Misschien gaat het daar al fout. Zou zo maar kunnen zijn dat TS wordt gechanteerd door een Sloveense prostituee en geld moet betalen. Dan 'ontdekt' hij de volgende ochtend zelf dat er geld is verdwenen (onder het mom van wie het eerste ruikt heeft zijn kontje gebruikt). Vervolgens gaat hij op tweakers.net kijken of er een excuus te vinden is die hem kan vrijpleiten. Ook een aanname natuurlijk.
Er zit ook 2 maanden tussen diefstal en het topic.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat. Ook zou ik kijken hoe de relatie in elkaar zit en misschien wil een van de twee er binnenkort een punt achter zetten en is al bezig met geld weg te sluizen.Droefsnoet schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:10:
[...]
Misschien gaat het daar al fout. Zou zo maar kunnen zijn dat TS wordt gechanteerd door een Sloveense prostituee en geld moet betalen. Dan 'ontdekt' hij de volgende ochtend zelf dat er geld is verdwenen (onder het mom van wie het eerste ruikt heeft zijn kontje gebruikt). Vervolgens gaat hij op tweakers.net kijken of er een excuus te vinden is die hem kan vrijpleiten. Ook een aanname natuurlijk.
@JelleKoen
Zijn de drie fysieke passen in de portemonnee wel de originele? Of zijn dit de namaak? Dat zou verklaren dat er met de 'echte' pas is gepind. De ruil moet dan voor vrijdag gedaan zijn.
Een niet-werkende namaak pas lijkt mij niet zo moeilijk te maken. Die zijn vast te bestellen op het dark web. Wel een hoop moeite zeg.
Zijn de drie fysieke passen in de portemonnee wel de originele? Of zijn dit de namaak? Dat zou verklaren dat er met de 'echte' pas is gepind. De ruil moet dan voor vrijdag gedaan zijn.
Een niet-werkende namaak pas lijkt mij niet zo moeilijk te maken. Die zijn vast te bestellen op het dark web. Wel een hoop moeite zeg.
Ah, cool!
Ik hang hier al zo'n twintig jaar rond, en er zijn in die tijd nogal wat functies bijgekomen ... die ik nooit gebruik.
Misschien zijn ze dan nu wel weer teruggeswapped voor de originelen. Misschien zitten George Clooney, Bernie Mac, Matt Demon en Brad Pitt er wel achter met een meesterlijk plan.Bobmeister schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:13:
@JelleKoen
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Maar dat hoeft niet. TS laat de passen blokkeren, knipt de namaak door en gooit ze weg.Marzman schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:16:
[...]
Misschien zijn ze dan nu wel weer teruggeswapped voor de originelen. Misschien zitten George Clooney, Bernie Mac, Matt Demon en Brad Pitt er wel achter met een meesterlijk plan.
Nog 2 dingen, ik weet eerlijk gezegd niet of ze al genoemd zijn:
1; Heb je na de eerste avond meteen je hele directe kring op de hoogte gebracht? Bestaat er een kans dat de dief/insluiper het idee had dat jullie het nog niet gemerkt hadden en is hij daarom terug gekomen ("het ging zo makkelijk") Of wel; wie heb je de eerste dag en wie de tweede dag op de hoogte gebracht.
2: Als het een bekende kan zijn. neem dan passende maatregels; Kans dat er dingen spelen waarvan je nog niet op de hoogte bent en dan zal dit niet de laatste keer zijn dat er wat verdwijnt. Ander slot, code slot (zodat je weet wie naar binnen komt), of een camera in/rondom het huis.
1; Heb je na de eerste avond meteen je hele directe kring op de hoogte gebracht? Bestaat er een kans dat de dief/insluiper het idee had dat jullie het nog niet gemerkt hadden en is hij daarom terug gekomen ("het ging zo makkelijk") Of wel; wie heb je de eerste dag en wie de tweede dag op de hoogte gebracht.
2: Als het een bekende kan zijn. neem dan passende maatregels; Kans dat er dingen spelen waarvan je nog niet op de hoogte bent en dan zal dit niet de laatste keer zijn dat er wat verdwijnt. Ander slot, code slot (zodat je weet wie naar binnen komt), of een camera in/rondom het huis.
Is het 100% zeker dat de fysieke passen zijn gebruikt? Kan het niet zijn dat iemand bijv. de betaalpassen aan Apple Pay heeft toegevoegd in een onbewaakt moment?
ApplePay bij een ATM? Die optie is er nog niet in Nederland volgens mij.MarcoC schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:24:
Is het 100% zeker dat de fysieke passen zijn gebruikt? Kan het niet zijn dat iemand bijv. de betaalpassen aan Apple Pay heeft toegevoegd in een onbewaakt moment?
Een paar dingen die me opvallen / ik ter overweging zou nemen;
- Zijn de huidige passen in jullie bezit op de een of andere manier gecheckt en geverifieerd dat dit de originele passen zijn?
- Heeft je vrouw de passen nog gebruikt / gezien die zaterdag? Ik heb weleens dagen dat ik m'n pas (of hele portemonnee) niet gebruik, dus als mijn creditcard bv. twee dagen weg is zou ik dat zomaar pas veel later kunnen merken (of dus niet als hij later teruggestopt wordt...).
- Hebben je kinderen een sleutel van de woning, en was daarmee toegang te krijgen? Je hebt het wel over sleutel in slot maar weet je zeker dat het slot dan niet werkt van buitenaf en zijn er eventueel andere ingangen waar men gebruik van kan maken?
- Heb je een manier om te verifiëren of de deur open is geweest? Bv. een deursensor, camera of slimme verlichting die aanspringt en waar je die inschakelmomenten nog van kan terugzoeken?
Daarnaast neig ik er toch ook naar dat een 'bekende' het meest voor de hand liggende scenario is momenteel. Ik geloof best dat de band met de kinderen goed is en ze weten dat ze aan kunnen kloppen bij financiële problemen, maar besef je ook dat mensen bepaalde zaken goed verborgen kunnen houden.
Menigeen kent wel iemand in zijn of haar omgeving wat zo'n voorbeeldfiguur was maar tóch een dubbelleven bleek te hebben aangaande drank/drugs, gokverslaving, affaire, complete gezinnen elders. Ik denk dat je kinderen niet snel komen vragen om geld voor een minnaar/minnares, drugs-drank-gokverslaving of omdat ze afgeperst worden omdat ze bij de verkeerde met de pener/poes voor de cam hebben staan wapperen?
Wat dat betreft zou chantage wellicht ook een optie bij je vrouw kunnen zijn?
Al met al lastige situatie, zeker gezien het 'persoonlijke' aspect. Zuur dat de centen niet terugkomen, al snap ik vanuit de banken geredeneerd wel dat die mogelijkheid vervalt op het moment dat je passen samen met codes (ook al was dat onbewust) bewaard.
- Zijn de huidige passen in jullie bezit op de een of andere manier gecheckt en geverifieerd dat dit de originele passen zijn?
- Heeft je vrouw de passen nog gebruikt / gezien die zaterdag? Ik heb weleens dagen dat ik m'n pas (of hele portemonnee) niet gebruik, dus als mijn creditcard bv. twee dagen weg is zou ik dat zomaar pas veel later kunnen merken (of dus niet als hij later teruggestopt wordt...).
- Hebben je kinderen een sleutel van de woning, en was daarmee toegang te krijgen? Je hebt het wel over sleutel in slot maar weet je zeker dat het slot dan niet werkt van buitenaf en zijn er eventueel andere ingangen waar men gebruik van kan maken?
- Heb je een manier om te verifiëren of de deur open is geweest? Bv. een deursensor, camera of slimme verlichting die aanspringt en waar je die inschakelmomenten nog van kan terugzoeken?
Daarnaast neig ik er toch ook naar dat een 'bekende' het meest voor de hand liggende scenario is momenteel. Ik geloof best dat de band met de kinderen goed is en ze weten dat ze aan kunnen kloppen bij financiële problemen, maar besef je ook dat mensen bepaalde zaken goed verborgen kunnen houden.
Menigeen kent wel iemand in zijn of haar omgeving wat zo'n voorbeeldfiguur was maar tóch een dubbelleven bleek te hebben aangaande drank/drugs, gokverslaving, affaire, complete gezinnen elders. Ik denk dat je kinderen niet snel komen vragen om geld voor een minnaar/minnares, drugs-drank-gokverslaving of omdat ze afgeperst worden omdat ze bij de verkeerde met de pener/poes voor de cam hebben staan wapperen?
Wat dat betreft zou chantage wellicht ook een optie bij je vrouw kunnen zijn?
Al met al lastige situatie, zeker gezien het 'persoonlijke' aspect. Zuur dat de centen niet terugkomen, al snap ik vanuit de banken geredeneerd wel dat die mogelijkheid vervalt op het moment dat je passen samen met codes (ook al was dat onbewust) bewaard.
[ Voor 12% gewijzigd door The_Admin op 27-01-2020 14:33 ]
Verwijderd
Dit is een volstrekt eerlijk antwoord van wat ik denk dat het geval is, wat misschien pijnlijk is om te lezen:
Jij en je vrouw zijn van wat ik kan opmaken uit je reacties een ouder echtpaar met twee volwassen kinderen en een aantal kleinkinderen. Mensen die op leeftijd zijn willen vaak rustig door het leven heen en van hun dagen genieten, het liefst in gezelschap met hun vrienden en geliefden. Veel ouderen lijden aan eenzaamheid. Op basis van je reactie dat je deze zaak in de doofpot wilt steken als het te dichtbij je komt qua dader in de relationele sfeer kan ik iets concluderen. Diep van binnen weet je wel dat het iemand in je naaste omgeving kan zijn, zoals je kinderen, maar je bent bang dat je ze kwijt zult raken als je ze hiermee gaat confronteren of het verder onderzoekt. Je wilt niet de mensen van wie je het meest houdt kwijtraken, zeker niet in jouw levensfase en daarom ben je bereidt om het te laten gaan, leven in de illusie dat alles wel goed is en dat 'ze niet zo zijn.'
Realiseer je dat je geen compleet overzicht hebt over wat er gaande is in het leven en de gedachten van je kinderen en waar ze zich mee bezighouden. Het kan zijn dat de een verstrengeld is geraakt in iets naars: een verslaving, gokproblemen, schulden na een faillissement van een onderneming of juist een nieuwe dure auto of luxe kleding wilt, nadat collega Jaap op werk dat ook heeft gekocht. Mensen kunnen buiten hun boekje handelen wanneer ze geconfronteerd worden met een uitdaging en wanhoop, jaloezie en angst brengen erge dingen in mensen naar voren.
