Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Het ligt eraan wie de mondkap draagt.MikeyMan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:14:
[...]
Volgens mij schreef ik precies het tegenovergestelde
Mondkapjes doen minder dan handen wassen.
Niet mijn woorden overigens.
Daarnaast, ik ben ervan overtuigd dat te steriel ook niet goed is. Slecht voor je weerstand. Als er dan een keer iets rottigs langs komt...
Een regulier mondkapje draag je niet om jezelf te beschermen. Dit draag je om anderen te beschermen. Het is overigens geen 100% risico reductie. En beste resultaat wordt behaald met adequate handhygiëne van eigenlijk iedereen.
Voor wat betreft het meepakken van zo nu en dan iets, zeker. Daar heb je als individu profijt van. Maar in het geval van 2019-nCoV of iedere geheel nieuwe uitbraak dient het streven te zijn om het virus in zijn geheel niet endemisch te laten worden binnen onze populatie omdat dit een excess mortaliteit geeft bovenop de aanwezige mortaliteit binnen de reeds aanwezige endemische ziekteverwekkers.
Gaan die kinderen en partners ook de deur niet uit dan?
Of snappen de mensen die verantwoordelijk zijn niet wat Quarantaine omvat?
Werd zeker weer te duur anders. Spelen met vuur.
[ Voor 3% gewijzigd door MrMonkE op 04-02-2020 20:31 ]
★ What does that mean? ★
Blijkbaar past dit prima binnen de manier waarop in Nederland de gezondheidszorg gestructureerd is: https://nos.nl/l/2321142MrMonkE schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:30:
Begrijp ik het goed dat er Nederlanders zijn die bij hun gezin in 'quarantaine' zijn?
Gaan die kinderen en partners ook de deur niet uit dan?
Of snappen de mensen die verantwoordelijk zijn niet wat Quarantaine omvat?
Werd zeker weer te duur anders. Spelen met vuur.
Een prima keuze hier in Nederland en blij dat dit mogelijk is voor deze Nederlanders.ZieMaar! schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:12:
[...]
Blijkbaar past dit prima binnen de manier waarop in Nederland de gezondheidszorg gestructureerd is: https://nos.nl/l/2321142
Mocht hier straks de pleuris uitbreken, dna weten we in elk geval hoe het komt.
Voor veel ziekten die pas besmettelijk zijn zodra er ziektesymptomen zijn is thuis quarantaine een oplossing. Maar voor dit corona virus dat al besmettelijk is voor er ziektesymptomen zijn is dit echt geen goed idee, ook al is het niet leuk voor die mensen. Blijkbaar wil men perse de draaiboeken volgen in plaats van lessen te leren zoals van de gevallen in Duitsland, waar 1 bron nu al 12 mensen heeft besmet en het mogelijk niet meer te beperken is.honey schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:30:
[...]
Een prima keuze hier in Nederland en blij dat dit mogelijk is voor deze Nederlanders.
Wat bedoel je "het mogelijk niet meer te beperken is"?tweakje-2018 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:59:
[...]
Voor veel ziekten die pas besmettelijk zijn zodra er ziektesymptomen zijn is thuis quarantaine een oplossing. Maar voor dit corona virus dat al besmettelijk is voor er ziektesymptomen zijn is dit echt geen goed idee, ook al is het niet leuk voor die mensen. Blijkbaar wil men perse de draaiboeken volgen in plaats van lessen te leren zoals van de gevallen in Duitsland, waar 1 bron nu al 12 mensen heeft besmet en het mogelijk niet meer te beperken is.
Dat het zich op gaat blazen tot Wuhanproporties gok ik zo.westlym schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:07:
[...]
Wat bedoel je "het mogelijk niet meer te beperken is"?
Dat het aantal besmettingen blijft toenemen zolang er mensen zijn die er vatbaar voor zijn en dat kan iedereen zijn. In China is het waarschijnlijk met 1 zieke begonnen en nu zijn er meer dan 20000 gevallen en dat kan zo maar door blijven gaan. Het is daar niet meer te beperken. Als het nog om een enkele zieke gaat kun je die in quarantaine zetten met eventueel de directe contacten van die persoon.westlym schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:07:
[...]
Of is het gevalletje zoveelste foutje van de regering dus laat maar gaan, En dat er mensen ziek/dood worden, noemen we coletral damage?
"Buitengewoon gering" vs "gegarandeerd niet".ZieMaar! schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:12:
[...]
Blijkbaar past dit prima binnen de manier waarop in Nederland de gezondheidszorg gestructureerd is: https://nos.nl/l/2321142
Ik vind de instelling uiterst lakoniek en als dit mis gaat zijn we echt het lachertje van de westerse wereld.
Ze zijn toch net als ons op de hoogte dat je al besmettelijk bent voor je symptonen vertoont?
[ Voor 10% gewijzigd door MrMonkE op 04-02-2020 22:42 ]
★ What does that mean? ★
Verwijderd
Er is tot nu toe geen bewijs dat het besmettelijk is als de drager geen symptomen heeft.tweakje-2018 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:59:
[...]
Voor veel ziekten die pas besmettelijk zijn zodra er ziektesymptomen zijn is thuis quarantaine een oplossing. Maar voor dit corona virus dat al besmettelijk is voor er ziektesymptomen zijn is dit echt geen goed idee, ook al is het niet leuk voor die mensen. Blijkbaar wil men perse de draaiboeken volgen in plaats van lessen te leren zoals van de gevallen in Duitsland, waar 1 bron nu al 12 mensen heeft besmet en het mogelijk niet meer te beperken is.
Is er bewijs dat je het virus NIET overdraagt voordat je symptomen toont.Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:42:
[...]
Er is tot nu toe geen bewijs dat het besmettelijk is als de drager geen symptomen heeft.
Dat is het bewijs waar je vanuit moet gaan.
Niet andersom.
★ What does that mean? ★
Verwijderd
Beide stellen in ieder geval dat thuis quarantaine mogelijk is.MrMonkE schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:44:
[...]
Is er bewijs dat je het virus NIET overdraagt voordat je symptomen toont.
Dat is het bewijs waar je vanuit moet gaan.
Niet andersom.
Als mensen in een ziekenhuis in quarantaine zouden gaan, dan bestaat er natuurlijk ook de kans dat personeel besmet wordt en het virus daardoor het ziekenhuis ontsnapt. Misschien dat in het ziekenhuis "uiterst gering" risico minder is dan thuis, maar "gegarandeerd niet" andere besmetten heb je ook dan niet.MrMonkE schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:41:
[...]
"Buitengewoon gering" vs "gegarandeerd niet".
Ik vind de instelling uiterst lakoniek en als dit mis gaat zijn we echt het lachertje van de westerse wereld.
Ze zijn toch net als ons op de hoogte dat je al besmettelijk bent voor je symptonen vertoont?
Puur over absolute isolatie/quarantaine.
Die mensen zijn niet ziek, ze kunnen best op hun eigen 2 weken in een wooncontainer doorbrengen.
Misschien denk ik te simpel maar een hal huren en er 19 wooncontainers in zetten en dan 2 weken wachten per container lijkt me niet echt rocket science. Netflix e.d. beschikbaar. Beetje facetimen met familie.
★ What does that mean? ★
In verspreidingsprocessen op grafen / netwerken heeft men het over epidemic thresholds. Leskovec (geen bioloog maar een expert op het gebied van netwerken en modellen daarop) definieert ze als volgt:westlym schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:07:
[...]
Het idee om verspreidingsprocessen van virussen als netwerken te modelleren is niet nieuw, zie bijvoorbeeld Mathematical models of SIR disease spread with combined non-sexual and sexual transmission routes op micro schaal en Measuring the potential of individual airports for pandemic spread over the world airline network op macro schaal.https://cs.stanford.edu/people/jure/pubs/virus-tissec.pdf
The epidemic threshold condition is a condition linking the characteristics of the virus and the network topology such that, if the condition is satisfied, then a viral infection dies out over time. We want to derive this threshold, based on the propagation model above.
Een idee vanuit die context is dat er een limiet is waarop je de verspreiding niet meer kunt stoppen door simpelweg wat nodes en verbindingen uit het netwerk te isoleren. Vanuit een simpel model gezien zou ik zeggen dat dat nu in China het geval is. Niet alle zieken kunnen geïsoleerd worden en er worden nog volop mensen geïnfecteerd.
