Het grote Ford Mustang Mach-E & Leveringen Topic

Pagina: 1 ... 172 ... 177 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelV00
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-06 22:39
Verbruik van mijn mach e is de laatste weken wel echt dramatisch te noemen.
In de afgelopen 3 winters is het verbruik nog nooit zo hoog geweest. Een verbruik van 28-30 kWh/100 km is geen uitzondering.
Ervaren meer mensen dit hoge verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgijsen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:50
MarcelV00 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:23:
In de afgelopen 3 winters is het verbruik nog nooit zo hoog geweest. Een verbruik van 28-30 kWh/100 km is geen uitzondering.
Ja. Ben blij als ik de helft van de opgegeven range haal.
Ook het uitblijven van Blue Cruise kan ik niet bepaald appreciëren.

Verder wel tevreden van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
MarcelV00 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:23:
Same here.
Veel koude, harde wind en regen.

Eind van de middag was het ineens 10 graden, verbruik was meteen een stuk lager.

[ Voor 11% gewijzigd door FlowDesign op 05-01-2025 22:18 ]

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:39
Gisteren vanuit Parijs naar huis gereden. Gemiddeld 19kWh/100km met 120km/uur. Was wel 10 graden.

Een week eerder hetzelfde traject de andere kant op 24kWh/100km bij 2 graden. Die paar graden maken blijkbaar dus heel veel uit 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:11
mtouw78 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:40:
Gisteren vanuit Parijs naar huis gereden. Gemiddeld 19kWh/100km met 120km/uur. Was wel 10 graden.

Een week eerder hetzelfde traject de andere kant op 24kWh/100km bij 2 graden. Die paar graden maken blijkbaar dus heel veel uit 🤷‍♂️
Of de windrichting en windsnelheden waren anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online

En de windrichting. Gisteren is de wind naar het Zuiden gedraaid, dus je had ook flink wind mee, anders had je bij 120 kmh geen 19 kWh gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Zeer goed verbruik bij 120 km/h...beide eigenlijk voor de temperatuur e.d.. Dat lukt me enkel als ik lange stukken 80-90 km/h haal, boven de 105-110 stijgt het verbruik enorm, boven de 130 nog een tandje erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtouw78
FlowDesign schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:33:
[...]

En de windrichting. Gisteren is de wind naar het Zuiden gedraaid, dus je had ook flink wind mee, anders had je bij 120 kmh geen 19 kWh gehaald :)
Ja blijkbaar maakt dat heel veel uit. Op de heenweg met het hogere verbruik had ik 10km/uur wind tegen wat dus niet echt veel is mijn inziens. Gisteren 45km/uur mee. Dus een verschil van 55km/uur maakt enorm veel uit. Ik wist altijd al wel dat het scheelde maar eerlijk gezegd nu ik echt eens naar de cijfers kijk is het wel meer dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pol2710
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-06 14:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7x_zN50Qn3YIZsT5tFVBwGlsXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M8Zr2j7XTZtDBlW1bGH4G7nF.png?f=fotoalbum_large

Nou, laat het maar snel warmer worden dan . Ik heb een GT, 98 kW. Ik sprint niet weg bij een stoplicht en op snelweg rond de 110 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
pol2710 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:17:
[Afbeelding]

Nou, laat het maar snel warmer worden dan . Ik heb een GT, 98 kW. Ik sprint niet weg bij een stoplicht en op snelweg rond de 110 km/u.
Redelijk normaal voor een GT, bij dit weer. Anders moet je een auto kopen die wel stroomlijn EN een grote accu heeft ;-) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Aldusso schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Redelijk normaal voor een GT, bij dit weer. Anders moet je een auto kopen die wel stroomlijn EN een grote accu heeft ;-) :)
En een warmtepomp :)

Zou de MME trouwens vanaf dit jaar niet een warmtepomp krijgen? Meen dat ergens gelezen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-05 18:41
ik was op zoek naar een andere ev en heb op veel internet sites gekeken, er was geen merk waar er niet geklaagd werd over de range, ook met warmtepomp hoor.
denk dat alleen Tesla het voor elkaar heeft een beetje range te hebben uit zo klein mogelijke accu, maar daar moet je in willen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
FlowDesign schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:52:
[...]

En een warmtepomp :)

Zou de MME trouwens vanaf dit jaar niet een warmtepomp krijgen? Meen dat ergens gelezen te hebben.
Ja een warmtepomp, maar als keerzijde een kleinere frunk. Het moet ergens ruimte pakken nietwaar ?

Ik krijg nu met de GT 405 km bij 100%, maar meestal is dit al 320 bij 90%. Ach het is gewoon leuk rijden deze auto.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:26

m24

Brotuck schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Ja een warmtepomp, maar als keerzijde een kleinere frunk. Het moet ergens ruimte pakken nietwaar ?

Ik krijg nu met de GT 405 km bij 100%, maar meestal is dit al 320 bij 90%. Ach het is gewoon leuk rijden deze auto.
Range is echt nooit een issue geweest de afgelopen jaren.... Bagageruimte wel #donttouchmyfrunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
m24 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:18:
[...]

Range is echt nooit een issue geweest de afgelopen jaren.... Bagageruimte wel #donttouchmyfrunk
Zo lang de laadkabel er nog in past, verder gebruik ik de frunk vrijwel niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgijsen
FlowDesign schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Zo lang de laadkabel er nog in past, verder gebruik ik de frunk vrijwel niet.
Ideale plek voor mijn duikpak en andere natte spullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
jgijsen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Ideale plek voor mijn duikpak en andere natte spullen :)
Ik heb in de kofferbak zo'n rubberen mat met opstaande randen liggen, ook ideaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgijsen
FlowDesign schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:53:
[...]

Ik heb in de kofferbak zo'n rubberen mat met opstaande randen liggen, ook ideaal :)
Klopt, zo heb ik ook eentje. Want de standaard bekleding is nogal glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-05 21:06
Ik heb prioritaire update IPMA-24.204.8.27 ontvangen. Ik dacht nu Automatic Lange Change te zullen hebben, maar ik zie de optie helaas niet staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MHkGutajsamy1vScsKbhKbL1BU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3t4O6VITjyiq1oDqAdn4UdkX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Een issue die ik tegenwoordig regelmatig heb met de adaptive cruise control is dat de wagen plots begint te vertragen, omdat hij denkt dat ik ergens wil afslaan. Wanneer ik in de navigatie van de wagen zelf kijk, is er geen route of bestemming ingegeven. (Ik gebruik altijd Google Maps via Apple CarPlay.)

