Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bushie schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:59:
[...]

Je kan toch het overschot aan elektrische energie waterstof laten produceren in de downtime?
Paar windmolens in de Noordzee, water genoeg, en die laat je in de nacht of tijdens een flinke zuid-wester-storm waterstof produceren.
Welk overschot? Er is nog maar een minimale hoeveelheid groene energie in de energie mix, laat staan overschot.
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:10:
[...]

Van het overschot het IJsselmeer twee meter oppompen en snachts leeg laten lopen? Moet iets mee te doen zijn...
Wederom welk overschot? Daarnaast staan er continue pompen te pompen om iedereen zijn voeten droog te houden en jij stelt voor om het maar om te draaien?

Lekker vanuit de heup schieten is leuk maar in de praktijk gaat dat allemaal niet werken.

[ Voor 34% gewijzigd door Defector op 21-02-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Defector gaat dat ook op voor zonnige zomerdagen? Weet het serieus niet...

Daarnaast; er is wel 'overschot'. Al was het maar in de productiecapaciteit.

Als het net 100MW (ik noem maar wat) moet kunnen leveren in de winter zonder zonne-energie en in de zomer komt daar 50MW aan zonne energie bij, is er potentieel overproductie.

Beetje out of the box denken mag wel toch?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2020 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:06:

Als het net 100MW (ik noem maar wat) moet kunnen leveren in de winter zonder zonne-energie en in de zomer komt daar 50MW aan zonne energie bij, is er potentieel overproductie.

nee dat is geen overproductie aangezien energiebedrijven behoorlijk goed zijn in het aansturen en op/afschakelen van productie. Dus dan heb je een groter aandeel groene energie. Ga je van dat aandeel groene energie waterstof brouwen dan is er weer een stuk productie van fossiele energie nodig om dat te compenseren.

Pas wanneer de energie voor een 100% aan groene energie opgewekt wordt dan kan je praten over een overschot bij overproductie.

Natuurlijk mag en kan je out of the box denken maar liever wel wat meer dan twee tellen. En dan ook even je idee toetsen aan de werkelijkheid.

Waarom denk je dat je met een brainfart een beter idee hebt dan de experts en financiële instituten die erin zitten om geld te verdienen. Wanneer iets levensvatbaar is en er een winst gedraaid kan worden, springen de marktpartijen erboven op.

Zie ook de markt voor elektrische auto's,zonnepanelen en windmolens.
En aan de andere kant de geweldige ideeën van : Kernenergie, waterstof(auto's) gebeurd vrij weinig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:29

BlueTooth76

Let the sun shine!

Defector schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:54:
[...]

Eigenlijk belachelijk hoe de netbeheerders dit aanvliegen. Jaren lang geld ontvangen voor onderhoud en up to date houden van het netwerk. En nu is er een energie transitie die iedereen al ver van te voren aan ziet komen. Geven de netbeheerders niet thuis, tja we hebben meer geld nodig. Wat hebben ze dan al die jaren gedaan (met het geld)....
Dividend uitbetaald? ;)

Nee, ik weet het niet zeker.

Vind het sowieso lastig om in te schatten of hun inkomsten opwegen tegen de kosten die ze jaarlijks hebben. Dan zou ik eerst de jaarrekeningen door moeten bladeren.

Maar het is duidelijk dat netbeheerders de grote schakel zijn in (al dan niet) het succes van de energietransitie.

Ik vraag me af of de splitsing van netbeheer en energiebedrijven van ~14 jaar terug nu ook niet een reden is dat netbeheerders eigenlijk weinig zin hebben om de kosten te maken terwijl energiebedrijven er met de extra omzet vandoor gaan van die vele TWh extra stroom.

Of krijgen netbeheerders daar wel degelijk een vergoeding van per kWh (naast de vaste inkomsten per aansluiting)?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@MikeyMan Wat er gebeurt bij hoge opbrengst van zon en wind, is dat als eerste gascentrales uitgaan. Die zijn namelijk relatief duur in gebruik en relatief snel aan en uit te schakelen. Kolencentrales blijven dan doordraaien want kolen is goedkoper dan gas, en die centrales hebben ook langere opwarm- en afkoeltijden.

Het 'probleem' is dat stroom te goedkoop is om het te willen opslaan. Ja, je zou in deze situatie bijvoorbeeld gascentrales aan kunnen laten en dan heb je stroom 'over' waarmee je bijvoorbeeld een stuwmeer kunt volpompen of waterstofgas kunt maken. Maar de efficiëntie van die processen is niet hoog genoeg. Je kunt met die processen niet genoeg verdienen om het de moeite waard te maken dat je de gascentrale aan laat.

Het wachten is dus op efficiëntere opslagtechnieken. Zo gauw het economisch rendabel wordt om op te slaan, gaat dat echt wel gebeuren, dat is gewoon de marktwerking in de elektriciteitsmarkt.

Aanvulling:

Persoonlijk denk ik dat er een rol is weggelegd voor opslag door netwerkbeheerders. Zij kunnen namelijk opslag gebruiken om netbelasting te spreiden over de tijd. Daardoor hoeven ze minder heftige investeringen te doen. Dus voor hen is het sneller lonend om opslagtechnieken te gebruiken dan voor andere partijen in de elektriciteitsmarkt. Ik weet alleen niet of dit momenteel wel mag. Netwerk- en leveringsbedrijven zijn namelijk strikt gescheiden. Een netwerkbeheerder mag zelf geen stroom verkopen en dat zou in principe wel gebeuren wanneer je opslaat en later weer teruglevert.

[ Voor 24% gewijzigd door mddd op 21-02-2020 14:24 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:50
Gunner schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:50:
[...]

[...]

Met het grote verschil dat de gemiddelde Jan met de Pet niet de mogelijkheden heeft om een auto van 40K te kunnen kopen terwijl je als leaserijdert er heel makkelijk in stapt. Dus dat geeft al direct een scheve vergelijking.

Ik bedoel; al die M3's... hoeveel denk je dat daarvan prive zijn geregistreerd? Een paar procent denk ik en dan schat ik het denk ik nog hoog in.
Laten we die 4% gevallen even buiten beschouwing. Daar kan niets tegenop, maar is ook niet een reëel beeld voor het gros.

Per functie scheelt het natuurlijk welke auto je kan rijden. Als je 40K euro stuk wil slaan op een lease auto dan heb je ook een functie waar je meer verdiend dan Jan met de pet. Je kan en mag mij inziens niet de vergelijking maken tussen 1x modaal en 2x of meer modaal.

Als lease rijder heb je ook een zeker nadelen. Naast de kosten welke je betaald voor iets dat niet van jou is ben je het ook kwijt mocht je je baan kwijt raken. Dan zit je zonder werk en zonder vervoer. Ook heb je niet alle keuze vrijheid. Staat er nog een auto in de pool, dan moet je die rijden. Of die nu past bij jou of je gezin. Daarnaast zijn er vaak merk restricties waar je ook niet altijd gelukkig mee hoeft te zijn. Moet je diesel rijden, of moet je perse in een EV rijden. enz, enz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Defector schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:59:
[...]

Welk overschot? Er is nog maar een minimale hoeveelheid groene energie in de energie mix, laat staan overschot.

[...]

Wederom welk overschot? Daarnaast staan er continue pompen te pompen om iedereen zijn voeten droog te houden en jij stelt voor om het maar om te draaien?

Lekker vanuit de heup schieten is leuk maar in de praktijk gaat dat allemaal niet werken.
Dit wordt al gedaan, alleen dan op Europees niveau. Overschotten van Duitsland en Denemarken gaat via Nederland naar Noorwegen, waar ze fjord'en vol lapten lopen, om ze later weer door turbines leeg te laten lopen.
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:06:

Het overschot van de zonnepanelen compenseert al de pieken in de zomer die worden veroorzaakt door de airco's. Het verzwaren van het net is daarbij wel nodig, omdat de stroom van de huizen (waar niemand thuis is), maar de kantoren moeten waar iedereen aan het werk is.

Portfolio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Gurbe de n00b schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:18:
[...]

Dit wordt al gedaan, alleen dan op Europees niveau. Overschotten van Duitsland en Denemarken gaat via Nederland naar Noorwegen, waar ze fjord'en vol lapten lopen, om ze later weer door turbines leeg te laten lopen.

[...]

Het overschot van de zonnepanelen compenseert al de pieken in de zomer die worden veroorzaakt door de airco's. Het verzwaren van het net is daarbij wel nodig, omdat de stroom van de huizen (waar niemand thuis is), maar de kantoren moeten waar iedereen aan het werk is.
Kijk dat klopt op de spot markt wordt dit wel ingezet. En dan hebben we het over "goedkope" energie ten opzichte van overschot. En hier wordt wel degelijk een efficiënt process aangestuurd ten opzichte van waterstof aanmaken (dat toch weer vervliegt uit de opslag).

Sowieso ook belachelijk dat er nog geen "lege daken" tax is vanuit de overheid voor bedrijven. Als je ziet wat voor oppervlaktes er beschikbaar zijn op magazijnen en kantoorpanden zonder zonnepanelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Defector op 21-02-2020 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Er zullen per definitie perioden zijn waarop er stroomoverschotten zijn, en deze kunnen vervolgens opgeslagen worden of omgezet naar andere energie-dragers. Als we geen overschotten zouden hebben, dan betekend dit dat we op bewolkte/windstille dagen en koude perioden een groot deel van de infrastructuur en economie stil moeten leggen om voldoende energie te kunnen leveren aan huishoudens. Aangezien dit nu niet acceptabel is, zal er overcapaciteit in energieopwekking gerealiseerd gaan worden.

Dag/nacht fluctuaties zullen t.z.t. prima met thuisaccu's opgevangen kunnen worden (is nu nog niet aantrekkelijk, maar door verschuivende kosten/baten zal dit in de loop der tijd veranderen). Het grootste probleem zijn de seizoen fluctuaties. Die zou je, naar mijn mening, aan moeten pakken met spreiding van de productie (importeren zonne-energie uit zuidelijke landen), benutting opgeslagen waterstofgas in lege gasvelden, reductie van energie-verbruik waar dit mogelijk is, benutting van kerncentrales en desnoods gesubsidieerd uitschakeling van energie-intensieve delen van de industrie.

