Bijzonder, had hem toch laten afslepen, dan moeten ze wel een auto droppen. Rijden met een motorkap die 'open" is lijkt me niet OKmarteltor schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:43:
[...]
Het enige wat ze te bieden hadden was een reparatieafspraak op 19 januari. Kan wel bij andere Ford dealer terecht op 29 dec.
Heb leasemaatschappij gebeld maar die sloten om 16.00u vandaag. Spoedlijn van leasemaatschappij wil geen vervangende auto geven.
ja, je hebt gelijk. Morgen weer bellen.Aldusso schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:42:
[...]
Bijzonder, had hem toch laten afslepen, dan moeten ze wel een auto droppen. Rijden met een motorkap die 'open" is lijkt me niet OK
Noodlein zei me vandaag de berijdersdesk te bellen want die zouden bereikbaar zijn tot 18u. Wat ze uiteindelijk niet waren ivm kerstavond. Nu zullen ze er vast maandag pas weer zijn...
Ah jij bent ook een van de "gelukkigen"...marteltor schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:47:
Mijn frunk fruncked
Probeerde hem te openen met afstandsbediening. Normaal hoor je dan 2 klikjes, alsof het motortje 2 acties uitvoert. Nu hoorde ik er nog maar 1. Gevolg: frunk staat op kier, maar wil niet meer open (niet met hendel, app of afstandsbediening), en wil ook niet dicht. Langs Ford gereden, en die hebben 10 min gekeken. Hielp niet. Nu afspraak maken voor reparatie...
Tot die tijd rijd ik constant met een harde piep. Ik krijg inmiddels een beetje een sik van deze auto. Maar maanden terug ging de parkeerrem er al niet af.
Edit: dit dus
https://www.macheforum.co...a-stuck-frunk-hood.32697/
Wij hebben 3 weken geleden een Mach-E First Edition gekocht (ja die fel blauwe
Eerste keer naar een bekende lokale garage geweest en deze heeft hem open kunnen krijgen en de motorkap wat losser afgesteld. Na 2 dagen zat hij helaas weer vast.
Ik heb hem toen zelf los kunnen krijgen door de 2 bouten los te draaien waarmee de haak vast zit die de motorkap gebruikt om zich vast te klemmen (zoals aangegeven in de forum post van de link die jij post). Als je een ratel sleutel hebt die lang genoeg is (10"+) dan is dat in 10 a 15 minuten te doen. Wel een gepriegel want veel ruimte hebt je niet.
Zodra de 2 bouten los zijn kun je hem open krijgen (beugel die in de auto vast blijft zitten naar beneden drukken en dan op de noodknop in de frunk zelf drukken). Hij is nu weer dicht en dat laat ik hem voorlopig ook maar even
Komende dagen maar eens een mailtje sturen naar de dealer waar we de auto gekocht hebben. Hoewel er geen garantie pakket is aangeschaft mag je toch verwachten dat je een product koopt wat werkt zoals het zou moeten.
Verder bevalt hij prima. Enige wat ik nog voor elkaar wil krijgen is de "Lane keeping" volledig uitzetten. Deze staat standaard aan bij het starten van de auto en kun je handmatig dan wel uitzetten, maar ik heb het idee dat deze zich dan nog steeds soms bemoeit met het sturen. Ook in het menu van de auto heb ik alleen de opties "Aid" en "Aid + Warn". De "Off" optie ontbreekt volledig. Schijnt een EU regeltje te zijn lees ik hier en daar. Heb met Forscan nog niet de juiste setting gevonden om het helemaal uit te zetten.
[ Voor 0% gewijzigd door AP3X op 26-12-2025 14:50 . Reden: typo ]
Blauw is erg tofAP3X schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:48:
[...]
Ah jij bent ook een van de "gelukkigen"...
Wij hebben 3 weken geleden een Mach-E First Edition gekocht (ja die fel blauwe), en hebben nu ook al 2 keer meegemaakt dat de frunk vast zit in de veiligheidstand.
Eerste keer naar een bekende lokale garage geweest en deze heeft hem open kunnen krijgen en de motorkap wat losser afgesteld. Na 2 dagen zat hij helaas weer vast.
Ik heb hem toen zelf los kunnen krijgen door de 2 bouten los te draaien waarmee de haak vast zit die de motorkap gebruikt om zich vast te klemmen (zoals aangegeven in de forum post van de link die jij post). Als je een ratel sleutel hebt die lang genoeg is (10"+) dan is dat in 10 a 15 minuten te doen. Wel een gepriegel want veel ruimte hebt je niet.
Zodra de 2 bouten los zijn kun je hem open krijgen (beugel die in de auto vast blijft zitten naar beneden drukken en dan op de noodknop in de frunk zelf drukken). Hij is nu weer dicht en dat laat ik hem voorlopig ook maar even![]()
Komende dagen maar eens een mailtje sturen naar de dealer waar we de auto gekocht hebben. Hoewel er geen garantie pakket is aangeschaft mag je toch verwachten dat je een product koopt wat werkt zoals het zou moeten.
Verder bevalt hij prima. Enige wat ik nog voor elkaar wil krijgen is de "Lane keeping" volledig uitzetten. Deze staat standaard aan bij het starten van de auto en kun je handmatig dan wel uitzetten, maar ik heb het idee dat deze zich dan nog steeds soms bemoeit met het sturen. Ook in het menu van de auto heb ik alleen de opties "Aid" en "Aid + Warn". De "Off" optie ontbreekt volledig. Schijnt een EU regeltje te zijn lees ik hier en daar. Heb met Forscan nog niet de juiste setting gevonden om het helemaal uit te zetten.
Wel pech dat je het zo snel al 2x hebt.
Lokale dealer claimde er 3 uur de tijd voor nodig te hebben om motorkap los te krijgen
Inmiddels is auto afgevoerd en heb ik een vervangende auto gekregen.
Ik zou zeggen, zet het eens uit en stuur gewoon helemaal niet wanneer je op een bocht af rijdt, dan weet je het zekerAP3X schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:48:
[...]
Ah jij bent ook een van de "gelukkigen"...
Wij hebben 3 weken geleden een Mach-E First Edition gekocht (ja die fel blauwe), en hebben nu ook al 2 keer meegemaakt dat de frunk vast zit in de veiligheidstand.