Die jongen die zich van top tot teen in het zwart verhuld heeft? Het kon net zo goed een (handlanger) van je kinderen zijn geweest. Als ze toch geld van je gaan jatten, dan doen ze het toch maar meteen goed en doen ze er alles aan om niet gepakt te worden? Hun hebben dan een (tijdelijke) remedie op hun (geld)problemen gevonden, papa en mama kunnen het toch wel missen, blijven in verbijstering achter en komen er niet achter dat het (een van) hun eigen kinderen was, eind goed al goed. Toch?
Jij en je vrouw zijn van wat ik kan opmaken uit je reacties een ouder echtpaar met twee volwassen kinderen en een aantal kleinkinderen. Mensen die op leeftijd zijn willen vaak rustig door het leven heen en van hun dagen genieten, het liefst in gezelschap met hun vrienden en geliefden. Veel ouderen lijden aan eenzaamheid. Op basis van je reactie dat je deze zaak in de doofpot wilt steken als het te dichtbij je komt qua dader in de relationele sfeer kan ik iets concluderen. Diep van binnen weet je wel dat het iemand in je naaste omgeving kan zijn, zoals je kinderen, maar je bent bang dat je ze kwijt zult raken als je ze hiermee gaat confronteren of het verder onderzoekt. Je wilt niet de mensen van wie je het meest houdt kwijtraken, zeker niet in jouw levensfase en daarom ben je bereidt om het te laten gaan, leven in de illusie dat alles wel goed is en dat 'ze niet zo zijn.'
Realiseer je dat je geen compleet overzicht hebt over wat er gaande is in het leven en de gedachten van je kinderen en waar ze zich mee bezighouden. Het kan zijn dat de een verstrengeld is geraakt in iets naars: een verslaving, gokproblemen, schulden na een faillissement van een onderneming of juist een nieuwe dure auto of luxe kleding wilt, nadat collega Jaap op werk dat ook heeft gekocht. Mensen kunnen buiten hun boekje handelen wanneer ze geconfronteerd worden met een uitdaging en wanhoop, jaloezie en angst brengen erge dingen in mensen naar voren.
Die jongen die zich van top tot teen in het zwart verhuld heeft? Het kon net zo goed een (handlanger) van je kinderen zijn geweest. Als ze toch geld van je gaan jatten, dan doen ze het toch maar meteen goed en doen ze er alles aan om niet gepakt te worden? Hun hebben dan een (tijdelijke) remedie op hun (geld)problemen gevonden, papa en mama kunnen het toch wel missen, blijven in verbijstering achter en komen er niet achter dat het (een van) hun eigen kinderen was, eind goed al goed. Toch?
Dank (maar ook alle anderen),weertenaar schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:21:
Nog 2 dingen, ik weet eerlijk gezegd niet of ze al genoemd zijn:
1; Heb na de eerste avond meteen je hele directe kring op de hoogte gebracht? Bestaat er een kans dat de dief/insluiper het idee had dat jullie het nog niet gemerkt hadden en is hij daarom terug gekomen ("het ging zo makkelijk") Of wel; wie heb je de eerste dag en wie de tweede dag op de hoogte gebracht.
2: Als het een bekende kan zijn. neem dan passende maatregels; Kans dat er dingen spelen waar je nog niet op de hoogte bent en dan zal dit niet de laatste keer zijn dat er wat verdwijnt. Ander slot, code slot, zodat je weet wie naar binnen komt, of een camera in/rondom het huis.
1. Het insluipen is voor mij vrijwel uitgesloten. In voor- en achterdeur zat de sleutel aan de binnenkant. Ik noemde tot nog toe alleen de voordeur. Andere mogelijkheden zijn er niet.
Bovendien: de voordeur klemt. Die is alleen dicht te krijgen met enig lawaai. Mijn vrouw wordt daar zeker wakker van. (Waarmee ik een nog grotere verdachtmaking op mijn vrouw laad, ik weet het).
De vrijdag's zijn alleen mijn vrouw, de ING en de Rabo op de hoogte. Zaterdag's wellicht de kinderen ook. Anderen hebben we bewust niet op de hoogte gesteld. Pas na een aantal dagen aan vrienden verteld.
2. Misschien later eens.
Echtscheiding, vreemdgaan, drugs, chantage noch prostitutie is aan de orde.
Ik heb mijn vrouw gevraagd over enige tijd opnieuw een briefje met 'fake'-pincodes in haar portemonnee te stoppen. Kijken wat er dan gebeurt.
Hoe kun je dit met zoveel zekerheid stellen? Mensen kunnen dit soort zaken ontzettend goed verbergen.JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:54:
[...]
2. Misschien later eens.
Misschien mis ik ergens iets hoor, maar hoezo wordt er zaterdag nog geld gejat als jullie vrijdag al op de hoogte waren?JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:54:
[...]
Dank (maar ook alle anderen),
1. Het insluipen is voor mij vrijwel uitgesloten. In voor- en achterdeur zat de sleutel aan de binnenkant. Ik noemde tot nog toe alleen de voordeur. Andere mogelijkheden zijn er niet.
Bovendien: de voordeur klemt. Die is alleen dicht te krijgen met enig lawaai. Mijn vrouw wordt daar zeker wakker van. (Waarmee ik een nog grotere verdachtmaking op mijn vrouw laad, ik weet het).
De vrijdag's zijn alleen mijn vrouw, de ING en de Rabo op de hoogte. Zaterdag's wellicht de kinderen ook. Anderen hebben we bewust niet op de hoogte gesteld. Pas na een aantal dagen aan vrienden verteld.
2. Misschien later eens.
Ik heb mijn vrouw gevraagd over enige tijd opnieuw een briefje met 'fake'-pincodes in haar portemonnee te stoppen. Kijken wat er dan gebeurt.
Ondanks dat er al diverse voorbeelden voorbij zijn gekomen in dit topic die laten zien dat de sleutel aan de binnenkant echt geen garantie geeft dat er kan worden ingeslopen, blijf je volhouden dat dit geen optie is. Waarom is dat?JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:54:
[...]
Dank (maar ook alle anderen),
1. Het insluipen is voor mij vrijwel uitgesloten. In voor- en achterdeur zat de sleutel aan de binnenkant.
Er zijn inmiddels voldoende theorieën langskomen in dit topic lijkt me. Die beantwoord je allemaal met "dat kan het niet zijn". Wat verwacht je verder nog? Elke nieuwe theorie waar men mee kan komen zullen alleen nog maar onwaarschijnlijker zijn. Aliens, de Iraanse overheid, Scientology hersenspoeling...
Het lijkt tot zo ver duidelijk dat iemand met de pinpassen van je vrouw geld heeft opgenomen. Dat was:
A: Met medewerking van je vrouw.
of:
B: Zonder medewerking van je vrouw.
Indien B, dan zijn de passen uit je huis ontvreemd of ergens anders, maar ze zijn wel weer terug je huis in gekomen. Een ordinaire dief gaat echt de moeite niet nemen om die passen weer terug te brengen, dus het moet haast wel iemand zijn die er belang bij heeft dat het geheel zo lang mogelijk onontdenkt bleef en/of dat jullie zelf als "schuldigen" aan te merken zouden zijn.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Met het schrijven van de laatste post bedenk ik me ineens:
Ze heeft de codes al JAREN in haar portemonnee. Het had al véél eerder kunnen gebeuren.
Er moet dus
- of een noodzaak zijn geweest voor een bekend iemand
- of een minder bekend iemand die op enigerlei wijze heeft gezien dat de pasjes en codes in de portemonnee werden bewaard.
Wat ik hier ook nog had kunnen laten weten, is dat ze altijd pinbetalingen deed met het Rabo-pasje. De dag voor de diefstal werkte het Rabo-pasje niet en heeft ze het ING-pasje gebruikt.
Die instelling waar ze gepind heeft, is wel de vrijdag's door mij van de diefstal op de hoogte gesteld.
Door de Rabo-bank zelf is niet verder op de weigering van het pasje ingegaan. Ik vermoed omdat de pas dus 's-nachts wel werkte. Het is me in de latere contacten met de Rabo-bank ontschoten.
Overigens ga ik nu weer stoppen met lezen/reageren. Het blijft me maar bezig- en van mijn werk houden.
Ze heeft de codes al JAREN in haar portemonnee. Het had al véél eerder kunnen gebeuren.
Er moet dus
- of een minder bekend iemand die op enigerlei wijze heeft gezien dat de pasjes en codes in de portemonnee werden bewaard.
Wat ik hier ook nog had kunnen laten weten, is dat ze altijd pinbetalingen deed met het Rabo-pasje. De dag voor de diefstal werkte het Rabo-pasje niet en heeft ze het ING-pasje gebruikt.
Die instelling waar ze gepind heeft, is wel de vrijdag's door mij van de diefstal op de hoogte gesteld.
Door de Rabo-bank zelf is niet verder op de weigering van het pasje ingegaan. Ik vermoed omdat de pas dus 's-nachts wel werkte. Het is me in de latere contacten met de Rabo-bank ontschoten.
Overigens ga ik nu weer stoppen met lezen/reageren. Het blijft me maar bezig- en van mijn werk houden.
Iemand suggereerde al eerder om het Rabo pasje te testen met je Rabo reader. Dan weet je meteen of de pasjes nep zijn of niet. Is dat niet het geval dan heeft dus echt iemand op donderdag "geleend" en daarna teruggebracht. Dan moet er toch echt iemand fysiek binnen zijn geweest.JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:11:
Er moet dus
Je was toch met pensioen? Sorry hoor, ik blijf het vreemd vinden allemaal. Ik weet niet hoe groot je pensioen is, maar ik zou er sowieso even mee bezig blijven in mijn hoofd. Vanwege het geld en omdat je niemand van je inner circle meer kan vertrouwen.JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:11:
/▌
Ook zonder duidelijke en in het algemeen logische 'noodzaak' kan een bekende geld stelen natuurlijk. Het kunnen financiële problemen van iemand zijn, maar je weet niet altijd iemands financiële situatie. Daarnaast kan er ook een minder voor de hand liggende reden voor te zijn (stoer doen, sociale druk, verveling, wraak, aandacht).JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:11:
...Er moet dus
- of een noodzaak zijn geweest voor een bekend iemand...
Waarom zou zo iemand de pasjes dan weer terug stoppen? Dat is een extra maal het risico lopen om gesnapt te worden. Dat doe je als dief alleen als je er belang bij hebt dat het tijdstip van misdrijf en ontdekking niet met elkaar verbonden kunnen worden. Kortom, dan zou het een dief zijn die je aan het tijdstip van de diefstal kunt linken en die ook weer bij de portemonnee kan. Niet per definitie in de nacht uiteraard....- of een minder bekend iemand die op enigerlei wijze heeft gezien dat de pasjes en codes in de portemonnee werden bewaard....
