Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:44:
[...]

Sowieso zou het goed zijn om het eerst eens 3 of 4 jaar aan te kijken. Net voor Corona zijn er regels gewijzigd, maar die zijn nooit in de praktijk gebracht. Omdat er 2 jaar een verbod was is er veel uit het buitenland gehaald, ook de artikelen die hier nu verboden zijn. Als je een normale Oud en Nieuw hebt is er veel minder behoefte om naar het buitenland te rijden en zie je waarschijnlijk die bepaalde artikelen veel minder.

Ik ben geen voorstander van nog meer regels en nog meer verboden, zeker niet op Europees gebied. We worden de laatste jaren meer en meer overspoeld met allerlei regels.

Mijn inziens is de beste methode om overlast te voorkomen zorgen voor alternatieven en belonen van goed gedrag.

Nog los van het feit dat ik mij werkelijk afvraag waarom alles waar een (groot) deel van de bevolking plezier aan beleeft tegenwoordig actief bestreden moet worden. Over alles is wel wat te zeuren, men gunt elkaar geen pleziertje meer lijkt het wel. Of het nu gaat over Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw, de F1 in Zandvoort of voetbalwedstrijden (niet beperkt tot deze voorbeelden) gaat, alles lijkt wel verboden te moeten worden in deze tijd.
Wat mij vooral stoort aan "verbieden" zonder nuance, is dat (zoals gewoonlijk) de goeden weer onder de slechten moeten lijden. Want eigenlijk willen de meeste mensen waarschijnlijk helemaal geen vuurwerkverbod, maar willen ze dat "het gezeik rond de jaarwisseling" stopt. En dat gezeik heeft helemaal niets te maken met iemand die om middernacht een paar stuks mooi siervuurwerk afsteekt. Dat zijn die achterlijke klappen voor en na de jaarwisseling en de daarbij horende schade (of erger).

En dat kun je eigenlijk alleen in Europees verband effectief tegengaan. Dat iemand wat siervuurwerk in Duitsland of Belgie haalt, zal me een rotzorg zijn. Dat er 1 dag per jaar wat groepjes kinderen rondlopen met van die tamme kanonslagen en tolletjes.... idem. De lui die met hun oorlogstuig mensen de stuipen op het lijf jagen en tegelijkertijd ook nog eens alles opblazen wat los en vast zit, die zijn het probleem.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:17
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:58:
[...]

Wat mij vooral stoort aan "verbieden" zonder nuance, is dat (zoals gewoonlijk) de goeden weer onder de slechten moeten lijden. Want eigenlijk willen de meeste mensen waarschijnlijk helemaal geen vuurwerkverbod, maar willen ze dat "het gezeik rond de jaarwisseling" stopt. En dat gezeik heeft helemaal niets te maken met iemand die om middernacht een paar stuks mooi siervuurwerk afsteekt. Dat zijn die achterlijke klappen voor en na de jaarwisseling en de daarbij horende schade (of erger).

En dat kun je eigenlijk alleen in Europees verband effectief tegengaan. Dat iemand wat siervuurwerk in Duitsland of Belgie haalt, zal me een rotzorg zijn. Dat er 1 dag per jaar wat groepjes kinderen rondlopen met van die tamme kanonslagen en tolletjes.... idem. De lui die met hun oorlogstuig mensen de stuipen op het lijf jagen en tegelijkertijd ook nog eens alles opblazen wat los en vast zit, die zijn het probleem.
Ik kan mij hier enkel bij aansluiten.

De vraag is hoe we de uitwassen zouden kunnen aanpakken. Met een verbod, ook op Europees niveau, kom je er niet (als dat al haalbaar zou zijn).

Ik zie zelf wel wat oplossingen, maar in hoeverre die haalbaar zijn en voldoende opleveren weet ik niet. Ik denk dan aan:
1) Verbied Europees het zware spul zodat het leuke spul overblijft
2) Beloon jongeren, hoe minder overlast hoe meer geld voor leuke projecten (nieuwe skatebaan oid)
3) Zorg voor afdoende handhaving
4) Meer buurvaders en moeders

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:04
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 06:49:
Deze cijfers zijn wel extreem zorgelijk. In mijn ogen zegt het veel over de houding van de jeugd / jongeren ten opzichte van de maatschappij.
Maar kom op, alle ouders van dergelijke jongeren weten toch dondersgoed wat hun kroos doet? In mijn omgeving toendertijd i.i.g wel. Hoorde je weer een bizarre knal en het gerinkel van metaal wat op straat valt; "oh, ja, dat kan mijn zoon wel eens zijn". En als je op dat punt bent aangekomen dan is het dus niet alleen een probleem wat veroorzaakt wordt door de jongeren, maar evengoed door de generatie daar boven.

En als je dan 's avonds de vader op bezoek hebt...drie keer raden, die blaast je halve grasmat in de tuin weg met een enkele knal.

En in een ander geval zaten ze thuis rustig illegale meuk aan elkaar te vlechten met ingekochte lonten. Waarbij de vader des huizes actief was binnen het politieapparaat.

Dus die focus op de jongeren snap ik niet, want het grote probleem (illegale spul) is veel breder. Er is een of andere vreemde acceptatie van een oorlogsperiode in de aanloop naar oud en nieuw.

• Drardollan
eric.1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Maar kom op, alle ouders van dergelijke jongeren weten toch dondersgoed wat hun kroos doet? In mijn omgeving toendertijd i.i.g wel. Hoorde je weer een bizarre knal en het gerinkel van metaal wat op straat valt; "oh, ja, dat kan mijn zoon wel eens zijn". En als je op dat punt bent aangekomen dan is het dus niet alleen een probleem welke veroorzaakt wordt door de jongeren, maar evengoed door de generatie daar boven.

En als je dan 's avonds de vader op bezoek hebt...drie keer raden, die blaast je halve grasmat in de tuin weg met een enkele knal.

En in een ander geval zaten ze thuis rustig illegale meuk aan elkaar te vlechten met ingekochte lonten. Waarbij de vader des huizes actief was binnen het politieapparaat.

Dus die focus op de jongeren snap ik niet, want het grote probleem (illegale spul) is veel breder. Er is een of andere vreemde acceptatie van een oorlogsperiode in de aanloop naar oud en nieuw.
Het is echt iets van deze tijd. Vroeger hadden we nog sociale controle en spraken we elkaar aan bij dit soort uitwassen, nu durf je dat niet eens meer. Bang dat je een mes tussen je ribben krijgt.

Dat is absoluut niet alleen bij vuurwerk het geval. Het is tegenwoordig ook normaal om met een lachgas ballon aan de lippen deel te nemen aan het verkeer, om maar een zijstraat te noemen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:04
Drardollan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:35:
[...]

Het is echt iets van deze tijd. Vroeger hadden we nog sociale controle en spraken we elkaar aan bij dit soort uitwassen, nu durf je dat niet eens meer. Bang dat je een mes tussen je ribben krijgt.

Dat is absoluut niet alleen bij vuurwerk het geval. Het is tegenwoordig ook normaal om met een lachgas ballon aan de lippen deel te nemen aan het verkeer, om maar een zijstraat te noemen.
Iets van deze tijd? Vind ik een bijzondere benaming voor een periode van minimaal twintig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
eric.1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:44:
[...]

Iets van deze tijd? Vind ik een bijzondere benaming voor een periode van minimaal twintig jaar.
Voordat je ergens bent als maatschappij moet je er heen groeien. Een maatschappij veranderd niet in 2 dagen, dat heeft vele jaren nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Drardollan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:35:
[...]

Wat versta jij onder "deze tijd"? Die sociale controle waar je het over hebt is al zeker iets van 30...40 jaar geleden. En toen werd ook al gezegd dat het vroeger allemaal beter was. Zo door redenerend moet het in de middeleeuwen en eerder geweldig zijn geweest....

• Drardollan
Frame164 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Wat versta jij onder "deze tijd"? Die sociale controle waar je het over hebt is al zeker iets van 30...40 jaar geleden. En toen werd ook al gezegd dat het vroeger allemaal beter was. Zo door redenerend moet het in de middeleeuwen en eerder geweldig zijn geweest....
Sowieso was *knip*

Dit soort algemene generalisaties zonder enige onderbouwing voegen niets toe aan de discussie en verstoren deze alleen maar. Wees specifiek en concreet en onderbouw dat vervolgens.

[ Voor 49% gewijzigd door defiant op 17-02-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

https://nos.nl/artikel/24...eede-kamer-is-nog-niet-om

D66 nu ook voor. Ik sta er dubbel in. Onwijs veel lol mee beleefd als kind. Afgelopen jaarwisseling ook wat spul afgestoken, blijft leuk.

Maar goed, het kan blijkbaar niet normaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Deruxian schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:14:
https://nos.nl/artikel/24...eede-kamer-is-nog-niet-om

D66 nu ook voor. Ik sta er dubbel in. Onwijs veel lol mee beleefd als kind. Afgelopen jaarwisseling ook wat spul afgestoken, blijft leuk.

Maar goed, het kan blijkbaar niet normaal.
dat D66 wil verbieden verbaast niemand iets mag ik hopen? *knip*

Vuurwerk dat legaal verkocht wordt zorgt niet voor problemen. Het is het zware illegale spul als cobra's e.d. dat voor overlast zorgt. De onopgevoeden in de grote steden die met politie gaan vechten. Een vuurwerkverbod gaat dat echt niet oplossen. Kijk naar de rellen met het Marokkaanse elftal. Kijk naar de avondklokrellen. Ook zwaar vuurwerk tegen hulpverlening. Geen legaal vuurwerk te koop op dat moment. Lekker naar Duitsland en daar kopen. Ik zelf vind het zonde van het geld maar ik geniet er wel van

Kansloos dit verbod. Maar goed alles wat ook maar een beetje leuk is (was) moet en zal kapot gemaakt worden. De samenleving waar we naartoe gaan. Doodsaai, werken tot je 72e, belasting betalen en doodgaan.

(*) s.v.p. geen generalisaties zonder onderbouwing.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 02-01-2023 23:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59
Ik heb er een hard hoofd in dat dit het probleem gaat oplossen.

Als ik zo om me heen kijk en bijv wat ik voorbij zie komen op dumpert, dat gebeurt niet met in Nederland of zelfs in Duitsland toegestaan vuurwerk.

Cobra’s aan jerrycans met benzine, zelfgemaakte bommen, verzin het maar. Auto’s in de fik steken? Sure.

Vervolgens zie je allemaal debielen die mortieren op straat leggen of ze afschieten met een kartonnen buis als bazooka. Dat ga je niet oplossen door consumentenvuurwerk te verbieden. De mortieren zelf zijn immers al verboden. Een verbod op licht spul gaat dat echt niet verhelpen.

De slachtoffers die bij het oogziekenhuis terecht komen zijn dan naar mijn idee ook de sukkels die het afsteken of toevallige omstanders van dit achterlijk gedrag.

Ben wel oprecht benieuwd naar welk % nu echt in het ziekenhuis beland met legaal, voor Nederland, vuurwerk. Dat kan echt niet veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Reken maar dat er flink gebaald wordt dat het redelijk rustig was afgelopen jaar. De politie had voorafgaand aan de jaarwisseling al veelvuldig de media bespeeld en gezinspeeld op een verbod. De politiek hoefde hem alleen maar in te koppen. Helaas bleef het relatief rustig, maar D66 kopt de bal uiteraard nog wel even binnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:29:
Reken maar dat er flink gebaald wordt dat het redelijk rustig was afgelopen jaar. De politie had voorafgaand aan de jaarwisseling al veelvuldig de media bespeeld en gezinspeeld op een verbod.
Wat ik hier lees is toch best heftig, over gehoorschade bij agenten:
‘Vier collega's moeten Prednison slikken. Bij een collega zit zijn trommelvlies aan zijn gehoorbeentjes geplakt, hij hoort op korte termijn of hij behandeling in een hogedruktank nodig heeft. Een ander stond in de linie toen een cobra op haar helm afketste en bij haar schouder ontplofte. Ze zei: als ik die helm niet op had gehad, was ik voor de rest van mijn leven doof geweest. Of nog erger.’