Zodra de 2 bouten los zijn kun je hem open krijgen (beugel die in de auto vast blijft zitten naar beneden drukken en dan op de noodknop in de frunk zelf drukken). Hij is nu weer dicht en dat laat ik hem voorlopig ook maar even![]()
Overigens vraag ik mij af waarom je het altijd uit zou willen hebben staan? Ik zet het ook weleens uit op kleinere bochtige wegen waar ik zelf even 'actief' wil sturen (lees: ff een potje gummen
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S
Zou haast denken dat dat frunk probleem te maken heeft met een software update? Wel heel erg toevallig dat meerderen hier tegelijk hetzelfde probleem hebben toch?marteltor schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:03:
[...]
Blauw is erg tof![]()
Wel pech dat je het zo snel al 2x hebt.
Lokale dealer claimde er 3 uur de tijd voor nodig te hebben om motorkap los te krijgen
Inmiddels is auto afgevoerd en heb ik een vervangende auto gekregen.
Mjah ik vind het maar niets en weet prima zelf te sturen, daar hoeft de auto mij niet bij te helpen. Daarbij heb ik enkele keren meegemaakt dat hij mij van de rijbaan "duwt" en als ik niet zou ingrijpen tegen het verkeer zou gaan inrijdenFlowDesign schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:31:
[...]
Ik zou zeggen, zet het eens uit en stuur gewoon helemaal niet wanneer je op een bocht af rijdt, dan weet je het zeker
Overigens vraag ik mij af waarom je het altijd uit zou willen hebben staan? Ik zet het ook weleens uit op kleinere bochtige wegen waar ik zelf even 'actief' wil sturen (lees: ff een potje gummen), maar op de snelweg enzo vind ik het prima. En sowieso fijn dat als ik ff afgeleid ben van iets naast de weg ofzo dat de auto je braaf tussen de lijntjes houdt. Verder merk ik er eigenlijk weinig van. Heb andere auto's gehad waarbij de Lane keeping veel invasiever (merkbaar en soms irritant) was dan bij de Mach-E
Daarnaast moet iets simpelweg uitstaan als je het uitzet, maar dat lijkt hier dus niet te kunnen (schijnt een EU regel/richtlijn te zijn)... niet via het reguliere menu in ieder geval dus ik had mijn hoop gevestigd op Forscan.
Apart, dat heb ik nog nooit meegemaakt in 3 jaar tijd.AP3X schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:54:
[...]
Mjah ik vind het maar niets en weet prima zelf te sturen, daar hoeft de auto mij niet bij te helpen. Daarbij heb ik enkele keren meegemaakt dat hij mij van de rijbaan "duwt" en als ik niet zou ingrijpen tegen het verkeer zou gaan inrijden![]()
Daarnaast moet iets simpelweg uitstaan als je het uitzet, maar dat lijkt hier dus niet te kunnen (schijnt een EU regel/richtlijn te zijn)... niet via het reguliere menu in ieder geval dus ik had mijn hoop gevestigd op Forscan.
Ik zou het ook graag uitschakelen zodat het uitblijft. Met de schitterende Belgische wegen veroorzaak het regelmatig problemen
En als je eens een volledig rechte weg hebt, en de auto rijdt gewoon juist, begint het ding te zaniken dat je geen stuurcorrecties meer maakt.
Het argument dat je zelf prima sturen kan hoor ik zo vaak. Natuurlijk kun je zelf prima sturen, dat moet je ook gewoon doen. Het gaat er juist om dat wanneer iemand niet goed oplet of in slaap valt, dat je dan niet meteen van de weg af raakt. Wees eerlijk, hoe vaak zie je wel niet mensen in auto's zonder Lane Assist voor je neus bijna de snelweg afrijden omdat ze niet opletten. Ik zie dat echt regelmatig.AP3X schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:54:
[...]
Mjah ik vind het maar niets en weet prima zelf te sturen, daar hoeft de auto mij niet bij te helpen. Daarbij heb ik enkele keren meegemaakt dat hij mij van de rijbaan "duwt" en als ik niet zou ingrijpen tegen het verkeer zou gaan inrijden![]()
Heb je al eens een filmpje gezien wat er gebeurd met de auto als je daadwerkelijk in slaap valt ? De laatste die ik zag was niet zo veilig als iedereen denkt. De auto gaat simpelweg niet van baan veranderen maar wel zeer langzaam rijden. Lekker dan rij je op de snelweg met 10km/hFlowDesign schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:18:
[...]
Het argument dat je zelf prima sturen kan hoor ik zo vaak. Natuurlijk kun je zelf prima sturen, dat moet je ook gewoon doen. Het gaat er juist om dat wanneer iemand niet goed oplet of in slaap valt, dat je dan niet meteen van de weg af raakt. Wees eerlijk, hoe vaak zie je wel niet mensen in auto's zonder Lane Assist voor je neus bijna de snelweg afrijden omdat ze niet opletten. Ik zie dat echt regelmatig.
Just here for the fun
Probeer het eens op een verlaten weg. Hij gaat eerst kort remmen om je wakker te schudden. Daarna gaat hij inderdaad +- stoppen. Is beter dan dat je tegen 120/u tegen de vangrails klapt.Brotuck schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:43:
[...]
Heb je al eens een filmpje gezien wat er gebeurd met de auto als je daadwerkelijk in slaap valt ? De laatste die ik zag was niet zo veilig als iedereen denkt. De auto gaat simpelweg niet van baan veranderen maar wel zeer langzaam rijden. Lekker dan rij je op de snelweg met 10km/h
En stel je nu dat scenario voor op de snelweg. De auto die nooit stopt maar langzaam blijft doorrijden....Levensgevaarlijkjgijsen schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:45:
[...]
Probeer het eens op een verlaten weg. Hij gaat eerst kort remmen om je wakker te schudden. Daarna gaat hij inderdaad +- stoppen. Is beter dan dat je tegen 120/u tegen de vangrails klapt.
Just here for the fun
Het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden, niet fijn als iemand achterop zou knallen maar met 120 kmh van de weg af rijden is ook geen pretje.Brotuck schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:09:
[...]
En stel je nu dat scenario voor op de snelweg. De auto die nooit stopt maar langzaam blijft doorrijden....Levensgevaarlijk
Ik neem aan dat ie naast de reacties ook flink gaat piepen om je wakker te maken?
Ik heb het in Lommel op de testbaan mogen testen. Hij gaat eerst flink piepen, daarna 3x heel kort remmen om je flink wakker te schudden. Daarna gaan de 4 pinkers aan, en gaat hij langzaam afremmen. Ze hebben daar toch wel over nagedacht.FlowDesign schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:12:
[...]
Het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden, niet fijn als iemand achterop zou knallen maar met 120 kmh van de weg af rijden is ook geen pretje.
Ik neem aan dat ie naast de reacties ook flink gaat piepen om je wakker te maken?
