Acties:
  • +6 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
zetje01 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:44:
[...]

Echt waar?!
Na het lezen van dit hele topic heb je echt het idee dat de daders onbekende/vreemde skimmers/krakers/hackers zijn geweest, die de familie van TS totaal niet kennen, maar gebruik hebben gemaakt van een nog onbekend lek in het betalingsverkeer?
Bizar!
en dan niet zomaar een lek, maar een lek dat impact heeft op 3 verschillende banken
zetje01 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:44:
[...]

Echt waar?!
Na het lezen van dit hele topic heb je echt het idee dat de daders onbekende/vreemde skimmers/krakers/hackers zijn geweest, die de familie van TS totaal niet kennen, maar gebruik hebben gemaakt van een nog onbekend lek in het betalingsverkeer?
Bizar!
Niet alleen een lek in het betalingsverkeer, maar ook nog eens eentje die tegelijkertijd de verschillende passen van 1 persoon raakt.

En de hack die er zogenaamd mogelijk zou zijn, gaat ook niet lukken. Want de autoriserende partij zal echt niet zomaar een bericht zonder ARQC accepteren. En deel 2 van die hack lukt ook niet, want offline PIN is niet toegestaan bij een ATM, dus er moet een online PIN mee met de transactie.

De enige manier om dit fatsoenlijk de kunnen doen, zonder de originele pas te hebben, is als je een (EMV) MasterKey tot je beschikking hebt. Dan kun je namelijk een pas namaken of simuleren.

Dus inderdaad, je keuze voor 'Bizar!' is de juiste :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zetje01 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:05:
@Piet_Piraat7 @anandus @ iedereen

Als je het hele topic niet gelezen hebt, lees dan i.i.g. even de reacties van de TS waarin hij iets vertelt over zijn gezin/familie/situatie:

https://gathering.tweaker...d/poster/1117855/messages
Dank.
Even ter recapitulatie:
Twee getrouwde volwassen kinderen en vier kleinkinderen (tussen 2 en 10 jaar).
Er wordt opgepast in de woningen van de kinderen.
Dus dat maakt het (zeker als we het een of twee graden breder maken, bijv vriendje van oppas van een kleinkind -ik noem maar wat-) een behoorlijk groot netwerk van potentiële daders.
Om nog maar te zwijgen van de potentiële daders die de TS mogelijk niet weet (ook -ik noem maar wat-) de tennisleraar van mevrouw, waar nooit iets over gezegd is.

Maar ik lees ook:
Jullie zullen begrijpen dat ik niet verder wil onderzoeken of mijn kinderen een aandeel in de diefstal hebben gehad.
Tja, dan heeft dit topic niet veel zin, denk ik?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Iets wat ik nog niet heel goed kan plaatsen in het verhaal is de vermelding van "Jongeman" en "gezichtsverhullende capuchon". Als ik 't goed begrijp heeft TS zelf de beelden niet gezien, dit slechts gehoord van politie/Bijenkorf. Maar waaruit blijkt dat deze persoon met gezichtsverhullende kleding een jongeman is?

@anandus Iets verder op lijkt TS wel open te staan voor verdere gesprekken, met iig één van de kinderen is een gesprek gepland, tevens weet je niet wat de politie momenteel aan 't onderzoeken is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik vraag mij af wat ik zou doen in deze situatie. Aan de ene kant zou ik boos zijn op het schenden van vertrouwen van mijn gezinsleden en mijn en diens directe vrienden/contacten. Aan de andere kant is het niet leuk erachter te komen dat iemand waarvan je houdt hier iets mee te maken zou kunnen hebben.

Ik denk dat ik het toch wil weten, ook omdat er wellicht een probleem achter schuilt. Waarom moet een bekende van je stelen in plaats van om hulp vragen? Is het probleem te gênant? Ik zou dan graag willen dat die persoon mij genoeg vertrouwt en juist open en eerlijk om hulp vraagt. Het niet eerlijk zijn en het niet vertrouwen telt zwaar en is minstens net zo belangrijk als het feit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Tja alleen reageren mensen niet altijd rationeel, zeker als het om geld zaken gaat danwel om iets waar ze zich voor schamen (vaak de combi).
Kijk maar naar mensen die steeds verder in de schulden komen omdat ze geen hulp durven te vragen.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-09 11:47
Roenie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:22:
Ik vraag mij af wat ik zou doen in deze situatie. Aan de ene kant zou ik boos zijn op het schenden van vertrouwen van mijn gezinsleden en mijn en diens directe vrienden/contacten. Aan de andere kant is het niet leuk erachter te komen dat iemand waarvan je houdt hier iets mee te maken zou kunnen hebben.

Ik denk dat ik het toch wil weten, ook omdat er wellicht een probleem achter schuilt. Waarom moet een bekende van je stelen in plaats van om hulp vragen? Is het probleem te gênant? Ik zou dan graag willen dat die persoon mij genoeg vertrouwt en juist open en eerlijk om hulp vraagt. Het niet eerlijk zijn en het niet vertrouwen telt zwaar en is minstens net zo belangrijk als het feit zelf.
Tuurlijk! Er zijn verschillende redenen waarom de TS gekwetst/aangeslagen kan zijn:

- Geld weg.
- (bekenden van) familie besteelt me.
- Is mijn eigen huis nog veilig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tFean
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-01-2023
Sorry mensen, ik had dit natuurlijk eerder kunnen posten. Ik dacht dat ik het zelf al voldoende duidelijk had gemaakt.
Onderstaand de reactie van het politie-onderzoek. In een latere mail wordt nog aangegeven dat men het dossier nog even 'open' laat, omdat ik daarom vroeg.

"Inmiddels heb ik ook de camerabeelden van de ING ontvangen. Helaas moet ik u mededelen dat de beelden geen relevante informatie hebben opgeleverd.

Op alle beelden (zowel van de Rabobank als de ING) is de pinner in beeld, maar de pinnen is van top tot teen geheel in het zwart gekleed. Slechts een klein spleetje bij zijn ogen is zichtbaar, maar dat spleetje is de klein om iets van zijn gezicht te kunnen zien. Omdat de pinner geheel in het zwart gekleed is, kan ik ook niets met de kleding. De pinner komt lopend aan bij de pinautomaten, dus ook qua vervoersmiddelen kan ik niets.

Alle aanknopingspunten die er waren zijn onderzocht, maar hebben niets opgeleverd. Hoe graag ik dit mysterie ontrafeld had gezien, moet ik realistisch zijn en in dit geval concluderen dat ik geen mogelijkheden meer zie om het onderzoek naar uw aangifte voort te zetten. Daarom zal ik het onderzoek naar uw aangifte afsluiten.

Uiteraard begrijp ik dat dit niet is wat u wilt horen, maar we moeten realistisch zijn. Het verlies van uw geld is spijtig, hopelijk kunt u dat toch op een of andere manier terugkrijgen. En mocht u zelf achter nieuwe informatie komen, dan horen wij dat graag zodat overwogen kan worden om het onderzoek te heropenen."

Het woord 'gezichtsverhullend' in mijn eerdere reacties is van mijzelf. Het woord '' jongeman' (ook in mijn eerdere reacties) is gebruikt in een telefoongesprek met de medewerker van de ING, waarop ik meteen zei dat het mijn vrouw en mij uitsloot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:22:
Waarom moet een bekende van je stelen in plaats van om hulp vragen? Is het probleem te gênant? Ik zou dan graag willen dat die persoon mij genoeg vertrouwt en juist open en eerlijk om hulp vraagt. Het niet eerlijk zijn en het niet vertrouwen telt zwaar en is minstens net zo belangrijk als het feit zelf.
"Hoi pap/buurman/schoonvader, ik ben verslaafd aan coke en heb geld nodig voor nieuwe coke."

Pap/buurman/schoonvader: "Ah wat fijn dat je open en eerlijk over je probleem verteld hier heb je 5k, laat je eigen niet rippen he!"

Een verslaafde (een theorie) gaat dat echt niemand vertellen. Die will gewoon scoren. 5k binnen en is de perfect crime nog ook. Dat schuldgevoel voel je toch al niet meer op dat punt, die kater komt later wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:34:
[...]

"Hoi pap/buurman/schoonvader, ik ben verslaafd aan coke en heb geld nodig voor nieuwe coke."

Pap/buurman/schoonvader: "Ah wat fijn dat je open en eerlijk over je probleem verteld hier heb je 5k, laat je eigen niet rippen he!"

Een verslaafde (een theorie) gaat dat echt niemand vertellen. Die will gewoon scoren. 5k binnen en is de perfect crime nog ook. Dat schuldgevoel voel je toch al niet meer op dat punt, die kater komt later wel.
Je kind is niet opeens verslaafd lijkt mij. Er zijn daarvoor al zat momenten om te praten.