Is dit herkenbaar voor iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
jgijsen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:05:
[...]

Klopt, zo heb ik ook eentje. Want de standaard bekleding is nogal glad.
En uit ervaring bij m'n vorige auto weet ik helaas dat het niet handig is om per ongeluk bier uit een keg te laten vloeien als je niet zo'n rubberen mat hebt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choasmarkk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-05 09:04
Vassque schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Mss te simpel gedacht, dan excuus, maar het is niet de LIM knop op je stuurhendel?
[Afbeelding]
Klopt dit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 10:15
Ik krijg constant onderstaande meldingen in mijn telefoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY9Z0WIXOAyYXtFmUv_HNpj11C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oUmklPeqDfCgFgeXP45tJGs.jpg?f=fotoalbum_large

Ja ontgrendelen/vergrendelen met telefoon staat aan maar kan ik ergens specifiek deze melding uitzetten? ik heb het dan dus niet over eventuele andere meldingen?
In de app kan ik het niet vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:13
Mikee007 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:21:

[Afbeelding]

Ja ontgrendelen/vergrendelen met telefoon staat aan maar kan ik ergens specifiek deze melding uitzetten? ik heb het dan dus niet over eventuele andere meldingen?
ik heb deze ellende ook al een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Mikee007 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:21:

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHgj7YmbkHG1LkFI5Z7BMQdk23A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rC7zjkZw2FTccv1mqD14dKWk.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien hier iets uitzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zigik
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-06 09:13
Sinds een paar maand eigenaar van onze MME Extended Range AWD, en na vooral NL kilometers hebben we recent een trip naar Noorwegen gemaakt. Een paar observaties voor wie geïnteresseerd is:

Positief:
- MME bewijst zich als erg aangename reisauto, o.a. met adaptieve cruisecontrol, en qua verstelbaarheid van de stoelen.
- Best wat opbergruimte, zeker met de frunk meegerekend.
- Met AWD en winterbanden lag de auto ook in de sneeuw prima stabiel op de weg (als je beetje normaal rijdt. Als je 'm vol koppel geeft in een bocht zal ie best loskomen, maar ik ben niet op een circuit of verlaten parkeerplaats geweest om dat te testen ;) ).
- Snellaadinfra is in Scandinavië prima in orde (zelfs kunnen snelladen tijdens de overtocht DK -> SE), en goed te gebruiken met mijn NL laadpas en Tesla app. Publieke laadpalen binnen de bebouwde kom zijn echter wat schaarser dan in NL.
- Laadprijzen bij snelladers zijn in DK/SE/NO ook stuk schappelijker dan hier.

Tegenvallers:
- Verbruik viel me toch wel tegen (0,30 kWh/km bij -18 C, of ca. 0,27 kWh/km bij 0 graden met natte sneeuw en tegenwind). Voor het beeld, dat is vooral cruisend met 110 km/u wat in Scandinavië vrij gangbaar is. (al lees ik dat het verbruik hier in NL in die periode niet veel beter was, laten we hopen op mooiere cijfers in het voorjaar/zomer.)
- De door Ford's eigen SYNC-navi geplande laadstops waren niet altijd haalbaar, en er moest vaak opnieuw gepland worden.
- Snelladen bij diepe kou (-15 C) lijkt aanzienlijk langzamer te gaan (ca. 50 kW).
- Het blijft me onduidelijk in hoeverre de auto vooraf aan een snellaad-stop de batterij pre-conditioneert, zowel met Ford's Sync-navi als via Google Maps / Waze via Android Auto. Dat laatste zou volgens Ford wel moeten kunnen maar ik merk het niet. Heeft iemand hier ervaring mee?
- Ford's eigen SYNC-navi zoekt omslachtige snelladers. Bij Hamburg stuurde ie me 7 km de snelweg af naar een snellader bij een supermarkt in een woonwijk, terwijl er iets verderop gewoon een snellader langs de snelweg zat (die de navi ook wel kende).

Tips voor zij die ook een trip die richting op plannen:
- Bij Kolding (DK) zit een groot winkelcentrum met grote supermarkt naast de Tesla Supercharger, wat een kans biedt om je laadtijd nuttig te besteden.
- Via Øresundpay kun je als NL'er een gratis bizz (of nummerplaatherkenning) regelen, waardoor je soepeler en goedkoper over de Storebælt-brug kunt, en je kunt betalen voor de tolwegen bij Oslo (Gotenburg opvallend genoeg niet). Het dekt uiteraard ook de Øresundbrug, maar die lag niet op mijn route.
- Op 2 van de 3 veerboten tussen Helsingør (DK) en Helsingborg (SE) zitten snelladers. Het is een korte overtocht maar gaf me toch 100 km extra tegen een schappelijke prijs (tip: wel even reserveren (gratis!))
- Oslo heeft elektrisch rijden flink gestimuleerd, met bijv. het met EV mogen rijden over busbanen, maar aangezien elektrisch rijden in Noorwegen inmiddels de norm is wordt dit beleid wel weer afgeschaald/afgeschaft.
- Zorg voor een paar losse euro-muntjes in je auto want kunnen pinnen/contactloos betalen bij Sanifair is bij onze oosterburen anno 2025 nog steeds niet gegarandeerd (looking at you, Raststätte Brokenlande).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Zigik schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:35:
- Het blijft me onduidelijk in hoeverre de auto vooraf aan een snellaad-stop de batterij pre-conditioneert, zowel met Ford's Sync-navi als via Google Maps / Waze via Android Auto. Dat laatste zou volgens Ford wel moeten kunnen maar ik merk het niet. Heeft iemand hier ervaring mee?
- Ford's eigen SYNC-navi zoekt omslachtige snelladers. Bij Hamburg stuurde ie me 7 km de snelweg af naar een snellader bij een supermarkt in een woonwijk, terwijl er iets verderop gewoon een snellader langs de snelweg zat (die de navi ook wel kende).

- Op 2 van de 3 veerboten tussen Helsingør (DK) en Helsingborg (SE) zitten snelladers. Het is een korte overtocht maar gaf me toch 100 km extra tegen een schappelijke prijs (tip: wel even reserveren (gratis!))

