franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vanuit HK niet inderdaad, maar wel andersom.Snowdog schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:40:
[...]
Volgens mij is dat niet waar. HK is nog altijd een aparte regio van China en je komt zonder visum China niet binnen vanuit HK. Klopt dus niet in grote lijnen, maar is grote onzin.
Ben zelf ook 2 keer vanuit HK naar China geweest en heb toen in HK pasfoto's moeten maken en een visum moeten regelen.
Ik zei dat het schijnbaar nu mogelijk is om eerst op China te vliegen zonder Visum als je daarna naar HK gaat. Dat vertelde een zakenrelatie in ieder geval. Ik geloof hem en was sowieso niet van plan om dat te doen dus heb het ook niet gecontroleerd verder.
niet iedereen heeft een bierbuikje
Sorry, je hebt het over compleet andere dingen dan ik. Je hebt het over Chinezen die naar Hong Kong gaan. Dat blijkt nergens uit in jouw verhaal. Wat de exacte regels op dat punt zijn weet ik niet (boeit dat uberhaupt?).franssie schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:46:
[...]
Ik denk niet dat ik als vriend aangesproken wil worden door mensen die ik niet ken.
[...]
Waarom zo fel? Onderbouw je posts en alles is ok.
Ik onderbouw mijn posts prima, maar jullie komen hier met allerlei onzin aanzetten die totaal geen relevantie heeft. Omdat alles boze China, wat verwacht je dan precies?
Oh en voordat het over die strenge eisen gaan.. Iedereen die naar HK wil kan daar zonder problemen naartoe gaan, die eisen zijn een stuk lichter dan bv de eisen voor een visum om naar Europa of de UK te reizen. Leuk dat je even een quote plaatst maar als je niet weet hoe het werkelijk zit dan blijkt wel weer dat je de plank compleet misslaat.
Yea, in Hong Kong heb je gewoon een visa on arrival, dus dat is sowieso geen punt. Je kan in China in de grote steden tegenwoordig ook gewoon een visum voor (maximaal) 6 of 7 dagen krijgen als je een invlucht hebt uit een land en uit een uitvlucht naar een ander land (waarbij Hong Kong telt als een ander land)wodkabuikje schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:53:
[...]
Vanuit HK niet inderdaad, maar wel andersom.
Ben zelf ook 2 keer vanuit HK naar China geweest en heb toen in HK pasfoto's moeten maken en een visum moeten regelen.
Ik zei dat het schijnbaar nu mogelijk is om eerst op China te vliegen zonder Visum als je daarna naar HK gaat. Dat vertelde een zakenrelatie in ieder geval. Ik geloof hem en was sowieso niet van plan om dat te doen dus heb het ook niet gecontroleerd verder.
Het virus zal dat nu waarschijnlijk wat moeilijker (of onmogelijk) maken, maar normaal gesproken is dat geen probleem.
[ Voor 9% gewijzigd door Snowdog op 06-02-2020 20:08 ]
je hebt gelijk - die wiki pagina is inderdaad beperkter dan ik eerst las.Snowdog schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:59:
[...]
Sorry, je hebt het over compleet andere dingen dan ik. Je hebt het over Chinezen die naar Hong Kong gaan. Dat blijkt nergens uit in jouw verhaal. Wat de exacte regels op dat punt zijn weet ik niet (boeit dat uberhaupt?). <>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En van wie heb je deze wijsheid? Ik zou er niet teveel van geloven.Amphiebietje schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:05:
[...]
In de VS is het voor zover ik weet ook zo. Want je zou weleens door de familie van het slachtoffer aageklaagd kunnen worden dat je niet genoeg hebt gedaan om ze in leven te houden.
Interessant is ook dat hij al is opgenomen op 12 januari. Tijd tussen opname en overlijden is dus bijna 3 weken. Drie weken terug waren er ook nog maar erg weinig besmettingen bekend. Het lijkt me dat het aantal doden dan nog wel sterk op moet gaan lopen komende dagen (gebaseerd op n=1)
[ Voor 36% gewijzigd door Flow op 06-02-2020 23:17 ]
De tijd tussen opname en overlijden is erg lang, zeker als je ook nog een incubatieperiode hebt van 14 dagen. Hij zou al eind december besmet geraakt kunnen zijn in dat geval. Ook dat hij verder jong en waarschijnlijk gezond was voor het virus is niet echt gerust stellend. Als ik de cijfers mag geloven zijn er bijna 3900 ernstig zieken en ongeveer een 1000 kritiek.Flow schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:04:
De Chinese klokkenluider is overleden aan het coronavirus. Opvallend dat deze arts pas 34 jaar was. Nergens gelezen dat hij ook al andere aandoeningen had.
Interessant is ook dat hij al is opgenomen op 12 januari. Tijd tussen opname en overlijden is dus bijna 3 weken. Drie weken terug waren er ook nog maar erg weinig besmettingen bekend. Het lijkt me dat het aantal doden dan nog wel sterk op moet gaan lopen komende dagen (gebaseerd op n=1)
Dat zou ik niet doen.tweakje-2018 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:40:
Als ik de cijfers mag geloven

Wat je wel moet geloven weet ik ook niet. Maar het is een beetje één en één is twee dat het niet klopt. Ik heb geprobeerd wat Twitter te embedden maar was niet zo'n succes. Ik heb een aluminium hoedje gevouwen en citeer wat dingen:
- Een zuster van een klein ziekenhuis zegt dat ze 1 a 2 doden per dag hebben. Hoeveel ziekenhuizen zijn er wel in het getroffen gebied? In 2011 waren er in heel China 21.638. Al zijn er maar 100 ziekenhuizen in crisisgebieden, dan hebben we 100 doden per dag.
- Een medewerker van een crematorium beweert dat ze 100 lichamen per dag "verwerken".
- Waarom lopen ze met enorme "rookmachines" door de straten voor een griepvirus met "maar" 565 doden?
- Deuren van flatgebouwen worden dichtgelast, liften worden uitgeschakeld om mensen binnen te houden
- 10 februari zouden de Chinezen weer aan het werk gaan. Nu wordt gesproken over 18 februari
- Het percentage doden per aantal ziektegevallen is consistent 2,1%. Elke dag weer. Alsof ze het percentage gebruiken om het aantal doden van de volgende dag te bepalen.
Ik heb zakelijk veel contact met Chinezen in Shenzen. Ze reageren raar. De één zegt "Geen paniek, niks aan de hand, maandag weer aan het werk". Een gast in Hong Kong is in paniek en vraagt of ik mondkapjes wil sturen. Hij is bang dat de 3M mondkapjes die hij heeft Chinese namaak zijn. De ironie. Met de laatste Chinees doe ik al 8 jaar zaken. Ik denk dat deze tegenstijdigheid in verhalen goed weegeven wat de situatie is. De Chinese staat lult wat cijfers uit de nek. In het echt is het waarschijnlijk veel ergen dan wat wij meekrijgen.
“Een zuster”, “een medewerker”. Zullen we het anders gewoon bij de feiten houden ipv wat random getallen of rare hearsay-dingen?
Cijfers van het aantal ziekenhuizen uit 2011 in heel China of dichtgelaste deuren. Hoe kom je erop..
[ Voor 20% gewijzigd door Nat-Water op 07-02-2020 01:34 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Verwijderd
Dan rijst de vraag waar deze man precies aan overleden is.Flow schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:04:
De Chinese klokkenluider is overleden aan het coronavirus. Opvallend dat deze arts pas 34 jaar was. Nergens gelezen dat hij ook al andere aandoeningen had.
Klokkenluider in China is gevaarlijk.
Dat is het lastige met deze hele situatie. Je hebt China, een land wat al niet heel betrouwbaar is waarschijnlijk dus in hoeverre kun je hun cijfers wel vertrouwen? SARS probeerden ze in de doofpot te houden en dit virus hebben ze in het begin ook weggewuifd. Al vanaf het begin waren er berichten (ook van experts op het gebied van virale infecties) dat de cijfers die China naar buiten bracht bijna niet konden kloppen. Later bleek dat ze in Wuhan maximaal zo'n 300 infecties per dag konden identificeren, wat meer of meer bevestigde dat de officiële cijfers niet kloppen (al zou het dan meer overmacht zijn dan kwade bedoelingen). Vandaag berichtte Chinese staatsmedia dat de 34-jarige arts die het virus had ontdekt was overleden, maar dat werd kort daarna weer ontkend, waarna het ziekenhuis het alsnog bevestigde.Nat-Water schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 01:30:
@TheBorg Ik vind het een hoop cijfers zonder enige vorm van bron.
“Een zuster”, “een medewerker”. Zullen we het anders gewoon bij de feiten houden ipv wat random getallen of rare hearsay-dingen?
Dan heb je het feit dat er ziekenhuizen in rap tempo bijgebouwd of gerenoveerd worden, miljoenensteden in lockdown en het reële risico dat China zich financieel enorm in de voet schiet. Voor wat? Een paar duizend infecties en een paar honderd doden? Ik snap dat je maatregelen wilt nemen om uitbreiding te voorkomen, maar China gaat wel héél grondig te werk. Buiten China heb je nog tal van landen die reizigers uit bepaalde Chinese regio's simpelweg niet meer toelaten en reizen van en naar China volledig stop zetten.