In zo'n simpel netwerkmodel kan het op verschillende manieren eindigen nadat het verspreidingsproces goed op gang gekomen is. Iedereen raakt geïnfecteerd of iedereen in een (klein) deel van het netwerk raakt geïnfecteerd.
De keerzijde is natuurlijk dat het maar een model is. In de realiteit veranderen allerlei parameters door maatregelen die genomen worden. Bepaalde risicovolle verbindingen worden meer gecontroleerd, etc.
Dat is ook waar de analyse in het interview wat ik hier al eens eerder noemde heengaat:
https://hub.jhu.edu/2020/...2499-em1-art1-dtd-health/
Most disease modelers are not modeling too far out beyond a short period of time—a week or two weeks—because there's so much unpredictability given the lack of data. The other thing that scientists are reluctant to model is the overall case fatality rate. When things really settle out or become clear, there's a widely shared view that the case fatality rate will continue to come down, but how far it comes down, people aren't yet ready to say.
I think it all depends a lot on what we learn in the time ahead. At the beginning of an outbreak, there is a very logical effort to try to contain it at its source. And that should go on as long as there is any reasonable prospect that it can work, but this effort needs to take place with the recognition that it may not work and that some of the actions we might want to take to try to contain it might have such downside costs that we need to make sure they are worth it.
Buitengewoon geringe kans op overdracht zal ook voor de andere opties gelden. Er is altijd een buitengewoon gering risico voor iemand betrokken. Quarantine elders betekent namelijk eveneens niet dat er geen contact is. Er zal altijd contact met iemand moeten zijn. Die mensen moeten op zijn minst tenslotte toch drinken. Eten is ook wel zo wenselijk.MrMonkE schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:41:
[...]
"Buitengewoon gering" vs "gegarandeerd niet".
En dan zit je ook nog met sanitaire voorzieningen. Indien je een groep gezamenlijk ergens in quarantaine plaatst met gedeelde sanitaire voorzieningen heb je nog weer eens risico op overdracht binnen de groep op die wijze. Schoonmaakpersoneel loopt een eveneens risico.
Ongeacht wat je ook doet, er is eigenlijk altijd wel een potentieel klein risico op overdracht. De enige uitzondering zou zijn indien je men voor minimaal 2 weken in een afgesloten hok plaatst en de deur vanaf buiten vergrendeld met voldoende eten, drinken en sanitaire voorzieningen om te overleven. Maar ook in de buurlanden lijkt dit nu niet bepaald de manier van quarantine die gehandhaafd gaat worden.
Medische leefregels voor thuis worden thuis door vrijwel iedereen goed opvolgt wanneer dit een direct familielid kan schaden indien deze genegeerd zouden worden.
Paar camera's ophangen en dagelijks op SBS6 Coronatopia kijkenpsychodude schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:02:
[...]
De enige uitzondering zou zijn indien je men voor minimaal 2 weken in een afgesloten hok plaatst en de deur vanaf buiten vergrendeld met voldoende eten, drinken en sanitaire voorzieningen om te overleven.
Dat hebben ze in het VK al, maar echt spannend is het niet (wel veel views, alle afleveringen tot nu toe hier)Flow schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:05:
[...]
Paar camera's ophangen en dagelijks op SBS6 Coronatopia kijken
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd1 op 04-02-2020 23:09 ]
Ik hoop het.psychodude schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:02:
[...]
Buitengewoon geringe kans op overdracht zal ook voor de andere opties gelden. Er is altijd een buitengewoon gering risico voor iemand betrokken. Quarantine elders betekent namelijk eveneens niet dat er geen contact is. Er zal altijd contact met iemand moeten zijn. Die mensen moeten op zijn minst tenslotte toch drinken. Eten is ook wel zo wenselijk.
En dan zit je ook nog met sanitaire voorzieningen. Indien je een groep gezamenlijk ergens in quarantaine plaatst met gedeelde sanitaire voorzieningen heb je nog weer eens risico op overdracht binnen de groep op die wijze. Schoonmaakpersoneel loopt een eveneens risico.
Ongeacht wat je ook doet, er is eigenlijk altijd wel een potentieel klein risico op overdracht. De enige uitzondering zou zijn indien je men voor minimaal 2 weken in een afgesloten hok plaatst en de deur vanaf buiten vergrendeld met voldoende eten, drinken en sanitaire voorzieningen om te overleven. Maar ook in de buurlanden lijkt dit nu niet bepaald de manier van quarantine die gehandhaafd gaat worden.
Medische leefregels voor thuis worden thuis door vrijwel iedereen goed opvolgt wanneer dit een direct familielid kan schaden indien deze genegeerd zouden worden.
Het is ook zo iets wat ik even in 2 minuten uit mijn mouw schudt.
Zou ook een bungalowparkje kunnen zijn.
Dat in de UK had ik ook gezien waar zo ik begreep gedeelde voorzieningen zijn.
Ik heb gewoon een heel ander beeld bij quarantaine.
Ik denk dan aan oplossingen waarbij al het mogelijke wordt gedaan om de ziekte te isoleren.
Dus niet mensen bij elkaar, tenzij het kleine kinderen zijn die ouders nodig hebben.
De rest allemaal geisoleerd van elkaar en van het personeel.
★ What does that mean? ★
In de praktijk zal dit in grove lijnen een dusdanig model kunnen volgen, hoewel zeker niet zo zwart-wit als 'iedereen'. H1N1pdm09 bijv. heeft de vrije loop gekregen en is uitvoerig binnen populaties onderzocht, grofweg berekend 1.7 miljard mensen met seroconversie, d.w.z. doorgemaakte besmetting, op basis van gedane populatie onderzoeken. Desalniettemin, grote aantallen kunnen zeer zeker bereikt worden.Verwijderd1 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:57:
[...]
Een idee vanuit die context is dat er een limiet is waarop je de verspreiding niet meer kunt stoppen door simpelweg wat nodes en verbindingen uit het netwerk te isoleren. Vanuit een simpel model gezien zou ik zeggen dat dat nu in China het geval is. Niet alle zieken kunnen geïsoleerd worden en er worden nog volop mensen geïnfecteerd.
In zo'n simpel netwerkmodel kan het op verschillende manieren eindigen nadat het verspreidingsproces goed op gang gekomen is. Iedereen raakt geïnfecteerd of iedereen in een (klein) deel van het netwerk raakt geïnfecteerd.
[...]
Zover is het nu nog niet. Momenteel is het een beetje een race enerzijds zich richten op containment, oftewel met name het vertragen van transmissie. En anderzijds het ontwikkelen van adequate therapie en evt. zelfs vaccinatie.
Daar komt bij dat veel van dit soort virussen minder goed gedijen in de zomerperiode. Blijvend handhaven van het huidige beleid, zeker internationaal waar huidige niveaus momenteel beperkt zijn, en uitzitten tot de stijgende temperaturen in de komende maanden kan helpen in het kader van containment. Het reduceren tot 0 is uiteraard zeer zeker nog een tweede. En of dat succesvol gaat zijn, is met name afhankelijk van hoe lang de strijd aangegaan wordt.
22:13(GMT) : 3,156 new cases and 65 new deaths in Hubei province, China. Totaal 23.865 gevallen. Het is nog wachten op nieuwe data uit andere provincies van China met veel besmettingen
[ Voor 60% gewijzigd door tweakje-2018 op 04-02-2020 23:34 ]
Ik ken de specifieke casussen niet, maar dan zal er een reden zijn waardoor het stopt. Het kan natuurlijk zijn dat het te langzaam gaat, een te lage verspreidingsparameter. Of er zijn biologische redenen. Het kan zijn dat mensen er al immuun voor zijn of heel snel herstellen waardoor besmetting eigenlijk niets voorstelt. Ook kan het zijn dat mensen minder vatbaar zijn, dus er veel meer nodig is om ziek te worden (in zo'n model zou dat vertalen naar edge-specifieke transitieparameters).psychodude schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:21:
[...]
In de praktijk zal dit in grove lijnen een dusdanig model kunnen volgen, hoewel zeker niet zo zwart-wit als 'iedereen'. H1N1pdm09 bijv. heeft de vrije loop gekregen en is uitvoerig binnen populaties onderzocht, grofweg berekend 1.7 miljard mensen met seroconversie, d.w.z. doorgemaakte besmetting, op basis van gedane populatie onderzoeken. Desalniettemin, grote aantallen kunnen zeer zeker bereikt worden.