- Zorg voor een paar losse euro-muntjes in je auto want kunnen pinnen/contactloos betalen bij Sanifair is bij onze oosterburen anno 2025 nog steeds niet gegarandeerd (looking at you, Raststätte Brokenlande).
Volgens mij doet preconditionen het alleen als je de Ford navi gebruikt. Als ik mn reis een beetje ken, markeer ik de gewenste snellaadstops als favorieten en stel die in.

Laden op de boot lijkt me niet heel CO2 vriendelijk, maar wel lekker om met extra juice de boot af te komen :)

Mbt sanitair; even het poortje beetje naar je toe trekken en naar binnen sneaken toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
marteltor schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:42:
[...]
ik heb deze ellende ook al een jaar.
Gelukkig dan ben ik niet de enige, zeer irritant vind ik het want je krijgt de melding iedere keer weer.
Ja dat kan wel, maar dan krijg je dus ook geen meldingen meer van zaken die je wel graag wil ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HqNine
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:10
marteltor schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Laden op de boot lijkt me niet heel CO2 vriendelijk, maar wel lekker om met extra juice de boot af te komen :)
En ergens anders laden wel ?

Laat de bruinkool en gascentrales maar draaien als we gezamelijk vanaf 19u onze ev's opladen. 😇🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
HqNine schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:05:
[...]

En ergens anders laden wel ?

Laat de bruinkool en gascentrales maar draaien als we gezamelijk vanaf 19u onze ev's opladen. 😇🙈
Jij hebt nog nooit een windmolen gezien?

Afgezien daarvan, ja je kunt beter opladen wanneer de zon schijnt.

Eén van de redenen waarom ik m'n huisaansluiting ga laten upgraden naar 3-fase is om toch een keer te gaan upgraden van de meegeleverde Ford lader naar een 11 kW wallbox, met als doelstelling vooral eigen zonnestroom te kunnen laden plus een dynamisch stroomtarief te nemen en laden wanneer de prijzen laag zijn. Ik werk veel vanuit huis, dus auto staat toch meestal voor de deur.

[ Voor 43% gewijzigd door FlowDesign op 12-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Ik vind het nog steeds erg zonde dat op mijn MME Premium de automatische achterklep functie eraf gehaald is (zonder mij er ook over te informeren) ook al lease ik hem zakelijk.. het is natuurlijk vreemd dat er vanuit de fabriek zomaar opties af gehaald kunnen worden zonder dat dit gecommuniceerd wordt.

Zo ook de aluminium instaplijsten die nu gewoon zwart zijn, reactie vanuit Ford; dit hebben we gedaan omdat ze los lieten en daardoor scherpe randen komen bij het instappen. dus...

Over de elektrische achterklep krijg ik als enige reactie dat dit een besluit vanuit het hoofdkantoor van Ford en de dealer hier niks aan kan doen.
Beetje een slappe reactie als je het mij vraagt.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
Vandaag ritje dutje in Duitsland. 4 graden, 1e stuk 90-100, Duitsland 130-145, en 1 mooi stuk van 7-8 km voluit. 187km/h, Na ongeveer 3km volgas continu kwam er een oranj schildpad onder in het display. Maar auto bleef gewoon snelheid houden, en kon nog paar km voordat ik iets moest liften. Iemand bekend met dit schildpadje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-qRE2hE5_Q7ErgSM6tlHXK6NYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1d1syh0g2LO5OGfx0vRwELgj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:12
Bij de KIA betekent een schildpadje dat je beperkt vermogen hebt. Meestal als het bereik onder de 5% komt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Aldusso schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:34:
Vandaag ritje dutje in Duitsland. 4 graden, 1e stuk 90-100, Duitsland 130-145, en 1 mooi stuk van 7-8 km voluit. 187km/h, Na ongeveer 3km volgas continu kwam er een oranj schildpad onder in het display. Maar auto bleef gewoon snelheid houden, en kon nog paar km voordat ik iets moest liften. Iemand bekend met dit schildpadje?
[Afbeelding]
Alle EV's hebben een zogeheten "turtle mode" 🐢.
Wanneer je accu bijna leeg is, wordt het vermogen geknepen. Dit zul je meestal alleen bij het optrekken merken. Sommige merken begrenzen dan ook de topsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
FlowDesign schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Alle EV's hebben een zogeheten "turtle mode" 🐢.
Wanneer je accu bijna leeg is, wordt het vermogen geknepen. Dit zul je meestal alleen bij het optrekken merken. Sommige merken begrenzen dan ook de topsnelheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU7XWCODVhSJ5bzZPTiKxXzM-Fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJjyMzOK1uwLPblRKYO8ARHG.jpg?f=fotoalbum_large

Accu was meer dan 50%, nog (dit was paar km verder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgijsen
Is gewoon om oververhitting te voorkomen. Als je even rustiger rijdt gaat het weer weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zigik
  • Laatst online: 01-06 09:13
marteltor schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:27:
[...]
Haha, dat had ik even beter uit kunnen leggen: die betreffende veerboten varen namelijk ook elektrisch (link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Ik krijg nu regelmatig oranje en rode meldingen "bestuurder moe. Rust aanbevolen". Ik weet niet of het komt door de laatste software update of doordat ik echt meer moe ben dan anders. :-)

Heeft nog iemand dit gemerkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVf_OThQ_oTwqJhFO5i26o8z9G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4ysi8NQyp8UutvfiGFN2rlI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Met dit gladdere weer rijd ik voor het eerst langere tijd in Whisper modus. Het bevalt me wel. Ik heb even overwogen om in die modus te blijven rijden voor de dagelijkse woon-werkverkeer, maar ik merk dat hij ook trager afremt bij een overgang bv. van zone 70 naar zone 50. Hierdoor rijd ik nog te snel aan het begin van de zone 50. Dat lijkt me minder ideaal.

Zijn er nog die permanent in Whisper rijden? Of gaan jullie allemaal voor Active of Untame? (Ik denk dat ik het antwoord al weet ... :-p)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQXHdgVf7XF8-HNbaSx3rxLoT9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXfkLE47IOR1NwyUgfJpRLTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVgf6Rt7gKWpOguV2tQxP4bM5Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BxcTIysHsFu2NsLLAXH8nFL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commichael
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 12:41
janbus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:19:
Met dit gladdere weer rijd ik voor het eerst langere tijd in Whisper modus. Het bevalt me wel. Ik heb even overwogen om in die modus te blijven rijden voor de dagelijkse woon-werkverkeer, maar ik merk dat hij ook trager afremt bij een overgang bv. van zone 70 naar zone 50. Hierdoor rijd ik nog te snel aan het begin van de zone 50. Dat lijkt me minder ideaal.

