Er zijn geen 74kw MME’s.HollovVpo1nt schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:34:
[...]
Excuseer mijn leekheid, maar wat betekent dit?
Zoals dit bericht wellicht door laat schemeren heb ik de knoop niet door kunnen hakken.
Tot frustrerends van mijn partner aan toe want die moet mijn getob nog een avond langer aanhoren.
RWD is 75kw waarvan 68kw bruikbaar.
Snellader boven 80% heeft geen zin ivm vertraagd opladen (doen alle EV’s).
De 44kw oplaad beurt was van iets van 15-17% tot 79%. Dus van 60km tot 320km opgeladen in 33minuten. Dus 260km erbij in 33min.
De grote vraag is, hoe vaak hang je hem aan de snellader en hoe vaak aan een 11kw lader?HollovVpo1nt schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:34:
[...]
In mijn geval zal de snellader hooguit 2 a 3x per jaar zijn en is de snellaadsnelheid totaal niet relevant.
Daarnaast had je het over range. De range van de EV6 is met de 75kw accu 510km obv WLTP. Voor de MME standard range is dat 440km en voor de ER 610km.
Niemand hier heeft het over de WLTP range en je leest alleen maar de werkelijk behaalde ranges. Je moet die dus niet gaan afzetten tegen de WLTP range van de EV 6 want dat is appelen met peren vergelijken. De werkelijke vergelijkbare range voor de 74kw EV6 zal ca 430km zijn wat iets meer is dan de MME standard range uit de accu weet te halen (realistisch ca 380km zonder fluwelen voet en gem over snelweg en 80 wegen) maar ook niet gek is als je naar de vorm kijkt tov de EV6. Met de MME ER zul je zeker verder komen dan de EV6 met grote accu.
Ik weet niet of je een voorraad exemplaar of een exemplaar wat al in de planning zit op het oog hebt maar ik zou maar snel een beslissing nemen anders ga je ook voor de MME achter het 12% net vissen en dan wordt het een hele dure besluit periode...
[ Voor 10% gewijzigd door FreeMen op 09-08-2021 21:01 ]
En om je nog langer wakker te houden: de Kia is sneller, moderner, grotere bagageruimte en mag 1600kg trekken, heeft minimaal 19" velgen.
De Kia is er al in awd vanaf 55k
Ik denk dat in het Ford topic weinig mensen zullen zeggen je moet voor de Kia gaan
En ik haal met mijn extended range overigens een krappe 400km maar ik ben dus niet iemand die 100 rijdt in wisper mode.
De Kia is er al in awd vanaf 55k
Ik denk dat in het Ford topic weinig mensen zullen zeggen je moet voor de Kia gaan
En ik haal met mijn extended range overigens een krappe 400km maar ik ben dus niet iemand die 100 rijdt in wisper mode.
[ Voor 31% gewijzigd door Mcie op 09-08-2021 21:38 ]
Een kia is een kia en een mustang is een mustang
in aanvulling op @FreeMen zie hier een vergelijk met de Ioniq 5, ID Gtx en MME. Ioniq is een EV6 met een andere koets. Dus je krijgt een aardig beeld van wat de EV zometeen ongeveer zal halen qua range bij 100, 130 en 150km/uHollovVpo1nt schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:34:
[...]
Zal ik hem maar afmaken dan.FreeMen schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:57:
[...]
Ik weet niet of je een voorraad exemplaar of een exemplaar wat al in de planning zit op het oog hebt maar ik zou maar snel een beslissing nemen anders ga je ook voor de MME achter het 12% net vissen en dan wordt het een hele dure besluit periode...
ALLE productieslots zijn al vergeven voor de Mach-E voor de rest van dit kalenderjaar.
Als je er nu nog 1 kan kopen dan komt die uit de “Europese voorraad” of bij een dealer uit voorraad.
Oftewel. Wil je en een goede auto en de looks dan zit je hier goed
Ik ben benieuwd hoe hij er in het echt uit ziet. Velen zijn lyrisch over de Ioniq 5 maar mij heeft hij op de plaatjes al nooit kunnen overtuigen en in RL ook niet. Zowel van binnen als van buiten niet mijn ding. De stoelen mogen ze wel zo overzetten!Mcie schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:11:
En om je nog langer wakker te houden: de Kia is sneller, moderner, grotere bagageruimte en mag 1600kg trekken.
Sneller is leuk maar met 6.2 sec naar 100 is de RWD SR al meer dan snel genoeg en het gaat mij meer om de tussenacceleratie dan om de 0-100, dat is voor < 20 jarigen onder ons. Meer dan de MME SR-RWD is echt niet nodig wat dat betreft. Grotere bagageruimte kan een pre zijn als je het nodig hebt evenals 1600kg trekken. Beide totaal niet relevant voor mij.
Maar goed, vorig jaar maart was van de helft van de EV's van vandaag nog geen spoor te bekennen en was de keuze een stuk makkelijker wat dat betreft
[ Voor 6% gewijzigd door FreeMen op 09-08-2021 21:26 ]
Klopt helemaal, en de keuze gaat alleen nog maar moeilijker worden in de toekomst en dat is alleen maar leuk.
Maar zoals eerder gezegd, als je vraagt welke moet ik nemen zullen er hier weinig zijn die zeggen de Kia en in het Kia topic zullen er weinig zeggen de Ford.
Ik begrijp dat dingen die de auto niet heeft of minder zijn niet relevant voor iemand kunnen zijn maar dan moeten ze nog wel genoemd worden.
Maar ik breng graag een beetje objectiviteit in het topic want soms is het ietwat te rooskleurig.
Maar zoals eerder gezegd, als je vraagt welke moet ik nemen zullen er hier weinig zijn die zeggen de Kia en in het Kia topic zullen er weinig zeggen de Ford.
Ik begrijp dat dingen die de auto niet heeft of minder zijn niet relevant voor iemand kunnen zijn maar dan moeten ze nog wel genoemd worden.
Maar ik breng graag een beetje objectiviteit in het topic want soms is het ietwat te rooskleurig.
Ja ik heb zelf een duidelijke mening maar mijn collega heeft de Kia EV6 besteld en moet heel eerlijk zeggen naar wat ik er van gezien heb is het een mooie wagen hoor.Mcie schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:36:
Klopt helemaal, en de keuze gaat alleen nog maar moeilijker worden in de toekomst en dat is alleen maar leuk.