[ Voor 8% gewijzigd door Roenie op 27-01-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:11

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

anandus schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:14:
Dank.
Even ter recapitulatie:

Dus dat maakt het (zeker als we het een of twee graden breder maken, bijv vriendje van oppas van een kleinkind -ik noem maar wat-) een behoorlijk groot netwerk van potentiële daders.
Om nog maar te zwijgen van de potentiële daders die de TS mogelijk niet weet (ook -ik noem maar wat-) de tennisleraar van mevrouw, waar nooit iets over gezegd is.
Als we even aannemen dat TS niet liegt, en zijn vrouw niet liegt, dan hebben we:

Vrijdagnacht pinpassen in handen van dief.
Vrijdagmorgen vindt vrouwlief alle passen in tas. Of hier ook de Bijenkorf-kaart tussenzit is onbekend
Zaterdagnacht Bijenkorf-kaart in handen van dief.

Dan zijn er ofwel duplicaat-kaarten (al dan niet werkend) in de portemonee van TS en vrouw beland, ofwel iemand heeft minimaal 2x toegang tot het huis gehad, ergens midden in de nacht. (kaart eruit, en kaart erin)

Duplicaat-kaarten lijkt me lastig, heel lastig zelfs (chip namaken etc, danwel een voldoende overtuigende fake in portemonee stoppen), en ‘De fysieke pas is gebruikt en kan onmogelijk worden gekopieerd als er een chip in zit’, aldus ICS-cards', dus we gaan toegang checken.

Binnensluipen kan, maar 2x? Met risico dat TS ergens midden in de nacht gestommel hoort, en iemand op de trap treft?

[ Voor 4% gewijzigd door FreezeXJ op 27-01-2020 13:38 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:36:
[...]
Je kind is niet opeens verslaafd lijkt mij. Er zijn daarvoor al zat momenten om te praten.
Verslaafde ziet het probleem niet in of wil er überhaupt niet over praten. Laat staan met de ouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 00:05
Ik zie voornamelijk twee sugguesties voorbij komen:
1. Skimming, wat bijna onmogelijk lijkt omdat het om 3 verschillende passen gaat.
2. Een al dan niet bekend persoon had toegang tot het huis en de passen.

Maar nog een 3e optie lijkt mij ook niet helemaal onmogelijk, al is twee nachten na elkaar ook vreemd.
Is het misschien zo dat één van jullie twee slaapwandelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
FreezeXJ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:36:
[...]
Binnensluipen kan, maar 2x? Met risico dat TS ergens midden in de nacht gestommel hoort, en iemand op de trap treft?
Tja.
Ofwel er is tweemaal ingeslopen.
Ofwel de passen/portemonnee zijn langer weggeweest dan gedacht.
Ofwel de premisse dat niemand liegt (expres of per ongeluk) is fout.

Er zijn niet echt heel veel mogelijkheden, volgens mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Audiowaste schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:46:
1. Skimming, wat bijna onmogelijk lijkt omdat het om 3 verschillende passen gaat.

Maar nog een 3e optie lijkt mij ook niet helemaal onmogelijk, al is twee nachten na elkaar ook vreemd.
7(8)7
Uit het log blijkt (wat mij betreft) iets teveel hersenactiviteit voor iemand die slaapwandelt. Meerdere pogingen met steeds lagere bedragen omdat er geen geld uit komt (limiet/saldo), met verschillende passen, bij verschillende geldautomaten. Dan ga ik nog even voorbij aan het gedeelte waarbij je je al slaapwandelend aankleedt in een volledig zwarte outfit met gezichtsbedekking en naar een pinautomaat een half uur verderop loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Audiowaste schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:46:

Of dementerend? Maar goed, er is gepind door een jongeman in zwarte kleding. En waar zou dan het geld gebleven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:33:
Op alle beelden (zowel van de Rabobank als de ING) is de pinner in beeld, maar de pinnen is van top tot teen geheel in het zwart gekleed. Slechts een klein spleetje bij zijn ogen is zichtbaar, maar dat spleetje is de klein om iets van zijn gezicht te kunnen zien. Omdat de pinner geheel in het zwart gekleed is, kan ik ook niets met de kleding. De pinner komt lopend aan bij de pinautomaten, dus ook qua vervoersmiddelen kan ik niets.
Ai, dat maakt het lastig. Dat de ING het over "jongeman" heeft, doet er dan ook niet zoveel toe. Dat zal een aanname zijn geweest van de medewerker.

Enige waar je misschien wat mee kunt doen is navragen bij winkeliers in de aanlooproute naar de ATMs en tussen de ATMs. Die hebben wellicht camera's op de route gericht waar meer zichtbaar is. Zo lijkt het me moeilijk ademen met mijn hele gezicht bedekt en zou ik het alleen doen als ik bij de ATMs aankom.

edit: Dat er zoveel moeite is gedaan om jezelf onzichtbaar te maken, maakt wat mij betreft de kans groter dat het een bekende is geweest. Want die zou meteen herkend zijn door de slachtoffers

[ Voor 8% gewijzigd door celshof op 27-01-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

barrymossel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:50:
[...]

Of dementerend? Maar goed, er is gepind door een jongeman mens in zwarte kleding. En waar zou dan het geld gebleven zijn?
een man is dus niet zeker, kan nog steeds zowel man als vrouw zijn zover ik begrijp

[ Voor 14% gewijzigd door mrsar op 27-01-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yub
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Yub

Hebben jullie bank apps op de telefoon staan? Ontgrendelen jullie de telefoon toevallig met pincode, gelijk aan bank pincodes? Ik observeer wel eens mensen voor de grap, vaak ontrgendelen ze met een 4 of 8 cijfer code (2x pincodes achter elkaar). Iemand anders kan het ook zien en je vervolgens naar huis volgen. Daar vervolgens de jackpot aantreffen en meer pincodes vinden ..

Kijken eerst of je leuk woont, hoe jij je doet kleden, wat je in huis hebt en daar een schatting van maken of het de moeite waard is om in te sluipen.

[ Voor 17% gewijzigd door Yub op 27-01-2020 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

zetje01 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:05:
@Piet_Piraat7 @anandus @ iedereen

Als je het hele topic niet gelezen hebt, lees dan i.i.g. even de reacties van de TS waarin hij iets vertelt over zijn gezin/familie/situatie:

https://gathering.tweaker...d/poster/1117855/messages
Of bovenaan gewoon "TS" selecteren.

[ Voor 84% gewijzigd door PcDealer op 27-01-2020 13:57 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Yub schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:56:
Hebben jullie bank apps op de telefoon staan? Ontgrendelen jullie de telefoon toevallig met pincode, gelijk aan bank pincodes? Ik observeer wel eens mensen voor de grap, vaak ontrgendelen ze met een 4 of 8 cijfer code (2x pincodes achter elkaar). Iemand anders kan het ook zien en je vervolgens naar huis volgen. Daar vervolgens de jackpot aantreffen en meer pincodes vinden ..
Wat dat betreft hoeft iemand maar te zien dat er op het briefje in de portemonnee gekeken wordt voor de pincode tijdens het pinnen en dan ben je natuurlijk al gelijk een doelwit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
[...]

Als we even aannemen dat TS niet liegt, en zijn vrouw niet liegt, dan hebben we:

Vrijdagnacht pinpassen in handen van dief.
Vrijdagmorgen vindt vrouwlief alle passen in tas. Of hier ook de Bijenkorf-kaart tussenzit is onbekend
Zaterdagnacht Bijenkorf-kaart in handen van dief.

Dan zijn er ofwel duplicaat-kaarten (al dan niet werkend) in de portemonee van TS en vrouw beland, ofwel iemand heeft minimaal 2x toegang tot het huis gehad, ergens midden in de nacht. (kaart eruit, en kaart erin)

Duplicaat-kaarten lijkt me lastig, heel lastig zelfs (chip namaken etc, danwel een voldoende overtuigende fake in portemonee stoppen), en ‘De fysieke pas is gebruikt en kan onmogelijk worden gekopieerd als er een chip in zit’, aldus ICS-cards', dus we gaan toegang checken.

Er zijn dagen dat ik mijn pinpas niet gebruik. Als dat voor zijn vrouw ook geldt, dan kan de portemonnee ook een dag later teruggelegd zijn. De twee transacties direct voor/na de skimactie laten wel zien wanneer de portemonnee voor het laatst gebruikt is.

Tijdlijn
Donderdag 28-11
De portemonnee wordt meegenomen(?) Wie hebben er die dag toegang gehad?

Eerste avond, donderdag op vrijdagnacht
29-11-2019 03:31:23 05 (3x ING) 750+1250 euro

Tweede avond vrijdag op zaterdagnacht
30-11-2019 03:10:42 (3x ING) 0 euro
---
30-11-2019 03:54:46 (3x ING) 50 euro
30-11-2019 03:59:19 (2x Rabo) 0 euro
30-11-2019 04:01:22 (3x ING) 50+50 euro
30-11-2019 04:06:26 (3x Rabo) 0 euro

Ontdekking:
29-11-2019 09:00 op vrijdagochtend. Dat matcht niet met de tijdlijn van je transacties? Zal vermoedelijk de zaterdagochtend zijn geweest? Is er iemand voor die tijd al bij jullie thuis geweest?

