De stugheid vind ik prima, het deinen vind ik vervelender.... maar goed, het is een lease auto dus ik ga er ook geen grote verbouwing op loslaten....Brotuck schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:16:
De GT versie van de Mach-e is voorzien van:
MagneRide - Adaptieve schokdempers met diverse voorkeursinstellingen
Wellicht kunnen we bekijken of we dit ook naar onze modellen kunnen halen ? Wellicht dat de stugheid dan minder hard ingesteld kan worden. Alhoewel het snel went moet ik zeggen.....
had je ze al verteld dat ze de 4D verstelbare hoofdsteunen vergeten zijn in de AWD? (Wel in de spec lijst...)makooy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:14:
Ik heb éindelijk een antwoord van Ford NL over de alarmsensors in de Ford Mustang Mach-E
[...]
/negatieve-modus
Oftewel, ze geven toe dat na onderzoek blijkt een koper meer te weten dan dat ze zelf weten... HANDIG
/normale-modus
Dit hadden we wel aan zien komen, alleen nu is de vraag hoe nu verder...
ontopic: volgens mij kan je niet anders dan een voorwaarden vriendelijker verzekeraar overstappen.....
[ Voor 8% gewijzigd door m24 op 12-07-2021 16:25 ]
Ja hier ook lease, maar 5 jaar is genoeg om je rug te verzieken. Ik ben zelfs al aan het kijken naar Recaro stoelen...m24 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:22:
[...]
De stugheid vind ik prima, het deinen vind ik vervelender.... maar goed, het is een lease auto dus ik ga er ook geen grote verbouwing op loslaten....
Just here for the fun
Als het net net zo'n prijskaartje heeft als de AWD koplampen op de RWD (€ 2.000 per kant!) dan denk ik dat het wennen nog sneller gaatBrotuck schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:16:
De GT versie van de Mach-e is voorzien van:
MagneRide - Adaptieve schokdempers met diverse voorkeursinstellingen
Wellicht kunnen we bekijken of we dit ook naar onze modellen kunnen halen ? Wellicht dat de stugheid dan minder hard ingesteld kan worden. Alhoewel het snel went moet ik zeggen.....
Of oplossen daar Ford hierin tijdens het koop en leverproces steken heeft laten vallen en ons als kopers incorrect heeft geinformeerd. Dit noemen ze juridische gezien ook een "non-conformiteit", zie https://www.anwb.nl/jurid...nkoop/klachten-na-aankoopm24 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:24:
[...]
had je ze al verteld dat ze de 4D verstelbare hoofdsteunen vergeten zijn in de AWD? (Wel in de spec lijst...)
ontopic: volgens mij kan je niet anders dan een voorwaarden vriendelijker verzekeraar overstappen.....
Ze zullen het niet alsnog oplossen, dus als ze er in meegaan dan zie ik maar 2 opties:makooy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:33:
[...]
Of oplossen daar Ford hierin tijdens het koop en leverproces steken heeft laten vallen en ons als kopers incorrect heeft geinformeerd. Dit noemen ze juridische gezien ook een "non-conformiteit", zie https://www.anwb.nl/jurid...nkoop/klachten-na-aankoop
- ontbinding koop
- financiële compensatie
Ik denk dat het je niet veel meer dan 1000 euro oplevert: dus zolang je er niet al teveel geld aan kwijt bent, dan kan je het proberen....
[ Voor 0% gewijzigd door m24 op 12-07-2021 17:51 . Reden: 'niet' ]
Welke "modelspecificatie"? Niet degene die ik had toen ik bestelde.makooy schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:14:
Ik heb éindelijk een antwoord van Ford NL over de alarmsensors in de Ford Mustang Mach-E
[...]
/negatieve-modus
Oftewel, ze geven toe dat na onderzoek blijkt een koper meer te weten dan dat ze zelf weten... HANDIG
/normale-modus
Dit hadden we wel aan zien komen, alleen nu is de vraag hoe nu verder...
Dat a4'tje wat we ergens op het web gevonden hebben en nu blijkt alleen voor de US spec te geldenbaszz schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:34:
[...]
Welke "modelspecificatie"? Niet degene die ik had toen ik bestelde.

https://topgear.nl/autote...-volvo-xc40-recharge/amp/
Als je dit artikel leest heb je het idee dat alle auto’s worden afgekraakt, daarna weer worden opgehemeld en uiteindelijk komt er een winnaar uit de bus… de MME.
Wel leuk om te lezen!
Als je dit artikel leest heb je het idee dat alle auto’s worden afgekraakt, daarna weer worden opgehemeld en uiteindelijk komt er een winnaar uit de bus… de MME.
Wel leuk om te lezen!
Standje 16 is hard??? Stand 30 is bij mij serieus zacht en dan zit ik nog te draaien aan de volume knap of het harder kan. Ook iPhone volume is op z’n hardste (CarPlay). Ik lees dat meer mensen er last van hebben maar zo te zien niet iedereen. Ook een telefoongesprek tijdens rijden is vaak (te) zacht, zeker bij hogere snelheid en is het lastig communiceren. Bizar dit.FreeMen schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:53:
@AvantBlack Ik deel je mening al heb ik de settings net wat anders staan.
Ik ben ook geen audiofiel maar het B&O systeem klinkt tot dusver het beste wat ik gehad heb.
Met de bas op +3 en standje 16 (hoger ben ik nog niet gegaan want dan gaat het echt veel te hard) trilt de binnenspiegel flink en voel je de bas en toch blijft het het zuiver. Bas vol open heb ik ook geprobeerd en geeft echt een dreun door de auto maar nog altijd zuiver. Nee het is geen 200watt versterkte bassbox welke je hele kofferbak vult maar ik mag aannemen dat niemand dat verwacht.
Surround klinkt ruimtelijker dan stereo maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan stereo want bij surround komt geluid teveel vanuit het midden van de auto ipv links en rechts. Stereo heeft dan meer een focus als van voren komende maar met de balans +2 naar achteren is dat ook opgelost.
Herkenbaar! Vooral dat bellen.Kir1 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:10:
[...]
Standje 16 is hard??? Stand 30 is bij mij serieus zacht en dan zit ik nog te draaien aan de volume knap of het harder kan. Ook iPhone volume is op z’n hardste (CarPlay). Ik lees dat meer mensen er last van hebben maar zo te zien niet iedereen. Ook een telefoongesprek tijdens rijden is vaak (te) zacht, zeker bij hogere snelheid en is het lastig communiceren. Bizar dit.
Hallo allen! Ik lees al langere tijd mee maar toch maar even een account aangemaakt om even te reageren op de B&O issues.
Ik rijd een MME XR met TP+ sinds een week of 3. Mijn volume stond altijd op 30 en dan was het aardig volume maar weinig bijzonders. Toen ik in de nieuwe MME van een maat stapte was ik verbijsterd. Zijn volume op 10 was gelijk aan 30 in de mijne.
Hierop terug naar Stern Dordrecht. Zij hebben een update of reset uitgevoerd (circa 1,5 uur) en hij knalt als een dolle! Nu volop bass, echt een mooi en vol geluid bij volume rond de 15 en bellen gaat prima.
Als ik het zo lees, zeker een software probleem bij degene die dit herkennen wat eenvoudig te verhelpen lijkt. Of je hier daadwerkelijk de dealer voor nodig hebt weet ik niet.
Veel rijplezier. En voor de wachters onder ons ... het wordt beloond!
Ik rijd een MME XR met TP+ sinds een week of 3. Mijn volume stond altijd op 30 en dan was het aardig volume maar weinig bijzonders. Toen ik in de nieuwe MME van een maat stapte was ik verbijsterd. Zijn volume op 10 was gelijk aan 30 in de mijne.
Hierop terug naar Stern Dordrecht. Zij hebben een update of reset uitgevoerd (circa 1,5 uur) en hij knalt als een dolle! Nu volop bass, echt een mooi en vol geluid bij volume rond de 15 en bellen gaat prima.
Als ik het zo lees, zeker een software probleem bij degene die dit herkennen wat eenvoudig te verhelpen lijkt. Of je hier daadwerkelijk de dealer voor nodig hebt weet ik niet.
Dat zou alles inderdaad verklaren!iPiet schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:55:
Hallo allen! Ik lees al langere tijd mee maar toch maar even een account aangemaakt om even te reageren op de B&O issues.
Is dat in Stereo of Surround? Surround lijkt alleen van voren te komen en niet van de zijkanten.iPiet schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:55:
Auto is weer 'tot leven' gekomen na bijna 2 weken in deep sleep te hebben gestaan bij dealer, dus dat is hoopvol. Ik kon hem ook op afstand starten en stop zetten en wat laadprofielen opslaan. Hopelijk gaan ze nu snel aan de slag met de laatste software updates. Kan iemand met de meest recente software op zijn Mach E zien of de onderstaande PTI information overeen komt of afwijkt?