Echter geldt bij de Kia wat destijds bij de Mach-E ook het geval was, "bestellen vanaf een blaadje".
Ik ben vandaag de 10.000 km gepasseerd, ik heb tot nu toe 1972 kWh thuis geladen maar geen idee hoeveel op de zaak en onderweg.
Kan ik dat ook ergens zien?
Ik zie alleen in de app hoeveel % ik heb geladen en niet de kWh's?
[ Voor 17% gewijzigd door Mcie op 09-08-2021 22:04 ]
Bedankt ook voor jullie geduld en advies. Het zal erom spannen. Sluit niet uit dat ik straks kop of munt ga doen.
Helaas valt daar nog veel winst te behalen. Enige optie zover ik weet is in de pass app onder beheer->logs acculadingen. Vervelende is wel dat je het per laadsessie zal moeten berekenen obv % totale lading toegevoegd x netto capaciteit. Ben je even zoet mee....Mcie schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:03:
Ik ben vandaag de 10.000 km gepasseerd, ik heb tot nu toe 1972 kWh thuis geladen maar geen idee hoeveel op de zaak en onderweg.
Ik snap helemaal je dilemma. Voor de MME moet je snel de knoop doorhakken, voor de EV6 kan je nog even wachten. Wellicht dat je in sept of okt ook nog een preorder op de kop kan tikken van de MME voor 2021 mocht de EV6 het net niet zijn.HollovVpo1nt schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:38:
Bedankt ook voor jullie geduld en advies. Het zal erom spannen. Sluit niet uit dat ik straks kop of munt ga doen.
Nog wel iets om het wellicht nog lastiger te maken (of makkelijker) als je de EV6 zeker niet meer in 2021 kan krijgen en mocht dat nog wel lukken met de MME dan mag de MME € 7.500 meer kosten om op dezelfde netto kosten uit te komen als de EV6. Dat is dan vanuit een SR RWD bekeken een zo goed als "gratis" upgrade naar de SR AWD of ER RWD.
Ik wens je veel wijsheid
[ Voor 5% gewijzigd door FreeMen op 09-08-2021 23:12 ]
Weet niet of het je boeit, maar binnen een jaar of 2 zal de Kia veelvuldig op de weg te zien zijn en net zo gewoontjes als je AstraHollovVpo1nt schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:38:
Omdat Ford zo sloom is met levering zal de MME nog wel eventjes exclusief blijven.
Misschien moet je ook even kijken naar de service (reparaties etc). Dan moet je volgens mij vooral niet voor Ford kiezen. Ik weet niet hoe dat zit met Kia.
Maar 'ik rijd een Mustang Mach E' klinkt toch beter dan 'ik rijd een Kia EV6'
Ik denk dat je hier een fout maakt. Over 2 jaar is het al 16% over de eerste 40.000 en dan gaan er al mensen afhaken. De meeste ev rijders rijden nu boven "hun stand" puur door de lagere bijtelling.fletnix schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:22:
[...]
Weet niet of het je boeit, maar binnen een jaar of 2 zal de Kia veelvuldig op de weg te zien zijn en net zo gewoontjes als je Astra
Omdat Ford zo sloom is met levering zal de MME nog wel eventjes exclusief blijven.
Misschien moet je ook even kijken naar de service (reparaties etc). Dan moet je volgens mij vooral niet voor Ford kiezen. Ik weet niet hoe dat zit met Kia.
Maar 'ik rijd een Mustang Mach E' klinkt toch beter dan 'ik rijd een Kia EV6'
Ik ken genoeg tesla rijders die eerst een Prius reden of een golfje maar door die 4 of 8% konden ze nu dus duurder rijden en die haken straks allemaal weer af.
Nog even een correctie. Als je over de accucapaciteit spreekt heb je het over kWh. Als je het over de laadsnelheid hebt spreek je over kW.makooy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:49:
[...]
Er zijn geen 74kw MME’s.
RWD is 75kw waarvan 68kw bruikbaar.
Snellader boven 80% heeft geen zin ivm vertraagd opladen (doen alle EV’s).
De 44kw oplaad beurt was van iets van 15-17% tot 79%. Dus van 60km tot 320km opgeladen in 33minuten. Dus 260km erbij in 33min.
Verder moet er niet alleen naar de range gekeken worden want, zoals hierboven al gemeld, zegt dat niet zoveel. Hangt af van zoveel factoren. Wat belangrijk is (merk ik na bijna 3 jaar EV rijden) is, hoe vaak maak je langere ritten en sta je dus aan de snellader en hoe lang ben je bereid daar te staan? De Mach-e laadt al vrij snel (vind ik met mn e-Niro haha) en de EV6 of IONIQ5 wel bijna 2x zo snel (mits aan een 300kW lader aangesloten). Verder denk ik dat de hierboven genoemde 2 beter toekomstbestendig is (in ieder geval voor het laad gedeelte, software denk ik zelf dat Ford dat beter gaat doen...)
Verder kun je met een kleinere accu ook snel van A naar B, echter moet je vaker stoppen om bij te laden en is die, omdat die kleiner is, eerder vol en kun je dan verder.
Nog even een correctie. Als je over de accucapaciteit spreekt heb je het over kWh. Als je het over de laadsnelheid hebt spreek je over kW.
?????????????
Is eerder het omgekeerde zeker.
?????????????
Nee officieel is het kW voor laden en kWh voor de capaciteit van een accu.pdebeuck schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:53:
Nog even een correctie. Als je over de accucapaciteit spreekt heb je het over kWh. Als je het over de laadsnelheid hebt spreek je over kW.
?????????????
Zie voor de kWh indicatie deze link:
https://ev-database.nl/auto/1245/Ford-Mustang-Mach-E-ER-AWD
Op dezelfde pagina onderin zie je ook de laadcapaciteit uitgedrukt
Het verbruik drukken we dan weer uit in Wh / km
[ Voor 21% gewijzigd door Brotuck op 10-08-2021 09:02 ]
Just here for the fun
En het zijn allebei nieuwerwetse SAV's, die niets te maken hebben met hun voorgangers.Grondje schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:15:
Een kia is een kia en een mustang is een mustang
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
16% over de 40.000 geldt al volgend jaar toch?Mcie schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:32:
[...]
Ik denk dat je hier een fout maakt. Over 2 jaar is het al 16% over de eerste 40.000 en dan gaan er al mensen afhaken. De meeste ev rijders rijden nu boven "hun stand" puur door de lagere bijtelling.