Lokaal wel lijkt me? Als je je bedenkt dat Wuhan op zichzelf ook een netwerk is waarbij niet iedereen met iedereen in contact staat maar er communities zijn waarin sommige mensen wel besmet zijn, sommigen niet, sommigen wel met elkaar in contact staan, sommigen niet, etc.Zover is het nu nog niet. Momenteel is het een beetje een race enerzijds zich richten op containment, oftewel met name het vertragen van transmissie.
Binnen dat netwerk is er niet echt een quarantaine. Er wordt wel wat gedaan aan containment, bijvoorbeeld door wegen af te zetten etc., maar mensen moeten nog steeds naar buiten voor voedsel en zo dus er vinden nog steeds besmettingen plaats (dat lijkt me wel een gegeven gezien de hoeveelheden waar we over praten, zowel geïnfecteerde als vatbare populaties).
Dat zijn allemaal factoren inderdaad. Overigens vind ik de positie van de WHO daarin ook wat vreemd, van de NOS:Daar komt bij dat veel van dit soort virussen minder goed gedijen in de zomerperiode. Blijvend handhaven van het huidige beleid, zeker internationaal waar huidige niveaus momenteel beperkt zijn, en uitzitten tot de stijgende temperaturen in de komende maanden kan helpen in het kader van containment.
Dat laatste is dan wel een serieuze overweging maar het 'overdreven' noemen vind ik apart. Of zou dat redactionele vrijheid van de NOS zin?Niet alleen de Chinese regering, ook de WHO vindt veel van die maatregelen overdreven. "De uitbraak is nog geen pandemie, maar een epidemie op verschillende plekken", benadrukt een WHO-arts. Directeur-generaal Tedros Adhanom Ghebreyesus vraagt landen daarom om anti-coronaregels maar voor korte tijd in te stellen en ze regelmatig te heroverwegen.
De organisatie waarschuwt zelfs dat het sluiten van grenzen een averechts effect kan hebben. Mensen kunnen proberen illegaal China in of uit te gaan, en zo het virus mogelijk verder verspreiden. De organisatie vindt het een beter idee om controles in te stellen bij grensovergangen.
Dat je bij een epidemie probeert een pandemie te voorkomen lijkt me nogal logisch. Als je wacht tot het zover is / of het zover komt dan ben je mogelijk te laat.
Interessant om te zien dat er in Thailand 8 uit 25 gevallen hersteld zijn. Snel opgemerkt en daardoor goed geholpen (voor zover dat mogelijk is) of insignificant?tweakje-2018 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:32:
Via https://bnonews.com/index...latest-coronavirus-cases/
22:13(GMT) : 3,156 new cases and 65 new deaths in Hubei province, China. Totaal 23.865 gevallen. Het is nog wachten op nieuwe data uit andere provincies van China met veel besmettingen
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd1 op 04-02-2020 23:44 ]
Zou dat ook de reden zijn dat dit virus in India en Afrika niet volledig los gaat? Qua hygiëne zijn India en het middelste gedeelte van Afrika een nog grotere uitdaging dan China, de temperaturen liggen er echter over het algemeen wel wat hoger.psychodude schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:21:
[...]
...
Daar komt bij dat veel van dit soort virussen minder goed gedijen in de zomerperiode. Blijvend handhaven van het huidige beleid, zeker internationaal waar huidige niveaus momenteel beperkt zijn, en uitzitten tot de stijgende temperaturen in de komende maanden kan helpen in het kader van containment. Het reduceren tot 0 is uiteraard zeer zeker nog een tweede. En of dat succesvol gaat zijn, is met name afhankelijk van hoe lang de strijd aangegaan wordt.
Zuid Amerika is zelfs nog compleet virusvrij, ook daar is het zomer en is er wellicht veel minder contact met China.
[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 04-02-2020 23:59 ]
Vergeet niet dat in India en Afrika de zorg in zijn geheel een heel stuk minder is, vooral ook minder toegankelijk. Voordat daar een balletje aan het rollen gaat ben je vaak al aan de late kant.PalingDrone schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:55:
[...]
Zou dat ook de reden zijn dat dit virus in India en Afrika niet volledig los gaat? Qua hygiëne zijn India en het middelste gedeelte van Afrika een nog grotere uitdaging dan China, de temperaturen liggen er echter over het algemeen wel wat hoger.
Zuid Amerika is zelfs nog compleet virusvrij, ook daar is het zomer en is er wellicht veel minder contact met China.
I am the great Cornholio!
Mogelijk zijn er nog veel meer mensen besmet: een klein deel van de passagiers is tot nu toe getest.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Moeten we daarmee niet vaststellen dat de daadwerkelijke kans om een besmetting niet te overleven (eg, mortaliteit) meer rond de 4-5% moet worden gezocht?
Da's wel 1:20 - 1:25....
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Interessant, ik zat juist andersom te denken. Aangezien naar mijn idee de kans dat Corona is vastgesteld bij een ernstig zieke / toekomstig te overlijden persoon veel hoger dan bij de persoon die er zo weer bovenop is. Samen met de geruchten dat het aantal besmettingen 10 tot 20 keer zo hoog liggen als bekend, zou ik concluderen dat de mortaliteit juist lager ligt.Helixes schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:13:
@basvn: ik zit al een tijdje na te denken over het plaatje rechtsonder. Het is op dit moment heel lastig vast te stellen wat de gemiddelde tijd zou zijn in China tussen besmetting en overlijden, maar laten we conservatief zijn en het een week noemen. Dit, terwijl het aantal nieuwe confirmed cases iedere week of zo verdubbeld.
Moeten we daarmee niet vaststellen dat de daadwerkelijke kans om een besmetting niet te overleven (eg, mortaliteit) meer rond de 4-5% moet worden gezocht?
Da's wel 1:20 - 1:25....
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Dat is ook lekker dan. Mag hopen dat ze voor de besmette mensen een apart hoekje hebben op dat schip, anders heb je straks nog eens 3690 patienten erbijGeert1976 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 05:03:
Tenminste 3.700 passagiers op een cruiseschip voor de kust van de Japanse stad Yokohama moeten verplicht veertien dagen aan boord in quarantaine blijven nadat bij tien mensen het nieuwe coronavirus is vastgesteld, meldt het Japanse ministerie van Volksgezondheid, Arbeid en Welzijn woensdag.
Mogelijk zijn er nog veel meer mensen besmet: een klein deel van de passagiers is tot nu toe getest.
De besmette mensen zijn van boord gehaald. Aldus vanochtend op het RTL nieuws.De_Bastaard schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:36:
[...]
Dat is ook lekker dan. Mag hopen dat ze voor de besmette mensen een apart hoekje hebben op dat schip, anders heb je straks nog eens 3690 patienten erbij
Iedereen aan boord zit in zijn eigen hut waarschijnlijk dus de kans op verspreiding is dan fors minder. Als de zieken van boord zijn kan je de mensen testen en rond laten lopen eventueel, maar ik weet niet of er sneltests zijn die >99,9% accuraat zijn en makkelijk toe te passen.De_Bastaard schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:36:
[...]
Dat is ook lekker dan. Mag hopen dat ze voor de besmette mensen een apart hoekje hebben op dat schip, anders heb je straks nog eens 3690 patienten erbij
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
Is er enige aanwijzing dat het virus zich zo verspreid dan?Pathogen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:08:
Wel zo handig als je dan de besmettingshaard ook weet te vinden... Als het op de een of andere manier via voedsel aan boord is gekomen heb je ondanks je quarantaine nog steeds een dik probleem
Druppelverspreiding he. Man niest op voedsel, voedsel wordt getransporteerd en weer aangeraakt door iemand die het wilt eten. Er is een kans dat het virus dood gaat door omstandigheden maar dat hoeft niet. Je wast je handen niet voor niets na het bezoeken van het toilet.Verwijderd schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:12:
[...]
Is er enige aanwijzing dat het virus zich zo verspreid dan?
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Verwijderd
Ja, dat kan, maar ik volg de opmerking over de besmettingshaard van Pathogen dan niet helemaal.Auredium schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:15:
[...]
