Sinds een paar maand eigenaar van onze MME Extended Range AWD, en na vooral NL kilometers hebben we recent een trip naar Noorwegen gemaakt. Een paar observaties voor wie geïnteresseerd is:
Positief:
- MME bewijst zich als erg aangename reisauto, o.a. met adaptieve cruisecontrol, en qua verstelbaarheid van de stoelen.
- Best wat opbergruimte, zeker met de frunk meegerekend.
- Met AWD en winterbanden lag de auto ook in de sneeuw prima stabiel op de weg (als je beetje normaal rijdt. Als je 'm vol koppel geeft in een bocht zal ie best loskomen, maar ik ben niet op een circuit of verlaten parkeerplaats geweest om dat te testen

).
- Snellaadinfra is in Scandinavië prima in orde (zelfs kunnen snelladen tijdens de overtocht DK -> SE), en goed te gebruiken met mijn NL laadpas en Tesla app. Publieke laadpalen binnen de bebouwde kom zijn echter wat schaarser dan in NL.
- Laadprijzen bij snelladers zijn in DK/SE/NO ook stuk schappelijker dan hier.
Tegenvallers:
- Verbruik viel me toch wel tegen (0,30 kWh/km bij -18 C, of ca. 0,27 kWh/km bij 0 graden met natte sneeuw en tegenwind). Voor het beeld, dat is vooral cruisend met 110 km/u wat in Scandinavië vrij gangbaar is. (al lees ik dat het verbruik hier in NL in die periode niet veel beter was, laten we hopen op mooiere cijfers in het voorjaar/zomer.)
- De door Ford's eigen SYNC-navi geplande laadstops waren niet altijd haalbaar, en er moest vaak opnieuw gepland worden.
- Snelladen bij diepe kou (-15 C) lijkt aanzienlijk langzamer te gaan (ca. 50 kW).
- Het blijft me onduidelijk in hoeverre de auto vooraf aan een snellaad-stop de batterij pre-conditioneert, zowel met Ford's Sync-navi als via Google Maps / Waze via Android Auto. Dat laatste zou
volgens Ford wel moeten kunnen maar ik merk het niet. Heeft iemand hier ervaring mee?
- Ford's eigen SYNC-navi zoekt omslachtige snelladers. Bij Hamburg stuurde ie me 7 km de snelweg af naar een snellader bij een supermarkt in een woonwijk, terwijl er iets verderop gewoon een snellader langs de snelweg zat (die de navi ook wel kende).
Tips voor zij die ook een trip die richting op plannen:
- Bij Kolding (DK) zit een groot winkelcentrum met grote supermarkt naast de Tesla Supercharger, wat een kans biedt om je laadtijd nuttig te besteden.
- Via Øresundpay kun je als NL'er een gratis bizz (of nummerplaatherkenning) regelen, waardoor je soepeler en goedkoper over de Storebælt-brug kunt, en je kunt betalen voor de tolwegen bij Oslo (Gotenburg opvallend genoeg niet). Het dekt uiteraard ook de Øresundbrug, maar die lag niet op mijn route.
- Op 2 van de 3 veerboten tussen Helsingør (DK) en Helsingborg (SE) zitten snelladers. Het is een korte overtocht maar gaf me toch 100 km extra tegen een schappelijke prijs (tip: wel even reserveren (gratis!))
- Oslo heeft elektrisch rijden flink gestimuleerd, met bijv. het met EV mogen rijden over busbanen, maar aangezien elektrisch rijden in Noorwegen inmiddels de norm is wordt dit beleid wel weer afgeschaald/afgeschaft.
- Zorg voor een paar losse euro-muntjes in je auto want kunnen pinnen/contactloos betalen bij Sanifair is bij onze oosterburen anno 2025 nog steeds niet gegarandeerd (looking at you, Raststätte Brokenlande).