Kan ook zijn dat iemand dat jaren geleden al gezien heeft en nu pas noodzaak had om het geld te 'lenen'.
@Verwijderd "Je wilt niet de mensen van wie je het meest houdt kwijtraken, zeker niet in jouw levensfase en daarom ben je bereidt om het te laten gaan, leven in de illusie dat alles wel goed is en dat 'ze niet zo zijn."
Het speelt uiteraard een rol in mijn reacties. Ook de gedachte dat we liever het geld kwijt zijn dan de waarheid weten. Maar ik heb nog steeds de hoop dat deze topic andere mogelijkheden zal geven.
Misschien kunnen we afspreken dat er niet meer gereageerd wordt op het insluipen of 'de mensen die ik liefheb'. Daarover is inmiddels genoeg over geschreven, lijkt mij.
Reageer bij voorkeur niet meer als je ervan overtuigd bent, dat het één van deze opties betreft. Het kan deze topic bekorten.
Het speelt uiteraard een rol in mijn reacties. Ook de gedachte dat we liever het geld kwijt zijn dan de waarheid weten. Maar ik heb nog steeds de hoop dat deze topic andere mogelijkheden zal geven.
Misschien kunnen we afspreken dat er niet meer gereageerd wordt op het insluipen of 'de mensen die ik liefheb'. Daarover is inmiddels genoeg over geschreven, lijkt mij.
Reageer bij voorkeur niet meer als je ervan overtuigd bent, dat het één van deze opties betreft. Het kan deze topic bekorten.
Wat voor soort zaken mogen we dan nog wel noemen van je? Het lijkt er dan namelijk op dat je dan alleen onlogische mogelijkheden over houd.JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:32:
@Verwijderd "Je wilt niet de mensen van wie je het meest houdt kwijtraken, zeker niet in jouw levensfase en daarom ben je bereidt om het te laten gaan, leven in de illusie dat alles wel goed is en dat 'ze niet zo zijn."
Je hebt gelijk, ik dacht dat er betaald was met de passen.celshof schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:25:
[...]
ApplePay bij een ATM? Die optie is er nog niet in Nederland volgens mij.
Gossie, ja. Was mijn gedachte vanochtend meteen toen ik wakker werd. Stom. Vergeten.barrymossel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:18:
[...]
Iemand suggereerde al eerder om het Rabo pasje te testen met je Rabo reader. Dan weet je meteen of de pasjes nep zijn of niet. Is dat niet het geval dan heeft dus echt iemand op donderdag "geleend" en daarna teruggebracht. Dan moet er toch echt iemand fysiek binnen zijn geweest.
Ik gebruik overigens mijn pasje voor de Rabo-scanner.
Horen jullie nog. Ik moet weg.
JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:54:
[...]
1. Het insluipen is voor mij vrijwel uitgesloten.
2. Echtscheiding, vreemdgaan, drugs, chantage noch prostitutie is aan de orde.
Dit snap ik ook niet helemaal. Ramen, luikjes of zoals TS zelf al aangeeft een klemmende deur die misschien niet altijd helemaal goed sluit. Het is daarnaast ook praktisch onmogelijk om zeker te weten dat je de deur in het slot hebt gedraaid omdat je hier in een bias hebt.
En ook het echtscheiding, vreemdgaan, drugs, chantage en prostitutie dat wordt afgewimpelt als niet aan de orde is meer gebaseerd op gevoel van op feiten. Je kunt niet zeker weten dat je vrouw van je af wil en je kunt niet zeker weten dat je vrouw niet vreemd gaat. Je kunt niet zeker weten dat mensen in je omgeving geen drugsverslaving hebben. Je kunt niet zeker weten dat iemand in je omgeving wordt gechanteerd en je kunt niet zeker weten of iemand in je omgeving gebruik maakt van de diensten van een prostituee.
Mijn conclusie is dat je niet in staat bent om rationeel over deze zaak na te denken. Dit is geen waardeoordeel, ik zou dit zelf ook niet kunnen en ik denk dat niemand dit zou kunnen. Zelfs niet als je hierin getrained bent. Je kunt het proberen, maar dan ga je onbewust toch dingen uitsluiten. Mijn advies als je dit niet nog een keer wilt meemaken: huur een prive detective in. Een prive detective heeft veel meer kennis en ervaring dan iedereen in dit topic bij elkaar opgeteld, heeft er geen belang bij bepaalde invalshoeken onbelicht te laten en heeft vaak toegang tot bepaalde registers waar wij geen toegang tot hebben. Let alleen wel goed op: een goede prive detective doet aan waarheidsbevinding en als je de waarheid niet aankunt kun je er beter niet aan beginnen.
Wat dacht je van silhouet (bij enigszins nauwsluitende kleding) en de manier van bewegenSeñor Sjon schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:59:
[...]
De politie zegt wel 'hij', maar hoe konden ze dat dan zien aan alleen de ogen?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik denk dat die waarheid meer in de buurt ligt dan een nieuwe skimmethode uit Brazilië die nergens anders gebruikt is.JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:32:
@Freee!! Snap ik, maar het kan wel op een dwaalspoor leiden.
Ik neem aan dat je oudere transacties ook bekeken hebt, wellicht zijn er eerdere kleinere/minder opvallende transacties geweest?JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:11:
Er moet dus
Nothing to see here
Zijn de bankpassen na de actie nog gebruikt? Kan het niet zo zijn dat er nieuwe passen zijn aangevraagd en dat die bij de postbode of uit de brievenbus zijn onderschept?
Dat zou je moeten kunnen zien aan het kaart(serie)nummer op je afschrift. Bij een nieuwe kaart zou dat opgehoogd moeten zijn,pacificocean schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:20:
Zijn de bankpassen na de actie nog gebruikt? Kan het niet zo zijn dat er nieuwe passen zijn aangevraagd en dat die bij de postbode of uit de brievenbus zijn onderschept?
Ik volg dit topic met interesse en ook verbazing. Alle verklaringen ga ik niet meer bij langs en ik denk ook niet dat we hier in een tunnelvisie moeten gaan zitten. Alles zo breed mogelijk openhouden en pas bij echte onmogelijkheid afstrepen. Dit met de logica 'je weet niet wat je niet weet'. Dan houdt je dus een lijstje over met plausibele verklaringen en met haast onmogelijke, maar niet 100% uit te sluiten.
Wat mij opvalt:
Deze combinatie lijkt toch weer te wijzen naar insluiping en geeft ook een reden waarom precies dan. Misschien een tweede poging om de eerdere 'fout' te herstellen? Pas in de nacht kwamen ze achter de limiet. Dus alles stil houden en nog een slag proberen te slaan, met de hoop niet ontdekt te worden?
Wat mij opvalt:
Dit zet mij tot denken dat de daad dus niet echt overdacht was of iemand is die niet de kennis heeft zoals hierboven omschreven.weertenaar schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:04:
Ik vind vooral het tijdstip van pinnen raar, alsof dit het enige moment was dat de dief de beschikking over de pasjes had of kon hebben.
Elk beetje doorgewinterde skimmer/dief weet wat de gangbare limieten zijn voor pinopnames bij de verschillende banken. Daarom wordt om enkele minuten voor en na middernacht gepind.....
1 risicomoment, 2 transacties.
Iemand die hier niet over nadenkt, lijkt me dus ook echt niet in staat om pasjes te kopiëren.
En is dit niet het moment dat het briefje toch tevoorschijn is gekomen? Pas al lang niet gebruikt en wat was die PIN ook alweer? Ben wel benieuwd waarom de pas niet werkte en in de nacht erna dus wel.JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:11:
Er moet dus
...
Deze combinatie lijkt toch weer te wijzen naar insluiping en geeft ook een reden waarom precies dan. Misschien een tweede poging om de eerdere 'fout' te herstellen? Pas in de nacht kwamen ze achter de limiet. Dus alles stil houden en nog een slag proberen te slaan, met de hoop niet ontdekt te worden?
Si vis pacem, para bellum
Dit is wel cruciaal lijkt me.JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:11:
Waarom werkte haar pas niet?
Was deze (tijdelijk) omgewisseld door iemand?
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Verwijderd
Ik hoop dat je erachter komt wat er precies gebeurd is, hoe vervelend dat ook mag zijn. Je moet dat ook niet laten rusten. Zet de politie onder druk om meer informatie en ga nog eens met je bank praten.
Als je op een bepaalde dag de meeste incasso's hebt kun je daags ervoor dat geld overmaken naar je betaalrekening en de rest van de maand op een voor jou acceptabel peil houden. Tijdelijk het maximum te pinnen bedrag verhogen is ook mogelijk als je incidenteel meer geld wil pinnen. Het hangt allemaal van je uitgavepatroon af. Ik heb Grip van de ABN AMRO en die meldt elke afschrijving via mijn Smartphone. Als je dat in de gaten houdt kun je niet twee dagen achter elkaar beroofd worden, op welke manier dat ook is gedaan.
Als je op een bepaalde dag de meeste incasso's hebt kun je daags ervoor dat geld overmaken naar je betaalrekening en de rest van de maand op een voor jou acceptabel peil houden. Tijdelijk het maximum te pinnen bedrag verhogen is ook mogelijk als je incidenteel meer geld wil pinnen. Het hangt allemaal van je uitgavepatroon af. Ik heb Grip van de ABN AMRO en die meldt elke afschrijving via mijn Smartphone. Als je dat in de gaten houdt kun je niet twee dagen achter elkaar beroofd worden, op welke manier dat ook is gedaan.
@Ex Nunc
ze kende de pincodes uit haar hoofd en had al jaren het briefje niet tevoorschijn gehaald.
@Juup afgebroken, meent ze zich te herinneren
@Verwijderd dank voor de aanbevelingen. Ic gaat het om de maximale opname per dag en niet om het saldo
@itsme ik houd dagelijks alle transacties in de gaten. Soms meerdere keren per dag. Niets vreemds voor en na de diefstal.
@pacificocean en @celshof het nieuwe pasje is na ruim 10 dagen gebruikt. Het oude was geblokkeerd vanaf de dag van mijn ontdekking
ze kende de pincodes uit haar hoofd en had al jaren het briefje niet tevoorschijn gehaald.
@Juup afgebroken, meent ze zich te herinneren
@Verwijderd dank voor de aanbevelingen. Ic gaat het om de maximale opname per dag en niet om het saldo
@itsme ik houd dagelijks alle transacties in de gaten. Soms meerdere keren per dag. Niets vreemds voor en na de diefstal.