En dán heb je nog de shitload aan filmpjes die (vermoedelijk) uit de getroffen gebieden komen. Crematoriums die overuren draaien, appartementen die gebarricadeerd worden, mensen in hazmat-pakken die een of andere rook overal heen spuiten, berichten dat de officiële cijfers niet kloppen, veel mensen die schijnbaar in elkaar zakken midden op straat en nog een hoop meer van dat soort zaken. In eerste instantie zouden alleen mensen die al niet lekker waren overlijden aan 2019-nCoV, maar blijkbaar gaan er ook (gok ik) voorheen gezonde mensen dood, kijkende naar de arts.
En dan is er nog het akkefietje met Tencent dat (schijnbaar meermaals) héél andere cijfers liet zien. Eerlijk is eerlijk, ik weet niet meer wie of wat ik moet geloven. Is China eerlijk? Zijn de berichten/foto's/video's uit China echt? Of ligt de waarheid ergens in het midden? Voor ons is het extra lastig alles te verifiëren omdat Chinees nou niet bepaald een taal is die iedereen machtig is. Vertaling van Chinees is ook tricky vanwege allerlei nuances die de taal kent. Ik snap dus best dat er behoorlijk wat verwarring is over wat nou echt is, wat niet en wat we wel of niet kunnen vertrouwen.
We kunnen het dus wel bij de feiten houden, maar gezien het land waar die feiten voornamelijk vandaan komen heb je daar mogelijk alsnog helemaal niks aan. Normaal heb je meerdere outlets die bepaalde zaken kunnen bevestigen of ontkennen, maar nu zijn we in principe afhankelijk van de door China gereguleerde media die berichten en cijfers naar buiten brengen. Lastige kwestie dit

Lijkt me sterk dat China hier voor verantwoordelijk is. Als je iets niet wilt dan is het een inmiddels wereldbekende arts én ontdekker van het virus die dood gaat. Mocht hij niet gestorven zijn door het virus dan komt dat toch wel aan 't licht en dat moet je in deze situatie ook niet willen, want 'wat wil China verbergen op deze manier?'. Het is dus interessanter dat hij overleden is 3 weken na infectie. Jonge gast en verder gewoon gezond neem ik aan, aangezien hij een arts was.Verwijderd schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 01:43:
[...]
Dan rijst de vraag waar deze man precies aan overleden is.
Klokkenluider in China is gevaarlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door SomerenV op 07-02-2020 01:56 ]
Filmpjes op Chinese social media. Wordt door verschillende respectabele media overgenomen, bijvoorbeeld LBC:Nat-Water schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 01:30:
@TheBorg Ik vind het een hoop cijfers zonder enige vorm van bron.
Cijfers van het aantal ziekenhuizen uit 2011 in heel China of dichtgelaste deuren. Hoe kom je erop..
Maar goed, dat kan natuurlijk een troll campagne zijn van anti-communisten die van het moment gebruik willen maken om nepnieuws te verspreiden. Kan, maar het lijkt mij waarschijnlijker dat het echte filmpjes en verslagen zijn.In one shocking video a metal bar appears to have been welded across a resident’s front door with gap wide enough that food can be handed to residents, but too small for them to leave.
One person shared footage online writing: “Two videos show all floors of a residential building in Jiangsu-China were blocked by welding fence because a confirmed case found in it.”
Another person said residents were being imprisoned in their own homes “by the police,” sharing several videos of workmen sealing up doors with warning signs next to them.
https://www.lbc.co.uk/new...ed-inside-their-own-home/
Dit is een voorbeeld van zo'n filmpje op youtube (waarschijnlijk door de uploader van Weibo geplukt). Is het heel duidelijk: nee. Maar het is wel apart.
[YouTube: CORONAVIRUS - Chinese doors are being welded shut for quarantine]
Daarnaast ook wel wat filmpjes gezien van gevulde bodybags in de wachtkamer van ziekenhuizen en in bussen buiten een ziekenhuis. De opmerking van iemand hier was dat het wel raar is om overal gevulde bodybags te hebben liggen als er maar een paar honderd doden zijn in een heel land.
Tel daarbij op een geschiedenis van verdraaien en ontkennen en het wantrouwen is gerechtvaardigd. Kunnen er andere verklaringen zijn: ja. Maar er zijn mij wat teveel indicaties om de CPC blindelings te volgen.
Wat betreft leeftijd, een ander overlijden was van +- 43 en er was zelfs een verhaal dat een baby besmet was. Dat het alleen gevaarlijk is voor ouderen of zwakkeren wat NL media stug vol houden lijkt mij dan ook onjuist.Flow schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:04:
2 a 3 weken klopt wel ongeveer als we naar het globale verloop van de ziekte kijken. Longontsteking ontwikkeld zich rond dag 10 a 12. Als gezond persoon kun je daar wellicht nog een week tegen vechten....
De Chinese cijfers lijken niet te matchen met de maatregelen die men neemt. De lockdown van hele steden, diverse noodziekenhuizen met daarnaast nu ook nog complete sporthallen omgeturnd naar ziekenboeg. Dat doe je niet als het een relatief ongevaarlijk griepje is. Ook de economische impact begint nu meer zichtbaar te worden met supply chain problemen voor bedrijven buiten China, impact op toerisme en aandelen.....
In het volgende filmpje op Youtube geeft de dokter ook aan dat als er genoeg infecties plaatsvinden er simpelweg geen capaciteit is om zuurstof toe te dienen. De patient waar het onderzoek op gebaseerd was had 5L/pm nodig. Als een groot deel van de besmette personen dit symptoom ontwikkelen dan zijn de nieuwe ziekenhuizen meer hospice dan ziekenhuis

Bron: YouTube: 6 February
@ tencent filmpje van de poster boven mij: waarschijnlijk fake want het was mogelijk om de waardes in de URL te veranderen.
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Je kunt op iedere website makkelijk waardes veranderen:sh4d0wman schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 01:59:
[...]
@ tencent filmpje van de poster boven mij: waarschijnlijk fake want het was mogelijk om de waardes in de URL te veranderen.

Om het om die reden af te schrijven als overduidelijk fake vind ik wat makkelijk. Wat nou als een aantal lezers afzonderlijk van elkaar screenshots insturen met exact dezelfde cijfers? En dat niet één keer maar een keer of drie. Kan het fake zijn? Jup. Maar gezien alle chaos wat informatie van dit virus betreft kan het ook echt zijn. We weten het simpelweg niet

Wat het plaatje betreft, ik heb 2 velden aangepast. De rest kun je net zo eenvoudig aanpassen maar daar had ik geen zin in. Het heeft me misschien 10 seconden gekost.
[ Voor 11% gewijzigd door SomerenV op 07-02-2020 02:07 ]
De mortaliteit is waarschijnlijk een stuk hoger voor ouderen. Dat was in ieder geval bij SARS zo. Kortom, jongere mensen kunnen een betere overlevingskans hebben. Dat wil niet zeggen dat er geen doden vallen in die groep, maar minder dan bij ouderen.sh4d0wman schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 01:59:
[...]
Wat betreft leeftijd, een ander overlijden was van +- 43 en er was zelfs een verhaal dat een baby besmet was. Dat het alleen gevaarlijk is voor ouderen of zwakkeren wat NL media stug vol houden lijkt mij dan ook onjuist.
De lockdowns zijn bedoeld om de verspreiding tegen te gaan. Dat ze gelijk een hele stad afsluiten is eigenlijk onvermijdelijk als je kijkt hoeveel contact er binnen zo'n stad is. En gezien besmetting al kan voordat men symptomatisch is kun je moeilijk inschatten waar de ziekte al zit en waar niet. De hele stad afsluiten is drastisch, maar vergeleken met een kleinere afzetting denk ik wel logischer. Of het helpt is natuurlijk de vraag, het zal allicht het aantal contacten verminderen wat overdraging zal bemoeilijken (maar niet uitsluit).De Chinese cijfers lijken niet te matchen met de maatregelen die men neemt. De lockdown van hele steden, diverse noodziekenhuizen met daarnaast nu ook nog complete sporthallen omgeturnd naar ziekenboeg. Dat doe je niet als het een relatief ongevaarlijk griepje is.
Wat extra ziekenhuizen betreft is dat denk ik al wel gerechtvaardigd door de Chinese cijfers. Daarnaast natuurlijk een stukje PR, kunnen ze iig zeggen dat ze er druk mee bezig zijn.
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar ik weet ook niet of het echt is. Wel zie ik heel veel videos met dezelfde strekking. Het kan een fake news campagne zijn, maar gezien de hoeveelheid vermoed ik dat het wel op waarheid gebaseerd is. Ook de manier waarop de berichten door andere media overgenomen worden op basis van berichten op Chinese sociale media (i.e. een plek waar relatief open gepost kan worden vergeleken met staatsmedia).@ tencent filmpje van de poster boven mij: waarschijnlijk fake want het was mogelijk om de waardes in de URL te veranderen.
nvm, gaat over andere link?
Op 1 of andere manier heb ik 1000 maal meer vertrouwen in de cijfers die Japan vrijgeeft over de besmettingen op de 2 cruise schepen die voor Japan ronddobberen dan de cijfers die uit China komen.
Tevens zie je op The Diamond Princess hoe ontzettend besmettelijk het corona virus écht kan zijn.
In 3 dagen tijd kwamen er elke dag enkele tientallen besmettingen bij.
