Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Om dit te voorkomen zet ik al het geld op een aparte spaarrekening en wanneer ik geld nodig heb boek ik dat via de bank app over naar de lopende rekening. Zo blijft er nooit veel geld beschikbaar via de bankpas. Het is soms lastig als je tankt en vergeet geld over te maken maar het kan in dit soort gevallen veel ellende schelen. De transactie word ditect uitgevoerd zonder vertraging. Daarnaast een klein bedrag contant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:38

Jrz

––––––––––––

Vraag eens aan de bank of het dezelfde pas nummers zijn, en hoe er betaald is (magneet of chip, of mss contactloos, maar daar pin je niet mee)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jef61 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:57:
- Banken beweren dat je binnen Europa niet meer kunt worden opgelicht met geskimde passen.
- Freezerator beweert van wel en komt met een voorbeeld uit Brazilie aanzetten.

Ik reageerde dus op Freezerator dat dit geen goed voorbeeld is.
Dus omdat er in Brazilie gepint is met de passen (want dat is wat Freezerator zegt) moet en zal het skimmen ook buiten Europa gebeurd zijn? ;) Zo gauw als de magneetstrip gekopieerd is, kun je natuurlijk doen en laten met de data wat je wilt.

Voor hetzelfde geld (hahaha), waren de Duitsers in het Europese buitenland, waar hun pas opeens via de magneetstrip werkt (lijkt mij althans geen onrealistische optie), is de data vervolgens naar ergens anders (Brazilie) heen gestuurd, om daar vervolgens geld op te nemen omdat daar het geld nodig was. ;)

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen; zonder het complete verhaal kun je wel dingen roepen (dat in Europa overal de magneetstrip weg zou moeten zijn intussen en daardoor het skimmen niet zou moeten werken), maar doordat je niet het complete plaatje hebt, is dat ook maar gewoon een aanname en kan het dus wel degelijk anders zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Tens schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:53:
[...]

om er dan tot je verbijstering achter te komen dat het apparaat geen magneetstriplezer meer heeft....
Nee hoor, veel terminals hebben die nog gewoon. Al lijkt ook het winkelpersoneel daar wel eens over verbaasd.

Mijn ING passen hebben gewoon nog een bruikbare magneetstrip die nog gewoon gekopieerd kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door frickY op 26-01-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:01

masauri

aka qwybyte

JelleKoen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:44:

De dinsdag daarop hebben we aangifte gedaan. Ze liet de agent de pasjes zien en gaf toe dat het wel heel stom was om ook vier pincodes in haar portemonnee te bewaren. “Maar dan nog is dit wel een heel vreemd verhaal”, zei de agent, “Dit heb ik nog nooit meegemaakt”.

Dat vinden de bankinstellingen ook. De diefstal wordt niet vergoed. ‘De fysieke pas is gebruikt en kan onmogelijk worden gekopieerd als er een chip in zit’, aldus ICS-cards. Men wilde niet ingaan op mijn suggestie om de in ons bezit zijnde kaart op echtheid te controleren. Van de ING en de Rabo krijgen we soortgelijke verhalen te horen en allemaal heel meelevend.

Op de beelden blijkt op de beide dagen een jongeman in zwarte kleren en met gezichtsverhullende capuchon de transacties uitgevoerd te hebben. Wij mogen zelf de beelden niet zien. Er worden ons veel scenario’s voorgehouden die allemaal voorstelbaar zijn, maar evenzeer ongeloofwaardig. De werkelijkheid is dat wij beiden thuis in bed lagen te slapen, toen de diefstal op een half uur rijden van onze woning werd gepleegd. Van insluipen kan geen sprake zijn geweest, want de sleutel zat aan de binnenkant in het slot.

Heeft iemand een idee hoe dit mogelijk kan zijn geweest?
Ik zou aan het volgende denken:
Er zijn toch meer camerabeelden dan van de transacties bij de autmaat zelf veronderstel ik?
Iemand moet toch met een fiets of auto of te voet er naar toe zijn gegaan?
Camera's in de directe omgeving?

Kan de politie ook niet de banken dwingen de kaarten van jullie op echtheid te laten controleren voor het onderzoek?

Is er evt bewijs dat jullie beiden thuis waren dat bruikbaar is?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
EDIT schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:53:
[...]

Uiteraard de pas door de gleuf halen. Ga maar eens bij de Broodzaak kijken. Het zijn nog behoorlijk nieuwe apparaten ook, ze zijn afgelopen jaar geïnstalleerd dacht ik.
Ken ze niet maar als ik zoek op google zie ik dat ze niet meer bestaan onder die naam en ik zie wat foto's met automaat zonder volledige gleuf?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e26AURN.jpg

@frickY
Waar zie je die dingen dan nog? Hier in Nederland heb ik ze al een eeuwigheid niet meer gezien. In het begin waren ze dicht geplakt of een kartonnetje er in maar nu zie ik ze gewoon niet meer.

[ Voor 17% gewijzigd door ninjazx9r98 op 26-01-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

Qwerty-273

Meukposter

Trouwens aan iedereen die aangeeft dat het technisch onmogelijk is.
Er zijn verschillende producten die een alles-in-één kaart aanbieden. De oude (gericht op de VS) deden alleen de magneetstrip (want ze liepen compleet achter) maar de laatste jaren krijg je daar dus ook gewoon kaarten die EMV en NFC doen naast de magneetstrip.
Bijvoorbeeld de Edge Card op https://edgemobilepayments.com/ al is die nog steeds in ontwikkeling.

Het is technisch niet onmogelijk, commercieel is het lastig omdat je dan al snel de kant op gaat als bron voor skimmers. Daar is dus (zeker binnen Europa) een hele grote berg met moeilijkheden die je krijgt als je deze optie aan gaat bieden. De meeste van de bedrijven die er aan werkten zijn dan ook overgestapt op contactloos betalen met NFC alleen (via the telefoon) en laten de EMV links liggen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:51:
Nee, er is met twee pasjes gepind bij de ING en met het Rabo-pasje bij het Rabo-filiaal iets verderop in Huizen
En de tas met pasjes lag in een kamer waar jullie niet in sliepen die nacht toch?

Dus het kan net zo goed dat de persoon bekend is bij jullie, in huis gekomen is toen jullie sliepen, de portomonnee heeft meengenomen, heeft gepind en vervolgens de portomonnee weer op z'n plek heeft gelegd...

Handig dat de pincodes er dan bijzaten. Dat gaat geen bank vergoeden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Al die verhalen over magneetstrips en het kopiëren daarvan zijn leuk en aardig, maar ik lees dat er contant geld is opgenomen bij pinautomaten en niet dat er betaald is bij betaalautomaten. In pinautomaten (die dingen die ze graag opblazen omdat er geld in zit) heb je niets aan alleen magneetstrips.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bovendien kan de bank je vertellen of de magneetstrip gebruikt is voor de geldopnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30
ninjazx9r98 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Ken ze niet maar als ik zoek op google zie ik dat ze niet meer bestaan onder die naam en ik zie wat foto's met automaat zonder volledige gleuf?
[Afbeelding]

@frickY
Waar zie je die dingen dan nog? Hier in Nederland heb ik ze al een eeuwigheid niet meer gezien. In het begin waren ze dicht geplakt of een kartonnetje er in maar nu zie ik ze gewoon niet meer.
Deze apparaten hebben gewoon een gleuf aan de zijkant, al is die niet groot.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 07:07
@ninjazx9r98 De automaat op jouw foto is een Yomani, deze hebben gewoon een gleuf aan de rechterkant. Zoek naar eens foto's op.

@JelleKoen Magneetstrips kunnen in Nederland gewoon gekopieerd worden. Dit gebeurt alleen niet veel meer, omdat alle Nederlandse banken standaard geoblocking aan hebben staan, standaard staat buiten Europa dus uit.
Dus zou je een pas in Nederland kopiëren en de eigenaar heeft Wereld aan staan, dan kan gewoon met de gekopieerde pas buiten Europa geld opgenomen worden, mits de automaat geen EMV chip vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_bass
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:42
Wokschotel schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:10:
Al die verhalen over magneetstrips en het kopiëren daarvan zijn leuk en aardig, maar ik lees dat er contant geld is opgenomen bij pinautomaten en niet dat er betaald is bij betaalautomaten. In pinautomaten (die dingen die ze graag opblazen omdat er geld in zit) heb je niets aan alleen magneetstrips.
Uit de link van @Techneut :
Omgekeerd hebben de betaalautomaten in Nederland nog steeds een magneetstriplezer omdat hier buitenlandse toeristen kunnen komen die nog niet beschikken over een bankpas met chip.”
Lijkt mij dat die nog steeds gebruikt kan worden dan bij afwezigheid van een chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Laatst online: 20:28
Jef61 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:57:
[...]