Zijn er nog die permanent in Whisper rijden? Of gaan jullie allemaal voor Active of Untame? (Ik denk dat ik het antwoord al weet ... :-p)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik rijd veel in Whisper-modus, prima te doen in Nederland. Optijd afremmen vraagt wat gewenning (iets eerder loslaten), maar het rustige rijgedrag is prettig. Ook passagiers die geen EV gewend zijn, ervaren vaak meer comfort (klagen minder :P )

Daarentegen vind ik Untamed op de Autobahn een must. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
commichael schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:31:
[...]

Ik rijd veel in Whisper-modus, prima te doen in Nederland. Optijd afremmen vraagt wat gewenning (iets eerder loslaten), maar het rustige rijgedrag is prettig. Ook passagiers die geen EV gewend zijn, ervaren vaak meer comfort (klagen minder :P )

Daarentegen vind ik Untamed op de Autobahn een must. >:)
Rij praktisch altijd in Whisper, omdat Untame is extreem zwaar sturen is bij mij (niet op te lossen door ForD). Maar Whisper met 1PD, want de auto blijft extreem lang snelheid houden in Whisper mode. Zelfs bij heel goed anticiperen nog veel te veel snelheid. De rem is extreem aan/uit, dus dat rijdt niet lekker. Dan is bij mij 1PD beter. Voordat de auto zo extreem zwaar stuurde reed ik altijd in Untame, en zonder 1PD, omdat de auto in Untame wel weer prima afremt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Ik rijd altijd in Whisper en altijd met 1PD aan :Y

Alleen soms als ik ff echt snel op wil trekken zet ik 'm in Untamed.

Wanneer het zo koud is en het wegdek vochtig, is het ook weleens leuk om de auto in een scherpe bocht expres in een drift te gooien. Dat gaat ook veel soepeler in Whisper want dan geef je niet teveel gas in één keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Nu online
Ik kreeg die "bestuurder moe" melding ook een tijdje terug.
Maar ik heb daarna er nog eentje gehad die nog erger was, weet niet meer de exacte tekst, maar de strekking was dat ik binnenkort een "seizure kreeg"

Nog nooit gehad in al die jaren ervoor, dit is nieuw.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Brotuck schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:04:
Ik kreeg die "bestuurder moe" melding ook een tijdje terug.
Maar ik heb daarna er nog eentje gehad die nog erger was, weet niet meer de exacte tekst, maar de strekking was dat ik binnenkort een "seizure kreeg"

Nog nooit gehad in al die jaren ervoor, dit is nieuw.
Doctor Mustang will see you now ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsjeNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 16:46
Die 'bestuurder moe' melding heb ik ook een paar keer gekregen.
Één keer terwijl ik het stuur vast had op een erg winderige dag en met cruise control aan (dus ook dat ie zichzelf corrigeert in de rijbaan), een andere keer toen ik een beetje tussen de lijnen in de rijbaan aan het pingpongen was zonder dat ik het in de gaten had. Na die melding bedacht ik me dat ik idd niet veel had geslapen die nacht, dus hij klopte toen wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Bedankt voor de reacties.

Ik gebruik de hele tijd dynamic cruise control die zich aanpast aan de verkeersborden. Met whisper komt het erop neer dat ik bij het binnenrijden van een tragere zone nog eventjes iets te snel rijd bij automatisch afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Een nieuwe dag, een nieuwe update. :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuDxjKIqn-sWKC0tHU5qkTQNHzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1t7tFIh5VSjiStmACdP1xNap.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Met dit weer merk ik dat ik regelmatig de achteruitrijcamera moet proper vegen om nog een helder beeld te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuh8OcErSVMh_FPmREFV2fqEQNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LH2QdLUQQhmsSkjSQ2sskmd5.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet wel dat het helpt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS35blWSVxE2r_jF8HBMKbIoPjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TB0mcSUJHm4w7yZVj52Bu66P.jpg?f=fotoalbum_large

De parkeersensoren veeg ik ook af en toe schoon, maar ik heb geen idee of dat enig verschil maakt.

Welke sensoren of camerabeelden gebruikt BlueCruise eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Zo ziet dat er dus uit wanneer ik de camera's een dag niet afkuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qmONkVCoh8RVh2IO0mQg8iBGIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiFfkga3bqE2LBxAtrLhH4Ze.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnr_dWFr9ScorD3vE9DwA08gWSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfnviJVzMWYS4QWbxg5rCADF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
janbus schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:42:
Zo ziet dat er dus uit wanneer ik de camera's een dag niet afkuis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja logisch, helemaal met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delirium1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-06 12:36
Mijn ‘22 Mach e wil aan bepaalde palen niet meer laden. Start en stopt het laden voortdurend tot er een error komt.

Foutcode P0CF7, dat heb ik hier precies nog nooit voorbij zien komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:26

m24

delirium1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:46:
Mijn ‘22 Mach e wil aan bepaalde palen niet meer laden. Start en stopt het laden voortdurend tot er een error komt.

Foutcode P0CF7, dat heb ik hier precies nog nooit voorbij zien komen?
Nee maar hier wel: https://www.macheforum.co...p0cf7-in-the-sobdm.24331/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadercent
  • Laatst online: 05-06 09:26
.

[ Voor 100% gewijzigd door vadercent op 17-01-2025 12:57 . Reden: dubbele post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vadercent
  • Laatst online: 05-06 09:26
janbus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:12:
Ik krijg nu regelmatig oranje en rode meldingen "bestuurder moe. Rust aanbevolen". Ik weet niet of het komt door de laatste software update of doordat ik echt meer moe ben dan anders. :-)

[Afbeelding]
Ik heb deze gisteren ook voor het eerst enkele keren gezien en ik maakte mij dezelfde bedenking :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:01

martjah

Appel

Deze melding krijgen wij ook vanaf vorige week. Al zal ik deze de komende weken niet meer zien.
Gisterenochtend de melding "Parkeerrem storing, Onderhoud nu!" na een half uur rijden. Gisterenmiddag de auto gestart en de melding was er nog steeds, maar de auto reed gewoon. 45 minuten naar huis gereden en net voordat ik thuis kwam, was de melding weer weg.