Verder begint China langzaam in (digitale) opstand te komen, op Weibo (soort van Chinees Twitter) waren 2 topic erg trending alvorens ze in de avond door Weibo werden verwijderd, nl:
# Wuhan government owes Dr. Li Wenliang an apology #
en
# We want freedom of speech #
[ Voor 23% gewijzigd door _Bailey_ op 07-02-2020 04:44 ]
Maar wat heeft China er precies aan om niet eerlijk te zijn over het aantal besmettingen? Tevens, die mensen op die cruiseschepen zijn een stuk eenvoudiger te controleren dan hele steden vol mensen. Het aantal confirmed besmettingen is uiteraard lager dan het werkelijke aantal.Geert1976 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 04:36:
inmiddels al 86 besmettingen op het cruise schip The Diamond Princess, die voor de Japanse kust ronddobbert (verplichte quarantaine).
Op 1 of andere manier heb ik 1000 maal meer vertrouwen in de cijfers die Japan vrijgeeft over de besmettingen op de 2 cruise schepen die voor Japan ronddobberen dan de cijfers die uit China komen.
Tevens zie je op The Diamond Princess hoe ontzettend besmettelijk het corona virus écht kan zijn.
Verder begint China langzaam in (digitale) opstand te komen, op Weibo (soort van Chinees Twitter) waren 2 topic erg trending alvorens ze in de avond door Weibo werden verwijderd, nl:
en
Kappen.
[ Voor 25% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-02-2020 14:02 ]
In Nederland is het sterftecijfer in de winter zo’n 20% hoger dan in de zomer en tijdens een zware griepepidimie nog een stuk meer; en dan vaccineren we in NL bij veel risicogroepen tegen de griep en zal er qua voorzichtigheid in de ziekenhuizen ook rekening mee gehouden worden;
Bij dit virus mis je en de inenting en de beginfase de extra voorzichtigheid omdat het onbekend was. Dus zieken in t ziekenhuis besmetten extra veel anderen én omdat bijna niemand er immuun voor zal zijn en je in t ziekenhuis toch dicht bij elkaar zit. En dan zal de gemiddelde patiënt in t ziekenhuis toch ook een grotere kans op overlijden hebben omdat die al iets heeft met de gezondheid dan de gemiddelde niet ziekenhuis patiënt.
schoon zus kwam bij ons en die had het weer van iemand gehoord..
fake news of echt ik weet het niet mar lijkt me onwaarschijnlijk
volkskrant had het er ook over https://www.volkskrant.nl...in-het-nieuwe-coronavirus
Dan is het dat veel andere Europese landen maar 1 geval hebben, en dat dat weinig verschilt van nul, maar misschien dat ze de teruggekeerde mensen in NL toch zouden moeten testen op het virus i.p.v. alleen symptomen...Here is a global rundown of the latest figures for cases and deaths reported by health authorities around the world so far.
China: 636 deaths and 31,161 confirmed cases on the mainland. In addition, Hong Kong has had one death, and 22 cases. Macao has had 10 cases.
Japan: 86 cases
Singapore: 30
Thailand: 25
South Korea: 24
Australia: 14
Germany: 13
United States: 12
Taiwan: 16
Malaysia: 14
Vietnam: 12
France: 6
United Arab Emirates: 5
Canada: 6
India: 3
Philippines: 3 cases, including 1 death
Russia: 2
Italy: 2
Britain: 3
Belgium: 1
Nepal: 1
Sri Lanka: 1
Sweden: 1
Spain: 1
Cambodia: 1
Finland: 1
Voor de zekerheid.
Maar ja, een echte test kost geld en dat geld hebben we nodig om varkensboeren uit te kopenAmphiebietje schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 07:39:
ALs je naar dit lijstje kijkt (van Guardian Liveblog):
[...]
Dan is het dat veel andere Europese landen maar 1 geval hebben, en dat dat weinig verschilt van nul, maar misschien dat ze de teruggekeerde mensen in NL toch zouden moeten testen op het virus i.p.v. alleen symptomen...
Chinezen en betrouwbaarheid....je kan dat wellicht doortrekken naar "overheden en betrouwbaarheid". Geen enkele overheid heeft er iets aan om te roepen dat dit virus een mortaliteit van bijv. 16% heeft (als dat echt zo zou zijn) terwijl het super besmettelijk is, dat leidt alleen maar tot blinde paniek.
Mijn gevoel zegt me ook dat dit veel erger is dan men nu doet voorkomen, maar ik kan het niet met bronnen onderbouwen.
Op zo'n cruiseschip zit je met met zijn paarduizenden op 300m x 40m samengepakt, denk ook aan alle gevallen van het Norovirus op dat soort schepen.Geert1976 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 04:36:
inmiddels al 86 besmettingen op het cruise schip The Diamond Princess, die voor de Japanse kust ronddobbert (verplichte quarantaine).
en
Dat kan zich ook via een aerosol of kan zelfs via een besmet liftknopje verspreiden en dan gaat het best snel aan boord.
Daarbij is de gemiddelde leeftijd van de gasten aan boord eerder 70 dan 40 met alle bijkomende fragiele gezondheid en onderliggende klachten.
[ Voor 7% gewijzigd door PalingDrone op 07-02-2020 08:35 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
- Waarom werden Chineze artsen en journalisten in 1ste instantie door de politie hard aangepakt toen deze 2 groepen gingen 'whistle blowen' over Corona?Snowdog schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 05:45:
[...]
Maar wat heeft China er precies aan om niet eerlijk te zijn over het aantal besmettingen?
- waarom worden die 2 eerder door mij genoemde trending topics op Weibo verwijderd.
Hier ongeveer kun jij 't antwoord vinden op jouw bovenstaande vraag...
China is voor geen centimeter te vertrouwen.
Vergeet niet dat voor Xi Jinping een mensenleven echt bijzonder weinig voorstelt (zie de Oeigoeren in de kampen)
Inmiddels weer wat tijd verstreken. Mortaliteit ligt nu op 2,02%. Nog iets meer dan een weekje en dat is het wel wat representatiever maar het lijkt aardig stabiel. Aantal 'genezen' mensen loopt nu de laatste dagen hard op omdat de eerste quarantaine gevallen nu ook weer worden vrij gegeven.magic45 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:38:
[...]
Ik deel die invalshoek. De mortaliteit (mits de cijfers kloppen) lijkt af te nemen in de laatste week. Dat kan meerdere redenen hebben, ik zou m'n geld inzetten op het feit dat er gewoon meer bekend is over de behandeling en men in die regio's alerter is geworden op eigen vroege symptomen.
De mortaliteit ligt nu onder de 2,01%. Ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat de sterftecijfers accurater zullen zijn dan de besmettingen omdat er ook gewoon genoeg mensen zullen rondlopen die besmet zijn maar het niet weten. Dood zijn en het niet weten acht ik wat onwaarschijnlijker. Dat zou dus betekenen dat de mortaliteit nog veel lager zou liggen.
Ik zou zeker nog niet zo ver gaan als te stellen dat het volledig in control is, maar een verdere escalatie lijkt mij persoonlijk verder weg dan een oplossing.
Voordat het virus in je lichaam zit gaat er ook enige tijd overheen. Misschien is hij wel net voor de vlucht met zijn handjes aan een WC knop geweest en heeft hij net na de vlucht een boterhammetje gegeten met de blote hand.vj_slof schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:23:
Een Italiaan die op een repatrieeringsvlucht zat is inmiddels besmet geraakt. Voor aanvang gescreend en nog toen nog niet besmet. Aan boord besmet geraakt of niet goed gescreend?
En zo kan ik nog 200 scenario's bedenken.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Gescreend is meestal enkel op symptomen als ik ook de RIVM methode moet geloven. Dus zonder symptomen aan boord gegaan, later deze wel ontwikkeld of alsnog getest en blijkt alsnog besmet te zijn.vj_slof schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:23:
Een Italiaan die op een repatrieeringsvlucht zat is inmiddels besmet geraakt. Voor aanvang gescreend en nog toen nog niet besmet. Aan boord besmet geraakt of niet goed gescreend?
Dus kan goed gescreend zijn (maar niet getest) maar kan ook zonder besmetting aan boord gegaan zijn en het van iemand aan boord hebben gehad waarvoor hetzelfde liedje opgaat.
Zo kijk ik er ook naar, ik denk dat over het weekend heen je daar wel een antwoord op gaat krijgen.rik86 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:02:
op basis van die grafieken lijkt er een kentering te zijn in de toename. in relatieve én absolute aantallen. Ik ben benieuwd of dit toevallig is of door lijkt te zetten, want dan zouden we de piek gehad hebben?
[ Voor 24% gewijzigd door magic45 op 07-02-2020 09:33 ]
Dat, plus dat je daar nog luchtverversingssystemen hebben die alles lekker door alle hutten verspreiden.PalingDrone schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:09:
[...]
Op zo'n cruiseschip zit je met met zijn paarduizenden op 300m x 40m samengepakt, denk ook aan alle gevallen van het Norovirus op dat soort schepen.
Dat kan zich ook via een aerosol of kan zelfs via een besmet liftknopje verspreiden en dan gaat het best snel aan boord.
Daarbij is de gemiddelde leeftijd van de gasten aan boord eerder 70 dan 40 met alle bijkomende fragiele gezondheid en onderliggende klachten.
https://www.nu.nl/278839/...t-ontsmettingsmiddel.html
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Aan boord besmet geraakt kan.vj_slof schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:23:
Niet goed gescreend kan.
