ehtweak schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:12:
Wat ik mis in de stelling "Energienota hoger door warmtepomp en laadpaal" is dat (wellicht terecht) je energienota hoger is door een laadpaal die je nieuwe EV gaat opladen.
Maar we 'vergeten' ff de infrastructuur en kosten die ouderwets rijden op fossiele brandstoffen met zich meebracht.
Als ik alleen al kijk wat ik de afgelopen jaren aan brandstof heb betaald voor mijn auto (en dan rijd ik nog redelijk zuinig). Dat is gewoonweg enorm!
Bij een gemiddeld verbruik van 1:16 (benzine) en in z'n totaliteit van bijna 109kkm is er maar liefst bijna
elfduizend euro aan brandstof getankt!
En dan tank ik ook nog altijd bij de goedkopere lokale stations, die gauw 10cent (of meer) lager zijn dan de snelwegtarieven.
Nog afgezien van onderhoudskosten die specifiek zijn voor een vervoersmiddel wat door fossiele brandstof wordt aangedreven.
Tja, met een EV zou je dan toch ook nog steeds zo'n 6000 euro kwijt zijn geweest aan stroom als je al al je kilometers thuis had geladen.
Had je alles bij Fastned geladen tegen het voordeligste tarief dan was je bijna 8.500 euro kwijt geweest.
EV rijden is welliswaar iets goedkoper maar zeker niet zo voordelig als het vaak wordt voorgesteld. Zeker niet als je aanschafprijs voor een EV ook nog eens fiks hoger is. Enige waar je wellicht op kunt besparen is het onderhoud omdat er nu eenmaal minder stuk kan gaan aan een EV maar of dat de hogere aanschafprijs ooit gaat compenseren?
Ik verwacht overigen dat we straks veel meer variabele tarieven gaan krijgen zolang we nog geen goede opslagmethodes hebben. Dat zal wel gaan leiden tot fors meer betalen voor energie want de pieken blijven hetzelfde, als mensen thuiskomen gaat de kachel aan en de EV in het stopcontact. Dat kan nu eenmaal niet als je op je werk zit.
Tusk schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:36:
Tijd om off-grid te gaan met m'n zonnepanelen.
Te zot voor woorden dat er zoveel geïnvesteerd wordt in een tussenoplossing als BEV's, maarja het is populair. De politiek scoort er punten mee en de industrie heeft in de gaten hoe ze hier geld mee kunnen verdienen. Alleen kunnen we over 25 jaar weer alles omgooien als we op waterstof oid overgaan.
Optie 1 is wat mij betreft de enige moreel verantwoorde oplossing. De meeste EV-rijders krijgen van de overheid dikke kortingen middels allerlei slimme constructies. Mensen die (bijna) allemaal dik boven modaal verdienen. En dan zouden we met z'n alle gaan meebetalen aan de extra kosten die dat met zich meebrengt. De wereld op z'n kop toch?
mijn voorstel: Schaf alle EV kortingen af bij de eindgebruiker en gebruik dat geld om de infrastructuur aan te pakken.
Ik snap die subsidiekraan richting EV's ook niet zo goed. Er wordt bakken met geld uitgegeven aan 1 oplossing terwijl de veel schonere oplossingen amper tot geen subsidie krijgen. Waarom krijg je bv wel tienduizenden euro's subsidie op de aanschaf van een Tesla (in het begintijd kon je als ondernemer soms wel de helft (!) van een model S terugkrijgen, dat is 50k! ) maar is er geen potje voor mensen die een ebike of speedpedelec willen aanschaffen. Waarom wordt er wéér miljoenen gestoken in nog meer asfalt voor auto's maar liggen de fietspaden er nog steeds smal en beroerd bij. Waarom weer een paar miljoen investeren in een zinloze autotunnel maar is het OV nog steeds beroerd. En waarom bouwen we nog steeds nieuwbouwwoningen die niet '0 op de meter' hebben maar een gasaansluiting hebben

, waarom is de SUV nog steeds niet verboden etc.
Het lijkt soms wel of de regering gewoon niet wil of dat de auto en bouwindustrie wel heel erg goed loopt te lobbyen.
Mijn voorstel zou zijn:
- Maximale CO2 uitstoot voor voertuigen vaststellen, hier moeten ALLE voertuigen aan voldoen (dus niet zoals nu, per klasse)
- Subsidies op electrisch vervoer in het algemeen, dus ook op electrische fietsen en scooters.
- Nieuw te bouwen woningen moeten 100% zelfvoorzienend zijn
- De bevolkingsgroei moet worden afgeremd zodat je niet blijft dweilen met de kraan open
- Er komt geen asfalt meer bij
- Het aantal agrarische bedrijven moet drastisch terug en op de plekken die dan vrijkomen worden bomen geplant.
- Wanneer het gasnet in een wijk aan vervanging toe is gaat die wijk van het gas af met forse subsidie van de overheid.
Met deze paar maatregelen zou je toch een heel stuk verder moeten komen dan nu.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:28:
[...]
Ik heb in de bankwereld gewerkt. Jij wil niet weten hoeveel poen er is en hoeveel er gewoon moeten aftikken in Box3. Dat waren mijn klanten. Oftewel er is ook genoeg geld om aan de warmtepompen en zonnepanelen te gaan. En dat levert genoeg op. Hier een voorschot van €95,- per maand met een fors huis en 4 personen. En over 2 weken nog lager als ik mijn huis ga verwarmen met een L/L warmtepomp.

Dan heb je waarschijnlijk voor de 25% rijkste inwoners van ons land gebankierd aangezien
75% van de inwoners van ons land minder dan 12.000 euro spaargeld heeft.

Adlermann schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:58:
[...]
Bij mijn nieuwbouwwoning was electrisch koken ongeveer een meerprijs van 2000 euro.
Dat geld heb ik echter in een fatsoenlijke kookplaat op gas gestopt (huis werd nog met gas voor verwarming opgeleverd (appartement)).
Misschien kan het voor dat geld als je het zelf gaat doen; maar ik kan dat zeker niet
Maar ook met appartementen kun je wel iets met zonnepanelen doen. Het dak ligt hier ook voor de helft vol, e ndat is per appartement ongeveer 1200 kwh aan pannelen op jaarbasis. Er is nog ruimte op het andere dak. Dus ook hier kunnen we wel een flinke slok op de borrel doen.
De splitsingsakte laat bv ook laadpalen toe in de tuin (maar geen warmtepompen). Dus er is best wel wat mogelijk voor nieuwbouwappartementen.
Ik woon ook in een appartementencomplex. 72 appartementen op het grondoppervlak van 5 eensgezinswoningen. Daar krijg je dus nooit genoeg zonnepanelen op op iedereen in het gebouw van stroom te voorzien. Hooguit genoeg voor de verlichting op de gallerij en bv de lift en misschien 1 of 2 woningen. en waar gaan we de warmtepompen neerzetten, aan de buitenkant hangen? Dat wordt 72x gebrom en gezoem van 72 warmtepompen op een klein oppervlak, buiten dat het natuurlijk geen gezicht is.
En aangezien de woningvoorraad in dit land voor ongeveer 40% uit flats bestaat wordt dit echt nog wel een probleem inderdaad.
[
Voor 68% gewijzigd door
Metro2002 op 24-02-2020 12:08
]