The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
precies ik bedoel vuurwerk als concept is globaal, maar op vele plekken met grotere centrale shows, daar kan NL mooi op inhaken imho, zeker met vernieuwingen als drones en lasers kan je het echt toekomstbestendig makenwildhagen schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:51:
[...]
Shows wel, maar zelf afsteken is zeker geen globale traditie. Sterker nog, er zijn maar erg weinig landen waar dat op enige noemenswaardige schaal gebeurt. Nederland is hier een uitzondering, en zeer zeker niet de regel.
Ik steek geen vuurwerk af. Ik zie wel dat voorstanders van een vuurwerkverbod centrale vuurwerkshows als 'oplossing' cq handreiking voorstellen. Dat is naar mijn mening geen heel sterk argument want die shows gaan nooit lang stand houden om de redenen die ik noem. Dus laten we dan ook niet doen alsof dat wel zo is.HTT-Thalan schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:01:
[...]
Je gaat nu speculeren dat het alternatief niet lang stand zou houden omwille van bezuiniging? Hoeveel miljoen denk je dat de overheid nu jaarlijks kwijt is omtrent alle problemen met vuurwerk en -liefhebbers? Als het de keuze is tussen iedereen alles zelf laten regelen of een centrale show - dit is zowel goedkoper, minder vervuilend als veiliger.
Maar dan geef je dus toch eigenlijk toe dat het je om het zelf afsteken gaat, niet om het zien van vuurwerk an sich. Als ik iets wil aansteken maak ik een mooi vuur achterin mijn tuin, of ga je lekker BBQ'en. Ik heb geen behoefte aan het afsteken van vuurwerk, maar steek de laatste jaren wat klein F1 spul af met/voor de kinderen om ze in ieder geval te leren wat het inhoud en wat de gevaren zijn, en elk jaar heb ik weer een hekel aan een uur lang in de kou staan met die zooi. Ik maak liever twee tientjes (wat dat is wat ik meestal uitgeef) aan een fonds over om iets vanuit de gemeente te regelen.
Dankje, je onderstreept m'n punt.Bananenplant schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:24:
[...]
Dus? De denkfout is hier volgens mij dat er iets tegenover een verbod op consumentenvuurwerk zou moeten staan. Daarmee geef je nog steeds het signaal af dat vuurwerk onmisbaar zou zijn. Dat is onzin en ik zie echt niet in waarom daar ineens gemeenschapsgeld naartoe zou moeten.
Dat dus. Van siervuurwerk (lees: mooie fonteinen of een cake die in de lucht knalt met mooie effecten) is het minst gevaarlijk. ik snap best dat het knalvuurwerk, vuurpijlen en romeinse kaarsen verboden zullen zijn gezien daar de meeste ongelukken van komen (lees: oog en handletsel).Aggressor schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:15:
[...]
Wat denk je van België?
Hier wordt het meeste vuurwerk verkocht denk ik...
Ook mooi sier vuurwerk, dit kan je het hele jaar kopen.
In Duitsland de laatste 3 dagen net zoals in Nederland.
Ik vind het ook jammer dat er weer een verbod is, de meeste ongelukken komen toch door het stunten met vuurwerk en/of door het zware illegale vuurwerk.
Gewoon siervuurwerk is toch mooi?
Ik denk dat er toch weer genoeg wordt afgestoken dit jaar.... en het is niet te handhaven.
Natuurlijk snap ik ook dat mensen hier op Tweakers tegen mij zeggen dat ik dom bezig ben door alsnog mijn siervuurwerk af te steken samen met mijn zusje die er optimaal van geniet, maar ik steek het nuchter en veilig af en weiger te moeten boeten omdat een kleine minderheid het wederom weet te verpesten (iets wat bij heel veel dingen gebeurt).
Nee de sfeer die hier hangt is dat ze mensen 'aanvallen' omdat ze toch besluiten mooi siervuurwerk af te steken en dat komt ook mijn strot uit, beetje de moraalridders hier uithangen. Die hebben zeker nooit dingen gedaan die verboden zijn?MikeyMan schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:36:
[...]
Omdat hier constant een sfeer hangt van 'als je vuurwerk leuk vindt ben je een totale mafklappers' misschien? En daar constant naar het schuim der aarde wordt verwezen...
[ Voor 17% gewijzigd door mugenmarco op 21-11-2021 10:52 ]
Ja en er zit ook heus wel een hersenchirurg en raketgeleerde tussen al die intellectuelen uit Eritrea en Somalië. Uitzonderingen bestaan uiteraard, maar generaliseringen zijn er niet voor niets. Is ook niet iets mis mee, maar laten we niet doen alsof er niks van kloptMikeyMan schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:26:
[...]
Mooi zeg die generalisaties.
Er zijn er ook bij met een huishoudinkomen van 6x modaal, een uitstekend onderhouden vrijstaande woning en twee nieuwe auto's door de deur. Die zich het hele jaar netjes gedragen, en het jaar willen afsluiten met wat siervuurwerk.
Ook jij kan een slecht stuk vuurwerk treffen, ongelukje van buitenaf of gewoon een foutje maken. De regels zijn niet "het mag niet tenzij..." - er is gewoon een verbod. Als jij voor jezelf andere regels hanteert moet je het een ander ook niet kwalijk nemen als hij dat ook doet ten aanzien van jouw spullen/veiligheid. Het gaat om het precedent: je mag niet van anderen verlangen dat ze zich aan de regels houden als je het zelf ook niet doet.mugenmarco schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:50:
maar ik steek het nuchter en veilig af en weiger te moeten boeten omdat een kleine minderheid het wederom weet te verpesten (iets wat bij heel veel dingen gebeurt).
Dat doet echt helemaal niet ter zake. Zie het hiervoor geschrevene: of jouw vuurwerk mooi is is van geen invloed op de regels en dat er mensen door rood rijden betekent niet dat jij mag foutparkeren.Nee de sfeer die hier hangt is dat ze mensen 'aanvallen' omdat ze toch besluiten mooi siervuurwerk af te steken en dat komt ook mijn strot uit, beetje de moraalridders hier uithangen. Die hebben zeker nooit dingen gedaan die verboden zijn?
Het punt dat ik met dat voorbeeld wilde maken is dat er dus ook mensen zijn die zich niet zomaar alles kunnen veroorloven, ongeacht de reden of keuzes die daaraan ten grondslag liggen. Als je prioriteiten bij alcohol en vuurwerk legt ten nadele van het onderhoud, de inrichting of de aankleding van je huis, zegt dat iets over wat jij wel en niet belangrijk vind. En ik trek daaruit de conclusie dat de mogelijkheid, en (voor hen) de lol van het afsteken van vuurwerk dus erg diep zit.Saven schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:52:
[...]
Ja en er zit ook heus wel een hersenchirurg en raketgeleerde tussen al die intellectuelen uit Eritrea en Somalië. Uitzonderingen bestaan uiteraard, maar generaliseringen zijn er niet voor niets. Is ook niet iets mis mee, maar laten we niet doen alsof er niks van klopt
Als jij iemand tegenkomt met een auto die niet/slecht onderhouden is, maar wel voorzien van ali achterlichten en dikke velgen, dan kun je dus concluderen dat de persoon die deze aanpassingen gemaakt heeft het uiterlijk betrouwbaarder vind dan de betrouwbaarheid. Beetje langs die lijn, dus.
In dit (en het andere) topic is door veel voorstanders jarenlang geredeneerd vanuit de positie dat 1) vuurwerk 'hoort' bij oudjaar en 2) vuurwerk 'gewoon mag'. Er zat wat sommigen betreft dan nog een grijs gebied, namelijk vuurwerk wat _hier_ niet mag (maar in sommige andere landen wel) en dus zou _moeten_ mogen, wat zij dan weer als excuus / vergoeilijking zien om het toch maar gewoon te kopen (en te gebruiken).
Er word/werd dus geredeneerd vanuit het standpunt dat vuurwerk doodnormaal is en dat de tegenstanders zich aanstellen, te moeilijk opstellen, een ander hun lol niet gunnen of overdrijven. Maar nu er een verbod is zien we verbazingwekkend genoeg (niet dus) ineens mensen verkondigen dat verbod of geen verbod, dat vuurwerk gewoon gekocht en afgestoken gaat worden.
Dan kun je dus alle argumenten die deze voorstanders ooit hadden om het gebruik te verdedigen, overboord gooien. Want blijkbaar heeft hun plezier al die tijd voorop gestaan, en waren de argumenten alleen maar bedoeld om dat plezier te rationaliseren.
Werner vertelt, dat hij nog een voorraad categorie 2 vuurwerk in de bunker heeft liggen dat nog een jaar houdbaar is, maar dat hij dit jaar dus alleen maar 'kindervuurwerk' (categorie 1) mag verkopen. Voor het gemak vermeldt de krant de website erbij.
Werner lijkt zich te verbazen, dat vuurwerk verboden wordt, terwijl het volgens Diederik Gommers helemaal niet nodig is, en mensen wel mogen gaan schaatsen. Hij stoort zich aan 'de politiek’: "Ze hebben niet in de gaten dat ze met een vuurwerkverbod hele gezinnen kapot maken."
In de zomermaanden zamelt hij geld in voor medicijnen tegen kanker. Bovendien is vuurwerk een passie van Werner.
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Werner verkoopt vuurwerk, dus heeft een zaak: Werner is ondernemer. Daarbij horen ondernemersrisico's, maar ook verantwoordelijkheden. Verantwoordelijkheden zoals anticiperen op de markt. Als we vorig jaar een verbod hadden vanwege de Corona situatie, en dit jaar de situatie niet structureel verbeterd is, onder meer zichtbaar in het straatbeeld (tientallen mensen die mondkapjes belachelijk vinden, lekker groepjes opzoeken en elkaar knuffelen), het nieuws (grote groepen relschoppers, mensen die expres in groepsverband ongevaccineerd gaan lopen kroelen uit 'protest' tegen de regels) en de overheid, die steeds aankondigt hoe het er met de cijfers voor staat.niek_nijmegen schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:08:
De Gelderlander interviewt Werner, vuurwerkverkoper uit Gennep.
Werner vertelt, dat hij nog een voorraad categorie 2 vuurwerk in de bunker heeft liggen dat nog een jaar houdbaar is, maar dat hij dit jaar dus alleen maar 'kindervuurwerk' (categorie 1) mag verkopen. Voor het gemak vermeldt de krant de website erbij.
Werner lijkt zich te verbazen, dat vuurwerk verboden wordt, terwijl het volgens Diederik Gommers helemaal niet nodig is, en mensen wel mogen gaan schaatsen. Hij stoort zich aan 'de politiek’: "Ze hebben niet in de gaten dat ze met een vuurwerkverbod hele gezinnen kapot maken."
In de zomermaanden zamelt hij geld in voor medicijnen tegen kanker. Bovendien is vuurwerk een passie van Werner.
Werner had op zijn klompen kunnen aanvoelen dat de kans op een 2e verbod groot was, en voortijd een ander product gaan verhandelen om zijn risico te spreiden of geheel uit de weg gaan.
Dit is niet anders dan iemand die al jaren een tabakszaak runt, maar ondertussen begint te beseffen dat het anti-rook beleid er wel eens voor zou gaan kunnen zorgen dat hij binnenkort geen zwarte cijfers meer gaat draaien. Dan kun je of gaan klagen dat het gemeen voor de ondernemer is, dat angst voor tabak overdreven is, dat tabak nu eenmaal 'hoort' bij <vul maar in>, dat de overheid met hun anti rook beleid 'hele gezinnen kapotmaakt' maar je kan ook concluderen dat hij gewoon te eigenwijs is en beter op tijd wat anders kan gaan doen.
