Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

moshimoshi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:12:
Volgens mij zijn de cijfers ook vrij simpel. 20% is voorstander en 20% is tegenstander van vuurwerk. Die 60% neutraal leunt steeds sterker naar een verbod vanwege het wangedrag van de voorstanders. Dit gaat precies zo verlopen als de Zwarte Piet-discussie totdat je alleen nog maar wappies overhebt die voor 'onze tradities opkomen'.

Dat verbod komt er gewoon!
Zwarte Piet "lijkt" een gelopen race. Maar uiteindelijk is het gewoon ieders eigen keuze wat hij met Zwarte Piet doet. Ik weet al 40 jaar niet beter dan "Zwarte Piet", dus voor mij is en blijft het Zwarte Piet. Daar hoef ik geen moeite voor te doen ofzo, dat zit er zo gewoon in. Mijn dochtertje hoort dat en daarnaast luistert ze ook gewoon naar de oude CD's met Sinterklaasliedjes en ze leest ook de oude Sinterklaas boekjes. Tel dan daar de "spastische" houding van bijvoorbeeld school bij op en dan komen de vragen vanzelf. En je weet hoe het werkt bij kinderen: zeg ze dat het niet mag en ze doen het (als jij niet kijkt).

Nou heb ik haar dus ook gewoon uitgelegd, dat het eigenlijk "Zwarte Piet" is en dat sommige mensen met een heel grote mond het daar niet mee eens waren. Dus "Zwarte Piet" mag daarom niet meer bij de intocht en op school. Verhaaltje erbij over mijn Surinaamse collega, die heel verdrietig is omdat hij nu geen Zwarte Piet meer mag spelen en hij dus nu Sinterklaas niet meer mag helpen.... Nee, da's helemaal geregeld. :)

Als dat verbod er komt, dan heb ik op 31 december 2023 Belgisch of Duits vuurwerk en feliciteer ik je met je verbod. :) Maar of je er op 1 januari nog blij mee bent? Ik denk het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Napo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Hoe ga je vaststellen wie het afsteekt? Bezit is één, gebruik is een ander. Sta je met 10 man uit één huishouden op de straat, wie ga je een verbaal opleggen indien er vuurwerk aan het afgaan is?

Ga je niet iets afsteken als de handhaving naast je staat gaat de handhaver niet verder komen dan een vermoeden. Is dat afdoende om een verbaal op te maken?
Paar stille laten rijden is echt zo moeilijk niet. En een nachtje binnnen kan sowieso. Wordt echt niet in dank afgenomen. Zeker niet door deze specifieke groep.

Maargoed, ga maar eens een woonwagenkamp op om er eentje tussenuit te plukken. Om een zijstraat te noemen :X

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2023 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:09
MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Ja je denkt dat een verbod ervoor gaat zorgen dat er meer respect voor elkaar gaat komen? Symptoombestrijding noemen ze dat. Op papier zelfs in dit geval.
Dat soort mensen zijn net kleuters. Soms zul je het tien keer moeten afpakken en ze in de hoek moeten zetten, maar uiteindelijk leren ze het. Als er geen vuurwerk is zijn de weken en maanden voor oud en nieuw gewoon rustig. Geen geluidsoverlast, wat in mijn ogen een vorm van disrespect naar anderen is. Hou nou eens rekening met een ander. Dan mag je verdomme tussen bepaalde tijden wat afsteken, maar nee het moet al maanden daarvoor. Hou eens rekening met een ander en steek het af op een verlaten weg ipv midden in een woonwijk. Hou eens rekening met een ander en koop spul wat niet bedoelt is om zo hard mogelijk de boel op stelten te zetten.

Inmiddels is gebleken dat dat niet kan. Verantwoordelijkheid kun je niet bij kleuters leggen. Dus moet het naar mijn mening gestopt worden als eerste stap. Het voordeel is dat je iedereen met vuurwerk direct kunt oppakken, dat maakt handhaven een stuk makkelijker. Want handhaving is stap twee. Wat mij betreft mag je heel veel verliezen als je dan nog bewust vuurwerk in huis haalt. Laat ze maar bloeden. Ik ben het echt zat zoals je merkt en ik blijf dat net zo lang roepen tot er een verbod is en er op gehandhaafd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
@Zenomyscus Nu mocht er na 2.00 ook geen vuurwerk worden afgestoken, dat is namelijk al verboden.

En met de zachte hand werkt niet. Je moet als je iets verbied ook direct handhaven. Dat geldt voor elke maatregel. Als je 100km/u mag rijden maar je krijgt geen boete als je harder rijdt, dan rijdt een grote groep te hard. Verbieden werkt alleen met strak handhaven en naar mijn mening moet je het dan Europees regelen. Anders krijg je net als met corona dat het over de grens gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Zenomyscus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:18:
Hier iemand tussen 16-50, ongeveer het midden daarvan, die inmiddels omgeslagen naar is verbieden. Ik was jaren van mening dat de traditie er bij hoort en gewoon moet kunnen. Ik woonde toen echter nog niet in de stad en ook niet zoals nu in een standaard woonwijk. De laatste jaren gaat het belachelijk hard. Het gaat ook niet meer om een week, nee er wordt al maanden vuurwerk afgestoken. Vooral harde knallen. Hoe harder hoe beter en dan het liefst tussen de huizen in zodat het extra veel lawaai maakt. Het verbaaste me hoeveel vuurwerk er afgelopen weekend weer afgestoken werd, zelfs om 03:00 uur bleef het maar door gaan. Wederom met knallen die te vergelijken zijn met bommen. Dit gaat nergens meer over. Dit heeft niet meer te maken met mooi vuurwerk, het is gewoon een wedstrijdje wie het hardste kan knallen en zoveel mogelijk mensen kan irriteren door het "hahahaha lache toch man"-volk. Ik erger me er inmiddels dood aan. Voor mij was de maat nu vol toen ik thuiskwam en bloed in de kooi van de knaagdieren vond. Het ging zo hard dat ze van stress elkaar aangevallen hebben. Die beestjes hebben weer een flinke tijd nodig om bij te komen. Onze kat zat bang in de hoek. En waarom? "hurr durr ik wil knallluhhh"

Het respect voor elkaar is de laatste jaren zo goed als verdwenen, dus verbieden die hap en keihard optreden. Je zoekt het maar uit met je vuurwerk.
Maar wat is er nu eigenlijk veranderd? Jij bent kennelijk verhuist naar een plek waar dat respect waar je het over had nooit aanwezig is geweest. In mijn eigen omgeving (een dorp van ongeveer 25.000 inwoners, redelijk dichtbevolkt) is de overlast de afgelopen tien jaar extreem afgenomen, waarschijnlijk door het verbieden van knalvuurwerk en dergelijke. Als er gewoon zou worden gehandhaafd op de regels die nu al gelden dan is een totaalverbod helemaal niet nodig. Momenteel wordt de situatie gewoon verziekt door een paar asocialen met illegaal vuurwerk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:29:
Als dat verbod er komt, dan heb ik op 31 december 2023 Belgisch of Duits vuurwerk en feliciteer ik je met je verbod. :) Maar of je er op 1 januari nog blij mee bent? Ik denk het echt niet.
Nou dit somt het vuurwerkverboddiscussie wel goed op in 3 zinnen.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Paar stille laten rijden is echt zo moeilijk niet. En een nachtje binnnen kan sowieso.
En met deze oplossing in gedachte.... waarom zitten we dan nog steeds met dit probleem? Hadden ze dat dan niet gewoon beter dit jaar kunnen doen? Paar stille en het is geregeld. En denk jij dat ik dat vuurwerk dan voor het huis op de stoep ga aansteken? Nee, tuurlijk niet. Dat steek ik gewoon in de achtertuin af dan. Of was je dan ook van plan om tijdens Oud en Nieuw ongeveer 120.000 huiszoekingen te gaan doen?

Men geeft het zelf al meerdere keren aan: we kunnen niet handhaven. En dan moet je heel goed lezen wat ze daarna over een landelijk verbod zeggen.... Dat is namelijk NIET, dat ze dan wel kunnen handhaven. Alleen dat het meer duidelijkheid geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:18
Zenomyscus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Dat soort mensen zijn net kleuters. Soms zul je het tien keer moeten afpakken en ze in de hoek moeten zetten, maar uiteindelijk leren ze het. Als er geen vuurwerk is zijn de weken en maanden voor oud en nieuw gewoon rustig. Geen geluidsoverlast, wat in mijn ogen een vorm van disrespect naar anderen is. Hou nou eens rekening met een ander. Dan mag je verdomme tussen bepaalde tijden wat afsteken, maar nee het moet al maanden daarvoor. Hou eens rekening met een ander en steek het af op een verlaten weg ipv midden in een woonwijk. Hou eens rekening met een ander en koop spul wat niet bedoelt is om zo hard mogelijk de boel op stelten te zetten.

Inmiddels is gebleken dat dat niet kan. Verantwoordelijkheid kun je niet bij kleuters leggen. Dus moet het naar mijn mening gestopt worden als eerste stap. Het voordeel is dat je iedereen met vuurwerk direct kunt oppakken, dat maakt handhaven een stuk makkelijker. Want handhaving is stap twee. Wat mij betreft mag je heel veel verliezen als je dan nog bewust vuurwerk in huis haalt. Laat ze maar bloeden. Ik ben het echt zat zoals je merkt en ik blijf dat net zo lang roepen tot er een verbod is en er op gehandhaafd wordt.
Lekker eerlijk ook tegenover het grootste deel van Nederland die wel gewoon blij is met de vuurwerktraditie. Een paar mensen vinden het vervelend dus laten we het maar verbieden voor iedereen en vervolgens ook denken dat het gaat helpen. De tieners die weken voor oud en nieuw groots knallen doen dat met vuurwerk wat nu al illegaal is, logisch.

Mocht het landelijk verboden worden dan haal ik het wel uit duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Nopheros schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Lekker eerlijk ook tegenover het grootste deel van Nederland die wel gewoon blij is met de vuurwerktraditie. Een paar mensen vinden het vervelend dus laten we het maar verbieden voor iedereen en vervolgens ook denken dat het gaat helpen. De tieners die weken voor oud en nieuw groots knallen doen dat met vuurwerk wat nu al illegaal is, logisch.

Slecht 1 op de 8 Nederlanders koopt vuurwerk. En als je ziet welke politieke partijen een vuurwerkverkoop willen, dan vertegenwoordigen die best wel veel Nederlanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zenomyscus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Dat soort mensen zijn net kleuters. Soms zul je het tien keer moeten afpakken en ze in de hoek moeten zetten, maar uiteindelijk leren ze het.
Dat gaat niet gebeuren, want er is niet ineens capaciteit voor handhaving.
Als er geen vuurwerk is zijn de weken en maanden voor oud en nieuw gewoon rustig. Geen geluidsoverlast, wat in mijn ogen een vorm van disrespect naar anderen is.
Dat zou kloppen. Als er daadwerkelijk geen vuurwerk zou zijn. Maar dat is er gegarandeerd wel, en daarvoor moet je bij de illegale import zijn. Niet bij de sierpotjes van de Intratuin. En zelfs die zijn zeg maar ook pas vanaf de 29e beschikbaar.
Hou nou eens rekening met een ander. Dan mag je verdomme tussen bepaalde tijden wat afsteken, maar nee het moet al maanden daarvoor.
Ja helemaal mee eens. Van mij mag dat tijdslot nog verder beperkt worden ook. Maar ook dat zal geen effect hebben.
Hou eens rekening met een ander en steek het af op een verlaten weg ipv midden in een woonwijk. Hou eens rekening met een ander en koop spul wat niet bedoelt is om zo hard mogelijk de boel op stelten te zetten.
Zoals degenen die wat spul halen bij de lokale handel?
Dat je het zat bent is duidelijk. En eerlijk gezegd ben ik dat ook. Maar richt dan wel je pijlen op het juiste.

