AvantBlack schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:01:
[...]
Ik lees hier meer mensen met een NewMotion laadpaal. Ik heb de Home Advanced en het valt mij op dat als de auto op uitgesteld laden staat (dus 23u starten) en ik deze al om 2100u aansluit (en aanmeld met de laadpas) deze continue heen en weer klikt tussen blauw en groen lampje. Je hoort ook een relais heen en weer gaan. Net alsof de laadpaal steeds voeding probeert te geven aan de auto.
De app van Shell Recharge geeft dan ook om de 30 sec. aan dat het laden is gestart.
Hebben jullie dat ook?
Ik ben nog een beetje aan het experimenteren mbt laden en lawaai. Gisteren gepland geladen van72% tot 80 %, buitentemperatuur 17˚ en geen maximaal lawaai op 11kWh, 16A. De ventilator draait, maar op acceptabel geluidsniveau. Daarna de lading verhoogd naar 90% (via de Fordpass app) en kort daarop begon de Mustang weer op te stijgen, althans zo klonk het.
Nu dus weer gepland laden tot 80%. Nu begon het relais van de paal, zoals in de post hierboven, continue te klikken. Omdat ik niet de geplande laadtijd van de paal wil synchroniseren met die van de auto, omdat er nog een auto geladen moet worden op deze paal, heb ik de ontkoppel knop van de stekker, op de auto (de knop tussen de blauw/wit oplichtende segmenten) ingedrukt, zonder de stekker te verwijderen. Meteen hield het klikken van het relais op gingen de blauwe segmenten uit. En de auto en de paal staan nu in wachtstand om te worden geladen (in de Fordpass appwordt dit bevestigd).
Als de auto zometeen om 21:00 gaat laden dan zou dit een remedie tegen het veelvuldig klikken van het relais uit de laadpaal kunnen zijn.
Opmerkelijk hierbij is, dat dit in de procedure van de dag ervoor dus niet gebeurde....
To be continued in about an hour.....
Update 21:10: in deze stand wordt niet geladen. Stekker ontkoppeld en opnieuw ingestoken; auto gaat laden.
De Fordpass app loopt duidelijk niet in sync. Pas bij afsluiten Fordpass app en opnieuw opstarten van de app wordt de status juist weergegeven.
Nu zien of het lawaai wel of niet gaat optreden. Omstandigheden gelijk aan gisteren qua temperatuur. Accu nu 28% vol bij start laden en 2 uur na 100 km rijden.
Update 21:30. Mustang gaat weer opstijgen. Laden via de app gestopt en opnieuw gestart. Alleen gezoem van de converter en na 2 minuten gaat de fan aan op acceptabel niveau.....en kort daarop weer naar opstijg niveau.
Accu 32% vol. Laden weer via de app gestopt.
Imo is gepland laden dus geen oplossing voor het lawaai probleem. De paal is een Alfen EVE single pro line.
Nu de beheerder van de paal vragen om het amperage te verlagen...
Update 06-07-21 08:30: Auto is met de ingestelde vertrektijd van 7:30 toch in de nacht gaan laden en staat nu op 66%; er is dus 34% bijgeladen tov de vorige stand. Ventilator blaast maar niet maximaal, dus acceptabel geluidsniveau (maar stil is anders..). Als proef het laden weer via de app gestopt en na 5 minuten via de app laden tot 100% gestart. Na een paar minuten weer geluid tot opstijg niveau. Sessie dus gestopt via de app an afgekoppeld.
De laadpaal wordt nu op afstand van 16A teruggeschroefd naar de een niveau lager ( op dit moment onduidelijk wat dat is;12, 14 A?) .
Zodra dat is gebeurd, zal ik opnieuw een update geven over het wel of niet voordoen van het lawaai probleem.
Update 9-7-2021: Laadpaal is teruggezet naar 12A en het lawaai probleem doet zich thuis niet meer voor.
Eindelijk zonder overlast de auto thuis laden, zij het met 8kWh, dus 27% langzamer (8,5 uur laden ipv 6 uur laden van 0-100% theoretisch) dan de specs. Voor openbare laadpalen blijft het probleem as is. Dat zal echt opgelost moeten worden door Ford...en niet met een pleister plakken door het Amperage instelbaar te maken, maar door het koelsysteem van de accu's beter af e regelen (AC/DC converter, sensoren, whatever).
Ik heb overigens gemerkt dat de laadstroom in ieder geval na 90 % ook geknepen gaat worden als je op 11A laadt, tot wel 1,5 kWh aan toe....
[
Voor 38% gewijzigd door
Waps61 op 09-07-2021 22:06
]