Er is een te grote hoeveelheid mensen die 1) blijven hangen in hun klaagzang en 2) te lam zijn om serieus actie te ondernemen. Want klagen is nou eenmaal makkelijker. Als jij nu al weet dat er geen vuurwerk zal zijn met oudjaar (of dan toch in ieder geval het kopen, vervoeren en afsteken hiervan strafbaar is) heb je nog anderhalve maand de tijd om andere leuke zaken op poten te zetten. Organiseer een grote BBQ, verwarmde tent erbij, springkasteel, verzin iets leuks. Nodig je vrienden en buren uit, zet een stereo-installatie neer en hou een mega oudjaarsfeest. Hoeft niet meer te kosten dan die paar honderd knaken die je aan kruit verspeeld zou hebben.
Ik vond het artikel van DG bijna een advertorial, en weinig subtiel wat mij betreft.HTT-Thalan schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:23:
[...]
Werner verkoopt vuurwerk, dus heeft een zaak: Werner is ondernemer.
[...]
(Overigens verkoopt Werner nu inderdaad ook kerstballen om iets van de inkomstenderving te compenseren...)
[ Voor 17% gewijzigd door niek_nijmegen op 21-11-2021 15:38 ]
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Ik vind vuurwerk ook typisch zo'n product dat je niet hoeft te verkopen. Als jij het geld kunt investeren een paar containers te laten komen, een opslag te huren en banners te printen kun je vuurwerk verkopen. Daarna gaat het alleen nog maar op marges en schaalgrootte.niek_nijmegen schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:27:
[...]
Ik vond het artikel van DG bijna een advertorial, en weinig subtiel wat mij betreft.
(Overigens verkoopt Werner nu inderdaad ook kerstballen om iets van de inkomstenderving te compenseren...)
Zoals wij op kantoor in sales heel lang geroepen hebben: Hope is not a strategy.
Ik heb sterk het vermoeden dat veel van die vuurwerkhandelaren erop hebben gegokt (gehoopt) dat het dit jaar wel weer goed zou komen.
Er is een behoorlijk vergunningstraject rond vuurwerk hoor, veilige opslag is niet zo maar geregeld.HTT-Thalan schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:23:
[...]
Ik vind vuurwerk ook typisch zo'n product dat je niet hoeft te verkopen. Als jij het geld kunt investeren een paar containers te laten komen, een opslag te huren en banners te printen kun je vuurwerk verkopen. Daarna gaat het alleen nog maar op marges en schaalgrootte.
Zoals wij op kantoor in sales heel lang geroepen hebben: Hope is not a strategy.
Ik heb sterk het vermoeden dat veel van die vuurwerkhandelaren erop hebben gegokt (gehoopt) dat het dit jaar wel weer goed zou komen.
Overigens ik ben mordicus tegen vuurwerk, als we ons klimaat liefhebben moet het gewoon verboden worden, ook professioneel vuurwerk.
Er zijn ook andere manieren om iets te vieren.
Voor een avondje vuurwerk kunnen alle auto's in het land 3 jaar autorijden...
Je hebt gelijk, ik ga te kort door de bocht voor wat betreft de vereisten, maar ik wilde het punt maken dan iedereen met de centen erin kan stappen, je hoeft er niet voor geleerd te hebben, dus 'omscholen' naar een ander beroep is zo gebeurd :-).HvdBent schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:59:
[...]
Er is een behoorlijk vergunningstraject rond vuurwerk hoor, veilige opslag is niet zo maar geregeld.
Overigens ik ben mordicus tegen vuurwerk, als we ons klimaat liefhebben moet het gewoon verboden worden, ook professioneel vuurwerk.
Er zijn ook andere manieren om iets te vieren.
In welk opzicht bedoel je dit?HvdBent schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:59:
[...]
De stikstof uitstoot? de co2 uitstoot? de fijnstof uitstoot? de kosten voor benzine?
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 22-11-2021 10:48 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
fijnstof, en zware metalen met name (google is your friend)YakuzA schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:47:
[...]
In welk opzicht bedoel je dit?
De stikstof uitstoot? de co2 uitstoot? de fijnstof uitstoot? de kosten voor benzine?
Je mist nu een aantal heel belangrijke verschillen. Het anti-rook beleid is iets dat niet landelijk, maar wereldwijd loopt. Wisseling in kabinet samenstelling zal weinig verandering in het huidige beleid geven. Daarnaast worden voorgenomen aanpassen mbt roken vele jaren van tevoren aangekondigd (Voorbeeld: Supermarkten mogen vanaf 2024 geen rookwaren meer verkopen). Er zijn dus nog vele jaren om je zaak zo aan te passen dat die vanaf 2024 nog rendabel is.HTT-Thalan schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:23:
[...]
[...]
Dit is niet anders dan iemand die al jaren een tabakszaak runt, maar ondertussen begint te beseffen dat het anti-rook beleid er wel eens voor zou gaan kunnen zorgen dat hij binnenkort geen zwarte cijfers meer gaat draaien. Dan kun je of gaan klagen dat het gemeen voor de ondernemer is, dat angst voor tabak overdreven is, dat tabak nu eenmaal 'hoort' bij <vul maar in>, dat de overheid met hun anti rook beleid 'hele gezinnen kapotmaakt' maar je kan ook concluderen dat hij gewoon te eigenwijs is en beter op tijd wat anders kan gaan doen.
[...]
Als je kijkt naar de vuurwerksector moet deze sector begin van het jaar beslissen wat en hoeveel ze inkopen voor komende jaarwisseling. Ik denk dat er in het voorjaar weinig mensen waren die hadden verwacht dat we ook dit jaar weer in zo'n coronagolf zaten. En daar zit uiteraard een stukje ondernemersrisico in, maar stellen dat je dit kan vergelijken met het anti-rook beleid is natuurlijk absurd.
De huidige vuurwerkverboden zijn niet gebaseerd op de wens om vuurwerk af te schaffen, maar er is nu wel momentum om het beleid om te zetten, met een vergoeding voor diegene die hun brood er (deels) mee verdienen. Vaak is de vuurwerkverkoop een 2e inkomstenbron van bijvoorbeeld een fietsenmaker.Aquafreak schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:03:
[...]
Je mist nu een aantal heel belangrijke verschillen. Het anti-rook beleid is iets dat niet landelijk, maar wereldwijd loopt. Wisseling in kabinet samenstelling zal weinig verandering in het huidige beleid geven. Daarnaast worden voorgenomen aanpassen mbt roken vele jaren van tevoren aangekondigd (Voorbeeld: Supermarkten mogen vanaf 2024 geen rookwaren meer verkopen). Er zijn dus nog vele jaren om je zaak zo aan te passen dat die vanaf 2024 nog rendabel is.
Als je kijkt naar de vuurwerksector moet deze sector begin van het jaar beslissen wat en hoeveel ze inkopen voor komende jaarwisseling. Ik denk dat er in het voorjaar weinig mensen waren die hadden verwacht dat we ook dit jaar weer in zo'n coronagolf zaten. En daar zit uiteraard een stukje ondernemersrisico in, maar stellen dat je dit kan vergelijken met het anti-rook beleid is natuurlijk absurd.
Ik heb het niet over regelgeving alleen gewoon maar publieke opinie. Daaraan was al langer te merken dat 'men' steeds meer tegen roken is. Het is al heel lang (ondertussen) verboden reclame te maken voor tabak, er zijn al heel lang steeds strengere regels omtrent de verkoop en simpelweg het feit dat roken op steeds meer plekken geweerd werd was ook al een stevige indicatie. Je had dus al langer de conclusie kunnen trekken dat het op z'n eind aan het lopen is.Aquafreak schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:03:
[...]
Je mist nu een aantal heel belangrijke verschillen. Het anti-rook beleid is iets dat niet landelijk, maar wereldwijd loopt. Wisseling in kabinet samenstelling zal weinig verandering in het huidige beleid geven. Daarnaast worden voorgenomen aanpassen mbt roken vele jaren van tevoren aangekondigd (Voorbeeld: Supermarkten mogen vanaf 2024 geen rookwaren meer verkopen). Er zijn dus nog vele jaren om je zaak zo aan te passen dat die vanaf 2024 nog rendabel is.
Hebben er een prachtige hobby mee.
Toch mogen die mensen niet op oud en nieuw lekker in de lucht staan schieten met losse flodders.
Schietbanen en verenigingen kunnen hun hobby done zonder overlast te geven en dat is helaas met vuurwerk niet mogelijk.
Oplossing hier:
A wetmatig NL gelijktrekken met Frankrijk, geen vuurwerk voor privepersonen maar elke gemeente 1 mooie show. Om de wetgeving breed gesteund te krijgen de uitdrukkelijke eis dat over 20 jar enkel nog light en geluidsshows geproduceert door electriciteit mogen en we bij ingaan van de wet direct de transitie inzetten en elk jaar 5% van de show meer uit electrische opgewekte bron moet zijn.
Stel je de innovatie eens voor, mensen die nu bakken geld in vuurwerk stoppen kunnen lekker gaan tinkeren met drones die een nevel opzetten waar lasers allerlei prachtige dingen in kunnen laten verschijnen. Elke gemeente zal elk jaar een bedrijf in gaan huren en zodra het milieu vervuilende eruit is EN het kan zonder lawaai zullen al die bedrijfjes op personnelsfeestjes, huwelijken, verjaardagen en ga zo maar door hun diensten aan kunnen bieden. Gouden handel, talloze kansen, veel meer te verdienen met jaar rond shows geven waar iedereen van genieten kan, dieren zich niet rot van schrikken en mensen niet per abuis gewond kunnen raken en spullen niet per abuis stuk gaan.
(wat jaren terug waren we bij vrienden en schoten allerlei vuurwerk af Sommigen hadden bijvonder grote mooie pijlen. Dure dingen. ! daarvan tikte bij het wegvliegen een boomtak, vloog recht naar de overkant straat, tikte daar een andere boomtak en kwam middel op het dak van een mooie wagen terecht om daar tollend en knalled zijn beoogde kleuren geuiden af te geven. Daar was de verzekering cht niet blij mee. Zodra een lont aan is kan je niet terug en met elke explosie is er gevaar hoe voorzichtig ook. De rook en stank vond ik eigenlijk wel lekker ruiken maar kom op we zijn nu toch verder als Nederland en kunnen dat nu toch achter ons gaan laten?
En was er vorig jaar geen situatie dat sommige gemeenten plekken aanwezen voor het traditionele karbiet schieten? Als er ergens een grote vraag is en mensen die die vraag hebben met een gedegen plan bij de gemeente aankloppen zou je dat gedurende de 20 jaar transitie periode gewoon rustig dienen te beoordelen om een weloverwogen vergunning af te geven.
Zaken als gigantische vuren die totaal misgingen in Scheveningen paar jaar terug zijn eigenlijk niet meer van deze tijd, dat moet gewoon beter kunnen.
Als je het wilt vergelijken moet je zeggen: we gaan schietverenigingen verbieden, omdat er ook wel eens mensen doodgeschoten worden met wapens. Dan heb je mijns inziens een vergelijking die een beetje recht doet aan dit probleem. Daarnaast is overlast iets wat jij blijkbaar ervaart bij vuurwerk. De afsteek tijden zijn al flink ingekort, en als je daar ook nog overlast van ervaart is dat vervelend, maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat alle "overlast" weg kan/moet. Het is ook een beetje geven en nemen in een maatschappij.
Daarnaast kan jij het een prachtige innovatie vinden om op oudjaarsnacht naar een plein te trekken en naar een drone te kijken die licht geeft, ik vind dat geen moer aan ! Ik vind vuurwerk mooi. Mooi om te zien, en mooi om af te steken. Waarschijnlijk kan ik het aan jou niet uitleggen wat dat is, dus dat probeer ik ook maar niet
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Het staat buiten kijf dat de huidige vuurwerktraditie op meerdere niveau's onze maatschappij schade toebrengt - ik geloof niet dat iemand daar aan twijfelt. Daarmee is het niet onredelijk die te onderwerpen aan heroverweging. Er zullen er deze eeuw, dit decennium, nog vele volgen. De jaarlijkse vliegreis. Biefstuk op zondag. Ieder jaar een nieuwe smartphone. Avocado op toast als ontbijt. Ik kan doorgaan.