Ook in Helmond en Assen hebben politiemedewerkers gehoorschade opgelopen. In hoeverre dat blijvend is, moet nog blijken. De politie heeft nog geen landelijk beeld van de problemen, maar wijst erop dat agenten in tal van steden zijn bestookt met zwaar vuurwerk: van Zeist tot Breda, van Groningen tot Geleen.
En ja dit is vast zwaar vuurwerk, maar is het heel gek dat de politie er op een bepaald moment wel klaar mee is? Het is eigenlijk best raar dat we een jaarwisseling met al dit soort incidenten "redelijk rustig" noemen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja. Een landelijk vuurwerkverbod is onontkoombaar. Het is al jaren niet meer uit te leggen.

Maar vooruit, in willekeurige volgorde:
- dieren die doodsangsten uitstaan
- milieuverontreiniging
- luchtverontreiniging
- talloze gewonden
- geen veilige werkomgeving hulpverleners
- gevaarlijk geweld richting wetshandhavers
- schade
- overlast
- ptss problematiek vluchtelingen oorlogsgebieden

Kortom. We moeten stoppen met deze asociale “traditie”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:06
dawg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:13:
Tja. Een landelijk vuurwerkverbod is onontkoombaar. Het is al jaren niet meer uit te leggen.

- milieuverontreiniging
- luchtverontreiniging
- talloze gewonden
- schade
- overlast

Het is een treurig lijstje. Ik was ook lang tegen, maar er zijn teveel argumenten om het aan banden te leggen. Het is jammer, want het is erg mooi.

Ik vind het wel belangrijk dat een verbod redelijk effectief is. Als met hetzelfde gemak de boel uit Duitsland en België geïmporteerd kan worden, dan schiet het waarschijnlijk nog niet op. Dan is de brave Hendrik zijn plezier kwijt en zijn de problemen niet opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
user109731 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:01:
[...]

Wat ik hier lees is toch best heftig, over gehoorschade bij agenten:

[...]

En ja dit is vast zwaar vuurwerk, maar is het heel gek dat de politie er op een bepaald moment wel klaar mee is? Het is eigenlijk best raar dat we een jaarwisseling met al dit soort incidenten "redelijk rustig" noemen.
Maar wat gaat een verbod op consumenten vuurwerk hier aan veranderen? Helemaal niets. Betere handhaving en controle op import wel.

De mensen die nu zwaar vuurwerk afsteken worden er niet door geraakt en de kans bestaat zelfs dat je mensen zo meer richting illegaal vuurwerk duwt.

Beetje hetzelfde als eenndrugsbeleid imo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:14

- milieuverontreiniging
- schade
- overlast
Volgens mij heb je die al bij menig evenement/beladen voetbalwedstrijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Groentjuh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:33:
[...]

Volgens mij heb je die al bij menig evenement/beladen voetbalwedstrijd.
Zonder al te veel te focussen op milieuverontreiniging (zou daar wat meer context bij zien dan) is dat bij evenementen en belanden voetbalwedstrijden net zo onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Napo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Zonder al te veel te focussen op milieuverontreiniging (zou daar wat meer context bij zien dan) is dat bij evenementen en belanden voetbalwedstrijden net zo onacceptabel.
En daar wordt het al niet eens gehandhaafd. Dit is echt een capaciteit en snelrecht tekort. Er zijn hele telegram groepen waar je illegaal vuurwerk etc kunt krijgen. Begin eens met oprollen van die clubs op landelijk en Europees niveau.

Blijkbaar gaat de prio naar andere, vast ook, belangrijkere dingen.

Maar goed, ben benieuwd naar de reacties hier over exact een jaar als het verboden is maar de puinhoop niet minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:44:
[...]

De generatie riant betaalden uit de inleg van de huidige generatie, gaat dat stoppen. Dat gaan de oudjes echt wel merken hoor, ben maar niet bang. De cashflow wordt dan beperkt tot "rendement op inleg" en we weten allemaal hoe goed die fondsen zijn in het behalen van rendement. :)

De jeugd heeft wat mij betreft alle recht om te klagen en haar punt te maken. Maar dat doe je niet door prullenbakken en bushokjes op te blazen.
Ho even, daar ga je volledig de mist in.

Die fondsen zijn erg goed in het behalen van rendementen; zo goed dat meet dan de helft van de pensioenen die ze nu betalen gefinancierd zijn uit die rendementen en niet de ingelegde premie zelf.

De tekorten komen niet door slechte rendementen, maar doordat de verplichtingen door de dalende rente hard stegen dan de beleggingen. Dat is wezenlijk anders als jij suggereert.

Daarnaast hadden op basis van de afspraken waarop die pensioenen zijn opgebouwd de ouderen al lang gekort moeten zijn in hun uitkering. Dat dat niet is gebeurd gaat ten koste van ... de jongeren.

Als invaren doorgaat zoals de partijen willen, maar wat juridisch nog een flinke strijd bij het EU hof zal geven. Weer en voorbeeld waar de regering onder aanvoering van de VVD bewust kiest om een risico te negeren en het erop aan te laten komen. En dat invaren gebeurd op dusdanige wijze dat de ouderen er 'niet op achteruit gaan' met andere woorden een herverdeling richting ouderen ten koste van ... de jongeren (waarbij jongeren iedereen onder de 60 is, maar ok)

Dat men vervolgens plaatjes laat zien waarin de jongeren er ook op vooruit - of in ieder geval niet op achteruit - gaan, komt omdat men daarin 'vergeet' te melden dat die jongeren meer risico lopen. Hun verwachte pensioen blijft gelijk of wordt beter, maar dat kans op een veel slechter pensioen neemt toe. Tuur Elzinga blaast de jubel trompet en vraagt zich ondertussen af waarom jongeren geen lid meer worden van vakbonden. Gek he, als je in hun nadeel handelt en alleen voor (bijna) gepensioneerden opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De_Bastaard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:24:
Maar wat gaat een verbod op consumenten vuurwerk hier aan veranderen? Helemaal niets. Betere handhaving en controle op import wel.

De mensen die nu zwaar vuurwerk afsteken worden er niet door geraakt en de kans bestaat zelfs dat je mensen zo meer richting illegaal vuurwerk duwt.
Het zal een lange termijn ding zijn denk ik. Volgende generaties groeien op zonder zelf vuurwerk af te steken en raken gewend aan shows gedaan door experts. De cultuur is momenteel zo verziekt en het heeft zo weinig 'nut' dat dit mij wel aardig lijkt om te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens ben ik tegen een (sier) vuurwerkverbod. Dat was ik voor afgelopen oud en nieuw al en ik ben er nu nog overtuigder van dat dat verbod een fout zou zijn.

IN de VS heb je jury rechtspraak en het verschijnsel van jury nullification, waarmee de bevolking haar ongenoegen met een wet kenbaar kan maken. De jury vindt dan duuidelijk schuldige mensen onschuldig, omdat men het niet met de strafbaarheid eens is.

Bij gebrek aan jury rechtspraak in Nederland is er eigenlijk maar 1 alternatief om, bij een punt dat niet belangrijk genoeg is om je stem bij verkiezingen erop te bepalen, burgerlijke ongehoorzaamheid.

Gezien afgelopen jaarswisseling hebben we m.i. twee onderling uitsluitende conclusies die je kan trekken:
1. Het verbod in 12 gemeentes was terecht en duizenden normale Nederlanders zijn criminelen of
2. Het verbod in 12 gemeentes was onterecht en duizenden gewone nederlanders hebben hun mening over dit verbod overduidelijk gemaakt.

Ik ga voor 2., waarbij ik het overigens niet heb over de minderheid die het verbod negeerde EN vuurwerk naar hulpoverleners gooide. Dat op zijn minst een poging to toebrengen van ernstig letsel en overduidelijk crimineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:24

D4NG3R

kiwi

:)

- talloze gewonden
- schade
- overlast

Heb je het toevallig over de asociale traditie van voetbalwedstrijden? /s

Even zonder ongein: achterlijk volk is achterlijk, daar staat het verdere gebruikte wapen en methode los van.
Je hebt met je poten van onze hulpverlening en andermans spullen af te blijven.

Het argument dat mensen met psychologische problemen er last van hebben kan ik niet achter staan. Ja, dat gebeurt. Maar met dat argument houd je letterlijk niks meer over. Er is immers altijd wel iemand die ergens een paniekaanval van krijgt.

Het dieren, en in mindere mate milieuaspect kan ik achter staan. Maar dat zijn jammer genoeg de argumenten welke ik persoonlijk het minste hoor.. :/

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:55
De_Bastaard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:47:
Maar goed, ben benieuwd naar de reacties hier over exact een jaar als het verboden is maar de puinhoop niet minder is.
Tsja... We zullen het dan meemaken. De groepen die Cobra's naar agenten gooien of een paar agenten insluiten om ze vervolgens aan te vallen met een ploertendoder hebben volgens mij andere problemen. Helaas mag daarover niet gesproken worden, want voor links is het makkelijker om alles te verbieden.

Ik weet niet meer op welke site het stond, maar daar gaven ze aan dat 80% van de extra SEH bezoeken ten opzichte van een normaal weekend kwamen door alcohol en drugs. Dus ik ben dan inderdaad benieuwd hoeveel er nou eigenlijk binnenkort door foutief legaal vuurwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:01:
Gezien afgelopen jaarswisseling hebben we m.i. twee onderling uitsluitende conclusies die je kan trekken:
1. Het verbod in 12 gemeentes was terecht en duizenden normale Nederlanders zijn criminelen of
2. Het verbod in 12 gemeentes was onterecht en duizenden gewone nederlanders hebben hun mening over dit verbod overduidelijk gemaakt.
Het probleem hierbij is wel dat je alleen kijkt naar de groep die het meeste herrie maakt (letterlijk en figuurlijk). Ik zie om me heen steeds meer mensen die zelf geen vuurwerk hebben en het allemaal wel best vinden (leuk om even naar te kijken maar een show door de brandweer zou dat net zo goed zijn), maar die tel je dan niet mee.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

Super zonde dat we als samenleving het accepteren dat er wederom een leuke traditie kapot wordt gemaakt.
Er zijn altijd klojo's die het (kunnen) verklooien voor de rest. Maar zijn jullie echt bereid daar alles voor op te geven?

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
TheBrut3 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:06:
[...]

Tsja... We zullen het dan meemaken. De groepen die Cobra's naar agenten gooien of een paar agenten insluiten om ze vervolgens aan te vallen met een ploertendoder hebben volgens mij andere problemen. Helaas mag daarover niet gesproken worden, want voor links is het makkelijker om alles te verbieden.

Ik weet niet meer op welke site het stond, maar daar gaven ze aan dat 80% van de extra SEH bezoeken ten opzichte van een normaal weekend kwamen door alcohol en drugs. Dus ik ben dan inderdaad benieuwd hoeveel er nou eigenlijk binnenkort door foutief legaal vuurwerk?
Ja weinig, legaal knalvuurwerk zoals “de astronaut” van vroeger mag geloof ik al niet eens meer. Met die dingen maakte je nog geen deuk in een pakje boter, laat staan dat je er iemand mee verwond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

- milieuverontreiniging
- luchtverontreiniging
- talloze gewonden
- schade
- overlast

Op één na (verontreiniging) heeft geen van die redenen in de recente geschiedenis geleid tot een volledig landelijk verbod op iets. Dus ik denk dat het niet eens heel erg onontkoombaar is. Veel zaken die niet uit te leggen zijn en aantoonbaar voor veel leed en onomkeerbare schade zorgt worden gewoon gedoogd. Aandacht op dit soort problemen wordt soms zelfs geridiculiseerd door media en politici.