:strip_exif()/f/image/nlLC0xvVpYSspUFzuui9XyDv.jpg?f=fotoalbum_large)
Op mijn RWD ER TP+ is het alarm ook geactiveerd verleden week. Zit er dus wel op.kraneden schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:49:
[Afbeelding]
Het is hier ook al eens gezegd en ook de dealer geeft aan dat er geen alarm op een rwd met tp+ zit, maar hij is toch echt afgegaan..
Ik heb hem tijdens het rijden meestal op 6 tot 8 staan en dat is voldoende voor goed verstaanbare radio. Op 8 is eigenlijk al iets te hard als je iemand in de auto hebt zitten. Standje 10-12 is om lekker op te gaan in de muziek, maar standje 30 ga ik niet een proberen want dan zit er geen dak meer op.Kir1 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:10:
[...]
Standje 16 is hard??? Stand 30 is bij mij serieus zacht en dan zit ik nog te draaien aan de volume knap of het harder kan. Ook iPhone volume is op z’n hardste (CarPlay). Ik lees dat meer mensen er last van hebben maar zo te zien niet iedereen. Ook een telefoongesprek tijdens rijden is vaak (te) zacht, zeker bij hogere snelheid en is het lastig communiceren. Bizar dit.
Zoals al een paar keer aangegeven zit er wel alarm op maar enkel op de deuren, kofferbak en frunk. Als de auto op slot is en iemand opent de deur (bv als er nog iemand in zit en je hebt de auto op slot gedaan) gaat hij af.Tolfree schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Op mijn RWD ER TP+ is het alarm ook geactiveerd verleden week. Zit er dus wel op.
Hij gaat dus niet af met de ramen open en iemand pakt iets uit de auto maar gaat ook niet af als iemand een raam in slaat en in de auto kruipt! Het eerste kan je testen, het laatste ook maar raad ik af
Ik heb dezelfde ervaring en lijkt mij een goed uitgangspunt voor degene die twijfelen. Op standje 8 kan je een fatsoenlijk gesprek voeren, daarboven eigenlijk niet meer.RensJ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:12:
[...]
Ik heb hem tijdens het rijden meestal op 6 tot 8 staan en dat is voldoende voor goed verstaanbare radio. Op 8 is eigenlijk al iets te hard als je iemand in de auto hebt zitten. Standje 10-12 is om lekker op te gaan in de muziek, maar standje 30 ga ik niet een proberen want dan zit er geen dak meer op.
Dit zegt (helaas) weinig, die van mij is op 30 juni geleverd met PTI data 08-03-21 en staat nog steeds op 08-03-21martijnvds schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:16:
Auto is weer 'tot leven' gekomen na bijna 2 weken in deep sleep te hebben gestaan bij dealer, dus dat is hoopvol. Ik kon hem ook op afstand starten en stop zetten en wat laadprofielen opslaan. Hopelijk gaan ze nu snel aan de slag met de laatste software updates. Kan iemand met de meest recente software op zijn Mach E zien of de onderstaande PTI information overeen komt of afwijkt?
[Afbeelding]
OK dank *deleten van PTI bookmark doet*FreeMen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:27:
[...]
Dit zegt (helaas) weinig, die van mij is op 30 juni geleverd met PTI data 08-03-21 en staat nog steeds op 08-03-21
Even eeen vraagje. Als ik op de Ford website in mijn Dashboard naar "My Mustang" ga, dan wordt ik naar de Deense website gestuurd en krijg ik een 404 melding. Voorheen werkte dit wel goed. Kan nu niks meer zien van mijn Mustang.
Net even wat meer lopen testen. Er is een groot verschil idd tussen de (DAB + FM) radio and Android Auto... Muziek via Android Auto is veel zachter (en ik kan het nergens aanpassen) maar met name de dynamiek is 0. Zowel hoog als laag lijken te ontbreken. Met max instelling van de equalizer wordt het nog iets.... FM radio levert al veel meer geluid en diepte en DAB is nog een tikje mooier.....FreeMen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:20:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring en lijkt mij een goed uitgangspunt voor degene die twijfelen. Op standje 8 kan je een fatsoenlijk gesprek voeren, daarboven eigenlijk niet meer.
klopt. is al een paar weken zo....amu0373 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:40:
Even eeen vraagje. Als ik op de Ford website in mijn Dashboard naar "My Mustang" ga, dan wordt ik naar de Deense website gestuurd en krijg ik een 404 melding. Voorheen werkte dit wel goed. Kan nu niks meer zien van mijn Mustang.
Same here...geen idee hoe/wat/waarom, is al 2 weken zo en hebben meerdere last van.amu0373 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:40:
Ter info:
"Ford Mustang Mach-E sets world record for EV efficiency
Team completes 840-mile route in electric performance SUV, stopping for just 45 minutes to charge"
https://www.autocar.co.uk...orld-record-ev-efficiency
"Ford Mustang Mach-E sets world record for EV efficiency
Team completes 840-mile route in electric performance SUV, stopping for just 45 minutes to charge"
https://www.autocar.co.uk...orld-record-ev-efficiency
Geen last van. Spotify via android auto gaat op zelfde niveau als gewone radio. Er is overigens wel een instelling bij je bluetooth instellingen "synchronisatie van het media volume".m24 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:45:
[...]
Net even wat meer lopen testen. Er is een groot verschil idd tussen de (DAB + FM) radio and Android Auto... Muziek via Android Auto is veel zachter (en ik kan het nergens aanpassen) maar met name de dynamiek is 0. Zowel hoog als laag lijken te ontbreken. Met max instelling van de equalizer wordt het nog iets.... FM radio levert al veel meer geluid en diepte en DAB is nog een tikje mooier.....
Hoewel android auto volgens mij niet via bluetooth maar via een wifi verbinding loopt.
Wegens problemen om "paak" aan de praat te krijgen heb ik de auto en telefoon (een paar keer) gereset. Nu krijg ik dus de telefoon (fordpass) helemaal niet meer aan de auto gekoppeld. Vrijdag een softwareupdate bij de dealer halen om het "paak" probleem te verhelpen. We zullen zien.
Zet dan de .de maar om naar .nl en het werkt gewoonFreeMen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:49:
[...]
Same here...geen idee hoe/wat/waarom, is al 2 weken zo en hebben meerdere last van.
Just here for the fun
Weet niet of dit reeds gepost is; je kan de frunk ook openen met de keypad en sleutel. Of is dit pas beschikbaar na de update?
There are a couple of other ways to open the front trunk. Use your vehicle’s entry keypad by entering the factory-set code or your personal code, then press 7-8 within five seconds. You can also use your remote key trunk button by pressing it twice.
bron: https://owner.ford.com/su...-ford-mustang-mach-e.html
ik kan even niet proberen, omdat ik mijn MME heb uitgeleend
There are a couple of other ways to open the front trunk. Use your vehicle’s entry keypad by entering the factory-set code or your personal code, then press 7-8 within five seconds. You can also use your remote key trunk button by pressing it twice.
bron: https://owner.ford.com/su...-ford-mustang-mach-e.html
ik kan even niet proberen, omdat ik mijn MME heb uitgeleend
De "synchronisatie van het media volume" kan ik zelf niet vinden als instelling... wat ook opvalt is dat als ik de equalizer op mijn telefoon gebruik, dat het volume dan lager wordt (zelfs als je alleen frequenties versterkt....)...RensJ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:13:
[...]
Geen last van. Spotify via android auto gaat op zelfde niveau als gewone radio. Er is overigens wel een instelling bij je bluetooth instellingen "synchronisatie van het media volume".
Hoewel android auto volgens mij niet via bluetooth maar via een wifi verbinding loopt.
staat bij mij op telefoon onder bluetooth instellingen, onderaan bij geavanceerde instellingen.m24 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:19:
[...]
De "synchronisatie van het media volume" kan ik zelf niet vinden als instelling... wat ook opvalt is dat als ik de equalizer op mijn telefoon gebruik, dat het volume dan lager wordt (zelfs als je alleen frequenties versterkt....)...
die heb ik niet...... geen idee of het zou helpen, maar wellicht dan toch een implementatie issue van Android Auto bij Samsung..... (Samsung A50 / Android 11)RensJ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:41:
[...]
staat bij mij op telefoon onder bluetooth instellingen, onderaan bij geavanceerde instellingen.
Vandaag bezoek gebracht aan een wrap bedrijf voor de neus/gril. Matrix folie is een mogelijkheid maar de vliegen gaan wel flink in dat reliëf zitten vooral als je net als ik wat harder rijdt.