- Banken beweren dat je binnen Europa niet meer kunt worden opgelicht met geskimde passen.
- Freezerator beweert van wel en komt met een voorbeeld uit Brazilie aanzetten.

Ik reageerde dus op Freezerator dat dit geen goed voorbeeld is.
Ho, ik zeg alleen dat het verhaal van de bank niet perse hoeft te kloppen dat het technisch onmogelijk is. Er is een toename in het EVM skimmen/clonen, en natuurlijk zegt de bank dat het veilig is. Het kan gewoon ook zo zijn dat er een nieuwe techniek is die nog niet bekend is bij de bank. Het voorbeeld wat ik linkte is om even aan te halen dat het dus gebeurd, want de stelling toen was dat EVM sowieso veilig was. Dat bleek dus niet te zijn. Technisch zijn er wel vaker "onkraakbare/niet te hacken/100% veilig" dingen uiteindelijk toch lek geweest.

Mijn persoonlijke visie is eerder dat op een van de oppas adressen er iemand zo vrij is geweest om het geld te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racquemis
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 16:45
Tens schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:53:
[...]

om er dan tot je verbijstering achter te komen dat het apparaat geen magneetstriplezer meer heeft....
De nieuwere betaalautomaten (Yomani) hebben nog daadwerkelijk een magneetstriplezer aan de rechterzijde.
Het is goed verstopt. maar je kan daadwerkelijk je pas rechts invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tFean
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-01-2023
Jimster schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:18:
Dit gebeurt alleen niet veel meer, omdat alle Nederlandse banken standaard geoblocking aan hebben staan, standaard staat buiten Europa dus uit.
Geoblokking stond aan. Dus alleen in Europa te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:08
Qwerty-273 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:06:
Trouwens aan iedereen die aangeeft dat het technisch onmogelijk is.
Er zijn verschillende producten die een alles-in-één kaart aanbieden. De oude (gericht op de VS) deden alleen de magneetstrip (want ze liepen compleet achter) maar de laatste jaren krijg je daar dus ook gewoon kaarten die EMV en NFC doen naast de magneetstrip.
Ik zie je punt niet.

Dat type kaart is niet exotisch - je oerhollandse moderne pinpas of creditcard is exact hetzelfde: magstrip, chip en NFC - en zelfs 'card & signature'.

De truuk zit hem in acceptatie. Alle Nederlandse geldautomaten, terminals en banken weigeren in principe magneetstripbetalingen binnen Nederland. Daarnaast staan de meeste banken niet zomaar betalingen buiten Europa toe.

Dat verhaal over de Broodzaak is dan wel weer opmerkelijk, maar haalt de kracht van EMV afdwingen tov. skimming niet onderuit. Tenzij je een heel hongerige dief bent. Misschien dat ze een exotische payment provider gebruiken ivm. creditcards?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:41:
Het betreft 3 passen. De 4e pincode was van een pasje die niet in de portemonnee zat. Het briefje met de pincodes heeft ze jarenlang niet gebruikt. Ze wist eigenlijk niet dat het er nog in zat.

Na het lezen van alle reacties, kan ik vrijwel uitsluiten dat de actie thuis heeft plaatsgevonden. In het onmogelijke geval dat een pas met pincode gekopieerd zou kunnen worden, waren de pasjes van mij ook gekopieerd. In tegenstelling tot de portemonnee van mijn vrouw slingert die van mij op vele in het oog lopende plekken rond.

Tja, de kinderen.. Ze past inderdaad veel op de kleinkinderen. Onze beide kinderen weten dat ze bij ons terecht kunnen als ze geld nodig zouden hebben.
Het kan natuurlijk zijn dat een daar in huis aanwezig persoon heeft gezien dat ze haar pincodes in de portemonnee bewaarde.

Maar dan nog: De pasjes zijn nog steeds in ons bezit. Of dat zijn kopieën of er is met een kopie gepind. Heel vervelend dat men dit niet wil checken. Dank voor de Duitsland-Brazilië link.
https://www.kaspersky.nl/blog/chip-n-pin-cloning/23842/
Misschien dat men nu wel zou willen checken.
Toch nog terugkomende hierop, want het kwartje valt net niet helemaal ben ik bang.

Je probeert uit te sluiten dat er iemand thuis is geweest om die kopieën te maken, want dan hadden die van jou ook gepakt moeten zijn;
Daar de pasjes er nog steeds zijn, zijn er volgens jou wel kopieën gemaakt;
Dat er specifiek kopieën gemaakt zijn van alle pasjes is uiterst ongebruikelijk, dat is dan geen willekeurige ATM machine, en de vraag is dan of het simpelweg stelen van die pasjes niet makkelijker geweest zou zijn;
Het stelen van pasjes om vervolgens tot 4 maal toe in te moeten breken in jullie huis om die pasjes te halen/brengen, is eveens bizar en risicovol;
Als er kopieën zijn, waarom wordt er dan toch 's nachts iets mee gedaan als jullie liggen te slapen en geen zicht hebben op de pasjes;

Je probeert heel voor de handliggende, doch pijnlijke, scenario's uit te sluiten met drogredenen. Ik zou het scenario kopieën even uitsluiten totdat je 100% zeker bent dat de originele pasjes niet gebruikt zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010

SomerenV

It's something!

Freezerator schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:19:
[...]
Mijn persoonlijke visie is eerder dat op een van de oppas adressen er iemand zo vrij is geweest om het geld te lenen.
Zoals ik het lees passen ze vaak op in hun eigen huis. Maar goed, stel je portemonnee bevindt zich in de keuken ofzo, en iemand van de (klein)kinderen die geld nodig heeft weet dat. Koud kunstje om dan even snel wat geld eruit te halen. Als je dan ziet dat er pincodes in die portemonnee is het net zo eenvoudig 'even' wat extra geld te pinnen. Spul pakken, even op en neer rijden, en spul terugleggen. TS en z'n vrouw liggen te slapen dus die merken toch niks.

Skimmen is zo goed als uitgesloten. Buiten dat het niet veel meer voorkomt in Nederland is het vrijwel onmogelijk en ondenkbaar dat er 3 afzonderlijke kaarten geskimd zijn. Dan heb je nog het punt dat Geoblocking aan stond dus dan werkt de magneetstrip niet bij betaalautomaten en een chip kopiëren is eveneens zo goed als onmogelijk.

TS zegt dat er mogelijk is ingebroken en dat de pasjes gekopieerd zijn, maar pasjes kun je niet zomaar kopiëren omdat je hier in Nederland (qua geldopname) niks hebt aan de magneetstrip. Dat kun je dus uitsluiten.

@JelleKoen Het moet dus haast (lees: vrijwel zeker) wel iemand zijn die in het huis kan of op dat moment in het huis was. Iemand die makkelijk de originele pasjes mee kon nemen en ook weer makkelijk terug kon leggen. Hoe pijnlijk dat scenario ook is, het is by far de meest voor de hand liggende. Mensen kunnen gekke dingen doen als ze in (geld)nood zitten en hulp vragen is bijzonder beschamend.

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 26-01-2020 13:30 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:35:
[...]

Ik kan met 1 knop op internetbankieren mijn Europapinpas omzetten naar een Wereldpinpas. Kan ik overal in het buitenland pinnen.

https://www.nu.nl/geldzak...00-euro-afgeschreven.html

[...]

1 Knopje: Betaalpas: dekking buitenland wijzigen

[Afbeelding]

Hoe kan die strip van niet aanwezig zijn, naar wel aanwezig zijn via een knopje op internet bankieren?
RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 01:02:
Dat we die strip in europa niet meer gebruiken, zeg ik ook niet. Ik zeg enkel dat als er een magneetstrip op zit, daar informatie op staat, en uitgelezen kan worden.

Zelfde als contactloos betalen, is ook een vinkje zetten op internet bankieren.. Dus contact maken met een bankpas kan altijd. Het contact met de bank geeft ja of nee terug.
Ik had het over de betaalautomaten. Daar is de magneetstrip niet meer in gebruik (in Nederland in elk geval).

