Zwarte Piet "lijkt" een gelopen race. Maar uiteindelijk is het gewoon ieders eigen keuze wat hij met Zwarte Piet doet. Ik weet al 40 jaar niet beter dan "Zwarte Piet", dus voor mij is en blijft het Zwarte Piet. Daar hoef ik geen moeite voor te doen ofzo, dat zit er zo gewoon in. Mijn dochtertje hoort dat en daarnaast luistert ze ook gewoon naar de oude CD's met Sinterklaasliedjes en ze leest ook de oude Sinterklaas boekjes. Tel dan daar de "spastische" houding van bijvoorbeeld school bij op en dan komen de vragen vanzelf. En je weet hoe het werkt bij kinderen: zeg ze dat het niet mag en ze doen het (als jij niet kijkt).moshimoshi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:12:
Volgens mij zijn de cijfers ook vrij simpel. 20% is voorstander en 20% is tegenstander van vuurwerk. Die 60% neutraal leunt steeds sterker naar een verbod vanwege het wangedrag van de voorstanders. Dit gaat precies zo verlopen als de Zwarte Piet-discussie totdat je alleen nog maar wappies overhebt die voor 'onze tradities opkomen'.
Dat verbod komt er gewoon!
Nou heb ik haar dus ook gewoon uitgelegd, dat het eigenlijk "Zwarte Piet" is en dat sommige mensen met een heel grote mond het daar niet mee eens waren. Dus "Zwarte Piet" mag daarom niet meer bij de intocht en op school. Verhaaltje erbij over mijn Surinaamse collega, die heel verdrietig is omdat hij nu geen Zwarte Piet meer mag spelen en hij dus nu Sinterklaas niet meer mag helpen.... Nee, da's helemaal geregeld.
Als dat verbod er komt, dan heb ik op 31 december 2023 Belgisch of Duits vuurwerk en feliciteer ik je met je verbod.