Alternatief wordt dus een 3d print die ze dan voor me maken, die zijn glad en dus makkelijk schoon te maken, eventueel komt er nog een extra laag overheen.
Dan heb je nog de keuze hoever ga je met wrappen, pak je die kleine randjes aan de zijkant ook bij de gril en hoe laat je hem aan de onderzijde lopen?
Man vind het super leuk en gaat met een voorstel komen en hij laat ook nog een grafisch designer er naar kijken. Hij vroeg ook of ik er bij kon zijn en dan zouden we samen bepalen tot hoe ver de folie loopt.
Wordt vervolgd dus.
Alternatief wordt dus een 3d print die ze dan voor me maken, die zijn glad en dus makkelijk schoon te maken, eventueel komt er nog een extra laag overheen.
Dan heb je nog de keuze hoever ga je met wrappen, pak je die kleine randjes aan de zijkant ook bij de gril en hoe laat je hem aan de onderzijde lopen?
Man vind het super leuk en gaat met een voorstel komen en hij laat ook nog een grafisch designer er naar kijken. Hij vroeg ook of ik er bij kon zijn en dan zouden we samen bepalen tot hoe ver de folie loopt.
Wordt vervolgd dus.
Heeft iemand hier nog een manier (gevonden) om de raamsticker te downloaden?
Kopen kan natuurlijk via Ford of 3rd party maar als eigenaar zou je die toch ergens moeten kunnen ophalen?
Kopen kan natuurlijk via Ford of 3rd party maar als eigenaar zou je die toch ergens moeten kunnen ophalen?
Dit is één van de reden dat ik wellicht ook een "nosejob" wil laten doen, één ritje van een half uur en ik heb zowat een natuurlijke GT grill gecreeerd. Zeker op wit valt het enorm op en moet ik oppassen dat ik straks niet de dierenbescherming op de stoep heb staan.Mcie schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:23:
Vandaag bezoek gebracht aan een wrap bedrijf voor de neus/gril. Matrix folie is een mogelijkheid maar de vliegen gaan wel flink in dat reliëf zitten vooral als je net als ik wat harder rijdt.
Waar ben jij geweest?
Ik heb een offerte van https://www.dswreclame.nl/pf/mustang-mach-e-grille-wrap/ ontvangen a € 225 maar het aanbod is beperkt tav de geprinte gril modellen en vind het lastig om een passende grill te vinden bij de RWD look.
Ik had niet in de gaten dat de matrix folie een folie is met relief. Echter gezien mijn issue juist muggen is die wellicht niet practisch inderdaad.
[ Voor 25% gewijzigd door FreeMen op 13-07-2021 15:56 ]
Ben benieuwd! Zelf heb ik het opgegeven (icm iphone SE 2020) en besloten dat ik het niet de moeite vind om speciaal ervoor bij de dealer langs te gaan.Meester_J schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:46:
Wegens problemen om "paak" aan de praat te krijgen heb ik de auto en telefoon (een paar keer) gereset. Nu krijg ik dus de telefoon (fordpass) helemaal niet meer aan de auto gekoppeld. Vrijdag een softwareupdate bij de dealer halen om het "paak" probleem te verhelpen. We zullen zien.
Ik ben hier geweest.FreeMen schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:48:
[...]
Dit is één van de reden dat ik wellicht ook een "nosejob" wil laten doen, één ritje van een half uur en ik heb zowat een natuurlijke GT grill gecreeerd. Zeker op wit valt het enorm op en moet ik oppassen dat ik straks niet de dierenbescherming op de stoep heb staan.
Waar ben jij geweest?
Ik heb een offerte van https://www.dswreclame.nl/pf/mustang-mach-e-grille-wrap/ ontvangen a € 225 maar het aanbod is beperkt tav de geprinte gril modellen en vind het lastig om een passende grill te vinden bij de RWD look.
Ik had niet in de gaten dat de matrix folie een folie is met relief. Echter gezien mijn issue juist muggen is die wellicht niet practisch inderdaad.
En zoals gezegd, hij kan alles maken, hij gaat nu ook kijken voor een soort 3d print.
https://trim-line.nu
Ik heb ook aan mat Carbon gedacht maar weet het ook
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZyOOkByaBWPSb9pThrIGHJfg.jpg?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Mcie op 13-07-2021 17:56 ]
Nouja, ik moet wel. Die tankpas doet het waarschijnlijk niet in heb buitenland, dus daarvoor heb ik de ford-pas geactiveerd met mijn creditcard. Bij het verbreken van de link tussen de auto en de app werkt die pas niet meer (ik kreeg daar een fijn automatisch mailtje over). Aangezien ik zomaar voor het werk naar Duitsland kan, kom ik niet meer terug als het niet gefixt isvixseboxse schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:53:
[...]
Ben benieuwd! Zelf heb ik het opgegeven (icm iphone SE 2020) en besloten dat ik het niet de moeite vind om speciaal ervoor bij de dealer langs te gaan.
Even een update:makooy schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:17:
[...]
Nee. maar rijtje is nu zo:
1 - regionaal evenement Rotterdam
2 - landelijk evenement samen met Ford NL
3 - reactie op de destijds ingeleverde excel sheet.
Ik heb buiten dit forum en Facebook ook nog een soort van prive-leven hahaha
1 - regionaal evenement Rotterdam
Gaat plaatsvinden op 25-juli, locatie en tijd nog te bepalen / in overleg met Gemeente Rotterdam
2 - landelijk evenement samen met Ford NL
Berichtgeving wordt nu voorbereid. Ik wacht op bevestiging of het evenement doorgaat of niet aangezien de overheid afgelopen vrijdag de regels omtrent evenementen heeft aangepast.
3 - reactie op de destijds ingeleverde excel sheet.
Komt in de loop van deze week. Ik heb 2 meetings van 2 uur totaal gehad en moet het nog op een goede manier verwoorden.
Vanmiddag vlak voor sluiting even bij de dealer langs geweest om te vragen hoe het met de planning aflevering van de auto staat, die al sinds 16 juni daar is. Had een aardige verkoper te pakken die helaas weinig antwoorden kon geven, planning verloopt via afdeling fleet sales. Hij gaf wel aan dat eCall update al in Antwerpen is gebeurd en dat dat geen beperking is. Hij gaat deze week met zijn collega’s bellen om een aflever afspraak in te laten plannen. Vraag mij wel af hoe lang dit had geduurd als ik niet zelf was langsgegaan, en uiteraard eerst zien dan geloven.
Zoals jullie misschien weten heb ik vorige week 2 meetings gehad met mijn contactpersoon binnen Ford NL, beide van circa een uur – 2 uur totaal.
We hebben een aantal onderwerpen besproken:
- Bestaande problemen (bugs/problemen lijst)
- Communicatie dealer
- Communicatie klantenservice
- Evenementen
Korte samenvatting per punt:
Zo’n 5 weken geleden is de Google Sheets van dat moment (circa 57 bugs/problemen) vertaald en doorgegeven via mijn contactpersoon aan het Ford Product Team welke over de Mach-E gaat. Deze hebben de regels doorgenomen en kort antwoord gegeven. Dit is inmiddels verwerkt in de sheet.
De antwoorden bestaan voornamelijk uit “works as designed”(12x), “check with your local dealer”(10x), “software is under regular improvement”(16x) en “software update available”(9x).
Jammer genoeg is er geen verdere inhoudelijke reactie gekomen. Ook is er besloten niet verder te gaan met deze bugs/problemen die vanuit de community worden gemeld. Dit omdat de processen van Ford wereldwijd niet zijn ingericht om de problemen te behandelen die niet van een dealer of Customer Service komen. Hier wordt niet vanaf geweken.
Dan blijven er 2 mogelijkheden over om de problemen kenbaar te maken bij het Product Team.
1. Dealer – meldt elk probleem los bij de dealer. Is het een hardwarematig probleem(bijv uitlijning) of software matig probleem dan behoort de dealer dit op te kunnen lossen. De bugs en/of problemen die zij niet kunnen oplossen horen ze te melden bij Ford.
2. Klant Contact Center – Ford NL/Europe klantenservice, deze kan de bugs/problemen niet oplossen maar waar mogelijk wel doorgeven of de dealer er naar laten kijken.
Zodra een probleem wordt doorgegeven vanuit de Dealer of Klant Contact Center aan het desbetreffende Product Team komt het op een grote hoop. Wanneer er veel dezelfde problemen zijn of wanneer een probleem belangrijk is wordt dit opgepakt door het Product Team.
Echter zal er geen contact met de eindklant (berijder/eigenaar) worden opgenomen en zal deze geen enkele feedback terug ontvangen van het gemelde probleem.