@pacificocean en @celshof het nieuwe pasje is na ruim 10 dagen gebruikt. Het oude was geblokkeerd vanaf de dag van mijn ontdekking
De vraag was anders bedoeld volgens mij, mogelijk zijn er niet 2 passen (per bank) in omloop geweest maar 3.JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:28:
Iemand zou de nieuwe pas procedure gebruikt kunnen hebben voor het bestellen van een vervangende pas en de post onderschept kunnen hebben. Je vrouw heeft dan nog een pinpas (mogelijk zelfs werkend tot de nieuwe pas in gebruik is), de dief heeft een nieuwe pas, zou me niet verbazen dat bij een vervangende pas de oude pincode actief blijft.
Je zou verwachten dat de bank(en) dit zelf ook even nagaan natuurlijk, maar je zou het kaartnummer voor de transacties even kunnen nalopen en vergelijken met de pas die je vrouw gebruikte voor de diefstal.
Nothing to see here
.
[ Voor 99% gewijzigd door FlowSnake op 27-01-2020 20:18 . Reden: Ik verkondigde onwaarheden, excuus ]
Geprobeerd in te loggen op Rabo-bankieren met het oude pasje. Na de scan komt er in het venster te staan:barrymossel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:18:
[...]
Iemand suggereerde al eerder om het Rabo pasje te testen met je Rabo reader. Dan weet je meteen of de pasjes nep zijn of niet. Is dat niet het geval dan heeft dus echt iemand op donderdag "geleend" en daarna teruggebracht. Dan moet er toch echt iemand fysiek binnen zijn geweest.
'Deze kleurcode hoort niet bij deze pas. Let op of juiste pasgegevens zijn ingevoerd
code 102'
- is het een valse pas?
- geeft de bank hiermee aan dat de pas al niet meer werkt?
Wat is code 102? Ik heb nog niet op internet gezocht.
Inloggen met haar nieuwe pas werkt wel.
Je kunt niet inloggen met de oude pas die is geblokkeerd.JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:49:
[...]
Geprobeerd in te loggen op Rabo-bankieren met het oude pasje. Na de scan komt er in het venster te staan:
'Deze kleurcode hoort niet bij deze pas. Let op of juiste pasgegevens zijn ingevoerd
code 102'
- is het een valse pas?
Om te testen wil je alleen weten of de chip de pincode accepteert. Daarvoor stop je de pas in de raboreader en toets je de pin in. Met een onjuiste pin kom je dan niet verder. Aangezien je hebt kunnen scannen accepteert deze pas dus de pincode. Daarmee zou je kunnen concluderen dat de pas echt is. De raboreader accepteert de pas en de pincode is correct.
Rabo is iets gemakkelijker daar in heb ik de indruk, mijn rabocard was onlangs zo vervangen via de post.FlowSnake schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:48:
@itsme ik heb alleen ervaring met ING, maar het is gods onmogelijk om een nieuwe pas te krijgen zonder dat je diezelf (of een gemachtigde) ophaalt bij INGpunten, met een heel verificatieproces. Trek daar maar rustig een 30 minuten vooruit om 'even je nieuwe pas' op te halen.
Of, er was net een nieuwe pas ontvangen, en de oude is gestolen met kennis van pincode, nog voordat de nieuwe in gebruik was genomen. Luistert erg nauw en dat dan precies tegelijkertijd van meerdere banken? Ook wel vreemd.
Maar door de combinatie met ING zoals jij beschrijft is ook dit weer bijzonder onwaarschijnlijk geworden.
[ Voor 30% gewijzigd door itsme op 27-01-2020 19:58 ]
Nothing to see here
Nou, hier werd een paar maanden gewoon - out of the blue - een nieuwe ING pas per post afgeleverd. Gewoon werkend met de oude pincode.FlowSnake schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:48:
@itsme ik heb alleen ervaring met ING, maar het is gods onmogelijk om een nieuwe pas te krijgen zonder dat je diezelf (of een gemachtigde) ophaalt bij INGpunten, met een heel verificatieproces. Trek daar maar rustig een 30 minuten vooruit om 'even je nieuwe pas' op te halen.
Of, er was net een nieuwe pas ontvangen, en de oude is gestolen met kennis van pincode, nog voordat de nieuwe in gebruik was genomen. Luistert erg nauw en dat dan precies tegelijkertijd van meerdere banken? Ook wel vreemd.
Dat was vroeger wel zo, ja.FlowSnake schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:48:
ING stuurt al jaren de pas via de post naar je toe, seperaat komt de pincode ook per post.
Althans, ik heb de goedkoopste betaalrekening met pas van de ING, kan zijn dat het met een ING creditcard anders is. Zo zijn de voorwaarden natuurlijk ook anders.
Ik zou nog melden of ik bij de ING wereldpas aan heb staan, of ik geld uit een ATM kan krijgen, met sticker op de chip:
Pas in een ABN ATM: Neemt hem in, geeft error, spuugt hem weer uit.
Pas in een ING ATM. Neemt hem in, pincode intoetsen, geld opnemen, kies 20 euro, geeft error, spuugt de pas weer uit.
Een normale betaalrekening met pas in Nederland begint met: NL
Een creditcard rekeneing met pas bestaat enkel uit cijfers. Komen geen letters in voor zoals IBAN.
Op basis daarvan kan een ATM ingesteld staan of er wel of geen uitgifte plaatst moeten vinden.
En hier ook weer: Bij de goedkoopste ING rekening, krijg je geen knaken..
[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 27-01-2020 22:05 ]
Ey!! Macarena \o/
Heh, bizar, net aan mijn vriendin nagevraagd, dat was alleen als je je pincode vergeten bent. Pas en code komen met de post, afzonderlijk inderdaad.
Excuus @itsme @RaZ @barrymossel ik zal mn post editen.
Ik vind je vergissing niet zo gek; ik weet zeker dat ze soms thuisgestuurd worden, maar dat je ze soms ook moet ophalen.FlowSnake schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:17:
Heh, bizar, net aan mijn vriendin nagevraagd, dat was alleen als je je pincode vergeten bent. Pas en code komen met de post, afzonderlijk inderdaad.
Misschien (gokje) moet je je pasje ophalen als je voortijdig een nieuwe pas nodig hebt, en wordt hij thuisgestuurd als je oude pasje automatisch na een aantal jaar vervangen wordt.
Is met een creditcard niet anders. Zowel de renewal credit card, vroegtijdig blokkeren van een creditcard waarna een nieuwe wordt toegestuurd of enkel pincode vergeten waarna deze wordt toegestuurd, is altijd via de post naar mijn huisadres verlopen.RaZ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:57:
[...]
ING stuurt al jaren de pas via de post naar je toe, seperaat komt de pincode ook per post.
Althans, ik heb de goedkoopste betaalrekening met pas van de ING, kan zijn dat het met een ING creditcard anders is. Zo zijn de voorwaarden natuurlijk ook anders.
Die test was relevanter geweest voordat je de oude pas blokkeerde. Nu is hij geblokkeerd en dan krijg je natuurlijk een "verkeerde pas" fout bij het inloggen.JelleKoen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:49:
[...]
Geprobeerd in te loggen op Rabo-bankieren met het oude pasje. Na de scan komt er in het venster te staan:
code 102'
- is het een valse pas?
Tussen diefstal en blokkade had dat misschien ook al het geval kunnen zijn. Namelijk: als een nieuwe pas uit de post was gehengeld en in gebruik genomen, wordt de oude pas ook op inactief gezet.
Verklaart alleen niet hoe meerdere kaarten op dezelfde datum kunnen zijn gestolen.
Het is allemaal oeverloze onzin.t_captain schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:30:
[...]
Die test was relevanter geweest voordat je de oude pas blokkeerde. Nu is hij geblokkeerd en dan krijg je natuurlijk een "verkeerde pas" fout bij het inloggen.
Tussen diefstal en blokkade had dat misschien ook al het geval kunnen zijn. Namelijk: als een nieuwe pas uit de post was gehengeld en in gebruik genomen, wordt de oude pas ook op inactief gezet.
Verklaart alleen niet hoe meerdere kaarten op dezelfde datum kunnen zijn gestolen.
Als de bank een nieuwe pas had gestuurd vlak voor de opname hadden ze dat echt wel gemeld aan TS op het moment dat de fraude gemeld werd.
Dat de bank aangeeft dat het fysiek de 3 passen uit TS zijn portemonnee waren laat weinig te fantaseren over.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
We moeten varen op de info van TS.
Daar komt toch naar voren: hij slaapt als een blok en zijn vrouw is een lichte slaper.
Pinner is niet herkenbaar in beeld maar sluit dus ook vrouwlief niet uit.
Vrouwlief had toegang tot de passen, kan doordat de achterdeur niet klemt zonder TS wakker te maken snachts op pad ondanks dat er sleutels in de binnenkanten zaten van de deuren.
Blijft de vraag zijn er mogelijkheden om achterom te gaan? Zou er iemand zich hebben kunnen laten insluiten? Was er iemand op bezoek de avond vooraf het pinnen?
Of TS is de dader en grijpt dit topic aan om het voor de familie aan te tonen dat hij erg zijn best doet om het "mysterie" op te lossen.
Daar komt toch naar voren: hij slaapt als een blok en zijn vrouw is een lichte slaper.
Pinner is niet herkenbaar in beeld maar sluit dus ook vrouwlief niet uit.
Vrouwlief had toegang tot de passen, kan doordat de achterdeur niet klemt zonder TS wakker te maken snachts op pad ondanks dat er sleutels in de binnenkanten zaten van de deuren.
Blijft de vraag zijn er mogelijkheden om achterom te gaan? Zou er iemand zich hebben kunnen laten insluiten? Was er iemand op bezoek de avond vooraf het pinnen?
Of TS is de dader en grijpt dit topic aan om het voor de familie aan te tonen dat hij erg zijn best doet om het "mysterie" op te lossen.
[ Voor 11% gewijzigd door Barrycade op 27-01-2020 23:21 ]
TS heeft zo ver als ik heb kunnen lezen nergens geverifieerd dat de pasnummers overeen komen met de passen die in de portemonnee van zijn vrouw zitten.YakuzA schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:52:
[...]
Dat de bank aangeeft dat het fysiek de 3 passen uit TS zijn portemonnee waren laat weinig te fantaseren over.
Ik hoorde van de week op het werk een verhaal wat ik bijna onmogelijk achte, maar nu ik dit topic lees, zou dit hier ook best van toepassing kunnen zijn. Is de TS recentelijk (lees laatste half jaar) langere tijd op vakantie geweest?