Ik ken genoeg tesla rijders die eerst een Prius reden of een golfje maar door die 4 of 8% konden ze nu dus duurder rijden en die haken straks allemaal weer af.
EV's kruipen echter qua prijs snel richting ICE prijzen. De MME RWD kost 50k met 266pk en redelijk wat opties wat je bij de Duitsers flink voor mag bij betalen. Een ongeveer hetzelfde aangeklede Q3 (welke kleiner is) en het met minder pk moet doen zit snel over dat bedrag heen. Ev worden echter relatief steeds goedkoper door de dalende kosten van accu's.
Gezien het feit dat er altijd enorme power beschikbaar is vind ik een EV eigenlijk een upgrade t.o.v. een hybride of benzine auto. Aangezien er steeds meer fabrikanten hebben aangegeven dat ze EV only gaan zou ik nooit meer "terug" willen.FreeMen schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:53:
[...]
16% over de 40.000 geldt al volgend jaar toch?
EV's kruipen echter qua prijs snel richting ICE prijzen. De MME RWD kost 50k met 266pk en redelijk wat opties wat je bij de Duitsers flink voor mag bij betalen. Een ongeveer hetzelfde aangeklede Q3 (welke kleiner is) en het met minder pk moet doen zit snel over dat bedrag heen. Ev worden echter relatief steeds goedkoper door de dalende kosten van accu's.
Enige upgrade die ik nog wil is sneller laden, maar dat komt vanzelf wel als de populariteit stijgt
Just here for the fun
Ik zelf zou nooit een Aziatische auto bestellen...heb ook liever een Mustang logo (of Duits premium logo) op m'n stuur dan dat ik de hele rit naar bv het kia-logo moet staren...HollovVpo1nt schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:38:
Heb weer een proefrit gehad net. Tweede proefrit. Ik merk dat ik een beetje misselijk word van de MME. Hebben/hadden jullie dat ook? Na twee proefritten kan het geen toeval meer zijn. Ik vind de MME heel stuiterig rijden. Misschien dat het daaraan ligt. Zou ook aan het de OPD kunnen liggen, hij remde beide proefritten namelijk wel sterk af bij loslaten gaspedaal. Dat laatste is uit te zetten. Maar het stuiterig karakter niet.
Kia it is then😉 succes!HollovVpo1nt schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:08:
Heb weer een proefrit gehad net. Tweede proefrit. Ik merk dat ik een beetje misselijk word van de MME. Hebben/hadden jullie dat ook? Na twee proefritten kan het geen toeval meer zijn. Ik vind de MME heel stuiterig rijden. Misschien dat het daaraan ligt. Zou ook aan het de OPD kunnen liggen, hij remde beide proefritten namelijk wel sterk af bij loslaten gaspedaal. Dat laatste is uit te zetten. Maar het stuiterig karakter niet.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Zijn er al tweakers met een trekhaak onder hun Mach-e? De huidige oplossing “een gat erin zagen” is erg jammer. Zijn er bijvoorbeeld oplossingen met een mal & afdekplaat?
Zeer waarschijnlijk de 0pd wat dat veroorzaakt. Ik vind het persoonlijk ook niet fijn en de bijrijders al helemaal nietHollovVpo1nt schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:08:
Wat ook kan zijn is dat je last hebt van de draadjes van de voorruit verwarming. Ik had daar in het begin ook last van omdat mijn focus steeds werd afgeleid naar die draadjes. Het maakt het glas ook minder "scherp" ca "waziger". Ik had die optie liever niet gehad.
Het stuiterige karakter is gewenning, mijn Tiguan was nog strakker geveerd, wat dat betreft is de MME comfortabeler echter de terugvering van de MME is echt wel fors en had beter gekunnen. Met name op hobbelige wegen hebben de passagiers achterin daar last van. Mijn vrouw zat onlangs voor het eerst achterin en vond dat op de binnendoor wegen met de nodige drempels alles behalve comfortabel. De kinderen heb ik echter nog niet horen klagen daarover.
[ Voor 4% gewijzigd door FreeMen op 10-08-2021 13:20 ]
mgimli schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:19:
[...]
zag laatst iemand dat fixen door:
eerst userprofielen helemaal uitzetten,
instellingen aanpassen naar wat je wil.
menu uitgaan.
profielen aanzetten.
blijven de instellingen wel behouden..
Misschien helpt het bij jou?
Gat zie je bijna niet, moet je echt op de grond gaan liggen. Zeker als je het niet weet. Wat mij betreft best netjes gedaan door Ford.bass1984 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:48:
Zijn er al tweakers met een trekhaak onder hun Mach-e? De huidige oplossing “een gat erin zagen” is erg jammer. Zijn er bijvoorbeeld oplossingen met een mal & afdekplaat?
:strip_exif()/f/image/78srNQC6z6PhPizJWNeO4P7u.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dat zelfde probleem, heel vervelend. Nu gaat mijn MME as vrijdag naar de garage voor een nieuwe update, ik heb vernomen dat er meerdere zijn met dit probleem en neen hernieuwde update zou helpen.Luffbra schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:07:
Ik ben gewend m'n gsm in m'n linkerbroekzak te doen...helaas is dat voor de auto te ver, dus dan herkent hij de sleutel niet...als ik 'm in m'n rechterbroekzak doe of op de middenconsole leg is het geen probleem...die range zou wel een half metertje meer mogen, zo breed ben ik, denk ik, niet
Ik heb nu ook al een paar keer gehad dat hij mij helemaal niet kent en kan ik alleen met password de auto herstarten. Zelfs dit werkte een paar keer niet waardoor het alarm afging (midden in de nacht)
De dealer vertelde me dat de updates via air niet altijd goed werken, of niet goed installeren...
Dat ziet er lelijk uit dat blauwe ford logo op het stuurmetalpro2021 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:24:
De F150 animaties voor het dashboard are 'in the open'.
https://mashable.com/arti...shboard-screen-animations
Iets voor de Mach-E?![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ontopic, het ziet er wel netjes uit. Zou goed kunnen dat de look and feel nog aangepast gaat worden in de MME adhv customer feedback.
w00t
Het is iets wat vaker voorkomt maar dan meestal van de passagiers, ik heb er hier geen last van gehad maar ook nog niemand achterin gehad.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:08:
Opd is 2 dagen en dan ben je er aan gewend.
Vering is wel een ding die is gewoon te hard en niet mooi afgesteld en op langsliggers gaat hij op een gegeven moment ook deinen en dat is gewoon niet goed.