- Communicatie dealer
Doorgegeven dat de communicatie vanuit de dealer nogal stokt, de dealers in het algemeen niet actief communiceren en bij gemelde problemen geen terugkoppeling geven.
Zodra dit bij Ford NL bekend is worden de dealers hierop aangesproken.
Een dealer hoort de problemen die de kopers/berijders melden eerst zelf op te lossen en horen niet te zeggen “we gaan het melden bij Ford” en er vervolgens niet meer op terug te komen.
Het Klant Contact Center is verhuisd van Amstelveen naar Keulen, dit heeft er voor gezorgd dat er bepaalde zaken tussen wal-en-schip terecht zijn gekomen. Ook zijn de processen en service nog niet op het niveau waar Ford ze wil hebben. Dit omdat er in Keulen verschillende talen en teams zitten en deze nog niet volledig op elkaar ingespeeld zijn.
- Evenementen
We, als Mach-E community op Tweakers en Facebook, zijn uitgenodigd om een bestaand evenement bij te wonen in augustus. Nadere informatie volgt i.v.m. aangescherpte coronamaatregelen.
Ook worden wij op de hoogte gehouden van toekomstige evenementen zoals de Ford Family Days.
------
Persoonlijke mening:
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er weinig tot niks met de feedback vanuit de community gedaan wordt en dat Ford anno 2021 de statische processen blijft aanhouden. In de tijd dat er steeds meer mensen online een auto samenstellen en kopen, in een tijd dat community op internet een gemeengoed zijn en er steeds minder contact is met een dealer.
Er is in Europa geen "Community Manager" die bijvoorbeeld de forums/websites afstruint en contact onderhoudt met de websites/forums. Op MachEForum.com reageert Ford USA wel maar vanuit Europa wordt hier niks mee gedaan op dit moment.
Dat alle communicatie via de dealer moet snap ik enerzijds heel goed, zij zijn hét aanspreekpunt voor de kopers/berijders echter ben ik ook van mening dat een dealer hier dan beter mee om moet gaan als dat nu het geval is en er ten aller tijde terugkoppeling aan de koper/berijder moet plaatsvinden.
Op dit moment heb ik de Problemen/Bugs sheet gesloten daar er geen verdere opvolging aan wordt gegeven. De feedback van Ford is hier op de ingediende punten in verwerkt.
We hebben een aantal onderwerpen besproken:
- Communicatie dealer
- Evenementen
Korte samenvatting per punt:
Zo’n 5 weken geleden is de Google Sheets van dat moment (circa 57 bugs/problemen) vertaald en doorgegeven via mijn contactpersoon aan het Ford Product Team welke over de Mach-E gaat. Deze hebben de regels doorgenomen en kort antwoord gegeven. Dit is inmiddels verwerkt in de sheet.
De antwoorden bestaan voornamelijk uit “works as designed”(12x), “check with your local dealer”(10x), “software is under regular improvement”(16x) en “software update available”(9x).
Jammer genoeg is er geen verdere inhoudelijke reactie gekomen. Ook is er besloten niet verder te gaan met deze bugs/problemen die vanuit de community worden gemeld. Dit omdat de processen van Ford wereldwijd niet zijn ingericht om de problemen te behandelen die niet van een dealer of Customer Service komen. Hier wordt niet vanaf geweken.
Dan blijven er 2 mogelijkheden over om de problemen kenbaar te maken bij het Product Team.
1. Dealer – meldt elk probleem los bij de dealer. Is het een hardwarematig probleem(bijv uitlijning) of software matig probleem dan behoort de dealer dit op te kunnen lossen. De bugs en/of problemen die zij niet kunnen oplossen horen ze te melden bij Ford.
2. Klant Contact Center – Ford NL/Europe klantenservice, deze kan de bugs/problemen niet oplossen maar waar mogelijk wel doorgeven of de dealer er naar laten kijken.
Zodra een probleem wordt doorgegeven vanuit de Dealer of Klant Contact Center aan het desbetreffende Product Team komt het op een grote hoop. Wanneer er veel dezelfde problemen zijn of wanneer een probleem belangrijk is wordt dit opgepakt door het Product Team.
Echter zal er geen contact met de eindklant (berijder/eigenaar) worden opgenomen en zal deze geen enkele feedback terug ontvangen van het gemelde probleem.
- Communicatie dealer
Doorgegeven dat de communicatie vanuit de dealer nogal stokt, de dealers in het algemeen niet actief communiceren en bij gemelde problemen geen terugkoppeling geven.
Zodra dit bij Ford NL bekend is worden de dealers hierop aangesproken.
Een dealer hoort de problemen die de kopers/berijders melden eerst zelf op te lossen en horen niet te zeggen “we gaan het melden bij Ford” en er vervolgens niet meer op terug te komen.
Het Klant Contact Center is verhuisd van Amstelveen naar Keulen, dit heeft er voor gezorgd dat er bepaalde zaken tussen wal-en-schip terecht zijn gekomen. Ook zijn de processen en service nog niet op het niveau waar Ford ze wil hebben. Dit omdat er in Keulen verschillende talen en teams zitten en deze nog niet volledig op elkaar ingespeeld zijn.
- Evenementen
We, als Mach-E community op Tweakers en Facebook, zijn uitgenodigd om een bestaand evenement bij te wonen in augustus. Nadere informatie volgt i.v.m. aangescherpte coronamaatregelen.
Ook worden wij op de hoogte gehouden van toekomstige evenementen zoals de Ford Family Days.
------
Persoonlijke mening:
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er weinig tot niks met de feedback vanuit de community gedaan wordt en dat Ford anno 2021 de statische processen blijft aanhouden. In de tijd dat er steeds meer mensen online een auto samenstellen en kopen, in een tijd dat community op internet een gemeengoed zijn en er steeds minder contact is met een dealer.
Er is in Europa geen "Community Manager" die bijvoorbeeld de forums/websites afstruint en contact onderhoudt met de websites/forums. Op MachEForum.com reageert Ford USA wel maar vanuit Europa wordt hier niks mee gedaan op dit moment.
Dat alle communicatie via de dealer moet snap ik enerzijds heel goed, zij zijn hét aanspreekpunt voor de kopers/berijders echter ben ik ook van mening dat een dealer hier dan beter mee om moet gaan als dat nu het geval is en er ten aller tijde terugkoppeling aan de koper/berijder moet plaatsvinden.
Op dit moment heb ik de Problemen/Bugs sheet gesloten daar er geen verdere opvolging aan wordt gegeven. De feedback van Ford is hier op de ingediende punten in verwerkt.
Op de eerste plaats hulde voor je inspanningen Mark! Helaas levert het maar beperkt iets op en is daar weinig aan te doen.
Ik merk die desinteresse (bij gebrek aan een beter woord), die anderen hier op het forum merken, vanuit mijn dealer/verkoper namelijk helemaal niet. Kan aan de persoon liggen maar ik denk dat hier ook gewoon meespeelt dat we hem direct via hen hebben besteld. Maar hun totale verdienmodel en onderhandelingsmogelijkheden natuurlijk op de schop, ik verwacht dat dat ook een rol speelt. Natuurlijk niet netjes om over de rug van de klant te spelen, maar ja dat lijkt hier wel een beetje te spelen.
Kunnen we overigens ook in meenemen dat we iets bij de dealer hebben gemeld en een eventuele oplossing of actie vanuit de dealer.
Ik denk dat hier echt de onderschatting vanuit Ford speelt met het online bestellen. Op het moment iemand een auto online besteld besteld hij die bij Ford en is de dealer eigenlijk alleen het doorgeef medium, die een kleine fee toegestopt krijgt.[b]makooy in "Het grote Ford Mustang Mach-E & Leveringen Topic"makooy
Ik merk die desinteresse (bij gebrek aan een beter woord), die anderen hier op het forum merken, vanuit mijn dealer/verkoper namelijk helemaal niet. Kan aan de persoon liggen maar ik denk dat hier ook gewoon meespeelt dat we hem direct via hen hebben besteld. Maar hun totale verdienmodel en onderhandelingsmogelijkheden natuurlijk op de schop, ik verwacht dat dat ook een rol speelt. Natuurlijk niet netjes om over de rug van de klant te spelen, maar ja dat lijkt hier wel een beetje te spelen.
Even vanuit een praktisch oogpunt, voor ons allen als gebruikers, is het misschien een optie om die sheet wel te blijven gebruiken? Mochten we als ergens tegenaan lopen dan hebben we dat centraal, kunnen we het snel vinden en ook eventuele oplossingen/workarounds die we zelf vinden.Op dit moment heb ik de Problemen/Bugs sheet gesloten daar er geen verdere opvolging aan wordt gegeven. De feedback van Ford is hier op de ingediende punten in verwerkt.