Er zit inderdaad nog wel een magneetstrip op de pas en die kun je wel kopiëren, maar daar kun je in Nederland simpelweg niks mee beginnen omdat geen automaat dat meer ondersteunt.

[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 26-01-2020 13:31 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
FlowSnake schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:34:
Waarom wil de politie de beelden niet laten zien?
Omdat ze dat niet mogen uiteraard. Als iemand anders op wat voor manier dan ook geld afhaalt met die betaalpassen is er sprake van een misdrijf. Die beelden zijn waarschijnlijk zowat het enige bewijsmateriaal, dus als ze daar onvoorzichtig mee omspringen kan dat niet meer gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
@Jimster @SgtElPotato
I stand corrected.
Zie die dingen zo vaak en het was me totaal niet opgevallen dat er kennelijk nog zo'n gleuf in zit. Ding is bijna onzichtbaar en kennelijk niet gezien omdat je er vandaag de dag niet meer naar op zoek bent. Volgende keer toch eens naar kijken hoe onzichtbaar dat ding is nu ik het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 11:02
Wij leven in een echte digitale tijdperk dus ook dat iedereen wordt inmiddels gedwongen om een app te gebruiken voor bankzaken.

Geloof dat alle apps ook actieve melding opties heeft betreft al het verkeer op een rekening. Veel mensen gebruiken deze optie dan weer niet maar indien wel zit men er bij verdachte transacties toch echt direct op denk ik dan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:17:
Skimmen kan toch niet meer in NL? Magneetstrip wordt nergens meer gebruikt en de chip is niet te kopiëren.
“niet te kopiëren” is een groot woord.

Maar een chip werkt altijd met challenge/response authorisatie van een transactie en geeft zichzelf niet compleet bloot zoals een magneetstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

beezjeh schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:35:
Wij leven in een echte digitale tijdperk dus ook dat iedereen wordt inmiddels gedwongen om een app te gebruiken voor bankzaken.

Geloof dat alle apps ook actieve melding opties heeft betreft al het verkeer op een rekening. Veel mensen gebruiken deze optie dan weer niet maar indien wel zit men er bij verdachte transacties toch echt direct op denk ik dan.....
Er is geld opgenomen bij een betaalautomaat met de pinpas van het slachtoffer. Dat is niet digitaal en niet verdacht (in principe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tFean
FlowSnake schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:25:
[...]
Je probeert heel voor de handliggende, doch pijnlijke, scenario's uit te sluiten met drogredenen. Ik zou het scenario kopieën even uitsluiten totdat je 100% zeker bent dat de originele pasjes niet gebruikt zijn.
Help me even met voor de hand liggende scenario's:
1. Mijn vrouw gaat 's-nachts uit bed, geeft de pasjes aan een handlanger (een in het zwart geklede jongeman is op de beelden te zien). Deze pint en gooit de pasjes een uurtje later door onze brievenbus. Dit gebeurt na ontdekking van de diefstal toch de volgende nacht weer.
2. ..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:37:
[...]

1. Mijn vrouw gaat 's-nachts uit bed, geeft de pasjes aan een handlanger (een in het zwart geklede jongeman is op de beelden te zien). Deze pint en gooit de pasjes een uurtje later door onze brievenbus. Dit gebeurt na ontdekking van de diefstal toch de volgende nacht weer.
2. ..
2: Iemand met toegang tot het huis heeft de pasjes gepakt, geld gepind en pasjes teruggedaan. Daar heb je je voor de hand liggende situatie.

Je kunt er wel om heen blijven draaien en met idiote scenario's komen, maar het merendeel hier wijst naar één scenario en jij reageert daar nauwelijks op.

@beezjeh Je kunt moeilijk een berichtje lezen als je slaapt :+ Daarnaast krijgt volgens mij niemand een berichtje als er geld gepind wordt, of het moet om extreem rare situaties gaan, maar dan blokkeert de bank gewoon direct heel de boel.

[ Voor 24% gewijzigd door SomerenV op 26-01-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
SomerenV schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:36:
[...]

Er is geld opgenomen bij een betaalautomaat met de pinpas van het slachtoffer. Dat is niet digitaal en niet verdacht (in principe).
1e pin transactie en er komt een melding binnen bij de rekeninghouder. Zodra degene bericht leest zal er vast wel een belletje rinkelen doelde ik meer op.

Edit: @SomerenV TS noemt transacties over meerdere dagen dus indien men een onverklaarbare transactie ziet tijdens een 1e ontbijt dan kon je erger voorkomen :)

[ Voor 16% gewijzigd door beezjeh op 26-01-2020 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tFean
Van buitenaf binnenkomen terwijl aan de binnenkant een sleutel in het slot zit, is niet mogelijk. Heb ik zelf vorig jaar ervaren. De buurman heeft ons geholpen door een raampje in te slaan op een achterslaapkamertje.
Dus ondanks het hebben van een sleutel is dit scenario uit te sluiten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Heb je nou kinderen ofnie jong?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beezjeh
Haha dit vraag ik mij ook af eerlijk gezegd inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

[...]

2. ..
Weet je zeker dat er op 2 dagen geld is opgenomen?
Soms komt een afschrijving pas de volgende dag in het overzicht. In de omschrijving staat dan wel het juiste moment van opname.

Is zij die vrijdag nog ergens anders geweest. Uit eten? cafe? werk? etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tFean
beezjeh schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:42:
[...]

Edit: @SomerenV TS noemt transacties over meerdere dagen dus indien men een onverklaarbare transactie ziet tijdens een 1e ontbijt dan kon je erger voorkomen :)
Ik had geen zicht op de opnames van de Bijenkorf-kaart. Als de recherche mij de zaterdags niet gebeld had, had de diefstal door kunnen gaan. Zoals aangegeven ontdekte ik de geldopname 's-ochtends na 9 uur. En nogmaals: mijn vrouw liet mij meteen de pasjes zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 21:08
Even wat ik aan feitelijkheden vanuit de ts en vervolg antwoorden heb opgemaakt:
Er zijn in 2 nachten (donderdag, vrijdag) drie pasjes gebruikt voor geld opnames.
Donderdag Rabo en ing
Vrijdag Bijenkorf 2 keer
Pasjes zijn nog in bezit en pincodes zitten in de portemonnee van vrouwlief.
Eerste moment van waarschuwing is vrijdagochtend (Rabo en ing).
Tweede moment is melding op zaterdag door ics
Geen braaksporen (aanname maar anders had ts denk ik wel melding gemaakt)

Nu een heleboel vragen (meeste al gesteld in dit forum):
Was er op dat moment dus geen inzicht in Bijenkorf en niet gecontroleerd qua afrekening?
Was de bijenkorfkaart aanwezig (zelf gechecked op die vrijdag)? Of pas later gecontroleerd (na melding van ics), dus zaterdag?
Waar is geld opgenomen met de Bijenkorf kaart die zaterdag?
Wanneer hebben jullie de passen zelf voor het laatst gebruikt?
Waar hebben jullie de passen gebruikt (allemaal een keertje op dezelfde plek?)?
Zijn er vrijdag of zaterdag nog mensen binnen geweest bij jullie voordat de melding kwam/jullie er zelf achter kwamen?
Wie hebben er een sleutel?
Kan de sleutel bij een ander zijn gestolen/gekopieerd?
Waar wonen deze mensen?
Test zelf met sleutel in de binnenzijde van de deur of je hem met de andere zijde open kunt krijgen (en anders; is er nog een achterdeur?)?

Edit:
Lol lang gedaan over dit typen en veel is al behandeld, maar misschien handig voor ts om dit per punt te behandelen in een nieuwe reactie, dan kunnen we vanaf daar weer verder.

[ Voor 7% gewijzigd door A4-tje op 26-01-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
BFmango schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:17:
[...]
Iedereen maakt zijn eigen financiele keuzes En iedereen heeft een ander budget.

1000 euro stelt niks voor. Even 70 liter tanken (niet iedereen rijdt een klein driecilindertje), een duur diner met zakenrelaties afrekenen, een citytrip boeken, auto huren, een horloge of laptop kopen. Even naar de bouwmarkt of een dagje shoppen. Sportschoolabonnement of golfclubcontributie afrekenen voor een heel jaar. Mensen met een dure hobby. Noem maar op.

Dat jij bijna nooit 1k afrekent binnen een dag tijd of in een transactie wil nog niet zeggen dat de rest van Nederland dat ook niet doet.