Dus ik snap je persoonlijke lijst van redenen, maar dat is in bijna alle gevallen niet genoeg.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
user109731 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:54:
Het zal een lange termijn ding zijn denk ik. Volgende generaties groeien op zonder zelf vuurwerk af te steken en raken gewend aan shows gedaan door experts.
Shows door experts zijn leuk als je in het centrum van Amsterdam of Rotterdam woont (en het niet waait), de overige 16,5 miljoen Nederlanders hebben daar weinig aan. Snap niet waar dat idee steeds vandaan komt, of moet straks elke wijk of dorp op kosten van de belastingbetaler een vuurwerkshow krijgen?

Denk dat het huidige beleid niet zo slecht is: legaal zijn alleen nog relatief veilige stabiele dozen (cakes) en klein grut te koop, echt alles wat nu nog knalt en/of naar hulpverleners wordt gegooid is illegaal. Asocialen hou je altijd en die halen het nu al van elders, de overgrote meerderheid van Nederland heeft een leuk feest gehad en de dag erop zelf de rommel opgeruimd.

Het laatste wat je wil is dat brave huisvaders straks ook naar Duitsland of België rijden en als ze er toch zijn ook weer pijlen en zware knallen meenemen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
De_Bastaard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:09:
Ja weinig, legaal knalvuurwerk zoals “de astronaut” van vroeger mag geloof ik al niet eens meer. Met die dingen maakte je nog geen deuk in een pakje boter, laat staan dat je er iemand mee verwond.
Helemaal niets wat knalt, astronauten inderdaad ook niet meer. Knalerwten en trektouwtjes zijn het heftigste...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hei is al jaren niet meer uit te leggen dat er helemaal niets gebeurt aan het daadwerkelijke probleem en dat er getracht wordt door een papieren sprookje hier vanaf te zijn.
- milieuverontreiniging
- luchtverontreiniging
- talloze gewonden
- schade
- overlast

En het grootste gedeelte van dit lijstje wordt niet veroorzaakt door spul dat niet al verboden is? Ga er maar vanuit dat 80% van het vuurwerk dat je überhaupt is opgevallen al illegaal is.

Er wordt nu niet gehandhaafd en er zal na een verbod ook niet gehandhaafd gaan worden.
Het is werkelijk hallucinant om te denken dat een totaalverbod iets anders gaat bewerkstelligen dan dat het erger wordt met de illegale stromen.

De 'traditie' van het rellen en slopen moet de kop in gedrukt worden. En dat bereik je niet door het sierpakketje van het lokale tuincentrum te verbieden.

Zolang er niet EU breed wordt opgetreden tegen het illegale spul verandert er niets.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 02-01-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:33
DeKever schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:22:
[...]
Ik vind het wel belangrijk dat een verbod redelijk effectief is. Als met hetzelfde gemak de boel uit Duitsland en België geïmporteerd kan worden, dan schiet het waarschijnlijk nog niet op. Dan is de brave Hendrik zijn plezier kwijt en zijn de problemen niet opgelost.
Waarschijnlijk gaan mensen alsnog gewoon de grens over om vuurwerk te halen, maar het maakt de handhaving wel een stuk makkelijker.
Nu is het niet te achterhalen wat voor soort vuurwerk het is (geweest), en wie het afgestoken heeft.
Er is weer genoeg in beslag genomen bij de grenscontroles bij de grensovergangen.
Knalvuurwerk en vuurpijlen mochten dit jaar niet meer in NL, maar werd nog genoeg afgestoken.

Om het illegaal importeren te controleren heb je veel te veel politiecapaciteit nodig, die is er (helaas) niet.
Als je alles verbied, is het eenmaal in NL wel makkelijker te checken dan achteraf nog eens proberen uit te vinden wat voor type het was etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ruben279 kulargument. De handhaving is nu al niet moeilijk voor in ieder geval het illegale siervuurwerk. Als er ergens drie uur lang vijftig meter hoog vuurwerk te zien is, kun je er zo naartoe rijden.

Er is geen capaciteit, geen prioriteit en überhaupt geen tijd om ermee aan de slag te gaan.

De politie is normaal al zwaar onderbezet, laat staan op een oudjaarsavond. Die zijn bezig met andere dingen, zoals lijfsbehoud van hunzelf en andere hulpverleners.

Dáár moet iets aan gebeuren. Niet aan de sierpotjes van de Intratuin.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 02-01-2023 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:33
ComputerHoed schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:09:
Super zonde dat we als samenleving het accepteren dat er wederom een leuke traditie kapot wordt gemaakt.
Er zijn altijd klojo's die het (kunnen) verklooien voor de rest. Maar zijn jullie echt bereid daar alles voor op te geven?
Als deze leuke traditie ten koste gaat van de gezondheid van je man, vrouw, vriend, vriendin, vader, moeder die werkt bij de politie, ambulance, brandweer, ziekenhuis etc. etc. en -min of meer- verplicht wordt om te moeten werken en dan op straat bekogeld te worden met allemaal gevaarlijke troep is de keuze voor mij niet zo moeilijk.

Min of meer hetzelfde voor voetbalwedstrijden. Er is een groep die kan zich niet gedragen, waardoor er elke wedstrijd weer politie en ME klaar moet staan (en steeds vaker optreden) om het een beetje rustig te houden kan het blijkbaar niet meer en moet je andere maatregelen treffen.

Als dat betekent dat er dan bijvoorbeeld bij uitwedstrijden geen supporters meer welkom zijn, raakt dat natuurlijk een grotere groep mensen dan die groep die er elke keer een bende van maakt.
Dan is het te hopen dat die grote groep die zich netjes houd invloed kan uitoefenen op die (relatief) kleine roep raddraaiers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ruben279 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Als deze leuke traditie ten koste gaat van de gezondheid van je man, vrouw, vriend, vriendin, vader, moeder die werkt bij de politie, ambulance, brandweer, ziekenhuis etc. etc. en -min of meer- verplicht wordt om te moeten werken en dan op straat bekogeld te worden met allemaal gevaarlijke troep is de keuze voor mij niet zo moeilijk.

Min of meer hetzelfde voor voetbalwedstrijden. Er is een groep die kan zich niet gedragen, waardoor er elke wedstrijd weer politie en ME klaar moet staan (en steeds vaker optreden) om het een beetje rustig te houden kan het blijkbaar niet meer en moet je andere maatregelen treffen.

Als dat betekent dat er dan bijvoorbeeld bij uitwedstrijden geen supporters meer welkom zijn, raakt dat natuurlijk een grotere groep mensen dan die groep die er elke keer een bende van maakt.
Dan is het te hopen dat die grote groep die zich netjes houd invloed kan uitoefenen op die (relatief) kleine roep raddraaiers.
Precies dat. Maar daar gaat een tandenloos verbod geen enkele oplossing voor bieden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:39

St@m

@ Your Service

[...]

Ik denk dat je de verkeerde traditie voor ogen hebt, in ieder geval niet die van een potje vuurwerk afsteken op de oprit.
Ga je ze trouwens allemaal afvinken uit mijn signature?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

[...]

Als we uitgaan van jouw logica, dan kunnen we maar beter alles verbieden. Er zijn ook genoeg idioten in het verkeer, het parkje om de hoek, in het bos, de supermarkt, op het gemeentehuis, het zwembad waar je kind zwemles heeft, en ga zo maar door.
Sluit jij jezelf alvast als eerste op....als het goede voorbeeld? O-)

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

nst6ldr schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Op één na (verontreiniging) heeft geen van die redenen in de recente geschiedenis geleid tot een volledig landelijk verbod op iets. Dus ik denk dat het niet eens heel erg onontkoombaar is. Veel zaken die niet uit te leggen zijn en aantoonbaar voor veel leed en onomkeerbare schade zorgt worden gewoon gedoogd. Aandacht op dit soort problemen wordt soms zelfs geridiculiseerd door media en politici.

Dus ik snap je persoonlijke lijst van redenen, maar dat is in bijna alle gevallen niet genoeg.
Dat klopt. Echter, politiek volgt. Gezien 6 op de 10 mensen voor landelijk beleid is (ik lees dat als een verbod, landelijk beleid is er nu in principe ook al) is het denk ik toch een kwestie van tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Deze issue lijkt me trouwens bij uitstek geschikt voor een referendum met een bindende uitslag van 10 jaar.
Stemmen vanaf 16 jaar en onder de 50 :p

[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 02-01-2023 22:39 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
user109731 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:54:
[...]

Het zal een lange termijn ding zijn denk ik. Volgende generaties groeien op zonder zelf vuurwerk af te steken en raken gewend aan shows gedaan door experts. De cultuur is momenteel zo verziekt en het heeft zo weinig 'nut' dat dit mij wel aardig lijkt om te proberen.
Die shows hoeven niet eens door experts georganiseerd te worden. Geef per wijk/dorp 1 vereniging een vergunning een vuurwerkshow te organiseren. Dan kunnen de echte enthousiastelingen met echt vuurwerk spelen. En de rest kan meegenieten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ComputerHoed schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:09:
Wat mij betreft wel. Vuurwerk mag afgestoken worden op oudejaarsdag van 18 uur tot 2 uur. Prima, gezellig, leuk, mooi om te zien, houd ik rekening mee. 1 januari loop ik wel een rondje in de tuin om op te ruimen, het is tenslotte geven en nemen.

Wat is de praktijk?
3 dagen van tevoren elke avond weer een paar potten die de lucht ingaan. Onze kleinste die hier regelmatig van wakker wordt. Dieren die hier bang van worden. En ik erger me aan dit soort lui die schijt hebben aan de regels. Rotzooi in m'n tuin, op de auto et cetera. Op 1 januari weer hetzelfde liedje omdat dan de tas met overgebleven vuurwerk mee gaat naar opa/oma, en vanavond 2 januari vonden de kinderen van de overburen het ook weer leuk om een paar potten de lucht in te knallen. Auto net schoon, weer van die zooi op de auto. Waarschijnlijk allemaal legaal spul.

Ik zit er aan te denken om m'n eigen "traditie" in te stellen: een grote zak afval willekeurig door de wijk in de voortuinen dumpen. Dat zal niet gewaardeerd worden, waarom deze grote vervuiling onder het mom van 'traditie' wel?

Tuurlijk, ik snap het sentiment, binnenkort mogen we niets meer. Maar van mij mag de traditie verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

MikeyMan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Hei is al jaren niet meer uit te leggen dat er helemaal niets gebeurt aan het daadwerkelijke probleem en dat er getracht wordt door een papieren sprookje hier vanaf te zijn.

[...]

En het grootste gedeelte van dit lijstje wordt niet veroorzaakt door spul dat niet al verboden is? Ga er maar vanuit dat 80% van het vuurwerk dat je überhaupt is opgevallen al illegaal is.

Er wordt nu niet gehandhaafd en er zal na een verbod ook niet gehandhaafd gaan worden.
Het is werkelijk hallucinant om te denken dat een totaalverbod iets anders gaat bewerkstelligen dan dat het erger wordt met de illegale stromen.

De 'traditie' van het rellen en slopen moet de kop in gedrukt worden. En dat bereik je niet door het sierpakketje van het lokale tuincentrum te verbieden.

Zolang er niet EU breed wordt opgetreden tegen het illegale spul verandert er niets.
Siervuurwerk bevatten meer rommel als knalvuurwerk. Onderschat ook niet hoe angstig dieren worden van veel snelle felle lichtflitsen.

Dus siervuurwerk is echt niet heilig, verre van.