Kunnen we overigens ook in meenemen dat we iets bij de dealer hebben gemeld en een eventuele oplossing of actie vanuit de dealer.
[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 13-07-2021 21:38 ]
DankTIGER1125 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:26:
Op de eerste plaats hulde voor je inspanningen Mark! Helaas levert het maar beperkt iets op en is daar weinig aan te doen.
De dealer krijgt een afleververgoeding tussen de 1.000 en 1.500 - de zogenoemde "rijklaarmaakkosten". De dealer kan geen andere prijzen hanteren zoals bij andere Ford's wel kan. Daar hebben ze vaak een onderhandelingsmarge.TIGER1125 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:26:
Ik denk dat hier echt de onderschatting vanuit Ford speelt met het online bestellen. Op het moment iemand een auto online besteld besteld hij die bij Ford en is de dealer eigenlijk alleen het doorgeef medium, die een kleine fee toegestopt krijgt.
Ik merk die desinteresse, die anderen hier op het forum merken, vanuit mijn dealer/verkoper namelijk helemaal niet. Kan aan de persoon liggen maar ik denk dat hier ook gewoon meespeelt dat we hem direct via hen hebben besteld. Maar hun totale verdienmodel en onderhandelingsmogelijkheden natuurlijk op de schop, ik verwacht dat dat ook een rol speelt. Natuurlijk niet netjes om over de rug van de klant te spelen, maar ja dat lijkt hier wel een beetje te spelen.
Daar heb ik over nagedacht maar besloten dat op dit moment niet te doen.TIGER1125 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:26:
Even vanuit een praktisch oogpunt, voor ons allen als gebruikers, is het misschien een optie om die sheet wel te blijven gebruiken? Mochten we als ergens tegenaan lopen dan hebben we dat centraal, kunnen we het snel vinden en ook eventuele oplossingen/workarounds die we zelf vinden.
Ik wil juist, zeker ook op aangeven van Ford NL, dat de mensen naar de dealer gaan en dat de dealer de problemen oplost. De veel voorkomende problemen komen in de topic op Tweakers en in de Facebook groep toch wel terug.
@makooy Dank voor al je efforts Mark! Ik snap zoals jullie eerder al meldden niet dat Ford zich zo opstelt. Het blijft een gemiste kans om het verschil te maken in een veranderende wereld.
Ik ben benieuwd naar de 1e meeting, ik kijk er in ieder geval naar uit!
Ik ben benieuwd naar de 1e meeting, ik kijk er in ieder geval naar uit!
MME (01/07/2021)/RWD/SR/IB - 7,2kWp solar
@makooy Bedankt voor alle inzet! Dit soort zaken vreten tijd en ik wil ook even aangeven net als (o.a.) Falch en Aboma die me 'net' voor zijn dat gewaardeerd wordt en dat het al een hele groep rijders heeft samen gebracht.
Bedankt voor de inzet maar je bent dus met een kluitje het riet ingestuurd. Aanvullend willen ze straks mensen lijmen met een evenement waar je een balpen en een t shirt krijgt en daar is de kous mee af.
Als je een signaal wilt afgeven dan moet je ook gewoon met zijn allen niet naar dit evenement gaan.
Als je een signaal wilt afgeven dan moet je ook gewoon met zijn allen niet naar dit evenement gaan.
Hier een evenement waar vast wat mooie mustangs aanwezig zullen zijn dus mochten er hier autoliefhebbers zijn is dit zeker leuk.
https://www.fordmustangclub.nl/evenementen/tmcn/familyday
Mmhm, "klassieke" Mustangs en de Mach-E gaan vaak niet goed samen. Weet niet of het zo'n goed idee is om de grote groep "klassieke" Mustang liefhebbers dan op te gaan zoeken...Mcie schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:15:
Hier een evenement waar vast wat mooie mustangs aanwezig zullen zijn dus mochten er hier autoliefhebbers zijn is dit zeker leuk.
:strip_exif()/f/image/1nrx5VJebnuhH9RhyrEKQhBH.jpg?f=fotoalbum_large)
Uhh ik dacht maximaal 11 kWh ?
Of is dat wat er nu ingestopt is ?
[ Voor 4% gewijzigd door Brotuck op 13-07-2021 22:36 ]
Just here for the fun
Een maand bij de dealer ? Dat lijkt met toch echt wel zeer onrealistisch, hebben ze proefritten met je auto gereden ? Op kenteken zetten max 1 week, ondertussen updates en check op de auto. Waarom zou dit 3-4-5 weken moeten duren ?martijnvds schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:57:
Vanmiddag vlak voor sluiting even bij de dealer langs geweest om te vragen hoe het met de planning aflevering van de auto staat, die al sinds 16 juni daar is. Had een aardige verkoper te pakken die helaas weinig antwoorden kon geven, planning verloopt via afdeling fleet sales. Hij gaf wel aan dat eCall update al in Antwerpen is gebeurd en dat dat geen beperking is. Hij gaat deze week met zijn collega’s bellen om een aflever afspraak in te laten plannen. Vraag mij wel af hoe lang dit had geduurd als ik niet zelf was langsgegaan, en uiteraard eerst zien dan geloven.
Ja zoveel is er in gegaan aan kw/h.Brotuck schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:35:
[Afbeelding]
Uhh ik dacht maximaal 11 kWh ?
Of is dat wat er nu ingestopt is ?
Ja dat dacht ik al, maar twijfelde een beetje. Aangezien je in de logs dit niet eens ziet. Enkel de km toegevoegd.
Just here for the fun
@makooy Begint een beetje een David en Goliath dingetje te worden. Ford begrijpt duidelijk nog niet zoveel van de on-line business EN community. Maar top dat je je nek hebt uitgestoken.
Misschien moeten we Europees de krachten bundelen; Ford Noorwegen was goed in het binnenhalen van duizenden MME's, daar moeten soortgelijke problemen zich ook voordoen. Misschien kunnen we daar (Noorse
powerhouse) gebruik van maken.
Dus 1ste vraag: wie heeft er contacten met het Noorse MME platform (en/of het Duitse en/of het Engelse?)
2de vraag; kunnen we achterhalen of daar soortgelijk problemen zijn maar ook soortgelijke " behandeling" vanuit de dealers?
Misschien moeten we Europees de krachten bundelen; Ford Noorwegen was goed in het binnenhalen van duizenden MME's, daar moeten soortgelijke problemen zich ook voordoen. Misschien kunnen we daar (Noorse
Dus 1ste vraag: wie heeft er contacten met het Noorse MME platform (en/of het Duitse en/of het Engelse?)
2de vraag; kunnen we achterhalen of daar soortgelijk problemen zijn maar ook soortgelijke " behandeling" vanuit de dealers?
David won toch?Waps61 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:45:
@makooy Begint een beetje een David en Goliath dingetje te worden. Ford begrijpt duidelijk nog niet zoveel van de on-line business EN community. Maar top dat je je nek hebt uitgestoken.

Voor wie een trekhaak in backorder heeft staan: gisteren van de dealer vernomen dat deze nog steeds niet binnen is en er vanaf nu ook geen datum meer afgegeven kan worden wanneer de trekhaak geleverd wordt. Ze weten het niet.
De mijne staat al sinds de aflevering van mijn MME op 11 Mei 2021 al 2 maanden in back order.
De mijne staat al sinds de aflevering van mijn MME op 11 Mei 2021 al 2 maanden in back order.
Dag allen, sinds 9 juli ook een MME in mijn 'bezit' (lease-auto) en ook ik heb last vd enorme herrie bij het laden. Gisteren op het werk voor het eerst opgeladen (op 7kw) en het leek alsof er een helikopter urenlang aan het draaien was. Net de dealer gesproken en hij zei dat dit een bekend probleem is en dat deze verholpen gaat worden via de komende updates. Hij kon niks zeggen over de termijn waarop we deze updates kunnen verwachten en hij zei er meteen bij dat het geluid niet naar nul gaat, maar dat het wel minder wordt. Hoeveel minder durfde hij ook niet te zeggen. Wel vreemd daar op dit forum blijkt dat sommige MME's helemaal geen herrie maken.... Ik wacht het even af de komende periode, maar wil wel de auto voor mijn deur kunnen opladen zonder dat wij en de hele de buurt er wakker van liggen. De vering bij drempels en hobbels op de wegen is minder, verder rijdt ie super. Ik heb een vraag over het opladen. Ik krijg de lader niet makkelijk uit de MME als deze klaar is met opladen. Ik druk op het knopje met de 5 balkjes eromheen (dat is de ontgrendelaar lijkt mij) en wil dan de oplader eruit halen. Dat gaat niet makkelijk. Op een gegeven moment lukt het wel, maar weet niet waar dat aan ligt. Wie heeft een tip?