Druppelverspreiding he. Man niest op voedsel, voedsel wordt getransporteerd en weer aangeraakt door iemand die het wilt eten. Er is een kans dat het virus dood gaat door omstandigheden maar dat hoeft niet. Je wast je handen niet voor niets na het bezoeken van het toilet.
Regelmatig zie ik in dit topic de vraag om het te vergelijken met andere uitbraken. De namen van de virussen als SARS en Ebola werden eerder al even aangestipt. Is het niet gewoon logisch om Corona te vergelijken met een nieuwe stam van het griepvirus? Immers heeft deze dezelfde symptomen als het gaat om overdraagbaarheid. In een artikel bij Parool wordt er wel een vergelijking gemaakt met SARS, MARS en het gewone griepvirus.
Verder denk ik dat we vooral willen vergelijken in Nederland (en andere delen van de wereld) om het één en ander te relativeren, dit past immers in de aard van de Nederlanders.
No. Coronaviruses are a large family of viruses, some causing illness in people and others that circulate among animals, including camels, cats and bats. The recently emerged 2019-nCoV is not the same as the coronavirus that causes Middle East Respiratory Syndrome (MERS) or the coronavirus that causes Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS). However, genetic analyses suggest this virus emerged from a virus related to SARS. There are ongoing investigations to learn more. This is a rapidly evolving situation and information will be updated as it becomes available.
bron: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/faq.html
ofwel; er is nog zóveel onduidelijk rondom dit 2019 corona virus. Ook wat betreft hoe het zich nou precies verspreid.
[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 05-02-2020 10:37 ]
Ik deel die invalshoek. De mortaliteit (mits de cijfers kloppen) lijkt af te nemen in de laatste week. Dat kan meerdere redenen hebben, ik zou m'n geld inzetten op het feit dat er gewoon meer bekend is over de behandeling en men in die regio's alerter is geworden op eigen vroege symptomen.Moofnor schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:52:
[...]
Interessant, ik zat juist andersom te denken. Aangezien naar mijn idee de kans dat Corona is vastgesteld bij een ernstig zieke / toekomstig te overlijden persoon veel hoger dan bij de persoon die er zo weer bovenop is. Samen met de geruchten dat het aantal besmettingen 10 tot 20 keer zo hoog liggen als bekend, zou ik concluderen dat de mortaliteit juist lager ligt.
De mortaliteit ligt nu onder de 2,01%. Ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat de sterftecijfers accurater zullen zijn dan de besmettingen omdat er ook gewoon genoeg mensen zullen rondlopen die besmet zijn maar het niet weten. Dood zijn en het niet weten acht ik wat onwaarschijnlijker. Dat zou dus betekenen dat de mortaliteit nog veel lager zou liggen.
All travelers entering Hong Kong from mainland China will be placed under quarantine for 14 days, Hong Kong Chief Executive Carrie Lam announced at a news conference today.
https://www.immd.gov.hk/eng/stat_20200204.html
Een paar duizend is natuurlijk logistiek moeiijk te regelen. De maatregel zal vele potentiële bezoekers moeten afschrikken denk ik zo.

A woman who was in an Austrian hospital to be tested for the coronavirus escaped from the premises, officials said.
Karl Schupfer, a press officer for the city of Salzburg, said the 31-year-old patient left the University Clinic Salzburg around 3 a.m. local time Wednesday morning and was found by police in her home near the city at around 10 a.m.
The unidentified woman had been in a hospital since Tuesday, Schupfer said, adding that her motive for escaping was unclear. She is now back in a Salzburg hospital under police watch and is being questioned. Her results are expected later on Wednesday.
Authorities are trying to find out who the patient may have had contact with during her escape. There are currently no confirmed cases of coronavirus in Austria.
Ik ben vandaag langs de dokter geweest en heb ook weer een verwijzing naar de GGZ. Het doet me pijn om dit toe te geven, maar het zij zo (wachttijd is wel bizar, 2 maanden... tegen die tijd hoeft het straks niet meer).Defector schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:27:
[...]
Ik denk dat je inderdaad naar een dokter moet voor het te laat is...
Maar dan voor een doorverwijzing naar een praktijkondersteuner of een andere specialist die je met deze angsten kan helpen.
In dit topic kom je tig keer terug met persoonlijke posts dat jij je druk maakt op persoonlijk vlak welk impact dit virus voor jou gaat hebben.
Had maandag een paniekaanval.
Sindsdien probeer ik het nieuws erover niet meer te volgen en mijn leven te leiden alsof het er niet is. Ik kan er toch geen ene moer aan veranderen

Hoogstens de voorraadkast goed vullen. Dat kan ook geen kwaad. En bidden / hopen dat het allemaal meevalt.
Anyways... I'm out. Ik heb mezelf beloofd hier zo min mogelijk mee bezig te zijn voortaan. Met de Mexicaanse griep maakte ik me ook gek, schoot daar helemaal niks mee op.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
In verhouding zijn daar veel mensen hersteld, ondanks dat het aantal zieken gisteren van 20 naar 25 is gegaan. Ik ben ook wel benieuwd naar de oorzaak van de relatief grote herstellen in Thailand. Laten we hopen dat andere landen / de WHO dat ook opvalt en er uitwisseling is van behandelmethodes.Verwijderd1 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:41:
Interessant om te zien dat er in Thailand 8 uit 25 gevallen hersteld zijn. Snel opgemerkt en daardoor goed geholpen (voor zover dat mogelijk is) of insignificant?
In Thailand zijn de slachtoffers meestal tussen 6 en 60 jaar. Er is wel 1 Thaise vrouw van 73 jaar die gewoon in een afgesloten hospitaalkamer zat. Een paar dagen later was ze buiten. Ze zei enkel dat ze zich wat vermoeid voelde.
https://www.bangkokpost.c...it-fresh-markets-in-wuhan
980 genezen en 494 overleden.
Dat lijkt een scheve verhouding maar in het begin was er nog niet zoveel getest terwijl er wel al mensen ziek waren. Van iedereen die overlijdt wil je graag weten of dat aan het coronavirus is, die worden dus alsnog getest. Mensen die een griepje overleven zullen vaak niet worden getest om vast te kunnen stellen dat het coronavirus is of iets anders.
Naarmate de tijd vordert zullen de cijfers nauwkeuriger worden. Je kunt dan ook betere conclusies trekken over de echte fatality rate
edit:spelfautjuh
Tijdens de terugvlucht sprak ik in het keukentje met een van de stewardessen. Ze had haar mondkapje afgedaan. Ik vroeg haar of ze het niet eng vond om die af te doen. Ze gaf aan dat ze het mondkapje alleen droeg omdat mensen anders om haar heen wellicht in paniek zouden kunnen raken, maar anders had ze hem niet opgehad.
Nu weer terug was het een soortgelijke aangename, maar rare verademing. De nuchterheid van de meeste Nederlanders en klanten van mij is fijn. Maar ook wel eng. Zo doet het kinderdagverblijf van mijn zoon totaal niet moeilijk. De meeste van mijn klanten (op 1 na) ook niet. Het werk van mijn vrouw ook niet. Overal hebben we de situatie uitgelegd en waren we welkom. Dat had ik van te voren niet aan zien komen. Ik had zeker verwacht dat we nog minimaal een week thuis zouden moeten werken en op de kleine zouden moeten passen. Het algemene idee wat hier heerst is dat het een mild griepje is blijkbaar.
Zelf vindt ik het ontzettend lastig. Ik moet er niet aan denken dat we het virus hebben. Ook al doen we alles netjes volgens de richtlijnen van het RIVM, ik voel me toch verantwoordelijk. Ook al stemmen klanten en het KDV ermee in dat we komen, ik voel me verantwoordelijk. De kans dat we het virus hebben is echt wel gering, maar toch. Ik had persoonlijk liever een aanpak gezien in Nederland dat iedereen die nu uit een van de besmette gebieden komt verplicht 14 dagen in quarantaine moet zitten. Niet zozeer uit wetenschappelijk oogpunt, maar uit het oogpunt van de mensen zoals ik en mijn contacten die voor onmogelijke keuzes worden gesteld. Aan de andere kant, ik snap ook dat dergelijke preventieve maatregelen die niet wetenschappelijk onderbouwd resultaat opleveren wellicht meer paniek veroorzaken.
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3871594
Lees het AWM beleidstopic eens. Linkdrops doen we hier dus niet.