Waarom zit er bv drie kwartier tussen de pinacties op de tweede avond? Een dief gaat niet drie kwartier wachten en terug voor een tweede actie.

De politie zegt wel 'hij', maar hoe konden ze dat dan zien aan alleen de ogen?

Als er tussendoor niemand is geweest, verdenk ik iemand met een sleutel en toegang tot je huis. Gezien het tijdstip wellicht de zekerheid dat je sliep. Ik zou het thuis toch eens navragen. Wellicht afpersing omwille van iets anders? Je weet het nooit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 00:05
DataGhost schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:50:
[...]

7(8)7
Uit het log blijkt (wat mij betreft) iets teveel hersenactiviteit voor iemand die slaapwandelt. Meerdere pogingen met steeds lagere bedragen omdat er geen geld uit komt (limiet/saldo), met verschillende passen, bij verschillende geldautomaten. Dan ga ik nog even voorbij aan het gedeelte waarbij je je al slaapwandelend aankleedt in een volledig zwarte outfit met gezichtsbedekking en naar een pinautomaat een half uur verderop loopt.
Mensen die slaapwandelen, kunnen echt vreemde dingen doen. Het aankleden met gezichtsbedekking is dan nog niet eens zo vreemd. Meerdere pogingen met lagere bedragen zou ook nog kunnen. Natuurlijk is het niet heel waarschijnlijk vooral omdat het 2 nachten na elkaar is gebeurd. Maar volgens mij is dit een logischere verklaring dan skimming ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
[...]

Als we even aannemen dat TS niet liegt
Misschien gaat het daar al fout. Zou zo maar kunnen zijn dat TS wordt gechanteerd door een Sloveense prostituee en geld moet betalen. Dan 'ontdekt' hij de volgende ochtend zelf dat er geld is verdwenen (onder het mom van wie het eerste ruikt heeft zijn kontje gebruikt). Vervolgens gaat hij op tweakers.net kijken of er een excuus te vinden is die hem kan vrijpleiten. Ook een aanname natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er zit ook 2 maanden tussen diefstal en het topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yub
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Yub

Droefsnoet schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:10:
[...]

Misschien gaat het daar al fout. Zou zo maar kunnen zijn dat TS wordt gechanteerd door een Sloveense prostituee en geld moet betalen. Dan 'ontdekt' hij de volgende ochtend zelf dat er geld is verdwenen (onder het mom van wie het eerste ruikt heeft zijn kontje gebruikt). Vervolgens gaat hij op tweakers.net kijken of er een excuus te vinden is die hem kan vrijpleiten. Ook een aanname natuurlijk.
Dat. Ook zou ik kijken hoe de relatie in elkaar zit en misschien wil een van de twee er binnenkort een punt achter zetten en is al bezig met geld weg te sluizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:03
@JelleKoen

Zijn de drie fysieke passen in de portemonnee wel de originele? Of zijn dit de namaak? Dat zou verklaren dat er met de 'echte' pas is gepind. De ruil moet dan voor vrijdag gedaan zijn.

Een niet-werkende namaak pas lijkt mij niet zo moeilijk te maken. Die zijn vast te bestellen op het dark web. Wel een hoop moeite zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
PcDealer schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:56:
[...]

Of bovenaan gewoon "TS" selecteren.
Ah, cool!
Ik hang hier al zo'n twintig jaar rond, en er zijn in die tijd nogal wat functies bijgekomen ... die ik nooit gebruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bobmeister schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:13:
@JelleKoen

Zijn de drie fysieke passen in de portemonnee wel de originele? Of zijn dit de namaak? Dat zou verklaren dat er met de 'echte' pas is gepind. De ruil moet dan voor vrijdag gedaan zijn.

Een niet-werkende namaak pas lijkt mij niet zo moeilijk te maken. Die zijn vast te bestellen op het dark web. Wel een hoop moeite zeg.
Misschien zijn ze dan nu wel weer teruggeswapped voor de originelen. Misschien zitten George Clooney, Bernie Mac, Matt Demon en Brad Pitt er wel achter met een meesterlijk plan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:03
Marzman schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:16:
[...]

Misschien zijn ze dan nu wel weer teruggeswapped voor de originelen. Misschien zitten George Clooney, Bernie Mac, Matt Demon en Brad Pitt er wel achter met een meesterlijk plan.
Maar dat hoeft niet. TS laat de passen blokkeren, knipt de namaak door en gooit ze weg. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
  • Laatst online: 19-09 17:58
Nog 2 dingen, ik weet eerlijk gezegd niet of ze al genoemd zijn:

1; Heb je na de eerste avond meteen je hele directe kring op de hoogte gebracht? Bestaat er een kans dat de dief/insluiper het idee had dat jullie het nog niet gemerkt hadden en is hij daarom terug gekomen ("het ging zo makkelijk") Of wel; wie heb je de eerste dag en wie de tweede dag op de hoogte gebracht.
2: Als het een bekende kan zijn. neem dan passende maatregels; Kans dat er dingen spelen waarvan je nog niet op de hoogte bent en dan zal dit niet de laatste keer zijn dat er wat verdwijnt. Ander slot, code slot (zodat je weet wie naar binnen komt), of een camera in/rondom het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:22
Is het 100% zeker dat de fysieke passen zijn gebruikt? Kan het niet zijn dat iemand bijv. de betaalpassen aan Apple Pay heeft toegevoegd in een onbewaakt moment?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
MarcoC schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:24:
Is het 100% zeker dat de fysieke passen zijn gebruikt? Kan het niet zijn dat iemand bijv. de betaalpassen aan Apple Pay heeft toegevoegd in een onbewaakt moment?
ApplePay bij een ATM? Die optie is er nog niet in Nederland volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
Een paar dingen die me opvallen / ik ter overweging zou nemen;

- Zijn de huidige passen in jullie bezit op de een of andere manier gecheckt en geverifieerd dat dit de originele passen zijn?
- Heeft je vrouw de passen nog gebruikt / gezien die zaterdag? Ik heb weleens dagen dat ik m'n pas (of hele portemonnee) niet gebruik, dus als mijn creditcard bv. twee dagen weg is zou ik dat zomaar pas veel later kunnen merken (of dus niet als hij later teruggestopt wordt...).
- Hebben je kinderen een sleutel van de woning, en was daarmee toegang te krijgen? Je hebt het wel over sleutel in slot maar weet je zeker dat het slot dan niet werkt van buitenaf en zijn er eventueel andere ingangen waar men gebruik van kan maken?
- Heb je een manier om te verifiëren of de deur open is geweest? Bv. een deursensor, camera of slimme verlichting die aanspringt en waar je die inschakelmomenten nog van kan terugzoeken?

Daarnaast neig ik er toch ook naar dat een 'bekende' het meest voor de hand liggende scenario is momenteel. Ik geloof best dat de band met de kinderen goed is en ze weten dat ze aan kunnen kloppen bij financiële problemen, maar besef je ook dat mensen bepaalde zaken goed verborgen kunnen houden.

Menigeen kent wel iemand in zijn of haar omgeving wat zo'n voorbeeldfiguur was maar tóch een dubbelleven bleek te hebben aangaande drank/drugs, gokverslaving, affaire, complete gezinnen elders. Ik denk dat je kinderen niet snel komen vragen om geld voor een minnaar/minnares, drugs-drank-gokverslaving of omdat ze afgeperst worden omdat ze bij de verkeerde met de pener/poes voor de cam hebben staan wapperen? :+

Wat dat betreft zou chantage wellicht ook een optie bij je vrouw kunnen zijn?

Al met al lastige situatie, zeker gezien het 'persoonlijke' aspect. Zuur dat de centen niet terugkomen, al snap ik vanuit de banken geredeneerd wel dat die mogelijkheid vervalt op het moment dat je passen samen met codes (ook al was dat onbewust) bewaard.

[ Voor 12% gewijzigd door The_Admin op 27-01-2020 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een volstrekt eerlijk antwoord van wat ik denk dat het geval is, wat misschien pijnlijk is om te lezen:

Jij en je vrouw zijn van wat ik kan opmaken uit je reacties een ouder echtpaar met twee volwassen kinderen en een aantal kleinkinderen. Mensen die op leeftijd zijn willen vaak rustig door het leven heen en van hun dagen genieten, het liefst in gezelschap met hun vrienden en geliefden. Veel ouderen lijden aan eenzaamheid. Op basis van je reactie dat je deze zaak in de doofpot wilt steken als het te dichtbij je komt qua dader in de relationele sfeer kan ik iets concluderen. Diep van binnen weet je wel dat het iemand in je naaste omgeving kan zijn, zoals je kinderen, maar je bent bang dat je ze kwijt zult raken als je ze hiermee gaat confronteren of het verder onderzoekt. Je wilt niet de mensen van wie je het meest houdt kwijtraken, zeker niet in jouw levensfase en daarom ben je bereidt om het te laten gaan, leven in de illusie dat alles wel goed is en dat 'ze niet zo zijn.'

