Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:24

drooger

Falen is ook een kunst.

Ankona schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:54:
Oud&Nieuw is bij uitstek een straatfeest. Goed voor de onderlinge contacten in de buurt. Vuurwerk maakt dat de mensen achter hun tv vandaan komen.
Daar heb je burendag ook al voor.
Als je meer dagen wenst waarbij mensen achter de tv vandaan komen kan er ook wel wat beters verzonnen worden dan een paar nachtelijke en vaak mistige uren aan vuurwerk.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

De manier waarop we nu met oud- en nieuw vuurwerk afsteken doen we eigenlijk ook pas op grote schaal sinds de jaren 70, dus van een echte diepgewortelde traditie kun je nog niet spreken en eentje die wat mij betreft ook aan een update onderhevig is. Scheelt ook meteen 1% van alle fijnstof-uitstoot in NL per jaar. Toch niet irrelevant.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Steamwitz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:10:
Ik ben intussen op het punt dat ik het prima zou vinden als we heel oud en nieuw gewoon 'afschaffen'. :|

Zelf vuurwerk afsteken is slecht voor het milieu en (volgens velen) gevaarlijk en zielig voor dieren.
Vuurwerkshows zijn naar mijn ervaring nog gevaarlijker. Ik ben nu een aantal keer bij vuurwerkshows geweest en er was bijna altijd wel wat: Mensen die met 50km/u tussen de gezinnetjes door racen over een (donker) parkeerterrein omdat ze bijna te laat zijn voor de show. Mensen die denken lollig te zijn door in een mensenmassa met een aansteker 'extra sfeer' te creëren en daarmee bijna iemands haar in de fik zetten. Dronken figuren. En na afloop met 80km/u bumper aan bumper over de provinciale weg naar huis... totdat alles tot stilstand komt omdat iemand over de kop geslagen is. :/

Blijft over dat ik oud en nieuw thuis met familie en vrienden kan vieren... maar aangezien dat dan niet echt anders meer is dan andere feestjes, hoeft dat van mij niet perse op 31 december. :$
Wat let je om het niet te vieren? Oud en nieuw vieren is niet verplicht ofzo. Ik vind het zelf altijd leuk en gezellig (hoewel ik al sinds m'n tienerjaren niet meer zelf vuurwerk heb afgestoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:36
Patriot schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:46:
[...]

Wat let je om het niet te vieren? Oud en nieuw vieren is niet verplicht ofzo. Ik vind het zelf altijd leuk en gezellig (hoewel ik al sinds m'n tienerjaren niet meer zelf vuurwerk heb afgestoken).
Niets let mij. Voor mij is het intussen een dag/avond is zoals alle andere. Alleen anderen denken daar anders over, want "het nieuwe jaar hoor je te vieren". :+

[ Voor 18% gewijzigd door Steamwitz op 11-08-2021 13:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nadat eerder o.a. Rotterdam en Nijmegen al een vuurwerkverbod afkondigden voor consumentenvuurwerk, volgt nu ook Amsterdam:
Het is vanaf aankomende jaarwisseling verboden om zelf vuurwerk af te steken in Amsterdam. De gemeente laat vrijdag weten in plaats daarvan met een nieuwjaarsviering op het Museumplein en meerdere professionele vuurwerkshows te komen.

De gemeenteraad besloot eerder al dat het afsteken van vuurwerk in de stad wordt verboden. Om het verbod mogelijk te maken is nu de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aangepast.

De gemeente Amsterdam laat weten het vuurwerkverbod in te stellen omdat "Oud en Nieuw in Amsterdam een feest moet worden waarop de stad samen het begin van een nieuw jaar viert, zonder de overlast en incidenten die worden veroorzaakt door vuurwerk".

In plaats daarvan wordt het Museumplein middelpunt van de jaarwisseling, waar naast een vuurwerkshow ook optredens zijn. Daarnaast wil de gemeente dit jaar in ieder stadsdeel een professionele vuurwerkshow organiseren. In welke vorm de evenementen dit jaar door kunnen gaan, blijft wel afhankelijk van de coronamaatregelen, benadrukt de gemeente.
Bron, en meer info: Amsterdam verbiedt consumentenvuurwerk, komt met eigen vuurwerkshows

Er volgen nu steeds meer gemeenten, en met Amsterdam en Rotterdam heb je natuurlijk wel meteen de 2 grootsten te pakken.

Gezien de milieuschade en overlast denk eik dat het een kwestie van tijd is voor er een algeheel landelijk verbod wordt ingesteld. Ik zou het wel zien zitten eerlijk gezegd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik ben tegen een verbod en al helemaal tegen met publieke middelen gefinancierde shows.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:15
wildhagen schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:18:
Nadat eerder o.a. Rotterdam en Nijmegen al een vuurwerkverbod afkondigden voor consumentenvuurwerk, volgt nu ook Amsterdam:

[...]

Bron, en meer info: Amsterdam verbiedt consumentenvuurwerk, komt met eigen vuurwerkshows

Er volgen nu steeds meer gemeenten, en met Amsterdam en Rotterdam heb je natuurlijk wel meteen de 2 grootsten te pakken.

Gezien de milieuschade en overlast denk eik dat het een kwestie van tijd is voor er een algeheel landelijk verbod wordt ingesteld. Ik zou het wel zien zitten eerlijk gezegd.
Als het om het milieu te doen was, zou je zeggen, dan ook geen professionele vuurwerkshows. Want dat vuurwerk reikt tot grotere hoogtes en is vervuilender (meer zware metalen en chemicaliën).
Ik vind het wel zonde dat er een einde komt aan een traditie in de stad waar ik m'n hele leven heb doorgebracht. Ik ben benieuwd hoeveel minder overlast er zal zijn komende jaarwisseling. Alcohol krijgt nog steeds vrijspel, ook in al die menigtes die je nu gaat concentreren bij die vuurwerkshows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Ankona schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:31:
Ik ben tegen een verbod en al helemaal tegen met publieke middelen gefinancierde shows.
Ik ben het op zich met je eens - vooral omdat het voor mij nogal sfeer mist als er niet OVERAL wordt afgestoken, maar slechts op een paar plekken. En je niet meer zelf kan afsteken.
Plus dat ik verwacht dat we in eerste instantie georganiseerde shows krijgen, die in de loop der jaren versoberd worden, dan op een economisch dieptepunt afgeschaft worden. Dus wat mij betreft houden we vuurwerk zoals het afgelopen decennia was.

Maar, 'publieke middelen gefinancieerde shows' - het zou zomaar heel veel voordeliger kunnen zijn dan wat we hiervoor hadden. Kosten van handhaving, indirecte kosten van slachtoffers, brandjes, vandalisme - ik denk dat die kosten veel hoger zijn dan de opbrengst van de vuurwerk BTW inkomsten. Dan kan je best een paar duizend euro aan vuurwerk per gemeente besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
vanaalten schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:40:
[...]

Ik ben het op zich met je eens - vooral omdat het voor mij nogal sfeer mist als er niet OVERAL wordt afgestoken, maar slechts op een paar plekken. En je niet meer zelf kan afsteken.
Plus dat ik verwacht dat we in eerste instantie georganiseerde shows krijgen, die in de loop der jaren versoberd worden, dan op een economisch dieptepunt afgeschaft worden. Dus wat mij betreft houden we vuurwerk zoals het afgelopen decennia was.

Maar, 'publieke middelen gefinancieerde shows' - het zou zomaar heel veel voordeliger kunnen zijn dan wat we hiervoor hadden. Kosten van handhaving, indirecte kosten van slachtoffers, brandjes, vandalisme - ik denk dat die kosten veel hoger zijn dan de opbrengst van de vuurwerk BTW inkomsten. Dan kan je best een paar duizend euro aan vuurwerk per gemeente besteden.
Wat kost een professionele vuurwerkshow dan?

Daarnaast, waarom zou minder slachtoffers, brandjes en vandalisme zijn? Naast het gegeven dat mensen ondanks een verbod toch af gaan steken valt er 'vertier' weg. Dat kan op andere manieren worden gecompenseerd. Iets met brood en spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Je gaat dronken mensen samenbrengen met andere dronken vreemden. Veel meer kans op opstootjes en verkeersissues.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ankona schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:52:
Je gaat dronken mensen samenbrengen met andere dronken vreemden. Veel meer kans op opstootjes en verkeersissues.
Als dat zo'n groot probleem is sluit dan alle cafe's en clubs maar voortaan :F
Oud en nieuw is altijd al een nacht waar veel mensen op stap gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

W1LL3M schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Als dat zo'n groot probleem is sluit dan alle cafe's en clubs maar voortaan :F
Oud en nieuw is altijd al een nacht waar veel mensen op stap gaan.
Het zijn drogredenen die hier aangehaald worden.

Opeens is samenkomen een probleem als het gaat om een vuurwerkshow, opeens is decentraal vuurwerk afsteken beter. Alles om je eigen visie sterker te maken.