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
[ Voor 57% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-02-2020 19:39 ]
Dat is nou net het probleem van China.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Even snel doorheen gekeken, maar een foutje dus? Kan gebeuren.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Foutje die totaal niet lijken op wat er officieel doorgegeven is..Nat-Water schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:25:
[...]
Kan gebeuren, maar is weer erg vaag
Idd, maar het was blijkbaar niet de eerste keer dat er hogere getallen stonden.Nat-Water schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:25:
[...]
(zie artikel)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Wat ik dan niet zo goed begrijp aan jou verhaal, je vind het eigelijk wat vreemd dat je niet 14 dagen in quarantaine moet bij terugkomst, dat je je wel verantwoordelijk voel, maar schijnbaar iedereen om je heen vind het prima?Reteip schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:09:
Ik ben afgelopen zaterdag met KLM teruggevlogen van Beijing naar Amsterdam. Samen met mijn vrouw en zoontje van bijna 1. Het vliegtuig was bij lange na niet vol, en op het personeel na was ik een van de weinige Nederlanders. We hebben twee weken in Beijing gezeten (waar we vaker komen). Dat waren twee weken die we voornamelijk hebben doorgebracht in ons appartement. De eerste paar dagen was mijn zoontje ziek (virusje uit NL meegenomen). Tegen de tijd dat we wat konden gaan ondernemen waren alle activiteiten in Beijing al geannuleerd. De stad werd vervolgens een stille stad. Het was apart om te realiseren dat je de blaadjes in de bomen hoort ritselen in een miljoenenstad, en dat eigenlijk voor het eerst.
Tijdens de terugvlucht sprak ik in het keukentje met een van de stewardessen. Ze had haar mondkapje afgedaan. Ik vroeg haar of ze het niet eng vond om die af te doen. Ze gaf aan dat ze het mondkapje alleen droeg omdat mensen anders om haar heen wellicht in paniek zouden kunnen raken, maar anders had ze hem niet opgehad.
Nu weer terug was het een soortgelijke aangename, maar rare verademing. De nuchterheid van de meeste Nederlanders en klanten van mij is fijn. Maar ook wel eng. Zo doet het kinderdagverblijf van mijn zoon totaal niet moeilijk. De meeste van mijn klanten (op 1 na) ook niet. Het werk van mijn vrouw ook niet. Overal hebben we de situatie uitgelegd en waren we welkom. Dat had ik van te voren niet aan zien komen. Ik had zeker verwacht dat we nog minimaal een week thuis zouden moeten werken en op de kleine zouden moeten passen. Het algemene idee wat hier heerst is dat het een mild griepje is blijkbaar.
Zelf vindt ik het ontzettend lastig. Ik moet er niet aan denken dat we het virus hebben. Ook al doen we alles netjes volgens de richtlijnen van het RIVM, ik voel me toch verantwoordelijk. Ook al stemmen klanten en het KDV ermee in dat we komen, ik voel me verantwoordelijk. De kans dat we het virus hebben is echt wel gering, maar toch. Ik had persoonlijk liever een aanpak gezien in Nederland dat iedereen die nu uit een van de besmette gebieden komt verplicht 14 dagen in quarantaine moet zitten. Niet zozeer uit wetenschappelijk oogpunt, maar uit het oogpunt van de mensen zoals ik en mijn contacten die voor onmogelijke keuzes worden gesteld. Aan de andere kant, ik snap ook dat dergelijke preventieve maatregelen die niet wetenschappelijk onderbouwd resultaat opleveren wellicht meer paniek veroorzaken.
Als je mij zou vragen wat ik een situatie als deze zou doen dan zou ik mezelf en mijn gezin 14 dagen in quarantaine zetten want hoe goed bedoeld ook, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ik ook maar een ander zou besmetten die dan ook nog eens het loodje zou kunnen leggen tenminste 2.01 % kans op.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
In plaats van tenminste, is ten hoogste 2.01% vele malen meer waarschijnlijk.merlin1201 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:37:
[...]
Wat ik dan niet zo goed begrijp aan jou verhaal, je vind het eigelijk wat vreemd dat je niet 14 dagen in quarantaine moet bij terugkomst, dat je je wel verantwoordelijk voel, maar schijnbaar iedereen om je heen vind het prima?
Als je mij zou vragen wat ik een situatie als deze zou doen dan zou ik mezelf en mijn gezin 14 dagen in quarantaine zetten want hoe goed bedoeld ook, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ik ook maar een ander zou besmetten die dan ook nog eens het loodje zou kunnen leggen tenminste 2.01 % kans op.
Bij nieuwe uitbraken met een nieuw virus is een rechtsverschuiving door een gebrek aan testmogelijkheden een probleem dat we eerder ook gezien hebben, zoals tijdens de H1N1 pandemie in 2009.
Je kunt ook nu dan al een aanzienlijk verschil zien ontstaan in de data vanuit Hubei, de provincie van Wuhan. Met 16678 confirmed cases, 479 deaths. Versus de rest van de wereld inclusief China overig met 7953 confirmed cases, 15 deaths.
Dat is 2.87% mortaliteit in Hubei versus 0.19% mortaliteit overig. Voor een totaal gemiddelde van momenteel 2.01%.
Zo is H1N1pdm09 ook gedaald van een initieel gerapporteerde mortaliteit van circa 7% onder de eerste bevestigde destijds bijna 1000 confirmed cases naar een geschatte 75.000 deaths op 100.5 miljoen binnen de VS, iets dat neer komt op ongeveer 0.07%.
Het is nog te vroeg om echt te duiden waar het eindcijfer voor 2019-nCoV op zal gaan vallen, maar een mortaliteit van ten minste 2.01% gaat het op basis van de huidig beschikbare data simpelweg niet zijn in ieder geval.
Dat zijn dan ook geen medische adviezen. De WHO, CDC, ECDC bijv. hanteren bijv. allen niet dusdanig strikte adviezen. Maar politici en managers zijn net mensen, en daarmee uitermate gevoelig om zich te laten regeren door angst.Homeland schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:26:
Toch klopt het in mijn ogen niet, de relatief lage aantallen maar bijv. De UK os iedereen aan het aanradeb om China te verlaten, ongeacht waar je woont. Hetzelfde met ambassade personeel, toch ook vreemd dat die vertrekken.
Wat vonden de andere ouders van het kinderdagverblijf er van dat jullie kind net terug was uit China?Reteip schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:09:
Ik ben afgelopen zaterdag met KLM teruggevlogen van Beijing naar Amsterdam. Samen met mijn vrouw en zoontje van bijna 1. Het vliegtuig was bij lange na niet vol, en op het personeel na was ik een van de weinige Nederlanders. We hebben twee weken in Beijing gezeten (waar we vaker komen). Dat waren twee weken die we voornamelijk hebben doorgebracht in ons appartement. De eerste paar dagen was mijn zoontje ziek (virusje uit NL meegenomen). Tegen de tijd dat we wat konden gaan ondernemen waren alle activiteiten in Beijing al geannuleerd. De stad werd vervolgens een stille stad. Het was apart om te realiseren dat je de blaadjes in de bomen hoort ritselen in een miljoenenstad, en dat eigenlijk voor het eerst.
Persoonlijk had ik zelf mijn verantwoordelijkheid genomen en minimaal een week thuis gebleven met het gezin.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 05-02-2020 20:51 ]
Tsja, is natuurlijk een redelijk wassen neus dit. Waarin door dit beleid te trekken men maar al te goed toont hoe men zich zou laten sturen door de sensatie rondom dit virus binnen de media. Maar als het gaat om ziekten waarmee we langere tijd bekend zijn, dan wordt het anno 2020 in Nederland nog normaal geacht dat ongevaccineerde kinderen niet op scholen en kinderdagverblijven geweigerd worden (n.b. circa 8% van alle kinderen op dit moment).Ernemmer schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:36:
[...]
Wat vonden de andere ouders van het kinderdagverblijf er van dat jullie kind net terug was uit China?
Persoonlijk had ik zelf mijn verantwoordelijkheid genomen en minimaal een week thuis gebleven met het gezin.
Als we dan toch al overstag gaan, dan moet je het ook consequent doen. En niet alleen maar voor die ene ziekteverwekker die nu op dit moment toevallig in de spotlight staat.