Naar mijn inschatting zal waterstof een onmisbaar onderdeel in de energieketen van Europa worden. Het is niet voor niets dat er op grote schaal onderzoek wordt gedaan naar het opzetten van een Nederlands/Duits waterstofnetwerk (link).

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Tijd om off-grid te gaan met m'n zonnepanelen.

Te zot voor woorden dat er zoveel geïnvesteerd wordt in een tussenoplossing als BEV's, maarja het is populair. De politiek scoort er punten mee en de industrie heeft in de gaten hoe ze hier geld mee kunnen verdienen. Alleen kunnen we over 25 jaar weer alles omgooien als we op waterstof oid overgaan.

Optie 1 is wat mij betreft de enige moreel verantwoorde oplossing. De meeste EV-rijders krijgen van de overheid dikke kortingen middels allerlei slimme constructies. Mensen die (bijna) allemaal dik boven modaal verdienen. En dan zouden we met z'n alle gaan meebetalen aan de extra kosten die dat met zich meebrengt. De wereld op z'n kop toch?

mijn voorstel: Schaf alle EV kortingen af bij de eindgebruiker en gebruik dat geld om de infrastructuur aan te pakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Tusk op 21-02-2020 14:49 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Defector enig respect mag wat mij betreft wel... Een term als brainfart schiet bij mij snel in het verkeerde keelgat. Het is technologie die al gebruikt wordt, en bewezen effectief is.

Nu hebben wij (nog) geen stuwmeren, maar dat maakt het nog geen onzin.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2020 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
Laat ik er eens één uitpakken:
psy schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:43:
En. Wellicht nog het allerbelangrijkste:
Met waterstof weet je zeker dat er veel meer betaald moet gaan worden (is echt veel duurder om te maken).
Elektriciteitscentrales, zonnecollectoren en windmolens wekken energie op die NU beschikbaar is, maar straks niet meer.

Windmolens worden vaak stilgezet als er geen behoefte aan elektriciteit is.

Bij waterkrachtcentrales wordt er wel eens water omhooggepompt van de restelektriciteit. Bij ons gaat de restelektriciteit verloren. Je zou daarvan water kunnen splitsen in waterstof en zuurstof.

En had je mijn tekst over H2 fabrieken aan zee in het zonnige zuiden al gezien?

Met andere woorden: waterstof zou wel eens de accu van de 21e eeuw kunnen worden! Laat die windmolens ook 's nachts draaien, dan wordt er "gratis" H2 geproduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:04
Subtiliteit is niet je sterkste punt of wel?
Defector schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:13:
[...]

nee dat is geen overproductie aangezien energiebedrijven behoorlijk goed zijn in het aansturen en op/afschakelen van productie. Dus dan heb je een groter aandeel groene energie. Ga je van dat aandeel groene energie waterstof brouwen dan is er weer een stuk productie van fossiele energie nodig om dat te compenseren.

Pas wanneer de energie voor een 100% aan groene energie opgewekt wordt dan kan je praten over een overschot bij overproductie.

Natuurlijk mag en kan je out of the box denken maar liever wel wat meer dan twee tellen. En dan ook even je idee toetsen aan de werkelijkheid.

Waarom denk je dat je met een brainfart een beter idee hebt dan de experts en financiële instituten die erin zitten om geld te verdienen. Wanneer iets levensvatbaar is en er een winst gedraaid kan worden, springen de marktpartijen erboven op.

Zie ook de markt voor elektrische auto's,zonnepanelen en windmolens.
En aan de andere kant de geweldige ideeën van : Kernenergie, waterstof(auto's) gebeurd vrij weinig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
Drumatiko schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:34:
Er zullen per definitie perioden zijn waarop er stroomoverschotten zijn, en deze kunnen vervolgens opgeslagen worden of omgezet naar andere energie-dragers. Als we geen overschotten zouden hebben, dan betekend dit dat we op bewolkte/windstille dagen en koude perioden een groot deel van de infrastructuur en economie stil moeten leggen om voldoende energie te kunnen leveren aan huishoudens. Aangezien dit nu niet acceptabel is, zal er overcapaciteit in energieopwekking gerealiseerd gaan worden.
Dit blijkt ook uit artikel van de TS, waarin er negatieve prijzen voor energie zijn. Hierin wordt ook gezegd dat de vraag meer op het aanbod moet worden aangesloten. In de nacht kunnen de warmtepompen prima een buffervat van 200l+ opwarmen (afhankelijk van je gezinssituatie). Dit kan dan in de rest van de week gebruikt worden. Dan sla je ook energie op, alleen in de vorm van warmte.
ikweethetbeter schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:38:
Bij waterkrachtcentrales wordt er wel eens water omhooggepompt van de restelektriciteit. Bij ons gaat de restelektriciteit verloren. Je zou daarvan water kunnen splitsen in waterstof en zuurstof.

Met andere woorden: waterstof zou wel eens de accu van de 21e eeuw kunnen worden! Laat die windmolens ook 's nachts draaien, dan wordt er "gratis" H2 geproduceerd.
Helaas is er geen gratis lunch. Persoonlijk geloof ik dat waterstof zeker zijn plaats zal hebben in de toekomst, maar dat het niet de zilveren kogel is die alles gaat oplossen. Brandstofcellen zijn enorm duur om te produceren (zit onder andere platina in). Bovendien is de efficiëntie nog niet zo hoog als we zouden willen, van 40 tot 65%. Dus de aanhalingstekens rond gratis, zouden wat mij betreft dikgedrukt mogen worden. Dan zou ik het liever direct omzetten naar warmte indien mogelijk.

Portfolio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:38:
Er bestaat geen "rest elektriciteit". Zoals eerder uitgelegd. Als er teveel is, worden de duurste centrales in het systeem uitgeschakeld, totdat er weer evenwicht is bereikt. En het uitschakelen levert nog steeds meer op dan het overschot op te slaan. Anders gezegd, je zou het overschot op kunnen slaan. Maar dat kost meer geld dan het oplevert. En dus gebeurt het niet. Het zou best kunnen, maar dan zou je opslag moeten gaan subsidiëren. En dat is nu net iets wat mensen niet willen, nog meer subsidies..
Gurbe de n00b schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:46:
Dit blijkt ook uit artikel van de TS, waarin er negatieve prijzen voor energie zijn. Hierin wordt ook gezegd dat de vraag meer op het aanbod moet worden aangesloten. In de nacht kunnen de warmtepompen prima een buffervat van 200l+ opwarmen (afhankelijk van je gezinssituatie). Dit kan dan in de rest van de week gebruikt worden. Dan sla je ook energie op, alleen in de vorm van warmte.
Inderdaad. Ook dit is een vorm van opslag en spreiding. Maar om dit op serieuze schaal mogelijk te maken, moeten we op een andere manier onze energierekening gaan betalen. Momenteel maakt het immers niet uit wanneer je stroom gebruikt (op een minimaal dag/nacht verschil na, als je twee telwerken hebt). Als mensen de keuze krijgen om een 'per uur' contract te nemen dan wordt het opeens zinnig om je gebruik te spreiden of bij goedkope stroom je boiler op te warmen.

Het feit dat we momenteel contracten hebben waarbij het niet uitmaakt wanneer je gebruikt, zou je kunnen zien als een marktverstoring. Maar tegelijk vrees ik dat er weinig draagvlak zal zijn onder de gemiddelde burger om dit te veranderen want veel mensen zullen het gevoel hebben de controle te verliezen over hun rekening.

[ Voor 44% gewijzigd door mddd op 21-02-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Gurbe de n00b schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:46:
Helaas is er geen gratis lunch. Persoonlijk geloof ik dat waterstof zeker zijn plaats zal hebben in de toekomst, maar dat het niet de zilveren kogel is die alles gaat oplossen.
Silver bullets, Haarlemmerolie, dat is het allemaal niet. Een alternatieve manier om energie op te slaan is het wel. Waar het allemaal toe te passen is, is niet bekend.

Waterstof maakt accu's niet overbodig. Het is ook niet zo efficient als kernenergie. Waterstof is sneller overdraagbaar naar een mobiel apparaat (elektrische auto) dan elektriciteit.

Nogmaals, het is niet de oplossing voor alles, maar waarschijnlijk wel voor de mobiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
mddd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:48:
[...]
Inderdaad. Ook dit is een vorm van opslag en spreiding. Maar om dit op serieuze schaal mogelijk te maken, moeten we op een andere manier onze energierekening gaan betalen. Momenteel maakt het immers niet uit wanneer je stroom gebruikt (op een minimaal dag/nacht verschil na, als je twee telwerken hebt). Als mensen de keuze krijgen om een 'per uur' contract te nemen dan wordt het opeens zinnig om je gebruik te spreiden of bij goedkope stroom je boiler op te warmen.
Er zijn een aantal energieleveranciers die per uur prijzen hebben. Zo laad ik mijn Tesla in de nacht op, in de tijdsvakken wanneer het de prijs het laagste is.
ikweethetbeter schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:06:
Nogmaals, het is niet de oplossing voor alles, maar waarschijnlijk wel voor de mobiliteit.
Ik vond dit Tweakblog bijzonder interessant: mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1

Gaat in op de nadelen van waterstof. Zelf zie ik het meer in wijkcentrales voor verwarming en het lokaal opwekken van elektriciteit. Zo kun je dan een grotere installatie kunt neerzetten, en de kosten van de investering kunt delen.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:07
CyberMania schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:20:
Het is wel zo eerlijk als de netbeheerders het kostenveroorzakersbeginsel hanteren. Dit betekent dat groot verbruikers van het energienet een hoger (ipv lager) tarief moeten gaan betalen. Bijv: alles boven de 5000Kwh extra belasten. Zo worden de lasten bij de veroorzakers gelegd en niet bij de minima die de rijken subsidiëren.
Is er juist niet korting voor grootverbruikers? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
JP1980 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:10:
[...]

Beetje off topic allemaal, maar hopelijk komt de thuisaccu revolutie snel, dan is de netwerkbelasting ineens geen enkel issue meer.
Die belasting zou al aardig af kunnen nemen als ze nachtstroom duurder gaan maken dan dagstroom, gaan mensen lekker overdag de vaatwasser, droger, wasmachine etc.. gebruiken. Meest makkelijke stap om eerst eens wat aan mentaliteit te doen ipv weer techniek in te gaan zetten en daarmee lekker onduurzaam grondstoffen te verbruiken, transporteren etc...

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Dat is zeker interessant!