Het is -in het algemeen- (niet individueel voor je eigen vertier) beter als vuurwerk verboden is.
Doen alsof als men vuurwerk verbied dat elke straathoek dan opeens vandalisme wordt uitgevoerd omdat vuurwerk mist is onzin. Misschien de eerste paar jaar wat meer opstootjes maar mensen wennen er wel aan.

Zeker de nieuwe generatie (van wat ik zo zie; en om me heen hoor) vind vuurwerk echt helemaal niks. Het is gewoon "traditie" maar tradities veranderen ook. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:24
Toch weer een landelijk vuurwerkverbod
Er komt dit jaar opnieuw een landelijk vuurwerkverbod rond de jaarwisseling. De druk op de zorg stijgt door corona en daar moeten geen honderden vuurwerkslachtoffers bovenop komen, vindt het demissionaire kabinet. Gisteren meldden ingewijden nog dat er geen verbod zou komen, maar de ministerraad heeft vandaag besloten dat dit niet verstandig is.
Kom maar weer op met battle 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dan moet moeder natuur ook even zich koest houden.. geen ijsvloertjes,, geen sneeuw.. want dat levert veel meer druk op de zorg op..

nu gaan mensen of toch vuurwerk uit het buitenland halen.. of met Cat.1 vuurwerk spelen...
ach t scheelt wel weer een hoop lucht vervuiling!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SMSfreakie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:18:
[...]

Dan moet moeder natuur ook even zich koest houden.. geen ijsvloertjes,, geen sneeuw.. want dat levert veel meer druk op de zorg op..

nu gaan mensen of toch vuurwerk uit het buitenland halen.. of met Cat.1 vuurwerk spelen...
ach t scheelt wel weer een hoop lucht vervuiling!
Gaan? Er is al een hoop het land binnen gehaald dit jaar...

Cat1 is overigens slecht verkrijgbaar ivm transportproblemen.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 19-11-2021 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:22:
[...]

nu nog meer dan.. even bij de duitse supers langs..

waar denkt hugo genoeg BOA's en Agenten vandaan te toveren op 29/30/31 december om grenscontroles te doen? moeten die niet al Corona regeltjes overtreders beboeten?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
MikeyMan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:22:
[...]

Cat1 is overigens slecht verkrijgbaar ivm transportproblemen.
Vorig jaar is door dezelfde bewindslieden expliciet beloofd dat dat verbod maar eenmalig was. Welke uitspraak is dan bindend?

Ik weet ook dat hier in de straat al flink ingekocht is en dat er de komende weekenden nog wel wat ritten over de grens gepland staan. Vorig jaar was het afsteken vrij beperkt, dat zal nu wel weer beter zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ankona schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:27:
[...]

Vorig jaar is door dezelfde bewindslieden expliciet beloofd dat dat verbod maar eenmalig was. Welke uitspraak is dan bindend?

Ik weet ook dat hier in de straat al flink ingekocht is en dat er de komende weekenden nog wel wat ritten over de grens gepland staan. Vorig jaar was het afsteken vrij beperkt, dat zal nu wel weer beter zijn.
Sinds wanneer kun je een bewindspersoon houden aan zijn uitspraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:34:
[...]
Sinds wanneer kun je een bewindspersoon houden aan zijn uitspraken?
en iedereen weet toch dat als je de politiek in wil dat je een beste pokerface moet hebben?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Grvy schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:17:
[...]

Het zijn drogredenen die hier aangehaald worden.

Opeens is samenkomen een probleem als het gaat om een vuurwerkshow, opeens is decentraal vuurwerk afsteken beter. Alles om je eigen visie sterker te maken.
Het zou hypocriet zijn om vuurwerkshows als alternatief aan te dragen, geen vuurwerk zou daadwerkelijk geen vuurwerk moeten betekenen. Pretenderen dat er ineens geen dieren last hebben van het licht en geluid, er geen verontreiniging optreedt en er geen opstandjes ontstaan is gewoon krom.

Ook als professionals het doen zijn er vele vogels die zich doodvliegen tegen gebouwen om in het donker te vluchten van het geweld, het formaat van dat vuurwerk zorgt óók voor forse smog als het windstil is, en als je ook maar een beetje werkervaring hebt in een handhavende functie dan weet je dat ook bij die shows genoeg ellende tussen mensen optreedt.

Die halve oplossingen zijn juist betuttelend. Als je het afschaft, doe dat dan ook.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

nst6ldr schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:32:
[...]

Het zou hypocriet zijn om vuurwerkshows als alternatief aan te dragen, geen vuurwerk zou daadwerkelijk geen vuurwerk moeten betekenen. Pretenderen dat er ineens geen dieren last hebben van het licht en geluid, er geen verontreiniging optreedt en er geen opstandjes ontstaan is gewoon krom.

Ook als professionals het doen zijn er vele vogels die zich doodvliegen tegen gebouwen om in het donker te vluchten van het geweld, het formaat van dat vuurwerk zorgt óók voor forse smog als het windstil is, en als je ook maar een beetje werkervaring hebt in een handhavende functie dan weet je dat ook bij die shows genoeg ellende tussen mensen optreedt.

Die halve oplossingen zijn juist betuttelend. Als je het afschaft, doe dat dan ook.
Precies. Dus van mij mag het ook helemaal 100% verboden worden. Je reageert op een bericht van nogal een tijd geleden. ;) ik weet niet in hoeverre dat nog relevant is voor het verbod wat nu aangekondigd is aangezien ik daar nog niks over gelezen heb. :P

edit: even teruggelezen maar je haalt de helft van mijn post weg? Ik zeg toch ook later dat het beter is als het verboden is? :? Dan bedoel ik dus wel alles. Inclusief de shows.

@nst6ldr ik begrijp er echt niks van.. nergens in mijn quote zeg ik dat een centrale show een alternatief is?

[ Voor 17% gewijzigd door Grvy op 19-11-2021 20:41 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Grvy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:35:
[...]

Precies. Dus van mij mag het ook helemaal 100% verboden worden. Je reageert op een bericht van nogal een tijd geleden. ;) ik weet niet in hoeverre dat nog relevant is voor het verbod wat nu aangekondigd is aangezien ik daar nog niks over gelezen heb. :P
Ik ben eenvoudig: ik zie bericht, ik reageer.

Gekkigheid terzijde, centrale vuurwerkshows worden al letterlijk jaren pagina's lang aangehaald als alternatief in dit topic, en dat gaat nog wel even door. Dus die quote kan best (y)

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:25
Het voordeel is dat iedereen die met zijn vuurwerk letsel bij een ander veroorzaakt meteen veroordeeld kan worden en dat iedereen met zelf toegebracht letsel van mij alles zelf mag betalen ipv de zorgverzekering :-)

Maar serieus: ik hoop dat een ieder zich gewoon aan de regels houdt, er zijn echt 0 redenen waarom we het oké zouden moeten vinden dat mensen deze overtreden..

[ Voor 13% gewijzigd door President op 19-11-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

President schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:51:
[...]

Het voordeel is dat iedereen die met zijn vuurwerk letsel bij een ander veroorzaakt meteen veroordeeld kan worden en dat iedereen met zelf toegebracht letsel van mij alles zelf mag betalen ipv de zorgverzekering :-)
Of je gaat een beetje verantwoordelijk met je spullen om en veroorzaakt geen letsel?
Maar serieus: ik hoop dat een ieder zich gewoon aan de regels houdt, er zijn echt 0 redenen waarom we het oké zouden moeten vinden dat mensen deze overtreden..
Wordt dit jaar weer een grotere bende dan vorig jaar. Mark my words. En dat staat goeddeels los van willekeurig welk vuurwerk.

Ik ga in ieder geval, net zoals de afgelopen 30 jaar, om 0:00 naar buiten, sierpotjes aan, en netjes opruimen.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 19-11-2021 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

MikeyMan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:57:
[...]

Of je gaat een beetje verantwoordelijk met je spullen om en veroorzaakt geen letsel?

[...]

Wordt dit jaar weer een grotere bende dan vorig jaar. Mark my words. En dat staat goeddeels los van willekeurig welk vuurwerk.

Ik ga in ieder geval, net zoals de afgelopen 30 jaar, om 0:00 naar buiten, sierpotjes aan, en netjes opruimen.
Ik voorzie het volgende;

Mensen die zich er sowieso niks van aantrokken hebben dit jaar weer het mooiste illegale vuurwerk.

Mensen die zich er een beetje wat van aantrekken steken netjes wat klein siervuurwerk af (wat ze nog hadden) en ruimen dat op

Mensen die zich er wel wat van aantrekken gaan zodra het weer mag (if ever) totaal los.

Een klein deel van de mensen stopt definitief met vuurwerk.

Toen ik in China woonde heb ik westers- en Chinees nieuwjaar zonder vuurwerk meegemaakt, noem me verwend maar ik vond er geen pest aan en het was een kale boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dr.lowtune schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:25:
[...]

Ik voorzie het volgende;

Mensen die zich er sowieso niks van aantrokken hebben dit jaar weer het mooiste illegale vuurwerk.

