jgijsen schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:14:
[...]
Ik begrijp je reactie helemaal.
Echter, toen ik winter en zomer banden had, waren de winterbanden vrij dramatisch bij het zachtere winterweer. Regen en 10 graden, amper grip met continental winterbanden.
Met de Michelin Crosspilot in bijna alle omstandigheden prima grip (ja als je echt wil schuift die ook).
In mijn beleving is dat een veiligere band dan de klassieke zomer en winterband.
Ofwel heb ik al verschillende keren erg foute a merk winterbanden onder mijn auto's gehad.
Banden en gevoel ermee is ook heel erg persoonlijk, merk het bij motoren extreem, iedereen heeft zn voorkeur, vaak op dezelfde motor totaal ander beeld vd zelfde banden. Ik denk dat ik dat ook heb, ik voel gelijk of een band het doet voor mij of niet. Bij mijn leaseauto kan ik niet altijd alles bepalen, maar ik druk toch wel door als het gaat om banden. De laatste keer wist ik niet dat er nieuwe banden opkwamen, maar bij toeval kreeg ik Pirelli Scottozero winterbanden, en bevallen zeer goed. Beduidend stiller en meer grip op nat en sneeuw dan de vorige, en hopelijk gaan ze ook iets langer mee ;-) Zijn ook mensen die het niks vinden (niet per se zelfde auto). Mijn zomerbanden zijn Michelin Pilot Sport 4 SUV, en bevallen stukken beter dan de standaard banden. Stuk meer grip, minder lawaai. Sturen wel stuk zwaarder, maar dat is eigenlijk wel fijn, meer gevoel ermee. Nu stuurt mijn auto sowieso veel te zwaar, maar da's een Ford issue die nog steeds moet worden verholpen. Maar ieder zn ding ermee dus, daarom zijn bandentopics altijd lastig

Ik had onlangs met de motor een flessenhals in de achterband, gat van 3cm en uiteraard gelijk leeg. Dan merk je dat runflat (ook bij motor) toch wel heel erg fijn is in zulke momenten, kon met 15-20 blijven rollen, en zonder dat waarschijnlijk zeer hard op mn plaat gegaan. Stug, duur...maar soms heel erg fijn als het er om gaat