Ik heb ook moeite met het verwijderen van de kabel. Bij mij lijkt het beter te werken als ik het knopje langer inhoud.mylittlepony schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:29:
Dag allen, sinds 9 juli ook een MME in mijn 'bezit' (lease-auto) en ook ik heb last vd enorme herrie bij het laden. Gisteren op het werk voor het eerst opgeladen (op 7kw) en het leek alsof er een helikopter urenlang aan het draaien was. Net de dealer gesproken en hij zei dat dit een bekend probleem is en dat deze verholpen gaat worden via de komende updates. Hij kon niks zeggen over de termijn waarop we deze updates kunnen verwachten en hij zei er meteen bij dat het geluid niet naar nul gaat, maar dat het wel minder wordt. Hoeveel minder durfde hij ook niet te zeggen. Wel vreemd daar op dit forum blijkt dat sommige MME's helemaal geen herrie maken.... Ik wacht het even af de komende periode, maar wil wel de auto voor mijn deur kunnen opladen zonder dat wij en de hele de buurt er wakker van liggen. De vering bij drempels en hobbels op de wegen is minder, verder rijdt ie super. Ik heb een vraag over het opladen. Ik krijg de lader niet makkelijk uit de MME als deze klaar is met opladen. Ik druk op het knopje met de 5 balkjes eromheen (dat is de ontgrendelaar lijkt mij) en wil dan de oplader eruit halen. Dat gaat niet makkelijk. Op een gegeven moment lukt het wel, maar weet niet waar dat aan ligt. Wie heeft een tip?
Ik heb vooralsnog geen last van herrie bij het laden aan mijn Newmotion paal (die ik op advies van forum leden, ook verlaagd heb). Ik laad sowieso bij snelladers (150kw) tot 80% en de laatste 20% doe ik aan mijn eigen lader (+- 2 uurtjes).
[ Voor 0% gewijzigd door fletnix op 14-07-2021 10:45 . Reden: spelling ]
Ik denk dat het gewoon wat oefenen is. (juiste hoek, lang genoeg wachten na indrukken van de knop) en wellicht nieuwigheid.mylittlepony schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:29:
Oproep geplaatst op Europese deel van macheforum.com hier.
Nu even zien of daar überhaupt op wordt gereageerd.
Misschien in navolging van Tesla rijders ( https://www.teslaclaim.nl/ ), ook een stichting oprichten om een rechtszaak te beginnen tegen Ford.Waps61 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:42:
Oproep geplaatst op Europese deel van macheforum.com hier.
Probleem met enorme herrie wordt door steeds meer MME's ondervonden. Op 7kWh lees ik nu voor het eerst. In het algemeen helt het juist om het vermogen van de paal te verlagen (dus 230V, 16A, 3 fase naar 230V, 12A, 3 fase) om the auto zo goed als stil te krijgen (in ieder geval bij mij).mylittlepony schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:29:
Gisteren op het werk voor het eerst opgeladen (op 7kw) en het leek alsof er een helikopter urenlang aan het draaien was.
Dus weet je zeker dat het 7 kWh was waarop je hebt geladen?
7kW kan ook 1F/32A zijn. Wellicht dat hij dan ook herrie gaat maken?Waps61 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:54:
[...]
Probleem met enorme herrie wordt door steeds meer MME's ondervonden. Op 7kWh lees ik nu voor het eerst. In het algemeen helt het juist om het vermogen van de paal te verlagen (dus 230V, 16A, 3 fase naar 230V, 12A, 3 fase) om the auto zo goed als stil te krijgen (in ieder geval bij mij).
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Vrijdagavond 9-juli 22:41 wordt opeens mijn keukenraam verlicht?? ik laat bewust telefoon en sleutel liggen en ga kijken.
De auto is niet aan het laden, (stekker zit er niet in), vergrendeld, de airco staat vol te blazen en lamellen staan open. Door het raam van de auto zie ik op het kleine display een tekst in een rood kader: "Om te rijden: druk startknop in"
Foto's gemaakt met de telefoon van de vrouw en eigen sleutel gehaald, ontgrendeld en gestart. Airco gaat uit en lamellen gaan weer dicht. Auto afgesloten en zie binnen dat ik eindelijk de eCall update heb gehad.
Vreemde manier van updaten maar goed......
Gisterenavond 13-7 geniet ik van een bad, wordt ik gewaarschuwd dat de auto al een tijdje aan het updaten is ??
Kijk ik terug op de camera, is het ook weer om 22:41 begonnen:
Eerst 2 keer de alarmlichten knipperen (zonder geluid), koplampen gaan branden en hoor de airco gelijk geluid gaan maken. Zelfde melding in de auto. Er zit er geen stekker in de auto en nu geen melding dat er een update geïnstalleerd is.
Ik heb het hier nog niet eerder gelezen maar zijn er meer mensen die dit ervaren hebben?
(Morgen heb ik een afspraak in de garage voor een software update en uitlijnen van de Lane assist)
De auto is niet aan het laden, (stekker zit er niet in), vergrendeld, de airco staat vol te blazen en lamellen staan open. Door het raam van de auto zie ik op het kleine display een tekst in een rood kader: "Om te rijden: druk startknop in"
Foto's gemaakt met de telefoon van de vrouw en eigen sleutel gehaald, ontgrendeld en gestart. Airco gaat uit en lamellen gaan weer dicht. Auto afgesloten en zie binnen dat ik eindelijk de eCall update heb gehad.
Gisterenavond 13-7 geniet ik van een bad, wordt ik gewaarschuwd dat de auto al een tijdje aan het updaten is ??
Eerst 2 keer de alarmlichten knipperen (zonder geluid), koplampen gaan branden en hoor de airco gelijk geluid gaan maken. Zelfde melding in de auto. Er zit er geen stekker in de auto en nu geen melding dat er een update geïnstalleerd is.
Ik heb het hier nog niet eerder gelezen maar zijn er meer mensen die dit ervaren hebben?
(Morgen heb ik een afspraak in de garage voor een software update en uitlijnen van de Lane assist)
Dat zou altijd nog kunnen, maar ik denk dat eerst maar helder moet worden of we beweging vanuit Ford kunnen bewerkstelligen (misschien tegen beter weten in....fletnix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:50:
[...]
Misschien in navolging van Tesla rijders ( https://www.teslaclaim.nl/ ), ook een stichting oprichten om een rechtszaak te beginnen tegen Ford.
SpookyTheoQ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:57:
Vrijdagavond 9-juli 22:41 wordt opeens mijn keukenraam verlicht?? ik laat bewust telefoon en sleutel liggen en ga kijken.
Hoi op 2 juli heb ik het volgende in mijn Ford App ontvangen van Ford...zal nog wel duren (2023??) maar het is in behandelingmylittlepony schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:29:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7UqRsJDNdddpPbjNkV1QUDnU.png?f=user_large)
/f/image/qlQpvvQUAQPMszIwTxmm4Iun.png?f=fotoalbum_large)
Geen idee, volgens mij staan ze bij Stern gewoon stil op de parkeerplaats en doen ze er helemaal niks mee. Wat echt bizar is natuurlijk. De verkoper die ik sprak had hier ook geen goed antwoord op.De auto staat ook nog niet eens op kenteken, dat gaan ze pas doen als ze een afleverafspraak inplannen. Zag 'm wel staan en kon 'm via de app wel open en dicht doen.Jarune schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:37:
[...]
Een maand bij de dealer ? Dat lijkt met toch echt wel zeer onrealistisch, hebben ze proefritten met je auto gereden ? Op kenteken zetten max 1 week, ondertussen updates en check op de auto. Waarom zou dit 3-4-5 weken moeten duren ?

Hoi Theo, gister ook iets nieuws ....Is de Ford app geüpdatet dat je nu ook de klimaat in de auto kan instellen zonder dat hij aan de lader vast zit.TheoQ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:57:
Iedere keer kreeg ik een error als ik het schuifje wilde omzetten op mijn I phone.
gisteren avond ging ik dus in de auto even weg was hij lekker koel... vond het al raar maar ja sávonds even de app gekeken staat het schuifje op "blauw" en Detroit tijd i.p.v. Amsterdam..nu begreep ik die acterlijke tijd dat hij koel was..(PAAK werkt nog steeds 100% goed bij mij Iphone SE2020))
het blijft gewoon bull shit van Ford als ieder ventilator van kantoor/huis airco of afzuiging van een restaurant zoveel lawaai produceert, staat gelijk de gemeente op de stoep..dat je er iets aan moet doen.Waps61 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:54:
[...]