Je kan het gerust een keer testen als je ergens rijdt en geen directe achterligger hebt. Is het niet dat hij opeens bruusk tot stilstand komt.
O het is fijn dat er nog enige veiligheid inzit, maar ik heb ook (volkswagen?) fimpjes voorbij zien komen dat de auto daadwerkelijk de vluchtstrook oprijd en dan pas stil gaat staan met gevarenlichten aan.FlowDesign schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:12:
[...]
Het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden, niet fijn als iemand achterop zou knallen maar met 120 kmh van de weg af rijden is ook geen pretje.
Ik waarder de poging van Ford wel, maar het scenario op de snelweg is gewoon een garantie op een aanrijding van achter. Er is niet voor niets een minimum snelheid van 60 daar. Als je dan stapvoets oid gaat rijden is dat gewoon net zo gevaarlijk dan met 120 van weg af rijden. Misschien nog wel erger want de achterop rijdende auto heeft ook een enorm gevaar.
Just here for the fun
Nou toch nog wat voordeel van die 4x4 aandrijving en de "L" stand met dit weer. Als ik al die auto's met voorwiel aandrijving zie rijden, dan gaan ze alle kanten op behalve de goede.
Just here for the fun
Ja..hier ook AWD nu, en bevalt prima in deze omstandigheden. Zie hier ook achterwielaandrijvers die veel rotondes en kleine bochtjes snel glijden, of zoals bij ons in de wijk, een bruggetje niet overkomen zonder flinke aanloopBrotuck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:57:
Nou toch nog wat voordeel van die 4x4 aandrijving en de "L" stand met dit weer. Als ik al die auto's met voorwiel aandrijving zie rijden, dan gaan ze alle kanten op behalve de goede.
Fijn hè?Brotuck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:57:
Laatste dagen rijd ik alleen in de Mini Countryman van m'n vrouw want die heeft all weather banden en ook vierwielaandrijving. Kan echt goed door de sneeuw gassen met dat ding 😁
Omdat we die Mini hebben heb ik de winterwielen niet eens meer op de Mustang laten monteren.
Wat doet de L stand ook alweer? Dan laat de TC meer slip toe?
Je wil ook niet weten hoeveel mensen gewoon de weg op gaan met zomerbanden.Aldusso schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:32:
[...]
Ja..hier ook AWD nu, en bevalt prima in deze omstandigheden. Zie hier ook achterwielaandrijvers die veel rotondes en kleine bochtjes snel glijden, of zoals bij ons in de wijk, een bruggetje niet overkomen zonder flinke aanloop
Zeker! Ik ook!FlowDesign schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Je wil ook niet weten hoeveel mensen gewoon de weg op gaan met zomerbanden.
Aangezien de mustang nu voor een week of 2 bij de Ford dealer staat te wachten tot ze een keer zin hebben om mijn frunk te fixen, heb ik een leenauto (een vrij basic ford focus) met zomerbandjes.
[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 07-01-2026 10:45 ]
Bij benzine/diesel auto's is dat de lage giering stand. Dus minder doorslippen en meer grip.FlowDesign schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:42:
[...]
Fijn hè?
Laatste dagen rijd ik alleen in de Mini Countryman van m'n vrouw want die heeft all weather banden en ook vierwielaandrijving. Kan echt goed door de sneeuw gassen met dat ding 😁
Omdat we die Mini hebben heb ik de winterwielen niet eens meer op de Mustang laten monteren.
Wat doet de L stand ook alweer? Dan laat de TC meer slip toe?
Ik denk dat dit ongeveer hetzelfde is bij onze MME, alleen dan computer gestuurd.
Just here for the fun
de L stand heeft voornamelijk te maken met regeneratief remmen, niet per se met doorslippen en/of grip. Althans volgens Ford.. Maar het kan wellicht iets helpen in de gladheid. Maar met wegrijden e.d. dus nietsBrotuck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:11:
[...]
Bij benzine/diesel auto's is dat de lage giering stand. Dus minder doorslippen en meer grip.
Ik denk dat dit ongeveer hetzelfde is bij onze MME, alleen dan computer gestuurd.
Zie Ford info
O en ik lees hier dat one pedal driving ervoor zorgt dat het helemaal niks uitmaaktAldusso schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:21:
[...]
de L stand heeft voornamelijk te maken met regeneratief remmen, niet per se met doorslippen en/of grip. Althans volgens Ford.. Maar het kan wellicht iets helpen in de gladheid. Maar met wegrijden e.d. dus niets
Zie Ford info[Afbeelding]
En laat ik die nu altijd gebruiken
Just here for the fun
Brotuck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:44:
[...]
O en ik lees hier dat one pedal driving ervoor zorgt dat het helemaal niks uitmaakt![]()
Herkenbaar. De echte rem is erg abrupt.Aldusso schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:10:
[...]
haha 1PD werkt prima, maar wel doseren bij gladheid, want abrupt gebruiken kan die wel eens beetje slippen. Bij mijn Mach-E moest ik het wel, want de rem zelf had alleen stand voluit aan of uit, moeilijk te doseren dus met gladheid/sneeuw e.d. niet fijn, dan maar rustig met 1PD, dat werkte het beste voor mij (RWD)
De 1PD remfunctie is anders als hij in de meest economische stand staat, dus dat gaat prima eigenlijk, ik rij nu al meer dan 4 jaar op die manier, ik kan niet eens meer anders remmen
Just here for the fun
In de sneeuw kun je 1PD eigenlijk beter uitzetten en de L stand dus juist niet gebruiken.Brotuck schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:44:
[...]
O en ik lees hier dat one pedal driving ervoor zorgt dat het helemaal niks uitmaakt![]()
De L stand is eigenlijk de "berg" stand voor automaten, dat ie bergafwaarts meer op de motor afremt.
Ik vind dat de auto zich al bij al vrij goed gedraagt op sneeuw, zelfs met de zomerbanden.
(heb de rwd)
Wanneer je ergens op een parking rustig een plek inrijdt doet hij wel iets raars met remmen/corrigeren op de voorwielen terwijl dat in mijn ogen overbodig is. Weet iemand waarom de auto dat doet ?
Is op ijs/sneeuw, maar het is niet alsof de auto op dat moment echt aan het schuiven is.
(heb de rwd)
Wanneer je ergens op een parking rustig een plek inrijdt doet hij wel iets raars met remmen/corrigeren op de voorwielen terwijl dat in mijn ogen overbodig is. Weet iemand waarom de auto dat doet ?
Is op ijs/sneeuw, maar het is niet alsof de auto op dat moment echt aan het schuiven is.