De illegale handel en gebrek aan handhaving dus.

Het is nu echt niet zo dat er niet gehandhaafd wordt omdat er zoveel twijfel is over welk vuurwerk er nu wel of niet legaal is.

Heb het overigens ook nog eens nagevraagd. Mijn maten hebben afgelopen jaarwisseling precies 0 sierpotten naar hun hoofd gehad. Wel Cobras en nitraten. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Frame164 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Slecht 1 op de 8 Nederlanders koopt vuurwerk. En als je ziet welke politieke partijen een vuurwerkverkoop willen, dan vertegenwoordigen die best wel veel Nederlanders.
Ik hoor bij de 7 van de 8 personen dan blijkbaar, koop nooit vuurwerk. Dat zegt verder niets over mn voorkeur, ik ga sta namelijk als eerste in de buitenlucht naar het vuurwerk te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 03-01-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:35:
[...]

En met deze oplossing in gedachte.... waarom zitten we dan nog steeds met dit probleem? Hadden ze dat dan niet gewoon beter dit jaar kunnen doen? Paar stille en het is geregeld. En denk jij dat ik dat vuurwerk dan voor het huis op de stoep ga aansteken? Nee, tuurlijk niet. Dat steek ik gewoon in de achtertuin af dan. Of was je dan ook van plan om tijdens Oud en Nieuw ongeveer 120.000 huiszoekingen te gaan doen?

Men geeft het zelf al meerdere keren aan: we kunnen niet handhaven. En dan moet je heel goed lezen wat ze daarna over een landelijk verbod zeggen.... Dat is namelijk NIET, dat ze dan wel kunnen handhaven. Alleen dat het meer duidelijkheid geeft.
Nouja waarom niet is duidelijk. Er zijn geen mensen. 20% (?) Meer capaciteit bij de politie en ze kunnen wat tijd gaan reserveren voor daadwerkelijk structurele handhaving ipv alleen van escalatie naar escalatie scheuren.

Maar moeilijk is het echt niet :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Napo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:25:
Daar zit natuurlijk het grootste risico, iets wat er al deels was. Het overgrote deel haalde al geen vuurwerk uit het buitenland maar met meer beperkingen is de stap steeds kleiner om wel wat uit het buitenland te halen, zeker als je iemand kent die al iets gaat halen.
Een steeds kleinere stap om een misdrijf te plegen? Dat vind ik nogal wat.
Dat komt omdat vuurwerkdelicten strafbaar zijn gesteld in de Wet op de economische delicten en worden gezien als misdrijven.
Een "brave huisvader" die zich "gedwongen" voelt om een misdrijf te plegen voor zijn hobby heb ik eerlijk gezegd geen medelijden mee.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:22
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:35:
Handhaving voor 31-12 18:00u lukt ze ook niet, iedereen die dan wat afsteekt is per definitie strafbaar en het enige wat je bij je mag hebben zijn legale cakes. Het verschil met zwaarder illegaal spul is echt niet moeilijk te zien, zware knallers zijn sowieso verboden.

Het is een illusie om handhaving te verwachten tussen 22u en 02u, ook met een verbod blijft dat het jaarlijkse uitje voor hooligans zoals ook voetbalrellen en gewelddadige demonstraties weinig met voetbal of de onderliggende zaak te maken hebben.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
ErikT738 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Maar wat is er nu eigenlijk veranderd? Jij bent kennelijk verhuist naar een plek waar dat respect waar je het over had nooit aanwezig is geweest. In mijn eigen omgeving (een dorp van ongeveer 25.000 inwoners, redelijk dichtbevolkt) is de overlast de afgelopen tien jaar extreem afgenomen, waarschijnlijk door het verbieden van knalvuurwerk en dergelijke. Als er gewoon zou worden gehandhaafd op de regels die nu al gelden dan is een totaalverbod helemaal niet nodig. Momenteel wordt de situatie gewoon verziekt door een paar asocialen met illegaal vuurwerk.
Ik denk dat handhaving nu al een wereld van verschil zou kunnen maken. Ik denk echter ook dat een verbod handhaving makkelijker zal maken. Daarnaast zullen mensen meer moeite moeten doen om aan vuurwerk te komen waardoor een deel al zal afhaken. Als de handhaving zich dan kan focussen op het illegale aanbod en daar hard in optreed zal ook dat aanbod kleiner kunnen worden. Het is niet alleen het illegale vuurwerk wat bij mij een grens over is gegaan (dat deed het al jaren), maar ook de hoeveelheid legaal vuurwerk is bij mij een grens over gegaan. Het maakt me niet eens uit dat er illegaal vuurwerk wordt afgestoken, het gaat mij om de locatie, de duur daarvan en de irritatie die het mij, mijn huisdieren en vele anderen geeft. De maat is vol, dus moet je soms hard ingrijpen en het helemaal verbieden. Wat mij betreft mag de handhaving dan focussen op de partijen die vuurwerk aanbieden. Zodra vuurwerk ofwel niet te krijgen is, ofwel te duur is omdat het een groot risico is wordt er vanzelf minder afgestoken. Er moet dan eerder in de keten gehandhaafd worden zodat je niet duizenden agenten nodig hebt om de straat in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:31
Zenomyscus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:18:
Hier iemand tussen 16-50, ongeveer het midden daarvan, die inmiddels omgeslagen naar is verbieden. Ik was jaren van mening dat de traditie er bij hoort en gewoon moet kunnen. Ik woonde toen echter nog niet in de stad en ook niet zoals nu in een standaard woonwijk. De laatste jaren gaat het belachelijk hard. Het gaat ook niet meer om een week, nee er wordt al maanden vuurwerk afgestoken. Vooral harde knallen. Hoe harder hoe beter en dan het liefst tussen de huizen in zodat het extra veel lawaai maakt. Het verbaaste me hoeveel vuurwerk er afgelopen weekend weer afgestoken werd, zelfs om 03:00 uur bleef het maar door gaan. Wederom met knallen die te vergelijken zijn met bommen. Dit gaat nergens meer over. Dit heeft niet meer te maken met mooi vuurwerk, het is gewoon een wedstrijdje wie het hardste kan knallen en zoveel mogelijk mensen kan irriteren door het "hahahaha lache toch man"-volk. Ik erger me er inmiddels dood aan. Voor mij was de maat nu vol toen ik thuiskwam en bloed in de kooi van de knaagdieren vond. Het ging zo hard dat ze van stress elkaar aangevallen hebben. Die beestjes hebben weer een flinke tijd nodig om bij te komen. Onze kat zat bang in de hoek. En waarom? "hurr durr ik wil knallluhhh"

Het respect voor elkaar is de laatste jaren zo goed als verdwenen, dus verbieden die hap en keihard optreden. Je zoekt het maar uit met je vuurwerk.
Tja, ik woon in een dorp met ±15.000 inwoners, aan de kust in de randstad, en hier begint het vuurwerk op 31 december ergens in de middag met sporadisch een paar knallen. De dagen daarvoor hier en daar een paar knallen maar eigenlijk niks extreems. Mijn poezen hebben er ook totaal geen last van. Om 00:00 gaat iedereen naar buiten om een kampvuurtje aan te steken en wat vuurwerk aan te steken. De ene buurman heeft wat meer dan de andere, maar om 01:00 is het toch echt wel nagenoeg klaar op hier en daar nog wat potten in de verte na.

Ik vind het juist gezellig dat vuurwerk en zou echt geen zin hebben om ergens in het dorp, of misschien zelfs wel de dischtbijzijnde stad, massaal met tig duizend andere naar een vuurwerkshow te kijken. Sowieso zou ik of mijn vrouw dan thuis moeten blijven want je gaat ook niet bij zo'n vuurwerkshow staan met een baby en een kind van drie. Sta ik daar dan lekker in mijn eentje oud en nieuw te vieren zonder dat ik mijn vrouw een zoen kan geven en gelukkig nieuwjaar kan wensen. Doe mij maar gewoon lekker iedereen zijn eigen vuurwerk. Ik steek zelf niets af, maar vind het wel leuk om naar te kijken.

Als ze in 'de stad' zoveel overlast ervan hebben moeten ze het lekker daar verbieden (en handhaven). Als ik beelden zie van Amsterdam of Den Haag snap ik ook wel dat mensen daar niet goed worden van het vuurwerk. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er in mijn dorp ooit een incident is geweest met vuurwerk. Op een gesloopt bushokje of verkeersbord na dan, maar die worden ook vaak genoeg kapot gemaakt als het geen 31 december is.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51

Bever!

3

Een vuurwerkverbod is pas te handhaven als dit in de gehele EU wordt geimplementeerd, ergo de import wordt dan daadwerkelijk moeilijk. Tot die tijd is dit slechts een papieren werkelijkheid, we hebben twee jaar een totaalverbod gehad. Ging aardig tekeer moet ik zeggen! Afgelopen jaarwisseling een enkele knal gehoord die te zwaar was en verder wat jeugd met de bekende single shots. Buiten de jaarwisseling amper iets ervaren.. Sterker nog ik heb nog nooit een jaarwisseling meegemaakt met zo weinig illegaal vuurwerk, vroeger was het overal chinese rollen, handelde er altijd wel een collega in rollen of lawinepijlen of wat ook. Dat is al jaren bij mij uit beeld. Dus wat dat betreft een prima ontwikkeling! Ik ben voor handhaving van de regels, zet er gerust flinke straffen op. Maar niet blijven schreeuwen dat alles maar verboten moet zijn en geen enkel effect merken in de praktijk en een groot deel van Nederland weer iets afnemen.. onder het mom van veiligheid en openbare orde terwijl die mensen helemaal niets verkeerd doen.

Als we dat pad inslaan heb ik er nog wel een paar die ik anderen wil afpakken:
-Roken
-Totaalverbod op alcohol in het verkeer
-Schaatsen (vorig jaar in een paar dagen 40.000 man op de eerste hulp na wat goede vorst)
-Harde muziek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Nouja waarom niet is duidelijk. Er zijn geen mensen. 20% (?) Meer capaciteit bij de politie en ze kunnen wat tijd gaan reserveren voor daadwerkelijk structurele handhaving ipv alleen van escalatie naar escalatie scheuren.