Het zijn allemaal verworvenheden die we zullen moeten heroverwegen. Ik wil niet zeggen dat we ze allemaal moeten, of kunnen afschaffen. Toch merk je nu al dat iedere keer de weer de traagheid van het gebruik. Wat we nodig gaan hebben zijn mensen die in staat zijn de zaak te beschouwen en hun schouders kunnen ophalen bij al die veranderingen: C'est la vie.
Aan de andere kant besef ik ook dat zo kunnen denken wellicht een privilege is. De waarde van een verworvenheid neemt toe wanneer er minder zaken zijn waarop je terug kan vallen. Daarin, denk ik, ligt de sleutel om voldoende mensen mee te krijgen in de vergezichten die worden gecreëerd door die herbeoordelingen van verworvenheden.
Nu ja.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Eeeeh, jawel hoor. Er zijn legio mensen die de overlast bagetelliseren of zelfs ontkennen. Mensen met huisideren moeten 'ze gewoon even binnen houden', geluidsoverlast is 'gewoon oordoppen in' smof/stof is 'niet zo deuren' en ga zo maar door. Sommigen hebben gewoon echt het inzicht niet om het van een ander standpunt te bekijken, en zijn er ook redelijk wat die wel beter kúnnen weten maar er voor kiezen hun eigen lol te prioriseren.Helixes schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:18:
Ik vind deze discussie een uitermate goed voorbeeld van een filosofische strijd tussen verworvenheden aan de ene kant, en het post-modernistische besef dat sommige zaken op lange termijn afbreuk doen aan de andere.
Het staat buiten kijf dat de huidige vuurwerktraditie op meerdere niveau's onze maatschappij schade toebrengt - ik geloof niet dat iemand daar aan twijfelt.
Juist, maar ook dat moet je spiegelen aan een bevolking waarvan aan substantieel gedeelte gewoon te klein denkt. Hun wereldje is al 'groot genoeg' om zich niet ook nog druk te gaan maken om een ander (of de wereld als geheel).Daarmee is het niet onredelijk die te onderwerpen aan heroverweging. Er zullen er deze eeuw, dit decennium, nog vele volgen. De jaarlijkse vliegreis. Biefstuk op zondag. Ieder jaar een nieuwe smartphone. Avocado op toast als ontbijt. Ik kan doorgaan.
(...)
Zo'n droneshow zie ik als een stukje rustig fietsen, interessante documentaire over de maya's of zeediertjes, vuurwerk is voor mij een actiefilm, een achtbaan in een pretpark, mountainbiken vanuit hoge bergen.heho schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:47:
Daarnaast kan jij het een prachtige innovatie vinden om op oudjaarsnacht naar een plein te trekken en naar een drone te kijken die licht geeft, ik vind dat geen moer aan ! Ik vind vuurwerk mooi. Mooi om te zien, en mooi om af te steken. Waarschijnlijk kan ik het aan jou niet uitleggen wat dat is, dus dat probeer ik ook maar niet
Beide prima, maar voor mij niet uitwisselbaar. Waar ik ook bij de 'oplossing' de rare tweestrijd zie, centraal vuurwerk afsteken zoals grote steden/landen dat doen, of juist heel vuurwerk overal en altijd verbieden.
Omdat mensen simpel en altijd vanuit hun eigen straatje eerst denken. Bij 99% van de dingen die veranderen die hun straatje niet raakt, niets aan de hand. Tot het in jouw straatje komt, dan is de wereld te klein.Helixes schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:18:
Het zijn allemaal verworvenheden die we zullen moeten heroverwegen. Ik wil niet zeggen dat we ze allemaal moeten, of kunnen afschaffen. Toch merk je nu al dat iedere keer de weer de traagheid van het gebruik. Wat we nodig gaan hebben zijn mensen die in staat zijn de zaak te beschouwen en hun schouders kunnen ophalen bij al die veranderingen: C'est la vie.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Mijn persoonlijke vermoeden is dat dit, in ieder geval gedeeltelijk, verklaard kan worden door een bepaalde afstand tot te maatschappij als breder fenomeen. Immers, wanneer de maatschappij (te) weinig voor jouw doet en/of betekent, dan zal de betrokkenheid de andere kant uit ook wel afnemen.SinergyX schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:28:
Omdat mensen simpel en altijd vanuit hun eigen straatje eerst denken. Bij 99% van de dingen die veranderen die hun straatje niet raakt, niets aan de hand. Tot het in jouw straatje komt, dan is de wereld te klein.
Ik kan ze dat eigenlijk niet eens verwijten. De oplossing tot dit probleem - hoewel ik niet zeker weet of het voor 100% kán worden opgelost - ligt wel voor de hand. Het is niet mijn doel daar een discussie over te beginnen, maar ik denk wel dat het een factor is in deze discussie. Ook hier geldt trouwens dat evidence-based policy making strijdt tegen verworvenheden en het gebruik. Maar dan in een ander deel van de maatschappij.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Het probleem is dan ook dat die achtbaan de laatste decennia steeds extremer is geworden. Vroeger vonden we namelijk piraatjes en fonteintjes die niet boven je middel uitkwamen al een achtbaan. Maar nu moeten het allemaal bizar harde klappen zijn.SinergyX schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:28:
[...]
Zo'n droneshow zie ik als een stukje rustig fietsen, interessante documentaire over de maya's of zeediertjes, vuurwerk is voor mij een actiefilm, een achtbaan in een pretpark, mountainbiken vanuit hoge bergen.
We zouden ook terug in de tijd kunnen gaan. Dat wil iedereen immers toch? Terug naar de jaren 50 toen Zwarte piet nog zwart was enzo. En dan weer lekker piraatjes en astronautjes af gaan steken.
Maar ik denk dat jij dat nu inmiddels ook ervaart als een stukje rustig fietsen. En over een paar jaar is de lawine pijl ook niet voldoende meer en is het pas gaaf als een stadsbus die op de slooplijst stond opgeblazen mag worden. En zo schuiven we beetje bij beetje op richting de totale krieg. Harder, hoger, explosiever

Dit dus.
Als de regels zich in de loop van de jaren minder debiel hadden ontwikkeld, zaten we gewoon op het niveau van andere europese landen, waar veel meer mag, en het volk zich heeft leren gedragen naar de gegeven verantwoordelijkheid. Meer regels en meer verboden gaat dit er niet beter op maken.Playa del C. schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:50:
Als iedereen zo was als @President , dan was er geen algemeen vuurwerkverbod nodig. Alleen dan waren de vrouwen wel in opstand gekomen, omdat het aanbod van knappe mannen niet zo best zou zijn.
Het zijn de mensen die jarenlang ver over de grens gingen (letterlijk en figuurlijk) voor de vuurwerk-traditie. En dan nu worden de verstandige mensen aangesproken op het verpesten van een feestje?
We hadden nooit de grens over moeten hoeven gaan, daar begon het probleem zich te ontwikkelen. Dat harder groter dikker etc is een gevolg van het minimale al verbieden en de generaties die dat kweekt. Als het minimale al illegaal is.. tjah..
Het minimale kwa 'drugs' wist men hier wel te gedogen, en kijk eens, het had resultaat!
[ Voor 13% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-11-2021 15:06 ]
Man, geef mij m'n laffe sierpotten pakketje van €100,- en ik ben helemaal tevreden. Al jaren. Van jongs af aan. Ook hier vele tinten grijs.FunkyTrip schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:50:
[...]
Het probleem is dan ook dat die achtbaan de laatste decennia steeds extremer is geworden. Vroeger vonden we namelijk piraatjes en fonteintjes die niet boven je middel uitkwamen al een achtbaan. Maar nu moeten het allemaal bizar harde klappen zijn.
We zouden ook terug in de tijd kunnen gaan. Dat wil iedereen immers toch? Terug naar de jaren 50 toen Zwarte piet nog zwart was enzo. En dan weer lekker piraatjes en astronautjes af gaan steken.
Maar ik denk dat jij dat nu inmiddels ook ervaart als een stukje rustig fietsen. En over een paar jaar is de lawine pijl ook niet voldoende meer en is het pas gaaf als een stadsbus die op de slooplijst stond opgeblazen mag worden. En zo schuiven we beetje bij beetje op richting de totale krieg. Harder, hoger, explosiever
Beweer je echt nu dat wij zwaarder vuurwerk zijn gaan afsteken omdát het verboden is?TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:02:
[...]
Als de regels zich in de loop van de jaren minder debiel hadden ontwikkeld, zaten we gewoon op het niveau van andere europese landen, waar veel meer mag, en het volk zich heeft leren gedragen naar de gegeven verantwoordelijkheid. Meer regels en meer verboden gaat dit er niet beter op maken.
We hadden nooit de grens over moeten hoeven gaan, daar begon het probleem zich te ontwikkelen. Dat harder groter dikker etc is een gevolg van het minimale al verbieden en de generaties die dat kweekt. Als het minimale al illegaal is.. tjah..
Het minimale kwa 'drugs' wist men hier wel te gedogen, en kijk eens, het had resultaat!
Normaal gesproken volgt wetgeving de werkelijkheid en worden er pas grenzen gesteld wanneer veiligheid of overlast in het geding is.
Voor wat betreft het afsteken, dat is al sinds de jaren 80 of eerder al beperkt tot oudjaarsdag.
Ik vond vuurwerk altijd wel leuk maar het zware vuurwerk van de laatste paar jaren kan ik niet meer waarderen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik een paar jaar geleden een soort van paniekaanval had van het urenlange geknal met zwaar vuurwerk in de wijk. De term shellshock is misschien overdreven maar ik kan beter inleven in wat de soldaten tijdens WO1 hebben ervaren.
Blijkbaar moet het vuurwerk steeds zwaarder, luider en langer. Als mensen zich niet kunnen beperken dan maar helemaal niet meer wat mij betreft.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Ja dag. Het is natuurlijk precies andersom. Het vuurwerk werd steeds zwaarder zodat ze niet anders konden dan het gaan verbieden. Zoals ik al zei, wij staken vroeger astronautjes af en strijkers waren helemaal machtig mooi. Tot de strijkers steeds zwaarder en zwaarder werden en uiteindelijk verboden werden. Feit blijft nu eenmaal dat vooral in Nederland mensen hun verantwoordelijkheid gewoon niet kunnen nemen. Ze gaan voorbij de grens en roepen indirect de verboden over zich af.TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:02:
Als de regels zich in de loop van de jaren minder debiel hadden ontwikkeld, zaten we gewoon op het niveau van andere europese landen, waar veel meer mag, en het volk zich heeft leren gedragen naar de gegeven verantwoordelijkheid. Meer regels en meer verboden gaat dit er niet beter op maken.
Dit dus.
Vooral omdat het iedereen tegen iedereen was, als het ware. Jouw buurman had pakket X en de andere pakket Y, toen kwam er een andere buur met spul uit locatie Z en omdat IEDEREEN bij dezelfde winkels/locaties inkocht had je dus vooral verschil adhv hoeveel geld je stuk kon/wilde slaan. En omdat je niet zo makkelijk opvalt tussen nog 30/40 anderen die ook voor honderden, soms duizenden euro's de lucht in schiet gingen mensen op zoek naar iets wat wél op zou vallen.FunkyTrip schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:36:
[...]
Ja dag. Het is natuurlijk precies andersom. Het vuurwerk werd steeds zwaarder zodat ze niet anders konden dan het gaan verbieden. Zoals ik al zei, wij staken vroeger astronautjes af en strijkers waren helemaal machtig mooi. Tot de strijkers steeds zwaarder en zwaarder werden en uiteindelijk verboden werden. Feit blijft nu eenmaal dat vooral in Nederland mensen hun verantwoordelijkheid gewoon niet kunnen nemen. Ze gaan voorbij de grens en roepen indirect de verboden over zich af.