Heel goed gescreend en op dat moment toch al besmet kan ook.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Bijzonder. Je zou toch verwachten dat het ontsmettingsmiddel zo zou vernevelen dat het weinig effect meer heeft. De grootte van de drone lijkt ook zodanig dat het effect niet echt groot lijkt.basvn schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:53:
In china zetten ze nu drones in met ontsmettingsmiddel
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Kijk een 5 minuten hier:boe2 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:08:
Wat me wel opvalt in dit topic is dat een aantal mensen zich hun hoofd helemaal laten gekmaken met allerlei extreme theorieen. Aangemoedigd door conspiracy theorists op andere websites? Ik dacht dat de gemiddelde tweaker hier wel bovenstond.
https://twitter.com/hashtag/coronavirus
De totale paniek die je ziet komt niet overeen met maar 600 doden.
BREAKING: Singapore reports 3 more cases of coronavirus with no links to China or previous cases, outbreak alert level raised to 2nd highest level https://t.co/eUoE2b20hL
— BNO News (@BNOFeed) 7 februari 2020
Dit wel vrij zorgelijk
[ Voor 8% gewijzigd door shoombak op 07-02-2020 12:24 ]
Verwijderd
Ik heb nog geen bewijs gezien dat iemand die geen symptomen heeft maar het virus wel meedraagt het kan overdragen op een ander.magic45 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:32:
[...]
Dus kan goed gescreend zijn (maar niet getest) maar kan ook zonder besmetting aan boord gegaan zijn en het van iemand aan boord hebben gehad waarvoor hetzelfde liedje opgaat.
De meest waarschijnlijke verklaring is dan ook dat diegene het virus al had voordat die aan boord ging.
De paniek is een reactie op de pressie en maatregelen van de overheid.TheBorg schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:20:
[...]
Kijk een 5 minuten hier:
https://twitter.com/hashtag/coronavirus
De totale paniek die je ziet komt niet overeen met maar 600 doden.
Terwijl deze maatregelen vanuit overheid vooral worden ingegeven over controle. De communistische partij weet namelijk dat hun grip niet zo stevig dat ze een sociale crisis kunnen weerstaan. Zie de huidige roep om free speech wat gekoppeld is aan overlijden van arts. Daar zit de grootste vrees van de machthebbers.
Dus handelen ze zoals ze handelen, wat weer een reactie oplevert van de samenleving.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ook iets grovere middelen.basvn schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:53:
https://twitter.com/Insid...44409857%26widget%3DTweet
Geen idee of dit tegen Corona is of tegen bladluis.
[ Voor 67% gewijzigd door Ernemmer op 07-02-2020 12:30 ]
Je kan beter de embed-tag gebruiken.Ernemmer schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:29:
[...]
Ook iets grovere middelen.
https://twitter.com/Insid...44409857%26widget%3DTweet
Geen idee of dit tegen Corona is of tegen bladluis.
[Twitter: https://twitter.com/InsideCorona/status/1225687060444409857]
Het hoeft ook niet daadwerkelijk te werken, als de bevolking maar ziet dat de overheid iets doet zodat ze kalm(er) blijven. De doorsnee Chinees is niet bijzonder goed opgeleid en gelooft het wel als de overheid zegt dat iets zo is.basvn schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:53:
Bron: ik heb er gewoond
In dit filmpje met een infectious disease expert van John Hopkins had men het er juist over dat de mortaliteit waarschijnlijk lager is. Dat komt door de veronderstelling dat er veel meer infecties zijn met milde symptomen.dr.lowtune schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 07:45:
Chinezen en betrouwbaarheid....je kan dat wellicht doortrekken naar "overheden en betrouwbaarheid". Geen enkele overheid heeft er iets aan om te roepen dat dit virus een mortaliteit van bijv. 16% heeft (als dat echt zo zou zijn) terwijl het super besmettelijk is, dat leidt alleen maar tot blinde paniek.
Mijn gevoel zegt me ook dat dit veel erger is dan men nu doet voorkomen, maar ik kan het niet met bronnen onderbouwen.
Verder over paniek gesproken:
In Thailand zijn nog geen zorgen over tekorten aan beschermende mondkapjes, maar is er juist woede over de laconieke manier waarop toeristen ermee omgaan. De Thaise minister van Volksgezondheid verloor zijn geduld toen hij op een treinstation in Bangkok kapjes aan het uitdelen was en merkte dat toeristen de kapjes niet wilden hebben.
"We zouden dit soort mensen Thailand uit moeten schoppen", schreeuwde de woedende minister tegen verslaggevers op het drukke station. Hij bood later zijn excuses aan voor zijn uitbarsting tegen "buitenlanders uit Europa".
https://nos.nl/artikel/23...en-tegen-coronavirus.html
Dat heeft wel grote gevolgen voor China Southern airlines, voorzover het vliegveld niet al dicht was.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Steeds meer sectoren en bedrijven buiten China beginnen de economische gevolgen van de lockdown te merken. In Wuhan schijnt nu huis-aan-huis controle te zijn (temp.) en indien positief wordt je gelijk meegenomen. Je zal maar iets anders hebben en toch in een "quarantaine" kamp terecht komen....
(bron: ny times (paywalled))
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Ach, in Thailand proberen ze nog iets. Natuurlijk niet zonder zichzelf in de voeten te schieten, maar het kan erger. Je hoeft ook niet ver te zoeken:sh4d0wman schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:36:
@Verwijderd1 Thailand en politiek... Het toerisme gaat al beroerd door een gebrek aan Chinezen. Nu even vol los gaan op de blanke vakantievierder maakt het niet beter. Gelukkig weten de meeste Thai en expats wel wat voor clowns er in het kabinet zitten. Merk ook even op in de video dat meneer wel zijn mondkapje heeft afgetrokken om dit statement te kunnen maken.
Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken, ook met de reis van tenminste een geïnfecteerde in het achterhoofd.Laos, officially at least, remains free of the new coronavirus. A Laos-shaped imprint stands out stark and white against a sea of red on any map of the pandemic. And yet many within the country question the authenticity of this claim.
Laos announced that it had set up a task force committee last month to tackle the spread of the new coronavirus that originated in Wuhan, China. The task force began assessing the impact of an outbreak, although no case had yet been confirmed in the country. It will draw up a plan to address the potential impact on Chinese workers engaging in projects in Laos, and regulate the price of protective equipment, such as face masks, gloves, and protective clothing.
https://laotiantimes.com/...ed-any-coronavirus-cases/
Ook een schijnmaatregel. Een beetje paracetamol en je wordt niet opgemerkt. En iedereen die wel koorts heeft om een andere reden en daardoor toch al verzwakt is stel je lekker bloot aan degene die wel met het virus geïnfecteerd zijn. Daarnaast zullen er ook mensen zijn die het virus al hebben maar nog niet symptomatisch zijn.Steeds meer sectoren en bedrijven buiten China beginnen de economische gevolgen van de lockdown te merken. In Wuhan schijnt nu huis-aan-huis controle te zijn (temp.) en indien positief wordt je gelijk meegenomen. Je zal maar iets anders hebben en toch in een "quarantaine" kamp terecht komen....
(bron: ny times (paywalled))

Het blijft natuurlijk een moeilijke situatie. Grote groepen testen op het virus is niet makkelijk (praktisch onmogelijk?) en er zijn al tekorten aan personeel en middelen.
[YouTube: #Wuhan nurse: doctors and nurses are dead. Nobody on duty. #coronavirus]
Dit zijn van die vage dingen/bronnen, daar kan je net niets mee.TheBorg schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:51:
Wuhan nurse: doctors and nurses are dead. Nobody on duty.
[YouTube: #Wuhan nurse: doctors and nurses are dead. Nobody on duty. #coronavirus]
Is de vertaling überhaupt correct?Homeland schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 17:26:
[...]
Dit zijn van die vage dingen/bronnen, daar kan je net niets mee.
Wauw, je zou verwachten dat anno 2020 en de noodzaak die er is de hele wereld allerlei resources in zou zetten om dat proces te bespoedigen.
Waar ik ook nog aan zat te denken is in hoeverre landen in Europa zich voorbereiden nu mocht het echt overslaan. Zit men achterleunend te volgen wat er gebeurt of zou men ook daadwerkelijk preventief voorbereidingen treffen.
Ik snap ook wel dat een vaccin er niet binnen 1 week is, maar als je dan een prognose van 6 tot 12 maanden ziet hoop je toch maar dat de besmetting, mortality en verspreiding data accuraat is. In een ernstiger scenario zou het dan bizarre gevolgen kunnen hebben.MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:57:
@JeroenNietDoen willen is 1, kunnen is 2... Er is nou eenmaal een proces nodig...
Welke gronden zijn er om dat niet aan te nemen (dat de gegevens accuraat zijn)? Het lijkt me echt paniek van doemdenkers ofzo.JeroenNietDoen schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:59:
[...]
Ik snap ook wel dat een vaccin er niet binnen 1 week is, maar als je dan een prognose van 6 tot 12 maanden ziet hoop je toch maar dat de besmetting, mortality en verspreiding data accuraat is. In een ernstiger scenario zou het dan bizarre gevolgen kunnen hebben.
Nog geen 10 jaar geleden had men zeker jaren nodig gehad om een vaccin te maken, nu was de DNA-code van het virus met enkele uren al bekend. Er zit serieus tempo achter. En de Chinezen hebben ook voldoende know-how tegenwoordig.JeroenNietDoen schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:50:
Waar ik ook nog aan zat te denken is in hoeverre landen in Europa zich voorbereiden nu mocht het echt overslaan. Zit men achterleunend te volgen wat er gebeurt of zou men ook daadwerkelijk preventief voorbereidingen treffen.
