Indoubt schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:16:
[...]
Ik heb begrepen dat een deel van de agenten inmiddels zelf wat vaker traint op eigen initiatief. Tenminste, dat is wat ik hoor van mijn buurman (zelf agent en ook speciale diensten) Bij hemzelf is het trouwens wel goed geregeld, hij krijgt heel veel training vanuit de dienst zelf.
Bij ons op de vereniging een flink aantal agenten inderdaad. Een aantal daarvan heeft privé een Walther P99 gekocht, omdat ze niet met hun dienstwapen mogen schieten op de vereniging.
Gelukkig zijn er dus agenten met meer verantwoordelijkheidsgevoel dan onze overheid!
Twee keer per jaar is echt weinig. Ik ken wel wat sportschutters en volgens mij hebben die een verplichting van minimaal 20 keer of zo en verplicht meedoen aan wedstrijden. Ik weet niet of dat een harde eis is maar dat is wat ik hoor.
Ik kan me het bijna niet voorstellen dat het maar 2 keer is.
Geen idee hoeveel het wel is, maar had een keer een agent die geen lid was meegenomen als introducee. En nadat ze ca 150 stuks munitie met mijn wapen had verschoten kwam de opmerking dat ze al meer had geschoten als in de voorgaande twee jaar. Dus twee keer klinkt niet gek.
Als sportschutter moeten we minimaal 18 schietbeurten halen per jaar. Maar strikt volgens de regels betekent dat alleen maar dat je op 18 verschillende dagen minimaal één schot hebt gelost. In de praktijk schiet iedereen bij ons minimaal een doosje van 50 patronen weg op een avond. Sommigen veel meer dan dat!
Op dit moment is het een beetje een probleem voor sommigen, zo is er op dit moment een gigantisch tekort aan munitie voor mijn pistool. Ik schiet daar dus weinig mee, omdat de munitie bijna op is en regelmatig niet verkrijgbaar.
Voor mijn geweer is vol op munitie verkrijgbaar alleen is de prijs nog harder gestegen dan die van elektriciteit! Met meer dan 1 euro per schot beperk ik me daar nu ook tot 25-50 schoten per week.
Wat mij betreft mag de politie wel wat beter worden ondersteund. Ook als ze door noodweer een wapen moeten trekken. Het is voor de agent zelf al lastig genoeg als die in het nauw wordt gedreven. Oud en nieuw is helaas voor een deel van de bevolking aanleiding om zich te misdragen.
Hier in de buurt is alles rustig verlopen, er is wel redelijk veel vuurwerk afgestoken en ja ook een paar van die illegale enorme knallen maar het meeste was mooi siervuurwerk.
Niet alleen oud en nieuw, helaas. Het lijkt tijdens de corona normaal geworden te zijn om agenten en andere hulpverleners te negeren en bedreigen, wat mij betreft worden de straffen, met name voor dat laatste, flink verzwaard en actief gehandhaafd.
Ik heb mijn hele leven nog nooit problemen meegemaakt met oud en nieuw. Als je een beetje oplet zie je dat het veelal in dezelfde wijken mis gaat. Een wat gerichtere inzet kan met minder mankracht en zonder een landelijk verbod prima gerealiseerd worden.
Ik wordt soms een beetje moe van de gemakzucht waarmee in Nederland (en ook hier op Tweakers) gesuggereerd wordt dat iets maar verboden moet worden omdat er een deel is dat zich misdraagt; niet allen bij vuurwerk. Ik persoonlijk vind het dan weer een onaanvaardbare ingreep op de vrijheid om de goeden onder een beperkte groep kwaden te laten lijden.
dawg schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:58:
[...]
Wat eendimensionaal. Vuurwerk stokers gunnen mij, anderen, dieren, ook niet de manier van leven. Sterker nog, in mijn ervaring hebben mensen daar gewoon schijt aan. Nóg sterker, sommigen hier geven dat ook gewoon grif toe, ze stellen immers dat ze zelfs bij een verbod alsnog de grens over gaan om in te slaan. Ik zie hier veel reacties omtrent illegaal vuurwerk maar dat is natuurlijk niet het enige, zoals ook al talloze malen is aangegeven.
Vuurwerk is op één dag na per jaar al geheel verboden, behoudens professioneel en met vergunning.
Ik vind het persoonlijk zwaar overtrokken om over 'niet gunnen van een manier van leven' te beginnen voor iets wat letterlijk 8 uur per jaar is toegestaan. Een samenleving bestaat uit compromissen sluiten en als je geeneens 8 uur per jaar bereid bent om wat water bij de wijn te doen voor iets wat veel mensen in de samenleving wel als vermaak ervaren hoef je bij mij op weinig sympathie te rekenen.
[
Voor 13% gewijzigd door
Anoniem: 63072 op 03-01-2023 15:16
]