Handhaving is een groot probleem in Nederland op meerdere terreinen wat we hoognodig aan moeten pakken (net zoals zoveel zaken inmiddels), maar dat is natuurlijk niet het enige argument. Daarnaast zul je inderdaad, zoals je zelf al impliciet aangeeft, in elk geval afspraken moeten maken met Duitsland en België v.w.b. aanbod.

Maar dat het op termijn onontkoombaar is dat er een verbod komt is (mij) evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:11
Cheesy schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Wat mij betreft wel. Vuurwerk mag afgestoken worden op oudejaarsdag van 18 uur tot 2 uur. Prima, gezellig, leuk, mooi om te zien, houd ik rekening mee. 1 januari loop ik wel een rondje in de tuin om op te ruimen, het is tenslotte geven en nemen.

Wat is de praktijk?
3 dagen van tevoren elke avond weer een paar potten die de lucht ingaan. Onze kleinste die hier regelmatig van wakker wordt. Dieren die hier bang van worden. En ik erger me aan dit soort lui die schijt hebben aan de regels. Rotzooi in m'n tuin, op de auto et cetera. Op 1 januari weer hetzelfde liedje omdat dan de tas met overgebleven vuurwerk mee gaat naar opa/oma, en vanavond 2 januari vonden de kinderen van de overburen het ook weer leuk om een paar potten de lucht in te knallen. Auto net schoon, weer van die zooi op de auto. Waarschijnlijk allemaal legaal spul.

Ik zit er aan te denken om m'n eigen "traditie" in te stellen: een grote zak afval willekeurig door de wijk in de voortuinen dumpen. Dat zal niet gewaardeerd worden, waarom deze grote vervuiling onder het mom van 'traditie' wel?

Tuurlijk, ik snap het sentiment, binnenkort mogen we niets meer. Maar van mij mag de traditie verdwijnen.
Kunnen we het legale siervuurwerk eigenlijk nog wel vergelijken met het vuurwerk van vroeger waar we over praten met het woord traditie? Die dozen van nu had je vroeger helemaal niet. Ook die dingen maken een hoop meer lawaai dan het vuurpijltje van vroeger.

Ik snap niet zo goed hoe we van om twaalf uur een uurtje pijlen afsteken zijn terecht gekomen bij van zes tot twee uur snachts voluit doos na doos afsteken.

Los van het illegale vuurwerk geeft dat veel stress en overlast bij mensen.

Ik zou willen dat we een middenweg konden vinden. Ik denk dat er heel weinig mensen moeite hebben met dat er tussen 23:00 en 1:00 siervuurwerk wordt afgestoken. Maar mensen gaan meteen helemaal los en dan is 18:00 niet vroeg genoeg en 2:00 moet ook weer worden opgerekt naar 3:00.

Als je op een normale werkdag om 18:00 je stereo zo hard zet dat je het meerdere straten verderop binnen nog hoort. En je doet dat tot 2:00 snachts, dan denk ik dat de meeste mensen hier de politie bellen.

Kan het niet gewoon legaal tussen 23:00 en 1:00 blijven? Dan rest alleen de vraag hoe je dat handhaaft. Misschien door het aantal kilo wat je in bezit mag hebben te verlagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

martin_v_z schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:57:
[...]

Kunnen we het legale siervuurwerk eigenlijk nog wel vergelijken met het vuurwerk van vroeger waar we over praten met het woord traditie? Die dozen van nu had je vroeger helemaal niet. Ook die dingen maken een hoop meer lawaai dan het vuurpijltje van vroeger.

Ik snap niet zo goed hoe we van om twaalf uur een uurtje pijlen afsteken zijn terecht gekomen bij van zes tot twee uur snachts voluit doos na doos afsteken.
Dit dus. Vroeger hadden we van die dozen met spuitertjes die tot aan mijn slaapkamer of als het mee zat het dak van ons huis kwamen. Nu keek ik bij iemand op de 9e verdieping hoe enorme lichtfonteinen en prachtige cirkels (vergezeld van enorme knal) tot ver boven de flat kwamen. En dat over de hele horizon. En het ging maar door. Om half 1 leek het nog steeds 5 over twaalf en om 1 uur ging nog steeds de ene fontein na de andere de lucht in. Ik heb nog nooit zoiets gezien eigenlijk.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@martin_v_z @FunkyTrip ga er maar vanuit dat het spul waar je van onder de indruk bent niet legaal is.

Het legale spul komt nog steeds geen 30 meter hoog.

Tegenover de 110 miljoen legaal spul staat een hele forse veelvoud aan illegaal spul. Ook bij het siervuurwerk.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 02-01-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dawg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:52:
[...]

Siervuurwerk bevatten meer rommel als knalvuurwerk. Onderschat ook niet hoe angstig dieren worden van veel snelle felle lichtflitsen.

Dus siervuurwerk is echt niet heilig, verre van.

Handhaving is een groot probleem in Nederland op meerdere terreinen wat we hoognodig aan moeten pakken (net zoals zoveel zaken inmiddels), maar dat is natuurlijk niet het enige argument. Daarnaast zul je inderdaad, zoals je zelf al impliciet aangeeft, in elk geval afspraken moeten maken met Duitsland en België v.w.b. aanbod.

Maar dat het op termijn onontkoombaar is dat er een verbod komt is (mij) evident.
Het milieuargument ben ik nog enigszins gevoelig voor. Maar ook daarvoor geldt dat mijn paar legale potjes in het niet vallen bij de enorme compoundboxen die ik hier tot 3:30 non stop af heb zien gaan.

Er worden overigens aardige stappen gezet met eco vuurwerk.

Dat het niet heilig is snap ik ook wel, maar er wordt nu wel heel erg kort door de bocht geredeneerd. 364,8 dagen van het jaar is alles al verboden. En gedurende de overige 0,2 mag er eigenlijk ook al haast niets. En wat gebeurt er?

Ik sluit niet uit dat er op oneigenlijke gronden of wensdenken een verbod gaat komen. Maar ik vertel je nu al dat het effect averechts zal zijn. Ik heb nog nooit een illegaal stuk vuurwerk afgestoken. En misschien drie keer iets buiten de gebruikstijden. Ik ben tevreden met mn laffe potje van de lokale retailer.

Maar bij een verbod ga ik volgend jaar in België shoppen. Gok dat ik niet de enige ben.

Ga niet een beetje schijnheilig sterretjes staan rondzwaaien terwijl het om me heen Sodom en Gomorra is.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 02-01-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:11
MikeyMan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:11:
@martin_v_z @FunkyTrip ga er maar vanuit dat het spul waar je van onder de indruk bent niet legaal is.

Het legale spul komt nog steeds geen 30 meter hoog.

Tegenover de 110 miljoen legaal spul staat een hele forse veelvoud aan illegaal spul. Ook bij het siervuurwerk.
Volgens mij zijn al die dozen zwaarder dan wat er 30 jaar geleden werd afgestoken.

Ik snap je argument hoor dat een hoop overlast van het illegale vuurwerk komt en ik geef je daarin volkomen gelijk. Ik snap daar ook echt niet in dat we dit op eu niveau zo laten gebeuren.

Maar laten we eerlijk zijn. Op de dag dat het legale vuurwerk in de winkels lag ging het in de avond los. Je maakt mij niet wijs dat dat allemaal illegaal vuurwerk was.

Ik denk dat je eerlijk moet zijn als mensen traditie erbij halen en ook kijken hoe deze traditie is veranderd over de jaren heen. Wil je echt de oude traditie? Willen mensen dan ook dat oude vuurwerk terug? Of is dat niet mooi en zwaar genoeg tegenwoordig. Als dat zo is moet je ook beseffen dat het meer overlast geeft.

Waarom kunnen beide partijen niet een tussenweg vinden en de afsteektijd beperken tot 23:00 en 1:00? Dat is toch waar het om draait?

Ik zag op het nieuws een verkoper vertellen dat orders van 2000 euro niet vreemd waren. Dat was een verkoper in Nederland. Dat klinkt echt absurd veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

martin_v_z schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:29:
[...]

Maar laten we eerlijk zijn. Op de dag dat het legale vuurwerk in de winkels lag ging het in de avond los. Je maakt mij niet wijs dat dat allemaal illegaal vuurwerk was.
Ik weet wel zeker dat het illegaal was, want de intensiteit vóór en na de 29e was exact hetzelfde.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

MikeyMan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:18:
[...]

Maar bij een verbod ga ik volgend jaar in België shoppen. Gok dat ik niet de enige ben.

Ga niet een beetje schijnheilig sterretjes staan rondzwaaien terwijl het om me heen Sodom en Gomorra is.
Nou ja, een dergelijke houding maakt dat dat verbod enkel waarschijnlijker wordt.

Ook dat vind ik een steeds groter probleem; de houding van het schijt hebben aan een verbod. Of dat nu om vuurwerk, tractoren op snelwegen of wat dan ook gaat is niet zo relevant.

Natuurlijk, voor een deel heeft de overheid dat aan zichzelf te wijten, en de mogelijkheden dan wel staat van handhaving is om te huilen wat het allemaal nog net wat gemakkelijker maakt om verboden te negeren, maar die houding an sich baart me óók zorgen. Stel je voor dat iedereen zich een dergelijke houding aanmeet… dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
dawg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:35:
Ook dat vind ik een steeds groter probleem; de houding van het schijt hebben aan een verbod. Of dat nu om vuurwerk, tractoren op snelwegen of wat dan ook gaat is niet zo relevant.
Dingen verbieden zonder breed draagvlak werkt alleen met draconische consequenties en een hoge pakkans: cocaïne en XTC zijn verboden maar onder jongeren erg populair, de drooglegging in de VS is een goed voorbeeld wat uiteindelijk zelfs teruggedraaid is.

Een vuurwerkverbod is net zo effectief als een bord 100 op een lege snelweg, waarom zou ik Rutte en zijn club nog serieus nemen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:51:
[...]

Dingen verbieden zonder breed draagvlak werkt alleen met draconische consequenties en een hoge pakkans: cocaïne en XTC zijn verboden maar onder jongeren erg populair, de drooglegging in de VS is een goed voorbeeld wat uiteindelijk zelfs teruggedraaid is.

Een vuurwerkverbod is net zo effectief als een bord 100 op een lege snelweg, waarom zou ik Rutte en zijn club nog serieus nemen?
Zie mijn eerdere post. Inmiddels al 6 op de 10 mensen die voor overheidsingrijpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

dawg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:54:
[...]

Zie mijn eerdere post. Inmiddels al 6 op de 10 mensen die voor overheidsingrijpen is.
Ach, sinds wanneer doen we in Nederland wat de meerderheid wil. Ik heb me laten vertellen dat dat niet is hoe een democratie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Wellicht dat bij de volgende verkiezingen zich dat in een parlementaire meerderheid vertaald, gezien de peilingen zie ik dat niet snel gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Een vuurwerkverbod is helemaal niet een oplossing, het huidige huis, tuin en keuken vuurwerk wat je in Nederland mag kopen is niet het overlast gevende probleem. Het probleem zit hem in het feit dat je met speels gemak illegaal vuurwerk kan kopen. Zolang er geen Europese aanpak is van het probleem (productie, verhandelbaarheid en beschikbaarheid) blijft ook met een vuurwerkverbod de overlast gewoon bestaan.

Het is daarom totaal onnodig om de mensen die hun legale vuurwerkcake afsteken als schuldige aan te wijzen voor het probleem wat ontstaat in de illegaliteit.