ESP?jgijsen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:49:
Ik vind dat de auto zich al bij al vrij goed gedraagt op sneeuw, zelfs met de zomerbanden.
(heb de rwd)
@jgijsen ik denk ook dat het de ESP is, die vind ik wel vaker een beetje raar aanvoelen op de voorwielen.
Als ik hier in de buurt afslag richting oprit snelweg pak (90 graden rechtsaf) en het is een beetje nat, dan wil ie over de voorwielen slippen en dan gaat ie ook een beetje proberen te remmen en dan hoor je zo'n "krakend" geluid.
wie nog voordelig een mach e wil rijden:
https://www.autowereld.nl...%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2F
451.900 km in 3 jaar
Zal wel een schipholtaxi zijn geweest.
451.900 km in 3 jaar
[ Voor 9% gewijzigd door marteltor op 08-01-2026 14:21 ]
Staat erbij idd:marteltor schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:20:
451.900 km in 3 jaar
Gebruik als taxi – verklaring hoge kilometerstand
Deze auto is eerder zakelijk als taxi gebruikt, waardoor hij een hogere kilometerstand heeft dan gemiddeld. De auto is echter netjes onderhouden, heeft altijd tijdig zijn servicebeurten gehad en rijdt technisch uitstekend. Zoals te verwachten bij dit soort kilometrages heeft hij gebruikssporen passend bij leeftijd en kilometers, maar niets buitensporigs.
SOH 78% is wel vrij laag, maar ik vermoed dat deze taxi heel erg vaak aan de snellader heeft gehangen en wss ook altijd naar 100% werd geladen, wat natuurlijk niet erg bevorderlijk is voor de levensduur van de batterij.marteltor schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:20:
451.900 km in 3 jaar
dat moet haast wel, want een snelle calculatie leert me dat hij anders 376 dagen lang (24u per dag) aan de normale type2 lader heeft gehangenFlowDesign schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:05:
[...]
SOH 78% is wel vrij laag, maar ik vermoed dat deze taxi heel erg vaak aan de snellader heeft gehangen en wss ook altijd naar 100% werd geladen, wat natuurlijk niet erg bevorderlijk is voor de levensduur van de batterij.
Ik vindt het helemaal niet laag na 4.5 ton eigenlijk, je bent al zo richting 10% kwijt vaak richting de 50-60k (per auto verschillend) en dan gaat het stabiel naar beneden, maar dit soort km-standen zie je zelden.FlowDesign schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:05:
[...]
SOH 78% is wel vrij laag, maar ik vermoed dat deze taxi heel erg vaak aan de snellader heeft gehangen en wss ook altijd naar 100% werd geladen, wat natuurlijk niet erg bevorderlijk is voor de levensduur van de batterij.
Maarten Steinbuch (Prof van de TU/E) verzamelt al zo'n 10 jaar lang data van Tesla rijders en zijn data laat zien dat iig bij Tesla, het verlies aan SoC relatief vlot zakt naar ongeveer 92%, maar daarna vrijwel volledig afvlakt en gemiddeld nog maar 1% per jaar verliest.Aldusso schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:39:
[...]
Ik vindt het helemaal niet laag na 4.5 ton eigenlijk, je bent al zo richting 10% kwijt vaak richting de 50-60k (per auto verschillend) en dan gaat het stabiel naar beneden, maar dit soort km-standen zie je zelden.
Ik weet niet of hij ook Tesla taxirijders opgenomen heeft in die data ?FlowDesign schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:14:
[...]
Maarten Steinbuch (Prof van de TU/E) verzamelt al zo'n 10 jaar lang data van Tesla rijders en zijn data laat zien dat iig bij Tesla, het verlies aan SoC relatief vlot zakt naar ongeveer 92%, maar daarna vrijwel volledig afvlakt en gemiddeld nog maar 1% per jaar verliest.
Anders is het niet vergelijkbaar.
Just here for the fun
1-2% per jaar bij normaal gebruik na de 1e duik idd, maar dat is dit niet natuurlijk (en geen Tesla). Maar er is in US ook veel discussie over de SOH berekening bij Ford, van welk punt genomen, omdat hij opvallend positiever is tov aantal andere merken, maar praktijk (verbruik/range) niet. Wellicht te maken dat met de max capaciteit vs max te gebruiken capaciteit (i.e. 98 vs 88kw voor de ext Range) (of 98 vs 91 voor sommige bouwjaren) Maakt ook niet uit, ben blij dat ik die 450.000 er niet heb hoeven opzetten in die paar jaar, 50k per jaar is meer dan voldoendeFlowDesign schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:14:
[...]
Maarten Steinbuch (Prof van de TU/E) verzamelt al zo'n 10 jaar lang data van Tesla rijders en zijn data laat zien dat iig bij Tesla, het verlies aan SoC relatief vlot zakt naar ongeveer 92%, maar daarna vrijwel volledig afvlakt en gemiddeld nog maar 1% per jaar verliest.
Dat weet ik niet, maar er zitten wel heel veel tussen die nog levenslang gratis snelladen erbij kregen, dus dan weet je wel waar die stonden te ladenBrotuck schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:39:
[...]
Ik weet niet of hij ook Tesla taxirijders opgenomen heeft in die data ?
Anders is het niet vergelijkbaar.
[quote]FlowDesign schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:21:
[...]
Dat weet ik niet, maar er zitten wel heel veel tussen die nog levenslang gratis snelladen erbij kregen, dus dan weet je wel waar die stonden te laden
[/quote
Dat zou goed kunnen inderdaad. Bij Tesla is tegenwoordig nog steeds goedkoper dan gewoon laden op straat, pak nu ook vaker even kort een Supercharger mee en meestal is het tussen de 32 en 36. Het is wel goed om te zien dat eigenlijk de hele angst van accu's die naar paar jaar weinig meer doen en dergelijke eigenlijk complete onzin is en het elektrisch rijden dus prima ondersteunen, ook als de auto wat meer gelopen heeft. En die ontwikkeling zal alleen maar beter worden natuurlijk]
[...]
Dat weet ik niet, maar er zitten wel heel veel tussen die nog levenslang gratis snelladen erbij kregen, dus dan weet je wel waar die stonden te laden
[/quote
Dat zou goed kunnen inderdaad. Bij Tesla is tegenwoordig nog steeds goedkoper dan gewoon laden op straat, pak nu ook vaker even kort een Supercharger mee en meestal is het tussen de 32 en 36. Het is wel goed om te zien dat eigenlijk de hele angst van accu's die naar paar jaar weinig meer doen en dergelijke eigenlijk complete onzin is en het elektrisch rijden dus prima ondersteunen, ook als de auto wat meer gelopen heeft. En die ontwikkeling zal alleen maar beter worden natuurlijk]
Wat is bij jullie nu de range?