In de avond naar het sporten gereden, geen melding meer............tot een aantal uren later toen ik klaar was. In eerste instantie kreeg ik de auto niet gestart met de backup code omdat het toetsenbord niet tevoorschijn wilde komen (ik gebruik dit al jaren). Nadat ik hem weer gestart kreeg kwam de parkeerrem melding weer. Alleen de rem wilde niet meer loslaten achter. Vanmorgen heeft de ANWB nog een uurtje een poging gewaagd en vervolgens is hij afgesleept. De Ford garage heeft de komende weken nog geen tijd hebben ze mij verteld. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikee007
janbus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:12:

[Afbeelding]
Ik heb deze melding ook al een aantal keren gehad, eigenlijk vanaf het begin dat ik mijn Mustang heb (nov 2024) ik vind het zelf een nutteloze melding helemaal op het moment waarop ik hem kreeg.
Maar volgens mij zijn deze meldingen niet uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xipe22
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:48
martjah schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Deze melding krijgen wij ook vanaf vorige week. Al zal ik deze de komende weken niet meer zien.
Gisterenochtend de melding "Parkeerrem storing, Onderhoud nu!" na een half uur rijden. Gisterenmiddag de auto gestart en de melding was er nog steeds, maar de auto reed gewoon. 45 minuten naar huis gereden en net voordat ik thuis kwam, was de melding weer weg.

In de avond naar het sporten gereden, geen melding meer............tot een aantal uren later toen ik klaar was. In eerste instantie kreeg ik de auto niet gestart met de backup code omdat het toetsenbord niet tevoorschijn wilde komen (ik gebruik dit al jaren). Nadat ik hem weer gestart kreeg kwam de parkeerrem melding weer. Alleen de rem wilde niet meer loslaten achter. Vanmorgen heeft de ANWB nog een uurtje een poging gewaagd en vervolgens is hij afgesleept. De Ford garage heeft de komende weken nog geen tijd hebben ze mij verteld. |:(
Toevallig deze storing afgelopen weekend gehad (soortgelijk verhaal). Anwb erbij, moeilijk, moeilijk en niet kunnen vinden. Ze hebben de hele rem los gehaald en parkeerrem er tijdelijk afgehaald (stekker losgehaald). Garage kwam er al snel achter dat het een kabelbreuk was. Eén kant was de kabel door gerot / gesleten en de andere kant bijna. Beide kanten nu hersteld door de garage.

[ Voor 7% gewijzigd door Xipe22 op 17-01-2025 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxmannl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 13:09
[...]

Heb deze storing sinds dit weekend ook weer. Bij is het al de 2e keer. 1,5 jaar geleden ook al gehad. Stukje van kabelboom is toen vervangen.

Schijnbaar vooral van toepassing op 21/22 modellen. Ergens in het design niet helemaal lekker, dat het best vatbaar is voor weersinvloeden/zout.

Bij mij is de storing gelukkig ontstaan toen de parkeerrem eraf was. Nu de knop afdekt dat ik deze er niet per ongeluk op zet het toevallig wel weer contact heeft.

In USA is het een terugroepactie die wordt uitgevoerd bij normaal onderhoud. Hier in de EU niet :?

Vind het ook apart dat het na reparatie weer zo snel kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefmache
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-02 10:53
Hoi,
Even een vraag,
Wie heeft er soms al BlueCruise handenvrij op zijn MY 2021 job 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
jefmache schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:16:
Hoi,
Even een vraag,
Wie heeft er soms al BlueCruise handenvrij op zijn MY 2021 job 2?
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Nu online
Nee hier ook niet. Nog steeds vast op de "no updates" en geen sync update te bekennen

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
Brotuck schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:18:
Nee hier ook niet. Nog steeds vast op de "no updates" en geen sync update te bekennen
Idem hier, al maanden geen updates meer, laatste is iets met audio verbeteringen, verder niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:01

martjah

Appel

Maxmannl schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Heb deze storing sinds dit weekend ook weer. Bij is het al de 2e keer. 1,5 jaar geleden ook al gehad. Stukje van kabelboom is toen vervangen.

Schijnbaar vooral van toepassing op 21/22 modellen. Ergens in het design niet helemaal lekker, dat het best vatbaar is voor weersinvloeden/zout.

Bij mij is de storing gelukkig ontstaan toen de parkeerrem eraf was. Nu de knop afdekt dat ik deze er niet per ongeluk op zet het toevallig wel weer contact heeft.

In USA is het een terugroepactie die wordt uitgevoerd bij normaal onderhoud. Hier in de EU niet :?

Vind het ook apart dat het na reparatie weer zo snel kapot is.
Tot mijn verrassing belde de Ford dealer maandag om 9uur dat het probleem opgelost was. Ook een stukje kabelboom vervangen.
Als je de auto aan laat staan en de deur open doet, dan springt de rem er ook op (tenminste met 1PD als hij in D staat). Dus daar even mee opletten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefmache
Dus het lijkt nog niet actief te zijn in de APMI file bij een MY2021 job2. 🤨
Al hebben deze auto’s dezelfde hardware als een MY 2023. 🙄😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy001
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 15:16
[...]

[...]

Ik heb precies hetzlfde gehad op 31 januari. Achterem vast en ging niet meer los. Klinkt wel erg vreemd dat dit nu bij een aantal van ons is gebeurd. Volgens mijn garage was het omdat een stekker los zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefmache
Hoi, iemand met werkend BlueCruise handsfree.
Die zijn VIN nummer zou willen delen via PM?
Zodat ik IPMA configuratie kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Goofy001 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:30:
[...]

[...]

Ik heb precies hetzlfde gehad op 31 januari. Achterem vast en ging niet meer los. Klinkt wel erg vreemd dat dit nu bij een aantal van ons is gebeurd. Volgens mijn garage was het omdat een stekker los zat.
Zo, ik ben ook aan de beurt voor de achterrem.
Iemand zat al in de auto, met deur nog net open toen ik al begon te rijden. De Ford programmeurs hebben kennelijk in al hun wijsheid bedacht dat als de deur nog open staat, en je gaat rijden, dat dan direct de parkeerrem gedeployed moet worden. Dus dat gebeurde, en sindsdien parkeerrem storing. De rem gaat ook niet meer los dus ik kan nergens heen.

Goede timing, want de auto is precies sinds gisteren storingsvrij. Hiervoor was het deurslot kapot en gaf de camera voor storing (waarbij dat laatste een gevolg was van een eerdere aanrijding). Dag later nu dit weer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxmannl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-06 13:09
Allemaal heel toevallig dit.