Zorg voor een andere kwaliteitseis betreffende Nederlands vuurwerk, ook de mensen die nu geen vuurwerk kopen geven aan dat ze een mooie cake best kunnen waarderen. Men is klaar met het overlast gevende vuurwerk, de cobra's en nitraten, maar met name het gedrag van mensen die met knalvuurwerk op straat lopen. Iets wat helemaal niets te maken heeft met de persoon die tussen 0:00 en 01:00 op nieuwjaarsdag zijn siervuurwerk afsteekt.

Nogmaals, de persoon die voor 40, 80 of zelfs 120 euro voor zijn vuurwerkcake heeft betaald is niet schuldig aan de overlast. Met zo'n cake ga je niet lopen, of haal je geen idiote zaken uit. Daar is het spul veel te duur voor.

Je moet het probleem aan pakken bij de kern, gedragsveranderingen van mensen en de beschikbaarheid van materiaal wat kwaad kan. Nogmaals..... Dat zijn niet de siervuurwerkcakes.

Dat je vuurwerkvrije regio's aanwijst rond ziekenhuizen, dierentuinen, beschermde dorpskernen enz enz is helemaal vanzelfsprekend. Maar laat het daarnaast gewoon los. Politie Noord-Nederland heeft gisteren al bekend gemaakt dat ze een relatief rustige nacht hebben gehad. Zonder ernstige incidenten, het kan dus gewoon. Een lokaal probleem moet je dus zeker niet landelijk gaan vertalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bullet NL op 03-01-2023 00:16 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:18:
[...]

...

Ik sluit niet uit dat er op oneigenlijke gronden of wensdenken een verbod gaat komen. Maar ik vertel je nu al dat het effect averechts zal zijn. Ik heb nog nooit een illegaal stuk vuurwerk afgestoken. En misschien drie keer iets buiten de gebruikstijden. Ik ben tevreden met mn laffe potje van de lokale retailer.

...
Mwah, na twee jaar vuurwerk verbod was er dit jaar duidelijk meer vuurwerk hier dan voorgaande jaren. Dus zo'n verbod heeft zich al bewezen. En sowieso, de meeste mensen zijn volgers, het eerste jaar met verbod zal er vuurwerk zijn, het volgende ook, maar steeds minder.

Verder met je eens, in mijn beleving worden nu wel veel excessen aan vuurwerk toegeschreven, en vuurwerk hoort voor mij bij oud en nieuw, zout het jammer vinden als die traditie de kop omgedraaid wordt onder het mom doel heiligt de middelen.

Die gemeentelijke vuurwerkverboden lijken ook zo doorzichtig, afkondigen, niet handhaven, landelijke politiek oproepen dat zo veel (en nog veel meer niet) gemeentes verboden hebben/willen maar dat dat landelijk moet, dan in het nieuwe jaar spreken van excessen en draagvlak. Nou ja, het is een dooddoener, maar los de achterliggende problemen op en je hebt 360 dagen profijt ipv op sentiment proberen te sturen voor een paar dagen in het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dawg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:35:
[...]

Nou ja, een dergelijke houding maakt dat dat verbod enkel waarschijnlijker wordt.

Natuurlijk, voor een deel heeft de overheid dat aan zichzelf te wijten, en de mogelijkheden dan wel staat van handhaving is om te huilen wat het allemaal nog net wat gemakkelijker maakt om verboden te negeren, maar die houding an sich baart me óók zorgen. Stel je voor dat iedereen zich een dergelijke houding aanmeet… dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Hoe werkt dat? Hou ik me netjes aan de regels komt er ook een verbod... Ik heb er 0 invloed op, maar ben wel onderdeel van de enige groep die er last van heeft. Nogmaals, kan ik lekker schijnheilig met mn sterretje gaan staan zwaaien, het beeld om me heen zal niet anders zijn dan eerdere jaren.

Ik heb schijt aan specifiek deze regel omdat ik geconfronteerd word met een overheid die met een schijnmaatregel zichzelf in de vingers snijdt. En bovendien het daadwerkelijke probleem niet onderkent en erop acteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ik ben ook voor overheidsingrijpen. Maar dan wel op het daadwerkelijke probleem. Wat mij betreft geven we de politie er 50% budget bij en gaan we daadwerkelijk eens wat handhaven. Overigens niet beperkt tot vuurwerk. En dan mag de strafmaat van mij ook vele malen omhoog. Cobra in bezit? Ga maar een jaar zitten. Cobra afgestoken, maak er maar twee van.

Ik ben helemaal klaar met die teringklappen en het feit dat ik tot 3:30 in de herrie zat. Maar ik weet ook dat een totaalverbod daar niets aan gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:14:
[...]

Hoe werkt dat? Hou ik me netjes aan de regels komt er ook een verbod... Ik heb er 0 invloed op, maar ben wel onderdeel van de enige groep die er last van heeft. Nogmaals, kan ik lekker schijnheilig met mn sterretje gaan staan zwaaien, het beeld om me heen zal niet anders zijn dan eerdere jaren.

Ik heb schijt aan specifiek deze regel omdat ik geconfronteerd word met een overheid die met een schijnmaatregel zichzelf in de vingers snijdt. En bovendien het daadwerkelijke probleem niet onderkent en erop acteert.
Wat vind jij van het idee van een centraal georganiseerde vuurwerkshow per wijk of dorp?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Norjee schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 01:07:
[...]

Mwah, na twee jaar vuurwerk verbod was er dit jaar duidelijk meer vuurwerk hier dan voorgaande jaren. Dus zo'n verbod heeft zich al bewezen. En sowieso, de meeste mensen zijn volgers, het eerste jaar met verbod zal er vuurwerk zijn, het volgende ook, maar steeds minder.
Was hier niets van te merken de afgelopen jaren eerlijk gezegd. Ja wat minder vaders met een prutspakketje. Het algemene beeld was niet anders dan dit jaar. En ik heb het eerlijk gezegd. Het vuurwerk dat jou opvalt is 100% zeker weten illegaal.

If anything heeft het verbod ervoor gezorgd dat er meer mensen de weg naar zwaarder spul hebben gevonden.
Verder met je eens, in mijn beleving worden nu wel veel excessen aan vuurwerk toegeschreven, en vuurwerk hoort voor mij bij oud en nieuw, zout het jammer vinden als die traditie de kop omgedraaid wordt onder het mom doel heiligt de middelen.

Die gemeentelijke vuurwerkverboden lijken ook zo doorzichtig, afkondigen, niet handhaven, landelijke politiek oproepen dat zo veel (en nog veel meer niet) gemeentes verboden hebben/willen maar dat dat landelijk moet, dan in het nieuwe jaar spreken van excessen en draagvlak. Nou ja, het is een dooddoener, maar los de achterliggende problemen op en je hebt 360 dagen profijt ipv op sentiment proberen te sturen voor een paar dagen in het jaar.
Dat ben ik geheel met je eens.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2023 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris748 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:18:
[...]

Wat vind jij van het idee van een centraal georganiseerde vuurwerkshow per wijk of dorp?
Dat is al vaker de revue gepasseerd.

Ik wil persoonlijk met oud jaar lekker met de familie top2000 en een oudejaarsconference kijken, om 0:00 een glas champagne en om 0:15 lekker naar buiten voor een paar sierpotjes. Voor 1:00 normaal gesproken weer lekker naar binnen.

Enerzijds haal ik de lol aan het één keer per jaar aansteken van een paar prutspotjes. Want ook als je 150 euro uitgeeft is het prutswerk. Wat kruitdampen snuiven. En anderzijds heb ik echt geen zin om de deur uit te moeten om in een menigte dronken droppies die ik niet ken te gaan staan. Om vervolgens met een beetje pech nog in een vechtpartij of auto ongeluk te belanden.

Al helemaal niet als dat vanuit het toch al karige gemeentebudget moet worden gehaald.

Daarnaast is één enkele show in mijn stad van 130.000 inwoners al karig. Laat staan dat je er een beetje landelijke dekking mee hebt.

Over handhaving nog een mooi voorbeeld om aan te geven dat het breder is dan vuurwerk:

Drankrijden neemt fors toe: 'Breng gevoel gepakt te kunnen worden terug' https://www.nu.nl/binnenl...-kunnen-worden-terug.html

We maken er de afgelopen jaren gewoon een bende van. En dat ligt niet aan wat siervuurwerk. Laat staan dat het verbieden iets op gaat lossen. De politie kraakt in zijn voegen. Hier moet iets aan gebeuren. En meer verbieden zonder handhaving werkt alleen maar averechts. Zoals @Norjee aangeeft, los dit op en je hebt er het hele jaar profijt van.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2023 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:33:
[...]

Over handhaving nog een mooi voorbeeld om aan te geven dat het breder is dan vuurwerk:

Drankrijden neemt fors toe: 'Breng gevoel gepakt te kunnen worden terug' https://www.nu.nl/binnenl...-kunnen-worden-terug.html

We maken er de afgelopen jaren gewoon een bende van. En dat ligt niet aan wat siervuurwerk. Laat staan dat het verbieden iets op gaat lossen. De politie kraakt in zijn voegen. Hier moet iets aan gebeuren. En meer verbieden zonder handhaving werkt alleen maar averechts. Zoals @Norjee aangeeft, los dit op en je hebt er het hele jaar profijt van.
Het dikgedrukte is wellicht het belangrijkste om te onderkennen. Het gebrek aan handhaving hlept niet mee maar het zou al niet zo moeten zijn dat handhaving nodig is om er voor te zorgen dat regels nageleefd worden. Excessen behoud je altijd en daarvoor zou handhaving nodig moeten zijn.

Op meerdere vlakken zie je dat naleving van de door de samenleving afgesproken regels ( we leven nog steeds in een democratie en de door ons verkozen volksvertegenwoordigers stemmen op basis van dat mandaat de regels af ) slechter en slechter wordt. Vuurwerk is daar een ingredient van de soep van maar in alledaagse activiteiten als deelnemen aan het verkeer, vervuilen van de leefomgeving, en zo is e rvast een heel rijtje op te noemen.

We gaan niet op elke hoek van de straat een politieagent neer kunnen zetten om eenieder in het gereel te houden, dat is praktisch onmogelijk maar eveneens onwenselijk voor het grotere geheel. De verdeeldheid en de verharding van de samenleving helpt overigens niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:19:
[...]

Was hier niets van te merken de afgelopen jaren eerlijk gezegd. Ja wat minder vaders met een prutspakketje. Het algemene beeld was niet anders dan dit jaar. En ik heb het eerlijk gezegd. Het vuurwerk dat jou opvalt is 100% zeker weten illegaal.

If anything heeft het verbod ervoor gezorgd dat er meer mensen de weg naar zwaarder spul hebben gevonden.

[...]

Dat ben ik geheel met je eens.
Pyroshoppen in het buitenland wordt inderdaad steeds populairder, nu we met covid hier een verkoopverbod hadden. Maar shoppen in DE, BE, ES en PL was altijd al best populair. Bepaalde YouTubers verdienen er ook goed aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

dawg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Dat klopt. Echter, politiek volgt. Gezien 6 op de 10 mensen voor landelijk beleid is (ik lees dat als een verbod, landelijk beleid is er nu in principe ook al) is het denk ik toch een kwestie van tijd.
De mensen worden weer heerlijk bespeeld door de MSM. Daarnaast als je de vragen maar zo stelt dat ze voldoen aan de gewenste uitkomst kan ik ook wel een enquête bedenken die juist aangeeft dat 60% tegen een verbod is.

"Wilt u ook minder geweld door vuurwerk tegen hulpverleners tijdens oud en nieuw?"

Goh wie zou hier nee op antwoorden.... (Vraag zelf bedacht overigens)

M.a.w. de gestuurde vragen, de juiste ondertoon en de juiste krachttermen als explosieven, horrornacht, zwaar dit, zwaar dat kom je vanzelf wel tot conclusies als 60% wil een verbod. En dan ook nog lekker vragen in wijken waar veeel overlast is. Dat helpt ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Er is nagenoeg geen politie meer. Ik krijg de indruk dat de knallen zwaarder worden, maar geen idee of dit feitelijk zo is. Siervuurwerk is allemaal leuk en aardig, maar die knallen voelen soms aan als bommen. Dat de politie zo stom is om aan te kondigen om niet te handhaven, ook al kunnen ze het praktisch niet, geeft ook een geweldig signaal af.