Mijn "extended range" rwd geeft 25% acculading aan dat ik nog 69km kan rijden. Oftewel, 100% = 276km
Mijn "extended range" rwd geeft 25% acculading aan dat ik nog 69km kan rijden. Oftewel, 100% = 276km
Toevallig net opgeladen: 70% = 244 kmmarteltor schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:27:
Wat is bij jullie nu de range?
Ik heb de Mustang Mach-E ER (2024) nu meer dan een jaar in gebruik, ik rij relatief weinig omdat ik hem alleen zakelijk gebruik en niet privé.
Ik ben wel is benieuwd wat andere Mach-E ER rijders voor range halen.
Op papier zeggen ze 600km, we weten allemaal dat wat ze pretenderen bij geen enkel merk behaald wordt.
Maar ik mag blij zijn als ik 370km haal in de winter, dat in de ''zuinigste'' rijmodi.
Ja, ik rij gemiddeld 110km/h op de snelweg en de klimaatregeling staat op 21 graden maar toch.
Voor zo'n dure auto van ruim 55K verwacht je eigenlijk wel een betere range.
Ik ben dus wel benieuwd wat jullie nu gemiddeld halen, en voor de Mach-E SR rijders ben ik ook wel benieuwd wat jullie voor range halen in deze winterse omstandigheden.
Op papier zeggen ze 600km, we weten allemaal dat wat ze pretenderen bij geen enkel merk behaald wordt.
Maar ik mag blij zijn als ik 370km haal in de winter, dat in de ''zuinigste'' rijmodi.
Ja, ik rij gemiddeld 110km/h op de snelweg en de klimaatregeling staat op 21 graden maar toch.
Ik ben dus wel benieuwd wat jullie nu gemiddeld halen, en voor de Mach-E SR rijders ben ik ook wel benieuwd wat jullie voor range halen in deze winterse omstandigheden.
[ Voor 12% gewijzigd door Mikee007 op 10-01-2026 21:40 ]
Ik zou zeggen kijk de 3 posts boven jeMikee007 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:39:
Ik heb de Mustang Mach-E ER (2024) nu meer dan een jaar in gebruik, ik rij relatief weinig omdat ik hem alleen zakelijk gebruik en niet privé.
Dat is een iets andere input dan wat ik in mijn post vraag. dat is namelijk wat hij op het display aan geeft ik vraag me echt af hoeveel KM er in werkelijkheid gereden wordt, en ook voor de SR.
Echt wel...zowel mn vorige Taxi Kia E Soul 64kwh en huidige BMW iX1 64kwh gaan ruim boven WLTP.Mikee007 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:39:
De range die mijn auto weergeeft is ongeveer wel wat ik eruit haal, de auto wordt steeds slimmer afhankelijk van jouw rijgedrag en type auto.
GT model:
WLTP Specificaties (2021 model)
Actieradius (bereik): 540 km
Gemiddeld stroomverbruik: ca. 20,0 – 21,2 kWh/100 km
Haal ik dat ? Nee nog nooit gehaald, enkel tijdens de zomer op een lange rit met start op 100% en direct doorrijden naar Frankrijk dan zit ik op ongeveer 400 KM rond de 0%. Wel met 4 personen en bagage..
In de winter gaat er al snel 20-25% van de accu naar verwarmen auto, want de oudere modellen hadden geen waterpomp. De nieuwere wel.
Maar goed ik heb dit model niet gekozen omdat ik de meest zuinige auto wilde die er op dat moment was, dan had ik wel een tesla gepakt. Ik wilde een leukere auto.
GT model:
Haal ik dat ? Nee nog nooit gehaald, enkel tijdens de zomer op een lange rit met start op 100% en direct doorrijden naar Frankrijk dan zit ik op ongeveer 400 KM rond de 0%. Wel met 4 personen en bagage..
In de winter gaat er al snel 20-25% van de accu naar verwarmen auto, want de oudere modellen hadden geen waterpomp. De nieuwere wel.
Maar goed ik heb dit model niet gekozen omdat ik de meest zuinige auto wilde die er op dat moment was, dan had ik wel een tesla gepakt. Ik wilde een leukere auto.
[ Voor 12% gewijzigd door Brotuck op 10-01-2026 22:29 ]
Just here for the fun
In de zomer haal ik ook wel de 20-22kWh / 100km.Brotuck schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:24:
De range die mijn auto weergeeft is ongeveer wel wat ik eruit haal, de auto wordt steeds slimmer afhankelijk van jouw rijgedrag en type auto.
GT model:
Warmtepomp heb ik ook niet in mijn model van 2024 helaas, en ook geen elektrische achterklep wat ik echt een belachelijke bezuiniging vind op een ER model!
Eens. Mijn vorige kia eniro met 450km wltp ging voor mijn gevoel even ver als mn huidige Mach e extended range. Alleen de mach e laadt veel sneller, dus dat is wel fijn.Ferry34 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:14:
[...]
Echt wel...zowel mn vorige Taxi Kia E Soul 64kwh en huidige BMW iX1 64kwh gaan ruim boven WLTP.
Mijn SR RWD zegt momenteel 88% 256 km. Oftewel 290 km bij 100%.
Wij rijden met name relatief korte ritjes. Telkens de cabine verwarmen is redelijk funest voor het verbruik.
Wij rijden met name relatief korte ritjes. Telkens de cabine verwarmen is redelijk funest voor het verbruik.
Klopt. Die 276km die ik poste was na wat korte ritjes. Iets daarvoor, na lang snelweg stuk (107 op de klok) was de range 120km bij 40%...dus 300km.FlowDesign schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:03:
Mijn SR RWD zegt momenteel 88% 256 km. Oftewel 290 km bij 100%.
Btw jullie rijden leuke autos. Als de lease van de Mustang over is wil mijn vrouw prive een Mustang of een mini Countryman
[ Voor 12% gewijzigd door marteltor op 10-01-2026 23:14 ]
Ik heb m'n Mustang Mach e bijna twee jaar en bijna 80.000 km. Even de balans opmaken:
Algemeen:
Ik rijd er graag mee. Ik heb geen spijt dat ik geen Tesla, BYD, Audi, ... gekozen heb. Wat betreft autonoom rijden op de Belgische snelwegen is BlueCruise het best haalbare binnen mijn budget, denk ik (ik las iets over BMW ...).