Maar moeilijk is het echt niet :P
Klopt. En waarschijnlijk heb ik ze allemaal gemist, omdat het stille waren, maar hier in het buurtje heb ik rond de jaarwisseling precies 0 politieagenten geturfd. Wel heb ik 1 ambulance naar de SEH horen rijden, maar via via weet ik dat dat niet met vuurwerk te maken had (alcoholvergiftiging) en 1 keer de brandweer naar een vreugdevuurtje. :)

Ik vraag me serieus af over wat voor wijken/gemeenten je het dan hebt als je denkt aan het bekogelen van hulpverleners met verboden vuurwerk ofzo. Want dan heb je gewoon duidelijk wel een heel veel groter probleem dan "vuurwerk". Voor ons hier is dat echt een grote ver van je bed show. Ik zie dan ook niet in waarom we daarin betrokken zouden moeten worden. Grote-steden-problematiek, denk ik.

Eigenlijk denk ik, dat de burgemeesters van de plaatsen waarin de inwoners hulpverleners te lijf gaan om te beginnen zichzelf de oren van de kop moeten schamen. Daarna moeten ze zich beseffen, dat dit GEEN vuurwerkprobleem is, maar een breder probleem wat al decennia niet aangepakt wordt. En dat probleem is, dat degene die verantwoordelijk is voor de openbare orde (hint: burgemeesters zoals Bruls, Halsema en Van Zanen),die verantwoordelijkheid al heel lang niet neemt. En nu weer niet, want ze zijn weer op zoek naar een "easy escape".

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44
Hier is het ook vrij rustig, wel vuurwerk en carbid op 31 december van van 15:00 uur t/m 01:00 uur. Problematiek zie ik veelal in de omliggende steden. Gezien de handhaving laag is en de pakkans klein is, wordt er sneller wat gesloopt, denk ik. Vroeger hoorde je nog weleens dat er iemand gepakt werd voor vernielingen en dat veranderd ook het gedrag van een hele grote groep (pakkans is reëler). Nu dat minder gebeurt, denken sommige mensen ook dat ze het kunnen maken.

Het doelbewust vernielen ben ik tegenstander van, maar voor een geheel vuurwerkverbod ook.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:38
siggy schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Nou dit somt het vuurwerkverboddiscussie wel goed op in 3 zinnen.
Het is een kwestie van evolutie. Denk dat het over een aantal jaar enkel nog op marginale plekken zal worden gedaan tot het uitsterft. *knip* flamebait

[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 03-01-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Graag verbieden, de overlast die je er een maand van hebt is echt niet te doen. Zeker met huisdieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
Verbieden = belasting inkomsten mislopen en schenken aan BE en DE.
Verbieden = veel meer illegaal, gevaarlijker én ongecontroleerd vuurwerk.

Verbieden is niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Nu online
Zenomyscus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:45:
het gaat mij om de locatie, de duur daarvan en de irritatie die het mij, mijn huisdieren en vele anderen geeft. De maat is vol, dus moet je soms hard ingrijpen en het helemaal verbieden.
Is het zo ernstig dat je het tussen 18:00 en 02:00 niet even vol kunt houden voor de mensen die het leuk vinden om vuurwerk af te steken? Want alléén tijdens die acht uren is het afsteken toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:17

Stoney3K

Flatsehats!

Joris748 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:41:
[...]

Die shows hoeven niet eens door experts georganiseerd te worden. Geef per wijk/dorp 1 vereniging een vergunning een vuurwerkshow te organiseren. Dan kunnen de echte enthousiastelingen met echt vuurwerk spelen. En de rest kan meegenieten.
Dat is in de huidige wetgeving omtrent pyrotechnici gewoon niet mogelijk.

Zonder pyro papieren mag je vuurwerk zwaarder dan F1 niet in je handen hebben. En om die papieren te halen én te houden.... is nogal een dingetje.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Ik denk het enige wat gaat helpen zijn meer doden en zwaargewonden. Waar we vanzelf op afgaan vanwege het zwaardere vuurwerk. Gewoon de zorgverleners en hulpverleners een week voor en een week na oud en nieuw vrij geven en de ziekenhuizen sluiten. We achtten ons zo veilig dat we bommen gaan afsteken onder het motto traditie.

[ Voor 27% gewijzigd door polthemol op 03-01-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Wat een onzin, alsof de mensen die voor zwarte piet zijn automatisch dezelfde zijn die voor vuurwerk zijn. Dat zijn echt totaal ander groepen hoor. Zal vast wel wat overlap in zitten, maar dat is omdat een groot deel van de mensen die voor zwarte piet is in kleine dorpen wonen waar er geen vuurwerkoverlast is.

Snap ook niet waarom 'zwarte piet' er steeds bij word gehaald in deze discussie door diverse mensen. Laat dat er lekker buiten.

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 03-01-2023 10:34 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Een vuurwerkverbod gaat op termijn gewoon werken. Ongetwijfeld niet in het eerste jaar, maar binnen een aantal jaar verwacht ik dat het aantal vuurwerkincidenten met 80% gereduceerd is en na een decennium met 99%. De veelgenoemde 'brave huisvader' heeft echt geen zin om nieuwjaarsdag in een cel door te brengen voor wat vuurwerk en 'moeder de vrouw' staat echt niet toe dat haar kinderen nog met vuurwerk de straat op gaan. Daardoor zal er steeds minder interesse zijn voor vuurwerk en bloedt het langzaam dood.

De handhaving wordt ook gewoon makkelijker. Als het allemaal illegaal is dan kun je bij elk afgestoken vuurwerk ingrijpen. Mijn verwachting is dat in zo'n geval de handhaving begint in de goede wijken waar je direct effect zal zien als er ook maar één 'brave huisvader' mee moet in het politiebusje en dat het dan door de jaren heen langzaam uitbreidt naar slechtere wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
vuurwerk afsteken voor 18:00 en na 02:00 gewoon een boete van 10.000. En je bent klaar met t gezeik :) Mits er gehandhaafd kan worden. Maar handhaving word makkelijker des te minder mensen het ''aandurven om in overtreding te komen''.

als 100.000 man denkt en weet er gebeurd niks , steekt 100.000 man vuurwerk af , en valt er voor agenten geen controle uit te voeren. als van 100k weer 15-20% denkt ik durf risico wel te nemen voor 10k boete maar 80k mensen denkt nou laat ik het maar even niet doen dan heb je al een hoop gewonnen.
Maar zo denk ik over ongeveer alles, de boetes en straffen in Nederland zijn zo laag/lage pakkans dat iedereen bijna kan doen wat hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
Nopheros schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:36:
Zo werkt het helaas. Ik vind het ook niet altijd leuk dat dergelijke regels nodig zijn. Ik ben iemand die zoveel mogelijk rekening probeert te houden met mijn buurt, dus ja ook ik word regelmatig geraakt door regels die eigenlijk niet voor mij bedoelt zijn.

En nogmaals, voor mij is niet alleen het illegale vuurwerk een probleem. Ook het legale vuurwerk is naar mijn mening teveel, te vaak op de verkeerde plek en te vaak in het jaar. Ook het legale aanbod gaat te hard. Uiteindelijk is het een optelsom. We zijn nou eenmaal met veel mensen in dit land, dus als we rekening met elkaar willen houden zullen we eerder zaken moeten verbieden dan laten gaan. En ja dat is inderdaad niet leuk. Ik heb het ook nooit een probleem gevonden dat mijn buurman (toen ik in een rustig stuk van NL woonde) met zijn dikke motor langs kwam racen. Nu ik in wijk woon waar zeker tien van die mensen wonen wordt het teveel. Een keer is prima. Twee keer gaat nog wel. Tien keer is niet leuk meer. Dan zal er naar mijn mening iets aan gedaan moeten worden. Hoe meer mensen er op elkaar wonen, hoe meer regels je nodig hebt. En dat is zuur, dat klopt. Als heel Nederland mij dan vervelend vindt is dat prima. Ik vind het ook vervelend als ik weer wakker lig, mij kapotschrik of mijn huisdier bang in een hoek zie.
Dan hoop ik dat je gepakt word en je flink gestraft wordt. Dit is namelijk precies het punt waarom ik een voorstander ben van strenger optreden en het volledig afschaffen van vuurwerk. "ik bepaal zelf mijn eigen regels wel". Nou stop er maar mee dan. Speelgoed afpakken, terug in de hoek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Ik vraag me serieus af over wat voor wijken/gemeenten je het dan hebt als je denkt aan het bekogelen van hulpverleners met verboden vuurwerk ofzo. Want dan heb je gewoon duidelijk wel een heel veel groter probleem dan "vuurwerk". Voor ons hier is dat echt een grote ver van je bed show. Ik zie dan ook niet in waarom we daarin betrokken zouden moeten worden. Grote-steden-problematiek, denk ik.
Veel van mijn maten spenderen al jaren hun oud en nieuw met blauwe lampen op het dak in Den Haag. De laatste jaren veelal met hond of ME bus. Die zijn al 15 jaar niet meer thuis geweest met oud en nieuw.

En die krijgen nogal wat meuk naar hun hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Zenomyscus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:02:
[...]
Hoe meer mensen er op elkaar wonen, hoe meer regels je nodig hebt. En dat is zuur, dat klopt. Als heel Nederland mij dan vervelend vindt is dat prima.
Ik denk dat niemand hier mee oneens is, maar hou die regels dan ook lekker daar waar al die mensen bij elkaar gaan wonen. Ik woon bewust niet in de stad omdat daar zoveel mensen bij elkaar wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:05

St@m

@ Your Service

moshimoshi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:02:
Een vuurwerkverbod gaat op termijn gewoon werken. Ongetwijfeld niet in het eerste jaar, maar binnen een aantal jaar verwacht ik dat het aantal vuurwerkincidenten met 80% gereduceerd is en na een decennium met 99%. De veelgenoemde 'brave huisvader' heeft echt geen zin om nieuwjaarsdag in een cel door te brengen voor wat vuurwerk en 'moeder de vrouw' staat echt niet toe dat haar kinderen nog met vuurwerk de straat op gaan. Daardoor zal er steeds minder interesse zijn voor vuurwerk en bloedt het langzaam doodt.
Hoewel ik het er niet mee eens ben, denk ik inderdaad dat het zo zal verlopen.
De handhaving wordt ook gewoon makkelijker. Als het allemaal illegaal is dan kun je bij elk afgestoken vuurwerk ingrijpen. Mijn verwachting is dat in zo'n geval de handhaving begint in de goede wijken waar je direct effect zal zien als er ook maar één 'brave huisvader' mee moet in het politiebusje en dat het dan door de jaren heen langzaam uitbreidt naar slechtere wijken.
Dat is nu natuurlijk ook al gewoon zo behalve dan tijdens de wettelijk toegestane uren, dus een onzinredenering wat mij betreft. Politie treedt gewoon niet op en heeft nooit opgetreden.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:25
Een vuurwerkverbod gaat op termijn gewoon werken. Ongetwijfeld niet in het eerste jaar, maar binnen een aantal jaar verwacht ik dat het aantal vuurwerkincidenten met 80% gereduceerd is en na een decennium met 99%. De veelgenoemde 'brave huisvader' heeft echt geen zin om nieuwjaarsdag in een cel door te brengen voor wat vuurwerk en 'moeder de vrouw' staat echt niet toe dat haar kinderen nog met vuurwerk de straat op gaan. Daardoor zal er steeds minder interesse zijn voor vuurwerk en bloedt het langzaam doodt.