En dan moeten de voorstanders niet gaan doen alsof het niet waar is - we hebben ondertussen meerdere keren vastgesteld dat het voorrecht om zelf dat vuurtje bij dat lontje te mogen houden de doorslaggevende factor is, een voorrecht dat ze niet graag opgeven. Het gaat die groep echt niet om het 'zien van vuurwerk' bij oudjaar, maar om het áfsteken van vuurwerk bij oudjaar.
wall of text incomming, niet volledig direct aan jou, maar stukje ook algemeenFunkyTrip schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:50:
[...]
Het probleem is dan ook dat die achtbaan de laatste decennia steeds extremer is geworden. Vroeger vonden we namelijk piraatjes en fonteintjes die niet boven je middel uitkwamen al een achtbaan. Maar nu moeten het allemaal bizar harde klappen zijn.
Ik kan nog steeds, nee, ik zou nog steeds genieten van het vuurwerk wat ik in de jaren 90 kocht, zoals ik nu kon genieten van huidig vuurwerk. Een Python is voor mij niet anders dan de Goliath of kikkerachtbaan.
Maar vaak wijzen mensen maar 1 'ding' aan als verander-factor, 'we willen allemaal harder', maar dat was het helemaal niet. Begin jaren 90s waren er gewoon romeinse kaarsen, die zijn er (zolang ik vuurwerk deed) ruim 20 jaar geweest, het was die laatste 5 jaar dat alles extremere vormen begon aan te nemen. Nu wil ik niet allemaal oorzaken erbij pakken, of het generatie-problematiek gaan noemen, maar als 'eerste rij' vuurwerkfanaat zag je wel de diverse stromingen en problemen onstaan die totaal niet gerelateerd waren aan de bekende 'het moet harder'.
Een grote oorzaak noem ik 'internet', de grootste factor 'stoer doen' succesfactor die ooit heeft bestaan. Mijn 'stoer doen' kwam niet verder dan je vriendjes of je buurtkids, rotjes in de vuurkorf gooien of babypijljes over het ijs schieten, maar toen jouw stoer-doen opeens door duizenden, honderdduizenden kon worden gezien, werd het een race.. een onstopbare race van onstopbare omvang.
Deed ik fout met vuurwerk? Tja, in de regels van nu en toen, absoluut. Maar in de mindset van 'veilig en bedacht' heb ik werkelijk nooit iets gedaan waar ooit iemand schade of letsel heeft opgelopen. Bij elk 'ding' dat ik deed was het maximale afstand, 10x denken, 1x actie. Gaat het niet af? Omtrappen, natmaken, niet meer aankloten. En daarmee maakte ik 'shows', amateuristisch en grappig, maar voor de mensen in mijn buurt tot dusdanig succes dat ik elk jaar meer kijkers kreeg. En die Ome John met zijn duitse en belgische illegale shit? Ga maar naar binnen jongens, dit is te hard (lawine pijlen, mortieren, etc) Oh en geloof me, ik was absoluut onder de indruk, fontijnen hoger dan huizen, man zo vet, zo gaaf, maar dat hoorde voor mij niet bij O&N, dat was niveau proffesioneel, doe dat maar waar het hoort.
Maar toen mijn neefje de eerste filmpjes zag van 'starwars met romeinse kaarsen', hem hield ik niet tegen. Hoevaak en hoeveel ik die dingen uit z'n handen rukte NIET OP MENSEN, er was altijd wel weer een ander die het deed. Begon met rotjes onder elkaar voeten gooien, naar elkaar gooien, tot gewoon in iemand z'n jaszak (branden) duwen, was mijn buurt achteruit aan het gaan, of was er een verandering gaande?
En zo kwamen er nog meer regels, leeftijd, veiligheid, maar de andere kant op ook.. zwaarder, beter, vetter, gaver. En ja, ik vond het prima, absoluut werd alles duurder, ik voelde mij van amateur aankloter omvormen tot bijna semi-pro pyrotechnicus. Vuurwerk? Regel ik wel, dat wordt een vette show. Kids helemaal veilig, mensen op afstand, geen gekloot, gewoon een vette avond.
Maar diezelfde vrijheid gaf mijn neefje en consorten de ruimte de nog foutere kant op, regelpijpen, postbussen, putdeskels, bushokjes, tot zelfs complete schuur (dacht 2012, complete schuur met de grond gelijk gemaakt hier in de buurt). Om de achtbaan analoog er maar bij te houden, stiekem de 'houdbar' omhoog houden, zodat je tijdens de rit kon showen dat je bijna ging vallen, heen en weer gooien van telefoons, uithangen van de achtbaan, kijken of je high-5 kan doen met een toeschouwer. De foto's onderweg moesten extremer, stoer doen moest vetter, want alleen gillen in een achtbaan is zooooo 1990.
Dit niveau, even zo snel filmpje gevonden hoe dom mensen kunnen zijn.
YouTube: Idiot stands up on a roller coaster
Ik zeg niet dat ik heilig ben, dat ik 'het voorbeeld was' zoals iedereen moest doen, ik was slechts dat deel van 'die vuurwerk idioten' die alles mooi en leuk wilde maken en met de zwaardere tools tot onze beschikking, nog mooier konden gaan. Maar die andere kant groeide door, en echt niet enkel vuurwerk, op alles, tot die de overmacht heeft en jij als vuurwerkfanaat zonder zucht direct in datzelfde groepje wordt gepropt, zonder blikken of blozen heb je de pek al toeworpen gekregen en de veren dalen rustig op je neer.
En zelfs dan, dat alles bij elkaar, kom je nog niet tot de stand van vandaag. We zijn allemaal harder geworden, haakers op elkaar dan ooit tevoren, over elk topic dan maar ooit een maatschappelijk discussiepunt is geweest. Nuance of middenweg? Flikker op. We doen A of B, sim-pel. Stop op knalvuurwerk? Niet genoeg. Stop op zwaar vuurwerk? Nope, niet genoeg. Ok, enkel centraal? Of licentie/vergunning principe? Opzouten. Nee, we gaan inmiddels all-out, fullstop 100% weg met die zooi. Het dan is het simpel het woord 'vuurwerk' te vervangen voor scooters, alcohol, diesels, van mij part drugs of sinterklaas, we zijn doorgeschoten in ons eigen straatje zo strak en correct mogelijk te maken.
Vind ik het erg dat er mogelijk over 2-3 jaar geen knal meer is om te horen? Eerlijk, niet echt. Misschien tegen die tijd vind ik een rustig fietstochtje ook fijn om te doen, of een docu te kijken over lieve zeediertjes onder het genot van een wij.. glas water. Wat ik erg vind, is hoe we met elkaar inmiddels omgaan. Maar dat is een discussie voor een ander jaar
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Maar laat deze mensen dan ook even lekker hun ding doen. We willen veels te veel de moraalridder uithangen. Maar zelf niks inleveren. Want als we allemaal gewoon eens achter de oren krabben, en echt eens in de spiegel kijken. Dan kan iedereen hier wel iets bedenken wat eigenlijk niet kan.
Alleen; vuurwerk is wel degelijk slecht voor iedereen. In tegenstelling tot wat muziek. Zoals eerder in dit topic al genoemd veel fijnstof en metalen. Naast slecht voor milieu vanwege de uitstoot creëert het rotzooi, krijgen dieren er stress door en is het een money sink voor diegenen die het geld vaak juist beter aan andere zaken kunnen besteden.Darkz0rs schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:21:
Jeetje het lijkt hier wel de politiek. Laat die mensen toch lekker hun siervuurwerk afsteken. En al steken ze er 10k € in. Dat is toch aan helemaal niemand hier omdat te beoordelen of te veroordelen. Ik moet hier ook zomerdag naar allemaal muziek luisteren uit Spaarnwoude. Omdat een stel hippies zonodig vind dat ik daar van mee moet genieten. En dat de kinderen. Niet kunnen slapen. En nee niet 1 avondje/nachtje. Weekend naar weekend. Zeur ik ook niet om.
Maar laat deze mensen dan ook even lekker hun ding doen. We willen veels te veel de moraalridder uithangen. Maar zelf niks inleveren. Want als we allemaal gewoon eens achter de oren krabben, en echt eens in de spiegel kijken. Dan kan iedereen hier wel iets bedenken wat eigenlijk niet kan.
Het is een vreemd fenomeen dat we de mond vol hebben over het klimaat maar een simpel ingreepje zoals het verbieden van vuurwerk wordt met hand en tand verdedigd.
Tsjah, ik koop biologisch vlees voor de paar keer in de week dat ik vlees eet. Bio zuivel, eieren, groenten, noem maar op. Heb tienduizenden euro's in mijn huis gestoken in isolatie, zonnepanelen, watertonnen. En ga zo snel mogelijk van het gas af. Ik probeer overal waar ik kan mijn steentje bij te dragen.MagniArtistique schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:00:
[...]
Het is een vreemd fenomeen dat we de mond vol hebben over het klimaat maar een simpel ingreepje zoals het verbieden van vuurwerk wordt met hand en tand verdedigd.
Is het dan raar dat ik thuis een paar sierpotjes wil afsteken om de jaarwisseling te vieren?
Als dat qua uitstoot het equivalent van die tienduizenden euros teniet doet.. en dat ieder jaar.. je hoeft je aan mij niet te verantwoorden hoor 😉 Maar is dat niet een beetje als doneren aan oxfam novib terwijl je wel bij de Zara je kleding koopt?MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:05:
[...]
Tsjah, ik koop biologisch vlees voor de paar keer in de week dat ik vlees eet. Bio zuivel, eieren, groenten, noem maar op. Heb tienduizenden euro's in mijn huis gestoken in isolatie, zonnepanelen, watertonnen. En ga zo snel mogelijk van het gas af. Ik probeer overal waar ik kan mijn steentje bij te dragen.
Is het dan raar dat ik thuis een paar sierpotjes wil afsteken om de jaarwisseling te vieren?
Begrijp me niet verkeerd; ik geloof niet dat wat jij en ik (of nederland) doen überhaupt noemenswaardig is als china er per jaar 500 kolencentrales bijbouwt. Maar het gaat er uiteindelijk om of jij jezelf in de spiegel kunt aankijken en kunt zeggen; ik heb er alles aan gedaan. Toch?
[ Voor 15% gewijzigd door MagniArtistique op 23-11-2021 22:13 ]
En dit wordt een voorbode op de discussie die we straks rondom autonoom autorijden gaan krijgen denk ik…
De discussie komt mijn inziens door zwalkend beleid en gebrek aan leiderschap en en daadkracht.rik86 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:29:
Is deze discussie niet het gevolg van aan de ene kant de steeds verder gaande individualisering van de maatschappij - het draait vooral om onszelf en niet t gezamenlijke - aan de ene kant en t pamperen van geboorte tot dood i.c.m. zeer gedetailleerde regels door de overheid - waardoor we niet meer na kunnen/hoeven te denken - aan de andere kant?
En dit wordt een voorbode op de discussie die we straks rondom autonoom autorijden gaan krijgen denk ik…
Veranker je morgen in de wet: vuurwerk is klaar. Punt. Vanaf periode X. Want is kut voor milieu. Weet iedereen waar ze aan toe zijn. Consument, producent, verkoper, iedereen. Mensen schikken zich wel. Niet iedereen zal er blij mee zijn. Maar toch.
Maar de mensen die het beleid zouden moeten instellen gaan de discussie aan. Met de burger/publieke opinie. Wel, niet, een beetje, alleen de kleuren blauw en groen. Tenzij het rotje voor kinderen is dan mag rood ook. Maar wel tot de leeftijd van 12 jaar. Enzomaardoor. Op iedere slak wordt zout gelegd en iedereen mag zijn zegje doen.