Er is heel veel research gestoken in accu's, en accu's zijn nu 100 maal beter dan in de vorige eeuw, toch blijft het behelpen, een auto die je moet opladen. Zo relaxed als je met een benzine- of dieselauto naar Spanje rijdt gaat je met een EV met accu's niet lukken.

Pas als er net zoveel research in waterstof zit kun je met zekerheid zeggen hoe geschikt het is voor een auto. Er zijn nog duizenden alternatieven voor platina te testen als katalysator. Om maar eens iets te noemen.

Op dit moment heb je een punt, H2 is beter voor een iets meer centraal gebruik. Maar ik zie H2 ook als alternatief voor accu's in auto's, want de huidige techniek volstaat voor geen meter als meer dan 10% van de bevolking elektrisch gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@Gurbe de n00b Dank, dat wist ik niet! Moet ik eens doorrekenen voor mijn gebruik. De Zoe heeft niet zo'n dikke accu als een Tesla maar toch slurp je er aardig wat kWh doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Bushie schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:42:
Subtiliteit is niet je sterkste punt of wel?

[...]
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:37:
@Defector enig respect mag wat mij betreft wel... Een term als brainfart schiet bij mij snel in het verkeerde keelgat. Het is technologie die al gebruikt wordt, en bewezen effectief is.

Nu hebben wij (nog) geen stuwmeren, maar dat maakt het nog geen onzin.
Haha is wel een beetje tongue in cheek.

Heb je meer een probleem met mijn manier van posten of komt het stiekem omdat het geweldige idee waar je 5 minuten over nagedacht hebt toch niet zo geweldig is.

Kijk stuwmeren en de huidige toepassingen geen probleem.

Maar de termen overschot, en waterstof zijn niet echt realistisch. Hoe kan je van overschot spreken als we nog steeds geen 100% groene stroom opwekken. Dus uiteindelijk ben je met zwarte/grijze stroom waterstof aan het opwekken, hoe milieu vriendelijk is dat? Waterstof die uiteindelijk vervliegt. Dus je maakt er iets mee wat je eigenlijk direct moet verbruiken, maar dat kan niet wat er zijn al overschotten? Waar zit de winst.

We hebben allemaal een probleem met biomass die uiteindelijk toch niet zo groen is en dan wil je meer disputable projecten optuigen?

[ Voor 3% gewijzigd door Defector op 21-02-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 20:47
Wat mij vooral aan dit hele verhaal zo opvalt , iets dat je niet meteen merkt , maar dus wel gebeurt .
Dat de net beheerders linksom en rechtsom geld proberen je af te troggelen als je van het gas af gaat EN je een zwaardere elektriciteitsaansluiting nodig hebt .
ik zit zelf in liander gebied en daar is van 1 naar 3 fasen nu bijna 350 euro , en dit alleen voor het vervangen van 1 smeltveiligheid en er daarna 3 anderen in draaien , zo kan ik ook rijk worden ...
om nog maar te zwijgen over het feit dat 3 * 35 Ampere bijna onbetaalbaar is aan vaste netbeheerskosten
en een nog zwaardere aansluiting hier niet mogelijk is omdat alles toch te "oud" is .
ik wacht liever nog even totdat er meer duidelijk is qua kosten en wie die gaat dragen , ondertussen de l/l WP en zonnepanelen zijn al voldoende prijzig .

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
ikweethetbeter schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:24:
Maar ik zie H2 ook als alternatief voor accu's in auto's..
Welk voordeel zie je dan precies voor H2? Het zijn beide slechts energiedragers waarbij waterstof misschien wat sneller laadt bij laadstations terwijl accu's juist weer eenvoudiger thuis op te laden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Defector schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:37:
[...]

[...]

Nee, het is een enorm vervelende manier om je punt te maken.
Heb je meer een probleem met mijn manier van posten of komt het stiekem omdat het geweldige idee waar je 5 minuten over nagedacht hebt toch niet zo geweldig is. En hoeveel respect verdient elke "brainfart" van iemand die de oplossing wel heeft van de zijlijn?
Again; enorm vervelende manier om je punt te maken.
Dit heeft niks met brainfart te maken, nogmaals, het is bewezen werkende technologie.
Precies mijn punt dus...
Maar de termen overschot, en waterstof zijn niet echt realistisch. Hoe kan je van overschot spreken als we nog steeds geen 100% groene stroom opwekken. Dus uiteindelijk ben je met zwarte/grijze stroom waterstof aan het opwekken, hoe milieu vriendelijk is dat? Waterstof die uiteindelijk vervliegt. Dus je maakt er iets mee wat je eigenlijk direct moet verbruiken, maar dat kan niet wat er zijn al overschotten? Waar zit de winst.

We hebben allemaal een probleem met biomass die uiteindelijk toch niet zo groen is en dan wil je meer disputable projecten optuigen?
Dat het nú voor NL nog niet aan de orde is, maakt het niet ineens 'een onzinnige oplossing vanaf de zijlijn'.
Ik heb het nieteens zelf bedacht, maar degenen die dit wel bedacht hebben zullen je mening op prijs stellen ;w

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2020 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:44
Misterpc schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:48:
Wat mij vooral aan dit hele verhaal zo opvalt , iets dat je niet meteen merkt , maar dus wel gebeurt .
Dat de net beheerders linksom en rechtsom geld proberen je af te troggelen als je van het gas af gaat EN je een zwaardere elektriciteitsaansluiting nodig hebt .
ik zit zelf in liander gebied en daar is van 1 naar 3 fasen nu bijna 350 euro , en dit alleen voor het vervangen van 1 smeltveiligheid en er daarna 3 anderen in draaien , zo kan ik ook rijk worden ...
om nog maar te zwijgen over het feit dat 3 * 35 Ampere bijna onbetaalbaar is aan vaste netbeheerskosten
en een nog zwaardere aansluiting hier niet mogelijk is omdat alles toch te "oud" is .
ik wacht liever nog even totdat er meer duidelijk is qua kosten en wie die gaat dragen , ondertussen de l/l WP en zonnepanelen zijn al voldoende prijzig .
Sorry, maar jouw verhaaltje klopt niet helemaal.

Bij wijziging van 1 naar 3 fasen moet ook de meter vernieuwd worden.
Daarbij kun je kiezen voor 3*25A, wat hetzelfde vastrecht heeft als 1*35A. Voor een all-electric woonhuis met laadpaal voor de auto in de tuin, is 3*25A in de meeste gevallen voldoende. In elk geval wanneer je laadpaal aan load-balancing doet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:34
Gurbe de n00b schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:14:
[...]

Er zijn een aantal energieleveranciers die per uur prijzen hebben. Zo laad ik mijn Tesla in de nacht op, in de tijdsvakken wanneer het de prijs het laagste is.
https://www.easyenergy.com doet hetzelfde, ik moet nog een keer kijken hoe ik die uurtarieven in Domoticz oid ingeladen krijg, dan kan je pas echt gaan sturen met je grootverbruikers. Anders vrees ik dat je niet heel veel gaat besparen.

Ontopic: De netbeheerders zijn werkelijk de enige "bedrijven" die lopen gaan piepen wanneer de vraag naar hun product stijgt. 8)7 Cross-post uit het van-het-gas-af topic:
Kijk maar eens in de jaarverslagen 2019 van bijv. Alliander en Enexis. Dan valt het dus allemaal wel mee. Leuk dat ze 19 miljard in 10 jaar investeren, maar dat is wel op een omzet van het dubbele. Netbeheerders worden nou eenmaal betaald om in infra te investeren, dat is je core business >:)
Een ebitda van 185 miljoen op 738 miljoen omzet in 1H2019 voor Enexis en een ebitda van 379 miljoen op een omzet van 1930 miljoen over heel 2019 voor Alliander zijn iig zéér gezonde marges waar ze in vrijwel iedere sector, zelfs Pharma, Tech en Defense alleen maar van kunnen dromen.

[ Voor 45% gewijzigd door RonJ op 21-02-2020 16:13 ]

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
ronjansen87 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:02:
https://www.easyenergy.com doet hetzelfde, ik moet nog een keer kijken hoe ik die uurtarieven in Domoticz oid ingeladen krijg, dan kan je pas echt gaan sturen met je grootverbruikers. Hoe doe jij dat met je Tesla? Anders vrees ik dat je niet heel veel gaat besparen.
Met een cronjob haal ik de data op van Zero-energy, en die upsert ik dan in Postgres: https://github.com/Fokko/...s/blob/master/apx/poll.py Elke dag om 1300 krijg je dat prijzen van de volgende dag. Dan draai ik het eerdergenoemde script om een planning te maken, en eventueel het laden in- of uit te schakelen. Het enige probleem dat ik nog heb, is dat ik via de Tesla API niet kan uitlezen aan welke laadpaal ik zit. Want eigenlijk wil ik dit alleen doen als hij voor de deur staat.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Laatst online: 12-09 20:47
@Ivow85 het is wel is de afgelopen paar jaar met ruim 90 euro duurder geworden , dus die meter wissel zat er toen ook al bij in , hoe de prijzen in de toekomst eruit gaan zien weet ik ook nog niet .

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:34
Gurbe de n00b schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:05:
[...]

Met een cronjob haal ik de data op van Zero-energy, en die upsert ik dan in Postgres: https://github.com/Fokko/...s/blob/master/apx/poll.py Elke dag om 1300 krijg je dat prijzen van de volgende dag. Dan draai ik het eerdergenoemde script om een planning te maken, en eventueel het laden in- of uit te schakelen. Het enige probleem dat ik nog heb, is dat ik via de Tesla API niet kan uitlezen aan welke laadpaal ik zit. Want eigenlijk wil ik dit alleen doen als hij voor de deur staat.
Je zou het via je presence thuis kunnen doen? Als dat niet wenselijk is, je kan de GPS locatie ook ophalen via de API: https://www.teslaapi.io/vehicles/state-and-settings >> https://owner-api.teslamotors.com
/api/1/vehicles/:id/vehicle_data dan krijg je lat en lon terug. Strip er dan 1-2 decimalen af voor een soort geofence.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:29
De stemming zit er weer lekker in op vrijdag, Ronald Plasterk die EV rijders asocialen noemt en tegelijkertijd Urgenda afserveert...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:57:
[...]

Nee, het is een enorm vervelende manier om je punt te maken.

[...]

Again; enorm vervelende manier om je punt te maken.
Dit heeft niks met brainfart te maken, nogmaals, het is bewezen werkende technologie.