Brave huisvader?
"De 14-jarige Hengelose jongen die op oudejaarsdag zijn oog kwijtraakte bij een explosie van een mortiergranaat is nog steeds niet aanspreekbaar. Dat zegt zijn vader, die erbij was toen de bom ontplofte. De man kocht de illegale shell zelf, op straat. „Ik had daar moeten liggen.”

https://www.gelderlander....eten-liggen-br~adabe73b4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Politie: sorry we komen over een uurtje naar uw overval toe, we dienen wat kinderen 10.000 euro boete te geven zodat er geen geluidsoverlast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Nu online
Sure, ik hap wel. Probeer je nu serieus iedereen die graag vuurwerk afsteekt weg te zetten als racist?
siggy schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Ik denk het enige wat gaat helpen zijn meer doden en zwaargewonden. Waar we vanzelf op afgaan vanwege het zwaardere vuurwerk. Gewoon de zorgverleners en hulpverleners een week voor en een week na oud en nieuw vrij geven en de ziekenhuizen sluiten. We achtten ons zo veilig dat we bommen gaan afsteken onder het motto traditie.
Ik weet niet onder welke steen je de afgelopen jaren hebt geleefd, maar het vuurwerk wat is toegestaan en legaal verkrijgbaar is wordt alleen maar lichter. Die "bommen" waar je het over hebt zijn gewoon illegaal. Puur afgaand op mijn eigen ervaringen helpt dit verbod gewoon en wordt er meer en meer legaal siervuurwerk afgestoken. Als er nu ook nog eens zou worden gehandhaafd dan zouden we het illegale vuurwerk wellicht uit kunnen bannen of op zijn minst terug kunnen dringen, en daarmee een hoop overlast, doden en gewonden voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 03-01-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
[...]

Zo werkt het helaas. Ik vind het ook niet altijd leuk dat dergelijke regels nodig zijn. Ik ben iemand die zoveel mogelijk rekening probeert te houden met mijn buurt, dus ja ook ik word regelmatig geraakt door regels die eigenlijk niet voor mij bedoelt zijn.

En nogmaals, voor mij is niet alleen het illegale vuurwerk een probleem. Ook het legale vuurwerk is naar mijn mening teveel, te vaak op de verkeerde plek en te vaak in het jaar. Ook het legale aanbod gaat te hard. Uiteindelijk is het een optelsom. We zijn nou eenmaal met veel mensen in dit land, dus als we rekening met elkaar willen houden zullen we eerder zaken moeten verbieden dan laten gaan. En ja dat is inderdaad niet leuk. Ik heb het ook nooit een probleem gevonden dat mijn buurman (toen ik in een rustig stuk van NL woonde) met zijn dikke motor langs kwam racen. Nu ik in wijk woon waar zeker tien van die mensen wonen wordt het teveel. Een keer is prima. Twee keer gaat nog wel. Tien keer is niet leuk meer. Dan zal er naar mijn mening iets aan gedaan moeten worden. Hoe meer mensen er op elkaar wonen, hoe meer regels je nodig hebt. En dat is zuur, dat klopt. Als heel Nederland mij dan vervelend vindt is dat prima. Ik vind het ook vervelend als ik weer wakker lig, mij kapotschrik of mijn huisdier bang in een hoek zie.

[...]

Dan hoop ik dat je gepakt word en je flink gestraft wordt. Dit is namelijk precies het punt waarom ik een voorstander ben van strenger optreden en het volledig afschaffen van vuurwerk. "ik bepaal zelf mijn eigen regels wel". Nou stop er maar mee dan. Speelgoed afpakken, terug in de hoek :+
Maar waarom dan precies? Blijkbaar willen de mensen die er wel last van hebben geen rekening houden met de mensen die er geen last van hebben en wel graag 1x per jaar vuurwerk afsteken. De oplossing is dus dat er dan andersom wel rekening mee gehouden moet worden? Vind het maar vreemde logica.

Ik zet voor mn hond wat muziek op, probleem opgelost. En heel vervelend dat je een keer wakker schrikt maar mijn buurman maakt ook wel eens lawaai als ik lig te slapen, ook maar verbieden dan?

Laat de politie gewoon handhaven wat er nu al niet mag en het probleem is grotendeels opgelost.

Niet dat het bij mij in de buurt nodig is, gaat prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 03-01-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
ErikT738 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:56:
Is het zo ernstig dat je het tussen 18:00 en 02:00 niet even vol kunt houden voor de mensen die het leuk vinden om vuurwerk af te steken? Want alléén tijdens die acht uren is het afsteken toegestaan.
ALS dat zo zou zijn, ja prima. Dat is nooit het probleem geweest namelijk. Al moet ik toegeven dat ik me er ook om die tijd aan erger, simpelweg omdat het daarvoor al teveel was en mijn grens al bereikt was. Het gaat al jaren te ver buiten die tijden, dus vind ik dat het tijd wordt voor strengere regels. Handhaving is echter niet te doen en de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf neer leggen blijkt nou niet echt te werken. Wanneer vuurwerk volledig wordt verboden ligt het in elk geval niet meer in de winkels. Al dat vuurwerk zal dus ook niet buiten die tijden afgestoken worden. Daarnaast kan de handhaving zich blijven focussen op het illegale aanbod (wat dan alles is) en vooral de importeurs aanpakken. Uiteraard zal een groep mensen naar het buitenland rijden, maar dat zal lang niet iedereen doen. Het kost op dat moment meer geld en moeite om aan vuurwerk te komen. Het minderen van vuurwerk is voor mij al een goed begin.

Het verbaast mij zelf overigens ook dat ik een extreem standpunt aanneem. Dat ben ik niet gewend van mezelf, maar dat krijg je blijkbaar als de maat vol is. En dat komt echt niet door het vuurwerk wat enkel tussen 18:00 en 02:00 afgestoken wordt. De maat was al ruimschoots vol voordat het 18:00 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trichoglossus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:07:
[...]

Brave huisvader?
"De 14-jarige Hengelose jongen die op oudejaarsdag zijn oog kwijtraakte bij een explosie van een mortiergranaat is nog steeds niet aanspreekbaar. Dat zegt zijn vader, die erbij was toen de bom ontplofte. De man kocht de illegale shell zelf, op straat. „Ik had daar moeten liggen.”

Je punt is? Dat er een mafkees is die z'n kindereren met enorme klappen laat spelen maakt dat iedereen gelijk een crimineel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErikT738 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Sure, ik hap wel. Probeer je nu serieus iedereen die graag vuurwerk afsteekt weg te zetten als racist?

[...]

Ik weet niet onder welke steen je de afgelopen jaren hebt geleefd, maar het vuurwerk wat is toegestaan en legaal verkrijgbaar is wordt alleen maar lichter. Die "bommen" waar je het over hebt zijn gewoon illegaal. Puur afgaand op mijn eigen ervaringen helpt dit verbod gewoon en wordt er meer en meer legaal siervuurwerk afgestoken. Als er nu ook nog eens zou worden gehandhaafd dan zouden we het illegale vuurwerk wellicht uit kunnen bannen of op zijn minst terug kunnen dringen, en daarmee een hoop overlast, doden en gewonden voorkomen.
Ik denk dat je je aardig vergist in wat er afgestoken wordt.

Enorme klappen bij siervuurwerk? Waarschijnlijk illegaal
tientallen stukken vuurwerk die 50 meter de lucht in gaan? Waarschijnlijk illegaal.

Pak zomaar even een filmpje van een legale doos van 169 euro:
https://www.devuurwerkwin...rgn-fireworks/drgn-oxygen
YouTube: 3317 - DRGN Oxygen 108 shots - DEvuurwerkwinkel.nl

Zo spannend is dat niet. Als het 15 meter hoog is, is het veel.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2023 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moshimoshi
[...]

De vuurwerkdiscussie is de volgende discussie die gekaapt wordt door de wappies. Die gaan straks zo los dat je als gewone Nederlander wel in het anti-vuurwerkkamp moet zitten, omdat je niet geassocieerd wilt worden met die groep. Net zoals gebeurt is bij de Zwarte Piet-discussie en waarom er geen normaal debat gevoerd kan worden over de vluchtelingencrisis. Dus ik begrijp wel waar de vergelijking vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Sinds wanneer stopt het predicaat 'illegaal' ook maar iemand? Zie dit topic, genoeg mensen die schijt er aan hebben en verkondigen het gewoon ergens anders vandaan te halen. Onder welke steen lig jij?

Gewoon lekker meer doden en gewonden en die mensen lekker op de blaren laten zitten. Kunnen ze eens goed nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Laatst online: 16:54
[...]

Brave huisvader?

Ontzettend dom natuurlijk maar ik vind de mensen die denken dat een vuurwerkverbod dit soort idioterie gaat voorkomen ook niet bijster slim :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Je punt is? Dat er een mafkees is die z'n kindereren met enorme klappen laat spelen maakt dat iedereen gelijk een crimineel is?
Dat er blijkbaar vaders zijn die het niet erg vinden om hun kinderen met zwaar illegaal vuurwerk om te laten gaan, en het nog toejuichen ook.
Iets met opvoeding. Maar zolang de ouders het wel prima vinden, zullen de kinderen niet inzien dat ze met hun lichaamsdelen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:00
[...]

Brave huisvader?

Hij had daar inderdaad zelf moeten liggen, wat een ontzettende sukkel. Maar goed, dit ga je dus niet verhelpen met je vuurwerkverbod. Kijk naar die 12 gemeentes waar al een verbod was, 0 handhaving.

Zwaar vuurwerk, en specifiek het onkundig gebruik of misbruik ervan zijn wel de gevallen die in het ziekenhuis belanden.

[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 03-01-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:35
Nopheros schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Maar waarom dan precies? Blijkbaar willen de mensen die er wel last van hebben geen rekening houden met de mensen die er geen last van hebben en wel graag 1x per jaar vuurwerk afsteken. De oplossing is dus dat er dan andersom wel rekening mee gehouden moet worden? Vind het maar vreemde logica.

Ik zet voor mn hond wat muziek op, probleem opgelost. En heel vervelend dat je een keer wakker schrikt maar mijn buurman maakt ook wel eens lawaai als ik lig te slapen, ook maar verbieden dan?

Laat de politie gewoon handhaven wat er nu al niet mag en het probleem is grotendeels opgelost.

Niet dat het bij mij in de buurt nodig is, gaat prima.
Ik wil best rekening houden met anderen tijdens de tijden dat er legaal vuurwerk mag worden afgestoken. Bij ons in de wijk zijn kinderen al weken bezig met vuurwerk. Dat is met een hond (die nog niet schrikt van vuurwerk) niet echt fijn, want ik zit niet te wachten op een grote knal vlak achter ons, waardoor hij wel bang wordt van vuurwerk. Er zijn ook huisdieren die er veel last van hebben en aan de medicatie moeten om de laatste week van het jaar nog enigzins relaxed door te komen. Dat is blijkbaar de nieuwe norm?

