Dat is het lastige met deze hele situatie. Je hebt China, een land wat al niet heel betrouwbaar is waarschijnlijk dus in hoeverre kun je hun cijfers wel vertrouwen? SARS probeerden ze in de doofpot te houden en dit virus hebben ze in het begin ook weggewuifd. Al vanaf het begin waren er berichten (ook van experts op het gebied van virale infecties) dat de cijfers die China naar buiten bracht bijna niet konden kloppen. Later bleek dat ze in Wuhan maximaal zo'n 300 infecties per dag konden identificeren, wat meer of meer bevestigde dat de officiële cijfers niet kloppen (al zou het dan meer overmacht zijn dan kwade bedoelingen). Vandaag berichtte Chinese staatsmedia dat de 34-jarige arts die het virus had ontdekt was overleden, maar dat werd kort daarna weer ontkend, waarna het ziekenhuis het alsnog bevestigde.
Dan heb je het feit dat er ziekenhuizen in rap tempo bijgebouwd of gerenoveerd worden, miljoenensteden in lockdown en het reële risico dat China zich financieel enorm in de voet schiet. Voor wat? Een paar duizend infecties en een paar honderd doden? Ik snap dat je maatregelen wilt nemen om uitbreiding te voorkomen, maar China gaat wel héél grondig te werk. Buiten China heb je nog tal van landen die reizigers uit bepaalde Chinese regio's simpelweg niet meer toelaten en reizen van en naar China volledig stop zetten.
En dán heb je nog de shitload aan filmpjes die (vermoedelijk) uit de getroffen gebieden komen. Crematoriums die overuren draaien, appartementen die gebarricadeerd worden, mensen in hazmat-pakken die een of andere rook overal heen spuiten, berichten dat de officiële cijfers niet kloppen, veel mensen die schijnbaar in elkaar zakken midden op straat en nog een hoop meer van dat soort zaken. In eerste instantie zouden alleen mensen die al niet lekker waren overlijden aan 2019-nCoV, maar blijkbaar gaan er ook (gok ik) voorheen gezonde mensen dood, kijkende naar de arts.
En dan is er nog het akkefietje met Tencent dat (schijnbaar meermaals) héél andere cijfers liet zien. Eerlijk is eerlijk, ik weet niet meer wie of wat ik moet geloven. Is China eerlijk? Zijn de berichten/foto's/video's uit China echt? Of ligt de waarheid ergens in het midden? Voor ons is het extra lastig alles te verifiëren omdat Chinees nou niet bepaald een taal is die iedereen machtig is. Vertaling van Chinees is ook tricky vanwege allerlei nuances die de taal kent. Ik snap dus best dat er behoorlijk wat verwarring is over wat nou echt is, wat niet en wat we wel of niet kunnen vertrouwen.
We kunnen het dus wel bij de feiten houden, maar gezien het land waar die feiten voornamelijk vandaan komen heb je daar mogelijk alsnog helemaal niks aan. Normaal heb je meerdere outlets die bepaalde zaken kunnen bevestigen of ontkennen, maar nu zijn we in principe afhankelijk van de door China gereguleerde media die berichten en cijfers naar buiten brengen. Lastige kwestie dit

Lijkt me sterk dat China hier voor verantwoordelijk is. Als je iets niet wilt dan is het een inmiddels wereldbekende arts én ontdekker van het virus die dood gaat. Mocht hij niet gestorven zijn door het virus dan komt dat toch wel aan 't licht en dat moet je in deze situatie ook niet willen, want 'wat wil China verbergen op deze manier?'. Het is dus interessanter dat hij overleden is 3 weken na infectie. Jonge gast en verder gewoon gezond neem ik aan, aangezien hij een arts was.
[
Voor 10% gewijzigd door
SomerenV op 07-02-2020 01:56
]