Realiseer je dat je geen compleet overzicht hebt over wat er gaande is in het leven en de gedachten van je kinderen en waar ze zich mee bezighouden. Het kan zijn dat de een verstrengeld is geraakt in iets naars: een verslaving, gokproblemen, schulden na een faillissement van een onderneming of juist een nieuwe dure auto of luxe kleding wilt, nadat collega Jaap op werk dat ook heeft gekocht. Mensen kunnen buiten hun boekje handelen wanneer ze geconfronteerd worden met een uitdaging en wanhoop, jaloezie en angst brengen erge dingen in mensen naar voren.

Die jongen die zich van top tot teen in het zwart verhuld heeft? Het kon net zo goed een (handlanger) van je kinderen zijn geweest. Als ze toch geld van je gaan jatten, dan doen ze het toch maar meteen goed en doen ze er alles aan om niet gepakt te worden? Hun hebben dan een (tijdelijke) remedie op hun (geld)problemen gevonden, papa en mama kunnen het toch wel missen, blijven in verbijstering achter en komen er niet achter dat het (een van) hun eigen kinderen was, eind goed al goed. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tFean
weertenaar schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:21:
Nog 2 dingen, ik weet eerlijk gezegd niet of ze al genoemd zijn:

1; Heb na de eerste avond meteen je hele directe kring op de hoogte gebracht? Bestaat er een kans dat de dief/insluiper het idee had dat jullie het nog niet gemerkt hadden en is hij daarom terug gekomen ("het ging zo makkelijk") Of wel; wie heb je de eerste dag en wie de tweede dag op de hoogte gebracht.
2: Als het een bekende kan zijn. neem dan passende maatregels; Kans dat er dingen spelen waar je nog niet op de hoogte bent en dan zal dit niet de laatste keer zijn dat er wat verdwijnt. Ander slot, code slot, zodat je weet wie naar binnen komt, of een camera in/rondom het huis.
Dank (maar ook alle anderen),
1. Het insluipen is voor mij vrijwel uitgesloten. In voor- en achterdeur zat de sleutel aan de binnenkant. Ik noemde tot nog toe alleen de voordeur. Andere mogelijkheden zijn er niet.
Bovendien: de voordeur klemt. Die is alleen dicht te krijgen met enig lawaai. Mijn vrouw wordt daar zeker wakker van. (Waarmee ik een nog grotere verdachtmaking op mijn vrouw laad, ik weet het).
De vrijdag's zijn alleen mijn vrouw, de ING en de Rabo op de hoogte. Zaterdag's wellicht de kinderen ook. Anderen hebben we bewust niet op de hoogte gesteld. Pas na een aantal dagen aan vrienden verteld.
2. Misschien later eens.
Echtscheiding, vreemdgaan, drugs, chantage noch prostitutie is aan de orde.

Ik heb mijn vrouw gevraagd over enige tijd opnieuw een briefje met 'fake'-pincodes in haar portemonnee te stoppen. Kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:58
JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:54:
[...]
2. Misschien later eens.
Hoe kun je dit met zoveel zekerheid stellen? Mensen kunnen dit soort zaken ontzettend goed verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
[...]

1. Het insluipen is voor mij vrijwel uitgesloten. In voor- en achterdeur zat de sleutel aan de binnenkant. Ik noemde tot nog toe alleen de voordeur. Andere mogelijkheden zijn er niet.
Bovendien: de voordeur klemt. Die is alleen dicht te krijgen met enig lawaai. Mijn vrouw wordt daar zeker wakker van. (Waarmee ik een nog grotere verdachtmaking op mijn vrouw laad, ik weet het).
De vrijdag's zijn alleen mijn vrouw, de ING en de Rabo op de hoogte. Zaterdag's wellicht de kinderen ook. Anderen hebben we bewust niet op de hoogte gesteld. Pas na een aantal dagen aan vrienden verteld.
2. Misschien later eens.

Ik heb mijn vrouw gevraagd over enige tijd opnieuw een briefje met 'fake'-pincodes in haar portemonnee te stoppen. Kijken wat er dan gebeurt.
Misschien mis ik ergens iets hoor, maar hoezo wordt er zaterdag nog geld gejat als jullie vrijdag al op de hoogte waren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

[...]

1. Het insluipen is voor mij vrijwel uitgesloten. In voor- en achterdeur zat de sleutel aan de binnenkant.
Ondanks dat er al diverse voorbeelden voorbij zijn gekomen in dit topic die laten zien dat de sleutel aan de binnenkant echt geen garantie geeft dat er kan worden ingeslopen, blijf je volhouden dat dit geen optie is. Waarom is dat?

Er zijn inmiddels voldoende theorieën langskomen in dit topic lijkt me. Die beantwoord je allemaal met "dat kan het niet zijn". Wat verwacht je verder nog? Elke nieuwe theorie waar men mee kan komen zullen alleen nog maar onwaarschijnlijker zijn. Aliens, de Iraanse overheid, Scientology hersenspoeling...

Het lijkt tot zo ver duidelijk dat iemand met de pinpassen van je vrouw geld heeft opgenomen. Dat was:
A: Met medewerking van je vrouw.
of:
B: Zonder medewerking van je vrouw.

Indien B, dan zijn de passen uit je huis ontvreemd of ergens anders, maar ze zijn wel weer terug je huis in gekomen. Een ordinaire dief gaat echt de moeite niet nemen om die passen weer terug te brengen, dus het moet haast wel iemand zijn die er belang bij heeft dat het geheel zo lang mogelijk onontdenkt bleef en/of dat jullie zelf als "schuldigen" aan te merken zouden zijn.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tFean
Met het schrijven van de laatste post bedenk ik me ineens:
Ze heeft de codes al JAREN in haar portemonnee. Het had al véél eerder kunnen gebeuren.

Er moet dus
- of een noodzaak zijn geweest voor een bekend iemand
- of een minder bekend iemand die op enigerlei wijze heeft gezien dat de pasjes en codes in de portemonnee werden bewaard.

Wat ik hier ook nog had kunnen laten weten, is dat ze altijd pinbetalingen deed met het Rabo-pasje. De dag voor de diefstal werkte het Rabo-pasje niet en heeft ze het ING-pasje gebruikt.
Die instelling waar ze gepind heeft, is wel de vrijdag's door mij van de diefstal op de hoogte gesteld.

Door de Rabo-bank zelf is niet verder op de weigering van het pasje ingegaan. Ik vermoed omdat de pas dus 's-nachts wel werkte. Het is me in de latere contacten met de Rabo-bank ontschoten.

Overigens ga ik nu weer stoppen met lezen/reageren. Het blijft me maar bezig- en van mijn werk houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:11:
Ze heeft de codes al JAREN in haar portemonnee. Het had al véél eerder kunnen gebeuren.

Er moet dus
- of een minder bekend iemand die op enigerlei wijze heeft gezien dat de pasjes en codes in de portemonnee werden bewaard.

Wat ik hier ook nog had kunnen laten weten, is dat ze altijd pinbetalingen deed met het Rabo-pasje. De dag voor de diefstal werkte het Rabo-pasje niet en heeft ze het ING-pasje gebruikt.
Die instelling waar ze gepind heeft, is wel de vrijdag's door mij van de diefstal op de hoogte gesteld.

Door de Rabo-bank zelf is niet verder op de weigering van het pasje ingegaan. Ik vermoed omdat de pas dus 's-nachts wel werkte. Het is me in de latere contacten met de Rabo-bank ontschoten.

Overigens ga ik nu weer stoppen met lezen/reageren. Het blijft me maar bezig- en van mijn werk houden.
Iemand suggereerde al eerder om het Rabo pasje te testen met je Rabo reader. Dan weet je meteen of de pasjes nep zijn of niet. Is dat niet het geval dan heeft dus echt iemand op donderdag "geleend" en daarna teruggebracht. Dan moet er toch echt iemand fysiek binnen zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je was toch met pensioen? Sorry hoor, ik blijf het vreemd vinden allemaal. Ik weet niet hoe groot je pensioen is, maar ik zou er sowieso even mee bezig blijven in mijn hoofd. Vanwege het geld en omdat je niemand van je inner circle meer kan vertrouwen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
...Er moet dus
- of een noodzaak zijn geweest voor een bekend iemand...
Ook zonder duidelijke en in het algemeen logische 'noodzaak' kan een bekende geld stelen natuurlijk. Het kunnen financiële problemen van iemand zijn, maar je weet niet altijd iemands financiële situatie. Daarnaast kan er ook een minder voor de hand liggende reden voor te zijn (stoer doen, sociale druk, verveling, wraak, aandacht).
...- of een minder bekend iemand die op enigerlei wijze heeft gezien dat de pasjes en codes in de portemonnee werden bewaard....
Waarom zou zo iemand de pasjes dan weer terug stoppen? Dat is een extra maal het risico lopen om gesnapt te worden. Dat doe je als dief alleen als je er belang bij hebt dat het tijdstip van misdrijf en ontdekking niet met elkaar verbonden kunnen worden. Kortom, dan zou het een dief zijn die je aan het tijdstip van de diefstal kunt linken en die ook weer bij de portemonnee kan. Niet per definitie in de nacht uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kan ook zijn dat iemand dat jaren geleden al gezien heeft en nu pas noodzaak had om het geld te 'lenen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tFean
@Verwijderd "Je wilt niet de mensen van wie je het meest houdt kwijtraken, zeker niet in jouw levensfase en daarom ben je bereidt om het te laten gaan, leven in de illusie dat alles wel goed is en dat 'ze niet zo zijn."