Verwachting:
Ik wist dat er veel terugroepacties geweest waren voor ik de MME koos. Ik vermoedde dat het ergste wat dat betreft nu wel achter de rug zou zijn.
Een verwacht voordeel van een elektrische wagen zou zijn dat je maar één keer om de twee jaar naar de garage moet voor een nazicht.
Feitelijke realiteit:
Ondertussen zal ik in twee jaar tijd zeven keer bij de garage geweest zijn omwille van foutmeldingen en terugroepacties, waarvan ik twee keer de wagen meerdere dagen daar moest laten.
Perceptie:
De eerste zes maanden heb ik zorgeloos kunnen rijden en was ik vooral bezig met het opvolgen van alle software updates die de wagen nog zou krijgen en kreeg, o.a. voor BlueCruise.
Na die eerste zes maanden kwam de eerste foutmelding. Bij foutmeldingen wacht ik altijd even af of ze niet vanzelf verdwijnen en/of ik er een patroon in zie. Tussen het boeken van een afspraak bij de garage en de afspraak zelf ligt bovendien meestal een maand.
Na een zevental maanden kwam de eerste terugroepactie. Voor de ruitenwissermotorterugroepactie ben ik twee keer moeten gaan: De eerste keer wilden ze eerst nakijken of het wel zeker van toepassing was op de wagen. Daarna was het vier maanden wachten tot het onderdeel geleverd was.
Die twee zaken samen maakt dat ik het gevoel heb dat ik het merendeel van de tijd rondreed met een foutmelding en/of met een openstaande terugroepactie.
Opnieuw: ik heb geen spijt van m'n keuze. Ik hoop wel dat het nu wat betert voor de komende twee jaar.
Algemeen:
Ik rijd er graag mee. Ik heb geen spijt dat ik geen Tesla, BYD, Audi, ... gekozen heb. Wat betreft autonoom rijden op de Belgische snelwegen is BlueCruise het best haalbare binnen mijn budget, denk ik (ik las iets over BMW ...).
Verwachting:
Ik wist dat er veel terugroepacties geweest waren voor ik de MME koos. Ik vermoedde dat het ergste wat dat betreft nu wel achter de rug zou zijn.
Een verwacht voordeel van een elektrische wagen zou zijn dat je maar één keer om de twee jaar naar de garage moet voor een nazicht.
Feitelijke realiteit:
Ondertussen zal ik in twee jaar tijd zeven keer bij de garage geweest zijn omwille van foutmeldingen en terugroepacties, waarvan ik twee keer de wagen meerdere dagen daar moest laten.
Perceptie:
De eerste zes maanden heb ik zorgeloos kunnen rijden en was ik vooral bezig met het opvolgen van alle software updates die de wagen nog zou krijgen en kreeg, o.a. voor BlueCruise.
Na die eerste zes maanden kwam de eerste foutmelding. Bij foutmeldingen wacht ik altijd even af of ze niet vanzelf verdwijnen en/of ik er een patroon in zie. Tussen het boeken van een afspraak bij de garage en de afspraak zelf ligt bovendien meestal een maand.
Na een zevental maanden kwam de eerste terugroepactie. Voor de ruitenwissermotorterugroepactie ben ik twee keer moeten gaan: De eerste keer wilden ze eerst nakijken of het wel zeker van toepassing was op de wagen. Daarna was het vier maanden wachten tot het onderdeel geleverd was.
Die twee zaken samen maakt dat ik het gevoel heb dat ik het merendeel van de tijd rondreed met een foutmelding en/of met een openstaande terugroepactie.
Opnieuw: ik heb geen spijt van m'n keuze. Ik hoop wel dat het nu wat betert voor de komende twee jaar.
Soms heb ik het idee dat mijn oudere Mach-E minder problemen heeft dan de wat nieuwere 🤔janbus schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:02:
Ik heb m'n Mustang Mach e bijna twee jaar en bijna 80.000 km. Even de balans opmaken:
Algemeen:
Verwachting:
Feitelijke realiteit:
Perceptie:
Ik heb sinds augustus 2022 eentje van bouw juli 2021 en tot nu toe bij 50.000 km heb ik slechts één keer echt een vervelend issue gehad en dat was de 12 Volt terugroepactie van afgelopen jaar. Bij mij ging dit gepaard met een kapotte HVBJB.
Verder een keer de Mustang LED logo's in de spiegels kapot gehad, maar dat was het dan ook.
Mijn Mustang uit 2024 heeft ook pas 1x een terugroepactie gehad en ook dat was de 12V terugroepactie/deur ontgrendeling.
Ik hoor wel mensen die juiste een oudere MME hebben dat die meer terugroepacties hebben gehad.
Mag dus voorlopig niet klagen, ik denk dat er best wel veel elektrische auto's die al wat ouder zijn veel terugroepacties hebben gehad, daarom ben ik ook voorstander om nooit als één van de eerste een nieuw model te kiezen.
Ik hoor wel mensen die juiste een oudere MME hebben dat die meer terugroepacties hebben gehad.
Mag dus voorlopig niet klagen, ik denk dat er best wel veel elektrische auto's die al wat ouder zijn veel terugroepacties hebben gehad, daarom ben ik ook voorstander om nooit als één van de eerste een nieuw model te kiezen.
Net naar Brussel gereden. Stukken 107, 127 op de klok. Verwarming 19.5, stoel- en stuurverwarming aan. Auto lang voorverwarmd voor vertrek.
194km. Verbruik 25kwh/100km. Van 100% naar 44%. Dan zou 100% dus 346km zijn. Long range rwd.
194km. Verbruik 25kwh/100km. Van 100% naar 44%. Dan zou 100% dus 346km zijn. Long range rwd.
Dat lijkt me goed advies, tenzij je bereid bent om de early adopter tax te betalen. Ik kan dit bevestigen met m'n persoonlijk verhaal.Mikee007 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:18:
Ik heb indertijd een Audi Q4 besteld toen die nog niet in de toonzaal te zien was. In de software van de wagen ontbraken features. Later kregen nieuwere wagen recentere software, maar het duurde bijna twee jaar vooraleer de eerder uitgebrachte wagens ook de laatste versie van de software kregen. In die twee jaar heb ik de wagen twee keer moeten laten afslepen, omdat de wagen niet meer wou starten. En tweemaal is hij stilgevallen tijdens het rijden. Daarbovenop waren er heel vaak foutmeldingen.
Daarmee vergeleken valt de MME die ik nu rijd heel goed mee.