Maar overweeg dit: het Chinese regime doet ook aan beeldvorming en daadkracht, een eventueel halfweekend vaccin kan zo als daadkracht direct uitgerold worden met mogelijk alle gevolgen van dien. Enige terughoudendheid ten bate van zorgvuldigheid lijkt mij belangrijk. Voor je het weet krijgt den anti-vaxbeweging een nieuw impuls door overdadig doorzettingsvermogen.
Nee, ik zelf ben in het algemeen best wel skeptisch t.o.v. CCP, maar ik ga er wel vanuit dat China an sich het beste voor heeft. Het is in het belang van deze hele aardkloot dat dit in de hand gehouden wordt. Dat snappen ze daar ook wel.Snowdog schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:01:
[...]
Welke gronden zijn er om dat niet aan te nemen (dat de gegevens accuraat zijn)? Het lijkt me echt paniek van doemdenkers ofzo.
Ik zei het meer in de zin van, laat het aub geen nachtmerrie zijn/worden. Het zou desastreus (kunnen) zijn.
HIV medicijnen getest op Corona-virus patiënten
Mogelijk kan je er uit halen dat het virus het immuunsysteem aantast, maar eigenlijk krijg ik vooral de indruk dat ze werkelijk niet meer weten wat ze moeten doen...
Tsjah, persoonlijk heb ik het idee dat China al veel verder is gegaan dan absoluut noodzakelijk is en dat het virus sowieso niet zo enorm dodelijk is. Natuurlijk is het goed dat ze verspreiding tegengaan, maar een nachtmerrie? Dat zie ik het sowieso niet worden. Er zouden potentieel wel wat mensen hier en daar kunnen doodgaan, maar goed, part of life (klinkt misschien wat hard, maar zo is het wel, zou ook met andere virussen kunnen gebeuren imo).JeroenNietDoen schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:08:
[...]
Nee, ik zelf ben in het algemeen best wel skeptisch t.o.v. CCP, maar ik ga er wel vanuit dat China an sich het beste voor heeft. Het is in het belang van deze hele aardkloot dat dit in de hand gehouden wordt. Dat snappen ze daar ook wel.
Ik zei het meer in de zin van, laat het aub geen nachtmerrie zijn/worden. Het zou desastreus (kunnen) zijn.
Ik zie dit eigenlijk meer als oefening voor als er echt een keer een enorm dodelijk virus zou uitbreken.
Nou, juist door die best extreme ingrepen, grote lockdowns etc, doen ze voor veel mensen het overkomen alsof ze niet alles vertellen.Snowdog schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:14:
[...]
Tsjah, persoonlijk heb ik het idee dat China al veel verder is gegaan dan absoluut noodzakelijk is
Nouja, daar ben ik het niet mee eens.JeroenNietDoen schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:28:
[...]
Nou, juist door die best extreme ingrepen, grote lockdowns etc, doen ze voor veel mensen het overkomen alsof ze niet alles vertellen.
En ik heb wel enigszins first-hand experience, ik woon in China. Niet in Wuhan, maar alsnog.
Er is niet veel keuze. Ze proberen maar wat.Amphiebietje schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:14:
Dit geeft niet echt hoop dat met weet waar men mee bezig is:
Mogelijk kan je er uit halen dat het virus het immuunsysteem aantast, maar eigenlijk krijg ik vooral de indruk dat ze werkelijk niet meer weten wat ze moeten doen...
Meerdere laboratoria hebben al een vaccin ontworpen.
"We downloaded those sequences, immediately ran them through our computer algorithm, which is what we use to design our DNA medicine, and approximately three hours later we had a fully designed DNA vaccine against the novel coronavirus," said Kate Broderick, senior vice president of research and development at the US-based Inovio Pharmaceuticals, one of the companies working with CEPI on an effective treatment"
https://www.aljazeera.com...cine-200206120657215.html
Alleen de weg naar goedkeuring is gewoon heel lang. Eerst testen op dieren. Dan op mensen. Een proces dat maanden tot een jaar duurt.
Ik krijg vooral de indruk dat je niet weet waar je het over hebt.Amphiebietje schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:14:
Lopinavir/ritonavir is een proteaseremmer. Dus de kans dat het effectief is bij een virus dat daarvan gebruik maakt is behoorlijk aanwezig. HIV is zo'n virus, maar wat ik zo lees is het corona virus dat ook. (Ben geen viroloog maar dit is wel aannemelijk) Dan is het toch niet zo gek om zo'n medicijn te proberen?
Of beter gezegd: waarom vind jij het niet en goed idee?
China werkt volgens een heel ander model. De groep/land staat voorop en het individu niet. Als humanist gruwel ik van dat idee maar puur technisch valt er wat voor te zeggen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:59:
Gelukkig neemt de CCP het niet zo nauw met het welzijn van hun onderdanen. Ze kunnen altijd nog wat Oeigoeren of Falun Gong aanhangers gebruiken als testpersonen. Is eens wat anders dan ze vermoorden voor hun organen...
Geloof me, ik wou dat ik hier overdreef maar helaas.
meer on-topic over het virus - de hygiëne in minder ontwikkelde landen (zoals China) is eerder het probleem naar mijn mening.
Dat dit een run kan veroorzaken op die medicijnen en ze schaars kunnen maken voor mensen met HIV.daan! schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:18:
[...]
Ik krijg vooral de indruk dat je niet weet waar je het over hebt.
Lopinavir/ritonavir is een proteaseremmer. Dus de kans dat het effectief is bij een virus dat daarvan gebruik maakt is behoorlijk aanwezig. HIV is zo'n virus, maar wat ik zo lees is het corona virus dat ook. (Ben geen viroloog maar dit is wel aannemelijk) Dan is het toch niet zo gek om zo'n medicijn te proberen?
Of beter gezegd: waarom vind jij het niet en goed idee?
Dat het de indruk geeft dat er gewoon maar wat wordt geprobeerd.
Och, lees het artikel gewoon.
Maar als je echt wilt weten wat mij dwars zit, dan is het wat al meerdere malen is genoemd in dit topic: Dat China aan de ene kant loopt te roepen dat andere landen overreageren, maar aan de andere kant redelijk duidelijk geen openheid van zaken geeft over de omvang van de problemen.
[ Voor 15% gewijzigd door Amphiebietje op 07-02-2020 22:11 ]
Dus jouw voorstel is om maar niet te onderzoeken of die middelen werkzaam zijn tegen novel corona virus?Amphiebietje schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:04:
[...]
Dat dit een run kan veroorzaken op die medicijnen en ze schaars kunnen maken voor mensen met HIV.
Dat het de indruk geeft dat er gewoon maar wat wordt geprobeerd.
Och, lees het artikel
China hoeft ook niet alles te vertellen, er is namelijk inmiddels data uit het buitenland die een bevestigend beeld geeft van de data die China gerapporteerd is. Op dit moment 2 doden buiten China, op 317 gerapporteerde confirmed cases. Oftewel een huidige mortaliteit van 2 / 317, circa 0.6%. Nog juist lager dan de 1.98% die momenteel geldt voor de mortaliteit op de huidige confirmed cases binnen China.JeroenNietDoen schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:28:
[...]
Nou, juist door die best extreme ingrepen, grote lockdowns etc, doen ze voor veel mensen het overkomen alsof ze niet alles vertellen.
En dit mortaliteitscijfer zal met waarschijnlijkheid alleen nog maar lager uit gaan vallen zodra alle patiënten met slechts milde tot geen symptomen in de berekeningen meegenomen kunnen gaan worden.
Er is geen enkele reden om meer achter te zoeken. Alles wijst erop dat de data die China levert in dit scenario betrouwbaar is. De anderszins verklaring zou namelijk moeten zijn dat ook de data uit overige landen niet valide is, maar zover wil mijn alu-hoedje acknowledgement niet reiken, dus deze optie beschouw ik in den beginselen al als niet van toepassing.
En tsja, China grijpt ferm in, ja. Maar heeft weinig te doen met een cover up, maar veel meer van doen met het huidig Chinese politieke en maatschappelijke klimaat.
Waarom zou je er mogelijk uit halen dat het virus het immuunsysteem aantast? Dit soort antivirale middelen grijpen aan op gerichte ketens binnen de werkingsmechanismen van virussen. Hoewel niet ieder virus gelijk, zijn er overeenkomstige eigenschappen tussen voor het overig geheel verschillende virussen. Therapieën zijn daarmee dan ook potentieel uitwisselbaar. Op soortgelijke wijze zoals een antibioticum ook voor verschillende bacteriën met totaal verschillend klinische uiting ingezet kan worden.Amphiebietje schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:14:
Kun je mortaliteit bepalen op basis van lopende gevallen? Bij de Chinese dokter / klokkenluider heeft de ziekte volgens mij wekenlang geduurd voor het hem alsnog fataal geworden is.psychodude schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:42:
[...]
China hoeft ook niet alles te vertellen, er is namelijk inmiddels data uit het buitenland die een bevestigend beeld geeft van de data die China gerapporteerd is. Op dit moment 2 doden buiten China, op 317 gerapporteerde confirmed cases. Oftewel een huidige mortaliteit van 2 / 317, circa 0.6%. Nog juist lager dan de 1.98% die momenteel geldt voor de mortaliteit op de huidige confirmed cases binnen China.
En dit mortaliteitscijfer zal met waarschijnlijkheid alleen nog maar lager uit gaan vallen zodra alle patiënten met slechts milde tot geen symptomen in de berekeningen meegenomen kunnen gaan worden.
