Nou daar komtié
Rijstanden:
Unbridled
Te stevig op de weg met drempels, heuvels en gaten in de weg.
Hogere/stevigere regeneratie.
Zeker niet aan te raden in woonwijken met veel drempels. Rijdt pas lekker op een "strakke weg".
Engage / Whisper
Wegligging stuk beter, minder last van oneffenheden in de weg.
Iets minder strakke regeneratie.
Zal hem zelf niet snel op Unbrideld zetten. Voelt wat minder prettig aan omdat hij stugger op de weg ligt en in mijn regio de weg alles behalve perfect is.
Het mindere regeneratie neem ik dan voor lief.
Rijden:
One-Pedal driving was erg onwennig aan het begin. Hij reageert erg gevoelig. Los is dan ook echt los en dan direct hard remmen. Heeft wel wat oefening nodig en zou niet direct na ontvangst auto gebruiken. Dit alleen getest toen "Unbridled"-stand aan stond.
De Mach-E ging erg soepel de bochten door. Hel scherpe bochten of 180's hadden we wat meer moeite mee om goed op het punt uit te komen waar we wilden.
Stuurbekrachtiging varieert in “gevoel”. Wat steviger lijkt bij hogere snelheid, bij lagere snelheid lijkt het gevoel wat "licht". Wisselende stuurbekrachtiging waren wij beide niet gewend.
Tijdens het proefritje merkte we wel dat de auto fiks breder was als wat we beide zelf hebben/hebben gehad. Dit was zeker met wat dijkweggetjes/tussendoor routjes goed opletten. Dit gaat vanzelf wennen.
Parkeren idem dito, auto is lang en vanwege het zicht vooruit denk je al snel dat je ruimte te kort komt.
Optrekken ging lekker snel. Vanaf “0” met vol gas werd je een beetje gelanceerd, zeker in Unbridled.
Zicht:
Bij rijden valt het goed op dat de neus hoger is en minder afloopt (vergeleken bij mijn huidige en vorige auto's).
Bij stoplicht hield ik, zonder dat ik er erg ik had, meer afstand tussen voorganger en de eigen auto. Dit omdat ik het idee had dat de auto een grotere neus heeft dan dat je zelf ziet, terwijl dat minimaal is.
Dit kan je jezelf afleren door even de voor-camera aan te tikken als je stil staat, dan zie je heel goed hoe veel ruimte je nog hebt. voor-camera kan alleen bij hele lage snelheid gebruikt worden, bij optrekken gaat die vanzelf weg.
Waar een aantal, inclusief ikzelf, bang voor waren met betrekking tot het beperkte zicht door de achteruitkijk spiegel valt dit bij het rijden eigenlijk reuze mee.
Ja je mist een stukje zicht naar achteren, dat klopt. echter kan je goed met je buitenspiegels kijken, als je achteruit rijdt kan je de achteruitrij camera gebruiken EN 360-graden zicht. Mogelijkheden genoeg om het klein stukje zicht wat je mist goed te maken.
Interieur:
Stoelen zitten goed. Knoppen om de stoel te bedienen werken erg goed. Vrouw vond het instellen van de stoelen zelfs “fantastisch”.
Geluid van B&O lijkt in eerste instantie beter te zijn als Bose wat in mijn vorige auto zat.
-----
Wel heb ik een aantal min puntjes:
Miste wel een soort van “home” knop op het scherm.
Deur open vanuit binnen met hendel was iets apart vergeleken met “normale” hendels.
Afstand berekening tussen de auto en de voorganger op de snelweg duurt soms een paar seconden. Ik heb zelf de neiging om snel dicht op de voorganger te zitten en dan merk je dat hij niet snel genoeg bijwerkt.
Goed voorbeeld is wanneer je wél voldoende afstand houdt en er een auto invoegt tussen jouw en je voorligger. Het duurt dan een paar seconden voordat de "balk" op het scherm er op reageert.
-----
Ford Hoofddorp gaf na de proefrit een bedankje in de vorm van een chocoladereep van 500+ gram

(zie foto een paar berichten terug) en een thermomok met Ford logo er op.
Ben benieuwd of er andere dealers aan deze presentjes kunnen tippen
Ze hadden in Hoofddorp
1. AWD Extended Range - Wit (geen idee of het Star White of Space White was) met winterbanden op RWD velgen.
1. AWD Extended Range - Infinite Blue met winterbanden op RWD velgen.
Zo, dat was die, iets langer als gedacht