[...]

Precies mijn punt dus...

[...]

Dat het nú voor NL nog niet aan de orde is, maakt het niet ineens 'een onzinnige oplossing vanaf de zijlijn'.
Ik heb het nieteens zelf bedacht, maar degenen die dit wel bedacht hebben zullen je mening op prijs stellen ;w
Ik denk dat je even over de teleurstelling heen moet stappen en objectief moet kijken naar twee termen waartegen ik ageer. Waterstof en groene stroom overschotten.

Waar is het een bewezen techniek en wordt het al overal ingezet om met groene stroom overschotten waterstof op te wekken. Om zodoende een positieve energie/financiële balans te krijgen.

De stuwmeren werken volgens het principe dat er goedkope stroom is op de spot markt. Merk daarbij op dat goedkope stroom geen groene stroom hoeft te zijn.

Misschien moet je dan in vervolg wat meer nadenken over andermans ideeën dan klakkeloos iets kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Box 3 is voor de meeste Nederlanders niet weggelegd.
En door inflatie kan je voor je geld inderdaad minder kopen over 12,5 jaar. Maar met de komende wijzigingen krijg je ook steeds minder voor je opgewekte energie waardoor de tvt alleen maar langer wordt en je rendement lager.
Ik heb in de bankwereld gewerkt. Jij wil niet weten hoeveel poen er is en hoeveel er gewoon moeten aftikken in Box3. Dat waren mijn klanten. Oftewel er is ook genoeg geld om aan de warmtepompen en zonnepanelen te gaan. En dat levert genoeg op. Hier een voorschot van €95,- per maand met een fors huis en 4 personen. En over 2 weken nog lager als ik mijn huis ga verwarmen met een L/L warmtepomp. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

[...]

Dat is zeker interessant!

Er is heel veel research gestoken in accu's, en accu's zijn nu 100 maal beter dan in de vorige eeuw, toch blijft het behelpen, een auto die je moet opladen. Zo relaxed als je met een benzine- of dieselauto naar Spanje rijdt gaat je met een EV met accu's niet lukken.

Pas als er net zoveel research in waterstof zit kun je met zekerheid zeggen hoe geschikt het is voor een auto. Er zijn nog duizenden alternatieven voor platina te testen als katalysator. Om maar eens iets te noemen.

Op dit moment heb je een punt, H2 is beter voor een iets meer centraal gebruik. Maar ik zie H2 ook als alternatief voor accu's in auto's, want de huidige techniek volstaat voor geen meter als meer dan 10% van de bevolking elektrisch gaat rijden.
Waterstof zal altijd veel verliezen blijven hebben (teveel omzettingen en beperkingen voor wat betreft de waterstof zelf), het bestaat ook al heel lang dus research gaat niet heel veel toevoegen op korte termijn. Voor personenauto's is het echt veel te duur in gebruik. Voor vrachtverkeer, scheepvaart en in de toekomst luchtverkeer zal het wellicht bruikbaar zijn als goed alternatief.

Er is één partij die heel veel belang heeft bij het massaal overgaan op waterstof, de fossiele industrie, die zien het wel zitten om een mooi nieuw verdienmodel op te zetten met een ingewikkelde en kostbare infrastructuur. Terwijl we al een hele mooie infrastructuur hebben, de elektraleidingen.
Slim laden zal wel noodzaak zijn, we moeten niet met zijn allen 's avonds thuiskomen en full power onze EV's gaan opladen. Nee dat kan niet. Maar met variabele tarieven en decentrale verdeling is veel te sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door psy op 21-02-2020 16:50 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Misterpc schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:48:
Hier Enexis gebied, vorig jaar van 1 x 35 naar 3x25 gegaan, er lag maar 1 fase naar het huis en dus moest er 8 meter gegraven worden, nieuwe kabel aan de straatkabel lassen, 6 meter kabel binnen in het huis aanleggen en gaten boren, geheel nieuw meterbord en 3 fase meter plaatsen. 2 man dagje gewerkt en kosten €250,00, daar worden ze niet rijk van, wel van de 70 jaar hiervoor dat ze vastrecht hebben ontvangen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:33

BeaM-R

Powerrrrr

Die tarieven zijn bepaald aan de hand van gemiddelden. Bij de een zal het 10 minuten werk zijn maar ik heb ook wel eens een projectje gehad dat het vervangen van een electra huisaansluiting 50.000 kostte.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:04
Ik doelde op dit soort berichtgeving: https://www.hln.be/nieuws...grootgebruikers~a097511e/
Stond gisteren ergens ook zo'n bericht over het overschot aan stroom uit windmolens, veroorzaakt door "storm Dennis", de prijs van opgewekte energie is toen tijdelijk (uurtje of 2) zelfs negatief geweest.
https://energeia.nl/energ...s-twee-uur-lang-onder-nul
*knip*
Defector schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:37:
[...]

[...]

Heb je meer een probleem met mijn manier van posten of komt het stiekem omdat het geweldige idee waar je 5 minuten over nagedacht hebt toch niet zo geweldig is.

We zijn een gemodereerd forum, dus als je vind dat iemand slecht communiceert, notificeer dan de mods met een topic report, maar ga niet zelf de meta-discussie aan, dat loopt vaak uit de hand.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 22-02-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ernemmer schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:21:
Maar dan hebben de zonnepaneel bezitters een lager tarief terwijl ook zij het netwerk zwaar belasten.
Misschien eens kijken naar waterstof, dat netwerk is al bijna klaar.
Dat kan je ook belasten. Dat zonnepanneelgebruikers ook belasting betalen voor de stroom die ze leveren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

newtastyland schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:16:
Vandaag in het AD: Energienota hoger door warmtepomp en laadpaal

De geschatte kosten bedragen bijna 2500 miljoen euro (Enexis investeert dit jaar 878 miljoen euro, Liander 882 miljoen euro en Stedin 669 miljoen euro)

En dat voor 100.000 volledig elektrische autos en 220.000 woningen met een warmte pomp (huidige situatie).

Vraag is wie dat gaat betalen?
1 - lease rijder door mrb of andere belasting. Lijkt me fair, ze gebruiken wegen ten slotte ook
2 - alle consumenten door hogere tarieven (kWh en/of vastrecht)
3 - of alternatieve vorm van door belasten (aan de burger)?

Grootste gedeelte van de elektrische rijders zijn lease rijders, dus optie 1 zou het eerlijkst zijn...?
Ho wacht even, ben je van het padje af. Ik ben lease rijder, erger me iedere dag aan die electrische (lease) rijders met hun slakkengang op de linker baan omdat ze ander thuis of werk niet halen en dan moet ik meebetalen omdat ik lease rijder ben, echt dat zou even een mooie zijn. Daarnaast ook meebetalen voor warmte pompen van anderen terwijl ik geen mogelijkheid heb om er zelf een te plaatsen terwijl er wijken vol staan met pellet kachels die op mijn longen slaan met hun luchtverontreiniging.

Al die zogenaamde milieu terroristen moeten eens ophouden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Marzman schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:37:
[...]

Dat kan je ook belasten. Dat zonnepanneelgebruikers ook belasting betalen voor de stroom die ze leveren.
Dat gaat vanzelf met het aflopen van de salderingsregeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wim-Bart schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:56:
[...]

Ho wacht even, ben je van het padje af. Ik ben lease rijder, erger me iedere dag aan die electrische (lease) rijders met hun slakkengang op de linker baan omdat ze ander thuis of werk niet halen en dan moet ik meebetalen omdat ik lease rijder ben, echt dat zou even een mooie zijn. Daarnaast ook meebetalen voor warmte pompen van anderen terwijl ik geen mogelijkheid heb om er zelf een te plaatsen terwijl er wijken vol staan met pellet kachels die op mijn longen slaan met hun luchtverontreiniging.

Al die zogenaamde milieu terroristen moeten eens ophouden.
Ben ik blij dat weggebruikers zoals jij binnenkort gewoon lekker 100 mogen gaan rijden. Ik erger me gruwelijk aan mensen zoals jij die ondanks dat de weg vol is maar blijven proberen de 130 aan te tikken. En nee ik stem geen Groen Links, denk wel na over de toekomst van mijn kinderen, ben blij met 100 km, gedraag me op de weg en pas me gewoon aan aan de rest. Zou je ook eens moeten proberen. Wordt je lekker rustig van. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:05:
[...]

Ben ik blij dat weggebruikers zoals jij binnenkort gewoon lekker 100 mogen gaan rijden.
Tesla's rijden nu ook al 100 :P

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Slasher schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:09:
[...]

Tesla's rijden nu ook al 100 :P
Mjah, nadat ze hem er op een onmogelijk moment tussen hebben gegooid, ‘want ik ben snel dus het past wel’....

Hoe vaak ik niet in de ankers moet voor die klote dingen is niet meer bij te houden :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
President schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:51:
De grootste grap vind ik toch altijd hoe de overheid vertelt hoeveel beter het wordt en hoeveel iedereen meer gaat verdienen en overhouden, maar dan komt er toch steeds weer slecht nieuws op slecht nieuws... Waarbij de politiek dan steeds weer verbaasd reageert...
Het is puur theater, en de politiek doet het al zo lang als ik me kan herinneren: zeggen dat het volgend jaar beter wordt, alvast met de eer strijken voordat er iets gebeurt, en als puntje bij paaltje komt hoor je ze niet meer als blijkt dat alles toch duurder wordt.
Nog veel erger is dat het overgrote deel van energie- en transportkosten bestaat uit belasting. De overheid is nu met subsidies bezig mensen te overtuigen over te stappen op iets duurders. Of het nou om zonnepanelen of elektrische auto's gaat: de kostprijs is hoger dan de conventionele opties. Door subsidies lijkt dat anders, maar uiteindelijk zal de overheid toch dezelfde (of waarschijnlijk hogere) belastinginkomsten willen hebben. Uiteindelijk heb je dan zowel een systeem met duurdere kostprijs, als de torenhoge belastingen waarmee Nederland tot de wereldtop behoort.
Dat is ook de reden waarom je energierekening jaarlijks stijgt, ook als je jaarlijks minder verbruikt.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:51:
Je lease-auto privé rijden is een keuze. Doe je dat niet, dan betaal je om precies te zijn 0.
Daarom snap ik ook niet waarom bij fiscale aanpassingen voor zakelijke lease de huidige gebruikers altijd voor 5 jaar op de oude voet door mogen gaan. Als je zelf een auto koopt krijg je wel met belastingveranderingen te maken, waarom zou de leaserijder dat dan niet hoeven?
Ik ben overigens wel heel benieuwd wat er met de waarde van EV's gaat gebeuren over een jaartje of 4, als de markt totaal overspoeld gaat worden met tweedehands EV's uit de lease.
Gewoon, net als de PHEV en ecodiesels: de export in! Gek genoeg wil de politiek dat nu voorkomen, terwijl het voor het mondiale klimaat natuurlijk helemaal niet uitmaakt waar op aarde die (zuinige?) auto rondrijdt.
Die hele hype van elektrische auto's gaat compleet voorbij aan de miljoenen mensen die een auto met een dagwaarde van 500 tot 3000 euro rijden.