Het verhaal ging dat terwijl ze op vakantie waren, door onbekende een vervangende pas was aangevraagd met bijbehorende code, deze zijn (apart van elkaar) door de postbezorger zonder blikken of blozen aan de daders meegegeven die dus gewoon op de stoep stonden te wachten en zogenaamd 'op het huis paste'. De oude passen werden dus niet geblokkeerd en werkten dus nog gewoon, maar ondertussen konden de daders ongestoord hun gang gaan.
[ Voor 2% gewijzigd door navlim op 28-01-2020 00:06 . Reden: leesbaarheid verbeterd. ]
Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2
Dat zou kunnen, maar wie gaat er zó ver voor 3 pasjes? Daarmee maak je het jezelf een stuk lastiger en de pakkans is een stuk groter. Het is een best tricky manier om geld te stelen, al gebeurt het inderdaad wel. Zo iemand gaat met het pinnen ook iets slimmer te werk om een limiet te omzeilen. Pinnen vóór 23:59 en pinnen na 00:00. Daarmee kun je in een paar minuten twee maal de limiet pinnen. Maar hier zijn de tijden waarop gepind werd nogal apart, want wie gaat er nou pinnen om 4 uur?navlim schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:02:
[...]
TS heeft zo ver als ik heb kunnen lezen nergens geverifieerd dat de pasnummers overeen komen met de passen die in de portemonnee van zijn vrouw zitten.
Ik hoorde van de week op het werk een verhaal wat ik bijna onmogelijk achte, maar nu ik dit topic lees, zou dit hier ook best van toepassing kunnen zijn. Is de TS recentelijk (lees laatste half jaar) langere tijd op vakantie geweest?
Het verhaal ging dat terwijl ze op vakantie waren, door onbekende een vervangende pas was aangevraagd met bijbehorende code, deze zijn (apart van elkaar) door de postbezorger zonder blikken of blozen aan de daders meegegeven die dus gewoon op de stoep stonden te wachten en zogenaamd 'op het huis paste'. De oude passen werden dus niet geblokkeerd en werkten dus nog gewoon, maar ondertussen konden de daders ongestoord hun gang gaan.
Overigens lijkt het me ook sterk dat de vrouw van TS de dader is. Waarom zou je een lang huwelijk met kinderen en kleinkinderen op het spel zetten voor een paar duizend euro van je eigen(?) geld? Dat is gewoon niet logisch. Al zou de tijd waarop gepind is wel weer kunnen wijzen op de vrouw van TS omdat ze dan zeker weet dat d'r man als een blok slaapt. Na een tijdje weet je wel ongeveer wanneer iemand zelfs door een oorlog heen kan slapen (als het een vaste slaper betreft)
Verder overigens wel eens met wat een aantal anderen hier hebben gesuggereerd: check of er beelden zijn van winkels in de buurt (al acht ik die kans klein na 2 maanden).
[ Voor 20% gewijzigd door SomerenV op 28-01-2020 02:19 ]
Verwijderd
Die gaan een random passant natuurlijk geen camerabeelden geven. Iets met wet AVG.SomerenV schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 02:15:
Verder overigens wel eens met wat een aantal anderen hier hebben gesuggereerd: check of er beelden zijn van winkels in de buurt (al acht ik die kans klein na 2 maanden).
Maar zijn vast bereid om zelf te kijken waarna TS naar de politie kan met de nieuwe gegevens.Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:36:
[...]
Die gaan een random passant natuurlijk geen camerabeelden geven. Iets met wet AVG.
Verwijderd
Maakt niet uit of ze de beelden delen of de informatie die op de beelden staan. De politie zal toch echt zelf moeten gaan vragen.celshof schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:49:
[...]
Maar zijn vast bereid om zelf te kijken waarna TS naar de politie kan met de nieuwe gegevens.
En dat gaan ze pas doen als er reden voor is, zie eerder in dit topic.Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:06:
[...]
Maakt niet uit of ze de beelden delen of de informatie die op de beelden staan. De politie zal toch echt zelf moeten gaan vragen.
Verwijderd
Precies, en die is er niet, want er is geen braak, pincodes zaten bij de passen en er zijn hele kanten in het verhaal die TS niet wil onderzoeken.celshof schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:18:
[...]
En dat gaan ze pas doen als er reden voor is, zie eerder in dit topic.
Dit gaat voor altijd een mysterie blijven.
En die reden komt nou juist uit het langsgaan door de TS, vragen of de winkeliers op hun tapes willen kijken en als ze iets zien dat verdacht is dat melden aan de TS. Die kan dan naar de politie...Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:31:
[...]
Precies, en die is er niet, want er is geen braak, pincodes zaten bij de passen en er zijn hele kanten in het verhaal die TS niet wil onderzoeken.
Dit gaat voor altijd een mysterie blijven.
Maar het is onwaarschijnlijk dat winkels twee maanden hun video data bewaren als er in de winkel zelf niks gebeurt is.celshof schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:45:
[...]
En die reden komt nou juist uit het langsgaan door de TS, vragen of de winkeliers op hun tapes willen kijken en als ze iets zien dat verdacht is dat melden aan de TS. Die kan dan naar de politie...
Ter extra info. In elk geval is het bij ING bij reguliere vervanging van creditcard via post, je tegenwoordig die pas ook nog eens moet activeren via mijnING online. Je moet dus eerst inloggen voordat de pas werkt. Dat is een maatregel tegen dat soort brievenbusviswerk.psychodude schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:41:
[...]
Is met een creditcard niet anders. Zowel de renewal credit card, vroegtijdig blokkeren van een creditcard waarna een nieuwe wordt toegestuurd of enkel pincode vergeten waarna deze wordt toegestuurd, is altijd via de post naar mijn huisadres verlopen.
-edit Ik zie dat bij de debitcard activitatie alleen nodig is bij aanvraag nieuwe pincode .
Zie -> https://www.ing.nl/partic...eren-betaalpas/index.html
[ Voor 13% gewijzigd door Basszje op 28-01-2020 09:05 ]
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Volgens mij alleen bij een nieuwe pas met nieuwe pincode. Dat is in het geval van TS niet zo. Maar goed, drie nieuwe passen bestellen lijkt me een beetje sterk. Ben toch benieuwd of de pasnummers overeen komen met de passen die nog in de portemonnee zaten. Vermoed van wel...Basszje schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:02:
[...]
Ter extra info. In elk geval is het bij ING bij reguliere vervanging van creditcard (wellicht ook debitcard) via post, je tegenwoordig die pas ook nog eens moet activeren via mijnING online. Je moet dus eerst inloggen voordat de pas werkt. Dat is een maatregel tegen dat soort brievenbusviswerk.
Zie -> https://www.ing.nl/partic...eren-betaalpas/index.html
Wellicht had ze het nodig om iets anders stil te houden? Of omdat één van de kinderen of kennissen hiervan in de penarie zit en ze wilde helpen, zonder manlief erbij te betrekken. Dan is een 'diefstal' wel een manier om dit te bewerkstelligen.SomerenV schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 02:15:
Waarom zou je een lang huwelijk met kinderen en kleinkinderen op het spel zetten voor een paar duizend euro van je eigen(?) geld? Dat is gewoon niet logisch. Al zou de tijd waarop gepind is wel weer kunnen wijzen op de vrouw van TS omdat ze dan zeker weet dat d'r man als een blok slaapt. Na een tijdje weet je wel ongeveer wanneer iemand zelfs door een oorlog heen kan slapen (als het een vaste slaper betreft)
Huwelijken gaan kapot om de meest vreemde zaken op de meest vreemde leeftijden.
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 28-01-2020 09:19 ]
Ik denk eerlijk gezegd dat dat soort wilde speculaties het topic nou niet echt verder helpen. TS wordt er al elke anderhalve post op gewezen dat 3 passen niet door een natuurkracht om 4 uur 's nachts door de stad gaan zweven.Señor Sjon schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:18:
[...]
Wellicht had ze het nodig om iets anders stil te houden? Of omdat één van de kinderen of kennissen hiervan in de penarie zit en ze wilde helpen, zonder manlief erbij te betrekken. Dan is een 'diefstal' wel een manier om dit te bewerkstelligen.
We weten sec niets over de persoonlijke details ( noch zou dat moeten ), dus daar is verder niemand mee geholpen. Tenzij je op het punt staat een roman (of klucht) te schrijven en je zoekt inspiratie.
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Weet natuurlijk niet hoe lang geleden dit heeft plaatsgevonden, maar als ik me niet vergis, staan de geldautomaten in Nederland vanaf half december 2019 uitgeschakeld tussen 23:00 en 7:00 i.v.m. het risico op plofkraken. Hoe kan er dan rond 4 uur ‘s nachts geld opgenomen zijn?
29/30 nov staat er in de logs.JRR schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:55:
Weet natuurlijk niet hoe lang geleden dit heeft plaatsgevonden, maar als ik me niet vergis, staan de geldautomaten in Nederland vanaf half december 2019 uitgeschakeld tussen 23:00 en 7:00 i.v.m. het risico op plofkraken. Hoe kan er dan rond 4 uur ‘s nachts geld opgenomen zijn?
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Dat ligt er aan. Verklaringen zijn niet altijd rationeel en/of technisch. Brainstormen over de persoonlijke en relationele kant kan duidelijkheid geven. Ik ben met je eens dat de TS niets hoeft te delen en het hoeft niet al te wild, alleen ik denk dat het plaatje dan wel completer wordt. Daarnaast heeft de TS een probleem en heeft dat hier gepost. Dan is het logisch dat posters de situatie van allerlei kanten bekijken. Het is juist de combinatie van techniek en mens dat kan helpen dit mysterie op te lossen. Het niet willen horen van die tweede kant zit een oplossing in de weg.Basszje schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:27:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd dat dat soort wilde speculaties het topic nou niet echt verder helpen. TS wordt er al elke anderhalve post op gewezen dat 3 passen niet door een natuurkracht om 4 uur 's nachts door de stad gaan zweven.
We weten sec niets over de persoonlijke details ( noch zou dat moeten ), dus daar is verder niemand mee geholpen. Tenzij je op het punt staat een roman (of klucht) te schrijven en je zoekt inspiratie.
Verwijderd
TS zou eens moeten valideren of er niet een verhuizing aangegeven is via het portaal?
Stel dat de hackers / boefjes zijn de WiFi thuis voor een maand onderschept hebben een een MitM attack hebben uitgevoerd op wachtwoorden en challenge/response code om verhuizingen of z.g. 'partner card' verzoeken door te geven aan alle vier de kaartuitgevende instanties?