Het speelt uiteraard een rol in mijn reacties. Ook de gedachte dat we liever het geld kwijt zijn dan de waarheid weten. Maar ik heb nog steeds de hoop dat deze topic andere mogelijkheden zal geven.

Misschien kunnen we afspreken dat er niet meer gereageerd wordt op het insluipen of 'de mensen die ik liefheb'. Daarover is inmiddels genoeg over geschreven, lijkt mij.
Reageer bij voorkeur niet meer als je ervan overtuigd bent, dat het één van deze opties betreft. Het kan deze topic bekorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:32:
@Verwijderd "Je wilt niet de mensen van wie je het meest houdt kwijtraken, zeker niet in jouw levensfase en daarom ben je bereidt om het te laten gaan, leven in de illusie dat alles wel goed is en dat 'ze niet zo zijn."

Het speelt uiteraard een rol in mijn reacties. Ook de gedachte dat we liever het geld kwijt zijn dan de waarheid weten. Maar ik heb nog steeds de hoop dat deze topic andere mogelijkheden zal geven.

Misschien kunnen we afspreken dat er niet meer gereageerd wordt op het insluipen of 'de mensen die ik liefheb'. Daarover is inmiddels genoeg over geschreven, lijkt mij.
Reageer bij voorkeur niet meer als je ervan overtuigd bent, dat het één van deze opties betreft. Het kan deze topic bekorten.
Wat voor soort zaken mogen we dan nog wel noemen van je? Het lijkt er dan namelijk op dat je dan alleen onlogische mogelijkheden over houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 23:22
celshof schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:25:
[...]
ApplePay bij een ATM? Die optie is er nog niet in Nederland volgens mij.
Je hebt gelijk, ik dacht dat er betaald was met de passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tFean
barrymossel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:18:
[...]

Iemand suggereerde al eerder om het Rabo pasje te testen met je Rabo reader. Dan weet je meteen of de pasjes nep zijn of niet. Is dat niet het geval dan heeft dus echt iemand op donderdag "geleend" en daarna teruggebracht. Dan moet er toch echt iemand fysiek binnen zijn geweest.
Gossie, ja. Was mijn gedachte vanochtend meteen toen ik wakker werd. Stom. Vergeten.
Ik gebruik overigens mijn pasje voor de Rabo-scanner.
Horen jullie nog. Ik moet weg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:46
[...]

1. Het insluipen is voor mij vrijwel uitgesloten.
2. Echtscheiding, vreemdgaan, drugs, chantage noch prostitutie is aan de orde.
Pyramiden schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:56:

Hoe kun je dit met zoveel zekerheid stellen?
Dit snap ik ook niet helemaal. Ramen, luikjes of zoals TS zelf al aangeeft een klemmende deur die misschien niet altijd helemaal goed sluit. Het is daarnaast ook praktisch onmogelijk om zeker te weten dat je de deur in het slot hebt gedraaid omdat je hier in een bias hebt.

En ook het echtscheiding, vreemdgaan, drugs, chantage en prostitutie dat wordt afgewimpelt als niet aan de orde is meer gebaseerd op gevoel van op feiten. Je kunt niet zeker weten dat je vrouw van je af wil en je kunt niet zeker weten dat je vrouw niet vreemd gaat. Je kunt niet zeker weten dat mensen in je omgeving geen drugsverslaving hebben. Je kunt niet zeker weten dat iemand in je omgeving wordt gechanteerd en je kunt niet zeker weten of iemand in je omgeving gebruik maakt van de diensten van een prostituee.

Mijn conclusie is dat je niet in staat bent om rationeel over deze zaak na te denken. Dit is geen waardeoordeel, ik zou dit zelf ook niet kunnen en ik denk dat niemand dit zou kunnen. Zelfs niet als je hierin getrained bent. Je kunt het proberen, maar dan ga je onbewust toch dingen uitsluiten. Mijn advies als je dit niet nog een keer wilt meemaken: huur een prive detective in. Een prive detective heeft veel meer kennis en ervaring dan iedereen in dit topic bij elkaar opgeteld, heeft er geen belang bij bepaalde invalshoeken onbelicht te laten en heeft vaak toegang tot bepaalde registers waar wij geen toegang tot hebben. Let alleen wel goed op: een goede prive detective doet aan waarheidsbevinding en als je de waarheid niet aankunt kun je er beter niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Señor Sjon schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:59:
[...]
De politie zegt wel 'hij', maar hoe konden ze dat dan zien aan alleen de ogen?
Wat dacht je van silhouet (bij enigszins nauwsluitende kleding) en de manier van bewegen :? En daarnaast worden bij onbekenden vaak aannames gedaan en in het spraakgebruik wordt bij onbekendheid over het algemeen ook de mannelijke vorm gekozen. Die laatste twee geven dus totaal geen zekerheid dat de politie juiste informatie geeft (waarmee ik niet beweer dat de politie liegt, maar gewoon dat ze iets zeggen, dat ze niet met 100% zekerheid kunnen garanderen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:32:

Ik denk dat die waarheid meer in de buurt ligt dan een nieuwe skimmethode uit Brazilië die nergens anders gebruikt is. ;)

@Freee!! Snap ik, maar het kan wel op een dwaalspoor leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Er moet dus

Ik neem aan dat je oudere transacties ook bekeken hebt, wellicht zijn er eerdere kleinere/minder opvallende transacties geweest?

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:58
Zijn de bankpassen na de actie nog gebruikt? Kan het niet zo zijn dat er nieuwe passen zijn aangevraagd en dat die bij de postbode of uit de brievenbus zijn onderschept?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
pacificocean schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:20:
Zijn de bankpassen na de actie nog gebruikt? Kan het niet zo zijn dat er nieuwe passen zijn aangevraagd en dat die bij de postbode of uit de brievenbus zijn onderschept?
Dat zou je moeten kunnen zien aan het kaart(serie)nummer op je afschrift. Bij een nieuwe kaart zou dat opgehoogd moeten zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ik volg dit topic met interesse en ook verbazing. Alle verklaringen ga ik niet meer bij langs en ik denk ook niet dat we hier in een tunnelvisie moeten gaan zitten. Alles zo breed mogelijk openhouden en pas bij echte onmogelijkheid afstrepen. Dit met de logica 'je weet niet wat je niet weet'. Dan houdt je dus een lijstje over met plausibele verklaringen en met haast onmogelijke, maar niet 100% uit te sluiten.

Wat mij opvalt:
weertenaar schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:04:
Ik vind vooral het tijdstip van pinnen raar, alsof dit het enige moment was dat de dief de beschikking over de pasjes had of kon hebben.
Elk beetje doorgewinterde skimmer/dief weet wat de gangbare limieten zijn voor pinopnames bij de verschillende banken. Daarom wordt om enkele minuten voor en na middernacht gepind.....
1 risicomoment, 2 transacties.

Iemand die hier niet over nadenkt, lijkt me dus ook echt niet in staat om pasjes te kopiëren.
Dit zet mij tot denken dat de daad dus niet echt overdacht was of iemand is die niet de kennis heeft zoals hierboven omschreven.

Er moet dus

...
En is dit niet het moment dat het briefje toch tevoorschijn is gekomen? Pas al lang niet gebruikt en wat was die PIN ook alweer? Ben wel benieuwd waarom de pas niet werkte en in de nacht erna dus wel.