Wat energiebedrijven betreft vrees ik de overgang naar aanbodgestuurd i.p.v. vraaggestuurd veel meer. Want dat zal uiteindelijk zijn waar het op neerkomt met slimme meters en fluctuerende opwekking.
Zo relaxed als je met een benzine- of dieselauto naar Spanje rijdt gaat je met een EV met accu's niet lukken.
Sterker nog: ik zou graag zien dat fossiele auto's wat meer adverteren met tankinhoud: i.p.v. het aantal kWh op de achterkant te zetten kan daar dan het aantal liter staan. Uiteindelijk blijft het toch gewoon een verlengstuk, maar de steeds kleinere cilinderinhoud achterop zetten staat niet stoer meer, dus gaat het nu om een hoog getal. Volvo en Audi hebben zelfs hun eigen eenheid verzonnen om maar iets achterop te kunnen zetten.
Doordat de range niet wordt geadverteerd zit daar bij fossiele auto's geen concurrentie in. Het lijkt me heerlijk om een 200 liter tank te hebben: ideaal om wat verder om te rijden naar een plaats met minder hoge brandstofbelasting, en ideaal om niet elk moment aan de pomp te staan.

Nu het toch over elektrisch rijden gaat moet me iets van het hart: het valt me op dat Tesla's de meest smerige auto's zijn die er rondrijden! Niemand koopt een auto van 80k om hem vervolgens niet te wassen, dus vrijwel alle ongewassen nieuwe auto's moeten leaseauto's zijn. Maar Tesla's spannen de kroon, ze zijn vrijwel allemaal pikzwart aan de achterkant. Ik kan me alleen bedenken dat dat komt door de lage bijtelling: mensen kiezen die auto alleen om zo weinig mogelijk te betalen, en willen er verder totaal geen kosten of werk aan hebben.
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:12:
Hoe vaak ik niet in de ankers moet voor die klote dingen is niet meer bij te houden :X
Ik had er vorige maand eentje op mijn trekhaak. Ik stond stil, de weg liep iets naar beneden, en hij was even iets achter zich aan het pakken. Beter zo dan andersom: Tesla deuken zijn duur, mijn trekhaak mogen ze gratis tegenaan rijden.
Hoe slimmer de auto, hoe dommer de bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:12:
[...]

Mjah, nadat ze hem er op een onmogelijk moment tussen hebben gegooid, ‘want ik ben snel dus het past wel’....

Straks niet meer jongen. Zalig allemaal in een beter doorstromende flow van 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:14:
[...]

Straks niet meer jongen. Zalig allemaal in een beter doorstromende flow van 100.
Ja das dus het punt. Het gaat meestal mis bij invoegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:14:
Je hebt het over de fiscale adviessnelheid?
Denk je werkelijk dat veel mensen zich daaraan gaan houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Haha, ik denk dat er maar heel weinig 100 gaan rijden hoor, het wordt echt een zootje de eerste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:10
RemcoDelft schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:13:
[...]

Het is puur theater, en de politiek doet het al zo lang als ik me kan herinneren: zeggen dat het volgend jaar beter wordt, alvast met de eer strijken voordat er iets gebeurt, en als puntje bij paaltje komt hoor je ze niet meer als blijkt dat alles toch duurder wordt.
Nog veel erger is dat het overgrote deel van energie- en transportkosten bestaat uit belasting. De overheid is nu met subsidies bezig mensen te overtuigen over te stappen op iets duurders. Of het nou om zonnepanelen of elektrische auto's gaat: de kostprijs is hoger dan de conventionele opties. Door subsidies lijkt dat anders, maar uiteindelijk zal de overheid toch dezelfde (of waarschijnlijk hogere) belastinginkomsten willen hebben. Uiteindelijk heb je dan zowel een systeem met duurdere kostprijs, als de torenhoge belastingen waarmee Nederland tot de wereldtop behoort.
Dat is ook de reden waarom je energierekening jaarlijks stijgt, ook als je jaarlijks minder verbruikt.
Juist, maar ik verbaas mij er over dat de politici het toch elk jaar weer durven te beweren en dat het allemaal maar wordt geaccepteerd. Dat de gemiddelde Nederlander hier niet bij stil staat omdat ze zich niet goed laten informeren snap ik, maar ik begrijp niet hoe de media dan toch altijd weer dergelijke positieve politieke uitspraken groot in het nieuws brengen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Ernemmer schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:16:
Haha, ik denk dat er maar heel weinig 100 gaan rijden hoor, het wordt echt een zootje de eerste tijd.
Het wordt gewoon net zo als op de A1 nu: de gemiddelde snelheid ligt rond 110/120 met een speciale GroenLinks rijstrook aan de rechterkant... :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:15:
[...]

Je hebt het over de fiscale adviessnelheid?
Denk je werkelijk dat veel mensen zich daaraan gaan houden...
Ik wel. Ik zit al ruim 30 jaar op de weg en een groot gedeelte in de buitendienst. Nog nooit 1 boete voor te hard rijden. Daar koop ik nu dan maar weer een warmtepomp voor. En wellicht binnenkort een warmtepomp boiler en dan zijn we weer ontopic. 8) Hard rijden is zo onzinnig op alle facetten behalve voor de lol op een circuit wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:18:
[...]

Het wordt gewoon net zo als op de A1 nu: de gemiddelde snelheid ligt rond 110/120 met een speciale GroenLinks rijstrook aan de rechterkant... :P
Op 2 baans lekker vrachtwagens inhalen met 95 en mensen er achter die 115 willen, ik kan niet wachten op alle extra files die er komen door ongelukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:19:
Hard rijden is zo onzinnig op alle facetten behalve voor de lol op een circuit wellicht.
Als het daadwerkelijk om de uitstoot zou gaan, waarom gaat de snelheidsverlaging dan alleen overdag gelden? Of beter nog: waarom niet gewoon verlagen naar 80? of 60? Of nog beter: gebruik alle voertuigbelastingen voor het aanleggen van wegen (i.p.v. de huidige iets van 25%), want als er iets onzinnige uitstoot geeft, is het wel de miljoenen auto's die dagelijks in de file staan.

Nu we toch even Tesla's aan het bashen zijn: ik stel voor de verkeersboetes voor elektrische voertuigen te verdubbelen! Die dingen worden gesubsidieerd en hebben een voorbeeldfunctie, dat mogen ze ook in het verkeer laten zien.

[ Voor 16% gewijzigd door RemcoDelft op 21-02-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:22:
[...]

Als het daadwerkelijk om de uitstoot zou gaan, waarom gaat de snelheidsverlaging dan alleen overdag gelden?
Om onze VVD vrienden in het kabinet nog iets te geven. Geweldig hoe die partij op zijn bek ging na overal 130 te hebben ingevoerd. Absurd hier bijvoorbeeld op de A58. 2 baans en je mag al blij zijn dat je 100 haalt. En maar duwen jongens op links want ik wil en mag 130. Ja, maar het kan niet. Maar ik rest my case. Happy driving!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:19:
Ik wel. Ik zit al ruim 30 jaar op de weg en een groot gedeelte in de buitendienst. Nog nooit 1 boete voor te hard rijden.
Ik ook al jaren niet: FlitsMeister... 8)

Maar zolang iedereen die 100 wil rijden netjes op de rechterbaan blijft zitten we elkaar niet in de weg. Leven en laten leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

*knip* Zodra je mede-Tweakers een nekschot toewenst verlies je ieder recht op meediscussiëren.

[ Voor 92% gewijzigd door F_J_K op 21-02-2020 19:58 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:27:
[...]

Ik ook al jaren niet: FlitsMeister... 8)

Maar zolang iedereen die 100 wil rijden netjes op de rechterbaan blijft zitten we elkaar niet in de weg. Leven en laten leven.
30 jaar geleden waren er geen apps. ;) Gewoon je aan de snelheid houden. Is niet zo moeilijk en rijdt zoooooooooooo relaxt.

@Wim-Bart Mijn V60 kan over de 200 hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Och... 20 jaar op de weg, miljoen kms gedraaid, drie keer een bekeuring. Voor een hand vol kilometer te hard.

En dat terwijl ik vrijwel altijd met het snellere verkeer meerijd.

Te hard? Jazeker, vrijwel altijd. Asociaal of onveilig? Nooit.

Maar wellicht inmiddels wat off topic...
Om het weer een beetje terug te brengen. Die nutteloze subsidies voor EV's vind ik al tijden onzinnig. Blij dat ze er vanaf stappen.

Vijf jaar korting voor de bühne, alleen maar asocialen in die apparaten en na vijf jaar met trein ladingen tegelijk het land uit.

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2020 19:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wim-Bart schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:28:
Wanneer mijn auto 130 rijd dan is hij zuiniger dan op 100.
Wat voor auto is dat? Gezien de exponentiele toename van de luchtweerstand lijkt me dat erg onwaarschijnlijk.
Ik rijd het zuinigst zo rond de 60 in de hoogste versnelling. Ik heb het nooit getest, maar ik zou dan zeker 24 uur kunnen rijden op een tank :+ Als ik 3 keer zo hard rijd, verbruikt-ie per km 3 keer zo veel (dus per uur 9 keer zo veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:36:
Och... 20 jaar op de weg, miljoen kms gedraaid, drie keer een bekeuring. Voor een hand vol kilometer te hard.
Je lult uit je nek. Of had je toen je 16 en een half was al een rijbewijs?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Terug naar de netbeheer discussie: ze weten het al heel lang en doen al net zo lang te weinig. Als je namelijk een prangend probleem hebt kun je aankloppen bij de overheid, die er ongetwijfeld klakkeloos in gaat stinken en meebetalen. Netbeheerders hadden dit eerder op kunnen pakken maar van wat ik er van begrijp wacht men bewust op Den Haag.