Drie foutmeldingen, maar de wagen is steeds blijven rijden:
- Storing motorregeling / verminderd vermogen
- Storing parkeerrem: daarvoor ben ik drie keer moeten binnen gaan. Na eerste keer is melding enkele maanden weggebleven. De tweede keer hebben ze stukken besteld. Derde keer is auto meerdere dagen moeten blijven.
- Storing portier
- terugroepactie 24S51: ruitenwissermotor werkt niet
- klanttevredenheidsprogramma 24B60: Mache brake performance software update
- 25S65: De elektronische portiervergrendeling kan bij onverwachte ontlading van de 12V-accu in gesloten stand blijven.
Ik zou dat eerder op de dramatische software van VAG betrekken. Zulke ellende heb ik ook gehad met m'n VW ID3, wat een drama was dat zeg. Ben 'm een keer 10 weken kwijt geweest omdat er bij software updates bij de dealer telkens weer boordcomputers gebricked werden. Gelukkig wel vervangend vervoer gekregen, maar dan nog. Verder een hele fijne auto, maar was blij dat ik er vanaf was.janbus schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:24:
[...]
Dat lijkt me goed advies, tenzij je bereid bent om de early adopter tax te betalen. Ik kan dit bevestigen met m'n persoonlijk verhaal.
Ik heb indertijd een Audi Q4 besteld toen die nog niet in de toonzaal te zien was. In de software van de wagen ontbraken features. Later kregen nieuwere wagen recentere software, maar het duurde bijna twee jaar vooraleer de eerder uitgebrachte wagens ook de laatste versie van de software kregen. In die twee jaar heb ik de wagen twee keer moeten laten afslepen, omdat de wagen niet meer wou starten. En tweemaal is hij stilgevallen tijdens het rijden. Daarbovenop waren er heel vaak foutmeldingen.
Daarmee vergeleken valt de MME die ik nu rijd heel goed mee.
Drie foutmeldingen, maar de wagen is steeds blijven rijden:Terugroepacties die ik mij herinner:
- Storing motorregeling / verminderd vermogen
- Storing parkeerrem: daarvoor ben ik drie keer moeten binnen gaan. Na eerste keer is melding enkele maanden weggebleven. De tweede keer hebben ze stukken besteld. Derde keer is auto meerdere dagen moeten blijven.
- Storing portier
De terugroepacties, het oplossen van storingen en toch een nazicht (toch na één jaar omwille van de vele kilometers en na twee jaar) heb ik vaak proberen te combineren tijdens een garagebezoek. Anders was ik nog vaker moeten binnen gaan.
- terugroepactie 24S51: ruitenwissermotor werkt niet
- klanttevredenheidsprogramma 24B60: Mache brake performance software update
- 25S65: De elektronische portiervergrendeling kan bij onverwachte ontlading van de 12V-accu in gesloten stand blijven.
Wat dat betreft is mijn Mach-E, ondanks één van de eerste batches, echt prima geweest en dat wat stuk ging (HVBJB en spiegel-projectors) is onder garantie vervangen
Denk wellicht ook beetje geluk want de meeste problemen zaten in de "maandagochtendbatch" van Sept 21 / Jan 22, waar een hele reeks van issues mee was (lijst van over 250 auto's met dezelfde issues richting Ford NL uit die periode). Halverwege 22 is de verkoop van de Mach-E ook ingestort naar 40-60 per maand, dus je hoort er ook minder van. (tov 300-400 stuks per maand in 2021) (niet door de issues, maar door de concurrentie), Van de nieuwe Mach-E (update 2025 met warmtepomp hoor ik nog weinig issues eigenlijk. Er zijn toch paar 100 van verkocht intussen. Blijft het toch een beetje een exclusieve auto, dat is dan het voordeel. Benieuwd welke er dit jaar komt, schijnt toch een enorme update aan te komenFlowDesign schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:03:
[...]
Soms heb ik het idee dat mijn oudere Mach-E minder problemen heeft dan de wat nieuwere 🤔
Ik heb sinds augustus 2022 eentje van bouw juli 2021 en tot nu toe bij 50.000 km heb ik slechts één keer echt een vervelend issue gehad en dat was de 12 Volt terugroepactie van afgelopen jaar. Bij mij ging dit gepaard met een kapotte HVBJB.
Verder een keer de Mustang LED logo's in de spiegels kapot gehad, maar dat was het dan ook.
Bijna terug vanuit België met de ER rwd.
Bij 283km kon ik nog 35km rijden. Dus pakweg 320km range. Veel snelweg bij ongeveer 0 graden Celsius.
Helaas lijkt de laadsnelheid nu wel te lijden onder de buitentemperatuur, ondanks preheating via ingebouwde navigatie. Ik haal 100kw.
Bij 283km kon ik nog 35km rijden. Dus pakweg 320km range. Veel snelweg bij ongeveer 0 graden Celsius.
Helaas lijkt de laadsnelheid nu wel te lijden onder de buitentemperatuur, ondanks preheating via ingebouwde navigatie. Ik haal 100kw.
Is dat zo?Aldusso schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:54:
[...]. Blijft het toch een beetje een exclusieve auto, dat is dan het voordeel. Benieuwd welke er dit jaar komt, schijnt toch een enorme update aan te komen
Net op de beurs in Brussel stond een nieuwe. Ik zag amper verschil met de 2021 versie die ik rij. Nog steeds geen skiluik of in 3 delen neerklapbare achterbank bijvoorbeeld. Als ze hem zouden faceliften, 3 delen achterbank en 800v techniek en wat zuiniger zouden maken, dan zou ik er zo nog een bestellen.
Persoonlijk vind ik dat niet bar veel voor een ER, ik haal ook niet veel meer hoor! maar ik hoor zoveel andere EV's die een lagere WTLP hebben maar vervolgens wel een netto betere range eraan over houden.marteltor schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:44:
Bijna terug vanuit België met de ER rwd.
Kan je nagaan bijna 50% minder dan waarmee gepretendeerd wordt.
Preheating is nieuw voor mij, wat houdt dat in? zit dat op alle MME's?
ik doe voorverwarmen voor vertrek voor mijn eigen comfort, en als je via de navigatie een laatstop inplanned dan doet de auto de accu preconditioneren voor een optimale laadsnelheidMikee007 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:57:
[...]
Persoonlijk vind ik dat niet bar veel voor een ER, ik haal ook niet veel meer hoor! maar ik hoor zoveel andere EV's die een lagere WTLP hebben maar vervolgens wel een netto betere range eraan over houden.
Bij mij update de app niet meer de status van de auto. Staat nog hetzelfde als vanmiddag. Meer mensen last van een haperende app vandaag?