Deze combinatie lijkt toch weer te wijzen naar insluiping en geeft ook een reden waarom precies dan. Misschien een tweede poging om de eerdere 'fout' te herstellen? Pas in de nacht kwamen ze achter de limiet. Dus alles stil houden en nog een slag proberen te slaan, met de hoop niet ontdekt te worden?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Dit is wel cruciaal lijkt me.
Waarom werkte haar pas niet?
Was deze (tijdelijk) omgewisseld door iemand?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat je erachter komt wat er precies gebeurd is, hoe vervelend dat ook mag zijn. Je moet dat ook niet laten rusten. Zet de politie onder druk om meer informatie en ga nog eens met je bank praten.
Als je op een bepaalde dag de meeste incasso's hebt kun je daags ervoor dat geld overmaken naar je betaalrekening en de rest van de maand op een voor jou acceptabel peil houden. Tijdelijk het maximum te pinnen bedrag verhogen is ook mogelijk als je incidenteel meer geld wil pinnen. Het hangt allemaal van je uitgavepatroon af. Ik heb Grip van de ABN AMRO en die meldt elke afschrijving via mijn Smartphone. Als je dat in de gaten houdt kun je niet twee dagen achter elkaar beroofd worden, op welke manier dat ook is gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tFean
@Ex Nunc
ze kende de pincodes uit haar hoofd en had al jaren het briefje niet tevoorschijn gehaald.
@Juup afgebroken, meent ze zich te herinneren
@Verwijderd dank voor de aanbevelingen. Ic gaat het om de maximale opname per dag en niet om het saldo
@itsme ik houd dagelijks alle transacties in de gaten. Soms meerdere keren per dag. Niets vreemds voor en na de diefstal.
@pacificocean en @celshof het nieuwe pasje is na ruim 10 dagen gebruikt. Het oude was geblokkeerd vanaf de dag van mijn ontdekking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:28:
@pacificocean en @celshof het nieuwe pasje is na ruim 10 dagen gebruikt. Het oude was geblokkeerd vanaf de dag van mijn ontdekking
De vraag was anders bedoeld volgens mij, mogelijk zijn er niet 2 passen (per bank) in omloop geweest maar 3.
Iemand zou de nieuwe pas procedure gebruikt kunnen hebben voor het bestellen van een vervangende pas en de post onderschept kunnen hebben. Je vrouw heeft dan nog een pinpas (mogelijk zelfs werkend tot de nieuwe pas in gebruik is), de dief heeft een nieuwe pas, zou me niet verbazen dat bij een vervangende pas de oude pincode actief blijft.

Je zou verwachten dat de bank(en) dit zelf ook even nagaan natuurlijk, maar je zou het kaartnummer voor de transacties even kunnen nalopen en vergelijken met de pas die je vrouw gebruikte voor de diefstal.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
.

[ Voor 99% gewijzigd door FlowSnake op 27-01-2020 20:18 . Reden: Ik verkondigde onwaarheden, excuus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tFean
barrymossel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:18:
[...]
Geprobeerd in te loggen op Rabo-bankieren met het oude pasje. Na de scan komt er in het venster te staan:
'Deze kleurcode hoort niet bij deze pas. Let op of juiste pasgegevens zijn ingevoerd
code 102'

- is het een valse pas?
- geeft de bank hiermee aan dat de pas al niet meer werkt?

Wat is code 102? Ik heb nog niet op internet gezocht.

Inloggen met haar nieuwe pas werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
https://www.rabobank.nl/p...tbankieren/foutmeldingen/

Kortom pas verlopen/ niet meer geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:49:
[...]

Geprobeerd in te loggen op Rabo-bankieren met het oude pasje. Na de scan komt er in het venster te staan:
'Deze kleurcode hoort niet bij deze pas. Let op of juiste pasgegevens zijn ingevoerd
code 102'

- is het een valse pas?

Je kunt niet inloggen met de oude pas die is geblokkeerd.
Om te testen wil je alleen weten of de chip de pincode accepteert. Daarvoor stop je de pas in de raboreader en toets je de pin in. Met een onjuiste pin kom je dan niet verder. Aangezien je hebt kunnen scannen accepteert deze pas dus de pincode. Daarmee zou je kunnen concluderen dat de pas echt is. De raboreader accepteert de pas en de pincode is correct.
FlowSnake schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:48:
@itsme ik heb alleen ervaring met ING, maar het is gods onmogelijk om een nieuwe pas te krijgen zonder dat je diezelf (of een gemachtigde) ophaalt bij INGpunten, met een heel verificatieproces. Trek daar maar rustig een 30 minuten vooruit om 'even je nieuwe pas' op te halen.

Of, er was net een nieuwe pas ontvangen, en de oude is gestolen met kennis van pincode, nog voordat de nieuwe in gebruik was genomen. Luistert erg nauw en dat dan precies tegelijkertijd van meerdere banken? Ook wel vreemd.
Rabo is iets gemakkelijker daar in heb ik de indruk, mijn rabocard was onlangs zo vervangen via de post.
Maar door de combinatie met ING zoals jij beschrijft is ook dit weer bijzonder onwaarschijnlijk geworden.

[ Voor 30% gewijzigd door itsme op 27-01-2020 19:58 ]

Nothing to see here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
@itsme ik heb alleen ervaring met ING, maar het is gods onmogelijk om een nieuwe pas te krijgen zonder dat je diezelf (of een gemachtigde) ophaalt bij INGpunten, met een heel verificatieproces. Trek daar maar rustig een 30 minuten vooruit om 'even je nieuwe pas' op te halen.

Of, er was net een nieuwe pas ontvangen, en de oude is gestolen met kennis van pincode, nog voordat de nieuwe in gebruik was genomen. Luistert erg nauw en dat dan precies tegelijkertijd van meerdere banken? Ook wel vreemd.
Nou, hier werd een paar maanden gewoon - out of the blue - een nieuwe ING pas per post afgeleverd. Gewoon werkend met de oude pincode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat was vroeger wel zo, ja.

ING stuurt al jaren de pas via de post naar je toe, seperaat komt de pincode ook per post.

Althans, ik heb de goedkoopste betaalrekening met pas van de ING, kan zijn dat het met een ING creditcard anders is. Zo zijn de voorwaarden natuurlijk ook anders.

Ik zou nog melden of ik bij de ING wereldpas aan heb staan, of ik geld uit een ATM kan krijgen, met sticker op de chip:
Pas in een ABN ATM: Neemt hem in, geeft error, spuugt hem weer uit.
Pas in een ING ATM. Neemt hem in, pincode intoetsen, geld opnemen, kies 20 euro, geeft error, spuugt de pas weer uit.

Een normale betaalrekening met pas in Nederland begint met: NL
Een creditcard rekeneing met pas bestaat enkel uit cijfers. Komen geen letters in voor zoals IBAN.

Op basis daarvan kan een ATM ingesteld staan of er wel of geen uitgifte plaatst moeten vinden.

En hier ook weer: Bij de goedkoopste ING rekening, krijg je geen knaken..

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 27-01-2020 22:05 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Heh, bizar, net aan mijn vriendin nagevraagd, dat was alleen als je je pincode vergeten bent. Pas en code komen met de post, afzonderlijk inderdaad.

Excuus @itsme @RaZ @barrymossel ik zal mn post editen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
FlowSnake schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:17:
Heh, bizar, net aan mijn vriendin nagevraagd, dat was alleen als je je pincode vergeten bent. Pas en code komen met de post, afzonderlijk inderdaad.

Excuus @itsme @RaZ @barrymossel ik zal mn post editen.
Ik vind je vergissing niet zo gek; ik weet zeker dat ze soms thuisgestuurd worden, maar dat je ze soms ook moet ophalen.
Misschien (gokje) moet je je pasje ophalen als je voortijdig een nieuwe pas nodig hebt, en wordt hij thuisgestuurd als je oude pasje automatisch na een aantal jaar vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20
RaZ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:57:
[...]

ING stuurt al jaren de pas via de post naar je toe, seperaat komt de pincode ook per post.

Althans, ik heb de goedkoopste betaalrekening met pas van de ING, kan zijn dat het met een ING creditcard anders is. Zo zijn de voorwaarden natuurlijk ook anders.
Is met een creditcard niet anders. Zowel de renewal credit card, vroegtijdig blokkeren van een creditcard waarna een nieuwe wordt toegestuurd of enkel pincode vergeten waarna deze wordt toegestuurd, is altijd via de post naar mijn huisadres verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 19-09 16:52
JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:49:
[...]

code 102'

- is het een valse pas?

Die test was relevanter geweest voordat je de oude pas blokkeerde. Nu is hij geblokkeerd en dan krijg je natuurlijk een "verkeerde pas" fout bij het inloggen.

Tussen diefstal en blokkade had dat misschien ook al het geval kunnen zijn. Namelijk: als een nieuwe pas uit de post was gehengeld en in gebruik genomen, wordt de oude pas ook op inactief gezet.

Verklaart alleen niet hoe meerdere kaarten op dezelfde datum kunnen zijn gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

t_captain schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:30:
[...]

Die test was relevanter geweest voordat je de oude pas blokkeerde. Nu is hij geblokkeerd en dan krijg je natuurlijk een "verkeerde pas" fout bij het inloggen.

Tussen diefstal en blokkade had dat misschien ook al het geval kunnen zijn. Namelijk: als een nieuwe pas uit de post was gehengeld en in gebruik genomen, wordt de oude pas ook op inactief gezet.

Verklaart alleen niet hoe meerdere kaarten op dezelfde datum kunnen zijn gestolen.
Het is allemaal oeverloze onzin.
Als de bank een nieuwe pas had gestuurd vlak voor de opname hadden ze dat echt wel gemeld aan TS op het moment dat de fraude gemeld werd.

Dat de bank aangeeft dat het fysiek de 3 passen uit TS zijn portemonnee waren laat weinig te fantaseren over.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

We moeten varen op de info van TS.
Daar komt toch naar voren: hij slaapt als een blok en zijn vrouw is een lichte slaper.