Ik snap een verbod zonder handhaving niet. Als je verbiedt, dan moeten er ook consequenties zijn voor het overtreden. Als niemand handhaaft, dan is er ook geen afschrikmiddel voor mensen die het niet zo nauw nemen met de regels.

En ik stoor me enorm aan alle rotzooi overal op straat. Opruimen na oudjaarsavond is blijkbaar ook teveel gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

zeezuiper schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Ontzettend dom natuurlijk maar ik vind de mensen die denken dat een vuurwerkverbod dit soort idioterie gaat voorkomen ook niet bijster slim :/
We moeten het tegenovergestelde doen en Darwin zijn werk laten doen. Komend jaar elk kind een vuurwerkbom, dát moet het streven zijn. Dan zijn we er in een klap vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trichoglossus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Dat er blijkbaar vaders zijn die het niet erg vinden om hun kinderen met zwaar illegaal vuurwerk om te laten gaan, en het nog toejuichen ook.
Iets met opvoeding. Maar zolang de ouders het wel prima vinden, zullen de kinderen niet inzien dat ze met hun lichaamsdelen spelen.
Ja, ok, preaching to the choir...

Maar wat heeft dat te maken met het afsteken van een paar sierpotjes? En het verbieden daarvan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Nu online
Zenomyscus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:12:
[...]

ALS dat zo zou zijn, ja prima. Dat is nooit het probleem geweest namelijk. Al moet ik toegeven dat ik me er ook om die tijd aan erger, simpelweg omdat het daarvoor al teveel was en mijn grens al bereikt was. Het gaat al jaren te ver buiten die tijden, dus vind ik dat het tijd wordt voor strengere regels. Handhaving is echter niet te doen en de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf neer leggen blijkt nou niet echt te werken. Wanneer vuurwerk volledig wordt verboden ligt het in elk geval niet meer in de winkels. Al dat vuurwerk zal dus ook niet buiten die tijden afgestoken worden. Daarnaast kan de handhaving zich blijven focussen op het illegale aanbod (wat dan alles is) en vooral de importeurs aanpakken. Uiteraard zal een groep mensen naar het buitenland rijden, maar dat zal lang niet iedereen doen. Het kost op dat moment meer geld en moeite om aan vuurwerk te komen. Het minderen van vuurwerk is voor mij al een goed begin.

Het verbaast mij zelf overigens ook dat ik een extreem standpunt aanneem. Dat ben ik niet gewend van mezelf, maar dat krijg je blijkbaar als de maat vol is. En dat komt echt niet door het vuurwerk wat enkel tussen 18:00 en 02:00 afgestoken wordt. De maat was al ruimschoots vol voordat het 18:00 was.
Maar alles waar jij je zo aan ergert IS DUS AL VERBODEN! Het gebrek zit puur in de handhaving. Met een totaalverbod verpest je het enkel voor de mensen die zich wel aan de regels houden. Persoonlijk heb ik niet de illusie dat een totaalverbod het makkelijker zou maken om te handhaven, al begrijp ik wel dat anderen wel het idee hebben dat dit zou helpen.
MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:15:
Ik denk dat je je aardig vergist in wat er afgestoken wordt.

Enorme klappen bij siervuurwerk? Waarschijnlijk illegaal
tientallen stukken vuurwerk die 50 meter de lucht in gaan? Waarschijnlijk illegaal.
Top, starten met handhaven dan en de verkoop en het gebruik van dit vuurwerk aan banden leggen! Zo lang dit niet gebeurt zal een totaalverbod niets uit gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
[...]

[...]

Ik weet niet in welke omgeving je dit hebt ervaren? In Breda en omgeving was 60% gewoon illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
De_Bastaard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Hij had daar inderdaad zelf moeten liggen, wat een ontzettende sukkel. Maar goed, dit ga je dus niet verhelpen met je vuurwerkverbod. Kijk naar die 12 gemeentes waar al een verbod was, 0 handhaving.

Zwaar vuurwerk, en specifiek het onkundig gebruik of misbruik ervan zijn wel de gevallen die in het ziekenhuis belanden.
Uiteraard vrij weinig handhaving. Lijkt me nou niet zo'n fijne taak om een groep lui te gaan bekeuren als boa zijnde. De politici kunnen wel van alles roepen, maar zij hoeven die taak niet uit te voeren.

Legaal vuurwerk is prima om te zien en af te steken.

En de hond ligt rustig op de bank na een scheutje Advocaat. Heb je geen kind meer aan met oud en nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:38
*knip* flamebait

[ Voor 101% gewijzigd door polthemol op 03-01-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Ozzie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:05:
Ik denk dat niemand hier mee oneens is, maar hou die regels dan ook lekker daar waar al die mensen bij elkaar gaan wonen. Ik woon bewust niet in de stad omdat daar zoveel mensen bij elkaar wonen.
Ergens ben ik het helemaal met je eens. Bijvoorbeeld een vuurwerkvrije-zone in alle woonwijken. Maar dan zit je nog steeds met handhaving. Dat is gewoon niet te doen. Het volledig beperken van vuurwerk is mijn ogen nog de enige stap die we kunnen doen, doordat het mogelijk wordt te focussen op handhaving op een eerder punt in de keten. De huidige situatie werkt niet naar mijn mening omdat handhaving daar geen optie is. Het zal dus naar mijn idee op een ander punt opgelost moeten worden. Wat mij betreft heeft iedereen hier heeft gelijk als handhaving zou lukken. Ik zie dat echter nooit gebeuren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• moshimoshi
zeezuiper schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Sociale druk doet veel en mensen kopiëren wat ze zien dus daar kan je wel wat mee.

Ik zal je een aantal voorbeelden geven:

1. Hier voor mijn huis geldt een parkeerverbod en er staan nooit auto's geparkeerd. Voor de Kerst stond er een auto heel raar geparkeerd en die is een week blijven staan. Vervolgens stonden er ineens dagelijks auto's geparkeerd voor de deur en het stopte direct nadat de auto weggesleept is.

2. Het is bekend dat als je graffiti direct verwijderd er steeds minder graffiti is. Zodra je het niet meer opruimt trekt dat nieuwe graffitispuiters aan. Daarom is het van belang het direct te verwijderen ook als het de volgende dag weer door dezelfde spuiter wordt aangebracht. Net zolang verwijderen tot het stopt.

3. Zelfde voor gesloopte bushokjes. Als de ruiten eruit geslagen worden dan moet dat de volgende dag gerepareerd worden. Ook als het de volgende nacht weer ingeslagen wordt dan moet het weer direct gerepareerd worden. Het is zo belangrijk de cyclus te doorbreken, want voor je het weet is het 'normaal'.

Wat normaal is bepalen wij als maatschappij en dus als je de cyclus kan doorbreken dan kan je vuurwerk langzaam uitbannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
Zenomyscus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:24:
[...]

Ergens ben ik het helemaal met je eens. Bijvoorbeeld een vuurwerkvrije-zone in alle woonwijken. Maar dan zit je nog steeds met handhaving. Dat is gewoon niet te doen. Het volledig beperken van vuurwerk is mijn ogen nog de enige stap die we kunnen doen, doordat het mogelijk wordt te focussen op handhaving op een eerder punt in de keten. De huidige situatie werkt niet naar mijn mening omdat handhaving daar geen optie is. Het zal dus naar mijn idee op een ander punt opgelost moeten worden. Wat mij betreft heeft iedereen hier heeft gelijk als handhaving zou lukken. Ik zie dat echter nooit gebeuren.
En waarom wordt er dan niet gehandhaafd in november als de vuurwerk ellende begint? Alleen tijdens Oud en Nieuw tussen 22 en 2 uur mag er legaal vuurwerk worden afgestoken. Alles buiten deze periode is al verboden (cat 1 uitgezonderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

moshimoshi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Sociale druk doet veel en mensen kopiëren wat ze zien dus daar kan je wel wat mee.

1. Hier voor mijn huis geldt een parkeerverbod en er staan nooit auto's geparkeerd. Voor de Kerst stond er een auto heel raar geparkeerd en die is een week blijven staan. Vervolgens stonden er ineens dagelijks auto's geparkeerd voor de deur en het stopte direct nadat de auto weggesleept is.

2. Het is bekend dat als je graffiti direct verwijderd er steeds minder graffiti is. Zodra je het niet meer opruimt trekt dat nieuwe graffitispuiters aan. Daarom is het van belang het direct te verwijderen ook als het de volgende dag weer door dezelfde spuiter wordt aangebracht. Net zolang verwijderen tot het stopt.

3. Zelfde voor gesloopte bushokjes. Als de ruiten eruit geslagen worden dan moet dat de volgende dag gerepareerd worden. Ook als het de volgende nacht weer ingeslagen wordt dan moet het weer direct gerepareerd worden. Het is zo belangrijk de cyclus te doorbreken, want voor je het weet is het 'normaal'.

Wat normaal is bepalen wij als maatschappij en dus als je de cyclus kan doorbreken dan kan je vuurwerk langzaam uitbannen.
de maatschappij is niet 50+1 meerderheid die de ander dingen gaat ontzeggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
moshimoshi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:25:
[...]

...
Zo lang er illegale alternatieven zijn gaat een verbod van legaal vuurwerk volgens mij juist averechts werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Nu online
StealthyPeanut schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Ik weet niet in welke omgeving je dit hebt ervaren? In Breda en omgeving was 60% gewoon illegaal.
Zoals eerder aangegeven, een dorp in de Randstad van ongeveer 25.000 inwoners, redelijk dichtbevolkt. De overlast in de aanloop naar oud en nieuw was in mijn beleving veel minder dan pakweg vijf of tien jaar geleden. Ook op oudejaarsavond zelf heb ik vooral siervuurwerk de lucht in zien gaan, en maar één groepje "stoere jongens" gezien die met een tas vol knalvuurwerk door de wijk liepen.
moshimoshi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:15:
[...]

De vuurwerkdiscussie is de volgende discussie die gekaapt wordt door de wappies. Die gaan straks zo los dat je als gewone Nederlander wel in het anti-vuurwerkkamp moet zitten, omdat je niet geassocieerd wilt worden met die groep. Net zoals gebeurt is bij de Zwarte Piet-discussie en waarom er geen normaal debat gevoerd kan worden over de vluchtelingencrisis. Dus ik begrijp wel waar de vergelijking vandaan komt.
Ja, op die manier snap ik het wel. Wel triest dat we waarschijnlijk weer geen normale/eerlijke discussie kunnen voeren over het zoveelste onderwerp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ErikT738 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Zoals eerder aangegeven, een dorp in de Randstad van ongeveer 25.000 inwoners, redelijk dichtbevolkt. De overlast in de aanloop naar oud en nieuw was in mijn beleving veel minder dan pakweg vijf of tien jaar geleden. Ook op oudejaarsavond zelf heb ik vooral siervuurwerk de lucht in zien gaan, en maar één groepje "stoere jongens" gezien die met een tas vol knalvuurwerk door de wijk liepen.

[...]

