Het is volgens mij niet zo dat China bewust gevallen achterhoudt. Meer dat ze simpelweg niet iedere infectie kunnen identificeren wegens gebrek aan materiaal en overbezetting van ziekenhuispersoneel. Genoeg experts die het aantal geïnfecteerden in China schatten op 10x meer, afgaande op de beschikbare data van het virus.
In our baseline scenario, we estimated that the basic reproductive number for 2019-nCoV was 2·68 (95% CrI 2·47–2·86) and that 75 815 individuals (95% CrI 37 304–130 330) have been infected in Wuhan as of Jan 25, 2020.
Bron
Op 25 januari zouden er dus zo'n 75k mensen geïnfecteerd kunnen zijn in China. Het zou me overigens ook niet verbazen als het aantal doden door 2019-nCoV een stuk hoger ligt dan wat er officieel vastgesteld is. Als je infecties niet kunt identificeren door een gebrek aan het juiste materiaal, dan moet datzelfde ook gelden voor overledenen (lijkt me). Overigens komt dit ook redelijk overeen met berichten vanuit Wuhan van een tijdje terug. Die lieten een erger verhaal zien dan wat er officieel qua cijfers naar buiten werd gebracht.
Maar daarom verwacht ik dus ook dat het aantal infecties buiten China ook wel hoger moet liggen. Nu ligt de focus volledig op mensen die op wat voor manier dan ook contact hebben gehad met (burgers van) Wuhan, maar je kunt onmogelijk van iedereen uitpluizen met wie ze contact hebben gehad. Als die besmette personen vrij rond kunnen lopen en weer anderen infecteren dan zouden we dat binnen een paar weken zouden moeten merken.
Lethalis schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:14:
[...]
Het is even afwachten hoe het met de patiënten in Europa gaat en blijft gaan. Lichte klachten kunnen na 7 dagen ineens verergeren met een serieuze longontsteking.
Dus ik hecht nog niet zoveel waarde aan hoe het nu met ze gaat. Pas als ik hoor dat het volgende week nog steeds goed met ze gaat, ben ik iets gerustgesteld.
Zeker in het begin zou adequate zorg geen probleem moeten zijn in ons gedeelte van de wereld. Onze maatregelen en medische expertise zijn redelijk top notch. Het kan natuurlijk zijn dat geïnfecteerden opeens serieuze complicaties krijgen, maar het lijkt alsof dat vooral gebeurt bij mensen die al andere aandoeningen hadden.
En een groot verschil met de griep is dat de mens het niet kent en er dus geen afweer voor heeft. Als letterlijk iedereen morgen de griep krijgt in Nederland, breekt ook de hel los (en sterven er ook mensen door gebrek aan zorg die het anders misschien hadden gered).
Voor reguliere influenza hebben we in principe ook geen afweer omdat dat virus constant muteert, maar als je gewoon gezond bent en genoeg vitaminen en dergelijke binnenkrijgt dan kan je lichaam het in de meeste gevallen prima de baas. Sure, je zult wel ziek worden, maar niet dermate ziek dat je niks meer kan (wat het geval is als je écht de griep hebt). Ik heb eind 2017 de griep gehad en was toen minimaal een week lang echt volledig uitgeschakeld, maar de mensen om me heen zijn niet besmet geraakt. Mijn immuunsysteem was destijds volledig naar de tering vanwege een (bijna) burnout en veel ongezond eten.
Maar goed, ik blijf het ook eng vinden. Als je kijkt naar het sterftecijfer van SARS... dat wil je echt niet als pandemie. Zelfs in mijn leeftijdsgroep (ik ben 39) overleefde 10% het niet.
Daar lig ik serieus wakker van. Ik blijf hopen dat deze variant minder heftig is... en mensen zeggen dat ook. Alleen als ik de maatregelen zie... tsja, dan word ik er alsnog benauwd van.
Komende dagen / weken zullen iig meer duidelijkheid geven over de ernst én de verspreiding ervan.
Dat dus. Als je het aantal doden van nu afzet tegen het aantal (geverifieerde) infecties van een week geleden dan zit je op een mortality rate van 18%, en dat in een maandje tijd. SARS had 8000 infecties en bijna 800 doden in zo'n 9 maanden dus 2019-nCoV lijkt vooralsnog ernstiger/dodelijker te zijn, maar de lange termijn is nog niet te voorspellen nu. Dat is vooral 'wat als' werk. Stel dat de mortality rate inderdaad 18% is dan zouden we over een weekje op zo'n 3.000 doden moeten zitten, maar dat is inderdaad gewoon een kwestie van afwachten.