Overigens is dat 100km/u rijden uiteraard een debiele excel exercitie. Daarbij beweren de voorstanders dat je toch al niet harder kunt (dus levert het niets op) en geen tijd extra reistijd kost. Tenslotte doen we niets aan het grootste probleem qua uitstoot: files.

Was van de week in het land van de vrijheid en zag daar om 3:30 ‘s nachts (Jetlag ftw) een file staan in de stad van stationair draaiende SUV’s ed. De ultieme compacte stadsauto blijkt een 7 persoons SUV met V8 te zijn :+ Ik heb een warmtepomp, PV en een EV maar heb niet de illusie dat het ook maar iets uit maakt als je dat weer even zelf mag aanschouwen. Wel hoop ik hier en daar iemand te motiveren het ook te doen. En ja ik ging met een vliegtuig, want Elon z’n hyperloop is nog niet in gebruik.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:45:
Was van de week in het land van de vrijheid en zag daar om 3:30 ‘s nachts (Jetlag ftw) een file staan in de stad van stationair draaiende SUV’s ed. De ultieme compacte stadsauto blijkt een 7 persoons SUV met V8 te zijn :+
En daarom is het ook waanzin dat de overheid met belastingvoordeel Amerikaanse Tesla's naar Nederland haalt. Eigenlijk is het grofweg een miljard euro staatssteun voor Tesla geweest!
Het gevolg is dat we hier on-Nederlandse loeizware auto's tot SUV's van 2500 kg hebben rondrijden, terwijl ze in de VS met hun pickups en andere gigantische auto's rijden.
Als het werkelijk om het klimaat zou gaan, zou het veel beter zijn om die Amerikanen in hun zelfgemaakte elektrische auto's te laten rijden, terwijl wij doorgaan met redelijk kleine efficiente brandstofauto's.
Maar het gaat niet om het klimaat, het is pure aflatenhandel om op papier minder uit te stoten. Geimporteerd hout verbranden telt niet mee, als ik over de grens tank en dat hier oprijd telt dat ook niet mee, maar als we "groene" stroom importeren uit een Frans stuwmeer wat ze 's nachts volpompen met kernenergie telt dat wel mee voor onze uitstootvermindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:42:
[...]

Je lult uit je nek. Of had je toen je 16 en een half was al een rijbewijs?
Goed, 18,5 jaar... Ook goed... Does it make a difference?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Geen idee. Maar gezien jouw manier van discussieren vond ik hem wel passen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
@RemcoDelft heb maar een handvol Tesla’s gezien daar.

Snap je punt, al zit je wel met stikstof uitstoot ed. Daar heb je wel lokaal last van. Maargoed, als je dat soort bizar grote autos vervangt door kleinere EV’s is het netto effect groter. Zeker als je uitstoot door transport hierheen mee rekent.

Aan de andere kant: als ergens een EV laadinfra kan werken dan is het hier. Laten wij weer eens een gidsland zijn en laten zien dat het wel kan. Ik ben daar wel voor. Zelfs als het ons netto niets oplevert. In veel andere landen zien de inwoners er helemaal geen heil in, wellicht als we ze laten zien dat het prima kan?

Blijkbaar moeten de netbeheerders nu aan de bak, prima. Combi van WP, EV, PV en windmolens zetten het net toch op z’n kop. Laat ons maar heel goed worden in dat kunnen fixxen. Velen zullen die kennis graag inkopen. Deltawerk effect?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gewoon minder gaan rijden, heel simpel. Bv mijn zusje woont in het midden van het land en werkt in het westen. Terwijl dezelfde baan ook in het midden van het land is, op fietsafstand van haar huisje.. Dan is meteen het fileprobleem verholpen.

Er zijn beroepen waarbij dit lastiger is (consultants, directie leden, specifieke beroepen oa) maar het gros van de file rijders kan prima op fietsafstand werken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2020 20:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:58:
Snap je punt, al zit je wel met stikstof uitstoot ed. Daar heb je wel lokaal last van.
Die hele stikstofuitstoot komt juist over als een kunstmatig probleem, waarbij vrijwel niemand zich afvraagt waarom dit erg zou zijn. Eigenlijk komt het gewoon neer op kunstmest, en natuurbeschermers (hint: natuur heeft geen beheerders nodig, of zoals een prof. ecologie ooit zei: dat zijn geen bossen, dat zijn akkers) willen perse dat ene plantje wat alleen op schrale grond kan groeien. Dat is hun broodwinning, dus dat moet gebeuren.
Het is ook extra typisch dat stikstof "opeens" een probleem is, nadat lange tijd vrijwel alleen CO2 aandacht kreeg, en zwaarvervuilende houtstook zelfs werd/wordt gesubsidieerd "voor het milieu".

Ik durf de stelling wel aan dat stikstofuitstoot alleen maar zorgt voor beter groeiende plantjes. De keuze welk plantje dat moet zijn vind ik de enorme ophef hieromheen niet waard.

Ik snap dat de stikstofophef door een gerechtelijke uitspraak komt, maar dan vraag ik me af waarom datzelfde niet voor vele andere wetten wordt gedaan. De overheid verzint namelijk heel veel andere wetten die ze niet naleven. Denk aan het naleven van de AVG door de Belastingdienst bijvoorbeeld. Het zou feest zijn als ze die tent kunnen sluiten tot ze de wet naleven.

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 21-02-2020 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:01
newtastyland schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:16:
Vandaag in het AD: Energienota hoger door warmtepomp en laadpaal

De geschatte kosten bedragen bijna 2500 miljoen euro (Enexis investeert dit jaar 878 miljoen euro, Liander 882 miljoen euro en Stedin 669 miljoen euro)

En dat voor 100.000 volledig elektrische autos en 220.000 woningen met een warmte pomp (huidige situatie).

Vraag is wie dat gaat betalen?
1 - lease rijder door mrb of andere belasting. Lijkt me fair, ze gebruiken wegen ten slotte ook
2 - alle consumenten door hogere tarieven (kWh en/of vastrecht)
3 - of alternatieve vorm van door belasten (aan de burger)?

Grootste gedeelte van de elektrische rijders zijn lease rijders, dus optie 1 zou het eerlijkst zijn...?
Hoe verhoudt zich dit tot de investeringen die in olie en gaswinning (moeten) worden gedaan? (Ik weet het oprecht niet, maar het AD artikel lijkt mij vooral een clickbait voor anti klimaat mensen te zijn)

https://www.nu.nl/klimaat...falend-klimaatbeleid.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
@RemcoDelft het zit hem niet zozeer in de plantjes, maar in de insecten die leven van die plantjes. En ja, insecten zijn best wel belangrijk voor de natuur.... En ook voor de gezondheid en ook de bestuiving van gewassen etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Volgens mij zijn al die extra Tesla's het probleem niet, maar alle datawarehouses. Die profiteren flink van de infrastructuur van ons energienet maar dragen er bijna niks direct aan bij. Laat ze daar de investeringen van komen, dan de huishoudens met alleen een elektrische auto en een warmtepomp.

Het aandeel energieverbruik huishoudens is op dit moment maar 13% van het totaal energienetverbruik.

https://www.clo.nl/indica...nergieverbruik-per-sector

[ Voor 22% gewijzigd door CyberMania op 21-02-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Waah schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:07:
@RemcoDelft het zit hem niet zozeer in de plantjes, maar in de insecten die leven van die plantjes. En ja, insecten zijn best wel belangrijk voor de natuur.... En ook voor de gezondheid en ook de bestuiving van gewassen etc
Ik heb inderdaad ook papers gelezen waarin wetenschappers trots vertelden over het herintroduceren van nieuwe muggensoorten in nieuw aangelegde moerasgebieden in Nederland. Dit is een hele dure gesubsidieerde hobby van enkelen.
Veel mensen denken dat ze natuur zien als ze een weiland zien, of als er een hek omheen staat met een bord "natuurgebied"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
Dus omdat jij één zo'n paper hebt gezien , is al het natuurbehoud onzin? Klinkt meer als dit beter in je straatje past, en je zo je gedrag niet hoeft aan te passen. Want stel je voor dat je ook maar íéts moet inleveren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 12:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn, door een topic merge, wat berichten bijgekomen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:30
Wie het gaat betalen is een politieke keuze. Moeten de netbeheerders het geld bij hun klanten gaan halen of wordt het uit algemene middelen betaald?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het lezen van dit topic vroeg ik me eigenlijk af wat voor een soort manieren er dus zijn voor de opslag van energie:
Accu's
Waterstof
Stuwmeren/vloeistoffen;hoogte-energie
Vliegwiel?
??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Joris748 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:14:
Wie het gaat betalen is een politieke keuze. Moeten de netbeheerders het geld bij hun klanten gaan halen of wordt het uit algemene middelen betaald?
En dan komt het niet uit onze portemonnee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:29

BlueTooth76

Let the sun shine!

Caayn schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:29:
Zou het niet een optie zijn om de prijs voor een 3 fase aansluiting te verhogen? Als het goed is betaal je op dit moment evenveel voor 1 fase als voor 3 fase, terwijl de laatste veel meer capaciteit heeft en dus ook meer druk op het netwerk kan geven.

[...]
Alle pijlen staan nu toch niet op de leaserijder? Er worden verschillende oorzaken genoemd in het artikel, waaronder de elektrische auto.
Als je 2 gelijke huishoudens hebt, heb je met 3-fase juist een betere verdeling en een lagere belasting per fase.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
hoevenpe schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:21:
[...]

En dan komt het niet uit onze portemonnee?
Dan kun je wel een drastische verhoging van de netwerkkosten voorkomen.

Via de algemene middelen kun je het benodigde geld bij specifieke groepen halen, bijvoorbeeld bij grote industriële gasverbruikers. Of bijvoorbeeld via het belasten van CO2-uitstoot.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 21-02-2020 21:38 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Nielson schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:49:
[...]
Welk voordeel zie je dan precies voor H2? Het zijn beide slechts energiedragers waarbij waterstof misschien wat sneller laadt bij laadstations terwijl accu's juist weer eenvoudiger thuis op te laden zijn.
Bij "gewoon" tanken gooi je binnen 5 minuten je tank vol en kun je vervolgens tussen de 600 en 1500 km rijden (ik heb een diesel met 75 liter tank gehad).