Mensen die zich er een beetje wat van aantrekken steken netjes wat klein siervuurwerk af (wat ze nog hadden) en ruimen dat op

Mensen die zich er wel wat van aantrekken gaan zodra het weer mag (if ever) totaal los.

Een klein deel van de mensen stopt definitief met vuurwerk.

Toen ik in China woonde heb ik westers- en Chinees nieuwjaar zonder vuurwerk meegemaakt, noem me verwend maar ik vond er geen pest aan en het was een kale boel.
Volgende optie: mensen die gewoon verantwoordelijk met hun spul omgaan en niet zitten te wachten op een verbod hebben toch wat uit België laten aanrukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

MikeyMan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:31:
[...]

Volgende optie: mensen die gewoon verantwoordelijk met hun spul omgaan en niet zitten te wachten op een verbod hebben toch wat uit België laten aanrukken.
Touché, maar ik denk dat de groep die de grens over is gegaan en een verantwoorde hoeveelheid, niet al te potent, vuurwerk heeft aangeschaft op 1 strijkerhandje te tellen is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

dr.lowtune schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:35:
[...]

Touché, maar ik denk dat de groep die de grens over is gegaan en een verantwoorde hoeveelheid, niet al te potent, vuurwerk heeft aangeschaft op 1 strijkerhandje te tellen is ;)
Je kan het in ieder geval niet op de vingers van één hand tellen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:37

Amphiebietje

In de blubber

Ortep schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 00:04:
[...]

Je kan het in ieder geval niet op de vingers van één hand tellen
Als ze die nog hebben. De vingers of de gehele hand. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
[...]
[...]
Ik ben wel benieuwd of we/je die uitspraken kunnen terugvinden, want ik vermoed (politici kennende) dat ze dat nooit explictiet maar alleen impliciet beloofd hebben.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo'n vuurwerkverbod zorgt er wel voor dat het gespuis van de samenleving zich roert.

Vorig jaar precies hetzelfde.
Werd het vorig jaar gekoppeld aan de avondklok (geloof ik?), is het dit jaar gekoppeld aan 2G.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:31
SMSfreakie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:25:
[...]

nu nog meer dan.. even bij de duitse supers langs..

waar denkt hugo genoeg BOA's en Agenten vandaan te toveren op 29/30/31 december om grenscontroles te doen? moeten die niet al Corona regeltjes overtreders beboeten?
Oost Europees bewind zou werken: boa's mogen helft van boete voor vuurwerk overlast houden. Worden ze ineens heel ijverig :p
Over vuurwerk is geen discussie met "het was maar 1 minuut" of "ik wilde net de poep opruimen". (Daarover gesproken... Waarom ruimen ze nooit vuurwerk op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

99ruud99 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:44:
[...]

(Daarover gesproken... Waarom ruimen ze nooit vuurwerk op)
Wie 'ze'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anandus schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:12:
Zo'n vuurwerkverbod zorgt er wel voor dat het gespuis van de samenleving zich roert.

Vorig jaar precies hetzelfde.
Werd het vorig jaar gekoppeld aan de avondklok (geloof ik?), is het dit jaar gekoppeld aan 2G.
Als ik de screenshots uit de apps van de organisatie langs zie komen heeft dit niet als directe aanleiding gediend. Wellicht voor de deelnemers wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:37

heho

Ommen, Overijssel

Het probleem wat mij betreft is dat de beleidsbepalers steeds minder geloofwaardig worden.
De zorg zelf vraagt niet om een verbod. Het OMT geeft aan dat het niet veel toevoegt voor de coronabestrijding en/of de druk op de zorg. Het grootste gedeelte van de mensen zou graag wat siervuurwerk zien/afsteken met nieuwjaar.
Eergisteren is overal in het nieuws dat het "kabinet" geen vuurwerkverbod gaat invoeren, wat heel goed te verklaren is/was. Er klimmen een paar burgemeesters in de pen, en gisteren gaan we 180 graden de andere kant op.
Er wordt weer wat geroepen over compensatie, die we samen moeten ophoesten, en ze denken dat alles gewoon weer doorgaat.
Ik moet zeggen dat ik als zeer gemiddeld denkende zorgmedewerker ook steeds meer het idee krijg, dat in den Haag niemand meer weet welke kant we op gaan/moeten, en dat het belang van Nederland al lang niet meer voorop staat.

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:24
Ik word langzamerhand toch echt heel moe van moedertje overheid. Als we alles gaan verbieden uit volksbelang of veiligheid of omdat een groep mensen zich beledigd voelt, etc. dan blijft er heel weinig over.
De inwoners wordt elke kans ontnomen om voor zichzelf te denken of gezamenlijk problemen op te lossen. In plaats daarvan leunt iedereen op de staat die deze grote verantwoordelijkheid helemaal niet aan kan en in wanhoop alleen maar meer regels en beperkingen oplegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:12
Maar ja zo werkt het toch met alles , wetgeving en aanpassing daarvan door de jaren heen , vroeger hoefde we ook geen helm op , geen gordels om etc . Je ziet wat er gebeurd als groepen zelf gaan denken maken er 1 grote bende van. Er zijn er te veel die niet met hun vrijheden om kunnen gaan en mede door dit soort groepen worden er nu dus beperkingen opgelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
gebruikershaes schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:59:
[...]
Als we alles gaan verbieden [...] dan blijft er heel weinig over.
Maar we gaan toch helemaal niet alles verbieden?
Dit gaat om een beperkt vuurwerkverbod; ik hoop niet dat dit je alles is. En een hellend vlak van 'leuke dingen die allemaal verboden worden' zie ik ook niet. Maar misschien vind ik te weinig dingen leuk, waardoor het me niet opvalt :)

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niek_nijmegen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:21:
[...]

Maar we gaan toch helemaal niet alles verbieden?
Dit gaat om een beperkt vuurwerkverbod; ik hoop niet dat dit je alles is. En een hellend vlak van 'leuke dingen die allemaal verboden worden' zie ik ook niet. Maar misschien vind ik te weinig dingen leuk, waardoor het me niet opvalt :)
Nou ja... Volgende stappen kun je al aan zien komen. Ben benieuwd wat er eerst komt; een BBQ verbod of een open haard verbod. Daarna een verbod op verbrandingsmotoren of vlees. Skiën doelt zichzelf gelukkig op door de opwarming van de aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
MikeyMan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:43:
[...]
Nou ja... Volgende stappen kun je al aan zien komen. Ben benieuwd wat er eerst komt; een BBQ verbod of een open haard verbod. Daarna een verbod op verbrandingsmotoren of vlees. Skiën doelt zichzelf gelukkig op door de opwarming van de aarde.
Mogelijk, maar zelfs dat is nog steeds niet alles.
Bovendien zijn dat, behalve het skiën wellicht, juist allemaal voorbeelden van dingen die om goede redenen verboden of gereguleerd zouden moeten worden, en die niet (zoals @gebruikershaes beweerde) alleen aangepakt zouden worden omdat de regering de 'verantwoordelijkheid helemaal niet aan kan en in wanhoop alleen maar meer regels en beperkingen oplegt'.

Maar ook hier heb ik weer geluk, want tussen je voorbeelden zitten geen dingen die ik leuk vind en die ik zou missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:29
gebruikershaes schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:59:
Ik word langzamerhand toch echt heel moe van moedertje overheid. Als we alles gaan verbieden uit volksbelang of veiligheid of omdat een groep mensen zich beledigd voelt, etc. dan blijft er heel weinig over.
De inwoners wordt elke kans ontnomen om voor zichzelf te denken of gezamenlijk problemen op te lossen. In plaats daarvan leunt iedereen op de staat die deze grote verantwoordelijkheid helemaal niet aan kan en in wanhoop alleen maar meer regels en beperkingen oplegt.
Voor mij is dit verbod ook een diepe zucht. Ik heb een enorme hekel aan instanties die voor mij denken.

Het probleem bij vuurwerk is dat iedereen individueel wel een mooie afweging plezier vs risico kan maken, maar dat er collectief een probleem ontstaat.

Ik heb begrepen dat vorig jaar het aantal slachtoffers wat zich bij het ziekenhuis meldde halveerde. Ik kan me niet voorstellen dat dit voor de zorg niks uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niek_nijmegen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:00:
[...]

Mogelijk, maar zelfs dat is nog steeds niet alles.
Bovendien zijn dat, behalve het skiën wellicht, juist allemaal voorbeelden van dingen die om goede redenen verboden of gereguleerd zouden moeten worden, en die niet (zoals @gebruikershaes beweerde) alleen aangepakt zouden worden omdat de regering de 'verantwoordelijkheid helemaal niet aan kan en in wanhoop alleen maar meer regels en beperkingen oplegt'.

Maar ook hier heb ik weer geluk, want tussen je voorbeelden zitten geen dingen die ik leuk vind en die ik zou missen.
'ik heb er geen last van dus verbied het maar' vind ik een hele, hele linke.