Maar met iets meer dan 62k fte agenten (in 2020) is dat ook niet zo gek:
https://www.politie.nl/bi...arverantwoording-2020.pdf

Wetten, regels en limieten hebben geen enkele zin als de pakkans nul is. Zie ook het gedoe met appen en bellen in de auto. Afgezien van de knallen erger ik me eraan dat de mensen nog te lui of te bezopen zijn om de restanten en vuurkorven aan de kant te schuiven voor de volgende dag. Geeft ook genoeg aan hoe egoistisch de mensen zijn geworden.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Ik weet niet wat de regels in NL precies zijn tegenwoordig, maar in Noorwegen verkopen ze alleen nog vuurwerk in potten en hele lichte rotjes en sier dingetjes. Misschien is dat een mooie middenweg, al lost dat natuurlijk lang niet alle problemen op.

Imho is een compleet vuurwerkverbod lastig te handhaven en het grootste probleem is dan de import van illegaal en gevaarlijker vuurwerk, wat dan vanwege de schaal van het hele feest ook niet goed in te controleren is.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Napo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:58:
[...]

Het dikgedrukte is wellicht het belangrijkste om te onderkennen. Het gebrek aan handhaving hlept niet mee maar het zou al niet zo moeten zijn dat handhaving nodig is om er voor te zorgen dat regels nageleefd worden. Excessen behoud je altijd en daarvoor zou handhaving nodig moeten zijn.

Op meerdere vlakken zie je dat naleving van de door de samenleving afgesproken regels ( we leven nog steeds in een democratie en de door ons verkozen volksvertegenwoordigers stemmen op basis van dat mandaat de regels af ) slechter en slechter wordt. Vuurwerk is daar een ingredient van de soep van maar in alledaagse activiteiten als deelnemen aan het verkeer, vervuilen van de leefomgeving, en zo is e rvast een heel rijtje op te noemen.

We gaan niet op elke hoek van de straat een politieagent neer kunnen zetten om eenieder in het gereel te houden, dat is praktisch onmogelijk maar eveneens onwenselijk voor het grotere geheel. De verdeeldheid en de verharding van de samenleving helpt overigens niet mee.
We kunnen ook niet op elke hoek een agent zetten. Moet je ook niet willen. Maar ik heb het idee dat we nu door een ondergrens gegaan zijn. Enige dreiging moet er wel zijn.

Een verschil in pakkans tussen 0% en 1% maakt al een enorm verschil. Helaas is het voor veel zaken momenteel 0.

En om in die mix nog meer te gaan verbieden is niets anders dan olie op dat vuur.

Om een voorbeeld te noemen. In de 21 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, heb ik welgeteld 1x moeten blazen. En de laatste jaren heb ik uberhaupt geen blaasfuiken meer gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Menesis schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:21:
Ik weet niet wat de regels in NL precies zijn tegenwoordig, maar in Noorwegen verkopen ze alleen nog vuurwerk in potten en hele lichte rotjes en sier dingetjes. Misschien is dat een mooie middenweg, al lost dat natuurlijk lang niet alle problemen op.
Dat is in NL niet veel anders. het volgende is al verboden:
Verboden vuurwerkproducten
Sinds 1 december 2020 mogen vuurwerkverkopers en consumenten niet meer in het bezit zijn van sommige vuurwerkproducten. U mag deze producten ook niet meer afsteken:

vuurwerk uit de categorie F3. De categorievermelding staat op de vuurwerkverpakking;
  • knalvuurwerk (zoals rotjes);
  • knalstrengen (zoals Chinese matten);
  • losse enkelshotsbuizen (single shots);
  • losse vuurpijlen.
  • Romeinse kaarsen en babypijltjes blijven ook verboden.
Imho is een compleet vuurwerkverbod lastig te handhaven en het grootste probleem is dan de import van illegaal en gevaarlijker vuurwerk, wat dan vanwege de schaal van het hele feest ook niet goed in te controleren is.
Daar zit natuurlijk het grootste risico, iets wat er al deels was. Het overgrote deel haalde al geen vuurwerk uit het buitenland maar met meer beperkingen is de stap steeds kleiner om wel wat uit het buitenland te halen, zeker als je iemand kent die al iets gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:24:
[...]

We kunnen ook niet op elke hoek een agent zetten. Moet je ook niet willen. Maar ik heb het idee dat we nu door een ondergrens gegaan zijn. Enige dreiging moet er wel zijn.

Een verschil in pakkans tussen 0% en 1% maakt al een enorm verschil. Helaas is het voor veel zaken momenteel 0.

En om in die mix nog meer te gaan verbieden is niets anders dan olie op dat vuur.
Exact, pakkans is veel belangrijker dan strafmaat en daar zit vast en zeker een balans tussen, een te lage straf heeft minder effect ondanks dat de pakkans hoog is maar een hoge straf met een lage pakkans voelt onterect.

Zeker bij overtredingen als vuurwerk afsteken blijft het bijzonder lastig, de overtreder is sneller weg dan dat de handhaver er kan zijn. Is de knal geweest is het niet heel gemakkelijk om te bewijzen dat de overtreding door die persoon is begaan. Dit zal waarschijnlijk altijd een kat/muis spel blijven.
Om een voorbeeld te noemen. In de 21 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, heb ik welgeteld 1x moeten blazen. En de laatste jaren heb ik uberhaupt geen blaasfuiken meer gezien.
Handhavingsacties zijn inderdada bijzonder beperkt, in alle vormen en dat is iets wat je in het verkeer bijzonder goed kan zien. Het normaliseren van het overschrijden van de maximale snelheid is daar een goed voorbeeld van maar zo ook overig associaal weggedrag alsmede foutparkeren. Zelfs het rijden zonder rijbewijs is lasitg tegen te gaan.

Als er geen bereidwilligheid is van de bevolking om regels na te leven dan is het een kansarme oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawg schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt dat het verboden wordt, maar bijv. hier lees ik weer dat er nog steeds een minderheid voor een verbod is.

Verder ben ik het eens met @Shadow_Agent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Napo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:25:
[...]

[...]

[...]

Daar zit natuurlijk het grootste risico, iets wat er al deels was. Het overgrote deel haalde al geen vuurwerk uit het buitenland maar met meer beperkingen is de stap steeds kleiner om wel wat uit het buitenland te halen, zeker als je iemand kent die al iets gaat halen.
Het is daarom maar zeer de vraag als een totaal verbod gaat helpen, zoals je zelf al laat zien met je vergelijking met Noorwegen, echt overlast gevend vuurwerk wordt in Nederland al niet meer verkocht.

Als de illegale (overlastgevende) markt er nu al is, die gaat echt niet stoppen bij een totaal verbod.
Daarmee tref je alleen maar de mensen die wel normaal met vuurwerk om kunnen gaan. Het probleem zit hem in de beschikbaarheid van illegaal spul. Daar gaat een totaal verbod niets aan veranderen.

Sterker, je brengt oud-en-nieuw voor veel mensen nog dichter naar de illegaliteit.

Na corona was dit jaar de eerste keer dat er alleen maar cakes mochten worden verkocht in NL, geeft dit een kans, maar maakt de controle en pakkans voor illegaalspul (liefst Europees) hoger.

Velen gaan er hier door hun drang naar een verbod aan voorbij dat dit jaar qua reguliere handel al een enorme aanpassing was op de voorgaande jaren. Geef de branch dus een kans, pak illegaliteit aan en niet de goedwillende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
[...]
Ah dat wist ik niet, te lang geen O&N in NL gevierd zie ik :+

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:31:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt dat het verboden wordt, maar bijv. hier lees ik weer dat er nog steeds een minderheid voor een verbod is.

Verder ben ik het eens met @Shadow_Agent
In dit onderzoek is naar consumentenvuurwerk in brede zin gevraagd, hieronder vallen dus zowel siervuurwerk als vuurpijlen en knalvuurwerk, zoals bijvoorbeeld rotjes. Een aantal van de vuurwerkproducten binnen deze kaders is overigens landelijk al verboden sinds 2020.
Zo doe je dat dus, mensen bespelen.

Ik denk dat als mensen een realistisch beeld wordt geschetst dat een grote minderheid voor een totaalverbod is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:24

D4NG3R

kiwi

:)

[...]
  • losse enkelshotsbuizen (single shots);
Daarover gesproken, de "loophole" die ze nu toepassen is door 2 shells in hetzelfde kleine buisje te stoppen. Want dan is het volgens de regels opeens een sierpot.

Die bende is naar mijn mening gevaarlijker geworden, ze komen amper nog 3m hoog en falen best wel vaak om überhaupt meer dan een meter hoog te komen. Daarnaast gaat met regelmaat maar 1 van de 2 shells af en heb ik er, uit de 25 in het doosje, 2 direct op de grond zien ontploffen. (Als in het buisje spatte uit elkaar)

Ik vond die singleshots altijd wel leuk, maar volgend jaar haal ik die potjes niet meer. :')

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 03-01-2023 09:00 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:51
Glashelder schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:39:
[...]

[...]

Zo doe je dat dus, mensen bespelen.

Ik denk dat als mensen een realistisch beeld wordt geschetst dat een grote minderheid voor een totaalverbod is.
Ook in dat tweede onderzoek zeggen meer mensen voor een verbod te zijn dan tegen.
En 69% zegt geen vuurwerk af te gaan steken en maar 9% zegt van wel.

Dus meer mensen die voor een verbod zijn dan tegen, en meer mensen die niet zelf afsteken dan wel.

Dus wat is dan een grote minderheid volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Menesis schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:21:
Zo is het nu al, alleen dozen en potten. Zelfs lichte rotjes zijn inmiddels verboden, een legale astronaut naar de politie gooien is anno 2022 niet mogelijk.

Het assortiment was dit jaar heel beperkt en bizar duur, met als gevolg dat de meeste mensen na een paar potten door hun budget heen zijn. Geef eerlijk toe dat als ik op vakantie vuurwerk in de supermarkt zie deze keer wat koop, zonder lichte rotjes is er voor de kinderen weinig te doen (die doos van een paar tientjes steek ik toch echt zelf aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Als het hele spul verboden wordt dan gaat er natuurlijk veel meer gehandhaafd worden op dat illegale spul.
Ik vind een aantal mensen best naïef reageren door te zeggen dat het allemaal wel meevalt. Dat doet het niet. Er loopt zoveel dom volk rond dat je alleen maar kan corrigeren met de harde hand, die gaan niet normaal doen. Iets niet beschikbaar maken waar je niet normaal mee kan doe helpt dan al een heel stuk.

(Stap 2 is dan de bijbehorende gevechtshouding afpakken)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Shadow_Agent schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:15:
[...]

De mensen worden weer heerlijk bespeeld door de MSM. Daarnaast als je de vragen maar zo stelt dat ze voldoen aan de gewenste uitkomst kan ik ook wel een enquête bedenken die juist aangeeft dat 60% tegen een verbod is.
De MSM doet niets behalve rapporteren. En de vragen zijn openbaar, de vraag was:
Ben je voor of tegen een algeheel vuurwerkverbod voor consumenten?
Zit toch weinig sturing in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:20

OMD

Je moet ook niet straffen op afsteken maar op bezit. Iedereen laten zitten voor het afsteken van een cobra zoals eerder vermeld is natuurlijk geen oplossing, daar is simpelweg geen capaciteit voor (qua cellen en personeel).