Heeft er al iemand een verbetering na een update ivm de herrie bij het laden?
Is die update er al?Gert69yvonne70 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:00:
Heeft er al iemand een verbetering na een update ivm de herrie bij het laden?
Dus liever naar een "mustang" logo op je stuur staren en dan in een Mach E rondrijden? Als je er in zit, dan kan je 'm inderdaad niet van buiten zien, valt mee dan. Idem met Duitse premium logos. Dus liever een bmw logo op het stuur en dan in de nieuwe 4-serie rijden zeker.Luffbra schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:36:
[...]
Ik zelf zou nooit een Aziatische auto bestellen...heb ook liever een Mustang logo (of Duits premium logo) op m'n stuur dan dat ik de hele rit naar bv het kia-logo moet staren...
Restwaarde is een belangrijke. Blijkbaar denken lease-maatschappijen deze Fords aan het einde van de rit moeilijker, en dus lager in prijs, kwijt te kunnen. Dus 100-150/maand euro duurder dan gelijkaardige autos die gewoon beter in de markt liggen.Inspired schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:23:
@OrangeCoder is toch altijd zo dat de restwaarde van een Audi hoger is dan een Ford? Je kunt bij een Audi een veel duurdere auto leasen voor hetzelfde bedrag tov een Ford.
Hangt er ook van af of het private lease of zakelijke lease is waarschijnlijk. Zakelijke lease hebben een voorkeur voor de typische 'saaie', 'veilige' lease-bak. Bmw 3-, 5, 7- serie type auto's (of lexus, audi a4, a5, a6, ...) in zwart of grijs. Hoogstens eens blauw. Probeer maar eens een gele of paarse audi A6 te leasen.
En ik kan mij voorstellen dat ze bij de beoordeling van een polariserende auto als een Mach-E (goed of slecht laat ik in het midden, maar polariserend is 'ie wel), dat ook in rekening moeten brengen. De Mach-E trekt een niche doelgroep aan. Het is nu nog niet te achterhalen hoe groot die 'niche'/doelgroep is. Elke Mach-E die gemaakt wordt, vind meteen een koper omdat het aanbod <<<< vraag. Als duidelijk wordt dat de auto in de markt breder gedragen wordt dan gedacht, en dus met een restwaarde van de duitse lease, zal de lease prijs wel gelijktrekken dus auto's van gelijke aanschafprijs.
Ik kan me inbeelden dat je mach-E's bij bepaalde bedrijven niet kunt wegzetten.
@makooy tijd voor een polletje? :
Suggestie : OTA versie , SYNC optie combinatie
1.4.0 , 263
1.3.0 , 263
1.6.0 , 263
1.4.0 , 243
1.3.0 , 243
1.6.0 , 243
etc.
Het is een stuk simpeler. Ford is een populair lease merk en heeft contracten en afspraken, de Mach-e profiteert hiervan omdat het een Ford is. Merken zoals Polestar en zelfs Tesla profiteren hier minder van in de lease markt omdat er maar beperkte modellen zijn en de waarde/schuld niet over vele modellen kan worden geschaald.Restwaarde is een belangrijke. Blijkbaar denken lease-maatschappijen deze Fords aan het einde van de rit moeilijker, en dus lager in prijs, kwijt te kunnen. Dus 100-150/maand euro duurder dan gelijkaardige autos die gewoon beter in de markt liggen.
Hangt er ook van af of het private lease of zakelijke lease is waarschijnlijk. Zakelijke lease hebben een voorkeur voor de typische 'saaie', 'veilige' lease-bak. Bmw 3-, 5, 7- serie type auto's (of lexus, audi a4, a5, a6, ...) in zwart of grijs. Hoogstens eens blauw. Probeer maar eens een gele of paarse audi A6 te leasen.
En ik kan mij voorstellen dat ze bij de beoordeling van een polariserende auto als een Mach-E (goed of slecht laat ik in het midden, maar polariserend is 'ie wel), dat ook in rekening moeten brengen. De Mach-E trekt een niche doelgroep aan. Het is nu nog niet te achterhalen hoe groot die 'niche'/doelgroep is. Elke Mach-E die gemaakt wordt, vind meteen een koper omdat het aanbod <<<< vraag. Als duidelijk wordt dat de auto in de markt breder gedragen wordt dan gedacht, en dus met een restwaarde van de duitse lease, zal de lease prijs wel gelijktrekken dus auto's van gelijke aanschafprijs.
Ik kan me inbeelden dat je mach-E's bij bepaalde bedrijven niet kunt wegzetten.
De Audi/BMW/Mercedes zijn iets voorspelbaarder dan maar worden vooral verkocht en geleased in de hogere segmenten waarbij de marges en willing to pay hoger zijn.
Kortom de Mach-e is niet zo polariserend maar raakt de sweet spot voor een grote groep. Keerzijde is dat Ford dat niet heeft kunnen waarmaken in leveringen/productie en marketing. De lease prijs is gebaseerd op het merk, contracten en historie.
Hier ook hetzelfde ervaren en mede daardoor niet voor de MME gegaan. Wordt ook in menig review genoemd als minpunt.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:08:
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Er schijnt een TSB 21-2091 te zijn die het probleem verhelpt? onduidelijk is nog wat dit precies inhoud en of je er als gebruiker in de UI iets van terug ziet als bv extra functionaliteit...metalpro2021 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:10:
[...]
1.4.0 , 263
1.3.0 , 263
1.6.0 , 263
1.4.0 , 243
1.3.0 , 243
1.6.0 , 243
etc.
Ben benieuwd wanneer wij er hier iets over horen...
EDIT: TSB 21-2091 is voor het 12V battery probleem zo lijkt het
EDIT 2: TSB 21-2091 lijkt toch meer te omvatten zie draadje hier
It updates Several modules related to charging. (SOBDM, BECM, SOBDMB, SOBDMC, ABS) After the update it seems to run the cooling much stronger than it did before the update.
Just my observations, No idea what the actual changes are. When I first brought home my car from the dealer and plugged it in, I could hear the car inside the house. In the garage it was louder than an ICE vehicle at idle. Kinda crazy.
[ Voor 38% gewijzigd door Waps61 op 12-08-2021 00:02 ]
Waar vind je deze info? De 263 kan ik vinden bij de sync informatie in het instellingen menu. Maar de update versie kan ik nergens terug vinden.metalpro2021 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:10:
[...]