Dan eindigen de nieuwe plastic pasjes, met chip, PIN-enveloppen, keurig op de deurmat bij de hackers. Er is dan ook geen sprake meer van random insluipingen; alles is volgens de choreografie van de hacker gegaan en de oude pasjes blijven gewoon werken. De bewoners en politie tasten in het duister...
De reden dat een bank zelf niet helemaal lekker meewerkt met het uitzoeken van de diefstal kan ook zijn omdat ze eigen aansprakelijkheid vermoeden, lees: een gat hebben in hun beveiliging.
Zij zouden vanuit de (snurkende) toezichthouder bijvoorbeeld verplicht moeten checken of verhuisaanvragen en partnercardaanvragen wel van het zelfde IP en MAC address afkomstig zijn als waarvandaan normaal gebankierd wordt.
Stel dat de hackers / boefjes zijn de WiFi thuis voor een maand onderschept hebben een een MitM attack hebben uitgevoerd op wachtwoorden en challenge/response code om verhuizingen of z.g. 'partner card' verzoeken door te geven aan alle vier de kaartuitgevende instanties?
Dan eindigen de nieuwe plastic pasjes, met chip, PIN-enveloppen, keurig op de deurmat bij de hackers. Er is dan ook geen sprake meer van random insluipingen; alles is volgens de choreografie van de hacker gegaan en de oude pasjes blijven gewoon werken. De bewoners en politie tasten in het duister...
De reden dat een bank zelf niet helemaal lekker meewerkt met het uitzoeken van de diefstal kan ook zijn omdat ze eigen aansprakelijkheid vermoeden, lees: een gat hebben in hun beveiliging.
Zij zouden vanuit de (snurkende) toezichthouder bijvoorbeeld verplicht moeten checken of verhuisaanvragen en partnercardaanvragen wel van het zelfde IP en MAC address afkomstig zijn als waarvandaan normaal gebankierd wordt.
Als de pas als vervanging is aangevraagd, vraag ik me af of ze de oude wel blijven laten werken.Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:43:
TS zou eens moeten valideren of er niet een verhuizing aangegeven is via het portaal?
Dan eindigen de nieuwe plastic pasjes, met chip, PIN-enveloppen, keurig op de deurmat bij de hackers. Er is dan ook geen sprake meer van random insluipingen; alles is volgens de choreografie van de hacker gegaan en de oude pasjes blijven gewoon werken.
Maar, dat kan door @tFean heel makkelijk gecontroleerd worden. Bij opnames met mijn bankpassen is namelijk het pasvolgnummer of kaartnummer bekend. Die kun je dan heel makkelijk matchen met de bestaande passen en de geblokkeerde passen.
Oude pasjes vervallen bij aanmaak nieuwe. De nieuwe moeten ook weer gekoppeld worden aan bankieren app.
Een pasje vervalt zodra je de nieuwe pas de eerste keer hebt gebruikt. Dus als je hem in de enveloppe laat zitten dan zul je nog lang door kunnen werken met je oude pas ja.zetje01 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:20:
@celshof @PcDealer
Ik (ing-klant) heb nog wekenlang mijn oude pasje gebruikt, terwijl de nieuwe (in de ongeopende envelop) ongebruikt hier in een la lag.
Dat oude pasjes vervallen bij aanmaak van nieuwe, dat klopt dus gewoon niet.
Althans, daar zit een behoorlijke tijd tussen. Bij ING.
Top! Dat zei ik ook!Citroentjuh schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:22:
[...]
Een pasje vervalt zodra je de nieuwe pas de eerste keer hebt gebruikt. Dus als je hem in de enveloppe laat zitten dan zul je nog lang door kunnen werken met je oude pas ja.
Nee, dat zei je niet maar bedoelde het wel.
dat klopt,bij de rabo moet je de pas activeren op de site icm de reader
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
En dat is als je aan de beurt bent voor pasvervanging. Ik vraag me af hoe dat zou werken als ik een vervangende pas aanvraag.Citroentjuh schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:22:
[...]
Een pasje vervalt zodra je de nieuwe pas de eerste keer hebt gebruikt. Dus als je hem in de enveloppe laat zitten dan zul je nog lang door kunnen werken met je oude pas ja.
Vraag de bank om een uitreksel met details waar die opnames gebeurd zijn, om welk uur en met welk kaartnummer.
Vergelijk dat met de kaartnummers van de gestolen pasjes. Deze zullen hoogstwaarschijnlijk overeenkomen anders had de bank hier wel iets op gezegd.
Vergelijk dat met de kaartnummers van de gestolen pasjes. Deze zullen hoogstwaarschijnlijk overeenkomen anders had de bank hier wel iets op gezegd.
Verwijderd
Heeft TS al lang gedaan.sprankel schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:37:
Vraag de bank om een uitreksel met details waar die opnames gebeurd zijn, om welk uur en met welk kaartnummer.
In dit geval praat je over 3 verschillende passen van verschillende instanties.
Oftewel, hoe zouden die alle 3 geskimd/gekopieerd kunnen worden. Ik acht die kans nihil.
Vanuit dat standpunt zou ik nog eens goed kijken waar de beurs allemaal is geweest.
Rekening houdend met, waarom zou de dief de passen terugstoppen... en hoe. Dus de dief moet regelmatig toegang hebben tot de lokatie van de beurs.
Ik verwacht niet dat de instanties geld teruggeven ivm je gedrag met bewaren van codes, maar mogelijk kan je eens goed analyseren waar de beurs is geweest en wie er toegang tot gehad heeft.
protip: http://www.google.com/maps/timeline
Oftewel, hoe zouden die alle 3 geskimd/gekopieerd kunnen worden. Ik acht die kans nihil.
Vanuit dat standpunt zou ik nog eens goed kijken waar de beurs allemaal is geweest.
Rekening houdend met, waarom zou de dief de passen terugstoppen... en hoe. Dus de dief moet regelmatig toegang hebben tot de lokatie van de beurs.
Ik verwacht niet dat de instanties geld teruggeven ivm je gedrag met bewaren van codes, maar mogelijk kan je eens goed analyseren waar de beurs is geweest en wie er toegang tot gehad heeft.
protip: http://www.google.com/maps/timeline
Asus Zenbook i7 256gb
In dat geval is er van bijkomende pasjes die besteld zouden zijn geen sprake. Van skimming is ook geen sprake gezien de chips niet gescamd kunnen worden.
Als de kaartnummers overeenkomen zijn de pasjes uit de portefuile gebruikt geweest. Het houden van je pincodes in je portefuile zorgt ervoor dat de bank alle redenen heeft om terecht te weigeren de transacties terug te betalen, zelfs in het geval er ingebroken zou zijn.
Maar gezien de gebruikte pasjes mooi terug op hun plaats zitten, een dief gaat die nooit komen terug leggen, waarom zou een dief dit doen? Er blijft er maar 1 optie over, iemand met toegang tot de pasjes heeft deze gebruikt, wie en om welke reden is aan de TS om uit te zoeken.
Als buitenstaander, iedereen in huis is verdacht, inclusief de TS zelf.
Bij ik geloof 'Opgelicht' was er een slotenmaker die later nog wel eens s'nachts terug kwam bij klanten om de rekening leeg te trekken. Niet toevallig eens buitengesloten geweest in de tijd ervoor?
Behalve als de dief (zoals je ook al aangeeft) makkelijk toegang tot de pasjes heeft. Zelfs mogelijk dat dit al langer gebeurt, maar voor lagere bedragen en dat het daarom nu pas opvalt.sprankel schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:05:
[...]
Maar gezien de gebruikte pasjes mooi terug op hun plaats zitten, een dief gaat die nooit komen terug leggen, waarom zou een dief dit doen?
En ja, natuurlijk moet je goed in de gaten houden wat er allemaal op je rekening gebeurt, maar genoeg mensen die dat niet doen. Ik scan het ook alleen maar op hoofdlijnen en als er geen grote afwijkende zaken zijn, dan doe ik er niets mee.
Ik vind de tijden van geldopnames vreemd. Zoals al eerder aangegeven kun je net voor en na 0:00 uur 2 keer daglimiet opnemen. Was de opbrengst dubbel geweest. Wekt dus de suggestie dat er pas vroeg in de ochtend toegang was tot de al dan niet gekopieerde pasjes.
Tevens zijn met (bijna) alle pasjes transacties gedaan. Geeft dus aan dat, tijdelijk, de gehele portemonnee van mevrouw in bezit van de pinner/handlangers was.
Blijf het een vreemde zaak vinden. Om dat opbrengst niet geoptimaliseerd is, vermoed ik geen georganiseerde bende. Brengt de focus op de familie/kennissen kring van TS. Daar wil je NOOIT onterechte verdachtmakingen hebben.
Ik snap dat TS zijn verlies neemt. Als de dader wroeging krijgt is hij/zij vast welkom om in zeer kleine kring zijn/haar daden op te biechten.
Hoop wel dat TS naast nieuwe pasjes ook nieuwe codes heeft.
Tevens zijn met (bijna) alle pasjes transacties gedaan. Geeft dus aan dat, tijdelijk, de gehele portemonnee van mevrouw in bezit van de pinner/handlangers was.
Blijf het een vreemde zaak vinden. Om dat opbrengst niet geoptimaliseerd is, vermoed ik geen georganiseerde bende. Brengt de focus op de familie/kennissen kring van TS. Daar wil je NOOIT onterechte verdachtmakingen hebben.
Ik snap dat TS zijn verlies neemt. Als de dader wroeging krijgt is hij/zij vast welkom om in zeer kleine kring zijn/haar daden op te biechten.
Hoop wel dat TS naast nieuwe pasjes ook nieuwe codes heeft.
Ok uitgaand van deze gegevens:
a) een (bekende van) een naaste is: iemand die relatief eenvoudig toegang tot de woning krijgt en dermate in de shit zit dat 'ie dit denkt te moeten doen en hoopt er zo mee weg te komen
of b) een zeer matige onbekende inbreker die de portemonnee + toevallig ook de pincodes vindt, er gebruik van maakt en uit paniek of in de hoop de actie nog eens te kunnen herhalen de portemonnee weer teruglegt. Superlogisch? Nee, niet echt.
A lijkt me het meest logisch. TS wil zich niet richten op vrouw en kinderen. Wellicht heeft het zin om de kringen rondom jezelf + vrouw en de gezinnen van je kinderen nader te bekijken. Er zijn stiekem nog best wat manieren waarop ook hun relaties vrij eenvoudig de sleutel van TS in handen krijgen.