Ja, op die manier snap ik het wel. Wel triest dat we waarschijnlijk weer geen normale/eerlijke discussie kunnen voeren over het zoveelste onderwerp...
En erger nog... Dat dit eindeloos door blijft gaan... Op naar weer een verbod zonder handhaving... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Nu online
ErikT738 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Ik zou het oprecht niet erg vinden als het alleen in die tijd zou zijn. Maar het probleem is dat het gewoon al een maand daarvoor wordt afgestoken. Het is niet iets van die paar uurtjes maar weken lang vuurwerk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

tiswat schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:54:
Graag verbieden, de overlast die je er een maand van hebt is echt niet te doen. Zeker met huisdieren.
*knip* de zaken s.v.p. niet uit het verband trekken, hou de discussie inhoudelijk.

Het probleem ligt niet bij het vuurwerk zelf, maar bij de mens. Steeds meer mensen worden meer aso en hebben schijt aan alles en iedereen.
Ik woon in een klein dorp. Daar wordt ook genoeg afgestoken. De dag erna is onze straat gewoon weer schoon. Dat hoort erbij, heet fatsoen.

[ Voor 52% gewijzigd door defiant op 03-01-2023 22:16 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
De_Bastaard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Ik woon in het centrum van één van die twaalf gemeentes en ondanks het gebrek aan handhaving is het vuurwerk naar mijn beleving de laatste jaren echt een stuk minder geworden. Je zag nog wel veel (illegaal) siervuurwerk, maar het zeer zware knalvuurwerk heb ik in december amper gehoord.

In mijn ogen is de verandering allang in gang gezet met de maatregelen van de afgelopen jaren. Vijftien jaar geleden begon het al in november en nu is het eigenlijk alleen oudejaarsdag dus de verandering is lang geleden al ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Nu online
moshimoshi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Ik woon in het centrum van één van die twaalf gemeentes en ondanks het gebrek aan handhaving is het vuurwerk naar mijn beleving de laatste jaren echt een stuk minder geworden. Je zag nog wel veel (illegaal) siervuurwerk, maar het zeer zware knalvuurwerk heb ik in december amper gehoord.

In mijn ogen is de verandering allang in gang gezet met de maatregelen van de afgelopen jaren. Vijftien jaar geleden begon het al in november en nu is het eigenlijk alleen oudejaarsdag dus de verandering is lang geleden al ingezet.
Ik woon in een dorp, maar daar is het niet afgenomen. Vorige week nog, om 22:30, knalvuurwerk op de parkeerplaats. Dochter wakker, keihard huilend. Hond helemaal over de toeren, durft niet meer naar buiten, wij wakker. En je hoorde daarna nog een half uur lang die jongeren op meerdere plekken vuurwerk afsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
moshimoshi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Maar het feit is nog altijd dat er:
- illegaal vuurwerk wordt afgestoken
- vuurwerk wordt afgestoken terwijl het überhaupt niet mocht.

Dat zijn imo twee zaken die apart behandeld moeten worden. Het een sluit het ander niet automatisch uit namelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Een knip en plak van het Dagblad van het Noorden....

De meest typische nieuwjaarspatiënt is de 18-jarige Lara uit de gemeente Tynaarlo. Ze had ,,een stuk of drie, vier, vijf flesjes” met mixdrank op en was al een hele tijd in de weer met nitraatbommen. ,,Ik had er al een heleboel afgestoken. Op een gegeven moment vind je het dan niet zo spannend meer”, zegt ze. Toen er een voetzoeker in haar buurt terechtkwam, vergat ze de nitraatbom die ze net had aangestoken weg te gooien. ,,De drank zal daarbij ook wel wat invloed hebben gehad.”

Kan iemand mij uitleggen wat een nitraatbom en een voetzoeker met siervuurwerk te maken heeft? 18 jaar en dan al zo in de alcholol dat je vergeet dat je een bom in je handen hebt....

Kom op mensen, Ja er komen mensen door gevaarlijk vuurwerk in het ziekenhuis terecht.... Maar het zijn wel vaak dit soort gevallen.

Je moet siervuurwerk los zien van dit soort idioot gedrag...

Door het Nederlandse huidige legale vuurwerk te verbieden jaag je nog meer mensen de iligaliteit in, pakkans is nul, dus je maakt zaken alleen maar meer oncontroleerbaarder

[ Voor 8% gewijzigd door Bullet NL op 03-01-2023 10:51 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

tilburgs82 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:43:
*knip*
Het probleem ligt niet bij het vuurwerk zelf, maar bij de mens. Steeds meer mensen worden meer aso en hebben schijt aan alles en iedereen.
Ik woon in een klein dorp. Daar wordt ook genoeg afgestoken. De dag erna is onze straat gewoon weer schoon. Dat hoort erbij, heet fatsoen.
*knip* offtopic

[ Voor 50% gewijzigd door defiant op 03-01-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
tiswat schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Ik woon in een dorp, maar daar is het niet afgenomen. Vorige week nog, om 22:30, knalvuurwerk op de parkeerplaats. Dochter wakker, keihard huilend. Hond helemaal over de toeren, durft niet meer naar buiten, wij wakker. En je hoorde daarna nog een half uur lang die jongeren op meerdere plekken vuurwerk afsteken.
Het heeft tijd nodig en het heeft de potentie de volgende splijtzwam te worden tussen de Randstad en de rest. Ik verwacht dat het verandering eerst plaatsvindt in de grote steden, dan in de rest van de Randstad, dan in de steden buiten de Randstad en dan op het platteland buiten de Randstad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

De veelgenoemde 'brave huisvader' heeft echt geen zin om nieuwjaarsdag in een cel door te brengen voor wat vuurwerk en 'moeder de vrouw' staat echt niet toe dat haar kinderen nog met vuurwerk de straat op gaan. Daardoor zal er steeds minder interesse zijn voor vuurwerk en bloedt het langzaam dood.
Ik denk dat je 'moeder de vrouw' daarin overschat. Genoeg jongeren worden tegenwoordig al opgepakt en als de ouders er op worden aangesproken is het een reactie van "Mijn kind doet zoiets niet". Terwijl de kinderen overdag aan hun lot worden over gelaten want de ouders zijn te druk met werken, werken, werken.

Opvoeden is uitbesteed en een taak van de kinderopvang, dan wel de school.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 03-01-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Gepakt? Mensen worden nu ook niet gepakt, waarom dan ineens wel? Waar komt die ruimte qua handhaving dan ineens vandaan? Dat legale spul, daar spendeert men nu al helemaal geen handhaving aan. Door dat te verbieden, komt er niet magisch ineens heel veel handhavingscapaciteit beschikbaar ofzo. Zolang het niet om grote ladingen gaat, moet je het wel heel stom aanpakken om gepakt te worden. Grootschalige controles doen ze niet meer, omdat die binnen 10 minuten overal bekend zijn. Ze kijken nu naar excessen bij de verkooppunten, noteren kentekens en vangen dan zo'n auto op. Maar ze vangen verre van "veel". Mensen zijn niet stom. En vaak is het ook nog eens zo, dat ALS ze een auto "pakken", er ergens een busje vol vuurwerk en lachende mensen naar huis rijdt. Politie blij met hun 3 pakjes nitraatbommem.

Ik heb jaren in de grensstreek met België gewoond. Baarle Hertog was voor mij op fietsafstand. Grootschalige controles wisten we eigenlijk altijd wel vooraf. Die krijg je gewoon op de app. Mijn moeder is in 2019 voor het laatst aangehouden voor een grote controle. Eerste wat men dan doet, is een berichtje in een paar groeps-apps zetten, zodat de rest van het dorp weet dat vuurwerk kopen even niet verstandig is en dat je kunt rekenen op vertraging als je zou willen tanken of bier zou willen halen. Dan app je gewoon "kofferbak gecontroleerd na het tanken in Poppel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Stoney3K schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat je 'moeder de vrouw' daarin overschat. Genoeg jongeren worden tegenwoordig al opgepakt en als de ouders er op worden aangesproken is het een reactie van "Mijn kind doet zoiets niet". Terwijl de kinderen overdag aan hun lot worden over gelaten want de ouders zijn te druk met werken, werken, werken.

Opvoeden is uitbesteed en een taak van de kinderopvang, dan wel de school.
Ouders aanspreken op het gedrag van kinderen werkt al lang niet meer.... Het zijn juist de ouders die hun kinderen de straat op sturen omdat ze er dan thuis geen last van hebben.

Echt mensen hebben totaal niet door dan de maatschappij tegenwoordig heel anders werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Nu online
tilburgs82 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:43:
[...]
*knip*
Die ene keer per jaar is niet 1 dag of 8 uur, maar minimaal 30 dagen of nog langer.
Het probleem is het het aso gedrag van mensen die vuurwerk afsteken, dat is het probleem.
Die hebben overal schijt aan, aangezien zij zich niet aan die tijd houden.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 03-01-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:24:
@Ruben279 kulargument. De handhaving is nu al niet moeilijk voor in ieder geval het illegale siervuurwerk. Als er ergens drie uur lang vijftig meter hoog vuurwerk te zien is, kun je er zo naartoe rijden.
Heb van Amsterdamse vrienden gehoord hoe dit bij hun ging: Begin van de straat een uitkijk en als er politie aankwam verdween het vuurwerk het huis in voor de politie in de straat was.

Het merendeel had er schijt aan omdat ze dachten (terecht bleek) dat er toch niet gehandhaafd zou worden.

En letterlijk iedereen die in het verleden vuurwerk afstak deed dat dit jaar ook in die straat!

Met andere woorden overduidelijk onvoldoende draagvlak.

Daarnaast speelt de politie een vies spelletje met hun niet handhaven.

De politie wil wetgeven i.p.v. handhaven. Dus handhaven ze nu plaatselijke verboden niet met als excuus dat het niet kan, en dat - zie je wel - daarvoor een landelijk verbod nodig is.

Nu zou ik zo'n maatregel als minister nooit invoeren, maar had ik dat wel gedaan en de politie zo gereageerd, dan had de gehele leiding wachtgeld gehad. Ze moeten uitvoeren, niet chanteren. Kan je dat niet zoek je maar een andere baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik sta zelf nog al neutraal in de discussie, ik kan persoonlijk vuurwerk wel missen maar ik gun een ander zijn plezier ook. Een totaal verbod gaat niet helpen. Er zijn genoeg mensen die er wel plezier aan hebben en er fatsoenlijk mee omgaan.

Los van dat- wat nou als de oplossing is om illegaal vuurwerk zoals cobra's en andere rotzooi net zo streng te gaan handhaven als het bezitten van een vuurwapen oid?
Als ik op Videoland de videoserie zie van o.a. Bureau Arnhem en 040, dan komt de politie op je af bij de eerste de beste vuurwapen melding, doorzoekt huis, auto etc., pakt je op en krijg je een flinke straf. Wat nou als ze dit ook zouden doen bij mensen met illegaal vuurwerk?
Van mij mag het volk met illegaal vuurwerk hard aangepakt worden - ik vind het in en in triest hoe mensen er mee om gaan. Als ik de berichten lees over agenten, kinderen en andere mensen schade oplopen. Niet alleen fysieke schade zoals het missen van een oog of hand, maar ook dingen die je niet ziet zoals gehoorschade, een piep in je oren voor de rest van je leven (en dat heeft impact!). Ben zelf tinnitus patient dus ik kan mij er enorm ik kwaad om maken, ik gun het niemand toe. Notabene hulpverleners, bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bullet NL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Ouders aanspreken op het gedrag van kinderen werkt al lang niet meer.... Het zijn juist de ouders die hun kinderen de straat op sturen omdat ze er dan thuis geen last van hebben.

