Zojuist een proefrit gemaakt in de Mach-E, bij deze mijn opmerkingen/vrije associaties:
Schitterende auto om te zien. Ik had de auto nog niet in het echt gezien. Oogt groter IRL dan op plaatjes. Er waren twee demomodellen, beide in Space White, uitvoering met extended battery en AWD. Opvallend genoeg wel met de SR velgen. Smoelde goed, hoewel ik overweeg om nog zwarte 19" velgen als zomervelg aan te schaffen.
Ruim een half uur kunnen rijden. Ik had voorheen nog nooit in een EV gereden, maar wel regelmatig in een hybride (CHR, 1.8 en 2.0). Geweldige ervaring! Voelt snel aan, sportief maar toch comfortabel geveerd. Ter referentie, ik rij zelf een Mazda MX-5 ND 1.5, en als gezinsauto (die dus vervangen wordt) rijden we een 13j oude Qashai 2.0. Megaverschil in rijbeleving dus

Auto voelt zeer solide en goed afgewerkt uit, duidelijk van een hoger niveau dan andere Ford modellen. Interieur vind ik ook zeer geslaagd; deze versie had ook het TP+ pakket met het schitterende panoramadak en de B&O geluidsinstallatie. Zelf heb ik de SR RWD met TP+ in iconic silver in bestelling staan. Afwerking dus van hoog niveau, enkel de knopjes op het stuur die wat goedkoop ogen (stuur van mijn MX-5 is mooier). Alles werkt vlot en ik had mijn telefoon (iPhone 12) direct verbonden om gebruik te maken van Apple CarPlay. Draadloos laden is hierbij een mooie bonus.
Ruimte in de auto is prima; maar niet overdadig. Wel duidelijk ruimer (vooral op de achterbank) dan onze Qashqai. Elektische achterklep is ook een mooie functie.
Al met al is de hype weer flink toegenomen, deze was toch wat afgenomen na het lange wachten (feb 2020 besteld). Verkoper heeft nog even in het systeem gekeken, mijn auto is geproduceerd en dealer verwacht em in de eerste helft van mei te kunnen leveren.
Als bedankje kreeg ik nog een kleine goodbag van de dealer (tas, pen, drinkbeker, parkeerkaart en ijskrabber).
Gezien de beperkte tijd heb ik me niet uitgebreid verdiept in het multimediasysteem of de verschillende rijstanden. Ook rijden met ePedal heb ik maar even gelaten voor wat het is, maar dit lijkt me wel een fijne optie. Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.