1.4.0 , 263
1.3.0 , 263
1.6.0 , 263
1.4.0 , 243
1.3.0 , 243
1.6.0 , 243
etc.
Regelmatig het scherm INSTELLINGEN > SYSTEEM UPDATES bekijken. Daar staat de laatst geinstalleerde (power-up) update. Er is geen lijst met updates.RudiP schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:53:
[...]
Waar vind je deze info? De 263 kan ik vinden bij de sync informatie in het instellingen menu. Maar de update versie kan ik nergens terug vinden.
En wat als er geen update vermeld staat? Ik ben wat met de OTA-update instellingen aan het spelen geweest. Maar ik vraag me af: zijn er instellingen die je doet dat je GEEN updates krijgt? Of bepalen de instellingen alleen WANNEER je de update's krijgt of geinstalleerd worden.metalpro2021 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
Regelmatig het scherm INSTELLINGEN > SYSTEEM UPDATES bekijken. Daar staat de laatst geinstalleerde (power-up) update. Er is geen lijst met updates.
Ik heb mijn MME op 27 juni ontvangen. Is er daarna geen update meer geweest?
Bij alles wat ik zo lees is het een soort random uitrol. Bij een telefoon krijgt iedereen in een land tegelijk een update. Bij de MME is het mij niet duidelijk hoe dit gaat.
Nooit een huawei telefoon gehad dus ? Daar zat ook een onbegrijpelijke update methodiek achter. Hadden er 2 in huis en de updates kwamen soms met 6 weken verschil binnen.RudiP schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:46:
[...]
En wat als er geen update vermeld staat? Ik ben wat met de OTA-update instellingen aan het spelen geweest. Maar ik vraag me af: zijn er instellingen die je doet dat je GEEN updates krijgt? Of bepalen de instellingen alleen WANNEER je de update's krijgt of geinstalleerd worden.
Ik heb mijn MME op 27 juni ontvangen. Is er daarna geen update meer geweest?
Bij alles wat ik zo lees is het een soort random uitrol. Bij een telefoon krijgt iedereen in een land tegelijk een update. Bij de MME is het mij niet duidelijk hoe dit gaat.
Ik denk dat Ford met een ander algoritme werkt dan per land.
Just here for the fun
Via https://whereismymache.herokuapp.com/metalpro2021 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
Regelmatig het scherm INSTELLINGEN > SYSTEEM UPDATES bekijken. Daar staat de laatst geinstalleerde (power-up) update. Er is geen lijst met updates.
Zie ik wel info over de Sync versie.
:strip_exif()/f/image/lFTaN2QGSPdC1P30QBEKVgCL.jpg?f=fotoalbum_large)
Update door dealer. Morgen eindelijk de levering.
Tja, je kiest voor het karakter van een Mustang of niet...LuPo schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 02:57:
[...]
Hier ook hetzelfde ervaren en mede daardoor niet voor de MME gegaan. Wordt ook in menig review genoemd als minpunt.
Ford heeft vanaf het begin ingezet op een sportief gelijnde en rijdende EV crossover, die (volgens hen) de naam Mustang waardig is. Ze hebben niet ingezet op een ultra comfortabele Mercedes GLE/GLS vervanger (EQC), Skoda Kodiaq ruimtewonder vervanger (Enyaq) of VW golf 'manusje van alles' (ID3/ID4).
Het is een elektrische Mustang, en dus sportief geveerd en gedempt. Als dat tegenvalt dan heeft men de verkeerde verwachtingen gehad bij deze auto. Mijns inziens is dit dan ook geen minpunt, maar een eigenschap. Of die eigenschap je bevalt of niet is een geheel andere kwestie.
Als tevreden MME rijder zocht ik een objectieve waarneming waar dit subjectieve gevoel vandaan zou kunnen komen en "objectief voelbaar" zou moeten kunnen zijn.LuPo schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 02:57:
[...]
Hier ook hetzelfde ervaren en mede daardoor niet voor de MME gegaan. Wordt ook in menig review genoemd als minpunt.
Eens de proef op de som genomen:
- Je rijdt op de snelweg van hoge kwaliteit rechtdoor met constante snelheid
- Duw je hoofd ligt naar achter op de hoofdsteun van je stoel
Bij mij stuitert je hoofd vrij licht van de hoofdsteun af en moet ik moeite doen om mijn hoofd op de steun te houden.
Is dat bij jullie ook zo?
Ja mag je bruto verrekenen, niet netto. Bij eigen bijdrage heb je dus altijd extra kosten.Brotuck schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:23:
[...]
Eigen bijdrage mag je 100% aftrekken van de bijtelling van een auto, dus per saldo maakt dat niet zoveel uit
Ik houd van omdenken, maar deze gedachte is wel heel bijzonder gevondenAmos_x schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:04:
Dus liever naar een "mustang" logo op je stuur staren en dan in een Mach E rondrijden? Als je er in zit, dan kan je 'm inderdaad niet van buiten zien, valt mee dan. Idem met Duitse premium logos. Dus liever een bmw logo op het stuur en dan in de nieuwe 4-serie rijden zeker.
Gewoon lekker rijden in een auto waar je blij van wordt als je er naar toe loopt en als je er in zit...dat is persoonlijk
De vraag zou moeten zijn, is dat bij andere auto's ook zo. Elke MME is hetzelfde afgeveerd dus iedereen zou het moeten hebben. Vraag is hoe je het ervaart.metalpro2021 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:10:
[...]
Als tevreden MME rijder zocht ik een objectieve waarneming waar dit subjectieve gevoel vandaan zou kunnen komen en "objectief voelbaar" zou moeten kunnen zijn.
Eens de proef op de som genomen:
- Je rijdt op de snelweg van hoge kwaliteit rechtdoor met constante snelheid
- Duw je hoofd ligt naar achter op de hoofdsteun van je stoel
Bij mij stuitert je hoofd vrij licht van de hoofdsteun af en moet ik moeite doen om mijn hoofd op de steun te houden.
Is dat bij jullie ook zo?
Ik heb er nu 3000km op zitten en merk dat ik drempels harder over ga dan in het begin zover het idee te hebben dat hij met meer stuitert. Ik heb het gevoel dat de vering na verloop van tijd iets zachter wordt maar kan ook gewenning zijn.