Bij een EV staat hij een nacht te laden, en vervolgens kun je 250 km rijden.

H2 tanken lijkt wat meer op :"gewoon" (LPG) tanken. Dat lijkt me een zeer groot voordeel!

Ik heb met een klassieke verbrandingsmotor echt 0,0 behoefte om deze thuis op m'n oprit vol te tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

RemcoDelft schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:38:
[...]

Wat voor auto is dat? Gezien de exponentiele toename van de luchtweerstand lijkt me dat erg onwaarschijnlijk.
Ik rijd het zuinigst zo rond de 60 in de hoogste versnelling. Ik heb het nooit getest, maar ik zou dan zeker 24 uur kunnen rijden op een tank :+ Als ik 3 keer zo hard rijd, verbruikt-ie per km 3 keer zo veel (dus per uur 9 keer zo veel).
Een Mercedes A-180 op benzine, met 100KM/u rij ik zo een beetje 4,2 l/100KM bij 130 zit ik op de 3,8L/100KM. Gemeten over midden NL naar Parijs en weer terug. De Seat op benzine van mijn zwager moest met zijn 55 liter tanken, waar ik met mijn 40 liter nog over had toen we bij Eurodisney waren. Ook even wat zaken opgeschreven en later in Duitsland een hertest gedaan en daar kan ik met constante snelheid zelfs 3,7L/100km halen bij 130KM/u (op GPS snelheid).

Het kan ook aan mijn rijstijl liggen, want met mijn Focus 2004 1.9 tdci station haalde ik op Diesel Utrecht - Budapest + 100KM op 1 tank (1550KM/55l) waar ik in Duitsland 160 reed (mocht iet harder van de vrouw).

[ Voor 10% gewijzigd door Wim-Bart op 21-02-2020 22:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dus.
De wereld verandert.
Welke kant moet die verandering op gestuurd worden?
Meer afhankelijkheid van het Midden-Oosten?
De groei van COPD/astma voortzetten?
Aankloppen bij Rusland en stikstofbijmengfabrieken bouwen?
Of is het pad dat de overheid en netbeheerders hier uitstippelen eigenlijk wel een prima idee en de goedkoopste optie?

Het ergste van de waterstofeconomie is dat hij nog kan werken ook. Het zijn dan wel de mensen die het minst bijdragen die er het meest aan verdienen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:21:
Maar dan hebben de zonnepaneel bezitters een lager tarief terwijl ook zij het netwerk zwaar belasten.
Misschien eens kijken naar waterstof, dat netwerk is al bijna klaar.
Waarschijnlijk is eerste wat ze gaan doen is ook transport kosten rekenen voor het terug leveren van energie ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:44
ikweethetbeter schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 22:00:
[...]

Bij "gewoon" tanken gooi je binnen 5 minuten je tank vol en kun je vervolgens tussen de 600 en 1500 km rijden (ik heb een diesel met 75 liter tank gehad).

Bij een EV staat hij een nacht te laden, en vervolgens kun je 250 km rijden.

H2 tanken lijkt wat meer op :"gewoon" (LPG) tanken. Dat lijkt me een zeer groot voordeel!

Ik heb met een klassieke verbrandingsmotor echt 0,0 behoefte om deze thuis op m'n oprit vol te tanken.
Prachtig dat waterstof. Maar hoe ga je dat massaal op schone wijze produceren en opslaan?

En zelfs als waterstof een realistische oplossing zou zijn, dan nog is het efficiënter om die waterstof in een energiecentrale weer om te zetten in elektriciteit en die elektriciteit vervolgens te gebruiken voor een warmtepomp of accu-auto. Gewoon omdat dat efficiënter is dan allemaal afzonderlijke waterstof verbranders. Los nog van de veiligheidsaspecten.

Wat waterstof adepten ook vergeten, is dat waterstof niet geschikt is voor de huidige branders, gasslangen en veel knelkoppelingen. Ook oudere soldeerkoppelingen kunnen te poreus zijn voor de waterstof moleculen. Zomaar morgen een waterstof fabriek openen en waterstof het gasnet van een bepaalde wijk in pompen gaat hem niet worden. Je moet dan eerst het gasnet in de hele wijk controleren, inclusief elk stukje privé gasleiding in woningen. En waar nodig verbeteren. En overal de branders vernieuwen. En overal de gaskookplaat vervangen voor inductie, want koken op waterstof is nogal gevaarlijk, omdat een waterstof vlam zo goed als onzichtbaar is.

Tijdens die hele operatie is het gasnet in de betreffende wijk buiten gebruik. Je kan immers ook niet het risico lopen dat je nog aardgas stuurt naar de woningen waar de branders al vervangen zijn. En pas wanneer je echt 100% zeker weet dat de hele wijk waterstof ready is, kun je het nieuwe gas de wijk in pompen.

Los van de kosten is het dan veel praktischer om gewoon het gasnet voorlopig in werking te houden en het elektra net wijk voor wijk te verzwaren. En de bewoners vanaf start van dit plan nog maximaal 15 jaar gas levering beloven. En je krijgt een tamelijk geleidelijk verloop, waarbij niemand zonder energie komt te zitten. Behalve dan degene die denken dat na die 15 jaar overgangsfase de gaskraan toch nog open blijft staan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:00
Ivow85 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 07:39:
En overal de gaskookplaat vervangen voor inductie, want koken op waterstof is nogal gevaarlijk, omdat een waterstof vlam zo goed als onzichtbaar is.
Want je moet het zien branden? Bij elektrisch koken is het ook niet zichtbaar of een plaat heet is of niet..

Daarnaast is het gasnetwerk al een keer meer omgebouwd samen met alle aangesloten apparatuur. Ik zeg niet dat het ideaal is. Maar iedereen aan de warmtepomp is ook maar een te haastig genomen beslissing in Den Haag. Dat de kraan in Groningen dicht moet is iedereen het over eens. Maar er zijn (nog) alternatieve bronnen voor langere tijd. Scheelt wel een hoop bruinkoolcentrales voor het opwekken van alle elektrische energie voor warmtepompen in de winter als zonnepanelen bijna niks meer leveren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 22:00:
Hoeveel geld is je dat waard?
Dat is de grote vraag voor Shell en consorten. Op dit moment is het €10 per kg (~100km), dat is €0,10/km. Ik rijd liever op mijn eigen PV voor €0,07/kWh, wat zo'n €0,02/km is.
(Ik werk genoeg thuis om overdag te kunnen laden)

Als ik de discussies moet geloven zijn waterstofauto's een zekerheidje. Die gaan dadelijk als warme broodjes over de toonbank en waterstoftankstations schieten als paddestoelen uit de grond.
Een beetje als... een beetje als Tesla met de Model 3 had en de superchargers. :+

In 2030 gaat Hyundai jaarlijks 500.000 fuel cells maken voor FCEV.
Dat is waar Tesla nu is (of alweer voorbij is).
Toyota wil naar 1 miljoen FCEV's & BEV's samen in 2030
In 2030 worden alleen nog maar FCEV's, BEV's of vergelijkbaar verkocht in veel landen.
Zoals het er nu uitziet zullen in 2030 FCEV's misschien 2% van de markt hebben, in geschikte landen misschien 10%. BEV's pakken automatisch dan de rest = 90% van de markt.

Dus al die mensen die ontzettend pro-waterstof zijn hoeven maar 1 ding te doen: waterstofauto's te kopen. De rest van de wereld rijdt dan BEV's.
Persoonlijk vermoed ik dat de prijzen van BEV's tot 2030 zo hard gaan zakken dat in 2025 er niemand meer FCEV's wil hebben.
Als de solid state accu beschikbaar komt is het 'over en uit'.

En met de warmtepomp t.o.v. waterstofgas cv ketels zie je hetzelfde probleem. Er worden 75.000 of meer huizen per jaar gasloos gebouwd. Ondertussen gaan er ook een fors aantal mensen nog van het gas af.
Tegen de tijd dat het interessant zou kunnen worden zijn er zoveel huizen zonder gas dat het alleen maar duurder wordt voor de mensen met gas.
Bij de volgende recessie/crisis op de huizenmarkt verwacht ik nog meer prijsverschil tussen de 'nul op de meter'-woning en de niet gerenoveerde 'bagger'.
LordSinclair schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:15:
[...]

Daarnaast is het gasnetwerk al een meer omgebouwd samen met alle aangesloten apparatuur. Ik zeg niet dat het ideaal is. Maar iedereen aan de warmtepomp is ook maar een te haastig genomen beslissing in Den Haag.
Een beslissing is genomen! Haastig of niet.
LordSinclair schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:15:
Scheelt wel een hoop bruinkoolcentrales voor het opwekken van alle elektrische energie voor warmtepompen in de winter als zonnepanelen bijna niks meer leveren.
Raar argument. Je kunt waterstof/biogas/... ook gewoon de bruinkoolcentrale inpompen, elektra van maken en daar je WP op draaien.
Maar ik zou me niet zo druk maken om die bruinkoolcentrales. Duitsland is hard bezig om ze af te schakelen en produceert al heel veel groene stroom. Zodra die centrales afschakelen loopt Nederland mijlen ver achter.... dáár zou ik me druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:00
TheGhostInc schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:32:
Zodra die centrales afschakelen loopt Nederland mijlen ver achter.... dáár zou ik me druk over maken.
Het is maar hoe je het bekijkt. Aan de andere kant lopen we al mijlen ver voor. Ze zijn nu heel Duitsland aan het gas aan het aansluiten. Die fase zijn wij al lang voorbij. Wij moeten er juist weer vanaf.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:58
Joris748 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:37:
[...]

Dan kun je wel een drastische verhoging van de netwerkkosten voorkomen.

Via de algemene middelen kun je het benodigde geld bij specifieke groepen halen, bijvoorbeeld bij grote industriële gasverbruikers. Of bijvoorbeeld via het belasten van CO2-uitstoot.
En dan komt het gewoon weer bij de consument terecht, linksom of rechtsom de consument gaat betalen (want dat is de eindgebruiker).

Als producenten meer moeten betalen, dan gaan ze dat gewoon in de kostprijs verrekenen. Ook niets mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
De energietransitie gaat gewoon heel veel geld kosten, wat ik traditionele politici verwijt is dat ze daar vooraf niet eerlijk over zijn geweest. Kritische geluiden daarover werden op één hoop gegooid met klimaatontkenning.