- TS wil niet verder nadenken/uitzoeken of (hijzelf,) zijn vrouw en de kinderen er iets mee te maken hebben
- De vier kleinkinderen zijn in de leeftijd 2-10 jaar en dus echt te jong om 's nachts te gaan pinnen
- Toegang via de kinderen: een van hun schoonzussen/zwagers, de huishoudhulp, andere oppassers die eenvoudig toegang hebben tot het sleutelrekje van je kinderen?
- Wie heeft verder nog een sleutel, een buurman die tijdens vakanties de post regelt? Een goede vriend? De huishoudelijke hulp, thuiszorg, een klusjesman? Een van de kinderen van deze mensen, die dan ook gemakkelijk bij de sleutel kan?
- Een vorige bewoner? (of diens huishoudelijke hulp, familie etc) Is TS recent verhuisd en zijn de sloten toen vervangen?
- Vreemd dat men binnen heeft kunnen komen, TS geeft aan dat niet (of niet zomaar) kan als de sleutel aan de binnenkant zit. Bovendien klemt de deur en zou TS vrouw daar wakker van worden. Mogelijk is toegang via een onvoorziene deur/raam/oid verschaft, of heeft de dader lockpickingskills.
- Een normale inbreker komt binnen, vindt de tas, haalt de portemonnee leeg, juicht diep van binnen als blijkt dat de pincodes erbij zitten, trekt vervolgens de rekeningen zo ver als kan leeg en zorgt dat die pasjes verdwijnen. Een normale inbreker brengt de pasjes niet terug.
- Een serieuze crimineel denkt hier vooraf over na, plant pintransacties net voor en na middernacht, en neemt geen onnodige risico's. Dat is ongeveer het tegenovergestelde van wat hier aan de hand is.
- Ik kan niet veel redenen bedenken die het serieuze risico van pasjes terugbrengen rechtvaardigen. Ik kom op a) dader wil dezelfde truc vaker kunnen uithalen, en hoopt dat TS de transactie niet direct opmerkt of b) dader wil het doen lijken of er geskimd is en misschien nog c) dader weet niet goed wat 'ie doet, raakt in paniek, heeft dit allemaal niet zo goed overdacht en niet gehandeld op basis van logica.
- Het lijkt me nog een serieuze optie dat er iets in de tijdlijn niet klopt. Niet dat TS bewust zaken anders voorspiegeld, maar dat de pasjes een dag eerder al weg waren oid. Iets waardoor de dader niet 2x in een nacht in huis geweest moet zijn. Anderzijds lijkt TS de tijdlijn redelijk goed in kaart te hebben.
a) een (bekende van) een naaste is: iemand die relatief eenvoudig toegang tot de woning krijgt en dermate in de shit zit dat 'ie dit denkt te moeten doen en hoopt er zo mee weg te komen
of b) een zeer matige onbekende inbreker die de portemonnee + toevallig ook de pincodes vindt, er gebruik van maakt en uit paniek of in de hoop de actie nog eens te kunnen herhalen de portemonnee weer teruglegt. Superlogisch? Nee, niet echt.
A lijkt me het meest logisch. TS wil zich niet richten op vrouw en kinderen. Wellicht heeft het zin om de kringen rondom jezelf + vrouw en de gezinnen van je kinderen nader te bekijken. Er zijn stiekem nog best wat manieren waarop ook hun relaties vrij eenvoudig de sleutel van TS in handen krijgen.
Ik denk dat dit de belangrijkste vraag is:
WAAROM plaatst iemand de kaarten terug?
M.i. zijn dit de redenen:
-dief wil skimming veinzen omdat hij als slachtoffer van skimming geld zou kunnen terugvorderen
-dief is in de gelegenheid om gemakkelijk de kaarten terug te steken zonder betrapt te worden
Dus volgens mij is het TS die dit bedacht heeft, om enkele K in de zak te hebben zonder verantwoording te moeten afleggen aan zijn vrouw (gedeelde rekening).
Hij wist de codes, maar niet dat ze bij de kaarten zaten (en dat zijn vrouw dit aan de politie zou vertellen) en hij wist niet dat skimming technisch niet meer mogelijk is.
Hij zoekt nu enkel nog een technische uitleg om het geheel aan zijn omgeving uit te leggen, want die snappen er uiteraard ook niets van.
WAAROM plaatst iemand de kaarten terug?
M.i. zijn dit de redenen:
-dief wil skimming veinzen omdat hij als slachtoffer van skimming geld zou kunnen terugvorderen
-dief is in de gelegenheid om gemakkelijk de kaarten terug te steken zonder betrapt te worden
Dus volgens mij is het TS die dit bedacht heeft, om enkele K in de zak te hebben zonder verantwoording te moeten afleggen aan zijn vrouw (gedeelde rekening).
Hij wist de codes, maar niet dat ze bij de kaarten zaten (en dat zijn vrouw dit aan de politie zou vertellen) en hij wist niet dat skimming technisch niet meer mogelijk is.
Hij zoekt nu enkel nog een technische uitleg om het geheel aan zijn omgeving uit te leggen, want die snappen er uiteraard ook niets van.
Ik zou de oudere kleinkinderen niet bij voorbaat uitsluiten. Juist in de leeftijd van 8+ om stoer te doen en bij een groep oudere jongeren (12-16) te willen horen. Dan kan die wellicht heel makkelijk overstag gehaald worden door de jongeren. Want als je het zo en zo doet, dan krijgen opa/oma het geld gewoon terug van de bank. Jij levert ons de pasjes met pincodes, en je krijgt ze even later weer terug. Dat zou ook de tijd verklaren, want om middernacht kan je altijd nog tegen een honden uitlater aan lopen, terwijl dat rond 3-4 uur in de nacht eigenlijk niet zal gebeuren.schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:21:
De vier kleinkinderen zijn in de leeftijd 2-10 jaar en dus echt te jong om 's nachts te gaan pinnen
Dat zou ook zo kloppen, ware niet dat jullie eerlijk tegen de bank en politie hebben verteld dat er een briefje met pincodes in de portemonnee heeft gezeten. Waardoor die vergoeding door de bank niet plaatsvind.
---
Andere optie is dat oma het wel weet, en samenwerkt met een kind / kleinkind / vrienden die in grote financiële moeilijkheden zat (al is dat dan eerder de kinderen dan kleinkinderen). Waar ze het niet aan opa hebben verteld vanwege de reactie die zou volgen. Ook hier was de verwachting dat de bank het wel zou vergoeden, want het zijn skimmers die het gedaan hebben.
---
Maar dit is allemaal speculatie, en we zijn daar heel goed is op een onbekend forum waar we de wildste verhalen kunnen bedenken. Ik denk dat voor TS helemaal niet handig is. Want op een gegeven moment vertrouw je je eigen familie niet meer (met alle gevolgen vandien). Dat is ook niet helemaal de bedoeling van dit topic natuurlijk.
Aangezien het vorig jaar november plaats heeft gevonden, de banken en politie het onderzoek eigenlijk al afgerond hebben, en het toch niet niet lekker zit bij de TS dat dit de uitkomst is geworden. Dan wringt het toch en dan uiteindelijk maar dit topic geopend om wellicht gewezen te worden op een manier waarbij de familie/kennissen uitgesloten kunnen worden.
Maar ook hier is er de consensus die de TS liever niet onder ogen wilt komen.
[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 28-01-2020 23:30 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Het is dinsdag, heb je dit nog getest?RaZ schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:42:
Ik ga er dus ook vanuit dat ik dinsdag gewoon geld uit de muur krijg zonder die EMV-chip te gebruiken.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
@Purzelbaum en @_pix en eerder @A4-tje
Dank voor de heldere analyses.
Ik heb nog geen familiegesprek gehad. Komt binnenkort.
Inmiddels heeft mijn hoop dat de pasjes in de portemonnee van mijn vrouw kopieën zouden zijn, de bodem bereikt. Er is dus geen technisch argument.
Ik zal het moeten zoeken in de relationele sfeer.
Daarbij het moeilijke dilemma:
- neem ik de kosten voor lief en leven we verder met dit mysterie, of
- wil ik het weten met alle daaruit voortvloeiend consequenties?
Ik laat het nog weten.
Tenslotte nog een reactie op vele reacties.
Wij leven een nogal burgerlijk bestaan. Alle suggesties over drugsgebruik, escapades of andere wilde levenswijzen komen tot op vandaag bij ons niet voor. Gelet op onze leeftijd zal daar tijdens onze 'ondermaanse' aanwezigheid hoogstwaarschijnlijk ook geen verandering in komen. En een ieder mag twijfelen aan mijn oprechtheid en een verhulde reden van mijn post opperen. Ik houd het erop dat dit cynisme moeilijk te bestrijden valt.
Inmiddels heeft mijn hoop dat de pasjes in de portemonnee van mijn vrouw kopieën zouden zijn, de bodem bereikt. Er is dus geen technisch argument.
Ik laat het nog weten.
Wij leven een nogal burgerlijk bestaan. Alle suggesties over drugsgebruik, escapades of andere wilde levenswijzen komen tot op vandaag bij ons niet voor. Gelet op onze leeftijd zal daar tijdens onze 'ondermaanse' aanwezigheid hoogstwaarschijnlijk ook geen verandering in komen. En een ieder mag twijfelen aan mijn oprechtheid en een verhulde reden van mijn post opperen. Ik houd het erop dat dit cynisme moeilijk te bestrijden valt.
@tFean Top! Hou ons op de hoogte, als je wilt.
En over de cynische reacties (zoals ook mijn eerste, waarin ik stelde: "dit is een lulverhaal, of een inside-job")
moet je je niet druk maken/ overheen lezen. Van onze kant moet je begrijpen dat wij jou en je situatie niet kennen, en we worden geconfronteerd met een nogal opmerkelijk verhaal. Je zit hier op een tech-forum en velen van ons hebben gezamelijk genoeg expertise hierover, dat we jouw kijk op de diefstal (vreemden/hackers/crackers/skimmers/bankfouten) moeilijk in mee kunnen gaan.
Dus verzinnen we overspel/drugs/chantage/insluipers of 'een lulverhaal van de topicstarter' om enigszins chocola te kunnen maken van je topic.
En over de cynische reacties (zoals ook mijn eerste, waarin ik stelde: "dit is een lulverhaal, of een inside-job")
moet je je niet druk maken/ overheen lezen. Van onze kant moet je begrijpen dat wij jou en je situatie niet kennen, en we worden geconfronteerd met een nogal opmerkelijk verhaal. Je zit hier op een tech-forum en velen van ons hebben gezamelijk genoeg expertise hierover, dat we jouw kijk op de diefstal (vreemden/hackers/crackers/skimmers/bankfouten) moeilijk in mee kunnen gaan.