Wat ik zeker wel merk tov mijn Tiguan (met ook 20inch en r Line onderstel en stoelen) is dat de stoelen in de MME gelukkig veel meer hobbels opvangen. Ze zijn wat dat betreft echt comfortabeler. Helaas ontbreekt een uittrekbare en kantelbare zitting, dat was nog fijner geweest zeker gezien de korte zitting en zeer beperkte zijdelingse steun.
Een sportief onderstel kan ook goed gebalanceerd zijn en dat is mustang dus gewoon niet. Denk je dat je in een bmw met M onderstel ook zo over de weg stuitert of deint?xlntone schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:03:
[...]
Tja, je kiest voor het karakter van een Mustang of niet...
Ford heeft vanaf het begin ingezet op een sportief gelijnde en rijdende EV crossover, die (volgens hen) de naam Mustang waardig is. Ze hebben niet ingezet op een ultra comfortabele Mercedes GLE/GLS vervanger (EQC), Skoda Kodiaq ruimtewonder vervanger (Enyaq) of VW golf 'manusje van alles' (ID3/ID4).
Het is een elektrische Mustang, en dus sportief geveerd en gedempt. Als dat tegenvalt dan heeft men de verkeerde verwachtingen gehad bij deze auto. Mijns inziens is dit dan ook geen minpunt, maar een eigenschap. Of die eigenschap je bevalt of niet is een geheel andere kwestie.
Dat je dit accepteert onder het mom van kijk mij eens sportief zijn is een ander verhaal.
Ze zijn er nog niet maar als je hier straks een progressief setje Eibach veren onder gooit wordt dit een veel fijnere en zelfs sportievere auto. En dat kost echt de wereld niet.
Een erg mooie post over de update mogelijkheden...https://www.macheforum.co...ates-technical-info.4923/ zie je ook waarom sommige updates alleen bij de dealer kunnen worden gedaan
Check even de banden spanning dat kan ook verschil maken. Af dealer staan ze op max ingesteld. Zit je met 1-3 pers. dan iets minder lucht nodig en dat scheelt volgens de bijrijdster.FreeMen schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:57:
[...]
De vraag zou moeten zijn, is dat bij andere auto's ook zo. Elke MME is hetzelfde afgeveerd dus iedereen zou het moeten hebben. Vraag is hoe je het ervaart.
Ik heb er nu 3000km op zitten en merk dat ik drempels harder over ga dan in het begin zover het idee te hebben dat hij met meer stuitert. Ik heb het gevoel dat de vering na verloop van tijd iets zachter wordt maar kan ook gewenning zijn.
Wat ik zeker wel merk tov mijn Tiguan (met ook 20inch en r Line onderstel en stoelen) is dat de stoelen in de MME gelukkig veel meer hobbels opvangen. Ze zijn wat dat betreft echt comfortabeler. Helaas ontbreekt een uittrekbare en kantelbare zitting, dat was nog fijner geweest zeker gezien de korte zitting en zeer beperkte zijdelingse steun.
Als je vering na 3000km zachter is geworden ga je straks een probleem krijgen, maar is dus puur gewenning.FreeMen schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:57:
[...]
De vraag zou moeten zijn, is dat bij andere auto's ook zo. Elke MME is hetzelfde afgeveerd dus iedereen zou het moeten hebben. Vraag is hoe je het ervaart.
Er zijn verhalen bekend waarbij de transport blokken nog op de vering zaten, als je veel gestuiter ervaart zal ik dat goed bekijken.
Ik dacht dat Ford had alle chips voor 2021 reeds had ingekocht...
https://www.macheforum.co...om-july-5-october-1.8520/
Reken maar dat de genoemde 6 weken een zoethouder is en dat er nog de nodige weken bij komen.
https://www.macheforum.co...om-july-5-october-1.8520/
Reken maar dat de genoemde 6 weken een zoethouder is en dat er nog de nodige weken bij komen.
quote: dixiekidd88, post: 220959, member: 2492This email came directly from the EV team at Ford Motor.
Customers with orders produced or scheduled from July 5, 2021 through October 1, 2021 will be delayed 6 weeks.
Ford is compensating by providing an additional 250kwh through the FordPass app.
Vehicles built prior to July 5th are not impacted and will not receive the free 250kwh.
[ Voor 5% gewijzigd door FreeMen op 11-08-2021 22:12 ]
Krijg deze mail van Ford nadat ik ruim twee weken geleden een 1-fase kabel heb aangevraagd vanwege het extreme oplaad geluid:
/f/image/6Dlo62MBN3ACyGJbqqumQjg5.png?f=fotoalbum_large)
@Ford: je hebt een probleem met je auto en jouw klanten hebben er last van. Dit soort mails geeft een klant het gevoel dat je ze niet serieus neemt, dat het probleem dat diverse mensen ervaren niet serieus neemt en ik voel me zelfs veroordeeld alsof ik de boel hier zit op te lichten om een gratis 1-fase kabel te krijgen.
Ik krijg klachten van mijn buren, ik laad de auto niet meer thuis op hierdoor en jullie vragen doodleuk een filmpje of geluidsfragment als bewijs. Die kabel had de volgende dag direct verstuurd moeten worden!
En vervolgens direct een kabel naar iedereen die de auto heeft gekocht, met een nette brief dat Ford er alles aan doet de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Op deze wijze wordt de klantbeleving voor een verder een fantastische auto een heel stuk minder.
/f/image/6Dlo62MBN3ACyGJbqqumQjg5.png?f=fotoalbum_large)
@Ford: je hebt een probleem met je auto en jouw klanten hebben er last van. Dit soort mails geeft een klant het gevoel dat je ze niet serieus neemt, dat het probleem dat diverse mensen ervaren niet serieus neemt en ik voel me zelfs veroordeeld alsof ik de boel hier zit op te lichten om een gratis 1-fase kabel te krijgen.
Ik krijg klachten van mijn buren, ik laad de auto niet meer thuis op hierdoor en jullie vragen doodleuk een filmpje of geluidsfragment als bewijs. Die kabel had de volgende dag direct verstuurd moeten worden!
En vervolgens direct een kabel naar iedereen die de auto heeft gekocht, met een nette brief dat Ford er alles aan doet de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Op deze wijze wordt de klantbeleving voor een verder een fantastische auto een heel stuk minder.
unreal0 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:45:
Er zijn verhalen bekend waarbij de transport blokken nog op de vering zaten, als je veel gestuiter ervaart zal ik dat goed bekijken.