Na 4 dagen de "Parkeerrem storing, onderhoud nu" melding, maar in de off position, dus kon nog rijden.

Vanochtend nog gaan sporten niks aan de hand.
Wil daarna thuis vertrekken. Merkte meteen dat ie vast zat.

Ford assistance gebeld. Binnen half uur was ANWB er.

Probleem uitgelegd, dat ik dit probleem al keer eerder heb gehad en wat de oorzaak toen was (kabelbreuk)

Even gekeken en rechtsachter zat inderdaad vast.
Wiel eraf connector losgehaald. Met een 12v apparaatje alsnog elektronisch de rem eraf gehaald.
Connector hangt nu dus los met wat tape erover.

Nu dus afspraak maken bij Ford maar kan in ieder geval rijden.
Links gaat die er ook nog keurig op, krijg alleen continu fourmeldingen.

Ik denk dat de vorige keer 1,5 jaar geleden het dan misschien links was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgijsen
Een nieuwe niets zeggende update :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QtFFH9rp16tteIHmbZC-A29lEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bf7TaEqzy0BuWPJl43OPdDQr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Maxmannl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:36:
Allemaal heel toevallig dit.

Na 4 dagen de "Parkeerrem storing, onderhoud nu" melding, maar in de off position, dus kon nog rijden.

Vanochtend nog gaan sporten niks aan de hand.
Wil daarna thuis vertrekken. Merkte meteen dat ie vast zat.

Ford assistance gebeld. Binnen half uur was ANWB er.

Probleem uitgelegd, dat ik dit probleem al keer eerder heb gehad en wat de oorzaak toen was (kabelbreuk)

Even gekeken en rechtsachter zat inderdaad vast.
Wiel eraf connector losgehaald. Met een 12v apparaatje alsnog elektronisch de rem eraf gehaald.
Connector hangt nu dus los met wat tape erover.

Nu dus afspraak maken bij Ford maar kan in ieder geval rijden.
Links gaat die er ook nog keurig op, krijg alleen continu fourmeldingen.

Ik denk dat de vorige keer 1,5 jaar geleden het dan misschien links was.
het zou natuurlijk ook een software update kunnen zijn. Maar dan zouden er nu meer mensen dit moeten hebben, tenzij ze braaf aan canary releasing doen.

Anyhow, auto is afgetakeld. Tijdens het takelen kwam de lokale idioot nog langs fietsen, die weer even kwam vertellen dat het een kut auto is, een grasmaaier, geen echte auto, etc. Met aggressief gezicht, maar wel zelf op een elektrische fiets. Toch sneu als je 70 bent en je hier nog druk om maakt.

Anyhow, ik heb nu een Lynk en Co 1 als vervangende auto en best positief verrast. Het is een ander soort auto maar heel compleet en rijdt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
marteltor schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:33:
[...]
het zou natuurlijk ook een software update kunnen zijn. Maar dan zouden er nu meer mensen dit moeten hebben, tenzij ze braaf aan canary releasing doen.

Anyhow, auto is afgetakeld. Tijdens het takelen kwam de lokale idioot nog langs fietsen, die weer even kwam vertellen dat het een kut auto is, een grasmaaier, geen echte auto, etc. Met aggressief gezicht, maar wel zelf op een elektrische fiets. Toch sneu als je 70 bent en je hier nog druk om maakt.

Anyhow, ik heb nu een Lynk en Co 1 als vervangende auto en best positief verrast. Het is een ander soort auto maar heel compleet en rijdt prima.
Sommige mensen verdienen een gratis enkeltje naar Mars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtouw78
marteltor schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:33:
[...].

En wat zij je? “Gelukkig hoef je op jouw leeftijd je hier niet lang meer aan te storen!”? 😈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Net terug van Ford Veghel, onder verlengde garantie de Mustang logo lampjes in de spiegels vervangen en alle updates waaronder de terugroepactie geïnstalleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgijsen
FlowDesign schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:24:
Net terug van Ford Veghel, onder verlengde garantie de Mustang logo lampjes in de spiegels vervangen en alle updates waaronder de terugroepactie geïnstalleerd :)
Heb je nu ook bluecruise ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
jgijsen schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Heb je nu ook bluecruise ?
Volgens mij niet.

Er is sowieso een onderscheid tussen updates die bij de dealer gedaan worden en wat via OTA binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Nu online
FlowDesign schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:07:
[...]

Volgens mij niet.

Er is sowieso een onderscheid tussen updates die bij de dealer gedaan worden en wat via OTA binnenkomt.
Ja en nee

OTA geeft vaak een bundle firmware updates die vrijgegeven zijn door Ford.

Handmatig installeren van die modules kan ook en vaak veel eerder, het nadeel is dat je daarna soms wel een jaar geen OTA meer krijgt omdat ze er al opstaan. Nadeel van handmatig updaten is dat er ook een update later teruggetrokken kan worden zodat je nooit meer een OTA krijgt. Je hebt immers een firmware erop staan die niet voldoet aan de vereisten.

Wat ik vaak hoor is dat de dealers zelf dit ook niet weten.

Dus eenmaal handmatig bezig betekend vaak altijd handmatig updaten.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Brotuck schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Ja en nee

OTA geeft vaak een bundle firmware updates die vrijgegeven zijn door Ford.

Handmatig installeren van die modules kan ook en vaak veel eerder, het nadeel is dat je daarna soms wel een jaar geen OTA meer krijgt omdat ze er al opstaan. Nadeel van handmatig updaten is dat er ook een update later teruggetrokken kan worden zodat je nooit meer een OTA krijgt. Je hebt immers een firmware erop staan die niet voldoet aan de vereisten.

Wat ik vaak hoor is dat de dealers zelf dit ook niet weten.

Dus eenmaal handmatig bezig betekend vaak altijd handmatig updaten.
Ik zag iig als laatste update op het scherm niks nieuwers. Laatste update was de SYNC4 met de nieuwe icoontjes, maar die had ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Ik betaal vanaf nu een maandelijks abonnement voor BlueCruise. Bij m'n abonnementen zag ik dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7awWmHvNDbu9vKz1qBSy3R4aP9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6U1I4AJYZMiXVBxM0YFDm9k.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruikt iemand dit al?

Enig idee wat het concreet inhoudt?