En sommige mensen hebben echt geen zin om dan te hannesen met overboeken van de ene naar de andere rekening, te klooien met een app of wat dan ook.
Bij de ING (en waarschijnlijk ook andere banken) kun je een aparte limiet instellen voor geld opnemen (dus flappen uit de flappenautomaat halen), pinnen, internetbankieren en betalen via de app. We leven in 2020, als ik in mijn omgeving kijk, zijn er weinig mensen die nog contant betalen. Ik denk dat de daglimiet voor de flappenautomaat dus flink omlaag kan. Hoe groot is de kans trouwens dat je meerdere dure dingen op één dag doet.

Uiteindelijk is het de vraag hoeveel risico je wilt lopen. Ik ben een thuiswonende student. Daarom heb ik over het algemeen voldoende aan 50 euro. Tenzij je echt riant verdient, is het genoemde bedrag minstens een maandsalaris. Toch best vervelend als je een maandsalaris of waarschijnlijk zelfs meer mist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:45:
Van buitenaf binnenkomen terwijl aan de binnenkant een sleutel in het slot zit, is niet mogelijk. Heb ik zelf vorig jaar ervaren. De buurman heeft ons geholpen door een raampje in te slaan op een achterslaapkamertje.
Hoeveel deuren hebben jullie en zit op iedere deur een sleutel aan de binnenkant?
Was er naast jullie nog iemand in huis?

Ondanks dat je niet het huis in kan met sleutel is het nog steeds het meest voor de hand liggend dat iemand makkelijk toegang had tot de pasjes. Je kunt pasjes simpelweg niet kopiëren en er volgens bij een Nederlandse bank geld mee opnemen. Dat is onmogelijk. De enige manier om geld op te nemen met een Nederlandse pas is door de pas fysiek bij je te hebben. Een andere optie is er niet. Geldopname is 's nachts gebeurd. Jullie waren thuis op dat moment, dus de pasjes ook. Iemand moet dus toegang gehad hebben tot die pasjes op dat moment. Aangezien het blijkbaar twee nachten achter elkaar is gebeurt versterkt dat verhaal alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
@JelleKoen Ik hoop dat je zelf skimmen al hebt uitgesloten. Waarom zou een skimmer jouw vrouw uitkiezen als slachtoffer? Hoe komt de skimmer aan de pincodes van alle passen (de skimmer weet niet van tevoren dat ze op een briefje staan). In welk scenario kan een skimmer 3 pasjes kopiëren?
Een skimmer kiest natuurlijk de gemakkelijkste weg. Die plaats een skimapparaat op een automaat in het buitenland en kopieert meerdere passen en neemt op de Bahama's geld op. Dan gaat het niet om 5000 euro maar tienduizenden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tFean
beezjeh schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:47:
[...]

Haha dit vraag ik mij ook af eerlijk gezegd inmiddels.
Ja, ik heb dat ergens ook geschreven. Twee getrouwde volwassen kinderen en vier kleinkinderen (tussen 2 en 10 jaar).
Er wordt opgepast in de woningen van de kinderen.

Graag wel even aardig blijven communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:51:
[...]

Ik had geen zicht op de opnames van de Bijenkorf-kaart. Als de recherche mij de zaterdags niet gebeld had, had de diefstal door kunnen gaan. Zoals aangegeven ontdekte ik de geldopname 's-ochtends na 9 uur. En nogmaals: mijn vrouw liet mij meteen de pasjes zien.
Bij creditkaarten van ICS is er een optie dat er een sms binnen komt bij een transactie.
Dit zijn allemaal opties wat iemand kan instellen vooraf.

Heb je nu weinig aan maar toch maar alles veilig instellen vanaf nu.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:16

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

2. ..
Je kan het wel een beetje gaan ridiculiseren maar probeer het eens vanuit een ander perspectief te bekijken, hoe moeilijk het ook is:
- De kans dat er 3 pasjes van je vrouw geskimd zijn is vrijwel nihil, tenzij ze alledrie heeft gebruikt op hetzelfde getroffen apparaat
- Het gebeurt wanneer jullie slapen
- Pasjes en pincodes worden samen bewaard ( :X ) in de portemonnee

Logische conclusie is dus dat de dader iemand moet zijn die fysiek toegang kan hebben (gehad) tot de portemonnee en heeft gedacht dat het niet zou opvallen als alles na de daad weer op (zo goed als) dezelfde plek ligt. Dit soort gedachten doen mij dan weer denken aan iemand met een verslaving (gokken, drugs).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:45:
Dat jij het niet kan betekent niet dat het onmogelijk is. Vrijwel elke deur is te openen met twee dunne stukjes metaal. Jij kan dat misschien niet, maar een ander wel. Waar jij op doelt is waarschijnlijk dat je de deur niet van buiten kan openen met een sleutel terwijl die binnen ook (gedraaid) in de deur zit. Dat merk je doordat je de sleutel er aan de buitenkant niet volledig in kan doen omdat die aan de binnenkant in de weg zit. De sleutels raken elkaar dus, dus het slot is "open", je kan er (moeilijk) doorheen kijken. Je kan bij een dergelijk slot waarschijnlijk wel een soort dunne tang naar binnen duwen waarmee je de binnenste sleutel vastpakt en omdraait. De sleutel maakt picking ook niet onmogelijk trouwens. Beter is een grendel oid die alleen van binnenuit te bedienen is.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 26-01-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
[...]

Rechter zijkant
Afbeeldingslocatie: https://docplayer.nl/docs-images/88/116714246/images/7-1.jpg

Ander veel voorkomende toonbank terminal van VeriFone heeft hem ook nog.

//edit @RGAT fixed ;)

[ Voor 35% gewijzigd door frickY op 26-01-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:57:
[...]

Ja, ik heb dat ergens ook geschreven. Twee getrouwde volwassen kinderen en vier kleinkinderen (tussen 2 en 10 jaar).
Er wordt opgepast in de woningen van de kinderen.

Graag wel even aardig blijven communiceren.
Dan kun je kleinkinderen in ieder geval uitsluiten.

Ik neem aan dat je kinderen toegang hebben tot het huis. Zijn die in de paar dagen voorafgaand aan het voorval nog langsgeweest of heeft je vrouw in de nacht van het voorval op moeten passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je er verkeerd voor staat wel ja, anders zit de gleuf rechts ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SomerenV schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:00:
[...]

Dan kun je kleinkinderen in ieder geval uitsluiten.

Ik neem aan dat je kinderen toegang hebben tot het huis. Zijn die in de paar dagen voorafgaand aan het voorval nog langsgeweest of heeft je vrouw in de nacht van het voorval op moeten passen?
TS heeft al laten weten dat z'n kinderen bij hem terecht kunnen als ze geld nodig hebben dus die kun je ook uitsluiten.

Only fools are enslaved by time and space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 20:02

liberque

Vrijzinnig!

Natuurlijk wil ik niet stoken in een goed huwelijk, maar als jullie Android mobieltjes hebben kijk dan eens op Google Activity of vrouwlief de bewuste nachten actief is geweest op haar mobiele telefoon en dan heb ik het niet over de locatie, maar of er een whatsapp is gebruikt of een sms dienst oid. Kijk ook even in haar geschiedenis. (Dit geldt overigens ook omgekeerd voor vrouwlief dat ze jou even controleert). Wellicht heb je met een gevalletje chantage te maken..

Normaliter zou je daar natuurlijk niet aan denken, maar het lijkt echt op een inside job en dan kan je beter elkaar uitsluiten zodat je daar geen twijfel meer over hebt.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

LoneRanger schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:04:
[...]

TS heeft al laten weten dat z'n kinderen bij hem terecht kunnen als ze geld nodig hebben dus die kun je ook uitsluiten.
Geld vragen, zelfs aan je ouders, is voor veel mensen extreem moeilijk en beschamend (weet ik uit ervaring). Dan kies je vaak eerder voor opties die uiteindelijk veel meer impact hebben, maar waar je op zo'n moment niet bij nadenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

LoneRanger schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:04:
[...]

Sluit schaamte over de situatie zeker niet uit. Als je echt stomme en hoge schulden hebt voel je je daar vaak al rot genoeg over om geen zin te hebben in een mogelijk voor jou negatieve reactie (emotioneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tFean
SomerenV schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:00:
[...]
Zijn die in de paar dagen voorafgaand aan het voorval nog langsgeweest of heeft je vrouw in de nacht van het voorval op moeten passen?
Twee keer nee. Bovendien hebben de kinderen geen financiële problemen en bij mijn weten is verslaving niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:51:
[...]

Maar wat zie je zelf dan als je inlogt op de site van de Bijenkorf?
https://www.icscards.nl/bijenkorf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Comgenie
  • Laatst online: 12-09 13:09

Comgenie

Soms heb je dat

Zijn er toevallig mensen in jouw straat met een camera die op de weg gericht staat? Misschien dat de camera beelden rond die tijd van hulp kunnen zijn.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:07:
[...]

Twee keer nee. Bovendien hebben de kinderen geen financiële problemen en bij mijn weten is verslaving niet aan de orde.
Dat zeggen ze of dat weet je? De meeste mensen kunnen dat soort dingen enorm goed verborgen houden, zelfs voor naasten.

Ik, en ook de anderen hier, weten niet hoe jouw huis eruit ziet. Als ik kijk naar het huis van mijn ouders dan is het een koud kunstje binnen te komen, zelfs zonder sleutel als het moet. Kwestie van een keer een raam dat nauwelijks gebruikt wordt open zetten en je kunt naar binnen. Hier heb je ook deuren waar je niet in kunt met sleutel als er binnen een sleutel op steekt, maar ook één deur waar nooit een sleutel op steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Het lijkt me overduidelijk dat iemand toegang heeft gehad tot de portemonnee en hier geen blijk van heeft willen geven.

Een reguliere dief gaat geen pasjes klonen en pincodes overschrijven. Die neemt gewoon alles mee. Als dat in de sportschool was, was je rekening leeg voor je je pasjes kon blokkeren.

Meest aannemelijk vind ik iemand die toegang had tot de portemonnee. Mogelijk wat kleingeld wilde pikken en toen de pincodes zag. Heeft de pasjes meegenomen en erna terug gestopt.
Ga eens na wie die mogelijkheid had.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tFean
Ik stop nu met de discussie.
Het was mijn hoop om een nieuw inzicht te krijgen of dat iemand soortgelijke ervaringen kende en de weg zou weten om het geld terug te krijgen.

Jullie zullen begrijpen dat ik niet verder wil onderzoeken of mijn kinderen een aandeel in de diefstal hebben gehad. Dan liever het geld kwijt. Wat toch al zo is.
Ik kan nog bij alle drie instellingen een klacht indienen en tenslotte nog naar Kifid. Maar weinig hoop dat we het geld terug zullen krijgen.

Dank allemaal voor het meelezen, reageren en meeleven.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:53
JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:16:

Jullie zullen begrijpen dat ik niet verder wil onderzoeken of mijn kinderen een aandeel in de diefstal hebben gehad. Dan liever het geld kwijt. Wat toch al zo is.
Sorry, maar nee. Dat begrijp ik niet. Kennelijk wil je gewoon héél erg graag horen dat het iets totaal onwaarschijnlijks is en hou je liever de oogkleppen op voor het meest waarschijnlijke scenario.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• frickY
Doordat de pincodes bij de pasjes werden bewaard heb je geen enkele kans op vergoeding van het geld. Dat staat uitdrukkelijk in de voorwaarden.

De codes mag je überhaupt niet opschrijven, laat staan ze samen met de pasjes bewaren. Als het dan toch moet, verhul ze dan als telefoonnummer of postcode.

Maar ik zou je toch met klem adviseren uit te zoeken wie dit gedaan heeft. Welke consequenties je daar aan verbind moet je zelf weten, maar je moet toch weten wat er speelt in je directe omgeving.

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 26-01-2020 14:21 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Juist als er bijvoorbeeld geldproblemen zijn bij je kinderen wil je er dan toch nú achter komen?
Stoppen met onderzoek is een beetje je kop in het zand steken op dit moment. Vind ik.

Ik krijg lichtelijk het gevoel dat je in de buurt komt van iets (persoonlijks) wat niet deugt en dit zelf ook weet en daarom liever stopt.

[ Voor 27% gewijzigd door Phyrozi op 26-01-2020 14:25 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jimster
Ik kan nog bij alle drie instellingen een klacht indienen en tenslotte nog naar Kifid. Maar weinig hoop dat we het geld terug zullen krijgen.
Waar wil je een klacht over indienen? Over je vrouw die de pincodes bij de passen bewaarde?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:11
Het was mijn hoop om een nieuw inzicht te krijgen of dat iemand soortgelijke ervaringen kende en de weg zou weten om het geld terug te krijgen.
Die inzichten heb je ook gekregen: De dader is een bekende of is bekend met de situatie in jullie huis. De weg om het geld terug te krijgen is om te achterhalen wie het is.

Je weigert alleen dit inzicht te accepteren.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

Qwerty-273

Meukposter

...
Sterkte met de financiële kant. Dit is helaas wel een erg dure les mbt het 'bewaren' van pincodes.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Wokschotel schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:10:
Zou nog eenvoudig te testen zijn ook: plak de chipcontactpunten af met plakband en probeer te pinnen bij de pinautomaten die zijn gebruikt.

Uiteindelijk gaat het niet alleen om de veiligheid van de pas, maar om de veiligheid van het systeem. In dat kader is het normaal om te vragen hoe de transactie exact heeft plaatsgevonden: welke pas, met chip/strip, waar de pin is geverifieerd, of er transactiedata is ondertekent door de private sleutel in de chip, etc. De bankmedewerker die topicstarter aan de lijn heeft gehad heeft die info niet, maar weet alleen de algemene werking. Er zal uit zichzelf echt geen heel forensisch onderzoek gedaan zijn. Zeker niet als er andere meer voor de hand liggende verklaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Net het hele topic gelezen.. Skimming lijkt me niet aan de orde, zeker niet met 3 passen.

Dit moet een inside job zijn.

Er worden enkele goeie tips gegeven;

Zijn er buren met camera's?
Check de telefoonactiviteit van naasten

Zelf zou ik daar nog aan toe willen voegen;
Mis je reservesleutels?
Houdt je auto (of die van naasten) geen reishistorie bij? Die van mij doet dat wel namelijk en dat is echt geen high-end model

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tFean
Phyrozi schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:21:
Juist als er bijvoorbeeld geldproblemen zijn bij je kinderen wil je er dan toch nú achter komen?

Ik krijg lichtelijk het gevoel dat je in de buurt komt van iets (persoonlijks) wat niet deugt en dit zelf ook weet en daarom liever stopt.
Beide opmerkingen zijn waar, maar
Het 1e weet ik zeker dat het niet het geval is. We kennen de financiële omstandigheden van onze beide kinderen.
Het 2e wil ik dus niet weten. Daarvoor zijn mijn naasten mij te lief.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:11
JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:33:
[...]

"Eerst de waarheid, dan verzoening"

edit: Quote is "Eerst de waarheid dan de vrede" :z

[ Voor 10% gewijzigd door MrAngry op 26-01-2020 14:40 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:32
[...]

[Afbeelding]
Broodzaak bestaat zeker nog wel, maar is overgenomen door HMS Host. Die heeft dus ook nieuwe betaalautomaten geplaatst, met magneetstriplezer en een waardeloze chiplezer. Jouw foto is van de oude betaalautomaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyrozi
[...]

Beide opmerkingen zijn waar, maar
Het 1e weet ik zeker dat het niet het geval is. We kennen de financiële omstandigheden van onze beide kinderen.
Ik snap dat dat zo is en dat je naasten al het geld mogen hebben, maar het dieperliggende probleem is dat iemand dit wellicht als noodkreet of als laatste redmiddel doet.
In dat geval - zo lijkt mij - wil je dus weten wat er aan de hand is zodat je je naasten - die je zo lief zijn - kunt ondersteunen. Iets wat nu niet gebeurt en wat er nu gebeurt (en jij laat het gebeuren) is mogelijk alleen symptoombestrijding.

[ Voor 4% gewijzigd door Phyrozi op 26-01-2020 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat spijtig genoeg niet zal lukken. Je hebt zelf verklaard, ook tegenover politie als ik het goed lees, dat de PIN codes bij de kaarten staken. Dat kan door kaartaanbieders als nataligheid worden beschouwd waardoor de ontstane schade sowieso niet gedekt is door hun verzekering. De enige bij wie je het geld kunt terugclaimen is diegene die het gestolen heeft in dit geval.
[...]
Ik denk dat vele mensen zo zouden reageren als het hen zou overkomen. Objectief gezien misschien niet de juiste keuze, maar zeker wel een menselijke. Al hoop ik wel dat je over deze diefstal met je kinderen praat, zonder hen te beschuldigen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:20
Je wil niet weten of je kinderen er iets mee te maken hebben, right. Persoonlijk geloof ik weinig van het verhaal, te krankzinnig voor woorden. Je zou misschien denken dat mensen dit niet kunnen verzinnen, maar dat is zeker niet het geval. Er is hier ook een groot topic geweest over een pakketje van de Wehkamp dat zou zijn vermist en waarbij de webshop helemaal niks wilde doen, echter bleek later dat alles compleet verzonnen was. Dus zelfs op Tweakers moet je soms dingen met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Jullie zullen begrijpen dat ik niet verder wil onderzoeken of mijn kinderen een aandeel in de diefstal hebben gehad. Dan liever het geld kwijt. Wat toch al zo is..
Blijkbaar steek je liever de kop in het zand zodat alles “”gewoon zoals altijd blijft” dan een potentieel groter probleem te ontdekken en zelfs misschien die persoon te kunnen helpen (indien eigen kinderen bijv..)

Ik snap dat echt niet.

Enige scenario is zo’n beetje familielid, kennis of zelfs een minnaar, chantage...

Een “Inside” job dus... (waarom zou je erna pasjes terug leggen en risico nemen dan alsnog gepakt te worden?)

Iemand zal wel hebben gedacht “dan lijkt het net alsof ik ben geskimmed“ Terwijl dat eigenlijk vrijwel onmogelijk is met meerdere pasjes tegelijk én een chiplezer..

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:11
Het fijt dat de pasjes in de buurt zijn gebruikt duidt ook op gebruik van de pasjes zelf. Geen kopieën. Iemand die een manier heeft om pasjes te kopiëren zal dit waarschijnlijk groter aanpakken en direct van meer mensen kopiëren.

Daarmee brengt het de diefstal helaas wel heel erg dicht bij. Of er een bekende of onbekende in de nacht in huis de pasjes heeft meegenomen in beide gevallen zeer verontrustend. Sterkte daarmee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
@JelleKoen
"De dag daarop werd ik gebeld door de recherche van ICS-cards. Ook met de Bijenkorf-creditkaart was vrijdagnacht € 1000 opgenomen. Maar sterker nog: in de nacht daarop omstreeks hetzelfde tijdstip nog eens € 750 en driemaal € 50."
Weet je zeker dat de transacties over 2 dagen zijn verspreid? Het kan zijn dat overige €900 euro later is verwerkt. Want als er geld opgenomen is met bijenkorf pas, terwijl deze in jullie bezit is? Dan moet de dader een kopie/2de pas hebben gehad? Heb je ooit een 2de pas ontvangen?

Wat voor type woonhuis betreft het? Kan iemand een raampje opzetten en vervolgens binnenklimmen?
Heb je de weken ervoor vrienden/kennissen/familie over de vloer gehad?

Als iemand het huis "gemakkelijk" kan binnendringen en kennis heeft van de situatie, dan is het niet onmogelijk om geld te pinnen en vervolgens via hetzelfde raampje het tasje terug te leggen. Raampje te dicht doen en vervolgens via de voordeur het huis te verlaten.

Als de transactie met de bijenkorf pas heeft plaatsgevonden terwijl deze in jullie bezit is geweest, dus moment geld opname (niet moment van verwerking van de transactie) heeft daadwerkelijk 1 dag later plaatsgevonden. Dan is de dader een persoon die mogelijke een tweede pas heeft of de mogelijkheid heeft om een tweede pas aan te vragen.

Hoe vervelend het ook is, de kans is zeer aannemelijk dat iemand die dicht bij jou of bij je kinderen staat die heeft gedaan. Het lijstje met daders wordt significant kleiner als er daadwerkelijk met geld is opgenomen met de bijenkorf pas terwijl deze in jullie bezit is geweest. Dan moet je bij bijenkorf nagaan, op welke moment een tweede pas is aangevraagd? Volgens mij zou dit zichtbaar moeten zijn als je inlogt op de website van bijenkorf.

Ik snap dat deze situatie heel erg confronterend is en dat je liever niet hebt dat een kennis, vriend of familielid dit heeft gedaan. Maar dat lijkt me in deze situatie helaas hoogst onwaarschijnlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door BlacKstaR- op 26-01-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:07:
[...]

Tja.. ik laat het je hopen. Maar alles wijst op bekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jrz schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:52:
[...]

Dit is voor mij nieuw. De precieze werking kunnen de banken wel ff in de instellingen zetten.
Dat is altijd zo geweest sinds de magneetstrip is geintroduceerd.

Die stond altijd op aan bij de bank, dat was dan ook de enige informatiedrager om te pinnen. De enige optie die je had om betalingen te stoppen, werd bij de bank de uitgifte van betalingen gestopt door de bank te bellen, om de pas te blokkeren. (uitgifte via de magneetstrip geeft de bank geen accoord meer)

Nu met die EMV-chip, staat die optie: Uitgifte van geld bij het uitlezen van de magneetstrip standaard uit. Dat kan je zien bij je instellingen. Alleen noemt de bank het: Wereldpas aan (wel uitgifte via uitlezen magneetstrip), of Wereldpas uit (niet toestaan als de magneetstrip wordt uitgelezen)

Die optie heb je ook voor contactloos betalen. Dat is een instelling, Uitlezen van RFID, uitgifte van geld.

Als je nu uitgifte van de EMV-chip wil uitschakelen, moet je je pas blokkeren.

Als er straks weer een nieuwe standaard komt, krijg je vanzelf weer de optie om uitlezen van de chip wel of niet toe te staan.

Op alle 4 verschillende informatiedrager op de kaart staat de informatie die nodig is. Pas bij het contact met de bank geeft een automaat wel of geen geld.

Maar als het goed is, kan je snachts niet meer pinnen vanwege de plofkraken. Die staan tussen 23:00 en 07:00 uit. Maar misschien bij enkele geldautomaten doen ze dat bewust niet?
ninjazx9r98 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Wat bedoel je met "de magneetstrip gebruiken"? De pas volledig door zo'n gleuf heen halen of de pas in de automaat steken? Automaten om de pas volledig doorheen te halen heb ik volgens mij al geruime tijd helemaal nergens meer gezien. Weet je zeker dat je niet een en ander door elkaar haalt?
Dat noemt men dus een geldautomaat, die blazen ze nog wel eens op. Die kaart wordt ingeslikt, en weer uitgespuugd. Die stop je niet 2cm in een apparaatje zoals in een winkel. Als je je pas verkeerd om die automaat in stopt, komt ie er gelijk weer uit.

Ik ga het straks gewoon even testen. Plakbandje op de chip, en cash pinnen. Als ik m'n pincode moet invoeren, is de magneetstrip gelezen, want er is geen fysiek contact met de chip kan niet. Als de automaat hem uitspuugd, zonder een pincode te vragen, heeft de automaat geen magneetstrip lezer.

Ik zal geen tientje krijgen, immers staat de optie voor de magneetstrip uitgifte op uit. Dan zet ik de magneetstrip op aan, ergo: Vinkje zetten bij wereldpas. Dat zal 1 werkdag duren gok ik zo, en dan kijk ik morgen weer. Grote kans dat ik dan toch dat tientje krijg.

Ik heb een ING betaalpas, en een ING geldautomaat in de Appie.

[ Voor 29% gewijzigd door RaZ op 26-01-2020 15:27 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Laatst online: 28-07 09:44
Als je je naasten lief hebt zoals je beweerd zou ik het juist niet laten zitten maar uitzoeken.

Er is nog een optie: TS probeert de boel te flessen.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:11
Mandrake466 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:13:

Er is nog een optie: TS probeert de boel te flessen.
Niet waarschijnlijk als je hier een post aan maakt. Dan zijn er andere fora met veel meer praktische tips voor oplichting...

[ Voor 14% gewijzigd door peter13579 op 26-01-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:35
Rukapul schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:29:
[...]
Zou nog eenvoudig te testen zijn ook: plak de chipcontactpunten af met plakband en probeer te pinnen bij de pinautomaten die zijn gebruikt.
Dit is eigenlijk nog de meest interessante vraag in dit topic. Op basis van reacties en links hier zijn er volgens mij de volgende feiten over geldautomaten.
- normalitair kijkt de automaat of er een chip aanwezig is en zo ja dan werkt hij daarmee
- buitenlanders met enkel een magneetstrip kunnen blijkbaar ook geld pinnen.

De vraag is dan wat de automaat doet als ik mijn nl pas waarbij ik de chip vernageld heb aanbied. Krijg ik geld of niet?

Zo ja, dan is het misschien niet zover gezocht dat een bekende die passen heeft gekopieerd. Google is ook hier je vriend. Dit hoeft ook niet pas gebeurd te zijn maar kan ook gerust een maand terug gedaan zijn door een ieder met toegang tot haar tasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
peter13579 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:35:
[...]

Niet waarschijnlijk als je hier een post aan maakt. Dan zijn er andere fora met veel meer praktische tips voor oplichting...
Niet zozeer oplichting, sommige mensen hebben ook gebrek aan aandacht. Er zijn verschillende topics hier geopend die later gebaseerd bleken te zijn op lucht. Dat lijkt me hier ook het geval. De enige verklaring is een 'inside job' en daar wil TS niks van weten.

[ Voor 7% gewijzigd door NotSoSteady op 26-01-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

NotSoSteady schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:37:
[...]

Niet zozeer oplichting, sommige mensen hebben ook gebrek aan aandacht. Er zijn verschillende topics hier geopend die later gebaseerd bleken te zijn op lucht. Dat lijkt me hier ook het geval. De enige verklaring is een 'inside job' en daar wil TS niks van weten.
Inside job of je tas onbeheerd bij de sportschool laten liggen in combinatie met "nalatigheid" om de pincodes bij de pinpas te laten liggen.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
M2M schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Inside job of je tas onbeheerd bij de sportschool laten liggen in combinatie met "nalatigheid" om de pincodes bij de pinpas te laten liggen.
En die is daarna naar zijn/haar woning gegaan om de portemonnee terug te brengen?
‘Nee, hoezo? Waarom zou ik dat doen?’. Het drong maar langzaam tot mij door. “Er is vannacht in Huizen € 1000 contant opgenomen. Met jouw pasje.”

[ Voor 20% gewijzigd door NotSoSteady op 26-01-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DonChaot schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:36:
[...]

Dit is eigenlijk nog de meest interessante vraag in dit topic. Op basis van reacties en links hier zijn er volgens mij de volgende feiten over geldautomaten.
- normalitair kijkt de automaat of er een chip aanwezig is en zo ja dan werkt hij daarmee
- buitenlanders met enkel een magneetstrip kunnen blijkbaar ook geld pinnen.

De vraag is dan wat de automaat doet als ik mijn nl pas waarbij ik de chip vernageld heb aanbied. Krijg ik geld of niet?

Zo ja, dan is het misschien niet zover gezocht dat een bekende die passen heeft gekopieerd. Google is ook hier je vriend. Dit hoeft ook niet pas gebeurd te zijn maar kan ook gerust een maand terug gedaan zijn door een ieder met toegang tot haar tasje.
Als er geen magneetstrip wordt gelezen bij een geldautomaat, wordt die pas direct uitgespuugd. Wordt ie niet ingenomen, krijg je ook niet de optie op je pincode in te voeren.

Wordt ie wel ingenomen, en krijg je de vraag of je je pincode moet invoeren, is de magneetstrip gelezen.

Dat kan je testen door fysiek contact met de chip te blokkeren door een plakbandje. Net zoals je smartcard van Ziggo, net als de simkaart van je telefoon. Geen contact met chip, kan die niet worden uitgelezen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Laatst online: 18:22
Als je pincodes in je portemonnee bewaard, en je zegt dat tegen de bank, dan is dat voor hen een reden om 0 % van de geleden schade te vergoeden. In de algemene bankvoorwaarden én die van ICS staat duidelijk dat het bewaren van pincodes bij de passen onzorgvuldig gedrag is en leidt tot eigen schuld. Ik acht deze avv. niet onredelijk bezwarend (in de meeste gevallen).

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 15:08
DonChaot schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:36:De vraag is dan wat de automaat doet als ik mijn nl pas waarbij ik de chip vernageld heb aanbied. Krijg ik geld of niet?
Op de magneetstrip staat dat er ook een chip op de kaart zit. De automaat zou hem dus vermoedelijk weigeren.

Zou je liegen over de chip, dan weigert je bank de transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:35
RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:45:
[...]
Wordt ie wel ingenomen, en krijg je de vraag of je je pincode moet invoeren, is de magneetstrip gelezen.
Dat deze gelezen wordt lijkt mij wel zeker, anders zouden buitenlanders zonder chip geen geld kunnen pinnen. De vraag is wat de automaat daarna doet. De pas wordt als nl pas herkend en uitgespuugd omdat er van uitgegaan wordt dat alle nl passen een chip moeten hebben of het pinproces gaat gewoon verder (waardoor dus geen chip verplicht is).
Lijkt me informatie die banken liever niet bekend maken maar wat wel te testen is en ook interessant voor de ts. Overigens moet die denk ik ook in de logs van de automaat staan maar dat krijgt ts blijkbaar niet te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Thralas schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:54:
[...]

Op de magneetstrip staat dat er ook een chip op de kaart zit. De automaat zou hem dus vermoedelijk weigeren.

Zou je liegen over de chip, dan weigert je bank de transactie.
Dit. Of de portemonnee/kaarten zijn gestolen, of TS loopt mensen op een forum in de maling te nemen. Ik neem ook aan dat banken magstripe transacties weigeren van een geldautomaat/ATM die over een chipreader beschikt. Ze weten immers dat hun kaarten een chip hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
peter13579 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:35:
[...]

Of TS is (mede) verantwoordelijk voor wat er gebeurd is, en zoekt naar alternatieve verklaringen als excuus. En nee, dit is geen leuke optie om te benoemen, maar laten we wel wezen: Veruit meest logische verklaring is dat iemand die makkelijk het huis in en uit kan komen, en er bekend is, de dader is. Als TS zegt dat je niet zomaar binnen kan komen omdat alle deuren een sleutel aan de binnenkant hebben (waar een dief geen problemen mee heeft, maar een bekende met geldschulden wel), dan zijn de twee meest waarschijnlijke verdachten toch echt de TS en zijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DonChaot schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Dat deze gelezen wordt lijkt mij wel zeker, anders zouden buitenlanders zonder chip geen geld kunnen pinnen. De vraag is wat de automaat daarna doet. De pas wordt als nl pas herkend en uitgespuugd omdat er van uitgegaan wordt dat alle nl passen een chip moeten hebben of het pinproces gaat gewoon verder (waardoor dus geen chip verplicht is).
Lijkt me informatie die banken liever niet bekend maken maar wat wel te testen is en ook interessant voor de ts. Overigens moet die denk ik ook in de logs van de automaat staan maar dat krijgt ts blijkbaar niet te horen.
Ik denk dat banken eigenlijk niet zo slim zijn. De ATM maakt contact met de bank, waar ook de uitleesmethode bijstaat.

ATM vraagt aan de bank: 2 tientjes van rekeningnummer, via magneetstrip.
Bank: Magneetstrip? Staat Wereldpas uit? Geen uitgifte.

Dat geldt natuurlijk ook via de EMV-chip (die optie kan je niet uitschakelen, daarvoor moet je de pas blokkeren), en contactloosbetalen (RIFD) die ook aan of uitgezet kan worden.

Als de chip niet werkt (om welke reden dan ook) bij een winkel, geeft zo'n terminal de melding: Chip niet gelezen, gebruik magneetstrip. Dan zal die optie wel aan moeten staan. Die terminals hebben nog gewoon een magneetstriplezer. Dat je je pas er niet meer langs kan halen om wij die methode niet meer gebruiken, is die optie onbruikbaar gemaakt op de terminal. Er zit gewoon iets in zodat je niet meer kan swipen.

Daarom werkt swipen niet meer, is de standaard instelling van alle passen in Europa.

We gebruiken ook geen sjeks meer in winkels, daarom staat er geen handtekening meer op. De cassierre hoeft geen visuele controle meer te doen: Kloppen de gegevens? Naam, Rekeningnummer, Bedrag & Handtekening.

Dat was 30 jaar geleden de enige informatiedrager op de kaart. Visueel. Inmiddels zijn er 3 extra informatiedragers op die kaart, en daar staat informatie op. Visueel, EMV-Chip, Magneetstrip, RIFD.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Laatst online: 15-09 09:26

[...]

2. ..
En there we go.

Wil je mijn voor de hand liggende scenario's?

Je hebt dit topic geopend voor de bühne en bent hetzelf;
Jouw vrouw bekokstooft iets, bijvoorbeeld hetgeen jij zo luchtig over doet;
Een van de kinderen bekokstooft iets;
Last but not least, een bekende van een van bovenstaanden met flinke problemen die kennelijk een meer waardevolle relatie geniet met de tipgevers dan de slachtoffers, zijnde jij/jouw vrouw/jullie, en zodoende geldt als inside job.

Ja, er is een kans van 99,9999% dat een totale buitenstaander de moeite heeft genomen om op een onbewaakt moment een kopie van een sleutel te maken, om vervolgens 's nachts met sophisticated apparatuur een kopie te maken van de pasjes met bijbehorende pincodes, allemaal op goed geluk.

Serieus, haal dat bord voor je kop weg. Mensen in problemen kunnen hele vreemde dingen doen. Alleen al het idee dat er dus iemand in huis geweest is, en aan jullie zuur verdiende cash zit, jullie vertrouwen schaadt, en dan gewoon als slachtoffer (?)de volledige cognitieve dissonantie overdrive aan te zetten, knap.

Ik hoop dat je er snel achter komt, ik zou gek worden hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
@RaZ Wereld aan of uit is meer dan alleen magneetstrip aan of uit. Bij Rabo kan je het namelijk per werelddeel instellen. Dus stel je Azië in, dan kan je niet in Afrika pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jimster schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:25:
@RaZ Wereld aan of uit is meer dan alleen magneetstrip aan of uit. Bij Rabo kan je het namelijk per werelddeel instellen. Dus stel je Azië in, dan kan je niet in Afrika pinnen.
Dat zeg ik dus al de hele tijd in het topic. De magneetstrip is ook de failover van de EMV-chip, dan moet die optie wel aan staan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Dan ga je dus de rest van je leven je afvragen wat er daadwerkelijk aan de hand was.

Je hebt dit topic geopend in de hoop dat het aan de bank lag. Nu heb je het inzicht dat je het dichter bij huis moet zoeken (zoals veel mensen aangeven). Je kunt vrij simpel aangifte doen en dan via de politie de camerabeelden inzien. Maar dat wil je kennelijk niet, in de angst dat daar gewoon een bekende van je opstaat. Tja. Succes met die "maar wat als toch?" vraag de rest van je leven.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 20:02

liberque

Vrijzinnig!

Modbreak:*knip* Bij deze dus alvast de aanzegging dat je een volgende keer een ban kunt verwachten wegens slechte reacties ondanks de uitdrukkelijke instructie in dit topic dat achterwege te laten.

[ Voor 81% gewijzigd door Rukapul op 26-01-2020 17:46 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Vergeet het idee dat het iemand dichtbij is en vraag je af waarom de schuldige van je jat. Als het is vanwege een verslaving of 'vrienden' in het verkeerde circuit, zou je dat dan niet liever nu weten en verhelpen dan achteraf zeggen 'als we dit geweten hadden...'?

Zomaar even een scenario: zoonlief zit aan de drugs ( en ja, dit kunnen ze van je verbergen) en gebruikt het geld om een dealer te betalen. Dan kan je beter nu ingrijpen, of niet dan? Zeker als je kleinkinderen hebt.

Hypocrites must die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:28:
[...]

Wat bedoel je met "de magneetstrip gebruiken"? De pas volledig door zo'n gleuf heen halen of de pas in de automaat steken? Automaten om de pas volledig doorheen te halen heb ik volgens mij al geruime tijd helemaal nergens meer gezien. Weet je zeker dat je niet een en ander door elkaar haalt?
Naar aanleiding van dit topic eens opgelet, maar zowel bij de ici Paris als de Jumbo heeft de automaat nog steeds een gleuf om je pas doorheen te halen. Of er ook een lezer in die gleuf zit, kon ik uiteraard niet zien.

Het betreft trouwens wel het oosten van het land, misschien is dat een factor, we hebben immers pas net een maand riolering. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Kop in het zand.... En dooooooor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 19:42
Fly-guy schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:16:
[...]

Naar aanleiding van dit topic eens opgelet, maar zowel bij de ici Paris als de Jumbo heeft de automaat nog steeds een gleuf om je pas doorheen te halen. Of er ook een lezer in die gleuf zit, kon ik uiteraard niet zien.

Het betreft trouwens wel het oosten van het land, misschien is dat een factor, we hebben immers pas net een maand riolering. :P
Kans is echter ongeveer 100% dat je niet kan betalen via die gleuf en de magneetstrip op je pinpas, die transactie wordt gewoon door de bank geweigerd. Probeer het maar eens.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Net terug van de ING-geldautomaat.

Afbeeldingslocatie: https://images2.persgroep.net/rcs/wGoluJSeySGDIJmQswslK67U35Y/diocontent/135487228/_fitwidth/763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8

Dat groene ding waar je je pas in moet steken heeft een magneetstriplezer. Het klepje gaat simpelweg niet open als je een karweikaart wil invoeren. Pinpas verkeerd om er in willen doen, is fysiek niet mogelijk.

Postzegel geplakt over de EMV-chip, kaart wordt ingenomen (magneetstrip gedetecteerd en uitgelezen). pincode intoetsen, pincode OK. Volgende scherm wordt gevraagd wat ik wil doen. Wil geld opnemen, volgende scherm:
Er is een storing opgetreden

Neem contact op met uw bank
De controle van een geldautomaat of die pas ingevoerd kan worden gebeurt door de magneetstriplezer, anders krijg je de pas er niet eens fysiek in. Morgen nog een keer proberen. Dus heb inmiddels Wereldpas aangezet.

Zoals Hans Pekel: Wordt Vervolgd :P

Edit: We hebben het dus niet over een Terminal in winkels
Afbeeldingslocatie: https://mypaymentsolution.be.worldline.com/content/dam/solutions-be-worldline-com/images/terminals/yomani-front-low.png

En daar zie je rechts ook de magneetstriplezer, maar daar zit iets blauws in, zodat swipen niet gaat, en moet je dippen.

En koop je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://nl.mobiletransaction.org/wp-content/uploads/sites/10/2018/01/mijnpin-ervaringen.jpg
Uitlezen magneetstrip is een eitje. Dan koop je ook lege kaarten met een magneetstrip, en die data die je hebt uigelezen van 3 passen zet je op 3 lege kaarten met een magneetstripschrijver.

Ik vermoed dat we het over een ouder stel hebben, die goed geboerd hebben, en lekker van hun pensioen aan het genieten zijn, en dat de kinderen bij het internet bankieren kunnen.

Normaal hanteert de bank 1 werkdag, als ik nu storneer, wordt dat morgen verwerkt, dinsdag geld terug. Ik ga er dus ook vanuit dat ik dinsdag gewoon geld uit de muur krijg zonder die EMV-chip te gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door RaZ op 26-01-2020 17:58 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 19:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ninjazx9r98 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:50:
[...]
ICS doet zowel VISA als Mastercard en bij de Rabo kun je beide krijgen.
Je bent me voor, ik heb een ABN AMRO Mastercard en daar doet ICS ook de achtergrond.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:47
@RaZ
Storneren???
Storneren is het terughalen van geld dat via automatische incasso is overgemaakt.

Ik snap geen hol van wat je nou aan het proberen en uitleggen bent.

[ Voor 5% gewijzigd door zetje01 op 26-01-2020 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
*knip flame*

[ Voor 140% gewijzigd door Rukapul op 26-01-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

zetje01 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:09:
@RaZ
Storneren???
Storneren is het terughalen van geld dat via automatische incasso is overgemaakt.

Snap geen hond van wat je nou aan het uitleggen bent.
Blijkbaar is het intellect hier niet veel hoger dan een hond. :+

Je hoeft mij niet uit te leggen wat een storno is hoor. Wie dat niet weet, heeft geen betaalrekening ;)

Als ik dinsdag wel geld uit een automaat krijg met een postzegel over die chip, dan wordt de magneetstrip wel geaccepteerd, omdat ik die optie aan heb gezet bij m'n betaalpasinstellingen.

Afbeeldingslocatie: https://www.ing.nl/media/img_werelddekking_artikel_tcm162-109286.jpg

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.