:strip_exif()/f/image/jO1xnkoR7Z7vIO7ulQ9LQrwE.jpg?f=fotoalbum_large)
Die zaten er bij mij nog onder ja
Ik snap je reactie maar vind het wel een beetje kort door de bocht, ik heb geen last van lawaai tijdens het laden en ben echt niet de enige, dus om dan zomaar iedereen een kabel te sturen is niet echt nodig.Ronald_Kou schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:38:
Krijg deze mail van Ford nadat ik ruim twee weken geleden een 1-fase kabel heb aangevraagd vanwege het extreme oplaad geluid:
[Afbeelding]
Bovendien is een andere kabel sturen niet de oplossing van dit probleem.
Gezien het feit dat de kosten van een nieuwe kabel toch best fors zijn, vrees ik dat de fix om de herrie eruit te halen nog duurder is en dus niet snel kan worden uitgerold.
Gezien het feit dat de kosten van een nieuwe kabel toch best fors zijn, vrees ik dat de fix om de herrie eruit te halen nog duurder is en dus niet snel kan worden uitgerold.
Just here for the fun
Dat is wel slordig.Luffbra schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:45:
[...]
[Afbeelding]
Die zaten er bij mij nog onder ja
Ik duik straks meteen even onder mijn auto.
Ik ben zeker geen elektro techneut (meer) maar dit lijkt me software matig oplosbaar, verlaag de toegestane stroomsterkte vanuit de auto naar de lader met 1 a 2 ampère en de warmteontwikkeling bij de ac-dc omvormer neemt waarschijnlijk al genoeg af. Ja dan laadt je niet meer met 11kW maar iets van 10% lager, voor de meeste niet echt een groot probleem.Brotuck schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:48:
Bovendien is een andere kabel sturen niet de oplossing van dit probleem.
Of zet er een betere ac-dc omvormer in😉
Dit is zeker software matig op te lossen. Ford werkt er op dit moment aan en die oplossing wordt eind augustus / begin september verwacht. Laadsnelheid verlagen zullen ze niet zo snel doen, dat is gezichtsverlies voor Ford en zal altijd door toekomstige kopers in het vergelijk worden meegenomen.MarcelGo schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:38:
[...]
Ik ben zeker geen elektro techneut (meer) maar dit lijkt me software matig oplosbaar, verlaag de toegestane stroomsterkte vanuit de auto naar de lader met 1 a 2 ampère en de warmteontwikkeling bij de ac-dc omvormer neemt waarschijnlijk al genoeg af. Ja dan laadt je niet meer met 11kW maar iets van 10% lager, voor de meeste niet echt een groot probleem.
Of zet er een betere ac-dc omvormer in😉
De auto moet gewoon met 11 kW en 22 kW prima om kunnen gaan, ook in warmere omstandigheden, zonder dat de fans daarvoor op fullspeed moeten draaien. Misschien halve snelheid bij extreme omstandigheden, 30+ graden, volle zon. Vergeet niet dat alle concurrenten (Tesla, ID3/4, Skoda, ...) hier geen last van hebben.
Dit alles heeft verder niks met klantbeleving te maken etc. Dit alles zou allemaal een reden hebben dat ze zo werken. Klakkeloos iets weggeven kost fabrikanten en organisatie's gewoon centen. Misschien een persoonlijke vraag. Geef jij of je baas ook alles zomaar weg zonder enige reden of vraagstelling?Ronald_Kou schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:38:
[Afbeelding]
Rijbeleving en afvering is puur iets persoonlijks en men vergeet dat deze rond de 2200kg zit. Als je Citroen afvering onder monteert dat is natuurlijk ook niet goed voor een auto die 2200kg weegt
een beetje een rare mail,Ronald_Kou schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:38:
[Afbeelding]
Dit probleem is al sinds 2 juli bij Ford bekend ( bericht in mijn ford app) en ze hebben het in onderzoek.
Het is ook een algemeen probleem, niet alleen van een 1 fase aansluiting
Ben het niet met je eens.ST Mach E schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:00:
[...]
Dit alles heeft verder niks met klantbeleving te maken etc. Dit alles zou allemaal een reden hebben dat ze zo werken. Klakkeloos iets weggeven kost fabrikanten en organisatie's gewoon centen. Misschien een persoonlijke vraag. Geef jij of je baas ook alles zomaar weg zonder enige reden of vraagstelling?
Als jij een auto van 50 tot 60 k verkoopt, waarvan je als bedrijf weet dat iets mis mee is, dan moet je dat oplossen. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die dat heel goed doen. Als er met mijn boodschappen die ik bij de Jumbo bestel iets is, geeft ik dit aan en krijg ik binnen 3 dagen geld terug. Coolblue idem. Kan je natuurlijk zeggen dat dit om kleinere bedragen gaat, maar naar verhouding is een extra kabel opsturen veel goedkoper.
Hoe dan ook, ik voel me door z'n mail persoonlijk aangesproken op een manier die ik niet correct vind. Andere kunnen dit heel begrijpelijk vinden, dat mag gelukkig ieder voor zich bepalen.
Ik snap zijn reactie juist wel. Hij heeft het probleem, wordt er door derden constant op gewezen en schaamt zich ervoor dat zijn auto dergelijke overlast veroorzaakt. Ford is bekend met het probleem en het komt echt niet voor bij maar 1% van de geleverde auto's, eerder 10-20% zo niet meer.MarcelGo schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:46:
[...]
Ik snap je reactie maar vind het wel een beetje kort door de bocht, ik heb geen last van lawaai tijdens het laden en ben echt niet de enige, dus om dan zomaar iedereen een kabel te sturen is niet echt nodig.
Vervolgens geeft hij in een mail te kennen het probleem te hebben en als tussenoplossing graag een 1 fase kabel zou willen ontvangen. Hij vraagt niet om iedereen die een MME bezit een kabel te sturen. Ford wil vervolgens bewijs, op zich logisch maar ik begrijp zijn reactie wel gezien de emotie die de issue op roept.
Hoe je het ook wendt of keert, Ford heeft in de ontwikkeling hier een (flinke) steek laten vallen en het zou ze sieren als ze hier wat proactiever en coulanter mee om gingen ipv eerst roepen dat het normaal is dat je een hele straat wakker houdt en vervolgens zeggen te luisteren naar de gebruikers en toch met een oplossing te gaan komen.