Maargoed... Videokaarten >100watt, tv schermen >50 inch, elektrische fietsen. Verzin wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
MikeyMan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:09:
[...]
'ik heb er geen last van dus verbied het maar' vind ik een hele, hele linke.

Maargoed... Videokaarten >100watt, tv schermen >50 inch, elektrische fietsen. Verzin wat.
Zeker, dat zou een raar standpunt zijn, maar dat was niet helemaal mijn punt. Het is eerder zoals @DeKever het hierboven goed beschreef, 'dat iedereen individueel wel een mooie afweging plezier vs risico kan maken, maar dat er collectief een probleem ontstaat.'
Wanneer bepaalde gedragingen collectief een probleem vormen, zou je moeten kijken naar regulering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niek_nijmegen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:17:
[...]

Zeker, dat zou een raar standpunt zijn, maar dat was niet helemaal mijn punt. Het is eerder zoals @DeKever het hierboven goed beschreef, 'dat iedereen individueel wel een mooie afweging plezier vs risico kan maken, maar dat er collectief een probleem ontstaat.'
Wanneer bepaalde gedragingen collectief een probleem vormen, zou je moeten kijken naar regulering.
Prima, maar laten we dan vooral het gedrag reguleren en niet aan symptoombestrijding doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
MikeyMan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:18:
[...]
Prima, maar laten we dan vooral het gedrag reguleren en niet aan symptoombestrijding doen.
Ik zat hier even over over te denken, maar hoe vertaal je dat naar termen van 'vuurwerkverbod'? Wat is dan het gedrag en wat is het symptoom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niek_nijmegen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:22:
[...]

Ik zat hier even over over te denken, maar hoe vertaal je dat naar termen van 'vuurwerkverbod'? Wat is dan het gedrag en wat is het symptoom?
Dit is breder dan een vuurwerk probleem uiteraard.

Niemand trekt zich nog ergens wat van aan. Respect voor overheid en hulpverleners is tot een dieptepunt gedaald. Handhaving vindt op alle vlakken amper plaats. Tolerantie is verworden tot onverschilligheid en tegelijkertijd raakt een steeds grotere groep in de ban van allerlei desinformatie op sociale media.
En dan zien we de laatste tijd het geregeld mis gaan. Op malieveld, op museumplein, gisteren op de Coolsingel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
MikeyMan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:28:
[...]
Dit is breder dan een vuurwerk probleem uiteraard.

Niemand trekt zich nog ergens wat van aan. Respect voor overheid en hulpverleners is tot een dieptepunt gedaald. Handhaving vindt op alle vlakken amper plaats. Tolerantie is verworden tot onverschilligheid en tegelijkertijd raakt een steeds grotere groep in de ban van allerlei desinformatie op sociale media.
En dan zien we de laatste tijd het geregeld mis gaan. Op malieveld, op museumplein, gisteren op de Coolsingel.
Zeker, ik lees ook dat er onvrede is over een veranderende samenleving. En natuurlijk zijn er mensen die door die veranderingen afscheid zullen moeten nemen van dingen die ze gewend waren (zoals een vuurwerktraditie). Maar het is helaas niet zo, dat dingen die in het verleden mochten, ook voor de toekomst okay moeten zijn. Toch?

Misschien moet er toch maar duidelijker gecommuniceerd worden, dat er voor veel dingen waarschijnlijk geen 'terug naar het oude normaal' meer gaat komen, maar alleen een 'op naar een nieuwe toekomst'. Anders blijven mensen voortdurend teleurgesteld. En daarvoor hebben we ook een ander/beter soort politici nodig, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
ramrodwillem schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:13:
Maar ja zo werkt het toch met alles , wetgeving en aanpassing daarvan door de jaren heen , vroeger hoefde we ook geen helm op , geen gordels om etc . Je ziet wat er gebeurd als groepen zelf gaan denken maken er 1 grote bende van. Er zijn er te veel die niet met hun vrijheden om kunnen gaan en mede door dit soort groepen worden er nu dus beperkingen opgelegd.
Ik ben het met je eens. Er moeten zeer zeker een aantal basisregels zijn, maar de enorme betutteling is wat mij betreft compleet doorgeslagen. En omdat er een aantal niet met de vrijheden om kan gaan, dan moet de rest het ook maar inleveren? Het is ontzettend krom. We kunnen niet alles voorkomen en voor eeuwig leven. Er zullen altijd slachtoffers vallen in elke vorm van samenleven. Mensen gaan nou eenmaal dood. En ook dat hoort bij het leven.
Door de enorme aantal aan regels zorgen we er niet alleen voor dat heel veel leuke dingen niet mogen, maar ook dat mensen niet meer voor zichzelf kunnen denken wat goed en fout is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• niek_nijmegen
gebruikershaes schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:02:
[...]
Ik ben het met je eens. Er moeten zeer zeker een aantal basisregels zijn, maar de enorme betutteling is wat mij betreft compleet doorgeslagen. En omdat er een aantal niet met de vrijheden om kan gaan, dan moet de rest het ook maar inleveren? Het is ontzettend krom. We kunnen niet alles voorkomen en voor eeuwig leven. Er zullen altijd slachtoffers vallen in elke vorm van samenleven. Mensen gaan nou eenmaal dood. En ook dat hoort bij het leven.
Door de enorme aantal aan regels zorgen we er niet alleen voor dat heel veel leuke dingen niet mogen, maar ook dat mensen niet meer voor zichzelf kunnen denken wat goed en fout is.
Ik kan me best vinden in je verhaal, en ik wil ook niet naar een 'rubber-tegel-maatschappij' waarin we alle risico's hebben weggereguleerd. Mensen mogen, zolang het allemaal weloverwogen en een vrije keuze is, helemaal zelf weten wat ze zichzelf aandoen.
Maar bij vuurwerk is het probleem, dat de nadelen niet alleen de vuurwerkafstekers raakt. De 'slachtoffers' vallen (ook) onder omstanders, onder mensen met ademhalingsproblemen en onder dieren. Het zijn al die omstanders die je met regels probeert te beschermen tegen het vuurwerk.

Dus ja, in vind in principe dat iedereen zelf mag bepalen of hij vuurwerk goed vindt, maar ik vind ook dat een overheid mij (en mijn omgeving) dient te beschermen tegen de gevaarlijke hobbies van een ander. En dat we daar in het verleden andere afwegingen in maakten, wil voor mij niet zeggen dat we dat niet zouden mogen herzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:01
Regels, regels en regels.... Maar geen handhaving. Je mag NIET!!!! Maar er is niemand die er iets van zegt. Politie doet per definitie niets.

Bovendien het is 12:05 en dan gaan we verbieden. Wederom... Schade bij de verkopers.

De specialisten zeggen geen of nauwelijks extra druk te ervaren bij die zogenaamde zorg. De zorg ja, dat wij voeden met slechte keuzes. Die iedere burger roept en de overheid ook een jaar achteraan bungelt. Iedereen op vakantie, kan allemaal makkelijk. Kinderen lopen geen enkel risico, ze verspreiden nouwelijks. Hoezo roepen vele mensen. Een kind is gewoon een mens. Als het virus ugh uur kan overleven op een tafel. Dan sterft het toch niet op een kind. En daar dan nog een leeftijd aan hangen als of het een soort muur is waar het virus niet verder kan wanneer het ugh jaar oud is.

Mondkapjes plicht, hoezo... 30% doet er simpelweg niet aan mee. Waarom geen handhaving. Nu weer een vuurwerk verbod. Net als afgelopen jaar zeker, jeetje wat was er een verbod joh. De lucht is nog nooit zo verlicht geweest.

Rotterdam.. is nu wel een voorbeeld van wat er te wachten staat bij het dood reguleren. We beloven beter, en geven niets. Zowel aan de kant van gevaccineerde en ongevaccineerde. Maar ze willen geen tweedeling, maar creëren het wel.

Trouwens moet dit kabinet niet eens knap gevormd gaan worden. Ze gaan tenslotte doodleuk door met regeren....

Nou een paar dozen sterretjes voor kids maar weer. Fijn oud en nieuw iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:29
niek_nijmegen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:15:
[...]

Ik kan me best vinden in je verhaal, en ik wil ook niet naar een 'rubber-tegel-maatschappij' waarin we alle risico's hebben weggereguleerd. Mensen mogen, zolang het allemaal weloverwogen en een vrije keuze is, helemaal zelf weten wat ze zichzelf aandoen.
Maar bij vuurwerk is het probleem, dat de nadelen niet alleen de vuurwerkafstekers raakt. De 'slachtoffers' vallen (ook) onder omstanders, onder mensen met ademhalingsproblemen en onder dieren. Het zijn al die omstanders die je met regels probeert te beschermen tegen het vuurwerk.