Mits aangesloten dan is de pre-heating op een vooraf ingesteld schema aan.Mikee007 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:57:
[...]
Persoonlijk vind ik dat niet bar veel voor een ER, ik haal ook niet veel meer hoor! maar ik hoor zoveel andere EV's die een lagere WTLP hebben maar vervolgens wel een netto betere range eraan over houden.
Als je conditionering aanzet vanuit de app ad-hoc dan doet hij dit niet.
En als je op de eigen navi van Ford een laadpaal opneemt in de route gaat bij ook conditioneren vooraf.
Just here for the fun
Huh, je hebt het over de cabine op temperatuur brengen? Dat werkt bij mij ook als de auto niet aan de stroom hangt. En in de app kan ik de verwarming in de auto ook starten natuurlijk. Ik denk dat ik je niet goed begrijp...Brotuck schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:21:
[...]
Mits aangesloten dan is de pre-heating op een vooraf ingesteld schema aan.
Ik heb het over (voor)verwarmen accumarteltor schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:06:
[...]
Huh, je hebt het over de cabine op temperatuur brengen? Dat werkt bij mij ook als de auto niet aan de stroom hangt. En in de app kan ik de verwarming in de auto ook starten natuurlijk. Ik denk dat ik je niet goed begrijp...
Just here for the fun
Wat bedoel je met "ad-hoc" voorverwarmen dan? De Mach-E kan alleen preconditionen via schema voor zover ik weet. Ik dan kun je instellen of hij ook moet voorverwarmen als hij niet is ingeplugd.
Het voorverwarmen met het "ventilator icoontje" verwarmt alleen de cabine.
ad-hoc als in niet met een schema de cabine voorverwarmen, zoals via de app. Maar zou ook via de homeassistant kunnen.Rowwan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:43:
[...]
Wat bedoel je met "ad-hoc" voorverwarmen dan? De Mach-E kan alleen preconditionen via schema voor zover ik weet. Ik dan kun je instellen of hij ook moet voorverwarmen als hij niet is ingeplugd.
Het voorverwarmen met het "ventilator icoontje" verwarmt alleen de cabine.
Mijn punt is dat je op die manier geen voorverwarming hebt van de accu, ongeacht of je aangesloten bent of niet.
Just here for the fun
Volgens mij zeggen we hetzelfdeBrotuck schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:00:
[...]
ad-hoc als in niet met een schema de cabine voorverwarmen, zoals via de app. Maar zou ook via de homeassistant kunnen.
Mijn punt is dat je op die manier geen voorverwarming hebt van de accu, ongeacht of je aangesloten bent of niet.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit bij ons ook het geval is sinds gisteren.marteltor schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:51:
Bij mij update de app niet meer de status van de auto. Staat nog hetzelfde als vanmiddag. Meer mensen last van een haperende app vandaag?
Het is bij mij vandaag opgelostFlowDesign schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:24:
[...]
Ik heb zo'n vermoeden dat dit bij ons ook het geval is sinds gisteren.
Okee, ja ik hoef niet zoveel te laden omdat ik privé niet met de MME rijdt, scheelt dat echt veel in de range?Brotuck schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:21:
[...]
Mits aangesloten dan is de pre-heating op een vooraf ingesteld schema aan.
En als je op de eigen navi van Ford een laadpaal opneemt in de route gaat bij ook conditioneren vooraf.
Overigens ter info, ik rij 24kWh / 100km... niet best!
Lastig te zeggen omdat je nooit echt kunt vergelijken, maar ik heb het idee dat het zomaar 15-20% kan schelen. Ik zat met deze koude dagen nog steeds onder/op de 20 kWh, terwijl dat zonder voorverwarmen beduidend meer was. (Ik rijd ongeveer 140 km per dag waarvan 120 snelweg)Mikee007 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Okee, ja ik hoef niet zoveel te laden omdat ik privé niet met de MME rijdt, scheelt dat echt veel in de range?
[ Voor 4% gewijzigd door Rowwan op 12-01-2026 21:55 ]
Ik heb wel eens een paar MME rijders uit de nordics wat horen vertellen hierover.Mikee007 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Okee, ja ik hoef niet zoveel te laden omdat ik privé niet met de MME rijdt, scheelt dat echt veel in de range?
Als je thuis wegrijd met een volle en verwarmde accu dan kom je een stuk verder dan zonder. Logisch ook want de accu is warmer en levert meer energie.
In de praktijk zal je zodra je op de snelweg komt en veel 100+ rijd er niet veel van merken, want alhoewel alles goed is geisoleerd zal de accu best rap afkoelen weer. Dat heb ik uit eigen ervaring.
Overigens is dat voorverwarmen vaak een gadget die niet veel uitmaakt, want als je bij een snellader aankomt met een koude accu en onder de 10% dan zal hij langzaam beginnen met laden, maar de accu word tijdens het laden best snel warm en gaat de snelheid naar bijna volle capaciteit. Tenminste dat is bij mijn GT wel zo geweest de afgelopen jaren.
[ Voor 8% gewijzigd door Brotuck op 12-01-2026 22:42 ]
Just here for the fun
Ik denk dat met name de cabine voorverwarmen terwijl ie nog aan de lader hangt veel scheelt, niet zozeer de accu.Brotuck schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:40:
[...]
Ik heb wel eens een paar MME rijders uit de nordics wat horen vertellen hierover.
Als je thuis wegrijd met een volle en verwarmde accu dan kom je een stuk verder dan zonder. Logisch ook want de accu is warmer en levert meer energie.
In de praktijk zal je zodra je op de snelweg komt en veel 100+ rijd er niet veel van merken, want alhoewel alles goed is geisoleerd zal de accu best rap afkoelen weer. Dat heb ik uit eigen ervaring.
Overigens is dat voorverwarmen vaak een gadget die niet veel uitmaakt, want als je bij een snellader aankomt met een koude accu en onder de 10% dan zal hij langzaam beginnen met laden, maar de accu word tijdens het laden best snel warm en gaat de snelheid naar bijna volle capaciteit. Tenminste dat is bij mijn GT wel zo geweest de afgelopen jaren.
Gisteren op terugweg uit België had ik een uur gereden en voor vertrek de Fastned laadstop geprogrammeerd via de ingebouwde navigatie. Met nog pakweg 10% batterij ging het laden niet harder dan 95kw. Denk toch dat de batterij niet op temperatuur geraakte.
Hier inmiddels ook
:strip_exif()/f/image/zmcuJlCcLqyvNBTc5FbcUB0Y.jpg?f=fotoalbum_large)