Dus verzinnen we overspel/drugs/chantage/insluipers of 'een lulverhaal van de topicstarter' om enigszins chocola te kunnen maken van je topic.
Dit is de kern en een dergelijke overweging is voor iedereen anders. Voor mij zou de achterliggende reden voor het gedrag het de moeite waard vinden om er achter te proberen te komen. Wel fijn dat je ons op de hoogte houdt 😃tFean schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:14:...Daarbij het moeilijke dilemma:
...
Wat is het probleem met erachter komen dat iemand uit eigen kring je bestolen heeft? Wat zijn eigenlijk 'alle daaruit voortvloeiende consequenties'?tFean schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:14:
Ik laat het nog weten.
Als we er even vanuit gaan dat het zo is.
Volgens mij zijn er dan nu alleen maar verliezers. Iemand die in de put zit en geld steelt én jij en je vrouw die onterecht geld zijn verloren en ook nog mentaal getest worden.
Jij en je vrouw hebben alle recht om alle mogelijke verdachten te verdenken en de waarheid te vinden.
Mocht bekend worden wie de dader is, verandert het de situatie alleen maar positief. Je hoeft er geen ruzie om te maken of boos om te zijn. Behandel de dief als slachtoffer. Je kunt het geld terugvragen, hoeft niet. Ik zou het terugvragen, maar goed. Daarna kun je de persoon helpen of in ieder geval laten zien dat het de verkeerde weg is geweest. Jij en je vrouw zullen door de duidelijkheid niet meer in onzekerheid zitten.
Zolang je zelf positief reageert op de uitkomst, is het een win-win situatie. Ik zie niet in waarom je het dan stil zou willen houden. Dat geeft (op termijn) waarschijnlijk de dief veel wroeging, maar zeker jezelf en je vrouw veel wroeging.
Voor mij, en waarschijnlijk velen met mij, ik zou niet graag in jouw schoenen staan en begrijp je dilemma.tFean schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:14:
Ik laat het nog weten.
Ik denk dat er voldoende vermeld is over wat een ieder zou doen, dat is geheel aan jou.
Ik begrijp dat je vrienden en familie liever ontziet, het had ook veel erger kunnen uitpakken, en de vraag is in die zin, tezamen met de diefstal op zich, of diezelfde persoon jullie ook wel ontziet.
Wat als deze diefstal een grotere impact gehad zou hebben? Wat als jullie niet meer rond zouden kunnen komen? Een van jullie getraumatiseerd raakt omdat je dus niet weet wie wanneer op welke wijze nou in huis is geweest?
Maar goed, sterkte er mee. Ben blij dat je de realiteit wel meer in bent gaan zien.
ja, je wil het weten, want als een naaste z'n vlucht zoekt naar dit soort acties om geld kunnen ze alle hulp en liefde gebruiken. Verder wil je voorkomen dat er straks nog meer mist, dat je woonkamer leeg is als je thuis komt.tFean schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:14:
Ik laat het nog weten.
Memento mori
Wat mij betreft altijd optie 2. Optie 1 is je hoofd in het zand steken, terwijl er iemand waarschijnlijk problemen heeft.tFean schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:14:
Ik laat het nog weten.
Als de band met je kinderen goed en warm is, moet je dit juist willen weten. Niet om boos te worden of om aangifte te gaan doen, maar om hulp te bieden.
Wel zou ik er op aansturen dat het geld terug moet. Niet meteen en in 1x als dat niet mogelijk is, maar indien het 1 van je kinderen is, wil je niet degene die je 'bestolen' heeft belonen. Ik kan me zo voorstellen dat dit niet fair voelt naar de andere kinderen.
Ik vind dit een heel moedig bericht van je. Heel veel sterkte!tFean schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:14:
Ik laat het nog weten.
Veel sterkte met je keuze! Hopelijk kom je eruit. Ik zou persoonlijk zeggen dat het beter is om dit wel achterna te gaan, want mocht iemand dichtbij je de noodzaak voelen om van je te stellen kan er natuurlijk een ernstige reden aan ten grondslag liggen. Maar ik zeg dat wel in de wetenschap dat dat makkelijk gezegd is als je zelf niet in die situatie zit. Nogmaals, succes!tFean schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:14:
Ik laat het nog weten.
Hypocrites must die
Dat zegt niet zo veel. En de mensen die het dichtste bij staan zien tekenen dat er iets mis is vaak als laatste omdat je elkaar volledig vertrouwd. Verslavingen zijn niet leeftijdsgebonden en je zult ook (volwassen) kinderen en misschien kleinkinderen hebben die je volledig vertrouwd.tFean schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:14:
/▌
Daarbij moet je dus ook in gedachten nemen dat als je hier NU niks aan verbindt qua consequenties, je een precedent schept voor de toekomst. Er is immers geen negatief gevolg, dus wat let de dader om het nogmaals te proberen?tFean schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:14:
Ik laat het nog weten.
I have stability. The ability to stab.
Als je voor keuze twee gaat; dan wil ik je herinneren aan een eerder bericht in deze discussie; een prive detective.tFean schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:14:
[...]
Ik laat het nog weten.
[...]
In ieder geval heel veel succes en tof dat je toch updates blijft geven terwijl je al enkele keren hebt aangegeven dat je erover wilt ophouden.
Mja, een privé-detective kost ook makkelijk 3k. Dan ben je hetzelfde bedrag nog een keer kwijt om (mogelijk) iets uit te vinden wat je misschien helemaal niet wilt weten.dieplz schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:41:
[...]
Als je voor keuze twee gaat; dan wil ik je herinneren aan een eerder bericht in deze discussie; een prive detective.
In ieder geval heel veel succes en tof dat je toch updates blijft geven terwijl je al enkele keren hebt aangegeven dat je erover wilt ophouden.
Hypocrites must die
Klaarblijkelijk gaat het TS niet echt meer om het geld; maar inderdaad een PD is geen goedkope optie.Helgie schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:44:
[...]
Mja, een privé-detective kost ook makkelijk 3k. Dan ben je hetzelfde bedrag nog een keer kwijt om (mogelijk) iets uit te vinden wat je misschien helemaal niet wilt weten.
Dag volgers,
Gisteravond een familie-overleg gehad. Er is een mogelijke dader in beeld. Geen familie, wel een bekende.
Ik heb het hier niet willen hebben over insluipen. Dat heb ik ook een aantal keren gemeld. Om die reden had ik aangegeven dat het uitgesloten was om binnen te komen.
Het ging mij om de vragen:
- is het toch mogelijk om een pasje te kopiëren, en
- zijn er soortgelijke gevallen bekend.
Daarop is uitstekend geantwoord. Dank hiervoor aan de betrokken Tweakers.
In werkelijkheid was de insluiping wel mogelijk en ben ik er nu ook vrij zeker van dat dat gebeurde.
We hebben nog geprobeerd de voordeur zo zachtjes mogelijk te sluiten. Het sluiten blijft hoorbaar. Er is een groot risico genomen door de dader. Een tweede keer zal niet lukken. Er zit al een nieuw slot in de voordeur.
Vreemd blijft het dat hij de pasjes weer terugbracht en dit de volgende nacht herhaalde. Minder vreemd is het dat een dergelijk gedrag bij de dader, die we nu in het vizier hebben, niet onvoorstelbaar is. Ik wil de politie nog vragen of mijn vrouw en ik toch de beelden mogen zien. Ook al kreeg ik eerder al een afwijzend antwoord en is in deze topic al goed aangegeven dat het vrijwel uitgesloten is.
Wat we gaan doen, hebben we nog niet besloten. @Roenie verwoordt het treffend. Ik ga jullie teleurstellen met betrekking tot de uitkomst van ons besluit. Dat laat ik niet op deze site weten. Onder mijn vrienden heb ik twee psychologen met wie ik de overwegingen ga doornemen. Veel van de hier gegeven suggesties zullen we niet voorbij laten gaan.
Zonder jullie hulp had ik steeds mijn twijfels gehouden over een kopie-pas. Nogmaals dank voor de vele antwoorden. En om een bekend schrijver te citeren in een zaak als deze: “Doe er vooral alles aan, opdat je nooit het idee krijgt iets te hebben verzuimd”.
Het ga jullie goed.
Gisteravond een familie-overleg gehad. Er is een mogelijke dader in beeld. Geen familie, wel een bekende.
Ik heb het hier niet willen hebben over insluipen. Dat heb ik ook een aantal keren gemeld. Om die reden had ik aangegeven dat het uitgesloten was om binnen te komen.
In werkelijkheid was de insluiping wel mogelijk en ben ik er nu ook vrij zeker van dat dat gebeurde.
We hebben nog geprobeerd de voordeur zo zachtjes mogelijk te sluiten. Het sluiten blijft hoorbaar. Er is een groot risico genomen door de dader. Een tweede keer zal niet lukken. Er zit al een nieuw slot in de voordeur.
Vreemd blijft het dat hij de pasjes weer terugbracht en dit de volgende nacht herhaalde. Minder vreemd is het dat een dergelijk gedrag bij de dader, die we nu in het vizier hebben, niet onvoorstelbaar is. Ik wil de politie nog vragen of mijn vrouw en ik toch de beelden mogen zien. Ook al kreeg ik eerder al een afwijzend antwoord en is in deze topic al goed aangegeven dat het vrijwel uitgesloten is.
Wat we gaan doen, hebben we nog niet besloten. @Roenie verwoordt het treffend. Ik ga jullie teleurstellen met betrekking tot de uitkomst van ons besluit. Dat laat ik niet op deze site weten. Onder mijn vrienden heb ik twee psychologen met wie ik de overwegingen ga doornemen. Veel van de hier gegeven suggesties zullen we niet voorbij laten gaan.
Zonder jullie hulp had ik steeds mijn twijfels gehouden over een kopie-pas. Nogmaals dank voor de vele antwoorden. En om een bekend schrijver te citeren in een zaak als deze: “Doe er vooral alles aan, opdat je nooit het idee krijgt iets te hebben verzuimd”.
Het ga jullie goed.
Persoonlijk vind ik het anders voorspiegelen van je situatie om gewenste antwoorden te krijgen not done, en misbruik maken van de hulpvaardigheid van anderen. Tevens geef je aan dat je niet van plan bent om ons meer te laten weten. Daarmee is de discussiewaarde van dit topic ook ten einde. Om deze redenen sluit ik dit topic.tFean schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:26:
Dag volgers,
Het ga jullie goed.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dit topic is gesloten.