Pinner is niet herkenbaar in beeld maar sluit dus ook vrouwlief niet uit.

Vrouwlief had toegang tot de passen, kan doordat de achterdeur niet klemt zonder TS wakker te maken snachts op pad ondanks dat er sleutels in de binnenkanten zaten van de deuren.

Blijft de vraag zijn er mogelijkheden om achterom te gaan? Zou er iemand zich hebben kunnen laten insluiten? Was er iemand op bezoek de avond vooraf het pinnen?

Of TS is de dader en grijpt dit topic aan om het voor de familie aan te tonen dat hij erg zijn best doet om het "mysterie" op te lossen.

[ Voor 11% gewijzigd door Barrycade op 27-01-2020 23:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
YakuzA schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:52:
[...]

Dat de bank aangeeft dat het fysiek de 3 passen uit TS zijn portemonnee waren laat weinig te fantaseren over.
TS heeft zo ver als ik heb kunnen lezen nergens geverifieerd dat de pasnummers overeen komen met de passen die in de portemonnee van zijn vrouw zitten.

Ik hoorde van de week op het werk een verhaal wat ik bijna onmogelijk achte, maar nu ik dit topic lees, zou dit hier ook best van toepassing kunnen zijn. Is de TS recentelijk (lees laatste half jaar) langere tijd op vakantie geweest?

Het verhaal ging dat terwijl ze op vakantie waren, door onbekende een vervangende pas was aangevraagd met bijbehorende code, deze zijn (apart van elkaar) door de postbezorger zonder blikken of blozen aan de daders meegegeven die dus gewoon op de stoep stonden te wachten en zogenaamd 'op het huis paste'. De oude passen werden dus niet geblokkeerd en werkten dus nog gewoon, maar ondertussen konden de daders ongestoord hun gang gaan.

[ Voor 2% gewijzigd door navlim op 28-01-2020 00:06 . Reden: leesbaarheid verbeterd. ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:42

SomerenV

It's something!

navlim schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:02:
[...]

TS heeft zo ver als ik heb kunnen lezen nergens geverifieerd dat de pasnummers overeen komen met de passen die in de portemonnee van zijn vrouw zitten.

Ik hoorde van de week op het werk een verhaal wat ik bijna onmogelijk achte, maar nu ik dit topic lees, zou dit hier ook best van toepassing kunnen zijn. Is de TS recentelijk (lees laatste half jaar) langere tijd op vakantie geweest?

Het verhaal ging dat terwijl ze op vakantie waren, door onbekende een vervangende pas was aangevraagd met bijbehorende code, deze zijn (apart van elkaar) door de postbezorger zonder blikken of blozen aan de daders meegegeven die dus gewoon op de stoep stonden te wachten en zogenaamd 'op het huis paste'. De oude passen werden dus niet geblokkeerd en werkten dus nog gewoon, maar ondertussen konden de daders ongestoord hun gang gaan.
Dat zou kunnen, maar wie gaat er zó ver voor 3 pasjes? Daarmee maak je het jezelf een stuk lastiger en de pakkans is een stuk groter. Het is een best tricky manier om geld te stelen, al gebeurt het inderdaad wel. Zo iemand gaat met het pinnen ook iets slimmer te werk om een limiet te omzeilen. Pinnen vóór 23:59 en pinnen na 00:00. Daarmee kun je in een paar minuten twee maal de limiet pinnen. Maar hier zijn de tijden waarop gepind werd nogal apart, want wie gaat er nou pinnen om 4 uur?

Overigens lijkt het me ook sterk dat de vrouw van TS de dader is. Waarom zou je een lang huwelijk met kinderen en kleinkinderen op het spel zetten voor een paar duizend euro van je eigen(?) geld? Dat is gewoon niet logisch. Al zou de tijd waarop gepind is wel weer kunnen wijzen op de vrouw van TS omdat ze dan zeker weet dat d'r man als een blok slaapt. Na een tijdje weet je wel ongeveer wanneer iemand zelfs door een oorlog heen kan slapen (als het een vaste slaper betreft) :+

Verder overigens wel eens met wat een aantal anderen hier hebben gesuggereerd: check of er beelden zijn van winkels in de buurt (al acht ik die kans klein na 2 maanden).

[ Voor 20% gewijzigd door SomerenV op 28-01-2020 02:19 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SomerenV schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 02:15:

Verder overigens wel eens met wat een aantal anderen hier hebben gesuggereerd: check of er beelden zijn van winkels in de buurt (al acht ik die kans klein na 2 maanden).
Die gaan een random passant natuurlijk geen camerabeelden geven. Iets met wet AVG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:36:
[...]
Die gaan een random passant natuurlijk geen camerabeelden geven. Iets met wet AVG.
Maar zijn vast bereid om zelf te kijken waarna TS naar de politie kan met de nieuwe gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

celshof schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:49:
[...]
Maar zijn vast bereid om zelf te kijken waarna TS naar de politie kan met de nieuwe gegevens.
Maakt niet uit of ze de beelden delen of de informatie die op de beelden staan. De politie zal toch echt zelf moeten gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:06:
[...]

Maakt niet uit of ze de beelden delen of de informatie die op de beelden staan. De politie zal toch echt zelf moeten gaan vragen.
En dat gaan ze pas doen als er reden voor is, zie eerder in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

celshof schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:18:
[...]
En dat gaan ze pas doen als er reden voor is, zie eerder in dit topic.
Precies, en die is er niet, want er is geen braak, pincodes zaten bij de passen en er zijn hele kanten in het verhaal die TS niet wil onderzoeken.

Dit gaat voor altijd een mysterie blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:31:
[...]

Precies, en die is er niet, want er is geen braak, pincodes zaten bij de passen en er zijn hele kanten in het verhaal die TS niet wil onderzoeken.

Dit gaat voor altijd een mysterie blijven.
En die reden komt nou juist uit het langsgaan door de TS, vragen of de winkeliers op hun tapes willen kijken en als ze iets zien dat verdacht is dat melden aan de TS. Die kan dan naar de politie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Laatst online: 14:26
celshof schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:45:
[...]
En die reden komt nou juist uit het langsgaan door de TS, vragen of de winkeliers op hun tapes willen kijken en als ze iets zien dat verdacht is dat melden aan de TS. Die kan dan naar de politie...
Maar het is onwaarschijnlijk dat winkels twee maanden hun video data bewaren als er in de winkel zelf niks gebeurt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 08:12

Basszje

Reisvaap!]

psychodude schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:41:
[...]
Is met een creditcard niet anders. Zowel de renewal credit card, vroegtijdig blokkeren van een creditcard waarna een nieuwe wordt toegestuurd of enkel pincode vergeten waarna deze wordt toegestuurd, is altijd via de post naar mijn huisadres verlopen.
Ter extra info. In elk geval is het bij ING bij reguliere vervanging van creditcard via post, je tegenwoordig die pas ook nog eens moet activeren via mijnING online. Je moet dus eerst inloggen voordat de pas werkt. Dat is een maatregel tegen dat soort brievenbusviswerk.

-edit Ik zie dat bij de debitcard activitatie alleen nodig is bij aanvraag nieuwe pincode .

Zie -> https://www.ing.nl/partic...eren-betaalpas/index.html

[ Voor 13% gewijzigd door Basszje op 28-01-2020 09:05 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Basszje schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:02:
[...]

Ter extra info. In elk geval is het bij ING bij reguliere vervanging van creditcard (wellicht ook debitcard) via post, je tegenwoordig die pas ook nog eens moet activeren via mijnING online. Je moet dus eerst inloggen voordat de pas werkt. Dat is een maatregel tegen dat soort brievenbusviswerk.

Zie -> https://www.ing.nl/partic...eren-betaalpas/index.html
Volgens mij alleen bij een nieuwe pas met nieuwe pincode. Dat is in het geval van TS niet zo. Maar goed, drie nieuwe passen bestellen lijkt me een beetje sterk. Ben toch benieuwd of de pasnummers overeen komen met de passen die nog in de portemonnee zaten. Vermoed van wel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
SomerenV schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 02:15:
Waarom zou je een lang huwelijk met kinderen en kleinkinderen op het spel zetten voor een paar duizend euro van je eigen(?) geld? Dat is gewoon niet logisch. Al zou de tijd waarop gepind is wel weer kunnen wijzen op de vrouw van TS omdat ze dan zeker weet dat d'r man als een blok slaapt. Na een tijdje weet je wel ongeveer wanneer iemand zelfs door een oorlog heen kan slapen (als het een vaste slaper betreft) :+
Wellicht had ze het nodig om iets anders stil te houden? Of omdat één van de kinderen of kennissen hiervan in de penarie zit en ze wilde helpen, zonder manlief erbij te betrekken. Dan is een 'diefstal' wel een manier om dit te bewerkstelligen.

Huwelijken gaan kapot om de meest vreemde zaken op de meest vreemde leeftijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 28-01-2020 09:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 08:12

Basszje

Reisvaap!]