Dus ja, in vind in principe dat iedereen zelf mag bepalen of hij vuurwerk goed vindt, maar ik vind ook dat een overheid mij (en mijn omgeving) dient te beschermen tegen de gevaarlijke hobbies van een ander. En dat we daar in het verleden andere afwegingen in maakten, wil voor mij niet zeggen dat we dat niet zouden mogen herzien.
Iedereen is het daarmee eens, maar hoe dat moet gebeuren daar verschillen de meningen. In mijn beleving ben jij op papier al prima beschermd tegen de hobbies van anderen, vuurwerk mag maar heel even worden afgestoken. Als je vuurwerk te gevaarlijk vindt, moet je eventjes binnenblijven, de rest van het jaar mag vuurwerk niet. Daarnaast is alleen vrij licht vuurwerk toegestaan.
Het probleem is dat de twee beperkingen niet gehandhaafd worden of kunnen worden. En dan? Verbieden of handhaven?

Persoonlijk denk ik dat we wel hebben bezwezen dat we met zijn allen niet goed met vuurwerk kunnen omgaan. Ouders houden hun kinderen niet in de gaten en laten ze ongelimiteerd vuurwerk afsteken, we kopen te zwaar en illegaal vuurwerk, we laten ons niet corrigeren door de politie, kortom het loopt uit de hand. De som van individuele afwegingen geeft teveel collectieve problemen zeg maar.

Ik neig daarom naar een verbod, hoe irritant het ook is. Het is alsof speelgoed afgepakt wordt. maar als er een beter idee is, dan hoor ik het graag.

Overigens, het verbod is er nu alleen vanwege de ziekenhuisbelasting. Niet omdat het te gevaarlijk is of slecht voor het milieu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DeKever schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:12:
[...]

Overigens, het verbod is er nu alleen vanwege de ziekenhuisbelasting. Niet omdat het te gevaarlijk is of slecht voor het milieu.
Eens kijken... Wie hebben de moties ingediend...

PVDD en Groen Links.

Alles best, maar hier zit een alternatief motief achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

MikeyMan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:43:
[...]

Dat is iets in het absurde trekken om maar een punt te maken. Dat is nooit een goede basis.

Op persoonlijk vlak hoop ik dat dit verbod, nu op gronde van het ziekenhuis, doorgetrokken wordt in de komende jaren zodat het vuurwerkverbod waar bepaalde politieke partijen al een tijdje voor zijn eens werkelijkheid wordt.

Hopelijk laat dit verbod zien dat we prima zonder vuurwerk kunnen en maakt dat de weg open tot een permanent verbod. :)

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grvy schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:50:
[...]

Dat is iets in het absurde trekken om maar een punt te maken. Dat is nooit een goede basis.

Op persoonlijk vlak hoop ik dat dit verbod, nu op gronde van het ziekenhuis, doorgetrokken wordt in de komende jaren zodat het vuurwerkverbod waar bepaalde politieke partijen al een tijdje voor zijn eens werkelijkheid wordt.

Hopelijk laat dit verbod zien dat we prima zonder vuurwerk kunnen en maakt dat de weg open tot een permanent verbod. :)
Absurd? Geenszins...

Durf er wel een flesje wijn op te zetten dat al deze vinkjes de komende jaren worden gezet. Geen enkele twijfel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2ZIdDBUJZjamZuXLQ2mKiCiNNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyT76Xl7ocnlRpzQO5zovOqK.jpg?f=fotoalbum_large

En het blijft symptoombestrijding zolang er geen werk wordt gemaakt van opvoeding en handhaving.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 20-11-2021 12:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• niek_nijmegen
MikeyMan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:30:
[...]
Eens kijken... Wie hebben de moties ingediend...

PVDD en Groen Links.

Alles best, maar hier zit een alternatief motief achter.
Uiteraard. In ieder geval PvdD was altijd al voor een vuurwerkverbod vanwege de schadelijke gevolgen voor mens, milieu en dier. En nu is er een extra acute aanleiding (zorgbelasting), dus een goede gelegenheid daar nog eens een motie over in te dienen. Dat is helemaal transparant, volgens mij.
Het zou opmerkelijker zijn, als ze er geen motie over zouden hebben ingediend :)
MikeyMan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:51:
[...]

Absurd? Geenszins...

Durf er wel een flesje wijn op te zetten dat al deze vinkjes de komende jaren worden gezet. Geen enkele twijfel.

En het blijft symptoombestrijding zolang er geen werk wordt gemaakt van opvoeding en handhaving.
De punten die je noemde zijn toch de feitelijke problemen? Ik snap je 'het blijft symptoombestrijding' nog steeds niet helemaal, denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niek_nijmegen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:58:
[...]

Uiteraard. In ieder geval PvdD was altijd al voor een vuurwerkverbod vanwege de schadelijke gevolgen voor mens, milieu en dier. En nu is er een extra acute aanleiding (zorgbelasting), dus een goede gelegenheid daar nog eens een motie over in te dienen. Dat is helemaal transparant, volgens mij.
Het zou opmerkelijker zijn, als ze er geen motie over zouden hebben ingediend :)

[...]

De punten die je noemde zijn toch de feitelijke problemen? Ik snap je 'het blijft symptoombestrijding' nog steeds niet helemaal, denk ik.
Mijn punt is dat misdragingen momenteel overal plaatsvinden. Bepaalde groepen mensen zijn blijkbaar niet in staat om een beetje normaal te doen. Dan kun je het 'speeltje' (of wapen zo u wilt) afnemen, maar punt blijft is dat ze blijkbaar ergens een steekje los hebben en denken dat ze overal mee weg komen.

Of, ik moet eigenlijk zeggen, weten dat ze overal mee weg komen.

Ben geen socioloog, maar de uitwassen zijn wat mij betreft een symptoom van een veel dieper probleem. Schijt aan alles, tolerantie is onverschilligheid geworden.

Los je dat op door allerlei dingen te verbieden? Niet zonder ook de handhaving voor elkaar te hebben en de onderliggende problemen op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:59
DeKever schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:12:
[...]
Ook vanwege de vele branden en schade erdoor. Wordt vaak vergeten in discussies en media, maar voor de brandweer is het absurd druk rondom de jaarwisseling. Ik ben (mede) verantwoordelijk voor het leveren van de cijfers van mijn veiligheidsregio. Kan iedereen dan ook vertellen dat instellen van een verbod of vuurwerk(vrije) zones enorm helpt.

Persoonlijke note: ik vind het zelf erg jammer dat het tot een verbod komt (misschien). Vroeger als kind erg veel plezier gehad met vuurwerk. Maar dan praten we over astronautjes, babyvuurpijltjes enz. Het vuurwerk is te zwaar geworden en de hoeveelheid illegaal vuurwerk is te groot geworden. Maar ook hoe de mensen ermee omgaan is veranderd. Overlast is zo groot dat handhaven echt onmogelijk is. Hulpdiensten lopen gevaar doordat tuig ze tijdens de inzet bestookt met zwaar vuurwerk. Dus de overheid heeft geen andere keuze dan maatregelen treffen. Helaas voor iedereen die wel op een normale manier van (klein) vuurwerk wil genieten.

[ Voor 35% gewijzigd door Cass Casey op 20-11-2021 13:17 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:01
Cass Casey schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:11:
[...]

Ook vanwege de vele branden en schade erdoor. Wordt vaak vergeten in discussies en media, maar voor de brandweer is het absurd druk rondom de jaarwisseling. Ik ben (mede) verantwoordelijk voor het leveren van de cijfers van mijn veiligheidsregio. Kan iedereen dan ook vertellen dat instellen van een verbod of vuurwerk(vrije) zones enorm helpt.
Ja dat geloof ik direct, maar dat is het gevolg van een vallend handhavingsbeleid. Anzich is er aan vuurwerk niets gevaarlijk. Maar dat is een pistool anzich ook niet. Het gaat om de gebruiker erachter.

Op basis van oud en nieuw vind ik het zelf altijd superleuk om de voetbalsupporters (ugh ugh) als voorbeeld te nemen. En de schade en kosten die het organisatie apparaat daar in meeneemt.
De drugs dealertjes in hun vw golfje. Je kan ze aanwijzen justitie vind het mooi. De kosten die dat uit vlekt... Immens groot.

En begrijp me niet verkeerd, ik snap echt alles. En hoewel ik een groot voorstander ben van vuurwerk. Maak gewoon een keus. Hou op met spelletjes en verbied het dan. Regeer.... Covid vaccin... Verplicht het gewoon. Maak gewoon een keus ... Dan maar de verkeerde keus. Dat geneuzel en getreuzel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
niek_nijmegen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:15:
[...]

Maar is dat niet met alles zo? Dat elke actie van een individu gevolgen heeft voor een ander op wat voor een manier dan ook? Daarom heet het een samenleving en in ons geval telt die 18 miljoen mensen. We kunnen onmogelijk iedereen in hun behoeftes voorzien en beschermen, want dan krijg je idd een rubber tegel maatschappij. Er is altijd een minderheid te vinden die ergens niet blij mee is. Inclusiviteit is een heel mooi streven waarbij iedereen in z’n behoeftes wordt voorzien, maar is onmogelijk op zo’n grote schaal en soms trek je gewoon aan het kortste eind. Inclusiviteit gaat namelijk ook de andere kant op. En als de grote meerderheid 1x per jaar het risico wil nemen en de gevolgen daarvan wil dragen dan is het erg betuttelend dat een paar individuen de rest beperken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
MikeyMan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:02:
[...]
Ben geen socioloog, maar de uitwassen zijn wat mij betreft een symptoom van een veel dieper probleem. Schijt aan alles, tolerantie is onverschilligheid geworden.

Los je dat op door allerlei dingen te verbieden? Niet zonder ook de handhaving voor elkaar te hebben en de onderliggende problemen op te lossen.
Ah zo. Ik zit op een ander spoor, denk ik. Ik heb eigenlijk geen idee wat er sociologisch allemaal speelt, behalve wellicht de kloof tussen de rechtspopulisten en de rest. En een 'ze zoeken het maar uit, ik doe niet meer mee'-sentiment.

Het verbieden van bijvoorbeeld vuurwerk (en BBQ, houthaard en vlees) is daarvoor uiteraard geen oplossing. Ik ben er niet op uit om mensen te straffen. Maar dat zijn dingen die we mijnsinziens zullen moeten doorvoeren vanwege de invloed op het welzijn van de samenleving in zijn geheel. Ook als we daarvoor mensen hun gewoonte of pleziertje moeten ontzeggen.

Bedoel je te zeggen, dat we eerst het sociologisch probleem beter onder controle moeten hebben, voordat we het vuurwerk etc. kunnen aanpakken, omdat het anders bijna bij voorbaat een mislukte maatregel wordt omdat die dan onhandhaafbaar is?
gebruikershaes schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:24:
[...]
Inclusiviteit gaat namelijk ook de andere kant op. En als de grote meerderheid 1x per jaar het risico wil nemen en de gevolgen daarvan wil dragen dan is het erg betuttelend dat een paar individuen de rest beperken.
Als je 'vuurwerkafsteken op (en rond) 31 december' zou zien als evenement, gaat het om een evenement waarbij 1200 gewonden vallen (pdf). En de helft daarvan zijn omstanders. Ik vind het dan ook niet echt 'betuttelend' als je een paar (600!) individuen probeert te beschermen tegen letsel, dat anderen hen aandoen met 'hun eigen risico'.

[ Voor 26% gewijzigd door niek_nijmegen op 20-11-2021 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
@niek_nijmegen En hoeveel van die omstanders zijn vrijwillig naar dat evenement gekomen? En hoeveel waren genoodzaakt daar te zijn en hebben niet bewust het risico genomen om gewond te raken? Bijvoorbeeld voorbijgangers die hun hond uitlaten.

[ Voor 4% gewijzigd door gebruikershaes op 20-11-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niek_nijmegen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:26:
[...]

Bedoel je te zeggen, dat we eerst het sociologisch probleem beter onder controle moeten hebben, voordat we het vuurwerk etc. kunnen aanpakken, omdat het anders bijna bij voorbaat een mislukte maatregel wordt omdat die dan onhandhaafbaar is?
Nouja, zou zou je het kunnen zien. Dit verbod gaat het daadwerkelijke probleem niet oplossen.

Er waren gisteren avond in Rotterdam betrekkelijk weinig sierpotten te vinden. Die malloten vinden wel iets anders om er een bende van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
MikeyMan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:59:
[...]
Nouja, zou zou je het kunnen zien. Dit verbod gaat het daadwerkelijke probleem niet oplossen.

Er waren gisteren avond in Rotterdam betrekkelijk weinig sierpotten te vinden. Die malloten vinden wel iets anders om er een bende van te maken.
Het is nu net alsof je het omdraait en dit een topic is over een rellenverbod. En dan, inderdaad, lost een vuurwerkverbod het probleem niet op. Maar als het gaat om de problemen die de vuurwerktraditie veroorzaakt, heb ik wel het idee dat een verbod dat gaat oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niek_nijmegen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:04:
[...]

Het is nu net alsof je het omdraait en dit een topic is over een rellenverbod. En dan, inderdaad, lost een vuurwerkverbod het probleem niet op. Maar als het gaat om de problemen die de vuurwerktraditie veroorzaakt, heb ik wel het idee dat een verbod dat gaat oplossen :)
Nogmaals, de malloten vinden wel iets anders.

Ofwel alternatief vuurwerk, ofwel andere slooppartijen. En dat los je dus niet op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• niek_nijmegen
MikeyMan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:06:
[...]
Nogmaals, de malloten vinden wel iets anders.

Ofwel alternatief vuurwerk, ofwel andere slooppartijen. En dat los je dus niet op.
O, nu snap ik je, denk ik. Het gaat jou om de excessen in de nacht op 1 januari, bedoel je?
Voor mij zijn de herrie, de stank, de milieuschade, de opgejaagde vogels en het medisch onheil dat optreedt bij een 'rustig verlopen jaarwisseling' al voldoende voor een verbod.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:54
Vorig jaar werd het ook verboden terwijl ik ruim daarvoor al een flinke bestelling had geplaatst + betaald in een vuurwerkwinkel uit Duitsland. Er werd gezegd dat het maar eenmalig zou zijn en ik heb mij er ook aan gehouden en het niet afgestoken.

Dit jaar zou ik het vuurwerk wel ophalen maar ook dat gaat nu niet door terwijl het allemaal mooi siervuurwerk is wat vanuit een pot de lucht in werd geschoten (veiliger kan haast niet).

maar door een hele kleine minderheid word dat verpest en ik ben er heel super onwijs eerlijk gezegd meer dan klaar mee dat de rest moet bloeden omdat een minderheid het verpest.

Heb daarom besloten om het hoe dan ook op te halen en af te steken zodra de klok 0:00 slaat met de jaarwisseling.

[ Voor 8% gewijzigd door mugenmarco op 20-11-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:57
@mugenmarco, ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met maatregelen die ongevaccineerde mensen treffen. Daarvan kon je ook verwachten dat ze er vroeg of laat zouden komen, ondanks wat er eerder over gezegd is.

Daarnaast ben je natuurlijk ook wel aan het voorsorteren op teleurstelling door al ruim voor de toegestane verkoopdagen te gaan importeren, dat is toch echt je eigen schuld ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Bananenplant schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:31:
@mugenmarco, ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met maatregelen die ongevaccineerde mensen treffen. Daarvan kon je ook verwachten dat ze er vroeg of laat zouden komen, ondanks wat er eerder over gezegd is.

Daarnaast ben je natuurlijk ook wel aan het voorsorteren op teleurstelling door al ruim voor de toegestane verkoopdagen te gaan importeren, dat is toch echt je eigen schuld ;) .
Vorig jaar was er nog niks bekend over het verbod, ik had toen mijn bestelling al geplaatst.

Ook dit jaar gaven ze aan dat het wel door ging waarbij handelaren al bezig waren met de import, om vervolgens het alsnog te verbieden.

Ben er iig klaar mee en steek mijn mooi SIERvuurwerk gewoon af. Dat ze knalvuurwerk en vuurpijlen verbieden snap ik volledig vanwege het gevaar, maar mooi siervuurwerk wat vanuit een grote pot de lucht in knalt kan prima :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Vuurwerk?! Is dat niet erg 20ste eeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
mugenmarco schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:22:
[...]

Vorig jaar was er nog niks bekend over het verbod, ik had toen mijn bestelling al geplaatst.
Als ik jou was zou ik pas weer vuurwerk bestellen als we een winter zonder dreiging van een lockdown gehad hebben. Dit was namelijk best voorspelbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
mugenmarco schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:16:
Heb daarom besloten om het hoe dan ook op te halen en af te steken zodra de klok 0:00 slaat met de jaarwisseling.
Mee eens hoor. Ik ga mij vanavond ook vol zuipen en dan gewoon auto rijden. Ik kan prima rijden en laat mijn avond niet verpesten omdat sommige dronken mensen ongelukken veroorzaken 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Stukje uit AD:

Vuurwerkwinkeliers zijn diep geraakt dat er toch nog een landelijk verbod komt op het verkopen en afsteken van vuurwerk. Sinds het verbod bekend is geworden, krijgt de sector naar eigen zeggen veel reacties. ,,Miljoenen Nederlanders willen tijdens oud en nieuw siervuurwerk afsteken. Daar is iedereen aan toe in deze rottijd waar we nu in zitten”, aldus Groeneveld.

De vuurwerkbranche wil door middel van crowdfunding geld ophalen voor de rechtszaak.

Vooral die laatste zin.

Ze willen dus geld ophalen zodat ze hun zakken kunnen vullen :? Zelf 0 risico lopen?

Paar jaar geleden voor het laatst vuurwerk in NL gekocht, gewoon belachelijk wat je voor je geld kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
President schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:33:
[...]

Mee eens hoor. Ik ga mij vanavond ook vol zuipen en dan gewoon auto rijden. Ik kan prima rijden en laat mijn avond niet verpesten omdat sommige dronken mensen ongelukken veroorzaken 8)
Wat een belachelijke vergelijking 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
mugenmarco schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:57:
[...]

Wat een belachelijke vergelijking 8)7
Het is belachelijk dat je vuurwerk gaat afsteken terwijl het niet mag, omdat je vindt dat je er recht op hebt. Net als alle vuurwerk afstekers ben jij er heilig van overtuigd dat jij het perfect veilig kan doen en dat de rest maar dombo's zijn.

Los of je je wel aan de 25kg regel houdt, maar ga bewust de regels/wet overtreden niet recht proberen te lullen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
President schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:01:
[...]

Het is belachelijk dat je vuurwerk gaat afsteken terwijl het niet mag, omdat je vindt dat je er recht op hebt. Net als alle vuurwerk afstekers ben jij er heilig van overtuigd dat jij het perfect veilig kan doen en dat de rest maar dombo's zijn.

Los of je je wel aan de 25kg regel houdt, maar ga bewust de regels/wet overtreden niet recht proberen te lullen 8)7
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28
Dom besluit om het vuurwerk verbod weer in te voeren deze jaarwisseling. Totaal niet te handhaven. Overal werd gewoon vuurwerk afgestoken wat alleen maar de onmacht van de staat aan toont. En dat is iets wat je als organisatie die verantwoordelijk is voor de handhaving ten alle tijden moet zien te voorkomen. Het is zaak de schijn zo goed mogelijk op te houden dat men in staat is de opgelegde regels te kunnen handhaven. Alles wat daar aan af doet schaad het gezag.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
The Reeferman schreef op zondag 21 november 2021 @ 07:29:
Dom besluit om het vuurwerk verbod weer in te voeren deze jaarwisseling. Totaal niet te handhaven. Overal werd gewoon vuurwerk afgestoken wat alleen maar de onmacht van de staat aan toont. En dat is iets wat je als organisatie die verantwoordelijk is voor de handhaving ten alle tijden moet zien te voorkomen. Het is zaak de schijn zo goed mogelijk op te houden dat men in staat is de opgelegde regels te kunnen handhaven. Alles wat daar aan af doet schaad het gezag.
Het toont niet alleen de onmacht van de staat... het toont vooral dat we gemiddeld een rotvolk zijn met veel rotte appels.

Het is in Nederland allang bekend dat als het volk massaal iets besluit te doen, dat dan de handhaving nooit genoeg capaciteit en discipline heeft om het te stoppen. Geldt voor alle landen in de vrije democratie. Ik zou maar blij zijn met de onmacht van de staat, je weet niet wat je vraagt. Denk aan China.

Wat een verwende kleuters, de mensen die het niet kunnen hebben als ze iets niet mogen. Wat het echte probleem in Nederland is? Teveel mensen zonder ruggegraat door een gebrekkige opvoeding. Alleen met zichzelf bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
The Reeferman schreef op zondag 21 november 2021 @ 07:29:
Waren denk ik ook vooral restjes. Hoe moeten mensen anders aan vuurwerk komen? Enige manier is inkopen in Duitsland of illegaal.

Ik neem aan dat een winkel in Duitsland niet meer dan 25 kg aan een Nederlandse klant verkoopt. Mochten ze honderden kilo's aan een Nederlander verkopen dan zou de Duitse politie daar naar mijn mening ook wel wat aan doen.

Los dat er hier toch ook echt een duidelijke plicht bij ouders ligt en dat men echt had moeten zorgen dat we gewoon categorie 1 vuurwerk zouden kunnen kopen (maar ja, weinig voorraad).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:55
President schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:09:
[...]

Waren denk ik ook vooral restjes. Hoe moeten mensen anders aan vuurwerk komen? Enige manier is inkopen in Duitsland of illegaal.

Ik neem aan dat een winkel in Duitsland niet meer dan 25 kg aan een Nederlandse klant verkoopt. Mochten ze honderden kilo's aan een Nederlander verkopen dan zou de Duitse politie daar naar mijn mening ook wel wat aan doen.

Los dat er hier toch ook echt een duidelijke plicht bij ouders ligt en dat men echt had moeten zorgen dat we gewoon categorie 1 vuurwerk zouden kunnen kopen (maar ja, weinig voorraad).
Wat denk je van België?
Hier wordt het meeste vuurwerk verkocht denk ik...

Ook mooi sier vuurwerk, dit kan je het hele jaar kopen.
In Duitsland de laatste 3 dagen net zoals in Nederland.

Ik vind het ook jammer dat er weer een verbod is, de meeste ongelukken komen toch door het stunten met vuurwerk en/of door het zware illegale vuurwerk.

Gewoon siervuurwerk is toch mooi?

Ik denk dat er toch weer genoeg wordt afgestoken dit jaar.... en het is niet te handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

President schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:09:
Ik denk dat je onderschat hoe vasthoudend en principieel (helaas de verkeerde principes) sommige vuurwerk 'liefhebbers' zijn. Die rijden graag een paar honderd kilometer (als ze niet toevallig al aan de grens woonden) om hun traditie in ere te houden. Dat was in mijn oude stad o.a. evident aan het feit dat ze geen geld hadden om hun auto fatsoenlijk te onderhouden (of kwaliteitsbier te kopen om op straat te drinken) maar wel met grote hoeveelheid (waarschijnlijk prijzig) vuurwerk thuis kwamen. Kwestie van keuzes.
Als er hier illegaal gehandeld word, waarom dan daar niet? Denk je dat daar geen kofferbakhandel plaatsvind? Ik zag in Breda regelmatig mensen met kisten vol, gemarkeerd 'danger, explosives' door de wijk sjouwen om het vervolgens allemaal in de kelderkast van hun rijtjeshuis op te bergen (in het huizenblok waar ook tientallen kinderen wonen).
Ik snap de ophef niet, ik was gisteren noodgedwongen bij de action en de big bazaar en daar lag gewoon een grote hoeveelheid F1 spul in de schappen. Al denk ik niet dat dit een aanlokkelijk alternatief is voor de liefhebbers van honderden/duizenden euro's aan semi profi spul en de tokkies die normaliter met matten van 10+ meter slepen zullen nu echt niet content met knalerwtjes gaan gooien.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-11-2021 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HTT-Thalan schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:18:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoe vasthoudend en principieel (helaas de verkeerde principes) sommige vuurwerk 'liefhebbers' zijn. Die rijden graag een paar honderd kilometer (als ze niet toevallig al aan de grens woonden) om hun traditie in ere te houden. Dat was in mijn oude stad o.a. evident aan het feit dat ze geen geld hadden om hun auto fatsoenlijk te onderhouden (of kwaliteitsbier te kopen om op straat te drinken) maar wel met grote hoeveelheid (waarschijnlijk prijzig) vuurwerk thuis kwamen. Kwestie van keuzes.
Mooi zeg die generalisaties.

Er zijn er ook bij met een huishoudinkomen van 6x modaal, een uitstekend onderhouden vrijstaande woning en twee nieuwe auto's door de deur. Die zich het hele jaar netjes gedragen, en het jaar willen afsluiten met wat siervuurwerk. :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

MikeyMan schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:26:
[...]

HTT-Thalan schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:18:
Ik denk dat je onderschat hoe vasthoudend en principieel (helaas de verkeerde principes) sommige vuurwerk 'liefhebbers' zijn.(...)
Hoezo generalisatie?
Er zijn er ook bij met een huishoudinkomen van 6x modaal, een uitstekend onderhouden vrijstaande woning en twee nieuwe auto's door de deur. Die zich het hele jaar netjes gedragen, en het jaar willen afsluiten met wat siervuurwerk. :>
Ik vermeld toch duidelijk dat dit eigen observaties in een bepaalde wijk zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HTT-Thalan schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:32:
[...]

[...]

Hoezo generalisatie?

[...]

Ik vermeld toch duidelijk dat dit eigen observaties in een bepaalde wijk zijn geweest?
Ja en daar zat geen achterliggende gedachte achter? Kom op zeg...

Puur en alleen om je verhaal kracht bij te zetten dat 'vuurwerk liefhebbers' per definitie idioten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 21-11-2021 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:26:
[...]

Dat zei hij allemaal niet. Waarom voel je je zo aangevallen?

Wel mooi, die van het netjes gedragen. Dat zeggen kinderen ook altijd. De hele les zijn ze toch goed bezig geweest? Ja en?

Rijd je het hele jaar netjes 100 km/h, doe je die ene feestdag 200 met drank op, meteen rijbewijs kwijt. Tjongejonge zeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Playa del C. schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:34:
[...]

Dat zei hij allemaal niet. Waarom voel je je zo aangevallen?

Wel mooi, die van het netjes gedragen. Dat zeggen kinderen ook altijd. De hele les zijn ze toch goed bezig geweest? Ja en?

Rijdt je het hele jaar netjes 100 km/h, doe je die ene feestdag 200 met drank op, meteen rijbewijs kwijt. Tjongejonge zeg.
Omdat hier constant een sfeer hangt van 'als je vuurwerk leuk vindt ben je een totale mafklappers' misschien? En daar constant naar het schuim der aarde wordt verwezen...

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 21-11-2021 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

MikeyMan schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:36:
[...]