Qua draagvlak en beeldvorming is men echt aan het kluzen, Baudet en Wilders kunnen nu roepen 'zie je wel' (ook al zijn we genoeg argumenten om het ondanks de hoge kosten alsnog te doen) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Wordt er eigenlijk niet vergeten dat er een hoop burgers niet eens van het gas af kunnen? Degene die bijv. in een sociale huurwoning zitten, waar je niet zomaar een warmtepomp of zonnepanelen kan installeren? En niet zomaar de elektrische installatie geschikt kan maken voor elektrisch koken?

Die zijn altijd de pineut bij tariefverhogingen maar profiteren totaal niet van de voordelen (zoals subsidies op groene oplossingen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
LordSinclair schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:35:
[...]

Het is maar hoe je het bekijkt. Aan de andere kant lopen we al mijlen ver voor. Ze zijn nu heel Duitsland aan het gas aan het aansluiten. Die fase zijn wij al lang voorbij. Wij moeten er juist weer vanaf.
Altijd mooi om te zien hoe 'wij Nederlanders' denken het zo goed te doen en daarom vooral met het vingertje naar anderen wijzen. Vooral lekker ongefundeerd maar halve waarheden roepen:

Lees gewoon even 1 artikeltje:
De aardgas-paradox: waarom Nederland ervan af wil en Duitsland juist overstapt

Het gaat puur om een kleine subsidie om mensen met een gasaansluiting die op olie stoken snel om te zetten naar gas.
Ook Duitsland gaat van het gas af, maar je kunt een tochtig olieverwarmd huis (met waarschijnlijk oude inwoners met een kleine beurs) niet naar een warmtepomp krijgen.

Persoonlijk juich ik het zelfs toe, juist door *iedereen* een stapje te laten maken komen we verder.
hoevenpe schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:21:
Baudet en Wilders kunnen nu roepen 'zie je wel'
Dat is ook het enige wat ze doen.

Je kunt de huidige politiek verwijten dat ze te weinig hebben gedaan, maar dat komt deels door de verharde politieke discussie.
Josefien schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:38:
Wordt er eigenlijk niet vergeten dat er een hoop burgers niet eens van het gas af kunnen? Degene die bijv. in een sociale huurwoning zitten, waar je niet zomaar een warmtepomp of zonnepanelen kan installeren?
Nee hoor, maar nadat de corporaties zijn 'bevrijd' van hun spaargeld, hadden ze ook minder geld om dit te doen. Corporaties zijn ook continu in overleg met de overheid over hoe dit moet.
Alleen kost dit wat (meer) tijd, maar veel corporaties zijn bezig met nieuwbouw, daar is natuurlijk alles in 1x goed.
En niet zomaar de elektrische installatie geschikt kan maken voor elektrisch koken?
Dat kan in praktisch elk huis voor <€300.
Inductiekookplaat voor €200, kookgroep in meterkast voor €50 en wat kabel. Die kan prima in een gootje langs de plint of dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wordt er eigenlijk niet vergeten dat er een hoop burgers niet eens van het gas af kunnen? Degene die bijv. in een sociale huurwoning zitten, waar je niet zomaar een warmtepomp of zonnepanelen kan installeren? En niet zomaar de elektrische installatie geschikt kan maken voor elektrisch koken?

Die zijn altijd de pineut bij tariefverhogingen maar profiteren totaal niet van de voordelen (zoals subsidies op groene oplossingen).
Ook mensen in flatgebouwen of appartementen vallen daar onder.
Zonnepanelen en warmtepompen zijn voornamelijk een alternatief voor de vinex rijtjeshuizen.
(Meterkast geschikt maken voor inductie kan deze groep wel)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 14:41

Wimo.

Shake and Bake!

Inductiekookplaat voor €200, kookgroep in meterkast voor €50 en wat kabel. Die kan prima in een gootje langs de plint of dak.
Ik zie een businesscase. Regel jij voor minder dan 300 de ombouw? Dan zorg ik voor duizenden klanten. Deze maand nog. Wanneer kun je beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
Wimo. schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:54:
[...]

Ik zie een businesscase. Regel jij voor minder dan 300 de ombouw? Dan zorg ik voor duizenden klanten. Deze maand nog. Wanneer kun je beginnen?
Bij mijn nieuwbouwwoning was electrisch koken ongeveer een meerprijs van 2000 euro.

Dat geld heb ik echter in een fatsoenlijke kookplaat op gas gestopt (huis werd nog met gas voor verwarming opgeleverd (appartement)).

Misschien kan het voor dat geld als je het zelf gaat doen; maar ik kan dat zeker niet :)

Maar ook met appartementen kun je wel iets met zonnepanelen doen. Het dak ligt hier ook voor de helft vol, e ndat is per appartement ongeveer 1200 kwh aan pannelen op jaarbasis. Er is nog ruimte op het andere dak. Dus ook hier kunnen we wel een flinke slok op de borrel doen.

De splitsingsakte laat bv ook laadpalen toe in de tuin (maar geen warmtepompen). Dus er is best wel wat mogelijk voor nieuwbouwappartementen.

[ Voor 26% gewijzigd door Adlermann op 22-02-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 09:36:
[...]

Ik kan altijd slecht tegen dit soort 'onzinnige' beweringen. De omstandigheden kunnen de 'zuinigheid' mogelijk maken (airco, regen, wind), maar niet de snelheid.
Het is onmogelijk dat een auto zuiniger rijdt, wanneer hij harder gaat. Tenzij je bijvoorbeeld 70km/h in de vierde, en 80 km/h in de vijfde versnelling rijdt.

[...]

https://scheikundejongens...neller-autorijden-dom-is/
De meest efficiënte snelheid voor een auto schijnt idd ergens tussen de 70 en 90 te liggen.
Alles wat je daarboven gaat zal door de snel groeiende luchtweerstand onzuiniger worden.

Verder is de link naar het artikel wel wat insinuerend, als die 5 minuten je meer waard is dan de 5 euro aan brandstof, dan is sneller autorijden natuurlijk niet dom ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:41:
[...] ehh...? Om mijn eigen stroomverbruik over het jaar glad te strijken pomp ik in de zomer overdag een enorme hoeveehleid energie in het net. Deze haal ik er vooral 'snachts en in de winter weer uit.
Hier zal toch iets op verzonnen moeten worden?
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:19:
Na het lezen van dit topic vroeg ik me eigenlijk af wat voor een soort manieren er dus zijn voor de opslag van energie:
Accu's
Waterstof
Stuwmeren/vloeistoffen;hoogte-energie
Vliegwiel?
-luchtdruk (gasturbine)
-warmte (kan voor ruimteverwarming, maar ook heet genoeg om een gasturbine aan te drijven)
-koude (virtuele opslag door koelhuizen wat dieper te koelen bij overschot, je vriezer thuis zou dit ook kunnen doen om vervolgens een aantal uur niet aan te hoeven slaan)

Voor de liefhebbers van gepompte waterkracht: in Luxemburg kan je bij Vianden een berg inlopen om eens te kijken hoe dat er van binnen uitziet. Een aanrader als het heet is buiten :)

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 22-02-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
TheGhostInc schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Nee hoor, maar nadat de corporaties zijn 'bevrijd' van hun spaargeld, hadden ze ook minder geld om dit te doen. Corporaties zijn ook continu in overleg met de overheid over hoe dit moet.
Alleen kost dit wat (meer) tijd, maar veel corporaties zijn bezig met nieuwbouw, daar is natuurlijk alles in 1x goed.
En tot die tijd (waars. minimaal 10 jaar) zijn wij de pineut met de hogere tarieven? :(

Ze slopen nu alleen de echt hele oude woningen (die met zo'n gaskachel-met-zichtbare-grote-vlam in de woonkamer), mijn vader woont in zo'n een en wordt komende weken verhuisd naar een nieuwere woning. Maar ook daar is het nog gewoon koken op gas.

De woning waar moeder en ik woon is eind jaren '80 gerenoveerd. In de afgelopen 10 jaar kregen we een nieuwe HR-ketel en nieuw keukenblok. Zo'n 5 jaar geleden zijn alle kozijnen geverfd. Ik denk niet dat ze deze flats snel zullen slopen, anders hadden ze dat onderhoud niet gedaan.
TheGhostInc schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:49:
[...]
Waar kan ik dat laten doen zo goedkoop?

Sowieso moet dan de netbeheerder ook langskomen, die kost al bijna de helft van die 300, denk ik. Want we hebben geen hoofdschakelaar. En ook: de verzegelde hoofdzekeringenkast zit bij de buren in de meterkast 8)7 Daar zitten 3 fases in waarbij 1 geen zekering geplaatst heeft en van de andere 2 fases gaat er eentje naar de meter v/d buren en eentje naar die van ons. Toen de slimme meter werd geplaatst kon dat bij de 1e afspraak niet omdat de buren niet thuis waren en monteur dus niet de hoofdzekering kon verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Adlermann schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:09:
[...]

En dan komt het gewoon weer bij de consument terecht, linksom of rechtsom de consument gaat betalen (want dat is de eindgebruiker).

Als producenten meer moeten betalen, dan gaan ze dat gewoon in de kostprijs verrekenen. Ook niets mis mee.
Ja, want rendementen op investeringen zijn heilig. En iedere keer een excuus om dingen maar niet te doen. Vervolgens wordt het zo geframed dat Jan Modaal bang moet zijn voor zijn besteedbaar inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Joris748 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Ja, want rendementen op investeringen zijn heilig. En iedere keer een excuus om dingen maar niet te doen. Vervolgens wordt het zo geframed dat Jan Modaal bang moet zijn voor zijn besteedbaar inkomen.
Dat is gewoon normale business, zo werkt ons kapitalistiche systeem (en we hebben geen werkbaar alternatief).

Het is geen excuus, klaar. Als bedrijven hogere kosten krijgen, dan zal ook de eindprijs gewoon omhoog gaan voor de consument. Daar is echt niets bizars aan.

(mijn achtergrond is natuurlijk wel verdienmodellen, enterprise architecure, corporate en it-governance)

Bedrijven hebben ook vrijheden, zoals zelf de prijs bepalen en winst nastreven (met een aantal mitsen en maren natuurlijk die in kaders/wetgeving vastgelegd zitten)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste