Er zijn hier op GoT tientallen, nee honderden, waarschijnlijk zelfs duizenden berichten te vinden waarin mensen menen dat je een overboeking kan storneren.RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:20:
[...]
Blijkbaar is het intellect hier niet veel hoger dan een hond.
Je hoeft mij niet uit te leggen wat een storno is hoor. Wie dat niet weet, heeft geen betaalrekening
Als ik dinsdag wel geld uit een automaat krijg met een postzegel over die chip, dan wordt de magneetstrip wel geaccepteerd, omdat ik die optie aan heb gezet bij m'n betaalpasinstellingen.
[Afbeelding]
Nee, dat komt omdat een incasso sinds de invoering ervan in 1969 altijd gestorneerd kan worden. Met uitzondering van loterijen.zetje01 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:23:
[...]
Er zijn hier op GoT tientallen, nee honderden, waarschijnlijk zelfs duizenden berichten te vinden waarin mensen menen dat je een overboeking kan storneren.
Dat heeft niks met een website te maken die er pas is sinds 1998. Dat systeem is al 51 jaar oud..
Ey!! Macarena \o/
*knip flame*
[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 26-01-2020 18:50 ]
Ik zou de post waarop je reageert nog ff goed lezen. Hij heeft het over een overboeking, niet over een incasso.RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:27:
[...]
Nee, dat komt omdat een incasso sinds de invoering ervan in 1969 altijd gestorneerd kan worden. Met uitzondering van loterijen.
https://niels.nu
Niet bij ICS creditcards:JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:22:
[...]
Geoblokking stond aan. Dus alleen in Europa te gebruiken.
Link: https://www.icscards.nl/n...d-buiten-europa-instellenUw ICS Card is altijd ingesteld op wereldwijd gebruik. U hoeft uw Card dus niet apart voor gebruik buiten Europa in te stellen, zoals dat wel bij uw bankpas moet.
Is dat zo?Hydra schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:44:
[...]
Ik zou de post waarop je reageert nog ff goed lezen. Hij heeft het over een overboeking, niet over een incasso.
zetje01 in "Verbijsterende diefstal met pinpassen"
Ey!! Macarena \o/
Ik snap niet helemaal waarom je dat aan het doen bent. De bank bepaalt dat, voor dat pasnummer, er alleen betaald mag worden met de chipknip. Heeft weinig zin om keer op keer naar automaat te gaan. Een automaat bepaalt niet zelf of de magneetstrip gebruikt mag worden, dat zou het nogal makkelijk maken een pas leeg te trekken met een gejat/gehackte pinautomaat.RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:42:
Postzegel geplakt over de EMV-chip, kaart wordt ingenomen (magneetstrip gedetecteerd en uitgelezen). pincode intoetsen, pincode OK. Volgende scherm wordt gevraagd wat ik wil doen. Wil geld opnemen, volgende scherm:
[...]
De controle van een geldautomaat of die pas ingevoerd kan worden gebeurt door de magneetstriplezer, anders krijg je de pas er niet eens fysiek in. Morgen nog een keer proberen. Dus heb inmiddels Wereldpas aangezet.
Je kunt bij een tankstation ook niet pinnen met je magneetstrip, terwijl die lezer er wel altijd is (ivm tankpassen). Ook niet als je 'wereldpas' aan hebt staan.
Jij begint over storneren. Er is bij een overboeking of geldopname hoe dan ook geen sprake van storneren. Dat kan gewoon niet.
[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 26-01-2020 18:53 ]
Alles goed en wel Raz, maar dat gaat over storneren, dus terugboeking van een incasso betaling omdat je het met die betaling niet eens bent. Maar het mag toch duidelijk zijn dat het hier helemaal niet gaat over incasso. Bij incasso is de overboeking naar een bekende rekening geboekt en die maak je met storneren ongedaan. Dit topic gaat over een onbekende dief en van wie zou je dan willen storneren?RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:27:
[...]
Nee, dat komt omdat een incasso sinds de invoering ervan in 1969 altijd gestorneerd kan worden. Met uitzondering van loterijen.
Dat heeft niks met een website te maken die er pas is sinds 1998. Dat systeem is al 51 jaar oud..
Ja, van de bank. Maar daar gaat de hele geschiedenis nou juist over, namelijk dat de bank de conclusie trekt dat de gedupeerde onvoorzichtig is geweest met z'n gegevens.
Edit:
Dat is ook niet storneren, maar valt onder de garantie regelingen. En daar gelden bepaalde voorwaarden.
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 26-01-2020 19:03 ]
@Hydra Wat snap je dan niet?
Als er geen magneetstrip met informatie op je betaalpas staat, krijg je die niet fysiek in een geldautomaat.
Je hebt ook rekeningen met een EVM-chip & RIFD, zonder magneetstrip. Daar kan je dus nooit cash uit de muur halen.
Dat de terminals in een winkel het niet toestaat hebben we het niet over, er zijn geen dingen betaalt in een winkel met EVM-chip, omdat dat niet meer werkt, net als bij een tankstation.
Er is geld uit de muur getrokken, en dat kan ook zonder EVM-chip. Die heb je niet nodig.
Zeggen dat skimmen niet kan, is bullshit
Edit:
Ik heb het niet over een storno, ik zeg dat een bank er 1 werkdag over doet om wijzigingen door te voeren. Net zoals je een storno zou doen.
Maandag doe je iets, dinsdag volgende werkdag, voila, wijziging is doorgevoerd.
Misschien moet je er een nachtje over slapen.. Dat doet de bank ook..
Is dit niet te cryptisch??
Als er geen magneetstrip met informatie op je betaalpas staat, krijg je die niet fysiek in een geldautomaat.
Je hebt ook rekeningen met een EVM-chip & RIFD, zonder magneetstrip. Daar kan je dus nooit cash uit de muur halen.
Dat de terminals in een winkel het niet toestaat hebben we het niet over, er zijn geen dingen betaalt in een winkel met EVM-chip, omdat dat niet meer werkt, net als bij een tankstation.
Er is geld uit de muur getrokken, en dat kan ook zonder EVM-chip. Die heb je niet nodig.
Zeggen dat skimmen niet kan, is bullshit
Edit:
Ik heb het niet over een storno, ik zeg dat een bank er 1 werkdag over doet om wijzigingen door te voeren. Net zoals je een storno zou doen.
Maandag doe je iets, dinsdag volgende werkdag, voila, wijziging is doorgevoerd.
Misschien moet je er een nachtje over slapen.. Dat doet de bank ook..
Is dit niet te cryptisch??
[ Voor 22% gewijzigd door RaZ op 26-01-2020 19:03 ]
Ey!! Macarena \o/
@RaZ: Er is geen touw aan vast te knopen wat je probeert te zeggen en op welk deel van iemands reacties je reageert. Om dit niet te laten ontsporen zul je je helder moeten uitdrukken in vervolgreacties of niet langer op anderen reageren.
Zulke dingen moet je mensen juist empirisch laten ervaren. Dan stijgt het begrip hoe dit soort zaken werken.Hydra schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:49:
[...]
Ik snap niet helemaal waarom je dat aan het doen bent. De bank bepaalt dat, voor dat pasnummer, er alleen betaald mag worden met de chipknip. Heeft weinig zin om keer op keer naar automaat te gaan. Een automaat bepaalt niet zelf of de magneetstrip gebruikt mag worden, dat zou het nogal makkelijk maken een pas leeg te trekken met een gejat/gehackte pinautomaat.
Overigens zijn er in het betaalverkeer weldelijk hacks die zwakheden in bv een betaalterminal uitbuiten.
De Braziliaanse hack die hierboven is aangehaald is ook gebaseerd op een systeemzwakheid (ik zou het alleen geen EMV-clone noemen, hooguit een EMV-pseudoclone die waarschijnlijk afhankelijk is van een gebrek in die specifieke implementatie).
In theorie zou hier ook een systeemzwakheid aan ten grondslag kunnen liggen. Het is alleen zeer onwaarschijnlijk en tegelijkertijd zijn er veel logischer verklaringen in deze casus. Punt wat echt nog om een verklaring vraagt is het tijdspad, met name het opnemen van cash met de Bijenkorfkaart een dag later. Dat is in elk denkbaar scenario onlogisch.
Dat tijdpad kan ook gewoon een gevolg zijn van een telefonische verspreking.Rukapul schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:11:
...
Punt wat echt nog om een verklaring vraagt is het tijdspad, met name het opnemen van cash met de Bijenkorfkaart een dag later. Dat is in elk denkbaar scenario onlogisch.
In de nacht van donderdag op vrijdag, om 0200 's nachts, zal op het beeldscherm van de persoon die TS belde gewoon als vrijdag 02.00 staan. Daar maak je telefonisch eerst vrijdag 0200 's nachts van. En de persoon aan de andere kant hoort vrijdagnacht 0200. praktisch gezien is het echter gewoon donderdagavond heel erg laat.
Dus als er donderdag om 23.30 gepind is, en vrijdag om 0200, lijkt het plots 2 verschillende nachten als je niet oplet.
Zonder keiharde data en tijden, maar alleen de beschrijving van een telefoontje door een selectief reagerende TS, valt hier niet heel veel over te zeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 26-01-2020 19:20 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Hoe weet je dat laatste dan?? Je test is gefaald toch?RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:59:
Dat vinkje voor betalingen buiten Europa, maakt volgens mij niet dat je binnen Europa ineens met de magneetstrip kunt betalen. Maar dat ga je dinsdag vast uitvinden.
[ Voor 35% gewijzigd door Xander op 26-01-2020 19:21 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Prima, dat is jouw keuze en kan ik alleen maar respecteren.JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:16:
Ik stop nu met de discussie.
Jullie zullen begrijpen dat ik niet verder wil onderzoeken of mijn kinderen een aandeel in de diefstal hebben gehad. Dan liever het geld kwijt. Wat toch al zo is.
Dank allemaal voor het meelezen, reageren en meeleven.
Spreek wel in alle openheid met je vrouw en kinderen hierover en wat dat met je heeft gedaan omdat je niet begrijpt hoe dit heeft kunnen gebeuren (Je hoeft niet alle input van het forum te delen).Dit natuurlijk voor zover je het al niet hebt gedeeld met ze. Dit alles onder het mom “gedeelde smart is halve smart”.
Succes met toepassen van alle handige tips die je hebt gekregen inzake instelling, pincodes en je huis zelf.
Er klopt gewoon iets niet, als die passen met chip niet kunnen worden gekopieerd, en jullie hebben deze in bezit is er maar een die het kan hebben gedaan; je vrouw....
Andere optie is dat de chip toch niet zo waterdicht is als de banken zeggen.
Hoe dan ook, het is vreselijk vervelend om zoveel geld kwijt te raken aan een crimineel! Ik wens jullie veel succes hiermee.
Hoe dan ook, het is vreselijk vervelend om zoveel geld kwijt te raken aan een crimineel! Ik wens jullie veel succes hiermee.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik ben geen expert, maar welk systeem is het? Zijn er bekende vulnerabilities gevonden in de chip ? Zoals bijvoorbeeld ook is gebeurd met de OV chipkaart.wowly schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:54:
Oh, mee eens hoor. Als hij voor niets heen en weer wil fietsen moet 'ie dat lekker doen. Alleen trekt 'ie volgens mij nu al de verkeerde conclusies uit z'n 'empirische' testsRukapul schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:11:
Zulke dingen moet je mensen juist empirisch laten ervaren. Dan stijgt het begrip hoe dit soort zaken werken.
Ook al is het mogelijk om die chip te kraken. Hoe moet dat in vredesnaam gebeurd zijn? Het zijn allemaal absurde theorieën. De twee opties zijn: het is een verzonnen verhaal (zeer waarschijnlijk in mijn ogen, ook gezien het feit dat TS voor de rest weinig interesse heeft in het topic) of iemand die toegang heeft tot de woning heeft gebruikgemaakt van de passen. Ik vraag me bovendien af waarom TS de beelden niet mag zien, terwijl die tijdens Opsporing Verzocht gewoon worden vertoond. Al met al een zeer merkwaardig verhaal.
[ Voor 18% gewijzigd door NotSoSteady op 26-01-2020 20:08 ]
Dat tonen van beelden is altijd pas nadat normale opsporingsmiddelen niet tot de daders leidt.
Dus daarom meestal ook zo'n tijd tussen de daad en de beelden in opsporing verzocht.
Het tonen van de daders leidt anders naar een lagere straf wegens het uitzenden op de nationale tv. Dan wordt die "straf" meegenomen door de rechters.
Hoe het zit met vermeende daders tonen aan het slachtoffer weet ik niet.
Kan goed zijn dat er wellicht nu naar TS en vrouw een onderzoek loopt, dus dan zou dat het tonen van een medeplichtige kunnen zijn en het onderzoek verstoren.
Dus daarom meestal ook zo'n tijd tussen de daad en de beelden in opsporing verzocht.
Het tonen van de daders leidt anders naar een lagere straf wegens het uitzenden op de nationale tv. Dan wordt die "straf" meegenomen door de rechters.
Kan goed zijn dat er wellicht nu naar TS en vrouw een onderzoek loopt, dus dan zou dat het tonen van een medeplichtige kunnen zijn en het onderzoek verstoren.
En het kan ook heel goed zijn dat er geen enkele instantie onderzoek aan het doen is (of gaat doen).Barrycade schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:32:
Dat tonen van beelden is altijd pas nadat normale opsporingsmiddelen niet tot de daders leidt.
Daar durf ik mijn geld wel op in te zetten, eigenlijk.
(pasje+pin bij elkaar =

Wel apart dat er geen beelden gedeeld mogen worden, maar er wel een beschrijving wordt gegeven. Wil verder niet zeggen dat ik het verhaal van de TS niet geloof, maar het is denk ik wel duidelijk (ook op basis van de voorgaande reacties) dat er iets niet helemaal klopt aan het verhaal...
Kan je trouwens op je afschrift niet zien of er met magneetstrip of chip gepind is?
Toen de chip kwam stond op de bonnetjes van de supermarkt er in ieder geval emv bij en nu met contactloos zie je dat ook.
Toen de chip kwam stond op de bonnetjes van de supermarkt er in ieder geval emv bij en nu met contactloos zie je dat ook.
Dat verwacht ik ook, het onderzoek is gedaan en afgesloten. Klant bewaarde pas en pin bij elkaar in de portemonnee. Einde onderzoek.zetje01 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:37:
En het kan ook heel goed zijn dat er geen enkele instantie onderzoek aan het doen is (of gaat doen).
Daar durf ik mijn geld wel op in te zetten, eigenlijk.
(pasje+pin bij elkaar =)
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Daar gebruik ik een betaalrekening voor zonder betaalpas. Moet men toch best wel wat moeite voor doen om dat geld te pakken te krijgen.Garyu schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:40:
[...]
En hoe doe je het dan met automatische incasso 's? Huur, stroom, kinderopvang, om maar even de grootste posten te noemen?
Nou ik bedoel ook niet dat ze direct in Opsporing Verzocht moeten verschijnen, maar het lijkt me toch wel handig als ze aan het slachtoffer worden getoond.Barrycade schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:32:
Noem me cynisch maar volgens mij hebben we hier te maken met iemand die het plot van z'n nieuwe misdaadthriller wil testen. En omdat het hier Tweakers is en we het van de technische kant bekijken is de lol er voor TS nu al af. Helaas, geen Tsjechische dievenbende in dit verhaal.
Mijn bankpas heeft een zwaar beschadigde magneet strip. De is onleesbaar, en toch kan ik pinnen. Een beschadigde chip echter is een ander verhaal.RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:45:
[...]
Als er geen magneetstrip wordt gelezen bij een geldautomaat, wordt die pas direct uitgespuugd. Wordt ie niet ingenomen, krijg je ook niet de optie op je pincode in te voeren.
Wordt ie wel ingenomen, en krijg je de vraag of je je pincode moet invoeren, is de magneetstrip gelezen.
Dat kan je testen door fysiek contact met de chip te blokkeren door een plakbandje. Net zoals je smartcard van Ziggo, net als de simkaart van je telefoon. Geen contact met chip, kan die niet worden uitgelezen.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Als de bank, zoals TS meldt, aangeeft dat met de chip gepind is en het dus geen skimming was, waarom zou dat niet kloppen?sambalbaj schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:42:
Kan je trouwens op je afschrift niet zien of er met magneetstrip of chip gepind is?
Verder is het gezien het uitstaan van de magneet strip voor de Nederlandse/Europese kaarten erg onwaarschijnlijk dat dat niet zo is.
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2020 21:38 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Neem gerust van mij aan dat niks in dit verhaal is verzonnen.NotSoSteady schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:06:
Ook al is het mogelijk om die chip te kraken. Hoe moet dat in vredesnaam gebeurd zijn? Het zijn allemaal absurde theorieën. De twee opties zijn: het is een verzonnen verhaal (zeer waarschijnlijk in mijn ogen, ook gezien het feit dat TS voor de rest weinig interesse heeft in het topic) of iemand die toegang heeft tot de woning heeft gebruikgemaakt van de passen. Ik vraag me bovendien af waarom TS de beelden niet mag zien, terwijl die tijdens Opsporing Verzocht gewoon worden vertoond. Al met al een zeer merkwaardig verhaal.
Uit oogpunt van privacy mogen we de beelden niet zien, liet de politie weten.
Vorige week een brief naar Radar geschreven met dit verhaal. Ik heb eerst de afhandeling door de banken en de politie willen afwachten.
Waaruit maak je op dat ik weinig interesse heb?
Een skimmer lijkt mij uitgesloten, tenzij je bij een mislukte poging om geld uit de muur te halen alle passen hebt geprobeerd.... Nee toch?
Diefstal of fraude lijkt mij meer aannemelijk. Hoe vervelend ook.
Diefstal of fraude lijkt mij meer aannemelijk. Hoe vervelend ook.
Pinnen als in contant geld uit de muur halen, of je boodschappen betalen met pinnen in een winkel?Wim-Bart schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:35:
[...]
Mijn bankpas heeft een zwaar beschadigde magneet strip. De is onleesbaar, en toch kan ik pinnen. Een beschadigde chip echter is een ander verhaal.
Ik kreeg m'n bankpas niet in de geldautomaat gestoken om contanten te pinnen toen ik die ondersteboven er in wilde doen. Die gleuf gaat niet open. Ook niet met een bonuskaart, ook niet met de ov-chipkaart, ook niet met een karwei kaart.
Betaalpas op de juiste manier willen invoeren, gaat die gleuf wel open, en wordt de pas doorgevoerd en kan je je pincode intoetsen, het borkt pas nadat de pincode goed is ingevoerd, en je geld wilt opnemen.
Ey!! Macarena \o/
Gewoon bij de pin automaat van de Rabo, ING, abn. Allemaal gaat het gewoon goed met mijn beschadigde ING pas. En wanneer de magneetstrip gebruikt wordt zegt de terminal altijd dat deze niet gelezen kan worden. Wat nogal vervelend was op vakantie.RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:45:
[...]
Pinnen als in contant geld uit de muur halen, of je boodschappen betalen met pinnen in een winkel?
Ik kreeg m'n bankpas niet in de geldautomaat gestoken om contanten te pinnen toen ik die ondersteboven er in wilde doen. Die gleuf gaat niet open. Ook niet met een bonuskaart, ook niet met de ov-chipkaart, ook niet met een karwei kaart.
Betaalpas op de juitse manier willen invoeren, gaat die gleuf wel open, en wordt de pas doorgevoerd en kan je je pincode intoetsen, het borkt pas nadat de pincode goed is ingevoerd, en je geld wilt opnemen.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Zijn er ook geen andere mensen bij je thuis geweest? Verbouwing of weet ik veel wat.JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:38:
[...]
Neem gerust van mij aan dat niks in dit verhaal is verzonnen.
Vorige week een brief naar Radar geschreven met dit verhaal. Ik heb eerst de afhandeling door de banken en de politie willen afwachten.
Een beschadigde magneetstrip wil niet zeggen dat alle informatie leesbaar is, die groen unit die uitsteekt waar de pas een klein stuk in gaat, merkt wel of er data te lezen, of er geen data te lezen valt. Er brand ook een lampje in die unit, zie je bijna niet. Wellicht is een zwarte balk op de plek waar de magneetstrip hoort te zitten wel genoeg, om die gleuf te openen. Verschil in contrast is ook een optie. Kan ook een laser zijn trouwens. Lidar gebruiken ze ook in zelfsturende auto's..Wim-Bart schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:48:
[...]
Gewoon bij de pin automaat van de Rabo, ING, abn. Allemaal gaat het gewoon goed met mijn beschadigde ING pas. En wanneer de magneetstrip gebruikt wordt zegt de terminal altijd dat deze niet gelezen kan worden. Wat nogal vervelend was op vakantie.
Ey!! Macarena \o/
Wat mij alleen nog niet duidelijk is wat je hier nou eigenlijk mee wilt.JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:38:
[...]
Je hebt het over klachten, kifid, radar maar wat moet dat opleveren?
Op zich houdt het al op bij de pincodes bij de passen, daarmee is het voor de banken al klaar en dit een hele dure les.
De rest, hoe spannend of merkwaardig ook, doet er verder eigenlijk niet toe in die zin.
Goed,JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:38:
[...]
En wat verwacht je nu precies van de politie, de banken, dan wel Radar? Eerder gaf je al van bepaalde uitkomsten niets te willen weten, dus een gedegen onderzoek lijkt onmogelijk.
Daarnaast is een voorwaarde van schadeloosstelling duidelijke sporen van onder andere braak, of iets moeten doen onder dreiging, etc.
Er is geen enkele reden waarom er morgen opeens geld van mijn rekening moet zijn gestolen, anders dan bv een skimactie (zover nog mogelijk), waardoor er ook aantoonbaar meerdere dupeerden zijn.
Juist, maar wat is het punt dat je hiermee wil maken nou?RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:55:
[...]
Een beschadigde magneetstrip wil niet zeggen dat alle informatie leesbaar is, die groen unit die uitsteekt waar de pas een klein stuk in gaat, merkt wel of er data te lezen, of er geen data te lezen valt. Er brand ook een lampje in die unit, zie je bijna niet. Wellicht is een zwarte balk op de plek waar de magneetstrip hoort te zitten wel genoeg, om die gleuf te openen. Verschil in contrast is ook een optie. Kan ook een laser zijn trouwens. Lidar gebruiken ze ook in zelfsturende auto's..
OK, geldautomaten kijken of een pas een magneetstrip heeft alvorens ze hem invoeren. De observatie dat een beschadigde magneetstrip nog gewoon werkt, plus jouw observatie dat pinnen niet wil als je de EMV-chip afplakt, bevestigen dat de magneetstrip niet gebruikt wordt voor de transactie zelf. Dat gaat echt via de EMV-chip.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Ik beantwoord een vraag, mag dat ook niet meer dan?Compizfox schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:59:
[...]
Juist, maar wat is het punt dat je hiermee wil maken nou?
Ey!! Macarena \o/
Vanwege dit?JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:38:
[...]
JelleKoen in "Verbijsterende diefstal met pinpassen"
(scenario 2)
Ah ok, je wil geen groter punt maken, nevermind dan. Ik las je comment in de context van je eerdere comments en begreep je argumentatie niet helemaal.RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:00:
[...]
Ik beantwoord een vraag, mag dat ook niet meer dan?
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Tja, wat wil ik er nu nog mee.. De suggesties veranderen niet meer.
Het enige waarom ik nu nog reageer is dat ik niet als fantast wil overkomen, noch dat ik deze site wil misbruiken.
Hieronder 'ten bewijze' de gelukte en mislukte transacties van de ICSkaart. Het was overigens 1250 ipv door mij geschreven 1000. Ook is te zien dat er geen onjuiste pincode is gebruikt. Insluipen in de woning sluiten we echt uit.
Jullie conclusie dat het iemand uit de naaste omgeving moet zijn geweest, lijkt mij ook het meest voor de hand liggend, maar het blijft een feit dat we de pasjes nog steeds in bezit hebben.
Nogmaals dank voor de vele reacties,
een 'ouder echtpaar', niet rijk, maar evenmin arm en inderdaad met pensioen en af en toe een klusje.
Card Number on Authorisation (Char) Processing Date (Auth) Processing Time (Auth) POS Mail Telephone Indicator Card Lost Stolen Description Card Lost Stolen Date Merchant Card Acceptor Terminal Merchant Card Acceptor Id Merchant Name (Auth) Authorisation amount BC (Sum) MCC Cust Risk Category Code Reject Reason Description Authorisation Number (Char)
*knip* 29-11-2019 03:31:23 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €1.250,00 6011 Complete succesfully or Unknown reason 321026
*knip* 29-11-2019 03:32:25 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €1.250,00 6011 Max amount already used today
*knip* 29-11-2019 03:32:58 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €750,00 6011 Complete succesfully or Unknown reason 321115
*knip* 30-11-2019 03:10:42 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €1.250,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 03:12:14 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €450,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 03:13:48 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €250,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 03:54:46 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €1.250,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 03:55:15 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €50,00 6011 Complete succesfully or Unknown reason 612189
*knip* 30-11-2019 03:58:07 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €400,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 03:59:19 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €750,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 04:00:08 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €750,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 04:01:22 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €50,00 6011 Complete succesfully or Unknown reason 612766
*knip* 30-11-2019 04:02:13 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €100,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 04:03:08 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €50,00 6011 Complete succesfully or Unknown reason 612909
*knip* 30-11-2019 04:06:26 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €250,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 04:07:22 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €250,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 04:08:01 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €150,00 6011 Credit not available
Creditcard nummer kun je beter niet delen, weggehaald.
Het enige waarom ik nu nog reageer is dat ik niet als fantast wil overkomen, noch dat ik deze site wil misbruiken.
Hieronder 'ten bewijze' de gelukte en mislukte transacties van de ICSkaart. Het was overigens 1250 ipv door mij geschreven 1000. Ook is te zien dat er geen onjuiste pincode is gebruikt. Insluipen in de woning sluiten we echt uit.
Jullie conclusie dat het iemand uit de naaste omgeving moet zijn geweest, lijkt mij ook het meest voor de hand liggend, maar het blijft een feit dat we de pasjes nog steeds in bezit hebben.
Nogmaals dank voor de vele reacties,
een 'ouder echtpaar', niet rijk, maar evenmin arm en inderdaad met pensioen en af en toe een klusje.
Card Number on Authorisation (Char) Processing Date (Auth) Processing Time (Auth) POS Mail Telephone Indicator Card Lost Stolen Description Card Lost Stolen Date Merchant Card Acceptor Terminal Merchant Card Acceptor Id Merchant Name (Auth) Authorisation amount BC (Sum) MCC Cust Risk Category Code Reject Reason Description Authorisation Number (Char)
*knip* 29-11-2019 03:31:23 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €1.250,00 6011 Complete succesfully or Unknown reason 321026
*knip* 29-11-2019 03:32:25 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €1.250,00 6011 Max amount already used today
*knip* 29-11-2019 03:32:58 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €750,00 6011 Complete succesfully or Unknown reason 321115
*knip* 30-11-2019 03:10:42 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €1.250,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 03:12:14 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €450,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 03:13:48 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €250,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 03:54:46 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €1.250,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 03:55:15 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €50,00 6011 Complete succesfully or Unknown reason 612189
*knip* 30-11-2019 03:58:07 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €400,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 03:59:19 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €750,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 04:00:08 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €750,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 04:01:22 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €50,00 6011 Complete succesfully or Unknown reason 612766
*knip* 30-11-2019 04:02:13 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €100,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 04:03:08 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €50,00 6011 Complete succesfully or Unknown reason 612909
*knip* 30-11-2019 04:06:26 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €250,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 04:07:22 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €250,00 6011 Credit not available
*knip* 30-11-2019 04:08:01 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €150,00 6011 Credit not available
Creditcard nummer kun je beter niet delen, weggehaald.
[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 27-01-2020 11:35 ]
Post je nu echt je CC nummer?
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Tja, ik ben normaal niet echt voorstander van (vroegtijdig) sluiten van topics, maar misschien moet TS hier maar in bescherming worden genomen.
Dus moet het iemand zijn die bij de pasjes kan voor een langere tijd op een moment dat jullie het niet (kunnen) merken. Overigens wel vreemd dat de politie geen beelden van de dader laat zien. Het gaat om een opname van geld gedaan met jullie pasjes. Hoezo heeft een dief dan nog recht op privacy? Grote kans dat de zaak vrij vlot opgelost is zodra je beelden kunt zien.JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:40:
Maar goed, volgens mij is alles verder wel gezegd. Succes ermee verder!
Pas is geblokkeerd.
Ik meld me als er in de toekomst iets nieuws te melden is.
Ik meld me als er in de toekomst iets nieuws te melden is.
Als het iemand uit de naaste omgeving was dan is het toch logisch dat je de pasjes nog hebt? Die zijn dan terug gelegd. Eventueel samen met een handlanger in huis.JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:40:
...
Jullie conclusie dat het iemand uit de naaste omgeving moet zijn geweest, lijkt mij ook het meest voor de hand liggend, maar het blijft een feit dat we de pasjes nog steeds in bezit hebben...
JelleKoen, ik ben geen kenner, maar ik denk dat je misschien alle reacties in dit topic wel serieus moet nemen. Hier zitten wel mensen die dit soort zaken heel goed begrijpen, waarschijnlijk veel beter dan jij en ik.
Want, de kans is heel groot dat het inderdaad één van je naasten is geweest. Dat is klote, maar misschien iets wat je onder ogen moet komen, en meer nog dan je nu doet. Het zou niet de eerste keer zijn dat naasten (kinderen) geld stelen van ouders. Je zult op zijn minst de optie heel goed en kritisch moeten verkennen, helaas.
Roenie heeft gelijk, iemand is bij de pasjes geweest, en heeft ze waarschijnlijk gewoon weer terug gelegd.
Want, de kans is heel groot dat het inderdaad één van je naasten is geweest. Dat is klote, maar misschien iets wat je onder ogen moet komen, en meer nog dan je nu doet. Het zou niet de eerste keer zijn dat naasten (kinderen) geld stelen van ouders. Je zult op zijn minst de optie heel goed en kritisch moeten verkennen, helaas.
Roenie heeft gelijk, iemand is bij de pasjes geweest, en heeft ze waarschijnlijk gewoon weer terug gelegd.
Opvallend dat er zo snel (1 minuut) van automaat gewisseld kan worden met 1 kaart. Een transactie, succesvol of niet, neemt toch meer tijd in beslag?JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:40:
xxxxxxxxxxxxx4557 30-11-2019 03:58:07 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €400,00 6011 Credit not available
xxxxxxxxxxxxx4557 30-11-2019 03:59:19 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €750,00 6011 Credit not available
xxxxxxxxxxxxx4557 30-11-2019 04:00:08 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 310632 RABOBANK Rabobank geldautomaat €750,00 6011 Credit not available
xxxxxxxxxxxxx4557 30-11-2019 04:01:22 05 DIEFSTAL OVERIG 30-11-2019 005013 PBNK ING €50,00 6011 Complete succesfully or Unknown reason 612766
Lees ik het nu goed dat er op 30-11 's nachts (dus vrijdag op zaterdag) nog een keer geprobeerd is om te pinnen?
Rappe boeven verder. In een minuut alweer bij de volgende automaat, een goede 240 meter verderop. Een flinke sprint getrokken of een scooter gepakt.
Rappe boeven verder. In een minuut alweer bij de volgende automaat, een goede 240 meter verderop. Een flinke sprint getrokken of een scooter gepakt.
@loekoe Als ik ook maar ergens de indruk heb gegeven dat ik de reacties niet serieus neem, dan mijn excuses. Dat heb ik nergens beoogd.
De ondertekening met 'ouder echtpaar, etc.' is als reactie bedoelt op de veronderstelling die ergens in dit topic naar voren kwam.
De ondertekening met 'ouder echtpaar, etc.' is als reactie bedoelt op de veronderstelling die ergens in dit topic naar voren kwam.
Toegeven, alle info staat in de start van dit topic, maar met de logs er bij is het wel een duidelijkere tijdlijn.
Dus vrijdag nacht 1250 op CC opgenomen, op welke tijden was dit bij de twee banken opgenomen?
9:00 en 4,5 eerder, of ontdekte je het eerder?
Zaterdag nacht is nog vier maal een bedrag opgenomen.
Ik vind het in elk geval een lange periode dan dat iemand fysiek toegang heeft gehad tot je pasjes.
Ook snap ik niet helemaal wanneer je bent over gegaan tot blokkeren van de bankpassen en waarom dat dan niet met de creditcard gedaan is.
Schrijf voor jezelf eens de tijdlijn op en kijk daarmee of er wat meer info uit te halen is wie op dat moment toegang gehad kan hebben tot de passen.
Vooral de dag er tussen maakt het best een raar verhaal, het is niet zo dat het allemaal in één keer gedaan is, dus iemand moet 2 dagen (nachten) achter elkaar de passen meegenomen én ook weer terug geplaatst hebben?
Het is ook al bijna twee maanden geleden, dat kon ik ook niet opmaken uit de reacties tot nu toe, dus het is lastig te herinneren waar je toen precies geweest bent, maar ik neem aan dat jullie er toen wel al goed over nagedacht hebben waar jullie geweest zijn rond die periode.
Dus vrijdag nacht 1250 op CC opgenomen, op welke tijden was dit bij de twee banken opgenomen?
9:00 en 4,5 eerder, of ontdekte je het eerder?
Zaterdag nacht is nog vier maal een bedrag opgenomen.
Ik vind het in elk geval een lange periode dan dat iemand fysiek toegang heeft gehad tot je pasjes.
Ook snap ik niet helemaal wanneer je bent over gegaan tot blokkeren van de bankpassen en waarom dat dan niet met de creditcard gedaan is.
Schrijf voor jezelf eens de tijdlijn op en kijk daarmee of er wat meer info uit te halen is wie op dat moment toegang gehad kan hebben tot de passen.
Vooral de dag er tussen maakt het best een raar verhaal, het is niet zo dat het allemaal in één keer gedaan is, dus iemand moet 2 dagen (nachten) achter elkaar de passen meegenomen én ook weer terug geplaatst hebben?
Het is ook al bijna twee maanden geleden, dat kon ik ook niet opmaken uit de reacties tot nu toe, dus het is lastig te herinneren waar je toen precies geweest bent, maar ik neem aan dat jullie er toen wel al goed over nagedacht hebben waar jullie geweest zijn rond die periode.
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Volgens mij komt het een beetje doordat je een topic opent (niet meer doen hè!) en pas zestig reacties later kom je terug om op één (1) reactie te reageren. De rest negeer je (althans zo kan het opgevat worden, toch?)JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:00:
@loekoe Als ik ook maar ergens de indruk heb gegeven dat ik de reacties niet serieus neem, dan mijn excuses. Dat heb ik nergens beoogd.
En daarna negeer je weer een zooi reacties.
Het topic is nu iets van 250 reacties lang, en jij hebt op 15 reacties gereageerd.
(effe uitt de losse pols geteld)
Wij worden niet warm van je betrokkenheid, denk ik.
Banken staan naast elkaar en er zit 29 meter tussen de automaten.Bobmeister schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:59:
......
Dus ongeveer 10 tot 30 seconde lopen.
I stand corrected. Mijn google skills hebben me in de steek gelaten.Part schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:37:
[...]
Banken staan naast elkaar en er zit 29 meter tussen de automaten.
Dus ongeveer 10 tot 30 seconde lopen.
Inhoudelijk reageer je op bijna geen enkele kritische post....JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:00:
Wat verwacht je dan?...
Kan niet anders dan iemand met fysieke toegang zijn geweest. Zelf weet je waarschijnlijk dondersgoed wie er bij heeft kunnen zijn..
Duizenden euro’s weg maar als het familie is wil je het “liever niet weten” dat is erg naïef, gezien er iemand misbruik maakt van jullie.. Dader weet waarschijnlijk dondersgoed dat hij dit kan flikken zonder noemenswaardige gevolgen (mocht de dader ook gevonden worden)
Veel mensen hier proberen je te helpen.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Kom, dat is niet helemaal eerlijk. Hij kan er toch ook niks aan doen dat er zoveel reacties kwamen tussen 23 en 11 uur van zaterdag op zondag? De meeste mensen slapen snachts en tweakers checken is niet iets wat iedereen op de zondagmorgen doet. Dan heb je al een achterstand en als je ook nog iets anders gepland hebt op de zondag, dan valt het met zoveel reacties in zo'n korte tijd simpelweg niet bij te houden.zetje01 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:15:
[...]
Volgens mij komt het een beetje doordat je een topic opent (niet meer doen hè!) en pas zestig reacties later kom je terug om op één (1) reactie te reageren. De rest negeer je (althans zo kan het opgevat worden, toch?)
En daarna negeer je weer een zooi reacties.
Het topic is nu iets van 250 reacties lang, en jij hebt op 15 reacties gereageerd.
(effe uitt de losse pols geteld)
Wij worden niet warm van je betrokkenheid, denk ik.
@JelleKoen Ik snap niet dat de politie blijkbaar niet meewerkt. Heb je wel aangifte van diefstal van de pasjes en het geld gedaan? Als de banken beweren dat de geldopnames alleen met de pasjes hadden kunnen gebeuren, dan moeten ze dus gestolen zijn. Dat je ze nu weer terug hebt en de pincode erbij zat, doet daar niets aan af. Er is simpelweg een misdrijf gepleegd, ze hebben de dader op camera, dus snap ik niet dat je die beelden niet mag zien. Misschien eens met een advocaat overleggen?
Waar in de Nederlandse wet staat dat een burger het recht heeft om camerabeelden van een mogelijk misdrijf te bekijken ?AyurVeda schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:53:
[...]
Er is simpelweg een misdrijf gepleegd, ze hebben de dader op camera, dus snap ik niet dat je die beelden niet mag zien. Misschien eens met een advocaat overleggen?
Misschien dat ik het verkeerd heb, maar moet de politie aangifte van een misdrijf niet serieus nemen? En als je dan toch al een dader op camera hebt en dus wil identificeren, lijkt het mij een logische stap om het slachtoffer te vragen of de dader hem bekend voor komt. Het hoeft natuurlijk niet, als ze de dader al geïdentificeerd hebben, maar dan zou het slachtoffer daar toch hopelijk wel van op de hoogte gesteld worden.Henk007 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:57:
[...]
Waar in de Nederlandse wet staat dat een burger het recht heeft om camerabeelden van een mogelijk misdrijf te bekijken ?
Als de politie het vermoeden krijgt dat de dader wellicht een zeer naaste bekende is, dan kan men er ook voor kiezen om juist het slachtoffer niet te informeren over de verdenking. Om de huidige relatie niet te verstoren tot dat het volledig bewezen is. Tevens ook om eigen rechter gedrag en verdere escalaties te voorkomen.AyurVeda schreef op maandag 27 januari 2020 @ 00:05:
Misschien dat ik het verkeerd heb, maar moet de politie aangifte van een misdrijf niet serieus nemen? En als je dan toch al een dader op camera hebt en dus wil identificeren, lijkt het mij een logische stap om het slachtoffer te vragen of de dader hem bekend voor komt. Het hoeft natuurlijk niet, als ze de dader al geïdentificeerd hebben, maar dan zou het slachtoffer daar toch hopelijk wel van op de hoogte gesteld worden.
Over het schadeloos stellen van de bank(en), daar heeft elke bank zijn eigen processen voor. De ING volgt zijn eigen 5 B's : zie https://www.ing.nl/de-ing...ergoed-krijgen/index.html
De "Bescherm je codes" en "Bescherm je pas" zijn in deze casus dus niet gevolgd. De bank zal je dus niet schadeloos stellen. Het is dan wel zaak om de aangifte zeker te laten opvolgen door de politie. Als ze dan (ooit) een verdachte oppakken voor vergelijkbare zaken, en die gelinkt kan worden aan dit, dan kan je daar via de rechter een schadeloos stelling eisen. Dat is dus niet op korte termijn, maar wel belangrijk dus o de aangifte open te laten bij de politie.
De persoon heeft wel de tijd genomen (als de tijden allemaal kloppen) namelijk tussen 03:10:42 en 04:08:01. Is er wellicht meer beeld materiaal beschikbaar van de omgeving van deze automaten (ja is nu laat natuurlijk want veel bewaren de beelden niet zo lang)? Misschien zijn er meer personen te zien of herkenbare vervoersmiddelen?
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Het lijkt mij haast zeker dat dit iemand uit huiselijke kring is. Maar het motief hoeft niet zo simpel te zijn als diefstal.
Misschien is je kind wel onder druk gezet om de portemonnee te stelen, en een ander pint er dan mee. Drugs problemen, pestkoppen, mishandeling etc.
Heeft je vrouw misschien het kind opdracht gegeven... of iemand anders. Is zij degene die onder druk gezet word van buitenaf, of is er een scheiding in het verschiet.
Heeft iemand naaktfoto's van je dochter (ex vriendje) en eist hij 3k of anders gaan ze het internet op...
Ik ben zeer benieuwd hoe dit afloopt.
Misschien is je kind wel onder druk gezet om de portemonnee te stelen, en een ander pint er dan mee. Drugs problemen, pestkoppen, mishandeling etc.
Heeft je vrouw misschien het kind opdracht gegeven... of iemand anders. Is zij degene die onder druk gezet word van buitenaf, of is er een scheiding in het verschiet.
Heeft iemand naaktfoto's van je dochter (ex vriendje) en eist hij 3k of anders gaan ze het internet op...
Ik ben zeer benieuwd hoe dit afloopt.
[ Voor 10% gewijzigd door cellkuh op 27-01-2020 01:11 ]
Waarom?JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:40:
Insluipen in de woning sluiten we echt uit.
Omdat je ooit jezelf hebt buitengesloten en er alleen inkwam door een ruitje in te tikken?
Dus dan is er absoluut geen andere optie?
Achterdeur, raam op 1e verdieping, garagedeur?
Zelfs die sleutel die in het slot zit voorkomt geen inbraak:
en
Overigens ben ik van mening dat de kans op een inside job groter is dan de kans dat het een insluiper was.
Succes met het onderzoek, en sterkte!
Kennis (pincode) en Bezit (de pinpas) waren samen. Dat is verdomde lastig onderzoek doen. Enige zou kunnen zijn is om toch via een aangifte bij de politie de camera beelden op te vragen bij de banken. Ik zou het erop gooien dat er gemoedsrust kan komen in de gezinsituatie.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Maar inmiddels dus 2 maanden geleden gebeurd?
Ik vermoed overigens dat het geen diefstal uit hebzucht is, maar naar aanleiding van iets anders (chantage inderdaad, of een verslaving, etc).
Het zou wel verdomd wrang zijn als ik opeens met 5k vrij besteedbaar geld rondloop terwijl mijn (schoon)ouders een dergelijk bedrag missen. Ik heb niet altijd een hoge pet op van mijn tweede helft, maar dat lampje gaat echt wel branden. Dat geld laat je niet zomaar ergens, en je zou ook erg op moeten passen waar je het aan uitgeeft.
Maar verder blijf ik wel in de zelfde kring van verdachten denken. Misschien de buren nog? Hebben zij bijvoorbeeld een sleutel? Weten ze de weg te vinden in huis? Hebben zij kinderen?
Ik vermoed overigens dat het geen diefstal uit hebzucht is, maar naar aanleiding van iets anders (chantage inderdaad, of een verslaving, etc).
Het zou wel verdomd wrang zijn als ik opeens met 5k vrij besteedbaar geld rondloop terwijl mijn (schoon)ouders een dergelijk bedrag missen. Ik heb niet altijd een hoge pet op van mijn tweede helft, maar dat lampje gaat echt wel branden. Dat geld laat je niet zomaar ergens, en je zou ook erg op moeten passen waar je het aan uitgeeft.
Maar verder blijf ik wel in de zelfde kring van verdachten denken. Misschien de buren nog? Hebben zij bijvoorbeeld een sleutel? Weten ze de weg te vinden in huis? Hebben zij kinderen?
JUIST omdat je je pasjes nog in het bezit hebt duidt dat op iemand in de omgeving die ze kan hebben teruggelegd. Waarom steek je je kop zo in het zand ipv uit te zoeken wie in jouw omgeving dit geweest kan zijn? Of wil je dat het vrolijk nogmaals gebeurt met de volgende set pasjes?JelleKoen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:40:
En waarom neem je contact op met Radar oid terwijl je er niet achter wilt komen wat de oorzaak is? De bank gaat je niks vergoeden omdat je je niet aan de regels hebt gehouden (pasjes + pincode in 1 portomonnee). Dus wat moet Radar ermee? Jouw familie onderzoek gaan uitvoeren omdat je dit zelf dus niet durft?
[ Voor 21% gewijzigd door SmurfLink op 27-01-2020 09:25 ]
I have stability. The ability to stab.
Wat ik hier, als moraalridder, wel vervelend vind is dat wel contact is opgenomen met de banken en Radar, met andere woorden, als zij het willen vergoeden (lees: wij met z'n allen) is het goed, maar als het familie of een bekende blijkt te zijn wil TS het liever niet weten.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Ondanks alle reacties wil ik nog even reageren. Voornamelijk omdat ik in het betalingsverkeer werk en ervaring heb met hoe dergelijke berichten worden verwerkt.
- De pasjes nog steeds in bezit zijn
- Er geen braaksporen zijn
Het niet anders kan dan dat de pasjes zijn misbruikt door iemand die toegang heeft tot de portomonnee. Dit hoeft niet dezelfde persoon te zijn als degene die het geld van de rekeningen heeft gehaald natuurlijk.
Misschien wel met het idee dat het geld toch door de banken vergoed zou worden.
- Je kunt een pasje skimmen, maar de magneetstripdata is waardeloos in Nederland. Dus nee, je kunt geen geld uit de muur trekken zoals hier gebeurd is.
- De data die je uit kunt lezen vanuit de chip is niet voldoende om succesvol geld op te nemen. Er wordt namelijk een cryptogram gegenereerd obv transactie-data en die wordt door je bank gevalideerd (ARQC)
- De magneetstrip moet beschreven zijn omdat anders de gleuf van de ATM niet opengaat
- Als de ATM op de magneetstrip ziet dat het een pas met chip is, is gebruik van de chip (vaak) verplicht. Dit kan de pas zien aan de servicecode. Als er 201 staat ipv 101 bijvoorbeeld, zal gepoogd worden de chip te gebruiken. Als dit mislukt zal er "fallback" plaatsvinden als de ATM dit toestaat, maar deze optie is voor zover ik weet bij geen enkele bank meer toegestaan, juist vanwege het fraude risico.
- Je kunt een magneetstrip aanpassen door de servicecode aan te passen. Echter, controle van de servicecode vindt bij alle banken die ik ken plaats. Indien de servicecode niet overeenkomt met de database zal de response "mogelijke fraude" plaatsvinden
- De pasjes nog steeds in bezit zijn
- Er geen braaksporen zijn
Het niet anders kan dan dat de pasjes zijn misbruikt door iemand die toegang heeft tot de portomonnee. Dit hoeft niet dezelfde persoon te zijn als degene die het geld van de rekeningen heeft gehaald natuurlijk.
Misschien wel met het idee dat het geld toch door de banken vergoed zou worden.
Wat een topic weer....
@JelleKoen hebben jullie wellicht een schoonmaker/maakster, of klusjesman ofzo, iemand die nog wel eens bij jullie over de vloer komt en in die hoedanigheid makkelijk toegang heeft? Zo iemand heeft wellicht ook eens gezien dat je vrouw een briefje bij haar pasjes had zitten....
Je schrijft dat de sleutel in de deur zat, maar dit hoeft volgens mij geen garantie te zijn dat de deur niet meer open gaat. Daarnaast vermoed ik dat jullie wel meer dan 1 deur in huis hebben die open kan
Het verhaal van sommigen dat je vrouw mogelijk een escape plant vind ik wat raar. Met 3,5k kom je niet ver........
@JelleKoen hebben jullie wellicht een schoonmaker/maakster, of klusjesman ofzo, iemand die nog wel eens bij jullie over de vloer komt en in die hoedanigheid makkelijk toegang heeft? Zo iemand heeft wellicht ook eens gezien dat je vrouw een briefje bij haar pasjes had zitten....
Je schrijft dat de sleutel in de deur zat, maar dit hoeft volgens mij geen garantie te zijn dat de deur niet meer open gaat. Daarnaast vermoed ik dat jullie wel meer dan 1 deur in huis hebben die open kan
Het verhaal van sommigen dat je vrouw mogelijk een escape plant vind ik wat raar. Met 3,5k kom je niet ver........
Ik vind vooral het tijdstip van pinnen raar, alsof dit het enige moment was dat de dief de beschikking over de pasjes had of kon hebben.
Elk beetje doorgewinterde skimmer/dief weet wat de gangbare limieten zijn voor pinopnames bij de verschillende banken. Daarom wordt om enkele minuten voor en na middernacht gepind.....
1 risicomoment, 2 transacties.
Iemand die hier niet over nadenkt, lijkt me dus ook echt niet in staat om pasjes te kopiëren.
Elk beetje doorgewinterde skimmer/dief weet wat de gangbare limieten zijn voor pinopnames bij de verschillende banken. Daarom wordt om enkele minuten voor en na middernacht gepind.....
Iemand die hier niet over nadenkt, lijkt me dus ook echt niet in staat om pasjes te kopiëren.
Het is geen skimming. Dat werkt al jaren niet meer door de EMV chip. Gezien er geen sporen zijn van het missen van de pasjes, lijkt het mij dat er een moment is gekozen waarop ongezien de pasjes meegenomen zijn en er voldoende tijd is om ze weer terug te plaatsen.weertenaar schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:04:
Ik vind vooral het tijdstip van pinnen raar, alsof dit het enige moment was dat de dief de beschikking over de pasjes had of kon hebben.
En qua locatie (op een half uur afstand) wellicht omdat degene die het geld heeft opgenomen een bekende is en daardoor niet lastige vragen wil krijgen omdat een andere bekende hem heeft gezien op een vreemd tijdstip met vreemd gedrag.
Ik volg dit topic met grote verbazing.
Ik zie meerdere keren het idee naar boven komen dat iemand de pinpassen meegenomen heeft, gebruikt heeft om te pinnen en daarna weer terug zou hebben gebracht. Wat zou een reden zijn om de pinpassen terug te brengen? Het lijkt me dat een persoon die zoiets doet de passen laat verdwijnen.
Ik zie meerdere keren het idee naar boven komen dat iemand de pinpassen meegenomen heeft, gebruikt heeft om te pinnen en daarna weer terug zou hebben gebracht. Wat zou een reden zijn om de pinpassen terug te brengen? Het lijkt me dat een persoon die zoiets doet de passen laat verdwijnen.
Niet iedereen is een crimineel mastermind. Als kind (wellicht?) denk je misschien wel dat je stiekem kan pinnen en dat niemand iets doorheeft dat er iets is gedaan als je de passen weer terug legt.
Dat is vrij simpel. Zolang de eigenaar van de passen niet doorheeft dat er geld wordt gepind, kan de 'dief' opnieuw hetzelfde trucje uithalen. Dus weer het huis ingaan (als bekende met toegang, of als dief via de sleutel in het slot of een andere manier) en dezelfde pinpassen meenemen en weer de dag-limiet pinnen. Daarmee kan er een paar duizend euro per dag gestolen worden immers.vegboy schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:30:
Enige rare is dan dat het een vrij hoog risico op betrappen heeft, mochten de pinpas-eigenaren er tussendoor achter komen en eventueel een val opzetten.
Dit scenario past daarom niet zo goed bij een onbekende dief, maar vooral bij een insider. Iemand die ook in het huis woont of er wel eens is. Iemand met toegang dus. Kan ook een half verwarde insider zijn, die de pasjes gebruikt heeft om geld te stelen en ze daarna zonder reden heeft teruggelegd. Misschien in de hoop dat het niemand zou opvallen.
Andersom kan er alleen gepind zijn met kopieën immers. En dat is met drie pasjes en huidige systemen vrijwel onmogelijk en zeer onwaarschijnlijk.
Anoniem: 39993
Skimming werkt nog wel, maar niet meer zo simpel als vroeger. Je kunt nog steeds de magneetstrip van een pas kopiëren. Echter.... je moet dan wel weten dat het "wereld" profiel aan staat voor die pas. Daarna verstuur je de gegevens naar een handlanger in verweggistan, waar ze nog steeds ATM's gebruiken op de ouderwetse manier werken. Daar "printen" ze het pasje en halen ze zoveel mogelijk van de rekening af.celshof schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:24:
[...]
Het is geen skimming. Dat werkt al jaren niet meer door de EMV chip. Gezien er geen sporen zijn van het missen van de pasjes, lijkt het mij dat er een moment is gekozen waarop ongezien de pasjes meegenomen zijn en er voldoende tijd is om ze weer terug te plaatsen.
En qua locatie (op een half uur afstand) wellicht omdat degene die het geld heeft opgenomen een bekende is en daardoor niet lastige vragen wil krijgen omdat een andere bekende hem heeft gezien op een vreemd tijdstip met vreemd gedrag.
Ik ben (meer dan 10 jaar geleden) ook een keer geskimmed. Heb toen wel alles teruggekregen, omdat de bank zelf al zag dat ik gewoon in Utrecht aan het winkelen was op het moment dat ze in Rome met een kopie van mijn pas geld opnamen.
Maar voor de heelveelstekeer, het geld is in Huizen gepind en de laatste keer dat ik keek lag dat niet in Verweggistan.
Ik reageerde op de stelling "skimming werkt niet meer". Dat is gewoon niet waar. Daarom vind ik dat een gevaarlijke uitspraak. Je kunt nog steeds geskimmed worden en het is dus goed om daar rekening mee te houden.DataGhost schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:05:
Maar voor de heelveelstekeer, het geld is in Huizen gepind en de laatste keer dat ik keek lag dat niet in Verweggistan.
Dit geval heeft inderdaad niets met skimming te maken. De kopie van de pas werkt in Nederland (en een hoop andere landen) niet meer.
Sterker nog, camera beelden mogen volgens de wetgeving maar max 30 dagen bewaard blijven als er geen aanleiding is om de beelden langer te bewaren.Qwerty-273 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 00:46:
[...]
De persoon heeft wel de tijd genomen (als de tijden allemaal kloppen) namelijk tussen 03:10:42 en 04:08:01. Is er wellicht meer beeld materiaal beschikbaar van de omgeving van deze automaten (ja is nu laat natuurlijk want veel bewaren de beelden niet zo lang)? Misschien zijn er meer personen te zien of herkenbare vervoersmiddelen?
Dus mocht er mogelijk al extra beeldmateriaal zijn en de eigenaars zijn niet verwittigd dan zou het allang verwijderd moeten zijn.
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
In context van de post waarop ik reageerde klopt mijn stelling gewoon. Elke keer een disclaimer dat de magneetstripdata voor een sterk verouderde buitenlandse ATM nog wel waarde heeft lijkt me ondertussen overbodig voor dit topic. En daardoor ook verwarrend.Anoniem: 39993 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:18:
[...]
Ik reageerde op de stelling "skimming werkt niet meer". Dat is gewoon niet waar. Daarom vind ik dat een gevaarlijke uitspraak. Je kunt nog steeds geskimmed worden en het is dus goed om daar rekening mee te houden.
Dit geval heeft inderdaad niets met skimming te maken. De kopie van de pas werkt in Nederland (en een hoop andere landen) niet meer.
Skimmen van een magneet strip, nee dat werkt niet in NL.Anoniem: 39993 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:18:
De kopie van de pas werkt in Nederland (en een hoop andere landen) niet meer.
Het is wel mogelijk om tussen de chip en de machine te gaan zitten. Zie het eerder aangehaalde artikel van Kaspersky over de Prilex groep. En ook YouTube: DEFCON 19: Chip & PIN is Definitely Broken ( w speaker) en https://atmskimmer.net/
Maar dat is dus allemaal bij actief gebruik van de kaarten. Dat lijkt in dit topic dus niet het geval te zijn, het ging om alle kaarten in 1 portemonnee. En waar ook de opnames in de buurt zijn gedaan. Wat dan eerder wijst op het gebruik van de echte passen.
Spannend topic weer dit. Blijf het wel vreemd vinden dat het schijnbaar een insider betreft. Ik ga er vanuit dat die niet overnacht in het huis van TS, dus die moet met een sleutel binnen zijn gekomen. Echter geeft TS aan dat dit niet kan omdat hun eigen sleutel binnen in het slot steekt. En zo'n insider zal vast geen skills hebben om de deur toch te openen zonder braaksporen achter te laten.
Bizar verhaal dit.
Bizar verhaal dit.
Waarom zou een insider niet in huis kunnen overnachten?barrymossel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:52:
Spannend topic weer dit. Blijf het wel vreemd vinden dat het schijnbaar een insider betreft. Ik ga er vanuit dat die niet overnacht in het huis van TS, dus die moet met een sleutel binnen zijn gekomen. Echter geeft TS aan dat dit niet kan omdat hun eigen sleutel binnen in het slot steekt. En zo'n insider zal vast geen skills hebben om de deur toch te openen zonder braaksporen achter te laten.
Bizar verhaal dit.
Dan had TS dat neem ik aan wel verteld (of het topic niet gestart, want dan is het wel érg duidelijk wie de dader is). Aanname, I know.Roenie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:10:
[...]
Waarom zou een insider niet in huis kunnen overnachten?
Wellicht was het juist de bedoeling om het op skimming te laten lijken. Daar is veel over in het nieuws geweest.vegboy schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:30:
Als de dader(s) niet op de hoogte zijn van de werking van de chip wilden ze zo misschien juist aannemelijk maken dat ze slachtoffer van skimming zijn geworden.
Dan is het juist handig om het op 2 opeenvolgende avonden te doen "want anders moeten ze 4x hebben ingebroken".
Maar goed, het blijft gissen.
Dat kan dus wel. Het skimmen heeft enkel betrekking op het stelen van de gegevens van de betaalkaart. En dat kan nog steeds gewoon met een extra magneetstriplezer op een betaal- of geldautomaat. Het enige wat in Nederland niet kan, is de buit innen. Daarvoor hebben ze tegenwoordig een handlanger in het buitenland nodig (maar die hadden ze vroeger vaak ook al).Qwerty-273 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:43:
[...]
Skimmen van een magneet strip, nee dat werkt niet in NL.
Het is wel mogelijk om tussen de chip en de machine te gaan zitten. Zie het eerder aangehaalde artikel van Kaspersky over de Prilex groep. En ook YouTube: DEFCON 19: Chip & PIN is Definitely Broken ( w speaker) en https://atmskimmer.net/
Maar dat is dus allemaal bij actief gebruik van de kaarten. Dat lijkt in dit topic dus niet het geval te zijn, het ging om alle kaarten in 1 portemonnee. En waar ook de opnames in de buurt zijn gedaan. Wat dan eerder wijst op het gebruik van de echte passen.
Het lijkt mij juist erg verwarrend dat er mensen verkondigen dat skimming "niet meer werkt". Dat skimming een minder groot probleem is geworden in omvang, wil niet zeggen dat het gevaar weg is. Natuurlijk is het in het belang van de banken dat iedereen "skimming" weer gaat vergeten waardoor hun systemen extra veilig "voelen".celshof schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:35:
[...]
In context van de post waarop ik reageerde klopt mijn stelling gewoon. Elke keer een disclaimer dat de magneetstripdata voor een sterk verouderde buitenlandse ATM nog wel waarde heeft lijkt me ondertussen overbodig voor dit topic. En daardoor ook verwarrend.
Het zou juist goed zijn, dat iedereen zich er van bewust blijft dat de systemen helemaal niet inherent veilig zijn, maar dat de manier waarop je ermee omgaat bepaalt of ze veilig zijn of niet. Skimming is nog steeds een probleem, alleen in Nederland is de omvang (en dus de kans dat je ermee te maken krijgt) kleiner geworden.
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-01-2020 12:22 ]
De vrees dat iemand waarvan je houdt je 'besteelt' kan logisch denken in de weg staan. De waarheid is niet altijd fijn om te weten.barrymossel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:12:
[...]
Dan had TS dat neem ik aan wel verteld (of het topic niet gestart, want dan is het wel érg duidelijk wie de dader is). Aanname, I know.
Behalve wij tweeen sliep er niemand in ons huis.
Ik kan niet op alles reageren, misschien vanavond meer.
De dichtstbijzijnde geldautomaat is overigens 5km van ons huis en Huizen ligt verder weg.
De Rabo en ICS nog even gebeld. Ze gaan ook uit van een bekende en insluipen.
De dichtstbijzijnde geldautomaat is overigens 5km van ons huis en Huizen ligt verder weg.
Dat snap ik. Maar het is in deze wel cruciale informatie. Als die niet geleverd wordt door TS, dan kunnen we helemaal niet adviseren natuurlijk. Vandaar dat ik er dus vanuit gaat dat er niemand in dat huis sliep (sowieso vindt het oppassen bij de kinderen thuis plaats).Roenie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:19:
[...]
De vrees dat iemand waarvan je houdt je 'besteelt' kan logisch denken in de weg staan. De waarheid is niet altijd fijn om te weten.
Volgens de TS sliepen er twee mensen in het huis. Zie hierboven.barrymossel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:21:
[...]
Dat snap ik. Maar het is in deze wel cruciale informatie. Als die niet geleverd wordt door TS, dan kunnen we helemaal niet adviseren natuurlijk. Vandaar dat ik er dus vanuit gaat dat er niemand in dat huis sliep (sowieso vindt het oppassen bij de kinderen thuis plaats).
Als de persoon niet herkenbaar is op de beelden, zijn er voor de politie weinig tot geen aanknopingspunten waarop ze door kunnen rechercheren.AyurVeda schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:53:
[...]
Ik snap niet dat de politie blijkbaar niet meewerkt.
Be yourself, no matter what they say ...
Mijn vrouw en ik hebben het gister uitvoerig weer besproken en veel van de suggesties doorgenomen.
Scheiding is volstrekt uitgesloten, ja Diederik Samsom zei dat ook ooit tegen Pauw. Ik weet het.
Zij heeft niet gepind. Het was een jongeman, zoals ik al aangaf. Ook de kinderen kunnen zeker niet als 'jonge'man betiteld worden. Er moet een 3e persoon in het spel zijn.
Binnenkort heb ik overleg met een van onze kinderen.
Scheiding is volstrekt uitgesloten, ja Diederik Samsom zei dat ook ooit tegen Pauw. Ik weet het.
Zij heeft niet gepind. Het was een jongeman, zoals ik al aangaf. Ook de kinderen kunnen zeker niet als 'jonge'man betiteld worden. Er moet een 3e persoon in het spel zijn.
Binnenkort heb ik overleg met een van onze kinderen.
Los van wie(behalve je vrouw) het geld heeft gepind, waarom zou je de portemonnee weer terugbrengen.. Geeft alleen maar extra risico en grotere pak-kans. Vooral dat vind ik vreemd...
Als ik hier zo door heen lees klinkt het meer dat er iets gaande is waar men nog niet van op de hoogte is... (kraakbare "onkraakbare" passen, etc..)
Of de kinderen zijn "geplayed" of onder druk gezet. Persoonlijk acht ik die kans op het moment het grootst (en is ook gelijk de meest vervelende van alle opties vind ik persoonlijk)
Als ik hier zo door heen lees klinkt het meer dat er iets gaande is waar men nog niet van op de hoogte is... (kraakbare "onkraakbare" passen, etc..)
Of de kinderen zijn "geplayed" of onder druk gezet. Persoonlijk acht ik die kans op het moment het grootst (en is ook gelijk de meest vervelende van alle opties vind ik persoonlijk)
[ Voor 23% gewijzigd door Kek op 27-01-2020 12:39 ]
Echt waar?!Kek schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:36:
Los van wie(behalve je vrouw) het geld heeft gepind, waarom zou je de portemonnee weer terugbrengen.. Geeft alleen maar extra risico en grotere pak-kans. Vooral dat vind ik vreemd...
Na het lezen van dit hele topic heb je echt het idee dat de daders onbekende/vreemde skimmers/krakers/hackers zijn geweest, die de familie van TS totaal niet kennen, maar gebruik hebben gemaakt van een nog onbekend lek in het betalingsverkeer?
Bizar!
Hier ben ik het mee eens, alleen pas nadat ik onweerlegbaar bewijs heb gezien van alle feiten en omstandigheden die TS in dit topic schrijft.zetje01 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:44:
[...]
Echt waar?!
Na het lezen van dit hele topic heb je echt het idee dat de daders onbekende/vreemde skimmers/krakers/hackers zijn geweest, die de familie van TS totaal niet kennen, maar gebruik hebben gemaakt van een nog onbekend lek in het betalingsverkeer?
Bizar!
Occam's Razor lijkt mij van toepassing.Kek schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:36:
Dat het iemand is die dichtbij het gezin staat (of uit het gezin komt) en de portemonnee heeft gebruikt is vele malen waarschijnlijker dan een nieuwe nog onbekende hack waarbij de passen (meervoud! dus verschillende locaties) geskimd zouden zijn en dan ook nog met camera of keylogger de pincodes afgelezen enzo.
Misschien een vriend(in) waar de vrouw of kinderen niets over durven te zeggen of kúnnen zeggen.
Het hoeft niet eens zo te zijn dat diegene uit het gezin weet dat het überhaupt gebeurd is door iemand die ze kennen.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Maar dan nog, waarom de portemonnee weer terugleggen...anandus schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:49:
[...]
Occam's Razor lijkt mij van toepassing.
Dat het iemand is die dichtbij het gezin staat (of uit het gezin komt) en de portemonnee heeft gebruikt is vele malen waarschijnlijker dan een nieuwe nog onbekende hack waarbij de passen (meervoud! dus verschillende locaties) geskimd zouden zijn en dan ook nog met camera of keylogger de pincodes afgelezen enzo.
Misschien een vriend(in) waar de vrouw of kinderen niets over durven te zeggen of kúnnen zeggen.
Het hoeft niet eens zo te zijn dat diegene uit het gezin weet dat het überhaupt gebeurd is door iemand die ze kennen.
Je kan toch ook zien bij welke geldautomaat het was in de afschriften? (Of bedoel je de dichtstbijzijnde automaat uit je afschriften?)JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:20:
Behalve wij tweeen sliep er niemand in ons huis.
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 27-01-2020 12:52 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Om geen argwaan te wekken?Kek schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:50:
[...]
Maar dan nog, waarom de portemonnee weer terugleggen...
Stel, hypothetisch, de 15-jarige dochter (ik weet de gezinssamenstelling niet, heb niet hele topic gelezen) heeft een fout vriendje, ziet de portemonnee liggen, gaat ermee pinnen, legt hem terug. Een tijdje later wordt pas ontdekt dat er geld mist. Niemand die hem 1-2-3 verdenkt.
Als de portemonnee weg blijft, dan valt dat gelijk op.
En dan wellicht hopen dat de bank het bedrag vergoed.daan! schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:14:
[...]
Wellicht was het juist de bedoeling om het op skimming te laten lijken. Daar is veel over in het nieuws geweest.
Als de dader(s) niet op de hoogte zijn van de werking van de chip wilden ze zo misschien juist aannemelijk maken dat ze slachtoffer van skimming zijn geworden.
Dan is het juist handig om het op 2 opeenvolgende avonden te doen "want anders moeten ze 4x hebben ingebroken".
Maar goed, het blijft gissen.
Dat kwam ook in mij op ja. Maargoed misschien gaan zijn kinderen nog naar de kleuterschool, dan is het een hele gekke theorie.anandus schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:54:
[...]
Stel, hypothetisch, de 15-jarige dochter (ik weet de gezinssamenstelling niet, heb niet hele topic gelezen) heeft een fout vriendje, ziet de portemonnee liggen, gaat ermee pinnen, legt hem terug.
Ik weet het niet hoor, die kleuters van tegenwoordig ...Piet_Piraat7 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:59:
[...]
Dat kwam ook in mij op ja. Maargoed misschien gaan zijn kinderen nog naar de kleuterschool, dan is het een hele gekke theorie.
Maar dan kan je het nog gooien op het foute vriendje van de oppas of iets.
@Piet_Piraat7 @anandus @ iedereen
Als je het hele topic niet gelezen hebt, lees dan i.i.g. even de reacties van de TS waarin hij iets vertelt over zijn gezin/familie/situatie:
https://gathering.tweaker...d/poster/1117855/messages
Als je het hele topic niet gelezen hebt, lees dan i.i.g. even de reacties van de TS waarin hij iets vertelt over zijn gezin/familie/situatie:
https://gathering.tweaker...d/poster/1117855/messages
Dit topic is gesloten.