Probleem met enorme herrie wordt door steeds meer MME's ondervonden. Op 7kWh lees ik nu voor het eerst. In het algemeen helt het juist om het vermogen van de paal te verlagen (dus 230V, 16A, 3 fase naar 230V, 12A, 3 fase) om the auto zo goed als stil te krijgen (in ieder geval bij mij).
Hier kunnen wij als rijders niets aan doen maar mijn vrouw hoort me al in de straat de hoek omkomen en weet dat ik eraan komt met de MME... hij maakt tijdens het rijden dus ook onwijs veel herrie nog meer dan de verbrandingsmotor.
Ook als je de auto net aanzet bij warm weer lijkt het wel dat er een vliegtuig gaat opstijgen..
En dat is de oorzaak geweest:Eddy E schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:29:
[...]
Hoi Theo, gister ook iets nieuws ....Is de Ford app geüpdatet dat je nu ook de klimaat in de auto kan instellen zonder dat hij aan de lader vast zit.
Iedere keer kreeg ik een error als ik het schuifje wilde omzetten op mijn I phone.
gisteren avond ging ik dus in de auto even weg was hij lekker koel... vond het al raar maar ja sávonds even de app gekeken staat het schuifje op "blauw" en Detroit tijd i.p.v. Amsterdam..nu begreep ik die acterlijke tijd dat hij koel was..(PAAK werkt nog steeds 100% goed bij mij Iphone SE2020))
Mijn app is ook geupdate en tijdzone staat net als mij jou op Detroit en de optie 'Allow start when verhicle is unpluged' staat aan.
Er zit 6 uur verschil tussen Detroit en NL en ik heb een vertrektijd ingesteld van 17:00.
22:41 - 6 uur = 16:41 , Hij dacht dat ik naar huis ging!!!
Thanks Eddy!!
Is het jou nog gelukt om de auto van Detroit op b.v. Amsterdam te krijgen?
Zou er nog een fout in de GPS locatie zitten???
Edit: na afsluiten van de FordApp was het wel mogelijk om de tijdzone aan te passen, helaas slaat hij het nog niet op

[ Voor 10% gewijzigd door TheoQ op 14-07-2021 11:54 ]
Auto op slot en lader losmaken lukt mij ook niet. Eerst auto ontgrendeld dan knopje bij lader tikken gaat het wel makkelijk.mylittlepony schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:29:
ja staat ook ieder keer op Detroit..moet inderdaad ieder keer opslaan maakt niet uit of je je app afsluit ga je al 1 pagina terug...en weer naar vertrektijden staat hij op detroit.. zet de tijden maar met 6 uur verschil tot ook deze bug is opgelost..TheoQ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:40:
[...]
En dat is de oorzaak geweest:
Mijn app is ook geupdate en tijdzone staat net als mij jou op Detroit en de optie 'Allow start when verhicle is unpluged' staat aan.
Er zit 6 uur verschil tussen Detroit en NL en ik heb een vertrektijd ingesteld van 17:00.
Thanks Eddy!!
Edit: na afsluiten van de FordApp was het wel mogelijk om de tijdzone aan te passen, helaas slaat hij het nog niet op
ik ga Ford klantenservice maar eens bellen...Eddy E schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:11:
[...]
ja staat ook ieder keer op Detroit..moet inderdaad ieder keer opslaan maakt niet uit of je je app afsluit ga je al 1 pagina terug...en weer naar vertrektijden staat hij op detroit.. zet de tijden maar met 6 uur verschil tot ook deze bug is opgelost..
Mee eens; dat geluidsoverlast gaat nog wel een dingetje worden denk ik.Eddy E schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:38:
[...]
het blijft gewoon bull shit van Ford als ieder ventilator van kantoor/huis airco of afzuiging van een restaurant zoveel lawaai produceert, staat gelijk de gemeente op de stoep..dat je er iets aan moet doen.
Hier kunnen wij als rijders niets aan doen maar mijn vrouw hoort me al in de straat de hoek omkomen en weet dat ik eraan komt met de MME... hij maakt tijdens het rijden dus ook onwijs veel herrie nog meer dan de verbrandingsmotor.
Ook als je de auto net aanzet bij warm weer lijkt het wel dat er een vliegtuig gaat opstijgen..
Jouw probleem herken ik dan weer niet. Is dat lawaai ook in de auto te horen of alleen buiten de auto? Warm weer, airco's en auto's is per definitie een hoop lawaai ook bij ICE's, maar daarmee praat ik het niet goed uiteraard.
Ik zal er eens op letten
Net Ford klanten service aan de lijn gehad...ze hadden vanmorgen ook iemand aan de lijn die klaagde over geluid tijdens het rijden....ze zeiden eerst ivm een elektrische auto moet hij stapvoets geluid maken ene piep toon zodat voetgangers je kan horen..Waps61 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:24:
[...]
Mee eens; dat geluidsoverlast gaat nog wel een dingetje worden denk ik.
Jouw probleem herken ik dan weer niet. Is dat lawaai ook in de auto te horen of alleen buiten de auto? Warm weer, airco's en auto's is per definitie een hoop lawaai ook bij ICE's, maar daarmee praat ik het niet goed uiteraard.
Ik zal er eens op letten
Je hoort bij mij alleen buiten de auto het geluid zet je hem aan bij 23 graden dan gaat gelijk de luikjes open en lijkt wel alsof er een vliegtuig gaat opstijgen als je naast de auto staat. en dit lawaai hoor je dus ook als je gewoon gaat rijden. het geluid is wel minder bij lager temperatuur maar lekker cruisen langs een boulevard met 25 graden raampje open gaat hem niet worden
Ook hebben ze de melding van tijdzone Detroit Amsterdam mee genomen ik was wel de eerst die het aangaf...kreeg wel de vraag heb je de app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar daar begin ik niet aan alles werkt juist goed bij de app alle functies doen het en PAAK ook dan verzet ik liever de tijd wel 6 uur...
Hier op het parkeerterrein staat er ook een. Als die aan het opladen is, dan kan ik het binnen, met het raam dicht horen. Andere electrische auto's hebben daar echt geen last van. Enige kans dat Ford dit nog gaat fixen? Anders is het voor MME eigenaren snel afgelopen met thuis opladen denk ik.Eddy E schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:38:
[...]
het blijft gewoon bull shit van Ford als ieder ventilator van kantoor/huis airco of afzuiging van een restaurant zoveel lawaai produceert, staat gelijk de gemeente op de stoep..dat je er iets aan moet doen.
Het punt is dat ik het niet alleen bij het opladen heb maar ook als ik de auto start of ergens rijdt...met opladen maakt hij ook veel herrie en ik begrijp dat mensen terecht klagen ..het is milieu vervuiling het lawaai overlast...borft schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:43:
[...]
Hier op het parkeerterrein staat er ook een. Als die aan het opladen is, dan kan ik het binnen, met het raam dicht horen. Andere electrische auto's hebben daar echt geen last van. Enige kans dat Ford dit nog gaat fixen? Anders is het voor MME eigenaren snel afgelopen met thuis opladen denk ik.
Maakt hij ook zo'n geluid bij snelladen dan? Dat kan ik me voorstellen maar met AC laden @ 11kW zou er amper warmteontwikkeling moeten zijn. Tenzij de onboard AC laders waardeloos zijn.
Het klinkt als een soort industriele stofzuiger, aan de AC paal hier. Ik woon er een stukje van af, en kan het binnen horen!Inspired schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:02:
Maakt hij ook zo'n geluid bij snelladen dan? Dat kan ik me voorstellen maar met AC laden @ 11kW zou er amper warmteontwikkeling moeten zijn. Tenzij de onboard AC laders waardeloos zijn.
Het probleem zit hem in de omvormer in de auto die de aanvoer van 11 kWh wisselstroom omzet naar gelijkstroom. Dat onderdeel wordt te heet en heeft dan koeling nodig. Wellicht dat de software al veel te snel full power gaat koelen en dat ze dit dus met een update fixen.Inspired schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:02:
Snelladen gaat standaard al op gelijkstroom (de omvormer zit dan in de laadpaal zelf). Dus de auto zal dan niet gaan blazen. (de paal zelf overigens wel, maar die heeft een betere/grotere ventilator en hoor je minder)
Just here for the fun
Voor de techneuten: de omvormer is een OEM component : met andere woorden niet zelf/speciaal ontwikkeld maar ergens van het schap gehaald door Ford. Dat gebeurt vaker, maar misschien niet zo handig om dat met een (voor Europa, publiek laden infrastructuur) cruciaal component te doen.Brotuck schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:19:
[...]