Dat het sterftecijfer alsnog lager uit zal vallen doordat er veel meer gevallen zijn dan de be vestigde gevallen klopt vast. Dat wil echter niet zeggen dat het sterftecijfer on de gerapporteerde gevallen niet meer op kan lopen.
Mij lijkt het dus nog te vroeg om echte conclusies te trekken. Zeker op basis van data buiten China waar de gevallen pas later begonnen heeft het ziekteverloop mogelijk ook wat vertraging met de eerdere gevallen uit China (omdat het daar begon).
Een viroloog van het Erasmus MC is volgens mij wat minder optimistisch:Er is geen enkele reden om meer achter te zoeken. Alles wijst erop dat de data die China levert in dit scenario betrouwbaar is. De anderszins verklaring zou namelijk moeten zijn dat ook de data uit overige landen niet valide is, maar zover wil mijn alu-hoedje acknowledgement niet reiken, dus deze optie beschouw ik in den beginselen al als niet van toepassing.
"Dat heeft vooral met China te maken. Er zijn nog relatief weinig gevallen bekend van buiten dat land, maar accurate gegevens uit China ontbreken nog steeds", zegt Haagmans. "Daarom is er nog enorm veel onduidelijk over dit virus." De vraag die nu veel mensen bezighoudt is: hoelang gaat dit nog duren? Daar is volgens de viroloog lastig antwoord op te geven. "Het is haast niet voor te stellen dat je verdere verspreiding nu nog tegen kunt houden. "
https://nos.nl/artikel/23...ard-dat-is-zorgelijk.html
Het is een noemen er teller dingetje. De teller van de breuk gaat zeker nog oplopen, maar de noemer waarschijnlijk proportioneel harder. En dan zal de uitkomst van de breuk dalen.Verwijderd1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:17:
[...]
Kun je mortaliteit bepalen op basis van lopende gevallen? Bij de Chinese dokter / klokkenluider heeft de ziekte volgens mij wekenlang geduurd voor het hem alsnog fataal geworden is.
Dat het sterftecijfer alsnog lager uit zal vallen doordat er veel meer gevallen zijn dan de be vestigde gevallen klopt vast. Dat wil echter niet zeggen dat het sterftecijfer on de gerapporteerde gevallen niet meer op kan lopen. <>
Dat gezegd hebbende is de uitbraak nog zeker niet voorbij en nog lastig in te schatten. Maar een eind der mensheid gaat ie denk ik niet regelen.
Waarschijnlijk wel, maar bij welke verhouding het dan eindigt weten we niet, terwijl dat juist de mortaliteit bepaalt. Als er in China geïnfecteerden zijn die niet bevestigd worden dan zullen er ook doden tussenzitten die niet bevestigd worden. Als er geen capaciteit is om alle levenden zieken te controleren dan zal er ook geen capaciteit zijn om alle doden na te lopen. Er kan natuurlijk nog wat gerekend worden met oversterfte cijfers, maar of dat nu al meegenomen wordt weet ik niet (al zou het wel kunnen natuurlijk).franssie schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:27:
[...]
Het is een noemen er teller dingetje. De teller van de breuk gaat zeker nog oplopen, maar de noemer waarschijnlijk proportioneel harder. En dan zal de uitkomst van de breuk dalen.
Het is volgens mij ook niet heel interessant. Belangrijker is om de verspreiding onder controle te krijgen, of de mortaliteit nou op 0.5% of 5% ligt maakt daarvoor niet uit. Als je genoeg zieken hebt is het aantal doden uiteindelijk toch aanzienlijk.
Dit inderdaad. Het cijfer is voornamelijk achteraf interessant voor wetenschap en statistiek, en dan ook het verloop, om er rekening mee te kunnen houden bij een uitbraak van een ander virus of wat dan ook. Hygiëne is nu even belangrijker dan normaal (overal).Verwijderd1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:37:
[...]
<>
Het is volgens mij ook niet heel interessant. Belangrijker is om de verspreiding onder controle te krijgen, of de mortaliteit nou op 0.5% of 5% ligt maakt daarvoor niet uit. Als je genoeg zieken hebt is het aantal doden uiteindelijk toch aanzienlijk.
Net als de Mexiacaanse griep lijkt het nog niet uit de hand te lopen, al lijkt het in China ernstig. En er wordt nu meer gehamsterd.
Ik denk ook dat we nog twee weken moeten wachten voor goed, buitenlands, beeld van de mortaliteit. Dan blijkt vanzelf of China veel doden onder de mat veegt.Verwijderd1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:17:
[...]
Mij lijkt het dus nog te vroeg om echte conclusies te trekken. Zeker op basis van data buiten China waar de gevallen pas later begonnen heeft het ziekteverloop mogelijk ook wat vertraging met de eerdere gevallen uit China (omdat het daar begon).
Dat cruiseschip bij Japan is in dat opzicht een interessante casus: veel besmettingen van in alle waarschijnlijkheid wat oudere mensen. Hiermee is dan mogelijk een goede bovengrens van mortaliteit vast te stellen.
Hopelijk valt het daar allemaal mee, in de eerste plaats voor de passagiers maar ook omdat dat de zogenaamde cover up van Chinese overheid ontkracht.
Je kunt wel degelijk een impressie krijgen van hoe het verloop is op basis van huidige gevallen. En ja, het kan weken duren. Maar in de afgelopen weken zien we een snellere stijging in confirmed cases dan in deaths. Daarnaast zien we een toenemend gunstige ratio tussen recoveries en deaths. En als laatste dient niet vergeten te worden dat het gebrek aan testing kits zorgt voor een bias tot testen van patiënten het meest aangedaan. De eerste mortaliteitscijfers vanuit China lagen zelfs rond de 6%. De eerste buitenland cijfers liggen dus al met een factor 10 lager.Verwijderd1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:17:
[...]
Kun je mortaliteit bepalen op basis van lopende gevallen? Bij de Chinese dokter / klokkenluider heeft de ziekte volgens mij wekenlang geduurd voor het hem alsnog fataal geworden is.
Dat het sterftecijfer alsnog lager uit zal vallen doordat er veel meer gevallen zijn dan de be vestigde gevallen klopt vast. Dat wil echter niet zeggen dat het sterftecijfer on de gerapporteerde gevallen niet meer op kan lopen.
Is er een hard cijfer aan te geven? Nee, sterker nog, het zal vermoedelijk altijd bij estimates gaan blijven. En in absolute zin is een mortaliteit van zelfs 0.1% uiteraard nog steeds erg hoog indien de verspreiding maar groot genoeg wordt. Maar hoger uitvallen dan de op dit moment 2%? Hoogst onwaarschijnlijk. Maar waar het in essentie met name om ging is dat er weinig discrepantie blijkt uit de data gerapporteerd door China, wanneer vergeleken met niet-China.
Haagmans geeft daarin nergens aan dat de verwachting is dat de mortaliteitsratio bijzonder hoog zal gaan uitvallen.Verwijderd1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:17:
Een viroloog van het Erasmus MC is volgens mij wat minder optimistisch:
Een goede bovengrens van mortaliteit? In wat voor een kader. Laten we wel wezen, dat de relatieve mortaliteit onder ouderen hoger uit kan vallen geeft weinig direct interessants mee, behoudens mogelijk paniek onder het volk dat niet geïnformeerd is. Ouderen zijn nu eenmaal prone voor een significant hogere mortaliteit bij virussen die respiratoire verslechtering teweeg brengen. Bij gehospitaliseerde influenza virussen beschrijven de studies die mortaliteitscijfers binnen deze groepen in het bijzonder rapporteren getallen van rond de 20%.Flow schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:47:
Dat cruiseschip bij Japan is in dat opzicht een interessante casus: veel besmettingen van in alle waarschijnlijkheid wat oudere mensen. Hiermee is dan mogelijk een goede bovengrens van mortaliteit vast te stellen.
Indien deze cruise vol zit met allerlei oudjes en 10 - 20% daarvan overlijdt, schrikken we dan ineens? Heeft China dan ineens van alles onder de mat geschoven? Of is de populatie simpelweg weinig representatief?
Daarin ligt natuurlijk wel de vraag, wat is een aanzienlijk aantal doden? Ik deel zeker de mening dat het belangrijk is om de verspreiding onder controle te krijgen. En in het kader van excess mortality beperking zou idealiter het virus ook totaal worden verbannen. Maar vanuit het oogpunt van maatschappelijke acceptatie van de gemaakte kosten voor dit soort bestrijdingen is het natuurlijk een interessante vraag, wat vind men een aanzienlijk aantal of teveel doden?Verwijderd1 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 23:37:
De H1N1 pandemie van 2009 heeft binnen het jaar van de pandemie wereldwijd een geschat aantal doden van meer dan een half miljoen, volgens enkele van de meest recente ramingen alleen binnen Afrika en Zuid-Oost Azië al een totaal aantal doden binnen deze periode van circa 700.000. Daar komt bovenop ook nog eens de jaarlijkse excess mortality door H1N1pdm09 dat nog altijd rond gaat en jaarlijks binnen Europa alleen nog altijd goed is voor meerdere duizenden doden.
Maar desondanks is een dusdanig aantal mondiale sterfte onvoldoende om steun van de Nederlandse bevolking te krijgen om een ruime hoeveelheid vaccinaties binnen Nederland aan te schaffen, gezien alle heisa hier rondom destijds. 2019-nCoV zit nog lang niet op dit niveau. Is onze acceptatiegrens verschoven? Of verschuift zodra straks de mediastorm rondom 2019-nCoV voorbij is en duidelijk wordt dat de relatieve mortaliteit laag is, de publieke opinie wederom van een door angst geregeerd beeld richting de vraag waaraan zoveel geld dan wel tijd is verkwist?