Ik doe nu alles via Apple CarPlay, dus ik vermoed dat ik er weinig zal aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-06 22:49
Ik heb sinds de update met nieuwe icoontjes dat als ik maps navigatie gebruik via Android Auto, dezelfde route ook wordt overgenomen in de Ford navi. Of in elk geval komt er in het display achter het stuur ook een resterende afstand te staan onder de resterende range. Feature of bug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
ErikIrie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:11:
Ik heb sinds de update met nieuwe icoontjes dat als ik maps navigatie gebruik via Android Auto, dezelfde route ook wordt overgenomen in de Ford navi. Of in elk geval komt er in het display achter het stuur ook een resterende afstand te staan onder de resterende range. Feature of bug?
Feature.

Echter wanneer ik met Waze via AA navigeer dan staat die waarde in het midden altijd op 0 km. Werkt bij mij dus nog niet helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
janbus schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:14:
Ik betaal vanaf nu een maandelijks abonnement voor BlueCruise. Bij m'n abonnementen zag ik dit staan:

[Afbeelding]

Gebruikt iemand dit al?

Enig idee wat het concreet inhoudt?

Ik doe nu alles via Apple CarPlay, dus ik vermoed dat ik er weinig zal aan hebben.
Is indd meer voor live navigatie data enzo.
Ik heb het gratis tot 2027 ofzo, maar gebruik het nooit ivm Android Auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-06 21:18
Gisteren toch maar weer eens goed met de neus op de feiten gedrukt tav hoe "zuinig" de Mach e is.

Retour rit naar bottrop in Duitsland met 4 man op heenweg en 3 man terug.
Totaal 160km op en neer. Temperatuur ca 6 tot 8 graden, verwarming op 20.
Accu 100% opgeladen met 360km range op de teller (SR Rwd 18inch winterbanden). Snelheid tussen de 100 en 140 (gemiddeld ca 120) en ca 10km tussen de 50 en 80.
Thuis aangekomen met nog 10km over 😵‍💫,

Aldus 170km op een volle lading van 68Kwh

Dit is toch wel behoorlijk bedroevend zeker gezien het niet eens zo gek koud was.
Ik heb de indruk dat de gemiddelde concurrent dit aanzienlijk beter voor elkaar heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door FreeMen op 26-01-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
FreeMen schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:03:
Gisteren toch maar weer eens goed met de neus op de feiten gedrukt tav hoe "zuinig" de Mach e is.

Accu 100% opgeladen met 360km range op de teller (SR Rwd 18inch winterbanden). Snelheid tussen de 100 en 140 (gemiddeld ca 120) en ca 10km tussen de 50 en 80.

Dit is toch wel behoorlijk bedroevend zeker gezien het niet eens zo gek koud was.
Ik heb de indruk dat de gemiddelde concurrent dit aanzienlijk beter voor elkaar heeft.
Hmmm dat vind ik wel bijzonder. Ik kan met m'n SR RWD in de winter op winterbanden van Eindhoven naar Keulen rijden (170 km enkele reis) en dan kom ik met nog zo'n 50% accu aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgijsen
FreeMen schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:03:

Helaas ook al meerdere keren meegemaakt. Andere keren zit er 70-80 km meer in.
Trager rijden helpt, maar wil je dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
FlowDesign schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:21:
[...]

Hmmm dat vind ik wel bijzonder. Ik kan met m'n SR RWD in de winter op winterbanden van Eindhoven naar Keulen rijden (170 km enkele reis) en dan kom ik met nog zo'n 50% accu aan.
Dergelijke afstanden haal ik enkel in de zomer met temperaturen rond de 25 graden en dan nog als ik niet harder dan 110 rijdt op de snelweg.

Ik ben nu aan het kijken voor een longrange auto als opvolger maar prijsverschil zorgt voor (lease)budget issues :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
FreeMen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:27:
[...]

Dergelijke afstanden haal ik enkel in de zomer met temperaturen rond de 25 graden en dan nog als ik niet harder dan 110 rijdt op de snelweg.

Ik ben nu aan het kijken voor een longrange auto als opvolger maar prijsverschil zorgt voor (lease)budget issues :(
Zaterdag ritje boven Leeuwarden, graadje of 7, 20% 80km,weg rest autobaan zo rond 115-122 waar het kon Afstand gehaald tot van 100% weg naar 0% = 382 km (Extended Range). Voor mijn doen was dit zeer onzuinig, met koudere dagen haal ik dit ook zeker. Vorige week met 0 graden heen en weer in Belgie, zelfde snelheden, en dan haal ik 430. Vraag me af of de km vs accu% wel kloppen. Ik durfde echter niet verder te gaan dan 0% en 2km....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCZIUAmcfzNF6FsdKS4bMiPKmkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfj9LHkYrZ2kxjTU9VwFG7Mh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Aldusso op 27-01-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Aldusso schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Zaterdag ritje boven Leeuwarden, graadje of 7, 20% 80km,weg rest autobaan zo rond 115-122 waar het kon Afstand gehaald tot van 100% weg naar 0% = 382 km (Extended Range). Voor mijn doen was dit zeer onzuinig, met koudere dagen haal ik dit ook zeker. Vorige week met 0 graden heen en weer in Belgie, zelfde snelheden, en dan haal ik 430. Vraag me af of de km vs accu% wel kloppen. Ik durfde echter niet verder te gaan dan 0% en 2km....

[Afbeelding]
ER heeft effectief 45% meer accu cap. dan de SR dus dat tot aardig door. Verbruik boven de 110 neemt fors toe en op 140 gaat het echt hard.

Terugrit waar ik groot deel 140 heb gereden stond verbruik op 31kwh/100km maar zelfs dat is te rooskleurig aangezien ik toch echt maar 170km uit een volle lading heb eten te halen waar 31kwh neer zou komen op ruim 200km.

Dit is toch wel het grootste nadeel van electrisch rijden , voor de rest zou ik nooit meer terug willen.
Ben nu aan het kijken naar een Long Range single motor Polestar 4 welke qua lease fors in de aanbieding is bij Polestar zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
FreeMen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:57:
[...]

ER heeft effectief 45% meer accu cap. dan de SR dus dat tot aardig door. Verbruik boven de 110 neemt fors toe en op 140 gaat het echt hard.

Terugrit waar ik groot deel 140 heb gereden stond verbruik op 31kwh/100km maar zelfs dat is te rooskleurig aangezien ik toch echt maar 170km uit een volle lading heb eten te halen waar 31kwh neer zou komen op ruim 200km.