Het resultaat is geen eenduidig beleid maar een gedrocht aan gepolderde uitzonderingen waar niemand een reedt van snapt met als enige doel alle partijen tevreden houden en als enige resultaat dat niemand echt tevreden is en het doel niet behaald wordt.
De gedachte is dat met polderen synergie (meer dan de som der delen) bereikt wordt en een soort van ultieme oplossing. Maar dat vereist dat alle partijen over hun eigen standpunten heen kunnen stappen. En dat kunnen ze niet, want dat kost ze stemmen.
[ Voor 19% gewijzigd door MagniArtistique op 23-11-2021 22:53 ]
Wat ik niet zo goed begrijp is dat in heel veel discussies de verwijzing naar het buitenland gemaakt wordt, maar in deze discussie wat afwezig lijkt. Waarom zou Nederland als enige (?) dit willen verbieden?MagniArtistique schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:47:
[...]
De discussie komt door zwalkend beleid en gebrek aan leiderschap en daadkracht. In plaats van dat men morgen verankerd in de wet: vuurwerk is klaar. Punt.
Gaat men de discussie aan. Wel, niet, een beetje, alleen de kleuren blauw en groen. Tenzij het rotje voor kinderen is dan mag rood ook. Maar wel tot de leeftijd van 12 jaar. Enzomaardoor. Op iedere slak wordt zout gelegd en iedereen mag zijn zegje doen.
Het resultaat is geen eenduidig beleid maar een gedrocht aan gepolderde uitzonderingen waar niemand een reedt van snapt met als enige doel alle partijen tevreden houden en als enige resultaat dat niemand echt tevreden is.
Gewoon omdat het een goed idee is natuurlijk, dat snap ik ook wel. Maar het wordt er niet makkelijker op als je hier de rommel verbiedt, terwijl het elders gewoon te verkrijgen is en afgeschoten mag worden. Een beetje het omgekeerde van drugs.
Het buitenlandargument wordt dus vaak gemaakt als het goed uitkomt. Laat ik het dan ook maar niet maken
Voor de rest merk ik dat ik snel oud geworden ben. Als 12-jarige was ik wekenlang vuurwerkkrantjes aan het sparen en lag ik nachten wakker over het invullen van de bestellijsten, maar nu ik 31 ben vind ik het maar vervelend, irritant, gevaarlijk, sneu voor de dieren en een ongelofelijke geldverspilling en belasting voor het milieu (er wordt in één nacht 10x zoveel fijnstof de lucht ingepompt als normaal, nog los van al het onnodige transport, opslag, inzet van overheidsdiensten etc).
Het is één van de weinige tradities die ik niet begrijp, maar toegegeven, als klein kind vond ik het fantastisch. In andere landen bestaat dit concept nauwelijks.
Liefhebbers zoeken redenen om hun hobby te verantwoorden en in stand te houden. Fight or flight. Dat zijn niet altijd goede argumenten maar je moet wat als je niets anders hebt dan ‘ja maar ik vind het leuk…’DeKever schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:55:
[...]
Wat ik niet zo goed begrijp is dat in heel veel discussies de verwijzing naar het buitenland gemaakt wordt, maar in deze discussie wat afwezig lijkt. Waarom zou Nederland als enige (?) dit willen verbieden?
Gewoon omdat het een goed idee is natuurlijk, dat snap ik ook wel. Maar het wordt er niet makkelijker op als je hier de rommel verbiedt, terwijl het elders gewoon te verkrijgen is en afgeschoten mag worden. Een beetje het omgekeerde van drugs.
Het buitenlandargument wordt dus vaak gemaakt als het goed uitkomt. Laat ik het dan ook maar niet maken
Maar ben geen voorstander van gemeentelijke publieke shows, daar wil ik me belasting geld niet aan kwijt. Besteed het dan aan wat nuttigs in plaats van tienduizenden euro opblazen.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ben een heel groot liefhebben van mooi siervuurwerk. En ja ik vind het ook leuk om het aan/af te steken. De ambiance, de knallen in de lucht gevolgd door mooie bloemen. En dan de geur. Ja het kan mij niet gek genoeg (veiligheid voorop).MagniArtistique schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:15:
[...]
Liefhebbers zoeken redenen om hun hobby te verantwoorden en in stand te houden. Fight or flight. Dat zijn niet altijd goede argumenten maar je moet wat als je niets anders hebt dan ‘ja maar ik vind het leuk…’
Maar als de overheid met gegronde redenen kan vinden dat het moet stoppen. Dan kan ik me daar prima bij neerleggen. Maar dan wil ik wel gelijke monniken, gelijke kappen.
Ons landelijk probleem word gevoed in tweedeling. Geen keuzes op basis van draagvlak. Alles wat we doen is discriminatie, aanpakken doen we niet. Al ligt het bewijs voor het oprapen. Ze lopen met vuurwerk op de kinderspeelterreinen, ze steken het af voor de neus van de boa's die bij kleine vergrijpen denken dat het staat voor Ben Ook Agent. Maar als het ff te serieus word dan betekend het in ene Buitengewoon Overdreven Angstig. Ow en de types die het doen die passen volledig in het stereotype zoals in de rellen van de week. Duizenden op de been en maar 175 opgepakt. En dan... Foei! Dat mag niet. En in het ergste geval 10 uur papier prikken. Ze zijn ook wel zielig idd. Getraumatiseerd door covid dat moet het wel zijn .. toch? Brrrrr...
We zijn slappe hap geworden, en het corona beleid erbij. En nog doen ze helemaal niets.... Vandaag nog op tv geloofwaardigheid is absoluut gedaald tot het 0 punt vertelde diverse voorbijgangers.
Slotpleidooi, vuurwerk verbieden Ivm milieu. Prima maar dan eerst groot rendement pakken. De 80/20 regel. Daar valt 1 dag vuurwerk niet onder. Industrie , transport en Nuts zijn de grootste vervuilers. Is de kern centrale al klaar? Of praten we er nog een paar jaar over?
Om de ziekenhuizen te ontlasten? Ook prima, maar weer de 80/20 regel. Ze zijn wederom te laat met handelen. 2g, verplicht vaccinatie, werkgevers geen vrijblijvende keuzes geven. Voorbeeld gedrag....maar ook gevolgen voor je gedrag.
Zit dat kabinet er nou nog? Truste alle

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Dat is wel een beetje een drogreden he 😉Darkz0rs schreef op woensdag 24 november 2021 @ 00:26:
[...]
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ben een heel groot liefhebben van mooi siervuurwerk. En ja ik vind het ook leuk om het aan/af te steken. De ambiance, de knallen in de lucht gevolgd door mooie bloemen. En dan de geur. Ja het kan mij niet gek genoeg (veiligheid voorop).
Maar als de overheid met gegronde redenen kan vinden dat het moet stoppen. Dan kan ik me daar prima bij neerleggen. Maar dan wil ik wel gelijke monniken, gelijke kappen.
Dat de primark niet stopt met kinderarbeid betekent niet dat de zara daar niet mee kan stoppen. Net als dat het cancelen van vuurwerk maar weinig met een al dan niet te bouwen kerncentrale te maken heeft.
Blijf het bijzonder jammer vinden maar kan er persoonlijk niet slechter van slapen. Dat uurtje aan het einde van het jaar kom ik wel overheen. Een goede reden om die onzin wat oud en nieuw heet helemaal over te slaan. Wachten op een klok welke van 23:59 naar 0:00 gaat kunnen we elke dag wel.
Krijg alleen nog steeds een slappe van het vingerwijzende anti vuurwerk volk. Deze hebben hebben met het hele klimaatlobby geneuzel gewoon een hele dikke geïmporteerde biomassa stok om mee te slaan. Dit gevecht ga je nooit winnen.
Fijn voor alle huisdiertjes en PTSS-ers
Default blanke hetero
Ik eet volledig vegetarisch en heb nul op de meter. Mag ik dan een mat voor de deur van een oude van dage afsteken?MikeyMan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:05:
[...]
Tsjah, ik koop biologisch vlees voor de paar keer in de week dat ik vlees eet. Bio zuivel, eieren, groenten, noem maar op. Heb tienduizenden euro's in mijn huis gestoken in isolatie, zonnepanelen, watertonnen. En ga zo snel mogelijk van het gas af. Ik probeer overal waar ik kan mijn steentje bij te dragen.
Ik weet niet waar jij woont, waarschijnlijk op de hei of zo maar dat geknal is al ver voor "het laatste uurtje van het jaar" aan de gang en lijkt per jaar jaar eerder en heftiger te worden.
In Breda was het geregeld al begin november. Hier rondom Emmen valt het reuze mee, al heb ik gisteren toch weer al wat pijlen en ploffen gezien ergens in de wijk. Er wonen redelijk wat kinderen/jongen en ik wéét hoe ongeduldig je bent op die leeftijd... het spul ligt daar maar naar je te staren en je kunt niet wachten... dus waarom ligt het spul er dan al? Je mag het pas 3 dagen van te voren ophalenramrodwillem schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:40:
<Dat uurtje aan het einde van het jaar kom ik wel overheen>
Ik weet niet waar jij woont, waarschijnlijk op de hei of zo maar dat geknal is al ver voor "het laatste uurtje van het jaar" aan de gang en lijkt per jaar jaar eerder en heftiger te worden.
Achoss, maar we hebben het over een vuurwerk verbod, dan stopt dat toch ook gelijk? Opvallend dat de grootste klagers hier altijd al maanden last hebbenramrodwillem schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:40:
[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 25-11-2021 07:51 ]
Default blanke hetero
Ik hou niet van knalvuurwerk. En volgens mij is het verboden ook. Maar be my guest, ik gun je je lolletjeHTT-Thalan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:33:
[...]
Ik eet volledig vegetarisch en heb nul op de meter. Mag ik dan een mat voor de deur van een oude van dage afsteken?
@Ebayzo je was me net voor. We gaan weer richting het verbieden van reeds verboden zaken.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 24-11-2021 08:01 ]
Ik heb het nergens over een vuurwerk verbod,goed lezen blijft lastig , ik constateer alleen hoe het er de laatste jaren aan toe gaat eerder en heftiger en meer illegaal spul. Ik begrijp dat jij als 16 jarige nog graag met vuurwerk speelt, alle begrip voor.Ebayzo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:58:
[...]
Achoss, maar we hebben het over een vuurwerk verbod, dan stopt dat toch ook gelijk? Opvallend dat de grootste klagers hier altijd al maanden last hebbenSucces met je verbod! *knip*
[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 25-11-2021 07:58 ]
Ja verschrikkelijk hoe het reeds illegale vuurwerk steeds heftiger is geworden. Maar we hebben het hier over een verbod voor consumenten vuurwerk. Illegaal vuurwerk, de naam zegt het al, was al verboden. Nog meer aannames over mij? Inmiddels ben ik al een 16 jarige wonende op de heiramrodwillem schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:04:
[...]
Ik heb het nergens over een vuurwerk verbod,goed lezen blijft lastig , ik constateer alleen hoe het er de laatste jaren aan toe gaat eerder en heftiger en meer illegaal spul. Ik begrijp dat jij als 16 jarige nog graag met vuurwerk speelt, alle begrip voor.
Default blanke hetero
Hier (kleine stad van 22.000 inwoners) wordt gewoon het hele jaar door vuurwerk afgestoken. Er gaat geen weekend voorbij dat ik niet ergens in de verte een potje hoor. Zal te maken hebben met verschillende culturen, bruiloften, verjaardagen etc. Ik vind dat totaal niet storend (wel leuk zelfs).Ebayzo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:58:
[...]