Ik denk dat er ook wel een economisch evenwicht is. Niet alleen het aantal doden is daarbij relevant, ook het aantal zieken zal economische impact hebben, in China en mondiaal.psychodude schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 00:26:
Maar vanuit het oogpunt van maatschappelijke acceptatie van de gemaakte kosten voor dit soort bestrijdingen is het natuurlijk een interessante vraag, wat vind men een aanzienlijk aantal of teveel doden?
Als je kijkt hoe afhankelijk de wereld is van China dan is dat een relevante afweging. Tel daar het risico op verdere verspreiding buiten China bij op en ik denk dat het op termijn zeker niet beperkt blijft tot een 'Chinees probleem' (waar een andere viroloog het in de NOS link over had).
Als je dan bedenkt dat een kleiner probleem makkelijker op te lossen is dan een groter probleem zijn we er zeker gebaat bij om alle nuttige maatregelen te treffen die we kunnen. De vraag is dan wat een nuttige maatregel is. Ik denk dat het vooral bestaat uit goede communicatie. Risico's beperken door contacten te verminderen, goede hygiëne, etc. en dat allemaal op grote schaal (vandaar dat communicatie nodig is).
Al die filmpjes uit China (zie deze die de BBC van social media haalde) waarbij de focus ligt op het neerhalen van communicatie (accounts verbannen, verslaggevers die verdwijnen) en lokale oplossingen (mensen meenemen in kisten op pickups, crews die mensen tegen hun wil meesleuren, etc.) geven me niet echt de indruk dat ze voor die bredere aanpak kiezen.
Vervolgens lekken die filmpjes op sociale media en ontstaat er meer onrust en wantrouwen jegens de overheid. Vanaf hier kunnen we er niet veel aan doen denk ik. We kunnen eigenlijk alleen afwachten hoe het zich ontwikkelt.
Vandaag: 22:05: 2,841 new cases and 80 new deaths in Hubei province, China.
Gister: 22:09: 2,447 new cases and 69 new deaths in Hubei province, China.
Had ook ergens gelezen dat er maar 3000 test per dag gedaan kunnen worden daar, waarschijnlijk is het aantal besmettingen dus heel veel hoger....
Verwijderd
Ik heb ergens gelezen dat de Amerikanen...waarschijnlijk dus ook waar...xippie schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 02:12:
Toch wel frappant dat er dagelijks bijna 3000 cases zijn in Hubei.
Vandaag: 22:05: 2,841 new cases and 80 new deaths in Hubei province, China.
Gister: 22:09: 2,447 new cases and 69 new deaths in Hubei province, China.
Had ook ergens gelezen dat er maar 3000 test per dag gedaan kunnen worden daar, waarschijnlijk is het aantal besmettingen dus heel veel hoger....
(Oftewel kom even met een bron, met dat soort uitspraken, als je zo vriendelijk wilt zijn)
bron :Verwijderd schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 04:21:
[...]
Ik heb ergens gelezen dat de Amerikanen...waarschijnlijk dus ook waar...
(Oftewel kom even met een bron, met dat soort uitspraken, als je zo vriendelijk wilt zijn)
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
"Beautiful Clean Coal"
Daar staat idd heel duidelijk dat de Chinezen maar 3000 tests per dag kunnen doen
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Uiteindelijk denk ik dat die bron daar voor ons meest interessant is, want dat is toch wel erg dichtbij.
[ Voor 32% gewijzigd door merlin1201 op 08-02-2020 08:26 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Je ziet echt een dystopie ontstaan in loop van de jaren zoals beschreven in 1984/v for vendetta daar in China. Best wel boeiend om te zien hoe ver ze komen en in hoeverre de gehele wereld die kant op gaat. ;Verwijderd1 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 01:15:
[...]
Ik denk dat er ook wel een economisch evenwicht is. Niet alleen het aantal doden is daarbij relevant, ook het aantal zieken zal economische impact hebben, in China en mondiaal.
Als je kijkt hoe afhankelijk de wereld is van China dan is dat een relevante afweging. Tel daar het risico op verdere verspreiding buiten China bij op en ik denk dat het op termijn zeker niet beperkt blijft tot een 'Chinees probleem' (waar een andere viroloog het in de NOS link over had).
Als je dan bedenkt dat een kleiner probleem makkelijker op te lossen is dan een groter probleem zijn we er zeker gebaat bij om alle nuttige maatregelen te treffen die we kunnen. De vraag is dan wat een nuttige maatregel is. Ik denk dat het vooral bestaat uit goede communicatie. Risico's beperken door contacten te verminderen, goede hygiëne, etc. en dat allemaal op grote schaal (vandaar dat communicatie nodig is).
Al die filmpjes uit China (zie deze die de BBC van social media haalde) waarbij de focus ligt op het neerhalen van communicatie (accounts verbannen, verslaggevers die verdwijnen) en lokale oplossingen (mensen meenemen in kisten op pickups, crews die mensen tegen hun wil meesleuren, etc.) geven me niet echt de indruk dat ze voor die bredere aanpak kiezen.
Vervolgens lekken die filmpjes op sociale media en ontstaat er meer onrust en wantrouwen jegens de overheid. Vanaf hier kunnen we er niet veel aan doen denk ik. We kunnen eigenlijk alleen afwachten hoe het zich ontwikkelt.
Wat wil je daarover horen dan? De 14 mensen daar die besmet zijn zitten in isolatie en worden verpleegd. Aangezien daar nauwlettend toezicht op is zou ik me daar nou juist geen zorgen over maken. Als je ergens zorgen over wilt maken moet je dat doen over de plekken waar je geen zicht op hebt (en dat is in dit geval nog steeds China). Vergeet niet, afstanden zeggen niks tegenwoordig. Je kan in 12 uur in China zitten.merlin1201 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:24:
Overigens hoor je momenteel maar weinig uit Duitsland? hebben ze het daar inmiddels een beetje onder controle.
Uiteindelijk denk ik dat die bron daar voor ons meest interessant is, want dat is toch wel erg dichtbij.
Maar als je meer info over Duitsland wilt hebben: Duitse Gezondheidszorg
[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 08-02-2020 10:34 ]
Ik schrik dat nietpsychodude schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 00:26:
[...]
Indien deze cruise vol zit met allerlei oudjes en 10 - 20% daarvan overlijdt, schrikken we dan ineens? Heeft China dan ineens van alles onder de mat geschoven? Of is de populatie simpelweg weinig representatief?
Virusuitbraken op cruiseschepen komt bij mij over als een soort worst case scenario. Als uiteindelijk de impact hier mee valt is dat heel positief en neemt dat mogelijk wat wind uit de zeilen van de complotdenkers (behalve de echte alu-hoedjes die ook met de beste argumenten en bewijzen niet te overtuigen zijn).
Eventueel is de ncov-pagina van het Robert Koch Institut ook interessant wat Duitsland betreft, daar linkt men ook naar een importrisico-model.Nat-Water schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:28:
...
Maar als je meer info over Duitsland wilt hebben: Duitse Gezondheidszorg
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 08-02-2020 10:39 ]
Maar van een afstandje lijkt het vooral om een virus te gaan zoals een zware griep die we hier zo nu en dan ook hebben of extreme hitte waarbij de ouderen het bekopen met de dood. De fysiek betere overleven dat gewoon.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ook jonge mensen gaan dood, die dokter was pas 34.Leoon. schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:44:
Ik volg het niet heel erg, dus moet ook oppassen mijn mening te ventileren want nogmaals ik volg het niet erg dus the fuck if I know?
Maar van een afstandje lijkt het vooral om een virus te gaan zoals een zware griep die we hier zo nu en dan ook hebben of extreme hitte waarbij de ouderen het bekopen met de dood. De fysiek betere overleven dat gewoon.
Ik denk ook dat als het echt niet meer was dan een normale griep, ze in China niet 60 miljoen mensen van de buitenwereld afsluiten.
[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 08-02-2020 10:53 ]
Je hebt het fout, gezonde mensen van 35-45 overlijden er ook aan.Leoon. schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:44:
Op zichzelf heb je gelijk, maar indien je nu nog een kans hebt om het virus in te perken, bespaar je toch 140 miljoen doden wereldwijd (2% van 7B).Leoon. schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:44:
Niets doen is dan niet alleen weinig ethisch, maar maakt ook dat de rest van de wereld niet echt graag met China iets doet. Er zit namelijk ook een forse politieke component in.
Verwijderd
Het is namelijk o.a. een van de natuurlijke manieren die overbevolking tegen gaat.
Daarnaast zorgt het voor een beter genenpakket in de toekomst dat weer bij andere virussen helpt. Zo heeft in Europa zo'n 10% van de bevolking het hiv-resistentie-gen. Terwijl dat elders maar 1% is. Dit doordat mensen met die gen een grotere kans hadden om de pest te overleven.
In principe zou je dus kunnen zeggen dat zo'n virus biologisch gezien omarmt moet worden.