Echt mensen hebben totaal niet door dan de maatschappij tegenwoordig heel anders werkt.
Ik zou dan ook voorstander zijn van niet alleen "aanspreken, foei" maar ook de ouders strafrechtelijk aansprakelijk maken voor het gedrag van hun kind.

Kind opgepakt? Dan is de boete ook een vordering op de ouders en een aantekening op het strafblad van de ouders. Met andere woorden, dan worden de ouders ook gestraft voor het nalatig opvoeden van hun kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tux3.14 een vuurwapen is niet ineens weg. De eigenaar is daar vaak ook nog weleens aan gehecht omdat ie denkt hem nodig te hebben. Daarnaast; het is leuk dat er een paar gepakt worden, maar het vuurwapen bezit neemt ook al jaren hand over hand toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tux3.14 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:58:
Ik sta zelf nog al neutraal in de discussie, ik kan persoonlijk vuurwerk wel missen maar ik gun een ander zijn plezier ook. Een totaal verbod gaat niet helpen. Er zijn genoeg mensen die er wel plezier aan hebben en er fatsoenlijk mee omgaan.

Los van dat- wat nou als de oplossing is om illegaal vuurwerk zoals cobra's en andere rotzooi net zo streng te gaan handhaven als het bezitten van een vuurwapen oid?
Als ik op Videoland de videoserie zie van o.a. Bureau Arnhem en 040, dan komt de politie op je af bij de eerste de beste vuurwapen melding, doorzoekt huis, auto etc., pakt je op en krijg je een flinke straf. Wat nou als ze dit ook zouden doen bij mensen met illegaal vuurwerk?
Van mij mag het volk met illegaal vuurwerk hard aangepakt worden - ik vind het in en in triest hoe mensen er mee om gaan. Als ik de berichten lees over agenten, kinderen en andere mensen schade oplopen. Niet alleen fysieke schade zoals het missen van een oog of hand, maar ook dingen die je niet ziet zoals gehoorschade, een piep in je oren voor de rest van je leven (en dat heeft impact!). Ben zelf tinnitus patient dus ik kan mij er enorm ik kwaad om maken, ik gun het niemand toe. Notabene hulpverleners, bah.
Ik denk, dat mensen die zwaar vuurwerk naar hulpverleners gooien gewoon heel hard hulp nodig hebben en geen vuurwerkverbod (wat ze hebben is toch al verboden, voor hen is een verbod op "Chocomel" evenveel waard als een verbod op nu nog legaal consumentenvuurwerk). Gooien ze de volgende keer een stoeptegel.... wat gaan we dan verbieden? Alle soorten sierbestrating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Ik denk, dat mensen die zwaar vuurwerk naar hulpverleners gooien gewoon heel hard hulp nodig hebben en geen vuurwerkverbod (wat ze hebben is toch al verboden, voor hen is een verbod op "Chocomel" evenveel waard als een verbod op nu nog legaal consumentenvuurwerk). Gooien ze de volgende keer een stoeptegel.... wat gaan we dan verbieden? Alle soorten sierbestrating?
Ik zie nog maar één oplossing voor dat soort figuren, we moeten rigoreus optreden en dat wordt dus een avondklok.

Gaat 100% werken.

O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tiswat schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Die ene keer per jaar is niet 1 dag of 8 uur, maar minimaal 30 dagen of nog langer.
Het probleem is het het aso gedrag van mensen die vuurwerk afsteken, dat is het probleem.
Die hebben overal schijt aan, aangezien zij zich niet aan die tijd houden.
Vooral alles op één grote hoop blijven gooien...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Iets wat illegaal is nog een keer verbieden werkt niet. Het maakt het handhaven niet in eens anders omdat je op het huidige legale vuurwerk niet hoeft te handhaven.

Er is nu dus, volgens de eigen woorden van de politie, al te weinig man om illegaal vuurwerk te handhaven... Dat ga je niet oplossen met een totaal verbod.

Het hele idee dat een totaalverbod de oplossing is verschrikkelijk naïef en staat buiten de werkelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bullet NL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:08:
Iets wat illegaal is nog een keer verbieden werkt niet. Het maakt het handhaven niet in eens anders omdat je op het huidige legale vuurwerk niet hoeft te handhaven.

Er is nu dus, volgens de eigen woorden van de politie, al te weinig man om illegaal vuurwerk te handhaven... Dat ga je niet oplossen met een totaal verbod.

Het hele idee dat een totaalverbod de oplossing is verschrikkelijk naïef en staat buiten de werkelijkheid
Dit dus. Een breed totaalverbod zou je op de één of andere manier sleepnetmatig moeten gaan handhaven. Dat is niet te doen vanwege de enorme schaal en sociaal absoluut niet wenselijk.

Het corona-beleid van de afgelopen jaren (oa. handhaven van de mondkapjesplicht en anderhalve meter) waren hier duidelijk bewijs van. De excessen kun je aanpakken maar dan houdt het op.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 03-01-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Heb van Amsterdamse vrienden gehoord hoe dit bij hun ging: Begin van de straat een uitkijk en als er politie aankwam verdween het vuurwerk het huis in voor de politie in de straat was.
En dat maakt handhaven zo bijzonder lastig. het is niet alsof iemand buiten een lading vuurwerk heeft staan, een sticker met zijn/haar naam er op heeft geplakt die na het aansteken nog zichtbaar is.
Het merendeel had er schijt aan omdat ze dachten (terecht bleek) dat er toch niet gehandhaafd zou worden.

En letterlijk iedereen die in het verleden vuurwerk afstak deed dat dit jaar ook in die straat!

Met andere woorden overduidelijk onvoldoende draagvlak.
Dat zegt meer over de mentaliteit van een bepaalde groep ( terecht of niet daargelaten ) dan dat het over de hele breedte zo gedragen wordt. Stellen dat het overduidelijk onvoldoende draagvlak heeft is een extrapolatie die je niet zo kan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

dawg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:13:
Tja. Een landelijk vuurwerkverbod is onontkoombaar. Het is al jaren niet meer uit te leggen.

Maar vooruit, in willekeurige volgorde:
- dieren die doodsangsten uitstaan
- milieuverontreiniging
- luchtverontreiniging
- talloze gewonden
- geen veilige werkomgeving hulpverleners
- gevaarlijk geweld richting wetshandhavers
- schade
- overlast
- ptss problematiek vluchtelingen oorlogsgebieden

Kortom. We moeten stoppen met deze asociale “traditie”.
Mooi lijstje en inderdaad goede redenen. Alleen zit het probleem met een toekomstig verbod van consumentenvuurwerk juist niet in dit vuurwerk.

In alle maanden voor oud en nieuw wordt er, per definitie, illegaal vuurwerk afgestoken, zelfs als deze ooit legaal is gekocht. Daar worden niet tot nauwelijks mensen voor opgepakt. Waarom? Omdat deze afstekers op heterdaad moeten worden betrapt. Maar ja tegen de tijd dat politie ter plekke is, zijn de daders allang gevlogen. Heel vaak hoor je dan het argument, wat de politie zelf ook graag naar voren brengt: Maar als vuurwerk verboden is, dan kunnen we makkelijker handhaven, want dan hoeven we niet te kijken of het illegaal vuurwerk is. Hiermee geven ze hun eigen onkunde aan, want als dat het geval zou zijn, zouden er honderden mensen per week gearresteerd worden voor vuurwerk afsteken in de maanden voor oud en nieuw. Ow wacht, dat is niet het geval, dus dat werkt nu ook al niet! |:( In sommige dorpen is de reactietijd van de politie al om te huilen, omdat er nog 1 bureau is op 3-4 dorpen, waarbij ze misschien na 30 minuten ter plaatse kunnen zijn. Hoe denk je daar een verbod te kunnen handhaven?

Verboden werken alleen als er voldoende handhaving is en laat dat laatste nu juist het grote probleem zijn. Handhaving is nu al een utopie, want er gaat in de maanden voor oud en nieuw al tienduizenden kilo's vuurwerk de lucht in, zonder dat er 1 persoon voor gepakt wordt. Op een dag als oud en nieuw gaat dat helemaal niet lukken. Dus wat zal een dergelijk verbod dan bewerkstelligen? Mensen die consumenten vuurwerk willen, zullen dus uitwijken naar kopen in België of Duitsland. Je pakt er een paar aan de grens, anderen pakken grensovergangen die niet bemand zijn. Illegaal zwaar professioneel vuurwerk is allang bij de kopers in huis en die gaan gewoon blijven knallen. Jan met de pet maakt mogelijk ook de overstap naar illegaal vuurwerk, om maar niet in de laatste dagen van het jaar aan de grens gepakt te worden met 20 kilo aan consumenten vuurwerk.

De enige manier om een werkend vuurwerkverbod te krijgen, is binnen geheel Europa 1 beleid te voeren EN voldoende handhaving te hebben. Dat is de afgelopen decennia al niet gelukt met consumenten vuurwerk, dus het is ook redelijk naïef om te denken dat dit met een landelijk verbod wel gaat lukken. Het is misschien wel een beetje hetzelfde als mobiel gebruik in de auto of op de fiets. Er zijn verboden voor, er wordt best wat handhaving op gezet, boetes zijn behoorlijk hoog en toch zijn hele volksstammen continu met dat ding bezig ipv het verkeer. Wie houden we nu voor de gek? 8)7

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:12
Vuurwerkverbod helpt niet toch?

https://www.volkskrant.nl...ng-weer-stijgen~b99cf64e/

scroll naar het eerste tabelletje, en voila. Say again?

Kom op, illegaal vuurwerk is niet het enige vuurwerk wat voor problemen zorgt. Drempel verhogen helpt uiteraard wel voor 'de grote meute'. De echte fans zullen hun spullen nog wel kunnen krijgen ja.

Ook was afgelopen jaar drie keer meer illegaal vuurwerk onderschept. Je zou verwachten, met de gebruikte argumentatie hier, dat dit hoger zou zijn tijdens een (semi-)verbod van de twee jaar daarvoor?

Deze cijfers rijmen niet met die argumentatie.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 03-01-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

eric.1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:17:

Kom op, illegaal vuurwerk is niet het enige vuurwerk wat voor problemen zorgt. Drempel verhogen helpt uiteraard wel voor 'de grote meute'. De echte fans zullen hun spullen nog wel kunnen krijgen ja.