Probleem zit echt bij het illegale gedeelte. Ook dit jaar weer zijn nagenoeg alle incidenten die gemeld zijn inherent aan zwaar verboden vuurwerk. Jongen van 13 zwaargewond door cobra, man zwaargewond door cake die aangepast was.

Dat ga je niet stoppen met een verbod, die incidenten blijven gewoon omdat het al niet met legaal vuurwerk gebeurt.

Uiteraard vallen er ook slachtoffers met legaal vuurwerk hetzij erg weinig. Er vallen elk jaar ook slachtoffers met vliegtuig shows, die ook maar verbieden dan? Race wedstrijden, rallyrijden pas nog 2 mensen overleden uit het publiek enz enz.

hoop dat het blijft. Ik vind vuurwerk mooi en ruim alle zooi op als we klaar zijn.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:15
Shadow_Agent schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:15:
[...]

"Wilt u ook minder geweld door vuurwerk tegen hulpverleners tijdens oud en nieuw?"

Goh wie zou hier nee op antwoorden.... (Vraag zelf bedacht overigens)

M.a.w. de gestuurde vragen, de juiste ondertoon en de juiste krachttermen als explosieven, horrornacht, zwaar dit, zwaar dat kom je vanzelf wel tot conclusies als 60% wil een verbod. En dan ook nog lekker vragen in wijken waar veeel overlast is. Dat helpt ook.
Kijk even naar de vragen die gesteld zijn in plaats van meteen met “MSM doen stom” te strooien. Wat een kinderachtige stemmingmakerij zeg :Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Deruxian schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:44:
Als het hele spul verboden wordt dan gaat er natuurlijk veel meer gehandhaafd worden op dat illegale spul.
Ik vind een aantal mensen best naïef reageren door te zeggen dat het allemaal wel meevalt. Dat doet het niet. Er loopt zoveel dom volk rond dat je alleen maar kan corrigeren met de harde hand, die gaan niet normaal doen. Iets niet beschikbaar maken waar je niet normaal mee kan doe helpt dan al een heel stuk.

(Stap 2 is dan de bijbehorende gevechtshouding afpakken)
Ik vind het best wel naïef om te denken dat de overheid illegaliteit aan kan pakken door legale zaken te verbieden. We zien ze hier ook zoveel succes mee hebben ons (soft)drugs beleid. En dan heb ik het nog niet over vuurwapens, laat staan Alcohol in het verkeer. De pakkans veranderd niet door siervuurwerk te verbieden!

Het is niet dat de huidige iligaliteit dan in eens ophoud, je kan niet anders dan legaal siervuurwerk los zien van iligale knallers en met name gedrag van mensen met illegaal vuurwerk.

Dat laatste veranderd niet, oud en nieuw is een moment/reden voor veel mensen om er op uit te trekken. Dit zijn niet de mensen die thuis voor hun eigen woning siervuurwerk afsteken.

Valt gewoon niet te ontkennen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PWM schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:46:
[...]

De MSM doet niets behalve rapporteren. En de vragen zijn openbaar, de vraag was:

[...]

Zit toch weinig sturing in.
Het hele onderzoek is sturend. Rondom oud en nieuw gaan vragen of mensen last hebben van vuurwerk en vervolgens of ze een verbod willen.

'wilt u alleen siervuurwerk tussen 0:00 en 1:00 of tussen september en half januari ook Mortiervuur'. Beetje dat niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
OMD schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:48:
Je moet ook niet straffen op afsteken maar op bezit. Iedereen laten zitten voor het afsteken van een cobra zoals eerder vermeld is natuurlijk geen oplossing, daar is simpelweg geen capaciteit voor (qua cellen en personeel).

Probleem zit echt bij het illegale gedeelte. Ook dit jaar weer zijn nagenoeg alle incidenten die gemeld zijn inherent aan zwaar verboden vuurwerk. Jongen van 13 zwaargewond door cobra, man zwaargewond door cake die aangepast was.

Dat ga je niet stoppen met een verbod, die incidenten blijven gewoon omdat het al niet met legaal vuurwerk gebeurt.

Uiteraard vallen er ook slachtoffers met legaal vuurwerk hetzij erg weinig. Er vallen elk jaar ook slachtoffers met vliegtuig shows, die ook maar verbieden dan? Race wedstrijden, rallyrijden pas nog 2 mensen overleden uit het publiek enz enz.

hoop dat het blijft. Ik vind vuurwerk mooi en ruim alle zooi op als we klaar zijn.
Volgens mij zijn slachtoffers ook veel door gewoon normaal vuurwerk. Als je alle legale bij elkaar op telt zelfs een stuk meer slachtoffers dan door illegaal vuurwerk.

Zie ook dit onderzoek:
https://www.google.com/ur...Vaw1aXEJoj1Ubuyy99TX1hPzB

Daarnaast maakt een algeheel verbod het vooral makkelijker om te handhaven want elke knal en alle vuurwerk is illegaal.
Tegelijkertijd zullen er minder ongelukken e.d. zijn waardoor ook de politie en brandweer minder zwaar belast worden.

Als je ziet dat slechts een klein deel van de bevolking daadwerkelijk afsteekt en tegelijkertijd ook veel omstanders gewond raken kan je besluiten om het te verbieden. Zeker gezien ook de milieuschade niet verwaarloosbaar klein is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Muncher schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Kijk even naar de vragen die gesteld zijn in plaats van meteen met “MSM doen stom” te strooien. Wat een kinderachtige stemmingmakerij zeg :Z
Dat is toch altijd het niveau van mensen die het over "MSM" hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Bullet NL schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Ik vind het best wel naïef om te denken dat de overheid illegaliteit aan kan pakken door legale zaken te verbieden. We zien ze hier ook zoveel succes mee hebben ons (soft)drugs beleid. En dan heb ik het nog niet over vuurwapens, laat staan Alcohol in het verkeer. De pakkans veranderd niet door siervuurwerk te verbieden!

Het is niet dat de huidige iligaliteit dan in eens ophoud, je kan niet anders dan legaal siervuurwerk los zien van iligale knallers en met name gedrag van mensen met illegaal vuurwerk.

Dat laatste veranderd niet, oud en nieuw is een moment/reden voor veel mensen om er op uit te trekken. Dit zijn niet de mensen die thuis voor hun eigen woning siervuurwerk afsteken.

Valt gewoon niet te ontkennen
Maar.juist doordat softdrugs gedoogd worden wordt er ook meer harddrugs gebruikt. Als je deze lijn doortrekt naar vuurwerk is het juist heel logisch om de conclusie te trekken dat een algeheel vuurwerkverbod de hoeveelheid illegaal vuurwerk doet afnemen.
Het gaat om het normaliseren van vuurwerk waardoor mensen veel sneller een stapje groter/zwaarder er bij gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Napo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:30:
[...]

Exact, pakkans is veel belangrijker dan strafmaat en daar zit vast en zeker een balans tussen, een te lage straf heeft minder effect ondanks dat de pakkans hoog is maar een hoge straf met een lage pakkans voelt onterect.

Zeker bij overtredingen als vuurwerk afsteken blijft het bijzonder lastig, de overtreder is sneller weg dan dat de handhaver er kan zijn. Is de knal geweest is het niet heel gemakkelijk om te bewijzen dat de overtreding door die persoon is begaan. Dit zal waarschijnlijk altijd een kat/muis spel blijven.
Is het zo moeilijk? Ja voor de knallen ben ik dat met je eens.

Maar je had met weinig moeite enkele honderden lui naar binnen kunnen trekken die urenlang illegale compound boxen aan het afsteken waren.

Dat was een mooier nieuwsbericht geweest dan 'we gaan toch niet handhaven, maar als het uit de klauwen loopt willen we ook wel een verbod'.

Iknow, capaciteit... Maar even los daarvan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:36
Handhaving - Handhaving - Handhaving. Moeilijker is het niet.

Voorbeeldje bij mij in de straat afgelopen 1 januari vanaf een uur of 4 's middags. Een achterbuurman, buitengebied van de Veluwe, heeft de gewoonte om op nieuwjaarsdag, ver na het moment dat vuurwerk mag worden afgeschoten, in dit gebied met nogal wat paarden en dergelijke, behoorlijk zwaar vuurwerk en carbid af te steken. Gewoon omdat hij het blijkbaar normaal vindt om dat een dag te laat nog een keer te doen. Om 16.30 zie ik een politieauto die kant op rijden. Hee denk ik, er gaat gehandhaafd worden! Een kwartiertje later rijdt die politieauto weer weg, om 17.00 uur begint het vuurwerk en carbid schieten weer. Tot een uurtje of 7-8 in de avond.

Illegaal vuurwerk moet echt pijn gaan doen. Boetes die in de duizenden euro's lopen, bestraffen wegens poging tot toebrengen ernstig letsel of erger, huisuitzetting wegens bezit. Gewoon echt pijn. Angst en verdriet bij de daders moet het gevolg zijn van bezit en gebruik, niet bij de slachtoffers. Afsteken van vuurwerk buiten de aangegeven tijd moet echt vreselijk pijn gaan doen. 2000, 3000, 10.000 euro boete? Prima, gewoon doen! Dit is geen misdrijf uit onwetendheid, dit is geen misdrijf omdat er geen alternatief was, dit is een misdrijf vanuit een vrije keuze!

Zodra we enigszins gaan handhaven is legaal vuurwerk geen enkel probleem meer! Lekker, wat mij betreft op oudejaarsdag overdag carbid schieten en tussen 22.00 en 3.00 uur legaal vuurwerk. Geen enkel probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door delpit op 03-01-2023 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:46
delpit schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:57:
Handhaving - Handhaving - Handhaving. Moeilijker is het niet.

Voorbeeldje bij mij in de straat afgelopen 1 januari vanaf een uur of 4 's middags. Een achterbuurman, buitengebied van de Veluwe, heeft de gewoonte om op nieuwjaarsdag, ver na het moment dat vuurwerk mag worden afgeschoten, in dit gebied met nogal wat paarden en dergelijke, behoorlijk zwaar vuurwerk en carbid af te steken. Gewoon omdat hij het blijkbaar normaal vindt om dat een dag te laat nog een keer te doen. Om 16.30 zie ik een politieauto die kant op rijden. Hee denk ik, er gaat gehandhaafd worden! Een kwartiertje later rijdt die politieauto weer weg, om 17.00 uur begint het vuurwerk en carbid schieten weer. Tot een uurtje of 7-8 in de avond.

Illegaal vuurwerk moet echt pijn gaan doen. Boetes die in de duizenden euro's lopen, bestraffen wegens poging tot toebrengen ernstig letsel of erger, huisuitzetting wegens bezit. Gewoon echt pijn. Angst en verdriet bij de daders moet het gevolg zijn van bezit en gebruik, niet bij de slachtoffers. Afsteken van vuurwerk buiten de aangegeven tijd moet echt vreselijk pijn gaan doen. 2000, 3000, 10.000 euro boete? Prima, gewoon doen! Dit is geen misdrijf uit onwetendheid, dit is geen misdrijf omdat er geen alternatief was, dit is een misdrijf vanuit een vrije keuze!

Zodra we enigszins gaan handhaven is legaal vuurwerk geen enkel probleem meer! Lekker, wat mij betreft op oudejaarsdag overdag carbid schieten en tussen 22.00 en 3.00 uur legaal vuurwerk. Geen enkel probleem.
Carbid valt sowieso niet onder vuurwerk, dat staat als het goed is in de APV opgenomen of en wanneer het toegestaan is. Knalt nog veel harder dan een hoop vuurwerk ook. Zeker als ze met van die 1000 liter tanks aan de slag gaan.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:43:
[...]