Dit is toch wel het grootste nadeel van electrisch rijden , voor de rest zou ik nooit meer terug willen.
Ben nu aan het kijken naar een Long Range single motor Polestar 4 welke qua lease fors in de aanbieding is bij Polestar zelf.
Geen 45 maar 30% !! De ER is ook iets zwaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
FreeMen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Ook leuke auto idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Aldusso schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:41:
[...]

[Afbeelding]
Harde wind of weinig wind geeft ook enorm veel verschil in range. Misschien was dat het grote verschil tussen die dagen die je noemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Overigens, weet iemand wat de Cw waarde van de MME is? Vergeleken met een Tesla M3 die ik een poos had bij m'n vorige werkgever, stijgt het verbruik bij hogere snelheden bij de MME echt veeeel sneller dan bij de Tesla, wat duidt op hogere luchtweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Bond
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-06 14:54
FlowDesign schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:56:
Overigens, weet iemand wat de Cw waarde van de MME is? Vergeleken met een Tesla M3 die ik een poos had bij m'n vorige werkgever, stijgt het verbruik bij hogere snelheden bij de MME echt veeeel sneller dan bij de Tesla, wat duidt op hogere luchtweerstand.
0,29 volgens https://www.evspecs.org/t...mach-e/standard-range-awd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Vergeleken met de Model 3/Y scheelt dat best aanzienlijk, die hebben nml een Cw van 0,23.

Sommige doen het nog beter :o
https://www.topgear.com/c...-efficient-evs-sale-today

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/7f95a5f43c1a81ec4d5bbb50619113ada6051858

De kracht (F), oftewel luchtweerstand, is overigens niet alleen afhankelijk van de Cw, maar bovendien telt de snelheid (v) ook nog kwadratisch mee.

De relevante oppervlakte (A) is in veel gevallen het 'frontaal oppervlak', ofwel de geprojecteerde oppervlakte van het voorwerp loodrecht op de bewegingsrichting.

[ Voor 23% gewijzigd door FlowDesign op 27-01-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 14:23
Ik ben sinds enkele dagen de trotse eigenaar van een Dec 2022 Mach-e AWD. Nu heb ik twee vraagjes waar andere bezitters mij hopelijk mee kunnen helpen. Ik twijfel een beetje of ik de laatste software versie wel heb. Ik kreeg namelijk na afleveren snel een update melding maar die ging toen weg en heb ik niet meer gezien. Als ik op de Ford site kijk en mijn vin invul krijg ik dat ik deze versie heb:

SYNC-generatie
SYNC 4

SYNC-versie
4.0.23291

In de auto zelf zie ik: Sync 4 software versie 23291_PRODUCT Revisie 1049.

Iemand enig idee of dit de laatste versie is? Automatische updates staan aan trouwens, net als de connect services

Mijn andere vraag gaat over de zijreflectoren naast de wielen, deze zijn ipv oranje, zwart gemaakt/gespoten. Ik weet niet of dit een standaard future is van de AWD versie die ik heb, maar bij 1 van die reflectoren is in ieder geval het zwart er een stukje af en zie je het oranje er doorheen. Hoe zou ik dit het beste kunnen bijwerken zodat hij weer helemaal zwart is zoals de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
clonedonkey schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:31:
Ik ben sinds enkele dagen de trotse eigenaar van een Dec 2022 Mach-e AWD. Nu heb ik twee vraagjes waar andere bezitters mij hopelijk mee kunnen helpen. Ik twijfel een beetje of ik de laatste software versie wel heb. Ik kreeg namelijk na afleveren snel een update melding maar die ging toen weg en heb ik niet meer gezien. Als ik op de Ford site kijk en mijn vin invul krijg ik dat ik deze versie heb:

SYNC-generatie
SYNC 4

SYNC-versie
4.0.23291

In de auto zelf zie ik: Sync 4 software versie 23291_PRODUCT Revisie 1049.

Iemand enig idee of dit de laatste versie is? Automatische updates staan aan trouwens, net als de connect services

Mijn andere vraag gaat over de zijreflectoren naast de wielen, deze zijn ipv oranje, zwart gemaakt/gespoten. Ik weet niet of dit een standaard future is van de AWD versie die ik heb, maar bij 1 van die reflectoren is in ieder geval het zwart er een stukje af en zie je het oranje er doorheen. Hoe zou ik dit het beste kunnen bijwerken zodat hij weer helemaal zwart is zoals de rest?
SYNC4 erop is vrij recent, dus je hebt vermoed ik de laatste update. In de auto zelf staat er bij mij in de beschrijving van de SYNC4 update ook benoemd dat de icoontjes bijgewerkt zijn (ze zijn nu grijs ipv lichtblauw en een stuk mooier).

Die reflectoren heeft de vorige eigenaar vermoedelijk zelf zwart gespoten, dat is niet standaard. Kwestie van zelf opnieuw met spuitbus aan de slag. Van Motip heb je van die zwarte lak die in het bijzonder gebruikt wordt voor het donkerder maken van het doorschijnende plastic van lampen. Vroeger ook gebruikt voor m'n scooter 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisvlasveld
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 22:20
SYNC4A is toch al sinds het begin? Volgens mij is de Mach-e altijd met SYNC4A uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
florisvlasveld schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:58:
SYNC4A is toch al sinds het begin? Volgens mij is de Mach-e altijd met SYNC4A uitgeleverd.
Ja, Sync4 is er al vanaf 2020. Ik heb exact hetzelfde als @clonedonkey, dat is zeker niet de laatste, heb al eeuwen geen update meer gehad.

Updates is willekeur, dealers weten het zelf ook niet. Volledig geupdate betekent niets anders dan 'er stond verder niets klaar' en zegt niets over of je de allerlaatste of alle updates hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4q6GhXZTDkR-h8Gx0Ax0GWB58o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/napngsU7YhhR7YucU99yBdU9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Nu online
Aldusso schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:58:
[...]

Ja, Sync4 is er al vanaf 2020. Ik heb exact hetzelfde als @clonedonkey, dat is zeker niet de laatste, heb al eeuwen geen update meer gehad.

Updates is willekeur, dealers weten het zelf ook niet. Volledig geupdate betekent niets anders dan 'er stond verder niets klaar' en zegt niets over of je de allerlaatste of alle updates hebt.

[Afbeelding]
Heb jij die nieuwe grijze icoontjes boven aan het scherm nog niet?

Pagina: 1 ... 172 ... 177 Laatste