Ook was afgelopen jaar drie keer meer illegaal vuurwerk onderschept. Je zou verwachten, met de gebruikte argumentatie hier, dat dit hoger zou zijn tijdens een (semi-)verbod?
Die cijfers zijn natuurlijk wel scheef getrokken door de coronamaatregelen die de afgelopen 2 jaarwisselingen ook nog golden. Een heel eerlijk vergelijk kun je daarmee niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Stoney3K schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Die cijfers zijn natuurlijk wel scheef getrokken door de coronamaatregelen die de afgelopen 2 jaarwisselingen ook nog golden. Een heel eerlijk vergelijk kun je daarmee niet maken.
Achja, er is altijd wat af te dingen op cijfers. Waarom werd er toen niet massaal illegaal vuurwerk ingekocht? Als je toch al niet aan de regels houdt, dan is dat ook geen probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard

Ook was afgelopen jaar drie keer meer illegaal vuurwerk onderschept. Je zou verwachten, met de gebruikte argumentatie hier, dat dit hoger zou zijn tijdens een (semi-)verbod van de twee jaar daarvoor?

Ja, waarvan 1 sowieso een lockdown had en de ander te maken had met andere strenge maatregelen.

[ Voor 4% gewijzigd door De_Bastaard op 03-01-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De_Bastaard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Ja, waarvan 1 sowieso een lockdown had en de ander te maken had met andere strenge maatregelen.
En lekker iedereen thuis zat ipv in de kroeg met een stuk in z'n kraag... Dat was pas makkelijk handhaven, toen men binnen zat zeg!

3x zoveel illegaal vuurwerk onderschept zegt ook nog niet zo gek veel als je niet weet hoeveel er is binnen gekomen.

Boven alles; correlatie is nog geen causaliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
eric.1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Achja, er is altijd wat af te dingen op cijfers. Waarom werd er toen niet massaal illegaal vuurwerk ingekocht? Als je toch al niet aan de regels houdt, dan is dat ook geen probleem..
De jaarwisseling 2020-2021 was er een zware lockdown en zat iedereen thuis. Ik heb voor het eerst in 15 jaar de jaarwisseling bij mijn ouders thuis op de bank gevierd en lag om 01:00 op bed.

Misschien is dat iets wat jij terug wil? Maar ik vond het een hel.

Ook in 2021-2022 waren er nog allemaal corona maatregelen https://www.rijksoverheid...r-2021-in-eenvoudige-taal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:13

OMD

Maar wat willen ze hier nu mee zeggen? Ik wil ook wel een dagje fietsen verbieden en dan kijken hoeveel letsel er gemeld wordt bij de eerste hulp tegenover een dag met wel fietsen. Dit is zoeken naar cijfers die logischerwijs een gevolg zijn van een actie op grote schaal.

Autorijden met 7 miljoen auto's -> veel letsel
Autorijden met 100 auto's -> weinig letsel.

Er staat geen hoeveelheid bij hoeveel mensen er daadwerkelijk iets hebben afgestoken of hebben gekeken buiten. 100 mensen op 1500 man -> enorm aantal. 100 mensen op 15 miljoen en je hebt al nutteloze data

we mogen ook niet meer sporten want dodelijk slachtoffers:
https://www.veiligheid.nl...ures%202020%20%281%29.pdf
Hoeveel tijd en geld dit kost aan zorg qua blessures/verwondingen etc etc.
Alleen al voetbal had 1 miljoen!! aan blessures in 2020. Wat wil iedereen nou met zn cijfertjes. En ja, als je gaat extrapoleren dan kan je zeggen dat per uur vuurwerk meer slachtoffers kent dan voetbal. Dat ga ik zeker niet ontkennen maar zie het in landen waarbij vuurwerk het hele jaar door legaal is, daar heb je weinig slachtoffers want er is minder animo voor stunten etc .

Zo kan ik elke bezigheid in de samenleveing wel gaan filteren en daar wat over zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door OMD op 03-01-2023 11:34 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
Ozzie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Misschien is dat iets wat jij terug wil? Maar ik vond het een hel.
Neuh, maar vuurwerk op een manier zoals het in NL gaat hoeft ook weer niet.

Nu ben ik redelijk biased door gehoorschade door ... legaal vuurwerk wat door een beschonken persoon verkeerd is gebruikt, maar goed. Dat we ieder jaar nog steeds 1000+ slachtoffers voor lief nemen is mijn inziens niet uit te leggen.

Het probleem zit alleen meer in de alcohol en groepsdruk dan in vuurwerk zelf. Maar ja, ... dat zijn al helemaal heilige huisjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Bullet NL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:47:
Kan iemand mij uitleggen wat een nitraatbom en een voetzoeker met siervuurwerk te maken heeft? 18 jaar en dan al zo in de alcholol dat je vergeet dat je een bom in je handen hebt....
Decennia lang waarin knalvuurwerk legaal verkocht werd en vuurwerkhandelaren er garen bij sponnen dat vuurwerk afsteken een traditie werd (dus inclusief de pubers die op straat rotjes gingen afsteken en inclusief de ratelbanden). Naast een drankindustrie die al decennia probeert mensen wijs te maken dat je moet zuipen om het gezellig te hebben, trouwens.

Decennia lang waarin "knallen hoort erbij" door de industrie is gefaciliteerd, dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 03-01-2023 11:33 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben toch benieuwd wat we er nu exact mee winnen als we alles gaan verbieden. Nu is het merendeel van het vuurwerk nog "legaal" (Lees gekeurd etc). Als dat er af gaat is al het vuurwerk illegaal uit omliggende landen en krijg je denk ik nog veel zwaarder vuurwerk...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
OMD schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:28:
[...]

Maar wat willen ze hier nu mee zeggen? Ik wil ook wel een dagje fietsen verbieden en dan kijken hoeveel letsel er gemeld wordt bij de eerste hulp tegenover een dag met wel fietsen. Dit is zoeken naar cijfers die logischerwijs een gevolg zijn van een actie op grote schaal.

Er staat geen hoeveelheid bij hoeveel mensen er daadwerkelijk iets hebben afgestoken of hebben gekeken buiten. 100 mensen op 1500 man -> enorm aantal. 100 mensen op 15 miljoen en je hebt al nutteloze data

Alleen al voetbal had 1 miljoen!! aan blessures in 2020. Wat wil iedereen nou met zn cijfertjes. En ja, als je gaat extrapoleren dan kan je zeggen dat per uur vuurwerk meer slachtoffers kent dan voetbal. Dat ga ik zeker niet ontkennen maar zie het in landen waarbij vuurwerk het hele jaar door legaal is, daar heb je weinig slachtoffers want er is minder animo voor stunten etc .

Zo kan ik elke bezigheid in de samenleveing wel gaan filteren en daar wat over zeggen.
Even los van de inhoudelijke verschillen is het verschil in risicoacceptatie makkelijk verklaarbaar. Vervoer en sport hebben voor de maatschappij een toegevoegde waarde en daarmee is risico logischerwijs meer geaccepteerd. Vuurwerk heeft maar een beperkte toegevoegde waarde en dus zijn de bijbehorende risico's minder geaccepteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:55
Het is zo ongelooflijk bizar dat we altijd alles maar moeten afkeuren, verbieden, wat dan ook. Het lijkt erop dat Nederlanders dat echt als de beste kunnen. Is het voor sommige dan écht niet mogelijk om zich er even overheen te zetten en mensen plezier te laten hebben op die ene dag? Een vuurwerkverbod gaat alles 10x erger maken namelijk.

En daar zit ik als voorstander van vuurwerk zelf ook niet op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

OMD schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:28:
[...]

Check dit artikel en zie het verschil in toonzetting vergeleken met een artikel over vuurwerk.
https://www.rtlnieuws.nl/...broken-pols-schouder-heup

Winterpret, lol, en ach wat gewonden wat maakt het uit.
De oogarts Faber spreekt bij twintig man in zijn oogziekenhuis al van een HORRORNACHT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric.1 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Omdat je toen België en Duitsalnd niet in mocht om het te kopen. Reed je met een geel kenteken in die landen kon je rekenen op een controle.

Het is echt niet zo moeilijk om te zien waarom de Corona jaren echt geen goede data leveren voor een analyse.

Zo werd tijdens de corona jaren in door vrienden in Brabant wel gewoon met Carbide lol gemaakt. Ze hebben daar 1 politie auto op iets van 6 dorpen. Er werd gewoon gebeld 'hij is hier en rijdt richting X' Dan wisten alle andere dorpen hoe lang ze hadden voor hij op zijn vroegst in hun dorp kon zijn.

Gelegenheid is alles en die was er voor veel illegaal vuurwerk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Stoney3K schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Ik zie nog maar één oplossing voor dat soort figuren, we moeten rigoreus optreden en dat wordt dus een avondklok.

Gaat 100% werken.

O-)
Als je opgepakt wordt met vuurwerk je de komende drie jaarwisselingen melden op het politiebureau gaat zeker werken. Handhaving is echt het probleem niet. We hebben in dit land een eindeloze gereedschapskist met middelen om hand te haven. Het enige dat ontbreekt is de wil, maar het sentiment is aan het omslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

moshimoshi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Als je opgepakt wordt met vuurwerk je de komende drie jaarwisselingen melden op het politiebureau gaat zeker werken. Handhaving is echt het probleem niet. We hebben in dit land een eindeloze gereedschapskist met middelen om hand te haven. Het enige dat ontbreekt is de wil, maar het sentiment is aan het omslaan.
Ja, je gaat ontkennen dat er totaal geen capaciteit is om ook maar iets te ondernemen?

Handhaving is zeker het probleem wel. Anders was dat de rest van december wel gelukt.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2023 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Dus we kunnen tijdens de jaarwisseling prima even tienduizenden agenten optrommelen om woonwijken uit te kammen op zoek naar kwajongens met (illegaal) vuurwerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

[...]

onuitvoerbaar, en tevens hallucinant om te denken dat we dit als samenleving moeten willen.
Straatrovers en hooligans laat lekker zitten, nee de vuurwerkafsteker moeten we kapot maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Gaat 100% werken.

O-)
Die werkte de vorige keer ook niet. :)
Maar volgens mij is dat wel waar het uiteindelijk om gaat. Het gaat om gedrag. Mensen die "iets schadelijks, don't care what" naar hulpverleners gooien, hebben een meer dan ernstig gedragsprobleem. Dat los je niet op met een verbod wat hen niet eens raakt. En mensen die vanaf 10 december elke avond stiekem een nitraat afsteken, heb je er ook niet mee. Je doel is om de scherpe randjes van dat gedrag af te krijgen. Dan kun je je wel steeds dieper in gaan graven met steeds meer repressie, maar ik vraag me af of je daarmee dat doel gaat bereiken.

Weet je wat wel helpt? Die gasten die die agenten in de val hebben gelokt opsporen en ze een mooi rood achterwerk bezorgen. Dat moet even goed pijn gaan doen. Sluit maar op. Dan bedenkt 80 procent van de meelopers zich de volgende keer wel 3 keer. Geen idee wat je tegenwoordig scoort met een 3-voudige poging doodslag op hulpverleners. (Ik ben bang dat ik me zal schamen voor het antwoord.)
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hopelijk ten overvloede, maar we gaan hier dus niet door op de oude voet.

Vind je dit wel nodig, dan mag je er gerust op rekenen dat je reacties verwijderd worden.