[ Voor 7% gewijzigd door FreeMen op 12-08-2021 16:41 ]
Misschien moet ik een cursus lezen volgen maar hier staat toch En vervolgens direct een kabel naar iedereen die de auto heeft gekocht, met een nette brief dat Ford er alles aan doet de problemen zo snel mogelijk op te lossen.FreeMen schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:49:
[...]
Ik snap zijn reactie juist wel. Hij heeft het probleem, wordt er door derden constant op gewezen en schaamt zich ervoor dat zijn auto dergelijke overlast veroorzaakt. Ford is bekend met het probleem en het komt echt niet voor bij maar 1% van de geleverde auto's, eerder 10-20% zo niet meer.
Vervolgens geeft hij in een mail te kennen het probleem te hebben en als tussenoplossing graag een 1 fase kabel zou willen ontvangen. ??Hij vraag niet om iedereen die een MME bezit een kabel te sturen. Ford wil vervolgens bewijs, op zich logisch maar ik begrijp zijn reactie wel gezien de emotie die de issue op roept.
Hoe je het ook wendt of keert, Ford heeft in de ontwikkeling hier een (flinke) steek laten vallen en het zou ze sieren als ze hier wat proactiever en coulanter mee om gingen ipv eerst roepen dat het normaal is dat je een hele straat wakker houdt en vervolgens zeggen te luisteren naar de gebruikers en toch met een oplossing te gaan komen.
Dat klopt. Zo zou ik het aanpakken. Of een online formulier dat je kan invullen.
Je laat als Ford zien dat je het probleem serieus neemt en de klant voorop stelt.
Nu is het puur reactief, klant moet mailen, daarna 2 weken wachten om vervolgens een geluidsfragment als bewijs te vragen... ik denk het er mijne van.
Ik hoorde trouwens van de dealer in Den Haag dat ze van meer dan de helft van de MME's die daar zijn vertrokken nu berichten hebben gekregen van de geluidsproblemen met het opladen van de auto.
En op Duits MME forum lijkt het of iedereen daar deze problemen heeft.
Nederland was vrij vroeg in Europa met de eerste leveringen (ondanks het lange wachten). Wellicht dat de eerst geleverde auto's het probleem niet hebben.
Je laat als Ford zien dat je het probleem serieus neemt en de klant voorop stelt.
Nu is het puur reactief, klant moet mailen, daarna 2 weken wachten om vervolgens een geluidsfragment als bewijs te vragen... ik denk het er mijne van.
Ik hoorde trouwens van de dealer in Den Haag dat ze van meer dan de helft van de MME's die daar zijn vertrokken nu berichten hebben gekregen van de geluidsproblemen met het opladen van de auto.
Nederland was vrij vroeg in Europa met de eerste leveringen (ondanks het lange wachten). Wellicht dat de eerst geleverde auto's het probleem niet hebben.
Een 1 fase kabel heeft alleen zin als je publiek op 11kW laadt, en je auto lawaai maakt tijdens dat laden. Dat zal voor ruim minder dan de helft van toepassing zijn. Daarnaast is het wel moeilijk een conclusie te trekken aan de hand van een forum, de tevreden klanten zijn hier per definitie onder vertegenwoordigd en de ontevreden klanten over vertegenwoordigd.Ronald_Kou schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:11:
Dat klopt. Zo zou ik het aanpakken. Of een online formulier dat je kan invullen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vindt het heel vervelend dat je dit probleem hebt maar als het mij zou gebeuren zou ik auto bij de dealer neerzetten en pas weer meenemen als er een (tussen) oplossing is. Ondertussen zou ik ze ook aansprakelijk stellen.
Ah ok, in dat geval kan ik beter die cursus pakkenMarcelGo schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:33:
[...]
Misschien moet ik een cursus lezen volgen maar hier staat toch En vervolgens direct een kabel naar iedereen die de auto heeft gekocht, met een nette brief dat Ford er alles aan doet de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Apple Maps integratie in instrument cluster (dus route aanwijzingen zoals dat ook met de standaard navigatie van de MME gebeurd) komt binnenkort. Zie hier
Kogel is door de kerk. Heb een Ioniq 5 besteld via LeasePlan. Vanmiddag voelde dat heel goed, direct na een proefrit gedaan. Nu lig ik in bed weer ongezond te tobben of ik wel de juiste keuze heb gemaakt en niet voor de MME moest gaan. Voornaamste voordelen van de Ioniq 5 zijn iets meer range (+/-50km) en het sneller laden. In Nederland is dat sneller laden geen must, maar bij een reis naar Innsbruck of Berlijn ben je in een MME gewoon 2x zo lang aan het laden. Bijtelling technisch is de MME 2tientjes meer per maand. En toch vraag ik het mij af...
Goede/veilige keuzeHollovVpo1nt schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 00:11:
Kogel is door de kerk. Heb een Ioniq 5 besteld via LeasePlan. Vanmiddag voelde dat heel goed, direct na een proefrit gedaan. Nu lig ik in bed weer ongezond te tobben of ik wel de juiste keuze heb gemaakt en niet voor de MME moest gaan. Voornaamste voordelen van de Ioniq 5 zijn iets meer range (+/-50km) en het sneller laden. In Nederland is dat sneller laden geen must, maar bij een reis naar Innsbruck of Berlijn ben je in een MME gewoon 2x zo lang aan het laden. Bijtelling technisch is de MME 2tientjes meer per maand. En toch vraag ik het mij af...
2 tientjes per maand is 240/jaar is 960/lease contract van 4 jaar.
Check nog even met je dealer betreffende de recall voor de Ioniq5 https://insideevs.com/new...ai-ioniq-5-coolant-leaks/
Ik heb de 2tientjes per maand (0,67 cent/dag) er wel voor over om elke dag met een brede glimlach en enige spanning in de MME te stappen.
Laten wrappen? Wel een coole kleur zeg!
Ja wrap!AvantBlack schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:53:
[...]
Laten wrappen? Wel een coole kleur zeg!
Het is een wrap, maar inderdaad de inspiratie kwam van de cyber orange.rvee schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:08:
Cyber orange overgespoten op rwd?
Oeh, kentekenplaatgeel, nice!
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
:strip_exif()/f/image/C0klgTh49UrgE6NBi29yXdM4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LZXdoXKeJW7HuPbnyy27604H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U8ytQjvG7C6nY3dRu2dPDey0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oLKsMRbbNmwb6cnI1RUrQYp9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PyK7aeUShA2KPPncX8apei1C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yWM3wj5AeInabpfUERhRtHxG.jpg?f=fotoalbum_large)