Achoss, maar we hebben het over een vuurwerk verbod, dan stopt dat toch ook gelijk? Opvallend dat de grootste klagers hier altijd al maanden last hebbenSucces met je verbod! *knip*
Vanaf begin november is het weer dagelijks, alleen geen potjes maar (illegaal) knalvuurwerk. Ik woon in het centrum van de stad en dan heeft jeugd weer beslag weten te leggen op nitraten en vlinders (herhaling van mijn vorige post; toen ik 12-15 jaar was vond ik dit zelf ook he-le-maal fantastisch, dus kan het me volledig inbeelden). Laat het centrum nu de enige plek zijn waar je af en toe nog eens iemand tegenkomt, en nog wat reactie uit kunt lokken op jouw vuurwerk.
Dat bouwt zich op naar oud & nieuw wat een cumulatie is van bovengenoemde. Je kunt hier door de straat niet lopen op nieuwjaarsdag, zoveel potten/flessen/dozen blijven er staan. Vervolgens zijn voorraden ook weer aangevuld om het hele verhaal vanaf vooraf weer te beginnen; bruiloften, feesten, partijen, ieder weekend worden de restjes opgemaakt.
Los van het hele milieu. Ik leef best mileubewust, maar dat kan me verder eigenlijk gestolen worden. Ik heb simpelweg een hekel aan zinloze verspilling. Vuurwerk is enkel leuk voor diegene die het zelf gekocht heeft, beetje net zoals een gat in je uitlaat boren voor wat meer beleving. De rest val je er alleen maar mee lastig.
Een vuurwerkverbod leidt ertoe dat je gewoon iedereen met vuurwerk aan kunt pakken. Wat mij betreft houden ze siervuurwerk wel te koop en halen ze de restrictie van maar 12 uur per jaar er vanaf, maar al het andere in de ban. Als je het iedere dag kunt kopen en het 'speciale' er vanaf haalt, wordt het vanzelf ook minder interessant.
[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 25-11-2021 07:58 ]
Want dit gebeurt nu ook al de overige 364 dagen van het jaar dat het afsteken van vuurwerk verboden is? Oh wacht... je verteld net dat je er al vanaf begin november last van hebt. Waarom verwacht je dat er dan ineens wel handhaving is t.b.v. illegaal vuurwerk, terwijl dat nu ook al niet gebeurt? Ze kunnen eenieder oppakken die afsteekt buiten de toegestane tijden, maar dit gebeurt al niet. Ik zie niet hoe dit gaat veranderen.Ypuh schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:37:
[...]
Een vuurwerkverbod leidt ertoe dat je gewoon iedereen met vuurwerk aan kunt pakken. Wat mij betreft houden ze siervuurwerk wel te koop en halen ze de restrictie van maar 12 uur per jaar er vanaf, maar al het andere in de ban. Als je het iedere dag kunt kopen en het 'speciale' er vanaf haalt, wordt het vanzelf ook minder interessant.
Een vuurwerk-verbod zie ik als burgertje pesten. De echte overlast heeft niet met die paar uur op oud-en-nieuw te maken en ik schrik me ook al de pleuris als ze hier weer eens iets in de vuilnisbak gooien, maar dat zal nog steeds plaats vinden. Als er geen vuurwerk is, verzint het tuig toch wel iets anders. Ik hoop dat ze siervuurwerk blijven toestaan, want dat blijft toch wel mooi om te aan schouwen.
Maar dit is nu precies mijn hele punt, het is al verboden. Deze overlast en gebrek aan handhaving gaat gewoon blijven bij een consumentenvuurwerk verbod. De klagers in dit topic hebben dan dus nog steeds last het hele jaar door.
Als het gedaan wordt tbv het milieu, prima, maar mij lijkt het symbool politiek en weinig bijdragen aan de totale uitstoot en vervuiling. en als links en rechts dit kunnen gebruiken als wisselgeld om tot een coalitie te komen, lekker doen! Ik heb het er voor over
[ Voor 11% gewijzigd door Ebayzo op 24-11-2021 08:58 ]
Default blanke hetero
Ik heb een expatcollega gehad die het geknal in de laatste pakweg 6 weken van het jaar echt extreem vond, alsof ze in een oorlogsgebied woonde. Vooral als je ergens woont waar het lekker galmt, zoals bij blinde muren, tunnels, e.d. Dat was echt een continue stressbron voor meerdere weken. De vuurwerkcultuur in dit land is gewoon stuk.ramrodwillem schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:40:
Gelukkig is het hier maar incidenteel dat je nu geknal hoort. Hoewel het al wel in september of augustus begon
Maar dit los je dus niet op met een vuurwerkverbod, omdat dit afsteken al verboden is. De enige die je pakt met een vuurwerkverbod zijn de mensen die met oud- en nieuw een paar sier-potten af willen steken. Er is nu al geen wil en capaciteit om het voortijdig afsteken van illegaal vuurwerk aan te pakken en een algemeen vuurwerkverbod brengt daar geen verandering in.Bananenplant schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:10:
[...]
Ik heb een expatcollega gehad die het geknal in de laatste pakweg 6 weken van het jaar echt extreem vond, alsof ze in een oorlogsgebied woonde. Vooral als je ergens woont waar het lekker galmt, zoals bij blinde muren, tunnels, e.d. Dat was echt een continue stressbron voor meerdere weken. De vuurwerkcultuur in dit land is gewoon stuk.
Gelukkig is het hier maar incidenteel dat je nu geknal hoort. Hoewel het al wel in september of augustus begon.
Mijn ex kwam uit Belgrado, en deelt bovenstaande. Omgekeerd ben ik daar ook wel met oud en nieuw geweest en heb me er over verbaast hoe rustig dat was... een paar vuurpijltjes hier en daar.Bananenplant schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:10:
[...]
Ik heb een expatcollega gehad die het geknal in de laatste pakweg 6 weken van het jaar echt extreem vond, alsof ze in een oorlogsgebied woonde. Vooral als je ergens woont waar het lekker galmt, zoals bij blinde muren, tunnels, e.d. Dat was echt een continue stressbron voor meerdere weken. De vuurwerkcultuur in dit land is gewoon stuk.
Gelukkig is het hier maar incidenteel dat je nu geknal hoort. Hoewel het al wel in september of augustus begon.
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Ja, daar schieten ze bij feesten en partijen een kalasjnikov leeg. Ieder z'n dingJester-NL schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:28:
[...]
Mijn ex kwam uit Belgrado, en deelt bovenstaande. Omgekeerd ben ik daar ook wel met oud en nieuw geweest en heb me er over verbaast hoe rustig dat was... een paar vuurpijltjes hier en daar.
Verwijderd
Wij hebben hier al maanden achter elkaar dagelijks geknal. Ook melding gemaakt bij de politie maar tsja... dat op heterdaad aantreffen is erg lastig. Dagelijks tussen 20:30 en 22:30 uur enkele minuten en dan ook nog eens 'ergens in de omgeving' is voor de politie natuurlijk ook niet heel bruikbaar.Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:57:
Als hondenbezitter: hoera ! Als het nou ook nog zou werken. In het buitenland, en voor velen is dat heel, heel, dichtbij, is alles te koop. Ik hoor nu al zeker 1 - 2 weken eigenlijk elke avond al geknal. En politie .. wasda ? Ik zie ze wel eens in de auto zitten. Ik vrees dat ze daar het geknal dus niet doorkrijgen.
Ik weet dat het een 3-tal jongeren zijn die dit doen (of in ieder geval een deel ervan), echter was ik te laat om ze erop aan te spreken of herkennen. Helaas...
Afgelopen oudjaar was er ook weinig van te merken dat er een verbod was.
Dus ook wij als hondenbezitter (maar ook voor alle dieren buiten en mensen met b.v. PTSD, vervuiling etc.) juichen een verbod enerzijds toe, anderzijds verwacht ik niet dat een verbod veel zal veranderen.
[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 24-11-2021 11:31 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Het duurt een generatie voordat je geen jongeren meer hebt die vanuit huis hebben meegekregen dat zelf vuurwerk afsteken een ding is. Dat is een kwestie van de lange adem.ErikT738 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:05:
[...]
Maar dit los je dus niet op met een vuurwerkverbod, omdat dit afsteken al verboden is. De enige die je pakt met een vuurwerkverbod zijn de mensen die met oud- en nieuw een paar sier-potten af willen steken. Er is nu al geen wil en capaciteit om het voortijdig afsteken van illegaal vuurwerk aan te pakken en een algemeen vuurwerkverbod brengt daar geen verandering in.
Behoorlijk naïef. Vanuit huis uit komt een jongere meestal niet in aanraking met illegaal vuurwerk maar op schoolpleinen wel. Mijn strijkers kwamen vroeger via mijn middelbare school kring, niet via mijn oudersBananenplant schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:06:
[...]
Het duurt een generatie voordat je geen jongeren meer hebt die vanuit huis hebben meegekregen dat zelf vuurwerk afsteken een ding is. Dat is een kwestie van de lange adem.
Maar goed, Europees verbod en gaan met die banaan.
Default blanke hetero
Je gaat er vanuit dat het legaal vuurwerk is?HTT-Thalan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:43:
[...]
In Breda was het geregeld al begin november. Hier rondom Emmen valt het reuze mee, al heb ik gisteren toch weer al wat pijlen en ploffen gezien ergens in de wijk. Er wonen redelijk wat kinderen/jongen en ik wéét hoe ongeduldig je bent op die leeftijd... het spul ligt daar maar naar je te staren en je kunt niet wachten... dus waarom ligt het spul er dan al? Je mag het pas 3 dagen van te voren ophalen.
K to the KillaZ
Geen snelheidsbeperking voor een racecircuit, of is dat prive-terrein wellicht?
Bedoel je iets verbieden en dan een uitzondering maken? Dat is namelijk wat genuanceerder. Dat gebeurt vrij vaak; eerste wat in mij opkomt is de winkeltijden wet? Zo zijn er wel meer waar een primair artikel iets expliciet verbiedt maar in een volgend artikel of lid een uitzondering maakt.Sniffels schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:00:
Vind het wel altijd bijzonder dat er een wet is, wat 3uur per jaar aangepast is. Heb echt zitten denken of er meer wetten zijn die zo specifiek zijn.
Maar wat voegt dit toe aan de discussie? Immers maakt die expliciete vermelding het verbieden alleen maar makkelijker
[ Voor 18% gewijzigd door KillaZ op 24-11-2021 14:29 ]
K to the KillaZ
Ha, beetje off topic maar wel een mooie uitdaging. Enige wat ik kan bedenken:Sniffels schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:00:
Vind het wel altijd bijzonder dat er een wet is, wat 3uur per jaar aangepast is. Heb echt zitten denken of er meer wetten zijn die zo specifiek zijn.
- Op de vrijmarkt met Koningsdag: 12 uur per jaar mag je je prullaria op straat verkopen zonder vergunningen, adminstratie, belasting etc.
- Zo'n 1 week per jaar mag je wapens bij de politie inleveren zonder daar vragen over te hoeven beantwoorden.
Wat betreft vuurwerkverbod: snap dat mensen dat graag zien, maar zie zelf niet helemaal welk probleem dat precies moet gaan oplossen. Alle knallen tussen nu en 31/12 waren toch al verboden (dus daar draagt het verbod niets aan bij). Wel scheelt het natuurlijk enorm dat je op 29-31 december ook geen vuurwerk meer in de winkels kan kopen, dus op die drie dagen is het wel een stuk rustiger natuurlijk. Maar het wordt er door geduwd onder het motto van "want corona, dus ziekenhuizen vol". Als je het in dat licht rechtvaardigt dan is het natuurlijk de vraag waarom je wel alcohol zou mogen kopen in die week of gevaarlijke sporten mag beoefenen. Er beland zelden iemand op de IC door vuurwerk, dat zijn echt een handjevol uitzonderingen. Het gros betreft mensen die enkele uren later gewoon weer op straat staan. Maar dat gezegd hebbende: I couldn't care less, heb zelf niets met vuurwerk en ook geen kinderen waar ik die hobby voor in stand zou moeten houden
Ja soms moet ik dingen niet zoveel afvragen.Valorian schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:33:
[...]