Omdat hier constant een sfeer hangt van 'als je vuurwerk leuk vindt ben je een totale mafklappers' misschien?
Ik vind vuurwerk ook leuk/mooi.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:32:
[...]

Ja en daar zat geen achterliggende gedachte achter? Kom op zeg...

Puur en alleen om je verhaal kracht bij te zetten dat 'vuurwerk liefhebbers' per definitie idioten zijn.
Dat zegt hij totaal niet. Ik ben ook vuurwerkliefhebber, maar ik steek niks af, omdat ik na kan denken over de gevolgen.

Hij bedoelde mensen die tegen de regels in vuurwerk regelen en afsteken. En 'idioten' is jouw invulling, maar het is wel een groep die ergens zweeft tussen individualistisch en aso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
MikeyMan schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:36:
[...]

Omdat hier constant een sfeer hangt van 'als je vuurwerk leuk vindt ben je een totale mafklappers' misschien? En daar constant naar het schuim der aarde wordt verwezen...
Net als @HTT-Thalan vind ik vuurwerk ook leuk hoor. Stak elk jaar wel vuurwerk af. Was twee jaar geleden al in september vuurwerk aan het afsteken, om mijn twee jongens langzaam te laten wennen aan het licht en de knallen zodra ze met 1 jaar en 3 jaar gewoon in de nacht uit bed konden om samen oud en nieuw te beleven. Ook vorig jaar weer gedaan en ook nu heb ik al wat wondertollen klaar liggen om af te steken. Sterker nog: ik heb vorig jaar mijn oudste van toen net 4 ook een wondertol laten vast houden en weg gooien. Allemaal onder toeziend ooog en 100% concentratie van mij om hem uit zijn handen te trekken als hij zou ik bevriezen.

Die wondertol laten vasthouden door een kind van 4 mag uiteraard niet.

Maar vuurwerk uit het buitenland halen? Geen haar op mijn hoofd. Vuurwerk categorieën afsluiten wat niet mag? Geen haar op mijn hoofd...

Maar goed, ik ben ook zo'n loser die:
- zich weg zou laten sturen door de politie, ook al heb ik niks verkeerd gedaan
- die maximaal 10% boven de maximum snelheid rijdt
- die nog nooit drugs heeft gebruikt of gezien
- die nooit zou auto rijden zonder rijbewijs, ook al wordt dat door sommige mensen als kattenkwaad gezien
Etc.

[ Voor 12% gewijzigd door President op 21-11-2021 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Als iedereen zo was als @President , dan was er geen algemeen vuurwerkverbod nodig. Alleen dan waren de vrouwen wel in opstand gekomen, omdat het aanbod van knappe mannen niet zo best zou zijn.

Het zijn de mensen die jarenlang ver over de grens gingen (letterlijk en figuurlijk) voor de vuurwerk-traditie. En dan nu worden de verstandige mensen aangesproken op het verpesten van een feestje?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:14
Top dat er een vuurwerkverbod is. Dit moeten ze alleen nu gewoon voor altijd invoeren in plaats van een maand van te voren dit steeds beslissen. Dan krijg je van die zeurende domme ondernemers die ‘geschokt en verrast zijn’ dat er een verbod is, die lui kijken blijkbaar niet verder dan hun neus lang is.

Iedereen die echt geniet van mooi vuurwerk zou hier ook voorstander van moeten zijn, dan komen er namelijk meer echte shows vanuit de gemeente in plaats van elke hobby Bob die precies hetzelfde vuurwerk door elkaar afsteekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

Smobbo schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:54:
Iedereen die echt geniet van mooi vuurwerk zou hier ook voorstander van moeten zijn, dan komen er namelijk meer echte shows vanuit de gemeente in plaats van elke hobby Bob die precies hetzelfde vuurwerk door elkaar afsteekt.
Mooi pleidooi. Hoe lang denk je dat die shows in tijden van bezuiniging blijven bestaan? En denk je ook dat de groene partijen die nu aan de poten van het particulier afsteken zagen dat niet net zo goed bij het collectief afsteken gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Top dat er een vuurwerkverbod is. Dit moeten ze alleen nu gewoon voor altijd invoeren in plaats van een maand van te voren dit steeds beslissen. Dan krijg je van die zeurende domme ondernemers die ‘geschokt en verrast zijn’ dat er een verbod is, die lui kijken blijkbaar niet verder dan hun neus lang is.

Meer shows vanuit de gemeente? Hoeveel bedrijven denk jij dat er zijn die vuurwerkshows kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023

Ja, ‘t is jammer dat ze niet gelijk een verbod voor altijd afkondigen.

Hoe zit het met carbidschieten? Is dat minder gevaarlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

kraanwagen schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:58:
[...]

Ja, ‘t is jammer dat ze niet gelijk een verbod voor altijd afkondigen.

Hoe zit het met carbidschieten? Is dat minder gevaarlijk?
Als je maar zorgt dat je achter de (melk)bus staat, dan is er niet zoveel aan de hand.

Je wilt het deksel namelijk niet op je neus krijgen ;) en anders stop je er een voetbal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:14
Yucon schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:55:
[...]

Mooi pleidooi. Hoe lang denk je dat die shows in tijden van bezuiniging blijven bestaan? En denk je ook dat de groene partijen die nu aan de poten van het particulier afsteken zagen dat niet net zo goed bij het collectief afsteken gaan doen?
Misschien komen er wel milieu vriendelijke alternatieven omdat de markt voor grote shows op gemeente niveau groeit? Geen idee…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bananenplant
[...]

Dus? De denkfout is hier volgens mij dat er iets tegenover een verbod op consumentenvuurwerk zou moeten staan. Daarmee geef je nog steeds het signaal af dat vuurwerk onmisbaar zou zijn. Dat is onzin en ik zie echt niet in waarom daar ineens gemeenschapsgeld naartoe zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Bananenplant schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:24:
[...]

Dus? De denkfout is hier volgens mij dat er iets tegenover een verbod op consumentenvuurwerk zou moeten staan. Daarmee geef je nog steeds het signaal af dat vuurwerk onmisbaar zou zijn. Dat is onzin en ik zie echt niet in waarom daar ineens gemeenschapsgeld naartoe zou moeten.
Is vuurwerk niet een bijna globale traditie?
Prachtig om te zien hoe alle grote steden shows geven.
Een mooie vuurwerkshow eens in het jaar in elke gemeente past daar prima bij, is mooier dan wat een regulier persoon zelf kan kopen, veilig(er)
Desnoods met steeds groter aandeel drones in dergelijke shows en lasers om op termijn het luchtvervuilende eruit te halen..
Hier in FR heeft elk dorp bij Juli 14 een show, is altijd leuk en mooi.
Rellen, schade, ongelukken kosten naast gemeenschapsgeld ook verzekeraars geld wat wij allemaal alsnog betalen dus beter betalen voor iets moois en veiligs denk ik dan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Silent7 schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:46:
[...]

Is vuurwerk niet een bijna globale traditie?
Prachtig om te zien hoe alle grote steden shows geven.
Shows wel, maar zelf afsteken is zeker geen globale traditie. Sterker nog, er zijn maar erg weinig landen waar dat op enige noemenswaardige schaal gebeurt. Nederland is hier een uitzondering, en zeer zeker niet de regel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Je gaat nu speculeren dat het alternatief niet lang stand zou houden omwille van bezuiniging? Hoeveel miljoen denk je dat de overheid nu jaarlijks kwijt is omtrent alle problemen met vuurwerk en -liefhebbers? Als het de keuze is tussen iedereen alles zelf laten regelen of een centrale show - dit is zowel goedkoper, minder vervuilend als veiliger.

Maar dan geef je dus toch eigenlijk toe dat het je om het zelf afsteken gaat, niet om het zien van vuurwerk an sich. Als ik iets wil aansteken maak ik een mooi vuur achterin mijn tuin, of ga je lekker BBQ'en. Ik heb geen behoefte aan het afsteken van vuurwerk, maar steek de laatste jaren wat klein F1 spul af met/voor de kinderen om ze in ieder geval te leren wat het inhoud en wat de gevaren zijn, en elk jaar heb ik weer een hekel aan een uur lang in de kou staan met die zooi. Ik maak liever twee tientjes (wat dat is wat ik meestal uitgeef) aan een fonds over om iets vanuit de gemeente te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

souljah1h schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:00:
[...]

Als je maar zorgt dat je achter de (melk)bus staat, dan is er niet zoveel aan de hand.

Je wilt het deksel namelijk niet op je neus krijgen ;) en anders stop je er een voetbal in.
Ik denk dat met de snelheid die ik hier op het weiland zie van carbid melkbussen een deksel of voetbal lood (leer :')) om oud ijzer is, eerlijk gezegd. Je ziet er sowieso niet meer heel aantrekkelijk uit :P.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hopelijk ten overvloede, maar we gaan hier dus niet door op de oude voet.

Vind je dit wel nodig, dan mag je er gerust op rekenen dat je reacties verwijderd worden.