Señor Sjon schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:18:
[...]
Wellicht had ze het nodig om iets anders stil te houden? Of omdat één van de kinderen of kennissen hiervan in de penarie zit en ze wilde helpen, zonder manlief erbij te betrekken. Dan is een 'diefstal' wel een manier om dit te bewerkstelligen.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat soort wilde speculaties het topic nou niet echt verder helpen. TS wordt er al elke anderhalve post op gewezen dat 3 passen niet door een natuurkracht om 4 uur 's nachts door de stad gaan zweven.

We weten sec niets over de persoonlijke details ( noch zou dat moeten ), dus daar is verder niemand mee geholpen. Tenzij je op het punt staat een roman (of klucht) te schrijven en je zoekt inspiratie.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRR
  • Laatst online: 21:13

JRR

Weet natuurlijk niet hoe lang geleden dit heeft plaatsgevonden, maar als ik me niet vergis, staan de geldautomaten in Nederland vanaf half december 2019 uitgeschakeld tussen 23:00 en 7:00 i.v.m. het risico op plofkraken. Hoe kan er dan rond 4 uur ‘s nachts geld opgenomen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
JRR schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:55:
Weet natuurlijk niet hoe lang geleden dit heeft plaatsgevonden, maar als ik me niet vergis, staan de geldautomaten in Nederland vanaf half december 2019 uitgeschakeld tussen 23:00 en 7:00 i.v.m. het risico op plofkraken. Hoe kan er dan rond 4 uur ‘s nachts geld opgenomen zijn?
29/30 nov staat er in de logs.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Basszje schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:27:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd dat dat soort wilde speculaties het topic nou niet echt verder helpen. TS wordt er al elke anderhalve post op gewezen dat 3 passen niet door een natuurkracht om 4 uur 's nachts door de stad gaan zweven.

We weten sec niets over de persoonlijke details ( noch zou dat moeten ), dus daar is verder niemand mee geholpen. Tenzij je op het punt staat een roman (of klucht) te schrijven en je zoekt inspiratie.
Dat ligt er aan. Verklaringen zijn niet altijd rationeel en/of technisch. Brainstormen over de persoonlijke en relationele kant kan duidelijkheid geven. Ik ben met je eens dat de TS niets hoeft te delen en het hoeft niet al te wild, alleen ik denk dat het plaatje dan wel completer wordt. Daarnaast heeft de TS een probleem en heeft dat hier gepost. Dan is het logisch dat posters de situatie van allerlei kanten bekijken. Het is juist de combinatie van techniek en mens dat kan helpen dit mysterie op te lossen. Het niet willen horen van die tweede kant zit een oplossing in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS zou eens moeten valideren of er niet een verhuizing aangegeven is via het portaal?

Stel dat de hackers / boefjes zijn de WiFi thuis voor een maand onderschept hebben een een MitM attack hebben uitgevoerd op wachtwoorden en challenge/response code om verhuizingen of z.g. 'partner card' verzoeken door te geven aan alle vier de kaartuitgevende instanties?

Dan eindigen de nieuwe plastic pasjes, met chip, PIN-enveloppen, keurig op de deurmat bij de hackers. Er is dan ook geen sprake meer van random insluipingen; alles is volgens de choreografie van de hacker gegaan en de oude pasjes blijven gewoon werken. De bewoners en politie tasten in het duister...

De reden dat een bank zelf niet helemaal lekker meewerkt met het uitzoeken van de diefstal kan ook zijn omdat ze eigen aansprakelijkheid vermoeden, lees: een gat hebben in hun beveiliging.

Zij zouden vanuit de (snurkende) toezichthouder bijvoorbeeld verplicht moeten checken of verhuisaanvragen en partnercardaanvragen wel van het zelfde IP en MAC address afkomstig zijn als waarvandaan normaal gebankierd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:43:
TS zou eens moeten valideren of er niet een verhuizing aangegeven is via het portaal?

Stel dat de hackers / boefjes zijn de WiFi thuis voor een maand onderschept hebben een een MitM attack hebben uitgevoerd op wachtwoorden en challenge/response code om verhuizingen of z.g. 'partner card' verzoeken door te geven aan alle vier de kaartuitgevende instanties?

Dan eindigen de nieuwe plastic pasjes, met chip, PIN-enveloppen, keurig op de deurmat bij de hackers. Er is dan ook geen sprake meer van random insluipingen; alles is volgens de choreografie van de hacker gegaan en de oude pasjes blijven gewoon werken.
Als de pas als vervanging is aangevraagd, vraag ik me af of ze de oude wel blijven laten werken.
Maar, dat kan door @tFean heel makkelijk gecontroleerd worden. Bij opnames met mijn bankpassen is namelijk het pasvolgnummer of kaartnummer bekend. Die kun je dan heel makkelijk matchen met de bestaande passen en de geblokkeerde passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Oude pasjes vervallen bij aanmaak nieuwe. De nieuwe moeten ook weer gekoppeld worden aan bankieren app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
@celshof @PcDealer
Ik (ing-klant) heb nog wekenlang mijn oude pasje gebruikt, terwijl de nieuwe (in de ongeopende envelop) ongebruikt hier in een la lag.
Dat oude pasjes vervallen bij aanmaak van nieuwe, dat klopt dus gewoon niet.
Althans, daar zit een behoorlijke tijd tussen. Bij ING.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:26
zetje01 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:20:
@celshof @PcDealer
Ik (ing-klant) heb nog wekenlang mijn oude pasje gebruikt, terwijl de nieuwe (in de ongeopende envelop) ongebruikt hier in een la lag.
Dat oude pasjes vervallen bij aanmaak van nieuwe, dat klopt dus gewoon niet.
Althans, daar zit een behoorlijke tijd tussen. Bij ING.
Een pasje vervalt zodra je de nieuwe pas de eerste keer hebt gebruikt. Dus als je hem in de enveloppe laat zitten dan zul je nog lang door kunnen werken met je oude pas ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Citroentjuh schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:22:
[...]

Een pasje vervalt zodra je de nieuwe pas de eerste keer hebt gebruikt. Dus als je hem in de enveloppe laat zitten dan zul je nog lang door kunnen werken met je oude pas ja.
Top! Dat zei ik ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nee, dat zei je niet maar bedoelde het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

dat klopt,bij de rabo moet je de pas activeren op de site icm de reader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Citroentjuh schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:22:
[...]

En dat is als je aan de beurt bent voor pasvervanging. Ik vraag me af hoe dat zou werken als ik een vervangende pas aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Vraag de bank om een uitreksel met details waar die opnames gebeurd zijn, om welk uur en met welk kaartnummer.

Vergelijk dat met de kaartnummers van de gestolen pasjes. Deze zullen hoogstwaarschijnlijk overeenkomen anders had de bank hier wel iets op gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sprankel schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:37:
Vraag de bank om een uitreksel met details waar die opnames gebeurd zijn, om welk uur en met welk kaartnummer.

Vergelijk dat met de kaartnummers van de gestolen pasjes. Deze zullen hoogstwaarschijnlijk overeenkomen anders had de bank hier wel iets op gezegd.
Heeft TS al lang gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:49

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

In dit geval praat je over 3 verschillende passen van verschillende instanties.

Oftewel, hoe zouden die alle 3 geskimd/gekopieerd kunnen worden. Ik acht die kans nihil.

Vanuit dat standpunt zou ik nog eens goed kijken waar de beurs allemaal is geweest.

Rekening houdend met, waarom zou de dief de passen terugstoppen... en hoe. Dus de dief moet regelmatig toegang hebben tot de lokatie van de beurs.

Ik verwacht niet dat de instanties geld teruggeven ivm je gedrag met bewaren van codes, maar mogelijk kan je eens goed analyseren waar de beurs is geweest en wie er toegang tot gehad heeft.

protip: http://www.google.com/maps/timeline

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
In dat geval is er van bijkomende pasjes die besteld zouden zijn geen sprake. Van skimming is ook geen sprake gezien de chips niet gescamd kunnen worden.

Als de kaartnummers overeenkomen zijn de pasjes uit de portefuile gebruikt geweest. Het houden van je pincodes in je portefuile zorgt ervoor dat de bank alle redenen heeft om terecht te weigeren de transacties terug te betalen, zelfs in het geval er ingebroken zou zijn.

Maar gezien de gebruikte pasjes mooi terug op hun plaats zitten, een dief gaat die nooit komen terug leggen, waarom zou een dief dit doen? Er blijft er maar 1 optie over, iemand met toegang tot de pasjes heeft deze gebruikt, wie en om welke reden is aan de TS om uit te zoeken.

Als buitenstaander, iedereen in huis is verdacht, inclusief de TS zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Bij ik geloof 'Opgelicht' was er een slotenmaker die later nog wel eens s'nachts terug kwam bij klanten om de rekening leeg te trekken. Niet toevallig eens buitengesloten geweest in de tijd ervoor?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.