[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 05-02-2020 21:01 ]
Volgens mij niet en dat juist het hele punt. Een vaccinatie werkt voor bijna iedereen - laten we zeggen 90% - maar je weet niet voor wie wel of niet. Daarom is het ook juist zo belangrijk dat iedereen zijn kinderen vaccineert, ook juist voor de andere kinderen.Ernemmer schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:57:
Geen idee hoe het precies zit met vaccinatie, maar als je eigen kind gevaccineerd is loopt ie geen risico toch?
Een kind van 1 heeft nog lang niet het hele vaccinatie programma doorlopen. Als er een uitbraak is van een van de ziektes waarvoor hij nog niet gevaccineerd is dan loop je wel degelijk gevaar. En die uitbraken ontstaan tegenwoordig vrijwel alleen door de niet gevaccineerde kinderen.Ernemmer schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:57:
Geen idee hoe het precies zit met vaccinatie, maar als je eigen kind gevaccineerd is loopt ie geen risico toch?
Maar je eigen kind heeft geen volledig vaccinatie programma doorlopen bij de geboorte. Het rijksvaccinatieprogramma loopt door tot 14 jarige leeftijd. En zeker op de jongste leeftijd is er nog nauwelijks sprake van vaccinaties. Dus hier wordt het grootste risico gedragen.Ernemmer schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:57:
Geen idee hoe het zit met vaccinatie, maar als je eigen kind gevaccineerd is loopt ie geen risico toch?
De CDC raadt ook af om naar China te reizen. Ik weet niet of ze ook aanbevelen om terug te reizen.psychodude schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:32:
[...]
Dat zijn dan ook geen medische adviezen. De WHO, CDC, ECDC bijv. hanteren bijv. allen niet dusdanig strikte adviezen. Maar politici en managers zijn net mensen, en daarmee uitermate gevoelig om zich te laten regeren door angst.
Het is wel een veilig advies natuurlijk. Als de situatie verslechterd dan kunnen ze zeggen dat ze al geadviseerd hadden om weg te gaan. Wordt het beter dan zeggen ze dat ze het zekere voor het onzekere adviseren.
Het valt me nog mee dat Nederland dat advies niet geeft, wij zijn immers nog al risicomijdend. Denk maar terug aan de vaccinaties tegen Mexicaanse griep, twee per persoon. Kritiek achteraf natuurlijk, maar in het moment is het natuurlijk de veilige keuze.
In tegenstelling tot de aanschaf toen kost het advies van nu om zelf terug te reizen niets (althans niet direct).
Dat komt op mij meer over als een whataboutism redenering. Zo kun je altijd wel naar een risico wijzen en zeggen dat je een ander risico niet serieus hoeft te nemen. Natuurlijk kan een virus zo serieus zijn dat maatregelen wel opwegen tegen de nadelen terwijl dat voor een ander virus niet het geval is. Of dat hier het geval is laat ik in het midden.psychodude schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:51:
[...]
Tsja, is natuurlijk een redelijk wassen neus dit. Waarin door dit beleid te trekken men maar al te goed toont hoe men zich zou laten sturen door de sensatie rondom dit virus binnen de media. Maar als het gaat om ziekten waarmee we langere tijd bekend zijn, dan wordt het anno 2020 in Nederland nog normaal geacht dat ongevaccineerde kinderen niet op scholen en kinderdagverblijven geweigerd worden (n.b. circa 8% van alle kinderen op dit moment).
Als we dan toch al overstag gaan, dan moet je het ook consequent doen. En niet alleen maar voor die ene ziekteverwekker die nu op dit moment toevallig in de spotlight staat.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd1 op 05-02-2020 21:20 ]
Niet eens een kuchje: https://www.ad.nl/buitenl...l-twee-biertjes~a8907a9a/VidaR-9 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:18:
De Belg waarbij het Coronavirus geconstateerd heeft blijkbaar 0 symptomen..
Daar zit je dan, in een ziekenhuis met slecht eten
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 05-02-2020 21:31 ]
Dan kan je beter thuis zitten.XWB schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:26:
[...]
Niet eens een kuchje: https://www.ad.nl/buitenl...l-twee-biertjes~a8907a9a/
Daar zit je dan, in een ziekenhuis met slecht eten
Wel stom dat ze het zo slecht doen, geef die vent gewoon het eten wat hij wil zolang hij niet echt ziek is.
Jammer dat we nog weinig weten over de besmettelijkheid; met name of er ook verspreid wordt bij deze gevallen.VidaR-9 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:18:
De Belg waarbij het Coronavirus geconstateerd heeft blijkbaar 0 symptomen..
WthEen doodrijder moet naar de cel, maar kan die straf afkopen met een schadevergoeding. Een bejaarde die op straat gevallen is, mag je in China ook niet overeind helpen. Het risico is te groot dat je wordt beschuldigd ze omver te hebben geduwd en opdraait vo

Bensimpel
Positieve meneer
Dat is daar inderdaad zo, als jij daar iemand red en die persoon land vervolgens in een rolstoel half verlamd. Mag jij gaan betalen voor alle ziekenhuis kosten. Daarom zie je vaak dat mensen daar maar met een grote boog omheen lopen.. onvoorstelbaar voor ons, maar in India idem ditto helaas..
😆 - Denk ook eens om ;)
In de VS is het voor zover ik weet ook zo. Want je zou weleens door de familie van het slachtoffer aageklaagd kunnen worden dat je niet genoeg hebt gedaan om ze in leven te houden.Bensimpel schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 00:13:
[...]
Dat is daar inderdaad zo, als jij daar iemand red en die persoon land vervolgens in een rolstoel half verlamd. Mag jij gaan betalen voor alle ziekenhuis kosten. Daarom zie je vaak dat mensen daar maar met een grote boog omheen lopen.. onvoorstelbaar voor ons, maar in India idem ditto helaas..

Dat zou de slechtst mogelijke oplossing zijn, tijdens onbetaald verlof ben je niet verzekerd voor de ziektewet en langdurige arbeidsongeschiktheid, mocht je dus in die periode ziek blijken te zijn dan krijg je geen uitkering! Tevens kan het nare gevolgen hebben voor een eventueel partnerpensioen mocht je komen te overlijden.Ernemmer schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:49:
Weekje onbetaald verlof is meestal wel te regelen met zoiets lijkt mij.
Vanwege bovenstaande altijd erg huiverig bij onbetaald verlof (stel iemand word tijdens onbetaald verlof aangereden en raakt gehandicapt...) en helemaal onbetaald verlof omdat iemand mogelijk ziek is.
Edit: Blijkt alleen van toepassing tijdens je onbetaald verlof, weer wat geleerd vandaag.
[ Voor 6% gewijzigd door Homeland op 06-02-2020 09:52 ]
Zodra je verlof voorbij is heb je die rechten weer, ook als er tijdens je verlof iets gebeurd is.Homeland schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:26:
[...]
Dat zou de slechtst mogelijke oplossing zijn, tijdens onbetaald verlof ben je niet verzekerd voor de ziektewet en langdurige arbeidsongeschiktheid, mocht je dus in die periode ziek blijken te zijn dan krijg je geen uitkering! Tevens kan het nare gevolgen hebben voor een eventueel partnerpensioen mocht je komen te overlijden.
Vanwege bovenstaande altijd erg huiverig bij onbetaald verlof (stel iemand word tijdens onbetaald verlof aangereden en raakt gehandicapt...) en helemaal onbetaald verlof omdat iemand mogelijk ziek is.
https://www.rijksoverheid...lgen-van-onbetaald-verlof
Dat heeft denk ik met meer te maken dan alleen het virus.
De maatregelen die China neemt (hele steden op slot gooien) zijn daarin ook een belangrijke factor.
Overheden (en bedrijven) hebben liever niet dat hun medewerkers/burgers vast komen te zitten in zo'n situatie.
Zie ook de reactie van de quarantainebelg:
Van zijn vrouw hoorde Philip dat de situatie in zijn woonplaats Huangshi er nog strenger op geworden is. ,,Zaterdag mochten mensen nog met hun auto rijden. Nu niet meer. Alle lichten staan op rood.’’
Een probleem bij dat advies is de partners/kinderen van niet-Chinezen en Chinese burgers. De buitenlandse partner kan weg als ze een vlucht kunnen krijgen, maar de Chinese partner en de kinderen niet, die moeten dan een visum krijgen. Leuke keuze, laat je je partner/kind achter?daan! schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:03:
Nog even over de adviezen om uit China te vertrekken van de verschillende overheden:
Dat heeft denk ik met meer te maken dan alleen het virus.