Ha, beetje off topic maar wel een mooie uitdaging. Enige wat ik kan bedenken:
- Op de vrijmarkt met Koningsdag: 12 uur per jaar mag je je prullaria op straat verkopen zonder vergunningen, adminstratie, belasting etc.
- Zo'n 1 week per jaar mag je wapens bij de politie inleveren zonder daar vragen over te hoeven beantwoorden.
Wat betreft vuurwerkverbod: snap dat mensen dat graag zien, maar zie zelf niet helemaal welk probleem dat precies moet gaan oplossen. Alle knallen tussen nu en 31/12 waren toch al verboden (dus daar draagt het verbod niets aan bij). Wel scheelt het natuurlijk enorm dat je op 29-31 december ook geen vuurwerk meer in de winkels kan kopen, dus op die drie dagen is het wel een stuk rustiger natuurlijk. Maar het wordt er door geduwd onder het motto van "want corona, dus ziekenhuizen vol". Als je het in dat licht rechtvaardigt dan is het natuurlijk de vraag waarom je wel alcohol zou mogen kopen in die week of gevaarlijke sporten mag beoefenen. Er beland zelden iemand op de IC door vuurwerk, dat zijn echt een handjevol uitzonderingen. Het gros betreft mensen die enkele uren later gewoon weer op straat staan. Maar dat gezegd hebbende: I couldn't care less, heb zelf niets met vuurwerk en ook geen kinderen waar ik die hobby voor in stand zou moeten houden
Heb wel veel lol gehad met vuurwerk in mijn jeugd (toen het nog koud was in december, en ik er achter kwam dat veel kleine bedragen opgeteld ook 1 groot bedrag werd).
Even terug ontopic: denk dat we net zoals de illegale wapenhandel ook het illegale vuurwerk het gevaarlijkste en het meeste "overlast" veroorzaakt. En dat de legale handel hier ook de dupe van is omdat dat makkelijk te reguleren is.
Verwijderd
Maar wat bereik je dan met een vuurwerkverbod? Dat de relschoppers zonder vuurwerk rondlopen?Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:48:
Ik verwacht na aanleiding van de rellen een definitief vuurwerk verbod komt. En mogelijk zelfs weer een avond klok.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ja als het lokale tuincentrum geen sierpotten meer mag verkopen in december droogt deze voorraad vanzelf op toch...Onbekend schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:50:
[...]
Maar wat bereik je dan met een vuurwerkverbod? Dat de relschoppers zonder vuurwerk rondlopen?
Verwijderd
Ik verwacht dat het uiteindelijk het zelfde effect heeft als het verbod op vuurwapens wat we in NL hebben.
Jij denkt dat het spul wat de rellers afsteken bij het locale tuincentrum vandaan komt?MikeyMan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:52:
[...]
Ja als het lokale tuincentrum geen sierpotten meer mag verkopen in december droogt deze voorraad vanzelf op toch...
Er is in principe al een vuurwerk verbod op wat ze afsteken.
Wat wellicht wel iets zou toevoegen aan de discussie is om het afsteken van niet toegestaan vuurwerk te scharen onder andere wetgeving zodat het een zwaardere weging krijgt.
Dus Cobra afsteken -> in gevaar brengen van personen of goederen. Staat max 12 jaar op. Ik weet niet of dit al gedaan wordt, maar lijkt er soms op dat ze als ze gepakt worden er wel makkelijk mee wegkomen.
Maar zie die rellers echt niet met een paar tassen van de locale Welkoop rondlopen en daarmee bereik je echt niet het effect dat de shells en Cobra's waar ze wel mee rondsjouwen en erger nog ook inzetten richting de hulpverleners en politie.
Verwijderd
Sterker nog, wanneer het vuurwerk is afgestoken dan is daarmee meteen het bewijs materiaal vernietigd.
Bij vuurwerk verbod hoeft men enkel aan te tonen dat persoon vuurwerk in bezit heeft, heeft afgestoken of heeft door verkocht.
Zoals nu haast het hele jaar al bedoel je?Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:27:
Bij vuurwerk verbod hoeft men enkel aan te tonen dat persoon vuurwerk in bezit heeft, heeft afgestoken of heeft door verkocht.
@Barrycade iets met sarcasme
Dat is toch ook de situatie behoudens tussen 31-12 22:00 en 02:00 1-1.Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:27:
Wel is handhaven erg moeilijk doordat het aan de buitenkant niet te zien is of het vuurwerk van de welkoop vandaan komt of elders.
Sterker nog, wanneer het vuurwerk is afgestoken dan is daarmee meteen het bewijs materiaal vernietigd.
Alleen mooi voor de bühne "vuurwerk verbod"
Handhaven is gewoon niet te doen, zeker niet zolang vuurwerk gewoon verkocht wordt in Europa.
Beetje de huidige 1,5 meter maatregel "wet" mooi idee maar niet uitvoerbaar qua handhaving.
Ah je had m goed verstoptMikeyMan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:59:
[...]
Zoals nu haast het hele jaar al bedoel je?
Nee hoor, je mag nu gewoon vuurwerk hebben liggen.MikeyMan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:59:
[...]
Zoals nu haast het hele jaar al bedoel je?
Dus op dit moment mag je legaal naar België rijden, vuurwerk kopen, dan thuis legaal neerleggen (niet meer dan 25kg) en illegaal afsteken.
Nouja, je mag dus niet illegaal afsteken
[ Voor 29% gewijzigd door St@m op 24-11-2021 19:35 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Niet helemaal, consumentenvuurwerk welke ter beschikking wordt gesteld in de laatste 3 dagen in het jaar mag buiten die periode om bewaard worden op een plek die niet beschikbaar is voor publiek.St@m schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:24:
[...]
Nee hoor, je mag nu gewoon vuurwerk hebben liggen.
Dus op dit moment mag je legaal naar België rijden, vuurwerk kopen, dan thuis legaal neerleggen (niet meer dan 25kg) en illegaal afsteken.
Nouja, je mag dus niet illegaal afstekenmaar goed, het kan wel.
Het vervoeren ervan mag alleen tijdens die 3 dagen.
Naar belgie rijden en daar vuurwerk kopen mag alleen tijdens de laatste 3 dagen c.q. verkoopdagen van het jaar en dan alleen voor vuurwerk wat ook in Nederland beschikbaar is. Dat laatste is een beetje vreemd, want vuurwerk in Belgie heeft een CE keurmerk, vuurwerk in NL heeft een CE keurmerk, vanwaar dat gedoe dan?
Maar goed, dat is dit jaar helemaal niet van toepassing
K to the KillaZ
Niet alleen de IC is overbelast. Iedere onnodige patiënt minder helpt de zorg een beetje.Valorian schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:33:
. Er beland zelden iemand op de IC door vuurwerk, dat zijn echt een handjevol uitzonderingen.
Dus dat vrijwel iedereen die er kwade bedoelingen mee heeft er alsnog aan kan komen?Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:05:
@Onbekend
Ik verwacht dat het uiteindelijk het zelfde effect heeft als het verbod op vuurwapens wat we in NL hebben.
Wat een onduidelijk overzicht, wat moeten alle bedragen precies voorstellen?zacht schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:08:
Ik kwam een kostenplaatje uit zuid-oost Brabant tegen:
[Afbeelding]
Als ik het in mag vullen; ik gok de kosten van gesloopt gemeentebezit zoals prullebakken, speeltoestellen en bankjes.Deruxian schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:40:
[...]
Wat een onduidelijk overzicht, wat moeten alle bedragen precies voorstellen?
Verwijderd
Deze cijfers zijn wel extreem zorgelijk. In mijn ogen zegt het veel over de houding van de jeugd / jongeren ten opzichte van de maatschappij. We maken in dit soort gevallen weleens de vergelijking met honden die in hun eigen nest schijten.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2022 06:55 ]
Denk dat er meer speelde dan alleen het verbod dit jaar. Daarnaast is dit zo te zien alleen schade aan publieke zaken en niet aan private zaken en ziektekosten dus zegt niet zo veel.Barrycade schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:12:
Dus duidelijk als je naar de cijfers kijkt: een vuurwerkverbod leidt tot meer schade.... dus zeker reden om geen vuurwerkverbod in te voeren. Oh wacht denk niet dat zacht daarom dat plaatje opvoerdemaar maakt wel duidelijk dat causaliteit zich lastig laat aantonen.
Denk dat het meer zegt over de houding van de maatschappij ten opzichte van jongeren. Jongeren worden continu de dupe van beleid bepaald door ouderen. En dan doel ik niet alleen op de corona crisis maar ook op zaken als huizenmarkt, studieschuld, aow, klimaatverandering.Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 06:49:
Deze cijfers zijn wel extreem zorgelijk. In mijn ogen zegt het veel over de houding van de jeugd / jongeren ten opzichte van de maatschappij. We maken in dit soort gevallen weleens de vergelijking met honden die in hun eigen nest schijten.
Natuurlijk heeft dat geen excuus om zaken te slopen maar zou het niet meteen op de houding van jongeren gooien.
Daarnaast is er natuurlijk genoeg schade door volwassenen die lekker gaan rellen onder het mom van tradities. Genoeg dorpen waar echt iedereen mee doet in Brabant.
Verwijderd
Dat het in bepaalde regio's erger is, dat is zonder meer waar. Ik woon nu aan de andere kant van het land en ik ga niet beweren dat het hier niet voorkomt. Ja, ook hier blazen ze weleens een prullenbakje op. Maar voor zover ik het hier meekrijg in mijn "cirkeltje", is het hier echt een stuk minder dan in andere plaatsen waar ik gewoond heb. In mijn vorige woonplaats (niet in Brabant overigens, provincie Utrecht) hadden ze een soort van feestweek met afsluitend kinderoptochten. De traditie begon ooit, in een ver verleden, met sterretjes en knalerwten/klaptouwtjes, maar in de loop van de tijd werd dat aangevuld met zwaar vuurwerk en "vreugde"vuren door de wat minder jonge kinderen. Tegenwoordig is het min of meer de start van "het vuurwerkseizoen" geworden, eind september dus.Philip Ross schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:33:
[...]
Denk dat er meer speelde dan alleen het verbod dit jaar. Daarnaast is dit zo te zien alleen schade aan publieke zaken en niet aan private zaken en ziektekosten dus zegt niet zo veel.
[...]
Denk dat het meer zegt over de houding van de maatschappij ten opzichte van jongeren. Jongeren worden continu de dupe van beleid bepaald door ouderen. En dan doel ik niet alleen op de corona crisis maar ook op zaken als huizenmarkt, studieschuld, aow, klimaatverandering.
Natuurlijk heeft dat geen excuus om zaken te slopen maar zou het niet meteen op de houding van jongeren gooien.
Daarnaast is er natuurlijk genoeg schade door volwassenen die lekker gaan rellen onder het mom van tradities. Genoeg dorpen waar echt iedereen mee doet in Brabant.
Je kunt het met heel veel dingen oneens zijn, maar ik vraag me dan af of het nuttig is om nog harder te gaan proberen om je eigen glazen in te gooien. De jongeren van nu zijn de ouderen van de toekomst. Al het kapitaal wat ze nu vernietigen "uit onvrede", kan niet meer in die toekomst geïnvesteerd worden. Sterker nog, de winst van elke opgeblazen prullenbak verdwijnt in de zakken van die oudere generatie. In Wijk bij Duurstede (even uit mijn hoofd) heeft de gemeente ooit de jongeren beloofd om ze een cadeau te geven (in de vorm van voorzieningen voor jongeren), als ze het voor elkaar zouden krijgen om de schade rond te jaarwisseling fors beperkt te houden. 0 ga je niet redden hoor, maar het heeft daadwerkelijk geholpen. "Jullie willen een nieuwe skatebaan en een gepimpt jongerencentrum? Nou, als jullie niet de halve stad slopen rond de jaarwisseling, dan krijgen jullie die."