Zo is het nu al, alleen dozen en potten. Zelfs lichte rotjes zijn inmiddels verboden, een legale astronaut naar de politie gooien is anno 2022 niet mogelijk.
Daarvoor hebben we natuurlijk Cobra 6, geproduceerd door onze Italiaanse vrienden, via een "nep-gecertificeerde" in Tsjechië / Polen verdwijnend in het illegale circuit en dan gewoon over de Duitse autobahn naar Nederland. Lucratieve business. En de aanvoer gaat het hele jaar door. Ze zijn ook heel goed bruikbaar bij voetbalwedstrijden en rel-demonstraties. En anders kun je vanuit Spanje altijd nog wel wat vlinderbommetjes krijgen, die worden daar 365 dagen per jaar gewoon verkocht.

Die legale rotjes bevatten alleen buskruit. Als je even geen zin had in de "knal", dan kon je gewoon je voet erop zetten en dan deed hij niet meer dan "pffft".

Maar ik zou vooral de Italianen, Tsjechen en Polen er buiten houden hoor. 8)7 Ik zou het gewoon allemaal verbieden, inclusief de fonteintjes die ze in sommige restaurants gebruiken voor op het toetje. Dat zal dat tuig met hun Cobra's wel leren.... ohnee.... die boet dat helemaal niets. :)

Maar dan nog iets anders. Met een landelijk verbod, zullen - vooral bij degenen die hun sierpotje om middernacht niet meer mogen afsteken - erg hoge verwachtingen (lees: eisen) gaan ontstaan m.b.t. keiharde resultaten in de dagen voor en na de jaarwisseling. Dan ga je natuurlijk niet meer wegkomen met een "jaaaah..... maar geen prioriteit..... geen capaciteit..... dus geen handhaving....". Hoe gaan ze er dan daadwerkelijk voor zorgen dat we volgend jaar geen overlast meer hebben van zwaar illegaal vuurwerk in de aanloop naar de jaarwisseling en tijdens de nasleep? Ik kan me heel goed voorstellen dat men absoluut geen genoegen gaat nemen met WEL alle ellende en dan alleen NIET het lolletje om 00:00 uur. Dan raak je mensen dus echt kwijt en kun je voor het jaar daarna rekenen op een shit-load aan illegaal vuurwerk.

Heel eerlijk: daar zijn ze helemaal niet toe in staat. Nu niet, volgend jaar ook niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2023 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
St@m schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:36:
Deze issue lijkt me trouwens bij uitstek geschikt voor een referendum met een bindende uitslag van 10 jaar.
Stemmen vanaf 16 jaar en onder de 50 :p
Dat zal je denk ik nog tegenvallen. Zelfs tussen de 16 en 50 schat ik in dat er een meerderheid is voor een verbod. Vuurwerkliefhebbers zijn net als boeren, ze overschatten de steun voor hun liefhebberij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:36
Ozzie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Carbid valt sowieso niet onder vuurwerk, dat staat als het goed is in de APV opgenomen of en wanneer het toegestaan is. Knalt nog veel harder dan een hoop vuurwerk ook. Zeker als ze met van die 1000 liter tanks aan de slag gaan.
Klopt en daar zie je dus een groot deel van het probleem. Ooit was carbid een leuke traditie, vooral in het oosten van het land. Melkbussen die boem deden, bij voorkeur 20 op een rij of zo. En toen kwamen de gekken met hun vaten en tanks van honderden liters of meer. Inmiddels vallen dus ook daar de eerste dodelijke slachtoffers, gelukkig alleen nog onder de schutters zelf.

We moeten van oud en nieuw weer een normaal feest zien te maken, waarbij de overtreders en de misdadigers echt aangepakt worden. Gezien de aard van de misdrijven is een economische aanpak het beste. Laat ze bloeden, laat hun ouders bloeden, zorg dat illegaal gedrag echt vreselijk pijn gaat doen in de portemonee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
Ik denk dat de groep die t niet zoveel uitmaakt t grootste is, maar die laten zich niet zo horen.

Ben benieuwd of D66 en GL nu ook voor een alcohol en drugsverbod zijn incl. stevige handhaving. Aan gezien 90% van de ziekenhuisopnames in Amsterdam in de jaarwisseling drank- en drugsgerelateerd was en 10% vuurwerkgerelateerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Volgens mij zijn de cijfers ook vrij simpel. 20% is voorstander en 20% is tegenstander van vuurwerk. Die 60% neutraal leunt steeds sterker naar een verbod vanwege het wangedrag van de voorstanders. Dit gaat precies zo verlopen als de Zwarte Piet-discussie totdat je alleen nog maar wappies overhebt die voor 'onze tradities opkomen'.

Dat verbod komt er gewoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:20

OMD

Philip Ross schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Volgens mij zijn slachtoffers ook veel door gewoon normaal vuurwerk. Als je alle legale bij elkaar op telt zelfs een stuk meer slachtoffers dan door illegaal vuurwerk.

Zie ook dit onderzoek:
https://www.google.com/ur...Vaw1aXEJoj1Ubuyy99TX1hPzB

Daarnaast maakt een algeheel verbod het vooral makkelijker om te handhaven want elke knal en alle vuurwerk is illegaal.
Tegelijkertijd zullen er minder ongelukken e.d. zijn waardoor ook de politie en brandweer minder zwaar belast worden.

Als je ziet dat slechts een klein deel van de bevolking daadwerkelijk afsteekt en tegelijkertijd ook veel omstanders gewond raken kan je besluiten om het te verbieden. Zeker gezien ook de milieuschade niet verwaarloosbaar klein is.
Zover ik weet kunnen ze niet goed onderscheid maken tussen normaal vuurwerk, aangepast vuurwerk en illegaal vuurwerk. Feit blijft dat (erg) letsel eigenlijk alleen voort komt uit illegaal vuurwerk. Een kanonslag blaast geen hand of vingers weg bijvoorbeeld. Een pot met en 15mm shell heeft simpelweg daar ook de kracht niet voor. Gewond kan je zeker raken ja. Dat kan met fietsen ook.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:34
Deruxian schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:44:
2 jaar lang was er een vuurwerk verbod en zag ik bijna evenveel vuurwerk de lucht in gaan dan dit jaar. Waar was toen de handhaving?
Los van of het verbod er komt in welke vorm dan ook. Ik geloof niet dat de handhaving gaat werken.

Het is net als met hondenpoep, dat moet ook opgeruimd worden maar liggen ook genoeg drollen op straat. En als de handhaving komt heeft niemand het gedaan. Wie ga je dan een boete geven? En de handhaving heeft echt wel wat beters te doen op oudejaarsavond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:44
Hier iemand tussen 16-50, ongeveer het midden daarvan, die inmiddels omgeslagen naar is verbieden. Ik was jaren van mening dat de traditie er bij hoort en gewoon moet kunnen. Ik woonde toen echter nog niet in de stad en ook niet zoals nu in een standaard woonwijk. De laatste jaren gaat het belachelijk hard. Het gaat ook niet meer om een week, nee er wordt al maanden vuurwerk afgestoken. Vooral harde knallen. Hoe harder hoe beter en dan het liefst tussen de huizen in zodat het extra veel lawaai maakt. Het verbaaste me hoeveel vuurwerk er afgelopen weekend weer afgestoken werd, zelfs om 03:00 uur bleef het maar door gaan. Wederom met knallen die te vergelijken zijn met bommen. Dit gaat nergens meer over. Dit heeft niet meer te maken met mooi vuurwerk, het is gewoon een wedstrijdje wie het hardste kan knallen en zoveel mogelijk mensen kan irriteren door het "hahahaha lache toch man"-volk. Ik erger me er inmiddels dood aan. Voor mij was de maat nu vol toen ik thuiskwam en bloed in de kooi van de knaagdieren vond. Het ging zo hard dat ze van stress elkaar aangevallen hebben. Die beestjes hebben weer een flinke tijd nodig om bij te komen. Onze kat zat bang in de hoek. En waarom? "hurr durr ik wil knallluhhh"

Het respect voor elkaar is de laatste jaren zo goed als verdwenen, dus verbieden die hap en keihard optreden. Je zoekt het maar uit met je vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:44
jongetje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:18:
[...]

2 jaar lang was er een vuurwerk verbod en zag ik bijna evenveel vuurwerk de lucht in gaan dan dit jaar. Waar was toen de handhaving?
Los van of het verbod er komt in welke vorm dan ook. Ik geloof niet dat de handhaving gaat werken.

Het is net als met hondenpoep, dat moet ook opgeruimd worden maar liggen ook genoeg drollen op straat. En als de handhaving komt heeft niemand het gedaan. Wie ga je dan een boete geven? En de handhaving heeft echt wel wat beters te doen op oudejaarsavond.
De handhaving was extra voorzichtig omdat mensen nogal op hun tenen liepen in een tijd waarin je sowieso niets weinig mocht. Daarnaast kun je dit soort dingen niet omslaan in een jaar. Als er een verbod komt zal Nederland daar eerst aan moeten wennen. Daarna kun je strenger gaan handhaven. Dat lijkt mij de slimste aanpak, ook al heb ik liever dat men nu al keihard aangepakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

moshimoshi schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:12:
Volgens mij zijn de cijfers ook vrij simpel. 20% is voorstander en 20% is tegenstander van vuurwerk. Die 60% neutraal leunt steeds sterker naar een verbod vanwege het wangedrag van de voorstanders. Dit gaat precies zo verlopen als de Zwarte Piet-discussie totdat je alleen nog maar wappies overhebt die voor 'onze tradities opkomen'.

Dat verbod komt er gewoon!
Misschien wel, misschien niet.

Dat het niets gaat oplossen kan ik je echter wel vast op een presenteerblaadje geven. If anything; de hoeveelheid illegale meuk zal alleen maar toenemen.

En mbt je eerder opmerking over het overschatten van de steun van mijn liefhebberij. Ik verwacht geen steun, ik verwacht dat ik gewoon zonder gezeik een paar sierpotjes af kan steken om oud en nieuw net even die andere avond te maken dan de andere 364 dagen van het jaar.

En ik verwacht dat we als samenleving eens op gaan treden tegen de uitwassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[b]Zenomyscus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:18:[/b
Het respect voor elkaar is de laatste jaren zo goed als verdwenen, dus verbieden die hap en keihard optreden. Je zoekt het maar uit met je vuurwerk.
Ja je denkt dat een verbod ervoor gaat zorgen dat er meer respect voor elkaar gaat komen? Symptoombestrijding noemen ze dat. Op papier zelfs in dit geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

jongetje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Met hondenpoep hetzelfde, handhaven. Maar we vinden dat het er bij hoort. Laat het maar eens een paar maanden snoeiharde boetes regenen voor al die hondentokkies. Idem voor loslopende honden in gebieden waar ze niet los mogen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Is het zo moeilijk? Ja voor de knallen ben ik dat met je eens.

Maar je had met weinig moeite enkele honderden lui naar binnen kunnen trekken die urenlang illegale compound boxen aan het afsteken waren.
Hoe ga je vaststellen wie het afsteekt? Bezit is één, gebruik is een ander. Sta je met 10 man uit één huishouden op de straat, wie ga je een verbaal opleggen indien er vuurwerk aan het afgaan is?

Ga je niet iets afsteken als de handhaving naast je staat gaat de handhaver niet verder komen dan een vermoeden. Is dat afdoende om een verbaal op te maken? @Deruxian, dat is exact hetzelfde met hondenpoep, de hond ontlast, je kijkt een keer rond of er een boa of agent in de buurt is en je loopt door zonder het op te ruimen.

[ Voor 11% gewijzigd door Napo op 03-01-2023 09:32 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hopelijk ten overvloede, maar we gaan hier dus niet door op de oude voet.

Vind je dit wel nodig, dan mag je er gerust op rekenen dat je reacties verwijderd worden.