De maatregelen die China neemt (hele steden op slot gooien) zijn daarin ook een belangrijke factor.
Overheden (en bedrijven) hebben liever niet dat hun medewerkers/burgers vast komen te zitten in zo'n situatie.
Zie ook de reactie van de quarantainebelg:
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Zijn er redenen om aan te nemen dat dat visum geweigerd zal worden?gambieter schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:25:
de Chinese partner en de kinderen niet, die moeten dan een visum krijgen.
Bij de UK vluchten was dat zo. Men zal door de hele Chinese burocratie heen moeten.daan! schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:00:
Zijn er redenen om aan te nemen dat dat visum geweigerd zal worden?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Weet niet precies waarom je over UK-vluchten spreekt. Zo'n visum (UK of Europa of anywhere pretty much) moet je aanvragen en is geen visum als je aankomt. Daar zal dus een tijd overheen gaan. Normaal duurt de visumprocedure zo'n 2 weken ofzo. Ik kan me voorstellen als de ambassade/het consulaat daar al leeg is dat het nog langer duurt/lastiger is.gambieter schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:21:
[...]
Bij de UK vluchten was dat zo. Men zal door de hele Chinese burocratie heen moeten.
Probleem is gewoon dat een visum niet zo eenvoudig te regelen is. Dat heeft weinig met Chinese bureaucratie te maken, dit zijn de regels van de landen buiten China. Zo is het nu eenmaal geregeld en daar gaat voor die paar mensen die een Chinese partner hebben uiteraard niks aan veranderd worden.
Heeft dus niks met China te maken, maar juist met de buitenlandse regering. Beetje stemmingmakende post dan ook imo.
Nee, China staat geen tweede paspoort toe. Zie hier een artikel over een familie met dit probleem: https://www.theguardian.c...navirus-evacuations-beginSnowdog schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:40:
Heeft dus niks met China te maken, maar juist met de buitenlandse regering. Beetje stemmingmakende post dan ook imo.
Het probleem zit hem zowel aan de Chinese als de VK/VS etc kant.
[ Voor 17% gewijzigd door _Bailey_ op 06-02-2020 18:00 ]
Hoewel ik hoop dat we ooit inzien dat we de wereld niet moeten indelen in landen, vind ik het niet zo'n probleem dat China maar één paspoort toestaat. Daarnaast moet je ook niet doen alsof iemand direct een NL/VK/US paspoort zou krijgen op het moment dat ze trouwen met iemand uit dat land. Daar hebben we genoeg aan gedaan om dat te voorkomen.gambieter schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:51:
[...]
Nee, China staat geen tweede paspoort toe. Zie hier een artikel over een familie met dit probleem: https://www.theguardian.c...navirus-evacuations-begin
Het probleem zit hem zowel aan de Chinese als de VK/VS etc kant.
Het is mijns inziens erg kinderachtig om dit naar China te schuiven (zoals jij doet). Nu geef je in deze post al iets meer context, maar het is nog altijd te positief ten opzichte van de Westerse mogendheden imo. Het ligt voor het grootste deel gewoon aan Westerse landen.
En laten we bovendien niet vergeten... Met een paspoort heb je niet eens een visum nodig. Als je een paspoort hebt van een tweede land dan was dat hele visum(proces) sowieso overbodig.
Ik denk dat Gambieter's punt juist is dat ze geen tweede paspoort van een Westers land kunnen nemen zonder afstand te doen van hun Chinese nationaliteit. Dat is natuurlijk een drempel voor iemand die ook in China bezitting heeft (en daar dan waarschijnlijk ook afstand van zal moeten doen). Overigens is het van Chinese kant echt wel mogelijk, alleen niet voor de gemiddelde burger. De mevrouw van Huawei had er bijvoorbeeld zeven (vier Chinese en drie van Hong Kong, volgens aanklagers in Canada om makkelijker te kunnen vluchten.Snowdog schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:03:
En laten we bovendien niet vergeten... Met een paspoort heb je niet eens een visum nodig. Als je een paspoort hebt van een tweede land dan was dat hele visum(proces) sowieso overbodig.
Natuurlijk kunnen Westerse landen ook besluiten om in dit geval een uitzondering te maken. De vraag is echter wie die beslissing moet nemen. De politiek? Welke voorwaarden zitten daar dan aan, bijvoorbeeld qua duur van verblijf? Zo'n beslissing komt waarschijnlijk niet snel genoeg voor de termijn van een paar dagen waarin die vluchten geregeld werden.
Natuurlijk zou het handig zijn als ze er nu mee bezig zijn voor eventuele vluchten in komende weken, maar het lijkt niet hoog op de agenda te staan (voor zover ik weet).
Dit punt is ook redelijk belangrijk:
Gelijktijdig loopt China, in sommige gevallen via de WHO bij welke ze veel invloed hebben, andere landen te bekritiseren omdat ze te veel maateregelen zouden nemen.As late as last week, Chinese officials were only looking at severe cases of the virus. Now, attention is turning to less severe cases and what that means, Heymann said. “Each gives a different picture,” he said. “As more and more information becomes available, the models will be refined.”

En dacht je voor de mensen die bezittingen hebben dat het niet mogelijk is om dat zo te regelen dat je geen afstand hoeft te doen van je bezittingen? Echt van de ene kant geef je aanwijzingen dat mensen met veel vermogen zaken kunnen regelen, maar van de andere kant steek je je kop in het zand en is dat niet mogelijk als je geld het hebt om bezittingen te kopen.Verwijderd1 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:16:
[...]
Ik denk dat Gambieter's punt juist is dat ze geen tweede paspoort van een Westers land kunnen nemen zonder afstand te doen van hun Chinese nationaliteit. Dat is natuurlijk een drempel voor iemand die ook in China bezitting heeft (en daar dan waarschijnlijk ook afstand van zal moeten doen). Overigens is het van Chinese kant echt wel mogelijk, alleen niet voor de gemiddelde burger. De mevrouw van Huawei had er bijvoorbeeld zeven (vier Chinese en drie van Hong Kong, volgens aanklagers in Canada om makkelijker te kunnen vluchten.
Natuurlijk kunnen Westerse landen ook besluiten om in dit geval een uitzondering te maken. De vraag is echter wie die beslissing moet nemen. De politiek? Welke voorwaarden zitten daar dan aan, bijvoorbeeld qua duur van verblijf? Zo'n beslissing komt waarschijnlijk niet snel genoeg voor de termijn van een paar dagen waarin die vluchten geregeld werden.
Natuurlijk zou het handig zijn als ze er nu mee bezig zijn voor eventuele vluchten in komende weken, maar het lijkt niet hoog op de agenda te staan (voor zover ik weet).
En een uitzondering maken? Daar heb ik het helemaal niet over, het is alleen gambieter die het heeft over het feit dat er geen visa worden gegeven. Ik vind het in dit geval niet meer dan logisch dat die er niet komen, omdat de normale procedure niet doorlopen kan worden (en dat heeft 0,0 met de Chinese overheid te maken, maar alles met de Westerse overheden).
Mooi dat je een reply plaatst, maar die zou niet op mijn post moeten zijn. De Chinese overheid is in dit geval absoluut niet degene die de schuld zou moeten krijgen en het zouden eerder de Westerse overheden moeten zijn. Daarnaast, zoals eerder ook al aangegeven, als je een paspoort hebt heb je geen visum nodig. Voor een visum hoef je sowieso nergens afstand van te doen. Dus wat is het probleem precies? Is het zo moeilijk om toe te geven dat het westen het probleem is hier?