Tsja, sommigen hebben de hoop al opgegeven dat er ooit nog iets voor hun over blijft. Dan kan je beter nu zo veel mogelijk lol hebben. (Geen excuus, slechts een inzicht in de mindset)Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:50:
[...
Je kunt het met heel veel dingen oneens zijn, maar ik vraag me dan af of het nuttig is om nog harder te gaan proberen om je eigen glazen in te gooien. De jongeren van nu zijn de ouderen van de toekomst. Al het kapitaal wat ze nu vernietigen "uit onvrede", kan niet meer in die toekomst geïnvesteerd worden.
Dat kan ja, nog beter zou zijn om sowieso dit soort investeringen in de jeugd te doen. Zorg dat ze tevreden zijn en een toekomst krijgen en je zal een stuk minder problemen hebben.Sterker nog, de winst van elke opgeblazen prullenbak verdwijnt in de zakken van die oudere generatie. In Wijk bij Duurstede (even uit mijn hoofd) heeft de gemeente ooit de jongeren beloofd om ze een cadeau te geven (in de vorm van voorzieningen voor jongeren), als ze het voor elkaar zouden krijgen om de schade rond te jaarwisseling fors beperkt te houden. 0 ga je niet redden hoor, maar het heeft daadwerkelijk geholpen. "Jullie willen een nieuwe skatebaan en een gepimpt jongerencentrum? Nou, als jullie niet de halve stad slopen rond de jaarwisseling, dan krijgen jullie die."
Maar dat is weer een andere discussie. Reden dat ik reageerde was omdat het in mijn ogen te makkelijk is om het allemaal maar op de slechte moraal van jongeren af te schuiven.
Verwijderd
Dat vind ik dus precies een "attitude issue". En zo maak je er ook nog eens een self fulfilling prophecy van. Het leven is geen rozengeur en maneschijn. Dat moet je er dus zelf van maken door je schouders eronder te zetten. Ik heb vanaf mijn geboorte al een arbeidshandicap en kom dus uit 80-100% afgekeurd. Leg je je daar bij neer, of ga je iets doen? Door dit soort gedrag bestempel je jezelf bij voorbaat als "hopeloos geval".Philip Ross schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:12:
[...]
Tsja, sommigen hebben de hoop al opgegeven dat er ooit nog iets voor hun over blijft. Dan kan je beter nu zo veel mogelijk lol hebben. (Geen excuus, slechts een inzicht in de mindset)
[...]
Dat kan ja, nog beter zou zijn om sowieso dit soort investeringen in de jeugd te doen. Zorg dat ze tevreden zijn en een toekomst krijgen en je zal een stuk minder problemen hebben.
Maar dat is weer een andere discussie. Reden dat ik reageerde was omdat het in mijn ogen te makkelijk is om het allemaal maar op de slechte moraal van jongeren af te schuiven.
Ik betaal nu meer belasting per maand dan ik aan uitkering zou ontvangen. Maar ik had natuurlijk ook gewoon geen ruggegraat kunnen tonen en prullenbakken op kunnen gaan blazen "omdat ik zielig ben". Nou, die keuze was gemakkelijk gemaakt.
Ik zou voorzichtig zijn met correlatie, causatie en projectie 😎 De Spike naar ‘22 is vrij eenvoudig herleidbaar naar covid crisis en sociaal-maatschappelijke stresslijnen. En nog loopt de schadelast van 14 naar 10 miljoen 😎Barrycade schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:12:
Dus duidelijk als je naar de cijfers kijkt: een vuurwerkverbod leidt tot meer schade.... dus zeker reden om geen vuurwerkverbod in te voeren. Oh wacht denk niet dat zacht daarom dat plaatje opvoerdemaar maakt wel duidelijk dat causaliteit zich lastig laat aantonen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
En dat noem ik survivorship bias.Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:10:
[...]
Dat vind ik dus precies een "attitude issue". En zo maak je er ook nog eens een self fulfilling prophecy van. Het leven is geen rozengeur en maneschijn. Dat moet je er dus zelf van maken door je schouders eronder te zetten. Ik heb vanaf mijn geboorte al een arbeidshandicap en kom dus uit 80-100% afgekeurd. Leg je je daar bij neer, of ga je iets doen? Door dit soort gedrag bestempel je jezelf bij voorbaat als "hopeloos geval".
Ik betaal nu meer belasting per maand dan ik aan uitkering zou ontvangen. Maar ik had natuurlijk ook gewoon geen ruggegraat kunnen tonen en prullenbakken op kunnen gaan blazen "omdat ik zielig ben". Nou, die keuze was gemakkelijk gemaakt.
Sorry maar we hebben voor het eerst sinds de oorlog te maken met een generatie die het slechter krijgt dan hun voorgangers. En tegelijkertijd hebben we een enorm machtige rijke generatie rondlopen die continu niets anders doet dan kosten doorschuiven en klagen over hoe slecht de jeugd is en hoe die maar gewoon harder moeten werken.
Het valt mij mee dat het blijft bij een paar opgeblazen prullenbakken en het nog geen volledige demonstraties en rellen zijn.
Verwijderd
Dat is gewoon niet waar. Je zult mij niet horen beweren dat het allemaal appeltje eitje is hoor. Ik moet waarschijnlijk ook gewoon doorwerken tot mijn 70e, waar vorige generaties er bij voorkeur nog voor hun 60e mee stopten bijvoorbeeld. Mijn pensioen gaat er ook heel anders uit zien dan dat van de generaties voor mij.Philip Ross schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:18:
[...]
En dat noem ik survivorship bias.
Sorry maar we hebben voor het eerst sinds de oorlog te maken met een generatie die het slechter krijgt dan hun voorgangers. En tegelijkertijd hebben we een enorm machtige rijke generatie rondlopen die continu niets anders doet dan kosten doorschuiven en klagen over hoe slecht de jeugd is en hoe die maar gewoon harder moeten werken.
Het valt mij mee dat het blijft bij een paar opgeblazen prullenbakken en het nog geen volledige demonstraties en rellen zijn.
Maar als ik dan eerlijk naar de generaties voor mij kijk, dan zie ik ook gewoon dat wij vandaag de dag toch wel fors hogere "eisen" hebben dan vroeger. Mijn ouders begonnen ooit ook gewoon in een arbeiderswoning zonder zolder. Waar ik het wel mee eens ben, is dat we de afgelopen decennia op grote probleemdossiers heel veel last hebben van een VVD-effect. En dat is inderdaad "oogkleppen op en door". Maar ben gerust, over 20 jaar mogen andere generaties de rekening gaan verdelen. En de herziening van de pensioenen is daar een eerste aanzet toe. Waar de fondsen tot nu toe de vorige generatie riant betaalden uit de inleg van de huidige generatie, gaat dat stoppen. Dat gaan de oudjes echt wel merken hoor, ben maar niet bang. De cashflow wordt dan beperkt tot "rendement op inleg" en we weten allemaal hoe goed die fondsen zijn in het behalen van rendement.
De jeugd heeft wat mij betreft alle recht om te klagen en haar punt te maken. Maar dat doe je niet door prullenbakken en bushokjes op te blazen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2022 10:52 ]
Over 20 jaar is de pensioenpot leeg, dan valt er niets meer te verdelen omdat bepaalde generaties alle rijkdom al opgemaakt hebben.
Maar even terug naar de kern: prima om te klagen over vandalisme maar ga aub niet een hele generatie als zonder moraal of ruggegraat afschilderen en als zondebok wegzetten.
Niet om je boodschap te ontkrachten maar het is niet dat de jeugd / jongeren vroegah zulke lieverdjes waren. Een groot verschil qua schaal van vernielingen zit ook in de explosieve kracht van het vuurwerk wat nu wordt verkocht, dat is ronduit absurd. Maar als dat vroeger ook verkrijgbaar zou zijn geweest (leve het internet) dan vermoed ik toch sterk dat er toen ook veel meer vernield zou worden. Voor 'de kick' en dergelijke. Grenzen opzoeken door de jeugd is van alle tijden, toch?Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 06:49:
Een oplossing moet eerder gezocht worden bij beperken van het aanbod, verkoop van explosieven reguleren en bij voorkeur op Europees nivo.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ik heb even 1 essentieel woordje toegevoegdmekkieboek schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:18:
[...]
Niet om je boodschap te ontkrachten maar het is niet dat de jeugd / jongeren vroegah zulke lieverdjes waren. Een groot verschil qua schaal van vernielingen zit ook in de explosieve kracht van het illegale vuurwerk wat nu wordt verkocht, dat is ronduit absurd. Maar als dat vroeger ook verkrijgbaar zou zijn geweest (leve het internet) dan vermoed ik toch sterk dat er toen ook veel meer vernield zou worden. Voor 'de kick' en dergelijke. Grenzen opzoeken door de jeugd is van alle tijden, toch?
Een oplossing moet eerder gezocht worden bij beperken van het aanbod, verkoop van explosieven reguleren en bij voorkeur op Europees nivo.
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
Dat zal best meespelen, al had je in Belgie vroeger ook wel aardig heftig spul. Om een prullenbak of auto op te blazen heb je bijvoorbeeld geen Cobra 6 nodig. Dat lukte met de wat betere nitraat-bommen of lawinepijlen van vroeger ook wel. Dat we niets gaan bereiken met een binnenlands verbodje, dat staat als een paal boven water. Er zal op Europees niveau iets moeten gebeuren.mekkieboek schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:18:
[...]
Niet om je boodschap te ontkrachten maar het is niet dat de jeugd / jongeren vroegah zulke lieverdjes waren. Een groot verschil qua schaal van vernielingen zit ook in de explosieve kracht van het vuurwerk wat nu wordt verkocht, dat is ronduit absurd. Maar als dat vroeger ook verkrijgbaar zou zijn geweest (leve het internet) dan vermoed ik toch sterk dat er toen ook veel meer vernield zou worden. Voor 'de kick' en dergelijke. Grenzen opzoeken door de jeugd is van alle tijden, toch?
Laten we vooral hopen dat de cijfers nu hoger dan gehoopt zijn, door een grote berg frustratie door COVID.
Sowieso zou het goed zijn om het eerst eens 3 of 4 jaar aan te kijken. Net voor Corona zijn er regels gewijzigd, maar die zijn nooit in de praktijk gebracht. Omdat er 2 jaar een verbod was is er veel uit het buitenland gehaald, ook de artikelen die hier nu verboden zijn. Als je een normale Oud en Nieuw hebt is er veel minder behoefte om naar het buitenland te rijden en zie je waarschijnlijk die bepaalde artikelen veel minder.Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:54:
[...]
Dat we niets gaan bereiken met een binnenlands verbodje, dat staat als een paal boven water. Er zal op Europees niveau iets moeten gebeuren.
Ik ben geen voorstander van nog meer regels en nog meer verboden, zeker niet op Europees gebied. We worden de laatste jaren meer en meer overspoeld met allerlei regels.
Mijn inziens is de beste methode om overlast te voorkomen zorgen voor alternatieven en belonen van goed gedrag.
Nog los van het feit dat ik mij werkelijk afvraag waarom alles waar een (groot) deel van de bevolking plezier aan beleeft tegenwoordig actief bestreden moet worden. Over alles is wel wat te zeuren, men gunt elkaar geen pleziertje meer lijkt het wel. Of het nu gaat over Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw, de F1 in Zandvoort of voetbalwedstrijden (niet beperkt tot deze voorbeelden) gaat, alles lijkt wel verboden te moeten worden in deze tijd.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Dit topic is gesloten.
Hopelijk ten overvloede, maar we gaan hier dus niet door op de oude voet.
Vind je dit wel nodig, dan mag je er gerust op rekenen dat je reacties verwijderd worden.