Ik bedoel daarmee natuurlijk niet te zeggen dat we blij moeten zijn met het overlijden van mensen, maar probeer enkel vanuit een ander oogpunt te kijken.
https://twitter.com/Datag.../1226070669529698305?s=20
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 08-02-2020 12:08 ]
Misschien moet het ergste nog komen: de helft van mens-op-mens infecties lijkt te gebeuren op het moment dat men nog geen symptomen heeft. Eind februari weten we meer met een gemiddelde incubatie tijd van 1 tot 14 dagen,,,,
Bron: https://english.kyodonews...ubation-period-study.html
Er zijn in Wuhan inmiddels ook buitenlandse doden gevallen, een Amerikaan en uit mijn hoofd Japanner. Tevens staat inmiddels de doodstraf op het proberen te besmetten van medisch personeel, of hun kleding te verwijderen, of andere mensen/producten besmetten. Op Twitter komen nog wel eens filmpjes langs van zulke dwazen...
edit: verslag doen is ook niet zonder risico.... een persoon die dit op Twitter deed is recent onder dwang opgenomen in quarantaine kamp. Tja zo kun je ook van je klokkenluiders afkomen natuurlijk....
Bron: YouTube: China struggles to contain virus- BBC News
Omdat een externe partij zoals USA CDC niet wordt toegelaten en ze mensen welke zaken filmen hevig censureren ben ik bang dat het virus erger kan zijn dan wat officiele cijfers aangeven,
Bron: https://edition.cnn.com/a...e5b48df6fe066f47a9b8182d8
[ Voor 22% gewijzigd door sh4d0wman op 08-02-2020 12:49 ]
Nou heb ik wel het vermoeden dat die dokter niet de tijd heeft gehad om het lekker rustig uit te zieken.Ernemmer schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:50:
[...]
Ook jonge mensen gaan dood, die dokter was pas 34.
Ik denk ook dat als het echt niet meer was dan een normale griep, ze in China niet 60 miljoen mensen van de buitenwereld afsluiten.
Buiten dat hij als zondebok gebruikt werd door de overheid, wat ook de nodige stress oplevert en dat artsen over het algemeen zelf niet de gezondste levensstijl hebben had hij het de laatste tijd ook nogal extreem druk schat ik zo in.
Sorry, maar voor mij valt de dood van deze jonge arts in de categorie suspiciously convenient...Ernemmer schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:50:
[...]
Ook jonge mensen gaan dood, die dokter was pas 34.
China zat een beetje in zn maag met deze man. En nu is hij dood, op een zeer legitiem ogende manier. Tel daatbij op dat de Glasnost er nog niet echt zn intrede heeft gedaan, en scrupules er soms nog ver te zoeken zijn.
Ik ben niet echt van de Illuminati confirmed, maar mijn rechterwenkbrouw gaat hier wel van omhoog.
Om terug te komen op ons onderwerp - ik zie de dood van dokter Li niet als bewijs dat dit virus bijzonder dodelijk is voor 34-jarigen. More research is required
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dan heeft zijn 'moord' een nogal averechts effect gehad, zoals onder andere hier te lezen. China had niets te winnen met zijn dood.Helixes schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:22:
[...]
Sorry, maar voor mij valt de dood van deze jonge arts in de categorie suspiciously convenient...
China zat een beetje in zn maag met deze man. En nu is hij dood, op een zeer legitiem ogende manier. Tel daatbij op dat de Glasnost er nog niet echt zn intrede heeft gedaan, en scrupules er soms nog ver te zoeken zijn.
Ik ben niet echt van de Illuminati confirmed, maar mijn rechterwenkbrouw gaat hier wel van omhoog.
Het geblunder van klokkenluiders de mond snoeren was (hoop ik) in dit geval meer falen van de lokale overheid dan dat dit landelijk beleid is. Volgens mij hebben ze hoger in het CPC wel geleerd van de SARS-epidemie waar ze erg weinig open waren.
Wat was er volgens jou 'convenient' aan?
Sorry dat ik jou even als voorbeeld pak, maar ik merk dat er nogal veel posts voorbij komen waar er, bijvoorbeeld in de richting van China of over de ernst van het virus, beweringen worden gedaan gebaseerd op weinig meer dan aannames en onderbuikgevoelens.Helixes schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:22:
[...]
Sorry, maar voor mij valt de dood van deze jonge arts in de categorie suspiciously convenient...
Misschien heeft China deze arts vermoord (stevige beschuldiging die je volgens mij niet zou mogen uiten zonder bewijs), China houdt continu cijfers achter (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Bovendien is het meestal meer aan onkunde toe te wijzen dan aan kwade wil), de arts die is overleden (geframed "de klokkenluider") was jong en gezond (hoe weet je dat hij gezond was?) dus het virus is ook duidelijk voor die categorie....etc
Laten we proberen de discussie zuiver te houden om te voorkomen dat er onnodig paniek ontstaat en er beelden ontstaan over situaties die niet overeenkomen met de werkelijkheid.
No matter the age, never lose the Kramer inside
Traditioneel ben je voor zover ik weet genezen verklaard als je het virus hebt overwonnen - je lichaam heeft dan antilichamen aangemaakt en daarmee het virus onschadelijk gemaakt. Dan ben je ook niet meer besmettelijk.raro007 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:08:
Mensen die genezen zijn dragen die virus niet meer of zijn ze nog besmettelijk? Kan dat nergens over lezen.
In tweevoud:
Als waarschuwing aan het adres van andere aspirerende dissidenten (een populair woord in China).
En: om te voorkkomen dat hij zou verworden tot een An Weiwei - een op een sokkel gehesen spreekmeester van het vrije woord. Nu is hij natuurlijk een martelaar van hetzelfde, en daar zijn ook risico's aan verbonden. Maar, dat is een afweging - van het soort waarvan ik ambieer er nooit bij betrokken te worden.
Precies het gebrek aan ondoorzichtigheid en censuur, en obsessie met controle leidt tot een zeer rijke voedingsbodem voor alternatieve uitleggen van de gepresenteerde werkelijkheid.Hmtsjmftsch schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:08:
Sorry dat ik jou even als voorbeeld pak, maar ik merk dat er nogal veel posts voorbij komen waar er, bijvoorbeeld in de richting van China of over de ernst van het virus, beweringen worden gedaan gebaseerd op weinig meer dan aannames en onderbuikgevoelens.
Ik vergelijk hier graag met Rusland. Werkelijk alle uitingen van de regering en diens spreekbuizen dienen te worden genomen met een liksteentje zout.
China heeft die twijfel aan officiële uitingen werkelijk aan zichzelf te danken. Het heeft zich gecommiteerd aan een lijn van communciatie waarin partijlijn minsschien wel net zo belangrijk is als de realiteit. Verglasnost jezelf, en de wereld zal je anders beschouwen.
Het was niet direct mijn doel beschuldigingen te uiten. Li zal altijd onderdeel zijn van de coronastatistieken, en als er al een andere werkelijkheid bestaat, ben ik er van overtuigd dat we die nooit zullen kennen.Misschien heeft China deze arts vermoord (stevige beschuldiging die je volgens mij niet zou mogen uiten zonder bewijs), China houdt continu cijfers achter (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Bovendien is het meestal meer aan onkunde toe te wijzen dan aan kwade wil), de arts die is overleden (geframed "de klokkenluider") was jong en gezond (hoe weet je dat hij gezond was?) dus het virus is ook duidelijk voor die categorie....etc
Laten we proberen de discussie zuiver te houden om te voorkomen dat er onnodig paniek ontstaat en er beelden ontstaan over situaties die niet overeenkomen met de werkelijkheid.
Mijn punt was een asterisk te plaatsen bij specifiek deze n=1. Het hele geval is daar te opmerkelijk voor.
[ Voor 3% gewijzigd door Helixes op 08-02-2020 13:27 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Verwijderd
Serieus?Verwijderd schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:47:
Misschien heel raar om te bespreken maar: is biologisch gezien zo'n virus niet juist wensbaar om zo veel mogelijk te verspreiden?
Het is namelijk o.a. een van de natuurlijke manieren die overbevolking tegen gaat.
Daarnaast zorgt het voor een beter genenpakket in de toekomst dat weer bij andere virussen helpt. Zo heeft in Europa zo'n 10% van de bevolking het hiv-resistentie-gen. Terwijl dat elders maar 1% is. Dit doordat mensen met die gen een grotere kans hadden om de pest te overleven.
In principe zou je dus kunnen zeggen dat zo'n virus biologisch gezien omarmt moet worden.
Ik bedoel daarmee natuurlijk niet te zeggen dat we blij moeten zijn met het overlijden van mensen, maar probeer enkel vanuit een ander oogpunt te kijken.
Virussen zijn geen natuurlijke manier om overpopulatie tegen te gaan. Virussen zijn al minstens zo oud als mensen zelf. Behalve natuurlijk als je stelt dat er een intelligente maker is die een miljard jaar geleden al bedacht had dat we in de moderne tijd met overbevolking zouden kampen. Virussen doen het wel goed in een geglobaliseerde samenleving als de onze, maar is er niet voor ontworpen. Volgens jouw redenatie is kanker ook een natuurlijke manier om overbevolking tegen te gaan.
Sowieso kun je termen als "natuurlijke manier" of "biologisch" heel lastig gebruiken om processen in de huidige maatschappij te beschrijven, daar is namelijk niks biologisch meer aan.
Slechts 33 besmettingen bekend in Singapore, dus dan loop je daar ook wel echt net de verkeerde tegen het lijf.
Het moet toch via speeksel gaan toch?
Als we praten met elkaar dan spugen we zo te zien wel veel in elkaars mond en ogen.
Mwoah:raro007 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:53:
Het is wel bizar makkelijk om virus over te dragen.
Het moet toch via speeksel gaan toch?
Als we praten met elkaar dan spugen we zo te zien wel veel in elkaars mond en ogen.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Sneeze.JPG
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Dit topic is gesloten.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.