[ Voor 10% gewijzigd door Snowdog op 06-02-2020 19:24 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dan heb je het toch echt mis mijn vriend. Ik heb jarenlang een Chinese vriendin gehad en een visum krijgen voor Nederland was niet supermoeilijk, maar ook weer niet zo eenvoudig. Dat heeft absoluut niks te maken met de Chinese overheid (of een uitreisvisum), maar puur omdat de NL overheid alles wil controleren (is direct ook een Schengenvisa , dus vanuit Europa ook wel wat druk waarschijnlijk, hoewel ik hoor dat het vanuit bepaalde landen eenvoudiger is).franssie schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:31:
@Snowdog Ik weet niet hoe het nu zit met China, maar vroeger had je ook een uitreis-visum nodig dacht ik. Dus twee visa. Eentje dat je China (of welk communistisch land dan ook in die tijd) uit mocht en eentje dat je een ander land in mocht. Soms werd het anders ingepakt, dan werden er eisen gesteld om een paspoort te krijgen (want zonder kom je ook nergens). Maar et idee dat alleen het ontvangende land eisen stelt was nooit zo, en lijkt mij sterk dat dat nu heel anders is.
Anyway, leuk verhaal, maar alleen van horen zeggen of whatever heb je daar natuurlijk weinig aan. Zo zit het simpelweg niet in elkaar. Je kan je vooroordelen in stand houden of jezelf gewoon proberen te informeren.
Sprak vandaag via Skype met een leverancier uit HK. Hij zegt dat daar iedereen redelijk in paniek is. De maskers zijn overal uitverkocht en ze gaan alleen nog maar naar buiten om de noodzakelijke boodschappen te doen. Hij hoorde dat een professor in HK heeft gezegd te verwachten dat meer dan 1 miljoen mensen besmet zullen raken.
Of hij dat ook allemaal van officiële bronnen heeft weet ik natuurlijk niet.
Maandag krijg ik bezoek van mensen uit Taiwan en die maakten zich in ieder geval weer nergens zorgen over.
Volgende maand een beurs in Duitsland. Vraag me echt af of er nog wel veel Chinese stands zullen zijn. Zo te lezen is terugvliegen niet echt gemakkelijk.
niet iedereen heeft een bierbuikje
Waarschijnlijk is dat heel moeilijk. Ik heb het dan over gewone gezinnen die een huis / appartement / wat land hebben. Natuurlijk zijn er uitzonderingen voor erfgenamen van een miljardenbedrijf verwant aan de CPC, maar voor dat gemixte gezin uit Zaltbommel zullen die mogelijkheden veel beperkter zijn.Snowdog schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:22:
En dacht je voor de mensen die bezittingen hebben dat het niet mogelijk is om dat zo te regelen dat je geen afstand hoeft te doen van je bezittingen? Echt van de ene kant geef je aanwijzingen dat mensen met veel vermogen zaken kunnen regelen, maar van de andere kant steek je je kop in het zand en is dat niet mogelijk als je geld het hebt om bezittingen te kopen.
Ik weet niet wat je hier precies bedoelt te zeggen. Het Westen heeft mogelijkheden voor dubbele nationaliteit. Zelfs Nederland staat dat in bepaalde gevallen toe. Natuurlijk is een normale visa-procedure niet handig hier, maar de enige reden dat dat nodig zou zijn is omdat China hun onderdanen niet de mogelijkheid erkent om ook een Westers paspoort ernaast te houden, zelfs niet als ze kwalificeren volgens de regels van dat land.En een uitzondering maken? Daar heb ik het helemaal niet over, het is alleen gambieter die het heeft over het feit dat er geen visa worden gegeven. Ik vind het in dit geval niet meer dan logisch dat die er niet komen, omdat de normale procedure niet doorlopen kan worden (en dat heeft 0,0 met de Chinese overheid te maken, maar alles met de Westerse overheden).
Mooi dat je een reply plaatst, maar die zou niet op mijn post moeten zijn. De Chinese overheid is in dit geval absoluut niet degene die de schuld zou moeten krijgen en het zouden eerder de Westerse overheden moeten zijn. Daarnaast, zoals eerder ook al aangegeven, als je een paspoort hebt heb je geen visum nodig. Voor een visum hoef je sowieso nergens afstand van te doen. Dus wat is het probleem precies? Is het zo moeilijk om toe te geven dat het westen het probleem is hier?
Die tweede nationaliteit was veel gemixte gezinnen nu natuurlijk van pas gekomen, maar ook in andere gevallen zou dat gepast zijn. Denk aan een vakantie of studie in eigen land (waarbij Nederland naar Nederlandse maatstaven ook 'eigen land' is voor kinderen uit een gemixt gezin).
Dit gaat nogal ver off-topic dus ik reageer even hier. Ik ken zeker 5 situaties van gezinnen waarbij Nederlandse en Belgische gemixte gezinnen (de buitenlandse wederhelft en kinderen) wel een Nederlands of Belgisch paspoort kregen (zonder de originele op te hoeven geven). Allemaal na een tijdje hier gewoond te hebben, maar zeker wel mogelijk. Het klopt dat de mogelijkheden daartoe over tijd niet makkelijker geworden zijn (vanuit Nederlands perspectief) maar het is zeker mogelijk (en niet echt zeldzaam).Snowdog schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:44:
[...]
Wat betreft het eerste, je hebt echt geen flauw idee waar je het over hebt, dat is wel duidelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd1 op 06-02-2020 19:55 ]
Volgens mij is dat niet waar. HK is nog altijd een aparte regio van China en je komt zonder visum China niet binnen vanuit HK. Klopt dus niet in grote lijnen en is grote onzin.wodkabuikje schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:38:
Volgens mij is onlangs de deal gemaakt dat, als je eindstop hongkong is, je geen visum meer nodig hebt voor China. Kan er een beetje naast zitten maar dit klopt in grote lijnen.
Sprak vandaag via Skype met een leverancier uit HK. Hij zegt dat daar iedereen redelijk in paniek is. De maskers zijn overal uitverkocht en ze gaan alleen nog maar naar buiten om de noodzakelijke boodschappen te doen. Hij hoorde dat een professor in HK heeft gezegd te verwachten dat meer dan 1 miljoen mensen besmet zullen raken.
Of hij dat ook allemaal van officiële bronnen heeft weet ik natuurlijk niet.
Maandag krijg ik bezoek van mensen uit Taiwan en die maakten zich in ieder geval weer nergens zorgen over.
Volgende maand een beurs in Duitsland. Vraag me echt af of er nog wel veel Chinese stands zullen zijn. Zo te lezen is terugvliegen niet echt gemakkelijk.
Wat betreft het eerste, je hebt echt geen flauw idee waar je het over hebt, dat is wel duidelijk.Verwijderd1 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:38:
Dit gaat een beetje off-topic, maar de rest over repatriëring van gemixte Nederlandse gezinnen past wel hier.
[...]
Waarschijnlijk is dat heel moeilijk. Ik heb het dan over gewone gezinnen die een huis / appartement / wat land hebben. Natuurlijk zijn er uitzonderingen voor erfgenamen van een miljardenbedrijf verwant aan de CPC, maar voor dat gemixte gezin uit Zaltbommel zullen die mogelijkheden veel beperkter zijn.
[...]
Ik weet niet wat je hier precies bedoelt te zeggen. Het Westen heeft mogelijkheden voor dubbele nationaliteit. Zelfs Nederland staat dat in bepaalde gevallen toe. Natuurlijk is een normale visa-procedure niet handig hier, maar de enige reden dat dat nodig zou zijn is omdat China hun onderdanen niet de mogelijkheid erkent om ook een Westers paspoort ernaast te houden, zelfs niet als ze kwalificeren volgens de regels van dat land.
Die tweede nationaliteit was veel gemixte gezinnen nu natuurlijk van pas gekomen, maar ook in andere gevallen zou dat gepast zijn. Denk aan een vakantie of studie in eigen land (waarbij Nederland naar Nederlandse maatstaven ook 'eigen land' is voor kinderen uit een gemixt gezin).
Wat betreft het tweede deel, het ging in gambieters reactie om visa, niet om paspoorten. Zoals ik al aan heb gegeven krijg je als Nederlander ook niet een paspoort als je trouwt met iemand van een andere nationaliteit. Het feit dat Chinezen die trouwen met Europeanen geen visum krijgen is puur vanwege EU-regels, niet andersom. Jullie doen alsof het andersom is.
Dat je geen tweede nationaliteit mag hebben, tsjah, ik kan er redenen voor bedenken, maar dat speelt hier geen enkele rol. Ik krijg een beetje het idee dat jij het idee hebt dat als je met iemand uit Timboektoe trouwt zij direct dezelfde nationaliteit kan aanvragen als jou. Dat is natuurlijk niet het geval en dat speelt hier ook absoluut geen rol imo.
Dit topic is gesloten.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.