Het probleem zit hem in de omvormer in de auto die de aanvoer van 11 kWh wisselstroom omzet naar gelijkstroom. Dat onderdeel wordt te heet en heeft dan koeling nodig. Wellicht dat de software al veel te snel full power gaat koelen en dat ze dit dus met een update fixen.
Snelladen gaat standaard al op gelijkstroom (de omvormer zit dan in de laadpaal zelf). Dus de auto zal dan niet gaan blazen. (de paal zelf overigens wel, maar die heeft een betere/grotere ventilator en hoor je minder)
Details: YouTube: Mach-E Suspension & High Voltage Wiring Compared to Tesla Model Y (06:50)
Er schijnen ook laadpalen te bestaan die gewoon 11 kWh laden op gelijkstroom, dus met die omvormer in de paal zelf. Ik kan daar echter nog niet echt een overzicht van vinden.
Maar de auto zal hiervan niet warm (of koud) worden en dus niet gaan blazen.
[ Voor 3% gewijzigd door Brotuck op 14-07-2021 13:32 ]
Just here for the fun
Meeste DC palen hier zijn minimal 50kW. 11kW DC palen ga je in NL niet (veel) vinden. Zal een issue met de AC>DC zijn of met de onboard chargers zelf. Zou zelf eerder denken aan de tweede aangezien 1F@32A issues lijkt te geven, maar 3x12A niet. Er gaat dan in beide gevallen minimal 32A door de AC>DC. Hopen dat het een software issue is. Anders wellicht recall om hardware te vervangen. Hier moeten ze wel iets aan doen.Brotuck schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:32:
Er schijnen ook laadpalen te bestaan die gewoon 11 kWh laden op gelijkstroom, dus met die omvormer in de paal zelf. Ik kan daar echter nog niet echt een overzicht van vinden.
Voor degene in Utrecht en omstreken, of als je op de A12 rijdt langs Utrecht: je kan snel laden bij La Place / Burger King bij afslag de Meern: https://www.allego.eu/nl-...ten/hpc/demeerna12laplace
12 laadpalen, waaronder 2 CCS van 350kw, 1 CCS van 80 kW en 2 CCS van 50kW.
Terwijl je wacht een dubbele whopper achterover slaan.
Volgens mij zijn alle allegro palen toch 0,72 ct per kWh ?fletnix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:49:
Voor degene in Utrecht en omstreken, of als je op de A12 rijdt langs Utrecht: je kan snel laden bij La Place / Burger King bij afslag de Meern: https://www.allego.eu/nl-...ten/hpc/demeerna12laplace
Dan kan je beter bij Apeldoorn bij de McD wat gaan halen en bij Ionity laden voor 0.32 ct
[ Voor 8% gewijzigd door Brotuck op 14-07-2021 15:16 ]
Just here for the fun
Volgens https://www.allego.eu/nl-nl/consumenten/what-it-cost kost het € 0,69 per kWh, nog steeds 2x zo duur als bij de McD.Brotuck schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:15:
[...]
Volgens mij zijn alle allegro palen toch 0,72 ct per kWh ?
Dan kan je beter bij Apeldoorn bij de McD wat gaan halen en bij Ionity laden voor 0.32 ct
Ik lees dat het bij Ionity 0,79 per kWh kost: nieuws: Ionity verhoogt kosten voor elektrische rijders bij gebruik van snell...
[ Voor 30% gewijzigd door fletnix op 14-07-2021 15:37 ]
Hoi Theo,TheoQ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:40:
[...]
En dat is de oorzaak geweest:
Thanks Eddy!!
ik heb de App gereset (verwijderd en opnieuw geïnstalleerd) na aanleiding van een email ford klanten service voordat ze het door gingen zetten.... NIET doen!!!! nu werkt bij mij PAAK niet meer en krijgt hem niet meer ingesteld en het werkte 100% bahhh
Ja Ionity is ook alles behalve goedkoop, echter hebben we een laadpas van Ford die zeker het eerste jaar veel goedkoper is bij onder andere Ionity, maar ook diverse andere aanbieders van laadpalen. Bij de shell bijvoorbeeld ook.fletnix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:34:
[...]
Volgens https://www.allego.eu/nl-nl/consumenten/what-it-cost kost het € 0,69 per kWh, nog steeds 2x zo duur als bij de McD.
Ik lees dat het bij Ionity 0,79 per kWh kost: nieuws: Ionity verhoogt kosten voor elektrische rijders bij gebruik van snell...
Just here for the fun
Dank voor de tip!!Eddy E schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:40:
[...]
Hoi Theo,
ik heb de App gereset (verwijderd en opnieuw geïnstalleerd) na aanleiding van een email ford klanten service voordat ze het door gingen zetten.... NIET doen!!!! nu werkt bij mij PAAK niet meer en krijgt hem niet meer ingesteld en het werkte 100% bahhh
Zijn er ook mensen waar de "Vehicle Time Zone" wel goed wordt aangegeven, of is het een "works as designed"?
Misschien kijk ik er overheen, maar waar staat die tijdzone ?TheoQ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:45:
[...]
Dank voor de tip!!
Zijn er ook mensen waar de "Vehicle Time Zone" wel goed wordt aangegeven, of is het een "works as designed"?
Just here for the fun
Voor de mensen die op vakantie gaan en met bergen te maken krijgen:
Met volledige lading berg-af rijden, kan problemen veroorzaken. Onderkend door Ford.
Via onze Noorse vrienden. Deze link is de engelse vertaling:
https://translate.google....ed-til-geiranger%2F204431
Met volledige lading berg-af rijden, kan problemen veroorzaken. Onderkend door Ford.
Via onze Noorse vrienden. Deze link is de engelse vertaling:
https://translate.google....ed-til-geiranger%2F204431
Bilberger Rønneberg has an idea of what the problem is:
The cars have been driven with maximum regeneration downwards to charge the battery, as many have been recommended. It has given too much charge, and the battery has become too hot. When this happens, the entire car locks to prevent overheating.
Nagevraagd en het is toch 11kWh.... dus geen nieuw probleem (gelukkig?). Net weer 'geoefend' met het uittrekken vd kabel en het lijkt makkelijker te gaan als je de knop indrukt, 3 seconden wacht en dan de kabel uit de auto trekt.Waps61 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:54:
[...]
Het lijkt wel of ze de menu optie "Voertuig- beheer- vertrektijden" verwijderd hebben, maar is nog te openen viaBrotuck schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:55:
[...]
Misschien kijk ik er overheen, maar waar staat die tijdzone ?
:strip_exif()/f/image/HW9vmUsaDcvmF2ouEdshUfq0.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige week woensdag heb ik in een demo auto (lees: gewoon een klant auto) gereden omwille van het achterhalen van een geluidsissue in mijn auto maar wat ik direct merkte is dat die airco helemaal los ging ondanks dat we de airco volledig uit stond in de auto. 200 meter verderop een mega waarschuwing op het dashboard van een oververhitte accu, snel omgedraaid en terug gegaan @ 30km/u maar dit lijkt op hetzelfde als jij ervaart alleen dan nog een stapje verder. De monteur had geen idee wat er loos was maar hoopte op een software issue.Eddy E schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:38:
[...]
Net Ford klanten service aan de lijn gehad...ze hadden vanmorgen ook iemand aan de lijn die klaagde over geluid tijdens het rijden....ze zeiden eerst ivm een elektrische auto moet hij stapvoets geluid maken ene piep toon zodat voetgangers je kan horen..
Je hoort bij mij alleen buiten de auto het geluid zet je hem aan bij 23 graden dan gaat gelijk de luikjes open en lijkt wel alsof er een vliegtuig gaat opstijgen als je naast de auto staat. en dit lawaai hoor je dus ook als je gewoon gaat rijden. het geluid is wel minder bij lager temperatuur maar lekker cruisen langs een boulevard met 25 graden raampje open gaat hem niet worden![]()
Ook hebben ze de melding van tijdzone Detroit Amsterdam mee genomen ik was wel de eerst die het aangaf...kreeg wel de vraag heb je de app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar daar begin ik niet aan alles werkt juist goed bij de app alle functies doen het en PAAK ook dan verzet ik liever de tijd wel 6 uur...
Mijn auto is doodstil tijdens laden en tijdens rijden. Heel af en toe als het buiten warm is en je zet hem aan gaat even de airco even ietsjes hoger aan maar zodra je gaat rijden is het bijna direct weer stil.
Er is echt iets niet in de haak met de koeling dan wel de aansturing van de koeling cq de software van sommige hier.
Je moet je passapp PAAK keys verwijderen in de auto zelf. Je kan maar 1x een key aanmaken per telefoon.Eddy E schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:40:
[...]
Hoi Theo,