Wat mij vooral stoort aan "verbieden" zonder nuance, is dat (zoals gewoonlijk) de goeden weer onder de slechten moeten lijden. Want eigenlijk willen de meeste mensen waarschijnlijk helemaal geen vuurwerkverbod, maar willen ze dat "het gezeik rond de jaarwisseling" stopt. En dat gezeik heeft helemaal niets te maken met iemand die om middernacht een paar stuks mooi siervuurwerk afsteekt. Dat zijn die achterlijke klappen voor en na de jaarwisseling en de daarbij horende schade (of erger).Drardollan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:44:
[...]
Sowieso zou het goed zijn om het eerst eens 3 of 4 jaar aan te kijken. Net voor Corona zijn er regels gewijzigd, maar die zijn nooit in de praktijk gebracht. Omdat er 2 jaar een verbod was is er veel uit het buitenland gehaald, ook de artikelen die hier nu verboden zijn. Als je een normale Oud en Nieuw hebt is er veel minder behoefte om naar het buitenland te rijden en zie je waarschijnlijk die bepaalde artikelen veel minder.
Ik ben geen voorstander van nog meer regels en nog meer verboden, zeker niet op Europees gebied. We worden de laatste jaren meer en meer overspoeld met allerlei regels.
Mijn inziens is de beste methode om overlast te voorkomen zorgen voor alternatieven en belonen van goed gedrag.
Nog los van het feit dat ik mij werkelijk afvraag waarom alles waar een (groot) deel van de bevolking plezier aan beleeft tegenwoordig actief bestreden moet worden. Over alles is wel wat te zeuren, men gunt elkaar geen pleziertje meer lijkt het wel. Of het nu gaat over Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw, de F1 in Zandvoort of voetbalwedstrijden (niet beperkt tot deze voorbeelden) gaat, alles lijkt wel verboden te moeten worden in deze tijd.
En dat kun je eigenlijk alleen in Europees verband effectief tegengaan. Dat iemand wat siervuurwerk in Duitsland of Belgie haalt, zal me een rotzorg zijn. Dat er 1 dag per jaar wat groepjes kinderen rondlopen met van die tamme kanonslagen en tolletjes.... idem. De lui die met hun oorlogstuig mensen de stuipen op het lijf jagen en tegelijkertijd ook nog eens alles opblazen wat los en vast zit, die zijn het probleem.